Tussen de KKK en de evangelische figuren hier zit ook geen inhoudelijk verschil inderdaad.quote:Op zondag 6 september 2015 20:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar er is toch geen inhoudelijk verschil tussen gematigd islam en fundamentalistisch islam, dat is toch alleen een methodologisch verschil? Ik bedoel, ze gebruiken allen hetzelfde bronmateriaal. De Koran.
Ja, uiteraard mag iedereen geloven wat-ie wil, maar als linkse geloof ik iig niet in die religies en voel ik er absoluut geen respect of sympathie voor. En volgens mij is het niet interpretatie, maar echt methodologie. De dawa bestaat ook bij gematigde moslims. Alleen de manier waarop verschilt met IS, zeg maar. IS snijdt je vrolijk de keel door, de gematigde moslim gaat korans uitdelen op Koningsdag en pleit voor wetgeving tegen islamofobie als misdaad. Nou ben ik als volleerd linksje daar heel erg tegen op dit soort onzin, maar ja dan ontmoet ik weinig vrienden bij collega linksjes. Gek toch?quote:Op zondag 6 september 2015 20:32 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Nou ja, ze interpreteren de bron wel op een hele andere manier.Dat maakt toch een flink verschil vind ik. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo op religie. Het is opium voor het volk (in de zin dat het mensen hun lijden laat accepteren voor een plaats in het hiernamaals) en het is uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd. Maar de meeste linksen hechten ook waarde aan persoonlijke vrijheid en zien het niet als probleem als mensen hun geloof willen belijden. Daar zie ik ook niet zo'n probleem in.
Klopt, alleen komt de ene groep rond etenstijd aan je deur met een belangrijke boodschap, en steekt de andere groep een kruis in de fik in je voortuin.quote:Op zondag 6 september 2015 20:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tussen de KKK en de evangelische figuren hier zit ook geen inhoudelijk verschil inderdaad.
tjee.... wat ben jij afgegleden in generalisaties.quote:Op zondag 6 september 2015 20:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar er is toch geen inhoudelijk verschil tussen gematigd islam en fundamentalistisch islam, dat is toch alleen een methodologisch verschil? Ik bedoel, ze gebruiken allen hetzelfde bronmateriaal. De Koran.
Die gebruiken dezelfde infantiele zinsneden uit de bijbel, hebben dezelfde waarden. Ze proberen alleen andere dingen te bereiken. Maar dat is met moslims niet, volgens mij.quote:Op zondag 6 september 2015 20:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tussen de KKK en de evangelische figuren hier zit ook geen inhoudelijk verschil inderdaad.
Zonder generalisaties kun je niet discussiëren. Vraag maar aan de mensen die degenen die de geringste kritiek op islam hebben voor nazi verslijten...quote:Op zondag 6 september 2015 20:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
tjee.... wat ben jij afgegleden in generalisaties.
Die heilige boeken hebben veel woorden . Erg veel kan men interpreteren naar eigen goeddunken.
Weer andere teksten negeert men, of men 'buigt' het traditionele regeltje undsoweiter.
Of mensen zeggen A en doen B. undsoweiter.
Zoveel zinnen... zoveel diverse meningen.
Nee, da's waar. Die willen allemaal ergens een vliegtuig inboren.quote:Op zondag 6 september 2015 20:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die gebruiken dezelfde infantiele zinsneden uit de bijbel, hebben dezelfde waarden. Ze proberen alleen andere dingen te bereiken. Maar dat is met moslims niet, volgens mij.
En dat laatste kan niet in NL, want dan gaan je buren klagen idd.quote:Op zondag 6 september 2015 20:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, alleen komt de ene groep rond etenstijd aan je deur met een belangrijke boodschap, en steekt de andere groep een kruis in de fik in je voortuin.
Wie KKK?quote:Op zondag 6 september 2015 20:46 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, da's waar. Die willen allemaal ergens een vliegtuig inboren.
en dan... jij vraagt iets aan de fokusers op zich. De meesten doen dat niet... en wat dan nog.quote:Op zondag 6 september 2015 20:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zonder generalisaties kun je niet discussiëren. Vraag maar aan de mensen die degenen die de geringste kritiek op islam hebben voor nazi verslijten...
Er zijn zat gematigde islamieten in Europa... Een grote meerderheid dus.quote:En waarom als dat zo is, is er niet een gematigde Europese islam ontstaan i
reageer je op mij ? Je kunt mijn laatste postings ook zien als een voorbeeld hoe veel linkse mensen het idee van dat er geen gematigde islamitische mensen bestaan zien . ( Ook veel rechtse mensen vinden dat , hoor) En dus ben ik ontopic.quote:Op zondag 6 september 2015 20:55 schreef Reya het volgende:
Nogmaals: dit topic gaat niet over 'wat is de islam' maar over 'wat is de relatie tussen links en de islam'? Gelieve de discussie ook in die richting te houden.
Hier hebben we in het verleden al een keer discussie over gehad op FOK!, ik denk dat generalisaties (indien niet te gek natuurlijk, zoals alle negers zijn dom en meer van dat soort gedoe) een discussie (waarvoor we hier graag zitten op FOK!) kunnen bevorderen, daar waar de nuance een discussie doodslaat in een soort vormloos niemandsland, waardoor mensen een gevoel van ennui gaan ervaren, waardoor ze dan weer depressies krijgen of melancholisch voor zich uit gaan staren...quote:Op zondag 6 september 2015 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
en dan... jij vraagt iets aan de fokusers op zich. De meesten doen dat niet... en wat dan nog.
Dat is geen rechtvaardiging om dan ook te gaan generaliseren
[..]
Maar er is niet een officieel uitgeroepen gematigde islamitische club die ervoor zorgt dat jonge mannelijke gelovigen in West-Europa doof blijven voor de lokroep van een clubje psychopaten in de woestijn, die onder vermelding van dezelfde hoofdstukjes in de koran die moslims hier elke vrijdag bij het vrijdagsgebed gebruiken luchtigjes kelen doorsnijden van allerlei categorieën medemensen, homo's van flatgebouwen af flikkeren, zogenaamd overspelige vrouwen, die ze wrs zelf hebben verkracht, stenigen, Yezidi meisjes van 8½ jaar in naam van Allah inshallah inshallah en Mohammed vrede zij met hem gezellig gangbangen en al het andere wat ze nog doen...quote:Er zijn zat gematigde islamieten in Europa... Een grote meerderheid dus.
Dat Breivik een blanke massamoordenaar is geen bewijs dat gematigde blanken niet bestaan.
Allemaal absurde generalisaties.
Er is ook geen officieel uitgeroepen gematigde clubje van blanke mensen die ervoor zorgt dat breivikachtige types niet meer kunnen ontstaanquote:Op zondag 6 september 2015 21:03 schreef Ryan3 het volgende:
Maar er is niet een officieel uitgeroepen gematigde islamitische club die ervoor zorgt dat jonge mannelijke gelovigen in West-Europa doof blijven voor de lokroep van een clubje psychopaten in de woestijn,
Nee, dat is geen menselijk falen. Het net als communisten en sociaaldemocraten om weer op het pad van het onderwerp te blijven.quote:Op zondag 6 september 2015 21:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is ook geen officieel uitgeroepen gematigde clubje van blanke mensen die ervoor zorgt dat breivikachtige types niet meer kunnen ontstaan
Je redenering klopt niet...
Je benoemt een menselijk falen en dus deugt die hele gematigde groep niet.
Zeker is het wel menselijk falen om excessen uit eigen ideologische en etnische kring definitief te kunnen voorkomen.quote:Op zondag 6 september 2015 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, dat is geen menselijk falen. Het net als communisten en sociaaldemocraten om weer op het pad van het onderwerp te blijven.
Ja, ik nuanceer de andere kant op dan, voor discussie, want dit onderwerp fascineert mij al vanaf de jaren 80, toen ik mijn heel erg feministische ex-katholieke vriendin het hoorde opnemen voor moslims en de islam.quote:Op zondag 6 september 2015 21:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zeker is het wel menselijk falen om excessen uit eigen ideologische en etnische kring definitief te kunnen voorkomen.
Je noemt twee verwante groepen die best wel inhoudelijk verschilden 100 jaar geleden en daarna nog meer . Gematigden en revolutionairen.
Overigens.... een islamitische fundamentalist is nog niet persé een terrorist of maar 2 stapjes daar van verwijderd.
Ik nuanceer ( mooie linkse gewoonte) maar de echte islamietenhater ziet dat soms als pro-islamitisch . Zo gaat dat met vijandsdenken.
Ok... als je simpelweg de gematigde mensen niet wilt zien. Trés wilderiaans.quote:Op zondag 6 september 2015 21:30 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk dat de islam nog steeds niet zoals men in de linkse ideologie wel gedaan heeft een gematigde club heeft gevormd,
Je herhaalt je slachtoffermantra. Wat wil je toch daarmee.?quote:Niettemin hier dan kritiek op leveren, zie OP, is extreemrechts, nazi, racistisch, islamofobisch
Een individu is geen geloof toch? Ik bedoel, ik heb niets tegen moslims, je hoeft ook niet aan te komen Aboelkader Benali of Mohammed A. Of hoe heet-ie rapper? En wat Joko Widodo heeft laten zien met al die terdoodveroordeelden laatst, vind ik trouwens ook niet erg positief hoor, dat had ik iig niet achter hem gezocht.quote:Op zondag 6 september 2015 22:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ok... als je simpelweg de gematigde mensen niet wilt zien. Trés wilderiaans.
Dat schiet niet op zo..
Je weet dat je 1 miljard mensen zo in het hoekje 'radicaal en slecht mens. drukt ?
Ik gaf je net een foto van de Indonesische president. Je negeert die man als voorbeeld van gematigd islamiet.
Wat denk je van deze :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nebahat_Albayrak
Albayrak omschrijft zichzelf als "seculiere moslim".
[ afbeelding ]
Maar in jouw visie is ze hetzelfde als een fundamentalist ?
Waar heeft ze dan dezelfde standpunten ?
[..]
Nee, ik ben links, ik zit niet in een slachtofferrol ook (alhoewel je bijna wel de risée bent als linksje natuurlijk), ik vraag me alleen af waarom links niet ferm afstand neemt van deze religie, zoals ze in principe dat wel deed vroeger van het christendom, enfin de filmpjes hebben we allemaal gezien.quote:Je herhaalt je slachtoffermantra. Wat wil je toch daarmee.?
Dit onderwerp wordt al 13 jaar redelijk fel besproken in Nederland.
Ga nou niet 2002 nadoen en klagen: ze noemen ons racist en toen moest Pim dood.
Uiteraard, en mede dankzij links is dat gaan veranderen (uiteraard vooral ook doordat christenen zelf ook veranderden). Maar met de toestroom van moslims zeggen sociaalwetenschappers nu dus dat we aanbeland zijn bij een periode van desecularisering. Wen er maar aan.quote:Op zondag 6 september 2015 22:24 schreef skrn het volgende:
Het Christendom had de Nederlandse samenleving veel meer en veel meer in de greep dan de Islam dat nu doet, Ryan3. Ik hoop dat je dat toch een beetje snapt.
Jokowidodo is een prima voorbeeld van een gematigd islamiet . Die executies heb je in Amerika ook. En die heeft een gematigd christen als president, tevens linksachtigquote:Op zondag 6 september 2015 22:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Een individu is geen geloof toch? Ik bedoel, ik heb niets tegen moslims, je hoeft ook niet aan te komen Aboelkader Benali of Mohammed A. Of hoe heet-ie rapper? En wat Joko Widodo heeft laten zien met al die terdoodveroordeelden laatst, vind ik trouwens ook niet erg positief hoor, dat had ik iig niet achter hem gezocht.
Ik neem afstand van elke religie. Ik ken massa's linkse mensen die dat ook doen. Jij bent een voorbeeld. Ik zie ook een grote meerderheid van linkse bekende Nederlanders die niet geinteresseerd in islamitische dogma's voor de eigen persoon. Prima toch ?quote:Nee, ik ben links, ik zit niet in een slachtofferrol ook (alhoewel je bijna wel de risée bent als linksje natuurlijk), ik vraag me alleen af waarom links niet ferm afstand neemt van deze religie, zoals ze in principe dat wel deed vroeger van het christendom,
Omdat de islamieten niet dominant zijn in dit land. Niet qua meerderheid , niet qua machtsposities in de politiek, economie en elders in de samenleving. Logisch dat het vroegere christendom op een zeker punt na meer dan 1000 jaar meer kritiek krijgt,quote:Op zondag 6 september 2015 22:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uiteraard, en mede dankzij links is dat gaan veranderen (uiteraard vooral ook doordat christenen zelf ook veranderden). Maar met de toestroom van moslims zeggen sociaalwetenschappers nu dus dat we aanbeland zijn bij een periode van desecularisering. Wen er maar aan.
Overigens is dat allemaal ook besides the point. Het gaat erom dat links uiterst sceptisch stond tegen christendom of iig zelfs daar niet veel van moest hebben, maar dat je dat dus niet ziet bij islam. Terwijl de islam wel nog een tikkeltje conservatiever en agressiever is dan het christendom. Waarom is dit zo?
Nou ja, daar worden antwoorden dus op verzonnen, zeg maar. En dan probeer ik ze weer een beetje af te schieten.
Sport.
Er komen nu veel vluchtelingen die islamitisch zijn binnen, we hebben 1 miljoen moslims, het zou handig zijn dat de islam zich zou vernieuwen/moderniseren/adapteren. Het zou handig zijn dat als links, waar veel moslims op stemmen, hen daarbij een beetje kon helpen. Heb je daar over nagedacht? Zoals we de christenen ook geholpen hebben om een beetje te matigen. Maar dat kan nu niet, want nu moet je als linksje, ook al ben je in de 50 en dus eigenlijk de leeftijd ontgroeid waarbij je zo maar alles voor waar moet nemen, stil en braaf op je plaats blijven zitten van Diederik Samsom als moslims allerlei ultra gare middeleeuwse leerstellingen en andere lulkoek verkondigen waarbij eigenlijk je haren te berge rijzen. Nee? Neem mijn vrouw, hoe denk jij dat zij het zou vinden als ik haar ging behandelen zoals dat rondreizend circus van eminente hooggeleerde imams die hier altijd wordt uitgenodigd zegt dat ik mijn vrouw moet behandelen? Dat vindt mijn vrouw niet echt leuk hoor. Kun je bij de PvdA nou niet eens zeggen: jongens moet dat nou? Kunnen we de vrouw nou niet als gelijke behandelen, doen wij hier ook al een tijdje, schijnt redelijk te werken. Of zijn ze te bang dat ze te veel stemmen gaan verliezen? Gek, want ik denk dat het hen juist veel stemmen kan opleveren, van de vrouwen. Maar uiteraard kun je in een werkgroepje van de PvdA gewoon verder gaan daarmee. Homo's, ja mensen worden zo geboren, ook al zegt Mohammed vrede zij met hen dat je hen van een vrij hoog gebouw moet af kieperen, waarom gaan we niet massaal lekker meedoen met de gay parade? Gewoon lekker als imam zwaaien met een dildo, waarom niet? Ik bedoel, het is ondanks dat ze dit staalhard ontkennen bij iedere waterboard ondervraging ook weer niet zo dat homoseksualiteit een compleet onbekend fenomeen is in de islamitische cultuur hoor. Jij hebt Brideshead Revisited destijds ook gezien toch? Waar gingen die homoseksuele rijke Engelsen naar toe als ze werden uitgestoten door hun familie? Of nog iets anders, die tekeningetjes over Mohammed, ja het stelt wel een punt aan de orde en ja daar reageren wij moslims wel redelijk overspannen op, waarom zouden we dat gewoon niet toelaten vanaf nu, niets meer over zeggen, immers als we dat doen verschijnen die prentjes op den duur ook niet meer, toch? Everyone's a winner, baby, that's for sure.quote:Op zondag 6 september 2015 22:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jokowidodo is een prima voorbeeld van een gematigd islamiet . Die executies heb je in Amerika ook. En die heeft een gematigd christen als president, tevens linksachtig
Ik noemde Albayrak.Dat zijn 2 individuen en dus is dat een groep gematigde islamieten, maar jij zegt dat die niet bestaan en dat hun visie hetzelfde is als van fundamentalisten.
Wat zijn dan die standpunten van deze 2 mensen die hetzelfde zijn als fundamentalisten en jou bewijzen dat er geen verschil is tussen gematigd en fundamentalistisch ?
[..]
Ik neem afstand van elke religie. Ik ken massa's linkse mensen die dat ook doen. Jij bent een voorbeeld. Ik zie ook een grote meerderheid van linkse bekende Nederlanders die niet geinteresseerd in islamitische dogma's voor de eigen persoon. Prima toch ?
Zover ik weet zijn de meeste linkse toppolitici niet islamitisch en hebben er ook geen interesse in dat te worden ( net als rechtse politici, zoveel verschilt dat niet )
Zie ik een kleine minderheid van linkse BNérs die islamiet zijn ? 1 procent of zo ?
Wat jij wilt is dat al die mensen herhaaldelijk verklaren dat islamitische dogma's en praktijken slecht zijn. Je wilt eigenlijk liever niet zien dat dit een soort oproepen is tot systematische achterstelling van islamieten.
In vroegere tijden was het christendom dominant, Een meerderheid van de bevolking was christelijk En logisch dat het dan meer kritiek krijgt van de niet-christenen oa omdat het verbonden was met de heersende klasse En er was kritiek van de ex-christenen.. vooral jongeren uit christelijke kring die ageren tegen hun ouderlijk miljeu. Robert Long is zo'n voorbeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |