Blijf je wel even bij mijn woorden? Niet de zinnen gaan veranderen om de vraag te ontwijken. Geef eens antwoordquote:Op maandag 21 september 2015 16:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
We zouden alle criminaliteit in Nederland kunnen oplossen door elke veroordeelde direct een nekschot te geven. Moet je dan principieel zijn?
Dus je vindt 2 onschuldig ter dood veroordeelden op de 20 acceptabel? Wat maakt jou dan beter dan een willekeurige schuldige ter dood veroordeelde? Ik ben wel benieuwd.quote:Op maandag 21 september 2015 16:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je hebt net zo goed eventuele onschuldigen met dit beleid. Iemand komt na 10 jaar vrij en valt weer terug, of iemand ontsnapt on moordt weer verder. Beide gevallen onschuldige slachtoffers. Wat als je met 2 onschuldig ter dood veroordeelden 20 slachtoffers van recidiverende moordenaars kunt voorkomen?
Moet je dan principieel zijn en maar 18 extra slachtoffers op de koopt toe nemen?
Ja, dat moet je zeker. Vooral omdat jouw getallen uit de duim gezogen zijn.quote:Op maandag 21 september 2015 16:45 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Blijf je wel even bij mijn woorden? Niet de zinnen gaan veranderen om de vraag te ontwijken. Geef eens antwoord
Verdachten werken nu al zeer slecht mee aan psychologisch onderzoek, en als daar de doodstraf van al zal hangen nog minder. En je kunt helaas vrijwel niet iemand zonder medewerking onderzoeken.quote:Op maandag 21 september 2015 17:17 schreef Villas__Rubin het volgende:
De doodstraf zou niet alléén voor een daad moeten gelden m.i.
Daarbij moet ook gekeken worden naar de persoon in kwestie. Is er sprake van een volbloed psychopaat - en dit kán blijken uit daden, maar zal ook psychologisch onderzocht moeten worden - dan doodstraf. Daarmee voorkom je onschuldige executies.
In het ene geval is de moordenaar een individu, die vervolgd kan worden. In het andere geval is de moordenaar de staat, die zal zeggen, oh ja, foutje, kan gebeuren. waarna verder niets gebeurt. Als je dat verschil niet inziet, snap je het grote plaatje niet echt.quote:Op maandag 21 september 2015 16:31 schreef HongKongPhoey het volgende:
In beide gevallen zijn onschuldigen slachtoffer, waarom het onderscheid maken?
Ok, ik snap dat je het moeilijk vindt om daarop te antwoorden. Dat zegt al genoegquote:Op maandag 21 september 2015 16:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, dat moet je zeker. Vooral omdat jouw getallen uit de duim gezogen zijn.
Ik heb al heel duidelijk en heel vaak aangegeven dat ik inderdaad het risico op recidive voor lief neem om de doodstraf uit te sluiten.quote:Op maandag 21 september 2015 17:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ok, ik snap dat je het moeilijk vindt om daarop te antwoorden. Dat zegt al genoeg
Maar je vindt 10% aan onschuldige doden een acceptabel resultaat?quote:Op maandag 21 september 2015 17:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ok, ik snap dat je het moeilijk vindt om daarop te antwoorden. Dat zegt al genoeg
Je kunt natuurlijk je vraagtekens zetten bij de huidige rechtsstaat. Daar ben ik het mee eens. Ook moeten dwalingen van justitie aangepakt worden.quote:Op maandag 21 september 2015 17:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
In het ene geval is de moordenaar een individu, die vervolgd kan worden. In het andere geval is de moordenaar de staat, die zal zeggen, oh ja, foutje, kan gebeuren. waarna verder niets gebeurt. Als je dat verschil niet inziet, snap je het grote plaatje niet echt.
En dat is dus deze moraalquote:Op maandag 21 september 2015 17:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb al heel duidelijk en heel vaak aangegeven dat ik inderdaad het risico op recidive voor lief neem om de doodstraf uit te sluiten.
quote:"hoeveel slachtoffers er vallen maakt niet uit, als ik mn handen maar in onschuld kan wassen".
Waar haal je die 10% vandaan?quote:Op maandag 21 september 2015 17:28 schreef jogy het volgende:
[..]
Maar je vindt 10% aan onschuldige doden een acceptabel resultaat?
Nee, het is een principieel verschil in de opvatting van de taak van de Staat. Ik vind dat de Staat haar burgers moet beschermen. Dat doe je bijvoorbeeld door straffen effectiever te maken, zodat je recidive tegengaat. Dat doe je niet door lastige types maar uit de weg te ruimen inclusief hier en daar een onschuldige.quote:Op maandag 21 september 2015 17:29 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En dat is dus deze moraal
[..]
Door de burger bloot te stellen aan recidiverende kinderverkrachters en moordenaars?quote:Op maandag 21 september 2015 17:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, het is een principieel verschil in de opvatting van de taak van de Staat. Ik vind dat de Staat haar burgers moet beschermen.
Ja, negeer anders even lekker de rest van mijn betoog. Selectief lezen kan iedereen.quote:Op maandag 21 september 2015 17:37 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Door de burger bloot te stellen aan recidiverende kinderverkrachters en moordenaars?
Maar ik zeg niet dat ik het huidige rechtssysteem zo goed vindt toch? Daar mag behoorlijk wat veranderen vind ikquote:Op maandag 21 september 2015 17:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Godsamme, ik heb hier denk ik geen geduld voor vandaag. HKP, als het jou niets doet als de staat niet zorgvuldig omgaat met het monopolie op geweld (of hoe het ook al weer heet), dan kan ik dat niet uitleggen.
Ik ben theoretisch voor de doodstraf, omdat ik vind dat sommige daden dit verdienen. Als we er zeker van konden zijn dat we ook alleen mensen executeren die inderdaad schuldig waren. In elk land dat de doodstraf nog uitvoert, blijkt telkens dat dit dus niet het geval is, want er worden ook mensen uit dodencellen gehaald die het achteraf toch kennelijk niet hadden gedaan. Vrijgesproken met DNA bewijs terwijl getuigen hun absoluut, 100% hadden herkend als daders bijvoorbeeld.
Daarnaast is de doodstraf voornamelijk voor mensen uit de arme, meestal gekleurde bevolkingsgroepen(in de VS in elk geval). Je kans om de doodsdtraf te krijgen is typisch gereateerd aan je huidskleur en inkomen.
Dus, om al die redenen, wil ik niet in een land wonen dat de doodstraf uitvoert.
Daar heb je op zich wel een punt misschien ja. Misschien dan maar wat minder vrijwillig. ;P Neurologisch zou eigenlijk nog beter zijn - staat ook minder open voor misleiding -, en is nog mogelijk ook, volgens mij. Ik meen gelezen te hebben dat psychopathische breinen op de hersenscan te herkennen zijn. James H. Fallon had het op die manier bij zichzelf ontdekt nota bene.quote:Op maandag 21 september 2015 17:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Verdachten werken nu al zeer slecht mee aan psychologisch onderzoek, en als daar de doodstraf van al zal hangen nog minder. En je kunt helaas vrijwel niet iemand zonder medewerking onderzoeken.
Maar dit is al een stap in de goede richting in elk geval
Een straf voor de rest van de maatschappij..quote:Op maandag 21 september 2015 11:46 schreef Nemephis het volgende:
Tegen.
Levenslang duurt veel langer, dat is pas straf.
Je hebt het over de plicht van de staat om de burger te beschermen, maar vervolgens vindt je het prima dat de staat het risico neemt dat moordenaars en kinderverkrachters recidiveren?quote:Op maandag 21 september 2015 17:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ja, negeer anders even lekker de rest van mijn betoog. Selectief lezen kan iedereen.
Onderbouw dat eens?quote:Op maandag 21 september 2015 17:40 schreef Keltie het volgende:
[..]
Een straf voor de rest van de maatschappij..
quote:Op maandag 21 september 2015 17:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je hebt het over de plicht van de staat om de burger te beschermen, maar vervolgens vindt je het prima dat de staat het risico neemt dat moordenaars en kinderverkrachters recidiveren?
Tsja, dan kan je nog een hele bijbel daarna schrijven, maar daar zit al zo veel hypocrisie in, dat de rest niet meer relevant is.
Zoals ik al zei:quote:Op maandag 21 september 2015 11:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar als de persoon in kwestie zelf die regel overtreedt dan?
Tering, wat kortzichtig. Ik vind dat de Staat zijn burgers moet beschermen op een andere manier dan lastige figuren executeren. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Was dat uit mijn vorige post niet op te maken?quote:Op maandag 21 september 2015 17:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je hebt het over de plicht van de staat om de burger te beschermen, maar vervolgens vindt je het prima dat de staat het risico neemt dat moordenaars en kinderverkrachters recidiveren?
De moordenaar dus ook niet, dus overtreedt hij de regel waar hij zelf beroep op doet, dat is hypocriet. Wat geef je voor boodschap af aan de maatschappij als je zegt je mag niemand doden, maar als je het wel doet kom je er met 10 jaar mee weg?quote:Op maandag 21 september 2015 17:48 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:
Niemand heeft het recht een ander te doden.
Omdat sommigen het elke keer naar boven halen en als argument gebruiken om iemand in een bepaalde hoek te plaatsen?quote:Op maandag 21 september 2015 17:49 schreef Villas__Rubin het volgende:
Waarom krijg ik toch zo het idee dat hier persoonlijk vetes en interesse in het onderwerp op zich, door elkaar heenlopen?
De kosten voor het gevangen houden van de veroordeelde en het uitvoeren van de doodstraf liggen gemiddeld hoger. Dus ook dat is geen zinnig argument.quote:Op maandag 21 september 2015 17:42 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Die kan de kosten ophoesten
De boodschap dat je hard gestraft wordt als je het wel doet. Overigens is de gemiddelde straf voor moord veel hoger dan tien jaar maar daar lijken types als jij altijd erg makkelijk overheen te kijken.quote:Op maandag 21 september 2015 17:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De moordenaar dus ook niet, dus overtreedt hij de regel waar hij zelf beroep op doet, dat is hypocriet. Wat geef je voor boodschap af aan de maatschappij als je zegt je mag niemand doden, maar als je het wel doet kom je er met 10 jaar mee weg?
Hoe is dat hypocriet?quote:Op maandag 21 september 2015 17:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
De moordenaar dus ook niet, dus overtreedt hij de regel waar hij zelf beroep op doet, dat is hypocriet.
Wie zegt dat ik vind dat iemand 10 jaar voor moord moet krijgen?quote:Wat geef je voor boodschap af aan de maatschappij als je zegt je mag niemand doden, maar als je het wel doet kom je er met 10 jaar mee weg?
Maar waarom op een ander manier dan de mijne? gaat het er niet meer om met welk systeem je de meeste onschuldige slachtoffers kan voorkomen?quote:Op maandag 21 september 2015 17:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Tering, wat kortzichtig. Ik vind dat de Staat zijn burgers moet beschermen op een andere manier dan lastige figuren executeren. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Was dat uit mijn vorige post niet op te maken?
En je vraagt wéér of ik dat risico accepteer. Ja, nogmaals, dat doe ik inderdaad.
Dat ligt er aan wat voor systeem je gebruiktquote:Op maandag 21 september 2015 17:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De kosten voor het gevangen houden van de veroordeelde en het uitvoeren van de doodstraf liggen gemiddeld hoger. Dus ook dat is geen zinnig argument.
Dat is juist een cruciaal onderdeel van de rechtsstaat; dat je alsnog beschermd wordt als je schuldig bent.quote:Op maandag 21 september 2015 17:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De moordenaar dus ook niet, dus overtreedt hij de regel waar hij zelf beroep op doet, dat is hypocriet.
Hard gestraft? De straf staat totaal niet in verhouding tot de daad. Bij fraude, alles terugbetalen met boete. Dat is een straf. Maar in de huidige context komt het neer op betaal maar 25% van het fraudebedrag terug en een boete krijg je nietquote:Op maandag 21 september 2015 17:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
De boodschap dat je hard gestraft wordt als je het wel doet. Overigens is de gemiddelde straf voor moord veel hoger dan tien jaar maar daar lijken types als jij altijd erg makkelijk overheen te kijken.
Ja, bij een systeem waarbij iemand direct na de 1e veroordeling even in een achterkamertje dood wordt geschoten wellicht maar dat lijkt me niet het systeem waar je achter zou kunnen staan.quote:Op maandag 21 september 2015 17:54 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat ligt er aan wat voor systeem je gebruikt
Hoe kan de moordenaar nou oprecht zeggen dat hij de doodstraf niet wil omdat je een mens niet mag doden? Snap je echt niet dat dat hypocriet is?quote:Op maandag 21 september 2015 17:53 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hoe is dat hypocriet?
[..]
Wie zegt dat ik vind dat iemand 10 jaar voor moord moet krijgen?
Dat is toch de tijd dat een Volkert van de Graaf maar hoeft te zitten?quote:Op maandag 21 september 2015 17:53 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Hoe is dat hypocriet?
[..]
Wie zegt dat ik vind dat iemand 10 jaar voor moord moet krijgen?
Hij heeft helemaal niks te zeggen over of hij de doodstraf wil of niet. De doodstraf bestaat niet.quote:Op maandag 21 september 2015 17:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
Hoe kan de moordenaar nou oprecht zeggen dat hij de doodstraf niet wil omdat je een mens niet mag doden? Snap je echt niet dat dat hypocriet is?
Beweer je hier nou werkelijk dat je een moord recht kunt zetten door de dader te doden? Zoiets insinueerde je eerder ook al. Laat duidelijk zijn dat het terugbetalen van een gestolen geldbedrag in mijn ogen iets volkomen en totaal anders is dan doden uit wraak. Het slachtoffer wordt er niet door gecompenseerd, nabestaanden krijgen hun familielid niet terug.quote:Op maandag 21 september 2015 17:55 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hard gestraft? De straf staat totaal niet in verhouding tot de daad. Bij fraude, alles terugbetalen met boete. Dat is een straf. Maar in de huidige context komt het neer op betaal maar 25% van het fraudebedrag terug en een boete krijg je niet
Nee, het is pas hypocriet als je mensen ter dood veroordeelt omdat ze mensen vermoorden. Dat doe je dan namelijk zelf ook.quote:Op maandag 21 september 2015 17:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Hoe kan de moordenaar nou oprecht zeggen dat hij de doodstraf niet wil omdat je een mens niet mag doden? Snap je echt niet dat dat hypocriet is?
Nee, in mijn ogen niet. Ik val in herhaling, maar: we zouden álle slachtoffers van recidive kunnen voorkomen door elke veroordeelde direct dood te schieten. Het doel heiligt in mijn ogen niet elk middel.quote:Op maandag 21 september 2015 17:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar waarom op een ander manier dan de mijne? gaat het er niet meer om met welk systeem je de meeste onschuldige slachtoffers kan voorkomen?
GC != F&L.quote:Op maandag 21 september 2015 18:37 schreef Nober het volgende:
Komt dit topic niet op hetzelfde neer?
GC / Doodstraf voor welk strafbaar feit?
Nee, dat gaat het niet, het gaat om rechtvaardigheid.quote:Op maandag 21 september 2015 17:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
gaat het er niet meer om met welk systeem je de meeste onschuldige slachtoffers kan voorkomen?
En zo zijn we weer terug bij de discussie over utilitarisme.quote:Op maandag 21 september 2015 18:52 schreef Stompzinnig het volgende:
Of als je het nog verder doortrekt, zou jij je leven geven om de levens van tien andere Nederlanders (die je niet kent) te redden?
De maatschappij stelt dat je niet mag moorden. Dan is de maatschappij hypocriet als het wel zelf wil moorden.quote:Op maandag 21 september 2015 17:56 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar dan wel de jip-en-jannekeversie van utilitarisme. De grote utilitaristen wogen ook geluk van de maatschappij als geheel en rechtvaardigheid mee, niet enkel mens voor mens.quote:Op maandag 21 september 2015 18:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
En zo zijn we weer terug bij de discussie over utilitarisme.
Och, ik ben al lang blij als de mensen hier op FOK! het vraagstuk op jip-en-janneke niveau begrijpen. De verfijning daarvan komt dan vanzelf wel.quote:Op maandag 21 september 2015 19:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar dan wel de jip-en-jannekeversie van utilitarisme. De grote utilitaristen wogen ook geluk van de maatschappij als geheel en rechtvaardigheid mee, niet enkel mens voor mens.
Ik vind het flauw om het zo persoonlijk te maken. Beetje hetzelfde niveau als "als je vriendin/zus/moeder verkracht en vermoord wordt door een recidivist, had je dan niet liever gewild dat hij de doodstraf kreeg?!"quote:Op maandag 21 september 2015 19:12 schreef Stompzinnig het volgende:
Om het nog meer Annie M.G. Schmidt te maken:
HongKongNogwat, stel er was een groep van 100 mensen. 9 daarvan zijn schuldig aan wrede moorden. 10 van de 100 worden uiteindelijk ter dood veroordeeld (jouw cijfers geloof ik, maar goed, het gaat om het idee, niet de exacte statistieken). Die ene persoon uit de overgebleven 91 wordt random gekozen. Als jij één van die 100 mensen was, zou je dan het risico nemen dat je zelf vermoord wordt door de staat, omdat het uiteindelijk beter is voor de wereld?
Of zou je dan tegen de doodstraf zijn?
In dit geval vind ik het niet flauw. TS komt keer op keer met dit punt ter verdediging van de doodstraf, maar weigert enige toelichting te geven.quote:Op maandag 21 september 2015 19:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik vind het flauw om het zo persoonlijk te maken. Beetje hetzelfde niveau als "als je vriendin/zus/moeder verkracht en vermoord wordt door een recidivist, had je dan niet liever gewild dat hij de doodstraf kreeg?!"
Onderzoeken van gerechtelijke dwalingen is inderdaad heel erg moeilijk. Onschuldig veroordeelden zijn nog de makkelijke kant, maar dat is al schier onmogelijk. Schuldig vrijgesprokenen zijn haast per definitie niet onderzoekbaar.quote:Op maandag 21 september 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:
Bovendien kunnen we in de praktijk helemaal niet weten of dat 9 uit 10 is. Zo af en toe wordt er een justitiele uitglijder ontdekt, maar hoeveel justitiele uitglijders worden er niet ontdekt?
Zolang we dat niet weten weten we ook niet hoeveel onschuldige mensen er precies een dodelijke injectie zouden krijgen als we de doodsstraf zouden invoeren. Dat lijkt me nogal onverantwoord.
Niet mee eens. Het neigt een beetje naar de veil of ignorance imo. Wil je in een samenleving wonen waar je een 1% kans loopt om onschuldig vermoord te worden door die samenleving? En als je achter de veil of ignorance zit; wellicht ben je zelf moordernaar en wil je dan kans lopen om gedood te worden?quote:Op maandag 21 september 2015 19:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik vind het flauw om het zo persoonlijk te maken. Beetje hetzelfde niveau als "als je vriendin/zus/moeder verkracht en vermoord wordt door een recidivist, had je dan niet liever gewild dat hij de doodstraf kreeg?!"
Iemand heeft Rawls gelezenquote:Op maandag 21 september 2015 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Niet mee eens. Het neigt een beetje naar de veil of ignorance imo. Wil je in een samenleving wonen waar je een 1% kans loopt om onschuldig vermoord te worden door die samenleving? En als je achter de veil of ignorance zit; wellicht ben je zelf moordernaar en wil je dan kans lopen om gedood te worden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |