abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153930394
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 13:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.
Niet in numeri 26 maar iets daarvoor
Trouwens Mozes morde al eerder en werd kwaad en noemde de Israelieten chamurim wat 'dwazen' en 'rebellen' betekent omdat het volk tegen hem en Aharon in opstand komen en ze beschuldigen van hen weghalen uit Egypte.

Hij wordt ook gestraft door god. Wat een behoorlijke zware straf was.

Wellicht was het programma zoals Het Spijt Me een betere optie geweest. Een bloemetje voor de Israelieten en voor Mozes. Bloemen doen wonderen
  dinsdag 30 juni 2015 @ 16:22:19 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153955441
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2015 17:16 schreef Szikha het volgende:

[..]

Niet in numeri 26 maar iets daarvoor
Trouwens Mozes morde al eerder en werd kwaad en noemde de Israelieten chamurim wat 'dwazen' en 'rebellen' betekent omdat het volk tegen hem en Aharon in opstand komen en ze beschuldigen van hen weghalen uit Egypte.

Hij wordt ook gestraft door god. Wat een behoorlijke zware straf was.
Mozes had op de rots geslagen of zo toch? Ach hij was uiteindelijk toch iets van 120. Dan laat je zo'n oude bejaarde niet nog eens een keer een land veroveren. Maar waar is hij gebleven...?
quote:
Wellicht was het programma zoals Het Spijt Me een betere optie geweest. Een bloemetje voor de Israelieten en voor Mozes. Bloemen doen wonderen
Lastig in de woestijn...een bloemetje langs brengen. Vergeet-mij-nietjes waren wel leuk geweest.

Enne...al die 2 miljoen (ruim gerekend)...dat zijn een hoop bloemen.
pi_153956401
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mozes had op de rots geslagen of zo toch?
Je bedoelt die slangen? Daarvoor was ook veel aan de hand. Inderdaad hij slaat constant wat eigenlijk niet mocht. Of tenminstr?
Maar de seraaf kwam nadat het volk (weer) zat te twijfelen aan Mozes want ze kregen te weinig brood en water. En God strafte hun opstandig gedrag door slangen te sturen die hen bijtte en ook dodde.
En toen de Israelieten beseften wat zij hebben gedaan vragen ze aan Mozes of hij een als een tussenpersoon voor hen op wilde komen. En dan gEeft God de opdrach aan Mozes om een seraaf te maken (dus de koperen slang) die wordt op de staf bevestigd en wanneer het volk dat staf ziet is het genezen.

Tja logica is ver te zoeken.

quote:
Ach hij was uiteindelijk toch iets van 120. Dan laat je zo'n oude bejaarde niet nog eens een keer een land veroveren. Maar waar is hij gebleven...?
Ik vind het een harde straf. Het gebeurt allemaal in Kadesh. Daar sterft zijn zuster Mirjam en het volk beschuldigt Mozes en Aharon dat ze hen uit Egypte heeft geleidt om hen te laten sterven. Valt trouwens niet op hoe vaak de Israelieten klagen en geen vertrouwen hebben?

Omdat ze geen water hebben om te drinken vraagt Mozes EN Aharon aan God hoe nu? En God gEeft hen dan de opdracht dat Mozes en zijn broer de staf moeten nemen en de groep bijeen te roepen. En voor de ogen van het volk moet Mozes die rots BEVELEN zijn water te geven.
En dan zou er water komen uit de rots en krijgt de gemeenschap en hun dieren te drinken.

Maar toen mozes de Israelieten bij elkaar roept zegt hij tegen hen " luister rebbelen! Zouden wij (Mozes en Aharon) water uit deze rots kunnen halen voor jullie?"
En dan houdt hij eerst zijn hand omhoog en dan SLAAT hij 2x met zijn staf op de rots.
Het water stroomt er uit

Maar God is niet zo blij en roept Mozes en Aharon bij zich. En zij krijgen te horen dat omdat zij ( Aharon en Mozes) God niet vertrouwde en hem niet Heiligden voor de ogen van Israel zullen zij de Israelieten niet het land in brengen die God had gegeven.

Toch zware straf niet? 40 jaar vol devotie gewerkt aan het volk en nu worden ze beiden gestraft en gedoemd te sterven in de woestijn zonder ooit het beloofde land te hebben gezien
En als Mozes iets verkeerds gedaan heeft waarom wordt Aharon ook gestraft dan?

Hoe kan een rechtvaardige God zulke straffen geven dan?

Ondanks de foutjes van Mozes wordt hij gezien als de ish haElohim : een man van God. En in de tora staat er nooit meer er in Israel een profeet opstond als Mozes. Een die God van aangezicht tot aangezich kende

Ik weet niet hoe Mozes gezien wordt binnen het christendom en Islam maar binnen het Jodendom (de talmud dus) is hij de belangrijkste persoon. Beter dan Abraham en Jakob en al die anderen.

Mozes sterft inderdaad op 120 jarige leeftijd. In Moav.

Niemand weet waar hij was en staat geen beschrijving bij waar hij ligt begraven. Niets. De tora of bijbel zegt daar niets over.

Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven;)
pi_153958792
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:
Niemand weet waar hij was en staat geen beschrijving bij waar hij ligt begraven. Niets. De tora of bijbel zegt daar niets over.
Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven
Natuurlijk zegt de Torah daar niks over. Dan zou men met het historisch correct verhaal moeten afkomen. Dit deel van het Mozes-verhaal ( en niet alle wapenfeiten zoals bv. de vlucht door de rietzee ) gaat over Achnaton, op de vlucht met zijn volgelingen voor Horemheb. Hij zou begraven zijn in de wadi Moesa nabij Petra. Volgens Graham Phillips is zijn graf gevonden door de Britse archeoloog Edward Roberts in 1839. De staf komt na heel wat doorverkopen en omzwervingen terecht in het Stedelijk Museum in Birmingham waar het nog steeds is te bezichtigen.
pi_153962524
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 19:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Natuurlijk zegt de Torah daar niks over. Dan zou men met het historisch correct verhaal moeten afkomen. Dit deel van het Mozes-verhaal ( en niet alle wapenfeiten zoals bv. de vlucht door de rietzee ) gaat over Achnaton, op de vlucht met zijn volgelingen voor Horemheb. Hij zou begraven zijn in de wadi Moesa nabij Petra. Volgens Graham Phillips is zijn graf gevonden door de Britse archeoloog Edward Roberts in 1839. De staf komt na heel wat doorverkopen en omzwervingen terecht in het Stedelijk Museum in Birmingham waar het nog steeds is te bezichtigen.
Ja niet te moeilijk maken Aton ;)
pi_153970840
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 21:35 schreef Szikha het volgende:
Ja niet te moeilijk maken Aton ;)
Je hebt gelijk. Men moet hier nog mee kunnen. :P
  woensdag 1 juli 2015 @ 08:35:46 #57
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153971332
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:

[..]

Je bedoelt die slangen? Daarvoor was ook veel aan de hand. Inderdaad hij slaat constant wat eigenlijk niet mocht. Of tenminstr?
Maar de seraaf kwam nadat het volk (weer) zat te twijfelen aan Mozes want ze kregen te weinig brood en water. En God strafte hun opstandig gedrag door slangen te sturen die hen bijtte en ook dodde.
En toen de Israelieten beseften wat zij hebben gedaan vragen ze aan Mozes of hij een als een tussenpersoon voor hen op wilde komen. En dan gEeft God de opdrach aan Mozes om een seraaf te maken (dus de koperen slang) die wordt op de staf bevestigd en wanneer het volk dat staf ziet is het genezen.

Tja logica is ver te zoeken.

[..]

Ik vind het een harde straf. Het gebeurt allemaal in Kadesh. Daar sterft zijn zuster Mirjam en het volk beschuldigt Mozes en Aharon dat ze hen uit Egypte heeft geleidt om hen te laten sterven. Valt trouwens niet op hoe vaak de Israelieten klagen en geen vertrouwen hebben?

Omdat ze geen water hebben om te drinken vraagt Mozes EN Aharon aan God hoe nu? En God gEeft hen dan de opdracht dat Mozes en zijn broer de staf moeten nemen en de groep bijeen te roepen. En voor de ogen van het volk moet Mozes die rots BEVELEN zijn water te geven.
En dan zou er water komen uit de rots en krijgt de gemeenschap en hun dieren te drinken.

Maar toen mozes de Israelieten bij elkaar roept zegt hij tegen hen " luister rebbelen! Zouden wij (Mozes en Aharon) water uit deze rots kunnen halen voor jullie?"
En dan houdt hij eerst zijn hand omhoog en dan SLAAT hij 2x met zijn staf op de rots.
Het water stroomt er uit

Maar God is niet zo blij en roept Mozes en Aharon bij zich. En zij krijgen te horen dat omdat zij ( Aharon en Mozes) God niet vertrouwde en hem niet Heiligden voor de ogen van Israel zullen zij de Israelieten niet het land in brengen die God had gegeven.

Toch zware straf niet? 40 jaar vol devotie gewerkt aan het volk en nu worden ze beiden gestraft en gedoemd te sterven in de woestijn zonder ooit het beloofde land te hebben gezien
En als Mozes iets verkeerds gedaan heeft waarom wordt Aharon ook gestraft dan?

Hoe kan een rechtvaardige God zulke straffen geven dan?

Ondanks de foutjes van Mozes wordt hij gezien als de ish haElohim : een man van God. En in de tora staat er nooit meer er in Israel een profeet opstond als Mozes. Een die God van aangezicht tot aangezich kende

Ik weet niet hoe Mozes gezien wordt binnen het christendom en Islam maar binnen het Jodendom (de talmud dus) is hij de belangrijkste persoon. Beter dan Abraham en Jakob en al die anderen.

Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven;)
En geloof jij dat dit allemaal echt gebeurd is Szikha?
pi_153984695
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En geloof jij dat dit allemaal echt gebeurd is Szikha?
Ja en nee.
Ja dat men zulke rituelen had zoals oa het offeren van beesten. Het offeren van kinderen. Het behandelen van slaven. Het behandelen van bepaalde huidaandoeningen. Eetgewoontes. Het gebruik van bijvrouwen. Problemen binnen stammen. De ene stam verovert de andere stam. Het stenigen van mensen. Ja, dat heeft allemaal plaatsgevonden in mijn ogen.

Zo ging dat gewoon toe in de Oudheid.

Ik interpreteer de tora letterlijk. Ik ben zelf ook geneigd dat het de bedoeling is. Ik lees het ook letterlijk. Maar ik probeer me in te beelden in die tijd. Hoe dachten die mensen over bijvoorbeeld de regenboog? Hoe dachten zij over bloed? Over God(en)

Ik probeer me te plaatsen in de mensen van toen. Eigenlijk zou je de tora moeten lezen als een klein kindje.

Maar de tora is een verzameling boeken. Die ook maar bij elkaar zijn geraapt en zijn uiteindelijke vorm kreeg. Er zijn zoveel andere verhalen en vertellingen die vergeten zijn.

Ik ben overigens een karaite
https://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism
Karaite betekent letterlijk volgers van de geschriften
  donderdag 2 juli 2015 @ 09:18:24 #59
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153997809
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 18:59 schreef Szikha het volgende:

[..]

Ja en nee.
Ja dat men zulke rituelen had zoals oa het offeren van beesten. Het offeren van kinderen. Het behandelen van slaven. Het behandelen van bepaalde huidaandoeningen. Eetgewoontes. Het gebruik van bijvrouwen. Problemen binnen stammen. De ene stam verovert de andere stam. Het stenigen van mensen. Ja, dat heeft allemaal plaatsgevonden in mijn ogen.

Ja inderdaad. Maar in de "Nieuwheid" gaat het onverdroten voort. ;(
pi_153999366
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 18:59 schreef Szikha het volgende:

[..]

Ja en nee.

Ik interpreteer de tora letterlijk. Ik ben zelf ook geneigd dat het de bedoeling is. Ik lees het ook letterlijk. Maar ik probeer me in te beelden in die tijd. Hoe dachten die mensen over bijvoorbeeld de regenboog? Hoe dachten zij over bloed? Over God(en)

Ik probeer me te plaatsen in de mensen van toen. Eigenlijk zou je de tora moeten lezen als een klein kindje.

Maar de tora is een verzameling boeken. Die ook maar bij elkaar zijn geraapt en zijn uiteindelijke vorm kreeg. Er zijn zoveel andere verhalen en vertellingen die vergeten zijn.
Met je eens! En niet enkel de tijdkloof speelt hierin een rol, maar ook de cultuur die zich anders uitdrukt dan de westerse.

quote:
Ik ben overigens een karaite
https://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism
Karaite betekent letterlijk volgers van de geschriften
Heeft precies wel veel raakpunten met het Samaritaanse strekking.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen

mijn bron:
http://www.bol.com/nl/p/d(...)21713285/?country=BE
pi_154009875
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 10:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Met je eens! En niet enkel de tijdkloof speelt hierin een rol, maar ook de cultuur die zich anders uitdrukt dan de westerse.

[..]

Heeft precies wel veel raakpunten met het Samaritaanse strekking.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen

mijn bron:
http://www.bol.com/nl/p/d(...)21713285/?country=BE
Voor mij is het puur cultuur. Je wilt de cultuur van je grootouders beleven. Er ergens bijhoren. Ik dacht dat Samaritanen geen Joden meer waren? Bestaan die nog?

Ik weet daar te weinig vanaf.

Zeg Aton heb jij Jewish antiquities van Flavius Josephus gelezen? Ik heb dit uit de kast gehaald en terig wat een kut boek. Het heeft gewoon 848 bladzijdes. In het Engels.
En geschreven voor super intellectuelen

Kom je toch niet door heen? :r
pi_154014086
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2015 18:01 schreef Szikha het volgende:

[..]

Voor mij is het puur cultuur. Je wilt de cultuur van je grootouders beleven. Er ergens bijhoren. Ik dacht dat Samaritanen geen Joden meer waren? Bestaan die nog?
Blijkbaar wel.

quote:
Ik weet daar te weinig vanaf.
Hun heiligdom is de berg Garizim Bethel ( Nablus )
Vluchtelingen Noordenrijk ( hoofdstad Samaria ) voor de inval v/d Assyriërs ( 722 v.C.)
Aanvaarden enkel de Torah en niet de Talmoed ( Misja & Gemara ) en de Newie'iem ( Profeten )
Conflict ontstond na de Babylonische ballingschap.
Zijn afstammelingen van de clans Efraïm, Manasee en Levi.
pi_154044748
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 20:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Blijkbaar wel.

[..]

Hun heiligdom is de berg Garizim Bethel ( Nablus )
Vluchtelingen Noordenrijk ( hoofdstad Samaria ) voor de inval v/d Assyriërs ( 722 v.C.)
Aanvaarden enkel de Torah en niet de Talmoed ( Misja & Gemara ) en de Newie'iem ( Profeten )
Conflict ontstond na de Babylonische ballingschap.
Zijn afstammelingen van de clans Efraïm, Manasee en Levi.
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.

Die bestaat inderdaad uit de mishna ( in het jaar 200 na de gewone jaartelling op geschreven) en bevat eigenijk gewoon leerstellingen en wetten van de farizeeen. En na de mishna werd de Jeruzalem talmud opgeschreven ( in het jaar 350). Het is niet geschreven in Jeruzalem! Hierin staat gewoon commentaar op de misna. Ze discussiëren over wat diegene in de mishna nou bedoelen.
Na de Jeruzalem talmud werd in het jaar 500 de Babylonische talmud opgeschreven ( die is wel in babylon geschreven :P )
En als laatste is de midrash opgeschreven ( 200 - 900 ) Over een flinke tijd spanne

In de talmud lees je een prachtig verhaaltje:
Op een dag had de rabbijn Eliezer een discussie met al die andere rabbijnen en hij wilde de andere rabbijnen overtuigen. Maar dat lukte hem niet. En hij zei "ik ga jullie overtuigen met wonderen!"

Dus hij zegt " als ik gelijk heb laat de bomen het bewijzen"
En op het moment dat hij klaar was braken er allemaal takken af en alle rabbijnen renden naar buiten en zeiden : " dit is eeen wonder!" maar daarna zeide ze tegen rabbijn Eliezer " we luisteren niet naar bomen "

Dus rabbijn Eliezer zei " ik ga een 2e wonder geven, de rivier gaat bewijs geven dat ik gelijk heb" En toen begon de rivier achterste voren te stromen! En toen keken de rabbijnen elkaar aan en zeiden " ja , dit is een wonder! Zijn 2e wonder!"
Maar ze gingen terug naar rabbijn Eliezer en zeiden "sorry we luisteren niet naar rivieren"

rabbijn Eliezer was gefrusteerd. Waarom luisteren ze niet naar mij? Dus hij schreeuwde " als ik gelijk heb laat de muren van de scholen bewegen!" en toen begonnen alle muren te bewegen. Ze bogen allemaal precies zo om , ze braken niet af hhahah nee bogen gewoon om
En de rabbijnen keken verschrikt en realiseerden dat ze bijna dood waren! En kwamen naar Eliezer toe en zeiden " zo, 3 wonderen ! En dit kan geen toeval zijn"
Maar toch even later zeiden ze " nee we luisteren niet naar muren"

Nog altijd wilden ze Eliezer niet geloven. Dus toen riep Eliezer "als ik gelijk heb laat de hemel het dan bewijzen!"
En toen kwam er een keiharde bliksem en daarna een stem die zei : " "What do you want of Rabbi Eliezer the law is as he says..."

En ze zeiden " nou 3 wonderen en God heeft gesproken!" maar daarna zeiden ze " nee sorry we luisteren niet naar de hemel"
WANT in Deuteronomium 30:12 staat " het is niet in de hemel"
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0530.htm

En de rabbijnen zeiden "Gods woord is niet juist want de tora is niet in de hemel maar hier op aarde en wij hebben volledige autoriteit om de geschriften uit te leggen God heeft niets te zeggen"

zie je? God zelf heeft geen autoriteit om de geschriften uit te leggen alleen de rabbijnen dus als Jood heb je geen enkel recht om de geschriften te interpreteren. Alleen de rabbijnen hebben daartoe het recht.
En wat staat er ook in hoofdtuk 30 godverdomme hetzelfde hoofdstuk:

For this commandment which I command thee this day, it is not too hard for thee, neither is it far off. It is not in heaven, that thou shouldest say: 'Who shall go up for us to heaven, and bring it unto us, and make us to hear it, that we may do it?
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0530.htm

HET IS NIET MOEILIJK OM DE TORA TE INTERPRETEREN

En de talmud gaat nog een stapje verder! Na die gebeurtenis kwam rabbijn nathan en hij ontmoette de profeet Elia ( de rabbijnen geloofden niet dat Elia dood was gegaan he )
rabbijn Nathan zei tegen Elia " wat was gods reactie toen wij zeiden dat de tora niet in de hemel is? "
En op dat moment zei God vanuit de hemel : " mijn zonen hebben me verslagen , ze hebben mij verslagen! "

Kort gezegd. De talmud zegt dat de rabbijnen God hebben verslagen. Zij hebben volledige autoriteit om de geschriften uit te leggen en ook alles wat zei zeggen is waarheid. Punt. God mag zeggen wat ie wil in de hemel maar wij (rabbijnen) zijn hier op aarde de baas en niet God. Sterker nog zelfs God moet hun geboden en voorschriften onderhouden he.

Dit is hét fundamentele geloof van de farizeeen en uiteraard nu het rabbijns Jodendom. Jodendom die wij nu kennen.
pi_154052255
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 23:04 schreef Szikha het volgende:

We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.
Alles van voor onze jaartelling is niet relevant in deze discussie.
pi_154053069
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 08:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Alles van voor onze jaartelling is niet relevant in deze discussie.
Vanaf de vraag of je dit gelooft is niet relevant. De rest wat werd uitgebraakt droeg niets bij dus irelevant. Dus laten we nu niet plots aan cherrypicking gaan doen

Mondelinge leer ( het woord zegt het al) bestond vdj alleen is opgeschreven na de jaartelling.

Peruzim bestonden ook ruim vdj als separatisten ( het woord peruzim zegt het al)

Dus Exodus it is!

Exodus 35:1 - 30:38

Mozes brengt de gemeenschap bij elkaar en herinnert de Israelieten eraan dat ze op shabbat geen eknele vorm van arbeid mogen verrichten en geen vuur mogen aansteken want het moet een dag van volstrekte rust zijn.

Mozes vraagt ze ook om zilver en goud en koper, huiden , geitenhaar , garens , linnen , acaciahout , olie en specerijen en edelstenen te geven allemaal voor de bouw van het mishkan ( Heiligdom)
Iedereen moet geven wat zijn 'hart hem ingeeft' zegt Mozes tegen het volk

Hij nodigt alle ambachtslieden uit om als vrijwillig mee te gaan werken aan het bouwen en mooier maken van het heiligdom. Mannen en vrouwen melden zich

Bezalel en Oholiav zijn aangesteld dus om alle geschenken van de Israelieten in ontvangst te nemen en voor de organistatie van de bouw verantwoordelijk
Dan brengen zij Mozes op de hoogte dat de mensen meer geven dan nodig is. En daarop zegt Mozes dat niemand geen man of vrouw nog iets hoeft te brengen als bijdrage voor het heiligdom

De Israelieten zetten het mishkan in elkaar. Ze maken gordijnen plaatsen planken , voetztukken , de afheidingen , de Ark, tafel , gebruiksvoorwerpen , kandelaar (de 7 armige menorah) en altaren zetten ze neer.
Van elke voorwerp wordt een verslag bijgeouden waarbij wordt opgetekent hoeveel goud , zilver, koper en halve shekels ervoor zijn geofferd.

De details over de materialen en hoe de materialen worden gebruikt voor het maken van de priesterkleren zoals het borstschild van de hoge priester en zijn mantel en efod ect worden allemaal beschreven.

Toen de bouw van het Heiligdom was afgerond krijgt Mozes de opdracht voorbereidingen te treffen voor de inwijding op de eerste dag van nisan
De Ark , de tafel en de menorah en alle andere meubelstukken en speciale voorwerpen voor de offers worden allemaal in het miskan gebracht.

Aharon en zijn zonen worden tot kohanim gewijd. Mozes steekt de menorah aan en brengt aan God speciale offers.

Er hangt een wolk boven het heiligdom om aan te geven dat God er nu in verblijft. Als de wolk omhoog gaat volgen de Isralieten dit teken. Het is een teken dat God bij hen is op hun tochten door de woestijn

En zo eindigt het 2e boek van de tora : exodus

De laatste hoodstuk is 1 van de 7 sidrot die uit 2 delen bestaat die (afhankelijk van het aantal shabbatot in een jaar) of afzonderlijk of samen worden gelezen om er zeker van te zijn dat de hele tora in 1 jaar wordt gelezen.
Dit boek wordt samen behandeld

In sidra Wahkhel wordt het gebot om de shabbat te houden herhaald. Mozes vraagt de Israelieten om goud zilver hout olie ect ect te geven
Mozes zet de vaklieden aan het werk

In sidra Perudeh wordt beschreven dat er een boekhouding werd bijgehouden van al het werk aan het heiligdom. Van alle materialen die werden gebruikt. En van alle geschenken die de Israelieten geven.

Als de mishkan klaar was vierden Mozes en de Isralieten feest door het in te wijden. Gods aanwezigheid neemt bezit van het Heiligdom en leidt het volk op zijn tochten

Exodus geeft de wedergeboorte van de Israeliten weer. Josef die sterft, een nieuwe farao die de Israelieten tot slaaf brengen.
Mozes bevrijdt ze uit hun slavernij. Leven in de Sinai woestijn waar ze de tora ontvangen.
Ze organiseren zichzelf tot een gemeenschap en zij bouwen een heiligdom (mishkan)

Exodus verhaal gaat ook over klachten over de levensomstandigheden in de woestijn , Mozes die de berg opgaat, die verraden wordt door het volk, God die de Isralieten wil straffen. Mozes die hen behoed voor totale vernietiging.

Exodus is vol drama waar veel films over worden gemaakt zijn.
Hoofdtukken over bevrijding , burgelijke ongehoorzaamheid , hardnekkigheid , leiderschap, behandeling van vreemdelingen en de plicht tot tsedaka

[ Bericht 8% gewijzigd door Szikha op 04-07-2015 10:11:10 ]
pi_154053484
Ik heb de mondelinge leer zelfs niet ter sprake gebracht. Wat is nu eigenlijk jouw probleem ???
pi_154068200
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 10:38 schreef ATON het volgende:
Ik heb de mondelinge leer zelfs niet ter sprake gebracht. Wat is nu eigenlijk jouw probleem ???
Niets
pi_154368420
Leviticus 1:1 - 5:26

God legt uit aan Mozes hoe het volk Israel moet gaan offeren.
Het gaat hier om de ola , brand offer
Dit moest een stier, schaap, geit , tortel ,of een duif zijn.
Diegene die offer moest brengen legt zijn handen erop en dan slacht de priester het dier en giet het bloed uit aan de zijkanten van het altaar
Als het offer een schaap , geit en stier was moesten daarna in stukken gesneden worden en verbrand worden op het altaar.
Als het offer een duif en tortelduiven was moest het onthoofd en de vleugels ingescheurd worden, en daarna op het altaar verband worden.

Ook moest het volk een meeloffer brengen (mincha)
Al deze meeloffers moesten bestaan uit het beste ongegiste meel/ graan. Aan het offer wordt olie en wierook toegevoegd. Als het offer op een pan /plaat werd gebracht moest deze gemengt worden met olie en zout. Een deel daarvan werd op het altaar verbrand.

Toen de meeloffer aan Aharon en zijn zonen werd aangeboden moesten zij een handje ervan nemen en deze op het altaar leggen zodat het kon verbranden. Hierna aten zij het rest van de offer op.

Ook werd opgedragen een vredesoffer te brnegen. Sjevach Shalamim. Dit moest een dier uit je kudde zijn.
De priesters sneden deze in stukken en de ingewanden + het vet werd op het altaar geofferd.

Als iemand per ongeluk de geboden van God had overtreden moest hij of zij een chatat brengen. Chatat is een zondeoffer.
Als een priester Gods geboden had overtreden moest er een stier uit de kudde naar de ingang van de Heiligdom gebracht worden waar de priester zijn handen op de kop van het beest legt , daarna werd de stier geslacht moest de priester de bloed 7 x richting het parochet ( gordijn die voor het Ark van het verbondghing) gooien.
Uiteraard moest het vet en de ingewanden daarna op het altaar worden geofferd. De rest van het offer dier werd buiten de kamp verbrand.

Als de gehele gemeenschap per ongeluk de geboden van God had overtreden moesten de leiders van de gemeenschap hun handen op de stier leggen. Ook hier moest het bloed 7x voor het gordijn van de Ark van het verbond hing spatten. Daarna moest een deel van het bloed ook op de horens van het altaar worden gesmeerd
Daarna werd ook hier de rest van het offerdier buiten de kamp verbrand

Een stamhoofd die per ongeluk een zonde begin moest een geitenbok offeren.
Als iemand uit het gewone volk een zonde had begaan moest deze een vrouwtjes geit offeren
De priester die het dier slachtte werd het vet van het dier daarna op het altaar verbrand.
Dit was de manier om vergevenis voor de zonden te krijgen

Als iemand schuldig was aan een vergrijp werd er een schuldoffer gevraagd. Een asham. Iemand die roddelde of niet eerlijk is geweest of mijneed had gepleegd of onreine dieren heeft aangeraakt moest dus een schuldoffer doen
Dit moest een schaap zijn. Maar kon je dit niet veroorloven dan een tortelduif , maar kon je dit ook niet veroorlove ndan 2 duiven. Maar kon je dit ook niet dan moest je een tiende van de efah van je beste meel geven als schuldoffer.

plus als jij imsnd anders oneerlijk behandelde , leningen niet terugbetaaalde,fraude pleegde dus mensen niet eerlijk had behandeld moest je 1/5 van de waarde terugbrengen dat je had gestolen of terugbetalen.
Daarna moest je een ram offeren als schuldoffer.
De priester moest het dier offeren en hiermee kreeg de persoon daarna vergiffenis

-------------------------
In de talmud staat:
Laat niemand zeggen ik ga slechte dingen doen en daarna offer ik wel een stier met veel vlees aan zijn botten op het altaar en zal God me wel vergeven. Want God zal dan geen genade hebben met zo'n iemand

Deze hoofdstukken beschrijven de verschillende zonden van het volk Israel en hoe men middels offeren dichterbij God konden komen en vergiffenis te krijgen.

In de volgende hoofdstukken wordt verder en uitgebreider op de offers ingegaan.
pi_154938406
Zo , terug van vakantie

Leviticus 6:1 - 8:36

Hierin herhaalt de tora de offers en uitgebreide details

God geeft Mozes de opdracht om Aharon en zijn zonen hoe de ola ( brandoffer) gebracht moet brengen in het Heiligdom

- de as moet elke mochtend van het altaar worden verwijderd
- het vuur op het altaar moet permanent branden. En dat is de taak van de kohanim ( priesters)

Ook verteld Mozes aan Aharon en zijn zonen dat ze het mincha ( meeloffer) moeten brengen die dan op het altaar kan worden geofferd.
Als het offer owrdt gebracht dan strooien de priesters meel gemengd met olie en wierook op het altaar en steken dat dan aan.
Alles wat overblijft van het offer moet door de priesters worden opgegegetne

Ook krijgen e uitleg over de chatat offer ( zonde offer)
Chatat is een offer voor dingen die men gedaan heeft zonder het met opzet hebben gedaan. Het moet worden geslacht door de priesters
Als het offer in een aarde pot is gekookt dan moet de pot kapot worden gebroken.
Als in een koperen pot is gekookt dan moet de pot worden schoongemaakt en daarna met water worden omgespoeld
De priesters (mogen) dit offer eten

Uitleg over de asham ( schuldoffer)
die moet worden geslacht en het bloed moet aan alle kanten van het altaar uitgegoten worden. De priesters haalt het vet en de ingewanden weg en verbrand deze.
Maar alleen de zonen van de priesters mogen van dit offer eten!

Als laatste noemt de tora het vredesoffer of het welzijn van vrede.
Dit wordt geofferd als dank. Het wordt geofferd met een dier samen met ongerezen meelkoeken dat dan vermengd moet worden met olie. Het moet goed worden geweekt.
Dit wordt dan aan de priester aangeboden en daarna wordt het bloed van het dier dat geofferd wordt geslacht en het bloed rond de altaar gegooid. Het dier moet op dezelfde dag nog opgegeten worden

Indien het offer vrijwillig is gegegeven aan de priester mag het of op dezelfde dag of een later later worden opgegeten. Een offer mag niet worden gegeten door een priester die ritueel onrein is geworden door het aanraken van een dode

Mozes draagt het volk dan op om geen vet te eten van een os , een geit een schaap of dieren die door andere dieren zijn gedood. Tevens verbiedt Mozes ook het eten van bloed die gepaard gaat met een waarschuwing dat iedereen die bloed eet zal vervreemden van zijn volk

Het vredesoffer wordt door personen voor zichzelf geofferd. Een deel van het offer moet op het altaar verbrand worden. Een andere deel wordt gegeten door de priester die het ook brengt en 1/3 deel wordt gegeten door de persoon zelf die het offer heeft geofferd.

Middels een mooie ceremonie ter nagedachtenis dat het volk Israel is overgeslagen wijdt Mozes Aharon en diens zonen in als priesters. Ze worden gehuld in prachtige kleren en besprenkeld met olie.

Aharon krijgt dus een mantel, de efod , de choshen , het borstschild , tumim en de urim omgehangen. En er wordt een speciaal hoofddeksel op zijn hoofd gezet.
Hierna sprenkelt Mozes olie door het hele Heiligdom heen, op het altaar en alle voorwerpen die gebruikt worden voor het offeren. En daarna besprenkelt Mozes Aharons hoofd.

Daarna offeren Mozes , Aharon en Aharons Zonen. En daarna raakt Mozes de rechter oren, de duimen, en de tenen aan van elke priester met beetje offerbloed. En dan neemt hij pakt hij de delen van het offerdier samen met de ongerezen broden op en wuift het heen en weer als een offer voor God

Aan het einde van de ceremonie wanneer Aharon en zijn zonen zijn gewijd tot priesters geeft Mozes hen de opdracht het offerdier re koken en dit te eten bij de ingang van het Heiligdom.

Wat overblijft wordt in het vuur vebrand. Ook wordt opgedragen aan Aharon en zijn zoons om 7 dagen en nachten bij het Heiligdom te blijven. Dit maakt onderdeel uit van hun wijding.

---------------------------------

deze hoofdstukken geven een uitgebreide beschrijving van de offers die werden gebracht in het Heiligdom van het Volk dat toen door het Sinai woestijn zwierf.
Joodse geleerders denken dat deze beschrijving ook zo was voor de offers die werden gebrachten in de Tempel van Jeruzalem die door koning Salamo werd gebouwd. Blijkbaar zijn de instructies die de tora geeft over hoe de priesters de offers moesten ontvangen en klaarmaaakte van zeer groot belang geweest in die tijd. Want duizenden mensen reisden naar Jeruzalem toe om te offeren. Offers die niet juiste wijze waren voorbereid of op de juiste wijze werden gebracht werden dan niet aanvaard. Het is daarom dat kennis van de aanwijzingen in de tora voor het offeren en de offers echt prioriteit had voor het volk als voor de priesters.
Het is dan ook niet gek dat het door eeuwen heen het bestuderen van groot belang was. Elke detail. Hoe het offer moest worden gebracht. Alles werd zeer nauwkeuring bestudeerd.

Toen de Tempel werd verwoest in het jaar 70 was al van te voren het offeren klein beetje vervangen door gebed. Maar er werd de vraag gesteld of deze offeren nog wel betkeenis hebben voor de rest van de Joden. Ze vroegen zich ook af of ze iets konden leren over de ola , minchah , chatat, asham en vredesoffers

De Joodse geleerden die zich na de verwoesting van de Tempel hebben nonstop met deze vragen rondgelopen en gesteld. En daar zijn behoorlijke creatieve aantwoorden op gekomen. Vaak hangt een verklaarder aan het offeren een morele les of ene belangrijke inzicht over het leven aan over

Een aantal voorbeelden uit de Joodse traditie uit het halen van die Oudheid rituele van offeren in de tora die tot stand is gekomen en uiteraard zelfs zijn uitgevonden. Allemaal voortvloeisels van rituelen uit de Oudheid.

Voorbeeld :
In de 3e eeuw na de gewone jaartelling was er een rabbijn genaamd Levi. Hij zei dat het woord ola (brandoffer) ook kan worden gelezen en vertaald woren met 'ala' wat 'zich brutaal of arrogant gedragen' betekent.
Omdat er in de tora staat " Dit is de wet voor het ola, het moet in vlammen opgaan voor het altaar" kan het ook zo worden opgevat : " dit is de wet voor ala (tot de mens die zich brutaal/ arrogant gedraagt), hij zal door het voor worden vernietigd"

Waarom dacht Levi dit? Hij pakte wat andere passages uit de tora zoals het voorbeeld van Noach. Deze generatie werd verwoest door de vloed.
De bevolking van Sodom werden vernietigd door het vuur
De Farao werd met het vuur gestraft omdat hij de macht van God in twijfel trekte

Dus door het woord ola als ala te lezen vindt rabbijn Levi dat het branoffer niet zo moet worden besproken. Hij vindt dat de arrogante mens uiteindelijk zal eindigen als een brandoffer op zijn eigen altaar.

Voorbeeld :

Lubavitcher rebbe leerde dat het gebouwde Heiligdom door het volk in de woestijn symbool staat voor een heiligdom dat iedere Jood heeft inzichzelf.
Want zoals het heiligdom zowel binnen als buiten ene altaar heeft , zo heeft iedere Jood een persoonlijkheid aan de oppervlakte zit en een innerlijke ziel
Als de tora zegt dat het vuur op het altaar altijd moet branden of brandend gehouden moet worden en het niet mag uitgaan..... dan verwijst dat niet alleen maar naar de plicht van een priester om dat vuur brandend te houden op het altaar van het Heiligdom maar ook naar de manier waarop men de Joodse traditit in prakrijk moet brnegen. Het moet dus niet prive blijven maar zichtbaar zijn voor ieder mens op de wereld.
Een Joods moet dus constant bezig zijn met het leven. Lubavitcher rebbe legt uit dat het aanwakkeren van vuur in een Joods betaan bestaat uit 1. de tora leren 2. gebed 3. tsedakah
Woorden van de tora moeten dus met vuur worden uitgesproken. Dus leren moet niet saai zijn maar een wens zijn om wijsheid te krijgen en de tora in praktijk te brengen
Dus men moet bidden niet als gewoonte maar uit liefde voor God en voor zijn schepping.
Dus men moet het gebod van tsedakah niet omdat het 'moet' maar doen uit liefde. Met een innerlijke warmte die zichtbaar is.

En volgens Schneerson zal dan het vuur op het altaar blijven branden

Voorbeeld:

Jaakov ben Izak Ashkenasi. Hij zei dat de tora eist dat het ola (brandoffer) en de chatat (zonde offer) op dezelfde altaar moet worden geofferd. Waarom? Waarom deze 2 offers? Vroeg hij zich af.
En hij beantwoord zijn eigen vraag door de uit te leggen dat het brandoffer werd gebracht door iemand die schuldig was aan zondige gedachten maar een zondeoffer werd gebracht door iemand die écht iets verkeerds had gedaan

Dus de tora zegt dat beide offers opdezlefde plaats geofferd dient te worden zodat niemand het verschil zal kunnen zien tussen iemand met zondige gedachtes en diegene die daadwerkelijk gezondigd heeft door iets verkeerds te doen. Dus volgens hem zou op deze manier voorkomen worden dat iemand in verlegenheid werd gebracht. Niemand kan dus met de beschuldigde vingertje wijzen en roepen " dat is een dief"

Voorbeeld:

Rabbijn Meïr ( 2e eeuw) studeerde ook de geboden over het offeren. Hij zei op te letten dat het vredesoffer als laatste wordt genoemd in de tora. En Meïr denk dat dit niet toevallig is want door het vredesoffer als laatste te noemen benadukt de tora hoe belangrijk vrede is.
Want de vrede is het allerbelangrijkste volgens Meïr. En zo leerde hij dat zijn leerlingen. Hij zei dat men voor de vrede zich mag laten vernederen. En daar is een verhaal over in de talmud :

quote:
every friday night, R. Meir woud give a tora talk at the synagogue in the town of Chamas. A certain woman would faithfully attend these talks. One friday night, she stayed quite late at the synagogue and when she finally came home , the Shabbat candles were already out. " where were you?" her husband fumed. She answered , " I was listening to the weekly talk of R. Meir " Her husband declared, " ...you will not enter this house next shabbat until you spit in that rabbi's face!"
Though Divince inspiration, R. Meir learned of the woman's plicht. The following Shabbat when she came to the synagogue, he pretended tot have an eye ailment. He announced, " Any woman who knows cures for eyes , please com forward!"
A friend of the woman whispered to her , " this is a chance for you to obey your husband's command. Pretend that you know cures, and tell R. Meier that his eyes will be better if you spit in them"
Feeling that she really had no choice , the woman came forward and stood befor R.Meir , but she could not bring herself to say the words. R.Meid broke the silence and asked, " Can you do something for my eyes?". Frightened , she told him , "No" He said to her, " Even os. if you spit in my eyes seven times , i will consider it a cure, Spit!" After she had done so, R. Meir said to her , " Go now to your husband and tell him the following : You told me to spit in his face just once, but i did it seven times!"
R.Meir disciples inquired of him , " Couldn't we have gone to speak to her husband an convinced him to change his mind , and saved you this digrace?" R. Meir answered by reming them of the tora law of a man who suspects his wife of adultery - that when the Temple stood , she could prove innocence through a miraculous procedure wich required the destruction ( in water) of a parchment that had the Name of God written upon it. R. Meid declared , " Would that Meir could sesemble his Creator! If the Name of God, written in holiness, can be destroyed in order to restore peace between man and wife , all the more so can I allow this happen to me!"
Rabbijn Meir en ander rabbijnen uit zijn tijd leerden dat vrede het alleblangrijkste is van alle zegeningen. Het allerbelangrijkste dat mensen kunnen nastreven. En voor de rabbijnen is het bewijs dus dat de tora het vredesoffer NA alle andere offers noemt

Dus deze hoofdstuk uit de bijbel ( ook wel tsav genoemd) over het offeren en zijn details in het oude miskan en in het mikdash in Jeruzalem was en is deze tsav een uitdaging voor Joodse leraren en verklaarders. Want hoe haal je nu betekenissen en lessen uit een achterhaalde ritueel uit de Oudheid?

Het was en is een serieuze uitdaging voor Joodse verklaarders. Zoals ik liet zien werd er veel creatieve verbeeldingen gebruikt. Veel verklaarders die de details van het offeren bestuderen geven er een nieuwe betekenis aan. Zoals ik liet zien door het woord 'ola' met 'ala' te veranderne. Of door de altaren van het Heiligdom te gaan zien als een 'heilidom' in iedere mens.

Al deze creaties / verbeeldingen en interpretaties werden gebruikt om de tora bloot te leggen. En deze inzichten zouden generatie op generatie overgdragen worden. En niet alleen bij het Jodendom blijven maar ook veel invloed krijgen bij het Christendom en de Islam
Geen deel van de tora wordt dus ooit als te oud gezien! Door verbeeldingen en creaties van mensen die zich loslieten op de tora teksten zouden er belangrijke lessen , dogma's en religies ontstaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha2 op 05-08-2015 21:19:09 ]
pi_155155710
Ja ik ga door met lezen hoor.

Leviticus 9:1 - 11:47

Mozes begint te zeggen dat Aharon en de zonen van hem een geitenbok, een lam een kalf als offerdieren naar het Heiligdom moeten brengen. Deze offerdieren zijn bestemt als chatat ( zonde offer) , ola ( brandoffer) en een offer voor het welzijn.
Door al deze offers krijgen Aharon , en zijn zonen en het hele volk vergeving van God voor al hun overtredingen en foute dingen die zij hebben gedaan

Aharon en zijn zoons doen wat Mozes zegt en slachten de dieren. Verbranden het vet van het offerdier op het altaar en gieten het bloed uit aan het begin van het altaar.
Dan heft Aharon zijn handen op en zegent het volk.

Hierna stuurt God een vuur. Em dat vuur verbrand alles dat op de altaren ligt. En wanneer het volk dat vuur ziet gaat men massal op de grond en beginnen te bidden

Zonder opdracht van God pakken 2 zonen van Aharon : Nadav (nadab) en Avihu ( Abihu) 2 pannen en leggen daarop gloeiende kolen in en daar boveno wierook, en offeren dat dus op het altaar.
God stuurt dan een vuur en dat vernietigt Nadav en Avihu
Mozes zegt dan iets tegen Aharon wat God zou zeggen en Aharon zwijgt.

Mozes geeft Aharon en zijn andere zoons : Elazar ( Eleazar) en Itamar de bevel om niet hun haren door de war te halen en hun kleren ook niet te scheuren als tekenen dat zij rouwen om Nadav en Avihu want het volk zal om hun dood rouwen zegt Mozes.
Ook verbiedt hij hen om wijn te drinken ( en andere dranken die invloed op je geest hebben) als ze het Heiligdom betreden. Want het is hun taak om onderscheid te maken tussen het heilige en goddeloze , tussen het reine en het onreine, en het volk alle wetten die God aan Mozes heeft gegeven te onderwijzen

Tijdje later lezen we dat Mozes kritiek heeft op Elazar en Itamar, omdat zij het zonde offer niet in het Heiligdom hebben opgegeten zoals dat wel bevolen was door Mozes.
Aharon mengt zich hierin en zegt tegen Mozes dat het zonde offer werd geofferd op de manier zoals hij had opgedrafen en at dat had tot resultaat de dood van 2 zonen Nadav en Avihu. Dus Aharon zegt daarom hoe zou het anders gaan vandaag dan? Hij vraagt aan Mozes of zoiets niet nog een keer kan gebeuren.
En als Mozes deze (pijnlijke) woorden van Aharon hoort ziet hij dat Aharon de waarheid spreekt en laat zijn kritiek op Elazar en Itamar vallen

Later krijgen Mozes en Aharon te horen van God dat zij de Israelieten aanwijzingen moeten geven welke voedsel gegeten mag worden , welke is toegestaan en welke voedsel verboden is.
Een hele lijst noemt de Bijbel op.

Verder mag men een lijk van een dier dat door natuurlijk omstandigheden is overleden niet eten noch aanraken. Als iemand dat wel heeft aangeraakt moeten de kleren van die persoon worden gewassen en wordt die persoon tot de avond als onrein beschouwd.

Als een lijk van een dier in aanraking is gekomen met een object of voorwerp of een werktuig van hout , leer , geitenhaar of linnen , moet het worden gelegd in het water en daar tot in de avond in blijven. Als het om aardewerken of gebruiksvoorwerpen gaat moet deze kapot worden geslagen. Het water of voedsel dat erin zat is onrein en mag dus niet worden opgegeten of gedronken.

ALs een lijk van een dier bij een waterbron of een waterput wordt gevonden dan blijft het water bewaard totdat dit geschikt is om te drinken.

Als een lijk van een dier gevonden wordt boven op zaden van graan dat blijft het zaad geschikt om te planten

Mozes verteld dan dat het volk al deze voorschriften voor toegestane en verboden voedsel en de voorschriften wat betreft rein en onrein hebben gekregen omdat het volk heilig zal zijn voor God

--------------------
Dood van Nadav en Avihu, wat deden zij verkeerd? Dat verhaal roept veel vragen op. Ja welk verhaal niet.

Uit de Oudheid waren er verklaarders die zeiden dat de 2 broers niet werden gestraft omdat zij de verkeerde soorten wierook of vuur offerende. Nee ze werden gestraft omdat ze kwade bedoelingen hadden. Volgens de rabbijnen uit de Oudheid waren zij ambitieus. En waarom ? Zie talmud
Kort gezegd de rabbijnen uit de Oudheid denken dat Nadav en Avihu werden gestrafst omdat zij een samenzwering deden om Mozes en Aharon als leiders ongedaan te maken. Zo zouden Nadav en Avihu in de Mishkan zijn gekomen met hun eigen offers in de hoop dat het volk hiervan onder de indruk zou geraken en tevens druk op Mozes en Aharon zou brengen om hun leiderschap over te dragen aan hen

Dus jaloersie zat hier achter, aldus de rabbijnen uit de Oudheid.

Maar niet alle rabbijnen waren het hier mee eens. Velen hadden een tegenovergestelde mening. 1 van de bekendste vekrlaarder Rashi gaat uit van de talmud gesprekken en hij wijst erop dat Nadav en Avihu zelf maar een offer gingen brengen. En de aanwijnzingen voor het offeren van het vuur in het Mishkan negerden. Omdat die 2 niet meer overlegden met Mozes en Aharon. Zij waren zo arogant. En daarom zijn ze gestraft.

Zie http://etzion.org.il/en/s(...)vayikra-rabba-208-10

Rashibam wijst op de tora tekst zelf. Want de tora zegt :

1 And Nadab and Abihu, the sons of Aaron, took each of them his censer, and put fire therein, and laid incense thereon, and offered strange fire before the LORD, which He had not commanded them.

Rashibam zegt dat hun zonde was dat zij een soort vuuroffer bracht die God niet had opdragen. Het was geen opdracht. Het is daarom dat de tora het 'esh zarah' ( = vreemd vuur of vuur van buiten betekent)

Rashibam zat ook na te denken waarom ze dat dan deden. Maar allemaal denken ze aan : ambities.
de talmud zegt : "ambition destroys the man with ambition"

http://juchre.org/talmud/yoma/yoma4.htm#86b

Solomon ben Yehuda Gabrirol zei : "Ambition is a form of slavery"

Verder gaat het in deze hoofstuk ook over het eten. Wat wel of niet gegeten mag worden. Samen met deze lijst én het verbod op eten van bloed vormt dit de basis van het kashrut : wetten die men ( Joden) wel en niet mogen eten

Als men het heeft over kosher ( van het Hebreeuws kasher wat 'correct' of 'geschikt' betekent) wordt hiermee voedsel bedoeld men dat volgens de Joodse wet geschikt is om te eten
Als men het heeft over terefah ( van het Hebreeuws toraf wat 'instukken gescheurd' betekent) wordt hiermee voedsel bedoeldt dat ongeschikt is voor voedsel óf elke voorwerp dat verontreinigd is om te gebruiken bij het maken van eten

Verder houdt de kashrut ook in dat alle melk en vleesproducten strikt gescheiden dienen te worden.
Dat scheiden van melk en vleesproducten betekent in de praktijk dat alles gescheiden dient te worden. Dus ook de voorwerpen die worden gebruikt bij hun bereiding of als je daarme het opdient.

Deze gebod komt van 1 zinnetje uit de tora : gij zult het bokje niet in zijner moedermelk koken

Omdat men maar niet goed wat hiermee bedoelde ontstond er allemaal discussies. En om zeker te zijn dat Joden deze (toch wel onduidelijke) gebod niet zouden overtreden en zou worden nageleefd , hebben de rabbijnen in de mishna daarom maar verboden dat alle melk en vlees producten worden gemengd.
Dit houdt ook in dat men na het eten van vleesproducten 3 a 6 uur moet wachten met het eten melk(producten)

Al deze wetten zijn ( met uitzondering van Maimonides) niet bedoeld om Joden te beschermen. Nee zijn bedoeld om de Joden in staat te brengen tot het bereiken van de kedusha wat afgezonderd, uniek , heilig betekent.
pi_155363601
Leviticus 12:1 - 15:33

Mozes gaat verder met de voorschriften en zegt tegen het volk dat een vrouw na de bevalling van een zoon 33 dagen in staat van onreidheid is. En als het een dochter is dan 66 dagen in onreinheid
De vrouw moet na de bevalling een lam offeren als brand offer en een (tortel) duif als zonde offer. Kan ze geen lam veroorloven dat moet ze 2 tortelduiven aan de priester ( kohanim) van het Heiligdom geven om te offeren

Als iemand uitslag , zwelling of een verkleuring opmerkt bij zichzelf en die wordt schilferig dan moet men die raporteren aan de priesters (kohanim) De priesters waren tevens dus ook artsen. Als de priesters bij het onderzoeken van de infectie plek vaststellen dat het het haar daar wit is geworden en dat de infectie dieper zit dan de huid dan verklaren deze priesters deze persoon tzaraat ( https://en.wikipedia.org/wiki/Tzaraath ) wat geinfecteerd met een ernstige huidziekte betekent
Tzaraat kan verwijzen naar huidziektes als psoriaris , krentenbaard, eczeem of lepra. Zo'n persoon met een infectie wordt dan als tamei 'onrein' beschouwd.Maar lijkt het erop dat de infectie niet dieper zit dan de huid en is het haar in het gebied niet wit geworden dan moeten de priesters de persoon 7 dagen isoleren

Na 7 dagen moet de persoon weer opnieuw onderzocht worden. Als de verkleuring aan het wegtrekken is moeten de priesters de persoon genezen en rein verklaren. Is het gebied nog altijd geinfecteerd dan moet de persoon nog een keer 7 dagen in isolatie worden gehouden
En na die 7 dagen werd de persoon weer onderzocht en al dan niet rein verklaard.

Deze onderzoeken gelden ook voor aandoening waarbij de huid wit is verkleurd met rode strepen er door heen. Ook voor infecties die het gevolg zijn van verbandingen door vuur. Ook voor infecties aan het hoofd of aan (baard) huid.

In al deze gevallen moesten de priester de personen een infectie 7 dagen isoleren en daarna weer onderzoeken. Als de infectie was genezen werd de persoon rein verklaard. En zo niet dan werd de persoon tzaraat ( geinfecteerd) verklaard en daarom onrein.

Een persoon die tzaraat en onrein was verklaard moest gescheurde kleren dragen ( beetje zoals mensen in rouw dat ook moesten doen) en mochten geen hoofddeksel dragen
Wanneer zo'n persoon met een infectie in het openbaar kwam moest hij altijd 'onrein onrein' roepen zodat anderen niet geinfecteerd zouden worden en niet onrein werden

Ook hetzelfde onderzoek met dezelfde regels was ook van toepassing bij de ontdekking van infectie of schimmel op de kleren. Als het kledingstuk na 7 dagen nog steeds geinfecteerd was dan werd het gewassen. of verbrand

Mozes legt ook de regels uit als de persoon van de tzaraat was genezen en weer in de gemeenschap mocht komen. Personen die genezen was van de tzaraat moesten baden en al het lichaamshaar afhscheren en zijn haar kleren wassen. Daarna moesten er speciale offers worden gebracht in het Heiligdom met lammen en vogels.
Daarna werd verkondigd dat de tzaraat genezen is verklaard en weer tot de gemeenschap moest worden toegelaten en aan alle heilige rituelen
Maar als de persoon arm is en de voorschriften van offeren niet kon betalen was het toegestaan het aantal offers over te slaan.
De bijbel zegt: naar zijn draagkracht
Dus weer komt het belangijke stuk naar boven waarin de bijbel zich afscheidt met onder andere de Hamuri codex waarin geen onderscheidt gemaakt wordt tussen arm en rijk

Mozes gaat verder door het volk te vertellen wat er moet gedaan worden als er schimmel of zwammen in het huis zijn. In deze gevallen moesten de priesters een verklaring afleggen dat het huis 7 dagen niet betreden mocht worden
Als de schimmel bleef bestaan moest de opdracht worden geven om de muren te verwijderen of het hele bouw te vernietigen.
Maar als de schimmel na 7 dagen was verdwenen werd het huis gemaakt en moest er worden geofferd in het Heiligdom

Mozes gaat verder met de voorschriften voor het volk. Hij geeft uitleg over infecties van de geslachtsdelen. Infecties daaraan maakt iemand onrein net als bij tzaraat,
Het beddengoed objecten, kleding die door een persoon met een infectie zijn aangeraakt moeten worden gewassen. En iedereen die de persoon met de infectie (of object dat door hem is gebruikt ) aanraakt moest zijn of haar eigen lichaam en kleding wassen. En die personen bleven dan tot de avond onrein.
Net als met tzaraat worden de mensen opgedragen die zo n persoon heeft aangraakt 7 dagen te wachten zodat men zeker was dat de persoon van de infectie was genezen.

Deze voorschriften moesten ook wordne opgevolgd door mannen als ze een zaadlozing hadden en bij vrouwen als ze bloed verloren van hun menstruatie. Omdat deze in de Oudheid werden gezien als tekens van onreinheid.

Om het einde van de onreinheid te vieren moest er worden geofferd in het Heiligdom

-----------------

Wel interssante hoofdstukken. We krijgen inzicht in de geneeskunde en rituele gebruiken uit de Oudheid te zien. En we lezen niet alleen dat de priesters een religieuze rol hadden maar ook een soort dokter. Maar door de Joodse geleerden uit elke tijd ( oudheid tot aan nu) zien deze hoofstukken niet als medisch. De priesters uit de tora schrijven rituelen voor en geen behanndeling namelijk. Of medicijnen. Ook die isoleren of afzonderen van onreine mensen 7 dagen lijkt weinig te maken te hebben met hun gezondheid. Ze zijn dus eerder een ritueel dan een manier om zieke mensen te isoleren. Aldus de verklaarders.

En dat is ook wel aan te nemen want er wordt ook bijvoorbeeld niet gesproken over hoet het voorkomen moest worden dat gezonde mensen in contact komen met de spullen in een huis waarin de ziekte is waargenomen.

Dus als de geboden van Mozes met betrekking tot infecties in eerste plaats niet zijn bedoeld als medische instrucites , wat is het dan wel? Wat had het voor speciale betekenis voor het volk Israel dan??

Mensen in de Oudheid zouden uiteraard zich doodschrikken van huidziektes he. Bulten, huidverkleuringen, zwellingen en uitslagen moesten behoorlijk angstig voor hen zijn geweest denk ik. En hoe zouden zij gereageerd hebben als er zwammen en schimmels op hun huizen zaten? En wat te denken op je piemel?
En dan zagen ze ook vaak dat deze symptomen erger werden en mensen hieraan stierven. Omdat men toen niet de kennis hadden over de oorzaak noch behandeling van dit soort infecties trokken zij de conclusie dat al deze infecties het gevolg was van God. God was ontevreden en daarmee waren deze geinfecteerde mensen in gevaar maar ook de gehele gemeenschap ;)

En dat is de verklaring waarom de mensen waarbij werd gezien dat ze schimmels hadden in hun huizen of op hun lijf rare verkleuringen en zwellingen als tamei verklaard en dus geisoleerd werden van de rest van de gemeenschap
Deze mensen werden als vervloekt door God gezien en als onzuiver. En als mensen die personen of huizen of objecten hadden aangeraakt kon de vloek zich uitbreiden naar de anderen
Belangrijk was dat niet naar tekenen werden gezocht waaruit bleek dat de persoon met de infectie was genezen , maar dat de gemeenschap er zeker van kon zijn dat de vloek geen verdoemenis zou brengen voor iedereen

Daarom onderzocht de priesters niet alleen de persoon of huis maar voerden zij speciale rituelen uit in het Heiligdom. En als de de aandoening was verdwenen ook weer speciale feesten.
Dus hun 'medische' rituelen waren niet zozeer alleen bedoeld als veiligheid voor de gezondheid van de gemeenschap maar was vooral van belang dat de gemeenschap werd behoed voor verspreiding van wat zij zagen als Gods vloek

Omdat de diagnoses van dit soort infecties en de ritelen waarmee de genezing werd gevierd een zaak was die de gehele geemschap aanging moesten de offerdiensten van de priesters voor iedereen beschikbaar zijn. En dus ook de kosten van de offers moest voor iedereen beschikbaar zijn. Arm of rijk
Daarom was het belangrijk dat iedereen eerlijk was. En daarom zie je in de tora de economische belangen zo'n grote rol spelen. Want indien de persoon met de infectie de offers in het Heiligdom niet kon betalen dan kon de gehele gemeenschap onder de vloek lijden.
Het is eigenlijk daarom denk ik dat de tora als het ware beveelt dat als iemand arm is en geen lammen , vogens , cederhout , fijnste meel , en olie als offer kon betalen het kon worden vervangen door iets anders. Door bijvoorbeeld 1 lam of 1 /10 van de meel, of meel dan mengen met olie ectera
Zo waren de armen gelijkwaardig aan de personen die het wel konden veroorloven.

Dus gaat het niet zozeer om gelijkheid van armen en rijken maar meer om de angst van de vloek van God in de bijbel ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha2 op 19-08-2015 21:26:05 ]
  woensdag 19 augustus 2015 @ 22:03:37 #72
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155365151
Interessant :) alles uit losse pols geschreven?

Vraagje: Waarom geloof je niet dat Jezus niet de beloofde messias uit de tora is?
Ik geloof het wel, maar op een naïeve manier, niet gebaseerd op kennis.

Wat zegt de tora eigenlijk over christelijke punten als hemel, hel, engelen, demonen en opperdemoon satan?
pi_155540572
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 22:03 schreef Manke het volgende:
Interessant :) alles uit losse pols geschreven?

Vraagje: Waarom geloof je niet dat Jezus niet de beloofde messias uit de tora is?
Ik geloof het wel, maar op een naïeve manier, niet gebaseerd op kennis.

Wat zegt de tora eigenlijk over christelijke punten als hemel, hel, engelen, demonen en opperdemoon satan?
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn. Waarom zou het niet kunnen? Maar is dat belangrijk om te weten? Die tijd is toch al voorbij?

Demonen, de hemel(en) , de hel , engelen , satan ( en ga zo maar door) bevinden alleen maar in de geest van de mensen.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:39:05 #74
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155541984
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:06 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn. Waarom zou het niet kunnen? Maar is dat belangrijk om te weten? Die tijd is toch al voorbij?

Demonen, de hemel(en) , de hel , engelen , satan ( en ga zo maar door) bevinden alleen maar in de geest van de mensen.
Je bent een Karaitische jood, dus dat je niet gelooft in Jezus is gebaseerd op je tora kennis neem ik aan.

Ja, dat zal wel, maar wat zegt de tora erover? Die ken je nogal goed, misschien kan je het voor me beantwoorden. Zijn het christelijke inventies of is het gebaseerd op de tora?
pi_155542279
Leviticus 16:1 - 20:27

Het begint door kort terug naar de gebeurtenis waarin de dood van Aharons zoons zijn gestorven doordat zij een vreemd vuur hebben gemaakt bij het altaar.

God geeft Mozes dan weer opdrachten. Dit keer moet Mozes Aharon de opdracht geven dat het alleen hem is toegestaan het binnenste Heiligdom ( het Allerheiligste) op yom kipur mag betreden.
Wanneer Aharon daar binnengaat moet hij speciaal kleden. In speciale linnen kleding. En hij moet een zonde offer voor zichzelf , zijn huishouden en voor het hele volk Israel offeren.

Voor zichzelf moet hij een stiefofferen. Voor het volk 2 geitenbokken. En wanneer hij dan bij de opening van het Heiligdom staat moet hij 1 geit voor God bestemmen en de andere geit voor Azazel. Dit is een zonde bok voor de fouten en tekortkommingen en vergissingen van het volk.

Dan slacht Aharon de stier en de geit die bestemd is voor God en offert hij deze op het altaar en spat het bloed rond om de altaar. Dit is de manier om God te vragen het volk zijn zonden te vergeven. Toen dit ritueel was voltooid wordt de geit die voor Azazel is bestemd aan Aharon gegeven. Hij plaatst zijn handen op de kop van de geit en biecht alle wandaden van het volk op. De geit wordt daarna niet geslacht maar de wildernis in gestuurd. Daar is hij dus vrij. Hij kan vrij rondzwerven en sterven. En zo is dus vergiffenis gegeven voor de zonden van het volk

Hierna krijgt het volk de opdracht om de grote verzoendag ( yom kipur) te houden. Het moest een dag worden waarop wordt gevast, geen werk en het volk moest vergeving vragen voor al zijn zonden.

De volgende hoofdstukken zijn pure rituele voorschriften. Die moeten worden nageleefd om kadosh te zijn ( heilig)
Mozes waarschuwd het volk dan ook tegen het brengen van offers buiten het Heiligdom én tegen het offeren naar andere goden
Ook mag het volk geen bloed drinken van dieren en het vlees van dieren die door andere dieren zijn gedood eten.
Mozes veroordeelt ook seksueel gedrag van de omringende volkeren. En zegt tegen het volk dat zij zich absoluut aan gods geboden moeten houden als het om de familie reinheid gaat.
Deze regels zijn tegen het verlagen van de persoon of anderen, door het uittrekken van kleren of door het hebben van seks met andere vrouwen en seks met dieren
Dit gedrag is volgens Mozes walgelijk en werpt een smet op het volk Israel

Het gaat verder met een opdracht van God zelf aan het volk Israel. Tegen het volk wordt namelijk gezegd : "Ye shall be holy; for I the LORD your God am holy"

Hierna worden de wetten die op de berg Sinai werden gegeven herhaalt en het volk wordt opgedragen deze na te leven
Zie http://mechon-mamre.org/e/et/et0319.htm

Als laatste punt zegt Mozes tegen hen "but thou shalt love thy neighbour as thyself"

Na deze herhaling van geboden worden er nieuwe geboden gegeven: ze mogen hun dieren niet met andere soorten dieren laten paren, ze mogen geen 2 soorten gewassen zaaien, geen kleren dragen met 2 verschillende matrialen

Verder regels voor het planten van vruchtbomen. Het volk mag de vruchten van deze bomen pas na 5 jaar eten. Geen bloed eten. Niet aan toekomst voorspelling doen. Niet de bakkebaarden af te scheren , geen inkervinken in de huid maken als teken van rouw, verboden de cultus van Moloch waarbij kinderen werden geofferd, geen geesten oproepen of raadplegen.
Een man die seks heeft gehad met een slavin moet haar geld geven. Men moet de ouderen eren. De ouders niet beledigen. De vreemdeling lief hebben. En ze mogen niet valspelen met inhoudsmaten. Ook wetten op seksueel gedrag komen langs. Geen overspel. Geen homoseksualiteit. Geen huwelijk tussen broers en zussen ook niet tussen half zussen. Verboden seks met ooms en tantes. En verboden seks met dieren.

Er wordt de Israelieten beloofd dat als zij al deze geboden zullen naleven ze als 'heilig' ( 'apart') zullen worden gehouden van alle andere volkeren. Zij zullen Gods volk zijn.

----------------------------

Deze hoofdstukken vind ik wel interessant.

Ten eerste , yom kipur ( grote verzoendag) is een belangrijke feest in het Jodendom. Het is trouwens het hoogte punt van het Joodse religieuze jaar. Zij vasten 24 uren en bidden dan ook. Maar wanneer yom kipur is begonnen weet men niet. Daar is zeer veel mystrie over. Er zijn wel aantal tradities die verband kunnen houden met deze dag en wellicht kunnen we begrijpen waarom hij zo populair was in de Oudheid en nu.

1 van de meeste en vreemdste traditie is dus de ceromonie van de zondebok uit deze hoofstukken van Leviticus. We lezen dat in de bijbel dat Aharon 2 geiten(bokken) moet nemen als zonde offer. Als hij dat eerst voor zichzelf een stier heeft geslcht als zonde offer moet hij dus 2 geiten naar het ingang van het Heiligdom brengen. In de bijbel staat dat hij over die 2 geiten het lot moet werpen over ze. En dan is eentje voor God bestemd en de andere voor Azazel
De geit die voor God is moet op het altaar worden geofferd als zonde offer. De geit die voor Azazel is daar biecht Aharon boven zijn hoofd alle overtredingen van de Isralieten op en daarna wordt deze geit de wildernis in gestuurd om daar te zweren en te sterven.

In de mishna staat er dat het ritueel begon om een zondebok van de tempel in Jeruzalem naar de wildernis te brnegen , toch als belangrijke ceremonie te zien. Maar later zal dit ritueel veel problemen opleverd hebben. En bij mensen boosheid opwekken. Want er stonden mensen dan langs de weg om deze ceremonie belachelijk te maken. Ze zouden allemaal naar de geit wijzen die bestemd was voor Azazel ( waar dus de hogepriester de zonden van het Israelische volk had opgebiecht) en vonden deze te klein. Zo zouden ze gezegd hebbeben : "haha zo'n klein geitje voor zo'n berg zonden!!"

Maar wat is de betekenis van deze vreemde ceremonie uit de bijbel? En wat is dan de relatie met yom kipur die de Joden nu vieren?

Nou een aantal verklaarders uit de heel vroegere tijden zagen dit ritueel als heidens. Zo zou deze ritueel volgens de oudste Joodse verklaarders een heidens religieuze geiten-demon praktijk zijn. Die door de tora werd verboden. Waarschijnlijk geloofden veel mensen in een soort god waarvan men dacht dat deze over de wildernis heeste en de macht had om het kwaad in de wereld te brengen. Dus de zonde bok werd geofferd om het volk te beschermen tegen kwade krachten

Maar....als die oude verklaarders gelijk hadden waarom gebruikten de Isralieten dan een ritueel die heidens was? En die ook nog verboden werd in de bijbel?

Als je de Moreh Nevuchim ( https://en.wikipedia.org/wiki/The_Guide_for_the_Perplexed ) van Rambam leest was hij het helemaal niet mee eens dat dit ritueel van de zonde bok iets met kwade macht of engelen had te maken. Hij zegt dat het een actieve allegorie is. Die dan de bedoeling heeft om de zondaar te laten doordringen van zijn zonden.
En vele (moderne) verklaarders zijn het met de Rambam eens. Het zou een symbolische ritueel zijn. Een andere bekende rabbijn legt de link tussen de geit voor God en de geit voor Azazel met de tweelingbroers Esau en Jakob. Dat deze ritueel dus een herinnering is. Want Esau zwierf in de wildernis (net als de geitebok die voor Azazel is bestemd) en ook scheidde Esau zich af va zijn volk. En Jakob wijdde juist zijn leven aan God net zoals de geitenbok die voor God was bestemd. Dus was dit ritueel volgens hem slechts een herinning aan de Joden dat zij vrije keus hebben. Ze konden dus leven zoals Jakob óf Esau. Voor God of voor Azazel

Dus het hele ritueel uit de bijbel is mysterieus. En ook de oorsprong hiervan. Maar ondanks dat vond deze ritueel plaats tot de verwoestig van de Tempel in het jaar 70. Nog altijd probeert men de betekenis en het verband te zoeken met yom kipur en deze mysterieuze ritueel. Was het een magische manier om het volk Israel van zijn zonden te verlossen? Werd de geit die voor Azazel was bedoeld in de wildernis gestuurd als een offer aan een demon of een god van het kwaad?
Is de ceremonie van de zonde bok een symbool voor de belangrijke keuzes die Joden elke yom kipur moeten maken?

Who knows....

Andere belangrijke stuk is'heiligheid'. God geeft namelijk de opdracht aan het volk " "Ye shall be holy; for I the LORD your God am holy" en " Zij zullen Gods volk zijn"

'uitverkoren volk' hoor je eeuwenlang. De Joden zagen/zien zichzelf zo. Ook niet- Joden zien dit zo. En hierom zijn Joden eeuwenlang vervolgd. Uit jaloersie. Uit irritatie. Maar wat is het eigenlijk? En wat betekent heiligheid eigenlijk? Waarom zien de Joden zichzelf als uitverkorene?

Gaat het hier om een speciale staat van reinheid? Of heeft dit gewoon te maken met het Heiligdom die meer vewant heeft met de Oudheid? Dus voorwaarden waar mensen aan moesten voldoen om een heiligdom in te mogen gaan? Ik zeg ja.

Maar zo dachten de Joden het niet . In de Sifra ( https://en.wikipedia.org/wiki/Sifra ) vindt men veel verslagen en opvattingen uit de 4e eeuw over oa deze vraagstuk. In de talmud interpreteerd men de woorden "kedoshim tihiyu" ( jullie zullen heilig zijn ) als " peruzim tihiyu" ( jullie zullen afgezonderd zijn). Vele geleerden zeggen dat dit een verwijzing is naar de farizeeen , die bekend waren onder hun Hebreeuwse naam 'peruzim' en die leerden dat Joden 'heiligheid' kunnen verkrijgen. Om het anders te zeggen : zij zeggen dat God ze (de Joden) een speciale status zal geven ( indien ze de geboden naleven). Andere verklaarders zeggen dat de schrijvers van de sifra de bedoeling hadden op de unieke verantwoordelijkheid de Joden hebben. Want zij geloven dat Joden door een Joods leven te leiden op basis van de geboden, zich moeten onderscheiden van andere volkeren en religies.

Dus door het woord kedushim als peruzim te interpreteren stellen de schrijvers van de sifra dat de woorden 'wees heilig' betekent : ' wees apart' dus uniek , anders dan anderen met je eigen moraal en eigen leefwijze. Dit is ook de reden waarom Joden eeuwelang min of meer teruggetrokken hebben bestaan. Niet altijd hoor maar je zag dat ze vaak zelf ook terugtrokken uit de maatschappij. Maar andersom ook. Joden die anders moesten zijn van de christenen. Want Joden zijn het 'uitverkorene volk'. Of Joden waren het 'uitverkoren volk' die God had verworpen en dat de christenen het nieuwe volk van God is.

"Ye shall be holy; for I the LORD your God am holy"

Hoewel deze woorden op elke manier geinterpreteerd kan worden is het zo belangrijk in de Joodse traditie want bijna elke aspect van het Joodse leven staat in teken van dit. Dus ondanks de multi interpretatie mogelijkheden heeft en waarschijnlijk meer te maken heeft met de tijd uit de Oudheid dan met Joden is het binnen de Joodse traditie het hoogste doel geworden. En dit geldt eveneens voor personen die zich 'niet-Jood' noemt. Men zien Joden ook als het uitverkorene/ heilige volk

Tja wat woorden allemaal los kunnen maken bij mensen.

Ander punt uit deze hoofdstukken is " heb je naaste lief als jezelf" Dat is ook vreemd. Eisen van anderen dat ze elkaar lief hebben? Kan dat wel?

Hillel ( populaire leraar uit de 1e eeuw vdj) begon daar mee. Vaak hoor je dat Jezus heel uniek is door zijn uitspraken als oa "Maar Ik zeg ulieden, die dit hoort: Hebt uw vijanden lief; doet wel dengenen, die u haten"

Maar dit is niet uniek. Hillel leerde soortgelijks. Maar het verschil tussen Hillel en Jezus is dat Hillel de uitspraak expres in negatieve vorm zet. En Jezus juist vanuit het positieve.
Doel van Hillel om het negatief te laten klinken is omdat hij vond dat het voor mensen dan beter te begrijpen is. En dat is ook zo. We kunnen ons beter identificeren met wat ons pijn doet of kwetst en schaadt. Want we kunnen precies zeggen wat ons pijn doet. Hillel zegt eigenlijk dat als het bij anderen pijn doet of schaadt is het bij mij ook zo? En als het antwoord dan ja is dan moet het vermeden worden. Maar dan rijst de vraag: is het eerlijk om te beslissen wat kwetsend of plezierig is voor anderen vanuit jouw visie? Is het niet zo : de 1 zijn brood de ander zijn dood?

Dus wat bedoeld de bijbel dan met heb je naaste lief als jezelf? Dat kan toch niet?
Deze gebod uit de bijbel blijft voor belangrijke vragen zorgen over de betekenis van liefde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')