abonnement Unibet Coolblue
pi_153176938
quote:
Antwoorden voor Kris
Video op Vimeo
Website ouders Kris
Algemeen
* Nieuw !
Foto's van PW (Pianista Trail)
Kaart van perico

Overzicht camera-instellingen en details alle beschikbare foto's - Perico
Kaarten en kmls (Google Earth) van biodiversiteit en flora & fauna-zones in het Parque La Amistad
Kaartmateriaal Google Earth & BING
De Lijst Kloothommel - uitgebreide lijst met brandende vragen en mogelijke antwoorden - update 20 mei
Uitzending RTL Late Night - Transcriptie door ToniB - Screencaps van "de" afgrond?

Tijdlijn vermissing en vondst Lisanne en Kris - update 22-05-2015
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto's van de wandeling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vondsten Lisanne (+ onderzoeksresultaten huid) en Kris & algemene foto's
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schema met belpogingen en andere activiteiten & Google Maps-kaart - Geruisloos
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interviews, getuigen & zoekacties
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie op video & audio, nieuwslinks en extra informatie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijke gevaren...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de optie; een misdrijf?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fotocollages en schattingen grootte Mirador door FOK!kers - daadwerkelijke grootte onbekend
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kaart- en satellietbeelden van het gebied

HERE - OpenStreetMap - BING - MapCarta - Google Maps

[ Bericht 0% gewijzigd door ootjekatootje op 02-06-2015 09:19:12 ]
pi_153177005
laatste post:
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 01:47 schreef agter het volgende:
Maar wel een compleet nieuwe OP toch?
bij de vorige topic wisseling ging het goed fout.. maar wanneer er wat aan de OP aangepast moet worden, dan hoor ik het graag
pi_153177013
De kaart van Perico is niet de laatste versie, mag de nieuwe versie erin en de oude eruit?
pi_153177478
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 01:59 schreef math1985 het volgende:
De kaart van Perico is niet de laatste versie, mag de nieuwe versie erin en de oude eruit?
Dat en ArcGIS en die oude topografische kaarten onderaan in de OP erbij.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_153178487
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 00:39 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Iedereen mag kiezen of hij/zij mij gelooft of niet.
En harde data?

Een paar van de vele vragen waren
- hoe lang deed je er over................125 min
- zijn er zijpaden............................Ja
- Kun je verkeerd lopen...................Ja
- Heb je vaker gehiked....................Ja
- Ben je mensen tegen gekomen.....Ja
- Had je een gids........................... Ja
enz enz

Voor mij extra reden om te veronderstellen dat ze niet alleen waren.

Maar zoals ik al zei iedereen mag zelf weten wat hij er van vindt
Dat K en L deze hike op eigen houtje hebben ondernomen, gaat er bij mij ook niet in.
pi_153178607
Ik ben je ingetekende kaart aan het bestuderen. We weten feitelijk niet hoe en waar het pad loopt. Dat is een feit. Daarom probeer ik al zo lang een echte kaart in handen te krijgen. Is alleen nog niet gelukt.

quote:
12s.gif Op maandag 1 juni 2015 23:28 schreef El_Matador het volgende:
Hebben we het maanden geleden al over gehad. Het is de enige mogelijkheid, als je de beschrijving van het landschap leest. De enige grote quebrada in het gebied.
We weten niet of Q2=Q. Alejandro. Het is een aanname. Ook daar ben ik nog naar op zoek.

Vraagje: heb jij een poging gedaan om te achterhalen waar die Q. Alejandro stroomt? Heb jij een of andere instantie gebeld in Panama om dat uit te zoeken? (Ik wel namelijk)
pi_153178704
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 01:15 schreef math1985 het volgende:
Wat is ook al weer precies de bron van de tijd waarin K&L de Pianista hebben gelopen? Cameragegevens? We weten niet zeker dat de klok op de camera goed stond ingesteld, toch?
Dat is laatste wifi contact met het centrale park in het dorp. Je kunt het teruglezen in de Telegraaf van oktober.
pi_153179194
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:03 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Dat is laatste wifi contact met het centrale park in het dorp. Je kunt het teruglezen in de Telegraaf van oktober.
Ik herinner me dat daar juist geen tijd bij vermeld was? Of een tijd die niet in de tijdlijn paste?
Voor zover ik weet is de tijd van de start bepaald door foto's die de ouders hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door bladwijzer op 02-06-2015 09:50:18 ]
pi_153179216
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 08:48 schreef gynaika het volgende:

[..]

Dat K en L deze hike op eigen houtje hebben ondernomen, gaat er bij mij ook niet in.
Bij mij wel. Kun je bewijzen dat ze niet alleen waren?
pi_153179288
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 08:56 schreef RapaNui het volgende:
Ik ben je ingetekende kaart aan het bestuderen. We weten feitelijk niet hoe en waar het pad loopt. Dat is een feit. Daarom probeer ik al zo lang een echte kaart in handen te krijgen. Is alleen nog niet gelukt.

[..]

We weten niet of Q2=Q. Alejandro. Het is een aanname. Ook daar ben ik nog naar op zoek.

Vraagje: heb jij een poging gedaan om te achterhalen waar die Q. Alejandro stroomt? Heb jij een of andere instantie gebeld in Panama om dat uit te zoeken? (Ik wel namelijk)

Het is niet aannemelijk dat Q2 officiëel quebrada Alejandro heet, aangezien er al een quebradra met die naam is, ergens anders in Boquete. Kan wel zijn dat hij locaal zo genoemd wordt want lang niet alle quebrada's hebben officiëel een naam en instanties heb je niets aan dan. Daar kom je alleen achter door het aan de locals zelf te vragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door bladwijzer op 02-06-2015 09:51:46 ]
pi_153179452
quote:
18s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:39 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ik herinner me dat daar juist geen tijd bij vermeld was?
Voor zover ik weet is de tijd van de start bepaald door foto's die de ouders hebben.
Er staat een mooie tijdbalk getekend in de Telegraaf. Als het goed is, kun je de link vinden in de OP.
pi_153179565
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:51 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Er staat een mooie tijdbalk getekend in de Telegraaf. Als het goed is, kun je de link vinden in de OP.
Ik ga niet de hele OP doorspitten, als jij refereert aan een artikel kan je een link plaatsen toch?
Zo doe ik het tenminste zelf, een stellige bewering onderbouwen met link naar bron.

Ik zou niet weten waar te zoeken in de OP, ik heb zelf een poosje geleden gepost over dat wiki contact en geen tijdsvermelding kunnen vinden. Als jij dat wel hebt zou ik dat graag zien. Bvd
pi_153179657
quote:
18s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:44 schreef bladwijzer het volgende:
aangezien er al een quebradra met die naam is,
Jij bedoelt cascada Alejandro. Dat is niet hetzelfde.

Je kunt je afvragen of quebrada Alejandro uitkomt in cascada Alejandro, maar dat is nog niet gebleken.
(En dan hebben we het ook over de zuidkant van de CD).

Wat betreft een local benaming: er is lokaal rondgevraagd over Q.Alejandro en zonder resultaat.
Ook de ex-pat hiking amateur club die actief is op BoqueteNing, kent geen Q.Alejandro.

Ik vraag me af of het wel om een local naam gaat, of toch een officiele naam: Alejandro kan best verband houden met Alexander von Humboldt, die nauw samenwerkte met Warszewicz (waren beiden biologen), die Panama overstak, vanuit David/Boquete naar de Caribische zee.
pi_153179783
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 10:01 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Jij bedoelt cascada Alejandro. Dat is niet hetzelfde.

Je kunt je afvragen of quebrada Alejandro uitkomt in cascada Alejandro, maar dat is nog niet gebleken.
(En dan hebben we het ook over de zuidkant van de CD).

Wat betreft een local benaming: er is lokaal rondgevraagd over Q.Alejandro en zonder resultaat.
Ook de ex-pat hiking amateur club die actief is op BoqueteNing, kent geen Q.Alejandro.

Ik vraag me af of het wel om een local naam gaat, of toch een officiele naam: Alejandro kan best verband houden met Alexander von Humboldt, die nauw samenwerkte met Warszewicz (waren beiden biologen), die Panama overstak, vanuit David/Boquete naar de Caribische zee.
Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel quebrada Alejandro zoals ik het zeg
Is gister nog een link naar geplaatst

Op boquete.ning heeft niemand gereageerd op de oproep, dat wil helemaal niet zeggen dat niemand hem kent. Ik had ook niet verwacht dat iemand zou reageren toen ik de oproep las,
de expats in Boquete gaan niet zomaar iedereen ter wille zijn met dat soort info. Verder wil niemand in Boquete het nog over de zaak hebben.
pi_153179834
quote:
18s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 10:06 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel quebrada Alejandro zoals ik het zeg
Is gister nog een link naar geplaatst

Op boquete.ning heeft niemand gereageerd op de oproep, dat wil helemaal niet zeggen dat niemand hem kent. Ik had ook niet verwacht dat iemand zou reageren toen ik de oproep las,
de expats in Boquete gaan niet zomaar iedereen ter wille zijn met dat soort info. Verder wil niemand in Boquete het nog over de zaak hebben.
Mag ik die link dan? Ik kan me cascada Alejandro herinneren. Ik ben bezig met link naar Telegraaf, gaat moeizaam, want moet inladen in Imgur.
pi_153179986
quote:
18s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:57 schreef bladwijzer het volgende:
Ik ga niet de hele OP doorspitten, als jij refereert aan een artikel kan je een link plaatsen toch?
Zo doe ik het tenminste zelf, een stellige bewering onderbouwen met link naar bron.
Hier is de link.
http://i.imgur.com/GQ9a5fC.jpg?1

Als er verwezen wordt naar de Telegraaf van oktober, dan gaat het om dit artikel. Goed bewaren :)
pi_153179991
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 10:09 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Mag ik die link dan? Ik kan me cascada Alejandro herinneren. Ik ben bezig met link naar Telegraaf, gaat moeizaam, want moet inladen in Imgur.
Die link die pas geplaatst was ging idd over de cascade ik had zelf een tijdje geleden een link gevonden naar een quebrada Alejandro(a) maar die was ergens anders in Bocas. Moet ik weer terugzoeken dan.
pi_153180121
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 10:15 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Hier is de link.
http://i.imgur.com/GQ9a5fC.jpg?1

Als er verwezen wordt naar de Telegraaf van oktober, dan gaat het om dit artikel. Goed bewaren :)
Dank je wel!
pi_153181450
In het overzicht van Habla Ya, van alle hikes, vorig topic, stond een hike richting vulkanisch gebied, met onderin een grot. Vroeger werden daar wapens verborgen, stond erbij. Vind iemand dat interessant?
pi_153182174
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:40 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Bij mij wel. Kun je bewijzen dat ze niet alleen waren?
Nog niet...
pi_153182265
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 09:40 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Bij mij wel. Kun je bewijzen dat ze niet alleen waren?
Hoe ga jij bewijzen dat ze wel alleen waren ? 8-)
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153182506
Duidelijk dat machetes voor verschillende doeleinden worden gebruikt:

http://elsiglo.com/cronica-roja/machetazo-criminal/23870195

Drie minderjarigen aan het werk in Chiriqui:

http://elsiglo.com/cronica-roja/hallan-muerto-volcan/23870198
  dinsdag 2 juni 2015 @ 12:03:04 #23
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153182781
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:52 schreef gynaika het volgende:
Duidelijk dat machetes voor verschillende doeleinden worden gebruikt:

http://elsiglo.com/cronica-roja/machetazo-criminal/23870195

Drie minderjarigen aan het werk in Chiriqui:

http://elsiglo.com/cronica-roja/hallan-muerto-volcan/23870198
ik dacht al waar blijven de wekelijkse moorden?
pi_153182874
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 12:03 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

ik dacht al waar blijven de wekelijkse moorden?
Dat gaat daar gewoon door.
pi_153182905
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 12:05 schreef gynaika het volgende:

[..]

Dat gaat daar gewoon door.
ja ,heeft niks met K&L te maken, maar zo veilig is het daar niet

Just a few minutes after 5, this afternoon, AAC received a call from a neighbor asking for help in Brisas.
He was getting home with her wife when 3 men got inside their property through the gate before it shut, and aimed a gun at his face. They tied them down, beat him on the face to the point that his nose was broken. And after that locked his wife in a room. They took 500 dollars, tv, lap tops and their 2013 Hyundai Tucson Silver colored.

http://boquete.ning.com/f(...)sion-today-in-brisas
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153182984
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 12:07 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ja ,heeft niks met K&L te maken, maar zo veilig is het daar niet

ust a few minutes after 5, this afternoon, AAC received a call from a neighbor asking for help in Brisas.
He was getting home with her wife when 3 men got inside their property through the gate before it shut, and aimed a gun at his face. They tied them down, beat him on the face to the point that his nose was broken. And after that locked his wife in a room. They took 500 dollars, tv, lap tops and their 2013 Hyundai Tucson Silver colored.

http://boquete.ning.com/f(...)sion-today-in-brisas
Bar en boos, en bang om de politie te bellen voor eventuele verdere gevolgen...
pi_153183076
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 11:43 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Hoe ga jij bewijzen dat ze wel alleen waren ? 8-)
Binnenkort. ^O^
pi_153189521
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)iste-studentes.dhtml

Van 8 april 2014

Ingrid Lommers: "Niemand heeft ze op een bus of taxi zien stappen"

Vaak zijn antwoorden op vragen heel eenvoudig;
Niemand heeft ze op een bus of taxi zien stappen omdat ze eenvoudigweg ook geen bus of taxi hebben genomen.
pi_153189796
Vond het een interessante vraag laatst: hoe wisten K en L op de mirador welke kant de Pacific op gezien was, en welke kant de Caribean. En een andere vraag: hoe kan die foto met Lisanne rechts, exact dezelfde zijn (zonder Lisanne) als die op de FB pagina van PM? Was die daar dan soms ook op hetzelfde moment?

Perico of TonyB: heb jij toevallig nog die 2 op file, om ze voor ons nog eens te tonen hier, naast elkaar?
Kunnen we de wolken in de lucht op de achtergrond vergelijken?

Verder denk ik dat beiden hun rugzak, en camera niet meer in bezit hadden omdat ze waren afgepakt/verloren. Zonder SIM kun je niet bellen, dus die SIM's waren er misschien uitgehaald.
Misschien komt dat ooit nog eens uit t NFI rapport naar voren?

Waarom krijgen we de overige foto's niet te zien? Waren die van Lisanne?
Kun je een foto maken met een mobiele telefoon zonder SIM kaart? Volgens mij niet?
Ik ga dat zo gelijk proberen thuis met mijn Samsung S2.

[ Bericht 4% gewijzigd door Poekje01 op 02-06-2015 16:26:41 ]
pi_153190232
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 16:16 schreef Poekje01 het volgende:
Waarom krijgen we de overige foto's niet te zien? Waren die van Lisanne?
Ik denk dat dit het geval is inderdaad.
pi_153190254
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 16:16 schreef Poekje01 het volgende:
Vond het een interessante vraag laatst: hoe wisten K en L op de mirador welke kant de Pacific op gezien was, en welke kant de Caribean. En een andere vraag: hoe kan die foto met Lisanne rechts, exact dezelfde zijn (zonder Lisanne) als die op de FB pagina van PM? Was die daar dan soms ook op hetzelfde moment?

Perico of TonyB: heb jij toevallig nog die 2 op file, om ze voor ons nog eens te tonen hier, naast elkaar?
Kunnen we de wolken in de lucht op de achtergrond vergelijken?

Verder denk ik dat beiden hun rugzak, en camera niet meer in bezit hadden omdat ze waren afgepakt/verloren. Zonder SIM kun je niet bellen, dus die SIM's waren er misschien uitgehaald.
Misschien komt dat ooit nog eens uit t NFI rapport naar voren?

Waarom krijgen we de overige foto's niet te zien? Waren die van Lisanne?
Kun je een foto maken met een mobiele telefoon zonder SIM kaart? Volgens mij niet?
Ik ga dat zo gelijk proberen thuis met mijn Samsung S2.
De foto van P op de Pianista is gepost op 5 april 2014. Naar wat ik begreep is die gemaakt op 3 april.
Wat de bron daarvan is weet ik niet. Als ie op 3 april daar wel was dan zal ie Feliciano ongetwijfeld zijn tegen gekomen want die zocht die dag de Pianista volgens eigen zeggen af tot aan de paddock

De SIM kaart zat er wel in.
Altijd handig om dingen terug te lezen. Rapa postte vandaag de Telegraaf nog eens. Daarin staat dat er niet geprobeerd is om te SMS-en.
Zonder SIM kun je volgens mij niet SMS-en.

http://i.imgur.com/GQ9a5fC.jpg?1
  dinsdag 2 juni 2015 @ 17:02:59 #32
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153190981
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 16:16 schreef Poekje01 het volgende:
Vond het een interessante vraag laatst: hoe wisten K en L op de mirador welke kant de Pacific op gezien was, en welke kant de Caribean. En een andere vraag: hoe kan die foto met Lisanne rechts, exact dezelfde zijn (zonder Lisanne) als die op de FB pagina van PM? Was die daar dan soms ook op hetzelfde moment?

Perico of TonyB: heb jij toevallig nog die 2 op file, om ze voor ons nog eens te tonen hier, naast elkaar?
Kunnen we de wolken in de lucht op de achtergrond vergelijken?
Later als ik thuis ben kan ik foto 499 vergeleken met twee foto's van PM's mirador wel tonen, die heb ik nu niet online.

Ik had wel eerder deze foto gepost, van Lisanne geplakt op PM's mirador.. hij had inderdaad dezelfde prachtige omstandigheden.


Naar verluidt was hij op zijn vrije dag op 3 april naar de top gelopen en heeft een boel foto's gemaakt die dag.
pi_153191087
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 17:02 schreef Perico het volgende:

[..]

Later als ik thuis ben kan ik foto 499 vergeleken met twee foto's van PM's mirador wel tonen, die heb ik nu niet online.

Ik had wel eerder deze foto gepost, van Lisanne geplakt op PM's mirador.. hij had inderdaad dezelfde prachtige omstandigheden.

[ afbeelding ]

Naar verluidt was hij op zijn vrije dag op 3 april naar de top gelopen en heeft een boel foto's gemaakt die dag.
ah... hoe toevallig. Ik meen gelezen te hebben dat hij op pad was met klanten die dag?
pi_153191203
Perico , ik ga heel even op je stoel zitten want er viel me al een tijdje iets op:
Beiden op P zijn FB. Ziet er hetzelfde uit, maar niet helemaal.






Wacht, ik plak Lisanne haar originele foto er ook nog onder

pi_153191668
Bovenste foto is anders van kleur, het rode van de struik is roder dan op de andere foto's. Hij lijkt iets minder 'grijzig' dan de andere 2. Andere dag of andere camera?
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_153191748
Allereerst valt de positie van Lisanne op ten opzichte van P zijn foto's

2 vragen

- Is er iemand die verstand heeft van planten ed en daar aan kan zien of het mogelijk is of de foto van P op dezelfde dag is genomen?

- Kunnen de sliert wolken links naast Lisanne haar hoofd de wolken sliert zijn op P \ijn foto's maar dan bijvoorbeeld een tijdje later?
pi_153191877
Dezelfde sliert lijkt me uitgesloten. Bij L komt er nog heel wat achteraan, bij P niet.
pi_153191943
De sliert van P is volgens mij veel verder weg: voorbij de bergkam aan de overkant.

Zie de schaduw van de sliert bij Lisanne, op die bergkam. Deze sliert is dichterbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door RapaNui op 02-06-2015 17:45:49 ]
pi_153192294
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 17:35 schreef RapaNui het volgende:
De sliert van P is volgens mij veel verder weg: voorbij de bergkam aan de overkant.

Zie de schaduw van de sliert bij Lisanne, op die bergkam. Deze sliert is dichterbij.
Eens. Wat er bij L achteraan komt beneemt in de linkerhoek ook het zicht op de top van de kam, dat hangt er zeker voor en niet achter.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 18:56:22 #40
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153194316
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 17:27 schreef Lutalo het volgende:
Bovenste foto is anders van kleur, het rode van de struik is roder dan op de andere foto's. Hij lijkt iets minder 'grijzig' dan de andere 2. Andere dag of andere camera?
Zelfde dag, zelfde iPhone 4 van PM, alleen heeft hij er een filter overheen gehaald, dat de kleuren wat meer doet spreken, als je het mij vraagt.
pi_153194678
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:56 schreef Perico het volgende:

[..]

Zelfde dag, zelfde iPhone 4 van PM, alleen heeft hij er een filter overheen gehaald, dat de kleuren wat meer doet spreken, als je het mij vraagt.
Of de instelling iets gewijzigd? Gaat heel simpel en snel met foto apps.
pi_153195057
Ik zie dat er op de foto van Lisanne links nog meer bewolking aan komt en dat de sliert van P verder weg is.
Maar als de wind nou vanaf de fotograaf komt, kan dan de brede sliert bij Lisanne een tijdje later de sliert van P zijn?

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 18:56 schreef Perico het volgende:

[..]

Zelfde dag, zelfde iPhone 4 van PM, alleen heeft hij er een filter overheen gehaald, dat de kleuren wat meer doet spreken, als je het mij vraagt.
Ik blijf het gewoon zeer opmerkelijk vinden dat P op precies dezelfde plek heeft genomen als dat de foto van zowel Kris als Lisanne is genomen.

Ken geen andere foto's van andere toeristen of gidsen die op precies die plek ook foto's hebben geschoten
pi_153195245
't is jammer dat FB de data van foto's stript
  dinsdag 2 juni 2015 @ 20:11:50 #44
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153197105
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 19:20 schreef RapaNui het volgende:
't is jammer dat FB de data van foto's stript
Dat is jammer, qua creatiedatum is er niets terug te vinden.

Anderzijds, is er in tegenstelling tot de foto van Kris op de top wel nog iets te analyseren:



Het weergegeven profiel wordt alleen specifiek gebruikt door een iPhone 4 en alle mobiele telefoons maken 72-bit foto's.

Tis dezelfde telefoon die hij maanden voor april 2014 ook al gebruikte en nu nog steeds.

[ Bericht 16% gewijzigd door jogy op 03-06-2015 16:53:24 ]
  dinsdag 2 juni 2015 @ 21:11:03 #45
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153199431
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 19:15 schreef jackie12 het volgende:
Ken geen andere foto's van andere toeristen of gidsen die op precies die plek ook foto's hebben geschoten
Als er verder naar links alleen maar struiken of boomtoppen te zien zijn is het voor het nemen van een foto op een zonnige dag met uitzicht misschien een heel logische plek.
Het lijkt me geen onwaarschijnlijk groot toeval in elk geval.
Wie dit leest is gek
pi_153201537
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 17:10 schreef jackie12 het volgende:
Perico , ik ga heel even op je stoel zitten want er viel me al een tijdje iets op:
Beiden op P zijn FB. Ziet er hetzelfde uit, maar niet helemaal.


[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wacht, ik plak Lisanne haar originele foto er ook nog onder

[ afbeelding ]
Zal die eerst foto misschien via Instagram zijn geplaatst? Het is een vierkante foto met een filter. Dat hoort beide bij Instagram.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 22:02:58 #47
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_153201634
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 16:06 schreef jackie12 het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)iste-studentes.dhtml

Van 8 april 2014

Ingrid Lommers: "Niemand heeft ze op een bus of taxi zien stappen"

Vaak zijn antwoorden op vragen heel eenvoudig;
Niemand heeft ze op een bus of taxi zien stappen omdat ze eenvoudigweg ook geen bus of taxi hebben genomen.
Ik denk eerder: Niemand heeft ze op een bus of taxi zien stappen kort na 13.05 (het tijdstip van vertrek dat Ingrid Lommers in die dagen noemde) omdat ze veel eerder zijn vertrokken.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
  dinsdag 2 juni 2015 @ 22:36:06 #48
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153203138
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 22:00 schreef Physsic het volgende:
Zal die eerst foto misschien via Instagram zijn geplaatst? Het is een vierkante foto met een filter. Dat hoort beide bij Instagram.
Goede vondst! De foto met het filter staat inderdaad op Instagram, samen met veel meer Pianista poses waarbij je weer de database met mogelijke uitzichten kunt aanvullen.
pi_153204557
Vraagje: Heeft F op zijn facebook veel foto's van april 2014 verwijderd? En waarom nu alleen maar hartjes en nog eens hartjes? Eerder stonden er alleen maar foto's van zijn wandelingen op en van de natuur.
pi_153205214
Is hij gestopt met gidsen? :?
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:23:36 #51
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153205225
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 22:36 schreef Perico het volgende:

[..]

Goede vondst! De foto met het filter staat inderdaad op Instagram, samen met veel meer Pianista poses waarbij je weer de database met mogelijke uitzichten kunt aanvullen.
Hop, daar gaan ze de barranco in, toch weer die steep area
Wie dit leest is gek
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:28:09 #52
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153205407
Die rechter dame lijkt ook niet echt gekleed op een hike van 2 uur door een moddergeul

Wie dit leest is gek
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:47:52 #53
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153206178
Blijkbaar is er toch wel goed zicht op de Caraibische zee mogelijk

Wie dit leest is gek
pi_153206204
Ik denk inderdaad dat we ons verkijken op die 11:05. Het enige dat we weten is dat er om 11:05 contact geweest is met het gsm-netwerk. Niet waar of waarom dat was.

Benieuwd trouwens, hebben de Panama-gangers overwogen zonder gids het pad op te gaan of is die mogelijheid meteen afgeschoten?
pi_153206346
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
Hop, daar gaan ze de barranco in, toch weer die steep area
Is dit op de Pianista?
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:54:24 #56
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153206380
Nog een foto uit die periode van een rossige dame met opvallende kenmerken

Wie dit leest is gek
pi_153206381
Je kunt naar het Caribisch gebied en naar de Grote Oceaan kijken.
Precies zoals Lisanne geposeerd stond en 1 van de vele redenen dat ik er behoorlijk van overtuigd ben dat ze niet alleen waren.
Maar ja,what's new?
pi_153206403
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Nog een foto uit die periode van een rossige dame met opvallende kenmerken

[ afbeelding ]
Ga je nu z'n hele FB/instagram posten?
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:55:12 #59
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153206405
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:53 schreef math1985 het volgende:

[..]

Is dit op de Pianista?
Ja, foto is genomen vlakbij dat andere waarschuwingsbord
https://instagram.com/p/t6a1KmKZFb/?taken-by=pmseaman1

[ Bericht 12% gewijzigd door Nieuwschierig op 03-06-2015 00:00:15 (bron toegevoegd) ]
Wie dit leest is gek
  dinsdag 2 juni 2015 @ 23:57:43 #60
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153206482
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:55 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ga je nu z'n hele FB/instagram posten?
Ach, beter dan elkaar steeds afzeiken zoals hier zo de gewoonte is.
Maar het is een relevante foto want voor die indianen daar they all look alike
Wie dit leest is gek
  woensdag 3 juni 2015 @ 00:02:07 #61
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153206580
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:54 schreef jackie12 het volgende:
Je kunt naar het Caribisch gebied en naar de Grote Oceaan kijken.
Precies zoals Lisanne geposeerd stond en 1 van de vele redenen dat ik er behoorlijk van overtuigd ben dat ze niet alleen waren.
Maar ja,what's new?
Welke foto is van Lisanne met de Caraibische zee op de achtergrond?
Wie dit leest is gek
pi_153206658
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:57 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ach, beter dan elkaar steeds afzeiken zoals hier zo de gewoonte is.
Maar het is een relevante foto want voor die indianen daar they all look alike
dat is waar
pi_153206664
quote:
99s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:02 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Welke foto is van Lisanne met de Caraibische zee op de achtergrond?
De linker.
  woensdag 3 juni 2015 @ 00:11:34 #64
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153206817
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:05 schreef jackie12 het volgende:

[..]

De linker.
Ik zie toch wel verschillen

Wie dit leest is gek
  woensdag 3 juni 2015 @ 00:14:41 #65
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153206894
Dit is eentje uit de collectie, die op img_500 van Lisanne lijkt. Hij schuwt niet om nog laat op de berg te zijn:

pi_153206913
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:47 schreef Nieuwschierig het volgende:
Blijkbaar is er toch wel goed zicht op de Caraibische zee mogelijk

[ afbeelding ]
Dit is niet vanaf de mirador denk ik. Hij hoort bij het verslag van de twee vrouwen die met P de hike helemaal naar Bocas del Toro hebben gedaan. Volgens mij is de foto ergens anders onderweg gemaakt, de Caraibische Zee lijkt me ook dichterbij hier.
pi_153207162
Nog een bevestiging dat de Mirador zich op km 5 van het Pianisto-pad bevindt: https://instagram.com/p/t6YMpJqZBf/
pi_153207206
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:29 schreef math1985 het volgende:
Nog een bevestiging dat de Mirador zich op km 5 van het Pianisto-pad bevindt: https://instagram.com/p/t6YMpJqZBf/
Ja duidelijk
pi_153207253
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:55 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ja, foto is genomen vlakbij dat andere waarschuwingsbord
https://instagram.com/p/t6a1KmKZFb/?taken-by=pmseaman1
Dat andere waarschuwingsbord moet nog de grond in, verderop!! :7
pi_153207301
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:36 schreef BeCeiks het volgende:

[..]

Dat andere waarschuwingsbord moet nog de grond in, verderop!! :7
staat er al een bord bij de afgrond die F gevonden had :?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153207371
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:39 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

staat er al een bord bij de afgrond die F gevonden had :?
En hekken.
pi_153207390
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:39 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

staat er al een bord bij de afgrond die F gevonden had :?
Nee, want daarvoor staat dat andere bord :P
pi_153207413
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:45 schreef BeCeiks het volgende:

[..]

Nee, want daarvoor staat dat andere bord :P
die afgrond >> waar zou die zo ongeveer kunnen zijn ?
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153207449
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:47 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

die afgrond >> waar zou die zo ongeveer kunnen zijn ?
Je bedoelt met die pijl op de steen.
Op het laatste/meer steile stuk van de pianista, vóór de mirador ?
pi_153207506
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:52 schreef BeCeiks het volgende:

[..]

Je bedoelt met die pijl op de steen.
Op het laatste/meer steile stuk van de pianista, vóór de mirador ?
ja maar als ze in een afgrond zijn gevallen dan moet dat bij een rivier zijn :7



[ Bericht 6% gewijzigd door StaceySinger op 03-06-2015 01:05:40 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153207592
Zullen de ouders ondanks de "acceptatie" van Frank zijn scenario 's avonds op de bank of dromend in de auto niet hebben: "verdorie ik wil die val-plek en bedding vinden, misschien dat er ergens in een steen gegraveerd staat hoeveel ze van ons houdt"
pi_153207706
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:57 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

ja maar als ze in een afgrond zijn gevallen dan moet dat bij een rivier zijn :7

[ afbeelding ]
Ah, je bedoeld de afgrond waar ze gevallen zijn (mogelijk), niet die van de foto met het bord.
Die afgrond zou tussen de mirador en Q1 liggen?
pi_153207814
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 01:05 schreef jackie12 het volgende:
Zullen de ouders ondanks de "acceptatie" van Frank zijn scenario 's avonds op de bank of dromend in de auto niet hebben: "verdorie ik wil die val-plek en bedding vinden, misschien dat er ergens in een steen gegraveerd staat hoeveel ze van ons houdt"
Ik heb het vermoeden dat ze dat ook ooit nog wel gaan doen maar dat ze nu met de verwerking bezig zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 03-06-2015 09:50:14 ]
pi_153208076
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:14 schreef Perico het volgende:
Dit is eentje uit de collectie, die op img_500 van Lisanne lijkt. Hij schuwt niet om nog laat op de berg te zijn:

[ afbeelding ]
Hij lijkt het ook wel een erg bijzondere plek te vinden.
  woensdag 3 juni 2015 @ 07:16:17 #80
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153208719
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:14 schreef Perico het volgende:
Dit is eentje uit de collectie, die op img_500 van Lisanne lijkt. Hij schuwt niet om nog laat op de berg te zijn:

[ afbeelding ]
Inderdaad. Nu kan without doubt de richting van de foto worden vastgesteld met behulp van de datum en de zon! *O*
Wie dit leest is gek
pi_153209275
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:14 schreef Perico het volgende:
Dit is eentje uit de collectie, die op img_500 van Lisanne lijkt. Hij schuwt niet om nog laat op de berg te zijn:

[ afbeelding ]
Laat op de berg; is dit een (bijna) ondergaande zon? Dan is daar het westen en niet het oosten? Klopt dat?

Moeten we onze oriëntatie omdraaien?
pi_153209442
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
Die rechter dame lijkt ook niet echt gekleed op een hike van 2 uur door een moddergeul

[ afbeelding ]
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 23:55 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ja, foto is genomen vlakbij dat andere waarschuwingsbord
https://instagram.com/p/t6a1KmKZFb/?taken-by=pmseaman1
Dit zijn 2 verschillende plekken.

De bovenste komt overeen met deze plek, laatste foto (januari 2015 misión Culebra):
https://www.facebook.com/(...)22194&type=3&theater
Dat is het begin van de trail, dwz aan de rand van het bos, tot waar een auto/4WD kan komen. Daarom kan die dame rechts met mooie hakjes op de foto staan.

De onderste is een andere plek met rots en gele pijl. Die rots is er niet op de foto van misión Culebra (=zelfde plek als bovenste foto) -> dus andere plek.
pi_153210206
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 08:29 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Laat op de berg; is dit een (bijna) ondergaande zon? Dan is daar het westen en niet het oosten? Klopt dat?

Moeten we onze oriëntatie omdraaien?
de zon gaat vaak in het westen onder ja :)
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153210520
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 08:44 schreef RapaNui het volgende:

[..]

[..]

Dit zijn 2 verschillende plekken.

De bovenste komt overeen met deze plek, laatste foto (januari 2015 misión Culebra):
https://www.facebook.com/(...)22194&type=3&theater
Dat is het begin van de trail, dwz aan de rand van het bos, tot waar een auto/4WD kan komen. Daarom kan die dame rechts met mooie hakjes op de foto staan.

De onderste is een andere plek met rots en gele pijl. Die rots is er niet op de foto van misión Culebra (=zelfde plek als bovenste foto) -> dus andere plek.
Volgens mij is het allemaal dezelfde plek aan het begin van het bos. Ik zie namelijk overal dezelfde schuine stam, op foto 1 in de linker bovenhoek boven het hoofd van P.

Foto 3 is van verder weg en vanuit een andere hoek, veel meer naar rechts, genomen waardoor die steen met pijl links buiten de foto valt. En foto 2 is van iets verder weg dan foto 1 met P zodat de steen met pijl voor hem hier net wel op staat.
pi_153211235
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 08:29 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Laat op de berg; is dit een (bijna) ondergaande zon? Dan is daar het westen en niet het oosten? Klopt dat?

Moeten we onze oriëntatie omdraaien?
Begrijp ik hieruit dat ik gelijk had?

Maar er waren toch mensen die verstand hadden van schaduwen (El Matador,Matteo?)
pi_153211267
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 09:45 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Volgens mij is het allemaal dezelfde plek aan het begin van het bos. Ik zie namelijk overal dezelfde schuine stam, op foto 1 in de linker bovenhoek boven het hoofd van P.

Foto 3 is van verder weg en vanuit een andere hoek, veel meer naar rechts, genomen waardoor die steen met pijl links buiten de foto valt. En foto 2 is van iets verder weg dan foto 1 met P zodat de steen met pijl voor hem hier net wel op staat.
Is allemaal dezelfde plek vlak voordat je het bos in gaat.
Dat bord rechts op foto 2 wordt mee naar boven gesjauwd en op de top geplaatst
pi_153211296
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 10:26 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Is allemaal dezelfde plek vlak voordat je het bos in gaat.
Dat bord rechts op foto 2 wordt mee naar boven gesjauwd en op de top geplaatst
Nou, even kijken wat Perico zegt, wat hij bedoelt met laat. En hoe hij aan die informatie komt.
pi_153211406
(is er al een datum geprikt om naar panama te gaan?)
pi_153211891
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 00:14 schreef Perico het volgende:
Dit is eentje uit de collectie, die op img_500 van Lisanne lijkt. Hij schuwt niet om nog laat op de berg te zijn:

[ afbeelding ]
is dit niet s morgens vroeg? Zon uit oosten?
pi_153212682
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 09:45 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Volgens mij is het allemaal dezelfde plek aan het begin van het bos. Ik zie namelijk overal dezelfde schuine stam, op foto 1 in de linker bovenhoek boven het hoofd van P.

Foto 3 is van verder weg en vanuit een andere hoek, veel meer naar rechts, genomen waardoor die steen met pijl links buiten de foto valt. En foto 2 is van iets verder weg dan foto 1 met P zodat de steen met pijl voor hem hier net wel op staat.
Ja, misschien heb je wel gelijk. En het bord Fin del Sendero, staat niet in de grond, maar staat los en wordt meegenomen naar de mirador (welke ook al weer? ;) ) om daar geplaatst te worden.
pi_153215211
"Finalmente llegamos a la linea final, salida del sendero El Pianista, en Boquete, luego de 4 días intensos de caminata desde el Norteño en Bocas del Toro, felicidades a todos por culminar con éxito esta loable labor de marcaje. Saludos!"

Zie hier.

Er zijn dus blijkbaar markeringen (pijlen?) aangebracht over de hele lengte van Boquete.
pi_153215240
Kan iemand iets nuttigs uit deze slide halen? of misschien de tekst lezen?
pi_153215447
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:12 schreef math1985 het volgende:

Er zijn dus blijkbaar markeringen (pijlen?) aangebracht over de hele lengte van Boquete.
Volgens mij hebben ze de tocht Norteño-Boquete in kaart gebracht: GPS-coordinaten van lokaties vastgelegd, bijv bij Filo verde. P heeft die in een schriftje genoteerd. Je ziet hem op veel foto's in die albums hiermee bezig.



[ Bericht 2% gewijzigd door 11en30 op 03-06-2015 13:45:22 ]
pi_153215500
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:12 schreef math1985 het volgende:
"Finalmente llegamos a la linea final, salida del sendero El Pianista, en Boquete, luego de 4 días intensos de caminata desde el Norteño en Bocas del Toro, felicidades a todos por culminar con éxito esta loable labor de marcaje. Saludos!"

Zie hier.

Er zijn dus blijkbaar markeringen (pijlen?) aangebracht over de hele lengte van Boquete.
De pijlen die Kris en Lisanne tegen zijn gekomen op de Pianista waren van die geverfde en ik denk heel slecht te zien.
Na de verdwijning heeft Panama heel ijverig die pijlen weer op die stenen geverfd en leken ze ten tijden van de ouders en de reportages op tv heel duidelijk.

PW heeft een foto gestuurd van zo'n pijl en je ziet, nog geen jaar later is de verf grotendeels er al vanaf gespoeld.

Dus dan kun je je afvragen hoe het kan dat Kris en Lisanne klaarblijkelijk geen een pijl hebben gemist
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:26:43 #95
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153215519
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 02:14 schreef Physsic het volgende:
Hij lijkt het ook wel een erg bijzondere plek te vinden.
Hij wil als Master of the Mountain gekroond worden. Snood.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 10:28 schreef RapaNui het volgende:

Nou, even kijken wat Perico zegt, wat hij bedoelt met laat. En hoe hij aan die informatie komt.
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, het was een intuitieve reactie, mede ook ingegeven door het licht op de planten op de voorgrond, dat leek op de vele ondergaande zon situaties die ik heb meegemaakt.

Maar er zijn altijd punten waar herfst lijkt op lente, zonsopgang op zonsondergang.. Maar kan best dat ik het fout heb hoor, dan was hij in plaats van laat, vroeg op de berg. :)
pi_153215754
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:26 schreef Perico het volgende:

[..]

Snood.

Hoezo?
pi_153215963
Van hier:

"Por su parte Lizzie Espinosa, Coordinadora Nacional de la Dirección de Seguridad Turística, manifestó que todos los senderos serán georeferenciados, con el objetivo de poder presentar mapas digitales de prevención que le indiquen a los guías de turismo, turistas nacionales y extranjeros, a través de una red virtual denominada RED DE SENDEROS SEGUROS, cuales senderos están señalizados, cual es el nivel de dificultad en el desplazamiento, cantidad de esfuerzo necesario que requiere hacer el turista y la severidad del medio natural que cada uno tiene."

Google Translate:
Meanwhile Lizzie Espinosa, National Coordinator of the Department of Tourism Security, said that all paths are geo-referenced, with the aim of preventing submit digital maps that tell the guides, national and international tourists through a so-called virtual network SAFE network of trails, which are signposted paths, which is the level of difficulty in movement, necessary amount of effort required to do the tourist and the severity of the natural environment that everyone has.

Is dit netwerk openbaar? Weet iemand wie hier verantwoordelijk is? Is dat Plinio zelf? Ik zag op de foto's niemand met een gps-tracker rond de nek lopen.
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:46:20 #98
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153216020
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:36 schreef 11en30 het volgende:
Hoezo?
Omdat de Universiteit van Culebra de ranking weer heeft bepaald en de Pokemon kaarten zijn uitgegeven:


Bron: Baru.
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:46:24 #99
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_153216022
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:25 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Dus dan kun je je afvragen hoe het kan dat Kris en Lisanne klaarblijkelijk geen een pijl hebben gemist
Mwah, je kunt ook zonder pijlen bij een splitsing de juiste keus maken.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_153216033
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:44 schreef math1985 het volgende:
Van hier:

Ik zag op de foto's niemand met een gps-tracker rond de nek lopen.
Hij gebruikt daar zijn telefoon voor?

pi_153216098
Duidelijk, verrassend dat de batterij het met GPS aan uithoudt van Bocas tot aan Boquete...
pi_153216112
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:46 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Mwah, je kunt ook zonder pijlen bij een splitsing de juiste keus maken.
Ja hoor dat kan. Je kunt op 3 splitsingen waar je de pijltjes niet ziet toch 3 keer de juiste keuze maken
pi_153216313
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:44 schreef math1985 het volgende:

Weet iemand wie hier verantwoordelijk is? Is dat Plinio zelf?
Ik denk Sinaproc.
pi_153216510
quote:
0s.gif Zie hier.
Wat zouden al die andere kereltjes gedaan hebben onderweg tijdens de expeditie? Je ziet alleen P werken op de foto's.
pi_153216588
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:50 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ja hoor dat kan. Je kunt op 3 splitsingen waar je de pijltjes niet ziet toch 3 keer de juiste keuze maken
Ja of je ziet wel pijltjes. ;)
pi_153216638
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:12 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ja of je ziet wel pijltjes. ;)
Op sommige plekken staan geen pijltjes :)
pi_153216778
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:09 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Wat zouden al die andere kereltjes gedaan hebben onderweg tijdens de expeditie? Je ziet alleen P werken op de foto's.
die speuren de omgeving af :7
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153216814
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:13 schreef math1985 het volgende:
Kan iemand iets nuttigs uit deze slide halen? of misschien de tekst lezen?
pi_153217026
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:13 schreef math1985 het volgende:
Kan iemand iets nuttigs uit deze slide halen? of misschien de tekst lezen?
Iedere km wordt gemarkeerd. Ik geloof niet dat dit specifiek voor de Pianista geldt, maar vooral voor vulkaan Baru. Daar zijn foto's van gepost op FB van die fotograaf, waarin scouts die km paaltjes plaatsen op de weg naar de top. Dat zou gelden voor de laatse 5? of 10? kms.
pi_153217137
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:14 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Op sommige plekken staan geen pijltjes :)
Heb je daar duidelijke foto's van? Ik denk bijvoorbeeld niet dat hier een pijl naar rechts nodig is.

https://www.dropbox.com/s(...)tappen+en+de+top.jpg
pi_153217195
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:49 schreef math1985 het volgende:
Duidelijk, verrassend dat de batterij het met GPS aan uithoudt van Bocas tot aan Boquete...
Ik denk dat ze van die zonne-laders mee hadden voor de mobieltjes.
pi_153219151
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:49 schreef math1985 het volgende:
Duidelijk, verrassend dat de batterij het met GPS aan uithoudt van Bocas tot aan Boquete...
Het loggen van alleen GPSdata kost niet zoveel energie.
Je kan dan later op de computer die route mappen.
pi_153219659
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:50 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ja hoor dat kan. Je kunt op 3 splitsingen waar je de pijltjes niet ziet toch 3 keer de juiste keuze maken
Ja, je hebt van die mensen die alles in één keer goed doen...
pi_153220356
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:46 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Hij gebruikt daar zijn telefoon voor?

[ afbeelding ]
Goh, een iphone 4S.
Make my day!
  woensdag 3 juni 2015 @ 16:54:03 #115
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_153221132
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 20:11 schreef Perico het volgende:

[..]

Dat is jammer, qua creatiedatum is er niets terug te vinden.

Anderzijds, is er in tegenstelling tot de foto van Kris op de top wel nog iets te analyseren:

[ afbeelding ]

Het weergegeven profiel wordt alleen specifiek gebruikt door een iPhone 4 en alle mobiele telefoons maken 72-bit foto's.

Tis dezelfde telefoon die hij maanden voor april 2014 ook al gebruikte en nu nog steeds.
Ik heb even de filename zwart gemaakt en die versie in je post geplaatst hoor. Er zat een volledige naam in :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 3 juni 2015 @ 17:12:37 #116
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153221581
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:26 schreef Perico het volgende:
Maar er zijn altijd punten waar herfst lijkt op lente, zonsopgang op zonsondergang.. Maar kan best dat ik het fout heb hoor, dan was hij in plaats van laat, vroeg op de berg. :)
Het is in elk geval geen noord.
Niet dat ik dat verwacht had maar sommige loopafstand- en looptijdberekeningen leken daar van uit te gaan
Wie dit leest is gek
pi_153222135
en tijdens het GPS plotten kwam niemand ergens een verdachte val- of uitglijplek tegen.

Nergens een plek waarbij iemand zo iets had van "zo hey, hier kun je onwijs uitlgijden en naar beneden pletteren!" daar moet echt wel een bordje komen!!!

Zelfs supergidsen Plinio (coordinator plaatsing nieuwe waarschuwingsbordenplaatsers) en Feliciano reppen nergens in de MSM over dergelijke gaten/geulen. We kennen alleen de uitspraak 'steep area' van FG. Maar FG heeft reuma, loopt vaak met een stok, en zal nergens naar beneden zijn afgedaald.

Aangezien er dus wel vulkanisch gesteente is, met een grot, zal het me niet verbazen als er meer grotten of spelonken zijn.

zie bij: La Artelleria

http://www.hablayapanama.com/nl/ecotourism/boquete/hiking/

dus Mata zijn ex-geologen mening: "er is daar geen vulkanisch gesteente", is onwaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door Poekje01 op 03-06-2015 19:04:53 ]
pi_153222720
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:28 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Iedere km wordt gemarkeerd. Ik geloof niet dat dit specifiek voor de Pianista geldt, maar vooral voor vulkaan Baru. Daar zijn foto's van gepost op FB van die fotograaf, waarin scouts die km paaltjes plaatsen op de weg naar de top. Dat zou gelden voor de laatse 5? of 10? kms.
ze hebben meerdere trails in kaart gebracht. De groep met plinio heeft het culebra trail- pianista tot bocas trail gedaan met gps.
pi_153222853
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:49 schreef math1985 het volgende:
Duidelijk, verrassend dat de batterij het met GPS aan uithoudt van Bocas tot aan Boquete...
Ik heb zelf een powerlader. Kan tot 5x telefoon snel opladen. Super handig!
  woensdag 3 juni 2015 @ 18:23:06 #120
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153223773
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 17:56 schreef ToniB het volgende:

[..]

Ik heb zelf een powerlader. Kan tot 5x telefoon snel opladen. Super handig!
nou, zeker handig! Ook voor reizigers
pi_153224282
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:32 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Heb je daar duidelijke foto's van? Ik denk bijvoorbeeld niet dat hier een pijl naar rechts nodig is.

https://www.dropbox.com/s(...)tappen+en+de+top.jpg
Hier hoef je ook niet te kiezen.
Dit was op PW zijn top. Links omhoog is slechts een verhoging. Het pad loopt rechts door
pi_153224296
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 08:48 schreef gynaika het volgende:

[..]

Dat K en L deze hike op eigen houtje hebben ondernomen, gaat er bij mij ook niet in.
Same.

Het feit dat ze met niet volle batterij zijn vertrokken blijft ook maar wat raar voor mij. Zeker iemand als Lisanne schat ik wel dat ze voor lange doeleinden zoals dit wel met een volle batterij wilt vertrekken, en dan die rare telefoontijden en niks richting thuisfront proberen te bellen van zowel haar als Kris. Tja...
pi_153224519
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:23 schreef 11en30 het volgende:

[ afbeelding ]
Dat coordinaat dat hier zichtbaar is is omgerekend -82.332500 9.012778. Dat geeft ons een ander punt van de Culebra-trail. Ik heb het ingetekend op mijn kaart (rode ster ver richting het noorden). Mata, komt dat overeen met jouw verwachtingen?
pi_153224531
(please ignore - kan een mod deze post verwijderen?)
pi_153224779
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 18:49 schreef math1985 het volgende:
(please ignore - kan een mod deze post verwijderen?)
?
pi_153224976
wat me opvalt is het geldbedrag ($ 83,-) dat de beide dames bij zich hadden en wat gevonden is in de rugzak, dicht in de buurt komt van de tarieven van de op de Habla Ya website genoemde trails, en excursie prijzen. En dan hier als totaalbedrag voor 2 personen.

Ik weet wel dat ze naar SbtR school gingen, maar veel excursies verlopen via Habla Ya.
T'is net of ze de (een) gids die bij ze was, nog niet betaald hadden... Hoezo $ 83,-
pi_153225967
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:02 schreef Poekje01 het volgende:
wat me opvalt is het geldbedrag ($ 83,-) dat de beide dames bij zich hadden en wat gevonden is in de rugzak, dicht in de buurt komt van de tarieven van de op de Habla Ya website genoemde trails, en excursie prijzen. En dan hier als totaalbedrag voor 2 personen.

Ik weet wel dat ze naar SbtR school gingen, maar veel excursies verlopen via Habla Ya.
T'is net of ze de (een) gids die bij ze was, nog niet betaald hadden... Hoezo $ 83,-
Ik heb dat ook wel eens geopperd.
20 a 25 dollar per persoon voor de hike en daarna nog even een pizzaatje bij Il Pianista
pi_153226181
Wat mij ook nog niet duidelijk is, na al die maanden, of dat geld, paspoort en verzekerings pasje in een portemonnee zaten of los in de tas. Indien in portemonnee zou ik meer papieren verwachten. Bankpas, verzekering pas lisanne, bonus kaart, studenten kaart, bonnetjes, noodnummers etc.
pi_153226249
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 18:41 schreef Knuffelpsychopaat het volgende:

[..]

Same.

Het feit dat ze met niet volle batterij zijn vertrokken blijft ook maar wat raar voor mij. Zeker iemand als Lisanne schat ik wel dat ze voor lange doeleinden zoals dit wel met een volle batterij wilt vertrekken, en dan die rare telefoontijden en niks richting thuisfront proberen te bellen van zowel haar als Kris. Tja...
De gehele zaak zit vol met vage dingen en rarigheden.
pi_153226691
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:02 schreef Poekje01 het volgende:
wat me opvalt is het geldbedrag ($ 83,-) dat de beide dames bij zich hadden en wat gevonden is in de rugzak, dicht in de buurt komt van de tarieven van de op de Habla Ya website genoemde trails, en excursie prijzen. En dan hier als totaalbedrag voor 2 personen.

Ik weet wel dat ze naar SbtR school gingen, maar veel excursies verlopen via Habla Ya.
T'is net of ze de (een) gids die bij ze was, nog niet betaald hadden... Hoezo $ 83,-
Dat zet wel weer aan tot nog meer nadenken.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:41 schreef gynaika het volgende:

[..]

De gehele zaak zit vol met vage dingen en rarigheden.
Dat sowieso. De enige zekerheid die we na al deze tijd nog hebben is dat ze het niet hebben overleefd, en dat vind ik - en denk de rest ook wel tho - eigenlijk pokkeweinig voor de tijd die inmiddels verstreken is.
  woensdag 3 juni 2015 @ 20:07:08 #131
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153227000
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:56 schreef Knuffelpsychopaat het volgende:

[..]

Dat zet wel weer aan tot nog meer nadenken.

[..]

Dat sowieso. De enige zekerheid die we na al deze tijd nog hebben is dat ze het niet hebben overleefd, en dat vind ik - en denk de rest ook wel tho - eigenlijk pokkeweinig voor de tijd die inmiddels verstreken is.
Net zo opmerkelijk om na 11 dagen in de jungle nog in staat te zijn je telefoon aan te zetten en deze terug te stoppen in de tas...
Maar tegelijkertijd niet gevonden kunnen worden.
  woensdag 3 juni 2015 @ 20:07:37 #132
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153227014
Hoeveel herrie kun je maken met een telefoon zonder bereik?

er zit toch een voicerecorder op zo'n ding? En een flink alarm?
  woensdag 3 juni 2015 @ 20:32:36 #133
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153227864
Ja inderdaad... neem je schreeuw op met de camera of telefoon, speel dat op vol volume af, of blijf het zelf doen... alleen maar 100x effectiever dan pogen te flitsen, wat 4x lukt en 86x niet...
pi_153227890
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:02 schreef Poekje01 het volgende:
wat me opvalt is het geldbedrag ($ 83,-) dat de beide dames bij zich hadden en wat gevonden is in de rugzak, dicht in de buurt komt van de tarieven van de op de Habla Ya website genoemde trails, en excursie prijzen. En dan hier als totaalbedrag voor 2 personen.

Ik weet wel dat ze naar SbtR school gingen, maar veel excursies verlopen via Habla Ya.
T'is net of ze de (een) gids die bij ze was, nog niet betaald hadden... Hoezo $ 83,-
Geeft zeker te denken.
  woensdag 3 juni 2015 @ 20:41:17 #135
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153228250
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:32 schreef Perico het volgende:
Ja inderdaad... neem je schreeuw op met de camera of telefoon, speel dat op vol volume af, of blijf het zelf doen... alleen maar 100x effectiever dan pogen te flitsen, wat 4x lukt en 86x niet...
juist
pi_153229016
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:32 schreef Perico het volgende:
Ja inderdaad... neem je schreeuw op met de camera of telefoon, speel dat op vol volume af, of blijf het zelf doen... alleen maar 100x effectiever dan pogen te flitsen, wat 4x lukt en 86x niet...
Was er van de 90 foto's 86 x niet geflitst?
pi_153229094
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:39 schreef ToniB het volgende:
Wat mij ook nog niet duidelijk is, na al die maanden, of dat geld, paspoort en verzekerings pasje in een portemonnee zaten of los in de tas. Indien in portemonnee zou ik meer papieren verwachten. Bankpas, verzekering pas lisanne, bonus kaart, studenten kaart, bonnetjes, noodnummers etc.
Volgens mij geen portemonnee. Misschien hebben ze de pasjes in het cameratasje gedaan.

Of misschien zaten de pasjes (en het geld) nog wel gewoon in de rugzak van de reis naar Boquete.
  woensdag 3 juni 2015 @ 21:04:37 #138
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153229307
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:58 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Was er van de 90 foto's 86 x niet geflitst?
raar he, optie seinen is voor mij al van de baan
pi_153230074
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:32 schreef Perico het volgende:
Ja inderdaad... neem je schreeuw op met de camera of telefoon, speel dat op vol volume af, of blijf het zelf doen... alleen maar 100x effectiever dan pogen te flitsen, wat 4x lukt en 86x niet...
Lijkt me ook niet heel effectief. Je produceert daar niet echt veel dB mee, en in de jungle zelf is ook nog veel achtergrond geluid. Alle vegetatie absorbeert dat geluid dan ook nog eens goed.
Je moet dan net het geluk hebben dat je op de juiste plek staat. En de eventuele ontvanger ook..
  woensdag 3 juni 2015 @ 21:38:20 #140
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153230569
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 21:24 schreef Physsic het volgende:

[..]

Lijkt me ook niet heel effectief. Je produceert daar niet echt veel dB mee, en in de jungle zelf is ook nog veel achtergrond geluid. Alle vegetatie absorbeert dat geluid dan ook nog eens goed.
Je moet dan net het geluk hebben dat je op de juiste plek staat. En de eventuele ontvanger ook..
alarmgeluid klinkt toch echt anders dan een vogel, imo. Helemaal in een kloof, galmt imo beter dan dat het geluid absorbeert.
En hoe hadden ze kunnen weten dat het niet hoorbaar was, imo probeer je toch alles om te overleven?
pi_153231173
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:32 schreef Perico het volgende:
Ja inderdaad... neem je schreeuw op met de camera of telefoon, speel dat op vol volume af, of blijf het zelf doen... alleen maar 100x effectiever dan pogen te flitsen, wat 4x lukt en 86x niet...
Als er van de 90 foto's maar 4 keer is geflitst wat kan dan een de reden zijn van de 90 foto's?

Pad verlichten valt dan af
Helikopters seinen valt af
Dieren wegjagen valt dan af
Leuke fotootjes maken is ook niet echt gelukt

Wat blijft er dan over?
pi_153231591
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 21:56 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Als er van de 90 foto's maar 4 keer is geflitst wat kan dan een de reden zijn van de 90 foto's?

Pad verlichten valt dan af
Helikopters seinen valt af
Dieren wegjagen valt dan af
Leuke fotootjes maken is ook niet echt gelukt

Wat blijft er dan over?
Waarom vallen die opties af? Als je wil flitsen en het apparaat hapert, dan blijf je toch proberen in de hoop dat het wel lukt, zeker als je geen andere middelen hebt in de nacht bv. Schreeuwen en flitsen kan ook tegelijk gedaan zijn, het één sluit het ander niet uit.
pi_153231939
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 21:56 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Als er van de 90 foto's maar 4 keer is geflitst wat kan dan een de reden zijn van de 90 foto's?

Pad verlichten valt dan af
Helikopters seinen valt af
Dieren wegjagen valt dan af
Leuke fotootjes maken is ook niet echt gelukt

Wat blijft er dan over?
Hoe weet je nou of er niet geflitst is? We weten alleen dat er kennelijk niets op de foto te zien is.
Make my day!
pi_153232295
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:14 schreef agter het volgende:

[..]

Hoe weet je nou of er niet geflitst is? We weten alleen dat er kennelijk niets op de foto te zien is.
Misschien spreek ik voor mn beurt maar had Perico dat niet getest?
pi_153232397
ik denk dat de dames de flits stand op auto hadden staan
als het dan te donker is flitst hij automatisch
Maar >
een flitser op een camera werkt als volgt (ook als hij op automatisch staat)
de flitser krijgt stroom en ontlading uit de elco
dat is een soort verzamel boxje (plat gezegd) en die wordt geladen door de batterijen
je kunt dan pas een foto maken als die elco vol zit en dan pas kan je afdrukken om een foto te maken
daarom is het des te vreemder dat er zwarte foto's zijn,want je kunt immers niet op de ontspan knop drukken want die blokkeert (lam knopje)
Wat wel kan is dat de flitser uitgeschakeld stond
maar dan zie je dat hij niet flitst en dan ga je ook geen 80 keer afdrukken :)
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  woensdag 3 juni 2015 @ 22:39:14 #146
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_153232996
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:25 schreef StaceySinger het volgende:
maar dan zie je dat hij niet flitst en dan ga je ook geen 80 keer afdrukken
Afdrukken om het LCD-scherm te activeren en daar wat verlichting mee te genereren?
Wie dit leest is gek
pi_153233563
quote:
99s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:39 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Afdrukken om het LCD-scherm te activeren en daar wat verlichting mee te genereren?
dan kan je ook gewoon de genomen foto's bekijken en de lichtste foto nemen om bij te verlichten :)
en als je afdrukt zie je maar enkele seconden de genomen foto
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153233717
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:50 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

dan kan je ook gewoon de genomen foto's bekijken en de lichtste foto nemen om bij te verlichten :)
en als je afdrukt zie je maar enkele seconden de genomen foto
Wat denk jij dat de reden is van de 87 donkere foto's?
pi_153233818
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:53 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Wat denk jij dat de reden is van de 87 donkere foto's?
très simple

dat er 87 foto's waren en dat die overschreven zijn door zwarte
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  woensdag 3 juni 2015 @ 23:01:05 #150
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153234063
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:55 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

très simple

dat er 87 foto's waren en dat die overschreven zijn door zwarte
hoe dan?
pi_153234224
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:01 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

hoe dan?
gewoon je laad een foto in je computer,maakt hem zwart en zet hem terug
op de sd kaart
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  woensdag 3 juni 2015 @ 23:08:31 #152
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_153234459
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:02 schreef Poekje01 het volgende:
wat me opvalt is het geldbedrag ($ 83,-) dat de beide dames bij zich hadden en wat gevonden is in de rugzak, dicht in de buurt komt van de tarieven van de op de Habla Ya website genoemde trails, en excursie prijzen. En dan hier als totaalbedrag voor 2 personen.

Ik weet wel dat ze naar SbtR school gingen, maar veel excursies verlopen via Habla Ya.
T'is net of ze de (een) gids die bij ze was, nog niet betaald hadden... Hoezo $ 83,-
Een van de vele voorbeelden hier van naar een conclusie toe redeneren. Wat is nou 83 dollar? Alsof je tijdens een vakantie als een kleuter, met afgepast geld, een wandeling gaat maken...
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_153235013
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:07 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Net zo opmerkelijk om na 11 dagen in de jungle nog in staat te zijn je telefoon aan te zetten en deze terug te stoppen in de tas...
Maar tegelijkertijd niet gevonden kunnen worden.
Ja daar kan ik ook nog steeds met mijn kop niet bij. Tenzij ze echt vast zaten in een geul maar dan zouden die nachtfoto's dat dan toch moeten reflecteren op een bepaalde manier zou je denken. Idem voor de vondsten van de resten: zowel als de paar botten die verspreid lagen maar ook de tas.
  woensdag 3 juni 2015 @ 23:52:28 #154
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153236180
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:08 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Een van de vele voorbeelden hier van naar een conclusie toe redeneren. Wat is nou 83 dollar? Alsof je tijdens een vakantie als een kleuter, met afgepast geld, een wandeling gaat maken...
Wel als je een gids contant gaat betalen of denk je dat die een pinapparaat bij had?
pi_153236211
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:08 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Een van de vele voorbeelden hier van naar een conclusie toe redeneren. Wat is nou 83 dollar? Alsof je tijdens een vakantie als een kleuter, met afgepast geld, een wandeling gaat maken...
nah.. weet ik niet. Je leest de onderbouwing denk ik niet goed. Ze kunnen gedacht hebben "we nemen afgepast geld mee voor de betaling aan de gids straks", 2 personen, 2 keer het tarief, plus 14% btw tot.,en meer niet. En precies daar gaat het om, hoezo $ 83,-, gek bedrag. Tenzij het voorgaande klopt, dan weer niet.
  woensdag 3 juni 2015 @ 23:57:53 #156
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153236337
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:53 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

nah.. weet ik niet. Je leest de onderbouwing denk ik niet goed. Ze kunnen gedacht hebben "we nemen afgepast geld mee voor de betaling aan de gids straks", 2 personen, 2 keer het tarief, plus 14% btw tot.,en meer niet. En precies daar gaat het om, hoezo $ 83,-, gek bedrag. Tenzij het voorgaande klopt, dan weer niet.
Geld voor de gids, taxi en avondeten? Of deden ze dit laatste bij Miriam?

Hoe was dat eigenlijk geregeld? Aten ze in hun gastgezin mee?
Hadden ze hiervoor afgemeld of gingen ze elke avond uiteten?
pi_153236530
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:04 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

gewoon je laad een foto in je computer,maakt hem zwart en zet hem terug
op de sd kaart
maar dan zouden volgens mij de originele foto's nog op de SD kaart moeten staan, want die werkt precies als een harddisk toch van een PC? De 'kopjes' van de beschreven partities zijn dan weg, en de originelen kun je niet meer terughalen op de camera display, maar met speciale recovery software wel vanaf de SD kaart, via een PC?

Of werkt een SD kaart (statisch geheugen) niet net als een HD? Het komt steeds terug hier, maar blijft wmb. vaag: hebben mensen hier echt ervaring met recovery software voor een gewiste SD?

volgens deze website kan dat met Wondershare Data Recovery

http://www.sd-kaart.nl/sd-kaart-recovery-herstel-programma

en t kan met Recuva, mits je totaal niets meer met de SD kaart doet.
89 zwarte foto's er op zetten via een PC...mmm.. komen die dan precies over de originelen
heen?

Stacey: kan je wellicht uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?

[ Bericht 6% gewijzigd door Poekje01 op 04-06-2015 00:14:06 ]
pi_153236623
PW vertelde me dat hij achteraf de excursie betaalde aan zijn gids.
Hij had deze dan ook zelf geregeld

Hoe zal de betaling gaan als je een excursie regelt via de taalschool. Zal je dan van te voren de taalschool betalen of achteraf ook de gids?
Ik neig naar vooraf want anders verdient de taalschool er niets aan
pi_153236834
Hier staat iets in over wissen van foto's van een SD kaart op/via een PC: dat verneukt bestanden idd. definitief:

http://www.digitalefotografietips.nl/kort/fotos-herstellen/

foto's wissen via de camera display menu functies niet. Dit stukje uit dat artikel geeft te denken:

"Let op, overschrijven hoeft niet per se te betekenen dat je de eerste foto van de geheugenkaart kwijt bent als je één nieuwe foto neemt. Die foto kan ook zomaar een middelste of laatste foto overschrijven of meerdere foto’s gedeeltelijk overschrijven. Van de kaart afblijven dus!"

Zou dat een reden kunnen zijn dat er foto's (nummers) in de series ontbreken?

Benieuwd welke software het NFI heeft gebruikt.

met uitleg:
http://m.wikihow.com/Restore-Deleted-Files-on-a-SD-Card

[ Bericht 22% gewijzigd door Poekje01 op 04-06-2015 00:30:53 ]
pi_153236875
Kan iemand mij even in een bericht vertellen wie deze beste PW is? De meeste afkortingen van namen ken ik inmiddels wel maar PW is een nieuwe naam voor me. Thanks!
pi_153236951
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:25 schreef Knuffelpsychopaat het volgende:
Kan iemand mij even in een bericht vertellen wie deze beste PW is? De meeste afkortingen van namen ken ik inmiddels wel maar PW is een nieuwe naam voor me. Thanks!
PW is de afkorting van Pahlawan. Hij is een user op FOK op verschillende topics.
Hij was 2 weken geleden in Boquete en heeft de Pianista gedaan en heeft veel info aan mij gegeven waarvan ik veel deel hier op dit topic.
pi_153236953
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:06 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

maar dan zouden volgens mij de originele foto's nog op de SD kaart moeten staan, want die werkt precies als een harddisk toch van een PC? De 'kopjes' van de beschreven partities zijn dan weg, en de originelen kun je niet meer terughalen op de camera display, maar met speciale recovery software wel vanaf de SD kaart, via een PC?

Of werkt een SD kaart (statisch geheugen) niet net als een HD? Het komt steeds terug hier, maar blijft wmb. vaag: hebben mensen hier echt ervaring met recovery software voor een gewiste SD?

volgens deze website kan dat met Wondershare Data Recovery

http://www.sd-kaart.nl/sd-kaart-recovery-herstel-programma

en t kan met Recuva, mits je totaal niets meer met de SD kaart doet.
89 zwarte foto's er op zetten via een PC...mmm.. komen die dan precies over de originelen
heen?

Stacey: kan je wellicht uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?

je hebt een sd kaart
die copieer je
dan formateer je de sd kaart
dan bewerk je de foto's tot zwart
en zet ze terug op de sd kaart
klaar is kees
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153236966
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:30 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

je hebt een sd kaart
die copieer je
dan formateer je de sd kaart
dan bewerk je de foto's tot zwart
en zet ze terug op de sd kaart
klaar is kees
Is bewerken de foto's tot zwart hetzelfde als donkere foto's?
pi_153237005
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:30 schreef jackie12 het volgende:

[..]

PW is de afkorting van Pahlawan. Hij is een user op FOK op verschillende topics.
Hij was 2 weken geleden in Boquete en heeft de Pianista gedaan en heeft veel info aan mij gegeven waarvan ik veel deel hier op dit topic.
Gracias! Dacht misschien iemand lokaal zoals een FG dat is.
pi_153237039
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:30 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

je hebt een sd kaart
die copieer je
dan formateer je de sd kaart
dan bewerk je de foto's tot zwart
en zet ze terug op de sd kaart
klaar is kees
juist. Dus een beetje ontwikkelde persoon met verstand van PC's en SD kaartjes doet dit met gemak.
Hoeveel (ontwikkelde) mensen in Boquete kunnen dit en hebben deze spullen, SD lezers en kabeltjes?
Het lijkt me iig. een klusje voor thuis.

Welke timestamp krijgen die "fake" foto's dan mee in de metadata? Die van de PC, of toch de camera?
Is die manipulatie niet daarin te traceren?
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:39:05 #166
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_153237056
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:37 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

juist. Dus een beetje ontwikkelde persoon met verstand van PC's en SD kaartjes doet dit met gemak.
Hoeveel (ontwikkelde) mensen in Boquete kunnen dit en hebben deze spullen, SD lezers en kabeltjes?
Het lijkt me iig. een klusje voor thuis
Het is geen Noord Korea he ;)
Er staat nog een vraag voor u open!!
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:45:10 #167
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153237115
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:37 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

juist. Dus een beetje ontwikkelde persoon met verstand van PC's en SD kaartjes doet dit met gemak.
Hoeveel (ontwikkelde) mensen in Boquete kunnen dit en hebben deze spullen, SD lezers en kabeltjes?
Het lijkt me iig. een klusje voor thuis.

Welke timestamp krijgen die "fake" foto's dan mee in de metadata? Die van de PC, of toch de camera?
Is die manipulatie niet daarin te traceren?
Roger I
pi_153237123
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:32 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Is bewerken de foto's tot zwart hetzelfde als donkere foto's?
foto openen in PS
je selecteert dan de hele foto > ctrl+a
je klikt op fill
selecteert zwart
en klaar is ie :)
kan ook met een hele serie foto's ,dan open je ze en maakt een action

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153237204
En dan lijkt het alsof er zwarte foto's zijn gemaakt?
pi_153237225
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:37 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

juist. Dus een beetje ontwikkelde persoon met verstand van PC's en SD kaartjes doet dit met gemak.
Hoeveel (ontwikkelde) mensen in Boquete kunnen dit en hebben deze spullen, SD lezers en kabeltjes?
Het lijkt me iig. een klusje voor thuis.

Welke timestamp krijgen die "fake" foto's dan mee in de metadata? Die van de PC, of toch de camera?
Is die manipulatie niet daarin te traceren?
die is op zich wel te traceren
want er is een bewerkings geschiedenis aan de foto toegevoegd
maar die is weer niet zo heel erg makkelijk naar boven te vissen :)
dus ik denk dat ze in Panama het kaartje hebben ingeladen
en als er zaken opstonden die Panama en het stadje langdurige
imago schade zouden kunnen opleveren,dan maken ze die zaken liever zwart natuurlijk
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153237230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:53 schreef jackie12 het volgende:
En dan lijkt het alsof er zwarte foto's zijn gemaakt?
yep een gewone foto helemaal zwart maken is een fluitje van een cent
1 minuut werk
oude boeren gezegde > wat niet weet, wat niet deert
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153237246
dubbel
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_153237266


[ Bericht 100% gewijzigd door vronie op 04-06-2015 01:05:54 ]
pi_153237332
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:55 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

yep een gewone foto helemaal zwart maken is een fluitje van een cent
1 minuut werk
oude boeren gezegde > wat niet weet, wat niet deert
pi_153237337
En "wat de boer nait kent dat vreet "r nait"
pi_153237374
Op een boerenlandweg staat er midden op de weg een berg stenen met een zwaailicht. Ik vraag aan een Boer, 'waarom staat dat zwaailicht op die berg stenen?'Zegt die boer: 'anders rijden de auto's tegen de berg stenen.' Vraag ik: 'waarom staat dieberg stenen dan op de weg?' Zegt die boer: 'om het zwaailicht op te zetten.'
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  donderdag 4 juni 2015 @ 01:32:59 #177
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153237482
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 21:56 schreef jackie12 het volgende:

Als er van de 90 foto's maar 4 keer is geflitst wat kan dan een de reden zijn van de 90 foto's?

Pad verlichten valt dan af
Helikopters seinen valt af
Dieren wegjagen valt dan af
Leuke fotootjes maken is ook niet echt gelukt

Wat blijft er dan over?
Ik kom denkelijk nu tot zes keer geflitst, van die nachtfoto's. Lang was de officiele lezing, dat er drie gelukte foto's waren en zo'n 87 mislukt, enkel zwart.

Maar in die 1Vandaag uitzending heb ik drie nieuwe foto's ontdekt, die niet zo veel van elkaar verschillen.. samen met die Haar foto en de ons bekende img_542 en img_550 tel ik er dan zes.

Voor de statistiek, maakt ook niet zoveel uit. Ja, is een raadsel, die hele serie.

Ik heb ook de batterij getest, die houdt het moeiteloos acht dagen uit, staat die nog op drie streepjes, ook als je al zoveel foto's hebt gemaakt als Kris en Lisanne.

Als ze nu het selectiewiel op Hybrid Auto hadden gezet, 1 slag verder dan hun geliefde AUTO, dan kwam de flits standaard meteen uit de behuizing en hadden ze veel meer succes gehad.

Wat de reden ook was van die hele serie.
pi_153237510
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 01:32 schreef Perico het volgende:

[..]

Ik kom denkelijk nu tot zes keer geflitst, van die nachtfoto's. Lang was de officiele lezing, dat er drie gelukte foto's waren en zo'n 87 mislukt, enkel zwart.

Maar in die 1Vandaag uitzending heb ik drie nieuwe foto's ontdekt, die niet zo veel van elkaar verschillen.. samen met die Haar foto en de ons bekende img_542 en img_550 tel ik er dan zes.

Voor de statistiek, maakt ook niet zoveel uit. Ja, is een raadsel, die hele serie.

Ik heb ook de batterij getest, die houdt het moeiteloos acht dagen uit, staat die nog op drie streepjes, ook als je al zoveel foto's hebt gemaakt als Kris en Lisanne.

Als ze nu het selectiewiel op Hybrid Auto hadden gezet, 1 slag verder dan hun geliefde AUTO, dan kwam de flits standaard meteen uit de behuizing en hadden ze veel meer succes gehad.

Wat de reden ook was van die hele serie.
Help me even.

Omdat er ruim 80 foto's zijn die donker zijn weet jij dat ze de flits niet gebruikt hebben?
Maar op de ons bekende foto's dan weer wel? (die met de takjes enzo)
  donderdag 4 juni 2015 @ 01:46:59 #179
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153237571
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:37 schreef Poekje01 het volgende:

Welke timestamp krijgen die "fake" foto's dan mee in de metadata? Die van de PC, of toch de camera?
Is die manipulatie niet daarin te traceren?
Je redenatie is juist. Je hebt inderdaad te maken met de metadata tijden.. creatietijd van de foto, digitaal wegschrijven, laatste keer aangepast..

Maar zo'n foto is ook nog een keer, een bestand op zich, zoals op je PC.

Ik kan iedere gewenste foto binnen een paar minuten nu alle gewenste eigenschappen meegeven die ik wil, door uitwisseling, veld overschrijving, wat dan ook...

Alleen 1 veld, dat weggeeft wanneer je een bestand voor het laatst hebt benaderd, dat zou je kunnen verraden. Maar ik neig ernaar dat het NFI ontzaglijk veel door de vingers heeft gezien en dat er vanallerhande troep ook in de originelen zit. Dat kan niet anders, want die is er niet allemaal door een Panamese journalist ingekomen.

Maar dat dat bij hun niet leidde tot vervolgactie. Want, niet gesignaleerd, of geen officier van justitie die er een zaak in zag. Dus, gewoon je maar richten op de telefoon, Panama's vragen beantwoorden en verder een lijst met tijden uitdraaien.

Wat Stacey zegt klopt allemaal... ik formatteer 1 keer een geheugenkaart, door deze te vullen met nullen. Ik zet er de tijd van mijn keuze op.. daar komen dan die geselecteerde fotobestanden op te staan, bewerkt met Exif Tool... niemand die dat kan merken.
  donderdag 4 juni 2015 @ 01:51:06 #180
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153237586
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 01:38 schreef jackie12 het volgende:
Omdat er ruim 80 foto's zijn die donker zijn weet jij dat ze de flits niet gebruikt hebben?
Maar op de ons bekende foto's dan weer wel? (die met de takjes enzo)
Ja, een flits gebruik is ook te zien in de data en op img_542 en 550 is geflitst. Die flits kun je trouwens handmatig nog met 50% in kracht laten toenemen. 1 keer instellen en dat is voor elkaar.

Ik heb zelf ook een test in het aardedonker in het bos gedaan, met flits. Op dertig foto's weigerde hij twee keer. Die foto's waren dan geheel zwart. Zonder flits zie je er dan echt niets op. Tenzij je verborgen in het menu de nachtstand aanzet met een hele lange sluitertijd.

Dan zou je nog bij maanlicht een resultaat kunnen boeken. Ja, ik vermoed dat van die circa negentig beelden er dan zo'n 84 geheel zwart zijn.
  donderdag 4 juni 2015 @ 01:55:01 #181
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153237611
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 01:51 schreef Perico het volgende:

[..]

Ja, een flits gebruik is ook te zien in de data en op img_542 en 550 is geflitst. Die flits kun je trouwens handmatig nog met 50% in kracht laten toenemen. 1 keer instellen en dat is voor elkaar.

Ik heb zelf ook een test in het aardedonker in het bos gedaan, met flits. Op dertig foto's weigerde hij twee keer. Die foto's waren dan geheel zwart. Zonder flits zie je er dan echt niets op. Tenzij je verborgen in het menu de nachtstand aanzet met een hele lange sluitertijd.

Dan zou je nog bij maanlicht een resultaat kunnen boeken. Ja, ik vermoed dat van die circa negentig beelden er dan zo'n 84 geheel zwart zijn.
ooi gevonden weer! met ook de complimenten aan Stacey!
pi_153238021
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:25 schreef StaceySinger het volgende:
ik denk dat de dames de flits stand op auto hadden staan
als het dan te donker is flitst hij automatisch
Maar >
een flitser op een camera werkt als volgt (ook als hij op automatisch staat)
de flitser krijgt stroom en ontlading uit de elco
dat is een soort verzamel boxje (plat gezegd) en die wordt geladen door de batterijen
je kunt dan pas een foto maken als die elco vol zit en dan pas kan je afdrukken om een foto te maken
daarom is het des te vreemder dat er zwarte foto's zijn,want je kunt immers niet op de ontspan knop drukken want die blokkeert (lam knopje)
Wat wel kan is dat de flitser uitgeschakeld stond
maar dan zie je dat hij niet flitst en dan ga je ook geen 80 keer afdrukken :)
Een foto met flits naar boven wordt ook ontzettend donker.
pi_153238047
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:55 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

die is op zich wel te traceren
want er is een bewerkings geschiedenis aan de foto toegevoegd
maar die is weer niet zo heel erg makkelijk naar boven te vissen :)
dus ik denk dat ze in Panama het kaartje hebben ingeladen
en als er zaken opstonden die Panama en het stadje langdurige
imago schade zouden kunnen opleveren,dan maken ze die zaken liever zwart natuurlijk
Door een foto te bewerken en opnieuw op te slaan verander je sowieso een aantal datavelden. Er komen extra velden bij en er verdwijnen ongetwijfeld velden. Dat zou dan allemaal gecorrigeerd moeten worden, zodat het precies hetzelfde is als het was.
Daarnaast zou die persoon dan ook moeten weten dat een simpele format van de SD-kaart niet genoeg is.

Bovendien is de metadata niet opgeslagen op de manier hoe het voor de gebruiker zichtbaar kan worden gemaakt. Bij het bekijken van de metadata van een foto, wordt die data eerst 'gegenereerd' tot een mooi overzicht. We hebben namelijk al gezien dat de tijdzone van de computer waarmee de foto's worden geopend invloed heeft op de data.
pi_153238752
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:45 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

foto openen in PS
je selecteert dan de hele foto > ctrl+a
je klikt op fill
selecteert zwart
en klaar is ie :)
kan ook met een hele serie foto's ,dan open je ze en maakt een action

[ afbeelding ]
Is dit op zich al geen bewijs dat er derden aan te pas zijn gekomen? Of is het ook mogelijk om zwarte foto's te creeren zonder PC?

Als je die zwarte foto's alleen mbv PC kunt maken, dan is dit toch een bewijs dat er derden in het spel zijn? Of zie ik dat verkeerd?
  donderdag 4 juni 2015 @ 08:26:59 #185
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153238858
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 04:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Door een foto te bewerken en opnieuw op te slaan verander je sowieso een aantal datavelden. Er komen extra velden bij en er verdwijnen ongetwijfeld velden. Dat zou dan allemaal gecorrigeerd moeten worden, zodat het precies hetzelfde is als het was.
Daarnaast zou die persoon dan ook moeten weten dat een simpele format van de SD-kaart niet genoeg is.

Bovendien is de metadata niet opgeslagen op de manier hoe het voor de gebruiker zichtbaar kan worden gemaakt. Bij het bekijken van de metadata van een foto, wordt die data eerst 'gegenereerd' tot een mooi overzicht. We hebben namelijk al gezien dat de tijdzone van de computer waarmee de foto's worden geopend invloed heeft op de data.
Er wat nu als dat op 8 april 's nachts is gebeurt?
  donderdag 4 juni 2015 @ 08:28:29 #186
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153238873
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:53 schreef Physsic het volgende:

[..]

Een foto met flits naar boven wordt ook ontzettend donker.
:7 in een nevelwoud met grote kloven en bomen?
Ja op een open veld misschien, we kunnen op enkele nachtfoto's zien dat dat niet het geval is
pi_153239070
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:28 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

:7 in een nevelwoud met grote kloven en bomen?
Ja op een open veld misschien, we kunnen op enkele nachtfoto's zien dat dat niet het geval is
Ze zullen natuurlijk een zo open mogelijk stuk uitgezocht hebben om omhoog te flitsen.
Een klif i.o.d. ze zullen iig geprobeerd hebben niet in de bomen te flitsen.
pi_153239123
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:12 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Is dit op zich al geen bewijs dat er derden aan te pas zijn gekomen? Of is het ook mogelijk om zwarte foto's te creeren zonder PC?

Als je die zwarte foto's alleen mbv PC kunt maken, dan is dit toch een bewijs dat er derden in het spel zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Nee dat is helemaal geen bewijs dat er derden aan te pas gekomen zijn.

Waarschijnlijk haperde de flitser gewoon door schade aan het toestel, vocht en vuil als oorzaak.
pi_153239258
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:51 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Nee dat is helemaal geen bewijs dat er derden aan te pas gekomen zijn.

Waarschijnlijk haperde de flitser gewoon door schade aan het toestel, vocht en vuil als oorzaak.
In combinatie met de bijbehorende data, bedoel ik.
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:00:08 #190
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153239261
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:51 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Nee dat is helemaal geen bewijs dat er derden aan te pas gekomen zijn.

Waarschijnlijk haperde de flitser gewoon door schade aan het toestel, vocht en vuil als oorzaak.
waarom het dan nog zo'n 80 keer proberen? Als het toch niet lukt?

Tussen 1 april 14:00 en de nacht van 8 april zijn er geen foto's gemaakt, toestel zit in een stevige toestel tas en in een waterafstotende snowboard tas. Er zijn geen aanwijzingen dat het toestel tussendoor gebruikt is/ uit de tas gehaald is. Dus waarom zou die het niet doen?
pi_153239302
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:59 schreef RapaNui het volgende:

[..]

In combinatie met de bijbehorende data, bedoel ik.
Zwarte foto's kun je niet alleen met behulp van een pc maken. Die maak je ook als de flitser het niet doet. Of als je recht omhoog de lucht in flitst, in de nacht. Hoezo zou de data iets bewijzen dan?
pi_153239314
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:00 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

waarom het dan nog zo'n 80 keer proberen? Als het toch niet lukt?

Tussen 1 april 14:00 en de nacht van 8 april zijn er geen foto's gemaakt, toestel zit in een stevige toestel tas en in een waterafstotende snowboard tas. Er zijn geen aanwijzingen dat het toestel tussendoor gebruikt is/ uit de tas gehaald is. Dus waarom zou die het niet doen?
Omdat je leven er van af hangt?
pi_153239403
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:00 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

waarom het dan nog zo'n 80 keer proberen? Als het toch niet lukt?

Tussen 1 april 14:00 en de nacht van 8 april zijn er geen foto's gemaakt, toestel zit in een stevige toestel tas en in een waterafstotende snowboard tas. Er zijn geen aanwijzingen dat het toestel tussendoor gebruikt is/ uit de tas gehaald is. Dus waarom zou die het niet doen?
Omdat ze al een week door de jungle ploegden, door rivieren, in de stromende tropische regen en omdat het heel onwaarschijnlijk is dat ze de tas een week lang niet opengedaan hebben.
In tegendeel, de tas is vaak open en dicht gedaan in die week bovendien zat er bij de vondst ook takjes en aarde in.
pi_153239415
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:03 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Omdat je leven er van af hangt?
ja, ja
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:09:24 #195
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153239430
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:03 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Omdat je leven er van af hangt?
pas op 8 april?

Ik bedoel dit niet om het gaan zitten ruziën maar de logica van die foto's ontgaat me volledig.
1 ze zaten in een kloof en hoorden of zagen een zoekteam
2 ze waren ontsnapt en zochten rennend de weg, vandaar geen flits maar rustiger licht
3 iemand anders heeft de foto's gemaakt
4 optie Stacey
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:11:16 #196
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153239458
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:07 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Omdat ze al een week door de jungle ploegden, door rivieren, in de stromende tropische regen en omdat het heel onwaarschijnlijk is dat ze de tas een week lang niet opengedaan hebben.
In tegendeel, de tas is vaak open en dicht gedaan in die week bovendien zat er bij de vondst ook takjes en aarde in.
Je bedoeld zoals in het scenario van Mata, of denk jij dat ze verder zaten?
pi_153239493
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 08:12 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Is dit op zich al geen bewijs dat er derden aan te pas zijn gekomen? Of is het ook mogelijk om zwarte foto's te creeren zonder PC?

Als je die zwarte foto's alleen mbv PC kunt maken, dan is dit toch een bewijs dat er derden in het spel zijn? Of zie ik dat verkeerd?
mmm.... maar die hebben zich nu dan daarmee dan ook in de kijker gespeeld?
Waarom dan niet meteen maar het gehele SD kaartje laten verdwijnen? Of.... de hele camera.

A) In plaats van iets wat voor ons achterblijvers logisch lijkt WEL te registreren (SMS, afscheisdsfilmpje, boodschap (goede flits-foto) is die registratie er (blijkbaar) na 01/04 tot 08/4 niet van gekomen, of weggejorist.

B) Voor ons achterblijvers niet-logische zaken zijn NIET, ten dele, half, of op onbegrijpelijke technische wijze
geregistreerd, of er op gejorist.

Het achterhalen van een eventuele rampplek of verblijfplaats geeft misschien ooit antwoord op vragen.
En waarschijnlijk zijn er nog foto's die niet in de publiciteit zijn geweest, omdat de fam. van L. dat niet wil.

[ Bericht 8% gewijzigd door Poekje01 op 04-06-2015 09:25:24 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:16:54 #198
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153239553
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:12 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

mmm.... maar die hebben zich nu dan daarmee dan ook in de kijker gespeeld?
Waarom dan niet meteen maar het gehele SD kaartje laten verdwijnen? Of.... de hele camera.

A) In plaats van iets wat voor ons achterblijvers logisch lijkt WEL te registreren (SMS, afscheisdsfilmpje, boodschap (goede flits-foto) is die registratie er (blijkbaar) na 02/04 niet van gekomen, of weggejorist.

B) Voor ons achterblijvers niet-logische zaken zijn NIET, ten dele, half, of op onbegrijpelijke technische wijze
geregistreerd, of er op gejorist.

Het achterhalen van een eventuele rampplek of verblijfplaats geeft misschien ooit antwoord op vragen.
Inderdaad, ik zie redeljk wat overeenkomsten met de tweede kabelbrug zoals Matteo oppert.
In dat geval is het opmerkelijk dat ze toen:
Niets gehoord hebben (indianen die daar wonen)
Dat het broekje niet eerder gevonden is, of de lichamen
Dat de meiden toen niet levend gevonden zijn
pi_153239589
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:09 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

pas op 8 april?

Ik bedoel dit niet om het gaan zitten ruziën maar de logica van die foto's ontgaat me volledig.
1 ze zaten in een kloof en hoorden of zagen een zoekteam
2 ze waren ontsnapt en zochten rennend de weg, vandaar geen flits maar rustiger licht
3 iemand anders heeft de foto's gemaakt
4 optie Stacey
Het is ook geen ruzie maken maar een uitwisseling van inzichten.

Wat verwacht jij van 1 of 2 jonge mensen die alles proberen om te overleven maar bijna geen middelen hebben daarvoor.

Er hoeft niet overal logica te ontdekken zijn, er zullen tijden geweest zijn van hoop, opstandigheid, wanhoop, gelatenheid of zelfs acceptatie. Het is niet te doen om alles te beredeneren wat ze deden.
pi_153239752
De fam. van K. (H.K.) heeft altijd gezegd dat hij dacht dat het om een ontvoering ging; dat zeg je toch niet als uit de (niet vrijgegeven) foto's een tragisch ongeluk zou blijken te zijn gebeurd?

Al die mislukte foto's komen op mij over als een actie in blinde paniek van iemand.
Misschien wel van iemand die geblinddoekt was, en dus niet kon zien of er wel of niet een s6volle flits plaatsvond, maar toch hulpverleners probeerde te waarschuwen. Het blijft allemaal speculatie.
Het kan natuurlijk idd. ook nog zo zijn dat de camera software gewoon door regenvocht niet goed meer werkte. Het NFI heeft daar niets over gezegd vlgns mij.
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:27:58 #201
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153239805
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:18 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Het is ook geen ruzie maken maar een uitwisseling van inzichten.

Wat verwacht jij van 1 of 2 jonge mensen die alles proberen om te overleven maar bijna geen middelen hebben daarvoor.

Er hoeft niet overal logica te ontdekken zijn, er zullen tijden geweest zijn van hoop, opstandigheid, wanhoop, gelatenheid of zelfs acceptatie. Het is niet te doen om alles te beredeneren wat ze deden.
Wanneer je alle mogelijke middelen bekijkt die ze tot hun beschikking hadden, telefoons en toestel, dan zit er al direct een berusting in.
1 op beide telefoons 1 noodoproep doen
2 vervolgens wachten tot de volgende morgen
3 geen persoonlijk bericht
4 ineens actie na een dikke week vol berusting.

Maar wel genoeg bij zinnen op op 4 april 13:37 en 5 april 13:37 de telefoons aan te zetten. Te toevalling IMO
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:29:23 #202
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153239840
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:25 schreef Poekje01 het volgende:
De fam. van K. (H.K.) heeft altijd gezegd dat hij dacht dat het om een ontvoering ging; dat zeg je toch niet als uit de (niet vrijgegeven) foto's een tragisch ongeluk zou blijken te zijn gebeurd?

Al die mislukte foto's komen op mij over als een actie in blinde paniek van iemand.
Misschien wel van iemand die geblinddoekt was, en dus niet kon zien of er wel of niet een s6volle flits plaatsvond, maar toch hulpverleners probeerde te waarschuwen. Het blijft allemaal speculatie.
Het kan natuurlijk idd. ook nog zo zijn dat de camera software gewoon door regenvocht niet goed meer werkte. Het NFI heeft daar niets over gezegd vlgns mij.
Dat scenario heb ik ook nog als grote mogelijkheid, dat die meiden in de nacht van 8 april:
vervoerd zijn
ontsnapt zijn
pi_153239878
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:27 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Wanneer je alle mogelijke middelen bekijkt die ze tot hun beschikking hadden, telefoons en toestel, dan zit er al direct een berusting in.
1 op beide telefoons 1 noodoproep doen
2 vervolgens wachten tot de volgende morgen
3 geen persoonlijk bericht
4 ineens actie na een dikke week vol berusting.

Maar wel genoeg bij zinnen op op 4 april 13:37 en 5 april 13:37 de telefoons aan te zetten. Te toevalling IMO
Misschien heeft Osman V. de meiden wel laten ontsnappen op 5/4, who knows.
pi_153239908
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:02 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Zwarte foto's kun je niet alleen met behulp van een pc maken. Die maak je ook als de flitser het niet doet. Of als je recht omhoog de lucht in flitst, in de nacht. Hoezo zou de data iets bewijzen dan?
Een camera blijft toch een ding die op een voorgeprogrammeerde manier 'denkt'.
Wil jij ons dan uitleggen hoe het hulplicht (Autofocus Assist Lamp) werkt ? tia

[ Bericht 0% gewijzigd door StaceySinger op 04-06-2015 09:38:54 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  donderdag 4 juni 2015 @ 09:40:14 #205
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153240054
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:31 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

Misschien heeft Osman V. de meiden wel laten ontsnappen op 5/4, who knows.
Dan nog zit ik met een gat van 5 april tot 8 april waarin die meiden geen foto's zouden hebben gemaakt of pogingen hebben gedaan om naar huis te bellen.

In een geval van een cover-up, wat wil men ons doen geloven?
Dat ze verdwaald/verongelukt waren.
Als de camera in zijn geheel zou verdwijnen dan was nooit bekend geweest waar K&L waren geweest op 1 april. Logisch dus dat die camera er wel moest zijn.

Die fotoshoot op 8 april geeft imo aan dat ze verdwaald waren en niet gevonden zijn.
pi_153240115
stel je hiked met een vriend(in) en die stort in een ravijn. Met veel moeite kom je er bij, en constateert bv een open beenbreuk, het bot steekt dwars door de huid, veel bloed. Je vriend(in) is inmiddels in shock en comateus. Je hebt nul komma nul verband bij je, niks. Wat doe je dan?

- je scheurt je tshirt stuk om het bloeden te stelpen
- je probeert de wond schoon te maken met wat water uit je laatste waterflesje

Je vriend(in) komt bij kennis en schreeuwt het uit..het been zwelt enorm op. ... en wat is dat..
hoor je daar nou een poema?? enz. enz.

maak je dan in zo een rampscenario daar op een gegeven moment een foto van?
Of wil je dat niet om niet aan een vorm van berusting toe te geven?
pi_153240227
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:40 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Dan nog zit ik met een gat van 5 april tot 8 april waarin die meiden geen foto's zouden hebben gemaakt of pogingen hebben gedaan om naar huis te bellen.

In een geval van een cover-up, wat wil men ons doen geloven?
Dat ze verdwaald/verongelukt waren.
Als de camera in zijn geheel zou verdwijnen dan was nooit bekend geweest waar K&L waren geweest op 1 april. Logisch dus dat die camera er wel moest zijn.

Die fotoshoot op 8 april geeft imo aan dat ze verdwaald waren en niet gevonden zijn.
dus op 8 april wel opeens foto's maken... vreemd. En op 11 april de camera nog een uur aanzetten.
Iemand die van uitputting bewusteloos raakt, en weer bijkomt, zoals die Australier Haydn Adcock liet zien over zijn toestand na zijn verdwaling, in zijn re-animatie film (zie YouTube) in de jungle van Laos?

we gaan misschien wel te weinig uit van de deplorabele toestand waarin je lichaam verkeert na constante regenbuien, slechte beschutting, slecht drinkwater, enz. waardoor je on-logisch gedrag/handelingen krijgt die niemand snapt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Poekje01 op 04-06-2015 10:00:57 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 10:08:37 #208
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153240632
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:48 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

dus op 8 april wel opeens foto's maken... vreemd. En op 11 april de camera nog een uur aanzetten.
Iemand die van uitputting bewusteloos raakt, en weer bijkomt, zoals die Australier Haydn Adcock liet zien over zijn toestand na zijn verdwaling, in zijn re-animatie film (zie YouTube) in de jungle van Laos?

we gaan misschien wel te weinig uit van de deplorabele toestand waarin je lichaam verkeert na constante regenbuien, slechte beschutting, slecht drinkwater, enz. waardoor je on-logisch gedrag/handelingen krijgt die niemand snapt.
Die regenbuien kwamen pas na 4 april, ten tijde van de val was het prachtig weer. Zie de laatste foto's ook na de cd op 1 april. Het verklaart voor mij niet dat ze op 1 april maar op elk toestel 1 poging hebben gedaan.

Juist met een flitser van een camera kun je een poema (schichtig dier, wat geen mensen op de standaard menukaart heeft en volwassen net wat groter is dan een herder) wegjagen.
pi_153241346
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:48 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

we gaan misschien wel te weinig uit van de deplorabele toestand waarin je lichaam verkeert na constante regenbuien, slechte beschutting, slecht drinkwater, enz. waardoor je on-logisch gedrag/handelingen krijgt die niemand snapt.
Dat snap ik na dagenlange ellende maar het onlogische gedrag begon al meteen op 1 april.

Om 16.39 uur 1e noodoproep, oke
Om 16.51 uur 1e noodoproep met de andere telefoon vind ik wat lang daarna maar oke.

Maar dan vervolgens 14 uur wachten om het nog een keer te proberen of uberhaupt kijken of je misschien bereik hebt geloof ik niet.
En de gedachte dat ze dat niet gedaan hebben omdat ze een hutje zochten zoals sommigen zeggen, amehoela. Je probeert in die 14 uur ,hutje of geen hutje, het gewoon nog een keer.

En ook wordt er door sommigen gezegd dat ze het pas de volgende ochtend weer probeerden omdat het licht werd.
Ook die logica ontgaat mij volledig. Alsof je beter bereik hebt als het licht is.

Ik als man, gevallen in een rivierbedding, probeer vlak na mijn val op alle mogelijke manieren contact te leggen met mn telefoon.
Ik zou het noodnummer proberen te bellen. Geen succes? Dan mn moeder, kijken of dat wel wil.
Geen succes? Dan een SMS proberen. Geen succes? Dan appen. Ook geen succes? Probeer ik het straks weer.

Het hele bel-schema is van A tot Z compleet ongeloofwaardig.
pi_153242075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:45 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ik zou het noodnummer proberen te bellen. Geen succes? Dan mn moeder, kijken of dat wel wil.
Geen succes? Dan een SMS proberen. Geen succes? Dan appen. Ook geen succes? Probeer ik het straks weer.
Ook zonder bereik en beltegoed?
pi_153242106
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:45 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Dat snap ik na dagenlange ellende maar het onlogische gedrag begon al meteen op 1 april.

Om 16.39 uur 1e noodoproep, oke
Om 16.51 uur 1e noodoproep met de andere telefoon vind ik wat lang daarna maar oke.

Maar dan vervolgens 14 uur wachten om het nog een keer te proberen of uberhaupt kijken of je misschien bereik hebt geloof ik niet.
En de gedachte dat ze dat niet gedaan hebben omdat ze een hutje zochten zoals sommigen zeggen, amehoela. Je probeert in die 14 uur ,hutje of geen hutje, het gewoon nog een keer.

En ook wordt er door sommigen gezegd dat ze het pas de volgende ochtend weer probeerden omdat het licht werd.
Ook die logica ontgaat mij volledig. Alsof je beter bereik hebt als het licht is.

Ik als man, gevallen in een rivierbedding, probeer vlak na mijn val op alle mogelijke manieren contact te leggen met mn telefoon.
Ik zou het noodnummer proberen te bellen. Geen succes? Dan mn moeder, kijken of dat wel wil.
Geen succes? Dan een SMS proberen. Geen succes? Dan appen. Ook geen succes? Probeer ik het straks weer.

Het hele bel-schema is van A tot Z compleet ongeloofwaardig.
ja, het heeft meer iets weg van het noodnummer toetsen op je mobiele terwijl die in je zak zit, en je probeert dat zonder dat iemand (die je meeneemt) dat ziet.
Er werd een foto van Kris gemaakt, ik dacht met de iPhone van L toch? Dus dat tst was uit de rugzak.
Werd daarmee ook de eerste noodoproep gedaan? ff chk in sch

weet iemand waar t belschema staat in de OP? kan t niet vinden..tia
pi_153242677
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:21 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ook zonder bereik en beltegoed?
Ja en beltegoed hadden ze
pi_153243774
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:23 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

ja, het heeft meer iets weg van het noodnummer toetsen op je mobiele terwijl die in je zak zit, en je probeert dat zonder dat iemand (die je meeneemt) dat ziet.
Er werd een foto van Kris gemaakt, ik dacht met de iPhone van L toch? Dus dat tst was uit de rugzak.
Werd daarmee ook de eerste noodoproep gedaan? ff chk in sch

weet iemand waar t belschema staat in de OP? kan t niet vinden..tia
http://i1.minus.com/ibgctQGGYkMhOV.png belschema ;)
pi_153244080
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 10:45 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Dat snap ik na dagenlange ellende maar het onlogische gedrag begon al meteen op 1 april.

Om 16.39 uur 1e noodoproep, oke
Om 16.51 uur 1e noodoproep met de andere telefoon vind ik wat lang daarna maar oke.

Maar dan vervolgens 14 uur wachten om het nog een keer te proberen of uberhaupt kijken of je misschien bereik hebt geloof ik niet.
En de gedachte dat ze dat niet gedaan hebben omdat ze een hutje zochten zoals sommigen zeggen, amehoela. Je probeert in die 14 uur ,hutje of geen hutje, het gewoon nog een keer.

En ook wordt er door sommigen gezegd dat ze het pas de volgende ochtend weer probeerden omdat het licht werd.
Ook die logica ontgaat mij volledig. Alsof je beter bereik hebt als het licht is.

Ik als man, gevallen in een rivierbedding, probeer vlak na mijn val op alle mogelijke manieren contact te leggen met mn telefoon.
Ik zou het noodnummer proberen te bellen. Geen succes? Dan mn moeder, kijken of dat wel wil.
Geen succes? Dan een SMS proberen. Geen succes? Dan appen. Ook geen succes? Probeer ik het straks weer.

Het hele bel-schema is van A tot Z compleet ongeloofwaardig.
Hutje of geen hutje? En wat als één van de twee ergens naar beneden is gevallen (met rugtas en telefoon en camera)? De ander kan haar niet bereiken en gaat lopen, lopen en nog eens lopen om bij haar te kunnen komen.
  donderdag 4 juni 2015 @ 12:57:07 #215
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153244445
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 12:44 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Hutje of geen hutje? En wat als één van de twee ergens naar beneden is gevallen (met rugtas en telefoon en camera)? De ander kan haar niet bereiken en gaat lopen, lopen en nog eens lopen om bij haar te kunnen komen.
Bergop voor bereik? Of bergaf de onbekende jungle in?
  donderdag 4 juni 2015 @ 13:05:12 #216
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153244638
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 11:48 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Ja en beltegoed hadden ze
Dat vage gedoe over geen beltegoed hebben, is toch een idee van users hier. Daar is toch met geen woord over gerept in de media?
6 weken op vakantie, en bijna constant de beschikking hebben over wifi (op de taalscholen) is toch geen reden om moeilijk te gaan doen met telefoonkaarten? Ik vind dat een dikke aanname zonder bewijs.
pi_153244742
Meiden konden ook gewoon bellen en sms-en
Is doelredeneren om een verklaring te vinden waarom ze zoiets logisch als bellen naar huis, sms-en en appen niet gedaan hebben
  donderdag 4 juni 2015 @ 13:11:33 #218
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153244809
Daarbij las ik gisteren het artikel in de volkskrant waarin stond dat Kris en Lisanne op dinsdag 1 april door Miriam al werden gemist bij het avondeten.
pi_153244975
quote:
Dankjewel Vronie, de eerste noodoproep 112 werd volgens het schema idd.
- met de iPhone van Lisanne gedaan op 16:39u,
- met de Samsung van Kris om 16:59u
dat lijkt een ongelukkige val met zware verwonding toch minder aannemelijk te maken wmb.

[ Bericht 5% gewijzigd door Poekje01 op 04-06-2015 13:31:33 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 13:19:40 #220
324397 Amplifier
Knallen dus
pi_153245025
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 13:11 schreef ootjekatootje het volgende:
Daarbij las ik gisteren het artikel in de volkskrant waarin stond dat Kris en Lisanne op dinsdag 1 april door Miriam al werden gemist bij het avondeten.
Dus die 83 dollar was niet voor het avondeten
  donderdag 4 juni 2015 @ 13:23:55 #221
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153245156
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 13:19 schreef Amplifier het volgende:

[..]

Dus die 83 dollar was niet voor het avondeten
Nee, en ze moesten dus op tijd teruggaan ivm met het eten.
Bijzonder dat Miriam dit niet direct heeft doorgegeven aan Eileen en Feliciano de ochtend erna.
Dat had weer een paar uur wachten gescheeld. Ze werden dan al 12 uur gemist ipv vanaf 08:00 op 2 april...
pi_153245222
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:33 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Een camera blijft toch een ding die op een voorgeprogrammeerde manier 'denkt'.
Wil jij ons dan uitleggen hoe het hulplicht (Autofocus Assist Lamp) werkt ? tia
Wat maakt dat uit? Als je recht omhoog in de donkere lucht flitst heb je een zwarte foto
Of als de flits niet werkt door vuil/vocht schade aan het toestel
pi_153245483
Zouden evt. derden weten dat er kort contact met de telefoon is geweest?
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_153245671
Zonder bereik heeft het 0,0 zin om überhaupt te proberen te bellen. Niemand maakt mij wijs dat K&L niet over die wijsheid beschikten.

Op weg naar de Dolomieten, maakten we een stop in Zuid Duitsland. 's Avonds was er een luchtige Krimi op TV, van een vrouw die in het bos in een soort gat/grot viel. Ze kon er niet uitklimmen en het eerste wat ze deed, was -uiteraard- haar mobieltje pakken. Ze kijkt naar het scherm: geen bereik, verdammt noch mal, en bergt hem weer op. Het heeft géén zin!
('t Was maar een TV-film, maar OK)

Tijdens onze wandeling in de Dolomieten, raakten we van de route af (sneeuw, ijs, mist). Toen we dat ontdekten, dachten we: laten we het hotel bellen, dan weten ze dat we het avondeten niet zullen halen.
Mobiel: geen bereik. Mobiel gauw weer opgeborgen.

Het heeft geen zin om te proberen te bellen zonder bereik. Waarvoor zouden K&L dat herhaaldelijk hebben gedaan, dagen achtereen? Ik geloof niet dat zij het zijn geweest.
pi_153245817
Hoe kan iemand nou denken dat je kan verklaren waarom 2 jonge vrouwen in doodsnood bepaalde dingen wel of niet zouden doen. Er wordt veel te simpel geredeneerd.
Vanuit een veilige positie bepalen wat wel en niet logisch is in zo'n situatie slaat nergens op.
Dan worden er weer allerlei dingen opgenoemd die ook anders te verklaren zijn dan door een misdrijf, mogelijke verklaringen die al vaak gepost maar totaal genegeerd worden omdat het niet in het misdaadstraatje past.

Zoals, de 1e noodoproep was een angstige situatie maar niet levensbedreigend.
Geen bereik, op zoek naar een schuilplek voor de nacht. Een beschutte plek lager gelegen, ivm de nachtelijke kou. Dus zeker weten geen bereik daar. Dan bij zonsopgang weer proberen het noodnummer te bellen. Wat is daar in hemelsnaam vreemd of verdacht aan?

Waarschijnlijk hebben K en L na hooguit enkele dagen al te maken gehad met uitdroging, dat hadden alle verdwaalgasten zoals bij Volcan Baru ook al binnen 2 dagen. Gevolg is o.a. verwardheid.
Waar blijf je dan met je logica?

Ik heb een poosje meegereden op de misdaadtrein maar het heeft geen enkele duidelijke aanwijzing opgeleverd dat er een misdrijf gepleegd moet zijn. Het blijft bij de mogelijkheid dat er een misdrijf gepleegd is.
Die mogelijkheid is er maar degenen die denken dat je in het gebied achter de Continental Divide (dus niet op het Pianistapad voor de mirador) niet kan verdwalen of ten onder gaan aan de gevaren van het gebied, is naïef.

Een paar jaar geleden was er een Japanse vrouw in het zelfde gebied verdwaald, ook naar haar waren ze opzoek maar vonden haar niet. Na 3 dagen vond ze zelf de weg terug dat was haar redding.

[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 04-06-2015 13:54:59 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 14:00:24 #226
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153246122
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 13:48 schreef bladwijzer het volgende:
Hoe kan iemand nou denken dat ze kunnen verklaren waarom 2 jonge vrouwen in doodsnood bepaalde dingen wel of niet zouden doen. Er wordt veel te simpel geredeneerd.
Vanuit een veilige positie bepalen wat wel en niet logisch is in zo'n situatie slaat nergens op.
Dan worden er weer allerlei dingen opgenoemd die ook anders te verklaren zijn dan door een misdrijf, mogelijke verklaringen die al vaak gepost maar totaal genegeerd worden omdat het niet in het misdaadstraatje past.

Zoals, de 1e noodoproep was een angstige situatie maar niet levensbedreigend.
Geen bereik, op zoek naar een schuilplek voor de nacht. Een beschutte plek lager gelegen, ivm de nachtelijke kou. Dus zeker weten geen bereik daar. Dan bij zonsopgang weer proberen het noodnummer te bellen. Wat is daar in hemelsnaam vreemd of verdacht aan?

Waarschijnlijk hebben K en L na hooguit enkele dagen al te maken gehad met uitdroging, dat hadden alle verdwaalgasten zoals bij Volcan Baru ook al binnen 2 dagen. Gevolg is o.a. verwardheid.
Waar blijf je dan met je logica?

Ik heb een poosje meegereden op de misdaadtrein maar het heeft geen enkele duidelijke aanwijzing opgeleverd dat er een misdrijf gepleegd moet zijn. Het blijft bij de mogelijkheid dat er een misdrijf gepleegd is.
Die mogelijkheid is er maar degenen die denken dat je in het gebied achter de Continental Divide (dus niet op het Pianistapad voor de mirador) niet kan verdwalen of ten onder gaan aan de gevaren van het gebied, is naïef.

Een paar jaar geleden was er een Japanse vrouw in het zelfde gebied verdwaald, ook naar haar waren ze opzoek maar vonden haar niet. Na 3 dagen vond ze zelf de weg terug dat was haar redding.
Ieder zijn logica en ervaring.

Verdwalen prima, weg niet terug vinden zoals deze vrouw is IMO vreemd. Op de Mirador is goed te zien hoe het gebied er achter de cd uitziet. K&L hebben dat uitzicht ook gezien, feit staat op de foto's. Op de Mirador hebben zij Boquete deels kunnen zien liggen, dat hebben wij zelf ook gezien op de foto's van de Mirador.

Dat zij de keuze gemaakt hebben om door te wandelen is imo een bewuste keuze geweest en geen foutje.
pi_153246273
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 13:48 schreef bladwijzer het volgende:
Hoe kan iemand nou denken dat je kan verklaren waarom 2 jonge vrouwen in doodsnood bepaalde dingen wel of niet zouden doen. Er wordt veel te simpel geredeneerd.
Vanuit een veilige positie bepalen wat wel en niet logisch is in zo'n situatie slaat nergens op.
Dan worden er weer allerlei dingen opgenoemd die ook anders te verklaren zijn dan door een misdrijf, mogelijke verklaringen die al vaak gepost maar totaal genegeerd worden omdat het niet in het misdaadstraatje past.

Zoals, de 1e noodoproep was een angstige situatie maar niet levensbedreigend.
Geen bereik, op zoek naar een schuilplek voor de nacht. Een beschutte plek lager gelegen, ivm de nachtelijke kou. Dus zeker weten geen bereik daar. Dan bij zonsopgang weer proberen het noodnummer te bellen. Wat is daar in hemelsnaam vreemd of verdacht aan?
Daar ga je al. Doodsnood, angstig maar niet levensbedreigend.
Als je met zn 2en valt dan berg je (tijdens het licht) je telefoontjes op en check je je bereik niet?
Je redenatie dat ze zeker wisten dat ze geen bereik hadden slaat ook nergens op. Hoe konden ze dat dan weten? En waarom dan wel op 2 april opeens bereik?
En waarom bij zonsopgang weer proberen? Wilden ze mensen niet wakker maken?
En waarom dan ruim een uur later pas de andere checken?
quote:
Waarschijnlijk hebben K en L na hooguit enkele dagen al te maken gehad met uitdroging, dat hadden alle verdwaalgasten zoals bij Volcan Baru ook al binnen 2 dagen. Gevolg is o.a. verwardheid.
Waar blijf je dan met je logica?
Uitdroging bij een rivier?
quote:
Ik heb een poosje meegereden op de misdaadtrein maar het heeft geen enkele duidelijke aanwijzing opgeleverd dat er een misdrijf gepleegd moet zijn. Het blijft bij de mogelijkheid dat er een misdrijf gepleegd is.

Een misdrijf geeft op veruit de meeste vragen juist eenvoudige logische antwoorden ipv vergezochte verklaringen
pi_153246529
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:06 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Daar ga je al. Doodsnood, angstig maar niet levensbedreigend.
Als je met zn 2en valt dan berg je (tijdens het licht) je telefoontjes op en check je je bereik niet?
Je redenatie dat ze zeker wisten dat ze geen bereik hadden slaat ook nergens op. Hoe konden ze dat dan weten? En waarom dan wel op 2 april opeens bereik?
En waarom bij zonsopgang weer proberen? Wilden ze mensen niet wakker maken?
En waarom dan ruim een uur later pas de andere checken?

[..]

Uitdroging bij een rivier?

[..]

Een misdrijf geeft op veruit de meeste vragen juist eenvoudige logische antwoorden ipv vergezochte verklaringen
De doodsnood kwam later, na dagen.
Ik heb niet gezegd dat ze gevallen zijn
Als je rivierwater drinkt ga je aan de racekak en droog je nog sneller uit
  donderdag 4 juni 2015 @ 14:22:39 #229
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153246739
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:06 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Daar ga je al. Doodsnood, angstig maar niet levensbedreigend.
Als je met zn 2en valt dan berg je (tijdens het licht) je telefoontjes op en check je je bereik niet?
Je redenatie dat ze zeker wisten dat ze geen bereik hadden slaat ook nergens op. Hoe konden ze dat dan weten? En waarom dan wel op 2 april opeens bereik?
En waarom bij zonsopgang weer proberen? Wilden ze mensen niet wakker maken?
En waarom dan ruim een uur later pas de andere checken?

[..]

Uitdroging bij een rivier?

[..]

Een misdrijf geeft op veruit de meeste vragen juist eenvoudige logische antwoorden ipv vergezochte verklaringen
Inderdaad, daarom acht ik de kans groot dat de nachtfoto's van de eerste nacht zijn.
- eerste enge nacht
- horen van alles
- foto's maken in de hoop dat iemand ze hoort of ziet.

Die meiden waren jong en onervaren en volgens sommigen hier koelbloedig als ervaren commando's.

Wat is logisch:
- ze hebben op de taalschool 's ochtends de pianista opgezocht
- ze hebben vervoer genomen naar de Pianista
- ze zouden 's avonds eten met Miriam
- ze hadden voor de dag erna een afspraak met E en F

Zouden ze dan echt gedacht hebben daar nog 11 dagen in leven te moeten blijven?
batterij sparen? Voor wanneer? Gered worden.

Die hebben zelf kunnen beredeneren dat het max. 24 uur zou duren voordat men alarm zou gaan slaan en de zoektocht zou worden opgezet.
Goede vraag voor Eileen, heeft zij met die meiden over het Pianista pad gesproken?
  donderdag 4 juni 2015 @ 14:24:12 #230
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153246780
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:15 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

De doodsnood kwam later, na dagen.
Ik heb niet gezegd dat ze gevallen zijn
Als je rivierwater drinkt ga je aan de racekak en droog je nog sneller uit
Niet per definitie, hoog in de bergen is het water vaak schoon en nog niet vervuild. Tevens is het water daar kouder.
pi_153246784
Een van je grootste vijanden, misschien wel de grootste, op zo'n hike en wanneer je van de route raakt is: verzuring. Als je na uren klimmen en dalen -en het einde is nog steeds niet in zicht- met verzuurde benen moet blijven lopen, want stoppen is geen optie, dan is opgeven je grootste vijand.

De verschillende mensen die van Baru zijn gehaald, waren niet zozeer verdwaald, maar hadden allemaal "geblesseerde benen en knieën (bron: media)" = verzuring. Opgeven betekent de nacht doorbrengen in de kou. Dan kun je beter Sinaproc bellen om opgehaald te worden. En dan staat er in de media: verdwaald. Maar eigenlijk gaat het om: verkeken op de afstand + verzuring + opgeven.

Er is iets heel anders gebeurd met K&L. Als ze last zouden hebben gekregen van erge verzuring en de nacht moeten hebben doorgebracht ergens in de bergen, dan hadden ze de volgende dag gewoon hetzelfde pad terug kunnen nemen. Neem maar van me aan, dat je de volgende dag gewoon weer goed kunt lopen na zo'n hike.
pi_153246828
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 13:42 schreef RapaNui het volgende:
Zonder bereik heeft het 0,0 zin om überhaupt te proberen te bellen. Niemand maakt mij wijs dat K&L niet over die wijsheid beschikten.

Op weg naar de Dolomieten, maakten we een stop in Zuid Duitsland. 's Avonds was er een luchtige Krimi op TV, van een vrouw die in het bos in een soort gat/grot viel. Ze kon er niet uitklimmen en het eerste wat ze deed, was -uiteraard- haar mobieltje pakken. Ze kijkt naar het scherm: geen bereik, verdammt noch mal, en bergt hem weer op. Het heeft géén zin!
('t Was maar een TV-film, maar OK)

Tijdens onze wandeling in de Dolomieten, raakten we van de route af (sneeuw, ijs, mist). Toen we dat ontdekten, dachten we: laten we het hotel bellen, dan weten ze dat we het avondeten niet zullen halen.
Mobiel: geen bereik. Mobiel gauw weer opgeborgen.

Het heeft geen zin om te proberen te bellen zonder bereik. Waarvoor zouden K&L dat herhaaldelijk hebben gedaan, dagen achtereen? Ik geloof niet dat zij het zijn geweest.
ik geloof er ook geen snars van.
Aan de andere kant: welke Panamees kent het (Nederlandse) noodnummer 112?
pi_153246866
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:06 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Daar ga je al. Doodsnood, angstig maar niet levensbedreigend.
Als je met zn 2en valt dan berg je (tijdens het licht) je telefoontjes op en check je je bereik niet?
Je redenatie dat ze zeker wisten dat ze geen bereik hadden slaat ook nergens op. Hoe konden ze dat dan weten? En waarom dan wel op 2 april opeens bereik?
En waarom bij zonsopgang weer proberen? Wilden ze mensen niet wakker maken?
En waarom dan ruim een uur later pas de andere checken?

[..]

Uitdroging bij een rivier?

[..]

Een misdrijf geeft op veruit de meeste vragen juist eenvoudige logische antwoorden ipv vergezochte verklaringen
Als je in een gebied waar sowieso bijna geen bereik is naar een laag gelegen, beschutte plek gaat (voor de nacht) dan heb je geen bereik daar. Bij zonsopgang weer proberen omdat ze toen weer een hoger punt opgezocht hadden.

Dat een misdrijf de meest logische antwoorden geeft is een rare conclusie.

De gevaren van het gebied zijn overduidelijk aanwezig, alle locale bewoners zeggen dat het gebied achter de mirador gevaarlijk is. Zowel de gidsen, de indianen als de expats zijn het daar over eens.
Zo werd op boquete.ning ook tijdens het organiseren van een zoekaktie in de 1e week een oproep gedaan aan mensen die geen ervaring hadden met dat gebied, om niet mee te gaan.

K en L waren super dun gekleed, hadden weinig proviand bij zich en waarschijnlijk geen basisbenodigdheden voor een ongepland meerdaags verblijf in het regenwoud zoals vuur, zakmes, ehbo spullen en een jas oid
pi_153246918
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Niet per definitie, hoog in de bergen is het water vaak schoon en nog niet vervuild. Tevens is het water daar kouder.
Ze waren toen al niet meer hoog in de bergen, ze waren op zoek naar huizen en mensen.
Denk jij dat ze dagelijks even tegen een stijle berg omhoogklauterden om water te halen en weer kilometers naar beneden liepen om de bewoonde wereld te vinden?
pi_153246979
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:24 schreef RapaNui het volgende:
Een van je grootste vijanden, misschien wel de grootste, op zo'n hike en wanneer je van de route raakt is: verzuring. Als je na uren klimmen en dalen -en het einde is nog steeds niet in zicht- met verzuurde benen moet blijven lopen, want stoppen is geen optie, dan is opgeven je grootste vijand.

De verschillende mensen die van Baru zijn gehaald, waren niet zozeer verdwaald, maar hadden allemaal "geblesseerde benen en knieën (bron: media)" = verzuring. Opgeven betekent de nacht doorbrengen in de kou. Dan kun je beter Sinaproc bellen om opgehaald te worden. En dan staat er in de media: verdwaald. Maar eigenlijk gaat het om: verkeken op de afstand + verzuring + opgeven.

Er is iets heel anders gebeurd met K&L. Als ze last zouden hebben gekregen van erge verzuring en de nacht moeten hebben doorgebracht ergens in de bergen, dan hadden ze de volgende dag gewoon hetzelfde pad terug kunnen nemen. Neem maar van me aan, dat je de volgende dag gewoon weer goed kunt lopen na zo'n hike.
Waar baseer je dat op, heb je bronnen dat het niet om verdwalen ging? Lijkt me meer een aanname omdat het woord verdwalen als vloeken in de kerk geworden is in dit topic :(
pi_153247673
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:31 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op, heb je bronnen dat het niet om verdwalen ging? Lijkt me meer een aanname omdat het woord verdwalen als vloeken in de kerk geworden is in dit topic :(
Ik baseer het hierop: "geblesseerde benen en knieën (bron: media)"
pi_153249025
Hier een paar voorbeelden van zere benen en knieën op Baru:

http://infochiriqui.com/n(...)s-en-el-volcan-baru/
…las dos turistas femeninas tenían algunas lesiones.

http://infochiriqui.com/n(...)s-en-el-volcan-baru/
quienes presentaron lesiones en las rodillas

http://radiochiriqui.com/(...)os-en-el-volcan-baru
quienes presentaron lesiones en las rodillas en la Cima del Volcán Barú en la Provincia de Chiriquí
pi_153249205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:59 schreef RapaNui het volgende:

[..]

Ik baseer het hierop: "geblesseerde benen en knieën (bron: media)"
bron media; verward en gedesoriënteerd door verschijnselen van uitdroging

Sinaproc_Panama desciende del Volcán Baru en vehiculo con 2 turistas con femeninas con

problemas agotamiento extremo y deshidratación

https://twitter.com/donderisja/status/567368572628766720

The National System of Civil Protection of Chiriqui, rescued late night Wednesday, the two tourists who were reported missing at the top of the Baru Volcano.

Abelardo S, director of SINAPROC in Chiriqui said, "well, only with lacerations on the body and exhausted."

He stressed that the most affected is the Canadian lady, who presented the "mountain sickness", vomiting, dizziness, exhaustion and dehydration.

The two tourists, Panama, Nicolas G, 31, a Canadian, Sonia R 24, were lost at the top of the Baru Volcano from the morning of Tuesday 20 March. Panamanian citizen relatives who were reported to the National Police and the SINAPROC them.

According to S, they narrated that the tourists were from the Tuesday night without water and that was the last drops made that same night. "They are grateful and happy after being rescued," S said.
- See more at: http://laopinionpanama.co(...)sthash.0D5TIixW.dpuf
http://laopinionpanama.co(...)s-en-el-volcan-baru/

Kwamen die blessures doordat ze verdwaald waren en in ontoegankelijk gebied terecht gekomen waren?
Hoe weet je dat ze eerst geblesseerd raakten en toen verdwaalden?

[ Bericht 29% gewijzigd door bladwijzer op 04-06-2015 16:24:14 ]
pi_153249223
Ik blijf me afvragen hoelang ze nog geleefd hebben.
En waaraan ze nu uiteindelijk overleden zijn.
Make my day!
pi_153249664
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:03 schreef agter het volgende:
Ik blijf me afvragen hoelang ze nog geleefd hebben.
En waaraan ze nu uiteindelijk overleden zijn.
Ik denk dat ze de laatste dagen niet heel bewust meegemaakt hebben. Onderkoeling, uitdroging, infectie, de kans is groot dat ze met één of meer van die dingen te maken gehad hebben. Koorts en verwardheid, het is een hele schrale troost maar wellicht hebben ze alles op het einde niet meer beseft.
pi_153250880
Ngobes protesteren voor de Duitse en Nederlandse ambassade tegen de investering van banken in het Barro Blanco project. Ze verwijten ze het schenden van de mensenrechten en het millieu

April 10 Movement (M10) of the Ngobe Bugle, undertake protest actions this morning in front of the embassies of Germany and the Netherlands, for violation and non-compliance with the standards of human and environmental rights in financing the dam Barro Blanco in Panama.
Manolo Miranda, leader of the Movement, said indigenous communities and civil society are satisfied with the report's findings, but shocked by the inadequate response of the banks and by the National Government, to maintain the interest of completing the hydroelectric project.

The protest actions initiated peacefully until the deadline June 15 date set by President Juan Carlos Varela, to cancel Barro Blanco is met.

www.facebook.com/proyeccionsocialradio?fref=nf


[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 04-06-2015 17:26:28 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:25:26 #242
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_153251076
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:03 schreef agter het volgende:
Ik blijf me afvragen hoelang ze nog geleefd hebben.
En waaraan ze nu uiteindelijk overleden zijn.
Waarschijnlijk half-levend opgegeten door de wilde dieren.
pi_153251190
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 14:29 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Ze waren toen al niet meer hoog in de bergen, ze waren op zoek naar huizen en mensen.
Denk jij dat ze dagelijks even tegen een stijle berg omhoogklauterden om water te halen en weer kilometers naar beneden liepen om de bewoonde wereld te vinden?
Lopen, klauteren, zoveel kilometers, huisjes zoeken enz. Wat als ze direct na de laatste foto waar K nog op staat ergens (in) gevallen zijn? Dan is er weinig meer gelopen.
pi_153251221
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:25 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Waarschijnlijk half-levend opgegeten door de wilde dieren.
Denk ik ook. Gebeurd daar wel vaker
pi_153251293
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:30 schreef schuschuho het volgende:

[..]

Lopen, klauteren, zoveel kilometers, huisjes zoeken enz. Wat als ze direct na de laatste foto waar K nog op staat ergens (in) gevallen zijn? Dan is er weinig meer gelopen.
Dat kan ook. Ik vind het dan wel wat moeilijk voor te stellen dat er resten zoveel verder weg gevonden zijn.
En helemaal niets dichterbij.
In een kloof op de 1e dag was mijn gedachte ook, voordat de resten gevonden werden.
Nu denk ik eerder dat ze door de jungle gezworven hebben, of geprobeerd hebben de rivier te volgen.
pi_153251321
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:31 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Denk ik ook. Gebeurd daar wel vaker
Met locals wel vermoed ik. Toeristen niet want die komen daar nooit zonder gids.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:51:59 #247
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153251626
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 09:33 schreef StaceySinger het volgende:
Een camera blijft toch een ding die op een voorgeprogrammeerde manier 'denkt'.
Wil jij ons dan uitleggen hoe het hulplicht (Autofocus Assist Lamp) werkt ? tia
Dit dus. Die camera produceert origineel steeds dezelfde set datavelden bij iedere foto. Ook na acht dagen is het batterijvermogen nauwelijks aangetast en kan er geflitst worden.

In hun AUTO modus, weigert hij hoogstens in 5 tot 10% van de gevallen en produceert dan een zwarte foto. En niet in 95% van de gevallen.

Deze camera heeft in de settings, als je het selectiewiel naar SCN (Portrait) draait, zelfs een optie om onderwater (!!!) foto's te maken.

De behuizing is dusdanig hermetisch, dat luchtvochtigheid en water er geen invloed op hebben.
Dus is er weinig reden om aan te nemen, dat het toestel zich niet voorspelbaar zou gedragen.

Het is ook geen schande in de wetenschap om variabelen mee te wegen, die je niet kunt verklaren, of testresultaten die je voorstellingsvermogen te boven gaan, als je niet zo bekend bent met de materie.

Maar tot dusverre staat de score toch op:

-- "De flitser weigerde dienst in de nacht van 7 op 8 april, maar deed het toch zes keer. Zal dan wel de accu zijn, of waterschade, of vuil (in een hermetische behuizing waarvan alles zich direct sluit)"

-- "De missende thumbnails in de data en andere rare, missende of door elkaar gehusselde velden? Ja, dat is het werk van de Panamese media. Die PC's joh, zijn verwoestend. Ja, ze laten dan wel een heleboel staan, maar tijden worden veranderd, bepaalde data gestript, kan toch allemaal? Best logisch."

Nou, nee. Dus heb ik mijn hypothese bijgesteld. Die luidt nu:
Er zijn zoveel data met die foto's meegeleverd, dat ze ongetwijfeld aan het 'origineel' toebehoren'.

1) Een verkleining van de foto doet slechts 1 dataveld veranderen en contact met een PC doet normaal ook nauwelijks iets met die data.

2) De praktijk leert: óf je hebt een complete set data van zo'n 190 velden, óf maar een fractie daarvan. Tussenwegen zijn er niet. Wij hebben te maken met een constellatie, die je een complete set mag noemen, met enkele cruciale kanttekeningen

3) Er zijn in die mate secties (XMP) bijgekomen en dingen anders, of verdwenen (Thumbnail digitalen, hele MPF sectie), dat het origineel er ook vol mankementen uit moet zien.

Omdat een Panamese PC dat bij het uitlezen niet kan bewerkstelligen. Want waar hebben we het nu helemaal over, een foto verkleinen en online op de server zetten.

4) Dus concludeer ik, dat je er vanuit kunt gaan dat die originelen er ook niet uit zien, zoals je zou mogen verwachten. Daar is manipulatie door derden opgetreden. Dus is het NFI tekort geschoten in de beoordeling en zou dit onderzoek heropend moeten worden.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:57:45 #248
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153251740
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:51 schreef Perico het volgende:

[..]

Dit dus. Die camera produceert origineel steeds dezelfde set datavelden bij iedere foto. Ook na acht dagen is het batterijvermogen nauwelijks aangetast en kan er geflitst worden.

In hun AUTO modus, weigert hij hoogstens in 5 tot 10% van de gevallen en produceert dan een zwarte foto. En niet in 95% van de gevallen.

Deze camera heeft in de settings, als je het selectiewiel naar SCN (Portrait) draait, zelfs een optie om onderwater (!!!) foto's te maken.

De behuizing is dusdanig hermetisch, dat luchtvochtigheid en water er geen invloed op hebben.
Dus is er weinig reden om aan te nemen, dat het toestel zich niet voorspelbaar zou gedragen.

Het is ook geen schande in de wetenschap om variabelen mee te wegen, die je niet kunt verklaren, of testresultaten die je voorstellingsvermogen te boven gaan, als je niet zo bekend bent met de materie.

Maar tot dusverre staat de score toch op:

-- "De flitser weigerde dienst in de nacht van 7 op 8 april, maar deed het toch zes keer. Zal dan wel de accu zijn, of waterschade, of vuil (in een hermetische behuizing waarvan alles zich direct sluit)"

-- "De missende thumbnails in de data en andere rare, missende of door elkaar gehusselde velden? Ja, dat is het werk van de Panamese media. Die PC's joh, zijn verwoestend. Ja, ze laten dan wel een heleboel staan, maar tijden worden veranderd, bepaalde data gestript, kan toch allemaal? Best logisch."

Nou, nee. Dus heb ik mijn hypothese bijgesteld. Die luidt nu:
Er zijn zoveel data met die foto's meegeleverd, dat ze ongetwijfeld aan het 'origineel' toebehoren'.

1) Een verkleining van de foto doet slechts 1 dataveld veranderen en contact met een PC doet normaal ook nauwelijks iets met die data.

2) De praktijk leert: óf je hebt een complete set data van zo'n 190 velden, óf maar een fractie daarvan. Tussenwegen zijn er niet. Wij hebben te maken met een constellatie, die je een complete set mag noemen, met enkele cruciale kanttekeningen

3) Er zijn in die mate secties (XMP) bijgekomen en dingen anders, of verdwenen (Thumbnail digitalen, hele MPF sectie), dat het origineel er ook vol mankementen uit moet zien.

Omdat een Panamese PC dat bij het uitlezen niet kan bewerkstelligen. Want waar hebben we het nu helemaal over, een foto verkleinen en online op de server zetten.

4) Dus concludeer ik, dat je er vanuit kunt gaan dat die originelen er ook niet uit zien, zoals je zou mogen verwachten. Daar is manipulatie door derden opgetreden. Dus is het NFI tekort geschoten in de beoordeling en zou dit onderzoek heropend moeten worden.
Heel sterk!

De camera heeft onderwaterfunctie, dat in een flinke beschermhoes in een hele stevige tas.
Stop je telefoon erbij en je hebt gegarandeerd een goede bescherming tegen de natuurlijke invloeden die ook pas na 3 volle dagen extremer werd...
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:59:04 #249
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153251766
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:35 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Dat kan ook. Ik vind het dan wel wat moeilijk voor te stellen dat er resten zoveel verder weg gevonden zijn.
En helemaal niets dichterbij.
In een kloof op de 1e dag was mijn gedachte ook, voordat de resten gevonden werden.
Nu denk ik eerder dat ze door de jungle gezworven hebben, of geprobeerd hebben de rivier te volgen.
Er staan 16 (!) hutten en huizen achter de cd...
Dat je er eentje mist prima, twee ok maar 16...
pi_153251882
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:51 schreef Perico het volgende:

[..]

Dit dus. Die camera produceert origineel steeds dezelfde set datavelden bij iedere foto. Ook na acht dagen is het batterijvermogen nauwelijks aangetast en kan er geflitst worden.

In hun AUTO modus, weigert hij hoogstens in 5 tot 10% van de gevallen en produceert dan een zwarte foto. En niet in 95% van de gevallen.

Deze camera heeft in de settings, als je het selectiewiel naar SCN (Portrait) draait, zelfs een optie om onderwater (!!!) foto's te maken.

De behuizing is dusdanig hermetisch, dat luchtvochtigheid en water er geen invloed op hebben.
Dus is er weinig reden om aan te nemen, dat het toestel zich niet voorspelbaar zou gedragen.

Het is ook geen schande in de wetenschap om variabelen mee te wegen, die je niet kunt verklaren, of testresultaten die je voorstellingsvermogen te boven gaan, als je niet zo bekend bent met de materie.

Maar tot dusverre staat de score toch op:

-- "De flitser weigerde dienst in de nacht van 7 op 8 april, maar deed het toch zes keer. Zal dan wel de accu zijn, of waterschade, of vuil (in een hermetische behuizing waarvan alles zich direct sluit)"

-- "De missende thumbnails in de data en andere rare, missende of door elkaar gehusselde velden? Ja, dat is het werk van de Panamese media. Die PC's joh, zijn verwoestend. Ja, ze laten dan wel een heleboel staan, maar tijden worden veranderd, bepaalde data gestript, kan toch allemaal? Best logisch."

Nou, nee. Dus heb ik mijn hypothese bijgesteld. Die luidt nu:
Er zijn zoveel data met die foto's meegeleverd, dat ze ongetwijfeld aan het 'origineel' toebehoren'.

1) Een verkleining van de foto doet slechts 1 dataveld veranderen en contact met een PC doet normaal ook nauwelijks iets met die data.

2) De praktijk leert: óf je hebt een complete set data van zo'n 190 velden, óf maar een fractie daarvan. Tussenwegen zijn er niet. Wij hebben te maken met een constellatie, die je een complete set mag noemen, met enkele cruciale kanttekeningen

3) Er zijn in die mate secties (XMP) bijgekomen en dingen anders, of verdwenen (Thumbnail digitalen, hele MPF sectie), dat het origineel er ook vol mankementen uit moet zien.

Omdat een Panamese PC dat bij het uitlezen niet kan bewerkstelligen. Want waar hebben we het nu helemaal over, een foto verkleinen en online op de server zetten.

4) Dus concludeer ik, dat je er vanuit kunt gaan dat die originelen er ook niet uit zien, zoals je zou mogen verwachten. Daar is manipulatie door derden opgetreden. Dus is het NFI tekort geschoten in de beoordeling en zou dit onderzoek heropend moeten worden.
Er zijn wat dingen die lastig te testen zijn, tenzij je er een camera voor over hebt ;)

This weekend I was in the jungle, got massively rained on...

Turned it on afterward, and it said my battery power was low, when beforehand it wasn't... no worries, it worked afterward.

The LCD was initially flickering and turning white

http://www.dpreview.com/forums/thread/1806186

Water and moisture are your camera’s greatest enemy
http://canon-digital-phot(...)/water-and-moisture/
pi_153251941
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Er staan 16 (!) hutten en huizen achter de cd...
Dat je er eentje mist prima, twee ok maar 16...
De meeste daarvan zijn niet bewoond maar dat wist je al.
pi_153252099
Volgens mij zijn er toch wel meer mogelijkheden voor het onverklaarde camera gebruik zoals het niet van het maken van foto's, of het maken van donkere foto's

For those of us that live in dryer climates humidity can be a mysterious factor to account for when traveling. Significant moisture in the air around us can impact equipment in a variety of ways in some instances quite drastically. Not all cameras have the same level of weather protection. Many professional bodies are weather/water resistant, but not water proof thanks to the presence of rubber gaskets. Most cameras lack this type of protection increasing the risk of catastrophic equipment failure if exposed to too much moisture. With that in mind the following 10 tips should be considered when using a digital SLR in high humidity environments

5. Avoid Fogged Lenses
Keep your camera gear at the same temperature as the ambient temperature of your shooting environment to avoid fogging. Fog can appear on the front of your lens and in less than ideal cases on the rear element of your lens if your gear is cold and brought into a warm and moist environment. If keeping your gear with you is a necessity (such as being brought into an air conditioned hotel room as opposed to being left in a car) wait for your camera gear to warm up before use.

I have lost 3 digital camera's due to exposure to high humidity

I was shooting in the Belizean rainforest, and no matter what I did, lenses got fogged. You cover your camera and lens when it rains, and then you have to find a spot of sun to burn of the fog.
http://www.jmg-galleries.(...)rs-in-high-humidity/

Sand and dirt, conversely, have a harder time getting into your gear because the particles are physically larger than a piece of dust. But if a particle (or more!) does get into your camera, it can wreak havoc on moving parts as well as on your sensor, stopping mechanical movements and scratching a sensor or lens surface. Even just getting it into a shutter release button or CompactFlash or SD slot can be a problem and might literally grind your photography to a halt.
http://canon-digital-phot(...)/dust-sand-and-dirt/

[ Bericht 9% gewijzigd door bladwijzer op 04-06-2015 18:24:59 ]
pi_153252277
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:15 schreef bladwijzer het volgende:
For those of us that live in dryer climates humidity can be a mysterious factor to account for when traveling. Significant moisture in the air around us can impact equipment in a variety of ways in some instances quite drastically. Not all cameras have the same level of weather protection. Many professional bodies are weather/water resistant, but not water proof thanks to the presence of rubber gaskets. Most cameras lack this type of protection increasing the risk of catastrophic equipment failure if exposed to too much moisture. With that in mind the following 10 tips should be considered when using a digital SLR in high humidity environments

5. Avoid Fogged Lenses
Keep your camera gear at the same temperature as the ambient temperature of your shooting environment to avoid fogging. Fog can appear on the front of your lens and in less than ideal cases on the rear element of your lens if your gear is cold and brought into a warm and moist environment. If keeping your gear with you is a necessity (such as being brought into an air conditioned hotel room as opposed to being left in a car) wait for your camera gear to warm up before use.

I have lost 3 digital camera's due to exposure to high humidity

I was shooting in the Belizean rainforest, and no matter what I did, lenses got fogged. You cover your camera and lens when it rains, and then you have to find a spot of sun to burn of the fog.
http://www.jmg-galleries.(...)rs-in-high-humidity/

Sand and dirt, conversely, have a harder time getting into your gear because the particles are physically larger than a piece of dust. But if a particle (or more!) does get into your camera, it can wreak havoc on moving parts as well as on your sensor, stopping mechanical movements and scratching a sensor or lens surface. Even just getting it into a shutter release button or CompactFlash or SD slot can be a problem and might literally grind your photography to a halt.
http://canon-digital-phot(...)/dust-sand-and-dirt/
Ze gebruikten geen SLR en de camera die ze wel hadden is voor gebruik in condities van 10% - 90% RH (luchtvochtigheid):
pi_153252302
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze gebruikten geen SLR en de camera die ze wel hadden is voor gebruik in condities van 10% - 90% RH (luchtvochtigheid):
Dus die goedkope camera was jungle proof, rivier proof en zand proof? Denk het niet :N
  donderdag 4 juni 2015 @ 18:28:24 #255
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153252328
Ja die Canon Powershot camera kan onderwater, het is heimelijk een genot om te zien hoe hermetisch die flitser zich naadloos weer verstopt of hoe mooi die lens weer steeds wordt afgedekt.

Daar valt niets op aan te merken.
pi_153252443
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:28 schreef Perico het volgende:
Ja die Canon Powershot camera kan onderwater, het is heimelijk een genot om te zien hoe hermetisch die flitser zich naadloos weer verstopt of hoe mooi die lens weer steeds wordt afgedekt.

Daar valt niets op aan te merken.
Om onder water te fotograferen wordt deze case geadviseerd (speciaal voor de powershot sx270 hs):

Make my day!
pi_153252461
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:28 schreef Perico het volgende:
Ja die Canon Powershot camera kan onderwater, het is heimelijk een genot om te zien hoe hermetisch die flitser zich naadloos weer verstopt of hoe mooi die lens weer steeds wordt afgedekt.

Daar valt niets op aan te merken.
Ook dit is onmogelijk?

Camera will not flash when the flash icon is on.

Bad flash bulb

The camera may have a bad flash bulb. The bulb has been worn out or damaged in some way. If this is the case, the bulb will need to be replaced.

LCD screen is black, dim, or discolored

Picture on the LCD screen is black or at all different than it should be. The camera still turns on and otherwise works as normal.
Loose Connection

Check the internal connections of the LCD screen to other components of the camera. If re-connecting components does not fix the problem, the LCD likely needs to be replaced entirely.

https://www.ifixit.com/Wiki/Canon_PowerShot_SD450_Troubleshooting
  donderdag 4 juni 2015 @ 18:43:24 #258
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_153252676
Je kunt overal in deze zaak altijd theoretische mogelijkheden eruit lichten, waarop kansen zijn.

Dat mag. Maar je kunt misschien ook eens voor de meest waarschijnlijke optie kiezen. En dat is, dat een camera die onderwateropnames kan maken, qua behuizing goed is opgewassen tegen een tropisch bos, als hij ook nog eens in een rugzak wordt bewaard.

Zelfde met Kris en Lisanne: wel zonder gids probleemloos snel bij alle y-splitsingen op Pianista juiste pad kiezen, kan goed. Maar ze dan wel van een berg laten donderen, waarvan de waarschijnlijkheid mij compleet ontgaat.
pi_153252705
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:43 schreef Perico het volgende:
Je kunt overal in deze zaak altijd theoretische mogelijkheden eruit lichten, waarop kansen zijn.

Dat mag. Maar je kunt misschien ook eens voor de meest waarschijnlijke optie kiezen. En dat is, dat een camera die onderwateropnames kan maken, qua behuizing goed is opgewassen tegen een tropisch bos, als hij ook nog eens in een rugzak wordt bewaard.

Zelfde met Kris en Lisanne: wel zonder gids probleemloos snel bij alle y-splitsingen op Pianista juiste pad kiezen, kan goed. Maar ze dan wel van een berg laten donderen, waarvan de waarschijnlijk mij ontgaat.
Kun je een link geven dat hij waterdicht is?
Ik lees nl dat je een speciale case daarvoor moet kopen.
Make my day!
pi_153252768
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:26 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Dus die goedkope camera was jungle proof, rivier proof en zand proof? Denk het niet :N
Als je 'm eerst in het water gooit en vervolgens door het zand sleept, dan zouden er wat bewegende onderdelen kunnen gaan haperen, ja. Maar dat is ook met nog duurdere camera's zo.
Bovendien vind ik een digitale camera voor 200euro niet 'goedkoop'. Je hebt al digitale HD camera met geavanceerde opties voor 50euro.
pi_153252782
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:44 schreef agter het volgende:

[..]

Kun je een link geven dat hij waterdicht is?
Ik lees nl dat je een speciale case daarvoor moet kopen.
is ie niet.
pi_153252804
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:43 schreef Perico het volgende:
Je kunt overal in deze zaak altijd theoretische mogelijkheden eruit lichten, waarop kansen zijn.

Dat mag. Maar je kunt misschien ook eens voor de meest waarschijnlijke optie kiezen. En dat is, dat een camera die onderwateropnames kan maken, qua behuizing goed is opgewassen tegen een tropisch bos, als hij ook nog eens in een rugzak wordt bewaard.

Zelfde met Kris en Lisanne: wel zonder gids probleemloos snel bij alle y-splitsingen op Pianista juiste pad kiezen, kan goed. Maar ze dan wel van een berg laten donderen, waarvan de waarschijnlijk mij ontgaat.
Ik heb ze niet van een berg laten donderen, dan ben je met iemand anders in de war.

En denken dat het vermoorden van 2 vrouwen en manipuleren van foto data, het uitzetten van een dwaalspoor met menselijke resten, doen van fake telefoonoproepen meer waarschijnlijk is dan dat kwetsbare apparatuur schade oploopt tijdens een week banjeren door de jungle, met stortregens, door rivieren waden en zand dat overal tussen gaat zitten, ja dat mag je ook denken. Maar daarvan ontgaat mij de waarschijnlijkheid volledig.

[ Bericht 0% gewijzigd door bladwijzer op 04-06-2015 18:55:42 ]
pi_153252881
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:47 schreef Physsic het volgende:

[..]

is ie niet.
Ik kan het ook niet terug vinden in de specs.
Maar Perico stelt van wel, water heeft geen invloed op de camera:
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:51 schreef Perico het volgende:

[..]

De behuizing is dusdanig hermetisch, dat luchtvochtigheid en water er geen invloed op hebben.
Dus is er weinig reden om aan te nemen, dat het toestel zich niet voorspelbaar zou gedragen.
[..]
Make my day!
pi_153253041
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 01:32 schreef Perico het volgende:

[..]

Ik kom denkelijk nu tot zes keer geflitst, van die nachtfoto's. Lang was de officiele lezing, dat er drie gelukte foto's waren en zo'n 87 mislukt, enkel zwart.

Maar in die 1Vandaag uitzending heb ik drie nieuwe foto's ontdekt, die niet zo veel van elkaar verschillen.. samen met die Haar foto en de ons bekende img_542 en img_550 tel ik er dan zes.

Voor de statistiek, maakt ook niet zoveel uit. Ja, is een raadsel, die hele serie.

Ik heb ook de batterij getest, die houdt het moeiteloos acht dagen uit, staat die nog op drie streepjes, ook als je al zoveel foto's hebt gemaakt als Kris en Lisanne.

Als ze nu het selectiewiel op Hybrid Auto hadden gezet, 1 slag verder dan hun geliefde AUTO, dan kwam de flits standaard meteen uit de behuizing en hadden ze veel meer succes gehad.

Wat de reden ook was van die hele serie.
Welke data over die zwarte nachtfoto's heb jij?
Hoe weet je dat er geflitst is? Waar kan ik dat nalezen?
Mij is nl helemaal niets bekend over die nachtfoto's, behalve dat ze (op drie na) allemaal zwart zijn.
Make my day!
pi_153253138
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:51 schreef agter het volgende:

[..]

Ik kan het ook niet terug vinden in de specs.
Maar Perico stelt van wel, water heeft geen invloed op de camera:

[..]

Canon garandeert dat de camera in vrij extreme condities kan worden gebruikt, echt bedoeld voor dit soort vakanties. Om zo'n hoge luchtvochtigheid te kunnen garanderen, moet de camera inderdaad fatsoenlijk afgesloten zijn. Dat is waar Perico misschien op doelt.

Waarom Canon niet zegt dat de camera waterdicht is, is omdat dat dit heel lastig (en duur) is om te maken. En te garanderen. Dit betekent niet dat de camera bij wat water meteen helemaal gesloopt is. Als ze de camera waterdicht noemen, dan gaan mensen de camera namelijk gebruiken om tijdens het duiken uuurenlang onderwater te filmen/fotosmaken, "want hij is waterdicht".
En dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld de camera perongeluk in het water te laten vallen en vervolgens op een goede manier te laten drogen. :)
pi_153253367
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Canon garandeert dat de camera in vrij extreme condities kan worden gebruikt, echt bedoeld voor dit soort vakanties. Om zo'n hoge luchtvochtigheid te kunnen garanderen, moet de camera inderdaad fatsoenlijk afgesloten zijn. Dat is waar Perico misschien op doelt.

Waarom Canon niet zegt dat de camera waterdicht is, is omdat dat dit heel lastig (en duur) is om te maken. En te garanderen. Dit betekent niet dat de camera bij wat water meteen helemaal gesloopt is. Als ze de camera waterdicht noemen, dan gaan mensen de camera namelijk gebruiken om tijdens het duiken uuurenlang onderwater te filmen/fotosmaken, "want hij is waterdicht".
En dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld de camera perongeluk in het water te laten vallen en vervolgens op een goede manier te laten drogen. :)
Heb je daar een linkje van? Dat de camera onder vrij extreme condities gebruikt kan worden volgens Canon?
Make my day!
pi_153253440
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:01 schreef Physsic het volgende:

[..]

Canon garandeert dat de camera in vrij extreme condities kan worden gebruikt, echt bedoeld voor dit soort vakanties. Om zo'n hoge luchtvochtigheid te kunnen garanderen, moet de camera inderdaad fatsoenlijk afgesloten zijn. Dat is waar Perico misschien op doelt.

Waarom Canon niet zegt dat de camera waterdicht is, is omdat dat dit heel lastig (en duur) is om te maken. En te garanderen. Dit betekent niet dat de camera bij wat water meteen helemaal gesloopt is. Als ze de camera waterdicht noemen, dan gaan mensen de camera namelijk gebruiken om tijdens het duiken uuurenlang onderwater te filmen/fotosmaken, "want hij is waterdicht".
En dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld de camera perongeluk in het water te laten vallen en vervolgens op een goede manier te laten drogen. :)
Op een goede manier laten drogen, in het regenwoud waar alles dagenlang nat blijft door tropische regenbuien?
Hoe stel je je dat voor?
pi_153253471
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:08 schreef agter het volgende:

[..]

Heb je daar een linkje van? Dat de camera onder vrij extreme condities gebruikt kan worden volgens Canon?
Ik weet niet meer waar dat op een adverterende manier werd beschreven, want dat heb ik echt lang geleden ergens gelezen.
Maar de condities van temperaturen van 0 tot 40 graden en luchtvochtigheid van 10 to 90% staan gewoon in de manual. En op elke andere site die de camera verkoopt of een review heeft.
pi_153253622
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik weet niet meer waar dat op een adverterende manier werd beschreven, want dat heb ik echt lang geleden ergens gelezen.
Maar de condities van temperaturen van 0 tot 40 graden en luchtvochtigheid van 10 to 90% staan gewoon in de manual. En op elke andere site die de camera verkoopt of een review heeft.
En dat is niet dat men er van uit gaat dat je 's avonds gewoon in je appartement of hotelkamer het toestel netjes wegbergt? Maar echt voor meerdaagse jungle hikes dus, 90 % luchtvochtigheid dag en nacht voor langere tijd bedoel ik. En bij temperaturen die overdag en in de nacht behoorlijk verschillen.
pi_153253676
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:12 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik weet niet meer waar dat op een adverterende manier werd beschreven, want dat heb ik echt lang geleden ergens gelezen.
Maar de condities van temperaturen van 0 tot 40 graden en luchtvochtigheid van 10 to 90% staan gewoon in de manual. En op elke andere site die de camera verkoopt of een review heeft.
Ik zit nu de handleiding te lezen. Dat is voor de 270 en 280 dezelfde handleiding.
http://gdlp01.c-wss.com/g(...)Guide_NL.pdf#page173

"• De camera is een apparaat met zeer geavanceerde elektronica. Laat de
camera niet vallen en stel deze niet bloot aan schokken of stoten. "

"Staak het gebruik van de camera onmiddellijk als er condensatie ontstaat. Als u de camera in deze toestand toch blijft gebruiken, kan deze beschadigd raken. Verwijder de batterij en de geheugenkaart en wacht tot het vocht is verdampt voordat u de camera weer in gebruik neemt."
Pag 190.

Dit komt mij niet over als een zeer robuuste camera voor outdoor extremiteiten. Meer als een familiecamera, waarmee ook geadverteerd wordt.
Make my day!
pi_153253745
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:17 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

En dat is niet dat men er van uit gaat dat je 's avonds gewoon in je appartement of hotelkamer het toestel netjes wegbergt? Maar echt voor meerdaagse jungle hikes dus, 90 % luchtvochtigheid dag en nacht voor langere tijd bedoel ik. En bij temperaturen die overdag en in de nacht behoorlijk verschillen.
En wat probeer je dan eigenlijk te zeggen?

Want je plaatst een stukje tekst dat gaat over SLR-camera's, die overduidelijk veeeel gevoeliger zijn voor vocht of schade op een andere manier.
Doel je op de electronica in de camera zelf? Want het stukje tekst heeft het later alleen over het SD-slot.
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:21:55 #272
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153253746
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:07 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

De meeste daarvan zijn niet bewoond maar dat wist je al.
Niet bewoond maar zeker een goede schuilplek, veilig en beschut. Grote kans op vuur mogelijkheden en natuurlijk een goede kans om gevonden te worden.
pi_153253773
Nog een mooie
"Gebruik, plaats of bewaar het product niet op de volgende plaatsen:
- plaatsen die aan direct zonlicht blootstaan;
- plaatsen die blootstaan aan temperaturen boven 40°C;
- vochtige of stoffige plaatsen."

Geen junglecamera dus. :{
Make my day!
pi_153253774
It can even withstand water damage that may occur due to accidental spills (minor water damage; not complete submersion)
http://www.amazon.com/Egg(...)rrying/dp/B00NJ3WRJM
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:24:51 #275
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153253842
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 18:57 schreef agter het volgende:

[..]

Welke data over die zwarte nachtfoto's heb jij?
Hoe weet je dat er geflitst is? Waar kan ik dat nalezen?
Mij is nl helemaal niets bekend over die nachtfoto's, behalve dat ze (op drie na) allemaal zwart zijn.
Er zijn er minimaal 6.. waarop iets te zien is.
pi_153253850
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:19 schreef agter het volgende:

[..]

Ik zit nu de handleiding te lezen. Dat is voor de 270 en 280 dezelfde handleiding.
http://gdlp01.c-wss.com/g(...)Guide_NL.pdf#page173

"• De camera is een apparaat met zeer geavanceerde elektronica. Laat de
camera niet vallen en stel deze niet bloot aan schokken of stoten. "

"Staak het gebruik van de camera onmiddellijk als er condensatie ontstaat. Als u de camera in deze toestand toch blijft gebruiken, kan deze beschadigd raken. Verwijder de batterij en de geheugenkaart en wacht tot het vocht is verdampt voordat u de camera weer in gebruik neemt."
Pag 190.

Dit komt mij niet over als een zeer robuuste camera voor outdoor extremiteiten. Meer als een familiecamera, waarmee ook geadverteerd wordt.
Dit heb ik ook gelezen.
Ik heb nooit beweerd dat je dat camera zonder problemen op de grond kan gooien. Ik begrijp ook dat een snelle verandering van temperatuur kan zorgen voor condensatie.
Maar dit is geen bewijs voor dat de camera het niet zou overleden in de jungle.
Er is volgens mij niet eens bericht dat de camera het niet meer zou doen.

De telefoon zijn minder bestand tegen vocht en daarvan werkte de elektronica ook nog gewoon.
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:26:08 #277
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153253871
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:17 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

En dat is niet dat men er van uit gaat dat je 's avonds gewoon in je appartement of hotelkamer het toestel netjes wegbergt? Maar echt voor meerdaagse jungle hikes dus, 90 % luchtvochtigheid dag en nacht voor langere tijd bedoel ik. En bij temperaturen die overdag en in de nacht behoorlijk verschillen.
Joh, kijk nou even naar de laatste foto's... het weer daar achter de berg was prachtig, en dat bleef het tot 4 april.
pi_153253898
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:21 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Niet bewoond maar zeker een goede schuilplek, veilig en beschut. Grote kans op vuur mogelijkheden en natuurlijk een goede kans om gevonden te worden.
En als je dan na een paar dagen niet gevonden omdat er op dat moment net niet daar gezocht wordt ga je verder lopen lijkt me. Helemaal als je bv in de verte de helicopters ziet vliegen. Dan kan je denken, ze zoeken op de verkeerde plek, hier worden we niet gevonden. En ja, heel misschien lag er wel een pakje natte lucifers in één van die hutten ;(
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:27:57 #279
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153253914
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:22 schreef agter het volgende:
Nog een mooie
"Gebruik, plaats of bewaar het product niet op de volgende plaatsen:
- plaatsen die aan direct zonlicht blootstaan;
- plaatsen die blootstaan aan temperaturen boven 40°C;
- vochtige of stoffige plaatsen."

Geen junglecamera dus. :{
daar tegenover staat de goede bescherming van het hoesje, heb je die gezien op de foto met de rugzak.
En lisanne haar snowboard rugzak? Kijk maar eens naar die reviews.
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:29:11 #280
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153253950
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:27 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

En als je dan na een paar dagen niet gevonden omdat er op dat moment net niet daar gezocht wordt ga je verder lopen lijkt me. Helemaal als je bv in de verte de helicopters ziet vliegen. Dan kan je denken, ze zoeken op de verkeerde plek, hier worden we niet gevonden. En ja, heel misschien lag er wel een pakje natte lucifers in één van die hutten ;(
Hoe komt je er toch bij dat het daar "nat" was, het was droog, ook in een hut.
pi_153253995
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:25 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dit heb ik ook gelezen.
Ik heb nooit beweerd dat je dat camera zonder problemen op de grond kan gooien. Ik begrijp ook dat een snelle verandering van temperatuur kan zorgen voor condensatie.
Maar dit is geen bewijs voor dat de camera het niet zou overleden in de jungle.
Er is volgens mij niet eens bericht dat de camera het niet meer zou doen.

De telefoon zijn minder bestand tegen vocht en daarvan werkte de elektronica ook nog gewoon.
Er werd gesteld dat het een camera was voor vrij extreme condities.
En dan lees ik dit:
"Als u de camera gebruikt op een strand of op een winderige plek, moet u erop letten dat er geen zand of stof in het apparaat terechtkomt."

Dat lezende lijkt het me meer een 'gewone' familiecamera.

Overigens: werkte die telefoons dan nog nadat die gevonden waren? Dat is nieuw voor mij...waar lees je dat?
Make my day!
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:32:06 #282
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153254041


feit: dit was het weer op 3 april 2014 ... mooi en duidelijk uitzicht he! Vanaf "de Mirador" vanwaar K&L de foto's namen.

Verdwalen? Je ziet toch dat er geen huizen of Boquete ligt
pi_153254146
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:30 schreef agter het volgende:

[..]

Er werd gesteld dat het een camera was voor vrij extreme condities.
En dan lees ik dit:
"Als u de camera gebruikt op een strand of op een winderige plek, moet u erop letten dat er geen zand of stof in het apparaat terechtkomt."

Dat lezende lijkt het me meer een 'gewone' familiecamera.

Overigens: werkte die telefoons dan nog nadat die gevonden waren? Dat is nieuw voor mij...waar lees je dat?
Ja, extreme condities: 0graden of zelfs 40graden. Hoge luchtvochtigheden.
Dat zijn extreme condities.

Er worden toch geen camera's gemaakt voor 'familiegelegenheden' en dat die dan ook meteen niet tegen soortgelijke omstandigheden kan? xD
pi_153254153
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Er zijn er minimaal 6.. waarop iets te zien is.
En hebben we daar ook een afbeelding van of iets?
Make my day!
pi_153254291
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[ afbeelding ]

feit: dit was het weer op 3 april 2014 ... mooi en duidelijk uitzicht he! Vanaf "de Mirador" vanwaar K&L de foto's namen.

Verdwalen? Je ziet toch dat er geen huizen of Boquete ligt
heb je een bron voor dit feit?
pi_153254308
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:36 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, extreme condities: 0graden of zelfs 40graden. Hoge luchtvochtigheden.
Dat zijn extreme condities.

Er worden toch geen camera's gemaakt voor 'familiegelegenheden' en dat die dan ook meteen niet tegen soortgelijke omstandigheden kan? xD
Nul graden als minimumtemperatuur is m.i. niet extreem. Kun je niet eens mee op de wintersport of je schaatsende kind mee fotograferen in de winter.

Als ik het zo lees, de manual en de reviews, is het een normale digitale camera van 200 euro. Waaraan ook wel eens iets kan haperen. :)
Geen aanval ofzo.
Make my day!
pi_153254362
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:27 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

En als je dan na een paar dagen niet gevonden omdat er op dat moment net niet daar gezocht wordt ga je verder lopen lijkt me. Helemaal als je bv in de verte de helicopters ziet vliegen. Dan kan je denken, ze zoeken op de verkeerde plek, hier worden we niet gevonden. En ja, heel misschien lag er wel een pakje natte lucifers in één van die hutten ;(
Er is niemand in Panama die dacht aan verdwalen. Dat werd alleen hier op FOK gedacht 10 maanden lang door bepaalde users.

Als je denkt dat de meiden verdwaald waren en mobiel waren in sowieso 11 dagen tijd, lees dan vanaf april 2014 tot half maart 2015 even terug waarom dat lariekoek is.

maar geloof wat je wil :)
pi_153254479
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:45 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Er is niemand in Panama die dacht aan verdwalen. Dat werd alleen hier op FOK gedacht 10 maanden lang door bepaalde users.

Als je denkt dat de meiden verdwaald waren en mobiel waren in sowieso 11 dagen tijd, lees dan vanaf april 2014 tot half maart 2015 even terug waarom dat lariekoek is.

maar geloof wat je wil :)
No offence maar ik denk dat ik heel wat meer gelezen heb dan jij, zowel in de Spaanse media als op de Engels talige locale sites. Er waren heel veel Panamezen die het onbegrijpelijk vonden dat de meiden alleen, zonder gids in het regenwoud achter de CD gingen wandelen. Dit vond men over het algemeen zeer onverstandig gezien de gevaren van het gebied.
pi_153254487
Ze zaten dagen vast in de badcave of in het ravijn, met twee watervallen, een aan weerszijde..is toch de uitleg?
Hoe zijn die botten/resten dan getransporteerd? Via de rivier. Zijn ze dan in de rivier overleden?
Make my day!
  donderdag 4 juni 2015 @ 19:51:32 #290
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_153254517
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:36 schreef agter het volgende:

[..]

En hebben we daar ook een afbeelding van of iets?
Ze zijn hier in de loop der tijd allemaal voorbij gekomen.
Staan in de op, met name in de uitzending van 1 vandaag, kwamen er diverse voorbij. En dan niet de drie die we al eerder hadden
pi_153254520
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:43 schreef agter het volgende:

[..]

Nul graden als minimumtemperatuur is m.i. niet extreem. Kun je niet eens mee op de wintersport of je schaatsende kind mee fotograferen in de winter.

Als ik het zo lees, de manual en de reviews, is het een normale digitale camera van 200 euro. Waaraan ook wel eens iets kan haperen. :)
Geen aanval ofzo.
Uiteraard. Geen camera is bestand tegen alles.
Ik heb ook niet gezegd dat er waarschijnlijk niks mankeerde aan de camera. :) Ik reageerde alleen op het bericht van bladwijzer, wat volgens mij totaal niet van toepassing is hier. Maar misschien begreep ik het verkeerd. Daarom vroeg ik om uitleg, maar heb ik nog niet gekregen.

Het eerste wat waarschijnlijk problemen gaat opleveren bij (vocht)schade is dat de accu of SD-kaart niet (goed) worden herkend, en/of dat de flitser niet meer omhoog komt.
pi_153254555
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ze zijn hier in de loop der tijd allemaal voorbij gekomen.
Staan in de op, met name in de uitzending van 1 vandaag, kwamen er diverse voorbij. En dan niet de drie die we al eerder hadden
ik kan me de stills herinneren die zijn debunked als onderdeel van filmpjes.

Me dunkt dat deze relatief onbekende foto's van de camera van K&L een grote plek in de OP verdienen. Dat is toch groot nieuws!
Make my day!
pi_153254587
Wat ik heb begrepen Jackie, ken je geen woord Spaans en heel weinig Engels. Daardoor mis je heel veel informatie die te vinden is. Ik kan Nederlands, Spaans en Engels goed lezen.
pi_153254656
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ze zijn hier in de loop der tijd allemaal voorbij gekomen.
Staan in de op, met name in de uitzending van 1 vandaag, kwamen er diverse voorbij. En dan niet de drie die we al eerder hadden
Ootje wat is de link van de foto die je net plaatste? bvd
pi_153254724
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:50 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

No offence maar ik denk dat ik heel wat meer gelezen heb dan jij, zowel in de Spaanse media als op de Engels talige locale sites. Er waren heel veel Panamezen die het onbegrijpelijk vonden dat de meiden alleen, zonder gids in het regenwoud achter de CD gingen wandelen. Dit vond men over het algemeen zeer onverstandig gezien de gevaren van het gebied.
Het is bekend dat K&L op de computer hebben gezocht naar het Pianistapad, toch? Het lijkt me dan echt bijna onmogelijk dat ze niet ergens hebben meegekregen dat een gids wordt aangeraden. Sterker nog, in bijna elke beschrijving van dat pad dat ik toentertijd heb gelezen staat dat het sterk wordt aangeraden.
Ik kan geen Spaans, dus alle berichten die ik heb gelezen zijn NL of Engels. K&L konden ook nog niet goed Spaans (?), dus hebben waarschijnlijk ook het meest in die talen gezocht, denk ik.
pi_153254742
En ik heb zelf geen hike-ervaring, dus even gebaseerd op de paar berichten over andere tails die ik toen heb gelezen.. Volgens mij is het ook niet zo dat het aanraden (of bijna verplichten) van een gids een standaard zinnetje is bij elke trail. Soms wordt er ook gewoon gezegd dat er op de trail goede aanwijzingen staan en dat je best alleen kan.
Klopt dat?
pi_153254773
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 20:00 schreef Physsic het volgende:

[..]

Het is bekend dat K&L op de computer hebben gezocht naar het Pianistapad, toch? Het lijkt me dan echt bijna onmogelijk dat ze niet ergens hebben meegekregen dat een gids wordt aangeraden. Sterker nog, in bijna elke beschrijving van dat pad dat ik toentertijd heb gelezen staat dat het sterk wordt aangeraden.
Ik kan geen Spaans, dus alle berichten die ik heb gelezen zijn NL of Engels. K&L konden ook nog niet goed Spaans (?), dus hebben waarschijnlijk ook het meest in die talen gezocht, denk ik.
Lonely Planet staat dat niet. Daar staat enkel dat het een pleasant day hike is. You can turn back any moment.
En in die map bij de taalschool (waar een foto van is) staat dat ook niet bij die hike.
Make my day!
pi_153254855
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 20:00 schreef Physsic het volgende:

[..]

Het is bekend dat K&L op de computer hebben gezocht naar het Pianistapad, toch? Het lijkt me dan echt bijna onmogelijk dat ze niet ergens hebben meegekregen dat een gids wordt aangeraden. Sterker nog, in bijna elke beschrijving van dat pad dat ik toentertijd heb gelezen staat dat het sterk wordt aangeraden.
Ik kan geen Spaans, dus alle berichten die ik heb gelezen zijn NL of Engels. K&L konden ook nog niet goed Spaans (?), dus hebben waarschijnlijk ook het meest in die talen gezocht, denk ik.
Van het Pianista pad werd juist gezegd dat het goed te doen was, ook zonder gids.
Dat kon je in veel reviews lezen. Alleen ging dat over het deel voor de mirador.
pi_153254888
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 19:50 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

No offence maar ik denk dat ik heel wat meer gelezen heb dan jij, zowel in de Spaanse media als op de Engels talige locale sites. Er waren heel veel Panamezen die het onbegrijpelijk vonden dat de meiden alleen, zonder gids in het regenwoud achter de CD gingen wandelen. Dit vond men over het algemeen zeer onverstandig gezien de gevaren van het gebied.
Niemand weet of de meiden met of zonder gids waren.

Indien geen gids dan misschien iemand of meerdere iemanden die de weg kende(n).
pi_153254900
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2015 20:02 schreef agter het volgende:

[..]

Lonely Planet staat dat niet. Daar staat enkel dat het een pleasant day hike is. You can turn back any moment.
En in die map bij de taalschool (waar een foto van is) staat dat ook niet bij die hike.
Nee, dat was me inderdaad bekend (maar was ik even vergeten). Maar omdat ze op de computer ook hadden gezocht, leek het me wel dat ze het gelezen zouden hebben.
Maar nu je me hier aan herinnert, ga ik inderdaad twijfelen.

Als ik op mijn vakantiebestemming in een map en een Lonely Planet zou lezen dat het allemaal prima te doen is, daarnaast op een random internetsite staat dat er wel een gids nodig is, dan kan je inderdaad nog steeds denken dat het gewoon een makkelijke en veilige trail is.
pi_153254932
quote:
18s.gif Op donderdag 4 juni 2015 20:05 schreef bladwijzer het volgende:

[..]

Van het Pianista pad werd juist gezegd dat het goed te doen was, ook zonder gids.
Dat kon je in veel reviews lezen. Alleen ging dat over het deel voor de mirador.
Oke, duidelijk. :)
Misschien hadden die sites die ik heb gelezen het door de vermissing al snel aangepast ofzo.

Kan iemand nieuwe openen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')