Deelnemers:quote:Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen
'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"
Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw
Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien
God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen
Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.
Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde
Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente
1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft
Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?
2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)
2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?
De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
quote:Op vrijdag 15 mei 2015 18:49 schreef Szikha het volgende:
Exodus 13:17 - 17:16
Heet beshalach omdat het tweede woord in deze hoofstuk is. Beshalach wat toen hij (weg)stuurde betekent en verwijst naar de beslissing van de farao om de Israelieten vrij te laten
Nadat ze uit Egypte zijn vertrokken leidt Mozes het volk niet meteen naar Israel , hij wil een oorlog met de Filistijnen ontlopen omdat zo'n oorlog het volk angst zou geven en dan kunnen ze weer de wens krijgen om terug naar Egypte te keren. Daarom neemt Mozes ze mee in zuidelijke richting van goshen naar de rietzee. God leidt het volk snachts door een vuurzuil en overdag door een wolkkolom
Maar de farao krijgt uiteindelijk spijt dat hij de Israelieten heeft vrij gelaten. Daarom stuurt hij zijn hele leger achter de Israelieten aan om hen terug naar Egypte te halen. Wanneer de Israelieten de strijdwagens van Egypte zien aankomen schreeuwen ze tegen Mozes wat hij hen aangedaan heeft om ze uit Egypte halen. Ze schreeuwen tot Mozes hem hen met rust te laten. Dat ze slaven willen blijven van de Egyptenaren. Ze vonden dat ze beter slaaf konden zijn in Egypte dan sterven in de woestijn. Mozes verzekerd het volk dat God hen zal redden.
God geeft Mozes de opdracht om de Israelieten verder te laten trekken. Terwijl Mozes zijn handen uitgestrekt houdt lopen de Israelieten de rietzee in. Het water splits zich en vormt een doorgang waardoor zij veilig door kunnen. Wanneer het Egyptische leger de doorgang in gaat stort het water op hen neer. De Egyptenaren raken in paniek en het hele leger verdrinkt in de zee. Mozes en de Israelieten verkeerden in een roes en zongen een lofzang tot God ( zie 15:1-21)
Van de rietzee reist het volk naar Mara (betekent bitter)vanwege de bitterheid van het water dat ze daar vinden.
Wanneer het volk dan klaagt over de smaak van dit water geeft God Mozes de opdracht een stuk hout in het water te gooien.
En dat doet Mozes. En het water wordt hierdoor zoet
Daarna trekt het volk door de woestijn van Sin. Daar keren ze zich weer tegen Mozes en door te zeggen dat God hen maar dood had moeten laten gaan in Egypte. Ze zeiden dat in Egypte ze nog vleespotten hadden en er was eten in overvloed maar in de woestijn niet. Ze klagen en zeggen dat Mozes en Aharon hen allemaal wil latenomkomen van de honger. Dat Mozes en Aharon hun doel is. Aharon en Mozes horen hun klacht en zeggen dat vanavond ze zouden inzien dat het God was die hen uit Egypte heeft gehaald
Die avond wordt het kamp bezaaid met kwartels om te eten. En de volgende ochtend regent er manna neer op het volk dat is spul dat op korianderzaad lijkt wit van kleur en smaakt naar honingwafels
Mozes geeft het volk de opdracht om per persoon de hoeveelheid van een omer te verzamelen (ongeveer handvol)
En voor de shabbat moeten ze 2x zoveel verzamlen
Maar ondanks Mozes woorden trekken sommige Israelieten er toch op shabbat uit om manna te verzamelen. Ze vinden niets en God zegt tegen Mozes : hoelang leggen jullie mijn geboden en leefregels nog naast je neer? Iedereen moet blijven waar hij is op shabbat!
Hierna leidt Mozes de Israelieten van de woestijn van Sin naar Refi'dim. En wanneer het volk geen water vindt daar begint het weer te klagen. Weer vragen ze aan Mozes waarom ze hen uit Egypte hebben gehaald. Om ons te laten sterven van de dorst Mozes?
Mozes die gefrusteert begint te raken schreeuwt tegen God en schreeuwt wat moet ik nu met dit volk beginnen?!
God antwoordt door te zeggen dat hij bij Chorev een rots voor hem zal staan en wanneer Mozes met zijn staf op die rots slaat zal er water uit komen
Mozes doet dit en er komt water tevoorschijn. Het volk krijgt genoeg te drinken. Deze plek krijgt de naam Massa wat beproeving betekent en de naam Meriva wat ruzie betekent
Terwijl het volk in Refi'dim hun kampen hebben opgeslagen worden ze aangevallen door de troepen van Amalek, een groep stammen die in de Sinai woestijn leeft.
Mozes geeft Yehoshua het bevel de tegenaanval te doen. En Yehoshua slaagt hierin om de vijand te overwinnen en Mozes bouwt een altaar en noemt het Adonai nissi ( God is mijn vaandal)
En Mozes verklaard dat God alle generaties door zal strijden tegen Amalek
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo inquote:Op zaterdag 16 mei 2015 01:53 schreef Fylax het volgende:
Ik lees zelf nu ook de Bijbel. Maar ik denk niet dat ik jullie ga inhalen.
Leuk om te lezen! Haak in wanneer je wilt.quote:
Genesis 2quote:Op zaterdag 16 mei 2015 03:19 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in. Waar ben jij nu?
[..]
Leuk om te lezen! Haak in wanneer je wilt.
Voor de Egyptenaren had het ontbreken van de zon nog een extra dimensie, de zon werdt gezien als het oog van de zonnegod ra.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 01:22 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb Exodus 5-12 gelezen.
Daarna werd het drie dagen donker - dat lijkt me by far de minst erge plaag
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 10:29 schreef ATON het volgende:
Ik haak hier af, gezien men nog steeds feiten en fictie door elkaar haalt. En als er al een poging gedaan wordt om iets historisch aan te geven is dit nog van de pot gerukt. VB: De zon is niet het oog van Ra, maar het symbool van Ra. Verder ben ik absoluut niet geïnteresseerd over de vraag of Sneeuwwitje nu met zeven of met acht kaboutertjes waren, als je me begrijpt. Nog veel lol met deze topic gewenst.
Tijdens het Pesachfeest (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pesach) wordt er door joden wel een paaslam in de tempel geslacht. Bij het feest wordt de exodus herdacht door de Joden.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 11:35 schreef laforest het volgende:
Exodus 12
Zeg tegen de hele gemeenschap van Israël: “Op de tiende van deze maand moet elke familie een lam of een bokje uitkiezen, elk gezin één. 4 Gezinnen die te klein zijn om een heel dier te eten, nemen er samen met hun naaste buren een, rekening houdend met het aantal personen en met wat ieder nodig heeft. 5 Het mag het jong van een schaap zijn of het jong van een geit, als het maar een mannelijk dier van één jaar oud is zonder enig gebrek. 6 Houd dat apart tot de veertiende van deze maand; die dag moet de voltallige gemeenschap van Israël de dieren in de avondschemer slachten. 7 Het bloed moeten jullie bij elk huis waarin een dier gegeten wordt, aan de beide deurposten en aan de bovendorpel strijken. 8 Rooster het vlees en eet het nog diezelfde nacht, met ongedesemd brood en bittere kruiden. 9 Het dier mag niet halfgaar of gekookt worden gegeten, maar uitsluitend geroosterd, en in zijn geheel: met kop, poten en ingewanden.
(Ben benieuwd hoeveel gelovigen hier dit doen)
Owkay.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 11:43 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Tijdens het Pesachfeest (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pesach) wordt er door joden wel een paaslam in de tempel geslacht. Bij het feest wordt de exodus herdacht door de Joden.
Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde. Christenen vieren daarom nog steeds het avondmaal. Dit gebeurt in sommige kerken ook met matzes, net als Jezus tijdens Pesach gegeten heeft. Christenen offeren geen lam, het offer heeft Jezus' namelijk al gebracht.
Dat is een misverstand. Het Pesach-maal werd pas op het eind van de dag waarop hij werd gekruisigd opgediend. Pesach viel toen op vrijdag ( 15 Nisan 30 n.C. ).quote:Op zaterdag 16 mei 2015 11:43 schreef Jovatov het volgende:
Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde.
Ik lees in Matteus 26 wel dat er over een 'pesachmaal' gesproken wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is een misverstand. Het Pesach-maal werd pas op het eind van de dag waarop hij werd gekruisigd opgediend. Pesach viel toen op vrijdag ( 15 Nisan 30 n.C. ).
Vandaar de verwarring. In de Griekse grondtekst van Mattheus heeft hij weet van 2 sabbatdagen na elkaar. Het enige jaar wat hiermee in aanmerking komt is 30 n.C. De eerste sabbat was Pesach op 15 Nisan, wat begint op donderdag bij valavond. Hij is dus niet op vrijdag, maar op donderdag terecht gesteld. Voor de valavond begraven met het Pesach feest na zonsondergang. Het laatste avondmaal was niet het Pesachmaal, onmogelijk ! Het gesukkel met de drie daarop volgende dagen is hiermee ook van de baan.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:01 schreef Jovatov het volgende:
Ik lees in Matteus 26 wel dat er over een 'pesachmaal' gesproken wordt.
Het is onmogelijk om terug te rekenen omdat gerst niet overal in Israel tegelijk rijp is. En als de gerst niet duidelijk niet goed begon te groein om aantal weken later klaar te zijn voor de sickle dan kon de maand van de rijping nog niet beginnen en moesten ze aantal weken langer wachtenquote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Vandaar de verwarring. In de Griekse grondtekst van Mattheus heeft hij weet van 2 sabbatdagen na elkaar. Het enige jaar wat hiermee in aanmerking komt is 30 n.C. De eerste sabbat was Pesach op 15 Nisan, wat begint op donderdag bij valavond. Hij is dus niet op vrijdag, maar op donderdag terecht gesteld. Voor de valavond begraven met het Pesach feest na zonsondergang. Het laatste avondmaal was niet het Pesachmaal, onmogelijk ! Het gesukkel met de drie daarop volgende dagen is hiermee ook van de baan.
Ik reken met de wetenschappelijke vaststellingen. Einde discussie hier voor mij.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:26 schreef Szikha het volgende:
Jij rekent vanuit de Joodse kalender niet vanuit de bijbelse telling en zijn eisen.
Dat gaat niet Aton, de kalender in bijbel wordt bepaald aan de gerst in Israël. Is geen wetenschap maar observatiequote:Op zaterdag 16 mei 2015 17:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik reken met de wetenschappelijke vaststellingen. Einde discussie hier voor mij.
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 03:19 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:27 schreef Szikha het volgende:
God beloofd de Israelieten dus dat indien ze zich trouw aan deze wetten zullen houden en zich niet doen aan afgoderij van de andere volkeren , Gods engel ze naar de overwinning en naar hun land zal leiden.
Ja er zijn zeer veel beeldjes gevonden. Griekse goden en weet ik veel allemaal. Ik had ooit gehoord van een rabbijn wat er allemaal is gevonden. Helaas weet ik het niet meer. Maar echt half goden. JHWH gemixt met een Griekse god en weet ik veel.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.
75 km ten noorden van Jeruzalem rees een Griekse stad uit de grond.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 11:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.
Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 20:03 schreef Szikha het volgende:
En is het maken van beelden wel verboden?
Kijken betekent natuurlijk niet direct verafgoden.quote:Op maandag 29 juni 2015 13:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.
Hier zien we weer eens dat het woord van God niet betrouwbaar is. Een dubbele moraal, zoals we op veel plekken in de bijbel kunnen zien.
Nee? Ik vind het er heel dicht in de buurt komen. Kijk als je gebeten was stierf je. Richtte je je blik op de koperen slang dan bleef je behouden. In plaats van tot God te bidden. Ik vind dat afgoderij.quote:Op maandag 29 juni 2015 14:52 schreef brojo het volgende:
[..]
Kijken betekent natuurlijk niet direct verafgoden.
Het vertrouwen was daar dus op God, niet op de slang zelf. Het idee van verafgoden ligt niet direct in het maken van een beeld, maar in de motivaties erachter. In dit geval verwachtte het volk dat het gouden kalf hun geloof aan zou sterken, in plaats van op God te vertrouwen.quote:Op maandag 29 juni 2015 14:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee? Ik vind het er heel dicht in de buurt komen. Kijk als je gebeten was stierf je. Richtte je je blik op de koperen slang dan bleef je behouden. In plaats van tot God te bidden. Ik vind dat afgoderij.
Gelovigen vinden dat natuurlijk niet want het staat in de bijbel en moest van god dus moet/zal het wel goed zijn....
Waarom dan die slang? Vindt je het ook niet een beetje vreemd dat god(of Mozes, dat weten we niet) juist een slang kiest? Het verhaal van "de slang" in de bijbel is je hoop ik wel duidelijk?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:05 schreef brojo het volgende:
[..]
Het vertrouwen was daar dus op God, niet op de slang zelf.
Het gaat er om dat God het aan de ene kant ten strengste verbied om beelden te maken maar Mozes doodleuk een koperen slang laat boetseren. En daar ook nog vertrouwen in schenkt...quote:Het idee van verafgoden ligt niet direct in het maken van een beeld, maar in de motivaties erachter. In dit geval verwachtte het volk dat het gouden kalf hun geloof aan zou sterken, in plaats van op God te vertrouwen.
Ben zelf niet gelovig trouwens, er wel mee opgegroeid.
Dat is me duidelijk, zoals ik al aangaf ben ik er mee opgevoed. Maar hierop kan ik inderdaad geen duidelijk antwoord geven. Wat ik wel weet is dat er in Exodus 7 een verhaal staat over Egyptische magiërs die hun staf op de grond gooien welke vervolgens in slangen veranderen. Aäron doet hetzelfde en zijn staf veranderd ook in een slang, maar deze verslindt de slangen van de magiërs.quote:Op maandag 29 juni 2015 15:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom dan die slang? Vindt je het ook niet een beetje vreemd dat god(of Mozes, dat weten we niet) juist een slang kiest? Het verhaal van "de slang" in de bijbel is je hoop ik wel duidelijk?
Dat gebod was er dus om er voor te zorgen dat mensen niet hun vertrouwen gingen stellen op de beelden die ze maakten, want dan zouden ze het beeld van God verafgoden. God is onomvatbaar en mag dus zodoende niet afgebeeld worden omdat dat dan afdoet van de grootheid van God. Het doet af aan de eer van God. Een afbeelding maken is God limiteren.quote:[..]
Het gaat er om dat God het aan de ene kant ten strengste verbied om beelden te maken maar Mozes doodleuk een koperen slang laat boetseren. En daar ook nog vertrouwen in schenkt...
Ja ok ik begrijp dat jij dit logisch vind. Ik absoluut niet. Maar goed, wij zijn het als ongelovigen dus al niet eens over de betekenis...kun je nagaan hoe dat onder gelovigen gaat...quote:Op maandag 29 juni 2015 15:30 schreef brojo het volgende:
De koperen slang was dus maar een tijdelijk symbool van God's alvermogen in die zin.
Jawel, dat is het wel. Lees de bijbel maar door. Zowel in Genesis als in Openbaring, en verder alles daartussen, is de slang de gebeten hond.quote:Dus de slang is niet per definitie het symbool van kwaadaardigheid.
Ik vertel je alleen hoe het aan mij is uitgelegd vroeger. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het ermee eens ben, maar ik kan de uitleg hierover zo ondertussen wel dromenquote:Op maandag 29 juni 2015 15:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja ok ik begrijp dat jij dit logisch vind. Ik absoluut niet. Maar goed, wij zijn het als ongelovigen dus al niet eens over de betekenis...kun je nagaan hoe dat onder gelovigen gaat...
Dat is waar, maar het valt alsnog onder de schepping van God. En dus kan God het ook voor het 'goede' gebruiken.quote:[..]
Jawel, dat is het wel. Lees de bijbel maar door. Zowel in Genesis als in Openbaring, en verder alles daartussen, is de slang de gebeten hond.
Maar ja, volgens de bijbel is de slang " het listigste dier der schepping"![]()
Valt niet alles, dus ook het "kwade' onder de schepping?quote:Op maandag 29 juni 2015 15:41 schreef brojo het volgende:
Dat is waar, maar het valt alsnog onder de schepping van God. En dus kan God het ook voor het 'goede' gebruiken.
Jepquote:Op maandag 29 juni 2015 15:50 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Valt niet alles, dus ook het "kwade' onder de schepping?
Jesaja 45:
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil (kwaad) schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
Ik bedoel maar...quote:Op maandag 29 juni 2015 15:52 schreef brojo het volgende:
[..]
JepIk neem aan dat je bekend bent met het verhaal van Job?
Het doel heiligt de middelen, alle middelen. Wij mogen God daar niet in afvallen, want alleen Hij weet wat recht isquote:
ok, verder met Exodus dan maar...waar waren we?quote:Op maandag 29 juni 2015 16:02 schreef brojo het volgende:
[..]
Het doel heiligt de middelen, alle middelen. Wij mogen God daar niet in afvallen, want alleen Hij weet wat recht is![]()
En dat is dan waar ik afhaak.
Als leider van een volk kon je niks anders zijn dan God's directe lijn met de mensheid. Want alles wordt door God aangestuurd en God kiest dus hen die het volk leiden.quote:Op maandag 29 juni 2015 16:28 schreef Duikbril112 het volgende:
Ff een paar passages gelezen hier, maar wat onboeiende onzin toch zeg. Zeker dat Oude testament.
Er gebeurde dit en dat en men redeneerde: dit moet het werk van God zijn! Of hoorde ze ook echt letterlijk de commando's in woorden in hun hoofd, die 'profeten'?
Tja, zo zal dat ongeveer gegaan zijn idd.quote:Op maandag 29 juni 2015 16:40 schreef brojo het volgende:
Als leider van een volk kon je niks anders zijn dan God's directe lijn met de mensheid. Want alles wordt door God aangestuurd en God kiest dus hen die het volk leiden.
Alles wat een leider deed, deed hij in naam van God. De commando's kwamen door de openbaringen van die leiders.
Niet in numeri 26 maar iets daarvoorquote:Op maandag 29 juni 2015 13:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.
Mozes had op de rots geslagen of zo toch? Ach hij was uiteindelijk toch iets van 120. Dan laat je zo'n oude bejaarde niet nog eens een keer een land veroveren. Maar waar is hij gebleven...?quote:Op maandag 29 juni 2015 17:16 schreef Szikha het volgende:
[..]
Niet in numeri 26 maar iets daarvoor
Trouwens Mozes morde al eerder en werd kwaad en noemde de Israelieten chamurim wat 'dwazen' en 'rebellen' betekent omdat het volk tegen hem en Aharon in opstand komen en ze beschuldigen van hen weghalen uit Egypte.
Hij wordt ook gestraft door god. Wat een behoorlijke zware straf was.
Lastig in de woestijn...een bloemetje langs brengen. Vergeet-mij-nietjes waren wel leuk geweest.quote:Wellicht was het programma zoals Het Spijt Me een betere optie geweest. Een bloemetje voor de Israelieten en voor Mozes. Bloemen doen wonderen
Je bedoelt die slangen? Daarvoor was ook veel aan de hand. Inderdaad hij slaat constant wat eigenlijk niet mocht. Of tenminstr?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mozes had op de rots geslagen of zo toch?
Ik vind het een harde straf. Het gebeurt allemaal in Kadesh. Daar sterft zijn zuster Mirjam en het volk beschuldigt Mozes en Aharon dat ze hen uit Egypte heeft geleidt om hen te laten sterven. Valt trouwens niet op hoe vaak de Israelieten klagen en geen vertrouwen hebben?quote:Ach hij was uiteindelijk toch iets van 120. Dan laat je zo'n oude bejaarde niet nog eens een keer een land veroveren. Maar waar is hij gebleven...?
Natuurlijk zegt de Torah daar niks over. Dan zou men met het historisch correct verhaal moeten afkomen. Dit deel van het Mozes-verhaal ( en niet alle wapenfeiten zoals bv. de vlucht door de rietzee ) gaat over Achnaton, op de vlucht met zijn volgelingen voor Horemheb. Hij zou begraven zijn in de wadi Moesa nabij Petra. Volgens Graham Phillips is zijn graf gevonden door de Britse archeoloog Edward Roberts in 1839. De staf komt na heel wat doorverkopen en omzwervingen terecht in het Stedelijk Museum in Birmingham waar het nog steeds is te bezichtigen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:
Mozes sterft inderdaad op 120 jarige leeftijd. In Moav.
Niemand weet waar hij was en staat geen beschrijving bij waar hij ligt begraven. Niets. De tora of bijbel zegt daar niets over.
Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven
Ja niet te moeilijk maken Atonquote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Natuurlijk zegt de Torah daar niks over. Dan zou men met het historisch correct verhaal moeten afkomen. Dit deel van het Mozes-verhaal ( en niet alle wapenfeiten zoals bv. de vlucht door de rietzee ) gaat over Achnaton, op de vlucht met zijn volgelingen voor Horemheb. Hij zou begraven zijn in de wadi Moesa nabij Petra. Volgens Graham Phillips is zijn graf gevonden door de Britse archeoloog Edward Roberts in 1839. De staf komt na heel wat doorverkopen en omzwervingen terecht in het Stedelijk Museum in Birmingham waar het nog steeds is te bezichtigen.
En geloof jij dat dit allemaal echt gebeurd is Szikha?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:
[..]
Je bedoelt die slangen? Daarvoor was ook veel aan de hand. Inderdaad hij slaat constant wat eigenlijk niet mocht. Of tenminstr?
Maar de seraaf kwam nadat het volk (weer) zat te twijfelen aan Mozes want ze kregen te weinig brood en water. En God strafte hun opstandig gedrag door slangen te sturen die hen bijtte en ook dodde.
En toen de Israelieten beseften wat zij hebben gedaan vragen ze aan Mozes of hij een als een tussenpersoon voor hen op wilde komen. En dan gEeft God de opdrach aan Mozes om een seraaf te maken (dus de koperen slang) die wordt op de staf bevestigd en wanneer het volk dat staf ziet is het genezen.
Tja logica is ver te zoeken.
[..]
Ik vind het een harde straf. Het gebeurt allemaal in Kadesh. Daar sterft zijn zuster Mirjam en het volk beschuldigt Mozes en Aharon dat ze hen uit Egypte heeft geleidt om hen te laten sterven. Valt trouwens niet op hoe vaak de Israelieten klagen en geen vertrouwen hebben?
Omdat ze geen water hebben om te drinken vraagt Mozes EN Aharon aan God hoe nu? En God gEeft hen dan de opdracht dat Mozes en zijn broer de staf moeten nemen en de groep bijeen te roepen. En voor de ogen van het volk moet Mozes die rots BEVELEN zijn water te geven.
En dan zou er water komen uit de rots en krijgt de gemeenschap en hun dieren te drinken.
Maar toen mozes de Israelieten bij elkaar roept zegt hij tegen hen " luister rebbelen! Zouden wij (Mozes en Aharon) water uit deze rots kunnen halen voor jullie?"
En dan houdt hij eerst zijn hand omhoog en dan SLAAT hij 2x met zijn staf op de rots.
Het water stroomt er uit
Maar God is niet zo blij en roept Mozes en Aharon bij zich. En zij krijgen te horen dat omdat zij ( Aharon en Mozes) God niet vertrouwde en hem niet Heiligden voor de ogen van Israel zullen zij de Israelieten niet het land in brengen die God had gegeven.
Toch zware straf niet? 40 jaar vol devotie gewerkt aan het volk en nu worden ze beiden gestraft en gedoemd te sterven in de woestijn zonder ooit het beloofde land te hebben gezien
En als Mozes iets verkeerds gedaan heeft waarom wordt Aharon ook gestraft dan?
Hoe kan een rechtvaardige God zulke straffen geven dan?
Ondanks de foutjes van Mozes wordt hij gezien als de ish haElohim : een man van God. En in de tora staat er nooit meer er in Israel een profeet opstond als Mozes. Een die God van aangezicht tot aangezich kende
Ik weet niet hoe Mozes gezien wordt binnen het christendom en Islam maar binnen het Jodendom (de talmud dus) is hij de belangrijkste persoon. Beter dan Abraham en Jakob en al die anderen.
Mozes sterft inderdaad op 120 jarige leeftijd. In Moav.
Niemand weet waar hij was en staat geen beschrijving bij waar hij ligt begraven. Niets. De tora of bijbel zegt daar niets over.
Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven;)
Ja en nee.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En geloof jij dat dit allemaal echt gebeurd is Szikha?
Ja inderdaad. Maar in de "Nieuwheid" gaat het onverdroten voort.quote:Op woensdag 1 juli 2015 18:59 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ja en nee.
Ja dat men zulke rituelen had zoals oa het offeren van beesten. Het offeren van kinderen. Het behandelen van slaven. Het behandelen van bepaalde huidaandoeningen. Eetgewoontes. Het gebruik van bijvrouwen. Problemen binnen stammen. De ene stam verovert de andere stam. Het stenigen van mensen. Ja, dat heeft allemaal plaatsgevonden in mijn ogen.
Zo ging dat gewoon toe in de Oudheid.
Met je eens! En niet enkel de tijdkloof speelt hierin een rol, maar ook de cultuur die zich anders uitdrukt dan de westerse.quote:Op woensdag 1 juli 2015 18:59 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ja en nee.
Ja dat men zulke rituelen had zoals oa het offeren van beesten. Het offeren van kinderen. Het behandelen van slaven. Het behandelen van bepaalde huidaandoeningen. Eetgewoontes. Het gebruik van bijvrouwen. Problemen binnen stammen. De ene stam verovert de andere stam. Het stenigen van mensen. Ja, dat heeft allemaal plaatsgevonden in mijn ogen.
Zo ging dat gewoon toe in de Oudheid.
Ik interpreteer de tora letterlijk. Ik ben zelf ook geneigd dat het de bedoeling is. Ik lees het ook letterlijk. Maar ik probeer me in te beelden in die tijd. Hoe dachten die mensen over bijvoorbeeld de regenboog? Hoe dachten zij over bloed? Over God(en)
Ik probeer me te plaatsen in de mensen van toen. Eigenlijk zou je de tora moeten lezen als een klein kindje.
Maar de tora is een verzameling boeken. Die ook maar bij elkaar zijn geraapt en zijn uiteindelijke vorm kreeg. Er zijn zoveel andere verhalen en vertellingen die vergeten zijn.
Heeft precies wel veel raakpunten met het Samaritaanse strekking.quote:Ik ben overigens een karaite
https://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism
Karaite betekent letterlijk volgers van de geschriften
Voor mij is het puur cultuur. Je wilt de cultuur van je grootouders beleven. Er ergens bijhoren. Ik dacht dat Samaritanen geen Joden meer waren? Bestaan die nog?quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Met je eens! En niet enkel de tijdkloof speelt hierin een rol, maar ook de cultuur die zich anders uitdrukt dan de westerse.
[..]
Heeft precies wel veel raakpunten met het Samaritaanse strekking.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen
mijn bron:
http://www.bol.com/nl/p/d(...)21713285/?country=BE
Blijkbaar wel.quote:Op donderdag 2 juli 2015 18:01 schreef Szikha het volgende:
[..]
Voor mij is het puur cultuur. Je wilt de cultuur van je grootouders beleven. Er ergens bijhoren. Ik dacht dat Samaritanen geen Joden meer waren? Bestaan die nog?
Hun heiligdom is de berg Garizim Bethel ( Nablus )quote:Ik weet daar te weinig vanaf.
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Blijkbaar wel.
[..]
Hun heiligdom is de berg Garizim Bethel ( Nablus )
Vluchtelingen Noordenrijk ( hoofdstad Samaria ) voor de inval v/d Assyriërs ( 722 v.C.)
Aanvaarden enkel de Torah en niet de Talmoed ( Misja & Gemara ) en de Newie'iem ( Profeten )
Conflict ontstond na de Babylonische ballingschap.
Zijn afstammelingen van de clans Efraïm, Manasee en Levi.
Alles van voor onze jaartelling is niet relevant in deze discussie.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 23:04 schreef Szikha het volgende:
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.
Vanaf de vraag of je dit gelooft is niet relevant. De rest wat werd uitgebraakt droeg niets bij dus irelevant. Dus laten we nu niet plots aan cherrypicking gaan doenquote:Op zaterdag 4 juli 2015 08:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Alles van voor onze jaartelling is niet relevant in deze discussie.
Nietsquote:Op zaterdag 4 juli 2015 10:38 schreef ATON het volgende:
Ik heb de mondelinge leer zelfs niet ter sprake gebracht. Wat is nu eigenlijk jouw probleem ???
Rabbijn Meir en ander rabbijnen uit zijn tijd leerden dat vrede het alleblangrijkste is van alle zegeningen. Het allerbelangrijkste dat mensen kunnen nastreven. En voor de rabbijnen is het bewijs dus dat de tora het vredesoffer NA alle andere offers noemtquote:every friday night, R. Meir woud give a tora talk at the synagogue in the town of Chamas. A certain woman would faithfully attend these talks. One friday night, she stayed quite late at the synagogue and when she finally came home , the Shabbat candles were already out. " where were you?" her husband fumed. She answered , " I was listening to the weekly talk of R. Meir " Her husband declared, " ...you will not enter this house next shabbat until you spit in that rabbi's face!"
Though Divince inspiration, R. Meir learned of the woman's plicht. The following Shabbat when she came to the synagogue, he pretended tot have an eye ailment. He announced, " Any woman who knows cures for eyes , please com forward!"
A friend of the woman whispered to her , " this is a chance for you to obey your husband's command. Pretend that you know cures, and tell R. Meier that his eyes will be better if you spit in them"
Feeling that she really had no choice , the woman came forward and stood befor R.Meir , but she could not bring herself to say the words. R.Meid broke the silence and asked, " Can you do something for my eyes?". Frightened , she told him , "No" He said to her, " Even os. if you spit in my eyes seven times , i will consider it a cure, Spit!" After she had done so, R. Meir said to her , " Go now to your husband and tell him the following : You told me to spit in his face just once, but i did it seven times!"
R.Meir disciples inquired of him , " Couldn't we have gone to speak to her husband an convinced him to change his mind , and saved you this digrace?" R. Meir answered by reming them of the tora law of a man who suspects his wife of adultery - that when the Temple stood , she could prove innocence through a miraculous procedure wich required the destruction ( in water) of a parchment that had the Name of God written upon it. R. Meid declared , " Would that Meir could sesemble his Creator! If the Name of God, written in holiness, can be destroyed in order to restore peace between man and wife , all the more so can I allow this happen to me!"
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn. Waarom zou het niet kunnen? Maar is dat belangrijk om te weten? Die tijd is toch al voorbij?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 22:03 schreef Manke het volgende:
Interessantalles uit losse pols geschreven?
Vraagje: Waarom geloof je niet dat Jezus niet de beloofde messias uit de tora is?
Ik geloof het wel, maar op een naïeve manier, niet gebaseerd op kennis.
Wat zegt de tora eigenlijk over christelijke punten als hemel, hel, engelen, demonen en opperdemoon satan?
Je bent een Karaitische jood, dus dat je niet gelooft in Jezus is gebaseerd op je tora kennis neem ik aan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:06 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn. Waarom zou het niet kunnen? Maar is dat belangrijk om te weten? Die tijd is toch al voorbij?
Demonen, de hemel(en) , de hel , engelen , satan ( en ga zo maar door) bevinden alleen maar in de geest van de mensen.
Als jij Jezus als Messias aanneemt dan is het aan jou en aan niemand anders. We weten niet wie of wat de Messias is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:39 schreef Manke het volgende:
[..]
Je bent een Karaitische jood, dus dat je niet gelooft in Jezus is gebaseerd op je tora kennis neem ik aan.
Ja, dat zal wel, maar wat zegt de tora erover? Die ken je nogal goed, misschien kan je het voor me beantwoorden. Zijn het christelijke inventies of is het gebaseerd op de tora?
Niet echt duidelijk. Anders waren er geen sektes héquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 23:48 schreef Manke het volgende:
In het nieuwe testament wordt de 'lake of fire' vergeleken met het dal gehenna, niet gelijkgesteld; hel is eigenlijk het dodenrijk sheol, niet het eeuwige vuur. Het vuur wordt ook wel de tweede dood genoemd, wat gebeurt na de wederopstanding (volgens openbaringen), staat zoiets ook in het oude testament?
quote:Resurrection of the Dead
The Sadducees deny saying, “As a cloud is consumed and vanishes, so too he who
descends to She’ol will not ascend.” (Job 7:9) (Midrash Tanchuma, Bereshit §5:5)
At the end of every blessing in the Temple they used to say, ‘ad ha‘olam “for ever”.
From the time the Sadducees became corrupted saying there is no world but one, the
[Rabbis] made an enactment that they would say [at the end of every blessing in the
Temple], min ha‘olam ‘ad ha‘olam “for ever and ever”. (Babylonian Talmud, Berachot
54a)
But the Sadducees... also take away the belief of the immortal duration of the soul, and
the punishments and rewards in Hades. (Josephus, War 2:14)
But the doctrine of the Sadducees is this: That souls die with the bodies... (Josephus,
Antiquities 18:1:2–6)
(23) The same day some Sadducees came to him, saying there is no resurrection; and they
asked him a question, saying, (24) "Teacher, Moses said, `If a man dies childless, his
brother shall marry the widow, and raise up children for his brother.' (25) Now there were
seven brothers among us; the first married, and died childless, leaving the widow to his
brother. (26) The second did the same, so also the third, down to the seventh. (27) Last of
all, the woman herself died. (28) In the resurrection, then, whose wife of the seven will
she be? For all of them had married her." (29) Jesus answered them, "You are wrong,
because you know neither the scriptures nor the power of God. (30) For in the
resurrection they neither marry nor are given in marriage, but are like angels in heaven.
(31) And as for the resurrection of the dead, have you not read what was said to you by
God, (32) 'I am the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob'? He is God
not of the dead, but of the living." (33) And when the crowd heard it, they were
astounded at his teaching. (Matthew 22 [NRSV])
(6) When Paul noticed that some were Sadducees and others were Pharisees, he called
out in the council, "Brothers, I am a Pharisee, a son of Pharisees. I am on trial concerning
the hope of the resurrection of the dead." (7) When he said this, a dissension began
between the Pharisees and the Sadducees, and the assembly was divided. (8) (The
Sadducees say that there is no resurrection, or angel, or spirit; but the Pharisees
acknowledge all three.) (Acts 23 [NRSV])
Er bestaat niet zoiets als DE messias, wel EEN messias.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:06 schreef Szikha2 het volgende:
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn.
Taalkundig foutjequote:Op woensdag 26 augustus 2015 04:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als DE messias, wel EEN messias.
Ik had mij taalkundig ongelukkig verkeerd uitgedrukt. Iedereen die gezalfd werd /wordt is de Messias.quote:
Dan toch EEN messias.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:47 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Ik had mij taalkundig ongelukkig verkeerd uitgedrukt. Iedereen die gezalfd werd /wordt is de Messias.
Of een messias wat jij wil
quote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
De hele tora is een mondelinge leer/overlevering.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 23:04 schreef Szikha het volgende:
[..]
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.
Ik had gaf commentaar op Numeri hoofdstuk 22 tot en met 25. En daar komt alleen maar zegeningen en lof voor het volk in voor. Mozes en Aharon worden daar helemaal niet in besproken. Wat er daarvoor en daarna gebeurd behandel ik apart. Ik heb het echt specifiek voor de zegeningen van de Balaamquote:Op maandag 23 november 2015 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind dat persoonlijk een mis-interpretatie, dat het volk Israel lofgezegd wordt.
Zelfs Aaron die eerder een gouden kalf maakte wordt toch echt als compleet zwak en beinvloedbaar weggezet. Om over het door Egypte besmette volk maar niet te spreken.
Constant lopen de Israelieten te jammeren dat ze beter in Egypte hadden kunnen blijven, waar de vleespotten waren, de komkommers, de preien en de uien.
Constant zijn ze in rebellie tegen God, totdat ze uiteindelijk hun les hebben geleerd en door geloof een grote overwinning behalen bij het vallen van Jericho.
Slechts enkele figuren worden als helden weergegeven: Mozes, Joshua, Caleb...
En zelfs Mozes faalt uiteindelijk gigantisch, wanneer hij pretentieus 2 maal op de rots slaat om water te krijgen
Nee, Israel wordt niet als een zeer geweldig en speciaal volk met lofzeggingen weggezet, maar de God die Israel gekozen heeft en geleid heeft.
Ja dat kan allemaal maar ook hier zeg ik je : ik heb het over numeri 22-25 over Balak en Balaamquote:En dit niet omdat het volk zo geweldig was, maar omdat God een belofte aan Abraham had gedaan, en zijn belofte houdt. Ook Abraham was een man die zwakheid en zonde in zijn leven had, en ongeloof. Grote fouten die hij heeft gemaakt worden weergegeven. Totdat hij uiteindelijk snapt dat het om geloof ging.
prima maar ik ga nu terug naar numeri oke? Eigenlijk is Balaam geen juiste naam maar Bil'aam wat letterlijk profeet betekent. In die tijd als je iets wilde weten over de toekomst of jouw eigen toekomst dan vroeg je het aan de geesten en sprak/bad je tot de doden.quote:De enige die met lof wordt weggezet, is God zelf. De zegening die Balaam uitspreekt, zegt iets over hoe God, in zijn genade en compassie, zijn volk ziet, en niet over hoe het volk zich werkelijk gedroeg.
Voor een zelfingenomen volk zou dit een bijzonder jammere weergave van de eigen superioriteit zijn. God is de ster, niet het volk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oke we hebben een pratende slang in Genesis gehad en een pratende ezel nu in Numeri. De enige twee dieren die kunnen spreken in de bijbel
Vers 31 van numeri vind ik best wel interessant :
"Then the LORD opened the eyes of Balaam, and he saw the angel of the LORD standing in the way, and his sword drawn in his hand: and he bowed down his head, and fell flat on his face"
Dus hij buigt voor de satanische engel van God. De satan is geen vijand van God maar van die persoon hier. Hij is van god een boodschapper van God. En gek genoeg aanbid hij (Balaam) de satan. Waarom aanbid hij een engel? Is het niet gek dat Balaam die een waarzegger was en dingen zag maar satan zag hij niet die voor zijn neus stond met een zwaard. Ik blijf het hilarisch vinden.
Maar mischien is deze vers over de vrouwelijke ezel en haar rijder wel bedoeld om mannen meer te laten luisteren naar hun vrouwen?![]()
"And it came to pass on the morrow, that Balak took Balaam, and brought him up into the high places of Baal, that thence he might see the utmost part of the people. And Balaam said unto Balak, Build me here seven altars, and prepare me here seven oxen and seven rams"
Waarom gaan ze naar de high places of Baal? En waarom wil Balaam 7 altaren bowen en 7 offers? Balaam moet geweten hebben dat7 belangrijk is. Dus hij gaat naar de aanbidders van Baaal en weet dat nummer 7 belangrijk is voor JHWH. Waarom? Mischein kunnen we antwoord vinden in vers 3 en 4 :
"And Balaam said unto Balak, Stand by thy burnt offering, and I will go: peradventure the LORD will come to meet me: and whatsoever he sheweth me I will tell thee. And he went to an high place. And God met Balaam: and he said unto him, I have prepared seven altars, and I have offered upon every altar a bullock and a ram."
Hij roept JHWH op. En die zegt oke ik doe het wel. Want we zien dat in de volgende hoofdstuk 24 vers 1 en 2:
"And when Balaam saw that it pleased the LORD to bless Israel, he went not, as at other times, to seek for enchantments, but he set his face toward the wilderness. And Balaam lifted up his eyes, and he saw Israel abiding in his tents according to their tribes; and the spirit of God came upon him"
And the spirit of God came upon him. Balaam wilde het telkens zijn manier doen en uiteindelijk gaf hij het op en deed wat God wilde en kreeg hij de goddelijkheid gevoel. God deed eraan mee
"And he took up his parable, and said, Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying, Come, curse me Jacob, and come, defy Israel.How shall I curse, whom God hath not cursed? or how shall I defy, whom the LORD hath not defied?.For from the top of the rocks I see him, and from the hills I behold him: lo, the people shall dwell alone, and shall not be reckoned among the nations. Who can count the dust of Jacob, and the number of the fourth part of Israel? Let me die the death of the righteous, and let my last end be like his!
Interessant dat hij het nummeren van Israel noemt. In Engels en nederlands is het numeri maar in het HEbreeuws bemidbar
Zijn parable is interessant
"And he took up his parable, and said, Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying, Come, curse me Jacob, and come, defy Israel"
Dus Balaam komt niet van dat gebied maar van Aram. Dus hij was Aramees. Aram is het land van het Aramees. Hoe konden zij JHWH aanbidden? Abraham komt daar uit die buurt , wss hadden mensen geleerd van Abraham en daar achtergebleven. Wellicht was hun geloof in JHWH juist maar hun rituelen niet vanwege het heidendom erom heen
Want er is een incriptie gevonden in Jordanië wat denk ik 10 eeuwen vdj oud is en geschreven in Aramees wat zegt : Balaam zoon van Beor en ze noemen hem : zoon van elohim als een profeet van God en hij zou een soort profetie hebben gedaan.
Dus een niet-Israeliet als profeet. Die voorkomt in de bijbel. Wat doet hij uberhaubt in de boeken van MOzes? Dan de gevonden teksten. Is hij echt? We hebben niet alleen de profetie in de bijbel maar archeologisch bewijs
Het kan dus zijn dat er mensen zijn achtergebleven in het gebied van nu Irak is die al JHWH aanbaden maar door heidendommen allerlei rituelen overgenomen hebben maar wel nog in die JHWH zijn blijven geloven
Dus de 'profetie' in deze hoofdstukken is niet de sprekende ezel. Maar dat God sprak via Balaam. Een man dwingen om te laten spreken omdat God een belangrijke boodschap had voor het volk
Dit lijkt op de Khazaren je weet wel die mongoolse stam die vanuit Centraal Azie in de Russische steppen kwam. Er is een oud verhaal daarover ( waargebeurd of mythe?) En die leider / koning van die stam slachtte alle koeien af omdat hij rechtvaardig wilde zijn. Hij dacht door ze te doden en het te offeren hij rechtvaardig zou zijn. En op een nacht toen hij sliep kwam een engel in zijn droom en die engel zei : je geloof is acceptabel voor Mij maar je acties niet
Zijn intenties waren goed maar hij wist niet wat hij moest doen. En toen ging hij zoeken enzo. En dit verhaal lijkt ook weer op de filistijnse koning uit de Bijbel
enfin verder:
"God is not a man, that he should lie; neither the son of man, that he should repent: hath he said, and shall he not do it? or hath he spoken, and shall he not make it good?"
Inderdaad de beloofte die hij gedaan had aan Abraham en Izaak en Jakob. Die God is geen leugenaar
"He hath not beheld iniquity in Jacob, neither hath he seen perverseness in Israel: the LORD his God is with him, and the shout of a king is among them."
'shout' wat bedoelen ze? T'rua het kan schreeuwen zijn maar het kan ook het blazen van de sjofar zijn. En dat gebeurt ook. Als de koning komt wordt er geblazen. Dat gebeurdt volgens mij in Nederland ook als de koningin komt , of ja nu is er een koning. Tadadaaa tadaaaaaa
En dat betekent de vers. God is aanwezig onder hen en daarom bliezen ze de sjofar : shout dus
"And he took up his parable, and said, Balaam the son of Beor hath said, and the man whose eyes are open hath said"
Dat woord : ' eyes open' is interessant want als je het in het ancient Hebreeuws lichtjes veranderd (shin sin) dan krijg juist : ogen gesloten. Dus als je de dot verkeerd zet krijg je totaal iets anders. Ik herinner mij nog dat er een ruzie of discussie was in die ancient tijd over de shin en sin. Als je 'sh' niet kon uitspreken dan zeiden ze " je bent van die andere stammen" en werd je gedood.
Dus die 'eyes open' kan zo veranderd worden in het Hebreeuws in 'eyes close' als je ietsie pietsie veranderd.
Dus de ogen van Balaam zijn geopend en ziet eindelijk wat hij al dit tijd niet zag. En zag wat God hem liet zien:
"How goodly are thy tents, O Jacob, and thy tabernacles, O Israel!"
Verder naar vers 17
"I shall see him, but not now: I shall behold him, but not nigh: there shall come a Star out of Jacob, and a Sceptre shall rise out of Israel, and shall smite the corners of Moab, and destroy all the children of Sheth."
I shall see him kan ook vertaald worden als i shall see it. Maar wie is die star??Volgens de Joodse geleerden zal dit de messias zijn. Diegene met de staf, een koning iemand die regeert.
Deze vers 17 uit Numeri is dus de eerste messiaanse vers van de bijbel : the Star shall rise out of Jacob. Jesaja spreekt daarover. Openbaring spreekt daarover. Jezus spreekt daarover. Jeej iedereen happy iedereen wacht op die messias. Joden roepen over de komst van messias. Christenen wachten opnieuw op de messias.
maar let eens op dit gaat over Balaam. Een heidense profeet. Dus de eerste messiaanse profetie die we hebben komt uit de mond van een heiden![]()
Het volk Israel ziet het niet maar een heiden ziet het. Een heel bijzonder vers en best wel cool. En om nog verder te gaan. Ooit in het verleden riep iemand een sterrenzoon uit, namelijk Bar Kochba ( = sterrenman). En dit was zoveel jaar na de vernieting van de tempel in het jaar 70 en zij versloegen de Romeinen. Voor de Joden was dat echt wow en zij zagen hem dus als de koning van Israel en zagen hem dus toen als de Messias en zalfden hem met olie en maakten munten met : jij bent de verlossing van Zion
rabbi Akiva kwam naar Kochba toe en zei : jij bent de star van Jakob. En Akiva veranderde zijn naam naar Kochba wat dus zoon van de star betekent of starman/ zoon.
Later mooorde de Romeinen rabbi Akiva door hem levend te villen en werd Kochba gedood en in die gevecht met de Romeinen zouden half miljoen Joden gedood worden en bijna alle Joodse dorpen verwoest worden. Maar ook vele Romeinse forten en Romeinen verloren hun leven en dat wilden ze niet meer laten gebeuren deze Romeinen en veranderden ze de provincie Judea in Palestina om de Joodse identiteit uit te wissen. En vele Joden zagen Kochba dus toch maar niet als de starman immers hij had maar 3 jaar verlossing gebracht en zij zochten naar een koning voor altijd of op zijn minst 1000 jaar
Oke verder naar Numeri:
"And he looked on the Kenites, and took up his parable, and said, Strong is thy dwellingplace, and thou puttest thy nest in a rock"
Deze Kenites hebben niets met Kain te maken he. Dit zal een groep van de 'Midianieten' geweest zijn. Of iig ergens uit die buurt.
En dat is einde van hoofdstuk 24 en gaan we verder naar hoofstuk 25
vers 4:
"And the LORD said unto Moses, Take all the heads of the people, and hang them up before the LORD against the sun, that the fierce anger of the LORD may be turned away from Israel."
Oh my......
vers 5:
"And Moses said unto the judges of Israel, Slay ye every one his men that were joined unto Baalpeor"
Let op Judges. Daar gaat het hierom. Mozes had honderden rechters onder hem. En dan verder :
"And, behold, one of the children of Israel came and brought unto his brethren a Midianitish woman in the sight of Moses, and in the sight of all the congregation of the children of Israel, who were weeping before the door of the tabernacle of the congregation And when Phinehas, the son of Eleazar, the son of Aaron the priest, saw it, he rose up from among the congregation, and took a javelin in his hand; And he went after the man of Israel into the tent, and thrust both of them through, the man of Israel, and the woman through her belly. So the plague was stayed from the children of Israel."
Dit is niet geschikt voor kinderen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |