Beter leesbaar en met linkjes:quote:Die Oekraïners valt het moeilijk kwalijk te nemen. Ze nemen het by proxy op tegen Rusland, en Oekraïne's capaciteiten verbleken nu eenmaal tegenover de Russische. Dan vraag en pak je alle hulp die je kunt krijgen. En volgens het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne, dat de Nederlandse regering heeft geratificeerd zonder het volk ook maar één keer te informeren, laat staan te raadplegen, moet Nederland bij gaan dragen aan het conflict, door Oekraïne te steunen. Uiteraard staat dit alles er in diffuse EU ambtenarentaal, maar het staat er wel degelijk. In de tekst worden de algemene beginselen van het verdrag een aantal keer herhaald: "De bevordering van respect voor de beginselen van soevereiniteit en territoriale integriteit, onschendbaarheid van de grenzen en onafhankelijkheid (…) vormen essentiële elementen van deze Overeenkomst." (bron) Het bevorderen van de soevereiniteit en territoriale integriteit van een land dat aan stukken wordt gescheurd door Russische separatisten. Dat is niet niks. Maar goed, het staat geschreven, dus dan ga je het als President Porosjenko opvragen ook. Hij vindt het sowieso onzin dat er überhaupt een discussie gaande is of het Westen hem wapens moet leveren: "Wat betekent dat? Het gaat hier om defensieve wapens. We verdedigen niet alleen ons land, maar ook vrijheid en democratie. We vechten met wapens uit de 20e eeuw tegen wapens uit de 21e eeuw." Misschien kan Nederland bijdragen aan Oekraïense soevereiniteit en territoriale integriteit door megafoons te leveren waardoor ons nationale volkswapen, de Pang-Roepert, nog angstaanjagender uit de verf komt. En heel veel diplomatieke hefboom heeft Nederland ook niet, want na een te grote muil gaat Poetin aan gaskranen draaien of worden buitenlandse diplomaten in elkaar gebeukt, waarna we andermaal gedwongen worden ons al vingerheffend terug te trekken in onze schulp. Het verdrag tussen de EU en Oekraïne betrekt Nederland direct bij een burgeroorlog, die door ons effectief gesteund noch gewonnen kan worden. Zulke gewichtige beslissingen moet eerst langs de Nederlandse bevolking, en dat is nu niet gebeurd. Dus daarom, teken voor dat EU-referendum, en vertel al uw democratie-minnende vriendjes (m/v) het zelfde te doen! We moeten nog zo'n 140.000 krabbels en daar gaan we nog twee weken vol voor strijden.
Dan ben je best hypocriet. Klaar.quote:Op maandag 14 september 2015 11:49 schreef Slaro het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat ze het niet zouden mogen, natuurlijk mogen ze het aanvragen, maar de standpunten en methodes van Geenstijl en Geenpijl vind ik in veel gevallen verwerpelijk, hun aanvraag ga ik niet ondertekenen, wat betreft het Referendum zou ik wel mijn stem willen laten horen, maar ze moeten het maar zien te bereiken zonder mijn handtekening dus.
Blijkbaar is hij tevens onvoldoende een voorstander van een dergelijk referendum, anders zou het hem weinig uitmaken van wie het komt, zolang de referendumvraag je maar bevalt.quote:Op maandag 14 september 2015 16:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je best hypocriet. Klaar.
Jij mag vinden wat je wilt maar volgens mij mag ik een democratie nog altijd zelf weten wat ik stem, of ik mijn handtekening onder petities zet, en ga zo maar verder.quote:Op maandag 14 september 2015 16:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je best hypocriet. Klaar.
Associatieverdragen interesseren mij inderdaad niet bijzonder veel, laten we een referendum houden over Rusland waarin het Nederlandse volk oproept tot een oorlogsverklaring indien Rusland zich niet terugtrekt en koest houdt, in dat geval ben ik meer bereid te tekenen.quote:Op maandag 14 september 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij tevens onvoldoende een voorstander van een dergelijk referendum, anders zou het hem weinig uitmaken van wie het komt, zolang de referendumvraag je maar bevalt.
Ook ik denk op 50% van de standpunten sterk verschillend van veel GeenStijl-redacteurs, dat heeft niets te maken met dit ene standpunt waarover ik het wel eens ben, dat er een referendum moet komen over een mogelijk toekomstig EU-lidmaatschap van Oekraïne, zolang wij lid blijven van deze club in ieder geval.
En wat ga je dan stemmen?quote:Op maandag 14 september 2015 17:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Associatieverdragen interesseren mij inderdaad niet bijzonder veel, laten we een referendum houden over Rusland waarin het Nederlandse volk oproept tot een oorlogsverklaring indien Rusland zich niet terugtrekt en koest houdt, in dat geval ben ik meer bereid te tekenen.
Over vele maatschappelijke kwesties vind ik ze veel te rechts en ongenuanceerd, maar bij sommige (voornamelijk politieke) kwesties laten ze toch wel aardige onderzoeksjournalistiek zien en blijven ze flink volhouden (teeven deal, van rey gedoe, nekschot gedoe, mh317 ..).quote:Op maandag 14 september 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij tevens onvoldoende een voorstander van een dergelijk referendum, anders zou het hem weinig uitmaken van wie het komt, zolang de referendumvraag je maar bevalt.
Ook ik denk op 50% van de standpunten sterk verschillend van veel GeenStijl-redacteurs, dat heeft niets te maken met dit ene standpunt waarover ik het wel eens ben, dat er een referendum moet komen over een mogelijk toekomstig EU-lidmaatschap van Oekraïne, zolang wij lid blijven van deze club in ieder geval.
Inderdaad. Er waren heel wat dingen stil gebleven, als zij er niet over waren begonnen.quote:Op maandag 14 september 2015 20:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Over vele maatschappelijke kwesties vind ik ze veel te rechts en ongenuanceerd, maar bij sommige (voornamelijk politieke) kwesties laten ze toch wel aardige onderzoeksjournalistiek zien en blijven ze flink volhouden (teeven deal, van rey gedoe, nekschot gedoe, mh317).
Dat vind ik ook, van mij mag Geenstijl best blijven en hoop ik dat ze relevante zaken aan de kaak stellen, maar persoonlijk wil ik toch liever niet met hen geassocieerd worden vooral vanwege het rechtse karakter. Ik kan natuurlijk wel gaan 'shoppen' op standpunten of onderwerpen waar ik het mee eens ben, maar dat zou je dan ook met stemmen kunnen doen, de PVV heeft best punten bijvoorbeeld in hun programma waar ik het ook mee eens ben maar toch ga ik niet op ze stemmen.quote:Op maandag 14 september 2015 20:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Over vele maatschappelijke kwesties vind ik ze veel te rechts en ongenuanceerd, maar bij sommige (voornamelijk politieke) kwesties laten ze toch wel aardige onderzoeksjournalistiek zien en blijven ze flink volhouden (teeven deal, van rey gedoe, nekschot gedoe, mh317).
Och, ik ben prima in staat om, los van de standpunten en uitspraken van Geenstijl, te beargumenteren waarom dat referendum een goed idee is.quote:Op maandag 14 september 2015 20:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, van mij mag Geenstijl best blijven en hoop ik dat ze relevante zaken aan de kaak stellen, maar persoonlijk wil ik toch liever niet met hen geassocieerd worden vooral vanwege het rechtse karakter. Ik kan natuurlijk wel gaan 'shoppen' op standpunten of onderwerpen waar ik het mee eens ben, maar dat zou je dan ook met stemmen kunnen doen, de PVV heeft best punten bijvoorbeeld in hun programma waar ik het ook mee eens ben maar toch ga ik niet op ze stemmen.
Er zijn ook 'bloggers' (kan even niet op de goede naam komen) op GS die 'anti-Geert Wilders e.d.' zijn hoor.quote:Op maandag 14 september 2015 20:36 schreef Slaro het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, van mij mag Geenstijl best blijven en hoop ik dat ze relevante zaken aan de kaak stellen, maar persoonlijk wil ik toch liever niet met hen geassocieerd worden vooral vanwege het rechtse karakter. Ik kan natuurlijk wel gaan 'shoppen' op standpunten of onderwerpen waar ik het mee eens ben, maar dat zou je dan ook met stemmen kunnen doen, de PVV heeft best punten bijvoorbeeld in hun programma waar ik het ook mee eens ben maar toch ga ik niet op ze stemmen.
Ben er ook bang voor.quote:Op maandag 14 september 2015 21:07 schreef vigen98 het volgende:
Ze gaan het denk ik net niet redden helaas.
Je hebt me niet begrepen, ik ga je niet vergelijken met de PVV omdat je deze petitie tekent, evenmin vergelijk ik Geenstijl met Wilders en zijn partij. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik Geenstijl niet steun in de zin waarvoor zij staan, een enkel standpunt gaat daar dus weinig aan veranderen, dit probeerde ik te vergelijken met een voorbeeld van de PVV dus.quote:Op maandag 14 september 2015 21:05 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn ook 'bloggers' (kan even niet op de goede naam komen) op GS die 'anti-Geert Wilders e.d.' zijn hoor.
Ik vind het ook jammer dat als je ergens kritisch op bent, of laat weten dat je getekend hebt, dat je dan meteen een "PVV'er" wordt genoemd. Alsof er alleen 'links' en 'rechts' is.
Hier kan je ook tekenen:
http://www.burgercomite-eu.nl/
[Op die website staan ook allerlei standpunten en onderbouwingen, zonder een hoop gezwets tussendoor]
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dat doet. Ik zie dat gewoon vaak gebeuren in discussies, ook hier op Fok bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 september 2015 21:16 schreef Slaro het volgende:
[..]
Je hebt me niet begrepen, ik ga je niet vergelijken met de PVV omdat je deze petitie tekent, evenmin vergelijk ik Geenstijl met Wilders en zijn partij. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik Geenstijl niet steun in de zin waarvoor zij staan, een enkel standpunt gaat daar dus weinig aan veranderen, dit probeerde ik te vergelijken met een voorbeeld van de PVV dus.
Volgens mij is bij dat burgercomité ook die Thierry Baudet betrokken, walgelijke kerel, zeg.
Wie Oekraïne bij Europa wil heeft geen idee van geopolitiek. Oekraïne ligt in de invloedssfeer van Rusland en daar moeten wij uit blijven, tenzij we heel veel gedonder willen.quote:Op maandag 14 september 2015 21:40 schreef Harunobu het volgende:
Dit laat zien dat Geenstijl totaal geen idee heeft van de geopolitiek. Waarom grijpen ze juist dit aan om zo een punt van te maken? Het is me een raadsel.
Helemaal logisch dat de Ukrainers onder de juk en Rusland uit willen en dat ze niet langer willen leven onder de dictatuur van een marjonet van Putin.
Maar Geenstijl heeft hun oordeel weer klaar, natuurlijk. Ze snappen het gewoon niet. Ik denk dat voor hun het gaat over de uitbreiding van de EU ofzo. Laten ze zich inzetten voor het binnen de EU ideologie houden van Hongarije ofzo. Daar zijn ze nogal we weg kwijt.
Sowieso een beetje vreemd om nu al bezig te zijn met uitbreiding van de EU, terwijl dit al een drama is. Misschien eerst die problemen oplossen ofzo..quote:Op maandag 14 september 2015 22:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Wie Oekraïne bij Europa wil heeft geen idee van geopolitiek. Oekraïne ligt in de invloedssfeer van Rusland en daar moeten wij uit blijven, tenzij we heel veel gedonder willen.
Het gaat GeenStijl (het is niet alleen GeenStijl maar ook het eurokritische Burgerforum EU) inderdaad om uitbreiding. Een associatieverdrag is de eerste stap voor lidmaatschap.
Of de afspraken met de voormalige Sovjet Unie respecteren. Toen is de Sovjets toegezegd dat de Navo zich niet naar het oosten zou uitbreiden, waardoor Oost-Europa geweldloos kon democratiseren. De beloftes zijn geschonden, en nu staat de EU ook in Poetin zijn achtertuin.quote:Op maandag 14 september 2015 22:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
Sowieso een beetje vreemd om nu al bezig te zijn met uitbreiding van de EU, terwijl dit al een drama is. Misschien eerst die problemen oplossen ofzo..
Ze wilden ook een referendum tegen de EU, maar het moet over een actueel onderwerp gaan waar de tweede kamer over gaat beslissen. Daarom oekraine dus..quote:Op maandag 14 september 2015 21:40 schreef Harunobu het volgende:
Dit laat zien dat Geenstijl totaal geen idee heeft van de geopolitiek. Waarom grijpen ze juist dit aan om zo een punt van te maken? Het is me een raadsel.
Helemaal logisch dat de Ukrainers onder de juk en Rusland uit willen en dat ze niet langer willen leven onder de dictatuur van een marjonet van Putin.
Maar Geenstijl heeft hun oordeel weer klaar, natuurlijk. Ze snappen het gewoon niet. Ik denk dat voor hun het gaat over de uitbreiding van de EU ofzo. Laten ze zich inzetten voor het binnen de EU ideologie houden van Hongarije ofzo. Daar zijn ze nogal we weg kwijt.
Het is nog lastiger: Het moet over een actueel wetsvoorstel gaan dat al is aangenomen. Daar kan dan met terugwerkende kracht een raadgevend referendum over georganiseerd worden.quote:Op maandag 14 september 2015 22:29 schreef Tware het volgende:
[..]
Ze wilden ook een referendum tegen de EU, maar het moet over een actueel onderwerp gaan waar de tweede kamer over gaat beslissen. Daarom oekraine dus..
GeenStijl is enorm goed in framen, en heeft zo veel exposure dat het inderdaad allemaal GeenStijl lijkt. Het is echter ook een actie van Burgercomité EU (http://www.burgercomite-eu.nl/)quote:Op maandag 14 september 2015 21:38 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dat doet. Ik zie dat gewoon vaak gebeuren in discussies, ook hier op Fok bijvoorbeeld.
Van mij hoef je ook niet te tekenen, de link naar Burgercomite was een tip. Heb daar zelf ook pas net voor het eerst naar gekeken.
Zelf vind ik het wel jammer dat het ophalen van de 300.000 zo onlosmakelijk verbonden lijkt met GeenStijl, ik denk dat veel mensen bij het horen van die naam al niet meer willen luisteren waar het over gaat. Zonde, want het niet halen van de 300.000 handtekeningen vind ik wel een gemiste kans. Niet per se voor het associatieverdrag met de Oekraine, maar gewoon om als burger iets van je te laten horen. Er wordt namelijk overal een hoop geklaagd over de EU en hun acties, maar blijkbaar willen veel mensen dat het bij klagen blijft en is 10 woordjes invullen te veel moeite/niet de moeite waard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |