http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)even-vernietigd.htmlquote:Gisteren nam de voorzitter van de Tweede Kamer een bijzondere stap. De griffier kondigde in een urgente email naar alle leden van het Presidium - het bestuur van de Tweede Kamer - aan dat er nieuwe procedures komen voor de afhandeling van brieven van burgers. De reden: brieven van klokkenluiders die zich anoniem melden, worden tot nu toe ongeregistreerd vernietigd. Dat is de officiële procedure.
Anonieme brief
De voorzitter past de procedure aan nadat Nieuwsuur vragen stelde over een anonieme brief, gericht aan de Kamervoorzitter, die een belangrijke rol speelde in de onthullingen over de Teevendeal.
Tweede Kamerleden willen nu een debat met hun eigen Kamervoorzitter.
(...)
Lees verder bij de NOS
Ze zit weer te schutteren, incompetente troelquote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:47 schreef Ajacied422 het volgende:
Toch weer treurig hoe ze alles van haar afschuift.
''NIET MIJN SCHULD MAAR DIE VAN DE GRIFFIER''.
Ja, zo lees ik het ook.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 22:49 schreef Janneke141 het volgende:
Lees ik nu zo slecht, of is dit gewoon een zinvolle wijziging?
Yup, de minister-president mocht de 1e 10 minuten niet geïnterrumpeerd worden.quote:Op vrijdag 18 september 2015 08:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Kontverhaal van Pechtold. Maar ik begreep dat Van Miltenburg weer eens dacht dat ze in dienst van het VVD-kabinet is ipv kamervoorzitter en een volksvertegenwoordiger zijn recht tot interruptie ontzegde?
Ergens wel begrijpelijk. Ik moet ergens ook wel een beetje huilen hoor, als je ziet hoe alle grote debatten gaan. Urenlang stellen mensen vragen in de eerste termijn. Dan gaat de bewindspersoon reageren erop en wordt hij na 1 seconde al geïnterrumpeerd met mensen die hun vraag het belangrijkste vinden. Dan worden vervolgens alle vragen ongestructureerd beantwoord. Vind ik best ineffectief, laat bijvoorbeeld de bewindspersoon eerst proberen gestructureerd de vragen te beantwoorden of maak de eerste termijn korter. Maarja, Anouchka heeft alle krediet verspeeld en kan zich dergelijke experimenten niet veroorloven.quote:Op zondag 20 september 2015 10:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Yup, de minister-president mocht de 1e 10 minuten niet geïnterrumpeerd worden.
Nouja, er is aardig wat kritiek op haar. Dan moet ze zich ook kunnen verweren.quote:Op zondag 20 september 2015 13:10 schreef danos het volgende:
Zou Nouska al bijgekomen zijn van haar wilde nacht met Pauw?
Ik snap niet waarom zij zich zo moet profileren in de media. Je hebt een neutrale rol in de kantlijn, gedraag je daar dan ook naar.
Je kunt dan ook niet experimenteren met de rol van de kamervoorzitter. Die is er niet om partijgenoten hun zegje te laten doen of de regering te faciliteren, die is er voor alle kamerleden. Het is de vergadering van de tweede kamer en de regering wordt ontboden, het is geen podium voor de regering om zich aan de kiezer te presenteren.quote:Op zondag 20 september 2015 13:06 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Ergens wel begrijpelijk. Ik moet ergens ook wel een beetje huilen hoor, als je ziet hoe alle grote debatten gaan. Urenlang stellen mensen vragen in de eerste termijn. Dan gaat de bewindspersoon reageren erop en wordt hij na 1 seconde al geïnterrumpeerd met mensen die hun vraag het belangrijkste vinden. Dan worden vervolgens alle vragen ongestructureerd beantwoord. Vind ik best ineffectief, laat bijvoorbeeld de bewindspersoon eerst proberen gestructureerd de vragen te beantwoorden of maak de eerste termijn korter. Maarja, Anouchka heeft alle krediet verspeeld en kan zich dergelijke experimenten niet veroorloven.
Ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben het met je eens. Wat ik meer bedoelde is dat ik bewindspersonen een interruptievrij begin geven kan begrijpen, omdat het zo erg tijdrovend en overbodig werkt om een lange eerste termijn te hebben om vragen te stellen, maar dat Anouchka dit niet kan introduceren. Zeker niet plots en speciaal voor een partijgenoot.quote:Op zondag 20 september 2015 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt dan ook niet experimenteren met de rol van de kamervoorzitter. Die is er niet om partijgenoten hun zegje te laten doen of de regering te faciliteren, die is er voor alle kamerleden. Het is de vergadering van de tweede kamer en de regering wordt ontboden, het is geen podium voor de regering om zich aan de kiezer te presenteren.
Dit is ook niet de eerste keer dat ze kamerleden in hun rechten benadeeld tov de coalitie. Ik vind het belachelijk dat de kamerleden dat toelaten en die functie zo steeds politieker en partijdiger laten worden, terwijl ook algemene competentie in het voorzitten van vergaderingen en het zijn van voorzitter niet meer tot de vereisten behoort. Ik vind het hoog tijd voor een staatsrechtelijk novum in de vorm van een motie van wantrouwen tegen de voorzitter. Ik zou zeggen formuleer hem zo dat ze ervan moet huilen, dan stapt ze zelf waarschijnlijk wel op.
Misschien wel, misschien ook niet, ik weet niet of dat wel beter is. Maar ze is gewoon te dom om het grotere verband te zien waarin ze moet functioneren, dus doet ze het maar eventjes zo zoals haar het leukste lijkt.quote:Op zondag 20 september 2015 13:33 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben het met je eens. Wat ik meer bedoelde is dat ik bewindspersonen een interruptievrij begin geven kan begrijpen, omdat het zo erg tijdrovend en overbodig werkt om een lange eerste termijn te hebben om vragen te stellen, maar dat Anouchka dit niet kan introduceren. Zeker niet plots en speciaal voor een partijgenoot.
Wanneer leert ze nou eens dat ze soms echt beter haar mond kan houdentwitter:hannekekeultjes twitterde op dinsdag 29-09-2015 om 23:28:43Mansveld verwart miljard met miljoen. Van Miltenburg: "Ik denk dat u miljoen bedoelt. Dan valt het nog wel mee, als je het zo bekijkt." Uhm? reageer retweet
Gelukkig voor ons zal ze dat waarschijnlijk nooit leren.quote:Op dinsdag 29 september 2015 23:57 schreef TheVulture het volgende:
Wanneer leert ze nou eens dat ze soms echt beter haar mond kan houdentwitter:hannekekeultjes twitterde op dinsdag 29-09-2015 om 23:28:43Mansveld verwart miljard met miljoen. Van Miltenburg: "Ik denk dat u miljoen bedoelt. Dan valt het nog wel mee, als je het zo bekijkt." Uhm? reageer retweet
Ik zie er de humor wel van in.quote:Op dinsdag 29 september 2015 23:57 schreef TheVulture het volgende:
Dit. De kritiek op haar is niet mals, maar de kamerfracties snappen dat het voor haar persoonlijk erg schadelijk is om haar tussentijds weg te sturen. Na de volgende verkiezingen - als ze überhaupt al terugkeert op de VVD-kandidatenlijst - wordt ze met geen mogelijkheid herkozen.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:47 schreef rubbereend het volgende:
ze sukkelt zich gewoon naar het einde van haar periode
ze gaat echt geen prominente plaats krijgenquote:Op woensdag 30 september 2015 22:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit. De kritiek op haar is niet mals, maar de kamerfracties snappen dat het voor haar persoonlijk erg schadelijk is om haar tussentijds weg te sturen. Na de volgende verkiezingen - als ze überhaupt al terugkeert op de VVD-kandidatenlijst - wordt ze met geen mogelijkheid herkozen.
Ze zal wel worden weggepromoveerd tot burgemeester of zo.quote:Op maandag 5 oktober 2015 22:07 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ze gaat echt geen prominente plaats krijgen
In Wassenaar hebben ze nog iemand nodig.quote:Op maandag 5 oktober 2015 22:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ze zal wel worden weggepromoveerd tot burgemeester of zo.
En? Het is toch geen voetbalelftal voor F-pupillen of verstandelijk gehandicaptewaarbij de verliezer een beker moet krijgen omdat ook die een winnaar moet zijn?quote:Op woensdag 30 september 2015 22:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit. De kritiek op haar is niet mals, maar de kamerfracties snappen dat het voor haar persoonlijk erg schadelijk is om haar tussentijds weg te sturen.
Ook niet echt een groot vermogen tot zelfreflectie, klaarblijkelijk.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 07:46 schreef borisz het volgende:
Ze was al boos dat Ankie Broekers herkozen werd in de Eerste Kamer. Want ze wil door. Dit verkleint haar kansen op herverkiezing. Aldus de stemmen in de wandelgangen.
Met dit track record kun je inderdaad beter "een andere uitdaging gaan zoeken"quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 07:48 schreef Reya het volgende:
[..]
Ook niet echt een groot vermogen tot zelfreflectie, klaarblijkelijk.
denkt ze echt dat meer stemmen dan alleen de VVD gaat krijgen?quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 07:46 schreef borisz het volgende:
Ze was al boos dat Ankie Broekers herkozen werd in de Eerste Kamer. Want ze wil door. Dit verkleint haar kansen op herverkiezing. Aldus de stemmen in de wandelgangen.
Het goede nieuws is dan ook dat er weinig functies zijn die geen uitdaging voor Van Miltenburg vormen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 11:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Met dit track record kun je inderdaad beter "een andere uitdaging gaan zoeken"
quote:Vriendschap en politiek gaan slecht samen. Mensen die graag met zichzelf pronken staan anderen nu eenmaal snel op de tenen. Mijn favoriete groep ruziezoekers is het presidium – het dagelijks bestuur – van de Tweede Kamer. Wie de stuurloze wanorde onder Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg (VVD) wil begrijpen, moet bij het presidium beginnen.
Het presidium vergadert meestal op woensdagochtend, vanaf een uur of negen. Met een beetje mazzel verschijnen de eerste berichtjes over vijandigheid en venijn al op mijn telefoonschermpje nog voordat ik op Den Haag Centraal aankom. Honger naar conflict.
En die vergaderingen zit Van Miltenburg, met haar allure van overspannen schooldirecteur, dan dus voor.
Het is Nederland in het klein. Iedereen vertegenwoordigd, iedereen een mening – niemand die luistert. Je hebt er mensen als de watervlugge oud-diplomaat Van Veldhoven (D66), oud-journalist Elias (VVD), nationalist Bosma (PVV), de Nederlands-Marokkaanse Arib (PvdA) en de Limburgse conservatief Knops (CDA). Regenboognatie in depressiestand: de ergernis over elkaars stijl is er zo groot dat het presidium vaak niet eens aan zijn meningsverschillen toekomt.
Mijn favoriete groep ruziezoekers vergadert op woensdagochtend
Zo ging het ook drie weken terug, toen het presidium wilde napraten over Wilders’ ‘nepparlement’ tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen. De voorzitter greep niet in, presidiumleden wilden opheldering, Van Miltenburg wist de geseling te ontlopen: vlak voordat het ‘nepparlement’ aan de orde kwam, besloot ze de vergadering af te kappen. Verplichtingen elders.
Zodoende kreeg Stientje van Veldhoven pas vorige week woensdag, drie weken later, onder agendapunt 8, de kans de voorzitter op haar fout aan te spreken. De meeste anderen steunden haar. Dus toen Fritsma (PVV) nog diezelfde dag ‘nepparlement’ herhaalde, diende ze hem van repliek. Toen wel.
En gisteren, tijdens het vluchtelingendebat, bleek dat de voorzitter haar laatste beetje gezag kwijt is. Verwarring en wanorde. Tot ieders verwondering greep ze in toen Buma sprak over Wilders’ „nepfractie”: dat woord hoorde Buma niet te gebruiken, zei ze. En toen Wilders Pechtold straffeloos voor „grote nul” uitmaakte, kwam de voorzitter pas in actie nadat partijgenoot Zijlstra haar erop aansprak.
Een symbolisch moment. De meeste oppositiepartijen zegden binnenskamers hun vertrouwen in Van Miltenburg allang op. Ook de PvdA zag het vorig jaar niet meer zitten, maar liet de keuze aan coalitiegenoot VVD. De VVD liet de keuze aan de voorzitter zelf.
Er is dus nog één zetje nodig, en gisteren bleek dat het onvermijdelijke steeds dichterbij komt. Tot die tijd geldt: elke Kamer krijgt de nepvoorzitter die ze verdient.
Inderdaad zeg, ik durf amper naar buiten! Wat een chaos! Dat het land gewoon bestuurd wordt is een mythe!!11! Nederland bungelt onderaan alle lijstjes!quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maakt een mooie chaotische, onbestuurbare banenenrepubliek van dit land.
Windowdressing kan niet verhullen dat Nederland een land in verval is.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:36 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Inderdaad zeg, ik durf amper naar buiten! Wat een chaos! Dat het land gewoon bestuurd wordt is een mythe!!11! Nederland bungelt onderaan alle lijstjes!
Dit land wordt elk jaar beter sinds jouw en mijn geboorte en dat gaat gewoon zo door.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Windowdressing kan niet verhullen dat Nederland een land in verval is.
Die dame in de Eerste Kamer is toch ook van de VVD? Het contrast met Van Miltenburg is schril...quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:43 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maakt een mooie chaotische, onbestuurbare banenenrepubliek van dit land.
vernietigendquote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:11 schreef borisz het volgende:
Tom Jan Meeus over Mevrouw de Voorzitter http://www.nrc.nl/next/20(...)epvoorzitter-1546834
[..]
Die spelen met 7quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 01:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is toch geen voetbalelftal voor F-pupillen
Mijn favoriete groep ruziezoekers vergadert op woensdagochtend.quote:
Dat wel maar ik vond haar ook niet zo'n goede indruk maken met haar paniekvoetbal omtrent het "nepparlement". Ze had het beter genegeerd. Bovendien is de stelling valide aangezien steeds meer de EU bepaalt wat er hier gebeurt en het steeds minder wordt bepaald door onze eigen volksvertegenwoordigers. Je kan dan stellen dat die indirect de baas zijn aangezien de eerste ministers van de landen die lid zijn van de EU de opperbaas zijn maar dat vind ik wat te optimistisch.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 16:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Die dame in de Eerste Kamer is toch ook van de VVD? Het contrast met Van Miltenburg is schril...
Ze vinden zichzelf erg belangrijk en dan is nepparlement een gevoelige belediging.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat wel maar ik vond haar ook niet zo'n goede indruk maken met haar paniekvoetbal omtrent het "nepparlement". Ze had het beter genegeerd. Bovendien is de stelling valide aangezien steeds meer de EU bepaalt wat er hier gebeurt en het steeds minder wordt bepaald door onze eigen volksvertegenwoordigers. Je kan dan stellen dat die indirect de baas zijn aangezien de eerste ministers van de landen die lid zijn van de EU de opperbaas zijn maar dat vind ik wat te optimistisch.
Volgens mij komt het daar inderdaad op neer.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 17:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ze vinden zichzelf erg belangrijk en dan is nepparlement een gevoelige belediging.
In plaats van daarboven te staan en gewoon een verduidelijking te vragen waarom iemand nepparlement zegt.
De voorzitter houdt de orde in de vergadering van het parlement, dan hoeft ze niet toe te staan dat dat parlement op dat moment zelf ter discussie wordt gesteld. Wilders mag dat buiten de kamer zo vaak roepen als hij wil.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat wel maar ik vond haar ook niet zo'n goede indruk maken met haar paniekvoetbal omtrent het "nepparlement". Ze had het beter genegeerd. Bovendien is de stelling valide aangezien steeds meer de EU bepaalt wat er hier gebeurt en het steeds minder wordt bepaald door onze eigen volksvertegenwoordigers. Je kan dan stellen dat die indirect de baas zijn aangezien de eerste ministers van de landen die lid zijn van de EU de opperbaas zijn maar dat vind ik wat te optimistisch.
Neuh, Nederland verpaupert en verarmt in rap tempo. Gidsland of modelland waar de rest van de wereld tegenop kijkt is het allang niet meer.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 15:18 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dit land wordt elk jaar beter sinds jouw en mijn geboorte en dat gaat gewoon zo door.
Nederland
Voorzitter van Eerste Kamer heeft het natuurlijk makkelijker. Is ook geen topper en bovendien enorm hooghartig.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 10:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Voorzitter van Eerste Kamer heeft het natuurlijk makkelijker. Is ook geen topper en bovendien enorm hooghartig.
Een goede voorzitter stroomlijnt het werk van de EK en dat gebeurt niet.
Dat is een open deur, die rol verloor Nederland eind jaren 90/begin jaren 0. Momenteel is Noorwegen het gidsland (geen schulden, weinig criminaliteit, goed draaiende economie, stabiel, weinig verspilling van talent, goede statistieken m.b.t. zorg etc.), Nederland zou er verstandig aan doen dat eens in te gaan zien.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 10:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Neuh, Nederland verpaupert en verarmt in rap tempo. Gidsland of modelland waar de rest van de wereld tegenop kijkt is het allang niet meer.
Wij hebben nu eenmaal de Noorse olievoorraden niet. Move along, dus.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 15:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens.
[..]
Dat is een open deur, die rol verloor Nederland eind jaren 90/begin jaren 0. Momenteel is Noorwegen het gidsland (geen schulden, weinig criminaliteit, goed draaiende economie, stabiel, weinig verspilling van talent, goede statistieken m.b.t. zorg etc.), Nederland zou er verstandig aan doen dat eens in te gaan zien.
Het meest opvallende van Nederland in de afgelopen 10 jaar: een sterk toenemende tweedeling, steeds meer tokkies en aan de andere kant een klein deel van de bevolking wat steeds beter af is.
We hebben wel de Groningse gasvelden. Maar waar de Noren al hun olieopbrengsten opgespaard hebben zodat het land nu absurd rijk is, hebben wij al onze inkomsten in de verzorgingsstaat gepompt die nu nauwelijks nog zonder gasopbrengst kan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:56 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wij hebben nu eenmaal de Noorse olievoorraden niet. Move along, dus.
Véél te gemakkelijk! Als je je een beetje zou verdiepen in het lot van de meeste landen die plotseling zo'n voorraad ontdekken, waaronder Nederland (google maar eens met the Dutch disease), dan zou je begrijpen dat er goed beleid achter zit en dat dat beleid hetgeen is wat het verschil maakt. Het gaat bovendien om veel meer dan enkel het geld, zo heeft Noorwegen veel betere gevangenissen en een goed rehabilitatieprogramma terwijl Nederland vooral veel draaideurcriminelen heeft die regelmatig onze ouderwetse gevangenissen blijven bezoeken. Zomaar een voorbeeldje.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:56 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wij hebben nu eenmaal de Noorse olievoorraden niet. Move along, dus.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
We hebben wel de Groningse gasvelden. Maar waar de Noren al hun olieopbrengsten opgespaard hebben zodat het land nu absurd rijk is, hebben wij al onze inkomsten in de verzorgingsstaat gepompt die nu nauwelijks nog zonder gasopbrengst kan.
Hoe verschillend kun je het aanpakken.
Anderzijds is ze al een jaar of 3 lang een lame duck en werd ze steeds maar gered. Waarom ze het doen is voor mij een raadsel, als je iets om haar geeft dan wil je haar dat toch niet aandoen en dan 'promoveer' je haar weg naar een provincie (cvdk) of gemeente (burgemeester)?quote:Wat meer OT dan: ik voorspel dat het niet lang duurt voor Van Miltenburg weg is. Ze maakt zo'n zwakke en onzekere indruk en stapelt fout op fout.
Vanzelfsprekend hebben wij in het verleden dingen verkeerd aangepakt, maar is het niet zo dat de Noorse olie- en gasvoorraden véél groter zijn dan de Groningse gasbulten? Nederland en Noorwegen praktisch gelijkschakelen omdat wij allebei natuurlijke voorraden hebben is pas gemakkelijk. En dat Noorwegen betere gevangenissen heeft lijkt mij van marginaal politiek en economisch belang.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Véél te gemakkelijk! Als je je een beetje zou verdiepen in het lot van de meeste landen die plotseling zo'n voorraad ontdekken, waaronder Nederland (google maar eens met the Dutch disease), dan zou je begrijpen dat er goed beleid achter zit en dat dat beleid hetgeen is wat het verschil maakt. Het gaat bovendien om veel meer dan enkel het geld, zo heeft Noorwegen veel betere gevangenissen en een goed rehabilitatieprogramma terwijl Nederland vooral veel draaideurcriminelen heeft die regelmatig onze ouderwetse gevangenissen blijven bezoeken. Zomaar een voorbeeldje.
Makkelijk propagandaslachtoffer gespot.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
We hebben wel de Groningse gasvelden. Maar waar de Noren al hun olieopbrengsten opgespaard hebben zodat het land nu absurd rijk is, hebben wij al onze inkomsten in de verzorgingsstaat gepompt die nu nauwelijks nog zonder gasopbrengst kan.
Natuurlijk zijn de Noorse voorraden veel groter. Maar het gaat om het beleid. Noorwegen had exponentieel in welvaart kunnen groeien maar ze hebben er bewust voor gekozen die welvaart op te sparen en uit te stellen omdat de bronnen nou eenmaal ooit opraken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:03 schreef Morendo het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend hebben wij in het verleden dingen verkeerd aangepakt, maar is het niet zo dat de Noorse olie- en gasvoorraden véél groter zijn dan de Groningse gasbulten? Nederland en Noorwegen praktisch gelijkschakelen omdat wij allebei natuurlijke voorraden hebben is pas gemakkelijk. En dat Noorwegen betere gevangenissen heeft lijkt mij van marginaal politiek en economisch belang.
Verlicht me dan, alsjeblieftquote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Makkelijk propagandaslachtoffer gespot.
Chapeau voor Noorwegen maar gedane zaken nemen geen keer. Lijkt me overigens wel een goed onderwerp voor een Parlementair Onderzoek. Of is dat er al een keer geweest?quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de Noorse voorraden veel groter. Maar het gaat om het beleid. Noorwegen had exponentieel in welvaart kunnen groeien maar ze hebben er bewust voor gekozen die welvaart op te sparen en uit te stellen omdat de bronnen nou eenmaal ooit opraken.
Daarom hebben ze vandaag de dag 5 triljoen (!) euro in kas, oftewel meer dan een miljoen euro per inwoner, terwijl de staatsschuld rond de 25% ligt.
Je kunt net zo goed zeggen dat de aardgasbaten zijn opgegaan aan de zorg, defensie, het onderwijs of belastingkortingen in het hogere segment zoals de HRA. Als ik me niet vergis heeft Noorwegen een ruimhartiger verzorgingsstaat dan Nederland.quote:
Het onderwijs, de zorg en belastingkortingen (ook in het hogere segment) zijn natuurlijk net zo goed onderdelen van de verzorgingsstaat. Ik had het niet enkel over uitkeringen of bijstand.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt net zo goed zeggen dat de aardgasbaten zijn opgegaan aan de zorg, defensie, het onderwijs of belastingkortingen in het hogere segment zoals de HRA. Als ik me niet vergis heeft Noorwegen een ruimhartiger verzorgingsstaat dan Nederland.
Ik ben er ook voor dat je dergelijke opbrengsten gebruikt om te investeren ipv consumeren. Maar als iets gewoon in de rijksbegroting wordt meegenomen dan gaat het niet alleen op aan de verzorgingsstaat, dat is goedkope retoriek van de tegenstanders daarvan, die maar wat makkelijk wordt nageblaat door andere onnadenkenden.
Het gaat veel meer om wat je doet met wat je hebt dan om wat je hebt, binnen deze context. Ja, Noorwegen heeft meer waarde aan grondstoffen per inwoner sinds die tijd dan Nederland. Noorwegen heeft echter goed beleid gehad, Nederland heeft het geld te veel over de balk gesmeten. Rutte en de VVD hebben daar trouwens de laatste jaren ook flink aan bijgedragen door het FES-potje af te schaffen. Je kan die bonus investeren in iets waarmee je in de toekomst veel meer waarde krijgt (in dit geval onderwijs en onderzoek) of het verspillen aan zaken die heel erg tijdelijke waarde hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:03 schreef Morendo het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend hebben wij in het verleden dingen verkeerd aangepakt, maar is het niet zo dat de Noorse olie- en gasvoorraden véél groter zijn dan de Groningse gasbulten? Nederland en Noorwegen praktisch gelijkschakelen omdat wij allebei natuurlijke voorraden hebben is pas gemakkelijk.
Jij mist compleet het punt. Ik gaf nochtans aan dat dit slechts een van de vele niet-economische voorbeelden is waaruit eveneens blijkt dat Noorwegen haar zaakjes veel beter in orde heeft dan Nederland, waaruit eens te meer blijkt dat Nederland er verstandig aan zou doen om van dit gidsland te leren. Het is trouwens nogal onnozel om te veronderstellen dat het van marginaal politiek en economisch belang is. Criminaliteit en de 'bestrijding' daarvan kost de samenleving erg veel geld, me dunkt dat het veel verschil maakt of dat 1 op 5 (Noorwegen) of 4 op 5 (Nederland) criminelen recidiveert. Bovendien zijn er wel meer grote belangen dan enkel de economische belangen, helaas lijken veel Nederlanders tegenwoordig moeite te hebben om dat te begrijpen.quote:En dat Noorwegen betere gevangenissen heeft lijkt mij van marginaal politiek en economisch belang.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe verschillend kun je het aanpakken.
Wat meer OT dan: ik voorspel dat het niet lang duurt voor Van Miltenburg weg is. Ze maakt zo'n zwakke en onzekere indruk en stapelt fout op fout.
Dat zag ik maar even door de vingers. We hebben het geld inderdaad niet alleen voor linkse doeleindes over de balk gesmeten, de HRA was juist een cadeautje voor de VVD66-achterban.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Makkelijk propagandaslachtoffer gespot.
Zijn punt was dat ook een aanzienlijk deel van de gasopbrengsten werd gespendeerd aan belastingverlaging van de 0,1% (het meest), 1% (nog meer), 10% (meer) en 25%. De uitgaven aan de verzorgingsstaat, die jij m.i. trouwens te ruim neemt (onderwijs?), bedragen slechts een klein deel van het geheel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het onderwijs, de zorg en belastingkortingen (ook in het hogere segment) zijn natuurlijk net zo goed onderdelen van de verzorgingsstaat. Ik had het niet enkel over uitkeringen of bijstand.
En ik snap je punt niet zo goed waarom het anders zou zijn als het opgenomen wordt in de rijksbegroting. We moeten ook niet overdrijven om welke bedragen het gaat natuurlijk. Afgelopen jaren bedroegen de aardgasbaten rond de 5% van de totale overheidsinkomsten. Dus nee, het is inderdaad onzin om te veronderstellen dat het aardgas alleen verantwoordelijk is voor de verzorgingsstaat. Het blijft echter wel het geval dat wij, als onze gasvelden zijn uitgeput, niet veel meer aan aardgasbaten zullen binnenkrijgen. Er ontstaat dus een onvermijdelijk begrotingstekort dat opgevuld moet worden met ofwel een hogere staatsschuld, ofwel hogere collectieve bijdragen van de burgers. Wat dat betreft hebben ze in Noorwegen beter beseft wat voor unieke kans er lag, en met welke verantwoordelijkheid daarmee moet worden omgesprongen.
Zo beter? Ik roeptoeter echt niet alleen maar na wat ik hoor.
In Noorse kronen en het zijn biljoenen geen triljoenen. Hebben ze nog steeds een behoorlijk appeltje voor de dorst natuurlijk. Zit voor het grootste deel in hun pensioenfonds wat het grootste van Europa isquote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Daarom hebben ze vandaag de dag 5 triljoen (!) euro in kas, oftewel meer dan een miljoen euro per inwoner, terwijl de staatsschuld rond de 25% ligt.
Oh, dat had ik gemistquote:Op vrijdag 16 oktober 2015 18:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
In Noorse kronen en het zijn biljoenen geen triljoenen. Hebben ze nog steeds een behoorlijk appeltje voor de dorst natuurlijk. Zit voor het grootste deel in hun pensioenfonds wat het grootste van Europa is
Zoals vaker besproken vloeit ook een groter deel de collectieve kassen in ipv naar Exxon en Shell.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Véél te gemakkelijk! Als je je een beetje zou verdiepen in het lot van de meeste landen die plotseling zo'n voorraad ontdekken, waaronder Nederland (google maar eens met the Dutch disease), dan zou je begrijpen dat er goed beleid achter zit en dat dat beleid hetgeen is wat het verschil maakt. Het gaat bovendien om veel meer dan enkel het geld, zo heeft Noorwegen veel betere gevangenissen en een goed rehabilitatieprogramma terwijl Nederland vooral veel draaideurcriminelen heeft die regelmatig onze ouderwetse gevangenissen blijven bezoeken. Zomaar een voorbeeldje.
Dat lijkt me wel een bijzonder ruime definitie van het begrip verzorgingsstaat. Het ziet toch vooral op sociale zekerheid en verplichte sociale verzekeringen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 17:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het onderwijs, de zorg en belastingkortingen (ook in het hogere segment) zijn natuurlijk net zo goed onderdelen van de verzorgingsstaat. Ik had het niet enkel over uitkeringen of bijstand.
Zoals ik al zei deel ik het verwijt dat de Nederlandse overheid de aardgasbaten gewoon heeft meegenomen als inkomsten in de rijksbegroting. Alleen als je stelt dat het opgegaan is aan de verzorgingsstaat dan doe je alsof de sociale zekerheid daar de schuld van is. Het wordt dan ook zo gesteld door mensen die iets tegen de sociale zekerheid hebben, dat mag je hebben, maar de link met de aardgasbaten is even onjuist als propagandistisch.quote:En ik snap je punt niet zo goed waarom het anders zou zijn als het opgenomen wordt in de rijksbegroting. We moeten ook niet overdrijven om welke bedragen het gaat natuurlijk. Afgelopen jaren bedroegen de aardgasbaten rond de 5% van de totale overheidsinkomsten. Dus nee, het is inderdaad onzin om te veronderstellen dat het aardgas alleen verantwoordelijk is voor de verzorgingsstaat. Het blijft echter wel het geval dat wij, als onze gasvelden zijn uitgeput, niet veel meer aan aardgasbaten zullen binnenkrijgen. Er ontstaat dus een onvermijdelijk begrotingstekort dat opgevuld moet worden met ofwel een hogere staatsschuld, ofwel hogere collectieve bijdragen van de burgers. Wat dat betreft hebben ze in Noorwegen beter beseft wat voor unieke kans er lag, en met welke verantwoordelijkheid daarmee moet worden omgesprongen.
Zo beter? Ik roeptoeter echt niet alleen maar na wat ik hoor.
Zo is het inderdaad. Wij hadden een troef die wij steeds meer verwaarlozen: Kok meer dan Lubbers, Balkenende meer dan Kok en Rutte meer dan Balkenende, het niet verspillen van talent. 'Landen' zoals de USA kunnen een aantal dingen beter ons, zij hebben ook een hele grote zwakte, ze verspillen gigantisch veel talent. Voor de mensen die goed af zijn maakt het niet zo veel uit welk systeem je hebt, zij redden zich wel. Voor de rest van de bevolking is het systeem wat wij vroeger hadden en wat ze ten noorden van ons nog steeds hebben beter. Voor de totale welvaart werkt het zeker niet nadelig, wel blijkt uit tal van statistieken dat mensen gelukkiger zijn met zo'n systeem en dat geldt voor alle groepen mensen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 19:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel een bijzonder ruime definitie van het begrip verzorgingsstaat. Het ziet toch vooral op sociale zekerheid en verplichte sociale verzekeringen.
[..]
Zoals ik al zei deel ik het verwijt dat de Nederlandse overheid de aardgasbaten gewoon heeft meegenomen als inkomsten in de rijksbegroting. Alleen als je stelt dat het opgegaan is aan de verzorgingsstaat dan doe je alsof de sociale zekerheid daar de schuld van is. Het wordt dan ook zo gesteld door mensen die iets tegen de sociale zekerheid hebben, dat mag je hebben, maar de link met de aardgasbaten is even onjuist als propagandistisch.
In het bijzonder in de vergelijking met Noorwegen slaat nog veel harder de plank mis, want dat is een zeer ruimhartige verzorgingsstaat. Hun niveau van welvaart is dan ook maar voor een heel beperkt deel verklaard door de oliebaten, juist omdat die zijn geinvesteerd ipv geconsumeerd. Noorwegen is al langer zeer welvarend voordat de dikke vruchten van die investeringen konden worden geplukt. Zowel de verzorgingsstaat als de beslissing de oliebaten te investeren als de hoge welvaart zijn dan ook producten van dezelfde gedachtengang, de Noorse staat investeert met het oog op de lange termijn in het hele volk en de gehele samenleving, en dat levert nou eenmaal meer op dan grote delen van het aanwezige talent en potentieel van de burgers laten verpieteren in armoede, zoals ook andere landen met een uitgebreide verzorgingsstaat laten zien. Maar niet elke verzorgingsstaat investeert ook goed in zijn bevolking, zoals Nederland laat zien.
We haakten even in op Klopkoek zijn terechte opmerking dat Nederland al heel erg lang geen gidsland meer is, Klopkoek werd hiertoe aangezet door Kaas die als 'liberaal' (VVD66 hoek) vrolijk deed alsof alles goed gaat in Nederland.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 18:53 schreef Wombcat het volgende:
Die aardgas heeft best weinig te maken met het voorzitterschap van Van Miltenburg.
Dat werd ook gezegd bij de pogingen om een zetel bij de VN Veiligheidsraad te krijgen. Maar dat ligt ook aan de politici en kwaliteit van bestuur, en zo is er weer een bruggetje naar dit topic.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 00:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We haakten even in op Klopkoek zijn terechte opmerking dat Nederland al heel erg lang geen gidsland meer is, Klopkoek werd hiertoe aangezet door Kaas die als 'liberaal' (VVD66 hoek) vrolijk deed alsof alles goed gaat in Nederland.
Het is door deze houding ook niet gek dat de aantrekkingskracht van VVD/D66 voor veel middenklasse-Nederlanders groter is dan die van partijen zoals PVV/SP, waar toch het doemdenken prevaleert boven een optimistisch toekomstbeeld. Me dunkt dat de gemiddelde huizenkoper met een gewone baan liever een partij volgt die de toekomst zonnig schetst dan een partij die roept dat het binnen enkele jaren uit is met de vaste baan en de huizenbubble zal knappen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 00:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We haakten even in op Klopkoek zijn terechte opmerking dat Nederland al heel erg lang geen gidsland meer is, Klopkoek werd hiertoe aangezet door Kaas die als 'liberaal' (VVD66 hoek) vrolijk deed alsof alles goed gaat in Nederland.
Ik ben het met je eens dat linkse partijen het om die reden in het algemeen moeilijker hebben dan rechtse partijen om stemmen te krijgen. In de USA zie je ook dat veel mensen die Republikeins stemmen dit doen omdat de partij succesvol appelleert aan het optimisme van de stemmer. "Jij bent nu arm maar ook jij kan rijk worden."quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het is door deze houding ook niet gek dat de aantrekkingskracht van VVD/D66 voor veel middenklasse-Nederlanders groter is dan die van partijen zoals PVV/SP, waar toch het doemdenken prevaleert boven een optimistisch toekomstbeeld.
Ik snap daarom ook nog steeds niet dat er weinig progressieve/optimistische geluiden te horen zijn op links. De uitspraak van Spekman ("Nivelleren is een feestje") is zo'n beetje het laatste wapenfeit van opgewekt socialisme. Verder is het toch in z'n achteruit, mopperen op de neoliberalisering, kiezers het idee geven dat de strijd verloren is/wordt en zo nu en dan wat verworven rechten verdedigen in het debat. Ik mis de vrolijkheid en als het mij opvalt, dan zal het Jan Modaal of de middenklasse millennial ook opvallen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat linkse partijen het om die reden in het algemeen moeilijker hebben dan rechtse partijen. In de USA zie je ook dat veel mensen die Republikeins stemmen dit doen omdat de partij succesvol appelleert aan het optimisme van de stemmer. "Jij bent nu arm maar ook jij kan rijk worden."
Dat dat voor 90% van hen geen haalbare kaart is negeert de stemmer aangezien die stemmer graag wil geloven dat hij wel een van de lucky few is. Het is een beetje een oneerlijke strijd en misschien verklaart dit wel gedeeltelijk hoe het mogelijk is dat een partij die een zeer kleine minderheid van de kiezers in de kaart speelt een meer dan evenredig deel van de kiezers aantrekt. In Nederland meen ik net als jij hetzelfde te zien bij de VVD en de D66. Op zich zal het qua percentages nog wel aardig kloppen als je het aandeel afzet tegen de inkomensverdeling en het (voorgenomen) beleid maar als je er rekening mee houdt dat slechts een deel van die mensen om die reden op die partijen stemt dan lijkt het er op dat het optimisme van de mens hen ook extra stemmen oplevert.
Als sociaaldemocraat/socialist heb ik geen moeite met die opmerking maar ik zie wel in hoe verschrikkelijk naïef het van Spekman is om niet in te zien dat het als een rode lap op een stier werkt bij een deel van het potentiële electoraat.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik snap daarom ook nog steeds niet dat er weinig progressieve/optimistische geluiden te horen zijn op links. De uitspraak van Spekman ("Nivelleren is een feestje") is zo'n beetje het laatste wapenfeit van opgewekt socialisme.
Ik zou inderdaad graag meer visie op de toekomst zien, op wat je moet aanpassen en hoe je dat kan doen in plaats van enkel terug te kijken. Het is prima om achteraf te stellen dat bepaald beleid niet goed heeft uitgepakt maar kom vervolgens met concrete oplossingen. Hoewel het niet gemakkelijk is om vrolijk te zijn als je bedenkt wat de consequenties van zulk beleid zijn moet je dat inderdaad toch wel op een zekere manier opbrengen als je als partij aantrekkelijk wil zijn. Samsom doet dat trouwens wel prima, hem valt als woordvoerder weinig te verwijten. In hoeverre hij een goede leider is weet ik niet.quote:Verder is het toch in z'n achteruit
Och, genoeg hippies die pas rond hun 40e kinderen kregen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:21 schreef Klopkoek het volgende:
De kinderen van babyboomers/hippies studeren niet meer hoor
Owja, wie gebruikte ook alweer de red pill VS blue pill analogie... Misschien is dat ook de oplossing voor het Miltenburg probleem nietwaar
Oh, zeker, er zijn zure elementen. Ik zou Teeven en Opstelten (cum suis) geen lachebekjes willen noemen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:28 schreef Klopkoek het volgende:
Tsja, laatgeboren kinderen zijn niet ideaal.
Verder heeft de VVD nog genoeg zure elementen in hun houding.
Wouter Bos was niet zo zuur, Diederis Samsom is niet bepaald zuur, Plasterk is niet bepaald zuur.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Oh, zeker, er zijn zure elementen. Ik zou Teeven en Opstelten (cum suis) geen lachebekjes willen noemen.
Toch zijn mensen als Rutte, Schippers, Wiebes en Blok wel een stuk optimistischer dan hun PvdA-tegenhangers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder speelt het mee dat de PvdA ook wel wat meer redenen heeft om zuur te zijn dan de VVD. De PvdA bekommert zich om mensen die aan de kant zitten waar de klappen vallen, de VVD bekommert zich om de bovenmodale tweeverdieners.In de jaren 60 konden veel mensen nog niet studeren (geen geld voor), in de jaren 70 en 80 was het te ruimhartig, in de jaren 90 (tweede helft) en 0 sober en tegenwoordig wordt het studeren ontmoedigd, het kan wel nog maar je moet dan bereid zijn om een schuld aan te gaan.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 18:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Och, genoeg hippies die pas rond hun 40e kinderen kregen.
Daarnaast zijn babyboomers technisch gezien geboren tussen '45 en '55.
Mijn oom en tante uit 1953 hebben toch echt twee studerende dochters.
Die ook nog eens veel rechtser zijn dan hun ouders.
[ Bericht 16% gewijzigd door Bram_van_Loon op 28-10-2015 17:33:42 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik wil haar hier niet de schuld van geven, maar nu de kamervoorzitter iets belangrijks en bijzonders moet doen zitten we opgescheept met een intellectuele lichtgewicht die haar rol niet snapt en structureel het partijbelang voor laat gaan.quote:Op woensdag 11 november 2015 22:04 schreef rubbereend het volgende:
Nu krijgt ze dit: POL / OM: Eén/meerdere fractievoorzitters heeft gelekt uit Commissie Stiekem
ben benieuwd
De sfeer in het Presidium onder haar is al zo lekker
Eens, zoals ook de eerste kamer er is een wet inhoudelijk te toetsen, en niet om oppositie te voeren tegen de regering.quote:Op zondag 20 september 2015 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je kunt dan ook niet experimenteren met de rol van de kamervoorzitter. Die is er niet om partijgenoten hun zegje te laten doen of de regering te faciliteren, die is er voor alle kamerleden. Het is de vergadering van de tweede kamer en de regering wordt ontboden, het is geen podium voor de regering om zich aan de kiezer te presenteren.
Mja, maar dat lichtgewicht zijn is sowieso een probleem in de kamer, zitten niet echt de scherpste mesjesquote:Op donderdag 12 november 2015 10:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wil haar hier niet de schuld van geven, maar nu de kamervoorzitter iets belangrijks en bijzonders moet doen zitten we opgescheept met een intellectuele lichtgewicht die haar rol niet snapt en structureel het partijbelang voor laat gaan.
Dat ziet er niet goed uitquote:http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)iet-van-de-VVD.dhtml
Tweede Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg krijgt niet langer de onvoorwaardelijke steun van haar eigen partij de VVD. Volgens de partijtop 'staat ze er alleen voor'. Als ze komende week nog verder in de problemen komt in de debatten rond de omstreden deal met crimineel Cees H., hoeft ze niet op hulp te rekenen.
De problemen waarin ze terecht is gekomen door een anonieme klokkenluidersbrief te vernietigen, mag ze zelf oplossen, vindt de partijtop. ,,Ze moet zelf naar de overkant zwemmen'', zegt een prominente VVD'er. ,,Zijlstra pikt haar niet met een bootje op.'' Een andere invloedrijke liberaal stelt dat Van Miltenburg het zelf mag uitzoeken. ,,Iedereen is er helemaal klaar mee."
Diverse partijen klagen al langer over Van Miltenburg. Waar de VVD haar lange tijd de hand boven het hoofd hield, wordt zij nu door een aanhoudende reeks incidenten als een risico voor de partij gezien. Intern heeft Van Miltenburg veel krediet verspeeld. Waar de fractievoorzitters van de regeringscoalitie Zijlstra (VVD) en Samsom (PvdA) haar eerder nog openlijk in bescherming namen, is zij die beschermde status nu kwijt.
Opheldering
Van Miltenburg heeft gistermiddag 37 vragen van Tweede Kamerleden gekregen, waarin zij opheldering moet verschaffen over de omgang met een klokkenluidersbrief. Daaruit bleek dat een deal die haar VVD-collega Fred Teeven als officier van justitie met crimineel H. had gesloten, niet deugde. De VVD-politica kreeg de brief toegespeeld door een Nieuwsuur-verslaggever en besloot de brief vervolgens te vernietigen. Volgens haar gebeurde dat op verzoek van Nieuwsuur, maar de verslaggever ontkent dat.
Maandagavond moet Van Miltenburg de vragen hebben beantwoord. Daarmee is de kous nog niet af. De Kamer hoort dinsdagmiddag de commissie-Oosting over het vernietigende rapport. Vervolgens is de Kamervoorzitter zelf aan de beurt om gehoord te worden.
Onhandig
Commissievoorzitter Marten Oosting kwalificeerde het handelen van Van Miltenburg eerder als 'minstens onhandig'. Oosting kwam later alsnog in bezit van de brief. Niet door Nieuwsuur, maar 'door een burger, die anders dan Van Miltenburg wél zijn verantwoordelijkheid nam'.
Van Miltenburg zou naar verluidt inmiddels een communicatie-adviseur in de arm hebben genomen. Niet alleen Van Miltenburg zit in het nauw, ook premier Mark Rutte wacht woensdag een lastig debat. Gisteren had Rutte het moeilijk alle vragen van journalisten te beantwoorden. Hij houdt vol dat hij zelf geen fouten heeft gemaakt in de kwestie.
he neeeeee...... ik mocht haar wel....quote:Op zaterdag 12 december 2015 15:13 schreef Ryan3 het volgende:
Om 17.00 u legt Van Miltenburg een verklaring af.
Ik denk dat ze opstapt.
Beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |