abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155834051
Islam staat voor alles waar links niet voor staat, maar ik krijg de indruk dat anti-islam en links zijn niet samen kunnen gaan.
Anti-islam is namelijk extreemrechts. Echter extreemrechts is van nature anti-Joods, antisemitisch, en dat is islam ook, en links juist niet.
Extreemrechts is tegen de moderne waarden en dus tegen rechten voor de vrouw, tegen de rechten van homo's, tegen de rechten van gekleurde mensen, want minderwaardig. Dat is islam ook, maar links niet.

Nog zoiets links is anti-racistisch, anti-racistisch is ook pro-islam, ofwel als je anti-islam bent, ben je racistisch, maar islam is anti-alles wat niet islam is en dus de kampioen van racisme dan, als ze zelf een ras zijn en per default alles wat niet islam is ook. En daar moet je dus tegen zijn als linkse, want links is anti-racistisch. Toch?

Waarom kan anti-islam dus niet samen gaan met links blijkbaar?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ryan3 op 05-09-2015 04:03:53 ]
I´m back.
  zaterdag 5 september 2015 @ 04:14:24 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155834088
In principe is het intolerantie tegen intolerantie. Geen idee of dat links of rechts is, lijkt me meer een logische reactie.
pi_155834089
Misschien dat de wereld wat genuanceerder in elkaar steekt dan hoe jij het voorstelt in deze post? Er zijn vele verschillende smaken `links', `rechts', `islam' en `anti-islam'. Wilders is extreem `anti-islam' en op economisch gebied behoorlijk `links', dus daar ga je al.
pi_155834092
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:15 schreef TruusHenk het volgende:
Misschien dat de wereld wat genuanceerder in elkaar steekt dan hoe jij het voorstelt in deze post? Er zijn vele verschillende smaken `links', `rechts', `islam' en `anti-islam'. Wilders is extreem `anti-islam' en op economisch gebied behoorlijk `links', dus daar ga je al.
Populisten zijn niet links noch rechts.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_155834095
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:15 schreef TruusHenk het volgende:
Wilders is an sich niet links, ik denk dat dat een soort marketing is, om meer stemmen te winnen. Besides the point dus. Het gaat echt om "links" of "liberals" in de Engelse taal hier wat mij betreft. En dan zie je dat links pro-islam is. Echter islam staat lijnrecht tegenover alles waarin een linkse gelooft. Durven ze dat dan niet toe te geven? Waarom niet? Dat is toch gek ergens? Wel tegen de christelijke zooi, en daarom ook links, maar niet tegen de islam zooi?
I´m back.
pi_155834096
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:14 schreef hugecooll het volgende:
In principe is het intolerantie tegen intolerantie. Geen idee of dat links of rechts is, lijkt me meer een logische reactie.
Wat? Links intolerant? Islam intolerant?
I´m back.
  zaterdag 5 september 2015 @ 04:28:17 #7
179075 hugecooll
pi_155834101
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat? Links intolerant? Islam intolerant?
Of intolerantie tegen intolerantie links of rechts is. Is niet echt iets dat zich op enkel de islam richt
pi_155834104
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:28 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Of intolerantie tegen intolerantie links of rechts is. Is niet echt iets dat zich op enkel de islam richt
Nou ja, ik geloof dan toch nog dat links zich verzet tegen intolerantie. Daarom vind ik het gek dat links de islam als een soort adoptief kindje heeft opgenomen, terwijl islam alleen intolerantie predikt. Dat is een beetje het speelveld dan wat ik in dit topic ter discussie wil stellen althans. Of je bedoelt dat islam niet een baken van... intolerantie is.
I´m back.
pi_155834110
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wilders is an sich niet links, ik denk dat dat een soort marketing is, om meer stemmen te winnen. Besides the point dus. Het gaat echt om "links" of "liberals" in de Engelse taal hier wat mij betreft. En dan zie je dat links pro-islam is. Echter islam staat lijnrecht tegenover alles waarin een linkse gelooft. Durven ze dat dan niet toe te geven? Waarom niet? Dat is toch gek ergens? Wel tegen de christelijke zooi, en daarom ook links, maar niet tegen de islam zooi?
`Liberal' heeft niets met links of rechts te maken, zowel niet in de letterlijke betekenis als politiek gezien, denk bijv. aan D66 in NL of de LibDems in de UK, beide partijen die meer in het centrum zitten dan specifiek links of rechts zijn.

Als je het hebt over de klassieke linkse partijen, die hebben uiteraard de principes van inclusie en solidariteit, vooral van en met kansarmen, als een van hun voornaamste grondbeginselen en dat strookt niet erg met het categorisch `anit-islam' zijn. Als je het hebt over mensen die een overwegend links gedachtengoed aanhangen, daar zal ongetwijfeld een grote meerderheid ook bezorgd zijn over de minder prettige kanten van de (extreme) islam. Een argument hiervoor is bijv. het feit dat Wilders zijn stemmen overal vandaan haalt, ook van de PvdA bijv.
pi_155834113
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..] terwijl islam alleen intolerantie predikt.[...]
Onzin natuurlijk in z'n algemeenheid.
pi_155834116
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:39 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Nou nee, de islam beschrijft uitstekend wat er moet gebeuren met ongelovigen of andersgelovigen. Ze kunnen alleen leven met moslims, onderworpenen. Je ziet ook dagelijks wat er met non-moslims gebeurt en met islamieten die een ander futiel detail aanhangen. En je ziet hoe ze reageren op vrouwen, homo's, vrijheid van meningsuiting, cruciale waarden voor linksen. Je ziet hoe ze op de vluchtelingencrisis reageren ook in bijv. Koeweit, in de puissant rijke golfstaten, in Marokko. Ze maken elkaar en anderen overal af, overal waar ze zijn. Nee, ik denk dat het in zijn algemeenheid wel juist is, alleen zullen afzonderlijke individuele moslims anders zijn. Maar eigenlijk doen die het niet goed volgens de leer.
I´m back.
pi_155834120
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:36 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

`Liberal' heeft niets met links of rechts te maken, zowel niet in de letterlijke betekenis als politiek gezien, denk bijv. aan D66 in NL of de LibDems in de UK, beide partijen die meer in het centrum zitten dan specifiek links of rechts zijn.

Als je het hebt over de klassieke linkse partijen, die hebben uiteraard de principes van inclusie en solidariteit, vooral van en met kansarmen, als een van hun voornaamste grondbeginselen en dat strookt niet erg met het categorisch `anit-islam' zijn. Als je het hebt over mensen die een overwegend links gedachtengoed aanhangen, daar zal ongetwijfeld een grote meerderheid ook bezorgd zijn over de minder prettige kanten van de (extreme) islam. Een argument hiervoor is bijv. het feit dat Wilders zijn stemmen overal vandaan haalt, ook van de PvdA bijv.
Ja, klopt inclusiviteit en solidariteit, gelijkheid, vrijheid en broederschap, delen van kennis, macht en welvaart, maar kijk eens naar de islamitische wereld, is dat daar ooit aan de orde geweest? En dat is de kern van de islam, in islamitische landen hè, daar hebben ze de macht. Is dat links?
I´m back.
pi_155834124
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:39 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Al die Islamitische landen staan natuurlijk bekend om hun minderheidsrechten.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_155834125
Je laatste twee posts gaan niet opeens niet meer over het originele onderwerp maar over hoe slecht de islam wel niet is. Prima, maar open daar dan gewoon het topic over.
pi_155834130
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:55 schreef TruusHenk het volgende:
Je laatste twee posts gaan niet opeens niet meer over het originele onderwerp maar over hoe slecht de islam wel niet is. Prima, maar open daar dan gewoon het topic over.
Nee, is niet waar. Links is voor een belangrijk deel ook een reactie geweest op de powers that be in Europa die door de christelijke kerk werd ondersteund. De islamitische "kerk" staat voor dezelfde waarden alleen nog een stukje meer rigide, waarom kun je dus niet anti-islam zijn en links?
Ik ben links ja, en tegen de waarden van de christelijke kerk, maar ook en nog meer tegen de waarden van de islam.

Filmpje:

I´m back.
pi_155834131
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:54 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Al die Islamitische landen staan natuurlijk bekend om hun minderheidsrechten.
In de huidige tijd zijn er inderdaad een hoop conflicten waar de islam een rol speelt (of dit althans ervoor gebruikt wordt). Dat is echter ten eerste niet overal het geval en ten tweede zeker niet altijd het geval geweest. Interessant (academisch) leesvoer: http://www.oxfordislamicstudies.com/article/opr/t236/e0536
pi_155834134
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, is niet waar. Links is voor een belangrijk deel ook een reactie geweest op de powers that be in Europa die door de christelijke kerk werd ondersteund. De islamitische "kerk" staat voor dezelfde waarden alleen nog een stukje meer rigide, waarom kun je dus niet anti-islam zijn en links?
Ik ben links ja, en tegen de waarden van de christelijke kerk, maar ook en nog meer tegen de waarden van de islam.

Filmpje:

Ik gaf je een antwoord op je originele vraag in een vorige post, maar daar ging je niet echt op in. Prima als jij jezelf anti-islam en links vindt. Dat is dan bij deze vastgesteld en dan kan er een slotje op. Als je het wilt hebben over links en verhouding tot de islam in z'n algemeenheid, kun je beter stoppen met blijven herhalen hoe slecht je de islam wel niet vindt, want dat is dan offtopic.
pi_155834136
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:00 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

In de huidige tijd zijn er inderdaad een hoop conflicten waar de islam een rol speelt (of dit althans ervoor gebruikt wordt). Dat is echter ten eerste niet overal het geval en ten tweede zeker niet altijd het geval geweest. Interessant (academisch) leesvoer: http://www.oxfordislamicstudies.com/article/opr/t236/e0536
Ga je nou linkjes posten over het humanistische en wetenschappelijke verre verleden van de islam? Ik heb niet geklikt. Dat is geen argument we zitten nu in 2015.
I´m back.
pi_155834137
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:06 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Ik gaf je een antwoord op je originele vraag in een vorige post, maar daar ging je niet echt op in. Prima als jij jezelf anti-islam en links vindt. Dat is dan bij deze vastgesteld en dan kan er een slotje op. Als je het wilt hebben over links en verhouding tot de islam in z'n algemeenheid, kun je beter stoppen met blijven herhalen hoe slecht je de islam wel niet vindt, want dat is dan offtopic.
Nee, er kan geen slotje op, want links denkt niet dat je anti-islam en links kan gaan. Over dat speelveld gaat dit topic. Ik snap dat je dit wilt laten sluiten natuurlijk, want het is confronterend.
I´m back.
pi_155834139
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ga je nou linkjes posten over het humanistische en wetenschappelijke verre verleden van de islam? Ik heb niet geklikt. Dat is geen argument we zitten nu in 2015.
Het lijkt me een redelijke reply op die post. Maar goed, ik begrijp dat de bedoeling is dat dit het zoveelste islam-bashtopic wordt, prima, maar dan houd ik het verder voor gezien.
pi_155834141
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:10 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Het lijkt me een redelijke reply op die post. Maar goed, ik begrijp dat de bedoeling is dat dit het zoveelste islam-bashtopic wordt, prima, maar dan houd ik het verder voor gezien.
Nee, dit is geen islambash topic hoor, dit gaat over de kernwaarden van links en hoe ze omgaan met islam, heel wat anders dus.
Ben jij moslim btw?
I´m back.
pi_155834143
Hier kan ik niet bij.
Links goed voor Islam, en rechts anti islam ?
Het is meer een gebrek aan een centraal regime hier.
Niet anti of pro, maar dat schijnt niet te kunnen.
En maar lekker vechten met elkaar. :{w
pi_155834144
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, er kan geen slotje op, want links denkt niet dat je anti-islam en links kan gaan. Over dat speelveld gaat dit topic. Ik snap dat je dit wilt laten sluiten natuurlijk, want het is confronterend.
Er is geen speelveld, want het is een stukje verder naar boven al uitgelegd waarom het logisch is dat de klassiek linkse partijen moeite hebben met een rigide anti-islamstandpunt. Bijv. uit het feit dat Wilders veel stemmers bij de PvdA weghaalt blijkt ook dat het linkse electoraat er niet per se veel moeite mee heeft, zoals al eerder gezegd. Jij bent blijkbaar een van die mensen. Prima. Wat wil je dan verder bespreken?
pi_155834147
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:17 schreef TruusHenk het volgende:

[..]

Er is geen speelveld, want het is een stukje verder naar boven al uitgelegd waarom het logisch is dat de klassiek linkse partijen moeite hebben met een rigide anti-islamstandpunt. Bijv. uit het feit dat Wilders veel stemmers bij de PvdA weghaalt blijkt ook dat het linkse electoraat er niet per se veel moeite mee heeft, zoals al eerder gezegd. Jij bent blijkbaar een van die mensen. Prima. Wat wil je dan verder bespreken?
Wat zoals ik je al uitlegde daarna onzin is. Wilders is niet links en zijn partij ook niet, die hebben af en toe een wat populistische linkse narratief op sociaaleconomische standpunten om stemmers te lokken, niet omdat ze links zijn.
Jouw onderbouwing van pro-islam en links is net zo futiel. Want zoals in OP wordt uitgelegd islam is tegengesteld aan alles waarvoor islam staat.
Het is ook meer een topic dat voor linksen is, niet voor moslims als zodanig, want uiteraard stuit hen dit tegen de borst. Toch blijft het in de normale discussie als een soort soul searching.
Linksen zijn eigenlijk een soort lemmingen namelijk, vele denken niet na, maar volgen wat politiek-correct wordt verklaard door invloedrijke figuren. Trouwens bij rechts zie je soortgelijks hoor, gewoon mindless achter geloofstukken aan hobbelen, wat dat betreft dus niet iets nieuws of zo.

Maar goed ben je nou moslim, of zeg je dat niet?
I´m back.
pi_155834149
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat zoals ik je al uitlegde daarna onzin is. Wilders is niet links en zijn partij ook niet, die hebben af en toe een wat populistische linkse narratief op sociaaleconomische standpunten om stemmers te lokken, niet omdat ze links zijn.
Jouw onderbouwing van pro-islam en links is net zo futiel. Want zoals in OP wordt uitgelegd islam is tegengesteld aan alles waarvoor islam staat.
Het is ook meer een topic dat voor linksen is, niet voor moslims als zodanig, want uiteraard stuit hen dit tegen de borst. Toch blijft het in de normale discussie als een soort soul searching.
Linksen zijn eigenlijk een soort lemmingen namelijk, vele denken niet na, maar volgen wat politiek-correct wordt verklaard door invloedrijke figuren.
Rechts volg ik ook niet, bij geweld houd het op bij mij. Van beide kanten. Links moet ik al helemaal niks hebben. Kogel kwam van links. En met de vrouw van Janmaat, maar ik vind het ook smerig om mensen dit weer aan te rekenen.
pi_155834150
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:29 schreef Punkman het volgende:

[..]

Rechts volg ik ook niet, bij geweld houd het op bij mij. Van beide kanten. Links moet ik al helemaal niks hebben. Kogel kwam van links. En met de vrouw van Janmaat, maar ik vind het ook smerig om mensen dit weer aan te rekenen.
Wie wat aan te rekenen?
I´m back.
pi_155834153
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wie wat aan te rekenen?
Mensen die er ook tegen zijn, om iemand een kogel door de kop te schieten en mensen die iemand verminken.
Maar om dat nu iedereen aan te gaan rekenen, ja dat vind ik smerig.
pi_155834154
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:33 schreef Punkman het volgende:

[..]

Mensen die er ook tegen zijn, om iemand een kogel door de kop te schieten en mensen die iemand verminken.
Maar om dat nu iedereen aan te gaan rekenen, ja dat vind ik smerig.
Ik weet niet echt wat je bedoelt nu hoor. Niet in relatie tot het topic dat ik opende en de reacties die ik tot nu toe maakte.
Punt is gewoon dat ik van linkse mensen wil weten waarom ze zo pro-islam zijn terwijl alles in wat links is juist wijst naar anti-islam, als gedachtegoed.
Waarom eigenlijk proberen ze hun eigen gedachtegoed te niet te doen door pro-islam te zijn. (Komt meteen de verwijzing naar Aboutaleb wrs?)
Ik bedoel zo ontzettend meelevend waren ze toch niet met het christendom? Not juist.
Terwijl dat nog sympathiekere standpunten had dan islam. Althans zeker nu dan, omdat ze evolueren. Ik kan best met een CDA'er of CU'er samenwerken op sommige punten wat menselijkheid betreft iig. Ik bedoel, ik word nooit een christen zoals wijlen Hans Gruijters zei, als je een christen de hand hebt geschud, moet je altijd even je vingers natellen.
I´m back.
pi_155834157
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik weet niet echt wat je bedoelt nu hoor. Niet in relatie tot het topic dat ik opende en de reacties die ik tot nu toe maakte.
Punt is gewoon dat ik van linkse mensen wil weten waarom ze zo pro-islam zijn terwijl alles in wat links is juist wijst naar anti-islam, als gedachtegoed.
Waarom eigenlijk proberen ze hun eigen gedachtegoed te niet te doen door pro-islam te zijn. (Komt meteen de verwijzing naar Aboutaleb wrs?)
Ik bedoel zo ontzettend meelevend waren ze toch niet met het christendom? Not juist.
Terwijl dat nog sympathiekere standpunten had dan islam. Althans zeker nu dan, omdat ze evolueren. Ik kan best met een CDA'er of CU'er samenwerken op sommige punten wat menselijkheid betreft iig. Ik bedoel, ik word nooit een christen zoals wijlen Hans Gruijters zei, als je een christen de hand hebt geschud, moet je altijd even je vingers natellen.
Kunnen we niet gewoon van het kut geloof af, maakt het veel makkelijker.
pi_155834158
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:44 schreef Punkman het volgende:

[..]

Kunnen we niet gewoon van het kut geloof af, maakt het veel makkelijker.
Ja, vertel mij wat. ;).
I´m back.
  zaterdag 5 september 2015 @ 08:15:28 #31
438758 zeer
Opritsjniki
pi_155834488
Ik denk dat je verschil moet zien tussen de Islam als religie en de Islam als instituut zoals die ingezet wordt door Isis/Boko haram/al Shabaab/etc. etc.

Sowieso is je hele feitelijke weergave van 'anti-Islam is extreem rechts' en die reut die je daarna schrijft vrij van enige nuance en inzicht, maar goed.
pi_155834526
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 08:15 schreef zeer het volgende:
Ik denk dat je verschil moet zien tussen de Islam als religie en de Islam als instituut zoals die ingezet wordt door Isis/Boko haram/al Shabaab/etc. etc.

Sowieso is je hele feitelijke weergave van 'anti-Islam is extreem rechts' en die reut die je daarna schrijft vrij van enige nuance en inzicht, maar goed.
Kun je het verschil uitleggen? De islam is militaristisch en expansionistisch gefundeerd, meer nog dan het christendom, dus volgens mij zit er bar weinig verschil tussen de religie en het instituut.
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 5 september 2015 @ 10:18:45 #33
438758 zeer
Opritsjniki
pi_155835482
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 08:22 schreef P8 het volgende:

[..]

Kun je het verschil uitleggen? De islam is militaristisch en expansionistisch gefundeerd, meer nog dan het christendom, dus volgens mij zit er bar weinig verschil tussen de religie en het instituut.
Laat ISIS eens uit 100.000 mensen bestaan, al-Shabaab uit 50.000, al-Qaida uit 50.000, Boko Haram uit 25.000 en nog wat splintergroeperingen en lone wolfs van in totaal zo'n 25.000 en verdubbel dit alles, nee, vervierdubbel dit alles, gewoon om zeker te weten dat we niemand uitsluiten, en je komt uit op 1 miljoen mensen. De Islam kent 1,5 miljard aanhangers.

Als we stellen dat 0,6% van de mensen dicteert wat een hele religie behelst kunnen we het Christendom gelijk stellen aan pedofilie.
  zaterdag 5 september 2015 @ 10:39:38 #34
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_155835752
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 05:09 schreef Ryan3 het volgende:
links denkt niet dat je anti-islam en links kan gaan
Dat komt doordat generaliseren en 'links' niet samengaan.
  zaterdag 5 september 2015 @ 11:33:37 #35
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_155836618
Socialisten zijn in principe natuurlijk anti-theïstisch (opium voor het volk), dus anti-islam en links moeten prima te combineren zijn. Punt is dat opkomen voor de zwakkere in de samenleving en klassenverheffing óók typische socialistisch gedachtegoed is.

Als de zwakkere in de samenleving dan (voornamelijk islamitische) vluchtelingen blijken te zijn, is het dus geen wonder dat "Links" (d.w.z. socialisten en sociaaldemocraten) daarachter aan gaat. En door veelvuldig (en misschien wel te veel) te sympathiseren met moslims kan het partijstandpunt t.o.v. islam veranderen.

Maar volgens mij wil dat niet zeggen dat een partij als de PvdA pro-islam is, zeer zeker niet. De socialen staan tegenover elke religieuze traditie even negatief. Daar waar rechtse en middenpartijen duidelijk een voorkeur hebben voor de Joods-Christelijke traditie (ik noem een CDA, VVD en PVV).

Bovendien is sinds het wegvallen van de socialistische staten onder leiding van de Sovjet-Unie het hele wij/zij-denken veranderd. Waar kritiek op de Westerse samenleving (wij) vroeger betekende dat je als Linkse sympathiseerde met de antireligieuze communisten (oude zij) is het nu het geval dat kritiek op het Westen vooral wordt vertaald naar sympathie met islamitische landen (nieuwe zij).

Kan hier nog wel uren over doorgaan, maar wat ik dus wil zeggen is dat anti-islam en links prima samen gaan. Maar dat het voor rechtse partijen een stuk makkelijker is om zich zo te positioneren, omdat ze heel anders tegen vluchtelingen en de Westerse samenleving als geheel aankijken.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_155836779
quote:

[..]

Wilders is een rechtse gehaktbal. Die zogenaamde linkse standpunten van 'hem' heeft met zieltjeswinnen (aow 65 jaar) en partijcontrole te maken. Met dit laatste..... hij heeft Fleur Agema nodig om de partij te kunnen controleren en dus geeft hij haar veel vrijheid in haar specialisme de zorgsector.
idem de dierenstandpunten van Dionne Graus.
Niet willen bezuinigen met Rutte I tot onder de 3% tekort was geen links standpunt
pvda, gl , en d'66 wilden wel die bezuinigingen .
Ook waren deze linkse partijen afgestapt van die 65 jaargrens voor de aow.

Belangrijke wortels van hedendaags linkse stromingen ziljn het socialisme en vrijzinnig liberalisme van de 19e eeuw. Die waren anti-godsdienst of minstens vonden ze het niet geschikt als inspiratiebron voor politiek. Hoewel dominee Ferdinand Domela Nieuwenhuis misschien anders dacht. Maar ook vele christenen na hem werden links. Mede vanuit christelijk humanisme
Al die religies moeten verdwijnen wat mij betreft , maar het humanistisch gedeelte moet behouden blijven
Dat was mijn links standpunt .. altijd al geweest en nog steeds.
Ik kanker niet op christenen. Zo kanker ik ook niet op islamieten.
En vooral dit laatste is in Nederland vaak ordinaire vreemdelingenhaat en wordt versluierd met : dit is islamkritiek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 05-09-2015 12:49:19 ]
pi_155836819
Communisten zijn vaak erg tegen religie maar ook daar zijn er uitzonderingen te vinden. Anti islam en liberaal gaat eigenlijk niet samen maar zelfs dat lukt sommige mensen omdat ze bang zijn voor de islam en dat zien als bedreiging voor de vrijheid. Links en rechts is in dit geval gewoon dom gezwets, het gaat om individuele opvattingen en binnen linkse en rechtse groepen kunnen mensen er heel anders over denken.
pi_155836927
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 11:33 schreef Euribob het volgende:
ij).

Kan hier nog wel uren over doorgaan, maar wat ik dus wil zeggen is dat anti-islam en links prima samen gaan. Maar dat het voor rechtse partijen een stuk makkelijker is om zich zo te positioneren, omdat ze heel anders tegen vluchtelingen en de Westerse samenleving als geheel aankijken.
Nou heb ik echt niet het idee dat de partijstandpunten van VVD, CDA en CU zo uitgesproken anti -islam zijn . Misschien een duidelijk zinnetje ergens in een brochure.
Hun kiezers zullen wel meer onbeschofter zijn in de islamietenhaat en als het goed verpakt is , dan lijkt het politiekcorrecte islamkritiek
Zo scherp ligt het allemaal niet.
pi_155836964
- edit: zie POL-FB -

[ Bericht 97% gewijzigd door Reya op 05-09-2015 11:56:57 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 5 september 2015 @ 11:57:44 #40
66825 Reya
Fier Wallon
pi_155837147
Gelieve op het onderwerp te blijven: links en de islam. Over de merites van de islam an sich kan beter een apart topic worden geopend, mocht daar behoefte aan zijn.
pi_155838158
De linkse politieke partijen in Nederland bewijzen voortdurend dat zelfs (milde) kritiek op de islam en linkse politiek niet met elkaar samengaan. Echt stevige kritiek op de islam hoor ik linkse leiders nooit uiten. Des te vaker zie ik ze kritiekloos in de bres springen voor de rechten van moslims.

De PvdA, die altijd zo voor "gelijke kansen" is, had na de vorige verkiezingen 38 zetels, waarvan er 10 - een buitenproportioneel groot deel - werden bezet door kamerleden met een allochtone achtergrond. Als allochtoon heb ik dus veel meer kans op een PvdA-kamerzetel dan als autochtoon.

D66 is in veel opzichten een rechtse partij, met de softe linkse standpunten als het aankomt op onderwerpen als integratie. Precies het omgekeerde van wat Nederland nodig heeft, als je het mij vraagt. De volstrekt wereldvreemde boomknuffelaars van GroenLinks gaan zelfs rondlopen in shirtjes met de tekst "Ik ben een Marokkaan".

Van de SP hoef je het ook niet te hebben. Die zet ook het liefst de poorten wagenwijd open om nog veel meer moslims tot dit land toe te laten. Wél hebben ze in het verleden terecht (maar tevergeefs) gepleit voor spreiding van allochtonen. Dat had een boel integratieproblemen kunnen voorkomen.

Sorry dat ik het zeg, maar ieder weldenkend, beschaafd mens heeft op z'n minst stevige kritiek op de islam en eigenlijk ook op de uitwassen van andere religies, zoals het christendom. Steeds weer komt het neer op (wettelijk) gelegaliseerde discriminatie van andersdenkenden, -geaarden of -gelovigen. Steeds weer is het doel om de eigen bekrompen agenda aan andere mensen op te leggen en op te dringen.

Ik kan de vraag ook op mezelf betrekken, trouwens. Ik heb nog nooit rechtser dan D66 gestemd en stem doorgaans PvdA. Over de islam en religie in het algemeen ben ik bijzonder kritisch, zoals bekend. Dat komt mij vrijwel dagelijks op kwalificaties als "racist", "fascist", "extremist" en "haatzaaier" te staan. Ook daaruit blijkt wel dat links en anti-islam niet samengaan.
pi_155838713
Ik zit persoonlijk niet te wachten op partijen die telkens maar van alles vinden van religies. In het dagelijks leven merkt de gemiddelde Nederlander weinig tot niets van de islam. Zie dus niet in waarom de politiek er dan telkens iets van moet vinden, of het nou pro of anti is.

Die obsessie van Wilders, daar wordt ook niemand wijzer van.
pi_155838819
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:47 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kan de vraag ook op mezelf betrekken, trouwens. Ik heb nog nooit rechtser dan D66 gestemd en stem doorgaans PvdA. Over de islam en religie in het algemeen ben ik bijzonder kritisch, zoals bekend. Dat komt mij vrijwel dagelijks op kwalificaties als "racist", "fascist", "extremist" en "haatzaaier" te staan. Ook daaruit blijkt wel dat links en anti-islam niet samengaan.
Dat jij fascist of extremist wordt genoemd, is niet omdat je kritiek uit op de islam.
pi_155839374
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 11:42 schreef Wespensteek het volgende:
Communisten zijn vaak erg tegen religie maar ook daar zijn er uitzonderingen te vinden. Anti islam en liberaal gaat eigenlijk niet samen maar zelfs dat lukt sommige mensen omdat ze bang zijn voor de islam en dat zien als bedreiging voor de vrijheid.
bill maher en sam harris zijn volgens mij wel voorbeelden die consistent liberaal en anti-theistisch zijn. veel bekende atheïsten lijken ook uit die hoek te komen. in nederland is de nood voor religiekritiek (richting het christendom) een beetje vervlogen, dus misschien is het nu een soort verloren traditie geworden die met veel tegenzin incidenteel wordt opgepakt :P
..///
pi_155840383
Hoe is het zover gekomen, dat links überhaupt geassocieerd wordt als pro-Islamitisch? Ik kom uit een typisch PvdA-gezin, maar ik herken niks meer van de linkse politiek van destijds.

Linkse politici zijn als de dood om uit eigen overtuiging bepaalde gevoelige kwesties aan te kaarten. Op het racistisch vlak schieten ze vaak in een krampachtige houding, opkomen voor vrouwen, vrijheid van meningsuiting etc doen ze al jaren niet meer en dat geldt eigenlijk voor iedere politieke kwestie dat gevoelig ligt bij diverse groeperingen.

Op humaan gebied schieten ze al helemaal te kort met de onhandige aanpak van minderheden en de zwakkere in de samenleving.
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
pi_155842095
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 13:14 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zit persoonlijk niet te wachten op partijen die telkens maar van alles vinden van religies. In het dagelijks leven merkt de gemiddelde Nederlander weinig tot niets van de islam. Zie dus niet in waarom de politiek er dan telkens iets van moet vinden, of het nou pro of anti is.

Dat is niet waar. Ik kan niet meer naar Hans Teeuwen kijken in de wetenschap dat hij elke grap maakt die hij wil maken. Ik kan niet meer de cartoons van Gregorius Nekschot lezen, ik kan Theo van Gogh niet meer Zomergasten zien presenteren. Heel veel homo's en vrouwen merken wel degelijk iets van de islam als ze over straat gaan, al is het alleen maar in hun eigen hoofd.

Dus ik zit wel te wachten op een partij die iets vindt van bepaalde aspecten van de islam, en daar ook naar handelt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_155847299
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:47 schreef Elfletterig het volgende:
. Over de islam en religie in het algemeen ben ik bijzonder kritisch, zoals bekend. Dat komt mij vrijwel dagelijks op kwalificaties als "racist", "fascist", "extremist" en "haatzaaier" te staan. Ook daaruit blijkt wel dat links en anti-islam niet samengaan.
Dat haatzaaien past wel bij jou en jij bewijst dat jou linksigheid met haatzaaien kan samengaan.
Je galoppeert weer in mach1 om "heel links" tot pro-islamitisch te verklaren.
Het tegendeel is eerder waar, maar dat ziet een haatzaaier niet.
pi_155851660
quote:

[..]

In hoeverre merk je dan dat links pro-islam is. De linkse mensen die ik ken zijn helemaal geen fan van de islam. En dan heb ik het vooral over SP- en PvdA-stemmers. Groenlinks-stemmers zijn er misschien wat genuanceerder in. En zover ik weet hebben linkse politieke partijen ook geen standpunten met islamitische invloeden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_155854277
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 19:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat haatzaaien past wel bij jou en jij bewijst dat jou linksigheid met haatzaaien kan samengaan.
Je galoppeert weer in mach1 om "heel links" tot pro-islamitisch te verklaren.
Het tegendeel is eerder waar, maar dat ziet een haatzaaier niet.
Ik ben niet op alle onderwerpen links. Ik ben zeker wél links op zaken als inkomensverdeling en economie.

Linkse partijen staan veel kritieklozer tegenover de islam dan rechtse partijen. Ik sta kritisch tegenover elke religie, maar zeker tegenover de islam, gezien het gewelddadige en primitieve karakter van die religie. Dat zien we terug bij excessen zoals IS, maar net zo goed in volwaardige islamitische landen als Saoedi-Arabië, waar de meest barbaarse, mensonterende wetgeving van kracht is.
pi_155855074
De PVV is best wel links, maar dan op economisch vlak. Economisch links en anti-islam (cultureel-rechts) kan samen gaan.

Het is vreemd dat links zo dol is op de islam, want de islam is tegen zo'n beetje alles wat links wil zoals emancipatie van vrouwen en homo's.
pi_155855279
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2015 21:47 schreef Morrigan het volgende:

[..]

In hoeverre merk je dan dat links pro-islam is. De linkse mensen die ik ken zijn helemaal geen fan van de islam. En dan heb ik het vooral over SP- en PvdA-stemmers. Groenlinks-stemmers zijn er misschien wat genuanceerder in. En zover ik weet hebben linkse politieke partijen ook geen standpunten met islamitische invloeden.
Dit is gevoed door jarenlange PVV-propaganda, zodat het nu een absolute waarheid is.

Voor domme mensen dan.
pi_155856775
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 23:18 schreef JanKorteachternaam het volgende:
De PVV is best wel links, maar dan op economisch vlak. Economisch links en anti-islam (cultureel-rechts) kan samen gaan.

Het is vreemd dat links zo dol is op de islam, want de islam is tegen zo'n beetje alles wat links wil zoals emancipatie van vrouwen en homo's.
Hoe kom je bij dat links dol is op de islam. Dat slaat echt nergens op.
ROBODEMONS..................|:(
pi_155858380
quote:
15s.gif Op zondag 6 september 2015 00:23 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het is een drogredenering. Het doet me denken aan dat spelletje op voetbaltribunes.
Een voorspreker roept: .. wie niet opstaat is een homo.
Nu is het dan... wie niet kankerend meedoet tegen de islamieten is pro-islamitisch.
  zondag 6 september 2015 @ 01:50:04 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155858469
quote:

[..]

Ach kom. Als het aan de PvdA ligt voeren we hier morgen de sharia nog in.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155858935
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 14:33 schreef Cinemaniak het volgende:
Hoe is het zover gekomen, dat links überhaupt geassocieerd wordt als pro-Islamitisch? Ik kom uit een typisch PvdA-gezin, maar ik herken niks meer van de linkse politiek van destijds.

Linkse politici zijn als de dood om uit eigen overtuiging bepaalde gevoelige kwesties aan te kaarten. Op het racistisch vlak schieten ze vaak in een krampachtige houding, opkomen voor vrouwen, vrijheid van meningsuiting etc doen ze al jaren niet meer en dat geldt eigenlijk voor iedere politieke kwestie dat gevoelig ligt bij diverse groeperingen.

Op humaan gebied schieten ze al helemaal te kort met de onhandige aanpak van minderheden en de zwakkere in de samenleving.
Links heeft daar gewoon zelf voor gezorgd. Het idee dat alle mensen gelijk zijn en dat iedereen gelijke kansen verdient, hebben ze tot in het extreme doorgetrokken. Daarbij is de kritische blik volledig verdwenen. De PvdA zou een seculiere partij moeten zijn die zich krachtig uitspreekt tegen het conservatieve gedachtegoed dat de islam predikt. In werkelijkheid is de PvdA veel te vaak een vehikel (vooral op lokaal niveau) voor conservatieve moslims. Dat leidt tot excessen als PvdA-raadsleden die drukker zijn met de islam en Turkse/Marokkaanse belangen dan met de werkelijke opvattingen die bij een sociaal-democratische partij horen: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-PvdA-raadslid.dhtml

De tweet is inmiddels verwijderd, maar deze week plaatste het Britse Labour-parlementslid Jon Ashworth een foto van hemzelf, een Indiaas ogende vrouw én links van hem een vrouw in een niqaab. De boodschap:

quote:
With Tahera & Latifah from Leicester's Race Equality Centre @TREC1967 we proudly say #RefugeesWelcome pic.twitter.com/BxitIDtFqg
De boodschap was: vluchtelingen zijn welkom. En dat verkondigt hij dan trots naast een vrouw in een niqaab; net als de boerka een Arabisch symbool van vrouwenonderdrukking dat volgens de koran niet verplicht is.

Hij ging ook nog de discussie aan met Twitteraars die ageerden tegen de foto en het feit dat vrouw een niqaab draagt. Vurig verdedigde Ashworth dat recht.

Precies dit soort acties tonen aan hoe kritiekloos linkse partijen staan tegenover de uitwassen van de islam; een religie die in Europa meer kwaad dan goed doet.
  zondag 6 september 2015 @ 03:03:10 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155859033
Een belangrijke linkse stroming lijkt tegenwoordig cultuurrelativisme te zijn. Een soort zelf aangepraat minderwaardigheidscomplex. Erg vervelend, en eigenlijk veel gevaarlijker voor de samenleving dan de islam zelf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155859543
Het is niet zo moeilijk, dames.

Als je in een ontwikkelde maatschappij iets zegt over minderheden, dan ben je een fascist.

De de eet-uw-spinazie-dan-word-je-een-grote-jongen types onder ons ((c) Kevin Williamson), die meestal aan de rechterkant van het politieke spectrum bivakeren, hebben er niet zo veel moeite mee om weggezet te worden als fascist, omdat ze weten dat ze de waarheid aan hun kant hebben. Schelden doet dan niet zo veel pijn. Onze vrinden aan de linkerkant van het spectrum, die daar toch vooral zitten om te laten zien hoe begaan ze zijn met hun medemens, hebben er meer moeite mee.

De progressieven zijn als de dood om te worden uitgemaakt voor een fascist, ook als zo'n beschuldiging nergens op gebaseerd is. En om die reden is er in het linkse kamp nog geen stevige discussie over het onderwerp Islam gevoerd. Sterker nog, men heeft er alles aan gedaan om die discussie te vermijden, met Chamberlain-achtige apeasement toestanden als gevolg.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 6 september 2015 @ 07:09:31 #58
179075 hugecooll
pi_155859551
Eigenlijk vind ik de hokjes links en rechts vrij irritant :')
Zo ontzettend zwart-wit en op basis van je standpunten met betrekking tot een paar onderwerpen ben je bijvoorbeeld extreemrechts, terwijl je over de rest van de linie hartstikke links denkt (of andersom). En meer van zulks, onzinnig gezeik.

Zijn er ook mensen die bij bepaalde onderwerpen bepaalde standpunten innemen omdat ze vooral willen dat mensen ze als links (of rechts) blijven zien?
pi_155859759
De verwarring rond links/rechts kan duidelijker worden door de indeling specifieker te maken: Je hebt cultureel links/rechts en je hebt economisch links/rechts.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
        CULTUREEL
       Links       Rechts
  L            |
E i     SP     |   PVV
C n     GL     |   
O k     CU     |   
N s     PvdA   |
O   ----------------------
M r     D66    |  VVD 
I e     CDA    |  SGP
S c            |  VNL
C h            |
H t            |
  s            |

Cultureel links wil méér islam, méér Afrika, méér ontwikkelingshulp. Cultureel rechts het tegenovergestelde.
Economisch links is voor meer sociale zekerheid, georganiseerde gezondheidszorg, economisch rechts wil meer eigen verantwoordelijkheid en lagere lasten.

Het is nooit 100% zwart/wit. De PVV wil bijvoorbeeld lagere belastingen, een economisch rechts punt. Maar ze willen dit realiseren met oa. het stoppen van ontwikkelingshulp en niet het sterk versoberen van sociale zekerheid zoals economisch rechtse partijen willen.

De VVD heb ik in een cultureel rechts kwadrant geplaatst, maar toch hebben we amper kritiek op de islam. Komt doordat de VVD de enige partij is in het cultureel rechts kamp waar lucratieve baantjes verdeeld worden en dan moet je toch vooral niet als "fascist" gezien worden. Het cultureel rechtse kamp is helaas heel klein.

In het schema is ook mooi te zien waarom Wilders en Pechtold zo botsen: Ze staan letterlijk het verst bij elkaar vandaan.

Cultureel links doet alles om het de islam hier naar de zin te maken.

Om de vraag van de TS te beantwoorden: Anti-islam en links gaan bijna altijd samen omdat economisch linkse partijen ook allemaal cultureel linkse partijen zijn. De PVV is helaas de enige uitzondering.

De hoeveelheid partijen op cultureel links verklaart ook waarom in Nederland de grenzen wagenwijd open staan voor "vluchtelingen", illegalen niet aangepakt worden, kraken nog gedoogd wordt en we jaarlijks meer dan 4 miljard naar achterlijk Afrika over maken.

Mijn droom coalitie staat in de rechter kolom van het schema. Maar deze 4 partijen hebben helaas lang geen meerderheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door JanKorteachternaam op 06-09-2015 08:47:12 ]
pi_155860390
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 07:03 schreef Lyrebird het volgende:
Het is niet zo moeilijk, dames.

Als je in een ontwikkelde maatschappij iets zegt over minderheden, dan ben je een fascist.

slachtoffershow.... kennen we al.
pi_155860453
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 07:09 schreef hugecooll het volgende:
Eigenlijk vind ik de hokjes links en rechts vrij irritant :')
Zo ontzettend zwart-wit en op basis van je standpunten met betrekking tot een paar onderwerpen ben je bijvoorbeeld extreemrechts, terwijl je over de rest van de linie hartstikke links denkt (of andersom). En meer van zulks, onzinnig gezeik.

Zijn er ook mensen die bij bepaalde onderwerpen bepaalde standpunten innemen omdat ze vooral willen dat mensen ze als links (of rechts) blijven zien?

Dat is waarschijnlijk het hele idee erachter ja. En dan is men tegen of voor iets niet zozeer omdat men het er inhoudelijk mee eens of oneens is maar omdat rechts of links.
pi_155860551
quote:

[..]

Als je niet in je partijprogramma hebt staan dat alle moskeeën in Nederland gesloten moeten worden en dat de islamisering van Nederland een halt moet worden toegeroepen, dan ben je blijkbaar dol op de islam.
pi_155861011
quote:

[..]

Links heeft de neiging om er vanuit te gaan dat wanneer mensen in contact komen met het grote verlichte gelijk van de verheven arbeiders ze de ontwikkeling die christenen hebben doorgemaakt wel eventjes in een paar jaar nadoen. Zo werkt dat ook wel vaak met een individu ten midden van verlichte anderen, maar zo werkt het niet met groepen. Maar dat is een zeer oncomfortabele gedachte omdat ze bang zijn voor discriminatie en xenofobie, die angst blijkt ook niet ongegrond.

Enerzijds heb je daardoor dus beleid om iedereen op de wereld tot vrouwenemancipatie te dwingen of te dringen, vaak met inzet van militairen en binnen het rechtse neokoloniale kader. Anderzijds door de islam niet te erkennen als bedreiging van de verlichting met diens vrijheid van meningsuiting en vrouwenemancipatie.

"Rot dan op" zei Aboutaleb, maar waarheen dan? Het is niet zo dat ze kunnen oprotten naar landen waar ze door datzelfde Westen en datzelfde links met rust gelaten worden met hun middeleeuwse opvattingen. In het Oosten moet een of ander compromis worden gesloten tussen de middeleeuwen en de verlichting, maar dat de verlichting in het Westen tegelijk wordt gecompromitteerd door middeleeuwse opvattingen is de andere kant van de medaille, en dat wordt geaccepteerd.
pi_155861218
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 04:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je ziet hoe ze op de vluchtelingencrisis reageren ook in bijv. Koeweit, in de puissant rijke golfstaten, in Marokko. Ze maken elkaar en anderen overal af, overal waar ze zijn.
Grappig dat je dat zegt, want ik ben laatst nog in Marokko geweest en daar zijn duizenden Afrikanen goed opgevangen. Ze hebben een baan, gaan naar school, leren de taal en mengen zich in de samenleving.
Marokko heeft wel samen met Spanje besloten om de vluchtelingenstroom vanuit Marokko naar Spanje zoveel mogelijk te stagneren. Naar mijn mening is dat niet zo goed gelukt, want je merkt nog dat mensen vanuit Senegal, Nigeria, Congo, Angola etc. Meer richting Europa willen trekken.
Toch vind ik het onterecht wat je net zei, want Marokko doet te minsten zijn best. Niets te merken van al dat vergaderen in de EU. :O
pi_155862829
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 11:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Links heeft de neiging om er vanuit te gaan dat wanneer mensen in contact komen met het grote verlichte gelijk van de verheven arbeiders ze de ontwikkeling die christenen hebben doorgemaakt wel eventjes in een paar jaar nadoen.
Ook een normale neiging van rechts. Vervang "arbeiders" voor "Nederlanders"
pi_155862906
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ook een normale neiging van rechts. Vervang "arbeiders" voor "Nederlanders"
Rechts wil elk goed nieuws over al die nieuwe goedkope loonkostendrukkende en arbeidsvoorwaardenuithollende nieuwkomers graag geloven. En als het slecht nieuws is dan geven ze links de schuld. Ik geloof niet dat daar een echte overtuiging aan ten grondslag ligt, het is meer een verkoopargument.
pi_155868675
Goed topic. Links is voor gelijkwaardigheid van individuen. Islam is tegen gelijkwaardigbeid op basis van religie, ongeloof, afvalligheid, homoseksualiteit. Je zou juist verwachten dat rechts pro-islam is en links anti-islam zou zijn.
pi_155868903
Voor alle duidelijkheid: rechts staat voor een kleine overheid die zich met kerntaken bezig houdt, rechts staat voor vrijheid voor het individu, en rechts staat voor het handhaven van regels en wetten. Er worden hierboven een aantal stropoppen verbrand die niets met rechts te maken hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_155875901
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2015 17:23 schreef Zienswijze het volgende:
Je zou juist verwachten dat rechts pro-islam is en links anti-islam zou zijn.
De PVV is links en anti-islam dus zo een combinatie is er al.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_155876280
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:09 schreef Shreyas het volgende:

[..]

De PVV is links en anti-islam dus zo een combinatie is er al.
De PVV is rechts. Nationalisme en eigenvolkeerst zijn de fundamenten van die partij.
pi_155876411
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De PVV is rechts. Nationalisme en eigenvolkeerst zijn de fundamenten van die partij.
Economisch gezien zijn ze links
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_155876440
quote:
14s.gif Op zondag 6 september 2015 17:23 schreef Zienswijze het volgende:
Goed topic. Links is voor gelijkwaardigheid van individuen. Islam is tegen gelijkwaardigbeid op basis van religie, ongeloof, afvalligheid, homoseksualiteit. Je zou juist verwachten dat rechts pro-islam is en links anti-islam zou zijn.
Links is net zo goed tegen fundamentalistisch islam, alleen doet de gematigde islam weinig kwaad, dus is het ook geen interessante peiler om op te focussen. Fundamenteel islam gaat inderdaad tegen veel linkse waarden in, ISIS is dan ook zeker geen linkse kliek.
pi_155876571
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:21 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Economisch gezien zijn ze links
Hoe vaak heb ik dit wel niet moeten debunken?

http://onlinelibrary.wile(...)sAuthenticated=false
pi_155876765
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:22 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Links is net zo goed tegen fundamentalistisch islam, alleen doet de gematigde islam weinig kwaad, dus is het ook geen interessante peiler om op te focussen. Fundamenteel islam gaat inderdaad tegen veel linkse waarden in, ISIS is dan ook zeker geen linkse kliek.
Maar er is toch geen inhoudelijk verschil tussen gematigd islam en fundamentalistisch islam, dat is toch alleen een methodologisch verschil? Ik bedoel, ze gebruiken allen hetzelfde bronmateriaal. De Koran.
I´m back.
pi_155876895
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar er is toch geen inhoudelijk verschil tussen gematigd islam en fundamentalistisch islam, dat is toch alleen een methodologisch verschil? Ik bedoel, ze gebruiken allen hetzelfde bronmateriaal. De Koran.
Nou ja, ze interpreteren de bron wel op een hele andere manier. :P Dat maakt toch een flink verschil vind ik. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo op religie. Het is opium voor het volk (in de zin dat het mensen hun lijden laat accepteren voor een plaats in het hiernamaals) en het is uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd. Maar de meeste linksen hechten ook waarde aan persoonlijke vrijheid en zien het niet als probleem als mensen hun geloof willen belijden. Daar zie ik ook niet zo'n probleem in.
pi_155876964
quote:

[..]

Tussen de KKK en de evangelische figuren hier zit ook geen inhoudelijk verschil inderdaad.

:')
pi_155877155
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:32 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nou ja, ze interpreteren de bron wel op een hele andere manier. :P Dat maakt toch een flink verschil vind ik. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo op religie. Het is opium voor het volk (in de zin dat het mensen hun lijden laat accepteren voor een plaats in het hiernamaals) en het is uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd. Maar de meeste linksen hechten ook waarde aan persoonlijke vrijheid en zien het niet als probleem als mensen hun geloof willen belijden. Daar zie ik ook niet zo'n probleem in.
Ja, uiteraard mag iedereen geloven wat-ie wil, maar als linkse geloof ik iig niet in die religies en voel ik er absoluut geen respect of sympathie voor. En volgens mij is het niet interpretatie, maar echt methodologie. De dawa bestaat ook bij gematigde moslims. Alleen de manier waarop verschilt met IS, zeg maar. IS snijdt je vrolijk de keel door, de gematigde moslim gaat korans uitdelen op Koningsdag en pleit voor wetgeving tegen islamofobie als misdaad. Nou ben ik als volleerd linksje daar heel erg tegen op dit soort onzin, maar ja dan ontmoet ik weinig vrienden bij collega linksjes. Gek toch?
I´m back.
  zondag 6 september 2015 @ 20:38:42 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155877182
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Tussen de KKK en de evangelische figuren hier zit ook geen inhoudelijk verschil inderdaad.

Klopt, alleen komt de ene groep rond etenstijd aan je deur met een belangrijke boodschap, en steekt de andere groep een kruis in de fik in je voortuin.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155877214
quote:

[..]

tjee.... wat ben jij afgegleden in generalisaties.
Die heilige boeken hebben veel woorden . Erg veel kan men interpreteren naar eigen goeddunken.
Weer andere teksten negeert men, of men 'buigt' het traditionele regeltje undsoweiter.
Of mensen zeggen A en doen B. undsoweiter.
Zoveel zinnen... zoveel diverse meningen.

gematigd islamiet

fundamentalistisch islamiet

[ Bericht 16% gewijzigd door Bluesdude op 06-09-2015 20:45:55 ]
pi_155877267
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die gebruiken dezelfde infantiele zinsneden uit de bijbel, hebben dezelfde waarden. Ze proberen alleen andere dingen te bereiken. Maar dat is met moslims niet, volgens mij.
I´m back.
pi_155877352
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

tjee.... wat ben jij afgegleden in generalisaties.
Die heilige boeken hebben veel woorden . Erg veel kan men interpreteren naar eigen goeddunken.
Weer andere teksten negeert men, of men 'buigt' het traditionele regeltje undsoweiter.
Of mensen zeggen A en doen B. undsoweiter.
Zoveel zinnen... zoveel diverse meningen.
Zonder generalisaties kun je niet discussiëren. Vraag maar aan de mensen die degenen die de geringste kritiek op islam hebben voor nazi verslijten...

En waarom als dat zo is, is er niet een gematigde Europese islam ontstaan inmiddels, waaruit IS-psychopaten niemand kunnen rekruteren, en nodigen ze bepaalde predikers steeds uit om hen bij te praten over de echte leer... Dat is toch gek, of niet?
I´m back.
pi_155877506
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die gebruiken dezelfde infantiele zinsneden uit de bijbel, hebben dezelfde waarden. Ze proberen alleen andere dingen te bereiken. Maar dat is met moslims niet, volgens mij.
Nee, da's waar. Die willen allemaal ergens een vliegtuig inboren.
pi_155877546
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klopt, alleen komt de ene groep rond etenstijd aan je deur met een belangrijke boodschap, en steekt de andere groep een kruis in de fik in je voortuin.
En dat laatste kan niet in NL, want dan gaan je buren klagen idd.
I´m back.
pi_155877588
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, da's waar. Die willen allemaal ergens een vliegtuig inboren.
Wie KKK?
I´m back.
pi_155877728
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zonder generalisaties kun je niet discussiëren. Vraag maar aan de mensen die degenen die de geringste kritiek op islam hebben voor nazi verslijten...
en dan... jij vraagt iets aan de fokusers op zich. De meesten doen dat niet... en wat dan nog.
Dat is geen rechtvaardiging om dan ook te gaan generaliseren

quote:
En waarom als dat zo is, is er niet een gematigde Europese islam ontstaan i
Er zijn zat gematigde islamieten in Europa... Een grote meerderheid dus.
Dat Breivik een blanke massamoordenaar is geen bewijs dat gematigde blanken niet bestaan.
Allemaal absurde generalisaties.
  zondag 6 september 2015 @ 20:55:35 #86
66825 Reya
Fier Wallon
pi_155877982
Nogmaals: dit topic gaat niet over 'wat is de islam' maar over 'wat is de relatie tussen links en de islam'? Gelieve de discussie ook in die richting te houden.
pi_155878275
quote:
9s.gif Op zondag 6 september 2015 20:55 schreef Reya het volgende:
Nogmaals: dit topic gaat niet over 'wat is de islam' maar over 'wat is de relatie tussen links en de islam'? Gelieve de discussie ook in die richting te houden.
reageer je op mij ? Je kunt mijn laatste postings ook zien als een voorbeeld hoe veel linkse mensen het idee van dat er geen gematigde islamitische mensen bestaan zien . ( Ook veel rechtse mensen vinden dat , hoor) En dus ben ik ontopic.
pi_155878367
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

en dan... jij vraagt iets aan de fokusers op zich. De meesten doen dat niet... en wat dan nog.
Dat is geen rechtvaardiging om dan ook te gaan generaliseren

[..]
Hier hebben we in het verleden al een keer discussie over gehad op FOK!, ik denk dat generalisaties (indien niet te gek natuurlijk, zoals alle negers zijn dom en meer van dat soort gedoe) een discussie (waarvoor we hier graag zitten op FOK!) kunnen bevorderen, daar waar de nuance een discussie doodslaat in een soort vormloos niemandsland, waardoor mensen een gevoel van ennui gaan ervaren, waardoor ze dan weer depressies krijgen of melancholisch voor zich uit gaan staren...
quote:
Er zijn zat gematigde islamieten in Europa... Een grote meerderheid dus.
Dat Breivik een blanke massamoordenaar is geen bewijs dat gematigde blanken niet bestaan.
Allemaal absurde generalisaties.
Maar er is niet een officieel uitgeroepen gematigde islamitische club die ervoor zorgt dat jonge mannelijke gelovigen in West-Europa doof blijven voor de lokroep van een clubje psychopaten in de woestijn, die onder vermelding van dezelfde hoofdstukjes in de koran die moslims hier elke vrijdag bij het vrijdagsgebed gebruiken luchtigjes kelen doorsnijden van allerlei categorieën medemensen, homo's van flatgebouwen af flikkeren, zogenaamd overspelige vrouwen, die ze wrs zelf hebben verkracht, stenigen, Yezidi meisjes van 8½ jaar in naam van Allah inshallah inshallah en Mohammed vrede zij met hem gezellig gangbangen en al het andere wat ze nog doen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 06-09-2015 21:09:44 ]
I´m back.
pi_155878598
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 21:03 schreef Ryan3 het volgende:

Maar er is niet een officieel uitgeroepen gematigde islamitische club die ervoor zorgt dat jonge mannelijke gelovigen in West-Europa doof blijven voor de lokroep van een clubje psychopaten in de woestijn,
Er is ook geen officieel uitgeroepen gematigde clubje van blanke mensen die ervoor zorgt dat breivikachtige types niet meer kunnen ontstaan
Je redenering klopt niet...
Je benoemt een menselijk falen en dus deugt die hele gematigde groep niet.
pi_155878658
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 21:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is ook geen officieel uitgeroepen gematigde clubje van blanke mensen die ervoor zorgt dat breivikachtige types niet meer kunnen ontstaan
Je redenering klopt niet...
Je benoemt een menselijk falen en dus deugt die hele gematigde groep niet.
Nee, dat is geen menselijk falen. Het net als communisten en sociaaldemocraten om weer op het pad van het onderwerp te blijven.
I´m back.
pi_155879054
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 21:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, dat is geen menselijk falen. Het net als communisten en sociaaldemocraten om weer op het pad van het onderwerp te blijven.
Zeker is het wel menselijk falen om excessen uit eigen ideologische en etnische kring definitief te kunnen voorkomen.
Je noemt twee verwante groepen die best wel inhoudelijk verschilden 100 jaar geleden en daarna nog meer . Gematigden en revolutionairen.
Overigens.... een islamitische fundamentalist is nog niet persé een terrorist of maar 2 stapjes daar van verwijderd.
Ik nuanceer ( mooie linkse gewoonte) maar de echte islamietenhater ziet dat soms als pro-islamitisch . Zo gaat dat met vijandsdenken.
pi_155879564
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 21:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeker is het wel menselijk falen om excessen uit eigen ideologische en etnische kring definitief te kunnen voorkomen.
Je noemt twee verwante groepen die best wel inhoudelijk verschilden 100 jaar geleden en daarna nog meer . Gematigden en revolutionairen.
Overigens.... een islamitische fundamentalist is nog niet persé een terrorist of maar 2 stapjes daar van verwijderd.
Ik nuanceer ( mooie linkse gewoonte) maar de echte islamietenhater ziet dat soms als pro-islamitisch . Zo gaat dat met vijandsdenken.
Ja, ik nuanceer de andere kant op dan, voor discussie, want dit onderwerp fascineert mij al vanaf de jaren 80, toen ik mijn heel erg feministische ex-katholieke vriendin het hoorde opnemen voor moslims en de islam.
Ik denk dat de islam nog steeds niet zoals men in de linkse ideologie wel gedaan heeft een gematigde club heeft gevormd, simpelweg omdat inhoudelijk er geen wrijving bestaat tussen IS en overige islam hier, alleen wat betreft methode. Dus dan zou je een PvdA hebben die wel degelijk voorstander was van een Sovjet systeem, alleen zonder al de doden die het heeft opgeleverd, zeg maar, maar dat is de PvdA in mijn ogen niet. Zelfs het noemen van de suggestie: jullie moeten in de islam een soort Maarten Luther hebben, lokt, als ze althans begrijpen wat je bedoelt, een bepaalde mate van agressie uit.
Niettemin hier dan kritiek op leveren, zie OP, is extreemrechts, nazi, racistisch, islamofobisch etc. maar eigenlijk is dat links wmb. Puur links zelfs. Daarin lijkt liberaal op links ook, en daardoor is conservatief anders, omdat ze hun goede leven definiëren langs de lijnen van het christendom. Dat doet de linksje en de linksliberale niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 06-09-2015 21:39:37 ]
I´m back.
pi_155881381
Voor links is het belangrijker om andere linkse mensen te laten weten hoe tolerant en openminded ze wel niet zijn tegenover intolerante en closeminded ideologieën, dan om op te komen voor mensenrechten en westerse waarden.

'If you open your mind too much your brain will fall out'
pi_155881504
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 21:30 schreef Ryan3 het volgende:

Ik denk dat de islam nog steeds niet zoals men in de linkse ideologie wel gedaan heeft een gematigde club heeft gevormd,
Ok... als je simpelweg de gematigde mensen niet wilt zien. Trés wilderiaans.
Dat schiet niet op zo..
Je weet dat je 1 miljard mensen zo in het hoekje 'radicaal en slecht mens. drukt ?
Ik gaf je net een foto van de Indonesische president. Je negeert die man als voorbeeld van gematigd islamiet.
Wat denk je van deze :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nebahat_Albayrak
Albayrak omschrijft zichzelf als "seculiere moslim".

Maar in jouw visie is ze hetzelfde als een fundamentalist ?
Waar heeft ze dan dezelfde standpunten ?

quote:
Niettemin hier dan kritiek op leveren, zie OP, is extreemrechts, nazi, racistisch, islamofobisch
Je herhaalt je slachtoffermantra. Wat wil je toch daarmee.?
Dit onderwerp wordt al 13 jaar redelijk fel besproken in Nederland.
Ga nou niet 2002 nadoen en klagen: ze noemen ons racist en toen moest Pim dood.
pi_155882071
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 22:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ok... als je simpelweg de gematigde mensen niet wilt zien. Trés wilderiaans.
Dat schiet niet op zo..
Je weet dat je 1 miljard mensen zo in het hoekje 'radicaal en slecht mens. drukt ?
Ik gaf je net een foto van de Indonesische president. Je negeert die man als voorbeeld van gematigd islamiet.
Wat denk je van deze :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nebahat_Albayrak
Albayrak omschrijft zichzelf als "seculiere moslim".
[ afbeelding ]
Maar in jouw visie is ze hetzelfde als een fundamentalist ?
Waar heeft ze dan dezelfde standpunten ?

[..]
Een individu is geen geloof toch? Ik bedoel, ik heb niets tegen moslims, je hoeft ook niet aan te komen Aboelkader Benali of Mohammed A. Of hoe heet-ie rapper? En wat Joko Widodo heeft laten zien met al die terdoodveroordeelden laatst, vind ik trouwens ook niet erg positief hoor, dat had ik iig niet achter hem gezocht.
quote:
Je herhaalt je slachtoffermantra. Wat wil je toch daarmee.?
Dit onderwerp wordt al 13 jaar redelijk fel besproken in Nederland.
Ga nou niet 2002 nadoen en klagen: ze noemen ons racist en toen moest Pim dood.
Nee, ik ben links, ik zit niet in een slachtofferrol ook (alhoewel je bijna wel de risée bent als linksje natuurlijk), ik vraag me alleen af waarom links niet ferm afstand neemt van deze religie, zoals ze in principe dat wel deed vroeger van het christendom, enfin de filmpjes hebben we allemaal gezien.
Tussen nu en 2002 zit de opkomst van IS, de moslims die ze uit ons midden rekruteren, de constante dreiging van aanslagen zoals enfin die ken je ook nog wel en nu dus de overrompeling door vluchtelingen. Daarnaast spelen nog veel meer problemen in de EU, maar daar gaat dit topic niet over.
I´m back.
pi_155882522
Het Christendom had de Nederlandse samenleving veel meer en veel meer in de greep dan de Islam dat nu doet, Ryan3. Ik hoop dat je dat toch een beetje snapt.
pi_155882871
quote:
2s.gif Op zondag 6 september 2015 22:24 schreef skrn het volgende:
Het Christendom had de Nederlandse samenleving veel meer en veel meer in de greep dan de Islam dat nu doet, Ryan3. Ik hoop dat je dat toch een beetje snapt.
Uiteraard, en mede dankzij links is dat gaan veranderen (uiteraard vooral ook doordat christenen zelf ook veranderden). Maar met de toestroom van moslims zeggen sociaalwetenschappers nu dus dat we aanbeland zijn bij een periode van desecularisering. Wen er maar aan.

Overigens is dat allemaal ook besides the point. Het gaat erom dat links uiterst sceptisch stond tegen christendom of iig zelfs daar niet veel van moest hebben, maar dat je dat dus niet ziet bij islam. Terwijl de islam wel nog een tikkeltje conservatiever en agressiever is dan het christendom. Waarom is dit zo?
Nou ja, daar worden antwoorden dus op verzonnen, zeg maar. En dan probeer ik ze weer een beetje af te schieten.
Sport.
I´m back.
pi_155883435
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 22:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een individu is geen geloof toch? Ik bedoel, ik heb niets tegen moslims, je hoeft ook niet aan te komen Aboelkader Benali of Mohammed A. Of hoe heet-ie rapper? En wat Joko Widodo heeft laten zien met al die terdoodveroordeelden laatst, vind ik trouwens ook niet erg positief hoor, dat had ik iig niet achter hem gezocht.
Jokowidodo is een prima voorbeeld van een gematigd islamiet . Die executies heb je in Amerika ook. En die heeft een gematigd christen als president, tevens linksachtig
Ik noemde Albayrak.Dat zijn 2 individuen en dus is dat een groep gematigde islamieten, maar jij zegt dat die niet bestaan en dat hun visie hetzelfde is als van fundamentalisten.
Wat zijn dan die standpunten van deze 2 mensen die hetzelfde zijn als fundamentalisten en jou bewijzen dat er geen verschil is tussen gematigd en fundamentalistisch ?

quote:
Nee, ik ben links, ik zit niet in een slachtofferrol ook (alhoewel je bijna wel de risée bent als linksje natuurlijk), ik vraag me alleen af waarom links niet ferm afstand neemt van deze religie, zoals ze in principe dat wel deed vroeger van het christendom,
Ik neem afstand van elke religie. Ik ken massa's linkse mensen die dat ook doen. Jij bent een voorbeeld. Ik zie ook een grote meerderheid van linkse bekende Nederlanders die niet geinteresseerd in islamitische dogma's voor de eigen persoon. Prima toch ?
Zover ik weet zijn de meeste linkse toppolitici niet islamitisch en hebben er ook geen interesse in dat te worden ( net als rechtse politici, zoveel verschilt dat niet )
Zie ik een kleine minderheid van linkse BNérs die islamiet zijn ? 1 procent of zo ?
Wat jij wilt is dat al die mensen herhaaldelijk verklaren dat islamitische dogma's en praktijken slecht zijn. Je wilt eigenlijk liever niet zien dat dit een soort oproepen is tot systematische achterstelling van islamieten.
In vroegere tijden was het christendom dominant, Een meerderheid van de bevolking was christelijk En logisch dat het dan meer kritiek krijgt van de niet-christenen oa omdat het verbonden was met de heersende klasse En er was kritiek van de ex-christenen.. vooral jongeren uit christelijke kring die ageren tegen hun ouderlijk miljeu. Robert Long is zo'n voorbeeld.
pi_155883676
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 22:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uiteraard, en mede dankzij links is dat gaan veranderen (uiteraard vooral ook doordat christenen zelf ook veranderden). Maar met de toestroom van moslims zeggen sociaalwetenschappers nu dus dat we aanbeland zijn bij een periode van desecularisering. Wen er maar aan.

Overigens is dat allemaal ook besides the point. Het gaat erom dat links uiterst sceptisch stond tegen christendom of iig zelfs daar niet veel van moest hebben, maar dat je dat dus niet ziet bij islam. Terwijl de islam wel nog een tikkeltje conservatiever en agressiever is dan het christendom. Waarom is dit zo?
Nou ja, daar worden antwoorden dus op verzonnen, zeg maar. En dan probeer ik ze weer een beetje af te schieten.
Sport.
Omdat de islamieten niet dominant zijn in dit land. Niet qua meerderheid , niet qua machtsposities in de politiek, economie en elders in de samenleving. Logisch dat het vroegere christendom op een zeker punt na meer dan 1000 jaar meer kritiek krijgt,
Maar ik denk dat de ontkerkelijking van Nederland veel eerder kwam vanuit de christenen zelf.
Die zagen het niet meer zitten.
pi_155884418
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 22:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jokowidodo is een prima voorbeeld van een gematigd islamiet . Die executies heb je in Amerika ook. En die heeft een gematigd christen als president, tevens linksachtig
Ik noemde Albayrak.Dat zijn 2 individuen en dus is dat een groep gematigde islamieten, maar jij zegt dat die niet bestaan en dat hun visie hetzelfde is als van fundamentalisten.
Wat zijn dan die standpunten van deze 2 mensen die hetzelfde zijn als fundamentalisten en jou bewijzen dat er geen verschil is tussen gematigd en fundamentalistisch ?

[..]

Ik neem afstand van elke religie. Ik ken massa's linkse mensen die dat ook doen. Jij bent een voorbeeld. Ik zie ook een grote meerderheid van linkse bekende Nederlanders die niet geinteresseerd in islamitische dogma's voor de eigen persoon. Prima toch ?
Zover ik weet zijn de meeste linkse toppolitici niet islamitisch en hebben er ook geen interesse in dat te worden ( net als rechtse politici, zoveel verschilt dat niet )
Zie ik een kleine minderheid van linkse BNérs die islamiet zijn ? 1 procent of zo ?
Wat jij wilt is dat al die mensen herhaaldelijk verklaren dat islamitische dogma's en praktijken slecht zijn. Je wilt eigenlijk liever niet zien dat dit een soort oproepen is tot systematische achterstelling van islamieten.
In vroegere tijden was het christendom dominant, Een meerderheid van de bevolking was christelijk En logisch dat het dan meer kritiek krijgt van de niet-christenen oa omdat het verbonden was met de heersende klasse En er was kritiek van de ex-christenen.. vooral jongeren uit christelijke kring die ageren tegen hun ouderlijk miljeu. Robert Long is zo'n voorbeeld.
Er komen nu veel vluchtelingen die islamitisch zijn binnen, we hebben 1 miljoen moslims, het zou handig zijn dat de islam zich zou vernieuwen/moderniseren/adapteren. Het zou handig zijn dat als links, waar veel moslims op stemmen, hen daarbij een beetje kon helpen. Heb je daar over nagedacht? Zoals we de christenen ook geholpen hebben om een beetje te matigen. Maar dat kan nu niet, want nu moet je als linksje, ook al ben je in de 50 en dus eigenlijk de leeftijd ontgroeid waarbij je zo maar alles voor waar moet nemen, stil en braaf op je plaats blijven zitten van Diederik Samsom als moslims allerlei ultra gare middeleeuwse leerstellingen en andere lulkoek verkondigen waarbij eigenlijk je haren te berge rijzen. Nee? Neem mijn vrouw, hoe denk jij dat zij het zou vinden als ik haar ging behandelen zoals dat rondreizend circus van eminente hooggeleerde imams die hier altijd wordt uitgenodigd zegt dat ik mijn vrouw moet behandelen? Dat vindt mijn vrouw niet echt leuk hoor. Kun je bij de PvdA nou niet eens zeggen: jongens moet dat nou? Kunnen we de vrouw nou niet als gelijke behandelen, doen wij hier ook al een tijdje, schijnt redelijk te werken. Of zijn ze te bang dat ze te veel stemmen gaan verliezen? Gek, want ik denk dat het hen juist veel stemmen kan opleveren, van de vrouwen. Maar uiteraard kun je in een werkgroepje van de PvdA gewoon verder gaan daarmee. Homo's, ja mensen worden zo geboren, ook al zegt Mohammed vrede zij met hen dat je hen van een vrij hoog gebouw moet af kieperen, waarom gaan we niet massaal lekker meedoen met de gay parade? Gewoon lekker als imam zwaaien met een dildo, waarom niet? Ik bedoel, het is ondanks dat ze dit staalhard ontkennen bij iedere waterboard ondervraging ook weer niet zo dat homoseksualiteit een compleet onbekend fenomeen is in de islamitische cultuur hoor. Jij hebt Brideshead Revisited destijds ook gezien toch? Waar gingen die homoseksuele rijke Engelsen naar toe als ze werden uitgestoten door hun familie? Of nog iets anders, die tekeningetjes over Mohammed, ja het stelt wel een punt aan de orde en ja daar reageren wij moslims wel redelijk overspannen op, waarom zouden we dat gewoon niet toelaten vanaf nu, niets meer over zeggen, immers als we dat doen verschijnen die prentjes op den duur ook niet meer, toch? Everyone's a winner, baby, that's for sure. :).
Daar gaat het altijd om natuurlijk hè, en omdat links op die manier ook het christendom in een hok heeft gekregen, hup waarom niet aan de slag met de islam? Heb je tenminste nog één doel als linksje, want wat betreft sociaal economische onderwerpen is de rek er wel uit bij links. Waarom dingen blijven verdedigen via heel bochtige redenaties, waar je eigenlijk iets bij hebt van 8)7 . Linksjes kunnen lekker badinerend doen altijd, waarom niet tegen moslims? Om Jacques Rousseau te parafraseren, 'het zijn geen nobele wilden, het zijn wilden'. Nofi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 06-09-2015 23:50:39 ]
I´m back.
pi_155886535
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 23:08 schreef Ryan3 het volgende:
Homo's, ja mensen worden zo geboren, ook al zegt Mohammed vrede zij met hen dat je hen van een vrij hoog gebouw moet af kieperen, waarom gaan we niet massaal lekker meedoen met de gay parade? Gewoon lekker als imam zwaaien met een dildo, waarom niet?
Ik zou niet weten wat Mohammed zei over homo's . En wie zei dat men homo's van een vrij hoog gebouw moet afkieperen. Een of andere schriftgeleerde zoveel eeuwen terug. ?
Er was wel iemand , maar die had het niet over een hoog gebouw, dacht ik.
Zeker kun je ook in de bijbel iets lezen over dat homo's gedood worden door god .
Ik zie de christenen dat negeren en er geen goddelijk gebod van maken... zo kunnen islamieten dat ook doen met wat die mafketel zei eeuwen terug . Zover ik de kranten lees , doen ze dat ook massaal.
Waarom associeer je dan islamieten met dat plan van die mafketel. Dat is in Nederland vooral bekend geworden door de ophef die men ging maken.. Wat die ouwe zei stond in een boekje en dat mocht niet van de islamietenhaters.
Van mij mag je meedoen met de gayparade, maar als je daar een antimoslimdemonstratie van wilt maken, ..... tjaaaa hoe diep kun je dan zakken. Moslimhaat vermomd als bekeringsdrang en vermomd als opkomen voor minderheden met een andere levensstijl .
Ik zie toch elk jaar linkse toplui meevaren. Die willen terecht niet meedoen aan een anti-moslimparade,,,, dat mag wilders doen. En de organisatoren van de gayparade voelen daar ook niks voor..... oa om niet de agressie van moslimjongeren richting homo's op te fokken.

Als je niet in staat bent met een goed verhaal te komen waarom Joko Widodo en mevrouw Albayrak ongeveer hetzelfde denken als fundamentalisten....... doe dan wat research eerst.
Kom met dat verhaal.... of erken dat je een bietje te snel die wilderscrap heb aangenomen.
Overigens zei Ayaan laatst zelf ook zoiets dat ze toch wel het bestaan van gematigde moslims erkent.
Hoe kun je ook die honderden miljoenen mensen over het hoofd zien... Dan heb je toch ergens een blinde vlek. Gewone mensen hoor..... conservatief...? Vast wel. Foute ideeën ? Uiteraard ... Maar ze bestaan wel.
pi_155886857
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2015 20:22 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Je hoort toch verdomd weinig kritiek vanuit links op de islam en/of het heilige boek hiervan. Terwijl links wel (terecht) flinke kritiek op het Nazisme en Mein Kampf uit. Overigens niet bedoeld om een gelijkenis tussen deze 2 idelogieen te trekken.
pi_155886913
Ik ben hartstikke links en ik heb een hekel aan (geïnstitutionaliseerde) religie in het algemeen. Maar er is wel een groot verschil tussen een hekel hebben aan religie en een hekel hebben aan de mensen die die religie belijden.

En verder is het ook nog zo dat verreweg de meeste mensen geen fundamentalisten zijn en dus de helft van hun geloof lekker negeren.
pi_155886963
quote:
2s.gif Op zondag 6 september 2015 22:24 schreef skrn het volgende:
Hoe het christendom de Europese cultuur verwoest heeft zou toch een belletje moeten laten rinkelen wat de potentie van de islam, het jongere broertje van het christendom, zou kunnen zijn? Waarom heeft links dan verdomd weinig kritiek op de islam? Waarom hoor je links zo weinig over afvalligen in W-Europa die het zo moeilijk hebben?
pi_155887005
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:39 schreef Isegrim het volgende:
Ik ben hartstikke links en ik heb een hekel aan (geïnstitutionaliseerde) religie in het algemeen. Maar er is wel een groot verschil tussen een hekel hebben aan religie en een hekel hebben aan de mensen die die religie belijden.

En verder is het ook nog zo dat verreweg de meeste mensen geen fundamentalisten zijn en dus de helft van hun geloof lekker negeren.
Klopt. De mensen kunnen er niets aan doen. Ze zijn op die manier opgevoed wat al generaties lang wordt meegegeven. Als Wilders in Afghanistan zou zijn geboren zou hij waarschijnlijk ook doodleuk in de islam geloven. Het probleem ligt dan ook niet bij de mensen die het aanhangen.

Het probleem ligt bij de ideologie zelf - en daar mag links best wat meer kritiek op uiten.
pi_155887012
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:41 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Hoe het christendom de Europese cultuur verwoest heeft zou toch een belletje moeten rinkelen wat de potentie van de islam, het jongere broertje van het christendom, zou kunnen zijn? Waarom heeft links dan verdomd weinig kritiek op de islam? Waarom hoor je links zo weinig over afvalligen in W-Europa die het zo moeilijk hebben?
Misschien luister je naar de verkeerde dingen, want ik lees daar wel degelijk met regelmaat iets over.
pi_155887046
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:43 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Misschien luister je naar de verkeerde dingen, want ik lees daar wel degelijk met regelmaat iets over.
Ik hoor linkse partijen voornamelijk over hoe erg de PVV wel niet is (wat terecht is) maar nauwelijks over discriminatie wat uit religies voortkomt.
pi_155887079
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:45 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik hoor linkse partijen voornamelijk over hoe erg de PVV wel niet is (wat terecht is) maar nauwelijks over discriminatie wat uit religes voortkomt.
Tja, ik ben 'links' en het is een onderwerp dat mij persoonlijk zeer bezighoudt. Maar dan wel mbt religie in zijn algemeenheid en niet zozeer specifiek de islam. De bijbel kent net zoveel weerzinwekkende teksten als de koran. En zo elke grote paternalistische religie.
pi_155887113
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:47 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Tja, ik ben 'links' en het is een onderwerp dat mij persoonlijk zeer bezighoudt. Maar dan wel mbt religie in zijn algemeenheid en niet zozeer specifiek de islam. De bijbel kent net zoveel weerzinwekkende teksten als de koran. En zo elke grote paternalistische religie.
Daarom kan je gemeenschappelijke kritiek op zowel het christendom als de islam tegelijkertijd uiten. Rechts (PVV) uit weinig kritiek op het christendom. Links uit weinig kritiek op de islam. Beide "kanten" meten dus ergens met twee maten.
pi_155887194
quote:
2s.gif Op maandag 7 september 2015 00:49 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Daarom kan je gemeenschappelijke kritiek op zowel het christendom als de islam tegelijkertijd uiten. Rechts (PVV) uit weinig kritiek op het christendom. Links uit weinig kritiek op de islam. Beide "kanten" meten dus ergens met twee maten.
Dat zou goed kunnen.

De PvdD is wel tegen halal slachten. :P

Nu de jongensbesnijdenis nog. Veel grotere schande. Maar daar hoor ik Wilders niet over want dat vinden zijn joodse vrienden vermoedelijk niet leuk.
pi_155887214
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:39 schreef Isegrim het volgende:

Maar de moslim verheffen, zoals met de arbeider is gedaan, dat is dus niets voor de linksen?
I´m back.
pi_155887243
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:53 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen.

De PvdD is wel tegen halal slachten. :P

Nu de jongensbesnijdenis nog. Veel grotere schande. Maar daar hoor ik Wilders niet over want dat vinden zijn joodse vrienden vermoedelijk niet leuk.
Daar hoor je de linksen ook niet over, want dat vinden de moslim vrienden niet leuk, toch?
I´m back.
pi_155887277
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 00:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Daar hoor je de linksen ook niet over, want dat vinden de moslim vrienden niet leuk, toch?
Geen idee. Ik vind het een noemenswaardig issue. Ik heb niet al mijn medelinksen ( :') ) gevraagd wat zij ervan vinden.
pi_155887348
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 00:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar de moslim verheffen, zoals met de arbeider is gedaan, dat is dus niets voor de linksen?
Mensen kunnen enkel zichzelf bevrijden van het juk der religie denk ik. :)
pi_155887355
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Geen idee. Ik vind het een noemenswaardig issue. Ik heb niet al mijn medelinksen ( :') ) gevraagd wat zij ervan vinden.
Nou ik weet wel dat het niet helemaal done is om kritiek te hebben op de islam hoor, binnen de linkse omheining, zeg maar. Maar dat was jou allemaal nog niet zo opgevallen toch? Jij zegt wel tegen je linkse vrienden dat de vrouwonvriendelijkheid bij moslims, toch wel heel ergerlijk is en dat dat wel moet veranderen...
I´m back.
pi_155887387
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 01:01 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Mensen kunnen enkel zichzelf bevrijden van het juk der religie denk ik. :)
En dat hebben de linksen ook altijd gezegd over christenen, denk je? Zo van daar gaan we ons lekker niet tegen aan bemoeien, dat moeten ze lekker zelf doen?
I´m back.
pi_155887416
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 01:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ik weet wel dat het niet helemaal done is om kritiek te hebben op de islam hoor, binnen de linkse omheining, zeg maar. Maar dat was jou allemaal nog niet zo opgevallen toch? Jij zegt wel tegen je linkse vrienden dat de vrouwonvriendelijkheid bij moslims, toch wel heel ergerlijk is en dat dat wel moet veranderen...
De moslims in mijn directe omgeving gedragen zich niet vrouwonvriendelijk.

Ik spreek wel eens met mensen over bijvoorbeeld besnijdenis en dan uit ik mijn mening. Maar ik verdeel mijn vrienden niet op een schaal van links naar rechts eigenlijk. :P De meeste zullen vast redelijk links zijn anders zou het mogelijk niet klikken. :+
pi_155887435
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 01:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En dat hebben de linksen ook altijd gezegd over christenen, denk je? Zo van daar gaan we ons lekker niet tegen aan bemoeien, dat moeten ze lekker zelf doen?
*Ik* denk dat mensen dat alleen zelf kunnen. Ongeacht welke religie het om gaat.
pi_155887565
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 01:06 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De moslims in mijn directe omgeving gedragen zich niet vrouwonvriendelijk.

Ik spreek wel eens met mensen over bijvoorbeeld besnijdenis en dan uit ik mijn mening. Maar ik verdeel mijn vrienden niet op een schaal van links naar rechts eigenlijk. :P De meeste zullen vast redelijk links zijn anders zou het mogelijk niet klikken. :+
Dat zijn hoogopgeleide moslims dan? Ik heb wel gehoord, werkte bij Philips dat er moslims waren die hun nieuwe vrouwelijke collega geen hand wilden geven.

Nee, okee, ga even vragen wat de PvdA ervan vindt dan?
I´m back.
pi_155887576
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 01:07 schreef Isegrim het volgende:

[..]

*Ik* denk dat mensen dat alleen zelf kunnen. Ongeacht welke religie het om gaat.
En dus moet je die religie uit de wind houden, want ze moeten zelf lekker vrouwvriendelijk worden, en zo niet, ja dan maar niet hè? Zo is links?
I´m back.
pi_155887816
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 00:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Waarom noem je het dan?
I´m back.
pi_155888764
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 01:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En dus moet je die religie uit de wind houden, want ze moeten zelf lekker vrouwvriendelijk worden, en zo niet, ja dan maar niet hè? Zo is links?
Dat zeg ik niet. :) Discriminatie obv sekse is bij wet al verboden. Besnijdenis mag van mij ook bij wet verboden worden.

Maar je kunt iemand niet dwingen om te stoppen met gelovig zijn. Je kunt iemand hooguit de middelen (kennis) in handen geven die zo'n keus mogelijk maakt.
pi_155888769
quote:
15s.gif Op maandag 7 september 2015 01:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom noem je het dan?
Je leest denk ik een g die er niet staat?

Ik zou overigens nooit op de PvdA stemmen.
pi_155889906
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 00:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De aanname is juist dat dat wel gebeurt en alle islamieten brave ietsistachtige selectieve winkelaars in milde religieuze voorschriften worden onder invloed van onze samenleving. Dat gebeurt ook wel, alleen niet over de breedte, dat is wensdenken.
pi_155889922
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 09:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De aanname is juist dat dat wel gebeurt en alle islamieten brave ietsistachtige selectieve winkelaars in milde religieuze voorschriften worden onder invloed van onze samenleving. Dat gebeurt ook wel, alleen niet over de breedte, dat is wensdenken.
De Bible Belt bestaat ook nog steeds.
pi_155890023
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 09:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De Bible Belt bestaat ook nog steeds.
Klopt, maar die zijn veilig ingekapseld, in hun zuil, in hun dorpen, in hun 'alle gezag komt van god', in de ingepolderde vrijheid van meningsuiting, in de democratische rechtsorde. Dat is historisch zo gegroeid, daar zit geen dynamiek in, dat conflict heeft geen frontlinie want het zit niet in de grote stad, en het heeft nauwelijks verwantschap met een internationale beweging. Bovendien zijn ze verslagen, we kunnen tegenwoordig hun god belasteren zonder gevaar te lopen. Uiteraard moeten we waakzaam blijven want als ze de kans krijgen zijn ze niet anders dan moslimfundamentalisten, maar op dit moment zijn ze onschadelijk.
  maandag 7 september 2015 @ 09:56:48 #127
8369 speknek
Another day another slay
pi_155890142
De PVV is links en anti-islam.

Er lijkt een soort idee ontstaan te zijn dat als je onbeschaafd bent, dat je dan rechts bent, en om een of andere reden hebben alle tokkies en fokfrontpagers (geen XOR) dat voor zichzelf geapproprieerd. Hee ik ben een egocentrische mongool, dus ben ik rechts. Maar dat vertelt niets over je idee voor het inrichten van de staat. Je kunt rechts zijn omdat je denkt dat een liberale markt beter is voor de samenleving, en links zijn omdat je alleen maar geinteresseerd bent in hoeren neuken nooit meer werken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_155895721
Dat komt de conflatie van religie en afkomst (wat door alle partijen gebeurt).. kritiek op moslims komt vaak neer op vreemdelingenhaat.
Ook komt links vaak op voor de 'underdog', moslims behoren over het algemeen al bij een als gemarginaliseerd geziene groep dus is kritiek daarop als iemand schoppen die al op de grond ligt. Dat is het grote verschil met christenen (kritiek op christenen is natuurlijk al jaren bon ton), die hebben/hadden de macht. Hoop niet dat het met de islam zover moet komen voordat daar ook op gebashed mag worden.
pi_155895767
pi_155895926
quote:
*O*
  maandag 7 september 2015 @ 16:50:19 #131
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_155898931
Ik denk dat het in een gefragmenteerd landschap als vandaag helemaal niet meer mogelijk is om er een definitie van links of rechts aan te hangen.
Links of rechts stamt sowieso nog uit de tijd dat mensen aan de linker of aan de rechter kant van de zaal zaten.
Je kunt nu net zo goed aan iemand vragen; ''Ben jij boven of beneden?'' dat slaat net zomin op links of rechts.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_155899119
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 14:23 schreef Casiotone het volgende:
Dat komt de conflatie van religie en afkomst (wat door alle partijen gebeurt).. kritiek op moslims komt vaak neer op vreemdelingenhaat.
Ook komt links vaak op voor de 'underdog', moslims behoren over het algemeen al bij een als gemarginaliseerd geziene groep dus is kritiek daarop als iemand schoppen die al op de grond ligt. Dat is het grote verschil met christenen (kritiek op christenen is natuurlijk al jaren bon ton), die hebben/hadden de macht. Hoop niet dat het met de islam zover moet komen voordat daar ook op gebashed mag worden.
Om maar even een proefballon op te gooien: aanhangers van de islam zijn geen kleine minderheid. Afvalligen vormen bijv wel een kleine minderheid en worden door de islam gediscrimineerd. Waarom hoor je links daar dan zo verdomd weinig over?
pi_155899143
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 03:55 schreef Ryan3 het volgende:
Islam staat voor alles waar links niet voor staat, maar ik krijg de indruk dat anti-islam en links zijn niet samen kunnen gaan.
Anti-islam is namelijk extreemrechts. Echter extreemrechts is van nature anti-Joods, antisemitisch, en dat is islam ook, en links juist niet.
Extreemrechts is tegen de moderne waarden en dus tegen rechten voor de vrouw, tegen de rechten van homo's, tegen de rechten van gekleurde mensen, want minderwaardig. Dat is islam ook, maar links niet.

Nog zoiets links is anti-racistisch, anti-racistisch is ook pro-islam, ofwel als je anti-islam bent, ben je racistisch, maar islam is anti-alles wat niet islam is en dus de kampioen van racisme dan, als ze zelf een ras zijn en per default alles wat niet islam is ook. En daar moet je dus tegen zijn als linkse, want links is anti-racistisch. Toch?

Waarom kan anti-islam dus niet samen gaan met links blijkbaar?
Je komt hier met een aantal schijnbare natuurwetten die in werkelijkheid niet kloppen, en door daar theoretisch op voort te borduren ontstaan er binnen die gecreëerde logica op het oog plotseling allemaal tegenstellingen en onmogelijkheden die niets meer met de werkelijkheid van doen hebben en daardoor eigenlijk nietszeggend zijn.
pi_155922125
Indien Nederlanders van oorsprong Islamitisch zouden zijn ipv christelijk, zou links zeker anti Islam zijn. Maar nu ziet links de moslims als een onderdrukte groep in Nederland die vaak discriminatie moeten ondergaan op de woningmarkt, arbeidsmarkt enzovoort en daarom denken ze dat ze hen moeten knuffelen, ook al hebben ze een verschillende levensvisie.
pi_155922506
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 13:48 schreef berko13 het volgende:
Indien Nederlanders van oorsprong Islamitisch zouden zijn ipv christelijk, zou links zeker anti Islam zijn. Maar nu ziet links de moslims als een onderdrukte groep in Nederland die vaak discriminatie moeten ondergaan op de woningmarkt, arbeidsmarkt enzovoort en daarom denken ze dat ze hen moeten knuffelen.
Eerste generatie van wat toen nog werd aangeduid met de term gastarbeiders was meestal ongeletterd en kwam uit rurale conservatief islamitische gebieden, werd hier ingezet zogenaamd om het werk dat wij Nederlanders niet meer wilden doen (in werkelijkheid had het te maken met het feit dat vrouwen huisvrouwen waren en niet werden ingezet althans niet volledig in het arbeidsproces; stukje christelijke dogmatiek), op te knappen. Dus geen wonder dat links voor die mensen opkwam. Ik bedoel hoe met de gastarbeiders werd omgesprongen was precies zoals met de eerste Polen paar jaar geleden werd omgesprongen. Werden met tientallen mannen tegelijk in pensions gezet onder leefomstandigheden die nu niet echt ideaal waren. Links wilde dat die mensen uiteraard iig ook fatsoenlijk gehuisvest werden, net als de Polen dus later. Op zich ben ik het daar mee eens.
Eerste gastarbeiders werd nog van gedacht dat ze hier tijdelijk zouden verblijven, nu ja, dat was niet zo. En ogv het Europese mensenrechtenverdrag kwam ongeveer een decennium later ook de gezinshereniging tot stand. Wat an sich natuurlijk ook begrijpelijk was.
Alleen kreeg je toen dus als reactie daarop gepropageerd door de linkse partijen dat de mensen dan ook het recht hadden om hun eigen cultuur te behouden. En toen is er iets misgegaan.
Dat merkte men meteen al doordat jonge meisjes, hier terecht gekomen door gezinshereniging, bijv. van school gehouden werden. En toen waren de linkse partijen niet bepaald waakzaam. Ja, behalve SP misschien die er iig besef van had dat grotere concentraties van wat we toen nog aanduidden met het begrip buitenlanders in bepaalde wijken wrs ongewenst was, en dat ze dus verspreid moesten worden. Echter dit stuitte op erg veel kritiek bij de rest van de partijen.
Wat niemand door had is dat die cultuur van de islam op cruciale punten afweek van wat in ons ontzuilde maatschappelijke landschap inmiddels min of meer als de normaalste gang van zaken werd gezien, op punten hierboven aangehaald. Links niet rechts niet. Totdat de problemen daar waar inmiddels allochtonen idd in grotere concentraties woonden wel zichtbaar werden, door o.a. criminaliteit. Er was een wereldwijde economische crisis overheen gegaan en er was veel werkloosheid onder de allochtonen; laagopgeleid, de taal niet meester, waren zij vaak de eerste die ontslagen werden. De takken van "oude industrie" waarin zij vaak werkzaam waren werden na de crisis gedownsized of vertrokken naar lagelonenlanden. Een probleem diende zich aan dat weer een decennium later als een etterende buil zou openbarsten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 08-09-2015 18:27:59 ]
I´m back.
pi_155922892
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 14:07 schreef Ryan3 het volgende:
Alleen kreeg je toen dus als reactie daarop gepropageerd door de linkse partijen dat de mensen dan ook het recht hadden om hun eigen cultuur te behouden. En toen is er iets misgegaan.
Dit is idd wel een pijnpunt. Als je kijkt naar migratielanden, met name de VS, dan zie je dat ze daar heel erg hebben ingezet op assimilatie. Op de lagere school staat de Amerikaanse vlag centraal, men zweert trouw aan de vlag, kinderen leren over de Amerikaanse geschiedenis (wij ook, maar niet over de Nederlandse geschiedenis). Het mag er voor ons Nederlanders debiel aan toe te lijken gaan, maar de Amerikaanse cultuur is natuurlijk wel vet cool, en reken maar dat die koters het prachtig vinden om Amerikaan te zijn.

Op zich is het ergens wel vreemd dat Amerikanen voor die weg hebben gekozen, want als je de Amerikanen een beetje kent, dan weet je dat er geen grotere cultuurrelativisten rondlopen op deze wereld dan Amerikanen.

Enfin, zij hebben dat wel gedaan. Was het niet zo dat ze met die canon van Nederland zoiets dergelijks in Nederland hebben geprobeerd? In mijn jeugd was er in ieder geval weinig op nationalistisch gebied te vinden, of het Nederlands elftal moest spelen.

Van de andere kant maak ik nu zelf het Japanse model mee, dat ook uitermate strak vasthoudt aan haar eigen cultuur en aan assimilatie. Onze buitenlandse studenten worden gedwongen om Japans te leren, anders krijgen ze geen beurs, en het idee hierachter is dat ze zo kunnen assimileren. Een probleem is dat Japan niet vet cool is. Nou ja, het heeft natuurlijk wel wat, maar het is een wel heel erg in zichzelf gekeerd land, met hele rare en vreemde gebruiken. Bijna iedere buitenlander die ik ken, heeft het na een aantal jaren wel gezien, en keert terug naar het vaderland.

Geheel objectief als ik ben over Nederland durf ik te zeggen dat wij in Nederland ook wel wat rare gebruiken hebben, maar niets om je echt voor te schamen. Laat die buitenlanders dus aub assimileren. Het kan, en het is noodzakelijk.
pi_155923026
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 14:33 schreef robin007bond het volgende:

[..]

*O*

Gewoon lekker willekeurig een partij kiezen. Weet je zeker dat de Koerden wel vegetarisch zijn?
Naturheilmittel
pi_155923182
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 14:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit is idd wel een pijnpunt. Als je kijkt naar migratielanden, met name de VS, dan zie je dat ze daar heel erg hebben ingezet op assimilatie. Op de lagere school staat de Amerikaanse vlag centraal, men zweert trouw aan de vlag, kinderen leren over de Amerikaanse geschiedenis (wij ook, maar niet over de Nederlandse geschiedenis). Het mag er voor ons Nederlanders debiel aan toe te lijken gaan, maar de Amerikaanse cultuur is natuurlijk wel vet cool, en reken maar dat die koters het prachtig vinden om Amerikaan te zijn.

Op zich is het ergens wel vreemd dat Amerikanen voor die weg hebben gekozen, want als je de Amerikanen een beetje kent, dan weet je dat er geen grotere cultuurrelativisten rondlopen op deze wereld dan Amerikanen.

Enfin, zij hebben dat wel gedaan. Was het niet zo dat ze met die canon van Nederland zoiets dergelijks in Nederland hebben geprobeerd? In mijn jeugd was er in ieder geval weinig op nationalistisch gebied te vinden, of het Nederlands elftal moest spelen.

Van de andere kant maak ik nu zelf het Japanse model mee, dat ook uitermate strak vasthoudt aan haar eigen cultuur en aan assimilatie. Onze buitenlandse studenten worden gedwongen om Japans te leren, anders krijgen ze geen beurs, en het idee hierachter is dat ze zo kunnen assimileren. Een probleem is dat Japan niet vet cool is. Nou ja, het heeft natuurlijk wel wat, maar het is een wel heel erg in zichzelf gekeerd land, met hele rare en vreemde gebruiken. Bijna iedere buitenlander die ik ken, heeft het na een aantal jaren wel gezien, en keert terug naar het vaderland.

Geheel objectief als ik ben over Nederland durf ik te zeggen dat wij in Nederland ook wel wat rare gebruiken hebben, maar niets om je echt voor te schamen. Laat die buitenlanders dus aub assimileren. Het kan, en het is noodzakelijk.
VS heeft een hele mythologie geschapen rondom dat Amerikaanse burgerschap ook. Komt wrs daardat de founding fathers voor een goed deel bestond uit fanatieke religieuzen die er in Engeland werden uitgezet, naar de Republiek vluchtten als asielzoekers en heel sterk in hun bloed met zich meedroegen dat ze 1) op de vlucht waren voor onderdrukking 2) dat ze iets heel nieuws wilden beginnen, nl. een land waar je niet onderdrukt kon worden door je overheid ogv je religie en dat je dus een hele mythologie moest scheppen rondom deze twee uitgangspunten.
Grappige is dat veel van deze mensen via de Republiek vertrokken en de Republiek was natuurlijk in die tijd uniek. Er was weliswaar een staatskerk, maar andere geloven werden, in de vorm van schuilkerken en synagoges, oogluikend toegelaten, gedoogd zeg maar. In de Republiek was je geloof geen punt. In Haarlem (apocrief maar goed) stonden er op gegeven moment 165 verschillende kerken met ieder zijn eigen geloof. Grappig is verder dat de kolonie Nieuw-Nederland het systeem van burgerschap, bestaande uit groot- en kleinburgers, introduceerde en dan werd je zelfs als kleinburger gewoon met rust gelaten wat betreft je religie. Andere burgerlijke vrijheden werden ook geregeld daar in Nieuw-Nederland. Overigens bleef het Nederlands wel weer, ook nadat de Engelsen de kolonie in 1664 (op dag af, geloof ik) overnamen de lingua franca, in die mate zelfs dat in de staat New York het Nederlands t/m halverwege de 19de eeuw nog als spreektaal werd gebruikt en door aldaar verblijvende indianen in een soort pidgin van hen terecht kwam... Dat hebben ze met hun behoud van cultuur niet eens in NL voor mekaar gekregen met de allochtonen an sich.

Maar goed, interessante geschiedenis, en hoe precies de houding is tov nieuwkomers: asielzoekers/migranten/ex-pats wordt vaak gedefinieerd vanuit de geschiedenis. Ook in Japan natuurlijk, dat naast vreemde gebruiken ook een interessante doch vreemde geschiedenis heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 08-09-2015 15:14:55 ]
I´m back.
pi_155923909
Ik hoop toch dat assimilatie niet beslist samen hoeft te gaan met dat achterlijk soort nationalisme zoals in de VS...
pi_155925055
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 15:18 schreef Isegrim het volgende:
Ik hoop toch dat assimilatie niet beslist samen hoeft te gaan met dat achterlijk soort nationalisme zoals in de VS...
Wij vinden dat achterlijk, maar er is eigenlijk weinig achterlijks aan. Het heeft eigenlijk best wel iets moois. Als wij bijvoorbeeld naar de Red Soxs gingen kijken, dan was er heel veel vlagvertoon en werd de Star Spangled Banner gezongen. Achterlijk? Er gaat een rilling door je heen als je ziet hoe dat mensen bij elkaar brengt. Niks mis met mensen die op een gezonde manier voelen dat ze een familie zijn.
pi_155925109
Ik vind dat net zo eng en gevaarlijk als religie eerlijk gezegd.

Ik ben per toeval hier geboren. Ik heb verder weinig met de nationaliteit die ik heb gekregen bij geboorte... Zou ook niet goed weten waarom.
pi_155925126
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:15 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind dat net zo eng en gevaarlijk als religie eerlijk gezegd.

Ik ben per toeval hier geboren. Ik heb verder weinig met de nationaliteit die ik heb gekregen bij geboorte... Zou ook niet goed weten waarom.
Ik ben Nederlander, maar toch heeft het best wel wat als je daar als een grote familie mag staan.
pi_155925395
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 14:43 schreef Ryan3 het volgende:
Maar goed, interessante geschiedenis, en hoe precies de houding is tov nieuwkomers: asielzoekers/migranten/ex-pats wordt vaak gedefinieerd vanuit de geschiedenis. Ook in Japan natuurlijk, dat naast vreemde gebruiken ook een interessante doch vreemde geschiedenis heeft.
Wat dat betreft is het idd niet zo gek dat Amerikanen dat wat beter onder de knie lijken te hebben dan de Nederlanders, omdat ze er zo veel ervaring mee hebben.

Wat ik zelf raar vind, is dat Nederland aan de ene kant heel erg tolerant wil zijn, en eigenlijk het liefst de poorten wagenwijd open wil zetten voor iedere verschoppeling die er maar te vinden is, terwijl wij praktisch gezien absoluut niet tolerant en enorm koud zijn tegenover iedereen die ook maar een beetje anders is.

Dat zal je zelf niet zo snel opvallen, als Nederlander, maar als je Nederland binnenkomt samen met iemand die niet Nederlands is, dan merk je dat wel.
pi_155925512
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:16 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik ben Nederlander, maar toch heeft het best wel wat als je daar als een grote familie mag staan.
Maar daar is toch niks echts aan? Zoiets komt op mij althans heel gemaakt en vooral creepy over.

Denk ook dat wij in Europa nogal een kater hebben van alles wat naar nationalisme riekt..?
pi_155926167
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:31 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Maar daar is toch niks echts aan? Zoiets komt op mij althans heel gemaakt en vooral creepy over.

Denk ook dat wij in Europa nogal een kater hebben van alles wat naar nationalisme riekt..?
De geschiedenis speelt mee, alhoewel in sommige landen nationalisme hoogtij viert. Kijk naar Turkije bijvoorbeeld, die mensen zijn behoorlijk nationalistisch, vooral ingegeven door de ultra-nationalistische politiek van de staat. Zelfs Turken die in het buitenland geboren en getogen zijn tot in de 3e en 4e generatie wapperen met Turkse vlaggen en spreken ten eerste Turks. Zie jij de kleinkinderen van Nederlandse emigranten in Nieuw-Zeeland met de Nederlandse vlag wapperen en voornamelijk Nederlands spreken?
pi_155926235
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:12 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wij vinden dat achterlijk, maar er is eigenlijk weinig achterlijks aan. Het heeft eigenlijk best wel iets moois. Als wij bijvoorbeeld naar de Red Soxs gingen kijken, dan was er heel veel vlagvertoon en werd de Star Spangled Banner gezongen. Achterlijk? Er gaat een rilling door je heen als je ziet hoe dat mensen bij elkaar brengt. Niks mis met mensen die op een gezonde manier voelen dat ze een familie zijn.
Was ook eens bij een baseball game in Amerika, en vond dat nationalistische gedoe nogal overdreven. Ook de ode aan het leger komt Noord-Koreaans over. Ik kan het weten, want ben ook in Noord-Korea geweest. Overigens vind ik het in Nederland weer de andere extreme. Wat meer cultuur- en taalbehoud kan geen kwaad. Hiermee doel ik ook op het nog steeds groeiende invloed van de Engelse taal. Loop een winkelstraat in, het doet erg Amerikaans aan met al die Engelse teksten. En wapper eens een Nederlandse vlag, het mag best wel.
pi_155926854
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat dat betreft is het idd niet zo gek dat Amerikanen dat wat beter onder de knie lijken te hebben dan de Nederlanders, omdat ze er zo veel ervaring mee hebben.
Ja, maar die eerste Amerikanen hebben dus echt lering getrokken uit het feit dat ze vaak behoorden tot een vervolgde minderheid en iets nieuws, een nieuwe andere natie ging starten. Maar ook uit de situatie zoals die in de Republiek bestond en in Nieuw-Nederland.
quote:
Wat ik zelf raar vind, is dat Nederland aan de ene kant heel erg tolerant wil zijn, en eigenlijk het liefst de poorten wagenwijd open wil zetten voor iedere verschoppeling die er maar te vinden is, terwijl wij praktisch gezien absoluut niet tolerant en enorm koud zijn tegenover iedereen die ook maar een beetje anders is.

Dat zal je zelf niet zo snel opvallen, als Nederlander, maar als je Nederland binnenkomt samen met iemand die niet Nederlands is, dan merk je dat wel.
De latere Nederlandse geschiedenis en dan met name toen aan het eind van de 19de eeuw de verzuiling ontstond heeft wrs ons Nederlanders geleerd in hokjes te denken en soort-zoekt-soort gedrag te vertonen dus. Toen kwam je als katholiek bij wijze van spreken niet in aanraking met een socialist of een protestant. Je hele leven school, werk, vrij tijd zat je in je eigen zuil en beschouwde je iemand uit de andere zuil als een buitenaardse en soms ook vijandig. Goed, dit heeft in de jaren 30 voorkomen dat ook wij massaal gevallen zijn voor het opkomende fascisme, alleen in feite denken we nu nog steeds een beetje in hokjes toch. Nieuwe hokjes die zich de laatste jaren op sociologische vlak voordoen is naar mijn smaak het onderscheid dat gemaakt wordt tussen laagopgeleid en hoogopgeleid bijv. Daar zitten heel vreemde concepties bij.
I´m back.
pi_155928599
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 16:57 schreef Homey het volgende:
Zie jij de kleinkinderen van Nederlandse emigranten in Nieuw-Zeeland met de Nederlandse vlag wapperen en voornamelijk Nederlands spreken?
Nou... Ik heb een oom en tante die daar zitten sinds de jaren 50. Die wonen in een Nederlandse enclave, gaan naar Nederlandse feestjes en hebben een inrichting zoals we die hier in de jaren 50 hadden. Het is alsof de tijd stil stond vanaf het moment dat zij vertrokken. Dat zie je natuurlijk ook bij sommige immigranten hier. Ik kan me niet voorstellen dat ik me zo zou opstellen als ik zou emigreren.

Wat assimilatie betreft wordt er sowieso met dubbele maten gemeten. Wie klaagt er ooit over Chinezen die niet geïntegreerd zijn? Terwijl dat misschien wel de minst geïntegreerde bevolkingsgroep is.
pi_155932012
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2015 18:53 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nou... Ik heb een oom en tante die daar zitten sinds de jaren 50. Die wonen in een Nederlandse enclave, gaan naar Nederlandse feestjes en hebben een inrichting zoals we die hier in de jaren 50 hadden. Het is alsof de tijd stil stond vanaf het moment dat zij vertrokken. Dat zie je natuurlijk ook bij sommige immigranten hier. Ik kan me niet voorstellen dat ik me zo zou opstellen als ik zou emigreren.

Wat assimilatie betreft wordt er sowieso met dubbele maten gemeten. Wie klaagt er ooit over Chinezen die niet geïntegreerd zijn? Terwijl dat misschien wel de minst geïntegreerde bevolkingsgroep is.
Ik heb het niet over de 1e generatie emigranten, maar over de 3e en 4e generatie.
pi_155932059
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2015 18:53 schreef Isegrim het volgende:
Chinezen zijn dan ook niet zo talrijk en niemand heeft daar last van, klagen niet iedere dag over racisme, zitten niet massaal in de bijstand of gevangenis en vormen ook geen bedreiging voor de Nederlandse identiteit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')