abonnement Unibet Coolblue
pi_154929660
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 16:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zeg ook nooit "laat maar zitten" als je wisselgeld terug krijgt. Dat vind ik onbeleefd, alsof het niet de moeite is het terug te nemen. Nou weet ik wel dat de meeste mensen dat helemaal niet zo bedoelen maar ik kies mijn woorden vrij bewust en "het is goed zo" dekt wel precies de lading.
Laat maar zitten is in principe een faux pas en eigenlijk denigrerend richting de bediening. Vaak zit er geen kwade intentie achter zoals je zegt maar ik vind het na al die jaren nog altijd apart klinken.

Correcter is inderdaad "Het is goed zo," "Die is voor de pot" of "die is voor jou"
pi_154933746
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 16:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Laat maar zitten is in principe een faux pas en eigenlijk denigrerend richting de bediening. Vaak zit er geen kwade intentie achter zoals je zegt maar ik vind het na al die jaren nog altijd apart klinken.
Het is sociaal ook best een beetje lastig, zeker bij een paar biertjes op een terras en overeenstemmend kleine bedragen. Je weet dat het aantikt voor het personeel, maar je hoeft ook weer geen bedankbrief voor een halve euro, dus dan wil je dat lekker nonchalant houden. Ik denk dat dat de achtergrond van 'laat maar zitten' is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 19:03:56 #228
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_154934413
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 5 augustus 2015 @ 19:10:07 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154934616
quote:
Het is zo grappig omdat het waar is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154935601
quote:
Ik heb altijd geweigerd te werken bij gelegenheden met een dergelijk systeem. Het systeem is ook totaal onnodig je kan best je bediening laten focussen op bepaalde taken dan heb je je systeem alsnog voor 90% en hoef je ook geen nee te verkopen.
  woensdag 5 augustus 2015 @ 20:10:05 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154936431
Peter van Straaten heeft een aantal geniale horeca cartoons gemaakt.
Een die ik jaren aan de muur had hangen, een leeg restaurant op 1 tafel na, en een kelner die tegen het daar zittende echtpaar zegt, mijn collega is zo bij u.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154936801
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 16:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Laat maar zitten is in principe een faux pas en eigenlijk denigrerend richting de bediening. Vaak zit er geen kwade intentie achter zoals je zegt maar ik vind het na al die jaren nog altijd apart klinken.

Correcter is inderdaad "Het is goed zo," "Die is voor de pot" of "die is voor jou"
Ik neem altijd het wisselgeld aan, dan is de kassa klaar en afgesloten( je hebt ook bazen die de fooi zo in de kassa laten vloeien), dan geef ik de fooi, en zeg er bij . "Voor de fooienpot" Dat is ook wat gemakkelijker als het druk is, geen gereken erna of toch even in de kassa laten zitten omdat kleingeld soms weinig is.
🐱
pi_154950976
quote:
Serieus paar maand geleden in schotland, wilden drinken bestellen bij degene die het eten kwam brengen. Nee dat kon ze niet, zij deed alleen het eten uitserveren. :|W 8)7 En vervolgens ook niet die andere collega aanspreken dat we drinken wilden. Sowieso was die tent 1 grote comedy capers, 80% van de bediening stond 80% van de tijd achter de bar te lantefanteren.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_154962951
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 23:25 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

En een jaar of 10 terug was de markt veel makkelijker natuurlijk.

Ben ik niet met je eens denk ik.. Ik werk weliswaar niet in Nederland, maar de horeca markt hier op Curacao is oververzadigd en vooral met heel slecht personeel. Het gaat er denk ik niet om hoeveel werk er beschikbaar is, maar in hoeverre je er bovenuit steekt. Uiteraard moet iemand je een eerste kans geven, maar ik denk dat elke horeca professional de goeie er binnen een dag of 2 wel uit pikt. En vanaf dat moment, ookal heb je zelf geen plek voor ze, krijg je ze wel ergens anders aan het werk.
pi_154962993
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 00:00 schreef Mainport het volgende:
Wat is de communis opinio van horecapersoneel over oude collega's en management (55+)?
Hangt 100% van de persoon af, hoewel ik me goed kan indenken dat zij meer moeite moeten doen om daadwerkelijk zich 'in de groep te werken'. Zolang ze maar meegegaan zijn met de tijd, en niet nog alles doen 'zoals we dat vroeger bij (vul maar in welk grote naam hotel in Amsterdam) deden'..
pi_154963274
quote:
11s.gif Op woensdag 29 juli 2015 01:42 schreef golfer het volgende:

[..]

Farran Adria, Heston Blumenthal (49), Gordon Ramsay (49), Joan Roca, Massimo Bottura, Erik van Loo, Herman den Blijker, Lucas Rive... allemaal prutsers van omtrent 50+ :')
En hoe vaak staan die nog steeds zelf een vol service van 12+ uur te draaien (en dan heb ik het over mise en place tot aan schoonmaak..)
pi_154963985
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2015 09:38 schreef Isabeau het volgende:
Ik las net dit weekend dat het volkomen not done was om je portemonnee qua kleingeld leeg te schudden als fooi 8-) Ben ik nou gek dat ik denk: geld is geld hoor :7

(al zou ik dat toch ook niet doen in een chic restaurant)
Het komt bij de bediening vaak over alsof fooi een 'afterthought' is, in plaats van een echte waardering van de service. Tuurlijk, 10 gulden is 10 gulden, maar een hoop kwartjes ziet er toch anders uit dan een briefje..
pi_154968005
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 00:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
Net gegeten in een pop up restaurant van een wijn-bar. Het was lekker en erg goed passende wijnen, maar duurde te lang en we wisten onvoldoende wat we konden verwachten qua eten, om half elf 2 gerechten op. De mannen van de groep hebben nu ook ontdekt dat op dinsdag de shoarmatent om de hoek vrij vroeg sluit. Oh en de rekening was een zooitje.
Conclusie: pop-up is een leuk idee, maar we houden het bij drankjes daar. Of evt in het weekend als er meer tijd en minder honger is.
Wij hadden om 10 uur al 3,5 gerechtjes (een gedeeld), dus ze hebben goed geoefend. Lekker!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_154968169
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 19:34 schreef Luuksor het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens denk ik.. Ik werk weliswaar niet in Nederland, maar de horeca markt hier op Curacao is oververzadigd en vooral met heel slecht personeel. Het gaat er denk ik niet om hoeveel werk er beschikbaar is, maar in hoeverre je er bovenuit steekt. Uiteraard moet iemand je een eerste kans geven, maar ik denk dat elke horeca professional de goeie er binnen een dag of 2 wel uit pikt. En vanaf dat moment, ookal heb je zelf geen plek voor ze, krijg je ze wel ergens anders aan het werk.
Dat was mijn punt ook wel een beetje alleen het is natuurlijk wel een beetje roepen vanaf de zijlijn natuurlijk. En ik hoor uit mijn omgeving dat de arbeidsmarkt niet echt heel erg soepel is op dit moment alhoewel het lijkt aan te trekken :).
pi_154968227
Leuk topic. Misschien is ie al genoemd, maar mijn duit in het zakje: ik erger mij in eetcafes en de wat goedkopere of 'simpelere' gelegenheden aan lui die na het eten hun borden stapelen en alvast voor de bediening klaarzetten omdat ze graag wat ruimte hebben op tafel.

Maakt niet hoe slecht/traag je bediend wordt, nooit zal je mij betrappen op zulke slechte tafelmanieren. Dan is al het sjieke al uit je lijf. :P
-nee-
pi_154968464
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 11:18 schreef habitue het volgende:

[..]

Serieus paar maand geleden in schotland, wilden drinken bestellen bij degene die het eten kwam brengen. Nee dat kon ze niet, zij deed alleen het eten uitserveren. :|W 8)7 En vervolgens ook niet die andere collega aanspreken dat we drinken wilden. Sowieso was die tent 1 grote comedy capers, 80% van de bediening stond 80% van de tijd achter de bar te lantefanteren.
Heb ik ook al zo'n 6x meegemaakt. Vind het raar overkomen. Beter dat iedereen verantwoordelijk is voor een aantal tafels dan deze verdeling, is mijn mening.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  donderdag 6 augustus 2015 @ 22:58:23 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_154969096
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 11:18 schreef habitue het volgende:

[..]

Serieus paar maand geleden in schotland, wilden drinken bestellen bij degene die het eten kwam brengen. Nee dat kon ze niet, zij deed alleen het eten uitserveren. :|W 8)7 En vervolgens ook niet die andere collega aanspreken dat we drinken wilden. Sowieso was die tent 1 grote comedy capers, 80% van de bediening stond 80% van de tijd achter de bar te lantefanteren.
Misschien was het de bedoeling dat je gewoon je drinken zelf haalde aan de bar? Is wel mijn ervaring in Engeland.
The love you take is equal to the love you make.
pi_154976623
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 22:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien was het de bedoeling dat je gewoon je drinken zelf haalde aan de bar? Is wel mijn ervaring in Engeland.
Nah dat is alleen bij pub-achtige dingen. Heb zelf jaar in UK gewoond ook.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  zaterdag 8 augustus 2015 @ 16:33:30 #244
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_155016238
Ik had een aantal jaar terug een vrij vervelende ervaring bij Dudok in Den Haag. Was daar als net 16-jarige met een groep klasgenoten juist terug van een rondleiding door de Tweede Kamer en iemand in de groep was helemaal fan van de appeltaart die ze daar hadden. Dus wij naar Dudok.

Met je zestien jaar bestel je dan ook gewoon een biertje, want van je net verworven rechten moet je ten volle profiteren natuurlijk. Dus werd er vijf maal een pilsje met appeltaart en slagroom besteld. En toen de ober dat opschreef was het eerste en enige wat ie zei: "Nou, wat een combi zeg." met een gezicht en houding waar de honden nog geen brood van lusten.

Nu ben ik echt niet moeilijk wat betreft eventuele goedbedoelde bemoeienis, maar dit was gewoon een hatelijke opmerking direct in het gezicht van je klant. Pubertjes van 16 lopen dan misschien niet direct weg, en ze zijn misschien niet je best betalende klanten, maar zoiets doe je toch gewoon niet?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_155016305
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
Ik had een aantal jaar terug een vrij vervelende ervaring bij Dudok in Den Haag. Was daar als net 16-jarige met een groep klasgenoten juist terug van een rondleiding door de Tweede Kamer en iemand in de groep was helemaal fan van de appeltaart die ze daar hadden. Dus wij naar Dudok.

Met je zestien jaar bestel je dan ook gewoon een biertje, want van je net verworven rechten moet je ten volle profiteren natuurlijk. Dus werd er vijf maal een pilsje met appeltaart en slagroom besteld. En toen de ober dat opschreef was het eerste en enige wat ie zei: "Nou, wat een combi zeg." met een gezicht en houding waar de honden nog geen brood van lusten.

Nu ben ik echt niet moeilijk wat betreft eventuele goedbedoelde bemoeienis, maar dit was gewoon een hatelijke opmerking direct in het gezicht van je klant. Pubertjes van 16 lopen dan misschien niet direct weg, en ze zijn misschien niet je best betalende klanten, maar zoiets doe je toch gewoon niet?
Desbetreffende ober is gewoon geen vriendelijke vent. Waarschijnlijk stoorde het hem meer dat een groepje drukke pubers in zijn tent kwam zitten dan de daadwerkelijke combo.
We komen hard, zo hard.
  zondag 9 augustus 2015 @ 14:26:43 #246
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_155044636
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 09:19 schreef habitue het volgende:

[..]

Nah dat is alleen bij pub-achtige dingen. Heb zelf jaar in UK gewoond ook.
Dan hadden ze vast een hekel aan Nederlanders. Of ze dachten dat je Duits was.
The love you take is equal to the love you make.
pi_155045265
quote:
15s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 16:33 schreef Euribob het volgende:
Ik had een aantal jaar terug een vrij vervelende ervaring bij Dudok in Den Haag. Was daar als net 16-jarige met een groep klasgenoten juist terug van een rondleiding door de Tweede Kamer en iemand in de groep was helemaal fan van de appeltaart die ze daar hadden. Dus wij naar Dudok.

Met je zestien jaar bestel je dan ook gewoon een biertje, want van je net verworven rechten moet je ten volle profiteren natuurlijk. Dus werd er vijf maal een pilsje met appeltaart en slagroom besteld. En toen de ober dat opschreef was het eerste en enige wat ie zei: "Nou, wat een combi zeg." met een gezicht en houding waar de honden nog geen brood van lusten.

Nu ben ik echt niet moeilijk wat betreft eventuele goedbedoelde bemoeienis, maar dit was gewoon een hatelijke opmerking direct in het gezicht van je klant. Pubertjes van 16 lopen dan misschien niet direct weg, en ze zijn misschien niet je best betalende klanten, maar zoiets doe je toch gewoon niet?
Is toch ook een rare combo? :D als ik zoiets zou bestellen zou ik ook gewoon lachen als de bediening dat commentaar gaf. Die tent is geen sterrenrestaurant, dan mag je van mij wel familiair doen. :P
-nee-
  zondag 9 augustus 2015 @ 14:57:21 #248
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_155045471
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2015 14:51 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Is toch ook een rare combo? :D als ik zoiets zou bestellen zou ik ook gewoon lachen als de bediening dat commentaar gaf. Die tent is geen sterrenrestaurant, dan mag je van mij wel familiair doen. :P
Ja, ik vond het zelf ook geen goede combi. Maar dit was gewoon afkraken, en niet eens op een leuke manier. Onder familiair versta ik eerder een lacherige (en volledig terechte) "zouden jullie dat nou wel doen jongens?"

Maar het ging me ook niet zozeer om z'n tekst maar vooral om z'n "jullie passen duidelijk niet in ons klantenbestand, wegwezen"-houding.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_155047837
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 19:41 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik heb altijd geweigerd te werken bij gelegenheden met een dergelijk systeem. Het systeem is ook totaal onnodig je kan best je bediening laten focussen op bepaalde taken dan heb je je systeem alsnog voor 90% en hoef je ook geen nee te verkopen.
Gaat denk ik enorm ten koste van de gastvrijheid en klantvriendelijkheid.

Sowieso wanneer je dus dat soort "ow, dan haal ik mijn collega even"-situaties hebt. Daarnaast zorgt zo'n systeem er denk ik dus ook voor dat je de sociale interactie met de gast enorm segregeert, wat de relatie tussen gast en bediening dus ook geen goed doet.

Maar wat denk ik veel subtieler is, en wellicht onderbewust een grote rol speelt .. De gast ziet natuurlijk meteen wanneer er zo'n systeem gebruikt wordt, en maakt daar vaak onderling wel een korte opmerking over .. 'kijk, die mag alleen glazen ophalen'. En als je daar dan wat langer bij stilstaat, kom je toch al snel tot de conclusie dat de voornaamste reden van een dergelijk systeem het behalen van een hogere omzet is, en de gastvrijheid overduidelijk ondergeschikt.

Kijk, als je er puur rationeel over nadenkt is elke horeca gelegenheid natuurlijk ook gewoon een bedrijf dat geld wil en moet verdienen. Maar een horeca bezoek is geen puur rationele bezigheid, daar komt emotie bij kijken. En dan mag er in mijn ogen dus best de illusie bestaan dat de dienstbaarheid aan de gast en gastvrijheid het enige is wat werkelijk telt en de rest op een verre tweede plaats komt.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 09-08-2015 16:39:29 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_155048267
quote:
1s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 22:38 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Heb ik ook al zo'n 6x meegemaakt. Vind het raar overkomen. Beter dat iedereen verantwoordelijk is voor een aantal tafels dan deze verdeling, is mijn mening.
Als bediening vind ik dat ook verreweg de fijnste en gezelligste manier van werken. Je bent samen verantwoordelijk voor alle taken. En dan ook nog het liefste niet via een vooraf afgesproken aantal tafels, maar op het moment zelf op basis van de drukte ("Als jij het terras doet, doe ik ..." of "neem jij die en die tafels, ik ga nu naar ..."). Maar dan heb je dus wel een goed team nodig waar iedereen weet wat hij/zij doet. En dat wordt naar mijn ervaring wel steeds zeldzamer.

Misschien is dat wel het enige positieve aan een systeem met zo'n rigide en gesplitste taakverdeling ... je bent als bediening en ook als gast veel minder afhankelijk van iemand die minder functioneert ... Iemand die sociaal minder vaardig is laat je gewoon constant de tafeltjes afruimen, en iemand die geen vol dienblad vast kan houden laat je alleen maar de rekening regelen.

Weegt helaas bij lange na niet op tegen de nadelen.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')