Ja, in de gevangenis moeten zitten is straf.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hotelarrest is straf? Nabestaanden hebben levenslang!
Het gaat mij om met name die gevallen, en bijna nooit? r zijn wel meer van dat soort gevallen. Maar deze kent iedereen.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Interessant dat je er nu meervoud van maakt. Dit zijn juist unieke gevallen die zelden tot nooit voorkomen. Ik vind het onzin om het gehele rechtssysteem in te richten op basis van zulke uitschieters.
Het is 10 jaar huisarrest in een hotelkamer. Tegenover iemand het leven ontnemen. Dat noem je een straf?quote:Op woensdag 23 september 2015 08:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, in de gevangenis moeten zitten is straf.
Moord komt überhaupt zelden tot nooit voor in Nederland. De moorden die gepleegd worden zijn vrijwel allemaal binnen de georganiseerde misdaad (liquidaties van criminelen onderling, want die kunnen nou eenmaal niet naar de politie stappen) of binnen de huiselijke sfeer (een vrouw vermoordt haar man, een man wordt vermoord door een vriend, etc.).quote:Op woensdag 23 september 2015 08:45 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het gaat mij om met name die gevallen, en bijna nooit? r zijn wel meer van dat soort gevallen. Maar deze kent iedereen.
Ja.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:46 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het is 10 jaar huisarrest in een hotelkamer. Tegenover iemand het leven ontnemen. Dat noem je een straf?
Ik zou maar eens beginnen met dit uit te leggen, voordat je aan komt zetten met de doodstraf. Ik weet niet wat je bedoelt met "het huidige systeem moet op de schop". Ik ken alleen het huidige rechtssysteem en ik vind dat daarin de doodstraf niet op z'n plaats is.quote:Op woensdag 23 september 2015 01:12 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar ik geef toch ook meermaals aan dat het huidige systeem op de schop moet?
Da's dus gewoon niet waar. Kijk enkel eens alleen al naar waar Peter R de Vries 25 jaar van geleefd heeft. Moorden genoeg!!quote:Op woensdag 23 september 2015 08:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Moord komt überhaupt zelden tot nooit voor in Nederland. De moorden die gepleegd worden zijn vrijwel allemaal binnen de georganiseerde misdaad (liquidaties van criminelen onderling, want die kunnen nou eenmaal niet naar de politie stappen) of binnen de huiselijke sfeer (een vrouw vermoordt haar man, een man wordt vermoord door een vriend, etc.).
Een paar honderd moorden lijkt veel op televisie, maar is in het grote geheel op de schaal van het hele land een heel erg laag aantal.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Da's dus gewoon niet waar. Kijk enkel eens alleen al naar waar Peter R de Vries 25 jaar van geleefd heeft. Moorden genoeg!!
Het is veel te mild, een dader wordt al gelijk omgedoopt tot slachtoffer. Pedofielen komen veel te makkelijk vrij, en gaan ook veel te makkelijk weer de fout in. Ook gaat er veel te vaak iets mis met TBS 'ers die ontsnappen e.d.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zou maar eens beginnen met dit uit te leggen, voordat je aan komt zetten met de doodstraf. Ik weet niet wat je bedoelt met "het huidige systeem moet op de schop". Ik ken alleen het huidige rechtssysteem en ik vind dat daarin de doodstraf niet op z'n plaats is.
O ja. Wat is nou een paar honderd moorden?quote:Op woensdag 23 september 2015 08:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een paar honderd moorden lijkt veel op televisie,
Op de schaal van het hele land over meerdere jaren: bijna niks.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O ja. Wat is nou een paar honderd moorden?![]()
Tsja, je hebt geen idee hoeveel leed die paar 100 moorden veroorzaken. Een paar honderd moorden afdoen als "stelt niks voor" is in mijn ogen echt debiel.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op de schaal van het hele land over meerdere jaren: bijna niks.
Wil je wat doen aan misdaadcijfers moet je de pakkans vergroten, niet de straffen strenger/hoger. Strenger straffen is goedkope retoriek van politici, het lost geen fuck op en ze hoeven dan alleen maar de wet wat aan te passen.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
Er worden trouwens gemiddeld 3 moorden in de week gepleegd in Nederland. Noem dat maar niks
Beide. De pakkans moet omhoog en de straffen moeten omhoog. Een afschrikkende werking kan ook prima voorkomen dat men iets doet. Maar het zijn in Nederland met name de kleine dingen die erg streng gestraft worden en de grote zaken zeer mild in verhouding.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wil je wat doen aan misdaadcijfers moet je de pakkans vergroten, niet de straffen strenger/hoger.
De pakkans bij moord in 80%quote:Op woensdag 23 september 2015 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wil je wat doen aan misdaadcijfers moet je de pakkans vergroten, niet de straffen strenger/hoger. Strenger straffen is goedkope retoriek van politici, het lost geen fuck op en ze hoeven dan alleen maar de wet wat aan te passen.
Pakkans verhogen is veel effectiever. Criminelen calculeren, maar daar moet je veel meer voor doen.
https://www.google.nl/url(...)Vrda8Ms3BLTA&cad=rjaquote:Zo zijn er delicten waar het ophelderingspercentage boven de 60 ligt, zoals bij gewelds- en seksuele misdrijven. Bekend is dat bij moord en doodslag dit percentage nog hoger ligt, namelijk 80%.
Nou, dan zullen die paar staatsexecuties ook wel geen hoge kijkcijfers trekken. Waar maak je je druk om? Alsof het hele rechterlijke systeem op de schop moet. Er komt alleen een alternatief strafje bij, net als de Plukze-wetgeving.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een paar honderd moorden lijkt veel op televisie, maar is in het grote geheel op de schaal van het hele land een heel erg laag aantal.
Vandaar dat er relatief weinig gemoord wordt in NLquote:Op woensdag 23 september 2015 09:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De pakkans bij moord in 80%
[..]
https://www.google.nl/url(...)Vrda8Ms3BLTA&cad=rja
Dat denk ik niet, want een executie door de staat is het gevolg van een procedure die doorlopen wordt door getrainde professionals, geen opwelling van een gek. Als de staat onterecht iemand doodt, al is het er maar eentje, dan ontstaat daar grote commotie door. Niet omdat die ene persoon dood is, maar omdat het systeem blijkbaar niet klopt, terwijl we daar wel ons gevoel van veiligheid en gerechtigheid op baseren.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:32 schreef Toga het volgende:
[..]
Nou, dan zullen die paar staatsexecuties ook wel geen hoge kijkcijfers trekken.
Heb je ervaring met het verblijven in zo'n hotelkamer? Het lijkt jou er in dit topic vooral om te gaan dat je de straffen niet zwaar genoeg en een gevangenis een luxe vindt. Dat daar dan als oplossing de doodstraf voor staat vind ik een vergaand standpunt.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:46 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het is 10 jaar huisarrest in een hotelkamer. Tegenover iemand het leven ontnemen. Dat noem je een straf?
Nu quote je weer een ander deel van mijn post. (En negeer je wederom de rest alsof het er niet staat.)quote:Op woensdag 23 september 2015 04:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoezo IS immoreel? Zeggen dat iets immoreel IS, maakt het tot een absolute stelling.
Dat heb je na tig jaar onterechte opsluiting ook, wat is je punt?quote:Op woensdag 23 september 2015 09:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want een executie door de staat is het gevolg van een procedure die doorlopen wordt door getrainde professionals, geen opwelling van een gek. Als de staat onterecht iemand doodt, al is het er maar eentje, dan ontstaat daar grote commotie door. Niet omdat die ene persoon dood is, maar omdat het systeem blijkbaar niet klopt, terwijl we daar wel ons gevoel van veiligheid en gerechtigheid op baseren.
Dat je die persoon dan in elk geval weer kunt vrijlaten. Dat is een schrale troost, maar het is in elk geval iets.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:25 schreef Toga het volgende:
[..]
Dat heb je na tig jaar onterechte opsluiting ook, wat is je punt?
Hoeveel kost een mensenleven?quote:Op woensdag 23 september 2015 08:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik zou pleiten voor schadevergoeding voor de slachtoffers, die door de dader bij elkaar verdiend moet worden. De overheid schiet het maar voor aan de slachtoffers waarna de dader dit moet aflossen vanuit arbeid.
Wil de dader niet werken om het terug te betalen? Prima, zit de dader net zo lang vast tot het is afbetaald. Laat daders maar eens voelen wat ze anderen aandoen doen en de slachtoffers schadeloos stellen. Dat is straf en rechtvaardigheid in 1.
Ik zou eerder vragen, hoeveel is het waard. Is het minder waard dan een schuldgevoel?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:15 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hoeveel kost een mensenleven?
Nee, ik vraag jou: hoeveel kost een mensenleven?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:18 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik zou eerder vragen, hoeveel is het waard. Is het minder waard dan een schuldgevoel?
Ik vindt het geen goeie vraag. Niet ieder mens is even "goed". Maar als je er een waarde op wilt plakken, dan is wat mij betreft het leven van een kind meer waard dan dat van een kindermoordenaar.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, ik vraag jou: hoeveel kost een mensenleven?
Graag een duidelijk antwoord.
Oh, dus werkloze mag je zonder te betalen afknallen. Een huismoeder/-vader ook. Een kind ook. M.a.w. wat een kul.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
Als je doelt op schadeloosstelling/vergoeding van dader aan nabestaanden? Dan zou het antwoord zijn. Het inkomens verlies van de werkzame levensduur tot pensioen.
Nee, er moet een minimum komen gebaseerd op minimum inkomen dat als boete geldt, en een maximum.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh, dus werkloze mag je zonder te betalen afknallen. Een huismoeder/-vader ook. Een kind ook. M.a.w. wat een kul.
Maar stel, stel he, dat dit wordt ingevoerd. Waar blijf je dan met je doodstraf, waar je zo voor pleit?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
Nee, er moet een minimum komen gebaseerd op minimum inkomen dat als boete geldt, en een maximum.
Dus geen kul, je invulling is kul.
Je praat nu onzin. Wat jij zegt zijn jouw woorden niet de mijne.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
. Daar kan geen overheid welk bedrag dan ook tegen opbieden. Al geeft men mij al het geld in de wereld, ik heb er de persoon niet mee terug.
Maar kennelijk zijn mensenlevens in jouw omgeving wél afkoopbaar.
Je blijft me verbazen met je onzin.
Dan ben ik snel klaar met je, met dat gedoe ben ik inmiddels echt helemaal klaar.quote:Maar kennelijk zijn mensenlevens in jouw omgeving wél afkoopbaar.
Je blijft me verbazen met je onzin.
Ga je dan eerst eens normaal doen?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maar stel, stel he, dat dit wordt ingevoerd. Waar blijf je dan met je doodstraf, waar je zo voor pleit?
quote:Op woensdag 23 september 2015 11:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ga je dan eerst eens normaal doen?
Alsof de gemiddelde gedetineerde in staat is om dat te betalen en alsof dat hele stelsel iets oplevert. Het is allemaal weer een beetje veroordeelden pesten.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, er moet een minimum komen gebaseerd op minimum inkomen dat als boete geldt, en een maximum.
Dus geen kul, je invulling is kul.
Strafkampen waar men zwaar werk moet doen tegen normaal loon. Deel voor kost en inwoning, de rest naar slachtoffers en nabestaanden.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde gedetineerde in staat is om dat te betalen en alsof dat hele stelsel iets oplevert. Het is allemaal weer een beetje veroordeelden pesten.
Het zorgt ervoor dat gedetineerden weer moeilijker kunnen reïntegreren. Met als gevolg een hogere recidive.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Strafkampen waar men zwaar werk moet doen tegen normaal loon. Deel voor kost en inwoning, de rest naar slachtoffers en nabestaanden.
Vindt je het leuk om iemand zn bek te verbouwen? Prima, ga je maar keihard werken voor de tandartskosten en zorgkosten. Of is dat zielig voor die arme dadertjes?
Nope, het zorgt juist eerder voor een stukje bewustwording. Bezint eer ge begint. Anders ga je het echt merken. ga je voelen wat je iemand aandoet. Waarom moet een ander voor de kosten vaan zo iemand opdraaien? Is dat niet heel scheef?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het zorgt ervoor dat gedetineerden weer moeilijker kunnen reïntegreren. Met als gevolg een hogere recidive.
Uit onderzoek blijkt juist het tegengestelde.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nope, het zorgt juist eerder voor een stukje bewustwording.
Er is zat mis met het huidige rechtssysteem. Maar doodstraf is alleen in enkele gevallen. Maar voordat iemand ge executeert word ben je heel wat jaren verder, in die jaren kan iemand aardig wat geld bij elkaar werken. Eventueel kan er om gratie verzocht worden, ik vind dat daar slachtoffers ook inspraak moeten hebben.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:04 schreef Stompzinnig het volgende:
Dus om de doodstraf toepasbaar te maken moet het strafaysteem op de schop, met compensatie voor nabestaanden door de gevangene te laten werken. Daarmee diskwalificeer je de doodstraf toch juist? Of moet in zo'n geval de staat opdraaien voor de hoge kosten van de doodatraf én compensatie in de vorm van het loon van het slachtoffer tot pensioengerechtigde leeftijd?
Bij de meeste onderzoeken bepaalt men vaak al waar men uit wil komen. Er zullen net zoveel onderzoeken kunnen zijn die A zeggen als Bquote:Op woensdag 23 september 2015 12:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Uit onderzoek blijkt juist het tegengestelde.
Ah, kom jij maar eens met onderzoeken waaruit blijkt dat dit zorgt voor meer bewustwording dan.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Bij de meeste onderzoeken bepaalt men vaak al waar men uit wil komen. Er zullen net zoveel onderzoeken kunnen zijn die A zeggen als B
quote:Op woensdag 23 september 2015 12:18 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, kom jij maar eens met onderzoeken waaruit blijkt dat dit zorgt voor meer bewustwording dan.
quote:Gary Becker Gary Becker, winnaar van de Nobelprijs voor de economie in 1992, ontwikkelde in 1968 voor het eerst een uitgebreid economisch model van criminaliteit. Kort gezegd komt de theorie erop neer dat de crimineel een afweging maakt tussen de te verwachten opbrengst van zijn criminele daad en de gemiddeld te verwachten straf. In feite komt dat overeen met de basisaanname van de hele economische wetenschap: dat mensen ernaar streven hun nut te maximaliseren. Als een crimineel overweegt een bank te beroven, zou hij bijvoorbeeld kunnen verwachten 10.000 euro te stelen. Als hij de kans dat hij gepakt, veroordeeld en gestraft wordt op één op twintig schat, en de gevangenisstraf op twintig maanden, dan houdt hij rekening met een gemiddeld te verwachten straf van een maand zitten. Als de dief 10.000 euro meer waard vindt dan het vermijden van een maand gevangenis, zal hij de daad begaan. Niemand vindt het leuk om te zitten, dus hoe hoger de pakkans en hoe langer de gevangenisstraf, hoe groter de kans dat de crimineel van zijn daad afziet.
Natuurlijk varieert de pakkans van crimineel tot crimineel. Bovendien is het niet zeker dat criminelen hun pakkans en strafmaat correct inschatten. Maar de theorie gaat ervan uit dat door de bank genomen een vergroting van strafmaat en strafkans de criminaliteit verlaagt. Als de verwachte straf doorgaans hoger is dan de verwachte opbrengst, zal er weinig criminaliteit zijn. Als de verwachte straf doorgaans lager is dan de verwachte opbrengst, zal er veel criminaliteit zijn.
En daarmee zijn alle onderzoeken onzin?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:11 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Bij de meeste onderzoeken bepaalt men vaak al waar men uit wil komen. Er zullen net zoveel onderzoeken kunnen zijn die A zeggen als B
Nee, maar je moet dat soort onderzoeken wel in perspectief zien van het voor ingenmen standpunt van de onderzoeker/opdrachtgever.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
En daarmee zijn alle onderzoeken onzin?
Over het algemeen werkt men in de wetenschap op basis van peer review, juist om verborgen biassen te bestrijden.
Dat moet je altijd, en het heeft niets met dit onderwerp te maken.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:27 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, maar je moet dat soort onderzoeken wel in perspectief zien van het voor ingenmen standpunt van de onderzoeker/opdrachtgever.
Dus een onderzoekje moet je niet te snel al te serieus nemen,quote:Op woensdag 23 september 2015 12:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat moet je altijd, en het heeft niets met dit onderwerp te maken.
Of durfden te denken?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:29 schreef Stompzinnig het volgende:
Dat is een theorie uit de tijd (50 jaar geleden) dat we daar nog heel anders over dachten,
Neemt niet weg dat wat jij aanhaalt geen onderzoek is, maar een model. Dit laat totaal niet zien dat een hogere strafmaat leidt tot minder criminaliteit.quote:
quote:Op woensdag 23 september 2015 12:29 schreef Stompzinnig het volgende:
Dat is een theorie uit de tijd (50 jaar geleden) dat we daar nog heel anders over dachten, juist omdat er weinig onderzoek naar was gedaan. Tevens is dit een theorie, een model, er wordt niets gezegd over onderzoek of het model ook werkelijk zo werkt.
Recente onderzoeken lijken vziw dit allemaal tegen te spreken.
Maar als lichter straffen beter werkt, waarom dan uberhaupt straffen? Helemaal niet straffen werkt dan nog beter, of niet?quote:'Zwaarder straffen helpt'
door Dennis Naaktgeboren
DEN HAAG - Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) gelooft dat minimumstraffen het aantal zware geweldsmisdrijven zullen terugbrengen. "Het zal absoluut preventief werken, daar ben ik van overtuigd”, aldus de VVD-bewindsman in een interview met De Telegraaf. "Zwaarder straffen helpt.”
Criminelen gaan minder snel opnieuw de fout in wanneer ze weten dat ze standaard jarenlang achter de tralies verdwijnen omdat rechters voortaan gebonden zijn aan een ondergrens. Dat is de verwachting van minister Opstelten die vandaag zijn wetsvoorstel minimumstraffen presenteert.
Het kabinet wil harder optreden tegen criminelen die binnen tien jaar nadat een eerdere straf is uitgezeten opnieuw een misdrijf plegen waar een gevangenisstraf van twaalf jaar of meer op staat. Zij krijgen dan altijd minimaal de helft van de maximumstraf opgelegd. Het voorstel is niet onomstreden, omdat het de speelruimte van rechters beperkt.
„Dit zijn ongelofelijk zware misdrijven die de samenleving ernstig beroeren, als de dader dan opnieuw de fout ingaat moet op een gegeven moment de samenleving beschermd worden”, aldus Opstelten. „We moeten dan een norm stellen en zeggen de rechter kan daarboven, maar niet daar beneden uitkomen.”Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan er lager dan het minimum worden gestraft. Die omstandigheden zijn in een zogeheten ’hardheidsclausule’ wettelijk vastgelegd. Het nieuwe stelsel zou al per 1 januari 2013 in werking moeten treden.
quote:OPINIE JOOST EERDMANS Nederlandse rechters leggen veel te lage straffen op, vindt Joost Eerdmans. Hij pleit voor het centraal stellen van het slachtoffer in plaats van de dader.
Uit onderzoek van de Raad voor de Rechtspraak bleek dat maar liefst 86 procent van de Nederlanders vindt dat onze rechters te soft straffen
Wederom laten de lage straffen in het arrest van het Haagse gerechtshof inzake de dodelijke roofoverval op de Haagse juwelier Stratmann (Trouw, 3 december) zien hoe groot de kloof is tussen de tevreden glimlach van de magistratuur en de walging bij de weduwe Stratmann, de politie en het publiek over dit onrecht. Waarom tonen rechters toch zoveel clementie met daders?
Terugkeer van de dader in de samenleving is sinds de Code Pénal van Napoleon het uitgangspunt in de strafwet. Al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw domineert de relatieve straftheorie dankzij de opkomst van de sociale wetenschappen. Deze theorie gaat ervan uit dat straf een middel is tot minder criminaliteit. Straf moet haar nut hebben en de overheid is de pedagoog om dat te bereiken door middel van resocialisatie. Criminaliteit ligt nooit sec aan de dader, maar aan diens omstandigheden (eenzame jeugd, verslaafde ouders, enzovoorts). Wat we in de praktijk zien is dat, welke vormen van resocialisatie er ook bedacht zijn, de recidive ongekend hoog blijft - ruim 70 procent. De staat is dus een beroerde pedagoog.
Aan de onderkant
Uit onderzoek van de Raad voor de Rechtspraak bleek dat maar liefst 86 procent van de Nederlanders vindt dat onze rechters te soft straffen. Dat zijn wel heel erg veel populisten. De maatschappij verlangt dus naar meer vergelding en hogere straffen, maar de rechtspraak gaat daar slechts ten dele en met tegenzin in mee. Het is het beeld van een soldaat die niet wil vechten.
Vaak wordt beweerd dat Nederland binnen Europa al aan de top zit qua strenge straffen. Het grote internationale Space-onderzoek uit 2010 laat het tegenovergestelde zien: Nederland bungelt met een gemiddelde van 3,5 maand detentie per gevangene vrijwel onderaan. Ook voor wat betreft aantallen gevangenen per 100.000 inwoners zitten we inmiddels aan de onderkant. Dat komt omdat veel misdadigers bij ons de gevangenis niet eens halen, maar een taakstraf krijgen of een geldboete.
Kijk eens naar de gemiddelde straffen in Oost-Europa: Bulgarije 18 maanden, Polen 11 maanden, Roemenië 26 (!) maanden. Je begrijpt meteen waarom criminele Bulgaren en Roemenen liever hier komen roven dan in eigen land. En het aantal mensen dat levenslang heeft, 34, is vrijwel nergens zo laag als in Nederland. In België zijn het er al tien keer zoveel en in Duitsland bijna honderd keer zoveel.
Maar, wordt er tegengesputterd, zwaardere straffen helpen niet, kijk toch naar de Verenigde Staten! Het valt mij in de eerste plaats altijd op dat deze opmerking vaak uit de mond komt van mensen die vinden dat strenger straffen natuurlijk wél helpt in geval van milieuverpestende bedrijven, hardrijdende automobilisten en te laat betaalde belastingen. Maar nooit bij winkeldieven, bejaardenberovers en geweldplegers. Curieus.
Rechtvaardiger
Dan een correctie. De VS zitten op het laagste criminaliteitsniveau in bijna 40 jaar terwijl de bevolking in dezelfde tijd met honderd miljoen is gegroeid. Met uitzondering van Canada hebben de VS vrijwel de laagste moord- en doodslagcijfers van beide Amerikaanse continenten. Grotendeels dankzij strenger straffen.
Daarbij, voor wie helpen straffen niet? Ik denk dat slachtoffers en het gehele niet-criminele deel van de samenleving er juist erg veel baat bij hebben.
Willen we het vertrouwen van de bevolking herstellen en de rechtstaat rechtvaardiger maken, dan zullen onze rechters strenger moeten gaan straffen en zal ons Wetboek van Strafrecht dringend gemoderniseerd moeten worden. Dat betekent een transformatie van dadergericht naar slachtoffergericht. Het niet-criminele deel van onze samenleving snakt naar een betere strafrechtelijke bescherming. Want wie barmhartig is voor de wolven, doet onrecht aan de schapen.
Joost Eerdmans: lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam en voorzitter van het Burgercomité tegen Onrecht
Volg Trouw op Facebook
Volg Trouw op Twitter
en goed onderbouwd model. Elk onderzoek naar iets hypothetisch (strengere straffen" is hypothetisch. Nederland is niet de VS. Ons rechtssysteem is volledig anders, we hebben ook geen jury, etc.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:32 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat wat jij aanhaalt geen onderzoek is, maar een model. Dit laat totaal niet zien dat een hogere strafmaat leidt tot minder criminaliteit.
De wetenschap is de enige discipline waarin actief wordt gestreden tegen vooringenomen standpunten. Als je zulke onderzoeken niet serieus neemt is er niets dat je serieus kunt nemen.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:30 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dus een onderzoekje moet je niet te snel al te serieus nemen,
Het zegt verder niks over de preventieve werking van zwaardere straffen in nederland. Appels en peren.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Het aantal moorden in de VS is 4,7 versus 0,9 in NL per 100.000 inwoners.
De pakkans voor een moord is in de VS tussen de 60% en 65% in NL is dat 80%
Daarbij kent de VS in lang niet alle staten de Doodstraf.
Kortom, een hogere pakkans is veel beter dan de Doodstraf in het zorgen voor een lagere moordratio.
Het gaat hier niet om een absolute wetenschap. Psychologie is geen absolute wetenschap.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap is de enige discipline waarin actief wordt gestreden tegen vooringenomen standpunten. Als je zulke onderzoeken niet serieus neemt is er niets dat je serieus kunt nemen.
Overigens kom jij hier nogal vooringenomen over.Vermoedelijk omdat de aangedragen conclusie je niet bevalt.
Wat heeft dit nog te maken met biassen van de onderzoekers?quote:Op woensdag 23 september 2015 12:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om een absolute wetenschap. Psychologie is geen absolute wetenschap.
quote:Op woensdag 23 september 2015 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat heeft dit nog te maken met biassen van de onderzoekers?
Niet de doelpalen verplaatsen he.
quote:en goed onderbouwd model. Elk onderzoek naar iets hypothetisch (strengere straffen" is hypothetisch. Nederland is niet de VS. Ons rechtssysteem is volledig anders, we hebben ook geen jury, etc.
Al die onderzoeken die onderzoeken of strenger straffen wel of niet werkt, zijn altijd gebaseerd op modellen. Dus het is geen punt om als het het tegendeel bewijst af te doen als "het is maar een model geen onderzoek"!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |