Jaa maar die zag ik ook als opmerkingquote:Op maandag 3 augustus 2015 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het was ook meer een woordgrapje
Onderschat de kracht niet van 2-3 euro per tafelquote:Op maandag 3 augustus 2015 20:21 schreef emmyemmy het volgende:
[..]
Jaa maar die zag ik ook als opmerking
Ik vind fooi pinnen ook vervelend, contante fooi kan ik stiekem achterlaten, maar als ik een rekenig heb van 37 euro en ik zeg "maak er maar 40 van" dan heb ik het gevoel dat ze me als gierig zien
Is een prima fooi, meesten geven minder.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:21 schreef emmyemmy het volgende:
[..]
Jaa maar die zag ik ook als opmerking
Ik vind fooi pinnen ook vervelend, contante fooi kan ik stiekem achterlaten, maar als ik een rekenig heb van 37 euro en ik zeg "maak er maar 40 van" dan heb ik het gevoel dat ze me als gierig zien
In de meeste zaken is er officeel geen regeling voor de fooi. Zodra het bedrijf zich ermee bemoeit zijn ze verplicht het op te geven als inkomen bij de belastingdienst. De verdeling van de fooi is een erezaak met ongeschreven regels van het personeel onderling. Bij fijne bedrijven gaat dat goed en bedrijven waar dat niet werkt wil ik niet werken.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:17 schreef gargamelnl het volgende:
[..]
Dus je hoeft dan ook geen belasting af te dragen over de fooi?
Zou me niks verbazen dat de staat dit ziet als extra inkomen en dan een belasting afdracht van 17 triljard miljoen procent.
Laat me raden, eentje van Nooteboom? Ik heb er met eentje gewerkt die niet zoals ik middelbare hotelschool deed maar "Horeca-ondernemer schuine streep manager niveau vier." Die schuine streep sprak ze echt uit, I kid you not.quote:Op woensdag 29 juli 2015 10:48 schreef GekkePoes het volgende:
Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt. Als mensen dan en fles wijn hadden besteld, dat werd er altijd een gekoelde literfles met water neer gezet, die niet op de rekening werd bijgeschreven. vooral in de zomer. En als iemand een glaasje tapwater wilde naast een glas wijn werd er niet moeilijk over gedaan.
Ik heb de meeste moeite gehad met stagieres die een 'hogere' horeca opleiding hebben gehad, en dan in discussie gingen met "Op school heb ik geleerd dat het zo moet, en niet anders" . En om dan uit te leggen dat dingen soms op een andere manier gaan, en iedereen zich aan die regels moest houden kreeg ik soms rare blikken. En de discussie afkappen met "Nee, zo doen we dat hier, zo doen we dat nu we bespreken dingen na het werk, nu is het druk!" werd niet geaccepteerd "Ja maar, zo hoort het" ( die werkten er ook niet lang)
Ik heb wel eens een stagiere gehad die na een halve middag 'werken' meteen naar de kleedkamer ging om contact op te nemen met de school dat dingen niet gingen zoals hij ze van school moest doen, en zo niet langer wilde werken. Hij vond dus onder andere dat borden door de afwasser moesten worden opgepoetst, en niet nog een keer door hem in de keuken vlak voor dat ze gebruikt werden. De keuken schoonmaken zou dus geen werk zijn voor iemand die een dure privé opleiding heeft gehad. (die was ook snel weer weg)
Gelukkig ook stagieres gehad die alles meteen begrepen, en gewoon met plezier dingen deden, niet moeilijk deden als ze op vrijdag een uurtje langer moesten blijven, en uit zich zelf beginnen met schoonmaken. (en ook nog eens genoeg vragen stelde)quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
Laat me raden, eentje van Nooteboom? Ik heb er met eentje gewerkt die niet zoals ik middelbare hotelschool deed maar "Horeca-ondernemer schuine streep manager niveau vier." Die schuine streep sprak ze echt uit, I kid you not.
Is er dan een officieel recept voor saté? En ik maar denken dat men het al niet eens kon worden over de schrijfwijze (sate, saté, sateh).quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:44 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Gelukkig ook stagieres gehad die alles meteen begrepen, en gewoon met plezier dingen deden, niet moeilijk deden als ze op vrijdag een uurtje langer moesten blijven, en uit zich zelf beginnen met schoonmaken. (en ook nog eens genoeg vragen stelde)
meneer Nooteboom(zo ga ik hem nu noemen) die wist alles al, ook als ik hem vroeg om de saté te maken "Nee hoor, ik weet hoe dat moet, ik heb het officiele recept op school geleerd" Maar wist geen ruk van Saté babi Setan, of orginele Indische receptjes met Jeruk Perut en Sereh
Als iemand zegt het officiële recept te kennen moet dat sowieso met wantrouwen bekeken worden. Ik kan me officiële recepten alleen voorstellen voor hamburger en dan soort ketens.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:30 schreef Fixers het volgende:
[..]
Is er dan een officieel recept voor saté? En ik maar denken dat men het al niet eens kon worden over de schrijfwijze (sate, saté, sateh).
Ja, bij de mac. Daar heb je van die grote posters boven de werkbank hangen in welke volgorde je de onderkant van het broodje ,saus, kaas, vlees e.d. op een cheese burger moet doen, en ook hoeveel van alles.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als iemand zegt het officiële recept te kennen moet dat sowieso met wantrouwen bekeken worden. Ik kan me officiële recepten alleen voorstellen voor hamburger en dan soort ketens.
het officiële meetapparaatje!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:15 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ja, bij de mac. Daar heb je van die grote posters boven de werkbank hangen in welke volgorde je de onderkant van het broodje ,saus, kaas, vlees e.d. op een cheese burger moet doen, en ook hoeveel van alles.
Ik leerde 'basisrecepten' op school, en dan moet je zelf nog dingen toevoegen of weglaten.
Maar dat hadden ze hem niet verteld denk ik.
Ik hoop dat die jongen nooit een scientology recruiter tegenkomt , die met een zogenaamd meetapparaatje kan meten dat hij emotioneel heel sterk is en erg geschikt is
Bestel hem gewoon saignant of bleu als ze niet begrijpen wat je bedoelt geen steak in dat restaurant bestellenquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:55 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb tegenwoordig deze op mijn telefoon staan en wijs gewoon aan hoe ik m'n biefstuk wil, scheelt een heleboel miscommunicatie:
[ afbeelding ]
Als ze het niet weten is het echt vaak Well Done. Met een beetje geluk Medium Well en het is dan een feest als je hem Medium geserveerd krijgtquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:29 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Bestel hem gewoon saignant of bleu als ze niet begrijpen wat je bedoelt geen steak in dat restaurant bestellen
Oef. Ik eet daar waarschijnlijk morgen..quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Net gegeten in een pop up restaurant van een wijn-bar. Het was lekker en erg goed passende wijnen, maar duurde te lang en we wisten onvoldoende wat we konden verwachten qua eten, om half elf 2 gerechten op. De mannen van de groep hebben nu ook ontdekt dat op dinsdag de shoarmatent om de hoek vrij vroeg sluit. Oh en de rekening was een zooitje.
Conclusie: pop-up is een leuk idee, maar we houden het bij drankjes daar. Of evt in het weekend als er meer tijd en minder honger is.
Sorry...quote:Op woensdag 5 augustus 2015 06:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Oef. Ik eet daar waarschijnlijk morgen..
Ik vraag altijd om rare. Dan krijg je het wat vaker medium zoals ik het wil. Want als ik om medium vraag krijg ik well done.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:17 schreef Pap89 het volgende:
Als ze het niet weten is het echt vaak Well Done. Met een beetje geluk Medium Well en het is dan een feest als je hem Medium geserveerd krijgt
Vaak van die plekken dat je niet veel keus hebt.
En krijg je hem dan ook Blue Rare als je dat besteld?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:55 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb tegenwoordig deze op mijn telefoon staan en wijs gewoon aan hoe ik m'n biefstuk wil, scheelt een heleboel miscommunicatie:
[ afbeelding ]
Ik zeg zonder enige gene "maak er maar 42 van". Ik voel geen behoefte om te doen alsof ik het onverschillig afrondt op een heel bedrag, want ik ben niet onverschillig. Het is niet alleen een extraatje voor hun, het is ook mijn blijk van waardering. Dat geef ik zorgvuldig en afgemeten en dat mogen ze best weten.quote:Op maandag 3 augustus 2015 20:21 schreef emmyemmy het volgende:
Ik vind fooi pinnen ook vervelend, contante fooi kan ik stiekem achterlaten, maar als ik een rekenig heb van 37 euro en ik zeg "maak er maar 40 van" dan heb ik het gevoel dat ze me als gierig zien
Zo doe ik dat ook gewoon in restaurants. Wordt ik door het personeel nooit raar op aangekeken en krijg gewoon een dankjewel.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zeg zonder enige gene "maak er maar 42 van". Ik voel geen behoefte om te doen alsof ik het onverschillig afrondt op een heel bedrag, want ik ben niet onverschillig. Het is niet alleen een extraatje voor hun, het is ook mijn blijk van waardering. Dat geef ik zorgvuldig en afgemeten en dat mogen ze best weten.
Ik heb jarenlang een gast gehad die consequent Pi als fooi gaf . En nee hij werkte niet bij Google .quote:Op woensdag 5 augustus 2015 12:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zeg zonder enige gene "maak er maar 42 van". Ik voel geen behoefte om te doen alsof ik het onverschillig afrondt op een heel bedrag, want ik ben niet onverschillig. Het is niet alleen een extraatje voor hun, het is ook mijn blijk van waardering. Dat geef ik zorgvuldig en afgemeten en dat mogen ze best weten.
Ik zeg ook nooit "laat maar zitten" als je wisselgeld terug krijgt. Dat vind ik onbeleefd, alsof het niet de moeite is het terug te nemen. Nou weet ik wel dat de meeste mensen dat helemaal niet zo bedoelen maar ik kies mijn woorden vrij bewust en "het is goed zo" dekt wel precies de lading.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 15:43 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang een gast gehad die consequent Pi als fooi gaf . En nee hij werkte niet bij Google .
Ik krijg trouwens liever 42 euro op rekening van 40 dan 40 op rekening van 37,15. Juist omdat je dan weet het weloverwogen fooi is en desbetreffende persoon je een extra'tje wilt geven.
Laat maar zitten is in principe een faux pas en eigenlijk denigrerend richting de bediening. Vaak zit er geen kwade intentie achter zoals je zegt maar ik vind het na al die jaren nog altijd apart klinken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik zeg ook nooit "laat maar zitten" als je wisselgeld terug krijgt. Dat vind ik onbeleefd, alsof het niet de moeite is het terug te nemen. Nou weet ik wel dat de meeste mensen dat helemaal niet zo bedoelen maar ik kies mijn woorden vrij bewust en "het is goed zo" dekt wel precies de lading.
Het is sociaal ook best een beetje lastig, zeker bij een paar biertjes op een terras en overeenstemmend kleine bedragen. Je weet dat het aantikt voor het personeel, maar je hoeft ook weer geen bedankbrief voor een halve euro, dus dan wil je dat lekker nonchalant houden. Ik denk dat dat de achtergrond van 'laat maar zitten' is.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Laat maar zitten is in principe een faux pas en eigenlijk denigrerend richting de bediening. Vaak zit er geen kwade intentie achter zoals je zegt maar ik vind het na al die jaren nog altijd apart klinken.
Het is zo grappig omdat het waar isquote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:03 schreef golfer het volgende:
http://speld.nl/2015/08/0(...)-glazen-mag-ophalen/
Ik heb altijd geweigerd te werken bij gelegenheden met een dergelijk systeem. Het systeem is ook totaal onnodig je kan best je bediening laten focussen op bepaalde taken dan heb je je systeem alsnog voor 90% en hoef je ook geen nee te verkopen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:03 schreef golfer het volgende:
http://speld.nl/2015/08/0(...)-glazen-mag-ophalen/
Ik neem altijd het wisselgeld aan, dan is de kassa klaar en afgesloten( je hebt ook bazen die de fooi zo in de kassa laten vloeien), dan geef ik de fooi, en zeg er bij . "Voor de fooienpot" Dat is ook wat gemakkelijker als het druk is, geen gereken erna of toch even in de kassa laten zitten omdat kleingeld soms weinig is.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 16:09 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Laat maar zitten is in principe een faux pas en eigenlijk denigrerend richting de bediening. Vaak zit er geen kwade intentie achter zoals je zegt maar ik vind het na al die jaren nog altijd apart klinken.
Correcter is inderdaad "Het is goed zo," "Die is voor de pot" of "die is voor jou"
Serieus paar maand geleden in schotland, wilden drinken bestellen bij degene die het eten kwam brengen. Nee dat kon ze niet, zij deed alleen het eten uitserveren. En vervolgens ook niet die andere collega aanspreken dat we drinken wilden. Sowieso was die tent 1 grote comedy capers, 80% van de bediening stond 80% van de tijd achter de bar te lantefanteren.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:03 schreef golfer het volgende:
http://speld.nl/2015/08/0(...)-glazen-mag-ophalen/
Ben ik niet met je eens denk ik.. Ik werk weliswaar niet in Nederland, maar de horeca markt hier op Curacao is oververzadigd en vooral met heel slecht personeel. Het gaat er denk ik niet om hoeveel werk er beschikbaar is, maar in hoeverre je er bovenuit steekt. Uiteraard moet iemand je een eerste kans geven, maar ik denk dat elke horeca professional de goeie er binnen een dag of 2 wel uit pikt. En vanaf dat moment, ookal heb je zelf geen plek voor ze, krijg je ze wel ergens anders aan het werk.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 23:25 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En een jaar of 10 terug was de markt veel makkelijker natuurlijk.
Hangt 100% van de persoon af, hoewel ik me goed kan indenken dat zij meer moeite moeten doen om daadwerkelijk zich 'in de groep te werken'. Zolang ze maar meegegaan zijn met de tijd, en niet nog alles doen 'zoals we dat vroeger bij (vul maar in welk grote naam hotel in Amsterdam) deden'..quote:Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
En hoe vaak staan die nog steeds zelf een vol service van 12+ uur te draaien (en dan heb ik het over mise en place tot aan schoonmaak..)quote:Op woensdag 29 juli 2015 01:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Farran Adria, Heston Blumenthal (49), Gordon Ramsay (49), Joan Roca, Massimo Bottura, Erik van Loo, Herman den Blijker, Lucas Rive... allemaal prutsers van omtrent 50+
Het komt bij de bediening vaak over alsof fooi een 'afterthought' is, in plaats van een echte waardering van de service. Tuurlijk, 10 gulden is 10 gulden, maar een hoop kwartjes ziet er toch anders uit dan een briefje..quote:Op maandag 3 augustus 2015 09:38 schreef Isabeau het volgende:
Ik las net dit weekend dat het volkomen not done was om je portemonnee qua kleingeld leeg te schudden als fooi Ben ik nou gek dat ik denk: geld is geld hoor
(al zou ik dat toch ook niet doen in een chic restaurant)
Wij hadden om 10 uur al 3,5 gerechtjes (een gedeeld), dus ze hebben goed geoefend. Lekker!quote:Op woensdag 5 augustus 2015 00:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Net gegeten in een pop up restaurant van een wijn-bar. Het was lekker en erg goed passende wijnen, maar duurde te lang en we wisten onvoldoende wat we konden verwachten qua eten, om half elf 2 gerechten op. De mannen van de groep hebben nu ook ontdekt dat op dinsdag de shoarmatent om de hoek vrij vroeg sluit. Oh en de rekening was een zooitje.
Conclusie: pop-up is een leuk idee, maar we houden het bij drankjes daar. Of evt in het weekend als er meer tijd en minder honger is.
Dat was mijn punt ook wel een beetje alleen het is natuurlijk wel een beetje roepen vanaf de zijlijn natuurlijk. En ik hoor uit mijn omgeving dat de arbeidsmarkt niet echt heel erg soepel is op dit moment alhoewel het lijkt aan te trekken .quote:Op donderdag 6 augustus 2015 19:34 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens denk ik.. Ik werk weliswaar niet in Nederland, maar de horeca markt hier op Curacao is oververzadigd en vooral met heel slecht personeel. Het gaat er denk ik niet om hoeveel werk er beschikbaar is, maar in hoeverre je er bovenuit steekt. Uiteraard moet iemand je een eerste kans geven, maar ik denk dat elke horeca professional de goeie er binnen een dag of 2 wel uit pikt. En vanaf dat moment, ookal heb je zelf geen plek voor ze, krijg je ze wel ergens anders aan het werk.
Heb ik ook al zo'n 6x meegemaakt. Vind het raar overkomen. Beter dat iedereen verantwoordelijk is voor een aantal tafels dan deze verdeling, is mijn mening.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:18 schreef habitue het volgende:
[..]
Serieus paar maand geleden in schotland, wilden drinken bestellen bij degene die het eten kwam brengen. Nee dat kon ze niet, zij deed alleen het eten uitserveren. En vervolgens ook niet die andere collega aanspreken dat we drinken wilden. Sowieso was die tent 1 grote comedy capers, 80% van de bediening stond 80% van de tijd achter de bar te lantefanteren.
Misschien was het de bedoeling dat je gewoon je drinken zelf haalde aan de bar? Is wel mijn ervaring in Engeland.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 11:18 schreef habitue het volgende:
[..]
Serieus paar maand geleden in schotland, wilden drinken bestellen bij degene die het eten kwam brengen. Nee dat kon ze niet, zij deed alleen het eten uitserveren. En vervolgens ook niet die andere collega aanspreken dat we drinken wilden. Sowieso was die tent 1 grote comedy capers, 80% van de bediening stond 80% van de tijd achter de bar te lantefanteren.
Nah dat is alleen bij pub-achtige dingen. Heb zelf jaar in UK gewoond ook.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien was het de bedoeling dat je gewoon je drinken zelf haalde aan de bar? Is wel mijn ervaring in Engeland.
Desbetreffende ober is gewoon geen vriendelijke vent. Waarschijnlijk stoorde het hem meer dat een groepje drukke pubers in zijn tent kwam zitten dan de daadwerkelijke combo.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
Ik had een aantal jaar terug een vrij vervelende ervaring bij Dudok in Den Haag. Was daar als net 16-jarige met een groep klasgenoten juist terug van een rondleiding door de Tweede Kamer en iemand in de groep was helemaal fan van de appeltaart die ze daar hadden. Dus wij naar Dudok.
Met je zestien jaar bestel je dan ook gewoon een biertje, want van je net verworven rechten moet je ten volle profiteren natuurlijk. Dus werd er vijf maal een pilsje met appeltaart en slagroom besteld. En toen de ober dat opschreef was het eerste en enige wat ie zei: "Nou, wat een combi zeg." met een gezicht en houding waar de honden nog geen brood van lusten.
Nu ben ik echt niet moeilijk wat betreft eventuele goedbedoelde bemoeienis, maar dit was gewoon een hatelijke opmerking direct in het gezicht van je klant. Pubertjes van 16 lopen dan misschien niet direct weg, en ze zijn misschien niet je best betalende klanten, maar zoiets doe je toch gewoon niet?
Dan hadden ze vast een hekel aan Nederlanders. Of ze dachten dat je Duits was.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 09:19 schreef habitue het volgende:
[..]
Nah dat is alleen bij pub-achtige dingen. Heb zelf jaar in UK gewoond ook.
Is toch ook een rare combo? als ik zoiets zou bestellen zou ik ook gewoon lachen als de bediening dat commentaar gaf. Die tent is geen sterrenrestaurant, dan mag je van mij wel familiair doen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
Ik had een aantal jaar terug een vrij vervelende ervaring bij Dudok in Den Haag. Was daar als net 16-jarige met een groep klasgenoten juist terug van een rondleiding door de Tweede Kamer en iemand in de groep was helemaal fan van de appeltaart die ze daar hadden. Dus wij naar Dudok.
Met je zestien jaar bestel je dan ook gewoon een biertje, want van je net verworven rechten moet je ten volle profiteren natuurlijk. Dus werd er vijf maal een pilsje met appeltaart en slagroom besteld. En toen de ober dat opschreef was het eerste en enige wat ie zei: "Nou, wat een combi zeg." met een gezicht en houding waar de honden nog geen brood van lusten.
Nu ben ik echt niet moeilijk wat betreft eventuele goedbedoelde bemoeienis, maar dit was gewoon een hatelijke opmerking direct in het gezicht van je klant. Pubertjes van 16 lopen dan misschien niet direct weg, en ze zijn misschien niet je best betalende klanten, maar zoiets doe je toch gewoon niet?
Ja, ik vond het zelf ook geen goede combi. Maar dit was gewoon afkraken, en niet eens op een leuke manier. Onder familiair versta ik eerder een lacherige (en volledig terechte) "zouden jullie dat nou wel doen jongens?"quote:Op zondag 9 augustus 2015 14:51 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Is toch ook een rare combo? als ik zoiets zou bestellen zou ik ook gewoon lachen als de bediening dat commentaar gaf. Die tent is geen sterrenrestaurant, dan mag je van mij wel familiair doen.
Gaat denk ik enorm ten koste van de gastvrijheid en klantvriendelijkheid.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 19:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik heb altijd geweigerd te werken bij gelegenheden met een dergelijk systeem. Het systeem is ook totaal onnodig je kan best je bediening laten focussen op bepaalde taken dan heb je je systeem alsnog voor 90% en hoef je ook geen nee te verkopen.
Als bediening vind ik dat ook verreweg de fijnste en gezelligste manier van werken. Je bent samen verantwoordelijk voor alle taken. En dan ook nog het liefste niet via een vooraf afgesproken aantal tafels, maar op het moment zelf op basis van de drukte ("Als jij het terras doet, doe ik ..." of "neem jij die en die tafels, ik ga nu naar ..."). Maar dan heb je dus wel een goed team nodig waar iedereen weet wat hij/zij doet. En dat wordt naar mijn ervaring wel steeds zeldzamer.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 22:38 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Heb ik ook al zo'n 6x meegemaakt. Vind het raar overkomen. Beter dat iedereen verantwoordelijk is voor een aantal tafels dan deze verdeling, is mijn mening.
Dan zou het bij mij voornamelijk gaan om zijn woordkeuze en de manier waarop hij dat zei. Dit is een bekritiserende opmerking en komt negatief over. Als hij er zo graag iets over wilt zeggen omdat hij het opmerkelijk vindt, is dat prima. Maar doe het dan altijd op een positieve manier. "Hm, origineel!" of "Ok .. aparte combinatie, maar als jullie er alle 5 voor kiezen moet ik het misschien ook maar eens proberen .."quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
Ik had een aantal jaar terug een vrij vervelende ervaring bij Dudok in Den Haag. Was daar als net 16-jarige met een groep klasgenoten juist terug van een rondleiding door de Tweede Kamer en iemand in de groep was helemaal fan van de appeltaart die ze daar hadden. Dus wij naar Dudok.
Met je zestien jaar bestel je dan ook gewoon een biertje, want van je net verworven rechten moet je ten volle profiteren natuurlijk. Dus werd er vijf maal een pilsje met appeltaart en slagroom besteld. En toen de ober dat opschreef was het eerste en enige wat ie zei: "Nou, wat een combi zeg." met een gezicht en houding waar de honden nog geen brood van lusten.
Nu ben ik echt niet moeilijk wat betreft eventuele goedbedoelde bemoeienis, maar dit was gewoon een hatelijke opmerking direct in het gezicht van je klant. Pubertjes van 16 lopen dan misschien niet direct weg, en ze zijn misschien niet je best betalende klanten, maar zoiets doe je toch gewoon niet?
Als je het andersom bekijkt, wij gebruiken ook food runners (die uiteraard wel drankbestellingen mogen opnemen) om eten naar tafel te brengen. Elk moment dat de verantwoordelijke waiter niet met lege glazen of borden bezig is, kan hij juist aan zijn gasten besteden en daardoor de gastvrijheid juist verhogen. Zelfde geld voor vaste wijken tegenover samen verantwoordelijk, als iedereen zijn eigen sectie van het terras / restaurant / bar heeft is die persoon daar beter van op de hoogte en zal het niveau van service daardoor (in ieder geval theoretisch) beter zijn. Dan is het weer aan de host(ess) om iedereen evenveel tafels te geven en goed te verdelen.quote:Op zondag 9 augustus 2015 16:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Als bediening vind ik dat ook verreweg de fijnste en gezelligste manier van werken. Je bent samen verantwoordelijk voor alle taken. En dan ook nog het liefste niet via een vooraf afgesproken aantal tafels, maar op het moment zelf op basis van de drukte ("Als jij het terras doet, doe ik ..." of "neem jij die en die tafels, ik ga nu naar ..."). Maar dan heb je dus wel een goed team nodig waar iedereen weet wat hij/zij doet. En dat wordt naar mijn ervaring wel steeds zeldzamer.
Misschien is dat wel het enige positieve aan een systeem met zo'n rigide en gesplitste taakverdeling ... je bent als bediening en ook als gast veel minder afhankelijk van iemand die minder functioneert ... Iemand die sociaal minder vaardig is laat je gewoon constant de tafeltjes afruimen, en iemand die geen vol dienblad vast kan houden laat je alleen maar de rekening regelen.
Weegt helaas bij lange na niet op tegen de nadelen.
Dat bordje hing altijd bij mijn fietsenmaker Ik vond het wel een logisch bordje dat op veel plaatsen toepasbaar is. Ook in de horeca Het is zo jammer dat personeel zo duur is en dat jongeren een stuk goedkoper zijn dan ervaren oudere werknemers.quote:Op maandag 10 augustus 2015 00:49 schreef DaneV het volgende:
Het is altijd de afweging maken tussen prijs, kwaliteit en snelheid in de horeca, waarbij alledrie bijna 1:1 omhoog gaan met je investering in extra personeel. En die boog staat sinds 2008 erg strak in de nederlandse horeca.
[ afbeelding ]
Of 10 minuten wachten op je well-done steak (helaas nog steeds een ding hier op de antillen..) en beginnen te klagen (geen voorgerecht)..quote:Op maandag 10 augustus 2015 00:49 schreef DaneV het volgende:
In nederland beginnen sommige mensen al om zich heen te kijken als ze langer dan 10 minuten op hun voorgerecht moeten wachten
Goed personeel is niet duur, maar levert geld op.quote:Op maandag 10 augustus 2015 01:15 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat bordje hing altijd bij mijn fietsenmaker Ik vond het wel een logisch bordje dat op veel plaatsen toepasbaar is. Ook in de horeca Het is zo jammer dat personeel zo duur is en dat jongeren een stuk goedkoper zijn dan ervaren oudere werknemers.
Ik bemerk bij mijzelf dat dat gebeurd als ze de service verder niet zo op orde hebben. Weinig/geen brood of iets anders vooraf i.c.m. slechte opvolging van lege glazen maakt dat ik opmerk dat er iets aan hoort te komen, zeg maar.quote:Op maandag 10 augustus 2015 00:49 schreef DaneV het volgende:
In nederland beginnen sommige mensen al om zich heen te kijken als ze langer dan 10 minuten op hun voorgerecht moeten wachten
Als ze er echt niet bij kan, vind ik het vooral oplossingsgerichtquote:Op maandag 10 augustus 2015 12:04 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Is het normaal dat een serveerster vraagt of je even je bord wil aanpakken ?
Ik vond het een beetje raar, maar misschien ligt dat aan mij.
Ik vond de manier waarop het gebeurde ook dat het als vanzelfsprekend werd beschouwdquote:Op maandag 10 augustus 2015 12:06 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik bemerk bij mijzelf dat dat gebeurd als ze de service verder niet zo op orde hebben. Weinig/geen brood of iets anders vooraf i.c.m. slechte opvolging van lege glazen maakt dat ik opmerk dat er iets aan hoort te komen, zeg maar.
Nee precies, dan had ik er niet zo'n apart gevoel bij gehad, maar ze kon er prima bij. Moest alleen even 4 stappen omlopenquote:Op maandag 10 augustus 2015 12:07 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Als ze er echt niey bij kan, vind ik hey vooral oplossingsgericht
Maar goed, hangt van de plek af. Eetcafes, niet raar.
Sterrestaurant, wel gek ja.
Huh? Mijn post was geen reactie op de jouwe .quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik vond de manier waarop het gebeurde ook dat het als vanzelfsprekend werd beschouwd
Maar wellicht stel ik me aan
[..]
Nee precies, dan had ik er niet zo'n apart gevoel bij gehad, maar ze kon er prima bij. Moest alleen even 4 stappen omlopen
Gemiddelde wachttijd op je gerecht is exact 12,5 minuut.quote:Op maandag 10 augustus 2015 05:58 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Of 10 minuten wachten op je well-done steak (helaas nog steeds een ding hier op de antillen..) en beginnen te klagen (geen voorgerecht)..
Waar maar je kan niet een team neer zetten met alleen maar geschoold en ervaren personeel. Vooral niet in gelegenheden met minder margequote:Op maandag 10 augustus 2015 09:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed personeel is niet duur, maar levert geld op.
Goedkoop ongeschoold personeel kan niet verkopen, geschoold goed personeel wel.
Het hoort niet maar er zijn situaties denkbaar dat er weinig ander oplossingen voor handen zijn.quote:Op maandag 10 augustus 2015 12:04 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Is het normaal dat een serveerster vraagt of je even je bord wil aanpakken ?
Ik vond het een beetje raar, maar misschien ligt dat aan mij.
goede staf kan de marges juist verhogen, door bv meer koffie te verkopen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 14:55 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waar maar je kan niet een team neer zetten met alleen maar geschoold en ervaren personeel. Vooral niet in gelegenheden met minder marge
Mooi verhaal maar je bij verkoop neemt niet lineair toe met aannemen van geschoold of ervaren personeel. De eerste paar zie je direct terug in je omzet die daarna geven je amper extra omzet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
goede staf kan de marges juist verhogen, door bv meer koffie te verkopen.
Koffie is ook zo iets in de horeca, veel bedrijven kopen goedkopere bonen in, dan zit er vaak een deel of geheel robusta bonen in (goedkoper) ipv 100% arabica.
Als je een slimme ondernemer bent en je weet wat je doet neem je 100% Arabica, dit is wat duurder en je marge per kopje wordt lager, echter
De Arabica boon heeft duidelijk minder cafeïne dan de robusta, en hij smaakt beter. Mensen die een kop koffie drinken willen een cafeïnekick, deze krijgen ze van Robusta in 1 keer goed, ze bestellen dan geen tweede, ook omdat de koffie niet superlekker is. Krijgen ze echter een lekkere kop die hun cafeïne wel prikkelt maar nog niet bevredigd, (Arabica) bestellen ze een tweede. Als horecaondernemer kan je beter 2 koffie verkopen dan 4 biertjes, je verdient er namelijk veel meer aan.
Gratis zoute pinda's of pretzels op de bar is er ook zo eentje.
Ik heb het over marge, niet over omzet.quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:44 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Mooi verhaal maar je bij verkoop neemt niet lineair toe met aannemen van geschoold of ervaren personeel. De eerste paar zie je direct terug in je omzet die daarna geven je amper extra omzet.
Vakkennis en ervaring die geschoold personeel meeneemt?quote:Je hele argumentatie gaat trouwens over product niet personeel
De marge op mijn wijn wordt groter? Of je bedoelt dat ze flessen wijn verkopen met meer marge?quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het over marge, niet over omzet.
Als je een compleet ongeschoold team hebt met weinig ervaring ga je een enorme vooruitgang krijgen als je twee vervangt door ervaren krachten. De volgende twee die je vervangt hebben invloed maar minder dan de eerste twee. Doe je het nog een keer zie je het amper terug. Kortom diminishing returns.quote:Vakkennis en ervaring die geschoold personeel meeneemt?
zoals ik al zeiquote:Op maandag 10 augustus 2015 15:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
De marge op mijn wijn wordt groter? Of je bedoelt dat ze flessen wijn verkopen met meer marge?
quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
. Als horecaondernemer kan je beter 2 koffie verkopen dan 4 biertjes, je verdient er namelijk veel meer aan.
Ligt idd aan je zaak, maar je kan bv ook een bedrijf zijn dat opleidt.quote:Als je een compleet ongeschoold team hebt met weinig ervaring ga je een enorme vooruitgang krijgen als je twee vervangt door ervaren krachten. De volgende twee die je vervangt hebben invloed maar minder dan de eerste twee. Doe je het nog een keer zie je het amper terug. Kortom diminishing returns.
Het is in de praktijk gewoon goedkoper voor veel restaurants om een goede mix te hebben. En zolang je niet op sterren niveau serveert kan je jezelf niet alleen maar ervaren en ouder personeel veroorloven.
Natuurlijk wil je zo veel mogelijk binding tussen een specifiek lid van de bediening en een bepaald tafeltje. Dus inderdaad gewoon onderling afspreken wie welke tafeltjes in de gaten houdt. Maar dat doe je dus imo het beste op basis van drukte, dan een vooraf afgesproken aantal.quote:Op maandag 10 augustus 2015 00:10 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Als je het andersom bekijkt, wij gebruiken ook food runners (die uiteraard wel drankbestellingen mogen opnemen) om eten naar tafel te brengen. Elk moment dat de verantwoordelijke waiter niet met lege glazen of borden bezig is, kan hij juist aan zijn gasten besteden en daardoor de gastvrijheid juist verhogen. Zelfde geld voor vaste wijken tegenover samen verantwoordelijk, als iedereen zijn eigen sectie van het terras / restaurant / bar heeft is die persoon daar beter van op de hoogte en zal het niveau van service daardoor (in ieder geval theoretisch) beter zijn. Dan is het weer aan de host(ess) om iedereen evenveel tafels te geven en goed te verdelen.
De marge op koffie is inderdaad belachelijk , kan ook niks bedenken waar meer marge op zit.quote:
Ieder bedrijf leidt min of meer wel mensen op . Wij dragen absoluut ons steentje bij met cursussen en het opleiden van stagiaires. Alhoewel ik mijzelf steeds vaker afvraag waarom sommige mensen kiezen voor de horeca tegenwoordigquote:Ligt idd aan je zaak, maar je kan bv ook een bedrijf zijn dat opleidt.
12,5 minuut? Is dat een feit?quote:Op maandag 10 augustus 2015 13:58 schreef Beppiie het volgende:
[..]
Gemiddelde wachttijd op je gerecht is exact 12,5 minuut.
Ach op de Antillen zijn ze vaak toch al iets te relaxt, je kunt verwachten dat het daar iets langer duurt allemaal
Ik denk dat dit een geval is waar het per zaak anders is. Een lijst aan argumenten die ik nog kan opnemen, maar ik denk dat dat weinig effect zal hebben. De door jou genoemde zin "Ik ga even de verantwoordelijke ober halen" moet in geen enkel geval voorkomen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Natuurlijk wil je zo veel mogelijk binding tussen een specifiek lid van de bediening en een bepaald tafeltje. Dus inderdaad gewoon onderling afspreken wie welke tafeltjes in de gaten houdt. Maar dat doe je dus imo het beste op basis van drukte, dan een vooraf afgesproken aantal.
Maar dan zal het nog steeds kunnen voorkomen dat een tafeltje een ander lid van de bediening aanklampt voor het een of het ander. En dan krijgen ze iig niet 'Ik ga even de verantwoordelijke ober halen ...'
Daarom is het verstandig bekend te staan als een zaak waar je verschrikkelijk lekkere koffie hebt. De kwaliteit van de koffie in de NL horeca is meestal niet zo dat je denkt, ah, lekker zeg, ik wil er nog eentje.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:04 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
De marge op koffie is inderdaad belachelijk , kan ook niks bedenken waar meer marge op zit.
Als ik heel eerlijk ben raad ik mensen af om als werknemer een carrière te willen maken in de Horeca. Je kan beter in een fabriek ofzo gaan werken.quote:Ieder bedrijf leidt min of meer wel mensen op . Wij dragen absoluut ons steentje bij met cursussen en het opleiden van stagiaires. Alhoewel ik mijzelf steeds vaker afvraag waarom sommige mensen kiezen voor de horeca tegenwoordig
Piet,quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
goede staf kan de marges juist verhogen, door bv meer koffie te verkopen.
Koffie is ook zo iets in de horeca, veel bedrijven kopen goedkopere bonen in, dan zit er vaak een deel of geheel robusta bonen in (goedkoper) ipv 100% arabica.
Als je een slimme ondernemer bent en je weet wat je doet neem je 100% Arabica, dit is wat duurder en je marge per kopje wordt lager, echter
De Arabica boon heeft duidelijk minder cafeïne dan de robusta, en hij smaakt beter. Mensen die een kop koffie drinken willen een cafeïnekick, deze krijgen ze van Robusta in 1 keer goed, ze bestellen dan geen tweede, ook omdat de koffie niet superlekker is. Krijgen ze echter een lekkere kop die hun cafeïne wel prikkelt maar nog niet bevredigd, (Arabica) bestellen ze een tweede. Als horecaondernemer kan je beter 2 koffie verkopen dan 4 biertjes, je verdient er namelijk veel meer aan.
Gratis zoute pinda's of pretzels op de bar is er ook zo eentje.
Ik heb hemel en aarde bewogen toen zo'n prutkoffie bij ons wilden serveren. De gemiddelde misbruik van een espresso apparaat in Nederland is trouwens ook schandalig. Hebben ze goede koffie verneuken ze het alsnog :/.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom is het verstandig bekend te staan als een zaak waar je verschrikkelijk lekkere koffie hebt. De kwaliteit van de koffie in de NL horeca is meestal niet zo dat je denkt, ah, lekker zeg, ik wil er nog eentje.
True, horeca lekker overlaten aan de vakidioten weinig groeimogelijkheden en weinig verdiensten fabrieken bieden stukken meer geld. Daarom verbaast mij het ook zo dat er zoveel mensen in de horeca werken terwijl hun passie er niet ligt. Waarom zou je dat doen?quote:Als ik heel eerlijk ben raad ik mensen af om als werknemer een carrière te willen maken in de Horeca. Je kan beter in een fabriek ofzo gaan werken.
Na ca 5 minuten wordt de Cafeïne opgenomen en in ca een half uur is het volledig opgenomen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:15 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Piet,
Je koffie verhaal gaat absoluut niet op. Mensen nemen een tweede kop koffie als ze zin hebben in een tweede kop koffie. Caffeine heeft niet direct effect, dus dat slaat nergens op.
Arabica is de betere boon, en een koffie waarvan mensen hem lekker vinden maar die niet veel Cafeïne bevat zullen mensen sneller een tweede kop bestellen.quote:Daarbij, de branding, maling en techniek van het zetten hebben net zo veel invloed als de mix van bonen waar de consument doorgaans toch echt het verschil niet in zal proeven. Tweede kopje koffie is een goede upsell, maar valt voor veel mensen niet in hun voorgerecht-hoofdgerecht-"toetje"(brrrr)-kopje koffie routine..
Ik gaf twee voorbeelden van hoe je een upsell kan doen, natuurlijk zijn er meer. Ook de voorbeelden die jij noemt vereisen kundig personeelquote:Zoute pinda's, pretzels e.d. werken zeker, maar zijn het niet waard als mensen daardoor 1 biertje extra nemen. Ik zie het sowieso meer als een service-item dan een omzetverhoger. Waar je echt je marges pakt: scherp inkopen, goede relaties met je leverancier, breuk/intern gebruik/weggeef minimaliseren, goede snijtechnieken (weinig waste) in de keuken enzovoort.
Een goed team in de bediening kan daarin zeker meehelpen, maar 6 dure mensen werkt niet om de redenen die Kandijfijn al zei. Liever een team van gemixte ervaring, met gemixte persoonlijkheden, leeftijden en een goede interne samenwerking levert veel meer op. Vooral het samenwerken is belangrijk.
Een barista cursus?quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:24 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik heb hemel en aarde bewogen toen zo'n prutkoffie bij ons wilden serveren. De gemiddelde misbruik van een espresso apparaat in Nederland is trouwens ook schandalig. Hebben ze goede koffie verneuken ze het alsnog :/.
Ik verbaas me er ook over.quote:True, horeca lekker overlaten aan de vakidioten weinig groeimogelijkheden en weinig verdiensten fabrieken bieden stukken meer geld. Daarom verbaast mij het ook zo dat er zoveel mensen in de horeca werken terwijl hun passie er niet ligt. Waarom zou je dat doen?
Oh oeps verkeerd gelezenquote:Op maandag 10 augustus 2015 13:40 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Huh? Mijn post was geen reactie op de jouwe .
Ja, de meeste koffieleveranciers geven vaak nog gratis of heel goedkoop een gratis baristacurcus van redelijke kwaliteit.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een barista cursus?
Ben twee maanden door nieuw zeeland rond getrokken en dagelijks gemiddeld bij 2-3 tentjes koffie gedronken schat ik, kom ik aan een slordige 80-90 zaken waar ik koffie dronk. Slechts 1 keer smerige bak gehad, voor de rest was iedere bak beter dan in NL.
Dit is een van de dingen die mij het meest verbaasde op deze vakantie. De gemiddeld zeer hoge kwaliteit van de koffie.
Voel je niet zo aangevallenquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef Luuksor het volgende:
Piet,
Wij serveren de beste koffie van het eiland en werken met kundig personeel. Tweede kop koffie is gewoon niet een ding in de horeca, tenzij je voor koffie naar een bar/restaurant komt. Je hebt gelijk, arabica is lekkerder, maar ik denk dat dat weinig uitmaakt voor een tweede kop..
En de Faema iedere dag schoonmaken.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja, de meeste koffieleveranciers geven vaak nog gratis of heel goedkoop een gratis baristacurcus van redelijke kwaliteit.
Alhoewel het al zou helpen wanneer ze molen niet op automatisch zouden zetten en ze hem goed schoonmaken met een schone doek
Ja dat ja lopen ze ook de kantjes vanaf zelfs ervaren personeel met enige regelmaatquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de Faema iedere dag schoonmaken.
Als ik op mijn werk kwam, toen ik nog in de horeca werkte, was dat het eerste wat ik deed.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja dat ja lopen ze ook de kantjes vanaf zelfs ervaren personeel met enige regelmaat
gebeurt dat zo vaak?quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Alle idioten die wespen vangen in bekertjes/flesjes etc. Meld dit aan de bediening als ze de boel komen uithalen .
Als jullie het niet bij melden laat ik het beest los bij het uitserveren spelen we een soort Russische wespenroulette oké
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Alle idioten die wespen vangen in bekertjes/flesjes etc. Meld dit aan de bediening als ze de boel komen uithalen .
Als jullie het niet bij melden laat ik het beest los bij het uitserveren spelen we een soort Russische wespenroulette oké
Of van die wespenvangers ophangen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.
Hebben we en het helpt een enorm echter niet 100%quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.
Die krengen lokken meer beesten naar je terras toe dan dat ze werkelijk dodenquote:Op maandag 10 augustus 2015 18:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of van die wespenvangers ophangen.
Wel graag regelmatig legen.
Neuh, maar het is wel zo'n WTF momentquote:
Ik had gisteren eigenlijk een foto moeten maken van de wesp die vrolijk op de citroen met kruidnagels ging zitten die op ons tafeltje stond .quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.
Ja gatverdamme.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of van die wespenvangers ophangen.
Wel graag regelmatig legen.
Dat geloof ik bijna niet...quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan ik het water bij mijn wijn zonder munt bladeren en stukken citroen krijgen?
> Nee dat moet zo
Van mij niet
> maar ik moet dat zo serveren van de baas
Dat is best irritant soms, vooral als je mensen in je groep hebt die ook ooit in de horeca hebben gewerkt en dan alles beter weten. 'Ze maakt de prosecco verkeerd open! Nieuwe fles! 'quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 14:00 schreef Stompzinnig het volgende:
Oh, en met mensen zijn die zich schamen als je ergens over klaagt.
In een simpel tentje klaag ik niet zo snel, maar als ik ergens flink betaal dan moet het ook gewoon goed zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |