Piet,quote:Op maandag 10 augustus 2015 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
goede staf kan de marges juist verhogen, door bv meer koffie te verkopen.
Koffie is ook zo iets in de horeca, veel bedrijven kopen goedkopere bonen in, dan zit er vaak een deel of geheel robusta bonen in (goedkoper) ipv 100% arabica.
Als je een slimme ondernemer bent en je weet wat je doet neem je 100% Arabica, dit is wat duurder en je marge per kopje wordt lager, echter
De Arabica boon heeft duidelijk minder cafeïne dan de robusta, en hij smaakt beter. Mensen die een kop koffie drinken willen een cafeïnekick, deze krijgen ze van Robusta in 1 keer goed, ze bestellen dan geen tweede, ook omdat de koffie niet superlekker is. Krijgen ze echter een lekkere kop die hun cafeïne wel prikkelt maar nog niet bevredigd, (Arabica) bestellen ze een tweede. Als horecaondernemer kan je beter 2 koffie verkopen dan 4 biertjes, je verdient er namelijk veel meer aan.
Gratis zoute pinda's of pretzels op de bar is er ook zo eentje.
Ik heb hemel en aarde bewogen toen zo'n prutkoffie bij ons wilden serveren. De gemiddelde misbruik van een espresso apparaat in Nederland is trouwens ook schandalig. Hebben ze goede koffie verneuken ze het alsnog :/.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom is het verstandig bekend te staan als een zaak waar je verschrikkelijk lekkere koffie hebt. De kwaliteit van de koffie in de NL horeca is meestal niet zo dat je denkt, ah, lekker zeg, ik wil er nog eentje.
True, horeca lekker overlaten aan de vakidioten weinig groeimogelijkheden en weinig verdiensten fabrieken bieden stukken meer geld. Daarom verbaast mij het ook zo dat er zoveel mensen in de horeca werken terwijl hun passie er niet ligt. Waarom zou je dat doen?quote:Als ik heel eerlijk ben raad ik mensen af om als werknemer een carrière te willen maken in de Horeca. Je kan beter in een fabriek ofzo gaan werken.
Na ca 5 minuten wordt de Cafeïne opgenomen en in ca een half uur is het volledig opgenomen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:15 schreef Luuksor het volgende:
[..]
Piet,
Je koffie verhaal gaat absoluut niet op. Mensen nemen een tweede kop koffie als ze zin hebben in een tweede kop koffie. Caffeine heeft niet direct effect, dus dat slaat nergens op.
Arabica is de betere boon, en een koffie waarvan mensen hem lekker vinden maar die niet veel Cafeïne bevat zullen mensen sneller een tweede kop bestellen.quote:Daarbij, de branding, maling en techniek van het zetten hebben net zo veel invloed als de mix van bonen waar de consument doorgaans toch echt het verschil niet in zal proeven. Tweede kopje koffie is een goede upsell, maar valt voor veel mensen niet in hun voorgerecht-hoofdgerecht-"toetje"(brrrr)-kopje koffie routine..
Ik gaf twee voorbeelden van hoe je een upsell kan doen, natuurlijk zijn er meer. Ook de voorbeelden die jij noemt vereisen kundig personeelquote:Zoute pinda's, pretzels e.d. werken zeker, maar zijn het niet waard als mensen daardoor 1 biertje extra nemen. Ik zie het sowieso meer als een service-item dan een omzetverhoger. Waar je echt je marges pakt: scherp inkopen, goede relaties met je leverancier, breuk/intern gebruik/weggeef minimaliseren, goede snijtechnieken (weinig waste) in de keuken enzovoort.
Een goed team in de bediening kan daarin zeker meehelpen, maar 6 dure mensen werkt niet om de redenen die Kandijfijn al zei. Liever een team van gemixte ervaring, met gemixte persoonlijkheden, leeftijden en een goede interne samenwerking levert veel meer op. Vooral het samenwerken is belangrijk.
Een barista cursus?quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:24 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik heb hemel en aarde bewogen toen zo'n prutkoffie bij ons wilden serveren. De gemiddelde misbruik van een espresso apparaat in Nederland is trouwens ook schandalig. Hebben ze goede koffie verneuken ze het alsnog :/.
Ik verbaas me er ook over.quote:True, horeca lekker overlaten aan de vakidioten weinig groeimogelijkheden en weinig verdiensten fabrieken bieden stukken meer geld. Daarom verbaast mij het ook zo dat er zoveel mensen in de horeca werken terwijl hun passie er niet ligt. Waarom zou je dat doen?
Oh oepsquote:Op maandag 10 augustus 2015 13:40 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Huh? Mijn post was geen reactie op de jouwe.
Ja, de meeste koffieleveranciers geven vaak nog gratis of heel goedkoop een gratis baristacurcus van redelijke kwaliteit.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een barista cursus?
Ben twee maanden door nieuw zeeland rond getrokken en dagelijks gemiddeld bij 2-3 tentjes koffie gedronken schat ik, kom ik aan een slordige 80-90 zaken waar ik koffie dronk. Slechts 1 keer smerige bak gehad, voor de rest was iedere bak beter dan in NL.
Dit is een van de dingen die mij het meest verbaasde op deze vakantie. De gemiddeld zeer hoge kwaliteit van de koffie.
Voel je niet zo aangevallenquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:39 schreef Luuksor het volgende:
Piet,
Wij serveren de beste koffie van het eiland en werken met kundig personeel. Tweede kop koffie is gewoon niet een ding in de horeca, tenzij je voor koffie naar een bar/restaurant komt. Je hebt gelijk, arabica is lekkerder, maar ik denk dat dat weinig uitmaakt voor een tweede kop..
En de Faema iedere dag schoonmaken.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja, de meeste koffieleveranciers geven vaak nog gratis of heel goedkoop een gratis baristacurcus van redelijke kwaliteit.
Alhoewel het al zou helpen wanneer ze molen niet op automatisch zouden zetten en ze hem goed schoonmaken met een schone doek
Ja dat ja lopen ze ook de kantjes vanaf zelfs ervaren personeel met enige regelmaatquote:Op maandag 10 augustus 2015 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En de Faema iedere dag schoonmaken.
Als ik op mijn werk kwam, toen ik nog in de horeca werkte, was dat het eerste wat ik deed.quote:Op maandag 10 augustus 2015 16:51 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ja dat ja lopen ze ook de kantjes vanaf zelfs ervaren personeel met enige regelmaat
quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Alle idioten die wespen vangen in bekertjes/flesjes etc. Meld dit aan de bediening als ze de boel komen uithalen.
Als jullie het niet bij melden laat ik het beest los bij het uitserveren spelen we een soort Russische wespenroulette oké
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Alle idioten die wespen vangen in bekertjes/flesjes etc. Meld dit aan de bediening als ze de boel komen uithalen.
Als jullie het niet bij melden laat ik het beest los bij het uitserveren spelen we een soort Russische wespenroulette oké
Of van die wespenvangers ophangen.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.
Hebben we en het helpt een enorm echter niet 100%quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op iedere tafel een halve citroen met veel kruidnagels erin schijnt erg goed te helpen ze weg te houden.
Die krengen lokken meer beesten naar je terras toe dan dat ze werkelijk dodenquote:Op maandag 10 augustus 2015 18:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of van die wespenvangers ophangen.
Wel graag regelmatig legen.
Neuh, maar het is wel zo'n WTF momentquote:
Ik had gisteren eigenlijk een foto moeten maken van de wesp die vrolijk op de citroen met kruidnagels ging zitten die op ons tafeltje stondquote:Op maandag 10 augustus 2015 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja gatverdamme.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:54 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Of van die wespenvangers ophangen.
Wel graag regelmatig legen.
Dat geloof ik bijna niet...quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan ik het water bij mijn wijn zonder munt bladeren en stukken citroen krijgen?
> Nee dat moet zo
Van mij niet
> maar ik moet dat zo serveren van de baas
Dat is best irritant soms, vooral als je mensen in je groep hebt die ook ooit in de horeca hebben gewerkt en dan alles beter weten. 'Ze maakt de prosecco verkeerd open! Nieuwe fles!quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 14:00 schreef Stompzinnig het volgende:
Oh, en met mensen zijn die zich schamen als je ergens over klaagt.![]()
In een simpel tentje klaag ik niet zo snel, maar als ik ergens flink betaal dan moet het ook gewoon goed zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |