Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?quote:Op 21 maart 2014 tekenden 28 regeringsleiders van EU-landen en de Oekraïnse premier Jatsenjoek een associatieverdrag tussen de Oekraïne en de EU. De EU zal de Oekraïne politiek en financieel steunen, de Oekraïne zal op haar beurt “Europese normen en maatstaven” invoeren. Is u ooit gevraagd wat u van deze expansie van de EU vindt?
GeenPeil vindt dat uw mening belangrijk is. Het is tijd dat wij als volk een duidelijk democratisch signaal naar Den Haag zenden. Daarom hebben we een raadgevend referendum aangevraagd. Hiervoor zijn 300.000 handtekeningen nodig voor 28 september. Dat is veel, maar met uw steun zeker haalbaar. Of u nu voor het associatieverdrag bent of juist tegen, uw stem dient gehoord te worden.
Zet uw handtekening door op “DIRECT TEKENEN” te drukken. Vul uw gegevens in en onderteken het formulier met uw handtekening. Vergeet niet daarna op de link in de verificatiemail te drukken, dit maakt uw digitale handtekening rechtsgeldig. Als u vragen heeft, kunt u op de pagina “hulp bij digitaal tekenen” kijken of uw vraag daar beantwoord wordt. Anders kunt u contact opnemen met democratie@geenstijl.nl. We helpen u graag.
U kunt de GeenPeil campagne verder helpen door GeenPeil.nl te delen met vrienden, familie en collega’s. Elke handtekening is nodig. Ook vindt u onder de tabbladen “mediaoverzicht” en “promotiemateriaal” in het menu hierboven meer informatie over de campagne en posters om uit te printen. Uw steun wordt zeer gewaardeerd!
STEUN ONS EN TEKEN NU!
Dat vind ik wel knap! Hoe doe je dat? Bellen mensen jou eerst op voordat ze gaan tekenen? En weerhoud je ze dan?quote:Op woensdag 23 september 2015 10:04 schreef Fir3fly het volgende:
Ik heb vandaag al twee mensen ervan weerhouden om te tekenen.
Ik heb het al gevraagd jaquote:Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef SeLang het volgende:
Misschien eventjes de getallen updaten in de OP:
[ afbeelding ]
Als ze weten waar het om gaat dan tekenen ze niet.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat vind ik wel knap! Hoe doe je dat? Bellen mensen jou eerst op voordat ze gaan tekenen? En weerhoud je ze dan?
Ik denk dat als je mensen zelf gaat bellen niet te tekenen, de kans groter is dat ze het toch doen. Omdat je het onder de aandacht brengt.
Geenstijl en vvd hahaha. Jij hebt niet op zitten letten de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:10 schreef loni55 het volgende:
Grappig die GeenStijl idioten en hun VVD vriendjes.
Ik denk er net anders over.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als ze weten waar het om gaat dan tekenen ze niet.
Het tempo ligt veel hoger volgens mij. Het is een eindsprint.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef Kaas- het volgende:
Heeft iemand een overzicht van de data waarop een tussenstand werd gegeven en het bijbehorende aantal handtekeningen? Ik ben wel benieuwd of het redelijk constant ging of dat het tempo nu veel hoger ligt.
quote:First Anti-EU Referendum Being Forced by Dutch Citizens
Now, for the first time in EU history, a national population is close to succeeding in forcing its government to answer to the will of the people directly. The largest Dutch political and entertainment blog, GeenStijl.nl, has launched a campaign to mount a referendum on the new treaty between the EU and Ukraine. The treaty would endorse the creation of a visa-free travel arrangement between Ukraine and the EU, and Dutch taxpayers would have to donate financial aid to Ukraine without knowing how Ukraine would spend it. The Netherlands would have to contribute to "powerful support for the European course of the country," which would mean increased involvement in the Ukrainian civil war.
By law, the campaign has to be conducted within six weeks, in which 300,000 signatures need to be collected in order to approve a referendum. Within the first three weeks, GeenStijl gathered 150,000 signatures, half the number required, and chances are it will succeed in crossing the 300,000 mark before the deadline, September 28.
http://www.gatestoneinstitute.org/6485/anti-eu-referendum
Zoals al bepleit, je hoeft niet voor te stemmen, kortom ook als je voor bent, mag je dat prima stemmen natuurlijk.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je kunt je ook, net als het gros van Nederland, je druk maken over Utopia en het songfestival. Ieder zijn meug. Ik ben blij dat er nog mensen interesse tonen in de politiek en het uitoefenen van invloed hierop. In plaats van enkel defaïtisme en cynisme.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Wespensteek het volgende:
Zit er niet goed uit. Straks halen ze het ook nog, referendum, minstens twee debatten, wat kamervragen, dat gaat toch al snel 40-100 miljoen kosten afhankelijk van de uitslag. Maar goed dan heb je ook mogen stemmen en ligt er weer een stuk bureaucratie en parlementaire geschiedenis waarvan men in de toekomst zich afvraagt wat mensen toch bezielt heeft.
De kosten kunnen een stuk omlaag wanneer je eens normale techniek gaat inzetten, DigID is dermate goed geïmplementeerd dat je dat prima voor referenda kunt gebruiken.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Wespensteek het volgende:
Zit er niet goed uit. Straks halen ze het ook nog, referendum, minstens twee debatten, wat kamervragen, dat gaat toch al snel 40-100 miljoen kosten afhankelijk van de uitslag. Maar goed dan heb je ook mogen stemmen en ligt er weer een stuk bureaucratie en parlementaire geschiedenis waarvan men in de toekomst zich afvraagt wat mensen toch bezielt heeft.
is het vanuit democratisch oogpunt jammer als dit faalt?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef SeLang het volgende:
Misschien eventjes de getallen updaten in de OP:
[ afbeelding ]
Een laatste push is belangrijk. Het zou jammer zijn als het schip toch nog zinkt in het zicht van de haven.
jaquote:Op woensdag 23 september 2015 11:35 schreef Re het volgende:
[..]
is het vanuit democratisch oogpunt jammer als dit faalt?
Als je democratie interpreteert zoals D66, dan zal het vast niet jammer zijn, maar die hebben sowieso al twee decennia niet meer door waar hun D voor staat.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:35 schreef Re het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral de volledig lamgeslagen houding aangeeft.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:35 schreef Re het volgende:
[..]
de mens is passief op dat gebied, waarom moet men geforceerd actief meedoen, zo is de mens niet geprogrammeerdquote:Op woensdag 23 september 2015 11:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het vooral de volledig lamgeslagen houding aangeeft.
Ik ben niet per definitie een groot voorstander van de huidige democratie, ik geloof in micro democratie en referenda zijn daar een prima middel voor.
Het uitoefenen van invloed middels een raadgevend referendum over dit verdrag? Ik moet het nog zien zelfs als er Nee uitkomt dat het enige invloed gaat hebben op het beleid anders dan mogelijk extra bezuinigingen.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt je ook, net als het gros van Nederland, je druk maken over Utopia en het songfestival. Ieder zijn meug. Ik ben blij dat er nog mensen interesse tonen in de politiek en het uitoefenen van invloed hierop. In plaats van enkel defaïtisme en cynisme.
het vervelende met democratie is dat men vervelende besluiten kunt nemen tegen een minderheid, en dat men ook nog zegt: Dit is eerlijk, alleen daarom is democratie flawed.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:40 schreef Re het volgende:
[..]
de mens is passief op dat gebied, waarom moet men geforceerd actief meedoen, zo is de mens niet geprogrammeerd
twitter:pieterkleinrtl twitterde op woensdag 23-09-2015 om 08:04:16Doe mij maar dat referendum: 'Kan ons land worden gered uit Europa?' #geenpeil #euColumn. http://t.co/IzUcheSeXG reageer retweet
quote:Kan ons land worden gered uit Europa?
Adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein over wat hem bezighoudt in zijn werk en privéleven.
De eerste keer dat ik hoorde van de referendum-actie van Geenpeil lag ik dubbel van het lachen. Wat een handige donderstenen, wat een boeven! Slimme actie, dacht ik. Het onbehagen over 'de politiek' en over Europa mobiliseren met een serieuze actie voor een 'raadgevend referendum'. Weken campagne voeren, dagelijks lol met nieuwe berichten op je provocerende site, en de politieke elite uitdagen en tarten tot je erbij neervalt. Wat een stunt - ze konden alleen maar winnen, zelf bij verlies.
De tweede gedachte was er een van zelfverwijt. Ik nam mezelf kwalijk dat RTL Nieuws geen aandacht had besteed aan de wet die een raadgevend referendum sinds juli mogelijk maakt, dankzij een initiatief van PvdA, D66 en GroenLinks. Hetzelfde gold voor onze journalistieke stilte over de ondertekening van het Associatieverdrag van de Europese Unie (EU) met Oekraïne. Dat verdrag - dat de samenwerking met Oekraïne moet verstevigen - kán de opmaat zijn naar een toekomstig lidmaatschap van de EU. Verdere uitbreiding dus. Alle alarmbellen hadden toen moeten afgaan. Ik woon immers in het land waarin 61 procent eerder die Europese Grondwet afwees. Dat had meer aandacht verdiend.
De website Geenstijl, het Burgercomité EU en het Forum voor Democratie voelden het haarfijn aan, en sprongen in het gat. Het associatieverdrag werd aangegrepen om te pogen de Nederlandse burgers zich te laten uitspreken. Een beetje gekunsteld, maar iedereen snapt het punt. (Lees hier de verhelderende toelichting van m'n collega Hella Hueck). De kern is dat Geenpeil de 'noodrem' van een referendum uitprobeert om een 'democratisch tekort' in Europa aan de kaak te stellen. En om aan te tonen dat politici van de meeste partijen (minus SP, PVV en Partij voor de Dieren die tégen het associatieverdrag stemden) de voeling met wat er leeft onder het volk volkomen zijn verloren.
De actie stelt de 'angst van de heersende politieke orde om burgers inspraak te geven' aan de kaak, en de overdracht van macht en bevoegdheden aan Brussel. In de woorden van Thierry Baudet, een van de initiatiefnemers: "We moeten ergens beginnen om de EU te bestrijden en ons land terug te veroveren.'' Eigenlijk is de achterliggende vraag van Geenpeil dus of Nederland kan worden verlost uit de klauwen van een steeds machtiger Europa.
Ik heb wekenlang geaarzeld of ik mijn handtekening zou gaan zetten. Ik voel me namelijk niet thuis bij de verbeten, agressieve manier waarop campagne wordt gevoerd. Werkelijk álles werd erbij gesleept - de vluchtelingencrisis, Griekenland - met een toon en met formuleringen waarbij ik me niet senang voel: inderdaad tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Bij voorkeur karaktermoord plegend op een ieder die enige nuance zoekt. Vandaar de kritiek dat het een 'haatgevend' referendum zou zijn, of dat Geenpeil alleen zou willen 'stoken'. Ik vond het niet zo slim van Geenpeil - wie campagne voert, moet bondgenoten zoeken, geen vijanden maken.
Enfin - ik ben eruit. Geenpeil heeft nog vier dagen te gaan om van 220.000 de vereiste 300.000 te halen, voordat dat referendum er echt komt. Ik ga vandaag tóch tekenen. Als zoveel mensen kennelijk de behoefte voelen om zich uit te spreken, dan zegt de democraat in mij dat dat dat steun verdient. (Als de 300.000 niet wordt gehaald, roept dat wel de vraag op of Nederland het allemaal wel prima vindt, of juist niet, maar dit terzijde). Willen we een debat over de toekomst van Europa? Laten we dat dan voeren, en politici in de gelegenheid stellen de degens te kruisen en ons te overtuigen. Of niet.
Ik vrees wel dat ik een a-typische ondertekenaar ben. Ik ben namelijk - per saldo - voor dat verdrag: immers, waarom zou het recht op zelfbeschikking Oekraïne - mogen worden ontzegd? Omdat Poetin dat niet leuk vindt? Oekraïne verdient dus steun en verankering; politiek, financieel, economisch, om bij te dragen aan de ontwikkeling van een democratische rechtsstaat. Valt volgens mij prima uit te leggen. Zó ingewikkeld is het nu ook weer niet.
Ik denk dat ons land niet moet worden gered uit Europa, maar uit de kramp die 'de politiek' in z'n greep houdt. Ik denk dat het project-Europa gered moeten worden. Het antwoord op de reeks crises in onze tijden is niet minder, maar juist meer Europa: een betere samenwerking. Het probleem is dat veel politici dat niet meer durven zeggen. Ze wijzen op de imperfecties van Brussel en de Unie, alsof ze géén invloed hebben, en nationale parlementen hun regeringen geen mandaat kunnen geven. Of naar huis kunnen sturen...
Enfin, ik hoop dus op de komst van het referendum. En, als dat net niet lukt, dan moeten de kiezers bij de volgende verkiezingen maar eens goed kijken naar de Europese paragrafen in de verkiezingsprogramma's.
Denk je dat onze toekomst in minder, of juist meer Europa ligt? En is dat wat je gevoel, of je intuïtie zegt - of is het je verstand?
Hoho, ze gaan de democratie redden!quote:Op woensdag 23 september 2015 11:35 schreef Re het volgende:
[..]
In Zwitserland werkt het anders prima, een studie had ook uitgewezen dat gebieden waar burgers meer betrokken werden bij de politiek, het veel beter deden(economisch, maar ook het welzijn was in deze gebieden beter). Ik denk niet dat een mens daar echt passief voor is, maar dat voor politieke betrokkenheid een basis van vertrouwen en wederhoor nodig is. Laat nou net het vertrouwen in de politiek al jaren afnemen.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:40 schreef Re het volgende:
[..]
de mens is passief op dat gebied, waarom moet men geforceerd actief meedoen, zo is de mens niet geprogrammeerd
Als kosten je enigste klacht zijn dan zal het allemaal wel niet zo erg zijn.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Wespensteek het volgende:
het is idd een beetje achter de feiten aanhobbelen, en het gebrek aan eensgezindheid.. er zal altijd een minderheid zijn op welk gebied dan ookquote:Op woensdag 23 september 2015 11:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
het vervelende met democratie is dat men vervelende besluiten kunt nemen tegen een minderheid, en dat men ook nog zegt: Dit is eerlijk, alleen daarom is democratie flawed.
Het is volgens mij het enige gevolg van dat hele gedoe en inderdaad het is geen ramp natuurlijk, ik schat dat ongeveer 20-100 euro van door mij op te brengen/gebracht belastinggeld in die put beland, het is ten minste geen bodemloze put.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:45 schreef karton2 het volgende:
[..]
Als kosten je enigste klacht zijn dan zal het allemaal wel niet zo erg zijn.
Uiteraard, maar het is nu steeds meer aan het uitdijen waardoor er steeds meer ongelijkheid ontstaat. Kijk alleen maar naar zaken als de zorg, pensioenen, of auto en accijnsbelastingen.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:45 schreef Re het volgende:
[..]
het is idd een beetje achter de feiten aanhobbelen, en het gebrek aan eensgezindheid.. er zal altijd een minderheid zijn op welk gebied dan ook
Oh ik ben mij ervan bewust dat zij nu zich ook tegen de VVD ageren want dat is hip maar uiteindelijk blijft het telegraaf niveau.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Geenstijl en vvd hahaha. Jij hebt niet op zitten letten de afgelopen jaren.
Als kosten het probleem is dan kunnen we de democratie beter vervangen door een dictatuur. Scheelt je een hoop verkiezingen en twee kamers met politici.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Wespensteek het volgende:
op een gegeven moment zal er een critical mass ontstaan wanneer de inbreuk op de primaire behoeftes zodanig wordt aangetast dat er niets anders op zit dan interventie. Iets wat in andere landen al gebeurd is waaronder de Oekraine.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het is nu steeds meer aan het uitdijen waardoor er steeds meer ongelijkheid ontstaat. Kijk alleen maar naar zaken als de zorg, pensioenen, of auto en accijnsbelastingen.
Nee democratie heeft nog enig nut tov een dictatuur, alhoewel ik de laatste tijd steeds meer mijn vraagtekens begin te zetten.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:06 schreef grimselman het volgende:
[..]
Als kosten het probleem is dan kunnen we de democratie beter vervangen door een dictatuur. Scheelt je een hoop verkiezingen en twee kamers met politici.
Dictaturen hebben, net als bv pseudowetenschappen als alternatieve geneeskunde, geen zelfreinigend of corrigerend vermogen. Democratieën wel.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee democratie heeft nog enig nut tov een dictatuur, alhoewel ik de laatste tijd steeds meer mijn vraagtekens begin te zetten.
Zal het nog maar eens posten.quote:
Aandacht geven aan onderwerpen en die bespreken is in vele gevallen goed. Maar om er dan meteen een referendum aan vast te zetten . Kom op hoor. Dit is alleen maar een samenwerkingsverband wat als doel heeft handel en politieke stabiliteit. Dat Rusland dat niet wil is jammer voor ze.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk er net anders over.
Ik denk: Als ze niets weten, dan tekenen ze sowieso niet. Als www.geenpeil.nl onder hun aandacht wordt gebracht zijn er 2 mogelijkheden: of ze tekenen wel, of ze tekenen niet. Aangezien niet tekenen geen invloed heeft (want dat zouden ze ook niet gedaan hebben als ze er nooit van gehoord hadden), is het geven van aandacht aan het onderwerp altijd goed.
Maar straks mag ik wel even gaan stemmen omdat anders alleen die 300.000 op komen dagen en de rest weg blijft?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals al bepleit, je hoeft niet voor te stemmen, kortom ook als je voor bent, mag je dat prima stemmen natuurlijk.
Nu trekken ze zich massaal terug .quote:Ik nam mezelf kwalijk dat RTL Nieuws geen aandacht had besteed aan de wet die een raadgevend referendum sinds juli mogelijk maakt, dankzij een initiatief van PvdA, D66 en GroenLinks
Eigenlijk wel vreemd, want omdat zij initiatiefnemers zijn van de referendumwet zouden ze dit juist moeten toejuichen. Ongeacht het onderwerp!quote:Op woensdag 23 september 2015 12:51 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nu trekken ze zich massaal terug .
Of ze er al zijn durf ik niet te zeggen, maar ze zullen ongetwijfeld een grote veiligheidsmarge ingebouwd hebben (deels omdat een deel van de handtekeningen ongeldig kan worden verklaard en deels om nog extra mensen over de streep te halen). In tegenstelling tot wat ik eerder had gezegd verwacht ik nu wel dat ze het gaan reddenquote:Op woensdag 23 september 2015 12:47 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Zal het nog maar eens posten.
Valt het jullie ook op dat er met
10 dagen - 100k stemmen nodig
8 dagen - 80k stemmen nodig
4,5 dag - 45k stemmen nodig.
Zoals ik net al zei, maar iemand heeft de reactie weggehaald.
Volgens mij zijn ze er al, en willen ze Vieze Pecht even met het hoofd op het bureau laten slaan.
Het laat het paternalisme goed zien bij deze partijen, je mag stemmen op wat zij goed vinden.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk wel vreemd, want omdat zij initiatiefnemers zijn van de referendumwet zouden ze dit juist moeten toejuichen. Ongeacht het onderwerp!
http://www.europa-nu.nl/id/vh7bi4zutqzf/akkoordprocedure_accquote:Deze procedure is één van de bijzondere wetgevingsprocedures die in de Europese Unie gebruikt worden. De akkoordprocedure wordt gebruikt bij het sluiten van veel internationale overeenkomsten. De akkoordprocedure slaat op de rol die de wetgevende instellingen van de EU, het Europees Parlement en de Raad van Ministers, spelen; die keuren een overeenkomst goed of af, maar hebben verder geen invloed op hoe een overeenkomst er uiteindelijk uit komt te zien.
In het kort verloopt de procedure als volgt. De Europese Commissie legt een internationale overeenkomst voor aan de Raad van Ministers (Raad) en het Europees Parlement (EP). Die stemmen over het voorstel. Wanneer Raad en EP vóór stemmen, kan de internationale overeenkomst, voor zover het de Europese Unie betreft, van kracht worden.
Misschien juichen ze het in het algemeen wel toe. Alleen op dit punt vinden ze het waarschijnlijk net als de meeste mensen een referendum niet waard.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk wel vreemd, want omdat zij initiatiefnemers zijn van de referendumwet zouden ze dit juist moeten toejuichen. Ongeacht het onderwerp!
Er zijn toch een aantal individuele kamerleden geweest van die partijen die wel getekend hebben? In ieder geval van D66. Terwijl ze tevens aangaven met het referendum vóór te gaan stemmen. Die mensen heb ik democratisch hoger in mijn achting dan mensen die roepen pro-democratie te zijn maar dit referendum proberen tegen te houden.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:00 schreef Chadi het volgende:
[..]
Misschien juichen ze het in het algemeen wel toe. Alleen op dit punt vinden ze het waarschijnlijk net als de meeste mensen een referendum niet waard.
Onze Minister kan tegen stemmen in opdracht van het Parlement en volk.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:59 schreef Wombcat het volgende:
Dit referendum gaat sowieso nergens over, want de Tweede Kamer gaat niet over het associatieverdrag.
Voor het associatieverdrag geldt deze procedure:
[..]
http://www.europa-nu.nl/id/vh7bi4zutqzf/akkoordprocedure_acc
http://www.europa-nu.nl/id/vh7dosdm4dzj/associatie_overeenkomst
Degenen die tegen dit verdrag zijn, hadden dus moeten stemmen bij de EU-verkiezingen op een partij die geen verdere uitbreiding wilde.
Dit referendum gaat dus nergens over, wat het nationale parlement er van vindt, is niet relevant.
Zij maken het juist mogelijk om een referendum te starten. Dus dan klopt je stelling niet.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het laat het paternalisme goed zien bij deze partijen, je mag stemmen op wat zij goed vinden.
Omdat democratie bestaat bij de gratie van het referendum? Alleen voorstanders daarvan zijn democratisch?quote:Op woensdag 23 september 2015 13:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn toch een aantal individuele kamerleden geweest van die partijen die wel getekend hebben? In ieder geval van D66. Terwijl ze tevens aangaven met het referendum vóór te gaan stemmen. Die mensen heb ik democratisch hoger in mijn achting dan mensen die roepen pro-democratie te zijn maar dit referendum proberen tegen te houden.
Nee, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat politici die vóór het referendum tekenen hoger in mijn achting staan dan politici die dit proberen te dwarsbomen.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef Chadi het volgende:
[..]
Omdat democratie bestaat bij de gratie van het referendum? Alleen voorstanders daarvan zijn democratisch?
Er is niemand die het dwarsboomt. Je bent of voor of tegen. Maar als je tegen bent dan dwarsboom je het blijkbaar. Dat is een vrije keuze. Beetje ondemocratische gedachte van jequote:Op woensdag 23 september 2015 13:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat politici die vóór het referendum tekenen hoger in mijn achting staan dan politici die dit proberen te dwarsbomen.
Er is meen ik 30 procent opkomst nodig, iets wat trouwens belachelijk is, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Maar straks mag ik wel even gaan stemmen omdat anders alleen die 300.000 op komen dagen en de rest weg blijft?
Dat is wel extreem laag. Ben benieuwd of het überhaupt gehaald gaat worden bij dit referendum. De meeste die ik ken en meedoen doen het meer om te sarren.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is meen ik 30 procent opkomst nodig, iets wat trouwens belachelijk is, maar dat terzijde.
30 procent opkomst lijkt me moeilijk haalbaar voor een onderwerp als deze.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is meen ik 30 procent opkomst nodig, iets wat trouwens belachelijk is, maar dat terzijde.
Extreem laag? Bij de Europese verkiezingen was een opkomst percentage van 42%, mogen we dan ook wel ongeldig verklaren lijkt me.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:17 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is wel extreem laag. Ben benieuwd of het überhaupt gehaald gaat worden bij dit referendum. De meeste die ik ken en meedoen doen het meer om te sarren.
In mijn ogen gaat het impliciet dan ook meer daar om.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
30 procent opkomst lijkt me moeilijk haalbaar voor een onderwerp als deze.
Tenzij ze de discussie breder trekken naar een standpunt over de algehele tendens / koers bij de EU (dus afdracht steeds meer bevoegdheden door lidstaten, minder soevereiniteit voor lidstaten, problemen die het vrije verkeer van personen met zich meebrengt, problemen met de muntunie enz).
Ik denk dat die drempels er zijn omdat er anders groeperingen zijn die dit gaan gebruiken ..misbruiken om om de week een referendum te houden ergens over.quote:Op woensdag 23 september 2015 13:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Extreem laag? Bij de Europese verkiezingen was een opkomst percentage van 42%, mogen we dan ook wel ongeldig verklaren lijkt me.
Kortom, je moet eerst 15K mensen vinden die het in gang willen zetten, vervolgens 300.000 mensen vinden voordat je uberhaupt een referendum hebt, en mocht je dan ook nog eens 30% landelijke opkomst halen, dan gaan de heren eens babbelen over iets wat nog niet eens bindend is, kijk dat is democratie in Nederland.
Wilders en debat... Contradictio in terminisquote:Op woensdag 23 september 2015 13:42 schreef karton2 het volgende:
Als de 300k wordt gehaald dan hoop ik op een debat tussen Wilders en Verhofstadt
Zo gemakkelijk is het niet om die 300K te bereiken. Het wordt nu nog spannend. Heb jij getekend of niet?quote:Op woensdag 23 september 2015 14:00 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik denk dat die drempels er zijn omdat er anders groeperingen zijn die dit gaan gebruiken ..misbruiken om om de week een referendum te houden ergens over.
Het kan lukken, maar dan moeten we er met zń allen wel aan blijven trekken. Door mensen in onze directe omgeving te benaderen te tekenen. Als 5% van de mensen die reeds ondertekend hebben een actieve houding aanneemt zijn we binnen.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:02 schreef Infection het volgende:
17.5k per dag op dit moment. Moet binnen 3 dagen wel lukken. En we hebben nog 4,5 dagen.
Er is altijd nog dit: https://www.thunderclap.it/projects/31629-geenpeilquote:Op woensdag 23 september 2015 14:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kan lukken, maar dan moeten we er met zń allen wel aan blijven trekken. Door mensen in onze directe omgeving te benaderen te tekenen. Als 5% van de mensen die reeds ondertekend hebben een actieve houding aanneemt zijn we binnen.
Blijven we semi-passief (alleen zelf tekenen) dan halen we het net niet. Het GS potientieel is nu wel uitgeput, ze moeten ergens anders vandaan komen.
quote:Op woensdag 23 september 2015 14:09 schreef LXIV het volgende:
Social reach is 1,7 mijoen mensen. Als 1% daarvan tekent zijn we alweer op de helft van het nu nog te behalen aantal!
Ik denk helaas dat een groot deel van die 1,7 miljoen accounts van buitenlanders en kinderen (niet-stemgerechtigden) zijn.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:09 schreef LXIV het volgende:
Social reach is 1,7 mijoen mensen. Als 1% daarvan tekent zijn we alweer op de helft van het nu nog te behalen aantal!
Wat dacht je van Verhofstadt dan?quote:Op woensdag 23 september 2015 14:01 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wilders en debat... Contradictio in terminis
Dat hangt af van de kiezers, normaal gesproken wel maar als een grote meerderheid te dom is om te poepen maakt het bar weinig uit.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dictaturen hebben, net als bv pseudowetenschappen als alternatieve geneeskunde, geen zelfreinigend of corrigerend vermogen. Democratieën wel.
Dat denk ik ook. En honden en andere huisdieren niet te vergeten. Maar 1% is ook een voorzichtige schatting, toch?quote:Op woensdag 23 september 2015 14:13 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik denk helaas dat een groot deel van die 1,7 miljoen accounts van buitenlanders en kinderen (niet-stemgerechtigden) zijn.
Ik denk dat 1 promille dichterbij komt. Ik denk dat zeker 20% het bericht überhaupt pas na de deadline ziet. Maar het kan zeker een extra zet geven, daar niet van.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. En honden en andere huisdieren niet te vergeten. Maar 1% is ook een voorzichtige schatting, toch?
Iedere stem is meegenomen, zeker nu het zo spannend wordt!quote:Op woensdag 23 september 2015 14:23 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik denk dat 1 promille dichterbij komt. Ik denk dat zeker 20% het bericht überhaupt pas na de deadline ziet. Maar het kan zeker een extra zet geven, daar niet van.
Dat is ook waar. Ben wel benieuwd of de politiek/media het gewoon totaal negeert als de teller blijft steken op 293.000 of iets dergelijks.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedere stem is meegenomen, zeker nu het zo spannend wordt!
quote:Op woensdag 23 september 2015 14:17 schreef karton2 het volgende:
[..]
Wat dacht je van Verhofstadt dan?
Democratieën hebben de grootste moeite om problemen daadwerkelijk aan te pakken, door de continue strijd van voor- en tegenstanders. Vandaar dat we opgescheept zitten met de multiculturele samenleving, en 'rupsje nooit genoeg' Brussel.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dictaturen hebben, net als bv pseudowetenschappen als alternatieve geneeskunde, geen zelfreinigend of corrigerend vermogen. Democratieën wel.
Dat er enigzins draagvlak moet zijn lijkt me logisch, maar een opkomst van 30% haal je zelden bij referenda, dat zie je bijvoorbeeld ook bij lokale situaties. Wat misschien een optie is, om referenda te koppelen aan de eerst volgende verkiezingen, dat scheelt in kosten en draagt bij aan de opkomst.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:00 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik denk dat die drempels er zijn omdat er anders groeperingen zijn die dit gaan gebruiken ..misbruiken om om de week een referendum te houden ergens over.
De democraten: "Alles is prima zolang het onze mening maar is".quote:Op woensdag 23 september 2015 11:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Als je democratie interpreteert zoals D66, dan zal het vast niet jammer zijn, maar die hebben sowieso al twee decennia niet meer door waar hun D voor staat.
Precies.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 23 september 2015 15:31 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb zojuist Alexander Pechtold heel verdrietig gemaakt...
Tsja, die toevoeging verontwaardigde mij ook wel wat eigenlijk. Niet omdat ik Pechtold nou zo'n verschrikkelijk toffe peer vindt, maar vooral omdat het juist door toedoen van onder andere D66 nu mogelijk is om zo'n raadgevend referendum te organiseren.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:31 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb zojuist Alexander Pechtold heel verdrietig gemaakt...
quote:Op woensdag 23 september 2015 15:38 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, die toevoeging verontwaardigde mij ook wel wat eigenlijk. Niet omdat ik Pechtold nou zo'n verschrikkelijk toffe peer vindt, maar vooral omdat het juist door toedoen van onder andere D66 nu mogelijk is om zo'n raadgevend referendum te organiseren.
Ja goh, lees mijn hele reactie dan eens. Als je het gaat over-simplificeren als een 'JA' of 'NEE' vraag, dan ben ik het geheel met Pechtold eens. Als je er echter een soort vragenlijst van gaat maken of zoiets als de Likert-schaal gaat toepassen, dan worden zulke referenda wel ineens een stuk interessanter.quote:
Ik begin nu wel meer te begrijpen waarom al die mensen zo'n moeite hebben met dat kinderachtige gedoe bij dit onderwerp.quote:
Kunnen we dan voortaan bij de verkiezingen ook per onderwerp gaan kiezen op welke partij we stemmen?quote:Op woensdag 23 september 2015 15:41 schreef Belabor het volgende:
[..]
Ja goh, lees mijn hele reactie dan eens. Als je het gaat over-simplificeren als een 'JA' of 'NEE' vraag, dan ben ik het geheel met Pechtold eens. Als je er echter een soort vragenlijst van gaat maken of zoiets als de Likert-schaal gaat toepassen, dan worden zulke referenda wel ineens een stuk interessanter.
Dan kun je tenminste de daadwerkelijke houding van de burgers gaan peilen, in plaats van alle twijfelaars en sterk overtuigde stemmer op twee hopen te gooien. Dat verstoort de beeldvorming van wat de burgers daadwerkelijk denken en willen.
Zou ik geen slecht idee vinden, maar dan moet de hele samenstelling van de Tweede Kamer over de kop zodat elke portefeuille zijn eigen vertegenwoordiging krijgt.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:43 schreef Physsic het volgende:
[..]
Kunnen we dan voortaan bij de verkiezingen ook per onderwerp gaan kiezen op welke partij we stemmen?
Waarschijnlijk zullen er dan ineens wel mediaberichten verschijnen.quote:Op woensdag 23 september 2015 14:29 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat is ook waar. Ben wel benieuwd of de politiek/media het gewoon totaal negeert als de teller blijft steken op 293.000 of iets dergelijks.
Het postadres was toch gewoon de Kiesraad, niet de GS-HQ?quote:
Ja, ik denk dat ze daarom nu nog zo hard lobbyen, omdat er een foutmarge van toch wel zeker 10% zit. Niet alleen lolbroeken, maar ook verkeerd ingevulde en dubbel ingevulde formulieren.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:49 schreef tralalala het volgende:
Hebben ze eigenlijk ook al rekening gehouden met een foutmarge? Zat lolbroeken die maar wat invullen en opsturen, Pechtold had gisteren nog mail gekregen dat hij mee deed aan Geenpeil.
Maar in al die enveloppen zitten waarschijnlijk wel meerdere handtekeningen, gaat nog spannend worden.
Nee, dat was voor de eerste 15K, deze moeten naar GS HQquote:Op woensdag 23 september 2015 15:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het postadres was toch gewoon de Kiesraad, niet de GS-HQ?
Lijkt me wel, hadden ze toen met Powned ook rekening mee gehouden (hadden ze uiteindelijk ook meer leden dan wat ze volgens de tussentijdse tellingen zogenaamd hadden).quote:Op woensdag 23 september 2015 15:49 schreef tralalala het volgende:
Hebben ze eigenlijk ook al rekening gehouden met een foutmarge? Zat lolbroeken die maar wat invullen en opsturen, Pechtold had gisteren nog mail gekregen dat hij mee deed aan Geenpeil.
Maar in al die enveloppen zitten waarschijnlijk wel meerdere handtekeningen, gaat nog spannend worden.
Ik vraag me af waarom je, ook al sta je achter de EU-politiek, dit niet gewoon zou willen voorleggen in een raadgevend referendum.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:38 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, die toevoeging verontwaardigde mij ook wel wat eigenlijk. Niet omdat ik Pechtold nou zo'n verschrikkelijk toffe peer vindt, maar vooral omdat het juist door toedoen van onder andere D66 nu mogelijk is om zo'n raadgevend referendum te organiseren.
Ik zie het toch als een soort opiniepeiling, ongeacht welke vraag voorgelegd zal worden precies. Het is een raadgevend referendum, het verplicht de politiek nergens toe. Alleen heeft de politiek wrs toch ook wel in de gaten dat de scepsis over de EU behoorlijk gegroeid is. En dat komt niet alleen door de vluchtelingencrisis en hoe men daar mee omgaat, maar ook door natuurlijk de Griekenlandcrisis, de transferunie die opgetuigd wordt, de onverzadigbare annexatiedrift van de EUcraten, die ons in conflict brengt met Rusland, het creëren van arbeidsmigratiestroom van de armere landen binnen de EU naar de rijkere landen ten koste van de eigen laag opgeleide bevolking, de hiermee vergezeld gaande afbraak van de verzorgingsstaat, de uitholling van de soevereiniteit van lidstaten, de ongebreidelde bureaucratie van de EU, het ten tenhemelschreiende lobbyïsme bij de EU van corporate industry culminerend in een soort dictaat van TTIP met daarin ISDS, dat "5 presidents stuk" over de toekomst van de EU waarbij nationale begrotingen in feite worden vastgesteld door EUcraten, het steeds meer proberen beleid door te drukken door boetes op te leggen, de mankerende democratische invloed op al die processen.... en in feite is dat nog niet eens alles, want men bereidt EU al voor op nog grotere migratiestromen uit Afrika, waar de bevolking zich in 35 jaar heeft verdubbeld, waarbij het geboortecijfer in EU te laag is voor vervanging...quote:Ik heb een week geleden wel getekend, maar begin me net als anderen steeds meer af te vragen wat dit nu eigenlijk daadwerkelijk op zal gaan leveren. Een simpel 'JA' of 'NEE' referendum zal de lading van het vraagstuk niet dekken, maar de kans is groot dat het wel in die mate over-gesimplificeerd zal worden.
Nee, deze moesten officieel ook naar de Kiesraad. Maar die geeft geen tussenstanden, dus hebben ze opgeroepen het naar GS te sturen zodat zij een tussenstand kunnen bijhouden. Zij geven alle formulieren vervolgens door aan de Kiesraad.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, dat was voor de eerste 15K, deze moeten naar GS HQ
Ah ik zie het al, op http://geenpeil.nl/geenpeil-faq/ staat inderdaad hun eigen adres, maar op het formulier het adres van de Kiesraad (https://www.referendumove(...)34116-definitief.pdf). GS zal zelf hun eigen ontvangen formulieren wel naar de Kiesraad brengen, maar sommigen (waaronder ik) zullen het ook wel meteen naar de Kiesraad hebben gestuurd (en zitten dus niet bij deze telling).quote:Op woensdag 23 september 2015 15:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, dat was voor de eerste 15K, deze moeten naar GS HQ
Vind ik ook. Daarom heb ik mijn stemmen naar Burgercomité EU verzonden.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:42 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik begin nu wel meer te begrijpen waarom al die mensen zo'n moeite hebben met dat kinderachtige gedoe bij dit onderwerp.
Ik denk dat ze dit onderwerp wat serieuzer hadden moeten brengen, want hierdoor haken veel mensen af.
Oja, zo was het.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:55 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Nee, deze moesten officieel ook naar de Kiesraad. Maar die geeft geen tussenstanden, dus hebben ze opgeroepen het naar GS te sturen zodat zij een tussenstand kunnen bijhouden. Zij geven alle formulieren vervolgens door aan de Kiesraad.
Ik heb iig een direct naar de Kiesraad gestuurd, dus tel die er maar bij opquote:Op woensdag 23 september 2015 15:57 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Kans is groot dat er ook een paar duizend direct naar de Kiesraad zijn gestuurd.
Misschien had je deze gemist, maar in principe heb ik dit al tegnover raptorix beschreven:quote:Op woensdag 23 september 2015 15:54 schreef Ryan3 het volgende:
Ik vraag me af waarom je, ook al sta je achter de EU-politiek, dit niet gewoon zou willen voorleggen in een raadgevend referendum.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus je ziet het als een soort proteststem, bedoel je? Maar ik ben het met je eens verder, alleen bevestigd dit ook mijn mening zoals die ook in die afbeelding van raptorix staat: je kunt de gehele EU-problematiek niet in één referendum vatten, tenzij dat referendum dus slim uitgewerkt wordt of er meer dan één referendum plaats gaat vinden.quote:Ik zie het toch als een soort opiniepeiling, ongeacht welke vraag voorgelegd zal worden precies. *rest geknipt in verband met lange quote*
quote:Op woensdag 23 september 2015 15:58 schreef Belabor het volgende:
[..]
Misschien had je deze gemist, maar in principe heb ik dit al tegnover raptorix beschreven:Als we een referendum krijgen en iets van 2/3 van de bevolking staat afwijzend tegenover de EU, is dat iig een niet mis te verstaan signaal, lijkt me. Als het ongeveer 50-50 dan gaat er geen signaal van uit natuurlijk. Maar ja, zo zie ik het dan toch idd. Ik ben iig sws benieuwd hoe de NL'ers denken over de EU ook en dan levert een referendum betere data dan de peilingen van Maurice de Hondt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Dus je ziet het als een soort proteststem, bedoel je? Maar ik ben het met je eens verder, alleen bevestigd dit ook mijn mening zoals die ook in die afbeelding van raptorix staat: je kunt de gehele EU-problematiek niet in één referendum vatten, tenzij dat referendum dus slim uitgewerkt wordt of er meer dan één referendum plaats gaat vinden.I´m back.
260.000 ongeveer.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:04 schreef maryen65 het volgende:
Ik kan niet vinden op geenpeil hoeveel stemmen ze nu hebben. Iemand een link voor mij?
René maakt de enveloppen NIET open, omdat GeenPeil ze maandag ongeopend aan de Kiesraad wil overhandigen. Op die manier kunnen we niet van fraude beticht worden.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:04 schreef NoXia het volgende:
Zit die vent enveloppe te tellen. Niet slim. Kunnen toch ook meerdere handtekeningen in een envelop zitten?
Tsja, maar een stem op 'NEE' kan van iemand zijn die fel tegen de EU is of iemand die heel erg twijfelt en toch maar dat antwoord gekozen heeft. De verschillen tussen opvatting zijn daarin ontzettend groot, dus zoveel zou zo'n vraag uiteindelijk niet zeggen.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als we een referendum krijgen en iets van 2/3 van de bevolking staat afwijzend tegenover de EU, is dat iig een niet mis te verstaan signaal, lijkt me.
Daarom ben ik dus een voorstander van de Likert-schaal in referenda: zo kun je zelf een punt kiezen tussen 'Heel erg mee eens' en 'Heel erg mee oneens' en krijg je een veel beter beeld van de attitudes onder de bevolking.quote:Als het ongeveer 50-50 dan gaat er geen signaal van uit natuurlijk. Maar ja, zo zie ik het dan toch idd. Ik ben iig sws benieuwd hoe de NL'ers denken over de EU ook en dan levert een referendum betere data dan de peilingen van Maurice de Hondt.
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_zijn_er_bijna.htmlquote:Op woensdag 23 september 2015 16:04 schreef maryen65 het volgende:
Ik kan niet vinden op geenpeil hoeveel stemmen ze nu hebben. Iemand een link voor mij?
Ja die had ik gezien vanmorgenquote:Op woensdag 23 september 2015 16:08 schreef Infection het volgende:
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_zijn_er_bijna.html
Dit was vanochtend. Zal inmiddels al wel weer meer zijn.
Een stem op partij X kan ook heel overtuigend zijn, of een enorme twijfel. Ook bij de reguliere verkiezingen dus maar een Likert-schaal gebruiken?quote:Op woensdag 23 september 2015 16:07 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, maar een stem op 'NEE' kan van iemand zijn die fel tegen de EU is of iemand die heel erg twijfelt en toch maar dat antwoord gekozen heeft. De verschillen tussen opvatting zijn daarin ontzettend groot, dus zoveel zou zo'n vraag uiteindelijk niet zeggen.
[..]
Daarom ben ik dus een voorstander van de Likert-schaal in referenda: zo kun je zelf een punt kiezen tussen 'Heel erg mee eens' en 'Heel erg mee oneens' en krijg je een veel beter beeld van de attitudes onder de bevolking.
Kost natuurlijk wel veel langer om de resultaten te analyseren, maar goed, daar hebben we tegenwoordig computers voor!
Er werd al eerder voorgesteld om te stemmen per portefeuille (Defensie, zorg, onderwijs etc. etc.) bij de TK verkiezingen. Dit is nu niet mogelijk met de huidige vorm van de TK, maar ik zou het wel een goed idee vinden.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:12 schreef MrBadGuy het volgende:
Een stem op partij X kan ook heel overtuigend zijn, of een enorme twijfel. Ook bij de reguliere verkiezingen dus maar een Likert-schaal gebruiken?
Het gaat er niet om wat het "slimst" is, het gaat er om dat je een goed beeld wilt hebben van wat mensen denken. Als iedereen bij een Likert schaal oneerlijke antwoorden zou geven, dan zou het inderdaad niet de juiste methode zijn. Als iedereen eerlijk stemt, geeft het een veel beter beeld van hoe mensen echt denken.quote:Daarnaast is het dan het slimst om op de extremen te stemmen (heel erg mee (on)eens), ook al neig je misschien maar een beetje naar een kant, aangezien je bij de extremen het meeste invloed hebt op het gemiddelde.
Iedereen eerlijk stemmen is in zo'n geval een illusie. Ik zou stemmen op de manier zodat ik het meeste invloed heb op de uiteindelijk uitslag, dus zonder nuances aan te brengen.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:15 schreef Belabor het volgende:
[..]
Er werd al eerder voorgesteld om te stemmen per portefeuille (Defensie, zorg, onderwijs etc. etc.) bij de TK verkiezingen. Dit is nu niet mogelijk met de huidige vorm van de TK, maar ik zou het wel een goed idee vinden.
Je hebt gelijk dat het op de huidige manier voor TK-verkiezingen ook een twijfel kan zijn. Echter heb je dan de keuze uit een groot aantal partijen, en bij een referendum maximaal uit twee of drie mogelijke antwoorden. Daar zit wel een wezenlijk verschil in.
[..]
Het gaat er niet om wat het "slimst" is, het gaat er om dat je een goed beeld wilt hebben van wat mensen denken. Als iedereen bij een Likert schaal oneerlijke antwoorden zou geven, dan zou het inderdaad niet de juiste methode zijn. Als iedereen eerlijk stemt, geeft het een veel beter beeld van hoe mensen echt denken.
Waar meerdere stemmen in kunnen zittenquote:Op woensdag 23 september 2015 16:27 schreef maryen65 het volgende:
Was lachen met die stream, 1115 stemmen enveloppen geteld
Ik denk dat dit helaas een gevolg is van ons huidige electoraat. Mensen stemmen veelal niet meer op wat hun het meest nabij ligt, maar kiezen er liever voor om "strategisch" te stemmen of zo extreem mogelijk te stemmen om de kiezers waar ze het meest mee oneens zijn in de weg te zitten.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:25 schreef MrBadGuy het volgende:
Iedereen eerlijk stemmen is in zo'n geval een illusie. Ik zou stemmen op de manier zodat ik het meeste invloed heb op de uiteindelijk uitslag, dus zonder nuances aan te brengen.
Tsja, in mijn ogen is dat in de huidige situatie minstens zo'n groot probleem. Ik zie niet in waarom het formuleren van goede vragen voor bijvoorbeeld een Likert-schaal lastiger zou zijn dan voor een simpele ja/nee vraag.quote:Probleem bij zo'n systeem is wel welke vragen je naar voren je zou moeten brengen, de formulering van deze vele vragen, conflicterende antwoorden (lagere belastingen willen en meer uitgeven aan van alles en nog wat, maar de staatsschuld moet wel binnen de perken blijven), het analyseren van de vele gegevens die ieder weer op zijn eigen manier gaat uitleggen, etc.
Er zaten een paar open enveloppen tussen waar soms tientallen formulieren in zaten. Eentje zelfs met 50. Vast van vrijwilligers die de straat op zijn gegaan.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:37 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat juist de eveneloppen veel stemmen bevatten, zijn toch al snel mensen die er wat meer uitprinten en hun gezinsleden/vrienden ook laten tekeken.
Ja kloptquote:Op woensdag 23 september 2015 16:36 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Waar meerdere stemmen in kunnen zitten
Het was ook Pechtold die EU verdragen wilde uitsluiten van referenda. Die motie is afgeschoten.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:38 schreef Belabor het volgende:
[..]
Ik heb een week geleden wel getekend, maar begin me net als anderen steeds meer af te vragen wat dit nu eigenlijk daadwerkelijk op zal gaan leveren. Een simpel 'JA' of 'NEE' referendum zal de lading van het vraagstuk niet dekken, maar de kans is groot dat het wel in die mate over-gesimplificeerd zal worden.
De opkomst is dan ook nog relevant. Als die 25% is, dan zegt de uitkomst nog niet veel.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als we een referendum krijgen en iets van 2/3 van de bevolking staat afwijzend tegenover de EU, is dat iig een niet mis te verstaan signaal, lijkt me. Als het ongeveer 50-50 dan gaat er geen signaal van uit natuurlijk. Maar ja, zo zie ik het dan toch idd. Ik ben iig sws benieuwd hoe de NL'ers denken over de EU ook en dan levert een referendum betere data dan de peilingen van Maurice de Hondt.
Opkomst moet minimaal 30% zijn anders is de uitslag niet geldig.quote:Op woensdag 23 september 2015 17:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De opkomst is dan ook nog relevant. Als die 25% is, dan zegt de uitkomst nog niet veel.
Dat klopt idd. Als 25% maar meedoet zegt het niet veel. Ook zo'n referendum betekent natuurlijk dat je campagne moet voeren en betekent dat de discussie gaat leven bij de burger.quote:Op woensdag 23 september 2015 17:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De opkomst is dan ook nog relevant. Als die 25% is, dan zegt de uitkomst nog niet veel.
Natuurlijk is dat wel een 'mis te verstaan signaal'. Dat hebben we toch gezien bij het referendum over de Europese grondwet?quote:Op woensdag 23 september 2015 16:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als we een referendum krijgen en iets van 2/3 van de bevolking staat afwijzend tegenover de EU, is dat iig een niet mis te verstaan signaal, lijkt me. Als het ongeveer 50-50 dan gaat er geen signaal van uit natuurlijk. Maar ja, zo zie ik het dan toch idd. Ik ben iig sws benieuwd hoe de NL'ers denken over de EU ook en dan levert een referendum betere data dan de peilingen van Maurice de Hondt.
Kunnen ze niet blijven doen hoor...quote:Op woensdag 23 september 2015 17:58 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel een 'mis te verstaan signaal'. Dat hebben we toch gezien bij het referendum over de Europese grondwet?
Die opkomst was niet eens zo slecht meen ik me te herinneren, en maar liefst 66% van de mensen die zijn gaan stemmen stond afwijzend tegenover de Europese grondwet.
Dat signaal is ook niet opgepakt, men heeft het project gewoon voortgezet, en de 'tegenstemmers' weggezet als ongeïnformeerde gekkies zonder inhoudelijk verstand van zaken.
Ik zie ze gerust op diezelfde voet verder gaan. Desondanks ben ik wel voor een nieuw referendum gerelateerd aan de EU in de hoop dat het debat en referendum zo gespind wordt dat het uitdraait op een stellingname over de hele koers van de huidige EU.
Het kabinet geeft 80 miljoen uit om 2 Rembrandt schilderijen te kopen, dus dan vindt ik dit referendum een betere bestemming voor dat geldquote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Wespensteek het volgende:
Die 80 miljoen mag van mij ook naar taalonderwijs.quote:Op woensdag 23 september 2015 18:01 schreef gdejong het volgende:
[..]
Het kabinet geeft 80 miljoen uit om 2 Rembrandt schilderijen te kopen, dus dan vindt ik dit referendum een betere bestemming voor dat geld
Ik denk nog héél lang, wat EU betreft.quote:Op woensdag 23 september 2015 17:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kunnen ze niet blijven doen hoor...
Alhoewel ik helemaal niets zie in die aanschaf kun je die schilderijen altijd weer verkopen dat zal met deze uitslag niet meevallen tenzij je zelf politicus bent, die kunnen alles verkopen als een signaal dat hun standpunt steunt.quote:Op woensdag 23 september 2015 18:01 schreef gdejong het volgende:
[..]
Het kabinet geeft 80 miljoen uit om 2 Rembrandt schilderijen te kopen, dus dan vindt ik dit referendum een betere bestemming voor dat geld
Ja, nou ja, kijk ik zie het zo, op een groter mondiaal niveau hebben wij burgers totaal geen invloed en ik denk, nadat ik dat interview zag van Sven Kokkelmans met Kofi Annan, dat de toekomst op langere termijn al zo'n beetje vast staat voor EU. Daar kan onze regering zelfs niets aan veranderen, ook al zou onze regering het er niet mee eens zijn. Laten we dus als sceptici en critici dan in ieder geval iets proberen, ook al is het voor de vorm dan.quote:Op woensdag 23 september 2015 18:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk nog héél lang, wat EU betreft.
Voordat het zo ver komt is mooi TTIP er ook al doorgedrukt en hebben we nog minder zeggenschap of de mogelijkheid om nog fors bij te sturen.
Ik denk niet dat die schilderijen weer verkocht worden. Zie je het al voor je dat de overheid zegt: "We hebben geld tekort, oh dan verkopen we de Rembrandt schilderijen toch gewoon!"quote:Op woensdag 23 september 2015 18:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alhoewel ik helemaal niets zie in die aanschaf kun je die schilderijen altijd weer verkopen dat zal met deze uitslag niet meevallen tenzij je zelf politicus bent, die kunnen alles verkopen als een signaal dat hun standpunt steunt.
Je maakt een grapje. Als was geluisterd had je mogelijk gelijk, weet je al wat het probleem is?quote:Op woensdag 23 september 2015 18:14 schreef gdejong het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die schilderijen weer verkocht worden. Zie je het al voor je: "He de overheid heeft geld tekort, oh dan verkopen we de Rembrandt schilderijen toch gewoon?!
Als er naar het resultaat van het vorige referendum was geluisterd hadden we niet miljarden hoeven over te maken naar Griekenland... dus een referendum is erg veel waard
Vertel?quote:Op woensdag 23 september 2015 18:17 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je maakt een grapje. Als was geluisterd had je mogelijk gelijk, weet je al wat het probleem is?
De politiek kan niet referenda blijven negeren, en zijn geloofwaardigheid blijven houden. Dan gaat de bevolking gewoon op andere partijen stemmenquote:Op woensdag 23 september 2015 18:17 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je maakt een grapje. Als was geluisterd had je mogelijk gelijk, weet je al wat het probleem is?
Voor wie heeft politiek geloofwaardigheid dan?quote:Op woensdag 23 september 2015 18:23 schreef gdejong het volgende:
[..]
De politiek kan niet referenda blijven negeren, en zijn geloofwaardigheid blijven houden. Dan gaat de bevolking gewoon op andere partijen stemmen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |