Ja als men is iedereen gelijk, dat is de basis. Dus menselijke moraliteit. religie maakt je ondergeschikt aan God. Er is dus geen menselijke moraliteit, maar goddelijke moraliteit. En dat moet volledig ondergeschikt zijn aan de menselijke moraliteit.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:51 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Iedereen is gelijk, dus iedereen mag zijn geloof praktiseren.
Wellicht dat er ruimte is om in beperkte mate die ruimte te bieden. We zien wel.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:54 schreef Bombvis het volgende:
Als ik een land wil beginnen, mag ik dan zelf niet bepalen welke regels er zijn? Nu mag je een land beginnen, maar kies jij al een gedeelte van de regels
laten we bij het begin beginnen. De wetten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:00 schreef Molurus het volgende:
Nou, zeg het maar Hong. Wat is beter? Utilitarisme? Libertarisme? Iets anders?
Hier is een (heleboel) achtergrond ten aanzien van de implicaties en morele overwegingen:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn.
Nu nog een antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
laten we bij het begin beginnen. De wetten.
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Nu nog een antwoord op mijn vraag.Want die wetten kunnen niet beide als uitgangspunt hebben.
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zou de toelating van bewoners onder strikte controle van bepaalde gedragstesten e.d. laten verlopen. Onder andere testen op agressie, inlevingsvermogen, sociale normen en waarden, creativiteit/inzicht etc.
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijkequote:Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:06 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals, ik kan het boven gelinkte college van Michael Sandel heel erg aanbevelen. Ik hoop dat engels geen probleem is.
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijke
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.
Ik ga er wel ff voor zitten. Eens kijken of het mijn ding isquote:Op zaterdag 19 september 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.
Niet dat ik nu betere antwoorden heb om morele vraagstukken. Ik ben eerder aan meer dingen gaan twijfelen, juist doordat ik meer ben gaan begrijpen van wat nou eigenlijk de problemen zijn. Maar zoals met elk vraagstuk: je moet eerst begrijpen wat het probleem is.
Dit klinkt in de oren als utilitarisme: het idee dat menselijk geluk gemaximaliseerd moet worden. En dat is een intuitief aantrekkelijk idee waar veel morele filosofen een groot voorstander van zijn en zijn geweest.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.
Wat is mensijke moraliteit volgens je?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |