Zo , terug van vakantie
Leviticus 6:1 - 8:36
Hierin herhaalt de tora de offers en uitgebreide details
God geeft Mozes de opdracht om Aharon en zijn zonen hoe de ola ( brandoffer) gebracht moet brengen in het Heiligdom
- de as moet elke mochtend van het altaar worden verwijderd
- het vuur op het altaar moet permanent branden. En dat is de taak van de kohanim ( priesters)
Ook verteld Mozes aan Aharon en zijn zonen dat ze het mincha ( meeloffer) moeten brengen die dan op het altaar kan worden geofferd.
Als het offer owrdt gebracht dan strooien de priesters meel gemengd met olie en wierook op het altaar en steken dat dan aan.
Alles wat overblijft van het offer moet door de priesters worden opgegegetne
Ook krijgen e uitleg over de chatat offer ( zonde offer)
Chatat is een offer voor dingen die men gedaan heeft zonder het met opzet hebben gedaan. Het moet worden geslacht door de priesters
Als het offer in een aarde pot is gekookt dan moet de pot kapot worden gebroken.
Als in een koperen pot is gekookt dan moet de pot worden schoongemaakt en daarna met water worden omgespoeld
De priesters (mogen) dit offer eten
Uitleg over de asham ( schuldoffer)
die moet worden geslacht en het bloed moet aan alle kanten van het altaar uitgegoten worden. De priesters haalt het vet en de ingewanden weg en verbrand deze.
Maar alleen de zonen van de priesters mogen van dit offer eten!
Als laatste noemt de tora het vredesoffer of het welzijn van vrede.
Dit wordt geofferd als dank. Het wordt geofferd met een dier samen met ongerezen meelkoeken dat dan vermengd moet worden met olie. Het moet goed worden geweekt.
Dit wordt dan aan de priester aangeboden en daarna wordt het bloed van het dier dat geofferd wordt geslacht en het bloed rond de altaar gegooid. Het dier moet op dezelfde dag nog opgegeten worden
Indien het offer vrijwillig is gegegeven aan de priester mag het of op dezelfde dag of een later later worden opgegeten. Een offer mag niet worden gegeten door een priester die ritueel onrein is geworden door het aanraken van een dode
Mozes draagt het volk dan op om geen vet te eten van een os , een geit een schaap of dieren die door andere dieren zijn gedood. Tevens verbiedt Mozes ook het eten van bloed die gepaard gaat met een waarschuwing dat iedereen die bloed eet zal vervreemden van zijn volk
Het vredesoffer wordt door personen voor zichzelf geofferd. Een deel van het offer moet op het altaar verbrand worden. Een andere deel wordt gegeten door de priester die het ook brengt en 1/3 deel wordt gegeten door de persoon zelf die het offer heeft geofferd.
Middels een mooie ceremonie ter nagedachtenis dat het volk Israel is overgeslagen wijdt Mozes Aharon en diens zonen in als priesters. Ze worden gehuld in prachtige kleren en besprenkeld met olie.
Aharon krijgt dus een mantel, de efod , de choshen , het borstschild , tumim en de urim omgehangen. En er wordt een speciaal hoofddeksel op zijn hoofd gezet.
Hierna sprenkelt Mozes olie door het hele Heiligdom heen, op het altaar en alle voorwerpen die gebruikt worden voor het offeren. En daarna besprenkelt Mozes Aharons hoofd.
Daarna offeren Mozes , Aharon en Aharons Zonen. En daarna raakt Mozes de rechter oren, de duimen, en de tenen aan van elke priester met beetje offerbloed. En dan neemt hij pakt hij de delen van het offerdier samen met de ongerezen broden op en wuift het heen en weer als een offer voor God
Aan het einde van de ceremonie wanneer Aharon en zijn zonen zijn gewijd tot priesters geeft Mozes hen de opdracht het offerdier re koken en dit te eten bij de ingang van het Heiligdom.
Wat overblijft wordt in het vuur vebrand. Ook wordt opgedragen aan Aharon en zijn zoons om 7 dagen en nachten bij het Heiligdom te blijven. Dit maakt onderdeel uit van hun wijding.
---------------------------------
deze hoofdstukken geven een uitgebreide beschrijving van de offers die werden gebracht in het Heiligdom van het Volk dat toen door het Sinai woestijn zwierf.
Joodse geleerders denken dat deze beschrijving ook zo was voor de offers die werden gebrachten in de Tempel van Jeruzalem die door koning Salamo werd gebouwd. Blijkbaar zijn de instructies die de tora geeft over hoe de priesters de offers moesten ontvangen en klaarmaaakte van zeer groot belang geweest in die tijd. Want duizenden mensen reisden naar Jeruzalem toe om te offeren. Offers die niet juiste wijze waren voorbereid of op de juiste wijze werden gebracht werden dan niet aanvaard. Het is daarom dat kennis van de aanwijzingen in de tora voor het offeren en de offers echt prioriteit had voor het volk als voor de priesters.
Het is dan ook niet gek dat het door eeuwen heen het bestuderen van groot belang was. Elke detail. Hoe het offer moest worden gebracht. Alles werd zeer nauwkeuring bestudeerd.
Toen de Tempel werd verwoest in het jaar 70 was al van te voren het offeren klein beetje vervangen door gebed. Maar er werd de vraag gesteld of deze offeren nog wel betkeenis hebben voor de rest van de Joden. Ze vroegen zich ook af of ze iets konden leren over de ola , minchah , chatat, asham en vredesoffers
De Joodse geleerden die zich na de verwoesting van de Tempel hebben nonstop met deze vragen rondgelopen en gesteld. En daar zijn behoorlijke creatieve aantwoorden op gekomen. Vaak hangt een verklaarder aan het offeren een morele les of ene belangrijke inzicht over het leven aan over
Een aantal voorbeelden uit de Joodse traditie uit het halen van die Oudheid rituele van offeren in de tora die tot stand is gekomen en uiteraard zelfs zijn uitgevonden. Allemaal voortvloeisels van rituelen uit de Oudheid.
Voorbeeld :
In de 3e eeuw na de gewone jaartelling was er een rabbijn genaamd Levi. Hij zei dat het woord ola (brandoffer) ook kan worden gelezen en vertaald woren met 'ala' wat 'zich brutaal of arrogant gedragen' betekent.
Omdat er in de tora staat " Dit is de wet voor het ola, het moet in vlammen opgaan voor het altaar" kan het ook zo worden opgevat : " dit is de wet voor ala (tot de mens die zich brutaal/ arrogant gedraagt), hij zal door het voor worden vernietigd"
Waarom dacht Levi dit? Hij pakte wat andere passages uit de tora zoals het voorbeeld van Noach. Deze generatie werd verwoest door de vloed.
De bevolking van Sodom werden vernietigd door het vuur
De Farao werd met het vuur gestraft omdat hij de macht van God in twijfel trekte
Dus door het woord ola als ala te lezen vindt rabbijn Levi dat het branoffer niet zo moet worden besproken. Hij vindt dat de arrogante mens uiteindelijk zal eindigen als een brandoffer op zijn eigen altaar.
Voorbeeld :
Lubavitcher rebbe leerde dat het gebouwde Heiligdom door het volk in de woestijn symbool staat voor een heiligdom dat iedere Jood heeft inzichzelf.
Want zoals het heiligdom zowel binnen als buiten ene altaar heeft , zo heeft iedere Jood een persoonlijkheid aan de oppervlakte zit en een innerlijke ziel
Als de tora zegt dat het vuur op het altaar altijd moet branden of brandend gehouden moet worden en het niet mag uitgaan..... dan verwijst dat niet alleen maar naar de plicht van een priester om dat vuur brandend te houden op het altaar van het Heiligdom maar ook naar de manier waarop men de Joodse traditit in prakrijk moet brnegen. Het moet dus niet prive blijven maar zichtbaar zijn voor ieder mens op de wereld.
Een Joods moet dus constant bezig zijn met het leven. Lubavitcher rebbe legt uit dat het aanwakkeren van vuur in een Joods betaan bestaat uit 1. de tora leren 2. gebed 3. tsedakah
Woorden van de tora moeten dus met vuur worden uitgesproken. Dus leren moet niet saai zijn maar een wens zijn om wijsheid te krijgen en de tora in praktijk te brengen
Dus men moet bidden niet als gewoonte maar uit liefde voor God en voor zijn schepping.
Dus men moet het gebod van tsedakah niet omdat het 'moet' maar doen uit liefde. Met een innerlijke warmte die zichtbaar is.
En volgens Schneerson zal dan het vuur op het altaar blijven branden
Voorbeeld:
Jaakov ben Izak Ashkenasi. Hij zei dat de tora eist dat het ola (brandoffer) en de chatat (zonde offer) op dezelfde altaar moet worden geofferd. Waarom? Waarom deze 2 offers? Vroeg hij zich af.
En hij beantwoord zijn eigen vraag door de uit te leggen dat het brandoffer werd gebracht door iemand die schuldig was aan zondige gedachten maar een zondeoffer werd gebracht door iemand die écht iets verkeerds had gedaan
Dus de tora zegt dat beide offers opdezlefde plaats geofferd dient te worden zodat niemand het verschil zal kunnen zien tussen iemand met zondige gedachtes en diegene die daadwerkelijk gezondigd heeft door iets verkeerds te doen. Dus volgens hem zou op deze manier voorkomen worden dat iemand in verlegenheid werd gebracht. Niemand kan dus met de beschuldigde vingertje wijzen en roepen " dat is een dief"
Voorbeeld:
Rabbijn Meïr ( 2e eeuw) studeerde ook de geboden over het offeren. Hij zei op te letten dat het vredesoffer als laatste wordt genoemd in de tora. En Meïr denk dat dit niet toevallig is want door het vredesoffer als laatste te noemen benadukt de tora hoe belangrijk vrede is.
Want de vrede is het allerbelangrijkste volgens Meïr. En zo leerde hij dat zijn leerlingen. Hij zei dat men voor de vrede zich mag laten vernederen. En daar is een verhaal over in de talmud :
quote:
every friday night, R. Meir woud give a tora talk at the synagogue in the town of Chamas. A certain woman would faithfully attend these talks. One friday night, she stayed quite late at the synagogue and when she finally came home , the Shabbat candles were already out. " where were you?" her husband fumed. She answered , " I was listening to the weekly talk of R. Meir " Her husband declared, " ...you will not enter this house next shabbat until you spit in that rabbi's face!"
Though Divince inspiration, R. Meir learned of the woman's plicht. The following Shabbat when she came to the synagogue, he pretended tot have an eye ailment. He announced, " Any woman who knows cures for eyes , please com forward!"
A friend of the woman whispered to her , " this is a chance for you to obey your husband's command. Pretend that you know cures, and tell R. Meier that his eyes will be better if you spit in them"
Feeling that she really had no choice , the woman came forward and stood befor R.Meir , but she could not bring herself to say the words. R.Meid broke the silence and asked, " Can you do something for my eyes?". Frightened , she told him , "No" He said to her, " Even os. if you spit in my eyes seven times , i will consider it a cure, Spit!" After she had done so, R. Meir said to her , " Go now to your husband and tell him the following : You told me to spit in his face just once, but i did it seven times!"
R.Meir disciples inquired of him , " Couldn't we have gone to speak to her husband an convinced him to change his mind , and saved you this digrace?" R. Meir answered by reming them of the tora law of a man who suspects his wife of adultery - that when the Temple stood , she could prove innocence through a miraculous procedure wich required the destruction ( in water) of a parchment that had the Name of God written upon it. R. Meid declared , " Would that Meir could sesemble his Creator! If the Name of God, written in holiness, can be destroyed in order to restore peace between man and wife , all the more so can I allow this happen to me!"
Rabbijn Meir en ander rabbijnen uit zijn tijd leerden dat vrede het alleblangrijkste is van alle zegeningen. Het allerbelangrijkste dat mensen kunnen nastreven. En voor de rabbijnen is het bewijs dus dat de tora het vredesoffer NA alle andere offers noemt
Dus deze hoofdstuk uit de bijbel ( ook wel tsav genoemd) over het offeren en zijn details in het oude miskan en in het mikdash in Jeruzalem was en is deze tsav een uitdaging voor Joodse leraren en verklaarders. Want hoe haal je nu betekenissen en lessen uit een achterhaalde ritueel uit de Oudheid?
Het was en is een serieuze uitdaging voor Joodse verklaarders. Zoals ik liet zien werd er veel creatieve verbeeldingen gebruikt. Veel verklaarders die de details van het offeren bestuderen geven er een nieuwe betekenis aan. Zoals ik liet zien door het woord 'ola' met 'ala' te veranderne. Of door de altaren van het Heiligdom te gaan zien als een 'heilidom' in iedere mens.
Al deze creaties / verbeeldingen en interpretaties werden gebruikt om de tora bloot te leggen. En deze inzichten zouden generatie op generatie overgdragen worden. En niet alleen bij het Jodendom blijven maar ook veel invloed krijgen bij het Christendom en de Islam
Geen deel van de tora wordt dus ooit als te oud gezien! Door verbeeldingen en creaties van mensen die zich loslieten op de tora teksten zouden er belangrijke lessen , dogma's en religies ontstaan.
[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha2 op 05-08-2015 21:19:09 ]