Ik heb het ook ondertekend, afgelopen zondag als ik me niet vergis. Een goed initiatief! Los van hoe je over heel die EU en een mogelijk lidmaatschap van Oekraïne denkt, dit is een keuze die het volk moet maken, niet een paar politici. In het algemeen ben ik niet een voorstander van een referendumdemocratie maar bepaalde ingrijpende beslissingen kunnen prima op basis van een referendum worden genomen, indien er niet een goed maatschappelijk debat plaatsvindt voorafgaande aan de stemming (per referendum) dan ligt dat aan het falen van politici, niet aan het volk. Neem je verantwoordelijkheid als politicus!quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:22 schreef OngeschiktX het volgende:
Nog geen berichtje van gezien op fok geloof ik. Geenpeil claimt inmiddels 140.000 handtekeningen binnen te hebben voor de aanvraag van het raadgevend referendum. Hieronder een inleidend tekstje van geenpeil voor degenen die niet bekend zijn met de aanleiding en het onderwerp van de referendumaanvraag.
[..]
Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?
Verder uiteraard de vraag of ze de laatste 160.000 ook binnen gaan halen. Het lijkt me erg krap worden voor 28 september. Ze zullen het voornamelijk van hun eigen bezoekers moeten hebben, aangezien ik er verder nergens iets van heb gezien.
Verder Geenstijl![]()
Waarom verwacht je van GeenStijl iets dat niet kinderachtig is? Ze zijn nooit anders geweest, het is een platform door en voor kleuters.quote:Op donderdag 10 september 2015 20:14 schreef vigen98 het volgende:
[ afbeelding ]
Kom op johDit zet je er toch niet op, zo kom je er niet professioneel uit te zien. Zeg gewoon bedankt voor het steunen maar zet dan niet zo'n domme plaatje op
Kinderachtig
Hoewel ik er geen moeite mee heb aangezien het klopt dat D66 en Pechtold nogal pro-EU en kritiekloos richting de EU lijken te zijn (en omdat ik graag zie dat de draak wordt gestoken met Pechtold) had het van mij ook niet gehoeven, het oogt inderdaad niet professioneel.quote:Op donderdag 10 september 2015 20:14 schreef vigen98 het volgende:
[ afbeelding ]
Kom op johDit zet je er toch niet op, zo kom je er niet professioneel uit te zien. Zeg gewoon bedankt voor het steunen maar zet dan niet zo'n domme plaatje op
Kinderachtig
Een geweldig weerwoord op GeenStijl.quote:Op vrijdag 11 september 2015 15:48 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Waarom verwacht je van GeenStijl iets dat niet kinderachtig is? Ze zijn nooit anders geweest, het is een platform door en voor kleuters.
Waar zie je dan een weerwoord? Inhoudelijk heb ik al diverse lange posts in dit topic geplaatst, hierboven constateer ik enkel dat GeenStijl een kinderachtig platform door en voor kleuters is en het daarom niemand zal moeten verbazen dat het weer door de nodige babyretoriek vergezeld is.quote:Op vrijdag 11 september 2015 15:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een geweldig weerwoord op GeenStijl.
Kom op Kaas, houd het inhoudelijk.
Met 300.000 benodigde handtekeningen zou het een wonder zijn als dit democratische recht uberhaupt van start kan gaan.quote:Op woensdag 9 september 2015 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het maar een slechte campagne. Er is serieuze wetgeving met een serieus recht, en GeenStijl maakt er een quasilollig activistisch GS-item van. Alsof het vooral een intern GS feestje is waarin de redactie en de reaguurders gezellig samen in hun eigen taaltje met hun running gags elkaar gelijk aan het geven zijn.
Het zou toch jammer zijn als zo'n instrument met potentie meteen een valse start maakt door de incompetentie van GeenStijl om over de eigen borreltafel heen te kijken en zo alle serieuze kiezers met normaal taalgebruik af te schrikken.
Zelf heb ik besloten me daardoor niet te laten weerhouden en heb getekend, maar bijna had de ergernis over dit soort knulligheid dat wel gedaan.
Van jou hier en nu nergens, dat is juist het punt. Het is nogal flauw om de draak te steken terwijl je niet met argumentatie komt, vind je niet? Val GeenStijl rustig inhoudelijk aan als je dat wil maar dit onderwerp is wat te belangrijk om slechts de draak te steken met de boodschapper. Wat vind je van het pleidooi om per referendum te beslissen wat er verder met de EU gebeurt? Om de burgers zelf te laten bepalen wie wel en niet aansluit bij de EU, met welke hervorming van de EU wel en niet akkoord wordt gegaan, of dat TTIP wel of niet wordt aanvaardt etc.?quote:
Heb ik allemaal al verteld in dit topic. Doet verder niets af aan dat GeenStijl een platform door en voor kleuters is met bijbehorende babyretoriek.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Van jou hier en nu nergens, dat is juist het punt. Het is nogal flauw om de draak te steken terwijl je niet met argumentatie komt, vind je niet? Val GeenStijl rustig inhoudelijk aan als je dat wil maar dit onderwerp is wat te belangrijk om slechts de draak te steken met de boodschapper. Wat vind je van het pleidooi om per referendum te beslissen wat er verder met de EU gebeurt? Om de burgers zelf te laten bepalen wie wel en niet aansluit bij de EU, met welke hervorming van de EU wel en niet akkoord wordt gegaan, of dat TTIP wel of niet wordt aanvaardt etc.?
Kom nu alsjeblieft niet aan met representatieve democratie blablabla, kloof tussen de politiek en het volk en zo.
Waarom moet je daar niet meekomen? Volgens mij is dat de werkelijkheid en over alle verdragen een referendum houden lijkt mij echt onzinnig.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kom nu alsjeblieft niet aan met representatieve democratie blablabla, kloof tussen de politiek en het volk en zo.
Het is niet zo'n extreem belangrijk onderwerp als de grondwet van de EU (nu Verdrag van Lissabon genoemdquote:Op woensdag 9 september 2015 00:12 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Daarvoor kiezen we ze natuurlijk, hen daarmee een mandaat verlenend om dergelijke zaken te beslissen. Nu ben ik het ermee eens dat je bij bepaalde zeer belangrijke alsmede gevoelige zaken het beste alsnog het volk via een referendum moet raadplegen, maar het onderwerp van nu voldoet daar mijns inziens totaal niet aan.
Gerotzooi in de achtertuin van Putin.quote:Op vrijdag 11 september 2015 15:59 schreef Wespensteek het volgende:
Wat is er mis met dat associatieverdrag dan?
Als Putin al iets te zeggen denkt te hebben over verdragen die wij sluiten dan is dat nog geen reden naar Putin te luisteren.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
Gerotzooi in de achtertuin van Putin.
Jij vind het ook niet leuk als jouw achterbuurman in jouw tuin aan het rommelen is.
Ik heb net even vluchtig jouw reacties bekeken, ik ben er wel iets tegengekomen maar het antwoord op de fundamentele vraag om dit soort dingen door het volk te laten beslissen in plaats van door een paar politici daar ben ik weinig over tegengekomen. Excuses als ik het over het hoofd heb gezien.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Heb ik allemaal al verteld in dit topic.
Er zijn lang geleden wel toezeggingen door "ons" gedaan die met voeten getreden worden door de EU. Namelijk geen uitbreiding naar het oosten.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als Putin al iets te zeggen denkt te hebben over verdragen die wij sluiten dan is dat nog geen reden naar Putin te luisteren.
Tja, als niemand anders het initiatief neemt...quote:Op woensdag 9 september 2015 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het maar een slechte campagne. Er is serieuze wetgeving met een serieus recht, en GeenStijl maakt er een quasilollig activistisch GS-item van. Alsof het vooral een intern GS feestje is waarin de redactie en de reaguurders gezellig samen in hun eigen taaltje met hun running gags elkaar gelijk aan het geven zijn.
Het zou toch jammer zijn als zo'n instrument met potentie meteen een valse start maakt door de incompetentie van GeenStijl om over de eigen borreltafel heen te kijken en zo alle serieuze kiezers met normaal taalgebruik af te schrikken.
Zelf heb ik besloten me daardoor niet te laten weerhouden en heb getekend, maar bijna had de ergernis over dit soort knulligheid dat wel gedaan.
Geen idee maar dan nog als mensen in de Oekraïne dit willen en wij ook heeft Putin er niets over te vertellen. Dat hij boos wordt is dan jammer.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Er zijn lang geleden wel toezeggingen door "ons" gedaan die met voeten getreden worden door de EU. Namelijk geen uitbreiding naar het oosten.
En daar is Rusland (terecht in mijn ogen) boos over.
Klein grut in vergelijking met het erdoor drukken van de grondweg (Verdrag van Lissabon) terwijl meerdere volkeren waaronder de Nederlanders en de Fransen tegenstemden.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Er zijn lang geleden wel toezeggingen door "ons" gedaan die met voeten getreden worden door de EU. Namelijk geen uitbreiding naar het oosten.
En daar is Rusland (terecht in mijn ogen) boos over.
Putin is iemand die je niet boos wilt maken. Iedereen kan daar wel lacherig over doen, maar Rusland is een geduchte speler op het wereldtoneel. Daar moet je geen confrontatie mee zoeken. Vind ik dan.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:12 schreef Wespensteek het volgende:
Dat hij boos wordt is dan jammer.
Dat ben ik met je eens, maar dit referendum staat compleet los van het referendum destijds.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Klein grut in vergelijking met het erdoor drukken van de grondweg (Verdrag van Lissabon) terwijl meerdere volkeren waaronder de Nederlanders en de Fransen tegenstemden.
Omdat de representatieve democratie niet representatief is!quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom moet je daar niet meekomen?
Ja, maar wat ons destijds is geflikt - dit zeg ik terwijl ik niet categorisch tegen zo'n grondwet was, ik werd pas later tegen de EU (wijsheid komt met de jaren), niet tegen intensieve Europese samenwerking - is een mooie motivatie om het referendum te steunen. Ik hoop dat voldoende mensen er kennis van nemen dat we nu deze mogelijkheid hebben.quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:14 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar dit referendum staat compleet los van het referendum destijds.
De andere krantjes (Volkskrant, NRC, Trouw) zouden ook wel op de voorpagina een artikel over dit referendum mogen plaatsen. Het gaat verdomme wel om iets belangrijks, zeker als je het afzet tegen wat doorgaans op de voorpagina staat.quote:Op donderdag 10 september 2015 08:23 schreef LXIV het volgende:
Geenstijl heeft nog één grote troefkaart die ze moeten uitspelen om op tijd de 300.000 te maken en dat is de Telegraaf. Als TGM dit echt steunt, dan zouden ze in De Telegraaf er een voorpagina-artikel van kunnen maken. Dat moet toch zeker goed zijn voor 100K handtekeningen. De rest is dan een kwestie van nog hard werken.
Dus jij zegt liever tegen de Oekraïne "ja, leuk dat jullie graag toenadering willen, maar Putin is tegen en daar zijn we nogal bang voor, dus doen we het liever niet."quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:13 schreef Geralt het volgende:
[..]
Putin is iemand die je niet boos wilt maken. Iedereen kan daar wel lacherig over doen, maar Rusland is een geduchte speler op het wereldtoneel. Daar moet je geen confrontatie mee zoeken. Vind ik dan.
Neen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:13 schreef hpeopjes het volgende:
Zelfs als je vóór het verdrag bent, en tegelijk vóór democratie, zou je juist voor het referendum moeten tekenen.
Volgens mij is het je democratisch recht om niet te tekenen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:13 schreef hpeopjes het volgende:
Zelfs als je vóór het verdrag bent, en tegelijk vóór democratie, zou je juist voor het referendum moeten tekenen. Als je het referendum dan 'wint', heb je in één klap voor de eerstkomende 15 jaar afgerekend met al die vervelende eurocritici.
Alleen fascisten tekenen niet.
Het komt van Burgercomite EU.quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:28 schreef Slaro het volgende:
Het idee achter zo'n Referendum dat vind ik prima, maar helaas komt het van Geenpijl, dat weerhoudt mij ervan te tekenen.
Is die verschrikkelijke Thierry Baudet niet bij die organisatie betrokken?!quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:29 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het komt van Burgercomite EU.
Dan teken je toch daar.
Dat moet dan alleen wel schriftelijk.
Ik begrijp de hele argumentatie niet. Omdat je het kunt organiseren moet je het doen?quote:Op vrijdag 11 september 2015 16:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat de representatieve democratie niet representatief is!
Dat was allemaal te billijken zolang er geen middelen waren om het wel meer representatief te maken, in deze tijd is het organiseren van een referendum en een groot maatschappelijk debat een fluitje van een cent, dan moet je dat ook doen. Voor elke beslissing zo'n debat organiseren gaat niet, je hebt een bepaalde tijd nodig om dat te doen (3-6 maanden is mijn schatting), voor alle grote beslissingen kan je dat wel doen.
Eh, het moet binnen 4 weken nadat de wet is aangenomen he. Dus er valt niets te kiezen mbt 'de periode'quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Eigen schuld. Beginnen met je 'campagne' tijdens de vakantieperiode.
Nee. Als de 300.000 handtekeningen verzameld zijn, moet er binnen 3 tot 6 maanden een referendum worden georganiseerd. Vervolgens is het referendum geldig bij een opkomst van minimaal 30%.quote:Op vrijdag 11 september 2015 20:41 schreef DUTCHKO het volgende:
En zelfs al heeft men 300.000 handtekeningen verzamelt dan nog kan het kabinet deze aanvraag verwerpen....
mmmmmm.....ik vraag mij af of de politiek zomaar een uitslag kan negeren van een raadgevend referendum....maar uiteraard is er een addertje onder het gras. (zie dik gedrukte tekst)quote:Op vrijdag 11 september 2015 20:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee. Als de 300.000 handtekeningen verzameld zijn, moet er binnen 3 tot 6 maanden een referendum worden georganiseerd. Vervolgens is het referendum geldig bij een opkomst van minimaal 30%.
Maar omdat het een raadgevend referendum is kan de politiek de uitslag volkomen negeren.
Ja dat kan.quote:Op vrijdag 11 september 2015 20:53 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
mmmmmm.....ik vraag mij af of de politiek zomaar een uitslag kan negeren van een raadgevend referendum....maar uiteraard is er een addertje onder het gras. (zie dik gedrukte tekst)
quote:Er zijn drie scenario's mogelijk:
[*}Blijft de opkomst onder de 30%, dan is het referendum ongeldig en wordt de wet alsnog zo snel mogelijk ingevoerd, ongeacht de uitslag.
• Is het referendum geldig en is een meerderheid van de stemmen voor de wet, dan wordt de wet zo snel mogelijk van kracht.
• Is het referendum geldig en is een meerderheid van de stemmen tegen de wet, dan wordt zo snel mogelijk door de regering bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel ingediend om de wet weer in te trekken. De Tweede en Eerste Kamer moeten dan in feite de wet opnieuw behandelen. Indien het intrekkingsvoorstel door beide Kamers wordt aangenomen, wordt de wet definitief niet ingevoerd. Als het intrekkingsvoorstel door de Tweede of Eerste Kamer wordt verworpen, wordt de wet alsnog van kracht.
Waarom zouden ze dat niet kunnen negeren?quote:Op vrijdag 11 september 2015 20:53 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
mmmmmm.....ik vraag mij af of de politiek zomaar een uitslag kan negeren van een raadgevend referendum....maar uiteraard is er een addertje onder het gras. (zie dik gedrukte tekst)
-------------------------------
Situatie in Nederland
In Nederland bestaat de mogelijkheid om een raadgevend referendum te houden sinds 1 juli 2015 op basis van de Wet Raadgevend Referendum. In principe is dat mogelijk voor alle aangenomen wetten tenzij uitzonderingen van kracht zijn. Zo is het niet mogelijk om om een referendum te verzoeken over rijkswetten, de begroting, of het koningshuis. Aanvraag van een referendum verloopt in 2 stappen. In de eerste fase, kan een inleidend verzoek worden ingediend door 10 000 stemgerechtigde Nederlands binnen 4 weken na publicatie van de wet. Indien voldoende inleidende verzoeken zijn ontvangen treedt de 2e fase in werking en dienen binnen 6 weken 300 000 verzoeken te worden ingediend. Als aan die voorwaarde is voldaan wordt een referendum gehouden.
Als de meerderheid bij referendum tegen de wet stemt, en de opkomst is boven de 30%, wordt de wet niet van kracht, tenzij hij opnieuw wordt goedgekeurd door het parlement.
Waarom moet je Geen Stijl deze keer wel serieus nemen?quote:Op Geenvrijdag 11 september 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Van jou hier en nu nergens, dat is juist het punt. Het is nogal flauw om de draak te steken terwijl je niet met argumentatie komt, vind je niet? Val GeenStijl rustig inhoudelijk aan als je dat wil maar dit onderwerp is wat te belangrijk om slechts de draak te steken met de boodschapper. Wat vind je van het pleidooi om per referendum te beslissen wat er verder met de EU gebeurt? Om de burgers zelf te laten bepalen wie wel en niet aansluit bij de EU, met welke hervorming van de EU wel en niet akkoord wordt gegaan, of dat TTIP wel of niet wordt aanvaardt etc.?
Ja, maar EU is slecht, dus je moet dan tegen zijn. Volgens hen dan. De argumenten voor en de inhoud van het verdrag doen er dan niet meer toe.quote:Op vrijdag 11 september 2015 21:45 schreef luxerobots het volgende:
Er zijn twee dingen die me tegenstaan bij deze handtekeningenactie van Geenstijl.
- Oekraïne is verscheurd tussen Europa en Rusland. Een deel wil bij Rusland horen en een ander deel bij Europa. Rusland is het land binnengevallen en heeft de Krim bezet. Dan lijkt he me goed als wij als West-Europese landen Oekraïne helpen door er verdragen mee te sluiten, mee te handelen en samen mee te werken. Zo'n slechte zaak is dit associatieverdrag dan ook helemaal niet.
Ik ben ook helemaal niet positief over de EU. Een veel te grote bureaucratische tussenlaag, Europa zou een middel moeten zijn, geen doel op zichzelf.quote:Op vrijdag 11 september 2015 21:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, maar EU is slecht, dus je moet dan tegen zijn. Volgens hen dan. De argumenten voor en de inhoud van het verdrag doen er dan niet meer toe.
Dat is ook zo'n beetje mijn conclusie na het lezen van dit topic.quote:Op vrijdag 11 september 2015 21:54 schreef luxerobots het volgende:
Dit verdrag echter lijkt me helemaal niet zo slecht.
In zekere zin wel ja. Als je niet tekent omdat je heel erg graag wil dat de EU nog groter en megalomaner en bureacratischer en zo wordt dan doe je dat uit angst. Als je ervan overtuigd bent dat het beter is om de EU verder uit te breiden dan ben je toch niet bang dat het volk anders beslist?quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:13 schreef hpeopjes het volgende:
Zelfs als je vóór het verdrag bent, en tegelijk vóór democratie, zou je juist voor het referendum moeten tekenen. Als je het referendum dan 'wint', heb je in één klap voor de eerstkomende 15 jaar afgerekend met al die vervelende eurocritici.
Alleen fascisten tekenen niet.
Dan ben jij nogal hypocriet. Uiteindelijk wordt er slechts een ja/nee vraag voorgelegd, of dat iemand van GeenStijl, of via GeenStijl, dat doet of iemand anders, de vraag zal er niet veel door veranderen. Voor of tegen een begin wat moet leiden tot de uitbreiding van de EU met Oekraïne, ja of nee? Wat maakt het uit wie het initiatief neemt om die belangrijke vraag te stellen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 19:28 schreef Slaro het volgende:
Het idee achter zo'n Referendum dat vind ik prima, maar helaas komt het van Geenpijl, dat weerhoudt mij ervan te tekenen.
Als ik moet tekenen dan is het ook niet echt democratisch te noemen.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan ben jij nogal hypocriet.
Als het Referendum er komt dan zal ik stemmen, zoals gezegd vind ik een Referendum over dit onderwerp prima, alleen is Geenstijl of Geenpijl of hoe ze zich noemen in mijn ogen niet de juiste kandidaat om dit zo aan te kaarten in ieder geval.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan ben jij nogal hypocriet. Uiteindelijk wordt er slechts een ja/nee vraag voorgelegd, of dat iemand van GeenStijl, of via GeenStijl, dat doet of iemand anders, de vraag zal er niet veel door veranderen. Voor of tegen de uitbreiding van de EU met Oekraïne, ja of nee? Wat maakt het uit wie het initiatief neemt om die belangrijke vraag te stellen.
Jij moet het tekenen als jij er een voorstander van bent dat het volk hierover beslist, zo simpel is het.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:26 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als ik moet tekenen dan is het ook niet echt democratisch te noemen.
Nogmaals, wat maakt het uit wie diezelfde vraag stelt, GeenStijl of iemand van de PvdA/DCC/VVD/SP/Groenlinks/PvdD/CU/SGP of het CDA? Van mijn part stelt de Nederlandse vereniging van stratenmakers of De Huishoudbeurs die vraag, als die vraag maar wordt gesteld!quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:27 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als het Referendum er komt dan zal ik stemmen, zoals gezegd vind ik een Referendum over dit onderwerp prima, alleen is Geenstijl of Geenpijl of hoe ze zich noemen in mijn ogen niet de juiste kandidaat om dit zo aan te kaarten in ieder geval.
Ik moet helemaal niets laten we dat maar even voorop stellen meneer de Democraat.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij moet het tekenen als jij er een voorstander van bent dat het volk hierover beslist, zo simpel is het.
Ik wil mijn belangen niet laten behartigen door een instelling als Geenstijl, simpel, mijn standpunt en daar zult u het mee moeten doen voorlopig, sommige partijen steun ik ook niet puur vanwege de partij, uitzonderingen bevestigen de regel.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, wat maakt het uit wie diezelfde vraag stelt, GeenStijl of iemand van de PvdA/DCC/VVD/SP/Groenlinks/PvdD/CU/SGP of het CDA? Van mijn part stelt de Nederlandse vereniging van stratenmakers of De Huishoudbeurs die vraag, als die vraag maar wordt gesteld!
Nee, je kan dat (of het tegengestelde) niet uit de reacties in deze draad halen! Zelf ben ik niet a priori tegen het verdrag (wel tegen de EU) maar ik vind dat het volk het moet beslissen, daarom heb ik de oproep ondertekend.quote:Op vrijdag 11 september 2015 21:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is ook zo'n beetje mijn conclusie na het lezen van dit topic.
Jij laat jouw belangen helemaal niet behartigen door GeenStijl als jij dat voorstel zou ondertekenen! Jij maakt het slechts mogelijk dat het volk per referendum mag beslissen. Je hoeft heus niet bang te zijn dat de vraag niet neutraal gesteld gaat worden.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:29 schreef Slaro het volgende:
[..]
Ik wil mijn belangen niet laten behartigen door een instelling als Geenstijl, simpel, mijn standpunt en daar zult u het mee moeten doen voorlopig, sommige partijen steun ik ook niet puur vanwege de partij, uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik zal het anders formuleren, jij bent onvoldoende een voorstander van dit referendum als jij het enkel niet steunt omdat jij de persoon of de organisatie die het voorstel doet niet zo leuk vindt.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:29 schreef Slaro het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niets laten we dat maar even voorop stellen meneer de Democraat.
Op basis van deze draad kan hij prima concluderen dat het verdrag helemaal niet zo'n slecht idee is.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, je kan dat (of het tegengestelde) niet uit de reacties in deze draad halen! Zelf ben ik niet a priori tegen het verdrag (wel tegen de EU) maar ik vind dat het volk het moet beslissen, daarom heb ik de oproep ondertekend.
Jawel, met het verdrag an sich is weinig mis blijkt uit dit topic.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, je kan dat (of het tegengestelde) niet uit de reacties in deze draad halen!
Daarvoor is de argumentatie in deze draad nogal dunnetjes. Dat is niet erg, het is tenslotte een forumpje, maar voor het complete plaatje heb je wat meer nodig.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op basis van deze draad kan hij prima concluderen dat het verdrag helemaal niet zo'n slecht idee is.
Je denkt toch niet dat de gemiddelde stemmer zich op meer zal baseren dan op dit draadje (of een vergelijkbare hoeveelheid informatie)?quote:Op zaterdag 12 september 2015 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarvoor is de argumentatie in deze draad nogal dunnetjes. Dat is niet erg, het is tenslotte een forumpje, maar voor het complete plaatje heb je wat meer nodig.
Ja, want er is een goedkeuringswet:quote:Op vrijdag 11 september 2015 20:57 schreef Wombcat het volgende:
Voor het associatieverdrag wordt toch geen wet opgesteld? Is het raadgevend referendum dan überhaupt wel van toepassing?
quote:
Dit geeft wel aan hoe onlogisch zo'n opkomstdrempel is. Als de opkomt 29% is, en iedereen stemt tegen, is de wet alsnog aangenomen. Is de opkomst 30% en 51% stemt tegen (15,3% van de bevolking stemt dus tegen), moet het parlement zich er nog eens over uitspreken.quote:• Is het referendum geldig en is een meerderheid van de stemmen voor de wet, dan wordt de wet zo snel mogelijk van kracht.
Ja, die grenzen zijn arbitrair, maar ja je moet ergens een streep in het zand trekken.quote:Op zaterdag 12 september 2015 09:20 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
Dit geeft wel aan hoe onlogisch zo'n opkomstdrempel is. Als de opkomt 29% is, en iedereen stemt tegen, is de wet alsnog aangenomen. Is de opkomst 30% en 51% stemt tegen (15,3% van de bevolking stemt dus tegen), moet het parlement zich er nog eens over uitspreken.
We hebben er echter niets aan als onze politici de wil van het volk negeren zoals ze dat met de EU-grondwet deden.quote:Op zaterdag 12 september 2015 09:20 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
Dit geeft wel aan hoe onlogisch zo'n opkomstdrempel is. Als de opkomt 29% is, en iedereen stemt tegen, is de wet alsnog aangenomen. Is de opkomst 30% en 51% stemt tegen (15,3% van de bevolking stemt dus tegen), moet het parlement zich er nog eens over uitspreken.
"De wil van het volk"quote:Op zaterdag 12 september 2015 15:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben er echter niets aan als onze politici de wil van het volk negeren zoals ze dat met de EU-grondwet deden.
Wat hield je tegen en wat gaf de doorslag?quote:Op zondag 13 september 2015 21:36 schreef Elfletterig het volgende:
Zojuist dan toch maar getekend. Het lijkt wel alsof we steeds minder over ons eigen land hebben te vertellen. En het lijkt wel alsof politici ziende blind en horende doof zijn als het gaat om de overdracht van bevoegdheden naar Brussel.
Omdat? Die wet is juist gemaakt dat iedereen het kan aanvragen, als er maar 300.000 handtekeningen zijn.quote:Op vrijdag 11 september 2015 22:27 schreef Slaro het volgende:
[..]
Als het Referendum er komt dan zal ik stemmen, zoals gezegd vind ik een Referendum over dit onderwerp prima, alleen is Geenstijl of Geenpijl of hoe ze zich noemen in mijn ogen niet de juiste kandidaat om dit zo aan te kaarten in ieder geval.
Alles für das REICH!quote:Op zondag 13 september 2015 21:36 schreef Elfletterig het volgende:
Zojuist dan toch maar getekend. Het lijkt wel alsof we steeds minder over ons eigen land hebben te vertellen. En het lijkt wel alsof politici ziende blind en horende doof zijn als het gaat om de overdracht van bevoegdheden naar Brussel.
quote:Op zondag 13 september 2015 21:36 schreef Elfletterig het volgende:
Wat de doorslag gaf, was een verhaal over vluchtelingen met politiek-correcte antwoorden, zonder de realiteit onder ogen te zien. En het besef dat we zo onderhand geen moer over ons eigen land meer hebben te vertellen.quote:Op zondag 13 september 2015 21:45 schreef Physsic het volgende:
Wat hield je tegen en wat gaf de doorslag?
Nederland moet van de Nederlanders zijn, niet van een paar politici en al helemaal niet van overwegend een paar buitenlandse politici. Niet zolang Nederland een gescheiden land is. Het is in de 'EU-zone' niet zoals in de USA waarbij het allemaal Americanen zijn.quote:Op zondag 13 september 2015 22:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat de doorslag gaf, was een verhaal over vluchtelingen met politiek-correcte antwoorden, zonder de realiteit onder ogen te zien. En het besef dat we zo onderhand geen moer over ons eigen land meer hebben te vertellen.
Kan je dan wellicht ook uitleggen waarom er niets mis is met het verdrag, los van dit topic?quote:Op vrijdag 11 september 2015 23:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Jawel, met het verdrag an sich is weinig mis blijkt uit dit topic.
Het gaat er niet om dat ze het niet zouden mogen, natuurlijk mogen ze het aanvragen, maar de standpunten en methodes van Geenstijl en Geenpijl vind ik in veel gevallen verwerpelijk, hun aanvraag ga ik niet ondertekenen, wat betreft het Referendum zou ik wel mijn stem willen laten horen, maar ze moeten het maar zien te bereiken zonder mijn handtekening dus.quote:Op zondag 13 september 2015 21:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat? Die wet is juist gemaakt dat iedereen het kan aanvragen, als er maar 300.000 handtekeningen zijn.
Zo werkt democratie.
Beter leesbaar en met linkjes:quote:Die Oekraïners valt het moeilijk kwalijk te nemen. Ze nemen het by proxy op tegen Rusland, en Oekraïne's capaciteiten verbleken nu eenmaal tegenover de Russische. Dan vraag en pak je alle hulp die je kunt krijgen. En volgens het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne, dat de Nederlandse regering heeft geratificeerd zonder het volk ook maar één keer te informeren, laat staan te raadplegen, moet Nederland bij gaan dragen aan het conflict, door Oekraïne te steunen. Uiteraard staat dit alles er in diffuse EU ambtenarentaal, maar het staat er wel degelijk. In de tekst worden de algemene beginselen van het verdrag een aantal keer herhaald: "De bevordering van respect voor de beginselen van soevereiniteit en territoriale integriteit, onschendbaarheid van de grenzen en onafhankelijkheid (…) vormen essentiële elementen van deze Overeenkomst." (bron) Het bevorderen van de soevereiniteit en territoriale integriteit van een land dat aan stukken wordt gescheurd door Russische separatisten. Dat is niet niks. Maar goed, het staat geschreven, dus dan ga je het als President Porosjenko opvragen ook. Hij vindt het sowieso onzin dat er überhaupt een discussie gaande is of het Westen hem wapens moet leveren: "Wat betekent dat? Het gaat hier om defensieve wapens. We verdedigen niet alleen ons land, maar ook vrijheid en democratie. We vechten met wapens uit de 20e eeuw tegen wapens uit de 21e eeuw." Misschien kan Nederland bijdragen aan Oekraïense soevereiniteit en territoriale integriteit door megafoons te leveren waardoor ons nationale volkswapen, de Pang-Roepert, nog angstaanjagender uit de verf komt. En heel veel diplomatieke hefboom heeft Nederland ook niet, want na een te grote muil gaat Poetin aan gaskranen draaien of worden buitenlandse diplomaten in elkaar gebeukt, waarna we andermaal gedwongen worden ons al vingerheffend terug te trekken in onze schulp. Het verdrag tussen de EU en Oekraïne betrekt Nederland direct bij een burgeroorlog, die door ons effectief gesteund noch gewonnen kan worden. Zulke gewichtige beslissingen moet eerst langs de Nederlandse bevolking, en dat is nu niet gebeurd. Dus daarom, teken voor dat EU-referendum, en vertel al uw democratie-minnende vriendjes (m/v) het zelfde te doen! We moeten nog zo'n 140.000 krabbels en daar gaan we nog twee weken vol voor strijden.
Dan ben je best hypocriet. Klaar.quote:Op maandag 14 september 2015 11:49 schreef Slaro het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat ze het niet zouden mogen, natuurlijk mogen ze het aanvragen, maar de standpunten en methodes van Geenstijl en Geenpijl vind ik in veel gevallen verwerpelijk, hun aanvraag ga ik niet ondertekenen, wat betreft het Referendum zou ik wel mijn stem willen laten horen, maar ze moeten het maar zien te bereiken zonder mijn handtekening dus.
Blijkbaar is hij tevens onvoldoende een voorstander van een dergelijk referendum, anders zou het hem weinig uitmaken van wie het komt, zolang de referendumvraag je maar bevalt.quote:Op maandag 14 september 2015 16:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je best hypocriet. Klaar.
Jij mag vinden wat je wilt maar volgens mij mag ik een democratie nog altijd zelf weten wat ik stem, of ik mijn handtekening onder petities zet, en ga zo maar verder.quote:Op maandag 14 september 2015 16:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je best hypocriet. Klaar.
Associatieverdragen interesseren mij inderdaad niet bijzonder veel, laten we een referendum houden over Rusland waarin het Nederlandse volk oproept tot een oorlogsverklaring indien Rusland zich niet terugtrekt en koest houdt, in dat geval ben ik meer bereid te tekenen.quote:Op maandag 14 september 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij tevens onvoldoende een voorstander van een dergelijk referendum, anders zou het hem weinig uitmaken van wie het komt, zolang de referendumvraag je maar bevalt.
Ook ik denk op 50% van de standpunten sterk verschillend van veel GeenStijl-redacteurs, dat heeft niets te maken met dit ene standpunt waarover ik het wel eens ben, dat er een referendum moet komen over een mogelijk toekomstig EU-lidmaatschap van Oekraïne, zolang wij lid blijven van deze club in ieder geval.
En wat ga je dan stemmen?quote:Op maandag 14 september 2015 17:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Associatieverdragen interesseren mij inderdaad niet bijzonder veel, laten we een referendum houden over Rusland waarin het Nederlandse volk oproept tot een oorlogsverklaring indien Rusland zich niet terugtrekt en koest houdt, in dat geval ben ik meer bereid te tekenen.
Over vele maatschappelijke kwesties vind ik ze veel te rechts en ongenuanceerd, maar bij sommige (voornamelijk politieke) kwesties laten ze toch wel aardige onderzoeksjournalistiek zien en blijven ze flink volhouden (teeven deal, van rey gedoe, nekschot gedoe, mh317 ..).quote:Op maandag 14 september 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij tevens onvoldoende een voorstander van een dergelijk referendum, anders zou het hem weinig uitmaken van wie het komt, zolang de referendumvraag je maar bevalt.
Ook ik denk op 50% van de standpunten sterk verschillend van veel GeenStijl-redacteurs, dat heeft niets te maken met dit ene standpunt waarover ik het wel eens ben, dat er een referendum moet komen over een mogelijk toekomstig EU-lidmaatschap van Oekraïne, zolang wij lid blijven van deze club in ieder geval.
Inderdaad. Er waren heel wat dingen stil gebleven, als zij er niet over waren begonnen.quote:Op maandag 14 september 2015 20:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Over vele maatschappelijke kwesties vind ik ze veel te rechts en ongenuanceerd, maar bij sommige (voornamelijk politieke) kwesties laten ze toch wel aardige onderzoeksjournalistiek zien en blijven ze flink volhouden (teeven deal, van rey gedoe, nekschot gedoe, mh317).
Dat vind ik ook, van mij mag Geenstijl best blijven en hoop ik dat ze relevante zaken aan de kaak stellen, maar persoonlijk wil ik toch liever niet met hen geassocieerd worden vooral vanwege het rechtse karakter. Ik kan natuurlijk wel gaan 'shoppen' op standpunten of onderwerpen waar ik het mee eens ben, maar dat zou je dan ook met stemmen kunnen doen, de PVV heeft best punten bijvoorbeeld in hun programma waar ik het ook mee eens ben maar toch ga ik niet op ze stemmen.quote:Op maandag 14 september 2015 20:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Over vele maatschappelijke kwesties vind ik ze veel te rechts en ongenuanceerd, maar bij sommige (voornamelijk politieke) kwesties laten ze toch wel aardige onderzoeksjournalistiek zien en blijven ze flink volhouden (teeven deal, van rey gedoe, nekschot gedoe, mh317).
Och, ik ben prima in staat om, los van de standpunten en uitspraken van Geenstijl, te beargumenteren waarom dat referendum een goed idee is.quote:Op maandag 14 september 2015 20:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, van mij mag Geenstijl best blijven en hoop ik dat ze relevante zaken aan de kaak stellen, maar persoonlijk wil ik toch liever niet met hen geassocieerd worden vooral vanwege het rechtse karakter. Ik kan natuurlijk wel gaan 'shoppen' op standpunten of onderwerpen waar ik het mee eens ben, maar dat zou je dan ook met stemmen kunnen doen, de PVV heeft best punten bijvoorbeeld in hun programma waar ik het ook mee eens ben maar toch ga ik niet op ze stemmen.
Er zijn ook 'bloggers' (kan even niet op de goede naam komen) op GS die 'anti-Geert Wilders e.d.' zijn hoor.quote:Op maandag 14 september 2015 20:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, van mij mag Geenstijl best blijven en hoop ik dat ze relevante zaken aan de kaak stellen, maar persoonlijk wil ik toch liever niet met hen geassocieerd worden vooral vanwege het rechtse karakter. Ik kan natuurlijk wel gaan 'shoppen' op standpunten of onderwerpen waar ik het mee eens ben, maar dat zou je dan ook met stemmen kunnen doen, de PVV heeft best punten bijvoorbeeld in hun programma waar ik het ook mee eens ben maar toch ga ik niet op ze stemmen.
Ben er ook bang voor.quote:Op maandag 14 september 2015 21:07 schreef vigen98 het volgende:
Ze gaan het denk ik net niet redden helaas.
Je hebt me niet begrepen, ik ga je niet vergelijken met de PVV omdat je deze petitie tekent, evenmin vergelijk ik Geenstijl met Wilders en zijn partij. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik Geenstijl niet steun in de zin waarvoor zij staan, een enkel standpunt gaat daar dus weinig aan veranderen, dit probeerde ik te vergelijken met een voorbeeld van de PVV dus.quote:Op maandag 14 september 2015 21:05 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn ook 'bloggers' (kan even niet op de goede naam komen) op GS die 'anti-Geert Wilders e.d.' zijn hoor.
Ik vind het ook jammer dat als je ergens kritisch op bent, of laat weten dat je getekend hebt, dat je dan meteen een "PVV'er" wordt genoemd. Alsof er alleen 'links' en 'rechts' is.
Hier kan je ook tekenen:
http://www.burgercomite-eu.nl/
[Op die website staan ook allerlei standpunten en onderbouwingen, zonder een hoop gezwets tussendoor]
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dat doet. Ik zie dat gewoon vaak gebeuren in discussies, ook hier op Fok bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 september 2015 21:16 schreef Slaro het volgende:
[..]
Je hebt me niet begrepen, ik ga je niet vergelijken met de PVV omdat je deze petitie tekent, evenmin vergelijk ik Geenstijl met Wilders en zijn partij. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik Geenstijl niet steun in de zin waarvoor zij staan, een enkel standpunt gaat daar dus weinig aan veranderen, dit probeerde ik te vergelijken met een voorbeeld van de PVV dus.
Volgens mij is bij dat burgercomité ook die Thierry Baudet betrokken, walgelijke kerel, zeg.
Wie Oekraïne bij Europa wil heeft geen idee van geopolitiek. Oekraïne ligt in de invloedssfeer van Rusland en daar moeten wij uit blijven, tenzij we heel veel gedonder willen.quote:Op maandag 14 september 2015 21:40 schreef Harunobu het volgende:
Dit laat zien dat Geenstijl totaal geen idee heeft van de geopolitiek. Waarom grijpen ze juist dit aan om zo een punt van te maken? Het is me een raadsel.
Helemaal logisch dat de Ukrainers onder de juk en Rusland uit willen en dat ze niet langer willen leven onder de dictatuur van een marjonet van Putin.
Maar Geenstijl heeft hun oordeel weer klaar, natuurlijk. Ze snappen het gewoon niet. Ik denk dat voor hun het gaat over de uitbreiding van de EU ofzo. Laten ze zich inzetten voor het binnen de EU ideologie houden van Hongarije ofzo. Daar zijn ze nogal we weg kwijt.
Sowieso een beetje vreemd om nu al bezig te zijn met uitbreiding van de EU, terwijl dit al een drama is. Misschien eerst die problemen oplossen ofzo..quote:Op maandag 14 september 2015 22:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Wie Oekraïne bij Europa wil heeft geen idee van geopolitiek. Oekraïne ligt in de invloedssfeer van Rusland en daar moeten wij uit blijven, tenzij we heel veel gedonder willen.
Het gaat GeenStijl (het is niet alleen GeenStijl maar ook het eurokritische Burgerforum EU) inderdaad om uitbreiding. Een associatieverdrag is de eerste stap voor lidmaatschap.
Of de afspraken met de voormalige Sovjet Unie respecteren. Toen is de Sovjets toegezegd dat de Navo zich niet naar het oosten zou uitbreiden, waardoor Oost-Europa geweldloos kon democratiseren. De beloftes zijn geschonden, en nu staat de EU ook in Poetin zijn achtertuin.quote:Op maandag 14 september 2015 22:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
Sowieso een beetje vreemd om nu al bezig te zijn met uitbreiding van de EU, terwijl dit al een drama is. Misschien eerst die problemen oplossen ofzo..
Ze wilden ook een referendum tegen de EU, maar het moet over een actueel onderwerp gaan waar de tweede kamer over gaat beslissen. Daarom oekraine dus..quote:Op maandag 14 september 2015 21:40 schreef Harunobu het volgende:
Dit laat zien dat Geenstijl totaal geen idee heeft van de geopolitiek. Waarom grijpen ze juist dit aan om zo een punt van te maken? Het is me een raadsel.
Helemaal logisch dat de Ukrainers onder de juk en Rusland uit willen en dat ze niet langer willen leven onder de dictatuur van een marjonet van Putin.
Maar Geenstijl heeft hun oordeel weer klaar, natuurlijk. Ze snappen het gewoon niet. Ik denk dat voor hun het gaat over de uitbreiding van de EU ofzo. Laten ze zich inzetten voor het binnen de EU ideologie houden van Hongarije ofzo. Daar zijn ze nogal we weg kwijt.
Het is nog lastiger: Het moet over een actueel wetsvoorstel gaan dat al is aangenomen. Daar kan dan met terugwerkende kracht een raadgevend referendum over georganiseerd worden.quote:Op maandag 14 september 2015 22:29 schreef Tware het volgende:
[..]
Ze wilden ook een referendum tegen de EU, maar het moet over een actueel onderwerp gaan waar de tweede kamer over gaat beslissen. Daarom oekraine dus..
GeenStijl is enorm goed in framen, en heeft zo veel exposure dat het inderdaad allemaal GeenStijl lijkt. Het is echter ook een actie van Burgercomité EU (http://www.burgercomite-eu.nl/)quote:Op maandag 14 september 2015 21:38 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dat doet. Ik zie dat gewoon vaak gebeuren in discussies, ook hier op Fok bijvoorbeeld.
Van mij hoef je ook niet te tekenen, de link naar Burgercomite was een tip. Heb daar zelf ook pas net voor het eerst naar gekeken.
Zelf vind ik het wel jammer dat het ophalen van de 300.000 zo onlosmakelijk verbonden lijkt met GeenStijl, ik denk dat veel mensen bij het horen van die naam al niet meer willen luisteren waar het over gaat. Zonde, want het niet halen van de 300.000 handtekeningen vind ik wel een gemiste kans. Niet per se voor het associatieverdrag met de Oekraine, maar gewoon om als burger iets van je te laten horen. Er wordt namelijk overal een hoop geklaagd over de EU en hun acties, maar blijkbaar willen veel mensen dat het bij klagen blijft en is 10 woordjes invullen te veel moeite/niet de moeite waard.
Inderdaad. Heeft ook mee te maken dat Burgercomité simpelweg weinig/geen aandacht kon krijgen van de reguliere media. Dat is dan natuurlijk wel weer in het straatje van Geen Stijl om zo'n campagne naar zich toe te trekken. Het Burgercomité-EU had het volgens mij ook nooit in z'n eentje gekund, daar is het veel te klein voor. Mensen lijken ook geen idee te hebben dat de reguliere media niet bepaald onafhankelijk zijn en meer staatsmedia zijn dan verwacht.quote:Op maandag 14 september 2015 23:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
GeenStijl is enorm goed in framen, en heeft zo veel exposure dat het inderdaad allemaal GeenStijl lijkt. Het is echter ook een actie van Burgercomité EU (http://www.burgercomite-eu.nl/)
Voor mensen die niet passen binnen de GeenStijl-doelgroep gebruik ik altijd een link naar Bugercomité EU om het referendum te promoten.
wellicht meer dan je denkt, ook al vind je de vorm misschien niet zo prettig. Zeer welkom om een dergelijke luis in de pels te hebben.quote:Op maandag 14 september 2015 20:35 schreef skrn het volgende:
Geenstijl en democratie.
Wie gelooft dat nu?
Kun je ook onderbouwen waarom dat ongeloofwaardig is? Ze maken gebruik van de mogelijkheid een referendum op te zetten en willen hier dus meer inspraak van de burgers. Wat is daar niet democratisch aan? Als je Geenstijl nou zou veranderen in D66 dan had je een punt gehad.quote:Op maandag 14 september 2015 20:35 schreef skrn het volgende:
Geenstijl en democratie.
Wie gelooft dat nu?
Meneer Putin heeft het ook een beetje aan zichzelf te wijten dat Oekraïne liever aansluit bij de EU dan dat het samenwerkt met Rusland.quote:Op maandag 14 september 2015 22:21 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Of de afspraken met de voormalige Sovjet Unie respecteren. Toen is de Sovjets toegezegd dat de Navo zich niet naar het oosten zou uitbreiden, waardoor Oost-Europa geweldloos kon democratiseren. De beloftes zijn geschonden, en nu staat de EU ook in Poetin zijn achtertuin.
Dat is toch typisch voor Nederlanders? Klagen maar niets oplossen zodat ze kunnen blijven klagen.quote:Op maandag 14 september 2015 21:38 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dat doet. Ik zie dat gewoon vaak gebeuren in discussies, ook hier op Fok bijvoorbeeld.
Van mij hoef je ook niet te tekenen, de link naar Burgercomite was een tip. Heb daar zelf ook pas net voor het eerst naar gekeken.
Zelf vind ik het wel jammer dat het ophalen van de 300.000 zo onlosmakelijk verbonden lijkt met GeenStijl, ik denk dat veel mensen bij het horen van die naam al niet meer willen luisteren waar het over gaat. Zonde, want het niet halen van de 300.000 handtekeningen vind ik wel een gemiste kans. Niet per se voor het associatieverdrag met de Oekraine, maar gewoon om als burger iets van je te laten horen. Er wordt namelijk overal een hoop geklaagd over de EU en hun acties, maar blijkbaar willen veel mensen dat het bij klagen blijft en is 10 woordjes invullen te veel moeite/niet de moeite waard.
ach ja, we kunnen klagers straks in ieder geval wel voorhouden dat ze iets hadden kunnen doen maar dat niet gedaan hebben...quote:Op dinsdag 15 september 2015 02:31 schreef phuti het volgende:
[..]
Inderdaad. Heeft ook mee te maken dat Burgercomité simpelweg weinig/geen aandacht kon krijgen van de reguliere media. Dat is dan natuurlijk wel weer in het straatje van Geen Stijl om zo'n campagne naar zich toe te trekken. Het Burgercomité-EU had het volgens mij ook nooit in z'n eentje gekund, daar is het veel te klein voor. Mensen lijken ook geen idee te hebben dat de reguliere media niet bepaald onafhankelijk zijn en meer staatsmedia zijn dan verwacht.
Overigens heb ik getekend, niet omdat het associatieverdrag ansich mij niet aanstaat, maar omdat het EU een gedrocht is die expres verdragen schrijft van 400 kantjes wat het voor de gewone burger onleesbaar maakt, net zoals alle andere verdragen van de EU. Los daarvan wil ik dat Nederland uit de EU gaat in z'n huidige vorm en iedere vorm van treiteren zet ik mij voor in. Juist de EU zou zaken als vluchtelingenproblematiek moeten kunnen regelen en dat blijkt nu net niet te kunnen. Dus eruit, EU creeert oorlog, al valt daar helaas niet over te stemmen. Het betreffende associatieverdrag heb ik geen benul van en ga me er niet eens in verdiepen. Inderdaad, zoals Pechtold al zei; "eu is te complex om in een referendum te proppen". Absoluut mee eens. Dus opzouten ermee.
De EU heeft lopen stoken, en daardoor zijn de spanningen daar uit de hand gelopen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 15:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Meneer Putin heeft het ook een beetje aan zichzelf te wijten dat Oekraïne liever aansluit bij de EU dan dat het samenwerkt met Rusland.
Het zou helpen als je de waarheid niet zo veel geweld aan zouden doen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 09:09 schreef MrBadGuy het volgende:
onderbouwen waarom dat ongeloofwaardig is? Ze maken gebruik van de mogelijkheid een referendum op te zetten en willen hier dus meer inspraak van de burgers. Wat is daar niet democratisch aan? Als je Geenstijl nou zou veranderen in D66 dan had je een punt gehad.
Dat zal wel maar het zegt ook veel over Rusland dat Oekraïne liever geen partnerschap met Rusland aangaat. Ik ken niet in detail de situatie daar (ik heb er wel eens over gesproken met een Oekraïens meisje) maar het zou me niet verbazen als het te maken heeft met een gebrek aan gelijkwaardigheid in de relatie, wat zou aansluiten bij dat wat ik wel heb vernomen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
De EU heeft lopen stoken, en daardoor zijn de spanningen daar uit de hand gelopen.
Eens! Het is nu al veel te groot, en veel te heterogeen. De EU zou het beste krimpen, dat kan het best gebeuren door in functie van cultuur en economie de huidige EU in 2 of 3 delen te splitsen. De babyboomers en de generatie die daarop volgt willen er nog niet aan, volgens mij hebben veel jongeren mensen hier wel oren naar. Dat heeft niets te maken met het sterke noorden wat het zwakke zuiden laat vallen of zo, het is voor iedereen in Europa beter als de blokken kleiner (bestuurbaarder en democratischer) en homogener (ook bestuurbaarder) worden. Wat mij betreft mogen landen zoals Polen, Roemenië en Estland ook bij ons deel van de nieuw te vormen unie aansluiten. Polen en Roemenië deden het prima voordat ze achter het IJzeren Gordijn verdwenen, ik heb daarom goede hoop dat die landen de komende decennia veel zullen gaan lijken op de huidige NWE landen.quote:Daarnaast is een te grote EU niet goed.
Ik denk dat ik tegen zou stemmen, niet omdat ik iets tegen Oekraïne heb (helemaal niet, ik heb er zelfs sympathie voor, ook voor de Russen trouwens hoe walgelijk ik de rijke en politieke klasse van Rusland ook vind) maar omdat de EU inderdaad juist moet krimpen en niet groter moet worden. Het gaat mij er echter vooral om dat het volk hierover moet beslissen. Indien de politici bang zijn dat het volk dit niet aankan geven ze toe dat ze zelf onvoldoende kwaliteiten hebben om een goed maatschappelijk debat te organiseren, een ultiem zwaktebod en een teken van ernstige incompetentie van onze politici.quote:Ik heb niet alleen getekend vóór dit referendum, ik ga ook tegen het associatieverdrag stemmen als het zo ver is.
Hij heeft nochtans twee goede punten. GeenStijl is juist een mooi voorbeeld van democratie, een groep die voorheen weinig werd gehoord heeft dankzij GeenStijl een duidelijke stem gekregen, for better and for worse. Over het democratische gehalte van D66 mag je rustig twijfelen. Zie hoe ze steeds weer punten van de EU-agenda kritiekloos overnemen en hoe ze tegen het referendum over de EU-grondwet waren. Bij D66 lijken de praatjes vaak ver verwijderd te zijn van de idealen en de intenties.quote:Op dinsdag 15 september 2015 20:15 schreef skrn het volgende:
[..]
Het zou helpen als je de waarheid niet zo veel geweld aan zouden doen.
Dat heb ik bij mijn tentamencijfers ook wel 'ns gezegd.quote:Op dinsdag 15 september 2015 21:46 schreef LXIV het volgende:
Ze zitten nu op 163.000. Dat is niet genoeg denk ik, met nog 2 weken te gaan. Maar wel meer dan ik verwacht had dat ze zouden halen!
Wat heeft dit in vredesnaam met democratie te maken als systeem? Het lijkt wel een trend te zijn om alles waar je het niet mee eens bent als ondemocratisch te bestempelenquote:Op woensdag 16 september 2015 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij heeft nochtans twee goede punten. GeenStijl is juist een mooi voorbeeld van democratie, een groep die voorheen weinig werd gehoord heeft dankzij GeenStijl een duidelijke stem gekregen, for better and for worse. Over het democratische gehalte van D66 mag je rustig twijfelen. Zie hoe ze steeds weer punten van de EU-agenda kritiekloos overnemen en hoe ze tegen het referendum over de EU-grondwet waren. Bij D66 lijken de praatjes vaak ver verwijderd te zijn van de idealen en de intenties.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |