Ik vind dat je als je het leven van een ander neemt, zoals volkert van der Graaf, Bouyeri, Koos hartogs onder andere dat bij hun slachtoffers hebben gedaan een goede reden om het belang van nabestaanden in hoger achting te hebben staan als dat van de daders ja. Of vindt jij het leven van de dader minstens net zo belangrijk?quote:Op donderdag 24 september 2015 10:43 schreef Molurus het volgende:
Waarom moet dat? Ik vind de dood van de dader eisen uit een (misplaatst) gevoel voor rechtvaardigheid net zo banaal en verwerpelijk als het plegen van een moord.
Laat staan het aantal mensen wat met een betere/andere advocaat mss niet ter dood veroordeeld zouden zijn.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dat kan je niet.
In de VS is 4,1% van de ter dood veroordeelden achteraf onschuldig gebleken, dat blijkt uit onderzoek onder 7400 veroordelingen, dan heb je het dus over 303 mensen
http://www.scientias.nl/m(...)dodencel-onschuldig/
Het is de absolute waarheid dat het juridisch niet mogelijk is om de waarschijnlijkheid van onschuld te laten meewegen in de strafmaat. Dat kun je wel willen, maar het kan niet.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Waar baseer je die onverkoopbaarheid op? Dat is jouw aanname Molurus, het s geen absolute waarheid.
Je wou rechters die inschattingsfouten maken strafrechtelijk gaan vervolgen? Nou, succes met het zoeken van rechters die onder die voorwaarden aan de slag willen.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Daarnaast moet je het ook niet zien in het huidige rechtsstelsel, ik ben er voor om rechter die onzorgvuldigheid te verwijten valt, ook er op te kunnen aanpakken. Dit zou kunnen door andere rechters anoniem dezelfde zaak te laten behandelen en de uitkomsten naast elkaar te leggen in specifieke gevallen.
Ik kan ook niet zeggen dat ik 100% zeker weet dat jij geen moord gaat plegen. Moeten we jou dan niet preventief executeren?quote:Op donderdag 24 september 2015 10:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O? verwaarloosbaar? Waarom mag je de doodstraf niet uitvoeren als er geen 100% zekerheid is, maar wel een moordenaar waarbij het begrip "verwaarloosbaar" is(en dus verre van 100% zekerheid dat hij niet weer gaat moorden) wel weer vrijlaten?
Nee. Een rechter moet er namelijk vanuit gaan dat iemand geen moord gaat plegen. Dat is puur om te voorkomen dat we op basis van verdenkingen mensen gaan vervolgen.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Is dat niet meten met 2 maten? Waarom moet hij dan niet vast blijven zitten als het niet 100% zeker is dat hij niet weer gaat moorden? Dat klinkt echt als met 2 maten meten. Je stelt bij het 1 onmogelijk hoge criteria, maar bij de anders neem je het losjes uit de pols?
Het executeren van daders is niet aanwijsbaar in het belang van de nabestaanden. Onzin.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik vind dat je als je het leven van een ander neemt, zoals volkert van der Graaf, Bouyeri, Koos hartogs onder andere dat bij hun slachtoffers hebben gedaan een goede reden om het belang van nabestaanden in hoger achting te hebben staan als dat van de daders ja. Of vindt jij het leven van de dader minstens net zo belangrijk?
De wet kan je gewoon aanpassen hoor, daarmee is de absoluutheid niet veel waardquote:Op donderdag 24 september 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is de absolute waarheid dat het juridisch niet mogelijk is om de waarschijnlijkheid van onschuld te laten meewegen in de strafmaat. Dat kun je wel willen, maar het kan niet.
Nou, waarom dan niet die 100% aanhouden?quote:Ik kan ook niet zeggen dat ik 100% zeker weet dat jij geen moord gaat plegen. Moeten we jou dan niet preventief executeren?
Wat je nu zegt is echt pertinente nonsense. Jij kan niet spreken voor nabestaanden!!quote:Op donderdag 24 september 2015 11:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het executeren van daders is niet aanwijsbaar in het belang van de nabestaanden. Onzin.
En dat is dus vreselijk naief in veel gevallenquote:Op donderdag 24 september 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
Nee. Een rechter moet er namelijk vanuit gaan dat iemand geen moord gaat plegen. Dat is puur om te voorkomen dat we op basis van verdenkingen mensen gaan vervolgen.
Kom nu eerst eens met bronnen dat dit het geval zou zijn? Tot nu toe alleen maar argumenten gezien die nu niet echt voor de doodstraf pleiten.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En dat is dus vreselijk naief in veel gevallen
Ik ga sowieso niet op je in, ik heb je duidelijk gemaakt waarom. Dat heeft te maken met je eerdere gedrag.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kom nu eerst eens met bronnen dat dit het geval zou zijn? Tot nu toe alleen maar argumenten gezien die nu niet echt voor de doodstraf pleiten.
En toch ga je op me in behalve dan inhoudelijk.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik ga sowieso niet op je in, ik heb je duidelijk gemaakt waarom. Dat heeft te maken met je eerdere gedrag.
Ja, dat kan ik wel.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is echt pertinente nonsense. Jij kan niet spreken voor nabestaanden!!
Lees nog eens wat ik precies zeg en waar ik het label 'absoluut' aan hang.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De wet kan je gewoon aanpassen hoor, daarmee is de absoluutheid niet veel waard
Als je 100% zeker wilt weten dat niemand een moord pleegt dan zul je iedereen preventief de doodsstraf moeten geven.quote:Op donderdag 24 september 2015 11:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nou, waarom dan niet die 100% aanhouden?
Maar daar ging het niet over. Het ging over het rechtvaardigheidsgevoel.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik wel.
Met het executeren van daders komen de doden niet terug en wordt het psychologisch trauma van de nabestaanden ook niet opgelost.
Nee, want dan heb je meer onschuldige slachtoffers als schuldige veroordeelden. Wanneer iemand eenmaal bij volle bewustzijn iemand vermoord, zonder dat er maar enigzins sprake is van directe zelfverdediging. Dan is de kans groot dat de persoon een mindset heeft waarin de persoon hetzelfde weer zal doen.quote:Op donderdag 24 september 2015 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je 100% zeker wilt weten dat niemand een moord pleegt dan zul je iedereen preventief de doodsstraf moeten geven.
Daarom niet dus.
Wat hebben nabestaanden daar aan?quote:Op donderdag 24 september 2015 13:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar daar ging het niet over. Het ging over het rechtvaardigheidsgevoel.
Jij had het over het belang van de nabestaanden.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar daar ging het niet over. Het ging over het rechtvaardigheidsgevoel.
Het gevoel dat iemand niet makkelijk wegkomt met die daad. Het lijkt mij een vreselijk gevoel als een dierbare door een "idioot" uit je leven is geramd of geschoten en de dader op jouw kosten(belasting) wat jaartjes in een hotelkamer(gevangenis kan je het amper noemen) en daarna gewoon weer vrij rondloopt. Helemaal iemand als eerder genoemde figuren die geen enkele spijt betuigen.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat hebben nabestaanden daar aan?
Belang van nabestaanden ja. Rechtvaardigheidsgevoel is dat ja.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij had het over het belang van de nabestaanden.
Een ziekelijke vergeldingsdrang valt daar niet onder.
Waar zijn de argumenten? Het enige wat ik hier lees zijn onderbuikgevoelens die geen enkele overeenkomsten hebben met de realiteit.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het gevoel dat iemand niet makkelijk wegkomt met die daad. Het lijkt mij een vreselijk gevoel als een dierbare door een "idioot" uit je leven is geramd of geschoten en de dader op jouw kosten(belasting) wat jaartjes in een hotelkamer(gevangenis kan je het amper noemen) en daarna gewoon weer vrij rondloopt. Helemaal iemand als eerder genoemde figuren die geen enkele spijt betuigen.
Ja, dat. Kan je je dat indenken?
Het lijkt erop dat hij rechters persoonlijk aansprakelijk wil stellen voor gemaakte fouten:quote:Op donderdag 24 september 2015 13:27 schreef Chewie het volgende:
Ben best voor zwaardere straffen bij zulke vergrijpen maar de doodstraf is nogal absoluut en gezien de foutmarge in de VS (4,1% is nogal wat) lijkt me dat niet de beste oplossing.
Maar om even op de emotie te spelen zoals jij zo graag wil, wat wil je doen aan de familie van een ter dood veroordeelde als deze onterecht om het leven is gebracht? Of zie je dat gewoon als "nevenschade"?
Dat betekent concreet dat de rechters in die 4.1% van de gevallen vervolgd zullen moeten worden voor minimaal doodslag. Lijkt me ook geen werkbare oplossing. Daar zal het strafrecht echt niet nauwkeuriger van worden.quote:Op donderdag 24 september 2015 10:57 schreef HongKongPhoey het volgende:
Daarnaast moet je het ook niet zien in het huidige rechtsstelsel, ik ben er voor om rechter die onzorgvuldigheid te verwijten valt, ook er op te kunnen aanpakken.
Heb ik gezegd hoe men vervolgd moet worden? ik heb enkel gezegd dat het gevolgen moet hebben, niet over welke gevolgen. Nu komt het er op neer dat men uitgaat van de absolute objectiviteit van rechters. Vaak ook niet terecht. Maar een rechter kan er bijna niet op aangepakt worden.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat hij rechters persoonlijk aansprakelijk wil stellen voor gemaakte fouten:
[..]
Dat betekent concreet dat de rechters in die 4.1% van de gevallen vervolgd zullen moeten worden voor minimaal doodslag. Lijkt me ook geen werkbare oplossing. Daar zal het strafrecht echt niet nauwkeuriger van worden.
Maar dat beantwoordt nog steeds de vraag niet wat nabestaanden daar aan hebben.quote:Op donderdag 24 september 2015 13:19 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het gevoel dat iemand niet makkelijk wegkomt met die daad. Het lijkt mij een vreselijk gevoel als een dierbare door een "idioot" uit je leven is geramd of geschoten en de dader op jouw kosten(belasting) wat jaartjes in een hotelkamer(gevangenis kan je het amper noemen) en daarna gewoon weer vrij rondloopt. Helemaal iemand als eerder genoemde figuren die geen enkele spijt betuigen.
Ja, dat. Kan je je dat indenken?
Maar jij appelleert wel aan het belang van de nabestaanden om te pleiten vóór de doodstraf. Waarom kan jij wel spreken voor de nabestaanden?quote:Op donderdag 24 september 2015 12:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wat je nu zegt is echt pertinente nonsense. Jij kan niet spreken voor nabestaanden!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |