Ja als men is iedereen gelijk, dat is de basis. Dus menselijke moraliteit. religie maakt je ondergeschikt aan God. Er is dus geen menselijke moraliteit, maar goddelijke moraliteit. En dat moet volledig ondergeschikt zijn aan de menselijke moraliteit.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:51 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Iedereen is gelijk, dus iedereen mag zijn geloof praktiseren.
Wellicht dat er ruimte is om in beperkte mate die ruimte te bieden. We zien wel.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:54 schreef Bombvis het volgende:
Als ik een land wil beginnen, mag ik dan zelf niet bepalen welke regels er zijn? Nu mag je een land beginnen, maar kies jij al een gedeelte van de regels
laten we bij het begin beginnen. De wetten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:00 schreef Molurus het volgende:
Nou, zeg het maar Hong. Wat is beter? Utilitarisme? Libertarisme? Iets anders?
Hier is een (heleboel) achtergrond ten aanzien van de implicaties en morele overwegingen:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:49 schreef HongKongPhoey het volgende:
Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn.
Nu nog een antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
laten we bij het begin beginnen. De wetten.
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Nu nog een antwoord op mijn vraag.Want die wetten kunnen niet beide als uitgangspunt hebben.
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zou de toelating van bewoners onder strikte controle van bepaalde gedragstesten e.d. laten verlopen. Onder andere testen op agressie, inlevingsvermogen, sociale normen en waarden, creativiteit/inzicht etc.
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijkequote:Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:06 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals, ik kan het boven gelinkte college van Michael Sandel heel erg aanbevelen. Ik hoop dat engels geen probleem is.
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijke
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.
Ik ga er wel ff voor zitten. Eens kijken of het mijn ding isquote:Op zaterdag 19 september 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.
Niet dat ik nu betere antwoorden heb om morele vraagstukken. Ik ben eerder aan meer dingen gaan twijfelen, juist doordat ik meer ben gaan begrijpen van wat nou eigenlijk de problemen zijn. Maar zoals met elk vraagstuk: je moet eerst begrijpen wat het probleem is.
Dit klinkt in de oren als utilitarisme: het idee dat menselijk geluk gemaximaliseerd moet worden. En dat is een intuitief aantrekkelijk idee waar veel morele filosofen een groot voorstander van zijn en zijn geweest.quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.
Wat is mensijke moraliteit volgens je?quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 18:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?
Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren?quote:Op zaterdag 19 september 2015 20:13 schreef Nemephis het volgende:
Ik zou als eerste een stel dubieuze wetenschappers uitnodigen om snel een atoombom te maken want anders is dat nieuwe land geen lang leven beschoren.
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken.quote:Op zondag 20 september 2015 11:27 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren?
Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club.quote:Op zondag 20 september 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken.
Er zijn legio voorbeelden van religieloze staten waarin het net zo slecht gaat. Je lost niets op door religie te verbieden. Dat hebben mensen zoals Stalin en Kim-Yong al uitgebreid aangetoond. Je kunt niet alle ellende in de wereld afschuiven op religie.quote:Op zondag 20 september 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club.
De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het.quote:Op zondag 20 september 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
Als ik er over nadenk, dan denk ik dat een nieuwe staat of een planeet ook niet de oplossing zal zijn. De mens zal altijd iets vinden om weer oorlog over te maken. Oorlog zit in de mens, niet in de religie.
Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten. Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent. Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan.quote:Op zondag 20 september 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het.
En dat heeft niets met religie te maken. Het is puur evolutie, bij andere diersoorten werkt dat niet anders.
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen.quote:Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten.
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.quote:Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent.
Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van. Het wordt dan een kleiner groepje dat bepaalt welke rotzooi er wordt uitgehaald. Het is dezelfde rotzooi.quote:Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:
Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan.
Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vondenquote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen.
Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan.quote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.
Ook een dictatuur is niet de oplossing.
Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen inquote:Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van.
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen.quote:Op zondag 20 september 2015 12:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan.
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet.quote:Op zondag 20 september 2015 11:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vonden
Als we even kijken naar de landen waar het (relatief) goed gaat dan zijn dat zonder uitzondering landen waarin vrijheid van religie bestaat. Weliswaar binnen wettelijke kaders, maar desalniettemin vrijheid van religie.quote:Op zondag 20 september 2015 12:00 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen in
Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik. Maar die is misschien wel minder gedreven om eerst de macht te kunnen grijpen omdat hij/zij daar eigenlijk de regels voor moet overtreden van menselijkheid die hij/zij later wil gaan gebruiken om een stabiele staat te creeeren.quote:Op zondag 20 september 2015 12:17 schreef Molurus het volgende:
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen.
Als we kijken naar wat de geschiedenis te bieden heeft dan komen dictaturen er slechter vanaf dan vrijere maatschappijen. Veel slechter zelfs.
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt.quote:Op zondag 20 september 2015 12:20 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik.
Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut"quote:Op zondag 20 september 2015 12:18 schreef Molurus het volgende:
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
Nog niet, gister te moe. Zal vandaag een poging wagenquote:Op zondag 20 september 2015 12:22 schreef Molurus het volgende:
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt.
Al begonnen aan Michael Sandel trouwens?
In dictatoriale staten wordt zonder uitzondering de autoriteit van de staat en haar leiders gezien als absoluut. Dat kan ook niet anders.quote:Op zondag 20 september 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |