abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 september 2015 @ 11:03:31 #1
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_156316970
Originele OP:

Nog geen berichtje van gezien op fok geloof ik. Geenpeil claimt inmiddels 255.000 handtekeningen binnen te hebben voor de aanvraag van het raadgevend referendum. Hieronder een inleidend tekstje van geenpeil voor degenen die niet bekend zijn met de aanleiding en het onderwerp van de referendumaanvraag.

quote:
Op 21 maart 2014 tekenden 28 regeringsleiders van EU-landen en de Oekraïnse premier Jatsenjoek een associatieverdrag tussen de Oekraïne en de EU. De EU zal de Oekraïne politiek en financieel steunen, de Oekraïne zal op haar beurt “Europese normen en maatstaven” invoeren. Is u ooit gevraagd wat u van deze expansie van de EU vindt?

GeenPeil vindt dat uw mening belangrijk is. Het is tijd dat wij als volk een duidelijk democratisch signaal naar Den Haag zenden. Daarom hebben we een raadgevend referendum aangevraagd. Hiervoor zijn 300.000 handtekeningen nodig voor 28 september. Dat is veel, maar met uw steun zeker haalbaar. Of u nu voor het associatieverdrag bent of juist tegen, uw stem dient gehoord te worden.

Zet uw handtekening door op “DIRECT TEKENEN” te drukken. Vul uw gegevens in en onderteken het formulier met uw handtekening. Vergeet niet daarna op de link in de verificatiemail te drukken, dit maakt uw digitale handtekening rechtsgeldig. Als u vragen heeft, kunt u op de pagina “hulp bij digitaal tekenen” kijken of uw vraag daar beantwoord wordt. Anders kunt u contact opnemen met democratie@geenstijl.nl. We helpen u graag.

U kunt de GeenPeil campagne verder helpen door GeenPeil.nl te delen met vrienden, familie en collega’s. Elke handtekening is nodig. Ook vindt u onder de tabbladen “mediaoverzicht” en “promotiemateriaal” in het menu hierboven meer informatie over de campagne en posters om uit te printen. Uw steun wordt zeer gewaardeerd!

STEUN ONS EN TEKEN NU!
Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?

Verder uiteraard de vraag of ze de laatste 45.000 ook binnen gaan halen. Het lijkt me erg krap worden voor 28 september. Ze zullen het voornamelijk van hun eigen bezoekers moeten hebben, aangezien ik er verder nergens iets van heb gezien.

Verder Geenstijl :')

[ Bericht 0% gewijzigd door BasEnAad op 23-09-2015 11:13:24 ]
  woensdag 23 september 2015 @ 11:07:27 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156317030
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:04 schreef Fir3fly het volgende:
Ik heb vandaag al twee mensen ervan weerhouden om te tekenen.
Dat vind ik wel knap! Hoe doe je dat? Bellen mensen jou eerst op voordat ze gaan tekenen? En weerhoud je ze dan?
Ik denk dat als je mensen zelf gaat bellen niet te tekenen, de kans groter is dat ze het toch doen. Omdat je het onder de aandacht brengt.
The End Times are wild
  woensdag 23 september 2015 @ 11:08:11 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156317043
Misschien eventjes de getallen updaten in de OP:

Een laatste push is belangrijk. Het zou jammer zijn als het schip toch nog zinkt in het zicht van de haven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 23 september 2015 @ 11:08:48 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_156317063
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]
Ik heb het al gevraagd ja :P
pi_156317065
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat vind ik wel knap! Hoe doe je dat? Bellen mensen jou eerst op voordat ze gaan tekenen? En weerhoud je ze dan?
Ik denk dat als je mensen zelf gaat bellen niet te tekenen, de kans groter is dat ze het toch doen. Omdat je het onder de aandacht brengt.
Als ze weten waar het om gaat dan tekenen ze niet.
pi_156317097
Grappig die GeenStijl idioten en hun VVD vriendjes.
pi_156317305
Niet getekend.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 23 september 2015 @ 11:23:00 #8
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_156317348
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:10 schreef loni55 het volgende:
Grappig die GeenStijl idioten en hun VVD vriendjes.
Geenstijl en vvd hahaha. Jij hebt niet op zitten letten de afgelopen jaren.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_156317366
Heeft iemand een overzicht van de data waarop een tussenstand werd gegeven en het bijbehorende aantal handtekeningen? Ik ben wel benieuwd of het redelijk constant ging of dat het tempo nu veel hoger ligt.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:23:52 #10
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_156317367
Iedere stem kan van mij op een Netflix en Spotify account rekenen.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:25:00 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156317387
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ik denk er net anders over.

Ik denk: Als ze niets weten, dan tekenen ze sowieso niet. Als www.geenpeil.nl onder hun aandacht wordt gebracht zijn er 2 mogelijkheden: of ze tekenen wel, of ze tekenen niet. Aangezien niet tekenen geen invloed heeft (want dat zouden ze ook niet gedaan hebben als ze er nooit van gehoord hadden), is het geven van aandacht aan het onderwerp altijd goed.
The End Times are wild
  woensdag 23 september 2015 @ 11:25:26 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156317398
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef Kaas- het volgende:
Heeft iemand een overzicht van de data waarop een tussenstand werd gegeven en het bijbehorende aantal handtekeningen? Ik ben wel benieuwd of het redelijk constant ging of dat het tempo nu veel hoger ligt.
Het tempo ligt veel hoger volgens mij. Het is een eindsprint.
The End Times are wild
  woensdag 23 september 2015 @ 11:27:39 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156317444
quote:
First Anti-EU Referendum Being Forced by Dutch Citizens

Now, for the first time in EU history, a national population is close to succeeding in forcing its government to answer to the will of the people directly. The largest Dutch political and entertainment blog, GeenStijl.nl, has launched a campaign to mount a referendum on the new treaty between the EU and Ukraine. The treaty would endorse the creation of a visa-free travel arrangement between Ukraine and the EU, and Dutch taxpayers would have to donate financial aid to Ukraine without knowing how Ukraine would spend it. The Netherlands would have to contribute to "powerful support for the European course of the country," which would mean increased involvement in the Ukrainian civil war.

By law, the campaign has to be conducted within six weeks, in which 300,000 signatures need to be collected in order to approve a referendum. Within the first three weeks, GeenStijl gathered 150,000 signatures, half the number required, and chances are it will succeed in crossing the 300,000 mark before the deadline, September 28.

http://www.gatestoneinstitute.org/6485/anti-eu-referendum
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156317460
Zit er niet goed uit. Straks halen ze het ook nog, referendum, minstens twee debatten, wat kamervragen, dat gaat toch al snel 40-100 miljoen kosten afhankelijk van de uitslag. Maar goed dan heb je ook mogen stemmen en ligt er weer een stuk bureaucratie en parlementaire geschiedenis waarvan men in de toekomst zich afvraagt wat mensen toch bezielt heeft.
pi_156317473
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef Chadi het volgende:

[..]

Zoals al bepleit, je hoeft niet voor te stemmen, kortom ook als je voor bent, mag je dat prima stemmen natuurlijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 23 september 2015 @ 11:29:53 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156317484
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef Wespensteek het volgende:
Zit er niet goed uit. Straks halen ze het ook nog, referendum, minstens twee debatten, wat kamervragen, dat gaat toch al snel 40-100 miljoen kosten afhankelijk van de uitslag. Maar goed dan heb je ook mogen stemmen en ligt er weer een stuk bureaucratie en parlementaire geschiedenis waarvan men in de toekomst zich afvraagt wat mensen toch bezielt heeft.
Je kunt je ook, net als het gros van Nederland, je druk maken over Utopia en het songfestival. Ieder zijn meug. Ik ben blij dat er nog mensen interesse tonen in de politiek en het uitoefenen van invloed hierop. In plaats van enkel defaïtisme en cynisme.
The End Times are wild
pi_156317497
quote:
De kosten kunnen een stuk omlaag wanneer je eens normale techniek gaat inzetten, DigID is dermate goed geïmplementeerd dat je dat prima voor referenda kunt gebruiken.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:32:28 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156317523
De kosten zijn echt verwaarloosbaar ten opzichte van de staatsuitgave.
Vergelijk het met de aanschaf van een ei op een huishoudbudget, waar ook nog de hypotheek, de kinderopvang en de auto van betaald moeten worden.
The End Times are wild
  woensdag 23 september 2015 @ 11:35:12 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156317554
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:08 schreef SeLang het volgende:

[ afbeelding ]

Een laatste push is belangrijk. Het zou jammer zijn als het schip toch nog zinkt in het zicht van de haven.
is het vanuit democratisch oogpunt jammer als dit faalt?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156317599
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:35 schreef Re het volgende:

[..]

ja
(she/her)
pi_156317613
quote:

[..]

Als je democratie interpreteert zoals D66, dan zal het vast niet jammer zijn, maar die hebben sowieso al twee decennia niet meer door waar hun D voor staat.
pi_156317628
quote:

[..]

Ik denk dat het vooral de volledig lamgeslagen houding aangeeft.
Ik ben niet per definitie een groot voorstander van de huidige democratie, ik geloof in micro democratie en referenda zijn daar een prima middel voor.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:40:39 #23
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156317664
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:39 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral de volledig lamgeslagen houding aangeeft.
Ik ben niet per definitie een groot voorstander van de huidige democratie, ik geloof in micro democratie en referenda zijn daar een prima middel voor.
de mens is passief op dat gebied, waarom moet men geforceerd actief meedoen, zo is de mens niet geprogrammeerd
pi_156317693
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt je ook, net als het gros van Nederland, je druk maken over Utopia en het songfestival. Ieder zijn meug. Ik ben blij dat er nog mensen interesse tonen in de politiek en het uitoefenen van invloed hierop. In plaats van enkel defaïtisme en cynisme.
Het uitoefenen van invloed middels een raadgevend referendum over dit verdrag? Ik moet het nog zien zelfs als er Nee uitkomt dat het enige invloed gaat hebben op het beleid anders dan mogelijk extra bezuinigingen.
pi_156317696
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:40 schreef Re het volgende:

[..]

de mens is passief op dat gebied, waarom moet men geforceerd actief meedoen, zo is de mens niet geprogrammeerd
het vervelende met democratie is dat men vervelende besluiten kunt nemen tegen een minderheid, en dat men ook nog zegt: Dit is eerlijk, alleen daarom is democratie flawed.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:44:10 #26
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_156317735
pieterkleinrtl twitterde op woensdag 23-09-2015 om 08:04:16 Doe mij maar dat referendum: 'Kan ons land worden gered uit Europa?' #geenpeil #euColumn. http://t.co/IzUcheSeXG reageer retweet
quote:
Kan ons land worden gered uit Europa?

Adjunct-hoofdredacteur Pieter Klein over wat hem bezighoudt in zijn werk en privéleven.

De eerste keer dat ik hoorde van de referendum-actie van Geenpeil lag ik dubbel van het lachen. Wat een handige donderstenen, wat een boeven! Slimme actie, dacht ik. Het onbehagen over 'de politiek' en over Europa mobiliseren met een serieuze actie voor een 'raadgevend referendum'. Weken campagne voeren, dagelijks lol met nieuwe berichten op je provocerende site, en de politieke elite uitdagen en tarten tot je erbij neervalt. Wat een stunt - ze konden alleen maar winnen, zelf bij verlies.

De tweede gedachte was er een van zelfverwijt. Ik nam mezelf kwalijk dat RTL Nieuws geen aandacht had besteed aan de wet die een raadgevend referendum sinds juli mogelijk maakt, dankzij een initiatief van PvdA, D66 en GroenLinks. Hetzelfde gold voor onze journalistieke stilte over de ondertekening van het Associatieverdrag van de Europese Unie (EU) met Oekraïne. Dat verdrag - dat de samenwerking met Oekraïne moet verstevigen - kán de opmaat zijn naar een toekomstig lidmaatschap van de EU. Verdere uitbreiding dus. Alle alarmbellen hadden toen moeten afgaan. Ik woon immers in het land waarin 61 procent eerder die Europese Grondwet afwees. Dat had meer aandacht verdiend.

De website Geenstijl, het Burgercomité EU en het Forum voor Democratie voelden het haarfijn aan, en sprongen in het gat. Het associatieverdrag werd aangegrepen om te pogen de Nederlandse burgers zich te laten uitspreken. Een beetje gekunsteld, maar iedereen snapt het punt. (Lees hier de verhelderende toelichting van m'n collega Hella Hueck). De kern is dat Geenpeil de 'noodrem' van een referendum uitprobeert om een 'democratisch tekort' in Europa aan de kaak te stellen. En om aan te tonen dat politici van de meeste partijen (minus SP, PVV en Partij voor de Dieren die tégen het associatieverdrag stemden) de voeling met wat er leeft onder het volk volkomen zijn verloren.

De actie stelt de 'angst van de heersende politieke orde om burgers inspraak te geven' aan de kaak, en de overdracht van macht en bevoegdheden aan Brussel. In de woorden van Thierry Baudet, een van de initiatiefnemers: "We moeten ergens beginnen om de EU te bestrijden en ons land terug te veroveren.'' Eigenlijk is de achterliggende vraag van Geenpeil dus of Nederland kan worden verlost uit de klauwen van een steeds machtiger Europa.

Ik heb wekenlang geaarzeld of ik mijn handtekening zou gaan zetten. Ik voel me namelijk niet thuis bij de verbeten, agressieve manier waarop campagne wordt gevoerd. Werkelijk álles werd erbij gesleept - de vluchtelingencrisis, Griekenland - met een toon en met formuleringen waarbij ik me niet senang voel: inderdaad tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Bij voorkeur karaktermoord plegend op een ieder die enige nuance zoekt. Vandaar de kritiek dat het een 'haatgevend' referendum zou zijn, of dat Geenpeil alleen zou willen 'stoken'. Ik vond het niet zo slim van Geenpeil - wie campagne voert, moet bondgenoten zoeken, geen vijanden maken.

Enfin - ik ben eruit. Geenpeil heeft nog vier dagen te gaan om van 220.000 de vereiste 300.000 te halen, voordat dat referendum er echt komt. Ik ga vandaag tóch tekenen. Als zoveel mensen kennelijk de behoefte voelen om zich uit te spreken, dan zegt de democraat in mij dat dat dat steun verdient. (Als de 300.000 niet wordt gehaald, roept dat wel de vraag op of Nederland het allemaal wel prima vindt, of juist niet, maar dit terzijde). Willen we een debat over de toekomst van Europa? Laten we dat dan voeren, en politici in de gelegenheid stellen de degens te kruisen en ons te overtuigen. Of niet.

Ik vrees wel dat ik een a-typische ondertekenaar ben. Ik ben namelijk - per saldo - voor dat verdrag: immers, waarom zou het recht op zelfbeschikking Oekraïne - mogen worden ontzegd? Omdat Poetin dat niet leuk vindt? Oekraïne verdient dus steun en verankering; politiek, financieel, economisch, om bij te dragen aan de ontwikkeling van een democratische rechtsstaat. Valt volgens mij prima uit te leggen. Zó ingewikkeld is het nu ook weer niet.

Ik denk dat ons land niet moet worden gered uit Europa, maar uit de kramp die 'de politiek' in z'n greep houdt. Ik denk dat het project-Europa gered moeten worden. Het antwoord op de reeks crises in onze tijden is niet minder, maar juist meer Europa: een betere samenwerking. Het probleem is dat veel politici dat niet meer durven zeggen. Ze wijzen op de imperfecties van Brussel en de Unie, alsof ze géén invloed hebben, en nationale parlementen hun regeringen geen mandaat kunnen geven. Of naar huis kunnen sturen...

Enfin, ik hoop dus op de komst van het referendum. En, als dat net niet lukt, dan moeten de kiezers bij de volgende verkiezingen maar eens goed kijken naar de Europese paragrafen in de verkiezingsprogramma's.

Denk je dat onze toekomst in minder, of juist meer Europa ligt? En is dat wat je gevoel, of je intuïtie zegt - of is het je verstand?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_156317736
quote:

[..]

Hoho, ze gaan de democratie redden!

:')
pi_156317747
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:40 schreef Re het volgende:

[..]

In Zwitserland werkt het anders prima, een studie had ook uitgewezen dat gebieden waar burgers meer betrokken werden bij de politiek, het veel beter deden(economisch, maar ook het welzijn was in deze gebieden beter). Ik denk niet dat een mens daar echt passief voor is, maar dat voor politieke betrokkenheid een basis van vertrouwen en wederhoor nodig is. Laat nou net het vertrouwen in de politiek al jaren afnemen.

Zonde wel, maar we hebben dat als volk ook deels zelf in de hand.
pi_156317758
quote:
Als kosten je enigste klacht zijn dan zal het allemaal wel niet zo erg zijn.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:45:44 #30
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156317761
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

het vervelende met democratie is dat men vervelende besluiten kunt nemen tegen een minderheid, en dat men ook nog zegt: Dit is eerlijk, alleen daarom is democratie flawed.
het is idd een beetje achter de feiten aanhobbelen, en het gebrek aan eensgezindheid.. er zal altijd een minderheid zijn op welk gebied dan ook
pi_156317833
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:45 schreef karton2 het volgende:

[..]

Als kosten je enigste klacht zijn dan zal het allemaal wel niet zo erg zijn.
Het is volgens mij het enige gevolg van dat hele gedoe en inderdaad het is geen ramp natuurlijk, ik schat dat ongeveer 20-100 euro van door mij op te brengen/gebracht belastinggeld in die put beland, het is ten minste geen bodemloze put.
pi_156317876
quote:
3s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:45 schreef Re het volgende:

[..]

het is idd een beetje achter de feiten aanhobbelen, en het gebrek aan eensgezindheid.. er zal altijd een minderheid zijn op welk gebied dan ook
Uiteraard, maar het is nu steeds meer aan het uitdijen waardoor er steeds meer ongelijkheid ontstaat. Kijk alleen maar naar zaken als de zorg, pensioenen, of auto en accijnsbelastingen.
pi_156318049
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef Teydelyk het volgende:

[..]

Geenstijl en vvd hahaha. Jij hebt niet op zitten letten de afgelopen jaren.
Oh ik ben mij ervan bewust dat zij nu zich ook tegen de VVD ageren want dat is hip maar uiteindelijk blijft het telegraaf niveau.
pi_156318118
quote:
Als kosten het probleem is dan kunnen we de democratie beter vervangen door een dictatuur. Scheelt je een hoop verkiezingen en twee kamers met politici. :')
  woensdag 23 september 2015 @ 12:06:58 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156318133
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is nu steeds meer aan het uitdijen waardoor er steeds meer ongelijkheid ontstaat. Kijk alleen maar naar zaken als de zorg, pensioenen, of auto en accijnsbelastingen.
op een gegeven moment zal er een critical mass ontstaan wanneer de inbreuk op de primaire behoeftes zodanig wordt aangetast dat er niets anders op zit dan interventie. Iets wat in andere landen al gebeurd is waaronder de Oekraine.

Dit referendum laat wel zien dat we daar nog lang niet zijn, wellicht dat de early adopters van de verandering zich nu roeren, maar meer is het nog niet
pi_156318149
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:06 schreef grimselman het volgende:

[..]

Als kosten het probleem is dan kunnen we de democratie beter vervangen door een dictatuur. Scheelt je een hoop verkiezingen en twee kamers met politici. :')
Nee democratie heeft nog enig nut tov een dictatuur, alhoewel ik de laatste tijd steeds meer mijn vraagtekens begin te zetten.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:24:00 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156318463
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee democratie heeft nog enig nut tov een dictatuur, alhoewel ik de laatste tijd steeds meer mijn vraagtekens begin te zetten.
Dictaturen hebben, net als bv pseudowetenschappen als alternatieve geneeskunde, geen zelfreinigend of corrigerend vermogen. Democratieën wel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:28:01 #38
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_156318551
Waarom is mijn reactie weggehaald?
pi_156318611
quote:
Lekker bezig! _O_
Copthorne 2.0
  woensdag 23 september 2015 @ 12:47:40 #40
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_156318946
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:30 schreef Copthorne het volgende:

[..]

Lekker bezig! _O_
Zal het nog maar eens posten.

Valt het jullie ook op dat er met

10 dagen - 100k stemmen nodig
8 dagen - 80k stemmen nodig
4,5 dag - 45k stemmen nodig.

Zoals ik net al zei, maar iemand heeft de reactie weggehaald.

Volgens mij zijn ze er al, en willen ze Vieze Pecht even met het hoofd op het bureau laten slaan.
pi_156318952
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk er net anders over.

Ik denk: Als ze niets weten, dan tekenen ze sowieso niet. Als www.geenpeil.nl onder hun aandacht wordt gebracht zijn er 2 mogelijkheden: of ze tekenen wel, of ze tekenen niet. Aangezien niet tekenen geen invloed heeft (want dat zouden ze ook niet gedaan hebben als ze er nooit van gehoord hadden), is het geven van aandacht aan het onderwerp altijd goed.
Aandacht geven aan onderwerpen en die bespreken is in vele gevallen goed. Maar om er dan meteen een referendum aan vast te zetten . Kom op hoor. Dit is alleen maar een samenwerkingsverband wat als doel heeft handel en politieke stabiliteit. Dat Rusland dat niet wil is jammer voor ze.
pi_156318976
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zoals al bepleit, je hoeft niet voor te stemmen, kortom ook als je voor bent, mag je dat prima stemmen natuurlijk.
Maar straks mag ik wel even gaan stemmen omdat anders alleen die 300.000 op komen dagen en de rest weg blijft?
pi_156319018
quote:
Ik nam mezelf kwalijk dat RTL Nieuws geen aandacht had besteed aan de wet die een raadgevend referendum sinds juli mogelijk maakt, dankzij een initiatief van PvdA, D66 en GroenLinks
Nu trekken ze zich massaal terug .
  woensdag 23 september 2015 @ 12:56:00 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156319109
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:51 schreef Chadi het volgende:

[..]

Nu trekken ze zich massaal terug .
Eigenlijk wel vreemd, want omdat zij initiatiefnemers zijn van de referendumwet zouden ze dit juist moeten toejuichen. Ongeacht het onderwerp!
The End Times are wild
pi_156319138
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:47 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Zal het nog maar eens posten.

Valt het jullie ook op dat er met

10 dagen - 100k stemmen nodig
8 dagen - 80k stemmen nodig
4,5 dag - 45k stemmen nodig.

Zoals ik net al zei, maar iemand heeft de reactie weggehaald.

Volgens mij zijn ze er al, en willen ze Vieze Pecht even met het hoofd op het bureau laten slaan.
Of ze er al zijn durf ik niet te zeggen, maar ze zullen ongetwijfeld een grote veiligheidsmarge ingebouwd hebben (deels omdat een deel van de handtekeningen ongeldig kan worden verklaard en deels om nog extra mensen over de streep te halen). In tegenstelling tot wat ik eerder had gezegd verwacht ik nu wel dat ze het gaan redden :)
  woensdag 23 september 2015 @ 12:57:25 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156319142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Eigenlijk wel vreemd, want omdat zij initiatiefnemers zijn van de referendumwet zouden ze dit juist moeten toejuichen. Ongeacht het onderwerp!
Het laat het paternalisme goed zien bij deze partijen, je mag stemmen op wat zij goed vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156319190
Dit referendum gaat sowieso nergens over, want de Tweede Kamer gaat niet over het associatieverdrag.

Voor het associatieverdrag geldt deze procedure:
quote:
Deze procedure is één van de bijzondere wetgevingsprocedures die in de Europese Unie gebruikt worden. De akkoordprocedure wordt gebruikt bij het sluiten van veel internationale overeenkomsten. De akkoordprocedure slaat op de rol die de wetgevende instellingen van de EU, het Europees Parlement en de Raad van Ministers, spelen; die keuren een overeenkomst goed of af, maar hebben verder geen invloed op hoe een overeenkomst er uiteindelijk uit komt te zien.

In het kort verloopt de procedure als volgt. De Europese Commissie legt een internationale overeenkomst voor aan de Raad van Ministers (Raad) en het Europees Parlement (EP). Die stemmen over het voorstel. Wanneer Raad en EP vóór stemmen, kan de internationale overeenkomst, voor zover het de Europese Unie betreft, van kracht worden.
http://www.europa-nu.nl/id/vh7bi4zutqzf/akkoordprocedure_acc
http://www.europa-nu.nl/id/vh7dosdm4dzj/associatie_overeenkomst

Degenen die tegen dit verdrag zijn, hadden dus moeten stemmen bij de EU-verkiezingen op een partij die geen verdere uitbreiding wilde.

Dit referendum gaat dus nergens over, wat het nationale parlement er van vindt, is niet relevant.
pi_156319208
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien juichen ze het in het algemeen wel toe. Alleen op dit punt vinden ze het waarschijnlijk net als de meeste mensen een referendum niet waard.
  woensdag 23 september 2015 @ 13:02:20 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156319239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:00 schreef Chadi het volgende:

[..]

Misschien juichen ze het in het algemeen wel toe. Alleen op dit punt vinden ze het waarschijnlijk net als de meeste mensen een referendum niet waard.
Er zijn toch een aantal individuele kamerleden geweest van die partijen die wel getekend hebben? In ieder geval van D66. Terwijl ze tevens aangaven met het referendum vóór te gaan stemmen. Die mensen heb ik democratisch hoger in mijn achting dan mensen die roepen pro-democratie te zijn maar dit referendum proberen tegen te houden.
The End Times are wild
pi_156319250
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:59 schreef Wombcat het volgende:
Dit referendum gaat sowieso nergens over, want de Tweede Kamer gaat niet over het associatieverdrag.

Voor het associatieverdrag geldt deze procedure:

[..]

http://www.europa-nu.nl/id/vh7bi4zutqzf/akkoordprocedure_acc
http://www.europa-nu.nl/id/vh7dosdm4dzj/associatie_overeenkomst

Degenen die tegen dit verdrag zijn, hadden dus moeten stemmen bij de EU-verkiezingen op een partij die geen verdere uitbreiding wilde.

Dit referendum gaat dus nergens over, wat het nationale parlement er van vindt, is niet relevant.
Onze Minister kan tegen stemmen in opdracht van het Parlement en volk.
pi_156319260
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het laat het paternalisme goed zien bij deze partijen, je mag stemmen op wat zij goed vinden.
Zij maken het juist mogelijk om een referendum te starten. Dus dan klopt je stelling niet.
pi_156319289
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn toch een aantal individuele kamerleden geweest van die partijen die wel getekend hebben? In ieder geval van D66. Terwijl ze tevens aangaven met het referendum vóór te gaan stemmen. Die mensen heb ik democratisch hoger in mijn achting dan mensen die roepen pro-democratie te zijn maar dit referendum proberen tegen te houden.
Omdat democratie bestaat bij de gratie van het referendum? Alleen voorstanders daarvan zijn democratisch?
  woensdag 23 september 2015 @ 13:06:55 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156319329
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef Chadi het volgende:

[..]

Omdat democratie bestaat bij de gratie van het referendum? Alleen voorstanders daarvan zijn democratisch?
Nee, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat politici die vóór het referendum tekenen hoger in mijn achting staan dan politici die dit proberen te dwarsbomen.
The End Times are wild
pi_156319396
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, en dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb gezegd dat politici die vóór het referendum tekenen hoger in mijn achting staan dan politici die dit proberen te dwarsbomen.
Er is niemand die het dwarsboomt. Je bent of voor of tegen. Maar als je tegen bent dan dwarsboom je het blijkbaar. Dat is een vrije keuze. Beetje ondemocratische gedachte van je :)
pi_156319470
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:49 schreef Chadi het volgende:

[..]

Maar straks mag ik wel even gaan stemmen omdat anders alleen die 300.000 op komen dagen en de rest weg blijft?
Er is meen ik 30 procent opkomst nodig, iets wat trouwens belachelijk is, maar dat terzijde.
pi_156319515
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er is meen ik 30 procent opkomst nodig, iets wat trouwens belachelijk is, maar dat terzijde.
Dat is wel extreem laag. Ben benieuwd of het überhaupt gehaald gaat worden bij dit referendum. De meeste die ik ken en meedoen doen het meer om te sarren.
pi_156319572
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

30 procent opkomst lijkt me moeilijk haalbaar voor een onderwerp als deze.

Tenzij ze de discussie breder trekken naar een standpunt over de algehele tendens / koers bij de EU (dus afdracht steeds meer bevoegdheden door lidstaten, minder soevereiniteit voor lidstaten, problemen die het vrije verkeer van personen met zich meebrengt, problemen met de muntunie enz).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_156319600
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:17 schreef Chadi het volgende:

[..]

Dat is wel extreem laag. Ben benieuwd of het überhaupt gehaald gaat worden bij dit referendum. De meeste die ik ken en meedoen doen het meer om te sarren.
Extreem laag? Bij de Europese verkiezingen was een opkomst percentage van 42%, mogen we dan ook wel ongeldig verklaren lijkt me.

Kortom, je moet eerst 15K mensen vinden die het in gang willen zetten, vervolgens 300.000 mensen vinden voordat je uberhaupt een referendum hebt, en mocht je dan ook nog eens 30% landelijke opkomst halen, dan gaan de heren eens babbelen over iets wat nog niet eens bindend is, kijk dat is democratie in Nederland.
  woensdag 23 september 2015 @ 13:25:36 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156319691
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:20 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

30 procent opkomst lijkt me moeilijk haalbaar voor een onderwerp als deze.

Tenzij ze de discussie breder trekken naar een standpunt over de algehele tendens / koers bij de EU (dus afdracht steeds meer bevoegdheden door lidstaten, minder soevereiniteit voor lidstaten, problemen die het vrije verkeer van personen met zich meebrengt, problemen met de muntunie enz).
In mijn ogen gaat het impliciet dan ook meer daar om.
The End Times are wild
pi_156320083
Als de 300k wordt gehaald dan hoop ik op een debat tussen Wilders en Verhofstadt :~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')