Handel drijven is prima, maar deel worden van de EU lijkt me geen goed idee, zolang antisemitisme daar springlevend is en vreemdelingenhaat en de democratie, mensenrechten en het politieapparaat een lachertje zijn daar.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt.
Maar het kan geen kwaad om handel te drijven met Oekraïne.
Gelukkig is Oekraine volgens de ADL stukken minder antisemitisch dan bijvoorbeeld Frankrijk, Polen, Wit-Rusland en Griekenland. (http://global100.adl.org/#map). Zoals ik eerder al aangaf, worden joden steeds meer gezien als integraal onderdeel van Oekraine, mede ten gevolge van hun rol in de revolutie. Ook op democratisch vlak worden grote stappen gezet, ondanks tegenwerking in de door Rusland bezette gebieden (https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2015/ukraine).quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:27 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Handel drijven is prima, maar deel worden van de EU lijkt me geen goed idee, zolang antisemitisme daar springlevend is en vreemdelingenhaat en de democratie, mensenrechten en het politieapparaat een lachertje zijn daar.
Bovendien denk ik dat het voor de bevolking beter is als zij onafhankelijk blijven, kunnen ze gewoon niet-genetisch gemodificeerd gezond voedsel blijven eten, roken in de trein en blijven de prijzen laag, opdat de babuschka's met hun kleine pensioentje en dacia en moestuintje nog een beetje het hoofd boven water kunnen houden.
Veel landen, zoals Portugal en Griekenland, zijn erop achteruit gegaan door de EU (ik weet het uit eigen ervaring, ik werkte in Portugal en het land is nu failliet en er is nergens meer werk). Voor sommige landen werkte het positief de EU, maar voor veel andere landen juist niet.
Gekker moet het niet worden. De Luxemburgers zijn het rijkste volk van Europa (je herinnert je dat in ieder geval goed) en ze zijn een netto-ontvanger. Duitsland heeft een veel beter draaiende economie dan Nederland en wij betalen aanzienlijk meer. Ik dacht dat Nederland er klaar mee was om de grootste netto-betaler te zijn? We zijn het echter weer geworden nadat we een 'korting' hadden geregeld. Tijd om weer een korting te regelen en het deze keer wat langduriger te maken. Transferunie, tot daar aan toe maar Nederland hoeft niet een grotere nettobetaler te zijn dan tal van vergelijkbare landen die in eenzelfde of betere situatie zitten.quote:Op donderdag 26 november 2015 19:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, vond het al vreemd.
Overigens is dit dus een beetje het idee van de transferunie.
Behalve prominent Luxemburg in de plus, terwijl ze daar iets van 75K ¤ per capita verdienen (dacht ik). Zal wel komen, omdat ze zo'n klein landje zijn. 1 EU projectje en je schiet meteen omhoog?
Dus het fabeltje van de EU-fielen dat de rijkste landen het meeste aan Brussel afdragen klopt dus niet. Weer een fabeltje dat lekgeprikt is dus.quote:Op vrijdag 27 november 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gekker moet het niet worden. De Luxemburgers zijn het rijkste volk van Europa (je herinnert je dat in ieder geval goed) en ze zijn een netto-ontvanger. Duitsland heeft een veel beter draaiende economie dan Nederland en wij betalen aanzienlijk meer. Ik dacht dat Nederland er klaar mee was om de grootste netto-betaler te zijn? We zijn het echter weer geworden nadat we een 'korting' hadden geregeld. Tijd om weer een korting te regelen en het deze keer wat langduriger te maken. Transferunie, tot daar aan toe maar Nederland hoeft niet een grotere nettobetaler te zijn dan tal van vergelijkbare landen die in eenzelfde of betere situatie zitten.
Dit is een link naar een artikel uit 1997(!), maar volgens mij is het nog steeds actueel:quote:Op vrijdag 27 november 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gekker moet het niet worden. De Luxemburgers zijn het rijkste volk van Europa (je herinnert je dat in ieder geval goed) en ze zijn een netto-ontvanger. Duitsland heeft een veel beter draaiende economie dan Nederland en wij betalen aanzienlijk meer. Ik dacht dat Nederland er klaar mee was om de grootste netto-betaler te zijn? We zijn het echter weer geworden nadat we een 'korting' hadden geregeld. Tijd om weer een korting te regelen en het deze keer wat langduriger te maken. Transferunie, tot daar aan toe maar Nederland hoeft niet een grotere nettobetaler te zijn dan tal van vergelijkbare landen die in eenzelfde of betere situatie zitten.
Leuk zo'n subsidieslurper dat Brussel heet. Volgende keer ga ik maar gauw op Pechtold stemmen. Een stem op zo'n intellectuele man wil je niet missen.quote:Op vrijdag 27 november 2015 15:48 schreef freako het volgende:
[..]
Dit is een link naar een artikel uit 1997(!), maar volgens mij is het nog steeds actueel:
http://www.nrc.nl/handels(...)-toekomst-eu-7369031
- Luxemburg is een netto-ontvanger omdat er veel EU-instellingen in Luxemburg zitten. Geld voor de bedrijfsvoering van die instellingen (bv salarissen) worden bij de ontvangsten meegeteld
- Bij de afdrachten worden bv ook douaneheffingen meegeteld, deze gaan grotendeels naar de EU-begroting. Omdat Nederland de Rotterdamse haven heeft, wordt hier relatief veel geïnd tov andere landen.
GeenStijlquote:Op vrijdag 4 december 2015 11:28 schreef karton2 het volgende:
GeenPeil heeft een brief gestuurd naar het ODIHR met het verzoek om waarnemers naar Nederland te sturen om de aanloop en het verloop van het referendum te controleren.
Dit omdat volgens GP het democratische proces wordt gesaboteerd door expres te weinig geld vrij te maken.
Heerlijk![]()
Brief staat hier
Zou Rutte er nog wat op gezegd hebben? Vast niet.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zo, maakt hij het even gemakkelijker om te beslissen hoe te stemmen.
GeenPeil heeft natuurlijk groot gelijk, het is aantoonbaar dat de nationale Nederlandse overheid zich niet inzet om dit referendum goed te laten verlopen, ik zou de ODIHR met open armen welkom heten om toezicht te houden.
Als ik het goed lees doen ze het 'regelmatig', geen garantie dus voor aanwezigheid.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:15 schreef freako het volgende:
De OVSE stuurt toch altijd al internationale waarnemers?
https://www.kiesraad.nl/artikel/tk-waarnemers
Niet op het moment zelf in ieder geval volgens de aanwezige journalisten. Ik neigde al een tijdje naar een nee om geheel andere redenen maar hij maakt het me wel heel erg gemakkelijk om nee te stemmen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:17 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Zou Rutte er nog wat op gezegd hebben? Vast niet.
Dat ben ik niet oneens met je maar laten ze nu net snijden bij een referendum wat hen (de nationale politici die het meest de vinger in de pap hebben) slecht uitkomt, een waarvan ze hadden gehoopt dat dit niet door zou gaan. Dat is een geval van een hele slechte timing of opzet. Prima als je wil snijden maar begin dan bij de eerstkomende PS-verkiezing en doe dit consistent bij de verkiezingen (nationaal).quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:20 schreef freako het volgende:
Dat er gesneden kan worden in het aantal stembureaus lijkt me helemaal niet zo'n raar idee. Bij de laatste Statenverkiezingen (opkomst rond de 50%) lag de mediane opkomst rond de 650 kiezers per stembureau. Dat is nog geen kiezer per minuut.
Nederland staat wel voor lul zo een broodnodig referendum tijdens het voorzitterschap maar ook nog eens een verzoek om waarnemers.quote:Op vrijdag 4 december 2015 11:28 schreef karton2 het volgende:
GeenPeil heeft een brief gestuurd naar het ODIHR met het verzoek om waarnemers naar Nederland te sturen om de aanloop en het verloop van het referendum te controleren.
Dit omdat volgens GP het democratische proces wordt gesaboteerd door expres te weinig geld vrij te maken.
Heerlijk![]()
Brief staat hier
Tsja, dat ligt toch echt aan de politiek.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:39 schreef vipergts het volgende:
[..]
Nederland staat wel voor lul zo een broodnodig referendum tijdens het voorzitterschap maar ook nog eens een verzoek om waarnemers.
Gemeenten hebben nu al moeite genoeg om de stembureaus te vullen, en moeten dan al hun toevlucht nemen tot gemeenteambtenaren, die gewoon doorbetaald krijgen, maar wel een dag minder dan normaal hun gebruikelijke werk doen. Dan is het heel makkelijk om flauwe opmerkingen te maken, en alsnog zijn het geen vrijwilligers.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we de kosten niet drukken door meer met vrijwilligers (die werken zonder vergoeding) te werken bij het stemmen? Of van mijn part door een medewerkingsplicht in te voeren? Nederland zou echt niet het enige welvarende en 'westerse' land zijn waarvoor dat geldt, zo gek is dat toch niet?
In alle ernst, dat maakt jou niet egoïstisch in mijn ogen. We moeten onszelf wel beseffen dat het uit de lengte of de breedte moet komen. Ofwel betalen we het via de belastingen ofwel betalen we het in natura, door wat uren te leveren. Beide keuzes zijn gerechtvaardigd, als wordt vastgesteld dat het uit algemene middelen betalen onder druk staat...quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:00 schreef freako het volgende:
[..]
Gemeenten hebben nu al moeite genoeg om de stembureaus te vullen, en moeten dan al hun toevlucht nemen tot gemeenteambtenaren, die gewoon doorbetaald krijgen, maar wel een dag minder dan normaal hun gebruikelijke werk doen. Dan is het heel makkelijk om flauwe opmerkingen te maken, en alsnog zijn het geen vrijwilligers.
Op het gevaar af dat ik als egoïstisch wordt gezien: ik ben graag stembureaulid, maar ik vind het alleszins redelijk dat daar een normale vergoeding tegenover staat. Het kost me ook een vakantiedag. Als je het bij elkaar optelt (cursus vooraf, stembureaulid, tellen) kost het me een uur of 16. Hilversum betaalt daar ¤135 voor. Dat vind ik een mooi bedrag. Gaat de vergoeding naar ¤0, dan laat ik 't waarschijnlijk lekker schieten.
Op een doordeweekse dag? In België heb je inderdaad de plicht om op een oproep voor bijzitter te reageren, maar daar vindt het stemmen plaats op zondag, dus dat leidt tot minder praktische problemen. Overigens heb je hier bij elke verkiezingen weer een heel circus rondom mensen die onder die plicht uit proberen te komen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we de kosten niet drukken door meer met vrijwilligers (die werken zonder vergoeding) te werken bij het stemmen? Of van mijn part door een medewerkingsplicht in te voeren? Nederland zou echt niet het enige welvarende en 'westerse' land zijn waarvoor dat geldt, zo gek is dat toch niet?
Ik had België inderdaad in gedachte als een van die landen. In de USA heb je ook allerlei verplichtingen (in ieder geval juryplicht). Het is niet zo gek als een staat eens iets van de burger vraagt, of dat het dat is of dat je met zijn allen verplicht het bedrag betaalt om dan mensen in te huren maakt niet heel erg veel uit, het is maar waar je voor kiest. Beide kan maar nu wordt gezeurd over de kosten dus...quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:06 schreef Reya het volgende:
[..]
Op een doordeweekse dag? In België heb je inderdaad de plicht om op een oproep voor bijzitter te reageren, maar daar vindt het stemmen plaats op zondag, dus dat leidt tot minder praktische problemen. Overigens heb je hier bij elke verkiezingen weer een heel circus rondom mensen die onder die plicht uit proberen te komen.
Ja, dat moet, al hoeft het niet per se klassikaal. Zo staat het sinds een aantal jaar in de Kieswet. Er is voor gepleit door dezelfde types die ook maar wat graag een stemexamen en een verplicht herexamen voor rijbewijzen ingevoerd zouden zien. Als je geld wil besparen, zit daar in elk geval nog wel wat ruimte.quote:Op vrijdag 4 december 2015 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou ook eventueel de vergoeding wat kunnen aanpassen (100 Euro) en niet elke keer een cursus geven. Ik begrijp heus wel dat dat cursusje gegeven moet worden maar als je die al hebt gehad moet dat dan steeds worden herhaald? En dit voor iedereen.
Goed en betrouwbaarquote:Op vrijdag 4 december 2015 13:42 schreef Cracka-ass het volgende:
Meesteractie.![]()
Het toont perfect de staat van de Nederlandse democratie aan.
Inderdaad denk dat ik in mijn gemeente maar een ga controleren of er eerlijk geteld wordtquote:Op vrijdag 4 december 2015 13:41 schreef Karrs het volgende:
[..]
Tsja, dat ligt toch echt aan de politiek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |