Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Wedden dat het gaat lukken, ze zijn zo dichtbij en de belangen zijn voor allen groot.......... Ik vind het sowieso al knap trouwens die 80K, had ik niet gedacht. De vorige projecten waren alle veel kleiner.
De draad gaat door op de dag dat Karst en Monique het goede Karma kregen van de Crowd om met hun bedrijven door te gaan zonder dat Monique meetekend. Het garage bedrijf met 0 eigen vermogen en geen financieel plan is vol getekend en Monique gaat door met haar buurtsuper. Ach wat zal ik zeggen. Ik zeg maar niets.
En ook ik ben er van overtuigd dat Harm er nog 20K bijtovert! maar dan moet hij wel opschieten de tijd dringt.
[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-10-2015 16:08:41 ]
Op vrijdag 2 oktober 2015 14:47 schreef NaRegenDeZon het volgende: De draad gaat door op de dag dat Harm en Monique het goede Karma kregen van de Crowd om met hun bedrijven door te gaan zonder dat Monique meetekend. Het garage bedrijf met 0 eigen vermogen en geen financieel plan is vol getekend en Monique gaat door met haar buurtsuper. Ach wat zal ik zeggen. Ik zeg maar niets.
En ook ik ben er van overtuigd dat Harm er nog 20K bijtoverd! maar dan moet hij wel opschieten de tijd dringt.
Ik denk als Harm aanbied om met de incentive van 2,5% de inleg te kunnen verdubbelen, dat er best wel een aantal mensen zijn die dit willen. Dat lijkt me beter dan dat het project niet door zou gaan. Zonder die incentive zit ik behoorlijk te dubben, dan houd ik het liever bij de stelregel 'spreiden over projecten'. En dan is dit gewoon èèn van de mooie projecten die er is.
Op vrijdag 2 oktober 2015 14:47 schreef NaRegenDeZon het volgende: De draad gaat door op de dag dat Harm en Monique het goede Karma kregen van de Crowd om met hun bedrijven door te gaan zonder dat Monique meetekend. Het garage bedrijf met 0 eigen vermogen en geen financieel plan is vol getekend en Monique gaat door met haar buurtsuper. Ach wat zal ik zeggen. Ik zeg maar niets.
En ook ik ben er van overtuigd dat Harm er nog 20K bijtoverd! maar dan moet hij wel opschieten de tijd dringt.
Dat garagebedrijf snap ik ook weinig van, gewoon 1 van de 1000 onderhoudsbedrijven. Daarnaast ook nog eens geen vermogen, maar wel even 35k vragen. De omzetprognoses (en voorgaande jaren) zorgen ook niet voor veel zekerheid mijn inziens.
De Geitenhof lijkt me daarentegen wel een goed doordacht idee.
Nog mensen die ingestapt zijn bij de karting funding?
Ik denk als Harm aanbied om met de incentive van 2,5% de inleg te kunnen verdubbelen, dat er best wel een aantal mensen zijn die dit willen. Dat lijkt me beter dan dat het project niet door zou gaan. Zonder die incentive zit ik behoorlijk te dubben, dan houd ik het liever bij de stelregel 'spreiden over projecten'. En dan is dit gewoon èèn van de mooie projecten die er is.
Met 2,5% wil ik er ook nog wel eens over denken. En met 5% denk ik nog harder. Win-win voor allen.
Allereerst welkom hier. De meeste hier houden wel een vorm van administratie bij, in het bijzonder om te controleren of alle betalingen netjes binnenkomen. Over het algemeen loopt dit overigens goed. Als tip zou ik willen adviseren om de laatste paar maanden van dit forum door te lezen, ik denk dat je dan veel belangrijke informatie tegen komt. Als er daarna nog vragen zijn, stel ze gerust.
Ik ben dus zo iemand die dat niet allemaal netjes bijhoudt. Je zegt "over het algemeen loopt dit overigens goed". Zijn er dan projecten bekend waarbij de betalingen niet binnen zijn gekomen (uitgezonderd defaults uiteraard)?
Op vrijdag 2 oktober 2015 15:39 schreef bleyenburg het volgende: heb ik al eerder voorgesteld maar daar was Harm erg resoluut over: NEEN. jammer hoor, want tegen 9% of met 2,5% incentive had ik er ook 4K in gegooid.
Ik ben dus zo iemand die dat niet allemaal netjes bijhoudt. Je zegt "over het algemeen loopt dit overigens goed". Zijn er dan projecten bekend waarbij de betalingen niet binnen zijn gekomen (uitgezonderd defaults uiteraard)?
Ik ook niet. Ik heb één of twee dagen in de maand waarop er veel binnenkomt, dat krijg ik altijd wel mee, maar ik check amper iets
Nee, bij mij zijn ze allemaal binnengekomen. Wel heb ik eens twee projecten dubbel uitbetaald gehad. Na een belletje van mijn kant is dit een maand later weer recht getrokken. Ook een of twee keer een betaling te laat ontvangen, en dan bedoel ik een paar weken te laat. Onderaan de streep klopt het allemaal. Wel blijft in mijn ogen controle noodzakelijk, maar dat moet iedereen zelf maar beoordelen.
Die kans heb je toch gehad in augustus. Waarom heb je hem toen laten lopen?
Precies! Iedereen heeft ruim de tijd gehad om aan de Bio processor mee te doen met de extra bonus. En dan nu maar zeuren. Ook verdubbeling van de inleg e.d.??? Jammer dan, te laat. Dan heb ik maar liever dat hij niet doorgaat. Maar goed, dat is mijn mening.
Precies! Iedereen heeft ruim de tijd gehad om aan de Bio processor mee te doen met de extra bonus. En dan nu maar zeuren. Ook verdubbeling van de inleg e.d.??? Jammer dan, te laat. Dan heb ik maar liever dat hij niet doorgaat. Maar goed, dat is mijn mening.
Nou ja, liever dat-ie niet doorgaat is wel weer erg veel. Ik zou het graag wel zien gebeuren. Niet alleen voor het rendement, maar zeker ook om het project zèlf.
Het project Boelens van GvE heeft een incentive toegevoegd aan de pitch. Nu goed hij vast snel vollopen:
Incentive - Investeert u ¤ 500,- of meer? Dan verzorgen wij gratis uw aangifte inkomstenbelasting 2015. - Investeert u ¤ 2000,- of meer? Dan maken wij gratis een quickscan van uw bedrijf en krijgt u een adviesgesprek.
Noot Geldvoorelkaar.nl: per 02-10-2015 is er een incentive toegevoegd aan de pitch.
Nou ja, liever dat-ie niet doorgaat is wel weer erg veel. Ik zou het graag wel zien gebeuren. Niet alleen voor het rendement, maar zeker ook om het project zèlf.
Ik hoop ook dat hij doorgaat, echter als dat niet op een normale manier gaat dan ziet de crowd er blijkbaar niet genoeg in. Jammer maar het is niet anders. Dat is ook Crowdfunding.
Zou het wel leuk vinden als de bio processor vol komt. Betreft wel iets innovatiefs. Beter dan bijvoorbeeld weer een restaurant of iets dergelijks. En voor mijn betreft het mijn eerste aygodutch project.
Maar ben eens met horseman. De crowd bepaald. Dus ook als het niet vol komt. Part of the deal.
Wat betreft incentive van 2,5% is gewoon pech maar niet iets om over te zeuren.
Bij Crown Beauty Centrel (KoM) beweerd een investeerder in een reactie dat de looptijd v/h project 48 maanden is i.p.v. 84 maanden. Iemand een idee hoe hij daarbij komt?
Op vrijdag 2 oktober 2015 21:18 schreef crowd_funder het volgende: Bij Crown Beauty Centrel (KoM) beweerd een investeerder in een reactie dat de looptijd v/h project 48 maanden is i.p.v. 84 maanden. Iemand een idee hoe hij daarbij komt?
Deze bewering is vier minuten voor jouw post ingetrokken. Had elders moeten staan. Vermoed bij Original & mineral. Die zijn van 60 naar 48 maanden gegaan.
Vanavond was Peter van Meersbergen van Investormatch op BNR te horen. Er werd een pitch kenbaar gemaakt door een leningaanvrager voor een schoenenmerk en Peter mocht daar op reageren en advies geven. Ik heb maar een klein stukje gehoord, maar misschien wel leuk om te horen: BNR Zaken doen met
Deze bewering is vier minuten voor jouw post ingetrokken. Had elders moeten staan. Vermoed bij Original & mineral. Die zijn van 60 naar 48 maanden gegaan.
Had binnen 5 minuten nadat ik het las geen verklaring verwacht bij het project zelf. Ik las jouw reactie eerder. Mooi, ook weer verklaard
In navolging op mijn melding dat Flinders Cafe, locatie Schuitendiep failliet zou zijn. Ze zijn gewoon weer open, weet alleen het verhaal erachter niet maar ze draaien in ieder geval weer.
Nee, bij mij zijn ze allemaal binnengekomen. Wel heb ik eens twee projecten dubbel uitbetaald gehad. Na een belletje van mijn kant is dit een maand later weer recht getrokken. Ook een of twee keer een betaling te laat ontvangen, en dan bedoel ik een paar weken te laat. Onderaan de streep klopt het allemaal. Wel blijft in mijn ogen controle noodzakelijk, maar dat moet iedereen zelf maar beoordelen.
Dank je. Eigenlijk zou het goed zijn om te controleren inderdaad (ik ga nu uit van de cijfers die je bij de platformen kunt zien), maar iedere maand, in mijn geval, 70 betalingen controleren en bijhouden in Excel heb ik geen tijd voor / zin in. Als ik dát nou eens zou kunnen automatiseren
Over betalingen gesproken: Die van Zencap zijn (althans bij mij) weer eens niet binnen. Het begint een beetje triest te worden zo. Iedere maand zijn ze te laat met uitbetalen. Dit zijn toch de dingen die investeerders ervan weerhouden Zencap als een serieus alternatief te zien voor de grote platformen als GvE, Collin en KoM.
Op zaterdag 3 oktober 2015 00:11 schreef obligataire het volgende: Over betalingen gesproken: Die van Zencap zijn (althans bij mij) weer eens niet binnen. Het begint een beetje triest te worden zo. Iedere maand zijn ze te laat met uitbetalen. Dit zijn toch de dingen die investeerders ervan weerhouden Zencap als een serieus alternatief te zien voor de grote platformen als GvE, Collin en KoM.
Volgens de "betalingen" is het wel overgemaakt met als datum 1 oktober. Vreemd dat er dan op 2 oktober nog niets te zien is op de tegenrekening, de mijne dus. Zo lang duurt het nou toch ook weer niet. Weekend ertussen. Maandag dus pas zichtbaar. Benieuwd welke valutadatum er op staat. Vreemd ook, dat Zencap op de 15e al incasseert en pas 15 dagen later betaalt. Ik heb naar de reden ervan gevraagd. Het antwoord was te zot om waar te kunnen zijn: het zou o.a. te maken hebben met de Sepa incassoregels. Dag opa, wij leven in de tijd van internet en zoeken dat wel even voor u op. Opa, gevonden hoor! Zakelijke rekeninghouders kunnen een incasso niet zonder opgaaf van redenen storneren.
Op zaterdag 3 oktober 2015 00:11 schreef obligataire het volgende: Over betalingen gesproken: Die van Zencap zijn (althans bij mij) weer eens niet binnen. Het begint een beetje triest te worden zo. Iedere maand zijn ze te laat met uitbetalen. Dit zijn toch de dingen die investeerders ervan weerhouden Zencap als een serieus alternatief te zien voor de grote platformen als GvE, Collin en KoM.
Dat ervaar ik ook. Heb ze vandaag mail gestuurd met de vraag om tekst en uitleg. Indien ze niet met afdoende antwoord komen gaan ze van mij geen investeringen ontvangen. Ze vangen toch elke maand een paar rentedagen en over de totale som die uitstaat bij ze is dat best veel.
Iemand nog bij die lunch geweest en het ter sprake gebracht?
Dat ervaar ik ook. Heb ze vandaag mail gestuurd met de vraag om tekst en uitleg. Indien ze niet met afdoende antwoord komen gaan ze van mij geen investeringen ontvangen. Ze vangen toch elke maand een paar rentedagen en over de totale som die uitstaat bij ze is dat best veel.
Iemand nog bij die lunch geweest en het ter sprake gebracht?
Ik heb spijt dat ik niet gegaan ben, maar ja ze houden er nooit rekening mee dat mensen moeten werken overdag...😠
Vandaag de admin van september gedaan. GvE netjes alles van september betaald men loopt alleen nog 2 dagen achter. Als die twee dagen in oktober ingehaald worden dan ligt alles voor ons als klanten weer op schema na het invoeren van de Derden Rekening. Op kantoor GvE even twee avonden overwerken en alles is weer bij en iedereen blij.
Bio Product Processor met nog 4 dagen te gaan 83000 euro met 107 investeerders. Loopt gestaag door. Nu de laatse 17k nog! Dus zo'n 25 investeerders met het huidige gemiddelde bedrag.
[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-10-2015 12:57:00 ]
Ik CF nog niet zo lang, dus is het handmatig te doen... Kan me goed voorstellen dat een klein stukje VBA en een download van je bank voldoende zou moeten zijn om e.a. te controleren. Zal wat puzzel werk zijn om e.a. uit te pluizen voor diverse platformen, maar moet toch uiteindelijk niet al te moeilijk zijn.
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2015 12:51 schreef NaRegenDeZon het volgende: Als die twee dagen in oktober ingehaald worden dan ligt alles voor ons als klanten weer op schema na het invoeren van de Derden Rekening.
Hangt er vanaf waardoor de 2 dagen vertraging komt. Ik vermoedt dat ze aan de "lening" kant nog steeds de incasso vanaf de oude rekening doen en dat overboeken naar de derden rekening, dan naar ons de Crowd. Als ze dat zo blijven doen blijven we ook 2 dagen achter lopen.
Wat ze (natuurlijk) moeten doen is de incasso vanaf de derden rekening doen, maar ik weet niet of dat contractueel "zomaar" kan om vanaf een andere rekening te incasseren omdat je natuurlijk zit met o.a. de incasso machtiging
[ Bericht 37% gewijzigd door namliam op 03-10-2015 15:50:11 ]
Dank je. Eigenlijk zou het goed zijn om te controleren inderdaad (ik ga nu uit van de cijfers die je bij de platformen kunt zien), maar iedere maand, in mijn geval, 70 betalingen controleren en bijhouden in Excel heb ik geen tijd voor / zin in. Als ik dát nou eens zou kunnen automatiseren
Het is echt niet zoveel werk. Ik heb een hele simpele lijst in excel gesorteerd op de dag van de maand waarop de betaling binnenkomt. In de kolommen staan de maanden waarop een betaling binnen moet komen. Als er een betaling binnenin maak ik de cel groen. Als je het 1x in de week doet, ben je misschien 2min bezig.
Hangt er vanaf waardoor de 2 dagen vertraging komt. Ik vermoedt dat ze aan de "lening" kant nog steeds de incasso vanaf de oude rekening doen en dat overboeken naar de derden rekening, dan naar ons de Crowd. Als ze dat zo blijven doen blijven we ook 2 dagen achter lopen.
Wat ze (natuurlijk) moeten doen is de incasso vanaf de derden rekening doen, maar ik weet niet of dat contractueel "zomaar" kan om vanaf een andere rekening te incasseren omdat je natuurlijk zit met o.a. de incasso machtiging
Als ze de incasso vanaf de oude rekening blijven doen, dan heeft zo'n Stichting natuurlijk geen enkel nut Die incasso's moeten helemaal over en via de Stichting lopen om te voorkomen dat de curator bij een faillissement van GvE aan ons geld kan komen. Contractueel is dat m.i. gewoon een kwestie van een aanvulling/wijzing op het contract opstellen en de machtiging daarop aanpassen. Is best wel tijdsintensief. Als je dat allemaal nog moet gaan regelen als een faillissement zich aandient dan ben je al veel te laat.
Op zaterdag 3 oktober 2015 15:44 schreef namliam het volgende: Hangt er vanaf waardoor de 2 dagen vertraging komt. Ik vermoedt dat ze aan de "lening" kant nog steeds de incasso vanaf de oude rekening doen en dat overboeken naar de derden rekening, dan naar ons de Crowd. Als ze dat zo blijven doen blijven we ook 2 dagen achter lopen.
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2015 16:51 schreef obligataire het volgende: Als ze de incasso vanaf de oude rekening blijven doen, dan heeft zo'n Stichting natuurlijk geen enkel nut Die incasso's moeten helemaal over en via de Stichting lopen om te voorkomen dat de curator bij een faillissement van GvE aan ons geld kan komen. Contractueel is dat m.i. gewoon een kwestie van een aanvulling/wijzing op het contract opstellen en de machtiging daarop aanpassen. Is best wel tijdsintensief. Als je dat allemaal nog moet gaan regelen als een faillissement zich aandient dan ben je al veel te laat.
Ik heb op 8 september van de heer Adams de bevestiging gehad dat alle gelden rechtstreeks via de derden rekening lopen dus zowel de stortingen van en naar leningnemers als van en naar investeerders. Zie spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-10-2015 17:57:28 ]
Ik heb op 8 september van de heer Adams de bevestiging gehad dat alle gelden rechtstreeks via de derden rekening lopen dus zowel de stortingen van en naar leningnemers als van en naar investeerders. Zie spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus van alle oude contracten lopen de betalingen nog via GVE zelf, vandaar dat het 2 dagen langer duurt.
Op zaterdag 3 oktober 2015 17:59 schreef -jos- het volgende: Dus van alle oude contracten lopen de betalingen nog via GVE zelf, vandaar dat het 2 dagen langer duurt.
Zo heb ik dat niet gelezen. Ik vraag: Kunt u mij zeggen wanneer de verwachting is dat het geheel helemaal operationeel is? Dus dat naast de betalingen van en naar de investeerders ook alle incasso’s bij lening nemers om hun termijnen te betalen omgezet zijn naar de stichting.
Ik krijg als antwoord: Bestaande contracten worden uiteraard gerespecteerd met inachtneming dat investeerders via de stichting krijgen uitbetaald en dat alle klantgelden direct op de rekening van de stichting worden geboekt. De nieuwe contracten voor leners en investeerders staan online op de site vermeld.
Ik heb in het antwoord een bevestiging van mijn vraag gelezen men schrijft voor de betaande contracten, dus dat de investeerders via de stichting betaald worden en dat de klantengelden=termijnen leningnemers direct naar de stichting geboekt worden.
Direct is bij mij rechtstreeks dus niet via geldvoorelkaar.
Zo heb ik dat niet gelezen. Ik vraag: Kunt u mij zeggen wanneer de verwachting is dat het geheel helemaal operationeel is? Dus dat naast de betalingen van en naar de investeerders ook alle incasso’s bij lening nemers om hun termijnen te betalen omgezet zijn naar de stichting.
Ik krijg als antwoord: Bestaande contracten worden uiteraard gerespecteerd met inachtneming dat investeerders via de stichting krijgen uitbetaald en dat alle klantgelden direct op de rekening van de stichting worden geboekt. De nieuwe contracten voor leners en investeerders staan online op de site vermeld.
Ik heb in het antwoord een bevestiging van mijn vraag gelezen men schrijft voor de betaande contracten,dus dat de investeerders via de stichting betaald worden en dat de klantengelden=termijnen leningnemers direct naar de stichting geboekt worden.
Direct is bij mij rechtstreeks dus niet via geldvoorelkaar.
Hmm, ja, maar direct hoeft niet per se rechtstreeks te betekenen. En bestaande contracten worden gerespecteerd, dus hoe kunnen ze dan incasseren vanaf de stichting? Het is mij nog onduidelijk, het zou de 2 dagen vertraging iig wel kunnen verklaren.
Op zaterdag 3 oktober 2015 18:52 schreef -jos- het volgende: Hmm, ja, maar direct hoeft niet per se rechtstreeks te betekenen. En bestaande contracten worden gerespecteerd, dus hoe kunnen ze dan incasseren vanaf de stichting? Het is mij nog onduidelijk, het zou de 2 dagen vertraging iig wel kunnen verklaren.
Als ik de concrete vraag stel of ook alle incasso’s bij lening nemers om hun termijnen te betalen omgezet zijn naar de stichting
Dan mag ik er , denk ik, vanuit gaan dat in deze context direct , rechtstreeks betekent in het antwoord. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten betekenen,
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-10-2015 19:15:33 ]
Als ik de concrete vraag stel of ook alle incasso’s bij lening nemers om hun termijnen te betalen omgezet zijn naar de stichting
Dan mag ik er vanuit gaan dat in deze context direct , rechtstreeks betekent in het antwoord. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten betekenen,
Volgens mij zegt meneer Adams dat dus niet! Hij heeft het over direct of indirect overboeken naar de derdenrekening. Dat laatste, de indirecte overboeking, lijkt bij de oude overeenkomsten het geval te zijn en gerespecteerd te worden. Hij zegt alleen maar dat alle klantengelden direct op de derdenrekening worden geboekt. Hij zegt niet waar die klantengelden dan vandaan komen. Dat is in dit geval hoogstwaarschijnlijk niet van de leners, maar van de gewone GVE-rekening. Vandaar die indirecte boeking naar de derdenrekening. GVE belooft alleen maar er voor te zullen zorgen, dat de klantengelden direct, onmiddellijk, doorgeboekt worden naar de derdenrekening.
[ Bericht 17% gewijzigd door crowd-fundi op 03-10-2015 19:26:30 ]
Op zaterdag 3 oktober 2015 19:17 schreef crowd-fundi het volgende: Volgens mij zegt meneer Adams dat dus niet! Hij heeft het over direct of indirect overboeken naar de derdenrekening. Dat laatste, de indirecte overboeking, lijkt bij de oude overeenkomsten het geval te zijn en gerespecteerd te worden.
We kunnen vermoedelijk nog uren door blijven discussieren wat er nu wel of niet staat dan wel bedoeld is. Lijkt me niet een zinnig tijdsverdrijf ik zal nog een explicite vraag stellen om de boel te verduidelijken. Dan weten we het precies. Wordt vervolgd!
We kunnen vermoedelijk nog uren door blijven discussieren wat er nu wel of niet staat dan wel bedoeld is. Lijkt me niet een zinnig tijdsverdrijf ik zal nog een explicite vraag stellen om de boel te verduidelijken. Dan weten we het precies. Wordt vervolgd!
Ik hoor het graag van je! (had mijn post intussen gewijzigd)
Ik hoor het graag van je! (had mijn post intussen gewijzigd)
Komt voor elkaar. Ik denk dat we namelijk het er met zijn allen over eens zijn dat als de bestaande contracten eerst geincaseerd worden door GvE en dan doorgeboekt worden naar de derden rekening dit niet de juiste weg is. Want dan vallen bij calamiteiten de gelden toebehorend aan de investeerders mogelijkerwijs nog in de verkeerde handen. Vandaar dat ik op 8 september expliciet de vraag gesteld heb of ook alle incasso's van lening nemers om hun termijnen te betalen omgezet zijn naar de stichting.
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-10-2015 20:11:19 ]
klein bedrag: E 25K Korte doorlooptijd: 36 mnd Hoofdelijk aansprakelijk (eenmanszaak) Gemiddelde rente: 7,5% vanaf 1-12-15. t.w.: • 5.0% in jaar 1 • 7,5% in jaar 2 • 15,0% in jaar 3
klein bedrag: E 25K Korte doorlooptijd: 36 mnd Hoofdelijk aansprakelijk (eenmanszaak) Gemiddelde rente: 7,5% vanaf 1-12-15. t.w.: • 5.0% in jaar 1 • 7,5% in jaar 2 • 15,0% in jaar 3
Loopt alleen nog niet echt storm met 100 euro in 5 dagen ..
Ik heb er even snel naar gekeken maar ik lees het anders m.b.t. het rendement. Ik kom niet verder dan 5% per jaar over het nog openstaande bedrag. Waar lees jij dan over die 15% in het derde jaar?
Ik heb er even snel naar gekeken maar ik lees het anders m.b.t. het rendement. Ik kom niet verder dan 5% per jaar over het nog openstaande bedrag. Waar lees jij dan over die 15% in het derde jaar?
Bij CAN staat het % een beetje vreemd. Een aantal projecten krijg je de rente en aflossing pas achteraf. Bij andere projecten (zoals deze) krijg je gedurende de looptijd een paar keer alvast een aflossing. De rente wordt niet over het nog openstaande bedrag berekend, maar over de hoofdsom van de lening (klik op "aflossing in drie termijnen"):
Deze lening wordt in 3 gelijke termijnen afgelost. Deze campagne heeft een minimum doelbedrag van ¤25.000,00.
Het aflossingsschema voor de onderneming bij het ophalen van het doelbedrag ziet er als volgt uit: ¤9.583,33 op 01-12-2016 ¤9.583,33 op 01-12-2017 ¤9.583,33 op 01-12-2018
[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 04-10-2015 10:36:38 ]
Ik vraag: Kunt u mij zeggen wanneer de verwachting is dat het geheel helemaal operationeel is? Dus dat naast de betalingen van en naar de investeerders ook alle incasso’s bij lening nemers om hun termijnen te betalen omgezet zijn naar de stichting.
NaRegenDeZon heeft het volgens mij goed begrepen. "Met inachtneming" moet hier gelezen worden als "met dien verstande". Het tweede deel, dat alle klantgelden, direct op de rekening van de stichting worden geboekt, duidt daar ook op. Waarbij het woord "direct" natuurlijk de betekenis heeft van "rechtstreeks" niet van "meteen". Als die laatste betekenis was bedoeld, dan had er ook "doorgeboekt" gestaan. En tot slot zou het natuurlijk voor GVE administratief ook niet handig zijn als sommige kredietnemers de stichting betalen en anderen het hoofdkantoor. Ook dat is een aanwijzing.
Kun je die 7,5% in jaar 2 toelichten? Simpel gezien, ziet het rente- en aflossingsschema er volgens mij als volgt uit:
Klopt inderdaad, vorige week is de functie live gegaan. We proberen elk project zo op hoofdlijnen op een uniforme manier te presenteren, zoals onderstaand:
Nu krijg je nog direct een alert bij publicatie van een project, komende week voegen we hier ook de mogelijkheden toe: 1x per dag of 1x per week een alert ontvangen.
Klopt inderdaad, vorige week is de functie live gegaan. We proberen elk project zo op hoofdlijnen op een uniforme manier te presenteren, zoals onderstaand:
Nu krijg je nog direct een alert bij publicatie van een project, komende week voegen we hier ook de mogelijkheden toe: 1x per dag of 1x per week een alert ontvangen.
Zo nu wel weer genoeg reclame voor crowdfundmarkt.nl De meeste van ons gebruiken de mailer van Mu voor alerts en zijn daar zoals ik het hoor tevreden over.
Overigens is Zencap er ook een zooitje van aan het maken. Een project is laat met betalen (een van de eerste betalingen dus dat gaat wel vaker verkeerd bij Zencap). Echter op 1okt was de vertraging 16 dagen, op 2 okt was de vertraging 17 dagen en nu op 5okt is de vertraging 20 dagen. Ik ben benieuwd wanneer ik uitbetaald ga krijgen
Op maandag 5 oktober 2015 09:29 schreef Jackthe het volgende: Overigens is Zencap er ook een zooitje van aan het maken. Een project is laat met betalen (een van de eerste betalingen dus dat gaat wel vaker verkeerd bij Zencap). Echter op 1okt was de vertraging 16 dagen, op 2 okt was de vertraging 17 dagen en nu op 5okt is de vertraging 20 dagen. Ik ben benieuwd wanneer ik uitbetaald ga krijgen
Wij houden het lekker bij onze eigen projectmailer: Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
ik heb de pitch van Thys&Aafke op Collin nogmaals bekeken. Men heeft ca 100.000 gasten per jaar en 250 zitplaatsen. Een simpel rekensommetje laat zien dat men 8 dagen per week volledig bezet moet zijn. Lijkt mij wat overdreven
Op maandag 5 oktober 2015 10:24 schreef rockenfeller het volgende: ik heb de pitch van Thys&Aafke op Collin nogmaals bekeken. Men heeft ca 100.000 gasten per jaar en 250 zitplaatsen. Een simpel rekensommetje laat zien dat men 8 dagen per week volledig bezet moet zijn. Lijkt mij wat overdreven
Stom van Rockenfeller! Maandagmorgen zullen we maar zeggen. Je hebt gelijk
Het is inderdaad op het oog wel haalbaar. En toch heb ik voor nu wat meer vertrouwen in die botoxspuiter van KOM, die heeft betere marges en (veel) meer mogelijkheid om tegenvallers op te vangen lijkt me. Ik vind alleen de rente wat zuinigjes (6%).
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 05-10-2015 10:51:49 ]
Bij KOM is het nog rustig. Zowel op de website als bij de bank.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Op maandag 5 oktober 2015 11:03 schreef leolinedance het volgende: Het blijft overigens lang stil betreffende Quickboats. Zal binnenkort eens vragen wat de status is.
Ik mis helaas van wel meer projecten een statusupdate... ik heb van 2 projecten een toekomstbeeld gehoord (maar die zijn ook al even geleden), dus nog minimaal 6 te gaan en t liefst van alle 8...
En ik ben ook benieuwd naar de aflossing van kredietbank... dat zit er ook volgende maand aan te komen.
Zo nu wel weer genoeg reclame voor crowdfundmarkt.nl De meeste van ons gebruiken de mailer van Mu voor alerts en zijn daar zoals ik het hoor tevreden over.
Ohja, Waarom zouden de projecten van Symbid, Zencap, Kapitaal opmaat en Oldliquorsinvest bovenaan staan in de lijst op de site van Crowdfundmarkt.nl?
Niet vanwege de populariteit van deze sites of omdat dit de nieuwste of beste projecten zijn. Denk..................................... dat ze het meeste betalen per Click of daad werkelijke investering. Hoezo objectief en onafhankelijk zoals ze in hun over ons schrijven?
Op maandag 5 oktober 2015 11:03 schreef leolinedance het volgende: Het blijft overigens lang stil betreffende Quickboats. Zal binnenkort eens vragen wat de status is.
Bij de lopende projecten staat onder het betaalschema wanneer er uitbetaald wordt. Ze geven geen dag, maar alleen begin midden of einde van de maand aan.
Op maandag 5 oktober 2015 12:14 schreef beekumd het volgende: Bij de lopende projecten staat onder het betaalschema wanneer er uitbetaald wordt. Ze geven geen dag, maar alleen begin midden of einde van de maand aan.
Je krijgt altijd een mailtje over de datum dat een project tot stand is gekomen. Dit is de voor mij de peildatum + 2 waarop ik de betalingen kan verwachten. Dus tot standgekomen op 22-08-2014. Dan komen de betalingen rond de 24ste van de volgende maanden binnen. Deze vuistregel klopt bij mijn projecten prima.
Je krijgt altijd een mailtje over de datum dat een project tot stand is gekomen. Dit is de voor mij de peildatum + 2 waarop ik de betalingen kan verwachten. Dus tot standgekomen op 22-08-2014. Dan komen de betalingen rond de 24ste van de volgende maanden binnen. Deze vuistregel klopt bij mijn projecten prima.
Bij de projecten die vanaf derde week van augustus tot stand zijn gekomen geldt deze stelregel niet meer. Er zit veel meer tijd dan 1 mnd+2 dgn tussen totstandkoming en de eerste uitbetaling.
[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 05-10-2015 13:57:37 ]
Heb ik onlangs al gedaan .... Heb ze ook gevraagd om dit op regelmatige basis te doen (zo krijgen zij er als het goed is zelf ook minder vragen over)
Wij hebben de gerechtsdeurwaarder gevraagd om een update te schrijven. Zodra wij deze hebben ontvangen, versturen wij dit naar de investeerders in het project. Het is inderdaad onze doelstelling om de investeerders per kwartaal op de hoogte te houden. Dit, tenzij er geen ontwikkelingen zijn. Dan wordt u daar ook van op de hoogte gebracht maar kan de update in plaats van per kwartaal, per half jaar verstuurd worden.
Heb ik toevallig vorige week gedaan. GvE geeft aan binnenkort een update te kunnen sturen voor dit project.
En in het algemeen dat incasso trajecten lang duren, ze afhankelijk zijn van info van de deurwaarder, maar de bedoeling hebben om elk kwartaal een update te sturen per project.
Desalnietemin, goed om er bovenop te blijven zitten!
Ik heb misschien een domme vraag. Wanneer iemand een idee heeft en dit wil financieren met crowdfunding, is het dan normaal uit het geïnvesteerde kapitaal je eigen salaris te halen?
Dat kan, ligt natuurlijk aan het plan. Als er direct inkomsten uit de onderneming komen, dan kan daar het salaris en de aflossing uit betaald worden. Als er eerst ontwikkeld moet worden en na verloop van tijd wordt er pas omzet gedraaid en de ondernemer heeft geen andere inkomsten, dan zal het salaris uit de investering betaald worden. Het is natuurlijk wel zaak e.e.a. te onderbouwen zodat investeerders het plan zien zitten en ook daadwerkelijk hierin willen investeren.
Ja, dat salaris is op zich wel een dingetje.... Een wettelijk DGA salaris volgens de belastingdienst is ergens 43 a 45K per jaar. Echter kan dat behoorlijk gereduceerd worden, bijvoorbeeld wanneer nog te weinig winstverwachting is.
Soms worden er behoorlijke bedragen als zijnde management fee betaald, van het geld van de investeerder. Dat vind ik totaal niet passend.
Daar heb je niet altijd zicht op, maar bij Investormatch viel het mij wel op. Daar is een max gesteld wat men als het ware uit de zaak mag trekken. Bij die advocaten pitch staat een max van een management fee van ¤ 8.333,- per maand. Ik durf zo niet te zeggen hoe dit bij de andere platformen is geregeld..
Nu heb ik wel vertrouwen in mevrouw de advocaat, maar willekeurige ondernemers kunnen zich ook gewoon een ton per jaar uitkeren en anderhalf jaar later, wanneer het geld op is, falliet gaan....
[ Bericht 2% gewijzigd door CRWD op 05-10-2015 13:56:41 ]
Bij de platforms met wat meer financiële info kun je dit als het goed is terugvinden. Zal inderdaad per onderneming verschillen in hoeverre dit nodig/mogelijk/wenselijk is...
De reden dat de twee projecten door elkaar lopen is omdat de een deadline had en de ander vertraging. Het zit zo: we zijn al langere tijd bezig met de lening die nu loopt via geldvoorelkaar. Dit is dan ook de belangrijkste campagne voor ons.
De totale investering loopt via drie partijen en daarom zijn we hier al langer mee bezig (ik begon eind februari het businessplan hiervoor uit te werken). Het was eerst de bedoeling om deze campagne te beginnen halverwege september, maar doordat we een gestapelde lening hebben (prive investeerders, qredits en crowdfunding) komt er wat meer administratieve handelingen bij kijken dan we vooraf verwacht hadden. Hierdoor duurde het langer dan verwacht om de campagne online te krijgen. Naast de opbouw van de database blijven we projectwerk doen. We bedienen voornamelijk de zakelijke markt, maar willen ook kijken wat we voor de consumentenmarkt kunnen doen. Hiervoor kwam een leuk crowdfundingfestival langs: crowdfest (http://crowdfest.nl/) We wilde hier een proefballon lanceren om te zien of dit een goede toepassing is voor de consumentenmarkt. Zodoende hebben we een crowdfundingcampagne gelanceerd vanuit voorverkoop, de campagne op crowdaboutnow. We hebben geen extra mensen, investeringen oid nodig voor de bouw van de app, waardoor het niet ten koste van de geldstromen gaat zoals beschreven bij geldvoorelkaar. Dit zou hooguit, als men het wel interessant vindt, extra inkomsten kunnen genereren waardoor we gemakkelijker de lening bij geldvoorelkaar kunnen betalen. Zie dit eerder als een marktonderzoek voor ons, terwijl de andere lening bedoeld is voor onze hoofdactiviteit.
Leuk om te zien dat men elkaar op de hoogte wil brengen dmv dit soort topics! Mocht iemand nog meer willen weten over ons bedrijf vraag gerust! Ook als men langs wil komen om ons te ontmoeten dan kan dat altijd. Ik zal proberen dit topic een beetje in de gaten te houden zodat ik snel vragen kan beantwoorden als die er zijn.
NB. Dit is niet bedoeld als reclame en mag zo weggehaald worden als dit niet binnen de regels valt. Ik zag alleen onduidelijkheid ontstaan over een project waar wij veel tijd en liefde in hebben zitten, dus wil graag dat alles in elk geval duidelijk is. Daarna kan je zelf ervoor kiezen wel of niet te investeren.