quote:Op zondag 27 september 2015 21:31 schreef Reya het volgende:
Wees gerust, we gaan de uitkomst van dit referendum prettig negeren.
Het buurland infiltreerde maar je mag het volgens mij best als een burgeroorlog zien. Dat er nu een soort van breekbare wapenstilstand is maakt het nog geen stabiel land. Dus waarom zo'n haast met een handelsakkoord als er geen geopolitieke motieven meespelen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 09:58 schreef beantherio het volgende:
[..]
Als je buurland jou binnenvalt is het geen burgeroorlog meer he.
Er is trouwens al een tijdje sprake van een wapenstilstand die inmiddels redelijk wordt nageleefd door zowel Oekraïne als Rusland.
Daar zou ik goed mee kunnen leven. In alle eerlijkheid, ook als er 1/4de van het huidige aantal stembureaus zou overblijven zou ik het prima vinden. Misschien is het anders waar sommige van jullie wonen (ik woon toevallig in een 'stad') maar in mijn gemeente struikel je over de stembureaus tijdens de verkiezingen. Ze liggen op maximaal 5 minuten wandelafstand. De meeste mensen die immobiel zijn kan je toch wel in staat stellen om te stemmen door in ieder geval in bejaardentehuizen en ziekenhuizen stembureaus te hebben. Dat eerste gebeurt nu al veel.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 01:33 schreef freako het volgende:
[..]
Waarschijnlijker is dat er minder stembureaus ingericht gaan worden. Misschien dat je met de helft al een heel eind komt.
Natuurlijk mag daar een vergoeding tegenover staan maar het hoeft niet. Als het kostenplaatje daadwerkelijk een probleem zou worden...quote:Als het zonder vergoeding zou moeten, ga ik het stembureaulid-zijn in ieder geval heroverwegen. Het kost me een snipperdag en (inclusief de zinloze online cursus vooraf) een uur of 15-20. Daar mag best een redelijke vergoeding tegenover staan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Als het zo makkelijk ging waarom doen we dan nog zo moeilijk over de kosten van de zorg? En van de JSF? En van de opvang van vluchtelingen? Immers: het Rijk betaalt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:32 schreef Zienswijze het volgende:
Dat het geld kost moet niet eens een argument zijn. Het kost wat het kost. Het Rijk betaalt.
Dat is het hele punt juist. Van een prudent begrotingsbeleid is geen sprake van. We zitten qua staatsschuld boven de norm van 60%. En het kabinet Rutte blijft maar vrolijk doorgaan met geld uitgeven.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:35 schreef beantherio het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk ging waarom doen we dan nog zo moeilijk over de kosten van de zorg? En van de JSF? En van de opvang van vluchtelingen? Immers: het Rijk betaalt.
Kun je cijfermatig onderbouwen dat ons land erop vooruit gaat als we uit de EU stappen?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:40 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is het hele punt juist. Van een prudent begrotingsbeleid is geen sprake van. We zitten qua staatsschuld boven de norm van 60%. En het kabinet Rutte blijft maar vrolijk doorgaan met geld uitgeven.
Als je een calvinististisch beleid wil voeren zorg je ervoor dat je schuld beneden de 60% zit en je de jaarlijkse feestdonatie aan Brussel heroverweegt.
Reken maar eens na met hoeveel procentpunten onze staatsschuld lager zou zijn als we sinds 2000 niet gratis 2 miljard naar Brussel zouden overmaken. De kosten van het referendum van 20 - 42 miljoen zijn daar slechts een schijntje van. Oftewel, die paar tientallen miljoenen moeten geen argument tegen het referendum zijn.
Kun jij cijfermatig onderbouwen dat met aftrek van inflatie en prognoses van economische expansie enz enz. wij niet beter af zouden zijn geweest als we niet bij de eu zaten?quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kun je cijfermatig onderbouwen dat ons land erop vooruit gaat als we uit de EU stappen?
De reden dat ik dat vroeg, is omdat ZW dat ook altijd van anderen eist in discussies over de EU.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:06 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Kun jij cijfermatig onderbouwen dat met aftrek van inflatie en prognoses van economische expansie enz enz. wij niet beter af zouden zijn geweest als we niet bij de eu zaten?
Hopelijk zorgen ze hiermee voor én een hoge opkomst én het failliet (financiële failliet, inhoudelijk zijn ze dat al lange tijd natuurlijkquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 20:39 schreef Rivalo het volgende:
En de D66 voor-campagne is zojuist aangenomen, succes tegenstanders!
https://congres.d66.nl/vi(...)eil-de-campagne-voor
Alsof Nederland nu wel werkelijk iets te beslissen heeft.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:18 schreef beantherio het volgende:
En als we nog willen handelen met EU-landen moeten we sowieso een 'entry fee' betalen en moeten we ons gewoon aan EU-regels houden. Maar we mogen dan niet meer meebeslissen.
Kwestie van dus voor elke wet een referendum aanvragen dan zijn die partijen zo failliet van het campange voerenquote:Op zondag 1 november 2015 10:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hopelijk zorgen ze hiermee voor én een hoge opkomst én het failliet (financiële failliet, inhoudelijk zijn ze dat al lange tijd natuurlijk) van de partij: http://www.telegraaf.nl/b(...)nd_geld_nodig__.html
Het is een goedkeuring om in de Tweede Kamer een motie in te dienen die de regering oproept om een campagne te voeren. Dat kost niks.quote:Op zondag 1 november 2015 10:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hopelijk zorgen ze hiermee voor én een hoge opkomst én het failliet (financiële failliet, inhoudelijk zijn ze dat al lange tijd natuurlijk) van de partij: http://www.telegraaf.nl/b(...)nd_geld_nodig__.html
Telegraafquote:Op zondag 1 november 2015 10:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Eurofoob? Wie heeft deze tekst geschreven?quote:Kamermeerderheid steunt uitkomst GeenPeil
Door de toezegging van Tweede Kamerlid Marit Maij (PvdA) heeft de uitkomst van het begin april volgend jaar te houden GeenPeil-referendum nu de steun van een meerderheid in de Kamer. Dat meldt GeenStijl.
GeenPeil had al steun van SP, CDA, PVV, ChristenUnie, SGP, Partij voor de Dieren, VNL en 50PLUS. Met de PvdA erbij telt het referendum nu 89 kamerzetels met politici die zeggen de uitslag ervan te zullen respecteren.
GeenPeil is een initiatief van Burgercomité-EU, weblog GeenStijl en het Forum voor Democratie van eurofoob Thierry Baudet. Ze zijn tegen de uitbreidingsdrift van de EU, die volgens hen ten koste gaat van de Nederlandse democratie. Volgens hen komt de regering in Den Haag niet meer op voor de belangen van het Nederlandse volk, maar doet zij enkel nog wat Brussel wil.
Hij is, op zijn zachtst gezegd, geen bijster grote fan van de EU. Dan mag je iemand rustig Eurofoob noemen hoor.quote:Op dinsdag 24 november 2015 21:33 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Eurofoob? Wie heeft deze tekst geschreven?
Eurosceptisch zeker, maar een fobie is een irrationele angst. Je geeft hiermee kritische mensen, wellicht onbedoeld, het stempel van ondoordacht/dwaas/irrationeel.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hij is, op zijn zachtst gezegd, geen bijster grote fan van de EU. Dan mag je iemand rustig Eurofoob noemen hoor.
Ach, Baudet komt zelf ook met een begrip als oikofobie aanzetten. Sterker, hij heeft er een heel boek aan gewijd.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:38 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Eurosceptisch zeker, maar een fobie is een irrationele angst. Je geeft hiermee kritische mensen, wellicht onbedoeld, het stempel van ondoordacht/dwaas/irrationeel.
Moet hij ook niet doen. Als je Thierry overigens een eurofoob wilt noemen, moet je dat vooral doen, maar in een column of opiniestuk, niet in een neutraal bedoeld artikel.quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach, Baudet komt zelf ook met een begrip als oikofobie aanzetten. Sterker, hij heeft er een heel boek aan gewijd.
EU-foob, niet Eurofoob!quote:Op dinsdag 24 november 2015 22:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hij is, op zijn zachtst gezegd, geen bijster grote fan van de EU. Dan mag je iemand rustig Eurofoob noemen hoor.
Wat maakt het uit dat de SP een leuk bedrag in kas heeft? Dat noemen ze een gezonde financiële huishouding. Het is aan de leden om erover te babbelen om al dan niet tijdelijk de contributiebijdrage te verlagen, de rest van Nederland heeft er weinig mee te maken. D66 hoeft (naar mijn mening helaas, want ik ben anti-D66, net als dat ik anti-VVD ben) niet zo snel bang te zijn voor een faillissiment, die achterban kan gemakkelijk een aardig bedrag ophoesten wanneer het nodig zou zijn.quote:Op zondag 1 november 2015 12:09 schreef Rivalo het volgende:
[..]
Telegraaf
Als Wouter de Winther nou ook nog eens het grafiekje dat hij had getweet bij z'n broddelstukje van de parlementaire redactie had geplaatst was er misschien nog wel wat perspectief.
SP zit al jaren te teren op 8 miljoen zonder ook maar iets mee te doen, die kas is werkelijk debiel, en we staan qua kas inhoud praktisch gelijk (reserve + campagne geld) met PvdA en GroenLinks, die dan weer in het stukje ontbreken.
De partij is bij lange na nog niet failliet, maar de reserve kas (dus de kas die niet voor campagnes bedoelt is, die zijn namelijk gescheiden) begint wel wat leeg te raken, door het succes en het achterlopen van contributiebetalingen.
Motie wat betreft contributiebetalingen is dan ook gewoon overgenomen, juich dus maar niet te vroeg
Inderdaad en toch blijft de bende van Verhofstadt (en de aanhangers zoals onze forumgenoot Du_ke/99999) met droge ogen beweren dat de EU ons veel welvaart heeft gebracht.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De reden dat ik dat vroeg, is omdat ZW dat ook altijd van anderen eist in discussies over de EU.
Maar nee, ik kan dat niet cijfermatig onderbouwen. Er spelen namelijk zo ontzettend veel factoren een rol. Je moet een scenario schrijven voor 70 jaar alternatieve Europese geschiedenis. En dan blijft het alsnog giswerk.
Het CPB heeft zich wel eens aan een berekening gewaagd. De vraag is ook niet zozeer of de EU ons iets op heeft geleverd - het feit dat Nederland een van de meest welvarende ter wereld is, zegt in dat opzicht wel genoeg. Critici zijn er echter niet van overtuigd dat we deze welvaartspositie niet hadden kunnen bereiken zonder intensieve Europese samenwerking.quote:Op woensdag 25 november 2015 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad en toch blijft de bende van Verhofstadt (en de aanhangers zoals onze forumgenoot Du_ke/99999) met droge ogen beweren dat de EU ons veel welvaart heeft gebracht.
Niemand weet het.
Niet dat ik de rest negeer maar ik begin eventjes met dit puntje. Nederland was eind 80 en begin jaren 90 relatief gezien (plaats in de wereldranking voor modaal inkomen, gemiddeld inkomen, grootte economie etc.) welvarender dan daarna.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:05 schreef KoosVogels het volgende:
De vraag is ook niet zozeer of de EU ons iets op heeft geleverd - het feit dat Nederland een van de meest welvarende ter wereld is, zegt in dat opzicht wel genoeg.
De meeste tegenstanders van de EU willen eveneens die samenwerking, de meningen verschillen echter over hoe die samenwerking eruit moet zien en hoe ver die moet gaan. Veel tegenstanders van de EU willen terug naar een EEG-concept en ze willen graag zien dat alle weeffouten uit die club worden gehaald. Een relatief onbenullig maar wel veelzeggend voorbeeld is het feit dat het EP niet 1 vestigingsplaats heeft. Hoe kan je goed samenwerken als twee kemphaantjes het niet eens met elkaar eens kunnen worden waar het EP wordt gevestigd, vestig het alleen in een klein centraal gelegen land en geen land wat niet een gigantisch ego heeft zou er moeite mee hebben.quote:Op woensdag 25 november 2015 09:05 schreef KoosVogels het volgende:
Ik geloof echter in de Unie omdat samenwerking nog altijd beter is dan enkel het eigenbelang nastreven.
Beste Bram, in de jaren '80 en '90 was er ook al sprake van intensieve Europese samenwerking. De EU is niet wezenlijk anders dan de EEG.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet dat ik de rest negeer maar ik begin eventjes met dit puntje. Nederland was eind 80 en begin jaren 90 relatief gezien (plaats in de wereldranking voor modaal inkomen, gemiddeld inkomen, grootte economie etc.) welvarender dan daarna.
quote:GeenPeil start Gemeente Wacht
Omdat de democratiehaters in Den Haag het GeenPeil-referendum proberen te saboteren, heeft GeenPeil 'Het Leger des Peils' gevraagd mee te doen met 'de Grote GeenPeil Gemeente Wacht'. Zo kan GeenPeil erachter komen welke gemeentes niet voldoende stemhokjes gaan plaatsen voor het referendum dat op 6 april 2016 plaats gaat vinden.
De bedoeling van de Gemeente Wacht is dat mensen gemeentes gaan mailen, bellen of Twitteren met de vraag hoe zij met het referendum om zullen gaan, en of ze net zoveel stemlokalen zullen inrichten als bij andere landelijke verkiezingen. Ook zou GeenPeil graag links naar gemeentelijke begrotingen ontvangen, zodat ze kunnen zien welke gemeentes zogenaamd geen geld hebben voor voldoende stemhokjes, maar vervolgens wel duizenden euro's aan nutteloze dingen uitgeven.
Als GeenPeil een landelijk overzicht heeft, gaan ze kijken welke oplossingen ze kunnen inzetten. Voorbeelden van oplossingen zijn vervoer van stemgerechtigden naar een stembureau, of lokale vrijwilligers zodat er meer stemhokjes open kunnen.
Het door GeenPeil, een initiatief van Burgercomité-EU, weblog GeenStijl en het Forum voor Democratie, afgedwongen referendum gaat over het associatieverdrag tussen Oekraïne en de Europese Unie. De vraag die op het referendumbiljet zal komen te staan is: ''Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?'' De Grote Gemeente Wacht kun je hier bekijken.
Dat weet ik ook wel maar dat houdt dus in dat de EU niet nodig is en dat de EEG volstond, als je van mening bent - wat jij stelde - dat de welvaart mede te danken was aan de samenwerking. Dat is best wel een gewaagde stelling die flink wat onderbouwing behoeft aangezien de Europese landen ook ruim voor de start van de EEG al relatief welvarend waren (we domineerden de wereld van de zestiende tot en met het begin van de twintigste eeuw) en er ook relatief kleinde landen, qua inwonertal, zijn die eveneens zeer welvarend waren in de jaren 80. Ik denk aan Canada en Japan.quote:Op woensdag 25 november 2015 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Beste Bram, in de jaren '80 en '90 was er ook al sprake van intensieve Europese samenwerking. De EU is niet wezenlijk anders dan de EEG.
Ik ben nu natuurlijk erg benieuwd naar de concrete signalen waaruit blijkt dat onze 'democraten' het referendum proberen te saboteren.quote:
Vind wat je vinden wil van GeenStijl maar dit soort zaken maken van dit weblog een nuttige luis in de pels van de overheid.quote:Ook zou GeenPeil graag links naar gemeentelijke begrotingen ontvangen, zodat ze kunnen zien welke gemeentes zogenaamd geen geld hebben voor voldoende stemhokjes, maar vervolgens wel duizenden euro's aan nutteloze dingen uitgeven.
Van GeenStijl:quote:Op woensdag 25 november 2015 18:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben nu natuurlijk erg benieuwd naar de concrete signalen waaruit blijkt dat onze 'democraten' het referendum proberen te saboteren.
quote:Zo jongens. Tijd voor weer eens een doe-dingetje voor de democratie. Op 6 april 2016 is het landelijke GeenPeil-referendum en Den Haag doet er alles aan om dat te saboteren. Of het nou gaat om speciaal ingehuurde crisismanagers, diplomatieke feestweken met de oligarchen in Kiev of de schuimbekkende Robweiler de Wijk die aan Rutte's kefketting ligt: de regering maakt geen enkel geheim van haar afkeer van grassroots democratie in Nederland.
(..)
Omdat het VVD-orgaan Vereniging Nederlandse Gemeenten het GeenPeil-referendum probeert te saboteren door te beweren dat er niet genoeg geld voor is,
Ik vind het vooral een patato/patata-verhaal. De Eurozone is overigens wel echt andere koek.quote:Op woensdag 25 november 2015 18:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel maar dat houdt dus in dat de EU niet nodig is en dat de EEG volstond, als je van mening bent - wat jij stelde - dat de welvaart mede te danken was aan de samenwerking. Dat is best wel een gewaagde stelling die flink wat onderbouwing behoeft aangezien de Europese landen ook ruim voor de start van de EEG al relatief welvarend waren (we domineerden de wereld van de zestiende tot en met het begin van de twintigste eeuw) en er ook relatief kleinde landen, qua inwonertal, zijn die eveneens zeer welvarend waren in de jaren 80. Ik denk aan Canada en Japan.
Kun je dat onderbouwen? Best interessant.quote:Op woensdag 25 november 2015 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet dat ik de rest negeer maar ik begin eventjes met dit puntje. Nederland was eind 80 en begin jaren 90 relatief gezien (plaats in de wereldranking voor modaal inkomen, gemiddeld inkomen, grootte economie etc.) welvarender dan daarna.
Japan!!???quote:Op woensdag 25 november 2015 18:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel maar dat houdt dus in dat de EU niet nodig is en dat de EEG volstond, als je van mening bent - wat jij stelde - dat de welvaart mede te danken was aan de samenwerking. Dat is best wel een gewaagde stelling die flink wat onderbouwing behoeft aangezien de Europese landen ook ruim voor de start van de EEG al relatief welvarend waren (we domineerden de wereld van de zestiende tot en met het begin van de twintigste eeuw) en er ook relatief kleinde landen, qua inwonertal, zijn die eveneens zeer welvarend waren in de jaren 80. Ik denk aan Canada en Japan.
Mwah, het verschil in omvang en samenstelling van de EU en de EEG is toch best wel groot en de Eurozone en die Schengenzone veranderen nogal veel (zie de huidige vluchtelingen- en 'vluchtelingen'crisis waarbij je de slachtoffers niet kan scheiden van de profiteurs en dienstweigeraars etc.).quote:Op woensdag 25 november 2015 18:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind het vooral een patato/patata-verhaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat gezegd hebbende, ik zie in Oost-Europese landen meer een aanwinst voor de korte en middelverre toekomst qua samenwerking dan in de Zuid-Europese landen. De Oost-Europese landen deden het prima voordat ze achter het Ijzeren Gordijn verdwenen, je ziet duidelijk dat ze nu weer langzaam maar zeker sterker worden. In de Zuid-Europese landen blijft het aanmodderen, eerst de gruwelijke dictators ruim nadat WOII was afgelopen (waaronder Franco) en nu die economische crisis waar wij flinkk aan hebben bijgedragen door met hen in 1 muntzone te gaan zitten. Ik wil ze zeker niet afschrijven voor de verdere toekomst maar het lijkt mij dat je enige homogeniteit nodig hebt tussen landen om er zo innig mee het bed te delen. Ja, ook intern in een land zijn er grote verschillen maar dat is anders. Kunnen we niet overstappen naar een meer pragmatische samenwerkingsvorm waarbij we nog meer voor verschillende zaken verschillende leden hebben?
De Eurozone is een goed voorbeeld, ik denk dat ieder volk er beter door wordt als we de Eurozone opsplitsen, dat wil niet zeggen dat we die landen niet verder helpen om uit de crisis te komen, we zijn er mede verantwoordelijk voor dus zolang ze bereidwillig zijn om mee te werken hebben we de morele plicht om hen te helpen, binnen redelijke grenzen.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Bram vergeet voor het gemak even dat correlatie niet direct causaliteit betekent.quote:Op woensdag 25 november 2015 18:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Kun je dat onderbouwen? Best interessant.
Allerlei tabellen en grafieken die ik in het verleden heb gezien, o.a. in lesboekjes (oudere exemplaren van De Kern van de Economie). Dat heb ik niet bij de hand. Merk op dat Koos het niet tegenspreekt, net als wat ik al lang heb gesteld stelde hij in zijn laatste reactie dat je onmogelijk kan duiden wat de causale relaties zijn, toch doen de EU-voorstanders alsof het aan de EU/EEG te danken is. De realiteit is dat niemand weet hoe welvaartsontwikkeling zou zijn geweest zonder de EU of als juist die EEG en EU veel eerder op gang zouden zijn gekomen. Wel kan je vaststellen dat bepaalde economische ontwikkelingen (gemeenschappelijke munt, douaneunie etc.) door de EU in de hand zijn gewerkt en dat sommige van die ontwikkelingen in het nadeel van de onderste en modale klasse zijn. Een goed sociaal vangnet en een voldoende hoog minimumloon zijn bijvoorbeeld gemakkelijker te bewaren en te bewaken in het Nederland van de jaren 80 dan in het Nederland van nu en dat heeft zeker o.a. verband met de EU en alles wat erbij hoort, Daar wordt naar verwezen met het begrip ratrace to the bottom.quote:Op woensdag 25 november 2015 18:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Kun je dat onderbouwen? Best interessant.
Koos, met alle respect, ga fietsen met je eerste lesje statistiek voor noobs. Dat had ik al lang door voordat ik ooit een lesje statistiek had gehad, een beetje een intelligent mens hoeft dat echt niet uit een boekje te lezen om dat te begrijpen. Ik gaf hierboven juist aan dat een correlatie niet wijst op een causale relatie.quote:Op woensdag 25 november 2015 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bram vergeet voor het gemak even dat correlatie niet direct causaliteit betekent.
Jij daarentegen suggereerde vervolgens een causale relatie door te wijzen op een correlatie.quote:Op woensdag 25 november 2015 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad en toch blijft de bende van Verhofstadt (en de aanhangers zoals onze forumgenoot Du_ke/99999) met droge ogen beweren dat de EU ons veel welvaart heeft gebracht.
Niemand weet het.
Chronologisch weergegeven!quote:Op woensdag 25 november 2015 09:05 schreef KoosVogels het volgende:
De vraag is ook niet zozeer of de EU ons iets op heeft geleverd - het feit dat Nederland een van de meest welvarende ter wereld is, zegt in dat opzicht wel genoeg.
En een jaar eerder liepen die EU politici weer te verkondigen dat ze de Oekraïne lid gingen maken van de EU. GS heeft hier uitvoerig over bericht. De leugens die onze politici verkondigen worden steeds doorzichtiger en ongeloofwaardiger.quote:Op donderdag 26 november 2015 01:43 schreef D.D.W. het volgende:
Mss beetje offtopic maar ik vond het laatst zo grappig dat Kiev het associatieverdrag liep te propageren als een mijlpaal om op termijn die begeerde eu-lidmaatschap binnen te slepen, terwijl onze politici zeggen dat het er geen zak mee te maken heeft.
Ik weet ook niet of het waar is of niet. Ik houd van zulke statistieken, dus ik was wel benieuwd. En aangezien jij Japan een land met klein inwonersaantal noemt kan ik je helaas op geen enkel ander feit meer blind geloven.quote:Op donderdag 26 november 2015 01:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Allerlei tabellen en grafieken die ik in het verleden heb gezien, o.a. in lesboekjes (oudere exemplaren van De Kern van de Economie). Dat heb ik niet bij de hand. Merk op dat Koos het niet tegenspreekt, net als wat ik al lang heb gesteld stelde hij in zijn laatste reactie dat je onmogelijk kan duiden wat de causale relaties zijn, toch doen de EU-voorstanders alsof het aan de EU/EEG te danken is. De realiteit is dat niemand weet hoe welvaartsontwikkeling zou zijn geweest zonder de EU of als juist die EEG en EU veel eerder op gang zouden zijn gekomen. Wel kan je vaststellen dat bepaalde economische ontwikkelingen (gemeenschappelijke munt, douaneunie etc.) door de EU in de hand zijn gewerkt en dat sommige van die ontwikkelingen in het nadeel van de onderste en modale klasse zijn. Een goed sociaal vangnet en een voldoende hoog minimumloon zijn bijvoorbeeld gemakkelijker te bewaren en te bewaken in het Nederland van de jaren 80 dan in het Nederland van nu en dat heeft zeker o.a. verband met de EU en alles wat erbij hoort, Daar wordt naar verwezen met het begrip ratrace to the bottom.
Bottomline. Het gaat om enorm complexe netwerken (wegens de omvang) die door geen groep mensen te overzien zijn. Niemand weet wat er allemaal hoe verandert als bepaalde variabelen veranderen. Geloof niemand die beweert het wel te weten.
Ben je al zo oud?quote:Op donderdag 26 november 2015 01:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Koos, met alle respect, ga fietsen met je eerste lesje statistiek voor noobs. Dat had ik al lang door voordat ik ooit een lesje statistiek had gehad, een beetje een intelligent mens hoeft dat echt niet uit een boekje te lezen om dat te begrijpen. Ik gaf hierboven juist aan dat een correlatie niet wijst op een causale relatie.
Het statistiekonderwijs is blijkbaar ook niet meer wat het geweest is.quote:Op woensdag 25 november 2015 18:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bram vergeet voor het gemak even dat correlatie niet direct causaliteit betekent.
Jij verdraait mijn woorden! "Relatief klein land" is toch echt fundamenteel verschillend van "klein land". Deze opmerking maakte ik binnen de context waarin je een individueel land vergelijkt met de USA en de EU/EEG. De pro-EU mensen beweren dat we een groot blok moeten vormen om de strijd aan te kunnen met de grote landen zoals de USA en in de toekomst eventueel Rusland, China, India en Brazilië. Ja, in vergelijking daarmee is Japan relatief klein.quote:Op donderdag 26 november 2015 08:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of het waar is of niet. Ik houd van zulke statistieken, dus ik was wel benieuwd. En aangezien jij Japan een land met klein inwonersaantal noemt kan ik je helaas op geen enkel ander feit meer blind geloven.
Beter lezen Koos! Ik heb dat niet gesteld, ik heb gesteld dat wij toen hoger in de lijstjes stonden qua economie, zowel absoluut als relatief gezien.quote:Op donderdag 26 november 2015 09:15 schreef KoosVogels het volgende:
Je stelt ergens hierboven dat wij in de jaren '80 en '90 veel welvarender waren, en dat het daarna bergafwaarts is gegaan.
Ook dat heb ik niet beweerd maar in ieder geval gebruik je nu "lijk".quote:Dat lijk je te linken aan de EU (waarom zou je anders zoiets aanhalen in een discussie over de Unie).
quote:Op donderdag 26 november 2015 13:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het statistiekonderwijs is blijkbaar ook niet meer wat het geweest is.
quote:Op donderdag 26 november 2015 01:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Koos, met alle respect, ga fietsen met je eerste lesje statistiek voor noobs. Dat had ik al lang door voordat ik ooit een lesje statistiek had gehad, een beetje een intelligent mens hoeft dat echt niet uit een boekje te lezen om dat te begrijpen. Ik gaf hierboven juist aan dat een correlatie niet wijst op een causale relatie.
[..]
Jij daarentegen suggereerde vervolgens een causale relatie door te wijzen op een correlatie.
[..]
Chronologisch weergegeven!
Wijze woorden. Het gaat niet alleen om slimmer vs. niet slimmer, het gaat ook en wellicht nog meer om biassen en belangen. Dat die experts slimmer zijn of meer weten dan het volk daar heb je weinig aan als die experts hun belangen overeenkomen met die van een kleine minderheid van het volk.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:06 schreef tfors het volgende:
Even naast het effect? op welvaart, het meest zorgeloze van de voortschrijdende EU is dat de macht steeds verder van het volk komt te liggen dan het was. Die trend is juist de verkeerde kant op! Ik heb het gevoel dat voorstanders van EU geloven dat experts nu eenmaal slimmer zijn dan de gemiddelde burger. Dat is ook zo, maar als je de macht bij het volk laat (niet zeggen dat het niet kan, Zwitserland bewijst het), dan neem je beslissingen op lange termijn (en wisdom of the crowd), in plaats van op basis van lobbyisten, carrièrevooruitzichten en de volgende verkiezingen. Kortom, het volk bij elkaar is wel degelijk slimmer dan experts voor het besturen van een land. Erg jammer dat we het laten liggen..
Het zijn nu dan ook andere mensen met andere belangen die de macht hebben binnen de partij. Een partij haar idealen staan niet in steen gebeiteld, die worden bepaald door de actieve en prominente leden.quote:ps. ik dacht dat juist D66 opgericht was uit het antiautoritaire ideaal, nu zijn ze helaas blijkbaar 180 graden omgeslagen vanuit de Europese gedachte.
In zijn verdediging: GeenStijl roept niet op om voor/tegen te stemmen bij het referendum, ze roept slecht op om te gaan stemmen. Dat is hun officiële standpunt. Het initiatief voor het referendum lag niet bij GeenStijl, GeenStijl hielp slechts een handje als publicitair tussenluik.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Jan Roos werd wel afgemaakt bij 'Oog in oog'. Helemaal geen inzicht in de relevante regels en verdragen. Zijn hele argument dat een handelsakkoord Oekraïne dichterbij lidmaatschap van de EU zou brengen. De enige reden dat ik tegen zou stemmen is als het akkoord nadelig zou zijn voor mkb-ondernemingen of dingen als belastingonderduiking zou vergemakkelijken. Maar daar hoor je de GeenPeilclub nooit over.
Waarop ik dus duidelijk maakte dat de EU niet wezenlijk anders is dan de EU.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook dat heb ik niet beweerd maar in ieder geval gebruik je nu "lijk".
Het ging mij er om dat jij de goede economie van Europa koppelt aan de EEG en EU en hoe dat allemaal meer heette in het verleden. Ik wees er op dat we al welvarend waren voordat de EEG veranderde in de EU, de Schengenzone en douaneunie en de monetaire unie werden ingevoerd.
Dat zijn allleen de EU subsidies, niet de noodleningen aan de Grieken, dat komt er nog bijquote:Op donderdag 26 november 2015 19:29 schreef Ryan3 het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk, wij zijn grootste netto-betalers per capita.
En Hongarije en Litouwen grissen nog meer weg dan Griekenland. Ook knap.
http://www.spiegel.de/pol(...)d-aus-a-1064576.html
Okee, vond het al vreemd.quote:Op donderdag 26 november 2015 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zijn allleen de EU subsidies, niet de noodleningen aan de Grieken, dat komt er nog bij
Democratie en vrijheid noemt hij dat?quote:Op donderdag 26 november 2015 23:49 schreef Nintex het volgende:
Hoorde vandaag op de radio iets als:
Poroshenko heeft gevraagd de Nederlanders solidair te zijn. Hij zei dat het verdrag staat voor democratie en vrijheid en hoe kan iemand daar tegen zijn?
Mag hij ons gaan uitleggen, want hij legt de journalisten in eigen land aan banden en doet weinig aan de moorden/aanvallen op politieke tegenstanders...
Getekend.quote:Op donderdag 26 november 2015 19:52 schreef Manke het volgende:
Dit ook even teken
https://ttip-referendum.nl/
schijnt dat poroshenko zelf joods isquote:Op vrijdag 27 november 2015 03:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Democratie en vrijheid noemt hij dat?
Hij staat aan het hoofd van een club die het spijtig vindt dat Adolf zijn karwei niet heeft kunnen afmaken, een stel terroristen waar Isis nog het schaamrood van zou krijgen, die infrastructuur saboteren en mensen met een andere huidskleur in elkaar beuken, en de politie (militsia) rijdt langs en grijpt niet in, antisemitisme tiert er welig.
Eigenlijk zou het CIDI ook een handtekening moeten zetten onder Geenpeil, want als dit zooitje antisemieten en openlijke nazi's uit de Oekraine bij de EU komt, zijn ook Joden in West-Europa niet meer veilig. Als Jood ben je in Oekraine ongeveer net zo veilig als in de banlieus in Parijs of in Raqqa.
Poroshenko de onwettige president van dit naziland moet zich doodschamen met zijn woorden over democratie en vrijheid, om maar met Geert te spreken 'Die man is knettergek'.![]()
Hij heeft een soort zelfhaat?quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:17 schreef Manke het volgende:
[..]
schijnt dat poroshenko zelf joods is
http://www.realjewnews.com/?p=937
De afbeelding bewijst het ondemocratische gehalte van deze EU. Daar moeten wij als land geen deel van willen uitmaken. Pro-Europeanen hebben Europa naar de afgrond gebracht. Door al het nieuws vergeten we dat het steeds slechter gaat met de euro. Europa staat aan de vooravond van een nieuwe economische crisis. Eentje die de vorige zal doen verbleken. Dan zal het systeem als een kaartenhuis ineenstorten.quote:Op donderdag 26 november 2015 21:46 schreef Buster24 het volgende:
[ afbeelding ]
Beetje vreemd, ik neem toch aan dat het unaniem aangenomen moet worden.
Bullshitquote:Op vrijdag 27 november 2015 11:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hij heeft een soort zelfhaat?![]()
Die charmante Oostenrijkse schilder en begaafd vegetarische politicus met een lichte afkeer van mensen van een bepaald Semitisch ras, zou zelf ook Joods bloed gehad hebben voor 1/8 deel of zo.
Dit zijn de groepen waarmee hij samenwerkt en de politie, militsia grijpen niet in wanneer Joden gemarteld worden en in elkaar geslagen op straat, ook niet wanneer zij langsrijden en alles zien.![]()
Het lijkt echt heel erg op de SA-einsatztruppen rond 1938 in Oekraine, als Jood kan je dat land beter mijden, je bent er letterlijk je leven niet zeker.
Dat is al zeer lange tijd ontkracht overigens. Er werd een tijd gesteld dat de moeder van Hitler's vader Alois zou hebben gewerkt voor een Joodse familie waarvan een zoon genaamd Leopold Frankenberger met haar een kind (Alois dus) zou hebben verwekt. Echter, ook na jaren van intensief (archief)onderzoek is er nooit bewijs gevonden dat er in de regio een Frankenberger (dus zowel familie als individu) gewoond heeft. De mythe komt van Hitler's advocaat Hans Frank welke na de oorlog zijn memoirs schreef in afwachting op zijn executie; op dat moment gekant tegen nationaal-socialisme geworden maar nog altijd fel antisemitisch, hoopte op deze manier Hitler en diens ideologie te beschampen.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hij heeft een soort zelfhaat?![]()
Die charmante Oostenrijkse schilder en begaafd vegetarische politicus met een lichte afkeer van mensen van een bepaald Semitisch ras, zou zelf ook Joods bloed gehad hebben voor 1/8 deel of zo.
Russen zijn helemaal fan van Jodenquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:03 schreef KoosVogels het volgende:
Haten op Oekraïne, maar Rusland helemaal geweldig vinden.
Ik zal die malloot van een Linkse_Boomknuffelaar nooit begrijpen.
Russen zijn het meest tolerante volk op aarde.quote:
Beide landen zijn 3x niets.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:03 schreef KoosVogels het volgende:
Klopt.quote:
Klopt. Maar daar heb je geen compleet A-verdrag voor nodig. Enkel een FTA.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt.
Maar het kan geen kwaad om handel te drijven met Oekraïne.
Rusland is soms ook niet alles, maar zij doen tenminste iets tegen de VS, zij kennen geen genetisch gemodificeerd voedsel en geen TTIP.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:03 schreef KoosVogels het volgende:
Handel drijven is prima, maar deel worden van de EU lijkt me geen goed idee, zolang antisemitisme daar springlevend is en vreemdelingenhaat en de democratie, mensenrechten en het politieapparaat een lachertje zijn daar.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt.
Maar het kan geen kwaad om handel te drijven met Oekraïne.
Gelukkig is Oekraine volgens de ADL stukken minder antisemitisch dan bijvoorbeeld Frankrijk, Polen, Wit-Rusland en Griekenland. (http://global100.adl.org/#map). Zoals ik eerder al aangaf, worden joden steeds meer gezien als integraal onderdeel van Oekraine, mede ten gevolge van hun rol in de revolutie. Ook op democratisch vlak worden grote stappen gezet, ondanks tegenwerking in de door Rusland bezette gebieden (https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2015/ukraine).quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Handel drijven is prima, maar deel worden van de EU lijkt me geen goed idee, zolang antisemitisme daar springlevend is en vreemdelingenhaat en de democratie, mensenrechten en het politieapparaat een lachertje zijn daar.
Bovendien denk ik dat het voor de bevolking beter is als zij onafhankelijk blijven, kunnen ze gewoon niet-genetisch gemodificeerd gezond voedsel blijven eten, roken in de trein en blijven de prijzen laag, opdat de babuschka's met hun kleine pensioentje en dacia en moestuintje nog een beetje het hoofd boven water kunnen houden.
Veel landen, zoals Portugal en Griekenland, zijn erop achteruit gegaan door de EU (ik weet het uit eigen ervaring, ik werkte in Portugal en het land is nu failliet en er is nergens meer werk). Voor sommige landen werkte het positief de EU, maar voor veel andere landen juist niet.
Gekker moet het niet worden. De Luxemburgers zijn het rijkste volk van Europa (je herinnert je dat in ieder geval goed) en ze zijn een netto-ontvanger. Duitsland heeft een veel beter draaiende economie dan Nederland en wij betalen aanzienlijk meer. Ik dacht dat Nederland er klaar mee was om de grootste netto-betaler te zijn? We zijn het echter weer geworden nadat we een 'korting' hadden geregeld. Tijd om weer een korting te regelen en het deze keer wat langduriger te maken. Transferunie, tot daar aan toe maar Nederland hoeft niet een grotere nettobetaler te zijn dan tal van vergelijkbare landen die in eenzelfde of betere situatie zitten.quote:Op donderdag 26 november 2015 19:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, vond het al vreemd.
Overigens is dit dus een beetje het idee van de transferunie.
Behalve prominent Luxemburg in de plus, terwijl ze daar iets van 75K ¤ per capita verdienen (dacht ik). Zal wel komen, omdat ze zo'n klein landje zijn. 1 EU projectje en je schiet meteen omhoog?
Dus het fabeltje van de EU-fielen dat de rijkste landen het meeste aan Brussel afdragen klopt dus niet. Weer een fabeltje dat lekgeprikt is dus.quote:Op vrijdag 27 november 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gekker moet het niet worden. De Luxemburgers zijn het rijkste volk van Europa (je herinnert je dat in ieder geval goed) en ze zijn een netto-ontvanger. Duitsland heeft een veel beter draaiende economie dan Nederland en wij betalen aanzienlijk meer. Ik dacht dat Nederland er klaar mee was om de grootste netto-betaler te zijn? We zijn het echter weer geworden nadat we een 'korting' hadden geregeld. Tijd om weer een korting te regelen en het deze keer wat langduriger te maken. Transferunie, tot daar aan toe maar Nederland hoeft niet een grotere nettobetaler te zijn dan tal van vergelijkbare landen die in eenzelfde of betere situatie zitten.
Dit is een link naar een artikel uit 1997(!), maar volgens mij is het nog steeds actueel:quote:Op vrijdag 27 november 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gekker moet het niet worden. De Luxemburgers zijn het rijkste volk van Europa (je herinnert je dat in ieder geval goed) en ze zijn een netto-ontvanger. Duitsland heeft een veel beter draaiende economie dan Nederland en wij betalen aanzienlijk meer. Ik dacht dat Nederland er klaar mee was om de grootste netto-betaler te zijn? We zijn het echter weer geworden nadat we een 'korting' hadden geregeld. Tijd om weer een korting te regelen en het deze keer wat langduriger te maken. Transferunie, tot daar aan toe maar Nederland hoeft niet een grotere nettobetaler te zijn dan tal van vergelijkbare landen die in eenzelfde of betere situatie zitten.
Leuk zo'n subsidieslurper dat Brussel heet. Volgende keer ga ik maar gauw op Pechtold stemmen. Een stem op zo'n intellectuele man wil je niet missen.quote:Op vrijdag 27 november 2015 15:48 schreef freako het volgende:
[..]
Dit is een link naar een artikel uit 1997(!), maar volgens mij is het nog steeds actueel:
http://www.nrc.nl/handels(...)-toekomst-eu-7369031
- Luxemburg is een netto-ontvanger omdat er veel EU-instellingen in Luxemburg zitten. Geld voor de bedrijfsvoering van die instellingen (bv salarissen) worden bij de ontvangsten meegeteld
- Bij de afdrachten worden bv ook douaneheffingen meegeteld, deze gaan grotendeels naar de EU-begroting. Omdat Nederland de Rotterdamse haven heeft, wordt hier relatief veel geïnd tov andere landen.
GeenStijlquote:Op vrijdag 4 december 2015 11:28 schreef karton2 het volgende:
GeenPeil heeft een brief gestuurd naar het ODIHR met het verzoek om waarnemers naar Nederland te sturen om de aanloop en het verloop van het referendum te controleren.
Dit omdat volgens GP het democratische proces wordt gesaboteerd door expres te weinig geld vrij te maken.
Heerlijk![]()
Brief staat hier
Zou Rutte er nog wat op gezegd hebben? Vast niet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo, maakt hij het even gemakkelijker om te beslissen hoe te stemmen.
GeenPeil heeft natuurlijk groot gelijk, het is aantoonbaar dat de nationale Nederlandse overheid zich niet inzet om dit referendum goed te laten verlopen, ik zou de ODIHR met open armen welkom heten om toezicht te houden.
Als ik het goed lees doen ze het 'regelmatig', geen garantie dus voor aanwezigheid.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:15 schreef freako het volgende:
De OVSE stuurt toch altijd al internationale waarnemers?
https://www.kiesraad.nl/artikel/tk-waarnemers
Niet op het moment zelf in ieder geval volgens de aanwezige journalisten. Ik neigde al een tijdje naar een nee om geheel andere redenen maar hij maakt het me wel heel erg gemakkelijk om nee te stemmen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:17 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Zou Rutte er nog wat op gezegd hebben? Vast niet.
Dat ben ik niet oneens met je maar laten ze nu net snijden bij een referendum wat hen (de nationale politici die het meest de vinger in de pap hebben) slecht uitkomt, een waarvan ze hadden gehoopt dat dit niet door zou gaan. Dat is een geval van een hele slechte timing of opzet. Prima als je wil snijden maar begin dan bij de eerstkomende PS-verkiezing en doe dit consistent bij de verkiezingen (nationaal).quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:20 schreef freako het volgende:
Dat er gesneden kan worden in het aantal stembureaus lijkt me helemaal niet zo'n raar idee. Bij de laatste Statenverkiezingen (opkomst rond de 50%) lag de mediane opkomst rond de 650 kiezers per stembureau. Dat is nog geen kiezer per minuut.
Nederland staat wel voor lul zo een broodnodig referendum tijdens het voorzitterschap maar ook nog eens een verzoek om waarnemers.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:28 schreef karton2 het volgende:
GeenPeil heeft een brief gestuurd naar het ODIHR met het verzoek om waarnemers naar Nederland te sturen om de aanloop en het verloop van het referendum te controleren.
Dit omdat volgens GP het democratische proces wordt gesaboteerd door expres te weinig geld vrij te maken.
Heerlijk![]()
Brief staat hier
Tsja, dat ligt toch echt aan de politiek.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Nederland staat wel voor lul zo een broodnodig referendum tijdens het voorzitterschap maar ook nog eens een verzoek om waarnemers.
Gemeenten hebben nu al moeite genoeg om de stembureaus te vullen, en moeten dan al hun toevlucht nemen tot gemeenteambtenaren, die gewoon doorbetaald krijgen, maar wel een dag minder dan normaal hun gebruikelijke werk doen. Dan is het heel makkelijk om flauwe opmerkingen te maken, en alsnog zijn het geen vrijwilligers.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we de kosten niet drukken door meer met vrijwilligers (die werken zonder vergoeding) te werken bij het stemmen? Of van mijn part door een medewerkingsplicht in te voeren? Nederland zou echt niet het enige welvarende en 'westerse' land zijn waarvoor dat geldt, zo gek is dat toch niet?
In alle ernst, dat maakt jou niet egoïstisch in mijn ogen. We moeten onszelf wel beseffen dat het uit de lengte of de breedte moet komen. Ofwel betalen we het via de belastingen ofwel betalen we het in natura, door wat uren te leveren. Beide keuzes zijn gerechtvaardigd, als wordt vastgesteld dat het uit algemene middelen betalen onder druk staat...quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:00 schreef freako het volgende:
[..]
Gemeenten hebben nu al moeite genoeg om de stembureaus te vullen, en moeten dan al hun toevlucht nemen tot gemeenteambtenaren, die gewoon doorbetaald krijgen, maar wel een dag minder dan normaal hun gebruikelijke werk doen. Dan is het heel makkelijk om flauwe opmerkingen te maken, en alsnog zijn het geen vrijwilligers.
Op het gevaar af dat ik als egoïstisch wordt gezien: ik ben graag stembureaulid, maar ik vind het alleszins redelijk dat daar een normale vergoeding tegenover staat. Het kost me ook een vakantiedag. Als je het bij elkaar optelt (cursus vooraf, stembureaulid, tellen) kost het me een uur of 16. Hilversum betaalt daar ¤135 voor. Dat vind ik een mooi bedrag. Gaat de vergoeding naar ¤0, dan laat ik 't waarschijnlijk lekker schieten.
Op een doordeweekse dag? In België heb je inderdaad de plicht om op een oproep voor bijzitter te reageren, maar daar vindt het stemmen plaats op zondag, dus dat leidt tot minder praktische problemen. Overigens heb je hier bij elke verkiezingen weer een heel circus rondom mensen die onder die plicht uit proberen te komen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we de kosten niet drukken door meer met vrijwilligers (die werken zonder vergoeding) te werken bij het stemmen? Of van mijn part door een medewerkingsplicht in te voeren? Nederland zou echt niet het enige welvarende en 'westerse' land zijn waarvoor dat geldt, zo gek is dat toch niet?
Ik had België inderdaad in gedachte als een van die landen. In de USA heb je ook allerlei verplichtingen (in ieder geval juryplicht). Het is niet zo gek als een staat eens iets van de burger vraagt, of dat het dat is of dat je met zijn allen verplicht het bedrag betaalt om dan mensen in te huren maakt niet heel erg veel uit, het is maar waar je voor kiest. Beide kan maar nu wordt gezeurd over de kosten dus...quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:06 schreef Reya het volgende:
[..]
Op een doordeweekse dag? In België heb je inderdaad de plicht om op een oproep voor bijzitter te reageren, maar daar vindt het stemmen plaats op zondag, dus dat leidt tot minder praktische problemen. Overigens heb je hier bij elke verkiezingen weer een heel circus rondom mensen die onder die plicht uit proberen te komen.
Ja, dat moet, al hoeft het niet per se klassikaal. Zo staat het sinds een aantal jaar in de Kieswet. Er is voor gepleit door dezelfde types die ook maar wat graag een stemexamen en een verplicht herexamen voor rijbewijzen ingevoerd zouden zien. Als je geld wil besparen, zit daar in elk geval nog wel wat ruimte.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou ook eventueel de vergoeding wat kunnen aanpassen (100 Euro) en niet elke keer een cursus geven. Ik begrijp heus wel dat dat cursusje gegeven moet worden maar als je die al hebt gehad moet dat dan steeds worden herhaald? En dit voor iedereen.
Goed en betrouwbaarquote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Cracka-ass het volgende:
Meesteractie.![]()
Het toont perfect de staat van de Nederlandse democratie aan.
Inderdaad denk dat ik in mijn gemeente maar een ga controleren of er eerlijk geteld wordtquote:Op vrijdag 4 december 2015 13:41 schreef Karrs het volgende:
[..]
Tsja, dat ligt toch echt aan de politiek.
De Nederlandse politiek zet zichzelf voor lul. Verkiezingen van bovenaf willen frustreren omdat het onderwerp je niet zint en je bang bent voor de uitslag, dat zijn zaken die je in een bananenrepubliek kunt verwachten, maar schijnbaar vallen wij daar tegenwoordig ook onder.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Nederland staat wel voor lul zo een broodnodig referendum tijdens het voorzitterschap maar ook nog eens een verzoek om waarnemers.
Dat filmpje met Porosjenko en Rutte zegt al genoeg.quote:Op vrijdag 4 december 2015 15:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De Nederlandse politiek zet zichzelf voor lul. Verkiezingen van bovenaf willen frustreren omdat het onderwerp je niet zint en je bang bent voor de uitslag, dat zijn zaken die je in een bananenrepubliek kunt verwachten, maar schijnbaar vallen wij daar tegenwoordig ook onder.
Mij hoef je niet te overtuigen ik was al tegen het hele verdrag en niet omdat ik tegen europa ben maar omdat het een slecht verdrag is voor onsquote:Op vrijdag 4 december 2015 15:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De Nederlandse politiek zet zichzelf voor lul. Verkiezingen van bovenaf willen frustreren omdat het onderwerp je niet zint en je bang bent voor de uitslag, dat zijn zaken die je in een bananenrepubliek kunt verwachten, maar schijnbaar vallen wij daar tegenwoordig ook onder.
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de media hier op gaat reageren. Bij GP waren ze ook niet al te happig, op Pauw na.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Mij hoef je niet te overtuigen ik was al tegen het hele verdrag en niet omdat ik tegen europa ben maar omdat het een slecht verdrag is voor ons
Wat mij betreft is dit pas het begin. Ik hoop dat de OVSE zijn waarnemers stuurt en er veel aandacht voor zodat we als we ooit nog eens commentaar hebben over het democratisch verloop van verkiezingen in andere landen dit erbij gesleept wordt.
Voor mij telt dat Oekraïne er simpelweg nog niet klaar voor is. Laat dat land eerst maar een beetje volwassen worden, daarna kunnen we eens kijken naar zulke verdragen. Ik vind het prima als we het land helpen met volwassen worden maar een AV gaat voor mij nu nog wat te ver.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Mij hoef je niet te overtuigen ik was al tegen het hele verdrag en niet omdat ik tegen europa ben maar omdat het een slecht verdrag is voor ons
Wat mij betreft is dit pas het begin. Ik hoop dat de OVSE zijn waarnemers stuurt en er veel aandacht voor zodat we als we ooit nog eens commentaar hebben over het democratisch verloop van verkiezingen in andere landen dit erbij gesleept wordt.
Het komt vanzelf wel, ze zullen wel moeten.quote:Op vrijdag 4 december 2015 17:07 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe de media hier op gaat reageren. Bij GP waren ze ook niet al te happig, op Pauw na.
Niet alleen dat land maar ook Europa is er niet klaar voor. Er zijn nog zoveel problemen op te lossen in zowel de Unie als de eurozone laat ze eerst eens zorgen dat die twee dingen een stevig fundament hebben. Dit is gewoon niet het moment voor zo'n verkapte uitbreiding.quote:Op vrijdag 4 december 2015 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor mij telt dat Oekraïne er simpelweg nog niet klaar voor is. Laat dat land eerst maar een beetje volwassen worden, daarna kunnen we eens kijken naar zulke verdragen. Ik vind het prima als we het land helpen met volwassen worden maar een AV gaat voor mij nu nog wat te ver.
Daar heb jij natuurlijk gelijk in. De EU-zone moet eerst maar eens haar ernstige structurele problemen oplossen alvorens ze weer een aanzet tot een toekomstige uitbreiding geeft. Ik begrijp niet waarom Oekraïne per se bij Europa getrokken moet worden terwijl het overduidelijk niet Europees is qua cultuur, historie etc.quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:25 schreef vipergts het volgende:
[..]
Niet alleen dat land maar ook Europa is er niet klaar voor. Er zijn nog zoveel problemen op te lossen in zowel de Unie als de eurozone laat ze eerst eens zorgen dat die twee dingen een stevig fundament hebben. Dit is gewoon niet het moment voor zo'n verkapte uitbreiding.
twitter:TPOnl twitterde op maandag 04-01-2016 om 16:49:45BREEK - Kabinet nodigt waarnemers uit voor Geenpeil-referendum. Koenders: Het is aan OVSE of ze komen https://t.co/h0nWdC22MB #Geenpeil reageer retweet
Wat gaat dat referendum nog uithalen?twitter:EU_Commission twitterde op vrijdag 01-01-2016 om 01:27:29The trade part of #EUUkraine Association Agreement becomes operational on 1 January 2016>> https://t.co/nXJWjO9ykf https://t.co/7cfmOB2I9G reageer retweet
Kan toch weer teruggedraaid worden dan? Volgens mij is dit slechts een voorlopige inwerkingtreding.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:29 schreef bedachtzaam het volgende:
Wat gaat dat referendum nog uithalen?twitter:EU_Commission twitterde op vrijdag 01-01-2016 om 01:27:29The trade part of #EUUkraine Association Agreement becomes operational on 1 January 2016>> https://t.co/nXJWjO9ykf https://t.co/7cfmOB2I9G reageer retweet
Ze moesten wel als land sla je natuurlijk wel een modderfiguur als er om waarnemers gevraagd wordt en je doet er niets meequote:Op maandag 4 januari 2016 17:07 schreef SeLang het volgende:
Ik hoop maar dat die waarnemers komen. D66 (-achtigen) zullen alles eraan doen om het democratisch proces te frustreren.
Heb het even opgezocht.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:31 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Kan toch weer teruggedraaid worden dan? Volgens mij is dit slechts een voorlopige inwerkingtreding.
http://www.europa-nu.nl/i(...)komst_eu_oekraine#p5quote:Volgens de Europese Commissiei betekent een Nederlands raadgevend referendum dat het verdrag niet op 1 januari 2016 officieel in werking kan treden. Ook volgens het kabinet treedt het verdrag pas in werking als alle partijen het geratificeerd hebben. Toch kunnen grote delen van het verdrag wel onder voorbehoud worden toegepast. Dit is vastgelegd in het associatieverdrag (art. 486).Het is ook mogelijk om het associatieverdrag te wijzigen in een verdrag waar Nederland niet aan meedoet. Dan kan het verdrag wel op 1 januari in werking treden.
edit: nvmquote:Op maandag 4 januari 2016 17:31 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Kan toch weer teruggedraaid worden dan? Volgens mij is dit slechts een voorlopige inwerkingtreding.
Omdat het de aandacht afleid van de werkelijke problemen. Griekenland, de crisis,vluchtelingen,de onhoudbare schuldpositie van bepaalde landen. Europeanen willen niet betalen voor een Griek of een Italiaan nu moeten ze en in Brussel vragen ze zich af waarom Europa zo onpopulair is.quote:Op zaterdag 5 december 2015 00:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar heb jij natuurlijk gelijk in. De EU-zone moet eerst maar eens haar ernstige structurele problemen oplossen alvorens ze weer een aanzet tot een toekomstige uitbreiding geeft. Ik begrijp niet waarom Oekraïne per se bij Europa getrokken moet worden terwijl het overduidelijk niet Europees is qua cultuur, historie etc.
Waarom zouden we het conflict met Rusland opzoeken?
Het is erg verdacht dat ze net voor deze verkiezingen het aantal stembureaus verlagen maar met dit aantal stembureaus in deze plaats zal je nog steeds overal maximaal 500-1000 meter moeten afleggen om te stemmen.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:44 schreef SeLang het volgende:
GeenPeil: Venlo krimpt van 50 naar 19 stembureaux
En dat ondanks het feit dat de opkomst van het vorige referendum 10% hoger lag dan de gemeenteraadsverkiezingen in 2014.
Die waarnemers gaan hard nodig zijn.
Ik zou dat nog niet zo willen benaderen maar wel iets om in de gaten te houden.quote:Op maandag 4 januari 2016 19:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is erg verdacht dat ze net voor deze verkiezingen het aantal stembureaus verlagen maar met dit aantal stembureaus in deze plaats zal je nog steeds overal maximaal 500-1000 meter moeten afleggen om te stemmen.
Een p0rn-marathon op TV. Eens kijken of de reaguurders dan nog massaal gaan stemmen.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:08 schreef Vallon het volgende:
ik verheug me er al op dat ze 06apr16 tot bankhangdag maken om de mensen thuis te houden. NPO1: in één ruk alle Starwars, op NPO2: Alle Prison Breaks en op NPO3: alle Coronations of liever HoC. seizeon 4. Dan ga ik niet stemmen maar kwijlen... .
De sneltreinvaart waarmee de Nederlandse democratie haar eigen graf graaft is nauwelijks te beseffen.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:44 schreef SeLang het volgende:
En dat ondanks het feit dat de opkomst van het vorige referendum 10% hoger lag dan de gemeenteraadsverkiezingen in 2014.
Of je koopt/downloadt gewoon al die films en series en kijkt ze lekker wanneer je dat wil.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:08 schreef Vallon het volgende:
ik verheug me er al op dat ze 06apr16 tot bankhangdag maken om de mensen thuis te houden. NPO1: in één ruk alle Starwars, op NPO2: Alle Prison Breaks en op NPO3: alle Coronations of liever HoC. seizeon 4. Dan ga ik niet stemmen maar kwijlen... .
Ik ben geen reaguurder maar ik heb desalniettemin mijn naam onder het referendumvoorstel gezet. Zelfs al giet het pijpenstelen en heb ik een griep en beide benen en 1 arm gebroken dan nog zal ik gaan stemmen.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een p0rn-marathon op TV. Eens kijken of de reaguurders dan nog massaal gaan stemmen.
Zou een goeie D66 streek zijn. Ja we zijn progressief dus we doen een p0rn-marathon op TV![]()
Voor een inhoudelijk verhaal zou ik wel blijven hangen maar voor het rechte werk is moet ik er echt uit en m'n gevoel bij stembureau afgeven.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een p0rn-marathon op TV. Eens kijken of de reaguurders dan nog massaal gaan stemmen.
Zou een goeie D66 streek zijn. Ja we zijn progressief dus we doen een p0rn-marathon op TV![]()
Voor een inhoudelijk verhaal zou ik wel blijven hangen maar voor het rechte werk is moet ik er echt uit en m'n gevoel bij stembureau afgeven.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tenzij je bonussen inlast.....snaptv met behind the scenes en op die dag vanwege site-dancing (lijndansen) onderhoud, internet dichtgooit.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of je koopt/downloadt gewoon al die films en series en kijkt ze lekker wanneer je dat wil.
We leven niet meer in het jaar 2000 waarin we de televisieprovider nodig hadden om dit alles te kunnen zien. Dat houdt weinig mensen thuis.
Hier idem, al is het 't laatste wat ik doe ... tenzij , er zijn situatiesquote:Op maandag 4 januari 2016 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben geen reaguurder maar ik heb desalniettemin mijn naam onder het referendumvoorstel gezet. Zelfs al giet het pijpenstelen en heb ik een griep en beide benen en 1 arm gebroken dan nog zal ik gaan stemmen.
Het meeste van de behind the scenes (ik smul er zelf ook van) vind je op Youtube.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:35 schreef Vallon het volgende:
Tenzij je bonussen inlast.....snaptv met behind the scenes en op die dag vanwege site-dancing (lijndansen) onderhoud, internet dichtgooit.
quote:Juncker: 'Nee' in EU-referendum kan tot grote crisis leiden
Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, waarschuwt Nederland voor de gevolgen van een ‘nee-stem’ in het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne. ‘Het kan leiden tot een grote continentale crisis.’
Dat zei Juncker in een interview met NRC. 'Ik zeg: kijk uit, dit kan het evenwicht in Europa veranderen. Zonder de burger te bedreigen, moet hij wel bewust worden gemaakt van zijn verantwoordelijkheid.'
Referendum over EU
In het referendum, dat op 6 april 2016 wordt gehouden, mogen Nederlanders zich uitspreken over het associatieverdrag dat is overeengekomen door de EU en Oekraïne. Het is een stap naar nauwere economische en politieke samenwerking.
Maar Juncker vreest dat Nederlanders het aangekondigde referendum zullen gebruiken om hun mening te geven over de Europese Unie. 'Ik hoop van harte dat Nederlanders niet nee zullen zeggen om redenen die niets met het verdrag zelf te maken hebben. Ze moeten goed begrijpen dat deze kwestie het Nederlandse belang overstijgt.'
Rusland
Vooral Rusland is fel tegenstander van het associatieverdrag. Volgens Juncker zijn de Russen daarom de belangrijkste profiteur van een Nederlandse tegenstem. 'Het zou de vruchten pakken van een gemakkelijke overwinning.'
Website GeenStijl wist het referendum af te dwingen nadat meer dan 300.000 handtekeningen binnen werden gehaald. Het referendum is niet-bindend: de Nederlandse regering zou een 'nee' dus naast zich neer kunnen leggen.
Bovendien zijn delen van het akkoord op 1 januari al voorlopig ingegaan. Alleen als EU-lidstaten zich unaniem uitspreken tegen het verdrag, kan het nog worden teruggedraaid.
http://www.elsevier.nl/Bu(...)?masterpageid=158493
Klopt, dat is vaste prik bij Kamerverkiezingen.quote:Op maandag 4 januari 2016 20:44 schreef vipergts het volgende:
Ik heb ooit ergens eens gelezen dat er wel vaker waarnemers bij Nederlandse verkiezingen zijn
Er zijn natuurlijk gewoon zeer rationele argumenten om minder stembureaus te gebruiken voor dit referendum.quote:Op maandag 4 januari 2016 17:44 schreef SeLang het volgende:
Zelfs bij gemeenteraadsverkiezingen komt het voor las ikquote:Op zaterdag 9 januari 2016 12:36 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt, dat is vaste prik bij Kamerverkiezingen.
Wat is daar in hemelsnaam verdacht aan?quote:Op maandag 4 januari 2016 19:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is erg verdacht dat ze net voor deze verkiezingen het aantal stembureaus verlagen maar met dit aantal stembureaus in deze plaats zal je nog steeds overal maximaal 500-1000 meter moeten afleggen om te stemmen.
Omdat het een totaal ongeschikt onderwerp is voor een referendum. Het zal daarmee vooral wat mensen trekken die het gebruiken als steunbetuiging voor de PVV. Verder zullen er weinig mensen opkomen dagen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 12:53 schreef Swetsenegger het volgende:
waarom zou er geen hond komen opdagen
Je bent zo wanhopig dat je Poetin of de PVV wilt steunen?quote:Op maandag 4 januari 2016 20:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben geen reaguurder maar ik heb desalniettemin mijn naam onder het referendumvoorstel gezet. Zelfs al giet het pijpenstelen en heb ik een griep en beide benen en 1 arm gebroken dan nog zal ik gaan stemmen.
Dus een nee betekent dat je Poetin/PVV steunt. volgens mij zijn er genoeg andere redenen om nee te stemmen dan dat.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 12:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je bent zo wanhopig dat je Poetin of de PVV wilt steunen?
Wat een rare conclusies trek jij. Ik heb niks met de PVV maar ga wel een dikke NEE stemmen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat het een totaal ongeschikt onderwerp is voor een referendum. Het zal daarmee vooral wat mensen trekken die het gebruiken als steunbetuiging voor de PVV. Verder zullen er weinig mensen opkomen dagen.
Welke dan precies? Vanuit het nee-kamp heb ik eigenlijk amper serieuze argumenten gelezen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:03 schreef takata het volgende:
[..]
Dus een nee betekent dat je Poetin/PVV steunt. volgens mij zijn er genoeg andere redenen om nee te stemmen dan dat.
Ben je dan pro-Poetin?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Wat een rare conclusies trek jij. Ik heb niks met de PVV maar ga wel een dikke NEE stemmen.
Ik ben niet Pro Poetin maar ook niet Pro EU of Pro Obama. Het is allemaal niks wat mij betreft. Maar ik ben vooral Anti EU.quote:
Anti EU zijn heeft weinig met het onderwerp van dit referendum te maken natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:08 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik ben niet Pro Poetin maar ook niet Pro EU of Pro Obama. Het is allemaal niks wat mij betreft. Maar ik ben vooral Anti EU.
Ik vind het onverstandig een associatieverdrag af te sluiten met daarin een visumvrije regeling met een land in burgeroorlog.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke dan precies? Vanuit het nee-kamp heb ik eigenlijk amper serieuze argumenten gelezen.
Ik zie Oekraine als een land met veel groeipotentieel, het lijkt me heel goed om daar goede handelsbanden mee op te bouwen. Ondanks dat er nog heel veel moet verbeteren, daarom is het ook een licht verdrag als dit en bepaald geen opstap naar een lidmaatschap van de EU.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:18 schreef takata het volgende:
[..]
Ik vind het onverstandig een associatieverdrag af te sluiten met daarin een visumvrije regeling met een land in burgeroorlog.
Moeten we meegezogen worden in het conflict tussen Rusland en Oekraïne
De Oekraïense economie staat aan de rand van de afgrond daar zie ik niet veel voordelen in.
Dat groei potentieel heeft Zimbabwe ook....alleen ze doen er geen zak mee...quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zie Oekraine als een land met veel groeipotentieel, het lijkt me heel goed om daar goede handelsbanden mee op te bouwen. Ondanks dat er nog heel veel moet verbeteren, daarom is het ook een licht verdrag als dit en bepaald geen opstap naar een lidmaatschap van de EU.
Man schei toch uit met je potentieel, Oekraïne was niets,is niets en zal ook niets worden. Onder de streep zal het gewoon een blok aan ons been worden. Wat je er verder mee opschiet is enkel een Rusland dat zich nog meer zal keren tegen Europa.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik zie Oekraine als een land met veel groeipotentieel, het lijkt me heel goed om daar goede handelsbanden mee op te bouwen. Ondanks dat er nog heel veel moet verbeteren, daarom is het ook een licht verdrag als dit en bepaald geen opstap naar een lidmaatschap van de EU.
Gevaarlijke man die Juncker, grootste wegkijker van allemaal.quote:
Een fascistisch regime wat bommen op eigen burgers gooit lijkt me geen ideale handelspartner. Bovendien is het land zowat bankroet. Geen verstandige Nederlander wil een tweede Griekenland. Dus voor de volle 100% NEE!quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:21 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit laat al weer zien dat je geen flauw benul hebt waar het referendum over gaat.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 13:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een fascistisch regime wat bommen op eigen burgers gooit lijkt me geen ideale handelspartner. Bovendien is het land zowat bankroet. Geen verstandige Nederlander wil een tweede Griekenland. Dus voor de volle 100% NEE!
Veel Nederlanders zien dit referendum ook als een manier om hun afkeuring uit te spreken jegens deze rampzalige EU-koers en hun incompetente leiders. Dus kom en stem NEE!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |