Niet in numeri 26 maar iets daarvoorquote:Op maandag 29 juni 2015 13:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Verboden he? God laat zelf Mozes een koperen slang maken. God had namelijk giftige slangen gestuurd (numeri 26, komt nog) omdat het volk morde. Iedereen die naar de slang keek bleef in leven.
Mozes had op de rots geslagen of zo toch? Ach hij was uiteindelijk toch iets van 120. Dan laat je zo'n oude bejaarde niet nog eens een keer een land veroveren. Maar waar is hij gebleven...?quote:Op maandag 29 juni 2015 17:16 schreef Szikha het volgende:
[..]
Niet in numeri 26 maar iets daarvoor
Trouwens Mozes morde al eerder en werd kwaad en noemde de Israelieten chamurim wat 'dwazen' en 'rebellen' betekent omdat het volk tegen hem en Aharon in opstand komen en ze beschuldigen van hen weghalen uit Egypte.
Hij wordt ook gestraft door god. Wat een behoorlijke zware straf was.
Lastig in de woestijn...een bloemetje langs brengen. Vergeet-mij-nietjes waren wel leuk geweest.quote:Wellicht was het programma zoals Het Spijt Me een betere optie geweest. Een bloemetje voor de Israelieten en voor Mozes. Bloemen doen wonderen
Je bedoelt die slangen? Daarvoor was ook veel aan de hand. Inderdaad hij slaat constant wat eigenlijk niet mocht. Of tenminstr?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 16:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mozes had op de rots geslagen of zo toch?
Ik vind het een harde straf. Het gebeurt allemaal in Kadesh. Daar sterft zijn zuster Mirjam en het volk beschuldigt Mozes en Aharon dat ze hen uit Egypte heeft geleidt om hen te laten sterven. Valt trouwens niet op hoe vaak de Israelieten klagen en geen vertrouwen hebben?quote:Ach hij was uiteindelijk toch iets van 120. Dan laat je zo'n oude bejaarde niet nog eens een keer een land veroveren. Maar waar is hij gebleven...?
Natuurlijk zegt de Torah daar niks over. Dan zou men met het historisch correct verhaal moeten afkomen. Dit deel van het Mozes-verhaal ( en niet alle wapenfeiten zoals bv. de vlucht door de rietzee ) gaat over Achnaton, op de vlucht met zijn volgelingen voor Horemheb. Hij zou begraven zijn in de wadi Moesa nabij Petra. Volgens Graham Phillips is zijn graf gevonden door de Britse archeoloog Edward Roberts in 1839. De staf komt na heel wat doorverkopen en omzwervingen terecht in het Stedelijk Museum in Birmingham waar het nog steeds is te bezichtigen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:
Mozes sterft inderdaad op 120 jarige leeftijd. In Moav.
Niemand weet waar hij was en staat geen beschrijving bij waar hij ligt begraven. Niets. De tora of bijbel zegt daar niets over.
Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven
Ja niet te moeilijk maken Atonquote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Natuurlijk zegt de Torah daar niks over. Dan zou men met het historisch correct verhaal moeten afkomen. Dit deel van het Mozes-verhaal ( en niet alle wapenfeiten zoals bv. de vlucht door de rietzee ) gaat over Achnaton, op de vlucht met zijn volgelingen voor Horemheb. Hij zou begraven zijn in de wadi Moesa nabij Petra. Volgens Graham Phillips is zijn graf gevonden door de Britse archeoloog Edward Roberts in 1839. De staf komt na heel wat doorverkopen en omzwervingen terecht in het Stedelijk Museum in Birmingham waar het nog steeds is te bezichtigen.
En geloof jij dat dit allemaal echt gebeurd is Szikha?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 17:13 schreef Szikha het volgende:
[..]
Je bedoelt die slangen? Daarvoor was ook veel aan de hand. Inderdaad hij slaat constant wat eigenlijk niet mocht. Of tenminstr?
Maar de seraaf kwam nadat het volk (weer) zat te twijfelen aan Mozes want ze kregen te weinig brood en water. En God strafte hun opstandig gedrag door slangen te sturen die hen bijtte en ook dodde.
En toen de Israelieten beseften wat zij hebben gedaan vragen ze aan Mozes of hij een als een tussenpersoon voor hen op wilde komen. En dan gEeft God de opdrach aan Mozes om een seraaf te maken (dus de koperen slang) die wordt op de staf bevestigd en wanneer het volk dat staf ziet is het genezen.
Tja logica is ver te zoeken.
[..]
Ik vind het een harde straf. Het gebeurt allemaal in Kadesh. Daar sterft zijn zuster Mirjam en het volk beschuldigt Mozes en Aharon dat ze hen uit Egypte heeft geleidt om hen te laten sterven. Valt trouwens niet op hoe vaak de Israelieten klagen en geen vertrouwen hebben?
Omdat ze geen water hebben om te drinken vraagt Mozes EN Aharon aan God hoe nu? En God gEeft hen dan de opdracht dat Mozes en zijn broer de staf moeten nemen en de groep bijeen te roepen. En voor de ogen van het volk moet Mozes die rots BEVELEN zijn water te geven.
En dan zou er water komen uit de rots en krijgt de gemeenschap en hun dieren te drinken.
Maar toen mozes de Israelieten bij elkaar roept zegt hij tegen hen " luister rebbelen! Zouden wij (Mozes en Aharon) water uit deze rots kunnen halen voor jullie?"
En dan houdt hij eerst zijn hand omhoog en dan SLAAT hij 2x met zijn staf op de rots.
Het water stroomt er uit
Maar God is niet zo blij en roept Mozes en Aharon bij zich. En zij krijgen te horen dat omdat zij ( Aharon en Mozes) God niet vertrouwde en hem niet Heiligden voor de ogen van Israel zullen zij de Israelieten niet het land in brengen die God had gegeven.
Toch zware straf niet? 40 jaar vol devotie gewerkt aan het volk en nu worden ze beiden gestraft en gedoemd te sterven in de woestijn zonder ooit het beloofde land te hebben gezien
En als Mozes iets verkeerds gedaan heeft waarom wordt Aharon ook gestraft dan?
Hoe kan een rechtvaardige God zulke straffen geven dan?
Ondanks de foutjes van Mozes wordt hij gezien als de ish haElohim : een man van God. En in de tora staat er nooit meer er in Israel een profeet opstond als Mozes. Een die God van aangezicht tot aangezich kende
Ik weet niet hoe Mozes gezien wordt binnen het christendom en Islam maar binnen het Jodendom (de talmud dus) is hij de belangrijkste persoon. Beter dan Abraham en Jakob en al die anderen.
Mozes sterft inderdaad op 120 jarige leeftijd. In Moav.
Niemand weet waar hij was en staat geen beschrijving bij waar hij ligt begraven. Niets. De tora of bijbel zegt daar niets over.
Uiteraard weten we niet waar hij ligt begraven;)
Ja en nee.quote:Op woensdag 1 juli 2015 08:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En geloof jij dat dit allemaal echt gebeurd is Szikha?
Ja inderdaad. Maar in de "Nieuwheid" gaat het onverdroten voort.quote:Op woensdag 1 juli 2015 18:59 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ja en nee.
Ja dat men zulke rituelen had zoals oa het offeren van beesten. Het offeren van kinderen. Het behandelen van slaven. Het behandelen van bepaalde huidaandoeningen. Eetgewoontes. Het gebruik van bijvrouwen. Problemen binnen stammen. De ene stam verovert de andere stam. Het stenigen van mensen. Ja, dat heeft allemaal plaatsgevonden in mijn ogen.
Zo ging dat gewoon toe in de Oudheid.
Met je eens! En niet enkel de tijdkloof speelt hierin een rol, maar ook de cultuur die zich anders uitdrukt dan de westerse.quote:Op woensdag 1 juli 2015 18:59 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ja en nee.
Ja dat men zulke rituelen had zoals oa het offeren van beesten. Het offeren van kinderen. Het behandelen van slaven. Het behandelen van bepaalde huidaandoeningen. Eetgewoontes. Het gebruik van bijvrouwen. Problemen binnen stammen. De ene stam verovert de andere stam. Het stenigen van mensen. Ja, dat heeft allemaal plaatsgevonden in mijn ogen.
Zo ging dat gewoon toe in de Oudheid.
Ik interpreteer de tora letterlijk. Ik ben zelf ook geneigd dat het de bedoeling is. Ik lees het ook letterlijk. Maar ik probeer me in te beelden in die tijd. Hoe dachten die mensen over bijvoorbeeld de regenboog? Hoe dachten zij over bloed? Over God(en)
Ik probeer me te plaatsen in de mensen van toen. Eigenlijk zou je de tora moeten lezen als een klein kindje.
Maar de tora is een verzameling boeken. Die ook maar bij elkaar zijn geraapt en zijn uiteindelijke vorm kreeg. Er zijn zoveel andere verhalen en vertellingen die vergeten zijn.
Heeft precies wel veel raakpunten met het Samaritaanse strekking.quote:Ik ben overigens een karaite
https://en.wikipedia.org/wiki/Karaite_Judaism
Karaite betekent letterlijk volgers van de geschriften
Voor mij is het puur cultuur. Je wilt de cultuur van je grootouders beleven. Er ergens bijhoren. Ik dacht dat Samaritanen geen Joden meer waren? Bestaan die nog?quote:Op donderdag 2 juli 2015 10:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Met je eens! En niet enkel de tijdkloof speelt hierin een rol, maar ook de cultuur die zich anders uitdrukt dan de westerse.
[..]
Heeft precies wel veel raakpunten met het Samaritaanse strekking.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaritanen
mijn bron:
http://www.bol.com/nl/p/d(...)21713285/?country=BE
Blijkbaar wel.quote:Op donderdag 2 juli 2015 18:01 schreef Szikha het volgende:
[..]
Voor mij is het puur cultuur. Je wilt de cultuur van je grootouders beleven. Er ergens bijhoren. Ik dacht dat Samaritanen geen Joden meer waren? Bestaan die nog?
Hun heiligdom is de berg Garizim Bethel ( Nablus )quote:Ik weet daar te weinig vanaf.
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.quote:Op donderdag 2 juli 2015 20:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Blijkbaar wel.
[..]
Hun heiligdom is de berg Garizim Bethel ( Nablus )
Vluchtelingen Noordenrijk ( hoofdstad Samaria ) voor de inval v/d Assyriërs ( 722 v.C.)
Aanvaarden enkel de Torah en niet de Talmoed ( Misja & Gemara ) en de Newie'iem ( Profeten )
Conflict ontstond na de Babylonische ballingschap.
Zijn afstammelingen van de clans Efraïm, Manasee en Levi.
Alles van voor onze jaartelling is niet relevant in deze discussie.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 23:04 schreef Szikha het volgende:
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.
Vanaf de vraag of je dit gelooft is niet relevant. De rest wat werd uitgebraakt droeg niets bij dus irelevant. Dus laten we nu niet plots aan cherrypicking gaan doenquote:Op zaterdag 4 juli 2015 08:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Alles van voor onze jaartelling is niet relevant in deze discussie.
Nietsquote:Op zaterdag 4 juli 2015 10:38 schreef ATON het volgende:
Ik heb de mondelinge leer zelfs niet ter sprake gebracht. Wat is nu eigenlijk jouw probleem ???
Rabbijn Meir en ander rabbijnen uit zijn tijd leerden dat vrede het alleblangrijkste is van alle zegeningen. Het allerbelangrijkste dat mensen kunnen nastreven. En voor de rabbijnen is het bewijs dus dat de tora het vredesoffer NA alle andere offers noemtquote:every friday night, R. Meir woud give a tora talk at the synagogue in the town of Chamas. A certain woman would faithfully attend these talks. One friday night, she stayed quite late at the synagogue and when she finally came home , the Shabbat candles were already out. " where were you?" her husband fumed. She answered , " I was listening to the weekly talk of R. Meir " Her husband declared, " ...you will not enter this house next shabbat until you spit in that rabbi's face!"
Though Divince inspiration, R. Meir learned of the woman's plicht. The following Shabbat when she came to the synagogue, he pretended tot have an eye ailment. He announced, " Any woman who knows cures for eyes , please com forward!"
A friend of the woman whispered to her , " this is a chance for you to obey your husband's command. Pretend that you know cures, and tell R. Meier that his eyes will be better if you spit in them"
Feeling that she really had no choice , the woman came forward and stood befor R.Meir , but she could not bring herself to say the words. R.Meid broke the silence and asked, " Can you do something for my eyes?". Frightened , she told him , "No" He said to her, " Even os. if you spit in my eyes seven times , i will consider it a cure, Spit!" After she had done so, R. Meir said to her , " Go now to your husband and tell him the following : You told me to spit in his face just once, but i did it seven times!"
R.Meir disciples inquired of him , " Couldn't we have gone to speak to her husband an convinced him to change his mind , and saved you this digrace?" R. Meir answered by reming them of the tora law of a man who suspects his wife of adultery - that when the Temple stood , she could prove innocence through a miraculous procedure wich required the destruction ( in water) of a parchment that had the Name of God written upon it. R. Meid declared , " Would that Meir could sesemble his Creator! If the Name of God, written in holiness, can be destroyed in order to restore peace between man and wife , all the more so can I allow this happen to me!"
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn. Waarom zou het niet kunnen? Maar is dat belangrijk om te weten? Die tijd is toch al voorbij?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 22:03 schreef Manke het volgende:
Interessantalles uit losse pols geschreven?
Vraagje: Waarom geloof je niet dat Jezus niet de beloofde messias uit de tora is?
Ik geloof het wel, maar op een naïeve manier, niet gebaseerd op kennis.
Wat zegt de tora eigenlijk over christelijke punten als hemel, hel, engelen, demonen en opperdemoon satan?
Je bent een Karaitische jood, dus dat je niet gelooft in Jezus is gebaseerd op je tora kennis neem ik aan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:06 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn. Waarom zou het niet kunnen? Maar is dat belangrijk om te weten? Die tijd is toch al voorbij?
Demonen, de hemel(en) , de hel , engelen , satan ( en ga zo maar door) bevinden alleen maar in de geest van de mensen.
Als jij Jezus als Messias aanneemt dan is het aan jou en aan niemand anders. We weten niet wie of wat de Messias is.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:39 schreef Manke het volgende:
[..]
Je bent een Karaitische jood, dus dat je niet gelooft in Jezus is gebaseerd op je tora kennis neem ik aan.
Ja, dat zal wel, maar wat zegt de tora erover? Die ken je nogal goed, misschien kan je het voor me beantwoorden. Zijn het christelijke inventies of is het gebaseerd op de tora?
Niet echt duidelijk. Anders waren er geen sektes héquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 23:48 schreef Manke het volgende:
In het nieuwe testament wordt de 'lake of fire' vergeleken met het dal gehenna, niet gelijkgesteld; hel is eigenlijk het dodenrijk sheol, niet het eeuwige vuur. Het vuur wordt ook wel de tweede dood genoemd, wat gebeurt na de wederopstanding (volgens openbaringen), staat zoiets ook in het oude testament?
quote:Resurrection of the Dead
The Sadducees deny saying, “As a cloud is consumed and vanishes, so too he who
descends to She’ol will not ascend.” (Job 7:9) (Midrash Tanchuma, Bereshit §5:5)
At the end of every blessing in the Temple they used to say, ‘ad ha‘olam “for ever”.
From the time the Sadducees became corrupted saying there is no world but one, the
[Rabbis] made an enactment that they would say [at the end of every blessing in the
Temple], min ha‘olam ‘ad ha‘olam “for ever and ever”. (Babylonian Talmud, Berachot
54a)
But the Sadducees... also take away the belief of the immortal duration of the soul, and
the punishments and rewards in Hades. (Josephus, War 2:14)
But the doctrine of the Sadducees is this: That souls die with the bodies... (Josephus,
Antiquities 18:1:2–6)
(23) The same day some Sadducees came to him, saying there is no resurrection; and they
asked him a question, saying, (24) "Teacher, Moses said, `If a man dies childless, his
brother shall marry the widow, and raise up children for his brother.' (25) Now there were
seven brothers among us; the first married, and died childless, leaving the widow to his
brother. (26) The second did the same, so also the third, down to the seventh. (27) Last of
all, the woman herself died. (28) In the resurrection, then, whose wife of the seven will
she be? For all of them had married her." (29) Jesus answered them, "You are wrong,
because you know neither the scriptures nor the power of God. (30) For in the
resurrection they neither marry nor are given in marriage, but are like angels in heaven.
(31) And as for the resurrection of the dead, have you not read what was said to you by
God, (32) 'I am the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob'? He is God
not of the dead, but of the living." (33) And when the crowd heard it, they were
astounded at his teaching. (Matthew 22 [NRSV])
(6) When Paul noticed that some were Sadducees and others were Pharisees, he called
out in the council, "Brothers, I am a Pharisee, a son of Pharisees. I am on trial concerning
the hope of the resurrection of the dead." (7) When he said this, a dissension began
between the Pharisees and the Sadducees, and the assembly was divided. (8) (The
Sadducees say that there is no resurrection, or angel, or spirit; but the Pharisees
acknowledge all three.) (Acts 23 [NRSV])
Er bestaat niet zoiets als DE messias, wel EEN messias.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 22:06 schreef Szikha2 het volgende:
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn.
Taalkundig foutjequote:Op woensdag 26 augustus 2015 04:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als DE messias, wel EEN messias.
Ik had mij taalkundig ongelukkig verkeerd uitgedrukt. Iedereen die gezalfd werd /wordt is de Messias.quote:
Dan toch EEN messias.quote:Op zondag 30 augustus 2015 19:47 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Ik had mij taalkundig ongelukkig verkeerd uitgedrukt. Iedereen die gezalfd werd /wordt is de Messias.
Of een messias wat jij wil
quote:Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:
Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
De hele tora is een mondelinge leer/overlevering.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 23:04 schreef Szikha het volgende:
[..]
We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.
Ik had gaf commentaar op Numeri hoofdstuk 22 tot en met 25. En daar komt alleen maar zegeningen en lof voor het volk in voor. Mozes en Aharon worden daar helemaal niet in besproken. Wat er daarvoor en daarna gebeurd behandel ik apart. Ik heb het echt specifiek voor de zegeningen van de Balaamquote:Op maandag 23 november 2015 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind dat persoonlijk een mis-interpretatie, dat het volk Israel lofgezegd wordt.
Zelfs Aaron die eerder een gouden kalf maakte wordt toch echt als compleet zwak en beinvloedbaar weggezet. Om over het door Egypte besmette volk maar niet te spreken.
Constant lopen de Israelieten te jammeren dat ze beter in Egypte hadden kunnen blijven, waar de vleespotten waren, de komkommers, de preien en de uien.
Constant zijn ze in rebellie tegen God, totdat ze uiteindelijk hun les hebben geleerd en door geloof een grote overwinning behalen bij het vallen van Jericho.
Slechts enkele figuren worden als helden weergegeven: Mozes, Joshua, Caleb...
En zelfs Mozes faalt uiteindelijk gigantisch, wanneer hij pretentieus 2 maal op de rots slaat om water te krijgen
Nee, Israel wordt niet als een zeer geweldig en speciaal volk met lofzeggingen weggezet, maar de God die Israel gekozen heeft en geleid heeft.
Ja dat kan allemaal maar ook hier zeg ik je : ik heb het over numeri 22-25 over Balak en Balaamquote:En dit niet omdat het volk zo geweldig was, maar omdat God een belofte aan Abraham had gedaan, en zijn belofte houdt. Ook Abraham was een man die zwakheid en zonde in zijn leven had, en ongeloof. Grote fouten die hij heeft gemaakt worden weergegeven. Totdat hij uiteindelijk snapt dat het om geloof ging.
prima maar ik ga nu terug naar numeri oke? Eigenlijk is Balaam geen juiste naam maar Bil'aam wat letterlijk profeet betekent. In die tijd als je iets wilde weten over de toekomst of jouw eigen toekomst dan vroeg je het aan de geesten en sprak/bad je tot de doden.quote:De enige die met lof wordt weggezet, is God zelf. De zegening die Balaam uitspreekt, zegt iets over hoe God, in zijn genade en compassie, zijn volk ziet, en niet over hoe het volk zich werkelijk gedroeg.
Voor een zelfingenomen volk zou dit een bijzonder jammere weergave van de eigen superioriteit zijn. God is de ster, niet het volk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oke we hebben een pratende slang in Genesis gehad en een pratende ezel nu in Numeri. De enige twee dieren die kunnen spreken in de bijbel
Vers 31 van numeri vind ik best wel interessant :
"Then the LORD opened the eyes of Balaam, and he saw the angel of the LORD standing in the way, and his sword drawn in his hand: and he bowed down his head, and fell flat on his face"
Dus hij buigt voor de satanische engel van God. De satan is geen vijand van God maar van die persoon hier. Hij is van god een boodschapper van God. En gek genoeg aanbid hij (Balaam) de satan. Waarom aanbid hij een engel? Is het niet gek dat Balaam die een waarzegger was en dingen zag maar satan zag hij niet die voor zijn neus stond met een zwaard. Ik blijf het hilarisch vinden.
Maar mischien is deze vers over de vrouwelijke ezel en haar rijder wel bedoeld om mannen meer te laten luisteren naar hun vrouwen?![]()
"And it came to pass on the morrow, that Balak took Balaam, and brought him up into the high places of Baal, that thence he might see the utmost part of the people. And Balaam said unto Balak, Build me here seven altars, and prepare me here seven oxen and seven rams"
Waarom gaan ze naar de high places of Baal? En waarom wil Balaam 7 altaren bowen en 7 offers? Balaam moet geweten hebben dat7 belangrijk is. Dus hij gaat naar de aanbidders van Baaal en weet dat nummer 7 belangrijk is voor JHWH. Waarom? Mischein kunnen we antwoord vinden in vers 3 en 4 :
"And Balaam said unto Balak, Stand by thy burnt offering, and I will go: peradventure the LORD will come to meet me: and whatsoever he sheweth me I will tell thee. And he went to an high place. And God met Balaam: and he said unto him, I have prepared seven altars, and I have offered upon every altar a bullock and a ram."
Hij roept JHWH op. En die zegt oke ik doe het wel. Want we zien dat in de volgende hoofdstuk 24 vers 1 en 2:
"And when Balaam saw that it pleased the LORD to bless Israel, he went not, as at other times, to seek for enchantments, but he set his face toward the wilderness. And Balaam lifted up his eyes, and he saw Israel abiding in his tents according to their tribes; and the spirit of God came upon him"
And the spirit of God came upon him. Balaam wilde het telkens zijn manier doen en uiteindelijk gaf hij het op en deed wat God wilde en kreeg hij de goddelijkheid gevoel. God deed eraan mee
"And he took up his parable, and said, Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying, Come, curse me Jacob, and come, defy Israel.How shall I curse, whom God hath not cursed? or how shall I defy, whom the LORD hath not defied?.For from the top of the rocks I see him, and from the hills I behold him: lo, the people shall dwell alone, and shall not be reckoned among the nations. Who can count the dust of Jacob, and the number of the fourth part of Israel? Let me die the death of the righteous, and let my last end be like his!
Interessant dat hij het nummeren van Israel noemt. In Engels en nederlands is het numeri maar in het HEbreeuws bemidbar
Zijn parable is interessant
"And he took up his parable, and said, Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying, Come, curse me Jacob, and come, defy Israel"
Dus Balaam komt niet van dat gebied maar van Aram. Dus hij was Aramees. Aram is het land van het Aramees. Hoe konden zij JHWH aanbidden? Abraham komt daar uit die buurt , wss hadden mensen geleerd van Abraham en daar achtergebleven. Wellicht was hun geloof in JHWH juist maar hun rituelen niet vanwege het heidendom erom heen
Want er is een incriptie gevonden in Jordanië wat denk ik 10 eeuwen vdj oud is en geschreven in Aramees wat zegt : Balaam zoon van Beor en ze noemen hem : zoon van elohim als een profeet van God en hij zou een soort profetie hebben gedaan.
Dus een niet-Israeliet als profeet. Die voorkomt in de bijbel. Wat doet hij uberhaubt in de boeken van MOzes? Dan de gevonden teksten. Is hij echt? We hebben niet alleen de profetie in de bijbel maar archeologisch bewijs
Het kan dus zijn dat er mensen zijn achtergebleven in het gebied van nu Irak is die al JHWH aanbaden maar door heidendommen allerlei rituelen overgenomen hebben maar wel nog in die JHWH zijn blijven geloven
Dus de 'profetie' in deze hoofdstukken is niet de sprekende ezel. Maar dat God sprak via Balaam. Een man dwingen om te laten spreken omdat God een belangrijke boodschap had voor het volk
Dit lijkt op de Khazaren je weet wel die mongoolse stam die vanuit Centraal Azie in de Russische steppen kwam. Er is een oud verhaal daarover ( waargebeurd of mythe?) En die leider / koning van die stam slachtte alle koeien af omdat hij rechtvaardig wilde zijn. Hij dacht door ze te doden en het te offeren hij rechtvaardig zou zijn. En op een nacht toen hij sliep kwam een engel in zijn droom en die engel zei : je geloof is acceptabel voor Mij maar je acties niet
Zijn intenties waren goed maar hij wist niet wat hij moest doen. En toen ging hij zoeken enzo. En dit verhaal lijkt ook weer op de filistijnse koning uit de Bijbel
enfin verder:
"God is not a man, that he should lie; neither the son of man, that he should repent: hath he said, and shall he not do it? or hath he spoken, and shall he not make it good?"
Inderdaad de beloofte die hij gedaan had aan Abraham en Izaak en Jakob. Die God is geen leugenaar
"He hath not beheld iniquity in Jacob, neither hath he seen perverseness in Israel: the LORD his God is with him, and the shout of a king is among them."
'shout' wat bedoelen ze? T'rua het kan schreeuwen zijn maar het kan ook het blazen van de sjofar zijn. En dat gebeurt ook. Als de koning komt wordt er geblazen. Dat gebeurdt volgens mij in Nederland ook als de koningin komt , of ja nu is er een koning. Tadadaaa tadaaaaaa
En dat betekent de vers. God is aanwezig onder hen en daarom bliezen ze de sjofar : shout dus
"And he took up his parable, and said, Balaam the son of Beor hath said, and the man whose eyes are open hath said"
Dat woord : ' eyes open' is interessant want als je het in het ancient Hebreeuws lichtjes veranderd (shin sin) dan krijg juist : ogen gesloten. Dus als je de dot verkeerd zet krijg je totaal iets anders. Ik herinner mij nog dat er een ruzie of discussie was in die ancient tijd over de shin en sin. Als je 'sh' niet kon uitspreken dan zeiden ze " je bent van die andere stammen" en werd je gedood.
Dus die 'eyes open' kan zo veranderd worden in het Hebreeuws in 'eyes close' als je ietsie pietsie veranderd.
Dus de ogen van Balaam zijn geopend en ziet eindelijk wat hij al dit tijd niet zag. En zag wat God hem liet zien:
"How goodly are thy tents, O Jacob, and thy tabernacles, O Israel!"
Verder naar vers 17
"I shall see him, but not now: I shall behold him, but not nigh: there shall come a Star out of Jacob, and a Sceptre shall rise out of Israel, and shall smite the corners of Moab, and destroy all the children of Sheth."
I shall see him kan ook vertaald worden als i shall see it. Maar wie is die star??Volgens de Joodse geleerden zal dit de messias zijn. Diegene met de staf, een koning iemand die regeert.
Deze vers 17 uit Numeri is dus de eerste messiaanse vers van de bijbel : the Star shall rise out of Jacob. Jesaja spreekt daarover. Openbaring spreekt daarover. Jezus spreekt daarover. Jeej iedereen happy iedereen wacht op die messias. Joden roepen over de komst van messias. Christenen wachten opnieuw op de messias.
maar let eens op dit gaat over Balaam. Een heidense profeet. Dus de eerste messiaanse profetie die we hebben komt uit de mond van een heiden![]()
Het volk Israel ziet het niet maar een heiden ziet het. Een heel bijzonder vers en best wel cool. En om nog verder te gaan. Ooit in het verleden riep iemand een sterrenzoon uit, namelijk Bar Kochba ( = sterrenman). En dit was zoveel jaar na de vernieting van de tempel in het jaar 70 en zij versloegen de Romeinen. Voor de Joden was dat echt wow en zij zagen hem dus als de koning van Israel en zagen hem dus toen als de Messias en zalfden hem met olie en maakten munten met : jij bent de verlossing van Zion
rabbi Akiva kwam naar Kochba toe en zei : jij bent de star van Jakob. En Akiva veranderde zijn naam naar Kochba wat dus zoon van de star betekent of starman/ zoon.
Later mooorde de Romeinen rabbi Akiva door hem levend te villen en werd Kochba gedood en in die gevecht met de Romeinen zouden half miljoen Joden gedood worden en bijna alle Joodse dorpen verwoest worden. Maar ook vele Romeinse forten en Romeinen verloren hun leven en dat wilden ze niet meer laten gebeuren deze Romeinen en veranderden ze de provincie Judea in Palestina om de Joodse identiteit uit te wissen. En vele Joden zagen Kochba dus toch maar niet als de starman immers hij had maar 3 jaar verlossing gebracht en zij zochten naar een koning voor altijd of op zijn minst 1000 jaar
Oke verder naar Numeri:
"And he looked on the Kenites, and took up his parable, and said, Strong is thy dwellingplace, and thou puttest thy nest in a rock"
Deze Kenites hebben niets met Kain te maken he. Dit zal een groep van de 'Midianieten' geweest zijn. Of iig ergens uit die buurt.
En dat is einde van hoofdstuk 24 en gaan we verder naar hoofstuk 25
vers 4:
"And the LORD said unto Moses, Take all the heads of the people, and hang them up before the LORD against the sun, that the fierce anger of the LORD may be turned away from Israel."
Oh my......
vers 5:
"And Moses said unto the judges of Israel, Slay ye every one his men that were joined unto Baalpeor"
Let op Judges. Daar gaat het hierom. Mozes had honderden rechters onder hem. En dan verder :
"And, behold, one of the children of Israel came and brought unto his brethren a Midianitish woman in the sight of Moses, and in the sight of all the congregation of the children of Israel, who were weeping before the door of the tabernacle of the congregation And when Phinehas, the son of Eleazar, the son of Aaron the priest, saw it, he rose up from among the congregation, and took a javelin in his hand; And he went after the man of Israel into the tent, and thrust both of them through, the man of Israel, and the woman through her belly. So the plague was stayed from the children of Israel."
Dit is niet geschikt voor kinderen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |