abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156223938
Stel: Je erft een enorm eiland, en een enorme berg geld. Je wilt een land beginnen waar geluk bovenaan staat en normen en waarden stellen op basis van meetbaar geluk. Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn.

Hoe zou dat land er uit gaan zien en welke grondwetten zou je nodig hebben?
pi_156223972
Iedereen is gelijk, dus iedereen mag zijn geloof praktiseren.
pi_156224052
Als ik een land wil beginnen, mag ik dan zelf niet bepalen welke regels er zijn? Nu mag je een land beginnen, maar kies jij al een gedeelte van de regels
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_156224133
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:51 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Iedereen is gelijk, dus iedereen mag zijn geloof praktiseren.
Ja als men is iedereen gelijk, dat is de basis. Dus menselijke moraliteit. religie maakt je ondergeschikt aan God. Er is dus geen menselijke moraliteit, maar goddelijke moraliteit. En dat moet volledig ondergeschikt zijn aan de menselijke moraliteit.

Daar waar het mens zijn iedereen ziet als gelijke, zorgt religie voor het onderscheid.
pi_156224138
Nou, zeg het maar Hong. Wat is beter? Utilitarisme? Libertarisme? Iets anders?

Hier is een (heleboel) achtergrond ten aanzien van de implicaties en morele overwegingen:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156224147
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:54 schreef Bombvis het volgende:
Als ik een land wil beginnen, mag ik dan zelf niet bepalen welke regels er zijn? Nu mag je een land beginnen, maar kies jij al een gedeelte van de regels
Wellicht dat er ruimte is om in beperkte mate die ruimte te bieden. We zien wel.
pi_156224173
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:00 schreef Molurus het volgende:
Nou, zeg het maar Hong. Wat is beter? Utilitarisme? Libertarisme? Iets anders?

Hier is een (heleboel) achtergrond ten aanzien van de implicaties en morele overwegingen:
laten we bij het begin beginnen. De wetten.
pi_156224176
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:49 schreef HongKongPhoey het volgende:

Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn.
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?
pi_156224183
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

laten we bij het begin beginnen. De wetten.
Nu nog een antwoord op mijn vraag. :) Want die wetten kunnen niet beide als uitgangspunt hebben.
pi_156224231
Ik zou de toelating van bewoners onder strikte controle van bepaalde gedragstesten e.d. laten verlopen. Onder andere testen op agressie, inlevingsvermogen, sociale normen en waarden, creativiteit/inzicht etc.
pi_156224244
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Waarom zouden die strenge regels alleen moeten gelden voor religie, maar niet voor (andere) politieke ideologieen?
Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
pi_156224260
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:01 schreef Molurus het volgende:
Nu nog een antwoord op mijn vraag. :) Want die wetten kunnen niet beide als uitgangspunt hebben.
Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?
pi_156224267
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het ligt er aan of het past binnen de gestelde menselijke moraliteit, zolang het dat niet schendt lijkt me er niet echt een probleem, toch?
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.
pi_156224275
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik zal me daar even in verdiepen, kom ik op terug, ok?
^O^

Nogmaals, ik kan het boven gelinkte college van Michael Sandel heel erg aanbevelen. Ik hoop dat engels geen probleem is.
pi_156224289
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zou de toelating van bewoners onder strikte controle van bepaalde gedragstesten e.d. laten verlopen. Onder andere testen op agressie, inlevingsvermogen, sociale normen en waarden, creativiteit/inzicht etc.
Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?
pi_156224311
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:05 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is juist de vraag wat die menselijke moraliteit zou moeten zijn, wie dat eigenlijk stelt, en waarom.
Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijke
pi_156224327
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:06 schreef Molurus het volgende:
^O^

Nogmaals, ik kan het boven gelinkte college van Michael Sandel heel erg aanbevelen. Ik hoop dat engels geen probleem is.
Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.
pi_156224334
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:08 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Je kunt de inrichting er van baseren op bekende onderzoeken. Ruimtelijke inrichting, aantal inwoners maximaal per M2 en dergelijke
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.
pi_156224355
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Engels red ik me wel mee hoor. maar ik zal er wel even voor moeten gaan zitten.
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.

Niet dat ik nu betere antwoorden heb op morele vraagstukken. Ik ben eerder aan meer dingen gaan twijfelen, juist doordat ik meer ben gaan begrijpen van wat nou eigenlijk de problemen zijn. Maar zoals met elk vraagstuk: je moet eerst begrijpen wat het probleem is.
pi_156224396
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:09 schreef Molurus het volgende:
Dat is de praktische aanpak. Het begint bij: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het antwoord daarop valt niet wetenschappelijk te onderbouwen.
wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.
pi_156224412
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:10 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt veel, maar toen ik er eenmaal aan begon heb ik in 1 ruk alle 12 delen (!!) uitgekeken. Echt superinteressante materie.

Niet dat ik nu betere antwoorden heb om morele vraagstukken. Ik ben eerder aan meer dingen gaan twijfelen, juist doordat ik meer ben gaan begrijpen van wat nou eigenlijk de problemen zijn. Maar zoals met elk vraagstuk: je moet eerst begrijpen wat het probleem is.
Ik ga er wel ff voor zitten. Eens kijken of het mijn ding is
pi_156224437
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:13 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

wat ik wil bereiken? Een staat waar geluk bovenaan staat, vervolgens bepalen wat de geluksfactoren zijn waar dit op gebaseerd gaat worden.
Dit klinkt in de oren als utilitarisme: het idee dat menselijk geluk gemaximaliseerd moet worden. En dat is een intuitief aantrekkelijk idee waar veel morele filosofen een groot voorstander van zijn en zijn geweest.

Er zijn echter ook heel veel problemen mee, zoals je waarschijnlijk zult merken in het college van Sandel.

Laat ik voor het moment voorzichtig zeggen dat ik utilitarisme inmiddels volledig verwerp. Het kan niet worden gecombineerd met persoonlijke vrijheid.
pi_156224459
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Wat is mensijke moraliteit volgens je?
pi_156224510
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:07 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ja, da's een goed begin lijkt me. een psychologische test die bepaald hoeveel vrijheid je aan kunt als het ware. Zoiets bedoel je?
:'(
pi_156224537
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:19 schreef loni55 het volgende:

[..]

:'(
?
pi_156225364
Stel: Je erft een enorm eiland, en een enorme berg geld. Je wilt een land beginnen waar geluk bovenaan staat en normen en waarden stellen op basis van meetbaar geluk. Iedereen is welkom, maar religie is streng gebonden aan regels die nadrukkelijk stellen dat de staat altijd boven religie gaat. Iedereen is gelijk, gebaseerd op het mens zijn.

Hoe zou dat land er uit gaan zien en welke grondwetten zou je nodig hebben?
------------------------
Dit gaat over jou neem ik aan? Want je legt al gigantische beperkingen op. Nu klikte ik omdat ik verwacht had dat alles naar eigen inzicht zou kunnen doen. 'Maar religie', jij hebt denk ik echt moeite met religiositeit van mensen. 'Gebaseerd op het mens zijn', is dit nou natuurrecht bedoeld of wat stelt deze zin voor als argument.

Als je OP was geweest dat je een stuk land had geërfd en dat men dit naar eigen inzicht kon indelen dan was dit een veel beter topic gekomen.

Nu zou ik er wel iets mee gaan doen, maar zou ik geen intentie hebben om er een permanente bevolking op te gaan plaatsen, gelet op de kadering die jij neergezet hebt. Mogelijk zou ik het gebruiken voor de fok van bedreigde diersoorten of iets dergelijks. Zo heeft het gegeven dat ik land geërfd heb toch nog ten goede voor iets.
pi_156226805
Nee, meer hoe je een nieuwe staat kunt vormen waar de menselijke basis voorop staat waarin iedereen zich zou kunnen vinden. Beetje idealistisch, maar ja
pi_156226842
Ik zou als eerste een stel dubieuze wetenschappers uitnodigen om snel een atoombom te maken want anders is dat nieuwe land geen lang leven beschoren.
pi_156237769
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 september 2015 20:13 schreef Nemephis het volgende:
Ik zou als eerste een stel dubieuze wetenschappers uitnodigen om snel een atoombom te maken want anders is dat nieuwe land geen lang leven beschoren.
Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren?
pi_156237798
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:27 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het mooiste zou zijn als we een aardachtige planeet hadden gevonden waar we naar toe konden gaan. Je zou dan nieuwe landen kunnen creeeren. Maar is er met de mens eigenlijk uberhaupt wel een mogelijkheid om een vredig land of planeet te realiseren?
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken.
pi_156237935
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:30 schreef Molurus het volgende:
1 blik op de Verenigde Staten leert ons dat nieuw grondgebied de mens er niet van weerhoudt om dezelfde fouten te blijven maken.
Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club.

Voetbal, Sektes, Hobbyclubjes, Politieke partijen, etc. etc. Zelfs als men niet in god geloofd en het god concept belachelijk maakt, maakt men wel een clubje, met een set regels waar men aan gebonden is om met zn allen lekker de Godvolgers belachelijk te maken. En in wezen doet men precies hetzelfde,

De mens is vaak enkel opzoek naar gelijkgestemden omdat men een bepaalde erkenning zoekt, de een gebruikt god, de ander precies het tegenovergestelde. Maar beiden doen precies hetzelfde.

Eigenlijk is het misschien wel niet religie die de wereld verdeeld, maar de mens die elke gereedschap aanpakt om de verdeling te maken.

Als ik er over nadenk, dan denk ik dat een nieuwe staat of een planeet ook niet de oplossing zal zijn. De mens zal altijd iets vinden om weer oorlog over te maken. Oorlog zit in de mens, niet in de religie. Religie is een verzinsel van de mens, waarmee het door de menselijke psyche er altijd op uitkomt dat het oorlog moet worden.
pi_156238107
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Omdat altijd religie de kop op steekt. Maar stel, zou het kunnen als religie niet bestond? Of zou het eveneens net zo mis gaan? Want religie kun je in wezen vergelijken met elke club.
Er zijn legio voorbeelden van religieloze staten waarin het net zo slecht gaat. Je lost niets op door religie te verbieden. Dat hebben mensen zoals Stalin en Kim-Yong al uitgebreid aangetoond. Je kunt niet alle ellende in de wereld afschuiven op religie.

Ten tweede zijn mensen van nature geneigd tot religie. Door religie te verbieden gaat het alleen maar ondergronds.

Ten derde is het niet geheel duidelijk wanneer we nu precies spreken van een 'religie'. Wat is eigenlijk jouw definitie daarvan?
pi_156238132
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:38 schreef HongKongPhoey het volgende:

Als ik er over nadenk, dan denk ik dat een nieuwe staat of een planeet ook niet de oplossing zal zijn. De mens zal altijd iets vinden om weer oorlog over te maken. Oorlog zit in de mens, niet in de religie.
De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het.

En dat heeft niets met religie te maken. Het is puur evolutie, bij andere diersoorten werkt dat niet anders.
pi_156238208
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

De mens die geen oorlog voert is gedoemd om het af te leggen tegen de mens die dat wel doet. Zo simpel is het.

En dat heeft niets met religie te maken. Het is puur evolutie, bij andere diersoorten werkt dat niet anders.
Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten. Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent. Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan.
pi_156238249
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik denk enkel dat religie het makkelijker mogelijk maakt om de ander te haten.
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen.

quote:

Maar zonder religie vindt de mens wel iets anders. Het enige dat een staat mogelijk maakt waarin vredig te leven valt is een zeer strenge dictatuur gebaseerd op een moraal die wel menselijke normen en waarden kent.
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.

Ook een dictatuur is niet de oplossing.

quote:

Echter wel met streng beleid wanneer grenzen overtreden worden. Vrijheid kan de mens helemaal niet aan.
Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van. Het wordt dan een kleiner groepje dat bepaalt welke rotzooi er wordt uitgehaald. Het is dezelfde rotzooi.
pi_156238298
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:
Ik zie daar in elk geval geen empirische aanwijzingen voor. Ongelovigen halen net zoveel rotzooi uit als gelovigen.
Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vonden
pi_156238309
quote:
Noem mij 1 dictatuur uit de geschiedenis die menselijke normen en waarden respecteerde.

Ook een dictatuur is niet de oplossing.
Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan.
pi_156238315
quote:
Een gebrek aan vrijheid wordt het echt niet beter van.
Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen in
pi_156238621
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:00 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dat er geen voorbeeld in de geschiedenis te vonden is, wil niet zeggen dat het niet kan.
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen.

Als we kijken naar wat de geschiedenis te bieden heeft dan komen dictaturen er slechter vanaf dan vrijere maatschappijen. Veel slechter zelfs.
pi_156238644
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 11:59 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ja dat klopt, maar om het te vergoeilijken moet men wel MEER moeite doen. De moraal die God ingeeft kan je makkelijk gebruiken om je achter te verschuilen. Maar de niet gelovige moet dan zelf verantwoording afleggen, en dat zit niet in de mens. De mens wil zich altijd achter iets kunnen verschuilen, de niet gelovige moet dan moeite doen om dat "masker" te vonden
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
pi_156238666
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:00 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar te veel vrijheid zorgt ook weer voor veel ellende. Je moet dus iets vinden er tussen in
Als we even kijken naar de landen waar het (relatief) goed gaat dan zijn dat zonder uitzondering landen waarin vrijheid van religie bestaat. Weliswaar binnen wettelijke kaders, maar desalniettemin vrijheid van religie.
pi_156238686
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:17 schreef Molurus het volgende:
Ditzelfde zou je kunnen zeggen van niet-dictatoriale staatsvormen.

Als we kijken naar wat de geschiedenis te bieden heeft dan komen dictaturen er slechter vanaf dan vrijere maatschappijen. Veel slechter zelfs.
Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik. Maar die is misschien wel minder gedreven om eerst de macht te kunnen grijpen omdat hij/zij daar eigenlijk de regels voor moet overtreden van menselijkheid die hij/zij later wil gaan gebruiken om een stabiele staat te creeeren.
pi_156238716
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:20 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Omdat het vaak figuren zijn die een zelfzuchtige reden als drijfveer. Maar een oprechte stabiele persoonlijkheid zou het wel kunnen denk ik.
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt.

Al begonnen aan Michael Sandel trouwens? :)
pi_156238720
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:18 schreef Molurus het volgende:
Als men het niet afschuift op een god dan schuift men het wel af op een politiek leider of iets anders. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut"
  zondag 20 september 2015 @ 12:22:53 #45
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156238721
Hier heb je een land, je mag het inrichten zoals jij het wil, behalve dan dat ik regels stel aan hoe jij het zou moeten willen.

Rare TS.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_156238728
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:22 schreef Molurus het volgende:
Vooralsnog heb ik geen enkele reden om te denken dat dit klopt.

Al begonnen aan Michael Sandel trouwens? :)
Nog niet, gister te moe. Zal vandaag een poging wagen
pi_156238737
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 12:22 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee want men erkent wel de politieke partij, maar heeft geen masker van absolute moraliteit waar men zich achter kan verschuilen. Dus men zal zelf nog steeds verantwoording af moeten leggen. Men komt dan niet weg met "Mijn politiek leider zegt dat het moet en die is absoluut"
In dictatoriale staten wordt zonder uitzondering de autoriteit van de staat en haar leiders gezien als absoluut. Dat kan ook niet anders.
  zondag 20 september 2015 @ 12:36:35 #48
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156238960
Mijn eilandstaat wordt sowieso een dictatuur, dus er is maar één wet nodig: "Wat Ser zegt, geldt."
  zondag 20 september 2015 @ 12:45:33 #49
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156239206
Maar, even serieus: grondwetten zijn in praktijk enorm problematisch.

Grondwetten zouden universeel moeten zijn, maar het is vrijwel onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen. Tijden veranderen, moraal verandert, situaties veranderen, etc. Het is simpelweg niet mogelijk om wetten op te stellen die voor altijd als rechtvaardig beschouwd worden.

Het alternatief is om een grondwet te maken die aangepast kan worden. Dat doet het hele idee van een grondwet echter teniet. Een grondwet zou de regels uiteen moeten zetten die altijd en voor iedereen moeten gelden, die zouden dus niet aangepast moeten kunnen worden.

Mijn voorstel zou dan ook eerder iets zijn om enkele zeer algemene principes vast te leggen waar alles uit voortvloeit: democratie is heilig, inbreuken op de vrijheid of integriteit van mensen mogen alleen als dat in verhouding staat tot de gewonnen vrijheid of integriteit van anderen, zulke dingen. Vervolgens moet er een sterk en onafhankelijk juridisch apparaat zijn dat controleert of die principes worden toegepast in de wetgeving.
pi_156239659
Is al gedaan in 1798
Staatsregeling voor het Bataafsche Volk 1798

http://www.dbnl.org/tekst(...)02ontw01_01_0002.php
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')