Ik zou maar eens beginnen met dit uit te leggen, voordat je aan komt zetten met de doodstraf. Ik weet niet wat je bedoelt met "het huidige systeem moet op de schop". Ik ken alleen het huidige rechtssysteem en ik vind dat daarin de doodstraf niet op z'n plaats is.quote:Op woensdag 23 september 2015 01:12 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar ik geef toch ook meermaals aan dat het huidige systeem op de schop moet?
Da's dus gewoon niet waar. Kijk enkel eens alleen al naar waar Peter R de Vries 25 jaar van geleefd heeft. Moorden genoeg!!quote:Op woensdag 23 september 2015 08:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Moord komt überhaupt zelden tot nooit voor in Nederland. De moorden die gepleegd worden zijn vrijwel allemaal binnen de georganiseerde misdaad (liquidaties van criminelen onderling, want die kunnen nou eenmaal niet naar de politie stappen) of binnen de huiselijke sfeer (een vrouw vermoordt haar man, een man wordt vermoord door een vriend, etc.).
Een paar honderd moorden lijkt veel op televisie, maar is in het grote geheel op de schaal van het hele land een heel erg laag aantal.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Da's dus gewoon niet waar. Kijk enkel eens alleen al naar waar Peter R de Vries 25 jaar van geleefd heeft. Moorden genoeg!!
Het is veel te mild, een dader wordt al gelijk omgedoopt tot slachtoffer. Pedofielen komen veel te makkelijk vrij, en gaan ook veel te makkelijk weer de fout in. Ook gaat er veel te vaak iets mis met TBS 'ers die ontsnappen e.d.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zou maar eens beginnen met dit uit te leggen, voordat je aan komt zetten met de doodstraf. Ik weet niet wat je bedoelt met "het huidige systeem moet op de schop". Ik ken alleen het huidige rechtssysteem en ik vind dat daarin de doodstraf niet op z'n plaats is.
O ja. Wat is nou een paar honderd moorden?quote:Op woensdag 23 september 2015 08:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een paar honderd moorden lijkt veel op televisie,
Op de schaal van het hele land over meerdere jaren: bijna niks.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O ja. Wat is nou een paar honderd moorden?![]()
Tsja, je hebt geen idee hoeveel leed die paar 100 moorden veroorzaken. Een paar honderd moorden afdoen als "stelt niks voor" is in mijn ogen echt debiel.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op de schaal van het hele land over meerdere jaren: bijna niks.
Wil je wat doen aan misdaadcijfers moet je de pakkans vergroten, niet de straffen strenger/hoger. Strenger straffen is goedkope retoriek van politici, het lost geen fuck op en ze hoeven dan alleen maar de wet wat aan te passen.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
Er worden trouwens gemiddeld 3 moorden in de week gepleegd in Nederland. Noem dat maar niks
Beide. De pakkans moet omhoog en de straffen moeten omhoog. Een afschrikkende werking kan ook prima voorkomen dat men iets doet. Maar het zijn in Nederland met name de kleine dingen die erg streng gestraft worden en de grote zaken zeer mild in verhouding.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wil je wat doen aan misdaadcijfers moet je de pakkans vergroten, niet de straffen strenger/hoger.
De pakkans bij moord in 80%quote:Op woensdag 23 september 2015 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wil je wat doen aan misdaadcijfers moet je de pakkans vergroten, niet de straffen strenger/hoger. Strenger straffen is goedkope retoriek van politici, het lost geen fuck op en ze hoeven dan alleen maar de wet wat aan te passen.
Pakkans verhogen is veel effectiever. Criminelen calculeren, maar daar moet je veel meer voor doen.
https://www.google.nl/url(...)Vrda8Ms3BLTA&cad=rjaquote:Zo zijn er delicten waar het ophelderingspercentage boven de 60 ligt, zoals bij gewelds- en seksuele misdrijven. Bekend is dat bij moord en doodslag dit percentage nog hoger ligt, namelijk 80%.
Nou, dan zullen die paar staatsexecuties ook wel geen hoge kijkcijfers trekken. Waar maak je je druk om? Alsof het hele rechterlijke systeem op de schop moet. Er komt alleen een alternatief strafje bij, net als de Plukze-wetgeving.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een paar honderd moorden lijkt veel op televisie, maar is in het grote geheel op de schaal van het hele land een heel erg laag aantal.
Vandaar dat er relatief weinig gemoord wordt in NLquote:Op woensdag 23 september 2015 09:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De pakkans bij moord in 80%
[..]
https://www.google.nl/url(...)Vrda8Ms3BLTA&cad=rja
Dat denk ik niet, want een executie door de staat is het gevolg van een procedure die doorlopen wordt door getrainde professionals, geen opwelling van een gek. Als de staat onterecht iemand doodt, al is het er maar eentje, dan ontstaat daar grote commotie door. Niet omdat die ene persoon dood is, maar omdat het systeem blijkbaar niet klopt, terwijl we daar wel ons gevoel van veiligheid en gerechtigheid op baseren.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:32 schreef Toga het volgende:
[..]
Nou, dan zullen die paar staatsexecuties ook wel geen hoge kijkcijfers trekken.
Heb je ervaring met het verblijven in zo'n hotelkamer? Het lijkt jou er in dit topic vooral om te gaan dat je de straffen niet zwaar genoeg en een gevangenis een luxe vindt. Dat daar dan als oplossing de doodstraf voor staat vind ik een vergaand standpunt.quote:Op woensdag 23 september 2015 08:46 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het is 10 jaar huisarrest in een hotelkamer. Tegenover iemand het leven ontnemen. Dat noem je een straf?
Nu quote je weer een ander deel van mijn post. (En negeer je wederom de rest alsof het er niet staat.)quote:Op woensdag 23 september 2015 04:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoezo IS immoreel? Zeggen dat iets immoreel IS, maakt het tot een absolute stelling.
Dat heb je na tig jaar onterechte opsluiting ook, wat is je punt?quote:Op woensdag 23 september 2015 09:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, want een executie door de staat is het gevolg van een procedure die doorlopen wordt door getrainde professionals, geen opwelling van een gek. Als de staat onterecht iemand doodt, al is het er maar eentje, dan ontstaat daar grote commotie door. Niet omdat die ene persoon dood is, maar omdat het systeem blijkbaar niet klopt, terwijl we daar wel ons gevoel van veiligheid en gerechtigheid op baseren.
Dat je die persoon dan in elk geval weer kunt vrijlaten. Dat is een schrale troost, maar het is in elk geval iets.quote:Op woensdag 23 september 2015 10:25 schreef Toga het volgende:
[..]
Dat heb je na tig jaar onterechte opsluiting ook, wat is je punt?
Hoeveel kost een mensenleven?quote:Op woensdag 23 september 2015 08:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik zou pleiten voor schadevergoeding voor de slachtoffers, die door de dader bij elkaar verdiend moet worden. De overheid schiet het maar voor aan de slachtoffers waarna de dader dit moet aflossen vanuit arbeid.
Wil de dader niet werken om het terug te betalen? Prima, zit de dader net zo lang vast tot het is afbetaald. Laat daders maar eens voelen wat ze anderen aandoen doen en de slachtoffers schadeloos stellen. Dat is straf en rechtvaardigheid in 1.
Ik zou eerder vragen, hoeveel is het waard. Is het minder waard dan een schuldgevoel?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:15 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hoeveel kost een mensenleven?
Nee, ik vraag jou: hoeveel kost een mensenleven?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:18 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik zou eerder vragen, hoeveel is het waard. Is het minder waard dan een schuldgevoel?
Ik vindt het geen goeie vraag. Niet ieder mens is even "goed". Maar als je er een waarde op wilt plakken, dan is wat mij betreft het leven van een kind meer waard dan dat van een kindermoordenaar.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, ik vraag jou: hoeveel kost een mensenleven?
Graag een duidelijk antwoord.
Oh, dus werkloze mag je zonder te betalen afknallen. Een huismoeder/-vader ook. Een kind ook. M.a.w. wat een kul.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
Als je doelt op schadeloosstelling/vergoeding van dader aan nabestaanden? Dan zou het antwoord zijn. Het inkomens verlies van de werkzame levensduur tot pensioen.
Nee, er moet een minimum komen gebaseerd op minimum inkomen dat als boete geldt, en een maximum.quote:Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Oh, dus werkloze mag je zonder te betalen afknallen. Een huismoeder/-vader ook. Een kind ook. M.a.w. wat een kul.
Maar stel, stel he, dat dit wordt ingevoerd. Waar blijf je dan met je doodstraf, waar je zo voor pleit?quote:Op woensdag 23 september 2015 11:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
Nee, er moet een minimum komen gebaseerd op minimum inkomen dat als boete geldt, en een maximum.
Dus geen kul, je invulling is kul.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |