abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156548688

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_156548898
Wedden dat het gaat lukken, ze zijn zo dichtbij en de belangen zijn voor allen groot.......... Ik vind het sowieso al knap trouwens die 80K, had ik niet gedacht. De vorige projecten waren alle veel kleiner.
Pecunia non olet
pi_156548950
De draad gaat door op de dag dat Karst en Monique het goede Karma kregen van de Crowd om met hun bedrijven door te gaan zonder dat Monique meetekend. Het garage bedrijf met 0 eigen vermogen en geen financieel plan is vol getekend en Monique gaat door met haar buurtsuper. Ach wat zal ik zeggen. Ik zeg maar niets.

En ook ik ben er van overtuigd dat Harm er nog 20K bijtovert! maar dan moet hij wel opschieten de tijd dringt.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-10-2015 16:08:41 ]
pi_156549131
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 14:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De draad gaat door op de dag dat Harm en Monique het goede Karma kregen van de Crowd om met hun bedrijven door te gaan zonder dat Monique meetekend. Het garage bedrijf met 0 eigen vermogen en geen financieel plan is vol getekend en Monique gaat door met haar buurtsuper. Ach wat zal ik zeggen. Ik zeg maar niets.

En ook ik ben er van overtuigd dat Harm er nog 20K bijtoverd! maar dan moet hij wel opschieten de tijd dringt.
Ik denk als Harm aanbied om met de incentive van 2,5% de inleg te kunnen verdubbelen, dat er best wel een aantal mensen zijn die dit willen. Dat lijkt me beter dan dat het project niet door zou gaan.
Zonder die incentive zit ik behoorlijk te dubben, dan houd ik het liever bij de stelregel 'spreiden over projecten'. En dan is dit gewoon èèn van de mooie projecten die er is.
pi_156549219
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 14:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De draad gaat door op de dag dat Harm en Monique het goede Karma kregen van de Crowd om met hun bedrijven door te gaan zonder dat Monique meetekend. Het garage bedrijf met 0 eigen vermogen en geen financieel plan is vol getekend en Monique gaat door met haar buurtsuper. Ach wat zal ik zeggen. Ik zeg maar niets.

En ook ik ben er van overtuigd dat Harm er nog 20K bijtoverd! maar dan moet hij wel opschieten de tijd dringt.
Dat garagebedrijf snap ik ook weinig van, gewoon 1 van de 1000 onderhoudsbedrijven. Daarnaast ook nog eens geen vermogen, maar wel even 35k vragen.
De omzetprognoses (en voorgaande jaren) zorgen ook niet voor veel zekerheid mijn inziens.

De Geitenhof lijkt me daarentegen wel een goed doordacht idee.

Nog mensen die ingestapt zijn bij de karting funding?
pi_156549600
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 14:57 schreef wou het volgende:

[..]

Ik denk als Harm aanbied om met de incentive van 2,5% de inleg te kunnen verdubbelen, dat er best wel een aantal mensen zijn die dit willen. Dat lijkt me beter dan dat het project niet door zou gaan.
Zonder die incentive zit ik behoorlijk te dubben, dan houd ik het liever bij de stelregel 'spreiden over projecten'. En dan is dit gewoon èèn van de mooie projecten die er is.
Met 2,5% wil ik er ook nog wel eens over denken. En met 5% denk ik nog harder. O-)
Win-win voor allen.
Pecunia non olet
pi_156549822
heb ik al eerder voorgesteld maar daar was Harm erg resoluut over: NEEN.
jammer hoor, want tegen 9% of met 2,5% incentive had ik er ook 4K in gegooid.
pi_156549902
Ik mis iets, welk project van Harm? :P
pi_156549915
Als Harm 5% incentive geeft doe ik ook mee :P
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_156550061
Ik zie het al helemaal voor me, Harm en Peter die elkaar van blijdschap in de armen vallen, maandagochtend ^O^
Pecunia non olet
pi_156550062
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 15:43 schreef Kazenbazen het volgende:
Harm van AyGoDutch.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 15:54:55 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156550139
quote:
14s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Allereerst welkom hier. De meeste hier houden wel een vorm van administratie bij, in het bijzonder om te controleren of alle betalingen netjes binnenkomen. Over het algemeen loopt dit overigens goed. Als tip zou ik willen adviseren om de laatste paar maanden van dit forum door te lezen, ik denk dat je dan veel belangrijke informatie tegen komt. Als er daarna nog vragen zijn, stel ze gerust.
Ik ben dus zo iemand die dat niet allemaal netjes bijhoudt. Je zegt "over het algemeen loopt dit overigens goed". Zijn er dan projecten bekend waarbij de betalingen niet binnen zijn gekomen (uitgezonderd defaults uiteraard)?
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:01:33 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156550289
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 15:39 schreef bleyenburg het volgende:
heb ik al eerder voorgesteld maar daar was Harm erg resoluut over: NEEN.
jammer hoor, want tegen 9% of met 2,5% incentive had ik er ook 4K in gegooid.
Ik had dan ook meegedaan inderdaad.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 16:04:00 #14
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156550330
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 16:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik had dan ook meegedaan inderdaad.
Die kans heb je toch gehad in augustus. Waarom heb je hem toen laten lopen?
pi_156550476
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 15:43 schreef Kazenbazen het volgende:
Bio processor op AygoDutch
pi_156550545
Heb een berichtje gehad dat mijn dashcam wordt opgestuurd :)
pi_156551249
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 15:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ben dus zo iemand die dat niet allemaal netjes bijhoudt. Je zegt "over het algemeen loopt dit overigens goed". Zijn er dan projecten bekend waarbij de betalingen niet binnen zijn gekomen (uitgezonderd defaults uiteraard)?
Ik ook niet. Ik heb één of twee dagen in de maand waarop er veel binnenkomt, dat krijg ik altijd wel mee, maar ik check amper iets :@
Schip ahoy!
pi_156551431
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12038

Naam: Human Alloy
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 115.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,15
Schip ahoy!
pi_156551488
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 17:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12038

Naam: Human Alloy
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 115.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,15
Lijkt een beetje op project van CAN: https://www.crowdaboutnow.nl/HoloMe
pi_156551677
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 15:54 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee, bij mij zijn ze allemaal binnengekomen. Wel heb ik eens twee projecten dubbel uitbetaald gehad. Na een belletje van mijn kant is dit een maand later weer recht getrokken. Ook een of twee keer een betaling te laat ontvangen, en dan bedoel ik een paar weken te laat. Onderaan de streep klopt het allemaal. Wel blijft in mijn ogen controle noodzakelijk, maar dat moet iedereen zelf maar beoordelen.
pi_156551785
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 16:04 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Die kans heb je toch gehad in augustus. Waarom heb je hem toen laten lopen?
Precies! Iedereen heeft ruim de tijd gehad om aan de Bio processor mee te doen met de extra bonus. En dan nu maar zeuren. Ook verdubbeling van de inleg e.d.??? Jammer dan, te laat. Dan heb ik maar liever dat hij niet doorgaat. Maar goed, dat is mijn mening.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 17:52:42 #22
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156552410
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 17:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Precies! Iedereen heeft ruim de tijd gehad om aan de Bio processor mee te doen met de extra bonus. En dan nu maar zeuren. Ook verdubbeling van de inleg e.d.??? Jammer dan, te laat. Dan heb ik maar liever dat hij niet doorgaat. Maar goed, dat is mijn mening.
Nou ja, liever dat-ie niet doorgaat is wel weer erg veel. Ik zou het graag wel zien gebeuren. Niet alleen voor het rendement, maar zeker ook om het project zèlf.
pi_156552781
Het project Boelens van GvE heeft een incentive toegevoegd aan de pitch. Nu goed hij vast snel vollopen: :Z

Incentive
- Investeert u ¤ 500,- of meer? Dan verzorgen wij gratis uw aangifte inkomstenbelasting 2015.
- Investeert u ¤ 2000,- of meer? Dan maken wij gratis een quickscan van uw bedrijf en krijgt u een adviesgesprek.

Noot Geldvoorelkaar.nl: per 02-10-2015 is er een incentive toegevoegd aan de pitch.
pi_156553571
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 17:52 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Nou ja, liever dat-ie niet doorgaat is wel weer erg veel. Ik zou het graag wel zien gebeuren. Niet alleen voor het rendement, maar zeker ook om het project zèlf.
Ik hoop ook dat hij doorgaat, echter als dat niet op een normale manier gaat dan ziet de crowd er blijkbaar niet genoeg in. Jammer maar het is niet anders. Dat is ook Crowdfunding.
pi_156554133
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 17:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

Lijkt een beetje op project van CAN: https://www.crowdaboutnow.nl/HoloMe
Een beetje veel. Volgens mij dezelfde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')