abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:01:42 #76
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155542866
This is how we know what love is: Jesus Christ laid down his life for us. And we ought to lay down our lives for our brothers and sisters.
pi_155543297
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:39 schreef Manke het volgende:

[..]

Je bent een Karaitische jood, dus dat je niet gelooft in Jezus is gebaseerd op je tora kennis neem ik aan.

Ja, dat zal wel, maar wat zegt de tora erover? Die ken je nogal goed, misschien kan je het voor me beantwoorden. Zijn het christelijke inventies of is het gebaseerd op de tora?
Als jij Jezus als Messias aanneemt dan is het aan jou en aan niemand anders. We weten niet wie of wat de Messias is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gehenna. Dit was een vallei in Jeruzalem. In tofeth werden kinderen verbrand. Zie bijbel:

And they shall go forth and look upon the carcasses of the men that have rebelled against Me; for their worm shall not die, neither shall their fire be quenched; and they shall be an abhorring unto all flesh" ( http://mechon-mamre.org/p/pt/pt1066.htm )

Therefore, behold, the days come, saith the LORD, that it shall no more be called Topheth, nor the valley of the son of Hinnom, but the valley of slaughter; for they shall bury in Topheth, for lack of room. ( http://mechon-mamre.org/p/pt/pt1107.htm )

And they built the high places of Baal, which are in the valley of the son of Hinnom, to set apart their sons and their daughters unto Molech; which I commanded them not, neither came it into My mind, that they should do this abomination; to cause Judah to sin. (http://mechon-mamre.org/p/pt/pt1132.htm )

Omdat de vuur zo heet was kwam in de 2e tempel periode gehinnom (hel) als woord in het Hebreeuws om de omloop. En deze woord komt dus ook voor in het NT ( gehenna)

http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/K/Kinderoffers/Tofel/619/

Gehinnom is een plaats. Het is geen eind tijd.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:48:50 #78
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_155544567
In het nieuwe testament wordt de 'lake of fire' vergeleken met het dal gehenna, niet gelijkgesteld; hel is eigenlijk het dodenrijk sheol, niet het eeuwige vuur. Het vuur wordt ook wel de tweede dood genoemd, wat gebeurt na de wederopstanding (volgens openbaringen), staat zoiets ook in het oude testament?
pi_155546741
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 23:48 schreef Manke het volgende:
In het nieuwe testament wordt de 'lake of fire' vergeleken met het dal gehenna, niet gelijkgesteld; hel is eigenlijk het dodenrijk sheol, niet het eeuwige vuur. Het vuur wordt ook wel de tweede dood genoemd, wat gebeurt na de wederopstanding (volgens openbaringen), staat zoiets ook in het oude testament?
Niet echt duidelijk. Anders waren er geen sektes hé ;)

quote:
Resurrection of the Dead

The Sadducees deny saying, “As a cloud is consumed and vanishes, so too he who
descends to She’ol will not ascend.” (Job 7:9) (Midrash Tanchuma, Bereshit §5:5)
At the end of every blessing in the Temple they used to say, ‘ad ha‘olam “for ever”.
From the time the Sadducees became corrupted saying there is no world but one, the
[Rabbis] made an enactment that they would say [at the end of every blessing in the
Temple], min ha‘olam ‘ad ha‘olam “for ever and ever”. (Babylonian Talmud, Berachot
54a)

But the Sadducees... also take away the belief of the immortal duration of the soul, and
the punishments and rewards in Hades. (Josephus, War 2:14)
But the doctrine of the Sadducees is this: That souls die with the bodies... (Josephus,
Antiquities 18:1:2–6)
(23) The same day some Sadducees came to him, saying there is no resurrection; and they
asked him a question, saying, (24) "Teacher, Moses said, `If a man dies childless, his
brother shall marry the widow, and raise up children for his brother.' (25) Now there were
seven brothers among us; the first married, and died childless, leaving the widow to his
brother. (26) The second did the same, so also the third, down to the seventh. (27) Last of
all, the woman herself died. (28) In the resurrection, then, whose wife of the seven will
she be? For all of them had married her." (29) Jesus answered them, "You are wrong,
because you know neither the scriptures nor the power of God. (30) For in the
resurrection they neither marry nor are given in marriage, but are like angels in heaven.
(31) And as for the resurrection of the dead, have you not read what was said to you by
God, (32) 'I am the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob'? He is God
not of the dead, but of the living." (33) And when the crowd heard it, they were
astounded at his teaching. (Matthew 22 [NRSV])
(6) When Paul noticed that some were Sadducees and others were Pharisees, he called
out in the council, "Brothers, I am a Pharisee, a son of Pharisees. I am on trial concerning
the hope of the resurrection of the dead." (7) When he said this, a dissension began
between the Pharisees and the Sadducees, and the assembly was divided. (8) (The
Sadducees say that there is no resurrection, or angel, or spirit; but the Pharisees
acknowledge all three.) (Acts 23 [NRSV])
pi_155548474
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:06 schreef Szikha2 het volgende:
Als ik de bijbel letterlijk zou lezen dan kan Jezus zeker de Messias zijn.
Er bestaat niet zoiets als DE messias, wel EEN messias.
pi_155683066
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 04:56 schreef ATON het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoiets als DE messias, wel EEN messias.
Taalkundig foutje
pi_155684957
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:36 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Taalkundig foutje
Neen hoor.
pi_155685223
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen hoor.
Ik had mij taalkundig ongelukkig verkeerd uitgedrukt. Iedereen die gezalfd werd /wordt is de Messias.

Of een messias wat jij wil
pi_155685316
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:47 schreef Szikha2 het volgende:

[..]

Ik had mij taalkundig ongelukkig verkeerd uitgedrukt. Iedereen die gezalfd werd /wordt is de Messias.

Of een messias wat jij wil
Dan toch EEN messias. :)
pi_155685335
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 19:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan toch EEN messias. :)
Volgens Samuel niet
pi_155768475
Leviticus 21:1 - 24:23

Er worden regels gegeven aan Aharon en zijn zonen over heiligheid van de priesters.
Ze mogen geen dode lichaam aanraken ( tenzij het een familie is). Hoofden en bakkebaarden mogen niet geschoren worden. Huid mag niet opzettelijk in gesneden worden zodat er markingen ontstaan. Er mag niet met een getrouwde vrouw worden getrouwd. Alleen mensen die geen lichaamlijke aandoeingen hebben mogen als priester in het Heiligdom werken

Priester die een huidziekte heeft, een zaadlozing , of een lichaam van een dode heeft aangeraakt wordt als onrein gezien en mag niet voorgaan bij het dient van offeren in het Heiligdom. Ook mag de priester geen donaties en offers van het volk aannemen.

Na zonsondergang wordt hij weer rein verklaard en kan hij weer eten van de offers en giften van het volk. Mensen die geen priesters zijn mogen nooit van de offers eten of van de giften van het volk behalve als iemand familie is van de priester.

Alle offers of ze nu door Israelieten of niet Israelieten worden gegeven worden door het Heiligdom aanvaard. Maar de offers mogen geen afwijkingen vertonen en als die door de priesters als verontreinigd worden gezien worden deze afgegeven

Mozes herinnert het volk weer eraan dat het doel van het naleven van deze geboden is om god te heiligen. Dus om hun liefde en trouw aan God te bewijzen

Dan noemt Mozes de heilige tijden en gelegenheden van God. Die moet het volk naleven.

De shabbat moet elke 7e dag in acht worden genomen als een periode van rust.
Beginnend op de avond van de 14e dag van de eerste maand en gedurende 7 dagen die daarop dan volgen is pesach. vanaf de 2e dag tot het wekenweest worden 7 weken geteld.

Dan zegt Mozes dat het volk zich moet herinneren dat als zij hun oogsten binnen halen er wat op de hoeken is gevallen moeten laten liggen voor de armen en de vreemdeling.

Dan verteld hij dat het volk de eerste dag van de 7e maand dit moet vieren met luide hoorn geluiden.

10 dagen moeten zij grote verzoendag vieren

Vanaf de 15e dag van de 7e maand wordt 7 dagen lang het sukot gevierd. Het volk moet dan hutten bouwen em daar om wonen in die dagen. En op de eerste dag met het volk citroen vruchten , palmtakken en wilgentakken naar het Heiligdom brengen.
De 1e en de 8e dag van deze sukot zijn rustdagen. Brand, meel en plengoffers moeten naar het Heiligdom gebracht worden.
Ook olie van olijven als brandstof voor de lampen van het Heiligdom moeten zij brengen

Ook 12 broden moet er worden gebakken om in het Heiligdom te zetten samen met zuiver wierrook. Dit eten de priesters daarna op

Dan lezen we dat Mozes een verslag geeft van een ruzie tussen een Israeliet en een andere man. De vader van die laatse was een Egyptenaar Shlomit genaamd , de dochter van Divri van de stam Dan. Deze man had de naam van God miscbruikt en was gevangen genomen.
Mozes zegt dat hij buiten het kamp gebracht moet worden om gestenigd e worden net zolang dat hij dood is. Tegen het volk zegt hij dan dat iedereen die gods naam ijdel gebruikt de doodstraf zal krijgen

Verder verklaart Mozes ook dat iemand die een ander vermoord ( :') ) ter dood moet worden gebracht. Als iemand anders lichamelijk schade brengt zal hij ook hetzelfde schade krijgen ( breuk voor een breuk, een oog voor een oog , een tand voor een tand). Aldus Mozes
Verder moet iemand die een beest dood geld voor betalen.

-----------------
deze hoofdtukken over de feestendagen wordt ook wel Emor genoemd. Dagen die apart gehouden dienen te worden.

De Joodse kalender is als volgende: 12 maanden van 29,5 dag. Elke maand begint met een nieuwe maan. Het jaar bestaat uit 354 en een halve dag. Dat is 11 dagen minder dan het zonnejaar. En hierdoor wordt er bij de Joden hierde paar jaar een extra maand toegevoegd aan de Joodse kalender. Dus om een schikkeljaar te maken en de maanden gelijk te laten lopen met de seizoenen. Deze extra maand is de adar I. De echte maand adat heet in de schikkeljaar ada sheni of adar II

Echter is de Joodse kalender gecalculeerd. Het bijbelse maand begint echt door de nieuwe maan. Die moet een bepaalde kleur hebben en zichtbaar zijn (hodesh) En het bijbelse nieuwjaar begint door te kijken naar de gerst in Israel. Als deze het stadium heeft bereikt die juist is dan noemt de bijbel dit : abib
Alleen door het controleren van de gerst in Israel kan de maand van abib gehouden worden. Als de gerst niet de rijpheid heeft bereikt in Israel dan moest er nog een maand worden gewacht. Omdat het heel moeilijk is om de abib/ aviv te zien en het niet overal in Israel de gerst even snel rijp is lopen de tijden door elkaar.
De bijbel geeft wel aantal punten hoe je kunt zien of het de stadium van de rijpheid heeft door te kijken ( http://mechon-mamre.org/p/pt/pt0209.htm )

Als we dus de bijbelse kalender gaan toepassen op nu onze tijd om yom kipur uit te reken. Dus niet de Joodse kalender want die is al gecalculeerd. Gaan we dus de manen observeren in Israël ( de zichtbaarheid)

Op 16 augustus de maan zichtbaar geweest in Israel. Dat was dus de 6e maan. Nu moeten we dus de 7e maan observeren. En dat zal dan zijn op 14 september. Als de maan op 14 september zichtbaar is valt yom kipur op 24 september
pi_155955757
Leviticus 25:1 - 27:34

Dit zijn de laatste hoofdstukken van Leviticus.

Het begint met het verbod op het inzaaien of oogsten van het land. Of het snoeien van de wijngaarden tijden het shemittah jaar ( = shabbat jaar , een rustjaar)

Het is de Israelieten verboden tijdens de het rustjaar het nagewas te gebruiken, de druiven binnen te halen van de ongesnoeide wijnvelden. Wel is het toegestaan te eten wat het onbewerkte land tijdens het shemittah jaar heeft geproduceert

Dus het volk kan 6 jaar lang zijn velden zaaien en snoeien. Maar tijdens het 7e jaar moet het land volledig met rust gelaten worden. Maw: het moet een shabbat krijgen.

Daarna wordt beschreven dat na elke 49 jaar een jove'l ( jubel jaar) moet worden gevierd. Het begint met het blazen van de shofar op grote verzoeningsdag en met het voorlezen dat alle inwoners in het hele land vrij zijn of vrijgelaten worden. Alle land dat vooraf gaande 49 jaar is gekocht moet teruggegeven worden aa nde families die dat land oorspronkelijk bezaten omdat zij het land kregen toen de Isralieten het land binnnen kwamen.

De vrijheid van de Israelieten betekent dat alle Isralieten hetzelfdze land opnieuw in bezit nemen dat aan hun familie werd egeven toen Jozua en het volk Kanaan veroverden.

Als een Israeliet in de problemen komt en een gedeelte van zijn bezittingen moest verkopen dan moest een familie lid hem helen.

Als iemand om financiele redenen een huis in een ommuurde stad moest verkopen heeft hij 1 jaar lang het recht het terug te kopen. Zodra het jaar voorbij is en hij het niet heeft teruggekocht is ht huis voor altijd het bezit van de koper.

maar huizen en dorpen worden als open land aangemerkt en moeten in het jubel jaar aan de oorspronkelijke bezitters worden teruggeven.

Verder gaat deze hoofdstukken verder met Gods beloften en waarschuwingen aan het volk. Want de hoofdstukken die nu komen beginnen allereerst met een belofte van God aan het volk. Indien zij alle geboden naleven zullen zij worden beloond met veel regen en veel oogsten, zullen zij veilig zijn en leven in vrede. Als er vijanden komen dan zullen zij hun vijanden verslaan. Ouders zullen veel kinderen krijgen dan. En geen van al die kinderne zullen honger kennen. Indien zij de geboden van God volgen.
God zal dan voor hen zorgen

Maar als het volk weigert de geboden van God na te leven zullen zij lijden onder vreselijke ziekten, gebrek aan oogsten en zullen ze verslagen worden door vijanden. De vruchtbomen zullen geen vruchten dragen en de wilde beesten zullen hen vernietigen.
Als het volk zich afkeert van God en weigert zijn geboden na te leven en zich aan afoderij en andere culten over te overgeven zullen hun steden in de as gelegd worden. Zullen zij worden verstrooid onder de volkeren.

Zodra het volk de verbannningen en de straf voor het niet nalevnen van Gods geboden heeft ondergaan zal God zich het verbond met het volk . met Abraham. met Izaak, en met Jakob herinneren. Het volk zal dan niet meer voor eeuwig worden afgewezen. God zal het verbond met het volk niet nietig verklaren want hij is het die hen uit Egypte heeft bevrijt om hun God te zijn

En zo eindigd Leviticus

---------------------------
Shabbat en jubel jaren (shemittah en jove'l) De tora schrijft dus een shabbat jaar (shemmitah) voor. En ook een jubel jaar ( jov'el)

In exodus zien we al een shemitta jaar :

10 And six years thou shalt sow thy land, and gather in the increase thereof; but the seventh year thou shalt let it rest and lie fallow, that the poor of thy people may eat; and what they leave the beast of the field shall eat. In like manner thou shalt deal with thy vineyard, and with thy oliveyard.

Het is dus een jaar waarin de Israelieten hun land niet mogen bewerken en de wijn- olijfbomen niet mogen snoeien en plukken. Tijdens dit jaar moeten ze alles wat er groeit op het land laten liggen of aan de bomen laten hangen. Zo kunnen de armen en de wilde beesten ervan eten.
Wel is het de Israelieten toegestaan om te eten wat er toevallig groeit

Ook moet tijden het shemittah jaar alle schulden kwijt gescholdn worden. Zie Deuteronium :

At the end of every seven years thou shalt make a release.nd this is the manner of the release: every creditor shall release that which he hath lent unto his neighbour; he shall not exact it of his neighbour and his brother; because the LORD'S release hath been proclaimed. Of a foreigner thou mayest exact it; but whatsoever of thine is with thy brother thy hand shall release.

Tijdens het jubel jaar moeten alle weten die betrekking hbben op het shemittah jaar worden nageleefd.
En daarbij moet alle landbezittingen worden terugggeven worden aan de families die ze kregen toen Jozua de Isralieten het gebied Israel binnen leidde
Om ervooor te zorgen dat alles eerlijk verliep moesten alle landprijzen worden berekend.

Deze gebruiken van het shemittah en jubel jaar werden later door de rabbijnen aan gepast om de omstandigheden veranderden. Ook werden ze uitgebreid. Het werd bijvoorbeeld niet toegestaan dat de eigenaren van velden grote hoeveelheden voedsel in te slaan en in hun huis op te slaan. Dit omdat zij vonden dat het niet eerlijk was voor de armen.

In 330 vdj kwam het midden oosten onder heerschappij van Alexander de Grote. Hierdoor veranderde de samenleving van de Israelieten. Van een landbouw economie naar een stedelijke economie. Er waren dus geldleningen nodig voor handel. Maar de tora had stikte wetten tijdens shemittah jaar. Dan zouden alle schulden moeten worden kwijtgescholden van de handellaren. En dat betekent dat alle handelalren dus zouden leningen zouden weigeren te geven omdat zij bang waren dat leningen nooit zouden worden terugbetaald.

Dus dit had tot gevolg dat er een benauwde situatie ontstond voor de armen die niet in staat waren om de noodzakelijke rekeningen af te sluiten. Dus om een einde aan de ze onrechtmatige situatie te maken bedacht Hillel een regeling. Een financiele regeling. En dat is bekend geworden als de prozbul
Dit hield in dat rechtbanken schulden konden overnemen. Want het gebod om schulden kwijt te schelden is bedoel voor de indivudele mensen en niet aan instellingen. Dus door deze regeling werd zelfs bereikt dat tijdens het shemittah jaar leningen niet hoefte te worden kwijtgescholden ,en dat weer leningen mogelijk maakten voor de armen.

In de Joodse traditie heeft leningen van de nood van de armen de hoogste perioriteit. Maar als het shemittah en het jubel jaar zulke moeilijkheden veroorzaakten voor velen in de maatschpij waarom werden ze dan ingesteld? En wat betekenden deze jaren voor de Iraelieten eigenlijk? En voor de latere generaties?

Eigenlijk waren deze jaren een middel om het land te behouden. Het heeft ook weinig met moraal te maken of met landbouw. Het is politiek
Wss is dit deel van de tora samengesteld na de babylonische ballingschap. De Babylonische machthebber Cyrus had hen beloofd dat zij het land konden hernemen. Toen zij bijna na 80 jaar ballingschap terug waren gekeerd bleek hun land in handen te zijn van andere 'Joden' en vele niet - Joden. Dus deze Joden zaten in een vervelende situatie : hoe konden zij het land in bezit nemen als dat nu aan anderen toebehoorden?

Toen de Joden uit Babylonie terugkeerden naar Israel betekenden dit dat al het land in het jubel jaar ( of het nu eigendom was van Joden of niet- Joden) teruggeven moest worden aan zijn oorspronkelijke eigenaars. Het doel was dus om de controle over het land terug te krijgen.
Dus op deze manier waren arm en rijk gelijk. Beide klassen zouden hun land terugkrijgen.

Het jubel jaar is ook een middel om verspreiding van rijkdom in stand te houden. Wss had de tora de bedoeling om het ontstaan va neen landloze klasse en macht en bezit in de handen van enkelen te verhinderen. Dus de garantie dat elke 50 jaar , tijdens het jubel jaar, land naar zijn oorspronkelijk bezitters terugging werd wellicht gezien als de beste manier om rechtvaardigheid en gelijkheid te bevorderen.

Door om de 7 jaar het land met rust te houden ( shemittah jaar) zouden de hongerigen gevoed worden. Slaven vrij gelaten. Dit allemaal om onrust in het land in de perken te houden.

Dit was dus puur een manier om land in bezit te houden. Puur politiek
pi_155955944
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:01 schreef Szikha het volgende:

Heb zo'n vermoeden dat we (in dit topic) nooit voorbij Leviticus komen.
Laat staan de gehele Bijbel
*O*
pi_156151805
Numeri ( Bemidbar)

Dit is een ander boek dan de vorige 3 delen van de tora. Het heet Bemidbar wat : in de woestijn betekent
Maar heti s meer bekend als Numeri. Dit boek heeft Numeri als naam gekregen omdat het de eerste hoofdstukken gaan over een volkstelling dus het 'nummeren' van het volk precies na 1 maand na hun uittocht uit Eygypte.

Het boek gaat dus over de 40 jaar die het volk zwerft in de Sinai woestijn.
Numeri laat ons een beeld zien van deze jonge gemeenschap die eerst de onderdrukking heeft achtergelaten en nu begint aan het organiseren om het thuisland te heroveren.

Net als Exodus combineet Numeri verhalen met wetgeving. Zuiverheid van het volk en de speciale relatie met God komt hier in dit boek aan orde door wetten over nazireeërs , de vrouw die van overspel wordt verdacht, het afleggen van een eed, het dragen van een tzizit, het zegenen van de priesters, het erven van land, het offeren van de rode koe ectera
Al die wetten zijn dus bedoeld om het volk voor te bereiden op het bezitten van het land Israël
Het grappige aan deze boek Numeri is dat de verhalen vaak rebelie als thema hebben. Het volk klaagt namelijk constant. En zet ook weer opnieuw vraagtekens over de leiderschap van Mozes. En je leest ook weleens dat ze zelfs terug willen naar Egypte

Oké Numeri 1:1 - 4:20

1 maand nadat de mishkan was opgezet in de woestijn ( bemidbar dus) geeft God Mozes de opdracht om alle Isralische mannen van 20 jaar of ouder ( die in staat zijn om wapens te dragen ;) ) te gaan tellen.
Stam voor stam moet worden geteld. Issachar ,Simon , Ruben, Yehudah , Zebuloen, de zonen van Josef namelijk efraim en Menashem, Benjamin, Gad, Asher, Dan , Naftali
Mozes en Aharon registeren alle mannen en het aantal komt op meer dan 600.000

De Levieten ( zonen van Levi) worden niet geteld bij de volkstelling omdat zij geen wapens dragen. Zij zijn alleen maar verantwoordelijk voor de mishkan en zijn rituelen.
De Levieten krijgen de opdracht om altijd hun tenten rond het Heiligdom te zetten. En verder moeten zij de priesters assisteren bij alle rituelen.
Mozes telt daarom apart alle Levieten die ouder zijn dan 1 maand. Hun totale aantal kom op 22.00.

Mozes telt ook alle eerst geborene mannen onder de Israelieten. Hun totaal komt uit op 22.273

God heeft Mozes nu de opdracht dat de Levieten het werk in de mishkan zullen uitvoeren om de Israelieten te ontlasten
Maar omdat er 273 meer eerstgeboren Israelieten zijn dan Levieten moest er voor iedere 273 een speciale belasting worden betaald. En dat was dan 5 shekel. Deze donatie was dan bedoeld zodat ze hen ontslaat van hun verplichtingen in het mishkan.
Het geld moest aan Aharon en zijn zonen worden gegeven. Zij mochten het besteden wat ze maar wilden.

Dan wordt de mishkan afgebroken en klaargemaakt om mee te nemen. Dit was de taak van Aharon en zijn zonen en van niemand anders. Alle onderdelen van de voorwerpen in het Heiligdom ( de gordijnen, de ark, de wanden, de schalen, de kandelaars ) moesten met dolfijnhuiden of andere speciale doeken worden ingewikkeld.

Mozes en Aharon krijgen de opdracht van God om de afstammelingen Kehatieten te tellen. Zij waren de afstammelingen van Kehat 1 van de 3 zonen an Levi.
Diegene die ouder waren dan 30 jaar maar jonger dan 50 kregen de taak om de onderdelen van het mishkan op te tillen en het te dragen waneer het van plaats naar plaats werd vervoerd.

------------------------
Hmmm waarom werden de Israelieten geteld?
In de tora staat : 'se-u et rosh' wat ook wel vertaald kan worden met "houdt een volkstelling". Maar het betekent letterlijk : til op of markeer het hoofd
Het is dus onduidelijk wat de ware vertaling en betekenis is.

Wat betekent se-u et rosh ? En waarom geeft de bijbel 2 versies van de volkstelling? We lezen in de mondelinge leer dat de vroegere verklaarders meenden dat God Mozes de opdracht had gegeven om 4x het volk Israel te tellen. 1 x na het vertrek uit Egypte , 1 x nadat het de gouden kalf had gemaakt, 1 x om hen te beschermen tegen de plagen, en 1x toen het door de woestijn trok
Waarom werden ze dan zo vaak geteld? Volgens de verklaarders was dat omdat God zoveel van het volk Israel hield en daarom steeds wilde tellen. De talmud zegt dat God zou hebben gezegd " i made all the beautiful stars in the sky , but Israel will do what I say "

Verklaarders zeggen ook dat elke teken van de telling een uiting is van Gods liefde. Net zoals wij ook dingen tellen wat ons dierbaar is. Maar veel verklaarders zijn het hier niet mee eens. Zij zeggen dat de volkstelling helemaal niet te maken had met Gods liefde voor het volk Israel maar dat het tellen van alle mannen die ouder waren dan 20 jaar puur een strategische kwestie was. Want zij bereiden zich wel voor om Israel ( land) binnen te trekken. En wat heb je daarvoor nodig? Juist een leger. Een leger dat klaar moet staan voor de strijd. Dus werd de volkstelling gehouden om vast te stellen hoeveel soldaten beschikbaar waren voor de aankomende strijd

Eigenlijk is dat hele tellen een behoorlijk modern iets. Dat getuigd van kennis en strategie. Mozes tekent iedereen op. Stam voor stam. De Levieten hield hij apart omdat zij moesten zorgdragen voor de veiligheid van de mishkan.

Dus niet alleen had het tellen van alle stammen tot militaire doel maar ook de gemeenschap bij elkaar te houden. Het was nodig voor de overwinning. Dankzij het tellen van de mensen kon Mozes ene plan opzetten hoe het volk te leiden door de woestijn en de komende overwinning te bereiken.
pi_156361745
Numeri 4:21 - 7:89

Mozes doet een volkstelling onder Gershonieten. Iedereen tussen de 30 en 50 jaar worden geregistreerd.
De Gershonieten zijn verantwoordelijk voor het dragen van de ophanghaken, de koorden , dekkleden en accessoires van het altaar.
Itamar , een zoon van Aharon, moet toezicht houden of ze hun werk goed doen

Mozes telt ook alle leden van de Merari clan die tussen de 30 en 50 jaar oud zijn. Net zoals de Gershonieten had hun taak ook te maken met het verplaatsten van het mishkan. Dus onder leiding van Itamar droegen zij de stokken en planken, balken , de voethouders en koorden.

Mozes telt ook het aantal Kehatieten. Zij waren werkzaam bij het transporteren van de onderdelen van het mishkan.

Hierdoor kom het aantal Levieten die zorgdroegen voor het mishkan op meer dan 8.000

Het volk krijgt daarna te horen dat iedereen die een open wond heeft aangeraakt of een lijk moet worden verwijderd uit het tentenkamp van de Isralieten

Verder vertelt Mozes het volk dat als iemand een ander wat aandoet schuld moet bekennen en een schadevergoeding moet doen. Als iemand steelt moet de waarde daarvan vermeerderd worden met 20% en worden teruggegeven aan de eigenaar.
Maar als de eigenaar is overleden ondertussen dan moest men een schadeloosstelling betalen aan de priester van het heiligdom + een ram offeren uit berouw

Mozes zegt ook dat als een echtgenoot jaloers is en denkt dat zijn vrouw overspel heeft gepleegd maar daar geen getuige voor is dan moet zij naar de priester worden gebracht.
De priester ontbloot dan haar hoofd en vraagt om haar handen op het meel offer te leggen die op het altaar zit. Dan bereidt de priester een mnegels van aarde , water en as die afkomstig is van meel offer. En dit mengels dat bekend staat als het bitterheidswater moet een trance brengen bij de vrouw.

Daarna zegt de priester tegen de vrouw dat als er geen man bij haar is geweest voor sex en zij dus niet ontrouw is geweest ,dan is zij inmuun voor het bitterwater. Maar als de vrouw ontrouw heeft gepleegd zal God haar dan vervloeken door het uitzakken van de vrouw haar dijen en buik.

Nadat de priester deze vloek heeft opgeschrven en de tekst heeft laten oplossen in het water moet de vrouw het bitterheidwater opdrinken. Raakt zij in trance dan is zij schuldig. Als dat niet zo is dan is zij onschuldig

Verderop lezen we dat Mozes de Israelieten eraan herinnert dat diegenen die de gelofte van de Nazieeër ( of Nazier) heeft afgelegd hun haren niet mogen afknippen. Ook geen wijn mogen drinken en geen middelen tot zich nemen die bedwelmend werken,
Als zij een lijk aanraken is deze gelofte ongedaan gemaakt. Maar de gelofte kan dan weer worden opgepakt door het hoofd op de 7e dag te scheren. En door tortelduiven en duiven en een lam als offer naar de priester te brengen.

De periode van het Nazieeër schap wordt afgesloten met hetofferen van een mmannelijke lam van 1 jaar oud , en met het offeren van een vrouwelijke lam van 1 jaar oud. En een mand met ongerezen koeken waarin olie in is verwerkt en met ongerezen wafels droodrenkt met olie. Ook met meel en begietings offers.

De nazieeër geeft deze offers bij het mishkan af. Scheert dan zijn haar af en plaatst de offers op het altaar.
De priester plaatst dan een schouder van de ram, en een ongerexen koek en een wafel in de handen van de nazieeër en wuift hiermee voor het altaat en aanvaardt deze als een gift.
Na de afsluitinng van dit ritueel wordt de persoon beschouwd als ex nazieeër en mag dan weer wijn drinken

Op de dag dat de mishkan is voltooid wijdt Mozes hem in en zijn voorwerpen. De volgende 12 dagen daarop brengen de stamhoofden een speciaal offer naar de Levieten om in het mishkan te hebruiken
Na de inwijding van het mishkan betreedt Mozes het als hij steeds met God wil spreken. En luistert hij dan naar de stem die hoort boven het deksel van de ark tussen de 2 cheruvim

-------------------------------------

De nazieeër. De bijbel zegt dat iedereen man of vrouw er vrijwillig voor kan kiezen om een nazieeër te worden. Men wordt een nazieeër door God teminste 30 dagen op een speciale manier te dienen. Het is een nazieeër dus verboden zijn haren af te knippen, druiven (en pitjes en schillen) , rozijnen te eten. En net zoals een priester verboden is is het een nazieeër ook verboden om een dood lichaam aan te raken. Volgens de bijbel is iemand die nazieeër is gewijd aan God.

In de mondelinge leer vinden we wat terug over de het nazieeër schap. In de mishna worden er meer dan 10 hoofdstukken over gesproken. En 130 pagina's in de Gemara in de talmud worden vele vaak haaks op elkaar meningen over dit onderwerp weergeven.
Ook nu hedendagen zijn er bijbel verklaarders die de torat ha nazir ( de gedrag codeboek van de nazieeër) geloven en anderen die hem afwijzen
En zo goed als geen enkele Jood brengen daadwerkelijk de nazieeër schap in de praktijk

De schriftgeleerden en de rabbijnen in de 2e en de 3e eeuw in Palestina leefden stonden heel afwijzend tegenover de geloften vsn de Nazieeërim en vonden deze geloften zelfs destructief. Zij zeggen dat de geloften van een nazieeër hetzelfde is om een mes te pakken jezelf dood te steken

De rambam was ook fel tegen de keuze voor absinentie. Hij schreef dat de tora tegen zelfpijning is van het lichaam. Men moet het lichaam niet kwellen zei hij. Dat verbiedt de tora volgens hem. In een klassieke discussie van de halacha de mishne tora bespreekt de rambam het onderwerp nazieeër. Hij waarschuwd hiervoor. Dat als mensen zo dwaas zijn om te besluiten zich af te zonderen en zich het eten van vlees en het drinken van wijn een trotst is en dat zij dan het pad van het kwaad kiezen

Ook de chassidim vinden de nazieeërsche levenswijze van onthoudingen vreemd. Zij leren mensen juist te laten genieten. Dat we geboren zijn om te genieten van het leven. Juist door het genieten van de wereld is een manier om God te prijzen. En dus niet zoals de nazieeërs in de tora
De kleinzoon van de baal shem tov ( de grondlegger van het chassidisme) zegt dat men 3 dringen moet doen : liefde voor God hebben, liefde voor de bijel en liefde voor Israel

Een andere geleerde uit de mondelinge leer zegt dat het woord nazieeër geassocieerd kan worden met het Hebreeuwse woord voor kroon en gelijk staat aan de macht van de machthebbers en koningkrijken.
In de huidige Joodse traditie is men dus vooral geneigd om de nazieeër te veroordelen vanwege hun onthoudingen van wijn het niet knippen van het haar en het weigeren van een dood lichaam aan te raken.

De nazieeër die in de tora staat blijft vragen oproepen in iedergeval
pi_156503281
Numeri 8:1 - 12 -16

Het gebod om de 7 armige menorah ( een kandelaar) op te zetten wordt herhaald. Mozes roept de Levieten dat zij naar de mishkan moeten komen en wijdt hen in. De Levieten moeten de priesters (Kohanim) helpen bij het offeren.
Zij zijn uit het volk Israelieten gekozen en nemen de plaatst in van de eerstgeborene ( die anders de taak zouden hebben gekregen om in het mishkan te werken). De carriere van de LEvieten begint vanaf hun 25ste jaar tot hun 50ste jaar. Daarna gaan zij met pensioen

Mozes vertelt de Israelieten dat als zij ritueel onrein zijn geworden door het aanraken van lijk of als hij lang op reis zijn geweest in de periode waarin pesach begint ( 14e nisan bij het vallen van de schemering). Omdat ze dus niet in beide gevallen niet in staat zijn om het pesach offer te brengne. En daarom moest er iets geregels worden om een maand later alsnog het offer naar het mishkan te brengen. In die periode moeten zij het offerlam samen met bittere kruiden en matza eten. Dat wil zeggen zo doen en leven alsof het pesach is.

Mozes laat ook weten dat vreemdelingen die samen bij de Israelieten wonen ook de rituelen moeten uitvoeren en de pesach wetten moeten naleven

Overdags bedekt een wolk het mishkan en snachts wordt het bedekt door een wolk van vuur. En wanneer de wolk opstijgt braken de Isralieten alles af en trekken ze verder door de woestijn

God zegt tegen MOzes dat er zilveren trompetten gemaakt moeten worden en de zonen van Aharon moeten daar op blazen bij 4 gelegenheden. Al eerste om het begin van een tocht aan te geven. Ten tweede om het volk te verzamen. Als derde om de Israelieten tot strijd op te roepen en als 4e om een offer , feest of een bepaalde gelegenheid aan te kondigen

Op de 20ste dag van de 2e maan van het 2e jaar na de Exodus uit Egypte begint Mozes en het volk door aan hun tocht door de woestijn naar Israel. Iedereen draagt hun steentje bij. De stammen dragen alles precies zoals Mozes had opgedragen. Chovav ( dat was de zoon van Jitroh) wordt door MOzes uitgenodigt om mee te trekken. Maar Chovav zegt nee.

Dan begint het volk aan de toch met het verbondsark voorop en Mozes zegt dat God hun vijanden zullen terugdeinzen voor ze, en diegene die ze haten door God op de vlucht zullen gaan voor ze.

Maar wanneer het volk door de woestijn trekken begint het al snel te klagen tegenover Mozes. Ze klagen over het gebrek aan vlees en over hun saaie eten : namelijk van mannah. En God waarschuwt ze dat ze moeten ophouden met hun ondankbare gejank en gezeur, maar het volk gaat gewoon door.

Mozes wordt er moedeloos van door het gezeur, geklaag en kritiek van het volk en begint aan God weer te vragen waarom hij perse alles moeten doen. Waarom moet ik lijden , zegt Mozes. Hij zette zich immers volledig in. Waarom moet ik die last dragen God? Ik heb dit volk toch niet op de wereld gebracht waarom eist u van mij dan dat ik hen koester zoals een moeder zijn kind koestert? En hen dan naar het land brengen dat u aan hun voorouders hebt beloofd? Het is voor mij veel te zwaar, ik kan niet voor dit volk opkomen.

God geeft hetzelfde advies als Jitro zei tegen Mozes. Hij moet mensen inhuren die leidingen kan geven.
God heeft de mensen genoeg te eten en stelt 70 leiders aan die profetische gaven bezitten.

2 van hem namelijk Elad en Medad die aangesteld zijn als zulke leiders , maar zij blijven in trance spreken en lijken de autoriteit van Mozes en aharon niet aan te nemen. En Jozua ( het maatje van Mozes) zegt dit tegen Mozes. Maar Mozes doet niets en zegt dat God het hele volk maar in trance laat spreken

Een tijd later spreken Aharon en Mirjam zich openlijk uit tegen MOzes omdat hij ging trouwen met een koesjitische vrouw. Ze waren boos op Mozes en stelden hem in twijfel

Dan laat God Mirjam en Aharan weten dat door Hij met andere profeten spreekt door middel van visioenen. En dat Hij rechtstreeks en duidelijk zonder vreemde raadsels met Mozes spreekt. En omdat MIrjam kritiek had geleverd op haar broer Mozes wordt Mirjam gestraft met lepra
Zij wordt daarna 7 dagen buiten het kamp gehouden
  maandag 5 oktober 2015 @ 11:58:14 #92
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156615891
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 23:04 schreef Szikha het volgende:

[..]

We noemen dat de mondelinge leer. Ik noem dat de leer van de idioten trouwens.

De hele tora is een mondelinge leer/overlevering.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 05-10-2015 12:06:26 ]
  maandag 5 oktober 2015 @ 12:05:52 #93
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156616073


[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 05-10-2015 12:06:11 ]
pi_156742217
Numeri 13:1 - 15:41

god geeft Mozes de opdracht omo 12 verkenners van iedere stam eentje naar Israel te sturen met de opdracht om te kijken wat voor land het is.
Zij moeten informtie verzamelen over de bevolking , de steden , de grond enzo en de vruchten van van het land meenemen
Dus de verkenners brengen 40 dagen door in het land ( goh het getal 40 weer )

Voordat ze terugkeren stoppen ze in de vallei Eshkol dat vlakbij Hebron ligt. Daar snijden ze een druiventros. En verzamelen vijgen en appels.

Dan laten zij de vruchten zien aan de Isralieten. Dit om te bewijzen dat het land dat zij hebben onderzocht inderdaad overvloed van honing en melk. Maar 10 van de verkenners laten de Isralieten schrikken! Toen ze de vruchten hadden laten zien vertelden ze verhalen over een machtig volk en over sterke steden en zeer gevaarlijke inwoners!
De verhalen van deze verkenners maken de Isralieten bang. Kalev probeert het volk gerust te stellen. Hij zegt dat ze gewoon het land moeten gaan veroveren want de Isralieten zijn echt sterk genoeg
Maar de 10 verkenners zeggen dat het land zijn eigen inwoners opeet. En ze vertellen de Israelieten dat de inwoners ook ruizen waren. Ze waren zo groot.

Dan keert de gehele Israelische gemeenschap tegen Mozes: waarom brengt God ons naar dat land toe dan? Zodat wij gedood worden en onnze kinderen en vrouwen afgevoerd zullen worden? Wij willen terug naar Egypte!

Maar Kalev en Jozua vertellen de gemeenschap dat het land echt heel goed is en dat het volk vertouwen moet hebben op God want als ze echt vertrouwen hebben dan zullen ze het land echt veroveroven. Maar de Israelieten willen er niets van weten en willen Kalev en Jozua stenigen.

Dan vertelt God aan Mozes dat het volk , omdat zij geen vertrouwen heeft, compleet weggevaagd zou worden. En God beloofd Mozes dat hij een volk zal geven die veel talrijker is dan deze gemeenschap
Maar Mozes gaan God uitdagen. En zegt " nou wat zullen de Egytptenaren wel niet denken dan? Zij zullen denken dat u het volk alleen heeft bevrijdt om het te doden, dus wat zullen zij en de naties denken over Uw macht wanneer iedereen zal weten dat U helemaal niet bij machte bent om het volk naar het beloofde land te brengen!

Dus Mozes pleit bij God ( net als Abraham) om het volk voor izjn gebrekkige vertrouwen vergeving te geven.

Het volk wordt verteld dat omdat zij geen vertrouwen hadden in God 40 jaar zullen zwerven en dat de gehele generatie die bevrijd werd uit Egypte zal sterven in de woestijn. Pas hun kinderen zullen onder leiding van Kalev en Jozua naar het land gaan trekken en het veroveren.

Het volk hoort dit allemaal aan en zeggen dat ze van gedachten zijn veranderd en nu wel bereidt zijn om het land te veroveren. Maar MOzes waarschuwd hen dat dat nu niet meer zal lukken. Maar het volk tart het lot en vallen aan en worden vernietigd door de Amalekieten en de Kenanieten bij Hormah

Mozes zegt tegen het volk over de vuuroffers. Die zij naar de mishkan moeten brengen. Doormiddel van offers om vergiffenis te vragen voor de zonden die zij zoonder dat ze zich daarvan bewust waren hebben begaan. Diegenen die met opzet hebben gezondigd zullen worden gestraft. Mozes vertelt het volk ook dat de vreemdeling moet worden behandeld als een Israeliet. Dus alle wetten en regels gelden zowel voor de Israelieten als voor de vreemdelingen die bij hen in midden verblijven.

Terwijl ze dan door de woestijn trekken wordt een Israeliet ontdekt die hout verzamelt op shabbat. Omdat hij de geloofsregels heeft overtreden door het gebod om shabbat te houden dus niet heeft nageleefd wordt hij ter dood gebracht via steniging.

Dan krijgt Mozes weer een opdracht. Hij moet de Israelieten een blauw koord toe voegen aan de schouwdraden. Deze schouwdraad moeten het volk laten herinneren dat alle ze alle geboden moeten na leven en heilig zijn voor God
pi_156886497
Numeri 16:1 - 18:32

Korach ( achter kleinzoon van Levi) zorgt samen met Datan en Abiram en On ( afstamelingen van Ruben) en 250 gekozen leiders van de gemeenschap een opstand tegen Mozes en Aharon. Ze klagen. Het hele volk is heilig maar waarom verheffen jullie , Mozes en Aharon boven Gods gemeenschap , zeggen ze.
Mozes is verbijsterd door deze beschuldiging en hij daagt Korach en zijn volgelingen uit om de volgende morgen vuurpannen met wierook naar het heiligdom te brengen want God zal dan bekend maken wie heilig is en wie niet zegt Mozes. En Mozes zegt tegen Korach dat hij vraagtekens heeft bij zijn motieven. Jij hebt speciale taken gekregen in het mishakn en mogelijkheden om een leider te zijn, waarom eis je nu het priesterschap dat God aan Aharon heeft gegeven? Zegt Mozes

Wanneer Mozes aan Datan en Abiram vraagt om hem te ontmoeten weigeren zij. Ze zeggen : waarom zouden we met jou omgaan? Je hebt ons uit een land van melk en honing weggehaald om ons hier te laten sterven in de wildernis

Weer is Mozes verbaasd over deze beschuldigingen en gaat bidden tot God en zegt tegen God dat Hij geen aandacht aan ze moet geven want hij had nooit iets tegen hen gedaan

Dan de volgende ochtend ontmoet Mozes en Aharon Korach en zijn volgelingen voor het heiligdom. Ieder van hen draagt een vuurpan met rood gloeiende kolen en wierook erop. Korach heeft ondertussen de hele gemeenschap tegen Mozes en Aharon opjut

God spreekt dan met Mozes en Aharon en zegt dat ze bij Korach en zijn gemeenschap weg moeten gaan omdat zij op het punt staan te worden vernietigd. Mozes en Aharon proberen bij God te pleiten. Maar God geeft Mozes en Aharon de opdracht het volk weg te halen bij de tenten van Korach , Datan en Abiram. En dan terwijl het volk toekijkt zegt Mozes : "Als deze mensen een natuurlijke dood sterven dan ben ik niet door God aangewezen door God om jullie te leiden, maar als zij door een opening in de aarde worden gezogen dan zal dat een teken zijn dat God mij heeft gestuurd om jullie te leiden!"

En op dat moment scheurt de aarde open en neemt Korach , Datan en Abiram en hun families plus hun 250 volgelingen mee

Mozes heeft Eleazar , een zoon van Aharon, de opdracht om alle vuurpannen te verzamelen en deze tot platen te slaan. Hiermee kan het altaar worden bekleed. De platen weerkaatsen licht en dit licht moeten alle Israealieten eraan herinneren dat alleen de nakomelingen van Aharon als priester mogen dienen

Dan , een dag na de opstand van Korach, besculdigen de Israelieten Mozes en Aharon van dat zij de dood in hun gemeenschap heeft laten binnen dringen. Wanneer God deze beschuldiging hoort zegt hij tegen Mozes en Aharon dat ze van deze gemeenschap vandaan moet gaan want Hij kan hen in 1 oogwenk vernietigen. En zodra MOzes ziet dat er een plaag uitbreekt onder het volk geeft hij Aharon de opdracht om een vuurpan op het altaat te zetten om vergeving te vragen voor het volk.
Wanneer de plaag geeindigd is worden er 14.700 doden geteld ("4 Now they that died by the plague were fourteen thousand and seven hundred, besides them that died about the matter of Korah")

Mozes vraagt de stamhoofd van ieder 12 stammen om een houten staf in het mishkan de plaatsen. En elke stamhoofd moet zijn naam in zijn eigen staf zetten. Op de staf van de stam Levi moet de naam van Aharon worden gezet.
De volgende dag merkt Mozes dat op de staf van Aharon amandelen enzo groeien. Nadat de staffen terug naar de stamhoofden zijn gebracht brengt Mozes Aharons staf terug naar de mishkan. Dit als een waarschuwing aan diegene die in de toekomst tegen God gaat keren.

Dan worden Aharon en zijn zonen aangeseld als priesters ( kohanim) om zo toezicht te houden op alle rituelen in de mishkan. De Levieten moeten hen hierbij helpen maar zij mogen niet in contact komen met het altaar noch andere heilige opjecten.
Alle offers moeten aan de kohanim worden gebracht en gegeven zodat zij die kunnen gebruiken. En de tienden ( dus een 10e van de producten van de oogst) zijn dan bestemd voor de Levieten als een betaling voor hun diensten in de mishkan

De kohanim noch de levieten krijgen land in bezit

--------

In de bijbel lees je veel van die wonderbaarlijke gebeurtenissen. De zee die opensplijt. De plagen. Water dat stroomt uit rotsen. Mannah uit de hemel. Een vrouwelijke ezel die spreekt tegen haar meester. En dan een hele gemeenschap dat verloren gaat in brandende aarde.
Dit soort magie zorgt voor extra power tijdens het lezen van saaie verhalen
pi_157413316
Numeri 19:1 - 22:1

Aharon en Mozes horen horen hoe het ritueel voor het bereiden en schoonmaken van het water waarmee de zonden van het volk wordt weggenomen. Dat begint met het slachten/ offeren van een rode koe.
Nadat het beest is geslacht moet Eleazar 7 keer het bloed in de richting van het altaar gooien. Daarna het vlees verbranden en de as van de koe moet owrden bewaard en aan dat water worden toegeveogd dat werd gebruikt om de Israelieten te zuiveren.Dus mensen die een lijk hebben aangeraakt zijn 7 dagen onrein , en op de 3e en de 7e dag mogen ze zichzelf dan reinigen met het water dat gemaakt is met de rode koe

Dan sterft Mirjam de zus van Mozes en Aharon in Kadesh.

Het volk zit zonder water en begint weer te klagen tegen Mozes en Aharon. Ze vinden dat Mozes hen uit Egyte heeft gehaald om te sterven in de woestijn.
Mozes en Aharon worden boos omdat het volk ondankbaar is en bidden tot God.
God geeft dan de opdracht om het volk te verzamelen bij een rots want daar zal dan water uit stromen.
Dan zegt Mozes tegen de Israëlieten dat ze rebellen zijn en brengt ze naar de rots en pakt hij zijn staf en slaat op die rots. En er stroomt water uit. Zoveel water dat er voldoende is voor iedereen en zijn vee.
Maar dan krijgen Mozes en Aharon te horen van God dat ze vanwege hun boosheid gestraft worden. Zij zullen Israel niet binnen trekken. Dit gebied heet Mirabah / Merivah wat ruzie betekent.

Mozes wil daarna vriendschap sluiten met de koning van Edom en stuurt afgezanten naar hem toe. Deze afgezanten moeten toestemming vragen aan de koning of de Israelieten door zijn land mogen kruizen. Mozes zegt dat hij zal beloven dat de Israelieten geen voedsel of water zal pakken van het gebied als ze doorkruizen. Maar de koning weigert dat ze door zijn land mogen reizen en dreigt een oorlog tegen de Israelieten als zij op zijn grond komen.

God geeft later aan Mozes de opdracht om Aharon en zijn zoon Eleazar naar de top van de berg Hor. En daar doet Mozes Aharon van zijn priesterspullen af en geeft deze aan Eleazar. Aharon gaat dood op de bergtop. De Israelieten rouwen 30 dagen

Dan trekt het volk door Negev woestijn. En worden aangevallen door de Kananieten. Maar met hulp van God verslaan de Isralieten hen

Als ze vlakbij de Rietzee zijn klaagt het volk weer tegen Mozes. Dit keer vanwege brood en water: te weinig. Het volk vond het toch niet zo'n goed idee dat ze uit Egypte zijn gehaald door Mozes. God wordt boos op de Israelieten omdat ze weer opstandig zijn en straft ze. Hij stuurt allemaal slangen die de Israelieten doden. En toen de Israelieten dit zagen beseften zij wat ze hadden gedaan en vroegen aan MOzes om voor hen op te komen.
God zegt dan tegen Mozes dat hij een koperen slang op zijn staf moet zetten. En zo was het volk genezen toen zij de staf zagen.

Dan worden de Israelieten aangevallen door de Amorieten en door het volk van Bashan en Og maar de Israelieten winnen hen allemaal en veroveren steden en grote gebieden

----------------------------
Tja. De rode koe. Er staat eigenlijk dat de koe volledig rode haar heeft op 1 a 2 enkele haar na. Rode koeien zijn ook niet zeldzaam ofzo. Dat water is eigenlijk letterlijk menstruatie water haha. In de talmud staat een interssant disucssie over die rode koe. Magie?

Verder worden Mozes en Aharon wel zwaar gestraft. Mischien kom ik later nog terug over deze hoofdstukken
pi_157725619
He toeallig over Satan gehad in BNW en kom ik een satanische engel tegen in deze hoofdstukken. Als dat geen sein is van god weet ik het ook niet :')

Oke

Numeri 22:2 - 25:9

Dit heeft Balak om het gaat over Balak. Hij is een zoon van Zippur ( koning van Moab)

Balak is bang dat de Israelieten zijn land gaan aanvallen. Daarom stuurt hij een afgezant Balaam (zoon van Beor) naar een stad vlakbij de Eufraat in het oude Messopothamië.
Balaam was bekend dat hij een heidense profeet was die een speciale gave had. Hij had de gave om zegeningen en vervloekingen te geven.

Balak die beloofd Balaam dat hij hem heel rijk zou belonen als hij het volk Israel gaat vervloeken. Balaam verbleef bij Balak de koning en zei dat hij over dat aanbod even moet nadenken.

Maar die nacht zegt God tegen Balaam om niet met Balaks afgezanten mee te gaan om het volk Israel te vervloeken want dat volk Israel is gezegend.
Dus de volgende ochtend zegt Balaam tegen de afgezanten van Balak dat hij het aanbod van Balak niet kan aanvaarden.
En wanneer de afgezanten dit vertellen aan Balak dat Balaam niet wil meewerken zegt Balak tegen hen " beloof Balaam alles"
En toen de afgezanten dit tegen Balaam vertelde zegt Balaam dat al zou Balak alles geven , goud en zilver, hij in geen enkel geval tegen Gods bevel ingaat.
Maar die nacht zegt God tegen Balaam om WEL mee te gaan met de afgezanten van Balak maar.... Balaam zal alleen zeggen wat God hem opdraagt.

Dus Balaam gaat op zijn ezeltje naar Moab. En onderweg verschijnt er een engel met een zwaard ineens voor de ezel. De ezel kon niet verder lopen en stond dus stil. Maar alleen de ezel zag die engel en Balaam niet
De ezel gaat de weg af en het veld in. Balaam is woest en slaat de ezel. En dan opnieuw verschijnt de engel aan de ezel. Dus de ezel drukt zichzelf tegen een hek aan en hierdoor geraakt Balaams voet bekneld en Balaam slaat daarom met een stok de ezel.
Dan verschijnt de engel voor de 3e keer en dan gaat de ezel zitten en weigert ze verder te gaan. En opnieuw slaat Balaam haar

En dan spreekt de ezel tegen Balaam en klaagt ze. Waarom sla jij mij steeds? Ik ben toch de ezel waarop je vele jaren reist? Ik heb jou toch nooit zo behandeld? En op dat moment verschijnt de engel met een opgetrokken zwaard aan Balaam en laat hem weten dat als de ezel niet opzij was gegaan hij Balaam had gedood
Balaam is bang voor de engel en zegt : Als u dat wilt dan ga ik terugkeren.....
Maar de engel zegt : Nee ga met de afgezanten van Balak mee maar zeg alleen wat IK je opdraag om te zeggen...

Dus Balaam gaat verder. En komt hij in Moab aan. En daar vraagt Balak hem waarom hij de eerste keer niet wilde komen. Balaam zegt hem dat hij alleen de woorden van God kan spreken. Alleen de woorden van God worden in zijn mond gelegd.

Balaam gaat daarna Balak de opdracht om 7 altaren te bouwen en de offers brengen. Toen dat was gebeurd gaat Balaam naast de offers staan en prijst de Israelieten : Hoe kan ik dit volk vervloeken als God het niet vervloeken wil?? Laaat mijn lot zijn als dat van hun"

Toen Balak die lofzegging hoorde schreeuwde hij het uit. Wat hebt gij mij aangedaan??? En neem hij Balaam mee naar Pisgah een hoge plek waar hij opnieuw 7 altaren bouwt. Maar ja weer vervloekt Balaam de Isralieten niet zoals Balak dat wilde. Sterker nog dit keer zegend Balaam Israelieten volk : ""Geen onheil voor het volk van Jakob want de eeuwige hun God is met hen"

Balak is weer woedend en brengt Balaam naar de top van de berg Peor. En Balaam, de heidense profeet, ziet de Israelieten aan de voet van de berg en zegt " Hoe goed zijn uw tenten, Jakob! uw woningen, Israël! Wie Israel zegend wordt zelf gezegend en wie het vervloekt vervloekt zichzelf

Balak is nu aan het einde van zijn Latijn en wil Balaam naar huis brengen. Maar Balaam zegt Balak dat hij van het begin al heeft gezegd dat hij alleen maar kan zeggen wat God wil. God beveelt hem. Dus dan spreekt hij zijn laatste zegen uit waarin de Israelieten wordt beloofd dat zij over al hun vijanden ( inclusief het volk Moab) zullen zegenvieren. En daarna vertrekt Balaam weer naar huis.

De Israelieten zetten hun tenten bij Shittim en daar hebben de Israelieten seks met Moabitische vrouwen en beginnen de Israelieten hun afgoden te aanbidden. God straft hen met een plaag.
Wanneer een Israeliet een Moabitische vrouw naar zijn tent neemt valt Pinchas ( die een zoon van de priester Eleazar is) hen aan met een speer en doodt hen.

Uiteindelijk komt er een einde aan de plaag die 24.000 Israelieten heeft gedood ( staten vetaling 25:9 : "Degenen nu, die aan de plaag stierven, waren vier en twintig duizend"

--------------------

De talmud noemt deze hoofdstuk : het boek van Balaam
Balaam was dan zogenaamd een zoon van Beor uit een stad wat nu Syrië is. En hij is het centrale figuur in deze hoofdtukken. De tora / bijbel geeft zelf geen enkele achtergrond van deze profeet. Alleen lezen we waar hij vandaan komt en wat Balak ( dus de koning van Moab) over hem zegt, namelijk dat iedereen die door deze Balaam wordt gezegend dus ook gezegend is en wie vervloekt wordt door hem dus vervloekt wordt en eronder lijdt.

Deze verhaal uit de bijbel roept ,als je bijbel leest zonder al teveel na te denken, ook vragen op. Want wie was Balaam dan? En welke krachten had hij dan? Is hj een vijand van het Israelische volk? En verschijnt God echt via een engel aan hem en zijn ezel?
Eigenlijk is de vraag : hoe belangrijk zijn deze verhalen waarin Mozes helemaal niet genoemd wordt? Sterker nog de hoofdpersonages zijn peprsonen die niet eens Israelieten waren.

De eerste gave en intenties van zien we in numeri 31:8 : "Daartoe doodden zij boven hun verslagenen, de koningen der Midianieten, Evi, en Rekem, en Zur, en Hur, en Reba, vijf koningen der Midianieten; ook doodden zij met het zwaard Bileam, den zoon van Beor"

Dus de Israelieten hebben na hun overwinning op de Midhanieten de zoon van Beor : Balaam aan het zwaard geregent. Waarom dan? Nou we lezen in Deuteronomium : "Geen Ammoniet, noch Moabiet zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs hun tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen tot in eeuwigheid. Ter oorzake dat zij ulieden op den weg niet tegengekomen zijn met brood en met water, als gij uit Egypte uittoogt; en omdat hij tegen u gehuurd heeft Bileam, den zoon van Beor, van Pethor uit Mesopotamië, om u te vloeken."

Wat raar. Eerst zegend hij het volk Israel en later vervloekt hij ze? Waarom? Nou in Numeri spreekt hij namens God. Dus zijn zegeningen die hij over volk Israel roept kwma niet van hem zelf want God legde hem de woorden in zijn mond.

In de talmud lees je dat sommige verklaarders denken dat Balaam werd aangestuurd door satan en dat hij de Israelieten veel meer haatte dan Balak. Kort gezegd de talmud zegt :

Balaam has tree qualities : an evil eye , high esteem and an greedy soul

Enfin. Moderne verklaarders denken dat Balaam in werkelijheid een Noord Syrische waarzegger was die zich bekeerd had tot dat Israelitische geloof. En wss later Israel in de steek liet en zich aansloot bij de andere stammen

Wat wel opvallend is aan deze hoofdstuk is dat het een hoog komisch gehalte heeft. Want balaam was een ziener die niets kon zien haha. En dat de ezel meer ziet dan haar eigenaar. Dat is best komisch niet? Zeker dat toneelstukje met die ezel.
het lijkt wel alsof die Balaam , zogenaamd een professionele profeet, volleg te kakken wordt gezet in deze bijbel.
Balaam beweert dat hij dé macht heeft om god te manupileren maar uiteindelijk is hij zelf aan Gods controle overgeleverd en wordt als een pion gebruikt

Kan het zijn dat dit hele verhaal bedoeld is om de zwakheiden van het (in de ogen van de schrijver) heidendom te ridiculiseren? Of zelfs te demoniseren?

Een oeroud verhaal over een ziener die niets kan zien en zijn ezel meer ziet en begrijpt en worden 'heidense' opvattingen over het manipuleren van een God belachlijk gemaakt en ook dus veroordeeld door de schijvers.

maar goed. Het verhaal bevat niet alleen grappig dingen. Het is ook eem boek met best mooie dichtregels. Het is uiteraard de vraag wanneer deze boek is geschreven want wellicht stamt deze verhaal uit een veel latere periode dan de rest. Maar ik wil even laten zien hoe poetisch het eignelijk is:

"For from the top of the rocks I see him, and from the hills I behold him: lo, it is a people that shall dwell alone, and shall not be reckoned among the nations."

Wat? Apart wonen? Er is altij gezegd dat de latere Joden ( die zich Israelieten zien van de bijbel) zich vijandig staan tegenover andere culturen en zelfs volkeren. Dat de Joden van zichzelf denken dat ze superieur zijn aan al die andere godsdiensten en cultuur groepen. Maar dat is gevaarlijk om te denken vindt ik want dat is nergens op gebaseerd namelijk. Het staat dan wel zo in de bijbel " het is een volk dat apart woont" maar dat betekent niet dat Joden proberen de wereld te domineren zoals veel mensen beweren. Het is eerder in mijn ogen ( als niet Jood!) juist andersom
In iedergeval wat blijft terugkeren in onze moderne wereld is dat de beschrijvingen in de bijbel an Israel als volk dat 'apart woont dat niet meetelt onder de naties' best wel verbijsternd is voor 'niet-Joden" Er zijn dus ook vragen gesteld van : zijn Joden een apart volk? Of is het gewoon een religieuze groep zonder nationale itenties? Oa door deze bijbel teksten ontstaan er wel heel veel misverstanden bij mensen die dan weer door bepaalde haters worden verspreid over de 'Joden'

Ander stuk wat niet vergeten moet worden is dat in de loop van begin van de jaartelling op een bepaald moment is gedacht dat 1 woorrdje uit de bijbel ook anders geintepreteerd kan worden. Zo werd een woord door rabbijnen ook vertaald als : peruzim wat letterlijk : afscheiden betekent. Wellicht dat deze rabbijnen met hun idee gezorgd heeft dat Joden zelf ook zijn gaan afscheiden. Hieruit kunnen we dus concluderen dat er geen Joodse volk bestaat. Wel een religieuze culturele groep

In iedergeval in deze hoofdstukken staan er veel lof voor het Israelische volk he. Dat dat God met hun is. En dat het een volk is die gezegend is. En niet meetelt met andere volkeren. God hun heeft bevrijdt en dat zij alle andere vijandige volkeren zullen verteren. In deze hoofstuk staat ook oa dat God een verbond sluit. En een uniek volk is onder de naties en zijn beschermd door God. Dat iedereen die tegen het volk Israel is vervloekt zou zijn. En andersom wie hen zegent ook gezegend zou worden.
Kort gezegd het is eeén en al lofzeggingen voor het volk Israël

Ik denk dat dit soort teksten verkeerd opgepakt is door Joden en niet-Joden. Wat een beetje spijtig is. Ik vraag mij af waarom een bundel boeken ( de bijbel) met bepaalde teksten zoveel heeft veroorzaakt onder de mensen. Dat het kan leiden tot jaloersie en zelfs vreselijk gevolgen kan hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Szikha2 op 21-11-2015 21:22:15 ]
pi_157755581
Ik vind dat persoonlijk een mis-interpretatie, dat het volk Israel lofgezegd wordt.

Wat voor mij steeds uit de tekst blijkt, is dat datgene wat het het volk speciaal maakt, het feit is dat God hen leidt. De israelieten zelf zijn steeds maar in rebellie tegen God, Mozes en kornuiten.

Zelfs Aaron die eerder een gouden kalf maakte wordt toch echt als compleet zwak en beinvloedbaar weggezet. Om over het door Egypte besmette volk maar niet te spreken.

Constant lopen de Israelieten te jammeren dat ze beter in Egypte hadden kunnen blijven, waar de vleespotten waren, de komkommers, de preien en de uien.

Constant zijn ze in rebellie tegen God, totdat ze uiteindelijk hun les hebben geleerd en door geloof een grote overwinning behalen bij het vallen van Jericho.

Slechts enkele figuren worden als helden weergegeven: Mozes, Joshua, Caleb...

En zelfs Mozes faalt uiteindelijk gigantisch, wanneer hij pretentieus 2 maal op de rots slaat om water te krijgen.

Nee, Israel wordt niet als een zeer geweldig en speciaal volk met lofzeggingen weggezet, maar de God die Israel gekozen heeft en geleid heeft. En dit niet omdat het volk zo geweldig was, maar omdat God een belofte aan Abraham had gedaan, en zijn belofte houdt. Ook Abraham was een man die zwakheid en zonde in zijn leven had, en ongeloof. Grote fouten die hij heeft gemaakt worden weergegeven. Totdat hij uiteindelijk snapt dat het om geloof ging.

De enige die met lof wordt weggezet, is God zelf. De zegening die Balaam uitspreekt, zegt iets over hoe God, in zijn genade en compassie, zijn volk ziet, en niet over hoe het volk zich werkelijk gedroeg.
Voor een zelfingenomen volk zou dit een bijzonder jammere weergave van de eigen superioriteit zijn. God is de ster, niet het volk.
pi_157776226
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2015 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind dat persoonlijk een mis-interpretatie, dat het volk Israel lofgezegd wordt.

Zelfs Aaron die eerder een gouden kalf maakte wordt toch echt als compleet zwak en beinvloedbaar weggezet. Om over het door Egypte besmette volk maar niet te spreken.

Constant lopen de Israelieten te jammeren dat ze beter in Egypte hadden kunnen blijven, waar de vleespotten waren, de komkommers, de preien en de uien.

Constant zijn ze in rebellie tegen God, totdat ze uiteindelijk hun les hebben geleerd en door geloof een grote overwinning behalen bij het vallen van Jericho.

Slechts enkele figuren worden als helden weergegeven: Mozes, Joshua, Caleb...

En zelfs Mozes faalt uiteindelijk gigantisch, wanneer hij pretentieus 2 maal op de rots slaat om water te krijgen

Nee, Israel wordt niet als een zeer geweldig en speciaal volk met lofzeggingen weggezet, maar de God die Israel gekozen heeft en geleid heeft.
Ik had gaf commentaar op Numeri hoofdstuk 22 tot en met 25. En daar komt alleen maar zegeningen en lof voor het volk in voor. Mozes en Aharon worden daar helemaal niet in besproken. Wat er daarvoor en daarna gebeurd behandel ik apart. Ik heb het echt specifiek voor de zegeningen van de Balaam

quote:
En dit niet omdat het volk zo geweldig was, maar omdat God een belofte aan Abraham had gedaan, en zijn belofte houdt. Ook Abraham was een man die zwakheid en zonde in zijn leven had, en ongeloof. Grote fouten die hij heeft gemaakt worden weergegeven. Totdat hij uiteindelijk snapt dat het om geloof ging.
Ja dat kan allemaal maar ook hier zeg ik je : ik heb het over numeri 22-25 over Balak en Balaam

Om ontopic verder te gaan in zijn algemeenheid

quote:
De enige die met lof wordt weggezet, is God zelf. De zegening die Balaam uitspreekt, zegt iets over hoe God, in zijn genade en compassie, zijn volk ziet, en niet over hoe het volk zich werkelijk gedroeg.
Voor een zelfingenomen volk zou dit een bijzonder jammere weergave van de eigen superioriteit zijn. God is de ster, niet het volk.
prima maar ik ga nu terug naar numeri oke? Eigenlijk is Balaam geen juiste naam maar Bil'aam wat letterlijk profeet betekent. In die tijd als je iets wilde weten over de toekomst of jouw eigen toekomst dan vroeg je het aan de geesten en sprak/bad je tot de doden.

even Deuteronium erbij halen:

"For these nations, which thou shalt possess, hearkened unto observers of times, and unto diviners: but as for thee, the LORD thy God hath not suffered thee so to do."

Balaam/ Bil'aam was zo'n diviner

"The LORD thy God will raise up unto thee a Prophet from the midst of thee, of thy brethren, like unto me; unto him ye shall hearken"

De Israelieten waren altijd bang om god zelf te horen dus wilden ze een profeet laten opstaan die de woorden van God zelf sprak. En dat had dus die God gedaan in de bijbel namelijk via Mozes want hij spreekt Gods woorden
Maar nu lees je dus in Deuteronomium 18:15 iets anders. Dit is wat men ook noemt een collective singular

Israelieten moesten luisteren naar de profeten terwijl de heidenen naar waarzeggers luisterden. En Balaam ( Bil'aam) was zo'n waarzegger maar een aparte. Want God spreekt in hem. Hij is dus een profeet en dat maakt het best wel ingewikkeld en uniek

Dus ik ga terug naar numeri hoofdstuk 22 vers 5

"He sent messengers therefore unto Balaam the son of Beor to Pethor, which is by the river of the land of the children of his people, to call him, saying, Behold, there is a people come out from Egypt: behold, they cover the face of the earth, and they abide over against me...."

Zie je? Het lijkt wel alsof men tijdens het vertalen van de bijbel kozen voor " ah bij de ene tekst zeggen we boodschapper en bij deze tekst noemen we het engelen"
Want in deze vers staat in het Hebreeuws gewoon engelen. Niet dat Balaks engelen bovennatuurlijk waren maar dat ze spreken in naam van...

Ik lees dus nu numeri vers 16:

"And they came to Balaam, and said to him, Thus saith Balak the son of Zippor, Let nothing, I pray thee, hinder thee from coming unto me"

Thus saith , klinkt dat niet bekend?? Dit is in het Hebreeuws hetzelfde term dat Jesaja en al die andere profeten gebruiken " Thus saith the Lord..."

Kort gezegd mensen preken op deze manier. Gods boodschappers spreken op die manier. De engelen spreken op die manier. De bovennatuurlijk engelen spreken op die manier. De satanische engelen spreken op die manier. De profeten spreken op deze manier

En nu pak ik die tekst weer erbij:

"Let nothing, I pray thee, hinder thee from coming unto me"

Wie is die 'me'? Is dat Balak of Jantje of jij?

En dan de volgende vers:

"For I will promote thee unto very great honour, and I will do whatsoever thou sayest unto me: come therefore, I pray thee, curse me this people"

Oke dat is Balak. Net zoals Jesaja en profeten dat ook zoiets zeggen

volgende vers :

"And Balaam answered and said unto the servants of Balak, If Balak would give me his house full of silver and gold, I cannot go beyond the word of the LORD my God, to do less or more."

the Lord MY God ( יהוה) ... Wat? Zijn God is die van Israel?

Verder:

"And Balaam rose up in the morning, and saddled his ass, and went with the princes of Moab"

_O-

Ik moest zo lachen , hij zadelt zijn ass. Oke een (jack) ass is een vrouwelijke ezel en een donkey mannelijk ezel in oud Engels toch? Maar vergeet dat Engels. In het Hebreeuws is het wat duidelijker. Chamor is de mannelijke ezel en athon is de vrouwelijk ezel

Oke dus Balaam gaat op pad

" And Balaam rose up in the morning, and saddled his ass, and went with the princes of Moab. And God's anger was kindled because he went: and the angel of the LORD stood in the way for an adversary (satan) against him. Now he was riding upon his ass, and his two servants were with him.

Sorry ik moet steeds lachen om die ass maar goed. Waarom is God nou boos?? Balaam moest toch meegaan alleen zeggen wat Hij zegt dus niet Balaam's eigen woorden. Dus waar is God zo pissed of over? Mischien omdat Balaam en geld en toch haat had?

Maar goed oh satan stond daar. Verder over de engel en de ezel in spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oke we hebben een pratende slang in Genesis gehad en een pratende ezel nu in Numeri. De enige twee dieren die kunnen spreken in de bijbel

Vers 31 van numeri vind ik best wel interessant :

"Then the LORD opened the eyes of Balaam, and he saw the angel of the LORD standing in the way, and his sword drawn in his hand: and he bowed down his head, and fell flat on his face"

Dus hij buigt voor de satanische engel van God. De satan is geen vijand van God maar van die persoon hier. Hij is van god een boodschapper van God. En gek genoeg aanbid hij (Balaam) de satan. Waarom aanbid hij een engel? Is het niet gek dat Balaam die een waarzegger was en dingen zag maar satan zag hij niet die voor zijn neus stond met een zwaard. Ik blijf het hilarisch vinden.

Maar mischien is deze vers over de vrouwelijke ezel en haar rijder wel bedoeld om mannen meer te laten luisteren naar hun vrouwen? :P

"And it came to pass on the morrow, that Balak took Balaam, and brought him up into the high places of Baal, that thence he might see the utmost part of the people. And Balaam said unto Balak, Build me here seven altars, and prepare me here seven oxen and seven rams"

Waarom gaan ze naar de high places of Baal? En waarom wil Balaam 7 altaren bowen en 7 offers? Balaam moet geweten hebben dat7 belangrijk is. Dus hij gaat naar de aanbidders van Baaal en weet dat nummer 7 belangrijk is voor JHWH. Waarom? Mischein kunnen we antwoord vinden in vers 3 en 4 :

"And Balaam said unto Balak, Stand by thy burnt offering, and I will go: peradventure the LORD will come to meet me: and whatsoever he sheweth me I will tell thee. And he went to an high place. And God met Balaam: and he said unto him, I have prepared seven altars, and I have offered upon every altar a bullock and a ram."

Hij roept JHWH op. En die zegt oke ik doe het wel. Want we zien dat in de volgende hoofdstuk 24 vers 1 en 2:

"And when Balaam saw that it pleased the LORD to bless Israel, he went not, as at other times, to seek for enchantments, but he set his face toward the wilderness. And Balaam lifted up his eyes, and he saw Israel abiding in his tents according to their tribes; and the spirit of God came upon him"

And the spirit of God came upon him. Balaam wilde het telkens zijn manier doen en uiteindelijk gaf hij het op en deed wat God wilde en kreeg hij de goddelijkheid gevoel. God deed eraan mee

"And he took up his parable, and said, Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying, Come, curse me Jacob, and come, defy Israel.How shall I curse, whom God hath not cursed? or how shall I defy, whom the LORD hath not defied?.For from the top of the rocks I see him, and from the hills I behold him: lo, the people shall dwell alone, and shall not be reckoned among the nations. Who can count the dust of Jacob, and the number of the fourth part of Israel? Let me die the death of the righteous, and let my last end be like his!

Interessant dat hij het nummeren van Israel noemt. In Engels en nederlands is het numeri maar in het HEbreeuws bemidbar
Zijn parable is interessant

"And he took up his parable, and said, Balak the king of Moab hath brought me from Aram, out of the mountains of the east, saying, Come, curse me Jacob, and come, defy Israel"

Dus Balaam komt niet van dat gebied maar van Aram. Dus hij was Aramees. Aram is het land van het Aramees. Hoe konden zij JHWH aanbidden? Abraham komt daar uit die buurt , wss hadden mensen geleerd van Abraham en daar achtergebleven. Wellicht was hun geloof in JHWH juist maar hun rituelen niet vanwege het heidendom erom heen

Want er is een incriptie gevonden in Jordanië wat denk ik 10 eeuwen vdj oud is en geschreven in Aramees wat zegt : Balaam zoon van Beor en ze noemen hem : zoon van elohim als een profeet van God en hij zou een soort profetie hebben gedaan.

Dus een niet-Israeliet als profeet. Die voorkomt in de bijbel. Wat doet hij uberhaubt in de boeken van MOzes? Dan de gevonden teksten. Is hij echt? We hebben niet alleen de profetie in de bijbel maar archeologisch bewijs
Het kan dus zijn dat er mensen zijn achtergebleven in het gebied van nu Irak is die al JHWH aanbaden maar door heidendommen allerlei rituelen overgenomen hebben maar wel nog in die JHWH zijn blijven geloven

Dus de 'profetie' in deze hoofdstukken is niet de sprekende ezel. Maar dat God sprak via Balaam. Een man dwingen om te laten spreken omdat God een belangrijke boodschap had voor het volk

Dit lijkt op de Khazaren je weet wel die mongoolse stam die vanuit Centraal Azie in de Russische steppen kwam. Er is een oud verhaal daarover ( waargebeurd of mythe?) En die leider / koning van die stam slachtte alle koeien af omdat hij rechtvaardig wilde zijn. Hij dacht door ze te doden en het te offeren hij rechtvaardig zou zijn. En op een nacht toen hij sliep kwam een engel in zijn droom en die engel zei : je geloof is acceptabel voor Mij maar je acties niet
Zijn intenties waren goed maar hij wist niet wat hij moest doen. En toen ging hij zoeken enzo. En dit verhaal lijkt ook weer op de filistijnse koning uit de Bijbel

enfin verder:

"God is not a man, that he should lie; neither the son of man, that he should repent: hath he said, and shall he not do it? or hath he spoken, and shall he not make it good?"

Inderdaad de beloofte die hij gedaan had aan Abraham en Izaak en Jakob. Die God is geen leugenaar

"He hath not beheld iniquity in Jacob, neither hath he seen perverseness in Israel: the LORD his God is with him, and the shout of a king is among them."

'shout' wat bedoelen ze? T'rua het kan schreeuwen zijn maar het kan ook het blazen van de sjofar zijn. En dat gebeurt ook. Als de koning komt wordt er geblazen. Dat gebeurdt volgens mij in Nederland ook als de koningin komt , of ja nu is er een koning. Tadadaaa tadaaaaaa
En dat betekent de vers. God is aanwezig onder hen en daarom bliezen ze de sjofar : shout dus

"And he took up his parable, and said, Balaam the son of Beor hath said, and the man whose eyes are open hath said"

Dat woord : ' eyes open' is interessant want als je het in het ancient Hebreeuws lichtjes veranderd (shin sin) dan krijg juist : ogen gesloten. Dus als je de dot verkeerd zet krijg je totaal iets anders. Ik herinner mij nog dat er een ruzie of discussie was in die ancient tijd over de shin en sin. Als je 'sh' niet kon uitspreken dan zeiden ze " je bent van die andere stammen" en werd je gedood.
Dus die 'eyes open' kan zo veranderd worden in het Hebreeuws in 'eyes close' als je ietsie pietsie veranderd.

Dus de ogen van Balaam zijn geopend en ziet eindelijk wat hij al dit tijd niet zag. En zag wat God hem liet zien:

"How goodly are thy tents, O Jacob, and thy tabernacles, O Israel!"

Verder naar vers 17

"I shall see him, but not now: I shall behold him, but not nigh: there shall come a Star out of Jacob, and a Sceptre shall rise out of Israel, and shall smite the corners of Moab, and destroy all the children of Sheth."

I shall see him kan ook vertaald worden als i shall see it. Maar wie is die star?? :P Volgens de Joodse geleerden zal dit de messias zijn. Diegene met de staf, een koning iemand die regeert.
Deze vers 17 uit Numeri is dus de eerste messiaanse vers van de bijbel : the Star shall rise out of Jacob. Jesaja spreekt daarover. Openbaring spreekt daarover. Jezus spreekt daarover. Jeej iedereen happy iedereen wacht op die messias. Joden roepen over de komst van messias. Christenen wachten opnieuw op de messias.

maar let eens op dit gaat over Balaam. Een heidense profeet. Dus de eerste messiaanse profetie die we hebben komt uit de mond van een heiden _O-

Het volk Israel ziet het niet maar een heiden ziet het. Een heel bijzonder vers en best wel cool. En om nog verder te gaan. Ooit in het verleden riep iemand een sterrenzoon uit, namelijk Bar Kochba ( = sterrenman). En dit was zoveel jaar na de vernieting van de tempel in het jaar 70 en zij versloegen de Romeinen. Voor de Joden was dat echt wow en zij zagen hem dus als de koning van Israel en zagen hem dus toen als de Messias en zalfden hem met olie en maakten munten met : jij bent de verlossing van Zion

rabbi Akiva kwam naar Kochba toe en zei : jij bent de star van Jakob. En Akiva veranderde zijn naam naar Kochba wat dus zoon van de star betekent of starman/ zoon.
Later mooorde de Romeinen rabbi Akiva door hem levend te villen en werd Kochba gedood en in die gevecht met de Romeinen zouden half miljoen Joden gedood worden en bijna alle Joodse dorpen verwoest worden. Maar ook vele Romeinse forten en Romeinen verloren hun leven en dat wilden ze niet meer laten gebeuren deze Romeinen en veranderden ze de provincie Judea in Palestina om de Joodse identiteit uit te wissen. En vele Joden zagen Kochba dus toch maar niet als de starman immers hij had maar 3 jaar verlossing gebracht en zij zochten naar een koning voor altijd of op zijn minst 1000 jaar

Oke verder naar Numeri:

"And he looked on the Kenites, and took up his parable, and said, Strong is thy dwellingplace, and thou puttest thy nest in a rock"

Deze Kenites hebben niets met Kain te maken he. Dit zal een groep van de 'Midianieten' geweest zijn. Of iig ergens uit die buurt.

En dat is einde van hoofdstuk 24 en gaan we verder naar hoofstuk 25

vers 4:

"And the LORD said unto Moses, Take all the heads of the people, and hang them up before the LORD against the sun, that the fierce anger of the LORD may be turned away from Israel."

Oh my......

vers 5:

"And Moses said unto the judges of Israel, Slay ye every one his men that were joined unto Baalpeor"

Let op Judges. Daar gaat het hierom. Mozes had honderden rechters onder hem. En dan verder :

"And, behold, one of the children of Israel came and brought unto his brethren a Midianitish woman in the sight of Moses, and in the sight of all the congregation of the children of Israel, who were weeping before the door of the tabernacle of the congregation And when Phinehas, the son of Eleazar, the son of Aaron the priest, saw it, he rose up from among the congregation, and took a javelin in his hand; And he went after the man of Israel into the tent, and thrust both of them through, the man of Israel, and the woman through her belly. So the plague was stayed from the children of Israel."

Dit is niet geschikt voor kinderen ;(
pi_158796127
Numeri 25:10 - 30:1

Eigenlijk is Pinchas eeen vreemd woord in de tora. Het Hebreeuws heeft altijd 3 wortel maar Pinchas niet die heeft een 4 letter wortel. Ik heb gehoord dat Pinchas wellicht een buitenlandse naam is. Egyptisch mischien. betekenis van Pinchas in Hebreeuws is niet helemaal duidelijk

Ik lees: Pinchas is een zoon van Eleazar en hij doodt Zimri een medianiet. Volgens de tora zouden de medianitische vrouwen de Israelieten verleiden om hoeren te lopen. En ook tot afgoderij. Pinchas is daarom in woede. Hij gaat naar de tent van Zimri en Kozbi en straft hij hen. God beloont hem. Dit omdat Pinchas ijver toonde voor zijn geloof. De beloning van God was een vredesverbond en geeft zijn nagelsacht het priesterschap tot het einde der tijden.

Mensen vinden het doden wat Pinchas deed niet rechtvaardig, dat Pinchas zomaar lukraak iedereen lijkt af te slachten.

"Toen zeide Mozes tot de rechters van Israël: Een iedere dode zijn mannen (mozes had duizenden van deze rechters), die zich aan Baäl-peor gekoppeld hebben!"

Pinchas was zo'n rechter en deed dus eigenlijk wat Mozes ( de baas) zei. Als er in Nederland wordt gezegd : " alle mensen die door rood rijdt dienen 1500 Euro boete te betalen" dan moeten de rechters dat ook accepteren en diegene deze boete opleggen. Een rechter moet de wet van Nederland toepassen. Of je het mee eens bent als rechter of niet. Pinchas was rechter en moest deze wet volgen. Pinchas had kunnen zeggen " ja maar ik dood die man niet want hij is de leider (rechter) van de mensen" maar hij deed zijn taak als rechter vervullen hij nam het recht niet zelf in handen dus.

Dan krijgen we Kozbi , die prinses is en diegene die de Israelieten verleiden tot hoererij. De naam Kozbi betekent trouwens leugenaar. De vrouwen van Baal-peor wat zij deden was mannen verleiden. Daar is ooit een term voor bedacht trouwens ( flirty fishing )
Later lezen we in de bijbel dat Balaam daarachter zit. Hij gaf de opdracht aan deze vrouwen om de Israelieten te verleiden. Dat is zijn advies en we lezen dat later dat hij wist hoe je de Israelieten kon verslaan namelijk: verleidt ze weg van hun god en gebruik de dames daarvoor.

Numeri 27:
1 Toen naderden de dochteren van Zelafead, den zoon van Hefer, den zoon van Gilead, den zoon van Machir, den zoon van Manasse, onder de geslachten van Manasse, den zoon van Jozef (en dit zijn de namen zijner dochteren: Machla, Noa, en Hogla, en Milka, en Tirza)

Deze 5 namen zijn wel interessant en mooie namen eigenlijk. Zoals ik eerder schreef Kozbi ( die prinses van de Medanieten) betekent leugenaar. Dat gezegd te hebben , de naam Milka betekent prinses hahaha. We gaan van de ene prinses naar de ander blijkbaar. Tirza en betekent mooi.
De eerste 3 namen die genoemt worden hebben allen te maken met dansen : Machla = dansen in een ring ( zoals hava naquila stijl , ancient Israel dans zeg maar dat dansen in een ring) , de naam Noa = wat ook te maken heeft met dansen ( swingen) , en de naam Hogla wat stamt van het woord hoppen zeg maar ( heen en weer hoppen)

Dus er staat kortom als je de namen op volgorde leest: dansen in de ring, swingen en heen en weer hoppen, prinses en mooi
Waarschijnlijk begon Zelafead heen en weer te dansen en te hoppen bij zijn dochters.

Daarna zien we dat Mozes weer geen antwoord weet op een vraag van iemand uit de gemeenschap. En vraagt het antwoord aan God. De vraag gaat over meisjes die land willen krijgen. Stel dat je in die tijd leefden. Je had land , zoals bijna alle Israelieten toen, en je had 2 oudere zussen en 2 jongere zussen, en dan gaat je vader dood dan zou jij alles erven en je zussen helemaal niets noppes. Maar in deze hoofdstuk lees je dat de vrouwen dit niet eerlijk vonden want zij waren met alleen meisje en geen zonen dus waarom mochten zij geen land erfen?
En Mozes reageerde op deze vraag van die meisjes en zegt dat hij het God zou vragen. En God zei ja ze moeten land krijgen. Als er geen zonen zijn moeten vrouwen land erfen.

Verder lees ik:

12 Daarna zeide de HEERE tot Mozes: Klim op dezen berg Abarim, en zie dat land, hetwelk Ik den kinderen Israëls gegeven heb.
13 Wanneer gij dat gezien zult hebben, dan zult gij tot uw volken verzameld worden, gij ook, gelijk als uw broeder Aäron verzameld geworden is;
14 Naardien gijlieden Mijn mond wederspannig zijt geweest in de woestijn Zin, in de twisting der vergadering, om Mij aan de wateren voor hun ogen te heiligen. Dat zijn de wateren van Meriba, van Kades, in de woestijn Zin.


Klopt toch niet? Mozes was de enige uit de gehele bijbel die sprak tot god van aangezicht tot aangezicht. Niet in een droom niet via engelen niet via een soort hallucinatie nee echt recht aan god via gezicht tot gezicht. Waarom had Mozes god niet gehoorzaamd dan? Iets klopt er niet. Als je terug gaat lezen, in Exodus lezen we dat Mozes maar blijft slaan met zijn staf , hij was blijkbaar erg gehecht aan zijn stafje ofzo. En kregen we daarvoor weer te horen dat Mozes een stotteraar was en niet goed kon spreken voor publiek en God zegt dan wel heel leuk " spreek tegen de Israelieten " en "spreek tegen die rots" maar Mozes dacht " doei , ik ga lekker slaan met mijn staf"
Mozes wordt gestraft dus. Best wel psychologische spelletje tussen die god en Mozes

Verder:

15 Toen sprak Mozes tot den HEERE, zeggende:
16 Dat de HEERE, de God der geesten van alle vlees, een man stelle over deze vergadering.
17 Die voor hun aangezicht uitga, en die voor hun aangezicht inga, en die hen uitleide, en die hen inleide; opdat de vergadering des HEEREN niet zij als schapen, die geen herder hebben.
18 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Neem tot u Jozua, den zoon van Nun, een man, in wien de Geest is; en leg uw hand op hem;
19 En stel hem voor het aangezicht van Eleazar, den priester, en voor het aangezicht der ganse vergadering; en geef hem bevel voor hun ogen;
20 En leg op hem van uw heerlijkheid, opdat zij horen, te weten de ganse vergadering der kinderen Israëls.
21 En hij zal voor het aangezicht van Eleazar, den priester, staan, die voor hem raad vragen zal, naar de wijze van Urim, voor het aangezicht des HEEREN; naar zijn mond zullen zij uitgaan, en naar zijn mond zullen zij ingaan, hij, en al de kinderen Israëls met hem, en de ganse vergadering.
22 En Mozes deed, gelijk als de HEERE hem geboden had; want hij nam Jozua, en stelde hem voor het aangezicht van Eleazar, den priester, en voor het aangezicht der ganse vergadering.
23 En hij leide zijn handen op hem, en gaf hem bevel; gelijk als de HEERE door den dienst van Mozes gesproken had.


Mozes had de hoogste autoriteit. Die zat aan de top. Die sprak tot god. En nu werd het overgedragen aan Jozua, maar Jozua spreekt niet met god van gezicht tot gezicht en daarom moest vragen over schrift uitleg dus aan de rechters van Urim voorstellen. Dit is zo'n beetje de sleutel van de bijbel overigens. Even terug naar Exodus:

Gij zult ook in den borstlap des gerichts de Urim en de Thummim zetten, dat zij op het hart van Aäron zijn, als hij voor het aangezicht des HEEREN ingaan zal; alzo zal Aäron dat gericht der kinderen Israëls geduriglijk op zijn hart dragen, voor het aangezicht des HEEREN.

En toen Aharon stierf werd Eleazar zijn vervanger. En dat staat precies hetzelfde in numeri 27:21

21 En hij zal voor het aangezicht van Eleazar, den priester, staan, die voor hem raad vragen zal, naar de wijze van Urim, voor het aangezicht des HEEREN; naar zijn mond zullen zij uitgaan, en naar zijn mond zullen zij ingaan, hij, en al de kinderen Israëls met hem, en de ganse vergadering.

Hoewel Joshua een profeet is en de hoogste autoriteit had gekregen van Mozes en de leiding had , moest hij nog altijd alles vragen aan de Urim of Thummim als hij de geschriften niet wist uit te leggen. En dat gaan we ook terug zien in Deuteronomium hoofdstuk 17

En gij zult komen tot de Levietische priesters, en tot den rechter, die in die dagen zijn zal; en gij zult ondervragen, en zij zullen u de zaak des rechts aanzeggen.

Dit is heel belangrijk om te snappen want dit is het hele bijbelse systeem. Ze moesten naar de Levieten en de hoge priester. Maar de hoge priester zelf moest ook aan de Levieten vragen en de Urim of Thummim als het om de interpretatie van geschriften ging. Zo was het systeem. Maar er gebeurde iets ? Zo'n paar duizend jaar geleden kwamen geleerden en die zeiden " we hebben geen hoge priester en Urim of Thummim en nemen zelf de autoriteit en je moet ons opvolgen" Deze geleerden beriepen zich op dezelfde tekst van Deuteronium en naar Ezra 2 gaat over kohanim die niet konden bewijzen dat ze priesters waren en vroegen af wat ze nu moesten doen :

Dezen zochten hun register, onder degenen, die in het geslachtsregister gesteld waren, maar zij werden niet gevonden; daarom werden zij als onreinen van het priesterdom geweerd. En Hattirsatha zeide tot hen, dat zij van de heiligste dingen niet zouden eten, totdat er een priester stond met urim en met thummim.

Maar er was geen priester met Urim en Thummim in de 2e tempel periode en daarom zeiden deze geleerden " we wachten op die priester".

En lezen we verder in de bijbel komt er een profetie : " Israël nu is vele dagen geweest zonder den waren God, en zonder een lerenden priester, en zonder de wet" En Jesaja zal daar later ook nog over spreken

Om terug te komen op urim thummim we weten niet wat het precies is maar in de vroegere geschriften zeggen ze dat er twee namen in dat borstschild zat en dat gaf dan goddelijk kracht of profetische kracht ( en licht). Lijkt beetje op dat mythische verhaal van golem. In Joodse geschriften is daar een connectie tussen.

De urim of thummim is een legende en we zien het trouwens terug in het embleem van Yale universiteit. Het staat in het Hebreeuws en daarboven iets in het latijns : Lux et Veritas ,licht en waarheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')