abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156318890
Tegen, het is een barbaarse straf die niet past in een beschaafd land.

Vraag me af wat een crimineel erger vindt: echt levenslang of de doodstraf ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_156318905
Die twee laatste artikelen tonen ook niets aan, maar laten enkel de mening van een paar personen zien.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:45:47 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156318908
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:39 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het zegt verder niks over de preventieve werking van zwaardere straffen in nederland. Appels en peren.
Het onderbouwt de stelling veel beter dan jouw koude grond redenatie waar je geen enkele onderbouwing voor hebt
In Duitsland ligt het oplospercentage wat hoger dan in NL, tussen de 80 en de 90, en is de moord per capita lager.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156318930
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:29 schreef Stompzinnig het volgende:
Dat is een theorie uit de tijd (50 jaar geleden) dat we daar nog heel anders over dachten, juist omdat er weinig onderzoek naar was gedaan. Tevens is dit een theorie, een model, er wordt niets gezegd over onderzoek of het model ook werkelijk zo werkt.

Recente onderzoeken lijken vziw dit allemaal tegen te spreken.
Precies. Als je je daadwerkelijk bekommert om minder slachtoffers lijkt het me juist belangrijk om daar rekening mee te houden i.p.v. uit te gaan van wraak. Dat zorgt juist voor meer slachtoffers.
pi_156318938
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:45 schreef Stompzinnig het volgende:
Die twee laatste artikelen tonen ook niets aan, maar laten enkel de mening van een paar personen zien.
Dat zijn de onderzoeken waar jij op steunt ook. Het is allemaal hypothese, en dus een mening gebaseerd op een uitgangspunt
pi_156318954
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:44 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Een onderzoek gebasseerd op een model is totaal iets anders dan een model zelf voor waar aannemen.

Ook vreemd om dit model klakkeloos als waarheid te zien, maar onderzoeken af te schrijven vanwege verschillen tussen landen. Hoewel je natuurlijk gelijk hebt dat de VS en NL niet een op een te vergelijken zijn.
pi_156318971
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het onderbouwt de stelling veel beter dan jouw koude grond redenatie waar je geen enkele onderbouwing voor hebt
In Duitsland ligt het oplospercentage wat hoger dan in NL, tussen de 80 en de 90, en is de moord per capita lager.
Ik ken nog een veel beter onderbouwde hypothese waar jij met geen onderzoek tegen op kan. Bij uitvoering van de doodstraf is er na voltrekking 0% kans op recidive!!
pi_156318994
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:47 schreef Stompzinnig het volgende:

[..]

Een onderzoek gebasseerd op een model is totaal iets anders dan een model zelf voor waar aannemen.

Ook vreemd om dit model klakkeloos als waarheid te zien, maar onderzoeken af te schrijven vanwege verschillen tussen landen. Hoewel je natuurlijk gelijk hebt dat de VS en NL niet een op een te vergelijken zijn.
Jij neemt een onderzoek klakkeloos aan voor waar. Ik niet. Ik zou de praktijk wel eens willen zien, en dan kan je pas echt de resultaten naast elkaar leggen, Tot die tijd is het allemaal gebaseerd op een persoonlijke vooringenomen visie
  woensdag 23 september 2015 @ 12:51:17 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156319014

Een dikke 20 jaar na het legaliseren van Abortus daalt de zware criminaliteit gestaag in de VS.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156319220
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:48 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik ken nog een veel beter onderbouwde hypothese waar jij met geen onderzoek tegen op kan. Bij uitvoering van de doodstraf is er na voltrekking 0% kans op recidive!!
:') En wat als nu blijkt dat de verkeerde is berecht en de dader gewoon verder kon gaan?

Doodstraf is nogal definitief en het is heel logisch waarom de doodstraf in de VS duurder is dan levenslange celstraf. Dat het in China wellicht goedkoper is zegt dan ook genoeg over de rechtspraak daar.
pi_156319238
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:01 schreef Chewie het volgende:

[..]

:') En wat als nu blijkt dat de verkeerde is berecht en de dader gewoon verder kon gaan?

Doodstraf is nogal definitief en het is heel logisch waarom de doodstraf in de VS duurder is dan levenslange celstraf. Dat het in China wellicht goedkoper is zegt dan ook genoeg over de rechtspraak daar.
Dat is nu al zo vaak geopperd hier. Daar zijn we nu wel voorbij.
pi_156319291
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 08:16 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Weet je wat echt eng is? Moordenaars die als slachtoffer behandeld worden en na tien jaar weer op de maatschappij losgelaten worden. Pedo's die een nieuwe identiteit krijgen en in kinderrijke buurten geplaatst worden. Da's pas eng.
Dat is geen reactie op mijn post.
  woensdag 23 september 2015 @ 13:06:13 #193
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156319310
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:02 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dat is nu al zo vaak geopperd hier. Daar zijn we nu wel voorbij.
Nee, deze argumenten zijn niet weerlegd. We zijn er helemaal niet voorbij, het dé redenen om het niet te doen.
pi_156319365
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:06 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, deze argumenten zijn niet weerlegd. We zijn er helemaal niet voorbij, het dé redenen om het niet te doen.
Ik heb al meermaals gezegd enkel in gevallen waar het onomstotelijk vast staat. Zoals Mohammed B en Volkert van der Graaf, Koos Hartogs, etc
  woensdag 23 september 2015 @ 13:08:58 #195
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156319366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Strafkampen waar men zwaar werk moet doen tegen normaal loon.
Je begrijpt toch zelf ook wel dat zoiets organiseren de staat ook alleen maar geld kost. Dat "loon" is gewoon belastinggeld.

Bovendien stijgt de werkloosheid door gedetineerde werk te laten uitvoeren dat een gewone werknemer ook kan doen.
pi_156319390
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is geen reactie op mijn post.
Welke post? post nog eens dan?
  woensdag 23 september 2015 @ 13:10:14 #197
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156319393
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:08 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik heb al meermaals gezegd enkel in gevallen waar het onomstotelijk vast staat. Zoals Mohammed B en Volkert van der Graaf, Koos Hartogs, etc
En er is je ook al meermaals gezegd dat er niet zoiets bestaat als "onomstotelijk vaststaan". Het is een utopisch idee dat je de rechtspraak 100% vrij van fouten maakt. In elk land waar de doodstraf bestaat worden onschuldigen ter dood veroordeeld, daar ontkom je nooit aan. Dus zet het uit je hoofd dat dat kan en accepteer dat de doodstraf onherroepelijk betekent dat er structureel onschuldige burgers worden gedood door de staat.
pi_156319409
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:08 schreef Tijn het volgende:

[..]

Je begrijpt toch zelf ook wel dat zoiets organiseren de staat ook alleen maar geld kost. Dat "loon" is gewoon belastinggeld.

Bovendien stijgt de werkloosheid door gedetineerde werk te laten uitvoeren dat een gewone werknemer ook kan doen.
Nee, in plaats van op cel zitten niksen, beter in dienst van de staat commercieel werk verrichten.
  woensdag 23 september 2015 @ 13:11:38 #199
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156319418
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:11 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee, in plaats van op cel zitten niksen, beter in dienst van de staat commercieel werk verrichten.
Waarmee je het bedrijfsleven dus van inkomsten berooft en werknemers van een baan.
pi_156319431
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:10 schreef Tijn het volgende:

[..]

En er is je ook al meermaals gezegd dat er niet zoiets bestaat als "onomstotelijk vaststaan". Het is een utopisch idee dat je de rechtspraak 100% vrij van fouten maakt. In elk land waar de doodstraf bestaat worden onschuldigen ter dood veroordeeld, daar ontkom je nooit aan. Dus zet het uit je hoofd dat dat kan en accepteer dat de doodstraf onherroepelijk betekent dat er structureel onschuldige burgers worden gedood door de staat.
Soms is er geen twijfel omdat er zoveel bewijs is. Video, foto, getuigenverklaringen, DNA etc. Volkert van der Graaf en Mohammed B zijn er een goed voorbeeld van.
pi_156319471
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:06 schreef Tijn het volgende:

[..]

En al helemaal niet op de goedkope Chinese manier.

Als je al voor de doodstraf bent maar alleen als schuld 100% vast staat zoals HongKongPhoey beweert dan kun je niet aankomen met een argument "dat het in China wel goedkoper is", dan heb je of er geen bal van begrepen of het boeit je niet dat er ook onschuldigen tussen de ter dood veroordeelden kunnen zitten.

HongKongPhoey is vrij slecht in het verbloemen dat hij niet over feiten beschikt en eigenlijk gewoon een tokkie is die vanuit zijn onderbuik redeneert.
pi_156319472
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:11 schreef Tijn het volgende:

[..]

Waarmee je het bedrijfsleven dus van inkomsten berooft en werknemers van een baan.
Och, dan marde klusjes die niemand wil doen he? Die zijn er wel. Hebben we ook geen Oostblokkers nodig he?
pi_156319475
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:12 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Soms is er geen twijfel omdat er zoveel bewijs is. Video, foto, getuigenverklaringen, DNA etc. Volkert van der Graaf en Mohammed B zijn er een goed voorbeeld van.
Allemaal geen onfeilbare bewijzen. 100% zekerheid is er nooit. En als je beweert onschuldigen te willen beschermen is het raar dat je dan vervolgens wel het risico wil nemen om onschuldigen te vermoorden.
  woensdag 23 september 2015 @ 13:15:54 #204
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156319492
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:12 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

We blijven in herhaling vallen: ook bij gerechtelijke dwalingen dacht men dat het ging om terechte veroordelingen. Een rechter legt geen straf op wanneer niet voldoende bewezen is verklaard dat iemand een feit gepleegd heeft. Dat we nu achteraf makkelijk het kaf van het koren kunnen scheiden, wil niet zeggen dat dat tijdens de hoorzitting ook kan.
pi_156319594
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:10 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

:')

Serieus... lees dan zelf even terug. Dat jij Haushofer quote en daaronder tekst plaatst die niets met zijn reactie te maken heeft is niet zijn probleem.

Algemeen mag je posts van anderen wel wat nauwkeuriger lezen en een oprechte poging doen om te begrijpen wat zij ermee bedoelen voordat je ergens op reageert. Dat gaat nog steeds te vaak mis.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 23 september 2015 @ 13:21:53 #206
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_156319616
Een ander nadeel van gevangen werk uit te laten voeren is trouwens dat je je economie afhankelijk maakt van een bepaald aantal gevangengen. Zijn de gevangenissen relatief leeg, dan zul je meer mensen op moeten pakken, want anders blijft dat werk liggen. Dat zet de deur open naar een uiterst twijfelachtig beleid.
pi_156319657
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

:')

Serieus... lees dan zelf even terug. Dat jij Haushofer quote en daaronder tekst plaatst die niets met zijn reactie te maken heeft is niet zijn probleem.

Algemeen mag je posts van anderen wel wat nauwkeuriger lezen en een oprechte poging doen om te begrijpen wat zij ermee bedoelen voordat je ergens op reageert. Dat gaat nog steeds te vaak mis.
Kan, ik probeer op iedereen in te gaan, kan een foutje er in sluipen natuurlijk. Ik ben God niet toch? Anders bestond ik niet. Maar aangezien er nu weer een paar komen om te klieren, ben ik ff weg
pi_156319910
Ja bij doodstraf is de kans op recidive 0% tenminste als je de juiste persoon hebt opgepakt en als je niet zoveel waarde hecht aan een goede rechtspraak dan kan de doodstraf inderdaad gewoon goedkoper zijn.

Het probleem is alleen dat je met zulke uitspraken duidelijk aangeeft dat je weinig waarde hecht aan een goede rechtspraak en ook geen problemen hebt met onschuldige slachtoffers.

edit: quote verwijderd

[ Bericht 25% gewijzigd door Perrin op 23-09-2015 15:39:48 ]
pi_156320044
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:24 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Kan, ik probeer op iedereen in te gaan, kan een foutje er in sluipen natuurlijk. Ik ben God niet toch? Anders bestond ik niet. Maar aangezien er nu weer een paar komen om te klieren, ben ik ff weg
Dit zeg ik niet om te klieren of om je te pesten, ik denk dat al gauw 80% van de aanvaringen die jij hebt met anderen in dit forum direct te herleiden is op onnauwkeurig lezen van jouw kant.

Zoals ik al vaker heb gezegd verschil jij veel minder van mening met de andere gebruikers hier dan jij zelf denkt. Maar zolang jij iets anders leest dan ze werkelijk zeggen kom je daar niet achter.
pi_156321761
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:24 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Mwah mijn onderbouwde post ben je ook straal aan het negeren.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_156321923
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:44 schreef Tamashii het volgende:

[..]

Mwah mijn onderbouwde post ben je ook straal aan het negeren.
Tsja, dit was de enige vraag die er in stond.
quote:
Heb je ervaring met het verblijven in zo'n hotelkamer?
Vond het nou niet echt een heel erg goede vraag
pi_156322334
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:50 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Er stond nog een uitgebreide toelichting onder die vraag. Die is niet geheel irrelevant.

Dit ben ik nu, in een poging je te helpen, aan het teruglezen. Eigenlijk zou jij dat zelf moeten doen.
pi_156323152
TS, ik raad je nogmaals aan om op te zoeken hoe je een goede discussie voert. Of, op z'n minst, voor je op verzenden klikt eens heel goed jouw post en de post waarop je reageert door te lezen en te kijken of jouw antwoord wel echt een reactie op de quote is. En ook goed kijken of de conclusie die je trekt wel een terechte is die volgt uit je redenatie.

Op deze manier is het gewoon echt geen doen.
pi_156324236
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:50 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Ongelofelijk. Wat een stupide manier van denken... Jij ziet jezelf als middelpunt van een bekrompen standbeeld waarbij je alle tegenargumenten over een kam scheert en de rest negeert. Chapeau.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_156324996
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:10 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ehm, waar je op reageert. Dat is hoe communicatie werkt. Als ik b.v. zeg "ik ben tegen de doodstraf" en jij reageert met "dropveters zijn lekker", dan is dat ook geen reactie op mijn uitspraak.

Als ik zeg "ik ben tegen verkrachting" en jij zegt "nee, dropveters zijn lekker!" dan is dat ook geen reactie op mijn uitspraak. Dat is gewoon een losse uitspraak die totaal geen verband houdt met wat ik eerder zei.

Ik verwacht eigenlijk dat je dat zelf ook wel snapt, maar bij deze.
  donderdag 24 september 2015 @ 07:55:40 #216
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156342741
Vanaf hier maar weer over de doodstraf..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_156344107
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

En al helemaal niet op de goedkope Chinese manier.

Als je al voor de doodstraf bent maar alleen als schuld 100% vast staat zoals HongKongPhoey beweert dan kun je niet aankomen met een argument "dat het in China wel goedkoper is", dan heb je of er geen bal van begrepen of het boeit je niet dat er ook onschuldigen tussen de ter dood veroordeelden kunnen zitten.

HongKongPhoey is vrij slecht in het verbloemen dat hij niet over feiten beschikt en eigenlijk gewoon een tokkie is die vanuit zijn onderbuik redeneert.
Guttegut, je beweert hier in één alinea dat HKP ongelijk heeft, gooit er nog een sneer achteraan zonder zèlf ook maar met bronnen te komen. Ziehier de typische FOK!-er.

Doodstraf kun je zo duur maken als je wilt; richt er een mooi hokje voor in bij een crematorium en ik doe er elke dag 4 à 5. Na de procedure kan ik de as daarna keurig eventueel thuis in de bruine kliko dumpen.
Levenslang met gevangenbewaarders, catering, gratis opleidingen etc etc, advokaten en rechters voor 30 jaar rechtzaken kosten zeker ook niets?
Racist
pi_156344212
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:00 schreef Toga het volgende:

[..]

Guttegut, je beweert hier in één alinea dat HKP ongelijk heeft, gooit er nog een sneer achteraan zonder zèlf ook maar met bronnen te komen. Ziehier de typische FOK!-er.
Zie hier de user die zich er mee gaat bemoeien zonder ook maar iets gelezen te hebben :')

quote:
Doodstraf kun je zo duur maken als je wilt; richt er een mooi hokje voor in bij een crematorium en ik doe er elke dag 4 à 5. Na de procedure kan ik de as daarna keurig eventueel thuis in de bruine kliko dumpen.
Dat klopt als je weinig waarde hecht aan een goede rechtsgang zoals in China kan het spotgoedkoop, wil je zoveel mogelijk uitsluiten dat je onschuldigen ter dood veroordeeld dan word het toch een stuk duurder.

quote:
Levenslang met gevangenbewaarders, catering, gratis opleidingen etc etc, advokaten en rechters voor 30 jaar rechtzaken kosten zeker ook niets?
Door wie word dat gezegd? Als je je best had gedaan om ook maar iets van deze discussie te volgen dan had je kunnen lezen dat de doodstraf in "beschaafdere" landen duurder is dan levenslange opsluiting en zelfs in die landen worden nog fouten gemaakt en blijken er achteraf onschuldige mensen ter dood veroordeeld.
pi_156344404
Je moet eerst eens bekijken hoeveel een goede uitvoering van de doodstraf mogelijk is binnen Nederland. Dan moet je gaan kijken wanneer er voldoende bewijs is om het toe te passen. En ja, er zijn gevallen waar er voldoende bewijs is, zeker met DNA tegenwoordig, daarnaast overal hangen camera's, etc.

Volkert van der Graaf had wat mij betreft zo een spuitje kunnen krijgen, ook Mohammed B en Koos Hartogs. Dat zijn de bekendere zaken, er zullen er nog wel meer zijn die dusdanig stevig onderbouwd zijn.

Maar allereerst moet je je afvragen wat zwaarder weegt. Het leven van een moordenaar of het leven van toekomstige slachtoffers van recidive. Ook moet je rekening houden met het rechtvaardigheidsgevoel van de nabestaanden, die krijgen levenslang!!

Verdient een Volkert van der Graaf uberhaupt nog wel een kans? Hij heeft doelbewust en bij vol bewustzijn zijn daad gepleegd!
pi_156344946
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:16 schreef HongKongPhoey het volgende:

Je moet eerst eens bekijken hoeveel een goede uitvoering van de doodstraf mogelijk is binnen Nederland. Dan moet je gaan kijken wanneer er voldoende bewijs is om het toe te passen. En ja, er zijn gevallen waar er voldoende bewijs is, zeker met DNA tegenwoordig, daarnaast overal hangen camera's, etc.
Daar gaat 1 van de belangrijkste bezwaren, het risico van onschuldigen die worden geexecuteerd, over: wanneer is er nu precies sprake van 'voldoende bewijs'?

Als dat is: 'het is volledig uitgesloten dat de verdachte de misdaad niet heeft begaan' dan is zo'n standpunt op voorhand onwetenschappelijk. Er bestaat niet zoiets als '100% zekerheid'.

En dat betekent concreet dat je van een rechter gaat verlangen dat hij uitspraken gaat doen over waarschijnlijkheid. "Deze persoon krijgt de doodsstraf omdat ik de kans dat hij de moord niet heeft gepleegd kleiner acht dan 1%, maar deze andere persoon krijgt levenslang want de kans dat hij onschuldig is is misschien wel 5%".

Een rechter die op die manier gaat kijken naar het strafrecht, dat is volstrekt onverkoopbaar. Een advocaat van de persoon die dan levenslang krijgt zou onmiddelijk, en terecht, vrijspraak gaan aanvragen omdat schuld niet is vastgesteld.

quote:

Volkert van der Graaf had wat mij betreft zo een spuitje kunnen krijgen, ook Mohammed B en Koos Hartogs. Dat zijn de bekendere zaken, er zullen er nog wel meer zijn die dusdanig stevig onderbouwd zijn.

Maar allereerst moet je je afvragen wat zwaarder weegt. Het leven van een moordenaar of het leven van toekomstige slachtoffers van recidive.
Als het gaat om de kans op recidive zou je juist moeten pleiten voor het vrijlaten van Volkert van der Graaf. De kans op recidive lijkt me in dat geval verwaarloosbaar. En dat geldt overigens voor de meeste moorden. Het gaat bijna altijd om 1 specifiek slachtoffer, niet om het soort psychopaat dat aan de lopende band moorden pleegt.

quote:

Ook moet je rekening houden met het rechtvaardigheidsgevoel van de nabestaanden, die krijgen levenslang!!
Waarom moet dat? Ik vind de dood van de dader eisen uit een (misplaatst) gevoel voor rechtvaardigheid net zo banaal en verwerpelijk als het plegen van een moord.

quote:

Verdient een Volkert van der Graaf uberhaupt nog wel een kans? Hij heeft doelbewust en bij vol bewustzijn zijn daad gepleegd!
Als het denkbaar is dat hij weer een normaal functionerend lid van de maatschappij wordt, ik zou niet weten waarom niet.
pi_156345211
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar gaat 1 van de belangrijkste bezwaren, het risico van onschuldigen die worden geexecuteerd, over: wanneer is er nu precies sprake van 'voldoende bewijs'?

Als dat is: 'het is volledig uitgesloten dat de verdachte de misdaad niet heeft begaan' dan is zo'n standpunt op voorhand onwetenschappelijk. Er bestaat niet zoiets als '100% zekerheid'.

Maar er bestaat wel een "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid", en dat kun je erkennen als praktisch vaststaand.

quote:
En dat betekent concreet dat je van een rechter gaat verlangen dat hij uitspraken gaat doen over waarschijnlijkheid. "Deze persoon krijgt de doodsstraf omdat ik de kans dat hij de moord niet heeft gepleegd kleiner acht dan 1%, maar deze andere persoon krijgt levenslang want de kans dat hij onschuldig is is misschien wel 5%".
En wat is daar het probleem mee?
quote:
Een rechter die op die manier gaat kijken naar het strafrecht, dat is volstrekt onverkoopbaar. Een advocaat van de persoon die dan levenslang krijgt zou onmiddelijk, en terecht, vrijspraak gaan aanvragen omdat schuld niet is vastgesteld.
Waar baseer je die onverkoopbaarheid op? Dat is jouw aanname Molurus, het s geen absolute waarheid.

Daarnaast moet je het ook niet zien in het huidige rechtsstelsel, ik ben er voor om rechter die onzorgvuldigheid te verwijten valt, ook er op te kunnen aanpakken. Dit zou kunnen door andere rechters anoniem dezelfde zaak te laten behandelen en de uitkomsten naast elkaar te leggen in specifieke gevallen.
quote:
Als het gaat om de kans op recidive zou je juist moeten pleiten voor het vrijlaten van Volkert van der Graaf. De kans op recidive lijkt me in dat geval verwaarloosbaar. En dat geldt overigens voor de meeste moorden. Het gaat bijna altijd om 1 specifiek slachtoffer, niet om het soort psychopaat dat aan de lopende band moorden pleegt.
O? verwaarloosbaar? Waarom mag je de doodstraf niet uitvoeren als er geen 100% zekerheid is, maar wel een moordenaar waarbij het begrip "verwaarloosbaar" is(en dus verre van 100% zekerheid dat hij niet weer gaat moorden) wel weer vrijlaten? Is dat niet meten met 2 maten? Waarom moet hij dan niet vast blijven zitten als het niet 100% zeker is dat hij niet weer gaat moorden? Dat klinkt echt als met 2 maten meten. Je stelt bij het 1 onmogelijk hoge criteria, maar bij de anders neem je het losjes uit de pols?

[ Bericht 20% gewijzigd door HongKongPhoey op 24-09-2015 11:11:16 ]
pi_156345320
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:57 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar er bestaat wel een "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid", en dat kun je erkennen als praktisch vaststaand.
"Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" is en blijft subjectief. Voor de 1 is dat > 95%, voor de ander is dat >99%.

Een rechter kan het zich niet permitteren om zijn eigen subjectiviteit te laten meewegen in de strafbepaling. Eventueel wel in het oordeel of iemand schuldig is of niet, maar niet ten aanzien van de strafmaat.

"Ik geef deze man levenslang en niet de doodsstraf omdat er in mijn beleving geen 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' is." is een uitspraak die een rechter eenvoudig niet, nooit, kan doen. De rechtsspraak zou daarmee een lachertje worden.
pi_156345369
quote:

[..]

En wat is daar het probleem mee?
Het probleem daarmee is dat de waarschijnlijkheid van schuld niet kan worden meegewogen in de strafmaat. Een rechter moet een uitspraak doen over of iemand schuldig is of niet. De strafmaat kan niet afhankelijk zijn van de waarschijnlijkheid dat iemand alsnog onschuldig is.
pi_156345461
quote:

[..]

Nee dat kan je niet.

In de VS is 4,1% van de ter dood veroordeelden achteraf onschuldig gebleken, dat blijkt uit onderzoek onder 7400 veroordelingen, dan heb je het dus over 303 mensen

http://www.scientias.nl/m(...)dodencel-onschuldig/
pi_156345731
edit: quote verwijderd

Ik laat je met cijfers zien dat er niet zoiets bestaat als "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" maar het is duidelijk dat jij die 303 onterecht veroordeelden van minder belang vind dan de kleine kans op recidive.

[ Bericht 26% gewijzigd door Perrin op 24-09-2015 11:54:49 ]
pi_156345745
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:43 schreef Molurus het volgende:
Waarom moet dat? Ik vind de dood van de dader eisen uit een (misplaatst) gevoel voor rechtvaardigheid net zo banaal en verwerpelijk als het plegen van een moord.
Ik vind dat je als je het leven van een ander neemt, zoals volkert van der Graaf, Bouyeri, Koos hartogs onder andere dat bij hun slachtoffers hebben gedaan een goede reden om het belang van nabestaanden in hoger achting te hebben staan als dat van de daders ja. Of vindt jij het leven van de dader minstens net zo belangrijk?
pi_156346285
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee dat kan je niet.

In de VS is 4,1% van de ter dood veroordeelden achteraf onschuldig gebleken, dat blijkt uit onderzoek onder 7400 veroordelingen, dan heb je het dus over 303 mensen

http://www.scientias.nl/m(...)dodencel-onschuldig/
Laat staan het aantal mensen wat met een betere/andere advocaat mss niet ter dood veroordeeld zouden zijn.
pi_156346396
quote:

[..]

Waar baseer je die onverkoopbaarheid op? Dat is jouw aanname Molurus, het s geen absolute waarheid.
Het is de absolute waarheid dat het juridisch niet mogelijk is om de waarschijnlijkheid van onschuld te laten meewegen in de strafmaat. Dat kun je wel willen, maar het kan niet.

En al zou het kunnen dan zou je iedereen die niet voldoet aan jouw waarschijnlijkheidscriterium moeten vrijspreken. Dat betekent alleen maar dat er dan meer mensen worden vrijgesproken. Ook mensen die zeer waarschijnlijk schuldig zijn. (Maar niet 'met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'.)

quote:

Daarnaast moet je het ook niet zien in het huidige rechtsstelsel, ik ben er voor om rechter die onzorgvuldigheid te verwijten valt, ook er op te kunnen aanpakken. Dit zou kunnen door andere rechters anoniem dezelfde zaak te laten behandelen en de uitkomsten naast elkaar te leggen in specifieke gevallen.
Je wou rechters die inschattingsfouten maken strafrechtelijk gaan vervolgen? Nou, succes met het zoeken van rechters die onder die voorwaarden aan de slag willen.

quote:

[..]

O? verwaarloosbaar? Waarom mag je de doodstraf niet uitvoeren als er geen 100% zekerheid is, maar wel een moordenaar waarbij het begrip "verwaarloosbaar" is(en dus verre van 100% zekerheid dat hij niet weer gaat moorden) wel weer vrijlaten?
Ik kan ook niet zeggen dat ik 100% zeker weet dat jij geen moord gaat plegen. Moeten we jou dan niet preventief executeren?

quote:

Is dat niet meten met 2 maten? Waarom moet hij dan niet vast blijven zitten als het niet 100% zeker is dat hij niet weer gaat moorden? Dat klinkt echt als met 2 maten meten. Je stelt bij het 1 onmogelijk hoge criteria, maar bij de anders neem je het losjes uit de pols?
Nee. Een rechter moet er namelijk vanuit gaan dat iemand geen moord gaat plegen. Dat is puur om te voorkomen dat we op basis van verdenkingen mensen gaan vervolgen.
pi_156346419
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:22 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik vind dat je als je het leven van een ander neemt, zoals volkert van der Graaf, Bouyeri, Koos hartogs onder andere dat bij hun slachtoffers hebben gedaan een goede reden om het belang van nabestaanden in hoger achting te hebben staan als dat van de daders ja. Of vindt jij het leven van de dader minstens net zo belangrijk?
Het executeren van daders is niet aanwijsbaar in het belang van de nabestaanden. Onzin.
pi_156346466
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is de absolute waarheid dat het juridisch niet mogelijk is om de waarschijnlijkheid van onschuld te laten meewegen in de strafmaat. Dat kun je wel willen, maar het kan niet.

De wet kan je gewoon aanpassen hoor, daarmee is de absoluutheid niet veel waard
quote:
Ik kan ook niet zeggen dat ik 100% zeker weet dat jij geen moord gaat plegen. Moeten we jou dan niet preventief executeren?
Nou, waarom dan niet die 100% aanhouden?
pi_156346633
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het executeren van daders is niet aanwijsbaar in het belang van de nabestaanden. Onzin.
Wat je nu zegt is echt pertinente nonsense. Jij kan niet spreken voor nabestaanden!!
pi_156346666
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:

Nee. Een rechter moet er namelijk vanuit gaan dat iemand geen moord gaat plegen. Dat is puur om te voorkomen dat we op basis van verdenkingen mensen gaan vervolgen.
En dat is dus vreselijk naief in veel gevallen
pi_156347105
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

En dat is dus vreselijk naief in veel gevallen
Kom nu eerst eens met bronnen dat dit het geval zou zijn? Tot nu toe alleen maar argumenten gezien die nu niet echt voor de doodstraf pleiten.
pi_156347146
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:29 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kom nu eerst eens met bronnen dat dit het geval zou zijn? Tot nu toe alleen maar argumenten gezien die nu niet echt voor de doodstraf pleiten.
Ik ga sowieso niet op je in, ik heb je duidelijk gemaakt waarom. Dat heeft te maken met je eerdere gedrag. :W
pi_156347164
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:32 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik ga sowieso niet op je in, ik heb je duidelijk gemaakt waarom. Dat heeft te maken met je eerdere gedrag. :W
En toch ga je op me in behalve dan inhoudelijk.
pi_156347450
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Wat je nu zegt is echt pertinente nonsense. Jij kan niet spreken voor nabestaanden!!
Ja, dat kan ik wel.

Met het executeren van daders komen de doden niet terug en wordt het psychologisch trauma van de nabestaanden ook niet opgelost.

Het idee dat de daders zoveel mogelijk moeten lijden is een nogal barbaarse benadering van rechtvaardigheid. Iets waar we ons in de middeleeuwen mee bezig hielden.

Dat de nabestaanden slachtoffers zijn van een misdrijf geeft ze niet het recht om op de stoel van de rechter te gaan zitten.

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 24-09-2015 12:55:58 ]
pi_156347477
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

De wet kan je gewoon aanpassen hoor, daarmee is de absoluutheid niet veel waard
Lees nog eens wat ik precies zeg en waar ik het label 'absoluut' aan hang.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 11:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nou, waarom dan niet die 100% aanhouden?
Als je 100% zeker wilt weten dat niemand een moord pleegt dan zul je iedereen preventief de doodsstraf moeten geven.

Daarom niet dus.
pi_156347709
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, dat kan ik wel.

Met het executeren van daders komen de doden niet terug en wordt het psychologisch trauma van de nabestaanden ook niet opgelost.

Maar daar ging het niet over. Het ging over het rechtvaardigheidsgevoel.
pi_156347782
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je 100% zeker wilt weten dat niemand een moord pleegt dan zul je iedereen preventief de doodsstraf moeten geven.

Daarom niet dus.
Nee, want dan heb je meer onschuldige slachtoffers als schuldige veroordeelden. Wanneer iemand eenmaal bij volle bewustzijn iemand vermoord, zonder dat er maar enigzins sprake is van directe zelfverdediging. Dan is de kans groot dat de persoon een mindset heeft waarin de persoon hetzelfde weer zal doen.

Je bent nu echt enorm aan het bagatelliseren, daar waar je geen goede tegenargumenten hebt, siert je niet
pi_156347908
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 13:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar daar ging het niet over. Het ging over het rechtvaardigheidsgevoel.
Wat hebben nabestaanden daar aan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')