abonnement Unibet Coolblue
pi_156670569
In het kort:

- Per paneel rekenen op 200 kWh / jaar opbrengst (50 EUR / jaar is dat waard).
- Per paneel compleet geinstalleerd investering van 400-600 EUR.

Terugverdientijden particulier:
- Zelf installeren B-merken 4-5 jaar
- Zelf installeren A-merken 5-6 jaar
- Laten installeren B-merken 5-7 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)
- Laten installeren A-merken 6-8 jaar (hoe groter de installatie hoe lager)

A-merken zijn 'bankable' panelen. B-merken zijn niet bankable. Zonnepanelen worden niet binnen 5 jaar nog VEEL beter, of VEEL goedkoper. De ergste prijsdaling is er al uit. 50% van de prijs van een installatie gaat in de omvormer, montagemateriaal en bekabeling.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_156670593
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 23:16 schreef john2406 het volgende:
Dus nou stel ik heb er 15 en op eentje valt een paar uur de schaduw van de schoorsteen. of zelfs op drie stuks.
Heb me laten vertellen dat ze ook onafhankelijk aangesloten kunnen zijn?
Als je de panelen voorziet van optimizers dan zijn ze onafhankelijk van elkaar, of terwijl parallel geschakeld.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_157434031
Vanavond stond de RADAR aflevering (ned. 1) in het teken van zonnepanelen. Verhaal draaide voornamelijk om kleine installateurs, die goedkope panelen levert i.p.v. hoge kwaliteit, met lange 'garantie'periodes, die feitelijk nooit nageleefd worden wanneer de panelen kapot gaan.

Zelfs de 'garantiefonds zonne-energie' is nogal een wassen neus, want slechts 0,4% van de Nederlandse installateurs is erbij aangesloten. Goedkoop blijkt vaak duurkoop, dus.
pi_157435012
quote:
3s.gif Op maandag 9 november 2015 21:03 schreef Ill-Skillz het volgende:
Vanavond stond de RADAR aflevering (ned. 1) in het teken van zonnepanelen. Verhaal draaide voornamelijk om kleine installateurs, die goedkope panelen levert i.p.v. hoge kwaliteit, met lange 'garantie'periodes, die feitelijk nooit nageleefd worden wanneer de panelen kapot gaan.

Zelfs de 'garantiefonds zonne-energie' is nogal een wassen neus, want slechts 0,4% van de Nederlandse installateurs is erbij aangesloten. Goedkoop blijkt vaak duurkoop, dus.
Weinig nieuws onder de zon, welke idioot trapt er nu in een garantie van +10 jaar of zelfs 20 jaar :'). De kans dat een bedrijf in deze sector niet meer bestaat is best aanzienlijk te noemen.

Je moet ook componenten kopen van een merk die bewezen kwaliteit hebben geleverd. Ik snap sowieso niet dat mensen op een paar honderd euro kijken over een product wat minimaal 10 jaar mee moet gaan.

Maarja.. mensen kunnen tegenwoordig niet meer zelf nadenken.
pi_157435137
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 17:38 schreef bambino het volgende:

[..]

Als je de panelen voorziet van optimizers dan zijn ze onafhankelijk van elkaar, of terwijl parallel geschakeld.
Of je neemt gewoon een string omvormer met schaduwmanagement. Keep it simple stupid zal ik maar zeggen.
pi_157487305
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 21:33 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Of je neemt gewoon een string omvormer met schaduwmanagement. Keep it simple stupid zal ik maar zeggen.
Ja dat kan ook zeker. Alleen zijn de omvormers meestal erg aan de prijs. Waardoor het verschil met optmizers relatief klein wordt. Aangezien je met optimizers een hoger rendement zal halen en ook nog eens volledig inzicht in je systeem krijgt per paneel zal dat de betere optie zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_157487444
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:21 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja dat kan ook zeker. Alleen zijn de omvormers meestal erg aan de prijs. Waardoor het verschil met optmizers relatief klein wordt. Aangezien je met optimizers een hoger rendement zal halen en ook nog eens volledig inzicht in je systeem krijgt per paneel zal dat de betere optie zijn.
Niet helemaal mee eens, de afgelopen jaren zie je juist dat optimizers / microinverters nog weleens stuk willen gaan (zie enecsys / involar). Met een beetje pech heb je een foute badge en gaan er meerdere.

Een string omvormer kan je eenvoudig vervangen voor optimizers moet je het dak op.Omvormers met schaduwmanagement zijn overigens vaak stukken goedkoper dan optimizers en werken bij eenvoudige slagschaduw in een grote string vaak net zo goed.

Daarnaast hoor je zelden dat een europese A-merk omvormer de geest geeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 12-11-2015 10:40:40 ]
pi_157487494
eindelijk weer een beetje zon vandaag *O*
pi_157521090
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:29 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens, de afgelopen jaren zie je juist dat optimizers / microinverters nog weleens stuk willen gaan (zie enecsys / involar). Met een beetje pech heb je een foute badge en gaan er meerdere.

Een string omvormer kan je eenvoudig vervangen voor optimizers moet je het dak op.Omvormers met schaduwmanagement zijn overigens vaak stukken goedkoper dan optimizers en werken bij eenvoudige slagschaduw in een grote string vaak net zo goed.

Daarnaast hoor je zelden dat een europese A-merk omvormer de geest geeft.
Enecys en Involar heb ik nooit van gehoord. Optimizers werk ik alleen met SolarEdge en Tigo.
Sinds dat ik in de business zit hebben we denk ik zo'n 1500 optimizers geplaatst (ruwe gok). Volgens mij hebben we nog maar 5 keer een paneel moeten vervangen (paneel diode kapot, optimizer geen verbinding met gateway, paneel kapot of optimizer kapot).

Als ik dat vergelijk met hoeveel storingen er zijn geweest met omvormers zijn optimizer storingen te verwaarlozen.

En dan werken we niet met vage merkjes ofzo. SMA, PowerOne, Diehl, Delta, Kaco.

Wat het rendement is van een omvormer met schaduw software t.o.v. optimizers zou ik je niet kunnen vertellen.
Dan moet je 2 identieke systemen plaatsen die exact dezelfde schaduw krijgen en het een jaar of meer testen. Het verschil zal niet heel groot zijn maar ik verwacht in het voordeel van optimizers.
Dát en het mooiere inzicht in je systeem geeft voor klanten vaak de doorslag, voor een paar honderd euro meer.

Daarnaast moet niemand zich zo druk maken om spullen die kapot gaan. Je hebt garantie. Installateurs moeten zich druk maken om die zaken want zij draaien voor de kosten op.

Ok je hebt een dag of een week downtime op je systeem of een enkel paneel, so what. We praten over een paar euro tot tientjes aan verloren opwek (tenzij het grote systemen zijn).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 10:57:56 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157734901
Uit interesse heb ik van de week eens een offerte aangevraagd voor zonnepanelen; gewoon eens om te kijken wat er mogelijk is en om te kijken wat de kosten zouden zijn.

Totaal vermogen : 1300 WP
Opbrengst : 1144 kWh/Jaar

Installatie van vijf panelen op een plat dak.

De offerte bestaande uit het volgende
5 x 260 WP Mono Blauw BYD poly zonnepaneel (1650x992*40mm)
2 x APS YC500 micro omvormer voor 2 panelen
1 x APS YC250 micro omvormer voor 1 paneel
5 x Flatfix eco montagemateriaal (plat dak)
Incl. Aansluitmaterialen en volledige installatie

Totaalbedrag : ¤ 2672,-
Met een terugverdientijd van 8,5 jaar :{

Is er iemand bekend met deze micro omvormers; wat is de reden dat een bedrijf daarvoor kiest ?
Is dit überhaupt een redelijke offerte ?
  zondag 22 november 2015 @ 11:05:04 #11
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157734983
Waarom zo weinig, of past er niet meer op je dak? En installatie doe je als Vonkenboer toch zelf :D

Tenzij je last hebt van schaduwen hebben micro omvormers niet zo veel zin, het moet sowieso wel goedkoper kunnen.
  zondag 22 november 2015 @ 11:12:22 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157735077
Is dat totaalbedrag in of ex BTW?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 11:26:46 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157735259
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 11:05 schreef Erasmo het volgende:
Waarom zo weinig, of past er niet meer op je dak? En installatie doe je als Vonkenboer toch zelf :D

Tenzij je last hebt van schaduwen hebben micro omvormers niet zo veel zin, het moet sowieso wel goedkoper kunnen.
Onze ruimte op het platte dak is wat beperkt; dat komt door de wat vreemde combinatie van een gewone kapconstructie en een later bijgekomen stuk plat dak.
Deze Vonkenboer heeft last van hoogtevrees, dus het dak werk laat ik graag aan iemand anders over die daar minder angst voor heeft. Elektrische installatie binnenshuis kan ik zelf wel realiseren ;)

Last van schaduwen hebben we op dat platte dak in ieder geval niet, dus dat zou wel niet de reden zijn dat er micro omvormers opgenomen zijn in de offerte.

quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 11:12 schreef Leandra het volgende:
Is dat totaalbedrag in of ex BTW?
Totaalbedrag is inclusief BTW
  zondag 22 november 2015 @ 11:34:45 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157735360
Ik ga even graven in je topic of ik een goede foto van je dak kan vinden.
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 11:45:03 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157735516
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 11:34 schreef Erasmo het volgende:
Ik ga even graven in je topic of ik een goede foto van je dak kan vinden.


Hele slechte foto; even gekopieerd uit de offerte ;)

Dak A en E is een plat dak met vermoedelijk iets van EPDM dakbedekking daarop bevinden zich geen roosters, schoorstenen oid. Wel bevind zich op dak E een lichtkoepel
Dak B, C en D is een gewoon puntdak uitgevoerd met latwerk met daarop gewone dakpannen.
Op dak C bevind zich de rookgasafvoer van de cv-ketel en de ventilatie pijp van de badkamer.

Dak B behoort niet tot mijn huis :P
  zondag 22 november 2015 @ 11:47:02 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157735552
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 11:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hele slechte foto; even gekopieerd uit de offerte ;)
X markeert de schat? Of is het een van de andere letters?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 11:48:37 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157735585
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2015 11:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

X markeert de schat? Of is het een van de andere letters?
Dan zou er een schat op onze zolder moeten liggen ;) :D
  zondag 22 november 2015 @ 11:49:01 #18
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157735593
Zo op het eerste gezicht dak genoeg. Durf je zelf wel bij de lage daken te komen?
  zondag 22 november 2015 @ 11:50:27 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157735615
En de foto is noord-zuid?
Dan zou dak D toch ideaal zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 11:51:32 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157735627
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 11:50 schreef Leandra het volgende:
En de foto is noord-zuid?
Dan zou dak D toch ideaal zijn?
Vermoedelijk teveel schaduw werking vanwege bomen in de achterliggende tuin van de buren
  zondag 22 november 2015 @ 11:53:27 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157735661
Maar op welk dak willen ze ze dan plaatsen, want A lijkt me dan het meest ideale, het lijkt ook hoger te liggen dan E.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 22 november 2015 @ 12:01:18 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157735800
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 11:53 schreef Leandra het volgende:
Maar op welk dak willen ze ze dan plaatsen, want A lijkt me dan het meest ideale, het lijkt ook hoger te liggen dan E.
De offerte is gemaakt voor vijf panelen te plaatsen op dak A; dat is het platte dak van het woonhuis.
Dak E ligt veel lager, dat is het dak van onze carport; +/- 2.50m van de grond.
Maar daar is ook relatief veel schaduw.
  zondag 22 november 2015 @ 12:13:18 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157736081
Maar op dak A kunnen er toch veel meer dan 5?

Op dit garagedak liggen er al 9....

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 22 november 2015 @ 12:15:42 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157736127
Of is die 1100 kWh voldoende om je verbruik te dekken?
Ik bedoel... ik ga er wel vanuit dat je daar niet voldoende aan zult hebben, maar dat is dan weer een aanname van mij :@

Zie ik nou trouwens dat het dakdeel van X marks the spot ook een schuin deel heeft aan de kant van dak A?
Hoe hoog is dat en hoe breed enzo?
En wat is het formaat van dak A?

Edit: Volgens mij hebben ze in dit geval zelfs 10 panelen weten te plaatsen op een dak dat helemaal niet zo breed is (wel lang genoeg om 5 x 1.70 te plaatsen denk ik zo te zien).

Edit2: net even de foto's en het filmpje in je klustopic bekeken, maar dak A en X zijn ook deels van de buren naar ik aanneem, en dat is vanaf de dakgoot van dak B aan jouw kant van het huis of vanaf de nok van dak B?

[ Bericht 19% gewijzigd door Leandra op 22-11-2015 12:40:02 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157737419
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 10:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Uit interesse heb ik van de week eens een offerte aangevraagd voor zonnepanelen; gewoon eens om te kijken wat er mogelijk is en om te kijken wat de kosten zouden zijn.

Totaal vermogen : 1300 WP
Opbrengst : 1144 kWh/Jaar

Installatie van vijf panelen op een plat dak.

De offerte bestaande uit het volgende
5 x 260 WP Mono Blauw BYD poly zonnepaneel (1650x992*40mm)
2 x APS YC500 micro omvormer voor 2 panelen
1 x APS YC250 micro omvormer voor 1 paneel
5 x Flatfix eco montagemateriaal (plat dak)
Incl. Aansluitmaterialen en volledige installatie

Totaalbedrag : ¤ 2672,-
Met een terugverdientijd van 8,5 jaar :{

Is er iemand bekend met deze micro omvormers; wat is de reden dat een bedrijf daarvoor kiest ?
Is dit überhaupt een redelijke offerte ?
2672 euro is echt belachelijk, is dat ook nog met BTW teruggave? 8.5 jaar terugverdientijd is overigens veel te optimistisch? Denk eerder aan 10 jaar en dat is ook nog eens met de huidige salderingsregels.

Ik zou overigens gewoon voor een europese string omvormer gaan als je geen last heb van een complexe schaduw.

Plaatsing op platdak kan je overigens makkelijk. Je kan dan met een beetje zoeken eenvoudig met A-merk componenten op minder dan 1.20 / WP uit kunnen komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 22-11-2015 13:43:32 ]
pi_157737685
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 12:15 schreef Leandra het volgende:
Edit: Volgens mij hebben ze in dit geval zelfs 10 panelen weten te plaatsen op een dak dat helemaal niet zo breed is (wel lang genoeg om 5 x 1.70 te plaatsen denk ik zo te zien).
De hoek is wel heel klein en de acherste krijgen waarschijnlijk schaduw. Ik vraag me af of 1 rij met een grotere hoek niet meer zou opbrengen per jaar. Daarnaast liggen ze dicht bij de kant en moet je een vergunning aanvragen daarvoor ivm wervelen bij hevige wind. Ze moeten dan extra verankerd worden namelijk.
Dure oplossing: veel panelen, te kleine hoek (hoek kon groter) en dure extra verankeringen en vergunningsplichtig.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/

quote:
U zult bij het plaatsen van de zonnepanelen op het platte dak rekening moeten houden met een afstand tot de dakrand. Direct bij de dakrand zijn de sterkste wervelwinden die tijdens storm behoorlijk krachten met zich meebrengen. Daarvoor moet een veiligheidsmarge aangehouden worden, de z.g. No-Go zone. Bereken de No-go zone op onze website. Gaat u dichter naar de dakrand toe, dan zal er meer ballast toegepast moeten worden. Daarnaast kunt u gebonden zijn aan de lokale regels rondom het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak. In de regel moet men een afstand tot de dakrand aanhouden dat gelijk is aan de hoogte van de geplaatste zonnepanelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_157737784
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 12:13 schreef Leandra het volgende:
Maar op dak A kunnen er toch veel meer dan 5?

Op dit garagedak liggen er al 9....

[ afbeelding ]
Ook hier weer, kleine hoek en er kan schaduwvorming optreden. Hoek kan beter groter wordne gemaakt. Levert meer op en schaduw is er dan alleen bij lage zon (=winter) en dan is de opbrengst zowiezo al klein. Bij hoge zon (=zomer) heb je dan geen last van schaduw en heb je de meeste opbrengst omdat de hoek dan goed is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 13:59:48 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157737867
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De hoek is wel heel klein en de acherste krijgen waarschijnlijk schaduw. Ik vraag me af of 1 rij met een grotere hoek niet meer zou opbrengen per jaar. Daarnaast liggen ze dicht bij de kant en moet je een vergunning aanvragen daarvoor ivm wervelen bij hevige wind. Ze moeten dan extra verankerd worden namelijk.
Dure oplossing: veel panelen, te kleine hoek (hoek kon groter) en dure extra verankeringen en vergunningsplichtig.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/

[..]

Als het pal zuid ligt maakt die hellingshoek niet zo gek veel uit natuurlijk, zeker als er verder geen schaduw op valt.

Het is mijn huis niet, dus ik weet niet wat voor richtlijnen, vergunningen en regels er van toepassing zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157737896
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als het pal zuid ligt maakt die hellingshoek niet zo gek veel uit natuurlijk, zeker als er verder geen schaduw op valt.

Het is mijn huis niet, dus ik weet niet wat voor richtlijnen, vergunningen en regels er van toepassing zijn.
In NL is dit een hele dure oplossing ivm de verankeringen en vergunningen met bijbehorende berekeningen.
De hoek maak wel degelijk uit. Ik heb ze op het zuiden liggen. 4 stuks met 35 graden en 4 stuks met 22.5 graden en het verschil in opbrengst is meer dan 10%. Allemaal geen schaduw. Dezelfde merk panelen en dezelfde omvormer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:04:40 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157737971
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ook hier weer, kleine hoek en er kan schaduwvorming optreden. Hoek kan beter groter wordne gemaakt. Levert meer op en schaduw is er dan alleen bij lage zon (=winter) en dan is de opbrengst zowiezo al klein. Bij hoge zon (=zomer) heb je dan geen last van schaduw en heb je de meeste opbrengst omdat de hoek dan goed is.
Ik zal wel eens zien wat mijn carport met 12 x 265 gaat opleveren.... die ligt nagenoeg vlak (hellingshoek van een paar graden), maar pal zuid en alleen in de ochtend op een deel van de panelen wat schaduw van het huis, dus dat wordt een aparte string.

Het leuke is dat er 2 straten verderop een huis is (met dezelfde ligging) dat nagenoeg dezelfde opbrengst zou moeten hebben panelen op het dak van het huis heeft liggen, dus ik zal ze met elkaar gaan vergelijken zodra de mijne aangesloten is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 22 november 2015 @ 14:06:49 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157738015
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In NL is dit een hele dure oplossing ivm de verankeringen en vergunningen met bijbehorende berekeningen.
De hoek maak wel degelijk uit. Ik heb ze op het zuiden liggen. 4 stuks met 35 graden en 4 stuks met 22.5 graden en het verschil in opbrengst is meer dan 10%. Allemaal geen schaduw. Dezelfde merk panelen en dezelfde omvormer.
Maar als het het verschil is tussen ze makkelijk kwijt kunnen en ze niet of nagenoeg niet kwijt kunnen, of op een lelijke manier en in het zicht, en de opbrengst is voldoende om je verbruik te dekken dan heb ik ze veel liever zo liggen dan houtje touwtje op het dak om de dakkapel en het dakraam heen (bij wijze van spreken).
Ik kan me best voorstellen dat dit een idealere oplossing was dan een andere manier.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157738017
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zal wel eens zien wat mijn carport met 12 x 265 gaat opleveren.... die ligt nagenoeg vlak (hellingshoek van een paar graden), maar pal zuid en alleen in de ochtend op een deel van de panelen wat schaduw van het huis, dus dat wordt een aparte string.

Het leuke is dat er 2 straten verderop een huis is (met dezelfde ligging) dat nagenoeg dezelfde opbrengst zou moeten hebben panelen op het dak van het huis heeft liggen, dus ik zal ze met elkaar gaan vergelijken zodra de mijne aangesloten is.
Het grappig is bij een plat dak dat als de panelen plat liggen er geen verschilis meer tussen zuiden en noorden :Y

Hier een indicatie

quote:
1 Hellingshoeks zonnepanelen plat dak

zonnepanelen plat dakDe meeste ideale hellingshoek is 36 graden. Echter bij een dergelijke hellingshoek ontstaat er meer schaduw voor de volgende rij zonnepanelen dan bij een kleinere hellingshoek. U kunt dus minder rijen kwijt. Hier een overzicht van rendementsverlies bij verschillende hoeken:
35 graden Geen verlies = optimaal
30 graden 1% minder rendement
25 graden 2% minder rendement
20 graden 3% minder rendement
Maar de getallen van 22.5 is dus meer dan 10% minder opbrengst. DUs ik vind ze erg optimistisch, maar wellicht ligt mijn verlies nog aan andere dingen, omdat ze 1 maand in de winter een schaduw hebben van de vorige paneel. De afstand tussen de panelen op mijn platte dak is net iets te klein.
De afstand van de panelen naar de rand van je platte dak is belangrijk omdat je anders een godsvermogen kwijt bent aan de berekeningen, verankeringen en de vergunning. Een ballast van meer dan 200-300kg per paneel is geen uitzondering.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar als het het verschil is tussen ze makkelijk kwijt kunnen en ze niet of nagenoeg niet kwijt kunnen, of op een lelijke manier en in het zicht, en de opbrengst is voldoende om je verbruik te dekken dan heb ik ze veel liever zo liggen dan houtje touwtje op het dak om de dakkapel en het dakraam heen (bij wijze van spreken).
Ik kan me best voorstellen dat dit een idealere oplossing was dan een andere manier.
Dat is een eigen overweging, ik wil dat ze zo veel mogelijk opleveren omdat dat het meeste geld oplevert. Eventuele elektra dat je te veel hebt kan je met een lucht/lucht warmtepomp gebruiken om je gas naar beneden te brengen en dat is spectaculair die gasdaling dan.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 22-11-2015 14:17:00 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:19:29 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157738198
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hier een indicatie

[..]

Maar de getallen van 22.5 is dus meer dan 10% minder opbrengst. DUs ik vind ze erg optimistisch, maar wellicht ligt mijn verlies nog aan andere dingen, omdat ze 1 maand in de winter een schaduw hebben van de vorige paneel. De afstand tussen de panelen op mijn platte dak is net iets te klein.
De afstand van de panelen naar de rand van je platte dak is belangrijk omdat je anders een godsvermogen kwijt bent aan de berekeningen, verankeringen en de vergunning. Een ballast van meer dan 200-300kg per paneel is geen uitzondering.

https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/

[..]

Dat is een eigen overweging, ik wil dat ze zo veel mogelijk opleveren omdat dat het meeste geld oplevert. Eventuele elektra dat je te veel hebt kan je met een lucht/lucht warmtepomp gebruiken om je gas naar beneden te brengen en dat is spectaculair die gasdaling dan.

Ik ga het vergelijken degene die hier om de hoek zit heeft deze gegevens op ergens staan, en ik heb hetzelfde merk omvormer:

quote:
System Size: 3.08 kW
Installer: ---
Peak Power: 3.50 kW
Efficiency: 2.69 kWh/kW/day
Dus ik ben benieuwd wat mijn cijfers gaan zijn, die 3.08 vs 3.18 is te verwaarlozen.

Maar de efficiëntie dan natuurlijk sowieso al procentueel vergeleken worden, dus we zullen het zien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157738225
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:19 schreef Leandra het volgende:
Ik ga het vergelijken degene die hier om de hoek zit heeft deze gegevens op ergens staan, en ik heb hetzelfde merk omvormer:
Ik ben benieuwd over een jaar.
Teveel opgewekte elektra is niet erg, want zoals gezeg dat verstook je met een lucht/lucht warmtepomp (je hebt ze al voor 1000 euro excl montage) en dan daalt je gasverbruik dusdanig dramatisch (ik ken situaties van minder dan 100m3 verbruik per jaar voor een groot huis) dat je zo je winst pakt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:32:15 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157738456
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd over een jaar.
Teveel opgewekte elektra is niet erg, want zoals gezeg dat verstook je met een lucht/lucht warmtepomp (je hebt ze al voor 1000 euro excl montage) en dan daalt je gasverbruik dusdanig dramatisch (ik ken situaties van minder dan 100m3 verbruik per jaar voor een groot huis) dat je zo je winst pakt.
Ik heb net een Atag Q-solar laten plaatsen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157738537
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb net een Atag Q-solar laten plaatsen ;)
Is dat een zonneboiler met cv geintegreerd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:40:06 #37
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157738629
Jup. Geweldig ding.
pi_157738674
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:40 schreef Erasmo het volgende:
Jup. Geweldig ding.
Hoeveel kostte die incl montage?
Ik wil dus een lucht/lucht warmtepomp. Ik weet al welke, en er zijn echt hele grote verschillend in prijs.
Het voordeel van zonnepanelen ipv een zonnecollector voor warm water, is dat zonnepanelen het gehele jaar door werken, terwijl een zonnecollector niet werkt als het water warm is in de zomer.
Ik heb bv een zonneboiler en die staat voornamelijk uit omdat het water in de zomer zo warm is en in de winter is de zon te zwak waardoor die niet rendabel is ivm de kosten van de pomp.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:45:41 #39
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157738733
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoeveel kostte die incl montage?
Ik heb er geen hoor :P Meerprijs ligt er nogal aan hoeveel capaciteit je op je dak legt en hoe groot je gewenste boilervat is.
  zondag 22 november 2015 @ 14:46:28 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157738745
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Is dat een zonneboiler met cv geintegreerd?
Zonneboiler met CV-ondersteuning idd.... maar goed, we hebben nog ouderwetsche radiatoren, dus ik verwacht niet dat ons verbruik meer onder de 1.000 m³ per jaar gaat komen, Ik verwacht zelfs dat het beduidend meer zal zijn dan dat, maar we gebruikten ook zo'n 2.000 m³ per jaar, dus alles onder de 1.500 ben ik gelukkig mee en onder de 1.250 ben ik euforisch.

We gebruikten volgens mindergas iedere keer zo'n 2-5% meer dan de gemiddelde 2-onder-1-kap in NL en we zitten er over de afgelopen 3½ maand zo'n 20% onder.... dus even zien wat het in de winter gaat opleveren, dat zal ook deels afhangen van het aantal zonnige dagen, ik merk dat dat nu wel behoorlijk van invloed is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157738776
Ik zit zelf op 700-800 m3 per jaar aan gas en wil met mijn lucht/lucht warmtepomp onder de 100 proberen uit te komen. Dat moet lukken heb ik gemerkt bij vrienden van mij.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:50:09 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157738797
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoeveel kostte die incl montage?
Een godsvermogen, maar dat komt deels ook omdat ik perse buiscollectoren wilde en kwaliteit, dus dat werd Viessmann.... er liggen 36 buizen op het dak met een 200 liter boiler...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157738813
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een godsvermogen, maar dat komt deels ook omdat ik perse buiscollectoren wilde en kwaliteit, dus dat werd Viessmann.... er liggen 36 buizen op het dak met een 200 liter boiler...
Dat is een hele grote.
Levert zonnepanelen op de plaats niet meer op ook in vergelijking met de kosten van de installatie?
Ik heb zelf een 100l vat met 1 plaatcollector en die koste mij netto 1800 euro. Het water is in de zomer in 2 uur warm en dan staat die uit. In het voorjaar en najaar wordt het water niet verwarmd tot 65 graden, dat haalt de zon niet. In de winter staat die uit, tenzij de zon sterk straalt.
Een zonnepaneel op dat stukje dak had mij meer opgeleverd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:55:46 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157738887
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is een hele grote.
Levert zonnepanelen op de plaats niet meer op ook in vergelijking met de kosten van de installatie?
Ligt aan de (gezins)situatie, als je toch je cv-ketel gaat vervangen kun je gelijk net zo goed een zonneboiler aanleggen.

quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zonneboiler met CV-ondersteuning idd.... maar goed, we hebben nog ouderwetsche radiatoren, dus ik verwacht niet dat ons verbruik meer onder de 1.000 m³ per jaar gaat komen, Ik verwacht zelfs dat het beduidend meer zal zijn dan dat, maar we gebruikten ook zo'n 2.000 m³ per jaar, dus alles onder de 1.500 ben ik gelukkig mee en onder de 1.250 ben ik euforisch.

We gebruikten volgens mindergas iedere keer zo'n 2-5% meer dan de gemiddelde 2-onder-1-kap in NL en we zitten er over de afgelopen 3½ maand zo'n 20% onder.... dus even zien wat het in de winter gaat opleveren, dat zal ook deels afhangen van het aantal zonnige dagen, ik merk dat dat nu wel behoorlijk van invloed is.
Op welke temperatuur is je cv water? Op een heldere dag als vandaag moet je toch wel wat merken aan je verwarmingsondersteuning :)

Ik weet niet of je het al doet maar in het voor- en naseizoen kun je als de zon onder is ook de verzamelde warmte van die dag 'dumpen' in je cv zodat het 's avonds zonder stoken toch comfortabel warm is.
  zondag 22 november 2015 @ 14:57:05 #45
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157738911
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is een hele grote.
Levert zonnepanelen op de plaats niet meer op ook in vergelijking met de kosten van de installatie?
Ik heb zelf een 100l vat met 1 plaatcollector en die koste mij netto 1800 euro. Het water is in de zomer in 2 uur warm en dan staat die uit. In het voorjaar en najaar wordt het water niet verwarmd tot 65 graden, dat haalt de zon niet. In de winter staat die uit, tenzij de zon sterk straalt.
Een zonnepaneel op dat stukje dak had mij meer opgeleverd.
Dat is ook een vrij kleine installatie, zonneboilers profiteren erg van schaalbaarheid. Met een extra plaat en een 200l vat heb je er veel langer in het jaar plezier van.
pi_157738913
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:55 schreef Erasmo het volgende:
Ligt aan de (gezins)situatie, als je toch je cv-ketel gaat vervangen kun je gelijk net zo goed een zonneboiler aanleggen.
Klopt, daarom vraag ik het ook. Ik had hem met met mijn kennis van nu, beter niet moeten kopen.
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat is ook een vrij kleine installatie, zonneboilers profiteren erg van schaalbaarheid. Met een extra plaat en een 200l vat heb je er veel langer in het jaar plezier van.
Klopt en duurder en zoveel warm water gebruiken wij niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 14:57:45 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157738933
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is een hele grote.
Levert zonnepanelen op de plaats niet meer op ook in vergelijking met de kosten van de installatie?
Nee zo groot is die niet, 80 liter voor warm water en de rest voor de rest zeg maar, de Q-solar is er ook nog in een 380 liter (waarvan geloof ik 120 ltr voor warm water), maar dat leek me voor ons wat overbodig, daarbij; wat niet verwarmd hoeft te worden kost ook niets.

Geen idee, ik heb op mijn oprit de ideale positie voor een carport met zonnepanelen, plus dat die verder ook eea aan voordelen oplevert (de auto staat droog, nooit meer krabben), plus dat ik geen zin had in of een rommelige compositie op het dak, of de dakkapel toch moeten verbouwen en dan het dak van de dakkapel voor panelen gebruiken ipv collectoren.
We hebben de dakkapel (eerst 2.75 breed, plat dak) dus wel vernieuwd (nu 5.5 breed en schuin dak).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 22 november 2015 @ 14:57:56 #48
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157738941
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt, daarom vraag ik het ook. Ik had hem met met mijn kennis van nu, beter niet moeten kopen.
Op een dagje als dit komt er toch wel wat warme binnen hoor :) Ik weet niet hoe warm je vat nu is?
pi_157738992
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Op een dagje als dit komt er toch wel wat warme binnen hoor :) Ik weet niet hoe warm je vat nu is?
HIj staat in ieder geval aan, dat gebeurt niet zo vaak in deze tijd.
Water is 35 graden, en vandaag nog geen warm water gepakt.
Nu moet ik wel zeggen dat bij zonopgang er een flinke schaduw op staat ivm het nieuwe dakkapel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 15:01:50 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157739031
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 14:55 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ligt aan de (gezins)situatie, als je toch je cv-ketel gaat vervangen kun je gelijk net zo goed een zonneboiler aanleggen.

[..]

Op welke temperatuur is je cv water? Op een heldere dag als vandaag moet je toch wel wat merken aan je verwarmingsondersteuning :)

Ik weet niet of je het al doet maar in het voor- en naseizoen kun je als de zon onder is ook de verzamelde warmte van die dag 'dumpen' in je cv zodat het 's avonds zonder stoken toch comfortabel warm is.
Ik heb de CV zo laten instellen dat het water voor de CV max 60 (of 65?) graden is, ik merk sowieso wel vaak wat van de verwarmingsondersteuning, want hij staat vaak op "Sun" en op de stand "brander uit bij vragende kamerthermostaat".

Hoe ik warmte moet dumpen weet ik nog niet.... maar dan dumpt hij alleen de warmte uit het deel van de boiler dat niet voor warm water is? Want anders gaat hij het warm water reservoir weer tot 63 graden verwarmen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157739443
Vandaag kan ik heel goed de hellingshoek verschil zien.
Zoals gezegd 4 panelen 1020Wp totaal met 35 graden en 4 panelen 1020WP totaal met 22.5 graden. Dezelfde merk panelen, dezelfde omvormer. Allebei dezelfde ligging, op een paar graden na het zuiden.
Een set leverde vandaag tot nu 2.2kwh op en de andere 0.7 kwh.
Nu laat ik aan jullie over welke opbrengst er is bij welke hellingshoek.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 22-11-2015 15:26:21 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 15:29:14 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157739597
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
Vandaag kan ik heel goed de hellingshoek verschil zien.
Zoals gezegd 4 panelen 1020Wp totaal met 35 graden en 4 panelen 1020WP totaal met 22.5 graden. Dezelfde merk panelen, dezelfde omvormer. Allebei dezelfde ligging, op een paar graden na het zuiden.
Een set leverde vandaag tot nu 2.2kwh op en de andere 0.7 kwh.
Nu laat ik aan jullie over welke opbrengst er is bij welke hellingshoek.
Maar hoeveel is het verschil op de dagen dat je sowieso een grotere opbrengst hebt?
Een novemberdag met amper zon is natuurlijk niet vergelijkbaar met een zonnige septemberdag, en helemaal niet met een dag in juli.

Hoeveel is het verschil op jaarbasis?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157739732
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar hoeveel is het verschil op de dagen dat je sowieso een grotere opbrengst hebt?
Een novemberdag met amper zon is natuurlijk niet vergelijkbaar met een zonnige septemberdag, en helemaal niet met een dag in juli.

Hoeveel is het verschil op jaarbasis?
In de zomer is het meestal een verschil van rond de 0.5kwh bij een zonnige dag (zeg maar 10% ongeveer)
OP jaarbasis is het verschil rond de 10%,met de 35 graden hellingshoek die het meeste oplevert.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 16:03:24 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157740495
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In de zomer is het meestal een verschil van rond de 0.5kwh bij een zonnige dag (zeg maar 10% ongeveer)
OP jaarbasis is het verschil rond de 10%,met de 35 graden hellingshoek die het meeste oplevert.
Thnx,

Hoe zat dat trouwens met een nog hogere hellingshoek ook al weer? Dat levert in de zomer toch weer minder optimaal op?
Dat huis om de hoek heeft denk ik een hoger dak dan onze huizen, volgens mij is de dakhoek daar 45 graden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157740594
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Thnx,

Hoe zat dat trouwens met een nog hogere hellingshoek ook al weer? Dat levert in de zomer toch weer minder optimaal op?
Dat huis om de hoek heeft denk ik een hoger dak dan onze huizen, volgens mij is de dakhoek daar 45 graden.
In de winter staat de zon laag. Zonlicht loodrecht op het paneel levert het meeste op. DUs in de winter levert een paneel met een hoge hellingshoek het meeste op
In de zomer staat de zon hoog, dus in de zomer levert een paneel met een lage hellingshoek het meeste op.
De zon gaat van 61,5 tot 14,5 graden elk jaar in NL met kleine regionale verschillen tussen noord en zuidnederland.
Geen bewolking en schaduw en een koude omgevingstemperatuur levert het meeste elektriciteit op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 22 november 2015 @ 16:08:15 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157740646
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In de winter staat de zon laag. Zonlicht loodrecht op het paneel levert het meeste op. DUs in de winter levert een paneel op met een hoge hellingshoek het meeste op
In de zomer staat de zon hoog, dus in de zomer levert een paneel met een lage hellingshoek het meeste op.
De zon gaat van 61,5 tot 14,5 graden elk jaar in NL met kleine regionale verschillen tussen noord en zuidnederland.
Geen bewolking en schaduw en een koude omgevingstemperatuur levert het meeste elektriciteit op.
Ik ben benieuwd, zodra m'n omvormer hangt zal ik me even op die site aanmelden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 26 november 2015 @ 20:46:24 #57
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157844100
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 12:13 schreef Leandra het volgende:
Maar op dak A kunnen er toch veel meer dan 5?

Op dit garagedak liggen er al 9....

[ afbeelding ]
Hun komen op het aantal van vijf; mijn platte dak is echter niet zo lang als het dak hierboven.
Het is meer een combinatie van een stuk gewoon dak; met een plat dak.





Hopelijk geven deze foto's een beetje een beeld van de situatie.

quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 12:15 schreef Leandra het volgende:
Of is die 1100 kWh voldoende om je verbruik te dekken?
Ik bedoel... ik ga er wel vanuit dat je daar niet voldoende aan zult hebben, maar dat is dan weer een aanname van mij :@
Ons jaar verbruik ligt rond de 3500 kWh geloof ik, dus het hele jaarverbruik dekken we er zeker niet mee. Wel kunnen we een deel er van zelf opwekken.

quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:34 schreef Revolution-NL het volgende:
2672 euro is echt belachelijk, is dat ook nog met BTW teruggave? 8.5 jaar terugverdientijd is overigens veel te optimistisch? Denk eerder aan 10 jaar en dat is ook nog eens met de huidige salderingsregels.

Ik zou overigens gewoon voor een europese string omvormer gaan als je geen last heb van een complexe schaduw.

Plaatsing op platdak kan je overigens makkelijk. Je kan dan met een beetje zoeken eenvoudig met A-merk componenten op minder dan 1.20 / WP uit kunnen komen.
Nee, dat bedrag is zonder btw teruggave. Mij lijkt de terugverdien tijd ook wel erg optimistisch in verhouding tot de totale investering. Er is geen schaduw van welk object dan ook; het dak is helemaal vrij van pijpen of schoorstenen e.d.

Kortom; het is een offerte waarmee men mij gewoon een poot probeert uit te draaien ?
pi_157847684
Op je schuine dak boven het platte dak kunnen er dan toch ook nog een stuk of wat? ik weet niet hoe hoog je dakpannen zijn, maar volgens mij tel ik 6 dakpannen boven elkaar?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 28 november 2015 @ 13:32:20 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157878881
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In de winter staat de zon laag. Zonlicht loodrecht op het paneel levert het meeste op. DUs in de winter levert een paneel met een hoge hellingshoek het meeste op
In de zomer staat de zon hoog, dus in de zomer levert een paneel met een lage hellingshoek het meeste op.
De zon gaat van 61,5 tot 14,5 graden elk jaar in NL met kleine regionale verschillen tussen noord en zuidnederland.
Geen bewolking en schaduw en een koude omgevingstemperatuur levert het meeste elektriciteit op.
Het verschil met om de hoek is momenteel realtime ongeveer 50%
Over de hele dag tot nu toe veel meer trouwens (5,31 vs 1,33), maar dat komt onder andere door de schaduw die ik te verwerken had tot een uurtje geleden en het huis om de hoek iets zuid-oost ligt (ik denk zzo) met een dakhoek van zo'n 40-45 graden, dus perfect in de winter, waar mijn 2 graden natuurlijk pas in de zomer echt gaat scoren.
Gisteren was het lood om oud ijzer.... (0,76 vs 0,70)

Het is trouwens wel briljant om de draaischijf in de meter de "verkeerde kant" op te zien draaien :D O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157879033
ik ben nog even een eindsprintje aan het doen voor november. moest vanmorgen nog 10 kWh om de maand estimate te halen en zit vandaag al op 4,6kWh.

hopelijk nog 2 of 3 erbij en dan hopen op een mooie zondag en maandag, al zijn de vooruitzichten beroerd :(
pi_157880671
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 13:32 schreef Leandra het volgende:
Gisteren was het lood om oud ijzer.... (0,76 vs 0,70)
Bij bewolking maakt de hellingshoek inderdaad niks uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 28 november 2015 @ 15:56:46 #62
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157880865
Een beetje maar, recht omhoog is dan het beste.
pi_157880942
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 15:56 schreef Erasmo het volgende:
Een beetje maar, recht omhoog is dan het beste.
Bij bewolking is er alleen difuus licht en dat licht gaat alle kanten op. Dus daarom is er bij bewolking niet een optimale hoek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 28 november 2015 @ 16:07:50 #64
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157881076
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 16:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij bewolking is er alleen difuus licht en dat licht gaat alle kanten op. Dus daarom is er bij bewolking niet een optimale hoek.
Recht omhoog heb je het meeste zicht op de lucht. Daarom gaan panelen op een goede tracker ook recht omhoog staan bij bewolking.
  zaterdag 28 november 2015 @ 19:38:57 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157884693
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 15:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij bewolking maakt de hellingshoek inderdaad niks uit.
Vandaag was het uiteindelijk 2,24 vs 6,97.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 13 december 2015 @ 13:32:28 #66
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158213522
Morgen komt er iemand langs om een offerte betreft zonnepanelen te plaatsen langs bij onze nieuwbouw woning,

Zijn er nog vragen die ik absoluut moet stellen?
Buiten natuurlijk:
Opbrengst, kosten, subsidie?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 13 december 2015 @ 15:10:52 #67
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158215987
Ik neem aan dat er met het bouwen gelijk een extra groep wordt aangelegd?
  zondag 13 december 2015 @ 15:41:31 #68
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158216751
Huis is opgeleverd 3 dagen geleden :) extra groep is er. En meterkast / toon zijn al voorbereid op zonnepanelen dus neem aan van wel :)
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 13 december 2015 @ 16:05:26 #69
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158217294
Kijk dat scheelt al. Je zou eventueel er een din meter tussen kunnen hangen in je meterkast:



Dan heb je vanaf het begin een overzicht van de totaalopbrengst. Hoeveel ben je van plan te laten leggen?
  zondag 13 december 2015 @ 16:11:07 #70
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158217495
Ik heb van zonnepanelen echt geen kaas gegeten :P
Ze komen dinsdag een offerte maken en dingen bespreken.
Wat die man zo over de telefoon vermoeden was ( door mijn omschrijving ) 4 stuks landscape mode boven de dak kapel.

Zijn er belangrijke dingen waar naar ik moet kijken/vragen bij de offerte?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 13 december 2015 @ 16:40:47 #71
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158218264
Vier stuks is klein bier imho. Heb je een foto van je dak?
  zondag 13 december 2015 @ 16:41:54 #72
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158218283
Enkel voorkant van het huis staat op het zuiden,
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 13 december 2015 @ 16:44:20 #73
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158218341
Aangezien ik op het werk zit ff zo...

Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 13 december 2015 @ 17:43:54 #74
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158219570
Het is een beetje lastig schatten maar portrait moet ook wel passen, dank kun je meer kwijt.

En onder je dakkapel is ook nog plek zat.
  zondag 13 december 2015 @ 17:57:07 #75
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_158219803
Wel ff die boom omzagen voor je deur :P
  dinsdag 15 december 2015 @ 16:45:50 #76
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158262002
OK waarschijnlijk passen er toch 8 :)
De offerte van 4 stuks had die al.. :)

Aanschafkosten per wp ¤ 1,59
Wp totaal 1080
Aantal panelen 4
Uren zo'n 1000
Opbrengst factor 0,9
Instralende factor 100%
Energieprijzen ¤0,23
Jaarlijkse stijging energie [%] 4.00
Overheids subsidie 0,00
Levensduur zonnepanelen 25,00

Materiaal ¤ 1208,00
Montage ¤ 360,-
Montage in huis ¤ 150,-

Totaal ¤ 1718,- ex btw

Voor de komende 25 jaar zullen met deze installatie
De kosten per kWh voor u zijn 0,092 in plaats van ¤ 0,23

Dit is globaal de offerte.. Is dit wat?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  dinsdag 15 december 2015 @ 17:10:02 #77
545 dop
:copyright: dop
pi_158262497
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 16:45 schreef revpolen het volgende:
OK waarschijnlijk passen er toch 8 :)
De offerte van 4 stuks had die al.. :)

Aanschafkosten per wp ¤ 1,59
Wp totaal 1080
Aantal panelen 4
Uren zo'n 1000
Opbrengst factor 0,9
Instralende factor 100%
Energieprijzen ¤0,23
Jaarlijkse stijging energie [%] 4.00
Overheids subsidie 0,00
Levensduur zonnepanelen 25,00

Materiaal ¤ 1208,00
Montage ¤ 360,-
Montage in huis ¤ 150,-

Totaal ¤ 1718,- ex btw

Voor de komende 25 jaar zullen met deze installatie
De kosten per kWh voor u zijn 0,092 in plaats van ¤ 0,23

Dit is globaal de offerte.. Is dit wat?
als ik lees jaarlijkse stijging 4% energieprijs en energie prijs 23 cent dan zakt mijn broek al af
reken je rijk model.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 15-12-2015 17:28:24 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_158262585
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:10 schreef dop het volgende:

[..]

als ik lees jaarlijkse stijging energieprijs en energie prijs 23 cent dan zakt mijn broek al af
reken je rijk model.
Plus dat je er vanuit kan gaan dat na 2020 het salderen op de helling gaat.
Ik ga er overigens vanuit dat de kWh prijs de komende jaren aanzienlijk gaat dalen.

@Revpol over wat voor componenten hebben we het? 510 euro installatie kosten op een installatie van 1208 euro. Voor die installatiekosten moet 2.5 jaar de zon schijnen. Kan je het niet zelf? Zo moeilijk is het niet. Zeker niet als je vanuit de dakkapel kan werken.

Ik heb zelf een rij boven de dakkapel en een rij onder de dakkapel gelegd. Prima te doen met twee personen die normaliter enkel op kantoor zitten ;).

Groot voordeel is dat je de installatie dan voor het versoberen van de salderingsregels waarschijnlijk al heb terugverdient.

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 15-12-2015 17:22:03 ]
  dinsdag 15 december 2015 @ 17:36:52 #79
545 dop
:copyright: dop
pi_158262880


zou zomaar kunnen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 15 december 2015 @ 17:40:10 #80
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158262942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:16 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Plus dat je er vanuit kan gaan dat na 2020 het salderen op de helling gaat.
Ik ga er overigens vanuit dat de kWh prijs de komende jaren aanzienlijk gaat dalen.

@Revpol over wat voor componenten hebben we het? 510 euro installatie kosten op een installatie van 1208 euro. Voor die installatiekosten moet 2.5 jaar de zon schijnen. Kan je het niet zelf? Zo moeilijk is het niet. Zeker niet als je vanuit de dakkapel kan werken.
Offerte 2 ( 8 panelen ) is ook binnen :) totaal bedrag van 2927,-

Zelf leggen is geen optie met mijn 2 linkerhanden :P
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  dinsdag 15 december 2015 @ 17:44:26 #81
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158263025
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:10 schreef dop het volgende:

[..]

als ik lees jaarlijkse stijging 4% energieprijs en energie prijs 23 cent dan zakt mijn broek al af
reken je rijk model.
ff gekeken... eneco vast 3 jaar met toon,

Stroom daltarief ¤ 271,34
¤ 0,19028 per kWh incl. belastingen
Stroom normaaltarief ¤ 139,23
¤ 0,20658 per kWh incl. belastingen
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  dinsdag 15 december 2015 @ 17:54:41 #82
545 dop
:copyright: dop
pi_158263261
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:44 schreef revpolen het volgende:

[..]

ff gekeken... eneco vast 3 jaar met toon,

Stroom daltarief ¤ 271,34
¤ 0,19028 per kWh incl. belastingen
Stroom normaaltarief ¤ 139,23
¤ 0,20658 per kWh incl. belastingen
de prijs van de offerte is verder niet heel gek hoor , maar het is gewoon echt scheef om met stijgende energie prijzen te rekenen.
vooral als ze geen kosten rekenen voor onderhoud van je PV instalatie.
in 25 jaar gaat er in elk geval een keer een omvormer stuk
die moet je ook gewoon mee rekenen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_158263297
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:40 schreef revpolen het volgende:

[..]

Offerte 2 ( 8 panelen ) is ook binnen :) totaal bedrag van 2927,-

Zelf leggen is geen optie met mijn 2 linkerhanden :P
In of ex prijs?

Ter vergelijking, ik heb in september laten voor in 383 / ex 300 per paneel. Door een leverancier met langere garantie op omvormer (12 ipv 10 jaar) en aangesloten bij het garantiefonds.
  dinsdag 15 december 2015 @ 18:12:55 #84
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158263657
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 16:45 schreef revpolen het volgende:
OK waarschijnlijk passen er toch 8 :)
De offerte van 4 stuks had die al.. :)

Aanschafkosten per wp ¤ 1,59
Wp totaal 1080
Aantal panelen 4
Uren zo'n 1000
Opbrengst factor 0,9
Instralende factor 100%
Energieprijzen ¤0,23
Jaarlijkse stijging energie [%] 4.00
Overheids subsidie 0,00
Levensduur zonnepanelen 25,00

Materiaal ¤ 1208,00
Montage ¤ 360,-
Montage in huis ¤ 150,-

Totaal ¤ 1718,- ex btw

Voor de komende 25 jaar zullen met deze installatie
De kosten per kWh voor u zijn 0,092 in plaats van ¤ 0,23

Dit is globaal de offerte.. Is dit wat?
Heb je ook merken?
  dinsdag 15 december 2015 @ 18:19:33 #85
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158263808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:55 schreef Coritchando het volgende:

[..]

In of ex prijs?

Ter vergelijking, ik heb in september laten voor in 383 / ex 300 per paneel. Door een leverancier met langere garantie op omvormer (12 ipv 10 jaar) en aangesloten bij het garantiefonds.
Ext btw,

Merk is Ulica solar UL-270M-60
Omvormer Growatt 2000TL
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_158264904
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 18:19 schreef revpolen het volgende:

[..]

Ext btw,

Merk is Ulica solar UL-270M-60
Omvormer Growatt 2000TL
Zegt me beiden niks, ik heb Denim panelen en een Omnik omvormer. En 65 ex per paneel goedkoper. En wat extra garanties zoals gezegd.

Geen beste offerte dus ;)
  dinsdag 15 december 2015 @ 20:01:14 #87
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_158266211
heb al voor morgen een ander bedrijf uit de regio wat langs komt :)

http://wdsolar.nl/ kijken wat hun kunnen bieden :)
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_158266268
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 18:19 schreef revpolen het volgende:

[..]

Ext btw,

Merk is Ulica solar UL-270M-60
Omvormer Growatt 2000TL
B-Merk spul. Ik zou echt verder kijken naar bekende panelen en een europese omvormer (geen Omniks of Growatt dus). Kies voor een merk wat al langer actief is op de markt en bewezen kwaliteit heeft geleverd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 20:01 schreef revpolen het volgende:
heb al voor morgen een ander bedrijf uit de regio wat langs komt :)

http://wdsolar.nl/ kijken wat hun kunnen bieden :)
Waarschijnlijke komen ze met een solaredge oplossing. Mooi spul maar totaal onnodig als je geen (complexe) schaduw heb. Gewoon een string omvormer nemen dus ;)

Uiteindelijk moet je iets kiezen waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Revolution-NL op 15-12-2015 20:17:23 ]
  woensdag 16 december 2015 @ 10:59:49 #89
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158278769
^^
I'm with stupid. Kijk eens voor de gekkigheid hoe lang het bedrijf al bestaat want ik vermoed dat het een cowboy is.
pi_158374164
Wij zijn 15 jan 2015 overgestapt naar Greenchoice omdat onze zonnepanelen meer opleveren dan wij gebruiken. Op jaarbasis gaat het om ca 800 Kwh. Reden voor de overstap was het gegeven dat Greenchoice tot 1.000 Kwh een terugleververgoeding hanteert van ca 0,21 per Kwh.
Krijgen we vandaag (19 dec) een brief van Greenchoice dat deze regeling met terugwerkende kracht wordt gewijzigd en de vergoeding wordt teruggebracht 0,13 per Kwh. Dat tarieven wijzigen kan gebeuren maar over een heel jaar met terugwerkende kracht vind ik ronduit schandalig. Van politici weten we dat ze onbetrouwbaar zijn, nu weten we dus ook hoe Geenchoice met klanten omgaat. Snel wegwezen dus !. Hoe doen andere forumleden dit in de (luxe) situatie dat ze meer opwekken dan zelf gebruiken ?

[ Bericht 0% gewijzigd door roadrats op 20-12-2015 17:41:36 ]
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  zondag 20 december 2015 @ 10:43:00 #91
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158374816
Affakkelen met een elektrisch kacheltje.
pi_158374843
Lucht/lucht warmtepomp aanschaffen zodat je fors kan besparen op de gasrekening ~O>
  zondag 20 december 2015 @ 11:18:39 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158375248
Je overstap moet nog plaatsvinden? (15-01-16)
Dan zou ik zelfs proberen om het contract te annuleren op grond van de wijziging van de voorwaarden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 20 december 2015 @ 13:21:13 #94
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_158377546
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 11:18 schreef Leandra het volgende:
Je overstap moet nog plaatsvinden? (15-01-16)
Dan zou ik zelfs proberen om het contract te annuleren op grond van de wijziging van de voorwaarden.
Greenchoice vermeld in hun voorwaarden gewoon dat ze het in kunnen trekken zodra ze willen.
Verder kan je gewoon direct weg bij Greenchoice, ze hebben geen boete bij contractbreuk.

Mijn vrouw vind een L-L warmtepomp lelijk, dus ik weet nog niet wat ik met mijn +/- 1000 kWh overschot ga doen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_158384907
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 11:18 schreef Leandra het volgende:
Je overstap moet nog plaatsvinden? (15-01-16)
Foutje van mijn kant, we zijn op 15 januari van dit jaar overgestapt,. Nu dus het jaar er bijna opzit komt Greenchoice met deze mededeling over aanpassing met terugwerkende kracht. Eerlijker was geweest als ze tot vandaag het oude toegezegde tarief hanteren en daarna het nieuwe tarief. Wat mij dus vooral stoort is dat dit zomaar even met terugwerkende kracht van 11 maanden wordt doorgevoerd. Inderdaad ga ik weer weg bij Greenchoice
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_158384936
quote:
10s.gif Op zondag 20 december 2015 13:21 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Greenchoice vermeld in hun voorwaarden gewoon dat ze het in kunnen trekken zodra ze willen.
Verder kan je gewoon direct weg bij Greenchoice, ze hebben geen boete bij contractbreuk.
Dat ze hun leveringsvoorwaarden kunnen aanpassen is nog tot daar aan toe maar met 11 maanden terugwerkende kracht noem ik gewoon diefstal !
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_158384973
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 17:46 schreef roadrats het volgende:

[..]

Dat ze hun leveringsvoorwaarden kunnen aanpassen is nog tot daar aan toe maar met 11 maanden terugwerkende kracht noem ik gewoon diefstal !
Dat is helemaal niet aan de orde.
pi_158384998
quote:
10s.gif Op zondag 20 december 2015 13:21 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Mijn vrouw vind een L-L warmtepomp lelijk, dus ik weet nog niet wat ik met mijn +/- 1000 kWh overschot ga doen.
Ik denk erover om ons overschot van ca 800 kwh maar te gebruiken om de werkplaats wat warmer te stoken
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  zondag 20 december 2015 @ 18:54:31 #99
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_158386980
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 17:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet aan de orde.
Vraag me wel af hoe ze het gaan regelen met een jaarafrekening die net in 2016 valt. Wordt dan je hele overschot tegen de nieuwe prijs verekend? Dan had je beter voor het eind van deze maand over kunnen stappen naar een andere leverancier.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  zondag 20 december 2015 @ 18:58:52 #100
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158387082
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 18:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Vraag me wel af hoe ze het gaan regelen met een jaarafrekening die net in 2016 valt. Wordt dan je hele overschot tegen de nieuwe prijs verekend? Dan had je beter voor het eind van deze maand over kunnen stappen naar een andere leverancier.
Geheel 2015 valt nog onder de oude regeling heb ik begrepen.
  zondag 20 december 2015 @ 20:15:17 #101
58560 Oksel
Gezellig.
pi_158388938
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 17:55 schreef Coritchando het volgende:

[..]

In of ex prijs?

Ter vergelijking, ik heb in september laten voor in 383 / ex 300 per paneel. Door een leverancier met langere garantie op omvormer (12 ipv 10 jaar) en aangesloten bij het garantiefonds.
'Het garantiefonds..' is een wassen neus. Als je fabrikant niet meer bestaat van je omvormer, doet 't garantiefonds alsnog niets. En als hij nog wel bestaat, kun je ook zelf wel 't de fabrikant bellen. Heb je dus niets aan.
pi_158389324
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:15 schreef Oksel het volgende:

[..]

'Het garantiefonds..' is een wassen neus. Als je fabrikant niet meer bestaat van je omvormer, doet 't garantiefonds alsnog niets. En als hij nog wel bestaat, kun je ook zelf wel 't de fabrikant bellen. Heb je dus niets aan.
Wat heb ik met de fabrikant te maken?
pi_158391350
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:26 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Wat heb ik met de fabrikant te maken?
Installateur is een tussen persoon, die regelt voor jou de garantie indien er iets mis is en komen het dan ook repareren/vervangen (op vergoeding van de fabrikant).
Geen fabrikant = geen vergoeding = zelf betalen.

Dus simpel antwoord op je vraag, alles.

Installateur geeft geen garantie op de geleverde producten, de fabrikant geeft (vandaar de naam) fabrieksgarantie.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_158391676
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:23 schreef bambino het volgende:

[..]

Installateur is een tussen persoon, die regelt voor jou de garantie indien er iets mis is en komen het dan ook repareren/vervangen (op vergoeding van de fabrikant).
Geen fabrikant = geen vergoeding = zelf betalen.

Dus simpel antwoord op je vraag, alles.

Installateur geeft geen garantie op de geleverde producten, de fabrikant geeft (vandaar de naam) fabrieksgarantie.
Het wordt tijd dat je de wet eens gaat nalezen. Ik heb niks te maken met de fabrikant of de installateur. Ik heb te maken met het bedrijf waar ik de spullen heb gekocht (leverancier) en als zij er niet meer zijn en de verantwoordelijkheden niet overgedragen zijn op een ander bedrijf dan kan ik terecht bij het garantiefonds. Wat dat dan waard is, dat moet ik afwachten.

Fabrieksgarantie is fijn voor de leverancier, maar heb ik als consument niks mee van doen.

Ik zal je een stukje op weg helpen:
quote:
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie


Fabrieks- of verkopersgarantie

Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt. Geeft de fabrikant of verkoper garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de fabrikant of verkoper dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft. Meestal krijgt u deze extra garantie van de fabrikant.

Let op
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.
  zondag 20 december 2015 @ 21:39:50 #105
58560 Oksel
Gezellig.
pi_158391945
Als 't bedrijf waar je de spullen hebt gekocht niet meer bestaat, ga je naar 't garantiefonds. Die voeren een fabrieksgarantie uit ALS de fabriek nog bestaat. Bestaat die niet meer, doet 't fonds niets. Bestaat de fabriek nog wél kun je zelf ook de fabriek bellen, heb je dus ook niets aan 't fonds. Dus hoe je 't ook wend of keert.. 't fonds is onzin. Zijn ook maar handjevol bedrijven die er aan meedoen, waarvan 75% overigens de oprichters zijn.
pi_158392064
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:39 schreef Oksel het volgende:
Als 't bedrijf waar je de spullen hebt gekocht niet meer bestaat, ga je naar 't garantiefonds. Die voeren een fabrieksgarantie uit ALS de fabriek nog bestaat. Bestaat die niet meer, doet 't fonds niets. Bestaat de fabriek nog wél kun je zelf ook de fabriek bellen, heb je dus ook niets aan 't fonds. Dus hoe je 't ook wend of keert.. 't fonds is onzin. Zijn ook maar handjevol bedrijven die er aan meedoen, waarvan 75% overigens de oprichters zijn.
Nog steeds is het meer dan niks. In het beste geval lossen ze alles op, in het slechtste geval niet. Ik zie enkel voordelen. Zeker omdat het mij niks extra gekost heeft, de leverancier hier had de beste prijs/kwaliteit verhouding voor mijn situatie.
pi_158392224
Belangrijker vond ik overigens de aanbetalingsgarantie waaraan je volledig voorbij gaat.

En mijn Chinees is nog niet op een dermate niveau dat ik de fabrikant kan bellen. Helaas.
pi_158417514
De leverancier waar ik kocht vroeg me ook om een aanbetaling, maar schrapte die toen ik dat aangaf te willen. En denken dat je iets gratis krijgt..
pi_158418294
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 19:36 schreef Oksel het volgende:
De leverancier waar ik kocht vroeg me ook om een aanbetaling, maar schrapte die toen ik dat aangaf te willen. En denken dat je iets gratis krijgt..
Ik heb dat niet aangegeven, ik heb daar geen problemen mee.

Allemaal fijn dat je er niet aan mee doet en zelf naar China gaat bellen, maar tot op heden heb ik die wassen neus van je nog niet gevonden. Alles wat je noemt is geen geheim en voor de consument heeft het nog steeds enkel maar voordelen.

Gratis bestaat niet in deze wereld. Maar het is mij wel opgevallen dat van de door mij vergeleken 18 leveranciers de 2 goedkoopste beiden bij het garantiefonds aangesloten zijn. Dus het is in ieder geval niet zo dat je het als consument in de prijs doorberekend krijgt.
  maandag 21 december 2015 @ 21:34:13 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158422357
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:47 schreef Coritchando het volgende:
Belangrijker vond ik overigens de aanbetalingsgarantie waaraan je volledig voorbij gaat.

En mijn Chinees is nog niet op een dermate niveau dat ik de fabrikant kan bellen. Helaas.
Aanbetalingsgarantie? Whut? Er wordt je om een aanbetaling gevraagd als je zonnepanelen op je huis wilt hebben?

Als mij om een aanbetaling gevraagd wordt zoek ik een ander.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 26 december 2015 @ 20:43:47 #111
368818 denman1710
Druk druk in een verbouwing
pi_158548923
Beste allemaal, ik heb nu een vol jaar de volgende setup op mijn dak.
Mijn woning ligt op Zuidzuidoost

PANELEN:
12 x poly-kristal zonnepaneel
fabrikant: Bisol
type BMU 255wp silver poly

OMVORMER:
1 x SMA Sunny Boy 2500 HF30
1 x SMA SWDM-10 Webconnect

Daarmee heb ik het volgende opgewekt in 2015

2015 kWh
jan 42,59
feb 102,13
mrt 198,01
apr 333,04
mei 368,25
jun 413,13
jul 355,45
aug 318,61
sep 204,23
okt 116,79
nov 52,37
dec 32,23

Totaal een kleine 2540 kWh, is dit een goede opbrengst?
  zaterdag 26 december 2015 @ 21:01:01 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158549407
Hoeveel graden is de hellingshoek van je dak/panelen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 26 december 2015 @ 21:52:05 #113
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_158550762
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 20:43 schreef denman1710 het volgende:
Beste allemaal, ik heb nu een vol jaar de volgende setup op mijn dak.
Mijn woning ligt op Zuidzuidoost

PANELEN:
12 x poly-kristal zonnepaneel 255 watt

Totaal een kleine 2540 kWh, is dit een goede opbrengst?
12 x 255 = 3060
opbrengst= 2540
rendement= 84%

is redelijk
Hier 90% optimaal op zuid zonder schaduw
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:03:18 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_158551136
Tja, ik heb 3000 wp, ga richting de 3100 kWh opbrengst dit jaar en zit op 45 graden zo

Weet niet waarom ik zo lekker ga, maar het gaat wel bijzonder goed
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:30:12 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158552090
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 december 2015 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

12 x 255 = 3060
opbrengst= 2540
rendement= 84%

is redelijk
Hier 90% optimaal op zuid zonder schaduw
Heeft die Sunnyboy 2500 misschien nog iets met die lagere opbrengst van doen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:42:31 #116
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_158552468
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:30 schreef Leandra het volgende:
Heeft die Sunnyboy 2500 misschien nog iets met die lagere opbrengst van doen?
:N Denk van niet, ligging is alles bepalend, dus ff checken op http://www.zonatlas.nl/home/
  zaterdag 26 december 2015 @ 22:49:51 #117
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158552697
Jup die kan niet meer leveren dan 2500W AC waardoor die heel soms tegen zijn topvermogen aanzit. Aan de andere kant schakelt ie door de overdimensionering wel eerder in en later uit.
Onder de streep zit het nog wel binnen de norm.
pi_158561613
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 20:43 schreef denman1710 het volgende:
Beste allemaal, ik heb nu een vol jaar de volgende setup op mijn dak.
Mijn woning ligt op Zuidzuidoost

PANELEN:
12 x poly-kristal zonnepaneel
fabrikant: Bisol
type BMU 255wp silver poly

OMVORMER:
1 x SMA Sunny Boy 2500 HF30
1 x SMA SWDM-10 Webconnect

Daarmee heb ik het volgende opgewekt in 2015

2015 kWh
jan 42,59
feb 102,13
mrt 198,01
apr 333,04
mei 368,25
jun 413,13
jul 355,45
aug 318,61
sep 204,23
okt 116,79
nov 52,37
dec 32,23

Totaal een kleine 2540 kWh, is dit een goede opbrengst?
Ik vind net niet denderend. Ik heb 12x260=3120Wp, op zuidoost 45 graden:
Okt 207
Nov 96
Dec 61

Set ligt pas sinds 23 september dus vandaar slechts 3 maanden.
pi_158561637
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 22:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Heeft die Sunnyboy 2500 misschien nog iets met die lagere opbrengst van doen?
Ligt eraan of de set goed ligt. Als je het volle vermogen van de panelen kan pakken (goede hellingshoek op zuid zonder schaduw) dan is een 2500W omvormer op een 3000Wp set wel krap. Dan had er beter een 2800 of 3000W kunnen hangen.

Maar als dus de hoek, schaduw of richting niet optimaal is dan maakt het niet zoveel uit.

Al zegt mijn gevoel dat 600W minder wel behoorlijk veel is.
  zondag 27 december 2015 @ 09:49:59 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158561790
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 09:32 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ligt eraan of de set goed ligt. Als je het volle vermogen van de panelen kan pakken (goede hellingshoek op zuid zonder schaduw) dan is een 2500W omvormer op een 3000Wp set wel krap. Dan had er beter een 2800 of 3000W kunnen hangen.

Maar als dus de hoek, schaduw of richting niet optimaal is dan maakt het niet zoveel uit.

Al zegt mijn gevoel dat 600W minder wel behoorlijk veel is.
Daarom mijn eerste vraag ook; wat is de hellingshoek...
Als die niet ideaal is valt de opbrengst mee, als die wel ideaal is is de omvormer wat aan de krappe kant.

Hier in december (tm gisteren) 27 kWh trouwens met een 3180Wp set, maar die ligt nagenoeg vlak (2 graden) dus dat die nu niet veel oplevert is vrij logisch.
De "buren" om de hoek hebben met een set van nagenoeg hetzelfde formaat op hun 45 graden dak ruim het dubbele deze maand, maar het wordt pas interessant als we het verschil per jaar weten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158562230
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 09:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daarom mijn eerste vraag ook; wat is de hellingshoek...
Als die niet ideaal is valt de opbrengst mee, als die wel ideaal is is de omvormer wat aan de krappe kant.

Hier in december (tm gisteren) 27 kWh trouwens met een 3180Wp set, maar die ligt nagenoeg vlak (2 graden) dus dat die nu niet veel oplevert is vrij logisch.
De "buren" om de hoek hebben met een set van nagenoeg hetzelfde formaat op hun 45 graden dak ruim het dubbele deze maand, maar het wordt pas interessant als we het verschil per jaar weten.
En waarschijnlijk heb jij mono en de 'buren' poly? Als je 2 graden ligt dan is mono toch een stuk beter?

Voor zover mijn kennis rijkt maakt het op jaarbasis niet zoveel uit hoe je set ligt, de een pakt meer in de winter en de ander meer in de zomer.

Maar de hellingshoek is wel van belang, en zonder die info (en eventuele schaduw info) is er weinig zinnigs over te zeggen helaas.
  zondag 27 december 2015 @ 10:33:06 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158562296
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 10:28 schreef Coritchando het volgende:

[..]

En waarschijnlijk heb jij mono en de 'buren' poly? Als je 2 graden ligt dan is mono toch een stuk beter?

Voor zover mijn kennis rijkt maakt het op jaarbasis niet zoveel uit hoe je set ligt, de een pakt meer in de winter en de ander meer in de zomer.

Maar de hellingshoek is wel van belang, en zonder die info (en eventuele schaduw info) is er weinig zinnigs over te zeggen helaas.
Ik heb idd mono, of de buren poly hebben weet ik niet, panelen zijn iig zwart, maar ik weet niet of de kleur tegenwoordig dat verschil nog aanduidt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 27 december 2015 @ 12:02:15 #123
368818 denman1710
Druk druk in een verbouwing
pi_158563823
Bedankt allemaal voor de reacties!

De panelen liggen onder 25 graden als ik het goed heb.

Misschien dan toch de omvormer te klein.....
Die berekend automatisch alles uit de gegevens in de apparaateigenschappen.


  zondag 27 december 2015 @ 12:20:43 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158564255
Het formaat van de omvormer zou nu (december) niet veel moeten uitmaken, je komt toch niet aan je max, zelfs niet met een hellingshoek van 45 graden.

Als ze op 25 graden liggen dan vind ik je decemberopbrengst (t/m gisteren) van 32,23 wel heel karig vergeleken met mijn 27 op een hellingshoek van 2 graden, dan had ik verwacht dat je meer bij m'n "buren" met een hellingshoek van 45 graden in de buurt zou zitten (of iig ergens in het midden), die hadden 58,7 t/m gisteren.

Misschien kun je op omnikportal.com wat mensen zoeken bij je in de buurt met een systeem van vergelijkbare grootte en dan eens kijken hoe jouw maandcijfers zich verhouden tot die van hen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158568620
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2015 20:43 schreef denman1710 het volgende:
Beste allemaal, ik heb nu een vol jaar de volgende setup op mijn dak.
Mijn woning ligt op Zuidzuidoost

PANELEN:
12 x poly-kristal zonnepaneel
fabrikant: Bisol
type BMU 255wp silver poly

OMVORMER:
1 x SMA Sunny Boy 2500 HF30
1 x SMA SWDM-10 Webconnect

Daarmee heb ik het volgende opgewekt in 2015

2015 kWh
jan 42,59
feb 102,13
mrt 198,01
apr 333,04
mei 368,25
jun 413,13
jul 355,45
aug 318,61
sep 204,23
okt 116,79
nov 52,37
dec 32,23

Totaal een kleine 2540 kWh, is dit een goede opbrengst?
Heb je al eens op pvoutput.org gekeken zodat je kunt vergelijken met iemand met een vergelijkbare installatie?

Nu we het toch over output hebben; het valt mij op dat bij vrijwel iedereen de hoogste opbrengst in juni gehaald is, maar bij was de opbrengst in april en mei veel hoger dan de overige maanden. Vreemd?

Zou dat aan de helling van mijn dak kunnen liggen? (52 graden, geen schaduw, pal zuid)

April. 456
Mei. 416
Juni. 406
Juli. 398
Aug. 398
pi_158568746
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2015 14:55 schreef Clubman het volgende:

[..]

Heb je al eens op pvoutput.org gekeken zodat je kunt vergelijken met iemand met een vergelijkbare installatie?

Nu we het toch over output hebben; het valt mij op dat bij vrijwel iedereen de hoogste opbrengst in juni gehaald is, maar bij was de opbrengst in april en mei veel hoger dan de overige maanden. Vreemd?

Zou dat aan de helling van mijn dak kunnen liggen? (52 graden, geen schaduw, pal zuid)

April. 456
Mei. 416
Juni. 406
Juli. 398
Aug. 398
Als je panelen te warm worden leveren ze minder. Bij mij ook meer opbrengst in april, mei en juni
  zondag 27 december 2015 @ 21:20:40 #127
62913 Blik
The one and Only!
pi_158582055
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 12:20 schreef Leandra het volgende:
Het formaat van de omvormer zou nu (december) niet veel moeten uitmaken, je komt toch niet aan je max, zelfs niet met een hellingshoek van 45 graden.

Als ze op 25 graden liggen dan vind ik je decemberopbrengst (t/m gisteren) van 32,23 wel heel karig vergeleken met mijn 27 op een hellingshoek van 2 graden, dan had ik verwacht dat je meer bij m'n "buren" met een hellingshoek van 45 graden in de buurt zou zitten (of iig ergens in het midden), die hadden 58,7 t/m gisteren.

Misschien kun je op omnikportal.com wat mensen zoeken bij je in de buurt met een systeem van vergelijkbare grootte en dan eens kijken hoe jouw maandcijfers zich verhouden tot die van hen?
Vind ik ook, de zomermaanden zijn op het eerste gezicht wel ok, maar de herfst/winter maanden vind ik qua opbrengst dramatisch. Ik scoor zeker 2x zo goed met mijn 3000 wp.

Nergens schaduw?
  maandag 28 december 2015 @ 09:44:39 #128
368818 denman1710
Druk druk in een verbouwing
pi_158594251
Nee, ik heb geen schaduw op het dak.
pi_158594765
In 2017 gaan ze de saldering regering opnieuw bekijken.. Vinden jullie dat het daarom nog nut heeft om er op dit moment nog in te investeren?
pi_158596197
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 10:17 schreef BadderAapje het volgende:
In 2017 gaan ze de saldering regering opnieuw bekijken.. Vinden jullie dat het daarom nog nut heeft om er op dit moment nog in te investeren?
Ik kijk even in mijn glazen bol.
pi_158734929
Hallo , hier even een technische vraag,
15 panelen met omvormer omnik 3.0 .
Bij de omvormer heb ik 230V
De 15 panelen in serie . Geven 545
Alle 15 op 1 mpp track., mpp1 en mpp2 parallel doorverbonden.

Omvormer is DOOD ,

Wat zou dit kunnen zijn ??
pi_158735447
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 14:29 schreef simonmo het volgende:
Hallo , hier even een technische vraag,
15 panelen met omvormer omnik 3.0 .
Bij de omvormer heb ik 230V
De 15 panelen in serie . Geven 545
Alle 15 op 1 mpp track., mpp1 en mpp2 parallel doorverbonden.

Omvormer is DOOD ,

Wat zou dit kunnen zijn ??
Tijd om de omvormer te vervangen...
  vrijdag 1 januari 2016 @ 14:48:04 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158735497
Op het scherm van de omvormer zelf gebeurt ook niks?
Hoe weet je wat je panelen leveren als de omvormer niks doet? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 1 januari 2016 @ 18:22:10 #134
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_158740883
He allemaal,
Zonnepaneeln00b hier...

Een van de voornemens voor het nieuwe jaar is de energie beter regelen. We wonen in een monument met amper isolatie. Alles wat we kunnen besparen is dus meegenomen.
Al een tijdje hoor ik positieve verhalen over zonnepanelen. Een tijdje geleden ook een offerte opgevraagd (via ASN die weer met Eneco samenwerkte), maar de uitkomst was dat er geen panelen op ons dak geplaatst zouden kunnen worden. Achteraf heeft dit zeer waarschijnlijk met de straat te maken, waar niet makkelijk een verhuislift in kan staan. Het platte dak is echter eenvoudig te bereiken. (geen schaduw, ca 3,5x10 meter)

Goed, na die tegenvaller heeft het even stil gelegen en nu dacht ik dus met mijn goede gedrag op nieuwjaarsdag 'even' te googlen voor 'wat informatie' en misschien een offerte...

Man, man, man, ik zie door de bomen het bos niet meer. Je wordt direct doodgegooid met allerhande (vage) websites die je gewoon niet op een eenvoudige manier een overzicht geven van mogelijke kosten opbrengsten, of leveranciers.

Dus, voordat ik helemaal over de piss raak dat ik gewoon geen goede info kan vinden, eerst maar eens de vraag hier op FOK! stellen. Iemand een goed idee waar ik het beste kan beginnen?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_158741769
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 14:48 schreef Leandra het volgende:
Op het scherm van de omvormer zelf gebeurt ook niks?
Hoe weet je wat je panelen leveren als de omvormer niks doet? :o
Scherm doet niks, panelen doorgemeten
pi_158741793
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 14:46 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Tijd om de omvormer te vervangen...
Dat gebeurt ook , heb ook garantie,
Maar ik wil weten wat het zou kunnen zijn.
Omvormer is 2,5 jaar oud
  vrijdag 1 januari 2016 @ 21:37:16 #137
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158746163
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 19:06 schreef simonmo het volgende:

[..]

Dat gebeurt ook , heb ook garantie,
Maar ik wil weten wat het zou kunnen zijn.
Omvormer is 2,5 jaar oud
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 14:29 schreef simonmo het volgende:
Hallo , hier even een technische vraag,
15 panelen met omvormer omnik 3.0 .
Bij de omvormer heb ik 230V
De 15 panelen in serie . Geven 545
Alle 15 op 1 mpp track., mpp1 en mpp2 parallel doorverbonden.

Omvormer is DOOD ,

Wat zou dit kunnen zijn ??
Tja.. Omniks... penny wise pound foolish :X
Snel opsturen dat ding en een nieuwe vragen. Je moet blij zijn dat dit niet in maart - september gebeurt.
  vrijdag 1 januari 2016 @ 21:40:43 #138
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158746260
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 10:17 schreef BadderAapje het volgende:
In 2017 gaan ze de saldering regering opnieuw bekijken.. Vinden jullie dat het daarom nog nut heeft om er op dit moment nog in te investeren?
Er komt een overgangsregeling en wordt het vanaf 2020 daadwerkelijk versobert. De vraag is of men dit voorelkaar krijgt gezien dit betekend dat alle zonnepaneel eigenaren dan verplicht aan de slimme-meter moeten.

Als je slim shopt kan je een setje scoren met een TVT van 4 jaar en dan heb je in 2020 je investering eruit en maakt het daarna niet meer zoveel uit.

Besides... PV is veel meer als een TVT. Denk aan beter energielabel voor je huis = waardevermeerdering , het is goed voor het milieu en bovenal, het is gewoon leuk :)

Snel gaan winkelen dus!!
pi_158748076
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 21:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Er komt een overgangsregeling en wordt het vanaf 2020 daadwerkelijk versobert. De vraag is of men dit voorelkaar krijgt gezien dit betekend dat alle zonnepaneel eigenaren dan verplicht aan de slimme-meter moeten.
Doe even een betrouwbare bron wil je...
  zaterdag 2 januari 2016 @ 20:59:10 #140
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158770043
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2016 22:28 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Doe even een betrouwbare bron wil je...
polderpv.nl / tweakers. Is genoeg over geschreven.
pi_158771592
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 20:59 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

polderpv.nl / tweakers. Is genoeg over geschreven.
Ik vroeg om een betrouwbare bron, niet om geneuzel van een stel gewone Nederlanders.

Het enige feit is dat in 2017 gekeken gaat worden of er iets aan de huidige situatie veranderd moet worden per 2020. Niets meer en ook niets minder. Al het andere gewauwel is stemmingmakerij die niet gebaseerd is op feiten.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 21:39:07 #142
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158771743
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 21:36 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ik vroeg om een betrouwbare bron, niet om geneuzel van een stel gewone Nederlanders.

Het enige feit is dat in 2017 gekeken gaat worden of er iets aan de huidige situatie veranderd moet worden per 2020. Niets meer en ook niets minder. Al het andere gewauwel is stemmingmakerij die niet gebaseerd is op feiten.
Peter Segaar een gewone Nederlander noemen :'). Het is ongeveer de autoriteit als het gaat om het Nederlandse PV landschap. Zelfs het CBS heeft zijn cijfers overgenomen. Of moet ik van deze bewering ook weer met een bron aankomen :')

Maar per 2020 precies wat ik zeg.. met de uitdagingen die daarbij horen.
Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Iedereen hier overigens een zonnig 2016 gewenst!! 8-) *O*
pi_158771896
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 21:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Per 2020 precies wat ik zeg.. met de uitdagingen die daarbij horen.
Met het verkeerde been uit bed gestapt?
Nee, je zegt dat er per 2020 een versobering komt. Dat is niet waar. Dat heeft niets met een verkeerd been of bed te maken. Je moet de waarheid vertellen, niet meer en niet minder.

Om het nog beter te zeggen:
De huidige regelingen blijven in ieder geval van kracht tot 2020. In 2017 zal er gekeken worden of er iets moet veranderen. Dat is sowieso al onzeker en onmogelijk om nu al iets over te zeggen. En al zou er in 2017 iets bedacht worden, dan nog zal het afwachten zijn tot 2020. Niets zo veranderlijk als de politiek.

Ofwel, er is nog helemaal niets zeker. Ook niet wat ene Peter zegt met zijn overigens spuuglelijke en amper leesbare website. Ook Peter weet niet wat er gaat veranderen, als er al iets veranderd.
  zaterdag 2 januari 2016 @ 21:45:40 #144
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_158772019
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 21:42 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Nee, je zegt dat er per 2020 een versobering komt. Dat is niet waar. Dat heeft niets met een verkeerd been of bed te maken. Je moet de waarheid vertellen, niet meer en niet minder.

Om het nog beter te zeggen:
De huidige regelingen blijven in ieder geval van kracht tot 2020. In 2017 zal er gekeken worden of er iets moet veranderen. Dat is sowieso al onzeker en onmogelijk om nu al iets over te zeggen. En al zou er in 2017 iets bedacht worden, dan nog zal het afwachten zijn tot 2020. Niets zo veranderlijk als de politiek.

Ofwel, er is nog helemaal niets zeker. Ook niet wat ene Peter zegt met zijn overigens spuuglelijke en amper leesbare website. Ook Peter weet niet wat er gaat veranderen, als er al iets veranderd.
Wat jij wilt :W
  zaterdag 2 januari 2016 @ 22:28:40 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158773845
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 21:42 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Nee, je zegt dat er per 2020 een versobering komt. Dat is niet waar. Dat heeft niets met een verkeerd been of bed te maken. Je moet de waarheid vertellen, niet meer en niet minder.

Om het nog beter te zeggen:
De huidige regelingen blijven in ieder geval van kracht tot 2020. In 2017 zal er gekeken worden of er iets moet veranderen. Dat is sowieso al onzeker en onmogelijk om nu al iets over te zeggen. En al zou er in 2017 iets bedacht worden, dan nog zal het afwachten zijn tot 2020. Niets zo veranderlijk als de politiek.

Ofwel, er is nog helemaal niets zeker. Ook niet wat ene Peter zegt met zijn overigens spuuglelijke en amper leesbare website. Ook Peter weet niet wat er gaat veranderen, als er al iets veranderd.
Als minister Kamp nu al loopt te huilen dat de mensen zonder zonnepanelen het energiebelasting belastingvoordeel van de mensen met zonnepanelen betalen dan weet je dat je er op kunt rekenen dat de huidige regeling na 2020 niet van kracht zal blijven.

Dan kun je wel roepen dat er nog niets zeker is, maar één ding is wel zeker; als ministers in 2014 al pleiten voor een versobering van de bestaande regeling, dan kun je er op rekenen dat dat in 2020 ook gaat gebeuren, zo betrouwbaar zijn bewindslieden wel... als ze over geld praten.

Overigens denk ik ook dat men er alles aan doet om Nederland aan de slimme meter te krijgen, Stedin roept zelfs dat je niet klaar bent voor de toekomst als je geen slimme meter hebt, want dan kun je geen gebruik blijven maken van dag- en nachttarief....

En dat laatste is waarschijnlijk precies waar het straks om gaat; niet meer salderen maar altijd je nachttariefverbruik afrekenen (behalve in het weekend), en overdag wanneer je weinig verbruikt maar veel opbrengst van je panelen hebt, een (grijp)stuiver voor je opbrenst krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158781960
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 22:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als minister Kamp nu al loopt te huilen dat de mensen zonder zonnepanelen het energiebelasting belastingvoordeel van de mensen met zonnepanelen betalen dan weet je dat je er op kunt rekenen dat de huidige regeling na 2020 niet van kracht zal blijven.

Dan kun je wel roepen dat er nog niets zeker is, maar één ding is wel zeker; als ministers in 2014 al pleiten voor een versobering van de bestaande regeling, dan kun je er op rekenen dat dat in 2020 ook gaat gebeuren, zo betrouwbaar zijn bewindslieden wel... als ze over geld praten.

Overigens denk ik ook dat men er alles aan doet om Nederland aan de slimme meter te krijgen, Stedin roept zelfs dat je niet klaar bent voor de toekomst als je geen slimme meter hebt, want dan kun je geen gebruik blijven maken van dag- en nachttarief....

En dat laatste is waarschijnlijk precies waar het straks om gaat; niet meer salderen maar altijd je nachttariefverbruik afrekenen (behalve in het weekend), en overdag wanneer je weinig verbruikt maar veel opbrengst van je panelen hebt, een (grijp)stuiver voor je opbrenst krijgen.
Die ministers zijn er niet meer in 2017, dus dat is niet zo boeiend wat die zitten te huilen. Mijn verwachting is dat ze in 2017 hele andere problemen hebben om zich druk te maken, als Geert de verkiezingen wint in 2017 is het helemaal onzeker (en dat is volgens de peilingen niet onrealistisch).

Overigens ontken ik niet dat er mogelijk wijzigingen aan zitten te komen. Maar dat mensen het als een voldongen feit presenteren en allerlei onzin roepen, daar erger ik mij aan. Spreek de waarheid of spreek niet, want aan bedenksels en onderbuikgevoelens heb je niets als je zonnepanelen overweegt.

Persoonlijk denk ik dat er heel weinig gaat veranderen. We zullen een of ander onzinnig klimaatverdrag moeten halen als land bijvoorbeeld. We hebben juist meer zon en wind energie nodig, dus zal dat op een of andere manier gestimuleerd moeten worden. Tevens zijn de eerste betaalbare accu's ondertussen op de markt welke prima geschikt zijn om een gemiddeld huishouden van zeg maart tot oktober off grid te houden. In de komende 4 a 5 jaar zal dit alleen maar verbeteren en goedkoper worden verwacht ik. Daar kan de overheid van alles op bedenken, maar als ik het hier in huis houd kunnen ze helemaal niks.

Ik verwacht dat er wel iets gaat veranderen, ik denk dan aan de huidige btw teruggaaf die je geniet. Op het terugleveren zie ik zo snel niet iets veranderen, stel dat ze daar belasting (btw) op zouden heffen dan loop je tegen het probleem aan dat de energiemaatschappijen vervolgens een tweede maal belasting heffen op het moment van verkoop. Dat is toch niet toegestaan? En zo wel, dan is het een kwestie van slim gebruik maken van het feit dat je ondernemer bent, elk jaar een laptopje op naam van je zonnepanelen bedrijfje kopen en de btw is weer geregeld.

Als ze te hard ingrijpen dan gaat iedereen trachten off grid te komen, wat zoals ik zeg stukken makkelijker kan worden vermoedelijk. Dan hebben ze een veel groter probleem bij de overheid, het stroomnet wordt dan namelijk nog duurder voor die arme mensen die geen zonnepanelen kunnen betalen. Tenslotte moeten de kabels, transformators en weet ik wat meer wel onderhouden worden. En iemand die off grid gaat betaalt daar niet meer aan mee.

Ofwel heel kort, ik denk dat 2020 nog heel ver weg is en ik verwacht weinig spannends. Tegen die tijd spelen er hele andere problemen die belangrijker zijn dan die paar zonnepanelen.
  zondag 3 januari 2016 @ 16:40:00 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158790706
In dit geval gas, maar so much voor die "fantastische" slimme meters :')
Van mindergas.nl:

quote:
Nieuws Op dit moment komen voor een aantal slimme meters foutieve meterstanden binnen (gasverbruik = 0 m3 sinds 1 januari). Er wordt aan gewerkt om de oorzaak te achterhalen en vervolgens de gegevens te corrigeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159092422
Ik heb een huis gekocht waar 24 panelen her en der verspreid liggen. Zelf geknutseld door de huidige eigenaar, per 3 op een kastje en de meter schijnt zowat altijd terug te lopen.
Ze blijven achter, maar het grootste deel moet ws verplaatst omdat we gaan verbouwen (en niet per se zonnepanelen onder de dakkapel op de voorkant willen).

Sleuteloverdracht pas over 3 maanden, maar ik ga me hier vast eens inlezen. En misschien zijn er tips, dingen waar ik zeker aan moet denken voor ik wat dan ook ga verplaatsen en doen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 14 januari 2016 @ 10:17:29 #149
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159092653
Bedenk waar je ze weer neer legt. Maar waarom zou je geen panelen onder een dakkapel willen?
pi_159092898
Omdat het er niet uitziet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 14 januari 2016 @ 11:31:27 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159093817
Ik vind het bij onze buren ook niet fraai, maar vooral doordat de rest zo rommelig ligt...
Als de rest netjes had gelegen dan hadden die paar panelen onder de dakkapel er ook wel netjes uitgezien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159095658
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 10:32 schreef Vanyel het volgende:
Omdat het er niet uitziet.
Ligt eruit hoe je het doet. Zolang het maar symmetrisch is. Ik heb bijv. 5x portrait boven de dakkapel en 5x portrait onder de dakkapel waarbij ik ze ook nog eens uitgelijnd heb. Ziet er keurig uit :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 14-01-2016 13:05:26 ]
pi_159095774
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 10:32 schreef Vanyel het volgende:
Omdat het er niet uitziet.
Het ziet er sowieso niet uit die panelen, maar het levert stroom en geld op... Voor mij genoeg reden om de andere kant op te kijken :D
pi_159095823
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:03 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Het ziet er sowieso niet uit die panelen, maar het levert stroom en geld op... Voor mij genoeg reden om de andere kant op te kijken :D
Een nieuwbouwwoning met panelen ziet er nog altijd beter uit dan een bemost dak van een jaren 70,80,90 rijtjescontainer.
  donderdag 14 januari 2016 @ 13:09:22 #155
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_159095878
Als ik in huis zit zie ik er zelf toch niks van en mijn huis is toch al lelijk. Verder ligt mijn ene dakvlak volledig vol.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 14 januari 2016 @ 13:30:32 #156
62913 Blik
The one and Only!
pi_159096349
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:06 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een nieuwbouwwoning met panelen ziet er nog altijd beter uit dan een bemost dak van een jaren 70,80,90 rijtjescontainer.
wat ik alleen zo sneu vind zijn die nieuwbouwhuizen die dan standaard 3 panelen op het dak hebben liggen omdat het huis op die manier energieneutraal wordt. Ziet er echt niet uit. Gooi dan het dak gewoon grotendeels vol.
  donderdag 14 januari 2016 @ 13:31:35 #157
62913 Blik
The one and Only!
pi_159096381
quote:
10s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:09 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Als ik in huis zit zie ik er zelf toch niks van en mijn huis is toch al lelijk. Verder ligt mijn ene dakvlak volledig vol.
Ja, vind ik ook.

Bij mij is het zo dat het dak vrij hoog is en dat de overburen het eigenlijk alleen kunnen zien als ze in hun eigen slaapkamer staan. Zit dus niet echt in het zicht
pi_159098233
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 12:58 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ligt eruit hoe je het doet. Zolang het maar symmetrisch is. Ik heb bijv. 5x portrait boven de dakkapel en 5x portrait onder de dakkapel waarbij ik ze ook nog eens uitgelijnd heb. Ziet er keurig uit :)
Bij ons ligt het niet symmetrisch, verre van zelfs. En op een jaren 20 huis.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 15 januari 2016 @ 15:56:40 #159
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159125599
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:30 schreef Blik het volgende:

[..]

wat ik alleen zo sneu vind zijn die nieuwbouwhuizen die dan standaard 3 panelen op het dak hebben liggen omdat het huis op die manier energieneutraal wordt. Ziet er echt niet uit. Gooi dan het dak gewoon grotendeels vol.
Mijn nieuwbouw woning ( 1 maand geleden opgeleverd :P ) worden er momenteel 4 geplaatst onder de dak kapel :P boven kapel komt een zonnenboiler :)
Kon geen keuze maken daarom 4 panelen en zonnenboiler ipv 8 panelen
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  vrijdag 15 januari 2016 @ 16:02:24 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159125718
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:42 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bij ons ligt het niet symmetrisch, verre van zelfs. En op een jaren 20 huis.
Oi :{
Op een jaren 20 is het helemaal lelijk als het niet netjes ligt.... zijn er in de wijk andere woningen met panelen, en zo ja, hoe liggen ze daar?
Ik zou een paar rondjes in de wijk doen, of in wijken met vergelijkbare woningen.... soms kan het best heel netjes, maar dan moet het ook wel heel netjes liggen.
En met 24 panelen moeten ze bijna op meerdere dakdelen liggen, of heb je zo'n grote villa gekocht? ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 15 januari 2016 @ 16:03:39 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159125745
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:30 schreef Blik het volgende:

[..]

wat ik alleen zo sneu vind zijn die nieuwbouwhuizen die dan standaard 3 panelen op het dak hebben liggen omdat het huis op die manier energieneutraal wordt. Ziet er echt niet uit. Gooi dan het dak gewoon grotendeels vol.
Dat idd, daarbij ben je met 3 panelen gewoon echt niet energieneutraal, dat is een druppel op een gloeiende plaat voor een gezin.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159250851
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 16:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oi :{
Op een jaren 20 is het helemaal lelijk als het niet netjes ligt.... zijn er in de wijk andere woningen met panelen, en zo ja, hoe liggen ze daar?
Ik zou een paar rondjes in de wijk doen, of in wijken met vergelijkbare woningen.... soms kan het best heel netjes, maar dan moet het ook wel heel netjes liggen.
En met 24 panelen moeten ze bijna op meerdere dakdelen liggen, of heb je zo'n grote villa gekocht? ;)
Alle 24 op de voorkant ;)

Nee ze liggen voor, achter en op allerlei bijgebouwtjes. Ook in verschillende richtingen dus. En natuurlijk ligt de voorkant op het zuidwesten.
Voorop 6. Vijf in een groepje en eentje los onder de dakkapel..

Wij krijgen een 2onder1kap, in de wijk staan verder tig modellen, vrijstaand en niet vrijstaand, met en zonder panelen. Maar de buren hebben er natuurlijk geen..

Ben nu ook eens aan het denken over een andere energieleverancier, bij voorkeur een met flinke welkomstbonus ;)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 20 januari 2016 @ 12:04:42 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159251014
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 11:56 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Alle 24 op de voorkant ;)

Nee ze liggen voor, achter en op allerlei bijgebouwtjes. Ook in verschillende richtingen dus. En natuurlijk ligt de voorkant op het zuidwesten.
Voorop 6. Vijf in een groepje en eentje los onder de dakkapel..

Wij krijgen een 2onder1kap, in de wijk staan verder tig modellen, vrijstaand en niet vrijstaand, met en zonder panelen. Maar de buren hebben er natuurlijk geen..

Ben nu ook eens aan het denken over een andere energieleverancier, bij voorkeur een met flinke welkomstbonus ;)
Raar... die 6 op het voordakvlak dan, waarvan er 5 bij elkaar liggen en 1 onder de dakkapel....

Ik zou proberen het spul een beetje fatsoenlijk gegroepeerd te krijgen, want de opbrengst van 24 panelen zal heel aardig zijn (als ze niet te oud zijn) maar dat ligt ook weer aan het aantal wp per paneel.

Afhankelijk van wat je eigen stroomverbruik is, en je nieuwe hut aan stroom genereert zou je misschien vooral moeten kijken welke energieleverancier het meeste betaalt voor de stroom die je aan het net levert ;)
Mijn energieverbruik zal met 12 panelen (van 265 wp per stuk) zo ongeveer gedekt zijn, dus het kan best zijn dat je behoorlijk wat meer opwekt dan je verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159252067
Wp?
De huidige bewoners betalen iig niks, dus voor hen is het genoeg. Hij kon niet vertellen hoeveel hij opwekt, vond ie niet interessant want het is genoeg :)

Maar goed punt, als we veel terugleveren is dat voordeliger. Huis is wel slecht geïsoleerd en de vraag is of isolatie bovenaan de priolijst komt, dus we zullen ook best wat gebruiken.

Oh ik wil zo graag weten wat er allemaal ligt, hoe dat is aangesloten etc zodat ik wat zinvoller info kan gaan opzoeken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 20 januari 2016 @ 13:07:30 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159252434
Als het slecht geïsoleerd is en je toch voldoende stroom opwekt dan zou je de kosten van het verwarmen kunnen beperken met een warmtepomp, maar daar weet ik weer niets van.

Goed isoleren levert waarschijnlijk sowieso sneller z'n geld op.

Het is bij zo'n huis heel erg uitzoeken op welke manier je je verbruik voor verwarming het best kunt doen dalen, icm het comfort van de aanpassingen en de kosten.

Maar het aantal wp is het aantal wattpiek, simpel gezegd: wat je paneel kan leveren.
Nog simpeler gezegd, als je een installatie van 3.000 wp hebt en je verbruik is 2.500 kWh, dan levert je installatie bij een gunstige ligging waarschijnlijk meer dan jij verbruikt (ga bij een gunstige ligging uit van zo'n 10% verlies, hoe beroerder de ligging, hoe groter het verlies.)

Maar jammer dat hij niet weet wat de installatie opbrengt, want stroomverbruik kan per huishouden nogal verschillen, ook in hetzelfde huis (sprak zij uit ervaring :') ).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159252834
En wij zijn afgelopen jaren best grootverbruikers geweest. Ik denk niet dat dat snel heel veel minder wordt, zeker niet als we er niet of nauwelijks meer voor hoeven betalen.

Oh en wij willen ze graag gunstiger gaan leggen. Hoe is nog niet duidelijk, maar puur op gevoel leek noordoost me niet ideaal.

Was jij de grootverbruiker in je huis of juist niet?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_159252957
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 12:02 schreef denman1710 het volgende:
Bedankt allemaal voor de reacties!

De panelen liggen onder 25 graden als ik het goed heb.

Misschien dan toch de omvormer te klein.....
Die berekend automatisch alles uit de gegevens in de apparaateigenschappen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou wel eens willen zien als er een flink pak sneeuw opligt, welke opeens loskomt en er loopt iemand op dat moment eronderdoor, kon je hele aanschaf en opbrengst wel eens in 1 keer weg zijn denk ik, als die je aansprakelijk stelt voor schade welke deze op zou kunnen lopen dan?
  woensdag 20 januari 2016 @ 14:15:51 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159254036
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 13:22 schreef Vanyel het volgende:
En wij zijn afgelopen jaren best grootverbruikers geweest. Ik denk niet dat dat snel heel veel minder wordt, zeker niet als we er niet of nauwelijks meer voor hoeven betalen.

Oh en wij willen ze graag gunstiger gaan leggen. Hoe is nog niet duidelijk, maar puur op gevoel leek noordoost me niet ideaal.

Was jij de grootverbruiker in je huis of juist niet?
Nou ja, het punt is dat stroom eigenlijk niet zo duur is, en gas wel, dus als je je gasverbruik kunt verminderen door te isoleren dan is je winst als snel meer ;)

Een kWh stroom kost ongeveer 21 cent, dus als je 3000 kWh gebruikt dan kost dat ¤ 630 en als je dat stroomverbruik naar nul krijgt met je panelen is je besparing dus ook ¤ 630.
Als je een doorwaaiwoning hebt waar je 2.000 m³ gas verbruikt dan bespaar je met isoleren al snel een behoorlijke hoeveelheid gas, en het woonconfort gaat omhoog, en gas kost 60 cent per m³.
Als je dan ook nog een overschot opgewekte stroom kunt inzetten voor verwarmen, door bijvoorbeeld een warmtepomp, dan gaat je gasverbruik nog veel verder naar beneden.

En nee, ik was hier niet de grootverbruiker qua stroom, mijn ouders gebruikten in hun laatste jaar hier 5005 kWh, wij gebruikten het jaar daarna 2703 kWh :X
Qua gas eenzelfde feestje: zij 2786 m³ in hun laatste jaar, wij 1865 m³ in ons eerste jaar, nou kan dat een gevalletje "mazzel" vanwege het weer zijn geweest, maar het tweede jaar verbruikten we 1933 m³, dus nog steeds substantieel minder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159254276
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 13:27 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zou wel eens willen zien als er een flink pak sneeuw opligt, welke opeens loskomt en er loopt iemand op dat moment eronderdoor, kon je hele aanschaf en opbrengst wel eens in 1 keer weg zijn denk ik, als die je aansprakelijk stelt voor schade welke deze op zou kunnen lopen dan?
Heh, omdat die panelen er op liggen? Dat kan netzogoed gebeuren zonder panelen...
pi_159254413
:o
Das wel een verschil ja.
Wij zaten afgelopen jaar op 1100m3 en 4500kwh. Weinig gas, veel stroom, maar met buren links, rechts en beneden is dat makkelijker dan straks met alleen rechts.

Natuurlijk willen we isoleren hoor, alleen willen we ook uitbouwen en nog 100 dingen. De vraag is wat meteen kan en wat later moet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 20 januari 2016 @ 16:35:29 #171
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159258023
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 14:30 schreef Vanyel het volgende:
:o
Das wel een verschil ja.
Wij zaten afgelopen jaar op 1100m3 en 4500kwh. Weinig gas, veel stroom, maar met buren links, rechts en beneden is dat makkelijker dan straks met alleen rechts.

Natuurlijk willen we isoleren hoor, alleen willen we ook uitbouwen en nog 100 dingen. De vraag is wat meteen kan en wat later moet.
Ik was wel bijna betrapt met die post... ik moest nog snel op enter drukken, ik zag m'n moeder net de oprit opfietsen toen ik de cijfertjes aan het invoeren was :D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159258156
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 13:27 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zou wel eens willen zien als er een flink pak sneeuw opligt, welke opeens loskomt en er loopt iemand op dat moment eronderdoor, kon je hele aanschaf en opbrengst wel eens in 1 keer weg zijn denk ik, als die je aansprakelijk stelt voor schade welke deze op zou kunnen lopen dan?
Dan moet je uit je doppen kijken als je daar loopt? Buiten dat, daarvoor ben je gewoon verzekerd, als er al schade is van een beetje sneeuw :')
pi_159258639
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 16:39 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Dan moet je uit je doppen kijken als je daar loopt? Buiten dat, daarvoor ben je gewoon verzekerd, als er al schade is van een beetje sneeuw :')
Als men een WA heeft wel ja, wij hebben die maar het is niet verplicht of wel?
pi_159258690
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 14:25 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Heh, omdat die panelen er op liggen? Dat kan netzogoed gebeuren zonder panelen...
Ik denk dat dat nog wel een verschil uitmaakt?
Op het dak zal die wegsmelten het ijs wat op de pannelen licht lijkt me iets wat zou kunnen gebeuren.
Duitsland heeft geloof ik die sneeuwrekken of die verplicht zijn daar?
  woensdag 20 januari 2016 @ 17:43:59 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159259976
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 16:57 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat nog wel een verschil uitmaakt?
Op het dak zal die wegsmelten het ijs wat op de pannelen licht lijkt me iets wat zou kunnen gebeuren.
Duitsland heeft geloof ik die sneeuwrekken of die verplicht zijn daar?
Want van een pannendak kan de sneeuw niet wegschuiven? :D
Overigens denk ik dat de kans op een lawine van je dak van 25 graden een stuk kleiner is dan van een dak van 40 graden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159261287
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 16:55 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als men een WA heeft wel ja, wij hebben die maar het is niet verplicht of wel?
Opstal.
pi_159267839
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 17:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Want van een pannendak kan de sneeuw niet wegschuiven? :D
Overigens denk ik dat de kans op een lawine van je dak van 25 graden een stuk kleiner is dan van een dak van 40 graden.
Juist omdat het dak minder grades heeft kan zich meer ophopen, een dikker pak sneeuw dan niet ijs vormen.
Dikker hoger en dus als dat komt komt er veel in 1 keer niet?
Daar onder de pannelen gewoon de wind kan komen, vriest het ook sneller lijkt me?
pi_159267867
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:33 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Opstal.
Denk niet dat opstal dat dekt als het al zou zijn?
pi_159268303
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 17:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Want van een pannendak kan de sneeuw niet wegschuiven? :D
Overigens denk ik dat de kans op een lawine van je dak van 25 graden een stuk kleiner is dan van een dak van 40 graden.
Als je dak 25 of 40 graden is blijft er echt geen sneeuw op liggen hoor...
  woensdag 20 januari 2016 @ 22:11:37 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159268356
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 21:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Denk niet dat opstal dat dekt als het al zou zijn?
Waarom niet?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 januari 2016 @ 22:12:02 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159268368
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 22:10 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als je dak 25 of 40 graden is blijft er echt geen sneeuw op liggen hoor...
Temperatuur niet nee :D
Hellingshoek wel ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159268459
Dat ze dit dan verkopen en vooral in ons buurland waar ik ze het meeste zie?

http://www.bouwbestel.nl/dakhekken-sneeuw.html

Vooral als het dak boven een voetgangers pad uitkomt zie ik ze daar veel!
pi_159268551
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 22:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Temperatuur niet nee :D
Hellingshoek wel ;)
Volgens mij ook als er verschil in de sneeuwsoorten zit welke erop liggen?

Lawines komen ook daardoor dacht ik?
pi_159268614
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 22:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarom niet?
Als die sneeuw op de stoep valt misschien, brengt men echter andere letsel aan door iets te verzuimen, vermoed ik niet?
  donderdag 21 januari 2016 @ 07:56:23 #186
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159273609
vandaag vroeg op ( voor mijn doen :P )
maar over 5 minuten worden ze eindelijk geïnstalleerd 8-)
4x 290wp en boven dak kapel zonnenboiler
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_159324384
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een brief hebben we een offerte aangevraagd voor zonnepanelen van Zonneplan.
Na wat gegevens uitwisselen en een google luchtfoto kregen we de volgende offerte:

Zonnepanelen: 9 stuks 270 Wp All Black (2430 Wp)
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
Montage aardlekautomaat
Nette afwerking kabeltraject
Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Volledige btw verzorging is gratis inbegrepen

Totaal inclusief btw: ¤ 4.117,03
Particulieren kunnen de btw op zonnepanelen terugvragen: Lees meer over btw-teruggave ¤ -654,53
Netto investering: ¤ 3.462,50

Terugverdientijd zou 5-7 jaar zijn, maar ik heb onze jaaropgaaf bekeken en we betaalden over 2015 16 euro aan stroom per maand.
Met een snelle rekensom kom ik dan uit op een terugverdientijd van 18 jaar....
Dat is best lang..
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_159325268
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 10:39 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een brief hebben we een offerte aangevraagd voor zonnepanelen van Zonneplan.
Na wat gegevens uitwisselen en een google luchtfoto kregen we de volgende offerte:

Zonnepanelen: 9 stuks 270 Wp All Black (2430 Wp)
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
Montage aardlekautomaat
Nette afwerking kabeltraject
Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Volledige btw verzorging is gratis inbegrepen

Totaal inclusief btw: ¤ 4.117,03
Particulieren kunnen de btw op zonnepanelen terugvragen: Lees meer over btw-teruggave ¤ -654,53
Netto investering: ¤ 3.462,50

Terugverdientijd zou 5-7 jaar zijn, maar ik heb onze jaaropgaaf bekeken en we betaalden over 2015 16 euro aan stroom per maand.
Met een snelle rekensom kom ik dan uit op een terugverdientijd van 18 jaar....
Dat is best lang..
En wat was het verbruik per jaar dan? Je hebt namelijk ook nog de heffingskorting van 370 euro ofzo die eraf gaat. Dat zit wellicht bij die 16 euro in. Dus verbruik is handig om te weten.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 11:45:34 #189
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_159325273
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 10:39 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een brief hebben we een offerte aangevraagd voor zonnepanelen van Zonneplan.
Na wat gegevens uitwisselen en een google luchtfoto kregen we de volgende offerte:

Zonnepanelen: 9 stuks 270 Wp All Black (2430 Wp)
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
Montage aardlekautomaat
Nette afwerking kabeltraject
Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Volledige btw verzorging is gratis inbegrepen

Totaal inclusief btw: ¤ 4.117,03
Particulieren kunnen de btw op zonnepanelen terugvragen: Lees meer over btw-teruggave ¤ -654,53
Netto investering: ¤ 3.462,50

Terugverdientijd zou 5-7 jaar zijn, maar ik heb onze jaaropgaaf bekeken en we betaalden over 2015 16 euro aan stroom per maand.
Met een snelle rekensom kom ik dan uit op een terugverdientijd van 18 jaar....
Dat is best lang..
Maar ik denk dat je wel gas verbruikt toch? Met andere woorden even verder denken. PV aanschaffen en vervolgens een electrisch verwarmen met een (lucht/lucht) warmtepomp.

De tvt wordt dan al heel anders ;)

Ik verbruik zonder verwarming 1200kWh. Ik wek jaarlijks 3000kWh op ;).
  zaterdag 23 januari 2016 @ 14:31:29 #190
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159327945
Is jullie app ( van de omvormer ) up2date?

Mijn growatt zegt wel hoeveel er in die paar dagen is opgewerkt, alleen als ik via de app kijk staat alles op 0

Gisteren toon zon maar besteld kijken of die wel iets registreerd
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zaterdag 23 januari 2016 @ 15:49:13 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159329347
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 14:31 schreef revpolen het volgende:
Is jullie app ( van de omvormer ) up2date?

Mijn growatt zegt wel hoeveel er in die paar dagen is opgewerkt, alleen als ik via de app kijk staat alles op 0

Gisteren toon zon maar besteld kijken of die wel iets registreerd
Bij mij werkt het wel, maar ik heb een Omnik omvormer, en gebruik de app van Omnik zelf.

Het heeft deze week overigens wel op de app op 0 gestaan, maar dat kwam uiteindelijk weer goed, op de (Omnik) site werkte het toen sowieso wel, dus dat de app even niet lekker was maakte me niet heel veel uit.

Heb je ook een site waar je het kunt checken, of alleen de app maar?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159330111
Waarom allerlei extra dingen bestellen? Gewoon naar Pvoutput sturen is makkelijk en snel.
pi_159330198
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 10:39 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een brief hebben we een offerte aangevraagd voor zonnepanelen van Zonneplan.
Na wat gegevens uitwisselen en een google luchtfoto kregen we de volgende offerte:

Zonnepanelen: 9 stuks 270 Wp All Black (2430 Wp)
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
Montage aardlekautomaat
Nette afwerking kabeltraject
Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Volledige btw verzorging is gratis inbegrepen

Totaal inclusief btw: ¤ 4.117,03
Particulieren kunnen de btw op zonnepanelen terugvragen: Lees meer over btw-teruggave ¤ -654,53
Netto investering: ¤ 3.462,50

Terugverdientijd zou 5-7 jaar zijn, maar ik heb onze jaaropgaaf bekeken en we betaalden over 2015 16 euro aan stroom per maand.
Met een snelle rekensom kom ik dan uit op een terugverdientijd van 18 jaar....
Dat is best lang..
Vind hem redelijk aan de prijs. Instellen, uitlijnen, etc. is allemaal standaard. Ook afwerking en dergelijken. De btw teruggave is soms gratis en soms 100 euro. Maar elk normaal denkend mens kan dat zelf in 20 minuten regelen.

De omvormer ken ik niet en kan ik niet over oordelen.

16 euro aan stroom per maand? Kan ik mij bijna niet voorstellen, gemiddeld huishouden zit rond de 50 per maand zeg ik uit mijn hoofd. Maar belangrijker is hoeveel kWh je per jaar verbruikt, zoek dat eens op.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 16:35:47 #194
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_159330399
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 14:31 schreef revpolen het volgende:
Is jullie app ( van de omvormer ) up2date?

Mijn growatt zegt wel hoeveel er in die paar dagen is opgewerkt, alleen als ik via de app kijk staat alles op 0

Gisteren toon zon maar besteld kijken of die wel iets registreerd
Ik log via een aparte din kwh meter in de meterkast met daarop een youless naar pvoutput. Werkt al 4 jaar zonder een onderbreking.

PVoutput / youless app is beschikbaar zodat je realtime je vermogen kan zien met een resolutie tot 1 seconde.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 16:52:46 #195
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159330847
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 15:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij mij werkt het wel, maar ik heb een Omnik omvormer, en gebruik de app van Omnik zelf.

Het heeft deze week overigens wel op de app op 0 gestaan, maar dat kwam uiteindelijk weer goed, op de (Omnik) site werkte het toen sowieso wel, dus dat de app even niet lekker was maakte me niet heel veel uit.

Heb je ook een site waar je het kunt checken, of alleen de app maar?
App en growatt site, zal vanaf weer eens naar de WiFi module kijken :)
( site staat zelf ook op 0,0 ) alleen staat de WiFi module snachts uit ofzo ( het blauwe lampje knippert dan niet, en ook de omvormer geeft dan geen licht.. En ja de stekker zit in het stopcontact :P )
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zaterdag 23 januari 2016 @ 16:55:22 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159330896
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 16:52 schreef revpolen het volgende:

[..]

App en growatt site, zal vanaf weer eens naar de WiFi module kijken :)
( site staat zelf ook op 0,0 ) alleen staat de WiFi module snachts uit ofzo ( het blauwe lampje knippert dan niet, en ook de omvormer geeft dan geen licht.. En ja de stekker zit in het stopcontact :P )
Als de site zelf ook op nul staat dan is hij misschien de verbinding kwijt idd.....
Ik heb het ook wel eens gehad, en toen moest ik m opnieuw aanmelden bij m'n wifi, hoewel een herstart ook wel eens geholpen heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159349457
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 11:45 schreef Nicap_tm het volgende:

[..]

En wat was het verbruik per jaar dan? Je hebt namelijk ook nog de heffingskorting van 370 euro ofzo die eraf gaat. Dat zit wellicht bij die 16 euro in. Dus verbruik is handig om te weten.
Het verbruik van afgelopen jaar was 2.091 kWh.
Dat is doorgegeven aan Zonneplan, die zouden dat meenemen in hun advies. Dit omdat volgens hen teruggave aan het lichtnet per saldo te weinig oplevert om daarin te investeren.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 24 januari 2016 @ 07:09:40 #198
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159349682
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 03:27 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het verbruik van afgelopen jaar was 2.091 kWh.
Dat is doorgegeven aan Zonneplan, die zouden dat meenemen in hun advies. Dit omdat volgens hen teruggave aan het lichtnet per saldo te weinig oplevert om daarin te investeren.
Dan is je 16 per maand idd inclusief de teruggaaf energiebelasting, die je sowieso terugkrijgt als je een elektriciteitsaansluiting hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159349897
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 03:27 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het verbruik van afgelopen jaar was 2.091 kWh.
Dat is doorgegeven aan Zonneplan, die zouden dat meenemen in hun advies. Dit omdat volgens hen teruggave aan het lichtnet per saldo te weinig oplevert om daarin te investeren.
Dan betaal je dus zo'n 420 euro per jaar aan stroom (20 cent per kWh aangezien stroom goedkoper is geworden).

Je netto investering bij zonneplan is 3462, gedeeld door 420 = 8,24 jaar terugverdientijd. Best lang dus.

Heel veel korter zal het echter niet worden door het lage aantal panelen. Als ik bij ons een berekening maak voor 9 kom ik rondom hetzelfde getal (net iets lager) en dan met een Omnik omvormer in plaats van Zeversolar.

Laat je niet gek maken dat Zeversolar van SMA is, en dus Duits. Het is gewoon een Chinees merk waar SMA aandeelhouder van is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 24 januari 2016 @ 09:41:41 #200
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_159350063
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 03:27 schreef Wantie het volgende:

[..]

Het verbruik van afgelopen jaar was 2.091 kWh.
Dat is doorgegeven aan Zonneplan, die zouden dat meenemen in hun advies. Dit omdat volgens hen teruggave aan het lichtnet per saldo te weinig oplevert om daarin te investeren.
_O-

Met salderen krijg je er minimaal tot 2020 gewoon de prijs voor die je ook aan de energieleverancier betaald. Tegen die tijd heb je de set al zo goed als terugverdiend.
Als ze zulke onzin lopen te spuien zo ik toch deze cowboy links laten liggen...
pi_159351075
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 09:41 schreef Erasmo het volgende:

[..]

_O-

Met salderen krijg je er minimaal tot 2020 gewoon de prijs voor die je ook aan de energieleverancier betaald. Tegen die tijd heb je de set al zo goed als terugverdiend.
Als ze zulke onzin lopen te spuien zo ik toch deze cowboy links laten liggen...
Ze hebben anders wel gewoon gelijk hoor. Want je overproductie levert je met een beetje geluk 7 cent op. Dat krijg je echt niet terugverdiend zo snel.

Je moet produceren wat je verbruikt, en vooral niet meer.
  zondag 24 januari 2016 @ 11:27:06 #202
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159351232
Probleem is hier opgelost, hij stond op de server van mijn timeport ( die op zolder staat, wat beter ontvangst gaf ) nu staat die op mijn router netwerk en hij doet het! :)


Sinds afgelopen dinsdag met 4 panelen.

Alleen nu nog uitvogelen hoe ik het bedrag per kw kan veranderen... Die staat nu nog op ¤1,40 :D zou wel heel mooi verdien model zijn..
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 11:31:42 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159351303
:D dat is idd wel heel snel verdienen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 januari 2016 @ 11:59:43 #204
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159351813


Iemand ervaring met het makkelijk terug vragen van de btw?

[ Bericht 2% gewijzigd door revpolen op 24-01-2016 12:15:07 ]
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_159351888
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 11:59 schreef revpolen het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand btw ervaring met het makkelijk terug vragen van de btw?
Ja, paar formulieren invullen en klaar.

Ennuh, netjes!
  zondag 24 januari 2016 @ 12:17:27 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159352129
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 11:59 schreef revpolen het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand btw ervaring met het makkelijk terug vragen van de btw?
Ik heb de aanvraag gedaan door deze pagina's door te spitten en daar de informatie uit te halen die ik nodig had:

https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/
http://koopeenzonnepaneel.nl/content/12-btw
https://www.milieucentraa(...)panelen-terugvragen/
https://pure-energie.nl/S(...)de%20onderneming.pdf

Aanvraag gedaan, aanvraag ontheffing op grond van KOR gedaan en die is toegekend, en aangifte OmzetBelasting gedaan.
Nog niet terug ontvangen, maar het ging bij mij dan ook om het 4de kwartaal 2015, waar je nog steeds aangifte over kunt doen.

Ben benieuwd hoe snel dat gaat, heb iig bericht ontvangen dat ze m'n rekeningnummer hadden nav van wat ik ingevuld had, dus ze weten waar ze het op kunnen storten :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 januari 2016 @ 12:41:56 #207
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159352756
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb de aanvraag gedaan door deze pagina's door te spitten en daar de informatie uit te halen die ik nodig had:
Top! Begreep dat het via bedrijf moest wat dan 100,- kosten enzo.. Maar vond op 300,- btw 100,- iets te veel :P

Edit:

ZZP-ers en BTW teruggave
Bent u al zelfstandige (ZZP-er) en heeft u een dusdanige omzet dat u niet meer onder de kleineondernemersregeling valt, dan kunt u de BTW op uw investering niet terugvorderen. De aangifte zou dan immers via uw reguliere aangifte van omzetbelasting moeten plaatsvinden. Wellicht zijn er mogelijkheden door de aangifte door uw partner (medewoner) laten plaatsvinden. Voorwaarde is dat de energierekening dan ook op de naam van de partner moet staan.
Zzp'er en Energie rekening op mijn naam... Ff lezen hoe dat gaat dus :P
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 12:44:10 #208
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_159352822
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 11:59 schreef revpolen het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand ervaring met het makkelijk terug vragen van de btw?
Mooi setje. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat je ook een rij boven de dakkapel gaat plaatsen.

PV is namelijk zeer verslavend :@ :9
  zondag 24 januari 2016 @ 12:46:16 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159352870
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:41 schreef revpolen het volgende:

[..]

Top! Begreep dat het via bedrijf moest wat dan 100,- kosten enzo.. Maar vond op 300,- btw 100,- iets te veel :P

Edit:

ZZP-ers en BTW teruggave
Bent u al zelfstandige (ZZP-er) en heeft u een dusdanige omzet dat u niet meer onder de kleineondernemersregeling valt, dan kunt u de BTW op uw investering niet terugvorderen. De aangifte zou dan immers via uw reguliere aangifte van omzetbelasting moeten plaatsvinden. Wellicht zijn er mogelijkheden door de aangifte door uw partner (medewoner) laten plaatsvinden. Voorwaarde is dat de energierekening dan ook op de naam van de partner moet staan.
Zzp'er en Energie rekening op mijn naam... Ff lezen hoe dat gaat dus :P
Kun je de energierekening niet op naam van je partner laten zetten?
Zal de factuur van de panelen ook op diens naam moeten neem ik aan...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 januari 2016 @ 12:58:03 #210
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159353204
Geen idee of ze dat doen.. Energie rekening loopt net maandje bij Eneco.. Zal mijn boekhouder eens vragen of die panelen niet zakelijk er bij gezet kunnen worden.. Ik zal met 4 panelen nooit gaan leveren, enkel mijn eigen gebruik iets verminderen..
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 12:59:11 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159353268
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:58 schreef revpolen het volgende:
Geen idee of ze dat doen.. Energie rekening loopt net maandje bij Eneco.. Zal mijn boekhouder eens vragen of die panelen niet zakelijk er bij gezet kunnen worden.. Ik zal met 4 panelen nooit gaan leveren, enkel mijn eigen gebruik iets verminderen..
Je auto-correct gaat niet helemaal lekker :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 januari 2016 @ 12:59:22 #212
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159353273
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mooi setje. Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat je ook een rij boven de dakkapel gaat plaatsen.

PV is namelijk zeer verslavend :@ :9
Boven de dakkapel komt een zonnenboiler :P ( staat nog in de planning ) daarom nu 4 stuks... Wel gaf de persoon aan die de panelen plaatste dat ze ook op het kapel kunnen ( 2 stuks )
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 12:59:46 #213
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159353293
quote:
10s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je auto-correct gaat niet helemaal lekker :+
Aangepast :P sta op de zaak lunch door te geven en ff op de iPad :P
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 13:01:10 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159353348
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 12:59 schreef revpolen het volgende:

[..]

Aangepast :P sta op de zaak lunch door te geven en ff op de iPad :P
Dat dacht ik al, nou vraag ik me natuurlijk wel af wat je verder vooral met je iPad doet :+
Ik zal je quote in mijn post ook even aanpassen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 24 januari 2016 @ 13:10:39 #215
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159353655
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat dacht ik al, nou vraag ik me natuurlijk wel af wat je verder vooral met je iPad doet :+
Ik zal je quote in mijn post ook even aanpassen ;)
Haha hoeft niet hoor :D
Geen idee! Deze ligt altijd op de zaak... ( gebruiken meer mensen )Kreeg laatst ook al adv. Over dikke negerinnen die wel een verzetje konden gebruiken :D
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 13:18:23 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159353873
Je opbrengst is wel heel netjes trouwens, als je met die 4 panelen sinds dinsdag al 6.2 kWh had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159354077
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 11:15 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ze hebben anders wel gewoon gelijk hoor. Want je overproductie levert je met een beetje geluk 7 cent op. Dat krijg je echt niet terugverdiend zo snel.

Je moet produceren wat je verbruikt, en vooral niet meer.
Is het dan al zeker dat terugleveren tegen het afnametarief in 1x afgeschaft gaat worden? Ik heb het niet heel actief gevolgd maar ik had de indruk dat het de bedoeling was dat trapsgewijs te doen. Of is dit ondertussen achterhaald?

En tegen die tijd dat het afgeschaft is, is het tijd voor een airco. Koeling voor 7ct per kwh.
  zondag 24 januari 2016 @ 13:45:06 #218
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_159354642
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:25 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

En tegen die tijd dat het afgeschaft is, is het tijd voor een airco. Koeling voor 7ct per kwh.
En in de winter verwarmen met 0,04ct/kwh (COP5)
  zondag 24 januari 2016 @ 14:11:22 #219
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_159355532
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:18 schreef Leandra het volgende:
Je opbrengst is wel heel netjes trouwens, als je met die 4 panelen sinds dinsdag al 6.2 kWh had.
Thanks! ( geen idee wat normaal is :P ) panelen liggen dan ook precies op zuiden.
Energie prijs aangepast naar 0,20 ( ongeveer gemiddelde van hoog/laag tarief )
Dus nu klopt de app goed :)
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 24 januari 2016 @ 14:15:19 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159355668
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 14:11 schreef revpolen het volgende:

[..]

Thanks! ( geen idee wat normaal is :P ) panelen liggen dan ook precies op zuiden.
Energie prijs aangepast naar 0,20 ( ongeveer gemiddelde van hoog/laag tarief )
Dus nu klopt de app goed :)
De mijne ook, maar die liggen nagenoeg plat, dus dat is geen vergelijk, maar hier om de hoek hebben ze ze op het dak liggen en dat is een setje van 3080 wp en dat heeft maar een beetje meer opgeleverd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159357230
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En in de winter verwarmen met 0,04ct/kwh (COP5)
Om met een wamtepomp te verwarmen heb je niet perse zonnepanelen nodig. In zekere zin staan die los van elkaar, en trouwens ook al omdat het toch wel lastig wordt in de winter voldoende kwh's binnen te harken om je verwarming mee te kunnen stoken.

Het getal van 0,04 kan ik niet terugrekenen. Hoe kom je daar aan?
  zondag 24 januari 2016 @ 15:17:26 #222
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_159357551
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 15:05 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Om met een wamtepomp te verwarmen heb je niet perse zonnepanelen nodig. In zekere zin staan die los van elkaar, en trouwens ook al omdat het toch wel lastig wordt in de winter voldoende kwh's binnen te harken om je verwarming mee te kunnen stoken.

Het getal van 0,04 kan ik niet terugrekenen. Hoe kom je daar aan?
Als je een warmtepomp heb gaat je stroomverbruik omhoog waardoor extra pv loont en je gasverbruik omlaag. Op deze manier kan je relatief eenvoudig en voordelig naar 0 op de meter.

20cent / 5 = 0.04ct per kwh aan warmte.
Of te wel je stop 1kwh en je warmtepomp en er komt 5kwh aan warmte uit.
pi_159357682
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 15:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je een warmtepomp heb gaat je stroomverbruik omhoog waardoor extra pv loont en je gasverbruik omlaag. Op deze manier kan je relatief eenvoudig en voordelig naar 0 op de meter.

20cent / 5 = 0.04ct per kwh aan warmte.
Of te wel je stop 1kwh en je warmtepomp en er komt 5kwh aan warmte uit.
dat is 0,04 euro :P

Dat redt je dus al zonder panelen. Als je panelen heb die zich terugverdiend hebben op het moment dat de saldering de nek omgedraaid wordt zit je op 2 cent. Uitgaande van een tvt die ongeveer de helft van de levensduur is.
pi_159360540
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 13:25 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Is het dan al zeker dat terugleveren tegen het afnametarief in 1x afgeschaft gaat worden? Ik heb het niet heel actief gevolgd maar ik had de indruk dat het de bedoeling was dat trapsgewijs te doen. Of is dit ondertussen achterhaald?

En tegen die tijd dat het afgeschaft is, is het tijd voor een airco. Koeling voor 7ct per kwh.
Nee. Daarom kijk ik ook naar dit moment ;)
pi_159362731
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 09:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Dan betaal je dus zo'n 420 euro per jaar aan stroom (20 cent per kWh aangezien stroom goedkoper is geworden).

Je netto investering bij zonneplan is 3462, gedeeld door 420 = 8,24 jaar terugverdientijd. Best lang dus.

Heel veel korter zal het echter niet worden door het lage aantal panelen. Als ik bij ons een berekening maak voor 9 kom ik rondom hetzelfde getal (net iets lager) en dan met een Omnik omvormer in plaats van Zeversolar.

Laat je niet gek maken dat Zeversolar van SMA is, en dus Duits. Het is gewoon een Chinees merk waar SMA aandeelhouder van is.
Bedankt voor de informatie!

We gaan er even over nadenken ;)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 13 maart 2016 @ 02:00:07 #226
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_160628396
Sinds 24-1 nu 132kwh opgewekt met 4 panelen :)

Noobvraag...
Echter wek ik de laatste dagen meer op dan ik verbruik!
Hoe zit dit dan precies? Loopt mijn (slimme) meter dan terug?

Dus als ik vandaag 6kwh opwek en morgen maar 3kwh. En Gemiddelde Per dag 4kwh verbruik heb. Heb ik beide dagen "gratis"?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  zondag 13 maart 2016 @ 07:31:40 #227
545 dop
:copyright: dop
pi_160629249
slimme meter registreert de terug levering meestal appart
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_160644278
Heerlijk die zonnige dagen zo achter elkaar. Lekker opbrengst.
Ik heb zelf een oude meter, dus mijn meter saldeert meteen. Ik weet niet hoe dat met een slimme meter gaat.
  zondag 13 maart 2016 @ 19:51:30 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160644320
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 19:49 schreef bsure het volgende:
Heerlijk die zonnige dagen zo achter elkaar. Lekker opbrengst.
Ik heb zelf een oude meter, dus mijn meter saldeert meteen. Ik weet niet hoe dat met een slimme meter gaat.
Ja lekker is dat hè.... dat je meter gewoon terugloopt *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160656178
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 02:00 schreef revpolen het volgende:
Sinds 24-1 nu 132kwh opgewekt met 4 panelen :)

Noobvraag...
Echter wek ik de laatste dagen meer op dan ik verbruik!
Hoe zit dit dan precies? Loopt mijn (slimme) meter dan terug?

Dus als ik vandaag 6kwh opwek en morgen maar 3kwh. En Gemiddelde Per dag 4kwh verbruik heb. Heb ik beide dagen "gratis"?
Op de dag dat je 6 opwekt, verkoop je 2 terug aan de energiemaatschappij, dat heet salderen.
Als je 3 opwekt, koop je 1 van de energiemaatschappij.

Salderen is op dit moment gratis en onbeperkt. Dit betekend dat zolang jij in datzelfde jaar de stroom ook weer koopt je het mag verkopen voor hetzelfde tarief.

Ze kijken dus niet per dag, maar per jaar naar hoeveel je saldeert.

Rekensom:
Je wekt totaal op jaarbasis 1000kWh op.
Je verbruikt op jaarbasis 1500kWh.
Je saldeert op jaarbasis 200kWh.

Dat betekend dat 800kWh die je opgewekt hebt, direct door jezelf verbruikt is.
200kWh heb je verkocht aan de energiemaatschappij op momenten dat jij het niet nodig had.
700kWh heb je gekocht van de energiemaatschappij.
Je betaald 500kWh.

Dit gebeurd bij bijna iedereen die zonnepanelen heeft.

Als je zonnepanelen hebt ingesteld op je exacte verbruik kan het voorkomen dat je meer opwekt dan je nodig zou hebben. Dan wordt de rekensom iets anders:

Je wekt totaal 1600kWh op.
Je verbruikt totaal 1500kWh.
Je saldeert 600kWh

Dit betekend dat je op jaarbasis 1000kWh zelf direct hebt gebruikt. Dit kan de energiemaatschappij overigens ook niet zien (gaat niet door de meter).
Je verbruik is dat jaar voor de energiemaatschappij 500kWh. Deze heb je ook gekocht.
Je saldeert 600kWh, wat meer is.

500kWh daarvan wordt verrekend met datgene dat je gekocht hebt. De overige 100kWh is overcapaciteit die je ook wilt verkopen.
Hiervoor krijg je niet de volle pond (+/- 20 cent) maar alleen het netto bedrag (excl. energiebelasting en BTW). Dit is pakweg 5,5 cent per kWh.

Daarom adviseren ze ook om nooit meer te plaatsen dan nodig is, omdat de opbrengst van overcapaciteit niet loont (25% van normaal tarief +/-).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 14 maart 2016 @ 11:25:40 #231
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160656336
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:13 schreef bambino het volgende:

[..]

Daarom adviseren ze ook om nooit meer te plaatsen dan nodig is, omdat de opbrengst van overcapaciteit niet loont (25% van normaal tarief +/-).
Het is alleen jammer dat mensen niet wat langer nadenken. Je huis kan namelijk ook elektrisch verwarmt worden i.p.v. met gas. Daarom gewoon helemaal vol leggen dat dak zodat die plofketel wat minder vaak aan hoeft :)

Gister trouwens een zeer interessante aflevering van Tegenlicht die weer pijnlijk aangeeft hoe we hier in Nederland meer binnen de marges aan het rommelen zijn.

http://tegenlicht.vpro.nl(...)ak-van-duurzaam.html


Gister weer 15.5kWh in de pocket w/ *O*
  maandag 14 maart 2016 @ 11:49:51 #232
62913 Blik
The one and Only!
pi_160656743
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:25 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is alleen jammer dat mensen niet wat langer nadenken. Je huis kan namelijk ook elektrisch verwarmt worden i.p.v. met gas. Daarom gewoon helemaal vol leggen dat dak zodat die plofketel wat minder vaak aan hoeft :)

Gister trouwens een zeer interessante aflevering van Tegenlicht die weer pijnlijk aangeeft hoe we hier in Nederland meer binnen de marges aan het rommelen zijn.

http://tegenlicht.vpro.nl(...)ak-van-duurzaam.html

Gister weer 15.5kWh in de pocket w/ *O*
Ik begrijp wel wat bambino bedoelt, zeker met een onbetrouwbare overheid die heeft aangegeven iets te willen doen aan salderen in 2017, is het volledig vol gooien van je dak niet perse de allerbeste investering. Want je meeste opbrengst vind plaats op momenten dat je de verwarming helemaal niet nodig hebt. Het is zo jammer dat de overheid een kei is in het compleet onduidelijk te maken wat er precies gaat gebeuren in 2017.

Het is compleet van de zotte dat de overheid, met de duurzaamheidsdoelen in het vooruitzicht, het kopen van zonnepanelen minder rendabel maakt om ze aan te schaffen.

Maar ik ben ook erg blij met mijn paneeltjes, zeker deze weken zijn heerlijk qua opbrengst met de strakblauwe luchten. En gelukkig zijn mijn panelen al helemaal terugverdient vanaf 2018
  maandag 14 maart 2016 @ 11:55:04 #233
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160656838
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik begrijp wel wat bambino bedoelt, zeker met een onbetrouwbare overheid die heeft aangegeven iets te willen doen aan salderen in 2017, is het volledig vol gooien van je dak niet perse de allerbeste investering. Want je meeste opbrengst vind plaats op momenten dat je de verwarming helemaal niet nodig hebt. Het is zo jammer dat de overheid een kei is in het compleet onduidelijk te maken wat er precies gaat gebeuren in 2017.

Het is compleet van de zotte dat de overheid, met de duurzaamheidsdoelen in het vooruitzicht, het kopen van zonnepanelen minder rendabel maakt om ze aan te schaffen.

Maar ik ben ook erg blij met mijn paneeltjes, zeker deze weken zijn heerlijk qua opbrengst met de strakblauwe luchten. En gelukkig zijn mijn panelen al helemaal terugverdient vanaf 2018
Pas vanaf 2020 wordt de huidige salderingsregeling (mogelijk) versobert.

Tegen die tijd is de prijs van accu-pakketten ook dermate gedaald dat dit helemaal geen issue meer is :)
Je stroom sla je op tijdens de dal tarieven en verbruik OF lever je terug tijdens de piek tarieven.
pi_160656950
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:25 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is alleen jammer dat mensen niet wat langer nadenken. Je huis kan namelijk ook elektrisch verwarmt worden i.p.v. met gas. Daarom gewoon helemaal vol leggen dat dak zodat die plofketel wat minder vaak aan hoeft :)

Gister trouwens een zeer interessante aflevering van Tegenlicht die weer pijnlijk aangeeft hoe we hier in Nederland meer binnen de marges aan het rommelen zijn.

http://tegenlicht.vpro.nl(...)ak-van-duurzaam.html

Gister weer 15.5kWh in de pocket w/ *O*
Zeker, maar als iemand 4000kWh verbruikt en voor 6000kWh panelen legt om bijvoorbeeld 2000kWh aan een warmtepomp of infraroodpanelen of wat dan ook te besteden. Dan heb je op piek moment dus wel iets van 5000-6000watt binnenkomen. In die periode verbruik je dat normaal gesproken nooit. Probleem is dat je dan dus heel veel saldeert. En zoals Blik ook zegt. Dat kan in de toekomst nog wel eens heel nadelig worden.

Tevens ben ik overtuigd van het feit dat zodra de overheid met dat soort onzin komt, er tien duizend accu fabrikanten opspringen en een paar simpele accu's er tussen kunt zetten waardoor je saldering naar 0 gaat.

Maar ook hiervoor geldt, je kunt niet onbeperkt opslaan.

Als we voorgaand voorbeeld pakken (4000 verbruik 6000 opwekken 2000 gebruiken voor verwarmen).
Dan moet je tussen maart en oktober een hele hoop kunnen opslaan omdat je die niet op krijgt de volgende dag. Verwarming is immers een stuk minder. En je wekt die volgende dag alweer meer op dan je zelf gebruikt.

Als je kijkt naar de Tesla Powerwall. Die heeft een capaciteit van nog geen 7kWh (er is volgens mij ook een 10 model).
Dat is leuk als je in de zomer een beetje opslaat overdag en dat in de avond nachturen weer verbruikt. Dat is echter geen oplossing voor ruime overcapaciteit.

Je moet dus een accu hebben die minimaal 1000kWh kan opslaan om nooit te salderen, en ik vrees dat je er met 1000 nog niet bent met 6000kWh opwek op jaar terwijl je verbruik 4000+verwarming is (verwarming is dus 2000kWh in dit scenario en voor 95% in de najaars- voorjaarsmaanden).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 14 maart 2016 @ 12:13:42 #235
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160657274
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:00 schreef bambino het volgende:
aar als iemand 4000kWh verbruikt en voor 6000kWh panelen legt om bijvoorbeeld 2000kWh aan een warmtepomp of infraroodpanelen of wat dan ook te besteden. Dan heb je op piek moment dus wel iets van 5000-6000watt binnenkomen. In die periode verbruik je dat normaal gesproken nooit. Probleem is dat je dan dus heel veel saldeert. En zoals Blik ook zegt. Dat kan in de toekomst nog wel eens heel nadelig worden.

Tevens ben ik overtuigd van het feit dat zodra de overheid met dat soort onzin komt, er tien duizend accu fabrikanten
Klopt het is geen eenvoudig vraagstuk, en met het versobering zijn (buiten de fossiele energie everanciers) alleen maar verliezers. Maar Ik denk liever in mogelijkheden dan in problemen ;) Dat is ook de reden waarom ik 3000kWh per jaar opwek terwijl ik eigenlijk maar 1200kWh verbruik (ex verwarming) :D

Als jij een warmtepomp aanschaft dan is dat ook zonder PV in Nederland over een seizoen altijd goedkoper dan verwarmen met een HR plofketel.
  maandag 14 maart 2016 @ 12:19:55 #236
62913 Blik
The one and Only!
pi_160657431
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Pas vanaf 2020 wordt de huidige salderingsregeling (mogelijk) versobert.

Tegen die tijd is de prijs van accu-pakketten ook dermate gedaald dat dit helemaal geen issue meer is :)
Je stroom sla je op tijdens de dal tarieven en verbruik OF lever je terug tijdens de piek tarieven.
Dat bedoel ik dus. In 2014 heeft onze overheid gezegd dat ze in 2017 gaan kijken wat ze kunnen gaan doen aan de salderingsregeling in 2020. Dat is toch van de zotte? Er wordt een enorm rookgordijn opgetrokken, creeert een hoop onzekerheid en zorgt ervoor dat er minder wordt geïnvesteerd.

En die accu-pakketten, daar is wel wat meer voor nodig zoals bambino hieronder schetst. De PowerWall van Tesla kost ongeveer 3000 euro, en dat voor 10 kWh. Met mijn zonnepanelen van 3.000 kWh produceer ik in de maanden juni/juli/augustus ongeveer 400 kWh per maand terwijl ik in diezelfde maand ongeveer 200-250 kWh verbruik. Er moeten heel wat powerwalletjes aan de muur wil ik dan het optimale eruit willen halen (en dan heb ik nog niet eens een systeem wat veel meer produceert dan dat ik verbruik over het hele jaar gezien). Los nog van de extra investeringskosten die je moet maken.

Mocht je geld teveel hebben kun je het beter investeren in een zonneboiler/warmtepomp. Dan heb je niet alleen een laag stroomverbruik maar ook een laag gasverbruik
pi_160658642
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Als jij een warmtepomp aanschaft dan is dat ook zonder PV in Nederland over een seizoen altijd goedkoper dan verwarmen met een HR plofketel.
Ik vraag het mij af. Afgelopen jaren onder de 600 kuub gas per jaar verbruikt. En niet in de kou gezeten. Moderne, goed onderhouden en goed afgestelde ketel en een goed ingestelde thermostaat.

En dat is dan inclusief een extra groot bad wat regelmatig gevuld wordt.
  maandag 14 maart 2016 @ 13:39:25 #238
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160659143
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 13:18 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ik vraag het mij af. Afgelopen jaren onder de 600 kuub gas per jaar verbruikt. En niet in de kou gezeten. Moderne, goed onderhouden en goed afgestelde ketel en een goed ingestelde thermostaat.

En dat is dan inclusief een extra groot bad wat regelmatig gevuld wordt.
Gewoon natuurkunde. Moderne lucht/lucht warmtepomp heeft een SCOP van 5 in Nederland.
1kWh erin is 5kWh aan warmte eruit een rendement van 500%

Een HR ketel heeft in de praktijk inclusief transport verliezen een rendement van 85%
Een m3 bevat 10kWh.

Een m3 kost 0.65,-
Een kWh kost 0.19,-

Als jij 400m3 verstookt met een HR plofketel met warmtepomp zou je daar 680 kWh voor nodig hebben bij 85% rendement. Bij 100% rendement 800kWh.

Het verwarmen met 400m3 gas kost met de CV ketel 260,-

Het verwarmen kost met de warmtepomp 152,- (Gerekend met 100% rendement HR ketel)
Het verwarmen kost met de warmtepomp 129,- (Gerekend met 85% rendement HR ketel)
pi_160659582
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 13:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Gewoon natuurkunde. Moderne lucht/lucht warmtepomp heeft een SCOP van 5 in Nederland.
1kWh erin is 5kWh aan warmte eruit een rendement van 500%

Een HR ketel heeft in de praktijk inclusief transport verliezen een rendement van 85%
Een m3 bevat 10kWh.

Een m3 kost 0.65,-
Een kWh kost 0.19,-

Als jij 400m3 verstookt met een HR plofketel met warmtepomp zou je daar 680 kWh voor nodig hebben bij 85% rendement. Bij 100% rendement 800kWh.

Het verwarmen met 400m3 gas kost met de CV ketel 260,-

Het verwarmen kost met de warmtepomp 152,- (Gerekend met 100% rendement HR ketel)
Het verwarmen kost met de warmtepomp 129,- (Gerekend met 85% rendement HR ketel)
En wat moet ik investeren om zeg 4 ruimtes (woonkamer, badkamer en 2x slaapkamer) te verwarmen?
pi_160659595
Ik weet niet hoe exact dat salderen werkt in Nederland, maar intussen is het nu zo in België (Vlaanderen dan toch) niet meer rendabel om zonnepanelen te leggen. Op zich niet zo erg, want zonnepanelen zouden in de eerste plaats om de ecologie moeten gelegd worden.

Toch is het zo dat bij ons met de nieuwe regering extra belastingen zijn opgelegd om subsidies uit het verleden voor zonnepanelen te compenseren. Op onze electriciteitsfactuur is bij ons nu ongeveer 1/3 de stroomkost en al de rest belastingen en heffingen die gelijk zijn voor gewone gebruikers als eigenaars van zonnepanelen. Enkele jaren geleden maakte je hier nog forse winst door de subsidies.
hier een plaatje van juli 2015, intussen zijn de energieprijzen dus gestegen met meer dan 3%


quote:
Bezin eer u begint

Uiteindelijk is het rendement dat wij over 20 jaar berekenen, erg uiteenlopend. Met een zeer goede oriëntatie en een prijs voor de installatie van ¤ 1 500 per kWp, kan dat 2 % bereiken in Vlaanderen, 7 % in Brussel en 6 % in Wallonië. Maar de mogelijke invoering van een netvergoeding in Brussel en Wallonië kan dit rendement met ca. 3 punten doen zakken. In Vlaanderen is de netvergoeding al een feit en wordt een installatie met een minder goede oriëntatie nog moeilijk rendabel.

Al bij al kan investeren in zonnepanelen interessant zijn voor wie een dak met een goede oriëntatie heeft, een lage aankoopprijs kan verkrijgen en met onzekerheid kan leven. Maar het loont toch de moeite om na te gaan of het geld niet eerst in andere energiebesparende maatregelen zou kunnen worden geïnvesteerd, zoals isolatie.
Bron: http://www.test-aankoop.b(...)en-nog-interessant/1

Hier een recenter plaatje van de samenstelling van onze electriciteitsfactuur

** Verhoging Vlaamse bijdrage energiefonds pas vanaf maart 2016.

Dit betreft dus België, mogelijks gaat Nederland ook die richting uit.

De oorzaak hiervan was oversubsidiering van de panelen, te vroeg. Let wel, is een opniestuk, maar voor jullie wel een aardige samenvatting.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2478097

Niet om afbreuk te doen aan de zonnepanelen zelf: maar wij mogen op een paar jaar tijd de beloofde rendementen met een fikse korrel zout nemen.
  maandag 14 maart 2016 @ 14:05:46 #241
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160659775
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 13:56 schreef Coritchando het volgende:

[..]

En wat moet ik investeren om zeg 4 ruimtes (woonkamer, badkamer en 2x slaapkamer) te verwarmen?
Als uitkomst A je niet bevalt dan kies je gemakshalve maar voor een nieuw mogelijk obstakel. Alles uit de kast om het bij het oude te laten. Typisch NEEderlands.

Op deze vraag kan ik natuurlijk geen antwoord geven. Dat is te variabel. Denk een isolatiegraad van je woning, en het type warmtepomp.

Ik woon bijv. in een nieuwbouwwoning waar ik enkel beneden hoef te verwarmen. De rest van de woning koelt niet af. Met één l/l warmtepomp van 1500,- ben ik klaar. Voordeel is dat je zomers ook lekker kan koelen :)

Daarnaast is de verwachting dat elektriciteit de komende jaren goedkoper wordt en gas fors gaat stijgen. Een m3 gas kan je niet opwekken met de zon.

Maargoed.. we gaan offtopic. Dit was het PV topic.
  maandag 14 maart 2016 @ 14:16:56 #242
62913 Blik
The one and Only!
pi_160660014
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:05 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik woon bijv. in een nieuwbouwwoning waar ik enkel beneden hoef te verwarmen. De rest van de woning koelt niet af. Met één l/l warmtepomp van 1500,- ben ik klaar. Voordeel is dat je zomers ook lekker kan koelen :)

l/l warmtepomp?

daarna mogen we het weer over pv hebben ;)
pi_160660032
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als uitkomst A je niet bevalt dan kies je gemakshalve maar voor een nieuw mogelijk obstakel. Alles uit de kast om het bij het oude te laten. Typisch NEEderlands.

Op deze vraag kan ik natuurlijk geen antwoord geven. Dat is te variabel. Denk een isolatiegraad van je woning, en het type warmtepomp.

Ik woon bijv. in een nieuwbouwwoning waar ik enkel beneden hoef te verwarmen. De rest van de woning koelt niet af. Met één l/l warmtepomp van 1500,- ben ik klaar. Voordeel is dat je zomers ook lekker kan koelen :)

Daarnaast is de verwachting dat elektriciteit de komende jaren goedkoper wordt en gas fors gaat stijgen. Een m3 gas kan je niet opwekken met de zon.

Maargoed.. we gaan offtopic. Dit was het PV topic.
Dat maak jij ervan, ik bedoel het helemaal niet als NEE. Maar ik ben geïnteresseerd en ben dus ook benieuwd naar de randvoorwaarden voor een dergelijke oplossing. Want met alleen 120 euro elektra kan ik niks. Als ik vervolgens 50.000 euro moet uitgeven aan techniek ga ik het in 100 jaar niet terug verdienen. 1500 euro maakt het mogelijk om het in 5 tot 10 jaar terug te verdienen.
  maandag 14 maart 2016 @ 14:25:08 #244
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160660159
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:16 schreef Blik het volgende:

[..]

l/l warmtepomp?

daarna mogen we het weer over pv hebben ;)
lucht/lucht warmtepomp ( in de volksmond split-unit airco)

quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:17 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Als ik vervolgens 50.000 euro moet uitgeven aan techniek ga ik het in 100 jaar niet terug verdienen. 1500 euro maakt het mogelijk om het in 5 tot 10 jaar terug te verdienen.
Klopt het moet wel te verantwoorden zijn en dat is per situatie anders. Als je nog een jaren 70 woning bewoont kan je beter eerst andere zaken aanpakken zoals isolatie.

In woningen met een nette EPC waarde is het een voor de hand liggende stap.

Kortom , trias energetica


Een warmtepomp geeft echter ook gewoon een stuk meer comfort omdat je ook kan koelen.
pi_160660306
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:25 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

lucht/lucht warmtepomp ( in de volksmond split-unit airco)

[..]

Klopt het moet wel te verantwoorden zijn en dat is per situatie anders. Als je nog een jaren 70 woning bewoont kan je beter eerst andere zaken aanpakken zoals isolatie.

In woningen met een nette EPC waarde is het een voor de hand liggende stap.

Kortom , trias energetica
[ afbeelding ]

Een warmtepomp geeft echter ook gewoon een stuk meer comfort omdat je ook kan koelen.
Ik maak mij zorgen om de luchtstroom en plaatsing van een buitenunit. De luchtstroom zit mijn partner niet op te wachten en buitenunit zal of voor aan de gevel moeten of achter in de achtertuin op de grond. Beiden geen fatsoenlijke plek.
Het comfort van koelen zie ik niet zo, ik heb een hekel aan koude airco lucht. Houd van warmte en leef op bij alle temperaturen boven de 25 graden :) Maar ik snap dat dat voor veel mensen wel een pluspunt is.

Voor mij zou de enige reden zijn: meer uit de panelen halen en minder geld wegbrengen. Het milieu is voor mij van ondergeschikt belang.

Topic zou wat mij betreft niet zozeer over PV enkel moeten gaan maar over alle duurzame oplossingen zoals PV en l/l pompen.

Ik zit zelf overigens te denken aan de Eneco Warmtewinner (of soortgelijk product). Die gebruikt mijn afgezogen lucht en een elektrisch element om het water in mijn CV te verwarmen. Eenvoudig te plaatsen en met subsidie een euro of 1000 in aanschaf.
pi_160660446
Enkele weken gekocht een pand gekocht met twee (huur)huizen en een winkelpand, drie verdiepingen dus. Ik heb een plat dak en vangt ook enkele zonnenstralen op. Een vriend van mij zit in de zonnenpanelen, dus ik dacht hmm, waarom niet. Maar betekent juist niet dat dit een luxe is voor de huurders daar en dat ik eigenlijk een hogere huurbedrag kan vragen? Ik de zin van: jij betaalt minder aan nuon, dus dan maar aan mij?
  maandag 14 maart 2016 @ 14:44:23 #247
62913 Blik
The one and Only!
pi_160660470
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:42 schreef RoW_0 het volgende:
Enkele weken gekocht een pand gekocht met twee (huur)huizen en een winkelpand, drie verdiepingen dus. Ik heb een plat dak en vangt ook enkele zonnenstralen op. Een vriend van mij zit in de zonnenpanelen, dus ik dacht hmm, waarom niet. Maar betekent juist niet dat dit een luxe is voor de huurders daar en dat ik eigenlijk een hogere huurbedrag kan vragen? Ik de zin van: jij betaalt minder aan nuon, dus dan maar aan mij?
Dat ligt eraan wie de energie-rekening betaald. Als de huurders dat doen, dan ja.
pi_160660541
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:44 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wie de energie-rekening betaald. Als de huurders dat doen, dan ja.
De twee verdiepingen is nu één huis, met 1 meter voor stroom en gas. Die worden later allemaal gesplitst met onder andere aparte huisnummer. Wel blijft er maar één CV-ketel (denk ik), voor beide huizen op verdieping twee. Ikzelf ga op verdieping één wonen.

Ach ja, dinsdagavond afspraak met de loodgieter en elektricien. Zijn er misschien bijzonder onderwerpen die ik 'm kan vragen?
  maandag 14 maart 2016 @ 14:52:00 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_160660597
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:48 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

De twee verdiepingen is nu één huis, met 1 meter voor stroom en gas. Die worden later allemaal gesplitst met onder andere aparte huisnummer. Wel blijft er maar één CV-ketel (denk ik), voor beide huizen op verdieping twee. Ikzelf ga op verdieping één wonen.

Ach ja, dinsdagavond afspraak met de loodgieter en elektricien. Zijn er misschien bijzonder onderwerpen die ik 'm kan vragen?
Zou gewoon vragen of ze de zonnepanelen naar jouw energiemeter kunnen leiden, dan ben jij de enige die de voordelen heeft van de zonnepanelen. weet alleen niet of dat kan
pi_160666291
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:33 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Topic zou wat mij betreft niet zozeer over PV enkel moeten gaan maar over alle duurzame oplossingen zoals PV en l/l pompen.

Ik zit zelf overigens te denken aan de Eneco Warmtewinner (of soortgelijk product). Die gebruikt mijn afgezogen lucht en een elektrisch element om het water in mijn CV te verwarmen. Eenvoudig te plaatsen en met subsidie een euro of 1000 in aanschaf.
Zou wat mij betreft ook wel over meer duurzame oplossingen mogen gaan, maar ik zou een apart topic over warmtepompen ook wel interessant vinden. Ander vervuilt dit topic misschien. Is niet handig voor iemand die alleen over zonnepanelen wil weten.

Dus ik stel voor een nieuw topic. Wie heeft veel ervaring/info en wil dit topic over warmtepompen openen?
pi_160843688
Ik heb nu een soladin 600 met 2 panelen. Ik heb alleen geen idee wat voor panelen dit zijn, het was nieuwbouw (2 jaar geleden) en zaten bij de koop inbegrepen.
Ik ga ervan uit dat het 250wp panelen zijn.

Nu wil ik 4 extra panelen bijplaatsen, liefst alle 6 op 1 omvormer. Maar het bedrijf waar ik geinformeerd heb verteld me dat ze 265 panelen gebruiken, en omdat die inline worden geplaatst zullen die panelen dan ook max 250 wp doen, vanwege die 2 panelen die ik al heb.

Maakt dat echt zoveel uit, die 15wp per stuk ?

Ik heb natuurliijk de optie om er gewoon een omvormer voor 4 panelen bij te plaatsen en die soladin laten hangen, nadeeltje daarvan is dat die niet via wifi communiceerd dus kan ik de opbrengst niet echt goed volgen. Plus vind ik dat soladin best veel geluid maakt op vol vermogen vanwege de fan.

Ik heb ook de optie voor micro omvormers maar dat is 700,- duurder, is dat het geld waard, mijn panelen staan allemaal de hele dag in de zon, geen schaduwen.
pi_160845900
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:54 schreef axamenta het volgende:

Ik heb ook de optie voor micro omvormers maar dat is 700,- duurder, is dat het geld waard, mijn panelen staan allemaal de hele dag in de zon, geen schaduwen.
niet doen dus, probeerden ze bij mij ook. heb ook geen schaduwen, dus waarom dan wel?
  maandag 21 maart 2016 @ 22:13:19 #253
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160846104
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 20:54 schreef axamenta het volgende:
Ik heb nu een soladin 600 met 2 panelen. Ik heb alleen geen idee wat voor panelen dit zijn, het was nieuwbouw (2 jaar geleden) en zaten bij de koop inbegrepen.
Ik ga ervan uit dat het 250wp panelen zijn.

Nu wil ik 4 extra panelen bijplaatsen, liefst alle 6 op 1 omvormer. Maar het bedrijf waar ik geinformeerd heb verteld me dat ze 265 panelen gebruiken, en omdat die inline worden geplaatst zullen die panelen dan ook max 250 wp doen, vanwege die 2 panelen die ik al heb.

Maakt dat echt zoveel uit, die 15wp per stuk ?

Ik heb natuurliijk de optie om er gewoon een omvormer voor 4 panelen bij te plaatsen en die soladin laten hangen, nadeeltje daarvan is dat die niet via wifi communiceerd dus kan ik de opbrengst niet echt goed volgen. Plus vind ik dat soladin best veel geluid maakt op vol vermogen vanwege de fan.

Ik heb ook de optie voor micro omvormers maar dat is 700,- duurder, is dat het geld waard, mijn panelen staan allemaal de hele dag in de zon, geen schaduwen.
Ja kan best mixen als de cell-types en eigenschappen maar enigszins overeenkomen. Ik heb ook verschillende panelen in mijn string. Werkt prima.

De 15WP ga je weinig van terugzien.

Ik zou zeggen Soladin verkopen en een gebruikte SMA terugkopen.
http://link.marktplaats.nl/m1026261958

Monitoring kan je altijd doen met een youless of met een oude smartphone en felixsolar via bluetooth. Zo log ik de SMA thuis en bij mijn ouders ook, data upload ik naar pvoutput.

Voordeel is overigens ook dat je per Juli 2016 volgens de nieuwe NEN 9.4 Ampere (= 2000watt) mag invoeden op een bestaande groep. Dus dat scheelt weer :)

quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:05 schreef bsure het volgende:

[..]

niet doen dus, probeerden ze bij mij ook. heb ook geen schaduwen, dus waarom dan wel?
Micro-omvormers en met name solaredge is een ware hype. Bij mijn ouders heb ik nu een SMA string-omvormer met schaduwmanagement geïnstalleerd en die doet het met diverse schaduw van dakpijpjes en slagschaduw beter als een micro-omvormer setup in de buurt met bijna dezelfde oriëntatie en schaduw.

[ Bericht 11% gewijzigd door Revolution-NL op 21-03-2016 22:20:37 ]
pi_160849651
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Voordeel is overigens ook dat je per Juli 2016 volgens de nieuwe NEN 9.4 Ampere (= 2000watt) mag invoeden op een bestaande groep. Dus dat scheelt weer :)
Dus dat betekent dat als ik 5 extra panelen wil (wat ik kwijtkan en wil hebben als ik electrisch ga verwarmen) dat ik dan geen aparte groep meer hoef aan te leggen naar de zolder en gewoon kan insteken op de bestaande groep (die natuurlijk niet in gebruik is voor PV, huidige 3000watt loopt via een wasmachine groep met een extra zekeringkastje op zolder)???
  dinsdag 22 maart 2016 @ 08:38:26 #255
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160849896
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 08:14 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Dus dat betekent dat als ik 5 extra panelen wil (wat ik kwijtkan en wil hebben als ik electrisch ga verwarmen) dat ik dan geen aparte groep meer hoef aan te leggen naar de zolder en gewoon kan insteken op de bestaande groep (die natuurlijk niet in gebruik is voor PV, huidige 3000watt loopt via een wasmachine groep met een extra zekeringkastje op zolder)???
Ja klopt, het mag alleen niet via een WCD verlopen


pi_160850503
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 08:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja klopt, het mag alleen niet via een WCD verlopen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die plaatjes moet ik rustig bestuderen, maar het betekent denk ik dat mijn WCD moet vervallen. Wat wel lastig is met maar 1 WCD op zolder :D
  dinsdag 22 maart 2016 @ 10:14:10 #257
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160852177
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:11 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Die plaatjes moet ik rustig bestuderen, maar het betekent denk ik dat mijn WCD moet vervallen. Wat wel lastig is met maar 1 WCD op zolder :D
Ja klopt.
pi_160852954
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 10:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja klopt.
En de andere WCD's op de groep kunnen blijven bestaan?
  dinsdag 22 maart 2016 @ 11:07:49 #259
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160853658
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 10:43 schreef Coritchando het volgende:

[..]

En de andere WCD's op de groep kunnen blijven bestaan?
Ja (zie WCD icoon op de tekening)
  donderdag 24 maart 2016 @ 23:23:28 #260
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_160924449
Zojuist mijn "eerste" tussentijdse overzicht gehad van eneco.
Volgens mijn panelen heb ik tot 22-3 123kwh opgewekt.

Volgens eneco tot 22-3 85kwh.
Is dit verschil altijd zo groot? En waar gaat het mis?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
  vrijdag 25 maart 2016 @ 04:49:17 #261
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160926444
Eneco registreert je teruglevering en niet je opbrengst?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_160926848
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 23:23 schreef revpolen het volgende:
Zojuist mijn "eerste" tussentijdse overzicht gehad van eneco.
Volgens mijn panelen heb ik tot 22-3 123kwh opgewekt.

Volgens eneco tot 22-3 85kwh.
Is dit verschil altijd zo groot? En waar gaat het mis?
Het gaat nergens mis.
Je hebt 123kWh opgewekt.
Je hebt 85kWh gesaldeerd
Dus je hebt 38kWh direct verbruikt op het moment dat je het aan het opwekken was. Dit kan Eneco (lees: je meter) niet zien.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 14:59:32 #263
449044 Zonliefhebber
Een beetje extra zon helpt!
pi_160933177
Zijn er hier trouwens mensen die ervaringen hebben met energieleveranciers en hoe zij omgaan met vastrecht / zonnepanelen?

Ik ben momenteel bezig met *knip* zodat het voor mensen wat inzichtelijker word wat de verschillen onderling zijn tussen de leveranciers, maar dat is nogal taaie kost zeg maar..... toch, het kan wel behoorlijk wat euro's schelen per jaar....

*edit*

Reclame maken doen we maar ergens anders; niet op deze manier :)
Met vriendelijke groeten,

Vonkenboer
Moderator K&W

[ Bericht 31% gewijzigd door Vonkenboer op 25-03-2016 16:51:55 ]
Blogging @ http://zoninderijp.blogspot.com
pi_160933681
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 14:59 schreef Zonliefhebber het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die ervaringen hebben met energieleveranciers en hoe zij omgaan met vastrecht / zonnepanelen?
Vastrecht en zonnepanelen staan volledig los van elkaar. Vastrecht betaal je voor de aansluiting an sich, niet gerelateerd aan verbruik of opbrengt.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 15:33:33 #265
449044 Zonliefhebber
Een beetje extra zon helpt!
pi_160934051
Helemaal correct, maar vastrecht kan je dus ook niet salderen. Als een leverancier 70 euro vastrecht vraagt of 25 euro ...maakt wel een verschilletje per jaar als je genoeg zonnepanelen hebt om tot nul op de meter te gaan. Kortom, altijd zoeken naar de leverancier met het laagste vastrecht.
Blogging @ http://zoninderijp.blogspot.com
  vrijdag 25 maart 2016 @ 16:04:29 #266
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_160934857
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:33 schreef Zonliefhebber het volgende:
Helemaal correct, maar vastrecht kan je dus ook niet salderen. Als een leverancier 70 euro vastrecht vraagt of 25 euro ...maakt wel een verschilletje per jaar als je genoeg zonnepanelen hebt om tot nul op de meter te gaan. Kortom, altijd zoeken naar de leverancier met het laagste vastrecht.
Je vastrecht kan je prima salderen, evenals je gasrekening >:)
pi_160934972
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:33 schreef Zonliefhebber het volgende:
Helemaal correct, maar vastrecht kan je dus ook niet salderen. Als een leverancier 70 euro vastrecht vraagt of 25 euro ...maakt wel een verschilletje per jaar als je genoeg zonnepanelen hebt om tot nul op de meter te gaan. Kortom, altijd zoeken naar de leverancier met het laagste vastrecht.
Je vastrecht hoef je ook niet te salderen.
Als jij 3000kWh verbruikt en 3000kWh opwekt, krijg je op de stroom kant geld terug. Je krijgt namelijk heffingskorting die altijd meer zal zijn dan je vastrecht.

Gas moet je echter nog wel gewoon voor betalen in dat geval.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_160935362
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 15:33 schreef Zonliefhebber het volgende:
Helemaal correct, maar vastrecht kan je dus ook niet salderen. Als een leverancier 70 euro vastrecht vraagt of 25 euro ...maakt wel een verschilletje per jaar als je genoeg zonnepanelen hebt om tot nul op de meter te gaan. Kortom, altijd zoeken naar de leverancier met het laagste vastrecht.
Ja dat snap ik ook.

Maar je vraag was hoe ze omgaan met vastrecht en zonnepanelen, en daar is geen relevantie tussen.

Overigens vraag ik mij ook af wat je met de site wil bereiken, vind hem niet overzichtelijk en ook nog eens onderdeel van een zonnepanelen leverancier (je zit hier dus commercieel te posten, en dat is niet toegestaan). Alle informatie die erop staat kan prima op de hoofd pagina van metdezon en voor energievergelijkvers zijn er al vele opties.
Daarbij, de naam is ook totaal niet aansprekend.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 16:24:50 #269
449044 Zonliefhebber
Een beetje extra zon helpt!
pi_160935415
quote:
Je vastrecht hoef je ook niet te salderen.
Als jij 3000kWh verbruikt en 3000kWh opwekt, krijg je op de stroom kant geld terug. Je krijgt namelijk heffingskorting die altijd meer zal zijn dan je vastrecht.

Gas moet je echter nog wel gewoon voor betalen in dat geval.
Die heffingskorting staat los van vastrecht ... beide zijn op zichzelf staand. Heffingskorting is altijd hetzelfde, vastrecht verschilt per leverancier. Als je er 1tje hebt met 80 euro per jaar ( die zijn er ) en / of 30 euro per jaar ... dan loop je dus al 50 euro verschil achter de wagen aan ... :(

Per leverancier hebben ze allemaal ook hun eigen oerwoud ... :( Zou je mij een PM willen sturen bij welke leverancier je dit zo hebt geregeld? dan kan ik het ook navragen en meenemen als informatie.
Blogging @ http://zoninderijp.blogspot.com
pi_160935509
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 16:24 schreef Zonliefhebber het volgende:

[..]

Die heffingskorting staat los van vastrecht ... beide zijn op zichzelf staand. Heffingskorting is altijd hetzelfde, vastrecht verschilt per leverancier. Als je er 1tje hebt met 80 euro per jaar ( die zijn er ) en / of 30 euro per jaar ... dan loop je dus al 50 euro verschil achter de wagen aan ... :(
Wat zonder zonnepanelen ook het geval is. Het is met zonnepanelen niet anders dan zonder zonnepanelen.
pi_160937051
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 16:24 schreef Zonliefhebber het volgende:

[..]

Die heffingskorting staat los van vastrecht ... beide zijn op zichzelf staand. Heffingskorting is altijd hetzelfde, vastrecht verschilt per leverancier. Als je er 1tje hebt met 80 euro per jaar ( die zijn er ) en / of 30 euro per jaar ... dan loop je dus al 50 euro verschil achter de wagen aan ... :(

Per leverancier hebben ze allemaal ook hun eigen oerwoud ... :( Zou je mij een PM willen sturen bij welke leverancier je dit zo hebt geregeld? dan kan ik het ook navragen en meenemen als informatie.
Vastrecht is totaal irrelevant. Als de leverancier met het hoogste vastrecht de laagte tarieven heeft kan dat gerust voordeliger zijn. Ook met zonnepanelen.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 17:48:47 #272
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_160937213
Sinds 27 november met 12 panelen op het zuidoosten nu 600kWh opgewekt waarvan 450kWh is terug geleverd.
Ik ben niet ontevreden :s)
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 7 april 2016 @ 12:53:05 #273
318507 Jester65
Stay frosty
pi_161252505
Gisteren zijn er 18 panelen op ons dak (pal op het zuiden) geplaatst. Opbrengst van minder dan één dag: 9,6 kWh. Ook mooi dat je van overal kunt zien hoe de opbrengst is.
  donderdag 7 april 2016 @ 13:02:58 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_161252702
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 17:48 schreef laziness het volgende:
Sinds 27 november met 12 panelen op het zuidoosten nu 600kWh opgewekt waarvan 450kWh is terug geleverd.
Ik ben niet ontevreden :s)
Netjes, dan hebben we op een dag dezelfde plaatsingsdatum, mijn ligging is alleen wat minder (wel vol zuid, maar niet qua hellingshoek), ben benieuwd hoe zich dat over het hele jaar gaat verhouden.

Edit: heb je maar 150 kWh zelf gebruikt trouwens? :o _O_

Hier 378.8 opgewekt sinds die datum... maar ook volledig verbruikt (want meter die terugloopt).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 7 april 2016 @ 13:39:57 #275
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_161253410
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Netjes, dan hebben we op een dag dezelfde plaatsingsdatum, mijn ligging is alleen wat minder (wel vol zuid, maar niet qua hellingshoek), ben benieuwd hoe zich dat over het hele jaar gaat verhouden.

Edit: heb je maar 150 kWh zelf gebruikt trouwens? :o _O_

Hier 378.8 opgewekt sinds die datum... maar ook volledig verbruikt (want meter die terugloopt).
Alleen overdag tijdens opwekken maar 150kWh ja.
Maar mijn water water warmtepomp slurpt behoorlijk hoor maar vooral 's nachts als ie het water opwarmt o.a.
Mijn nachttarief verbruik heeft dus hele andere cijfers.

Hoeveel panelen heb jij?

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 07-04-2016 13:45:25 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 7 april 2016 @ 14:07:17 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_161254022
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 13:39 schreef laziness het volgende:

[..]

Alleen overdag tijdens opwekken maar 150kWh ja.
Maar mijn water water warmtepomp slurpt behoorlijk hoor maar vooral 's nachts als ie het water opwarmt o.a.
Mijn nachttarief verbruik heeft dus hele andere cijfers.

Hoeveel panelen heb jij?
Ook 12, bij mij van 265 wp per stuk, samen dus 3180 wp.
Maar goed, die hellingshoek van ± 2,5 graden is in de winter natuurlijk funest voor de opbrengst, ik moet het echt van de zomer hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_162044799
Ze hebben dus vorige week mijn Ferrari meter meegenomen en nu hangt er zo slim digitaal apparaat. Moet ik nu nog iets doen voor terugleveren of werkt dat vanzelf.

Iemand uberhaubt een idee wat die meter allemaal aangeeft?
.
pi_162085364
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2016 20:35 schreef Fer het volgende:
Ze hebben dus vorige week mijn Ferrari meter meegenomen en nu hangt er zo slim digitaal apparaat. Moet ik nu nog iets doen voor terugleveren of werkt dat vanzelf.

Iemand uberhaubt een idee wat die meter allemaal aangeeft?
Dat werkt direct.

Er zijn een aantal verschillende versies maar in de grote lijn geven ze allemaal hetzelfde aan
verbruik hoog
verbruik laag
retour hoog
retour laag

Met de knop kun je er door heen klikken, je ziet ook een stap waar je je verbruik op dat moment kunt zien.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 11 mei 2016 @ 17:02:12 #279
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_162093519
Dit kalender jaar 1000 kwh al opgewekt :D *O*
14 panelen a 260 watt ideaale ligging geen schaduw :7
Ben blij :)
pi_162094018
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 17:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dit kalender jaar 1000 kwh al opgewekt :D *O*
14 panelen a 260 watt ideaale ligging geen schaduw :7
Ben blij :)
1048 hier met 12x260Wp :6
pi_162101509
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 17:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dit kalender jaar 1000 kwh al opgewekt :D *O*
14 panelen a 260 watt ideaale ligging geen schaduw :7
Ben blij :)
Van 1 jan tot 31 dec?
Of van 10-5-15 tot 11-5-16?

OZal wel van 1 jan tot nu zijn :-)?

ben denk ik op het verkeerde been gezet door de 1000kWh

ik dacht 1000kWh/kW
  woensdag 11 mei 2016 @ 21:39:56 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_162101601
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:37 schreef Nicap_tm het volgende:

[..]

Van 1 jan tot 31 dec?
Of van 10-5-15 tot 11-5-16?
Dit kalenderjaar is toch gewoon vanaf 01-01-2016 tot de datum van vandaag?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_162101627
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit kalenderjaar is toch gewoon vanaf 01-01-2016 tot de datum van vandaag?
Ja, ik dacht weer eens te ingewikkeld ;)
  woensdag 11 mei 2016 @ 21:58:58 #284
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_162102394
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 21:39 schreef Leandra het volgende:
Dit kalenderjaar is toch gewoon vanaf 01-01-2016 tot de datum van vandaag?
^O^

U gaat nu spelen voor een koelkast :+
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:02:47 #285
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_162102576
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 17:24 schreef Coritchando het volgende:

[..]

1048 hier met 12x260Wp :6
1137 met 12x260Wp :P

Ik ben niet ontevreden.
De warmtepomp koelt het huis ook goed nu met de warmte. ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_162102738
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:02 schreef laziness het volgende:

[..]

1137 met 12x260Wp :P

Ik ben niet ontevreden.
De warmtepomp koelt het huis ook goed nu met de warmte. ^O^
Rotmeid *;
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:09:15 #287
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_162102906
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:06 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Rotmeid *;
:D

We komen nu wel bijna op het punt dat we meer opwekken dan verbruiken in totaal dus ik ga wat vaker overdag wasjes draaien en zo denk ik.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:20:53 #288
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_162103481
Hoi.

Ik had een offerte aangevraagd uit nieuwsgierigheid (nav een folder hier in de brievenbus)



Wat denken jullie?

Is dan wel de bedoeling om het aan te vragen dmv een duurzaamheidslening
pi_162103483
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:09 schreef laziness het volgende:

[..]

:D

We komen nu wel bijna op het punt dat we meer opwekken dan verbruiken in totaal dus ik ga wat vaker overdag wasjes draaien en zo denk ik.
Waarom dat? Je kan toch lekker salderen? :)
  woensdag 11 mei 2016 @ 22:23:47 #290
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_162103614
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:20 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Waarom dat? Je kan toch lekker salderen? :)
Ik wek op in het normaal tarief en verbruik vooral in het laag tarief.
Ik krijg dan slechts de kale prijs over wat ik meer opwek.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_162103635
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:20 schreef PureEvil het volgende:
Hoi.

Ik had een offerte aangevraagd uit nieuwsgierigheid (nav een folder hier in de brievenbus)

[ afbeelding ]

Wat denken jullie?

Is dan wel de bedoeling om het aan te vragen dmv een duurzaamheidslening
Mijn eerste gevoel is dat de omvormer wel krap is. Kan 2350 watt hebben. Iets onder dimensioneren is normaal, ik heb bv 3120 watt op een 3000 watt omvormer (die max 3250 aankan) maar 2700 op een 2350 is wel fors. Ga je snel pieken en is zonde van de extra capaciteit. Zou eerder een 2500 watt omvormer oid pakken.

Voor de rest redelijke offerte, niet heel goedkoop. Ik betaalde hetzelfde voor 12 panelen, 260Wp, en gewoon poly blue.
pi_162112239
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 22:24 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Mijn eerste gevoel is dat de omvormer wel krap is. Kan 2350 watt hebben. Iets onder dimensioneren is normaal, ik heb bv 3120 watt op een 3000 watt omvormer (die max 3250 aankan) maar 2700 op een 2350 is wel fors. Ga je snel pieken en is zonde van de extra capaciteit. Zou eerder een 2500 watt omvormer oid pakken.

Voor de rest redelijke offerte, niet heel goedkoop. Ik betaalde hetzelfde voor 12 panelen, 260Wp, en gewoon poly blue.
Ze zijn ook niet de goedkoopste, alleen is poly blue natuurlijk altijd goedkoper dan 270 all black. Ze gebruiken JA Solar of Trina, wat prima panelen zijn en simpelweg iets duurder vergeleken met poly.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_162113134
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 10:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Ze zijn ook niet de goedkoopste, alleen is poly blue natuurlijk altijd goedkoper dan 270 all black. Ze gebruiken JA Solar of Trina, wat prima panelen zijn en simpelweg iets duurder vergeleken met poly.
Ik vind dat hele all black niet zo belangrijk, ik kijk niet naar mijn dak en als ik wel kijk zie ik liever zoveel mogelijk panelen ;) Maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk.

Maar daar zit inderdaad een prijsverschil in. Maar waarom dan die omvormer? Zou eerder een SMA, SolarEdge of Omnik verwachten dan.
  donderdag 12 mei 2016 @ 13:39:42 #294
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_162117490


Nog even een plaatje opgezocht van mn verbruik afgelopen jaar.
Dat moet echt drastisch omlaag, wij gaan dus dit jaar ook een houtkachel aanschaffen.
pi_162117712
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:39 schreef PureEvil het volgende:
[ afbeelding ]

Nog even een plaatje opgezocht van mn verbruik afgelopen jaar.
Dat moet echt drastisch omlaag, wij gaan dus dit jaar ook een houtkachel aanschaffen.
Hout is toch ook niet gratis?

Kan je niet beter paar panelen extra doen en een LW warmtepomp erin?
  donderdag 12 mei 2016 @ 13:56:16 #296
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_162117920
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:48 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Hout is toch ook niet gratis?

Echt wel :)
pi_162118105
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 13:56 schreef PureEvil het volgende:

[..]

Echt wel :)
Dan mag je wel een serieus bos hebben. Ken wat mensen met een houtkachel en daar gaan behoorlijk wat kuubjes doorheen. Nog even het werk daargelaten van klein maken en splijten :)
  donderdag 12 mei 2016 @ 14:31:15 #298
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_162118754
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2016 14:03 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Dan mag je wel een serieus bos hebben. Ken wat mensen met een houtkachel en daar gaan behoorlijk wat kuubjes doorheen. Nog even het werk daargelaten van klein maken en splijten :)
Ik haal wel wat links en rechts, komt goed ;)

Voornaamste is dat het gasverbruik naar beneden gaat. Wij hebben enkel glas, dus dat gaat hard.

Net nog iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen, die vroeg dus ofdat ik zwart of blauw wou, en omdat ik dat hier gelezen had zei ik blauw, want goedkoper. En een betere omvormer. Hij heeft die andere offerte ook gezien. Dua ben benieuwd wat dit bij hem gaat kosten :)
pi_162121674
Sinds eind april 8x300 WP op het dak liggen, niet helemaal ideaal met 45 graden op het oosten maar wek de laatste dagen bijna 15 kWh per dag op. *O*
  donderdag 12 mei 2016 @ 15:58:07 #300
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_162121824
quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2016 14:31 schreef PureEvil het volgende:

[..]

Ik haal wel wat links en rechts, komt goed ;)

Voornaamste is dat het gasverbruik naar beneden gaat. Wij hebben enkel glas, dus dat gaat hard.

Net nog iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen, die vroeg dus ofdat ik zwart of blauw wou, en omdat ik dat hier gelezen had zei ik blauw, want goedkoper. En een betere omvormer. Hij heeft die andere offerte ook gezien. Dua ben benieuwd wat dit bij hem gaat kosten :)
Kan je niet beter eerst je isolatie verbeteren? Of zijn daar niet echt mogelijkheden voor?
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_162122879
Slot :'(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')