Iets later dan gepland kwam mijn rijtuig richting Nijmegen voorrijden. Toen de verre reis naar het oosten aanving zette ik een muziekje op om alvast een beetje in de stemming te komen. Onder het genot van nipjes verse koffie trok het mooie Nederlandse landschap aan mijn voorbij. Met het uit het zicht raken van de lommerrijke Arnhemse heuvels doemde de imposante Nijmeegse kade op. De kade; vernoemd naar de rivier die eigenlijk de Rijn is, maar voor het gemak Waal genoemd wordt en in Rotterdam Maas heet.
In Nijmegen aangekomen spoedde ik mij richting het Koningsplein. Ik kon mijn tas bij
Pokkelmans stallen, en een van zijn huisgenoten was zo vriendelijk mij een fiets te lenen. Met de fiets bij het bierfestival aangekomen deed zich een klassiek voorbeeld van marktfalen voor waardoor de feitelijke consumptie van stallingsruimte ruim boven de het overeengekomen maatschappelijk optimum lag. Op een bord vermeldde de lokale afdeling van de roverheid dat een van haar handlangers foutief gestalde fietsen zou verwijderen, waarop het ons beter leek toch een andere stalling op te zoeken. En zo geschiedde.
Na snel muntjes en een glas gekocht te hebben voegde ik mij bij de andere aanwezigen; naast
Pokkelmans waren dat
Hexagon,
tofast,
Kaas en
Euribob. Opvallend detail was dat de heren, op nota bene een van de meest zomerse dagen van de lente, een tafeltje in de schaduw uit hadden gezocht. Ik begon met een Altskool van Oldschool, lekker bitter. Daarna volgde een Witbier van Muifel, de Hopfen Weisse van Schneider, de Lamme Goedzak van Schelde en de Simcoe van Oldschool.
Pokkelmans' chocoladebier was echter het meest verrassend, leuk om op tafel te zetten bij een etentje. Verder had ook
Boze_Appel zich bij de digitale wereldveroveraars gevoegd. Als echte drankenkenner ging hij direct op gericht op zoek naar een biertje van zijn gading.
Aan ons tafeltje stonden ook een man en een vrouw, dat waren waarschijnlijk
Janneke en
Fylax. Die zagen er toch een stuk ouder uit dan ik ze mij had voorgesteld. Zo zie je maar weer... Het aanwezige bandje bracht onderwijl diverse hits ten gehoren, en
Euribob zong, uiteraard, mee. Er bleek sprake van een zodanig positieve samenhang tussen het aantal door
Euribob genuttigde biertjes en zijn zangvolume zodat bij de andere aanwezigen het plan opgevat werd de festiviteiten op een rustiger locatie voort te zetten. Dit keer lekker in de zon zodat mijn zonnebril toch nog van pas kwam.
Brasserie Vlaams Arsenaal bleek er niet echt op uit om een topomzet uit ons te halen. Hoewel de barbecue, een hippe Big Green Egg, werd opgepookt bleef de rekening uiteindelijk beperkt tot 19 Euro daar de bediening gewoon niet meer langs kwam. Een stille hint? Wie zal het zeggen... Ondertussen werd er breeduit geroddeld, met name over de users die deze keer verstek lieten gaan.
du_ke,
GS,
Tem,
Koos,
Robin,
Reya,
Friek, allemaal kwamen ze voorbij. De gebruikelijke clausules met betrekking tot geheimhouding zijn echter ook op deze meet van toepassing zodat ik daar helaas niet verder over uit kan wijden. En anders zijn het ook geen roddels meer.
Boze_Appel moest ons helaas al weer verlaten, en de overige aanwezigen zetten koers richting Café van Buren. Terwijl
tofast, onder het genot van zomerse Erdingers, uit wijdde over het gebruik van Tinder, zag ik op het terras een erg leuke serveerder rond lopen. Deze liep echter niet naar onze tafel en aangezien ik niet in slaagde mij los te maken van
Euribob, moest ik deze kans helaas laten schieten.
Kaas beaamde nog dat Marcel Kittel een lekker ding is, maar met het vorderen van de tijd bereikte de gesprekken een steeds diepgaander niveau. Net na achten werd er afgerekend, 138,44 Euro.
Na de ietwat enerverende aankoop van wat hennepbloemen trokken we naar
Pokkelmans' landgoed, op zes hoog in jaren '60 stijl. Een kwaliteitspilsener uit de Zaanstreek stond koud. De huisgenoten van
Pokkelmans gingen lekker Kolonisten spelen (het was in werkelijkheid een ander spel, maar welke spel weet ik niet meer) en ik zette, met hun goedkeuring, wat relaxte technomixjes van Dave Clarke op. Het werd
Kaas nu ook duidelijk waarom ik zonder pillen te slikken mij uitstekend kan vermaken op een houseparty.
Hexagon raakte in een nostalgische bui en wijdde uit over zijn studententijd. Tegen half 10 verlieten
Hexagon en
Euribob (

) ons, en
Kaas moest 'per ongeluk' noodgewongen in Nijmegen blijven slapen omdat zijn trein niet meer reed

.
Toen het donker was geworden volgde een wandeltocht naar het huis van tofast, dat was even zoeken, maar aangezien er inmiddels sprake was van alcohol
percentage in mijn bloed volgde ik gedwee. Na het nodige gidswerk van
Pokkelmans kwamen we uiteindelijk toch op de plaats van bestemming aan.
Kaas,
tofast en ik ploften neer op de bank, en
Pokkelmans besloot wijselijk om op een klapstoeltje te gaan zitten. Ik heb echt de ultieme tripmuziek op mijn telefoon staan, maar helaas lukt het niet om dat aan te sluiten op de speakers van
tofast. Daarop werd David Attenborough uit de kast getoverd om te doceren over de wonderlijke natuur op onze planeet.
Nieuwe wiet werd gehaald, en nog twee kapsalonnen bestelt, waarop ik alles eens even aan de binnenkant van mijn ogen ging bekijken. Na enige tijd werd ik weer wakker, waarop ik met een half slaaphoofd tegen
Pokkelmans aan ging ouwehoeren over dat wat Attenborough net had verteld. Op een beschaafde klokslag 2:00 ging
Pokkelmans naar huis.
tofast en
Kaas waren al lekker bij elkaar in bed gekropen, zodat mij een plekje op de, toch comfortabele, bank restte. Dat klinkt wel een beetje triest eigenlijk

.
Zo omstreek 11:00 werd ik weer wakker.
Kaas was al vertrokken om de plooien bij zijn vriend glad te strijken en zo tegen 12:30 ging ik richting station Nijmegen. Geholpen door mijn navigatie kwam de route die we de avond er voor gelopen moeten hebben gedeeltelijk weer terug in mijn geheugen. En om 12:57 stapte ik weer in de trein naar het Westen, dit keer gewoon in de burgerlijke tweede klas. Enerverende zondag weer en zeker geschikt voor een herhaling in Rotterdam. Kusjes,
Kowloon.

De bonnen

:
[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 26-05-2015 00:17:00 ]