Ik begrijp er ook geen snars meer van hoor!quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
John, ik begrijp geen snars van je wartaal, maar heel sympathiek dat je het allemaal zo volgt.
"Een deur zit dicht, behalve als deze open is. Dan is de deur niet meer dicht."quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:43 schreef Dutchguy het volgende:
Harbers van VVD: 'Verkiezingsbelofte staat, behalve als er geld naar de Grieken gaat. Dan staat ie niet meer'.
Volgens mij is Harbers verre familie van Cruijff.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
"Een deur zit dicht, behalve als deze open is. Dan is de deur niet meer dicht."
Ik lees er weinig anders in dan. Gewoon niet betalen en hetzelfde uitgavenpatroon blijven aanhouden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
https://www.jacobinmag.co(...)debt-default-grexit/
quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Lees: ze willen begrotingstekorten maken en die financieren met de geldpers. De klassieke Zuid-Europese manier dus, die uiteindelijk tot zwakke munten leidt met vijf nullen aan het eind van de prijs van een waterijsje. Maar ok, is allicht alsnog beter -in geval van Griekenland!- dan wat men nu wil.quote:Recovery of monetary sovereignty, which automatically means regaining the capacity to provide liquidity to the economy. There is no other way to cut the European Central Bank’s noose on Greece.
dat geld drukken ze zelf, staat er toch!quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik lees er weinig anders in dan. Gewoon niet betalen en hetzelfde uitgavenpatroon blijven aanhouden.
Van welk geld dat precies moet ontbreekt weer chronisch, zoals bij ieder commentaar van de linkse dogmatici die bezig zijn over Griekenland.
Laat het ze maar proberen, daar ben ik helemaal voor. Als het lukt des te beter. Al gaan natuurlijk alle schuldeisers moeilijk doen als Griekenland dit doet. Dan moet je gaan denken aan dikke importheffingen op alle Griekse producten etc. Waar ze misschien nog mee wegkomen is zeggen dat ze pas weer schulden gaan afbetalen wanneer ze kunnen, de deur op een kiertje houden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:35 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Je weet dat Grieken inmiddels ongeveer net zoveel belastinggeld ophalen als dat ze uitgeven? Ondanks de enorme krimp van de economie en ondanks dat ze belastingvlucht niet mogen aanpakken van de Troika.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik lees er weinig anders in dan. Gewoon niet betalen en hetzelfde uitgavenpatroon blijven aanhouden.
Van welk geld dat precies moet ontbreekt weer chronisch, zoals bij ieder commentaar van de linkse dogmatici die bezig zijn over Griekenland.
Voor de Euro?quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De linkse hoek van Syriza had best een tof alternatief.
Tsja, ik zie het argument van D66 voor een transferunie wel. In de huidige vorm is het aannemelijk dat er na Griekenland nog andere landen zullen volgen waarin ook vele maanden onderhandeld moet worden over noodsteun. Een transferunie versimpelt dit proces en maakt het ook beter mogelijk om de schulden wél houdbaar te houden omdat je in de transferunie-overeenkomst hier hele duidelijke afspraken over kunt maken.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:48 schreef Ryan3 het volgende:
Bij D66 weet je waar je op stemt iig.
Transferunie.
ja, dus het begrotingstekort is bijna 0%?quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je weet dat Grieken inmiddels ongeveer net zoveel belastinggeld ophalen als dat ze uitgeven? Ondanks de enorme krimp van de economie en ondanks dat ze belastingvlucht niet mogen aanpakken van de Troika.
Kun je dat blijven verkopen dat aan de kant van de gevers? Niet, denk ik, de gevers zuchten ook onder austerity. Heb heel vaak inmiddels gehoord dat mensen zich afvroegen waarom zoveel mensen veel moeten inleveren, terwijl de bakken met geld in de Egeïsche zee worden gedonderd.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:00 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, ik zie het argument van D66 voor een transferunie wel. In de huidige vorm is het aannemelijk dat er na Griekenland nog andere landen zullen volgen waarin ook vele maanden ondererhandeld moet worden over noodsteun. Een transferunie versimpelt dit proces en maakt het ook beter mogelijk om de schulden wél houdbaar te houden omdat je in de transferunie-overeenkomst hier hele duidelijke afspraken over kunt maken.
Maar ik zie ook wel in dat veel burgers en politici geen zin hebben om steeds maar netto-uitgever te zijn aan de zwakkere landen. Het blijft een lastige situatie zo als het nu is.
Dat hangt heel erg van de voorwaarden van de transferunie af, denk ik. In ruil voor de steun zullen er privileges of andere voordelen voor de rijkere landen van de unie aan moeten hangen. Als die voordelen significant zijn, kan het een succes worden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kun je dat blijven verkopen dat aan de kant van de gevers?
Google maar ff, is twee weken terug ofzo gepresenteerdquote:Op donderdag 16 juli 2015 13:54 schreef Ryan3 het volgende:
Het five presidents akkoord? Wat zei hij nou?
Kennen jullie dat?
Een plan voor gezamenlijk economische Europees bestuur, dat democratisch verantwoording aflegt.
Precies dit maakt dit zo'n kansloos debatquote:Op donderdag 16 juli 2015 13:43 schreef Dutchguy het volgende:
Harbers van VVD: 'Verkiezingsbelofte staat, behalve als er geld naar de Grieken gaat. Dan staat ie niet meer'.
Hoe heet dat dan, want ik kon het niet vinden iig.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:03 schreef Szura het volgende:
[..]
Google maar ff, is twee weken terug ofzo gepresenteerd
Buiten hun schulden draait de overheid helemaal niet zo slecht.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:51 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
Lees: ze willen begrotingstekorten maken en die financieren met de geldpers. De klassieke Zuid-Europese manier dus, die uiteindelijk tot zwakke munten leidt met vijf nullen aan het eind van de prijs van een waterijsje. Maar ok, is allicht alsnog beter -in geval van Griekenland!- dan wat men nu wil.
De rechtse mensen hebben de crisis veroorzaakt en de linkse mensen krijgen nu het verwijt dat zij onvoldoende kunnen onderbouwen hoe je die puinhopen van rechts opruimt?quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoals hier staat, five presidents reportquote:Op donderdag 16 juli 2015 14:04 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe heet dat dan, want ik kon het niet vinden iig.
Dat is altijd hè.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De rechtse mensen hebben de crisis veroorzaakt en de linkse mensen krijgen nu het verwijt dat zij onvoldoende kunnen onderbouwen hoe je die puinhopen van rechts opruimt?
Okee, report, okee... thx.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:06 schreef Szura het volgende:
[..]
Zoals hier staat, five presidents report
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5240_en.htm
http://www.euractiv.com/s(...)ion-timetable-315589
Dat is waar maar laten we niet vergeten dat onze baas, de USA, dit eveneens doet en nog sterker dan dat de Zuid-Europese landen dat doen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:51 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
Lees: ze willen begrotingstekorten maken en die financieren met de geldpers. De klassieke Zuid-Europese manier dus, die uiteindelijk tot zwakke munten leidt met vijf nullen aan het eind van de prijs van een waterijsje. Maar ok, is allicht alsnog beter -in geval van Griekenland!- dan wat men nu wil.
Lol.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:09 schreef Szura het volgende:
@XandervdWulp: CDA verwelkomt oud-Kamerlid De Haan in de zaal. Hij stemde ooit tegen Griekse toetreding tot de euro. Pechtold: Is Jan-Kees de Jager er ook?
de USA doet het wel maar daar staat tegenover dat hun dollar op hetzelfde niveau blijft t.o.v. andere grote valuta en dat de inflatie binnen de perken... of dit ook voor Griekenland op zal gaan is nog maar de vraag...quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar maar laten we niet vergeten dat onze baas, de USA, dit eveneens doet en nog sterker dan dat de Zuid-Europese landen dat doen.
Het financieringstekort heet dat dan geloof ik.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ja, dus het begrotingstekort is bijna 0%?
Dit is nou een bodemloze put, van bevoegdheden. Telkens roepen ze dat ze meer bevoegdheden moeten krijgen om het niet te verkloten, en telkens verkloten ze het met die nieuwe bevoegdheden nog harder.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:06 schreef Szura het volgende:
[..]
Zoals hier staat, five presidents report
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5240_en.htm
http://www.euractiv.com/s(...)ion-timetable-315589
Wordt gewerkt aan een compromis met onderpanden. En het is nie allemaal afkomstig van dat fonds.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:12 schreef Ryan3 het volgende:
UK, Denemarken en Tsjechië hangen in de gordijnen, want 80/85 miljard uit de EFSM.
Eilandjes?quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:13 schreef Szura het volgende:
[..]
Wordt gewerkt aan een compromis met onderpanden
http://www.telegraph.co.u(...)ce-through-July.htmlquote:Greece news live: Brussels prepares to release emergency loan to get Greece through July
Alexis Tsipras's grip on power suffers a blow with 32 of his own MPs rebelling as the Greek parliament votes in favour of new austerity measure against a backdrop of violence on the streets of Athens
European Central Bank president Mario Draghi is due to start speaking at 1.30pm UK time.
Here's Claus Vistesen of Pantheon Macroeconomics on what he's likely to cover:
Quote The media will probe the president on whether the announcement—in principle—of a bridge financing deal for Greece means the central bank will be more lenient in its provision of ELA, and will also face questions on the ECB’s role in bringing Greek banks close to collapse by capping liquidity.
Mr Draghi will reiterate that the ECB is a “rule-based institution”, but it will be difficult for the governing council to deny that the lines between monetary policy and politics have been uncomfortably blurred recently.
On the economy, we expect the introductory statement to broadly repeat the message from last meeting that economic risks remain tilted to the downside, but also “more balanced” following the launch of QE.
Mr Draghi will also likely repeat that the upgraded forecasts for GDP growth and inflation are condition on the “full implementation of QE”. We also expect questions on the recent decline in oil prices, and whether this represents additional downside risks to inflation, and will listen carefully for signs the governing council remains worried about “second round effects".
Dat ze dan de eilandjes het dichtst bij Turkije nemen. kunnen andere landen zich zorgen maken over Turkse vliegtuigen in hun luchtruim...quote:
Dat belooft weer veel goeds voor de Verenigde Staten van Europaquote:[b]Op donderdag 16 juli 2015 14:13 schreef
Dit is nou een bodemloze put, van bevoegdheden. Telkens roepen ze dat ze meer bevoegdheden moeten krijgen om het niet te verkloten, en telkens verkloten ze het met die nieuwe bevoegdheden nog harder.
Idd geen scheiding der machten, wel overigens wanneer je praat over wetgevende en uitvoerende macht. Ze hebben daar ook een openbaar ministerie, net als dat in Nederland is.quote:Op donderdag 16 juli 2015 02:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Aha, geen scheiding der machten dus zoals in Nederland. Apart.
Daarom moet ook het fiscale controlesysteem ingevoegd worden.quote:Op donderdag 16 juli 2015 04:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Maar hoe harder je belastingen oplegt, hoe sterker je het klimaat van corruptie en "zwarte" economie zal zien toenemen. De maatregelen die ze nu moeten nemen zullen toch vooral een averechts effect hebben.
Waarvan akte. Ik denk dat wij ons hier moeilijk kunnen voorstellen hoe zij daar door he tputje gaan. Dat wil niet zeggen, dat het hier niet het geval is. Bezoek maar eens een voedselpakket uitgiftepunt en je zult de nodige mensen zien die daar afhankelijk van zijn. Kom niet aan, dat zij dat zicht zelf hebben aangedaan wanneer zelf nog naar je werk gaat omdat je ding te doen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:44 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Er zijn veel Grieken rijk geworden door wanbeleid, dat is zeker zo. Maar dit is ook een land zonder bijstand waarbij mensen hun medicijnen niet meer kunnen betalen en het pensioen de enige inkomensbron is voor hele families. Juist die mensen aan de onderkant gaan nu met hogere lasten helemaal door het putje.
Ik vermoed dat Goldman-Sachs een te kleine winst verwachting voorziet en had gehoopt dat nu het bloed in de straten zou lopen. Ze hebben zich wat misrekent omdat de Grieken, de maatregelen gaan accepteren. De Grieken willen geen oorlog zoals hun ouders (letterlijk !!) hebben meegemaakt tijdens de burgeroorlog van 1950 en de dictatuur van de kolonels van 1965 t/m 1975. De ouders likken hun lot in het belang van hun kinderen.quote:Op donderdag 16 juli 2015 11:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De doctrine van het IMF is hetzelfde dus ze begrijpen dat prima. IMF wil vooral dat anderen schulden kwijtschelden![]()
Het IMF ziet blijkbaar meer in een GREXIT dan de huidige oplossing.
Retorische vraag. Ja er zijn polls geweest en verder, zover dat waarde heeft, het parlement is overtuigend met 76% akkoord gegaan. Hierbij aangetekend dat dit percentage niet expliciet iets zegt over de "Euro" maar meer hun verbondenheid met de "EU".quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:09 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
In hoeverre klopt dat cijfer? Dezelfde opinion polls gaven een voorsprong voor het Ja kamp in het referendum te zien.
Je gaat voorbij aan de WET, dat schulden van landen NIET en NOOIT worden kwijtgescholden, ze worden eventueel ingeruild en afgeruild maar verdwijnen niet. Het zijn geen mensen, die dood gaan.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maakt een snelle sanering van het bankwezen en de staatsschuld mogelijk en het belangrijkste wat je daarmee wint is tijd (de teller staat nu al op 5 verloren jaren) en soevereiniteit doordat er weer zelfstandige toegang tot de kapitaalmarkt komt. Iets waar technisch gezien overigens geen Grexit voor nodig is.
Kortzichtig, sorry. Deze landen hangen nog sterker aan de Euro dan Duitsland. Terecht overigens want er is geen alternatief. Ik denk dat we eerst door een EU moeten die zich omvormt tot Unie en het federale systeem invoert. Daarna kan je gaan nadenken over een andere bestuursvorm die iedereen gelijkwaardige kansen geeft z'n leven in te richten zoals (m'n stokpaardjequote:Op donderdag 16 juli 2015 12:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ze kunnen dat natuurlijk eenvoudig voorkomen door een dezer dagen niet in te stemmen met akkoord.
Yep, klopt, ... BTW en al die andere maatregelen zijn in aantocht. Ik vermoed dat de "rijkeren", investeren hun geld in goederen. Daarbij aangetekend dat die 15% op zichzelf niets zegt, 15% t.o.v. wat... vorige maand, jaar etc.etc. Cijfers zonder onderliggend en onderbouwd verband, zijn geen cijfers.quote:Op donderdag 16 juli 2015 12:39 schreef Idisrom het volgende:
Autoverkopen in Griekenland zijn in juni 2015 met 15% gestegen, hoorde ik een minuut geleden op Radio 1
Nee. Dat verhaal wat we nu zien op de Nederlandse TV is en was/is een massage om ons voor te bereiden op de 5% verslechtering.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom moest dat trouwens, had Goldman of hoe las ik er een greep in gedaan?
Allemaal werk voor de bühne. Rutte is nu in EU de man en Dijs is de Euro baas.quote:Op donderdag 16 juli 2015 13:30 schreef Ryan3 het volgende:
Lol als de VVD die grote broek uit moet doen, dan zitten ze niet in een zwembroekje, maar gaan ze met de billen bloot.
Henk weet niet wat hij wil en heeft zich wel meer in wat financiën verslikt.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:02 schreef Ryan3 het volgende:
Henk, bedankt Henk, wil een tijdelijke Grexit.
Als je nog wat verder wil dwalen in plaats van het schip te keren dan is dat de beste 'oplossing'. Zoals je zelf terecht aangeeft mist dit echter de draagkracht bij de Europese volkeren omdat we allemaal verschillende volkeren zijn. Al die propaganda van de EU en van EU-fiele politici zal van ons geen Europese burgers maken. We spreken tientallen verschillende talen (@iedereen kom nu niet niet aankakken met Canada of Zwitserland), we hebben geen Europese sportploegen (ja, voor golf wel, als je dat een sport wil noemen) etc.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:00 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, ik zie het argument van D66 voor een transferunie wel. In de huidige vorm is het aannemelijk dat er na Griekenland nog andere landen zullen volgen waarin ook vele maanden onderhandeld moet worden over noodsteun. Een transferunie versimpelt dit proces en maakt het ook beter mogelijk om de schulden wél houdbaar te houden omdat je in de transferunie-overeenkomst hier hele duidelijke afspraken over kunt maken.
Dan moet bezuinigen totdat ook rente en aflossing uit de lopende rekening betaald kunnen worden dus geen probleem zijn.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Buiten hun schulden draait de overheid helemaal niet zo slecht.
Henk en Ingrid zijn de typische lezers van De Telegraaf, het krantje past zich hieraan aan. Zo zie je maar weer wat het belang is van publieke media zoals de NPO. Als die goed worden gefinancierd en er goede afspraken zouden bestaan over hoeveel van die middelen aan de serieuze journalistiek wordt besteed dan krijg je vanzelf kwaliteitsjournalistiek zoals je die vroeger bij de NPO - voordat het de NPO heette - en de BBC had.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:18 schreef Vallon het volgende:
Vanmorgen werd ik trouwens wel even onpasselijkvan de Telegraaf, met hun kop "Grieken gaan voor de EU-poen" en dat Tsipras triomfantelijk zwaait.
Ze hebben daar bij de Telegraaf werkelijk geen ander benul dan lekkere uitspraken doen die lekker pakken voor Henk en Ingrid. Het ligt wat genuanceerde.
In een zieke geldmaatschappij met megalomane bankiers, krijg deze krankzinnig schulden. Ze kunnen niet, net als in Nederland, niet worden terugbetaald.
Ja, ik ben het hierin grotendeels met je eens. Ik zou graag zien dat de huidige situatie wel in stand te houden is, maar ik ben inderdaad ook bang dat er voor 2020 nog wel wat veranderingen plaats moeten vinden binnen de EU. Het draagvlak is er inderdaad gewoon niet voor een transferunie, terwijl zo'n unie in theorie best wel wat voordelen met zich meebrengt.quote:Op donderdag 16 juli 2015 14:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je nog wat verder wil dwalen in plaats van het schip te keren dan is dat de beste 'oplossing'. Zoals je zelf terecht aangeeft mist dit echter de draagkracht bij de Europese volkeren omdat we allemaal verschillende volkeren zijn. Al die propaganda van de EU en van EU-fiele politici zal van ons geen Europese burgers maken. We spreken tientallen verschillende talen (@iedereen kom nu niet niet aankakken met Canada of Zwitserland), we hebben geen Europese sportploegen (ja, voor golf wel, als je dat een sport wil noemen) etc.
Een Europeaan voelt zich meestal eerst en vooral een Nederlander/Belg/Duitser/Oostenrijker/Deen/Italiaan) en pas daarna een inwoner van Europa. De draagkracht voor een transferunie ontbreekt dus. De enige duurzame oplossing is te erkennen dat de EU uit haar voegen is gegroeid, dat de EU vol ontwerpfouten zit en dat je beter maar opnieuw kan beginnen. Deel de zooi op in 2 of 3 blokken die intensief samenwerken maar niet samen het bed delen. Dat is voor alle landen in Europa beter. Laat de economische zwakkere broeders weer hun eigen munt hebben zodat ze de export kunnen stimuleren door de prijs te verlagen etc.
Ik moet toegeven dat bij mij ook de illusie echt is doorgeprikt.quote:There are those who think that you can be pro-euro and anti-austerity. As this round of negotiations show, the economics and politics of the euro are not separated like that. The euro is a political project. It is unification without sovereignty. It is the delegation of national sovereignty to groups of finance ministers and supranational bodies whose main task is to suppress the reappearance of the very source of their power.
https://www.jacobinmag.co(...)oufakis-syriza-debt/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |