abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152050857
NWS / Ouders Amsterdam mogen school eigen kinderen niet meer kiezen.
quote:
Onderwijs

In Amsterdam mogen ouders niet meer zelf een basisschool kiezen. De computer verdeelt de kleuters over de scholen in de buurt. Doel: het tegengaan van segregatie. „Ik hang nu regelmatig met blaffende ouders aan de lijn.”

Maud Nelissen heeft sinds kort weleens verdrietige ouders op de stoep. Ze hebben dan gehoord dat hun kind is afgewezen op de Openluchtschool waar zij directeur is. En ook op de andere basisscholen in de buurt. Dat heeft de computer bepaald. Op de Olympiaschool en de Eloutschool vlakbij is nog plek, zegt directeur Nelissen dan. Maar daar wordt vaak gevochten op het schoolplein, zeggen die ouders. Ze trekken vervolgens 13.000 euro uit voor een plek op de British School.

De vrijheid van onderwijs is dit jaar vrijwel afgeschaft in Amsterdam. Niet de ouders, niet de schooldirecteur maar de computer bepaalt naar welke school iedere Amsterdamse kleuter gaat. In de eerste loting werden onlangs 84 kleuters uitgeloot op alle scholen die ze hadden opgegeven. 96 procent werd geplaatst op één van de top drie scholen die ze hadden opgegeven.

Witte vlucht

Het plan was jaren in de maak. Doel van prominente Amsterdamse PvdA’ers, zoals oud-wethouders Lodewijk Asscher en Ahmed Aboutaleb, was om etnische segregatie op basisscholen in gemengde wijken tegen te gaan. In witte wijken zijn de meeste scholen wit, in zwarte wijken zwart – daar is weinig aan te doen. Maar in 2008 bleek dat ook in gemengde woonwijken, zoals Oud-West, de Pijp, IJburg en Noord, de basisscholen vaak niet gemengd zijn: de ene school is zwart (ruim 75 procent ‘allochtone’ kinderen), de andere school wit. En de zogeheten ‘witte vlucht’ bestaat al lang: sommige autochtone ouders fietsen elke ochtend naar een andere buurt om daar naar een ‘goeie’, vaak witte, school te gaan. Allochtone ouders doen dat amper.

Nu kan dat niet meer. Elk gezin moet de acht dichtstbijzijnde scholen opgeven aan het systeem en daar een rangorde in aanbrengen. Op die scholen heeft het kind voorrang; op scholen buiten de buurt is het kind kansloos omdat daar de kinderen uit díe buurt voorrang hebben. De computer koppelt de oudste kleuter aan de vrijvallende plekken bij die acht scholen. Broertjes en zusjes volgen de oudste en krijgen voorrang.

„Ik hang nu soms uren met boze ouders aan de lijn”, zegt de mevrouw van de leerling-administratie van de populaire Nicolaas Maesschool in Zuid. „Die zijn boos omdat hun eerste kind niet op onze school is geplaatst. Ik zeg dan: u kunt blaffen tot u een ons weegt, maar ík kan de afwijzing niet veranderen. Dat doet de computer.”

Niet alleen ouders waren altijd vrij om een school te kiezen. Scholen mochten op grond van de vrijheid van onderwijs ook kinderen selecteren. Openbare scholen niet, de rest wel. Menno van de Koppel van de Amsterdamse Onderwijs Consumenten Organisatie: „Het was nooit te bewijzen, maar allochtonen die naar een witte school wilden, vertelden weleens dat ze te horen kregen dat de school vol was terwijl de witte buurvrouw wel een plek kreeg. Dát kan niet met de computer. Die selecteert blind.”

Er waren ook subtielere mechanismen voor uitsluiting, vertelt Van de Koppel. „Voor sommige geliefde scholen wisten ouders bij wijze van spreken dat ze op dinsdag drie keer moesten kloppen op de achterdeur. Alle andere ouders wisten dat niet.”

Populaire scholen verwijzen bovengemiddeld veel kinderen naar het vwo, hebben vaak steun van actieve ouders en weinig ‘probleemleerlingen’. De ‘conceptscholen’ – Montessori, Jenaplan, Dalton, Openlucht – behoren veelal tot die populaire scholen. Maar ze hebben weinig plekken, verzucht directeur Nelissen van de Openluchtschool. „Wij hebben er maar 30 per jaar waarvan er soms 15 opgaan aan broertjes en zusjes.”
Verdeling van schaarste

Voordeel van het nieuwe systeem is dat scholen weten waar ze aan toe zijn. Alle aanmeldingen staan geregistreerd op één plek. Voorheen schreven ouders het kind als baby al in op soms wel vier scholen. Werd het kind ergens toegelaten, dan vielen er elders gaten. 75 procent van de basisscholen wíl juist elk kind aannemen – zij hebben ze nodig. Het grote gevecht van mondige ouders draait om slechts een kwart van de scholen. Het is verdeling van schaarste, zegt Van de Koppel.

Judith Fischer heeft drie kinderen op een populaire Jenaplanschool in Noord, het armste stadsdeel van de hoofdstad. De leerlingen komen nu nog uit heel Noord omdat hun ouders graag Jenaplan wilden; 60 procent van de ouders heeft Nederlands als eerste taal, de rest niet. Er wordt veel van ouders gevraagd, vertelt Fischer. „Vanaf groep 3 lees je elke ochtend 20 minuten met je kind op school.”

In het nieuwe systeem krijgen alleen kinderen uit de buurt een plek op deze school en laat die buurt nou sociaal-economisch zwak zijn. Fischer: „Het karakter van een conceptschool verdwijnt wanneer ouders het onderwijsconcept niet helpen uitdragen.” Het voedingsgebied (de buurt) voor conceptscholen wordt nu te klein, vindt zij. Andersom zullen zwakke scholen en zwarte scholen die toevallig in een rijkere wijk staan vanzelf ook mondige gezinnen binnenkrijgen die zich met de school bemoeien.

Het liberale D66-VVD-college (en SP) heeft dit PvdA-plan overgenomen. In hun verkiezingsprogramma’s hamerden ze vorig jaar nog op vrijheid. Zij zouden zich juist níet inspannen om segregatie tegen te gaan.

http://www.nrc.nl/handels(...)witte-school-1491891
Die witte vlucht gaat door dit soort plannetjes alleen nog maar erger worden, totdat Amsterdam een zwarte stad is. Wie wil zijn eigen kind nou een zwarte school aandoen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152050947
Triest je mag toch wel zelf kiezen we leven in een vrij land ?!?!

Dan moeten ze ook alle geloof-scholen afschaffen als ze dit doen.
Dus geen christelijke / islamitische scholen meer. (wat ze sowiezo al moeten doen, maar dan wel dat je mag kiezen uiteraard)
  zondag 26 april 2015 @ 22:10:07 #3
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_152054967
Wat een onzin weer. :')
Je zou maar een blank kind hebben, en die wordt door de computer naar een zwarte school gestuurd vol met Marokkanen,Turken, en Antillianen.
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
pi_152055202
Ik vond deel I beter.
pi_152055369
PvdA plannetje, wat een verrassing...
Willen ouders niet meewerken, dan forceren we het gewoon.
We wachten op het staatsbezoek van Kim Jong-un.
Racist
  zondag 26 april 2015 @ 22:22:30 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_152055445
Ik kan er niet bij dat D66 en VVD dit ingevoerd hebben. Inderdaad wat je zegt, dit zorgt alleen maar voor meer segregatie. Kwamen eerst de witte kinderen nog in de zwakke wijk, nu gaan mensen witte wijken uitzoeken voor de kinderen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 26 april 2015 @ 23:12:13 #7
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_152057458
Ben wel benieuwd of ouders dit gaan pikken, kan mij voorstellen dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is.
There is only one religion
pi_152057500
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 22:22 schreef speknek het volgende:
Ik kan er niet bij dat D66 en VVD dit ingevoerd hebben. Inderdaad wat je zegt, dit zorgt alleen maar voor meer segregatie. Kwamen eerst de witte kinderen nog in de zwakke wijk, nu gaan mensen witte wijken uitzoeken voor de kinderen.
Een goed punt.
#NoDAPL
pi_152057524
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 22:20 schreef Toga het volgende:
PvdA plannetje, wat een verrassing...
Nee! VVD en D66!
#NoDAPL
  zondag 26 april 2015 @ 23:15:32 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152057563
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee! VVD en D66!
Echte liberalen, je herkent ze meteen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152057567
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee! VVD en D66!
Plannetje PvdA, doorgevoerd door VVD en D66, je hebt de OP toch wel gelezen?
Racist
pi_152057844
Ze moeten niet zo dom met kinderen gaan schuiven maar al die pauperscholen met spoed reorganiseren: upgraden naar het model van Eric van 't Z. of een legerachtig werkkamp voor zijn afvallers.
  maandag 27 april 2015 @ 00:17:58 #13
410149 Dik_Troll
Niet de dunne
pi_152059342
Kortom, als je niet het risico wilt lopen dat je kind op een zwarte school komt (en waarom zou je dat willen?) is het dus zaak de stad met dat achterlijke systeem tijdig de rug toe te keren.

Als dát is wat ze willen in Amsterdam...
pi_152060681
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 23:26 schreef 11en30 het volgende:
Ze moeten niet zo dom met kinderen gaan schuiven maar al die pauperscholen met spoed reorganiseren: upgraden naar het model van Eric van 't Z. of een legerachtig werkkamp voor zijn afvallers.
De naam Eric van 't Zelfde wordt regelmatig genoemd. Laat ik nu toevallig les van hem gehad hebben. Een weinig geschikte docent, ordeproblemen in de les, een uiterst linkse man, vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Hitler.

Zijn methode is simpel. Schop alle ruziezoekers en slechtpresterenden eruit en verkoop het aan de media als een 'superschool'. Ik ben benieuwd hoe dit op de langere termijn gaat, want echt kundig is deze man niet.
pi_152061026
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 01:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De naam Eric van 't Zelfde wordt regelmatig genoemd. Laat ik nu toevallig les van hem gehad hebben. Een weinig geschikte docent, ordeproblemen in de les, een uiterst linkse man, vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Hitler.

Zijn methode is simpel. Schop alle ruziezoekers en slechtpresterenden eruit en verkoop het aan de media als een 'superschool'. Ik ben benieuwd hoe dit op de langere termijn gaat, want echt kundig is deze man niet.
Foute vent, jammer, maar hij heeft het met deze school wel goed gedaan imo en die linkse connecties kunnen goed van pas komen om de vernieuwing er snel door te krijgen.

Ruziezoekers moet je ook niet tegen heug en meug in op dure leerplekken willen houden.Zet die maar aan het werk in steenkolenmijnen, dat ze om 19 uur totaal afgemat in slaapcoma vallen.
pi_152061088
En weer een stukje vrijheid weg. Langzaam maar zeker mogen we niks meer en moeten we alles. Ik woon gelukkig niet in de verloederde stad maar ik denk dat de Amsterdammers die dit aangaat er goed aan doen om die stad te verlaten. Ik zou het mijn kinderen nooit aandoen om ze op een zwarte school te stoppen. Alleen die mentaliteit op schoolplein al, bah.

De oprukkende regel en bemoeizucht van de NL en Europese politiek is walgelijk. Ze zien ons echt als het achterlijke gepeupel dat dag en nacht gestuurd moet worden. Als deze bemoeizucht met steeds meer nieuwe regeltjes en wetten nog 20 jaar doorgaat dan moeten we straks nog naar Amerika vluchten waar men vrijheidsprincipe wel weet te waarderen en te behouden.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_152061160
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 01:23 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Foute vent, jammer, maar hij heeft het met deze school wel goed gedaan imo en die linkse connecties kunnen goed van pas komen om de vernieuwing er snel door te krijgen.

Ruziezoekers moet je ook niet tegen heug en meug in op dure leerplekken willen houden.Zet die maar aan het werk in steenkolenmijnen, dat ze om 19 uur totaal afgemat in slaapcoma vallen.
Het is een man die het oprecht goed meent, alleen, naar ik vermoed, narcistische trekken heeft. Ik hoorde van iemand die in een project met hem samen wilde werken. Hij zei dat er met Van 't Zelfde niet samen te werken valt.

Zijn school heeft nu een slagingspercentage van 100%, als je mensen die onvoldoende niveau hebben een klas of niveau lager zet, is dat inderdaad te halen.
pi_152062480
Laatste pagina's gingen alleen maar over Bram van Loon en zijn idealen. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_152063736
Vechtende leerlingen op het schoolplein: goeie oefening voor wat er nog komen gaat in Nederland, dus dat zou mijn bezwaar niet zijn. Er zal toch wel een zekere veiligheid gegarandeerd zijn. Qua lessen zou het een oplossing kunnen zijn om goeie leerlingen een beetje apart te houden zodat ze niet te veel achter gaan lopen door de leerlingen die het niet kunnen behappen.

Dus: als het niet anders kan, zorg er dan in elk geval voor dat goede leerlingen in geen geval de dupe worden en maak van een nadeel een voordeel.
pi_152064934
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 01:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is een man die het oprecht goed meent, alleen, naar ik vermoed, narcistische trekken heeft. Ik hoorde van iemand die in een project met hem samen wilde werken. Hij zei dat er met Van 't Zelfde niet samen te werken valt.

Zijn school heeft nu een slagingspercentage van 100%, als je mensen die onvoldoende niveau hebben een klas of niveau lager zet, is dat inderdaad te halen.
Het zegt natuurlijk niks als 1 persoon niet met iemand samen kan werken. Sowieso is samenwerken meer iets voor volgers dan voor vernieuwers. Verandering levert altijd wrijving en conflicten op.

Het komt er eigenlijk op neer dat je de kinderen helpt losweken van hun achterlijke thuisfront. Zo vroeg mogelijk, zo veel mogelijk en zo lang mogelijk bij hun faalouders vandaan houden en de kansen bieden die elitekindertjes ook krijgen. Pakken ze hun kans niet dan vallen ze gewoon uit de doelgroep. Graag of niet. Er zijn vast wel weer andere idealisten die het leuk vinden om met de afvallers aan de slag te gaan maar we moeten echt eens ophouden met alles en iedereen altijd maar aan de zwakste schakel aan te passen.

De oplossing is dus niet om elite-ouders te dwingen hun kinderen op slechte scholen te plaatsen om daar de verzwarting tegen te gaan maar om kinderen uit de slechte wijken die hun kansen wel willen pakken goede scholen te geven.
pi_152068153
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 10:54 schreef 11en30 het volgende:
Het zegt natuurlijk niks als 1 persoon niet met iemand samen kan werken. Sowieso is samenwerken meer iets voor volgers dan voor vernieuwers. Verandering levert altijd wrijving en conflicten op.
Het ging over de samenwerking met andere schoolbesturen. Van 't Zelfde gedroeg zich dictatoriaal en wilde geen enkel compromis sluiten. Ook geen enkel respect voor de ervaren basisschoolleerkracht of voor de onwetende ouders van betrokken leerlingen.

Het is jammer, want er is inderdaad veel ruimte voor verbetering.
pi_152068899
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 12:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het ging over de samenwerking met andere schoolbesturen. Van 't Zelfde gedroeg zich dictatoriaal en wilde geen enkel compromis sluiten. Ook geen enkel respect voor de ervaren basisschoolleerkracht of voor de onwetende ouders van betrokken leerlingen.

Het is jammer, want er is inderdaad veel ruimte voor verbetering.
Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen. _O-
  maandag 27 april 2015 @ 13:24:07 #23
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_152069108
Kindsoldaatjes om het multiparadijs te bewerkstelligen. Blij dat ik er niet woon!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_152069349
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 13:18 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen. _O-
Het is ook keuzes maken. Je kan overleg zien als oeverloos gelul van andersdenkenden, vast houden aan je principes en vervolgens niets bereiken. Je kan echter ook proberen samen te werken, er samen beter uit te komen.

Van 't Zelfde wil een basisschool koppelen aan zijn school (een basisschool hebben, om zijn woorden te gebruiken). Onderwijs vanaf je tweede tot je achttiende (ook daar zet ik vraagtekens bij), hiervoor had hij dus een andere school nodig. Dan is het toch vreemd dat je denkt over deze nieuwe school wel even de baas te kunnen spelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 27-04-2015 13:39:01 ]
pi_152069395
Ik ben zelf slachtoffer van het zien op een zwarte geweest, wil dat mijn kinderen niet aandoen. Met name zo min mogelijk moslims,aangezien mijn dochters dan ineens minderwaardig zijn. Want dat is mijn ervaring met zo'n school. Als blank atheïstisch kind ben je een ongelovige hond, als meisje komt daar nog iets als hoer of sLet achter.

Nee,heropvoeding van de ouders ipv dit soort bullshit.laat de kwaden lijden Onder hun eigen gedrag ipv de goeden die onder de kwaden moeten lijden.
Whatever...
  maandag 27 april 2015 @ 13:34:09 #26
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_152069501
Eén van de rechten van de mens is het recht op zelfbeschikking. Ik wil wel eens weten hoe A'dam dit beleid denkt te kunnen rechtvaardigen? In mijn ogen is dit een directe schending van dat recht.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  maandag 27 april 2015 @ 13:35:30 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152069550
Ik heb als kind op een school gezeten waar de eerste migrantenkinderen ook op kwamen begin jaren 70. Niets mis met die school, was leuk en prettig onderwijs. Door een verhuizing kwam ik daarna terecht op een roomblank dorpsschooltje waar je school en cito resultaten er niet toe deden, de bovenmeester bepaalde het schooladvies op basis van wat je vader voor een beroep had.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 april 2015 @ 13:37:05 #28
346939 Janneke141
pi_152069615
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb als kind op een school gezeten waar de eerste migrantenkinderen ook op kwamen begin jaren 70. Niets mis met die school, was leuk en prettig onderwijs. Door een verhuizing kwam ik daarna terecht op een roomblank dorpsschooltje waar je school en cito resultaten er niet toe deden, de bovenmeester bepaalde het schooladvies op basis van wat je vader voor een beroep had.
Goed systeem was dat.
pi_152069846
Uit de 8 dichtstbijzijnde scholen kan je de 3 beste kiezen, waarbij er dan 96% kans is dat je kind op die school komt. Daarbij zijn er dus nog een aantal scholen die niet eens met dit gedoe meedoen en waar je als ouder nog steeds lekker kan lopen hielenlikken.

Ik zie het probleem niet zo. Maar ja, ik hoef dan ook niet per se in Amsterdam te wonen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_152071949
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 13:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is ook keuzes maken. Je kan overleg zien als oeverloos gelul van andersdenkenden, vast houden aan je principes en vervolgens niets bereiken. Je kan echter ook proberen samen te werken, er samen beter uit te komen.

Van 't Zelfde wil een basisschool koppelen aan zijn school (een basisschool hebben, om zijn woorden te gebruiken). Onderwijs vanaf je tweede tot je achttiende (ook daar zet ik vraagtekens bij), hiervoor had hij dus een andere school nodig. Dan is het toch vreemd dat je denkt over deze nieuwe school wel even de baas te kunnen spelen.
Blijkbaar is het zijn keuze om een schooltje te zoeken dat aan wil sluiten bij zijn concept en niet om al samenwerkend ergens in het midden uit te komen met weer een andere visie.

Maar goed, ik ken die hele vent niet en vind z'n vergelijking van Pim F. (als dat waar is) ernstig fout dus ga hem zeker niet verdedigen. Het zal best een lompe asshole zijn.
pi_152074553
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 15:04 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Blijkbaar is het zijn keuze om een schooltje te zoeken dat aan wil sluiten bij zijn concept en niet om al samenwerkend ergens in het midden uit te komen met weer een andere visie.

Maar goed, ik ken die hele vent niet en vind z'n vergelijking van Pim F. (als dat waar is) ernstig fout dus ga hem zeker niet verdedigen. Het zal best een lompe asshole zijn.
Dat samengaan met de basisschool is dan ook van de baan. Het viel me alleen op. Eric van 't Zelfde wordt bewierookt en ''held'' genoemd, terwijl ik hem een beetje meegemaakt heb en een hele andere indruk heb.
pi_152077102
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 10:54 schreef 11en30 het volgende:
Het komt er eigenlijk op neer dat je de kinderen helpt losweken van hun achterlijke thuisfront. Zo vroeg mogelijk, zo veel mogelijk en zo lang mogelijk bij hun faalouders vandaan houden en de kansen bieden die elitekindertjes ook krijgen. Pakken ze hun kans niet dan vallen ze gewoon uit de doelgroep. Graag of niet.
Bot gezegd is dat het beste wat je kan doen om kinderen uit de lagere sociale klasses te verheffen.

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 13:18 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Eens.
#NoDAPL
pi_152077396
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 15:04 schreef 11en30 het volgende:
Het is afhankelijk van de context waarin zowel PF als AH worden besproken. Als je bijvoorbeeld populisme en demagogie wil bespreken dan kan ik me voorstellen dat beide namen in je opkomen. Dat wil niet zeggen dat je stelt dat PF een tweede AH is. Je zou denken dat dit logisch is maar zoiets blijkt voor veel mensen niet zo logisch te zijn.
#NoDAPL
pi_152077588
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2015 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Wie wil zijn eigen kind nou een zwarte school aandoen?
Blijkbaar genoeg ouders die dat niet erg vinden.
ROBODEMONS..................|:(
pi_152077807
quote:
11s.gif Op maandag 27 april 2015 19:12 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Blijkbaar genoeg ouders die dat niet erg vinden.
Laat ik het zo zeggen, een verantwoordelijke ouder kiest die school van alle scholen die bereid zijn om het kind aan te nemen die het beste onderwijs biedt. Daarnaast moet een school natuurlijk een veilig klimaat bieden (essentieel voor goed onderwijs). Normaal gesproken is dat niet een van de zwarte scholen in de buurt. Het niveau van de medeleerlingen is allesbepalend op een lage school. Het zal vast niet politiek correct zijn om het hardop te zeggen maar in de wijken waarin die zwarte scholen staan ligt het niveau gemiddeld lager. Het zijn wijken met meer armoede, lager opgeleide ouders etc.

Het geforceerd plaatsen van kaukasische kinderen op een zwarte school is geen oplossing, het zet naar mijn mening meer zoden aan de dijk als je elke school een quotum geeft, bijv. maximaal het percentage allochtonen van die specifieke groepen (bijvoorbeeld Antillianen, Marokkanen, Turken en Surinamers, de groepen allochtonen die achtergesteld zijn) in heel de stad + 10% of zo. Dit zal ongetwijfeld politiek gevoeliger liggen en juridisch lastiger uit te werken zijn.
#NoDAPL
pi_152078235
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, een verantwoordelijke ouder kiest die school van alle scholen die bereid zijn om het kind aan te nemen die het beste onderwijs biedt. Daarnaast moet een school natuurlijk een veilig klimaat bieden (essentieel voor goed onderwijs). Normaal gesproken is dat niet een van de zwarte scholen in de buurt. Het niveau van de medeleerlingen is allesbepalend op een lage school. Het zal vast niet politiek correct zijn om het hardop te zeggen maar in de wijken waarin die zwarte scholen staan ligt het niveau gemiddeld lager. Het zijn wijken met meer armoede, lager opgeleide ouders etc.

Het geforceerd plaatsen van kaukasische kinderen op een zwarte school is geen oplossing, het zet naar mijn mening meer zoden aan de dijk als je elke school een quotum geeft, bijv. maximaal het percentage allochtonen van die specifieke groepen (bijvoorbeeld Antillianen, Marokkanen, Turken en Surinamers, de groepen allochtonen die achtergesteld zijn) in heel de stad + 10% of zo. Dit zal ongetwijfeld politiek gevoeliger liggen en juridisch lastiger uit te werken zijn.
Je weet dat die 'zwarte' kinderen ook gewoon ouders hebben. Waarom plaatsen zij hun kinderen niet op een witte school?
pi_152078385
quote:
12s.gif Op maandag 27 april 2015 19:39 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Je weet dat die 'zwarte' kinderen ook gewoon ouders hebben. Waarom plaatsen zij hun kinderen niet op een witte school?
Dat moet je aan hen vragen!
#NoDAPL
pi_152078407
quote:
12s.gif Op maandag 27 april 2015 19:39 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Omdat het een groot deel daadwerkelijk nauwelijks interesseert. Wat natuurlijk ook mede oorzaak is van het probleem.
pi_152078626
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen goed Nederlands te leren.
  maandag 27 april 2015 @ 19:56:17 #40
45206 Pietverdriet
pi_152078749
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 19:51 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen snel Nederlands te leren.
De vraag is wat je test in IQ testen. Een flink deel is bv het volgende. Je ziet een plaatje van twee mensen op een tennisbaan, zonder net. De vraag is wat ontbreekt hier. Iemand die nog nooit een tennisbaan heeft gezien zal het antwoord niet weten. Is deze persoon daardoor minder intelligent?
Dit is een voorbeeld ter illustratie
pi_152078852
Weer een hele goede reden om ver uit de Randstad te blijven!
  maandag 27 april 2015 @ 20:00:37 #42
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_152078862
quote:
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen goed Nederlands te leren.
Dat is wel funest voor laatbloeiers denk ik. Als je het systeem al zo inricht vanaf de basisschool werkt dat enorm stigmatiserend. Ik ken meerdere mensen die via mavo-havo-hbo-universiteit heel goed terecht gekomen zijn. Vraag me af of dat in het systeem wat je voorstelt nog gaat lukken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_152079092
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:00 schreef nixxx het volgende:

[..]

Dat is wel funest voor laatbloeiers denk ik. Als je het systeem al zo inricht vanaf de basisschool werkt dat enorm stigmatiserend. Ik ken meerdere mensen die via mavo-havo-hbo-universiteit heel goed terecht gekomen zijn. Vraag me af of dat in het systeem wat je voorstelt nog gaat lukken.
Het systeem wat je nu hebt, waarin iedereen wordt meegetrokken naar het laagste niveau, is helemaal funest voor de kenniseconomie. Slimme kinderen worden nu gedwongen in klassen te zitten met kinderen die nog nauwelijks Nederlands spreken.
Ik zie het in de hele maatschappij, het achtuurjournaal wordt nu voorgelezen alsof het het jeugdjournaal is. Alles en iedereen wordt benaderd alsof we een domme allochtoon zijn.
Je moet mensen juist optrekken naar een hoger niveau in plaats van alles naar het domste niveau te trekken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie1 op 27-04-2015 21:17:22 ]
pi_152079141
quote:
Omdat je IQ veel breder moet zien. Een IQ-test bestaat uit een verbaal en een symbolisch gedeelte.
Ik wil mijn kind dan wel op de 110+ IQ school, maar niet in een klas met taalzwakkere leerlingen hoor!
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_152079193
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:10 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Omdat je IQ veel breder moet zien. Een IQ-test bestaat uit een verbaal en een symbolisch gedeelte.
Ik wil mijn kind dan wel op de 110+ IQ school, maar niet in een klas met taalzwakkere leerlingen hoor!
Als je uitgaat van het taalzwakkere kind, stimuleer je ouders niet om hun kinderen Nederlands te leren.
  maandag 27 april 2015 @ 20:12:56 #46
45206 Pietverdriet
pi_152079203
Je kan trouwens trainen op iq testen, twee weken intensief trainen en je scoort beduidend hoger.
pi_152079218
Selecteer dan op ontwikkeling, dat kun je breed meten.
  maandag 27 april 2015 @ 20:21:25 #48
45206 Pietverdriet
pi_152079456
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:09 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Het systeem wat je nu hebt, waarin iedereen wordt meegetrokken naar het laagste niveau, is helemaal funest voor de kenniseconomie. Slimme kinderen worden nu gedwongen in klassen te zitten met kinderen zitten die nog nauwelijks Nederlands spreken.
Ik zie het in de hele maatschappij, het achtuurjournaal wordt nu voorgelezen alsof het het jeugdjournaal is. Alles en iedereen wordt benaderd alsof we een domme allochtoon zijn.
Je moet mensen juist optrekken naar een hoger niveau in plaats van alles naar het domste niveau te trekken.
Heel waar, maar ook heel Nederlands. NOS journaal is idd een zeer goed voorbeeld van de steeds verdergaande debilisering. Als ik het eens kijk (hoogst zelden) moet ik mijn schoenen laten verzolen omdat mijn tenen zo krom gaan staan.
Ik zie ze nog de jaarcijfers van ahold behandelen, nieuwslezer spreekt met correspondent voor de AH in Baarn via Sat Link die ook daar met klanten spreekt.
pi_152079470
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:12 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Als je uitgaat van het taalzwakkere kind, stimuleer je ouders niet om hun kinderen Nederlands te leren.
Vaak zit er een (klein) verschil tussen de uitslag van het verbale deel en van het symbolische deel van de test.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_152079538
quote:
Ah nice, levens bepalende testen bij kleuters. Klinkt als een geweldig idee.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_152080129
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Ah nice, levens bepalende testen bij kleuters. Klinkt als een geweldig idee.
Sociale mobiliteit is weer laag (die krijg je alleen tijdelijk hoog door fundamenteel andere keuzes), dus feitelijk ligt al erg veel vast bij de aanvang van je leven.

Het op een hoop gooien van kinderen en daar een computer op los laten maakt dat niet anders.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152080654
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sociale mobiliteit is weer laag (die krijg je alleen tijdelijk hoog door fundamenteel andere keuzes), dus feitelijk ligt al erg veel vast bij de aanvang van je leven.

Het op een hoop gooien van kinderen en daar een computer op los laten maakt dat niet anders.
Het gaat er natuurlijk vooral om dat je kinderen uit alle groepen alle mogelijke ontwikkelingskansen geeft, dus dat je ervoor zorgt dat:
- ieder kind goed onderwijs krijgt vanaf dat hij/zij een peuter is (in Nederland nog een taboe, in veel andere landen vanzelfsprekend)
- ieder kind steeds naar een hoger onderwijsniveau kan wanneer hij hiervoor klaar is
- er geen financiële drempels zijn om een hoger diploma te halen. Het is duidelijk dat we op dit punt veel terrein hebben verloren. Wat betreft de sociale mobiliteit is dit het punt waar ik me het meeste zorgen over maak.

Tot ergens in de jaren 60 kregen veel kinderen niet de kans om zich te ontwikkelen wegens de hoge financiële drempels, in normale gezinnen was er slechts budget voor 1 kind om te studeren, een mms of zo kon nog wel voor een ander kind maar dan hield het op, bedenk dat veel gezinnen toen bestonden uit een groter aantal kinderen: 5-7 was nog normaal. Die financiële drempels verdwenen in de jaren 60 en 70, hierdoor konden mensen die onterecht in een te lage klasse zaten zich opwerken. Sinds de jaren 90 zijn de financiële drempels weer fors toegenomen (in de jaren 80 ook al een beetje maar nog niet dusdanig dat het een probleem was) en in de jaren 0 en 10 zijn die financiële drempels nog hoger geworden. Denk aan het moeten betalen van lesgeld voor het middelbare onderwijs als je 18+ bent (daarom is de Rutte-regeling er gekomen), het sterk gestegen collegegeld, het extreem hoge verhoogde collegegeld (instellingstarief) en de sterk versoberde studiefinanciering.
#NoDAPL
pi_152080797
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het gaat er natuurlijk vooral om dat je kinderen uit alle groepen alle mogelijke ontwikkelingskansen geeft, dus dat je ervoor zorgt dat:
- ieder kind goed onderwijs krijgt vanaf dat hij/zij een peuter is (in Nederland nog een taboe, in veel andere landen vanzelfsprekend)
- ieder kind steeds naar een hoger onderwijsniveau kan wanneer hij hiervoor klaar is
- er geen financiële drempels zijn om een hoger diploma te halen. Het is duidelijk dat we op dit punt veel terrein hebben verloren. Wat betreft de sociale mobiliteit is dit het punt waar ik me het meeste zorgen over maak.
Het probleem bij zwarte scholen ligt met name bij achterstand van leerlingen bij aanvang van de scholing en wat ze aan ondersteuning van thuis krijgen... Althans, zo is mij dat verteld.

Dat is op zich heel sneu, maar dat los je niet op als overheid.
pi_152080975
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het probleem bij zwarte scholen ligt met name bij achterstand van leerlingen bij aanvang van de scholing en wat ze aan ondersteuning van thuis krijgen... Althans, zo is mij dat verteld.

Dat is op zich heel sneu, maar dat los je niet op als overheid.
Dat klopt, afgaande op wat ik heb begrepen, en juist daarom zou ik bepaalde scholen in bepaalde wijken mijden en bij voorkeur mijn kind inschrijven in een school waar veel kinderen uit een villawijk naar toe gaan.
Je kan echter wel de sociale mobiliteit bevorderen door de financiële drempels die sinds de jaren 80 zijn ontstaan af te breken.
Zie de aanvulling in mijn reactie.
Op die manier zorg je ervoor dat die kinderen die een slechte start krijgen maar die wel intelligent zijn of voldoende gemotiveerd zijn zich op een latere leeftijd nog omhoog kunnen werken. Dat is goed voor zowel die mensen als voor de maatschappij. Dan nog vrees ik dat als je start met zo'n achterstand dat je dan minder hoog zal eindigen maar in ieder geval kan je dan nog van alles wel bereiken.

Dat momenteel een kleiner deel van die groep verheven kan worden tot een hogere klasse doordat we in eerdere decennia al veel mensen die kansen hebben geboden doet geen afbreuk aan het feit dat er nog steeds mensen zijn die onterecht in een te lage sociale klasse zitten en die gedupeerd worden met de fors toegenomen financiële drempels.
#NoDAPL
pi_152081381
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klopt, afgaande op wat ik heb begrepen, en juist daarom zou ik bepaalde scholen in bepaalde wijken mijden en bij voorkeur mijn kind inschrijven in een school waar veel kinderen uit een villawijk naar toe gaan.
Je kan echter wel de sociale mobiliteit bevorderen door de financiële drempels die sinds de jaren 80 zijn ontstaan af te breken.
Zie de aanvulling in mijn reactie.
Op die manier zorg je ervoor dat die kinderen die een slechte start krijgen maar die wel intelligent zijn of voldoende gemotiveerd zijn zich op een latere leeftijd nog omhoog kunnen werken. Dat is goed voor zowel die mensen als voor de maatschappij. Dan nog vrees ik dat als je start met zo'n achterstand dat je dan minder hoog zal eindigen maar in ieder geval kan je dan nog van alles wel bereiken.

Dat momenteel een kleiner deel van die groep verheven kan worden tot een hogere klasse doordat we in eerdere decennia al veel mensen die kansen hebben geboden doet geen afbreuk aan het feit dat er nog steeds mensen zijn die onterecht in een te lage sociale klasse zitten en die gedupeerd worden met de fors toegenomen financiële drempels.
De financiële drempels zijn niet het probleem mi.

Om te beginnen zijn ze allesbehalve hoog en zeker niet t/m de middelbare school.

De reden dat de mobiliteit is afgenomen is dat er een nieuw evenwicht is ontstaan. Was vroeger geld doorslaggevend, nu is talent dat. En talent is ook erfelijk plus geldt dat intelligente mensen meer geneigd zijn en de kwaliteit hebben om hun kinderen te ondersteunen en/of voor te bereiden.
pi_152081759
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 21:16 schreef DS4 het volgende:
Om te beginnen zijn ze allesbehalve hoog en zeker niet t/m de middelbare school.
Zeg dat tegen:
- kinderen die starten op het VMBO of het HAVO en een keer blijven zitten en die het VWO willen doen maar niet onder de Rutte-regeling vallen
- studenten uit arme gezinnen die moeten bijlenen om rond te komen aangezien zij wel voltijds met hun opleiding bezig zijn
- studenten uit arme gezinnen die een tweede opleiding willen volgen en hiervoor 11000 Euro moeten betalen voor twee jaar
- studenten uit arme gezinnen die het vijfde jaar van de psychologie-opleiding willen volgen (gezondheidszorgpsychologie, vroeger een vast onderdeel van de opleiding) en hiervoor 10 000 Euro moeten betalen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar het om gaat is dat die financiële drempels fors hoger zijn geworden en dat die de sociale mobiliteit kunnen remmen. Better safe than sorry aangezien deze drempels totaal overbodig zijn! Je kan prima de huidige werkenden laten betalen voor de huidige studenten: minder kosten tijdens het studeren => minder schuld => hogere belasting die geïnd kan worden

quote:
De reden dat de mobiliteit is afgenomen is dat er een nieuw evenwicht is ontstaan. Was vroeger geld doorslaggevend, nu is talent dat.
Nee! Dit gold in de jaren 70 en 80, nu niet meer. We zijn juist weer meer richting geld doorgeslagen. Dat begint trouwens al heel erg subtiel op de lage school, aangezien kinderen in hun wijk naar school gaan komen ze op scholen terecht waarbij een veel groter percentage naar het VWO gaat (meer dan 50% is geen uitzondering) en waarbij een gymnasiumplekje min of meer gegarandeerd kan worden indien de ouders het handig aanpakken en het kind een normale intelligentie heeft. Een hoge score halen op het CITO-toets is best wel gemakkelijk, met de juiste begeleiding vanuit thuis, door gewoon in de gaten te houden dat het kind alles op tijd meekrijgt, de slechte kwaliteit van veel onderwijzers (PABO) zorgt ervoor dat de invloeden van het thuismilieu realtief veel gewicht krijgen, zeker op die jonge leeftijd.
Vervolgens komen ze op het afgesloten gymnasium terecht waar je enkel bij de start van het middelbare onderwijs op kan aansluiten dankzij het feit dat enkel op het gymnasium Grieks en Latijn wordt gegeven. Ook niet-financieel zijn er dus al belangrijke verschillen die ontstaan door een financieel verschil (koppeling waarde ontroerend goed en de school waarop je start).

Het is best goed gedocumenteerd dat stapelen zowel omwille van financiële drempels als omwille van andere eisen die meer rigide zijn geworden en andere ontwikkelingen (vakkenpakket VMBO) veel lastiger is geworden. In de Volkskrant kan je tal van artikels vinden die hierop ingaan.
Bij het studeren moet je in 4/5 jaar tijd de opleiding afronden als je een zeer forse stijging van de studieschuld wil voorkomen, een verkeerde keuze en een tragere start worden dus steviger afgestraft. Aangezien je maandelijks een paar honderd Euro tekort komt met een volledige aanvullende beurs moet je flink wat bijlenen als je wel voltijds met je opleiding bezig bent (of omdat je moeite hebt om het bij te benen of omdat je een zwaarde opleiding volgt) en je nominaal wil slagen (studieschuld).
Je kan er niet omheen dat de financiële drempels en de andere drempels fors zijn toegenomen.

Tenslotte verwijs ik je naar het OESO-onderzoek (rond 2008) en het onderzoek van eigen bodem (een paar jaar later, dankzij het openen van het blik wormen door de OESO, stelde ook onze eigen overheid dit vast) dat de sociale mobiliteit fors is afgenomen. Qua sociale mobiliteit komt Nederland ongeveer op het niveau van de USA uit. Dat geeft te denken.

quote:
En talent is ook erfelijk plus geldt dat intelligente mensen meer geneigd zijn en de kwaliteit hebben om hun kinderen te ondersteunen en/of voor te bereiden.
Niet relevant. Het gaat er om dat die kinderen die hun gezin ontstijgen nu minder kansen krijgen dan in eerdere decennia om zichzelf omhoog te werken. Dat er grenzen zijn aan het klimmen op de ladder heb ik zelf in mijn laatste twee reacties hier benadrukt. Het gaat er om dat die mensen die het wel kunnen voldoende kansen krijgen en die kansen zijn aantoonbaar afgenomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-04-2015 21:36:46 ]
#NoDAPL
pi_152082253
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:00 schreef nixxx het volgende:

[..]

Dat is wel funest voor laatbloeiers denk ik.
Als ze bij de vierde generatie nog steeds niet bloeien gaat het nooit meer wat worden hoor.
  maandag 27 april 2015 @ 22:11:56 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152083353
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet relevant. Het gaat er om dat die kinderen die hun gezin ontstijgen nu minder kansen krijgen dan in eerdere decennia om zichzelf omhoog te werken. Dat er grenzen zijn aan het klimmen op de ladder heb ik zelf in mijn laatste twee reacties hier benadrukt. Het gaat er om dat die mensen die het wel kunnen voldoende kansen krijgen en die kansen zijn aantoonbaar afgenomen.
Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.

Waarom moet de overheid altijd alles maar recht proberen te trekken omdat dit zogenaamd eerlijk is? Ik betaal al belasting voor het onderwijs van mijn eigen kinderen én voor die achterstandskinderen. Mijn kinderen worden op school al in hun voortgang geremd doordat langzame leerlingen tijd van de leerkracht vergen. Ik besteed mijn (schaarsere en meer kostbare) tijd door mijn kinderen ook nog op te voeden en ze dingen te leren.
Is het dan ook nog de taak van de overheid om, als uiteindelijk mijn kinderen het dus inderdaad goed doen, die achterstandskinderen nog meer duwtjes in de rug te geven? Het is toch geen communisme hier?
The End Times are wild
  maandag 27 april 2015 @ 22:15:04 #59
346939 Janneke141
pi_152083465
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:11 schreef LXIV het volgende:
Het is toch geen communisme hier?
Jawel, nivelleren is een feest. En dat doen we ook met kennis; we duwen iedereen naar dezelfde middelmaat.
  maandag 27 april 2015 @ 22:16:12 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_152083516
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Jawel, nivelleren is een feest. En dat doen we ook met kennis; we duwen iedereen naar dezelfde middelmaat.
Opdat niemand kan zeggen slimmer te zijn dan de ander.
Als Europa alleen op de wereld was zou dat kunnen. Maar in China, Singapore etc, werkt dat heel anders. Als wij onze 'slimmerikken' omlaag duwen omdat het racisme is om slimmer te zijn dan een ander, dan verliezen wij de concurrentiestrijd met dat soort landen.
The End Times are wild
  maandag 27 april 2015 @ 22:17:42 #61
346939 Janneke141
pi_152083557
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Opdat niemand kan zeggen slimmer te zijn dan de ander.
Als Europa alleen op de wereld was zou dat kunnen. Maar in China, Singapore etc, werkt dat heel anders. Als wij onze 'slimmerikken' omlaag duwen omdat het racisme is om slimmer te zijn dan een ander, dan verliezen wij de concurrentiestrijd met dat soort landen.
Dat klopt. Nu weten wij dat ook wel van ons onderwijssysteem: er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat wij het goed doen voor zwakke leerlingen, maar teleurstellend voor de uitblinkers. Ons systeem is daar niet op ingericht.
pi_152083564
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:42 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Als ze bij de vierde generatie nog steeds niet bloeien gaat het nooit meer wat worden hoor.
Het ene kind ontwikkelt zich wat sneller dan de ander. Dat betekent nog niet dat laatbloeiers minder intelligent zijn. Heeft verder niks met generaties te maken.
pi_152083587
quote:

[..]

Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.
Ik geloof dit direct. Wat is het gevolg als je kind in een klas zit waarin een groot deel van de medeleerlingen deze opvoeding krijgt? Een lager niveau van het onderwijs aangezien de leraar het simpelste 10 keer moet herhalen en maar geen progressie maakt. Gevolg: 1-2 jaar achterstand op het moment dat je die CITO-toets moet maken. Dit versterkt nog eens de verschillen, ook bij kinderen die wel een goede opvoeding krijgen. Laat er trouwens geen misverstand over bestaan dat het woorden naar mijn hart zijn dat kinderen spelletjes spelen, worden voorgelezen, de natuur ingaan, fietsen en sporten. Geweldig! Ieder kind zou dit moeten krijgen.

Ik weet niet hoe het in Amsterdam is maar zelf vind ik het belangrijkste punt dat kinderen van arme ouders die in een slechte wijk wonen maar die wel een goede opvoeding krijgen of gemotiveerd en intelligent zijn niet worden geweigerd door de betere scholen die buiten hun wijk (in of nabij een goede wijk) liggen en hierdoor veroordeeld zijn tot de zwarte school. Vanuit overheidsperspectief begrijp ik heel erg goed dat ze de verzwarting tegen willen gaan, in dat geval zie ik liever dat 'zwarte' kinderen meer over de witte scholen worden gespreid dan dat de overheid voor alle kinderen bepaalt naar welke school ze gaan (binnen hun lijstje van 3).
#NoDAPL
pi_152083641
quote:

[..]

Het zou al helpen door op de middelbare school elk vak op een apart niveau te geven. Op die manier kunnen leerlingen zich meer focussen op hun talenten. Nu krijg je allemaal middelmatige vmbo'ers, havisten en vwo'ers.
  maandag 27 april 2015 @ 22:22:00 #65
346939 Janneke141
pi_152083675
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2015 22:20 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het zou al helpen door op de middelbare school elk vak op een apart niveau te geven. Op die manier kunnen leerlingen zich meer focussen op hun talenten. Nu krijg je allemaal middelmatige vmbo'ers, havisten en vwo'ers.
Dat ben ik niet met je eens, maar het valt buiten dit topic. Ik heb er in een ander topic al eens een uitgebreide post aan gewijd, maar ik heb nu weinig zin om die te gaan zoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 27-04-2015 22:31:58 ]
  maandag 27 april 2015 @ 22:24:03 #66
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152083741
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2015 22:20 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Uitstekend idee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_152084409
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:42 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Je gaat er aan voorbij dat ook een zwarte zwaan witte nakomelingen krijgt en dat er ook nieuwe eerste generaties ontstaan. Voor die mensen is het essentieel dat je de sociale mobiliteit blijft maximaliseren. Dat doe je uiteraard niet door het niveau van het hogere onderwijsniveau te verlagen maar door ervoor te zorgen dat er geen financiële drempels zijn en dat leerlingen/studenten steeds naar een hoger niveau kunnen zo gauw ze bewijzen dat ze het lagere niveau goed beheersen.

quote:

[..]

Het een hangt niet noodzakelijk samen met het ander, dat is een kwestie van welke keuzes je maakt. Inhoudelijke hoogdrempeligheid en financiële laagdrempeligheid met goede aansluitingsmogelijkheden voor wie presteert op het lagere niveau is de winnende combinatie waarmee nergens het niveau wordt verlaagd terwijl er wel een grote sociale mobiliteit in twee richtingen is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-04-2015 22:48:39 ]
#NoDAPL
  maandag 27 april 2015 @ 22:44:31 #68
346939 Janneke141
pi_152084509
quote:
3s.gif Op maandag 27 april 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het een hangt niet noodzakelijk samen met het ander, dat is een kwestie van welke keuzes je maakt.
Klopt. Het zit hem vooral in de wijze van financiering, in dit geval. Ik ben het niet met je eens dat er al decennia bezuinigd wordt op onderwijs (is namelijk echt niet zo) maar het geld wordt zeker niet effectief ingezet.
pi_152084633
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben het niet met je eens dat er al decennia bezuinigd wordt op onderwijs (is namelijk echt niet zo) maar het geld wordt zeker niet effectief ingezet.
Het hangt volgens mij van het segment van het onderwijs af. Op de universiteiten wordt wel al decennialang bezuinigd, volgens mij zelfs in totaal maar zeker als je per student kijkt. Dan heb ik het alleen nog maar over het onderwijs, ook in het onderzoek is flink gesneden, in het bijzonder door Mark Rutte (1/3de met zijn drievoudige bezuiniging).
Ik ben het met je eens dat de middelbare scholen, lage scholen, MBO-scholen en HBO-scholen voldoende geld krijgen (volgens mij is daar inderdaad niet bezuinigd) en dat daar het geld ineffectief wordt ingezet. Shadylane (een mede-forumlid) heeft interessante cijfers geplaatst waaruit blijkt dat we nu met meer geld minder presteren in die vormen van onderwijs.
#NoDAPL
pi_152084682
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uitstekend idee.
Ja en nee. Ik ben hier op zich een voorstander van maar wel enkel het diploma als je alle vakken op dat niveau hebt gedaan en een volledig diploma eisen om te starten met een WO/HBO-opleiding. Of de alternatieve HBO-1/MBO-3/4-route. Laten we dan ook elke leerling Grieks en Latijn aanbieden zodat ook aansluiting op het gymnasium mogelijk is voor de laatbloeiers.
#NoDAPL
  maandag 27 april 2015 @ 22:52:46 #71
346939 Janneke141
pi_152084762
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laten we dan ook elke leerling Grieks en Latijn aanbieden zodat ook aansluiting op het gymnasium mogelijk is voor de laatbloeiers.
Wordt het weer zo'n dag?
pi_152084950
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja en nee. Ik ben hier op zich een voorstander van maar wel enkel het diploma als je alle vakken op dat niveau hebt gedaan en een volledig diploma eisen om te starten met een WO/HBO-opleiding. Of de alternatieve HBO-1/MBO-3/4-route. Laten we dan ook elke leerling Grieks en Latijn aanbieden zodat ook aansluiting op het gymnasium mogelijk is voor de laatbloeiers.
Er waar moet zo'n diploma aan voldoen? Mag je je eigen vakkenpakket samenstellen zoals vroeger?
pi_152086161
quote:

[..]

Dat geldt absoluut niet alleen voor achterstandsgezinnen. Bij de modaal en bovenmodaalverdieners hebben de ouders meestal net zo weinig tijd voor hun kinderen. Deze ouders hebben vaak beiden een verantwoordelijke baan en een druk sociaal leven en doen de opvoeding van de kinderen er eventjes bij.

Hierbij komt de ADHD / ADD rage heel goed van pas. Doordat ze de criteria voor deze aandoeningen hebben verruimt zitten de kinderen opeens massaal aan de medicijnen zoals ritalin. Kinderen worden hierdoor niet alleen rustiger maar raken ook nog emotioneel afgestompt. Voor ouders die weinig tijd hebben is zo'n zombiekind wel handig.

Waar vroeger ouders hun kinderen balans en rust leerden, gooien de ouders van nu gewoon een pilletje in hun nek. Toch wel het toppunt van gemakzucht.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_152086289
Maar wat moet je die koters nu eigenlijk leren naast een beetje taal en rekenen? Half goed opgeleid Nederland zit al zonder werk thuis.
pi_152086591
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 23:00 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Er waar moet zo'n diploma aan voldoen?
Dezelfde voorwaarden als nu of strenger. Ik zou zelf graag zien dat je bij een NT-profiel ook 3 vreemde talen volwaardig moet beheersen. Laat ze maar wat minder proza lezen in verband met de beschikbare tijd maar werk wel hard aan de grammatica en het vocabulaire.
#NoDAPL
pi_152086630
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wordt het weer zo'n dag?
In België mag elke leerling die op het ASO start (90%) Grieks en Latijn volgen.
#NoDAPL
pi_152088296
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dezelfde voorwaarden als nu of strenger. Ik zou zelf graag zien dat je bij een NT-profiel ook 3 vreemde talen volwaardig moet beheersen. Laat ze maar wat minder proza lezen in verband met de beschikbare tijd maar werk wel hard aan de grammatica en het vocabulaire.
Dan wordt het voor leerlingen met dyslexie nog lastiger om vwo te halen. Dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen. Het gaat er om dat leerlingen hun talenten volledig kunnen benutten en niet een standaard hokje worden gepropt.
pi_152088342
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 april 2015 06:50 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dan wordt het voor leerlingen met dyslexie nog lastiger om vwo te halen. Dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen. Het gaat er om dat leerlingen hun talenten volledig kunnen benutten en niet een standaard hokje worden gepropt.
Wubbo ockels had dyslexie, hij heeft hierdoor een jaar langer over het VWO gedaan terwijl hij met lof slaagde voor wis- en natuurkunde (de opleiding). Dyslexie weerhoudt je er niet van om een VWO-diploma te halen, het maakt het slechts wat lastiger. Wubbo ockels deed dit zonder tijdverlenging, in deze tijd mag een dyslectische leerling waarschijnlijk langer over zijn examen doen.
In de meeste gevallen leert iemand met dyslexie wel om functioneel te lezen, het gaat wat trager maar dat is geen onoverkomelijk obstakel. Een VWO-diploma halen is bovendien geen must. Die paar mensen die dat niet kunnen terwijl ze wel erg goed zijn in de bètavakken, talen of wat dan ook kunnen via het HBO naar een universiteit en je kan zelfs nog zonder eender welk diploma aan een universitaire opleiding starten als je 21 jaar of ouder bent.
#NoDAPL
pi_152089260
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 23:55 schreef 11en30 het volgende:
Maar wat moet je die koters nu eigenlijk leren naast een beetje taal en rekenen? Half goed opgeleid Nederland zit al zonder werk thuis.
Dan zijn ze dus niet goed opgeleid, een opleiding is leuk, maar het moet wel functioneel zijn, bovendien kan iemand met een goed stel hersens prima werk in andere sectoren vinden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_152089279
Overigens ben ik van mening dat het Nederlands onderwijs hopeloos verouderd is, kom op zeg waarom krijgen kinderen wel Frans en Duits maar is er geen tijd voor fatsoenlijke informatica.
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:39:03 #81
45206 Pietverdriet
pi_152089466
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens ben ik van mening dat het Nederlands onderwijs hopeloos verouderd is, kom op zeg waarom krijgen kinderen wel Frans en Duits maar is er geen tijd voor fatsoenlijke informatica.
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeel
pi_152089507
Laten we alsjeblieft niet al op het bo kinderen gaan scheiden op niveau. Dat doen we in Nederland al zo ontzettend vroeg. Bovendien is het helemaal niet nodig, als je kinderen leerstof aanbiedt op hun eigen niveau, zoals dat op montessorischolen al 100 jaar gebeurt. Je hoeft niet met de hele klas tegelijk hetzelfde rekenlesje te doen, als Hamza het al beheerst en Kayleigh nog 5 keer extra uitleg nodig heeft.
pi_152089518
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee! Dit gold in de jaren 70 en 80, nu niet meer. We zijn juist weer meer richting geld doorgeslagen. Dat begint trouwens al heel erg subtiel op de lage school, aangezien kinderen in hun wijk naar school gaan komen ze op scholen terecht waarbij een veel groter percentage naar het VWO gaat (meer dan 50% is geen uitzondering) en waarbij een gymnasiumplekje min of meer gegarandeerd kan worden indien de ouders het handig aanpakken en het kind een normale intelligentie heeft. Een hoge score halen op het CITO-toets is best wel gemakkelijk, met de juiste begeleiding vanuit thuis, door gewoon in de gaten te houden dat het kind alles op tijd meekrijgt, de slechte kwaliteit van veel onderwijzers (PABO) zorgt ervoor dat de invloeden van het thuismilieu realtief veel gewicht krijgen, zeker op die jonge leeftijd.
Vervolgens komen ze op het afgesloten gymnasium terecht waar je enkel bij de start van het middelbare onderwijs op kan aansluiten dankzij het feit dat enkel op het gymnasium Grieks en Latijn wordt gegeven. Ook niet-financieel zijn er dus al belangrijke verschillen die ontstaan door een financieel verschil (koppeling waarde ontroerend goed en de school waarop je start).
Je maakt een denkfout.

Dat mensen met meer capaciteiten gemiddeld meer geld hebben is een feit, maar het is niet ter zake doende.

Mensen met meer capaciteiten hebben gemiddeld kinderen met meer capaciteiten en hebben ook de mogelijkheid om ze bij te staan (wat je zelf ook al constateert).

De voorsprong die nu telt is capaciteit. Het is ook onderzocht. Als iemand uit een gezin met veel geld toch de capaciteiten ontbeert kan deze tegenwoordig heel hard op de sociale ladder duikelen. Vroeger, toen geld nog doorslaggevend was bestond die duikeling niet.

Als ik gewoon naar mijzelf kijk: mijn vrouw en vooral ik zijn al vanaf het begin bezig om ons dochtertje te stimuleren. Zaken als veel lezen, veel ervaringen laten meemaken en ook daar informatie bijgeven. Leren van talen: thuis krijgt ze ook Engels en Duits mee en als we in het buitenland zijn leren we haar iig de basics van die taal, dus het bekende hallo, tot ziens, dank je wel, enz. Gevolg is dat ze nu al veel verder is in de communicatie. Zowel in het Nederlands, als in diverse talen.

Dat heeft niets te maken met geld (ok, zonder geld had ze minder talen gesproken, dan waren we niet al de halve wereld over geweest met haar, maar het is niet de essentie). Dat heeft te maken met enerzijds aanleg, maar vooral ook met aandacht en ook weten hoe je een kind moet stimuleren.

Nee, er is gewoon een nieuw evenwicht. En het geld volgt wel, dus uiteindelijk kun je altijd wel roepen dat kinderen van welgestelde ouders het beter doen, maar dat heeft tegenwoordig niets meer te maken met geld. Als je talent hebt en jouw ouders stimuleren dat op de juiste manier kun je ook vanuit de goot jezelf opwerken naar de top. Alleen heeft het nieuwe evenwicht er voor gezorgd dat talent voor het overgrote deel al boven is komen drijven.
pi_152089521
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeel
Tjah, gelukkig zijn er inmiddels vanuit het bedrijfsleven wel veel goede initatieven om het te verbeteren, een aantal collega's van me geven gast college's op de hoge scholen, ook houden wij vaak ook presentaties voor leerlingen om te laten zien wat het werk inhoud.
pi_152089528
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
pi_152089548
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:41 schreef Bleie het volgende:
Laten we alsjeblieft niet al op het bo kinderen gaan scheiden op niveau. Dat doen we in Nederland al zo ontzettend vroeg. Bovendien is het helemaal niet nodig, als je kinderen leerstof aanbiedt op hun eigen niveau, zoals dat op montessorischolen al 100 jaar gebeurt. Je hoeft niet met de hele klas tegelijk hetzelfde rekenlesje te doen, als Hamza het al beheerst en Kayleigh nog 5 keer extra uitleg nodig heeft.
Ik ben van mening dat je leerlingen op het middelbaar onderwijs vooral moet prikkelen, er zou meer nadruk moeten zijn op softe skills, kinderen op die leeftijd hebben helemaal geen zin om te "moeten" leren.
pi_152089571
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat je leerlingen op het middelbaar onderwijs vooral moet prikkelen, er zou meer nadruk moeten zijn op softe skills, kinderen op die leeftijd hebben helemaal geen zin om te "moeten" leren.
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Ik heb het juist niet over het voortgezet onderwijs, maar over het basisonderwijs, wat het uitgangspunt van dit topic was. Niet dat het nog over het oorspronkelijke topic gaat, trouwens.
pi_152089598
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je maakt een denkfout.

Dat mensen met meer capaciteiten gemiddeld meer geld hebben is een feit, maar het is niet ter zake doende.

Mensen met meer capaciteiten hebben gemiddeld kinderen met meer capaciteiten en hebben ook de mogelijkheid om ze bij te staan (wat je zelf ook al constateert).

De voorsprong die nu telt is capaciteit. Het is ook onderzocht. Als iemand uit een gezin met veel geld toch de capaciteiten ontbeert kan deze tegenwoordig heel hard op de sociale ladder duikelen. Vroeger, toen geld nog doorslaggevend was bestond die duikeling niet.

Als ik gewoon naar mijzelf kijk: mijn vrouw en vooral ik zijn al vanaf het begin bezig om ons dochtertje te stimuleren. Zaken als veel lezen, veel ervaringen laten meemaken en ook daar informatie bijgeven. Leren van talen: thuis krijgt ze ook Engels en Duits mee en als we in het buitenland zijn leren we haar iig de basics van die taal, dus het bekende hallo, tot ziens, dank je wel, enz. Gevolg is dat ze nu al veel verder is in de communicatie. Zowel in het Nederlands, als in diverse talen.

Dat heeft niets te maken met geld (ok, zonder geld had ze minder talen gesproken, dan waren we niet al de halve wereld over geweest met haar, maar het is niet de essentie). Dat heeft te maken met enerzijds aanleg, maar vooral ook met aandacht en ook weten hoe je een kind moet stimuleren.

Nee, er is gewoon een nieuw evenwicht. En het geld volgt wel, dus uiteindelijk kun je altijd wel roepen dat kinderen van welgestelde ouders het beter doen, maar dat heeft tegenwoordig niets meer te maken met geld. Als je talent hebt en jouw ouders stimuleren dat op de juiste manier kun je ook vanuit de goot jezelf opwerken naar de top. Alleen heeft het nieuwe evenwicht er voor gezorgd dat talent voor het overgrote deel al boven is komen drijven.
Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.
pi_152089610
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:45 schreef Bleie het volgende:

[..]

Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Ik heb het juist niet over het voortgezet onderwijs, maar over het basisonderwijs, wat het uitgangspunt van dit topic was. Niet dat het nog over het oorspronkelijke topic gaat, trouwens.
Het was niet een specifieke quote op jou, ik denk dat ik eerst wat anders wilde typen, kortom je mag het negeren ;)
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:50:56 #90
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_152089641
quote:

[..]

Waarom moet de overheid altijd alles maar recht proberen te trekken omdat dit zogenaamd eerlijk is? Ik betaal al belasting voor het onderwijs van mijn eigen kinderen én voor die achterstandskinderen. Mijn kinderen worden op school al in hun voortgang geremd doordat langzame leerlingen tijd van de leerkracht vergen. Ik besteed mijn (schaarsere en meer kostbare) tijd door mijn kinderen ook nog op te voeden en ze dingen te leren.
Is het dan ook nog de taak van de overheid om, als uiteindelijk mijn kinderen het dus inderdaad goed doen, die achterstandskinderen nog meer duwtjes in de rug te geven? Het is toch geen communisme hier?
Dit.

Dat is de basis. Thuis, maar in tokkieland is school nu eenmaal Het Kwaad. Dat gaat al tig jaar zo en krijg je er nooit uit. Dan kun je wel een leuk schooltype ontwikkelen maar als de kinderen thuis niet gestimuleerd en gemotiveerd worden, heeft dat geen enkele zin.
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:50:58 #91
45206 Pietverdriet
pi_152089642
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef Bleie het volgende:

[..]

Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
Oh dear
Dat is erg. Ik had ooit een tiepmiep van Schoevers, die maakte kolommen met een non proportioneel lettertype en de spatiebalk, maar dat was 25 jaar geleden.
pi_152089659
Om even terug te komen op het oorspronkelijk onderwerp trouwens. Het nieuwe systeem werkt zo:

Als je kind 2,5 jaar oud is, krijg je informatie opgestuurd, en kan je scholen gaan bezoeken, e.d. Op 8 scholen in de buurt heb je voorrang. Op het aanmeldformulier kun je maximaal 10 scholen opgeven - daar mogen ook scholen bij zitten waar je geen voorrang hebt. Je zet ze op volgorde van voorkeur, en levert het formulier in bij de school van je eerste keus (geen idee waarom je het niet gewoon naar een centraal adres kan opsturen, maar goed, dit is hoe het werkt). Je moet het formulier voor een bepaalde datum terugsturen (afhankelijk van de geboortedatum van je kind, ze werken in groepen van ongeveer een half jaar, geloof ik, dus zo lang je maar voor die datum het formulier inlevert is het goed, en het is dus niet meer wie het eerst komt die het eerst maalt). Vervolgens wordt dit op een of andere manier allemaal verwerkt, en komt dus 96% van de kinderen op een school uit de top-3 terecht. Hoge score, lijkt me.

Zie: http://schoolwijzer.amsterdam.nl/po/hoe-werkt-het
pi_152089678
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh dear
Dat is erg. Ik had ooit een tiepmiep van Schoevers, die maakte kolommen met een non proportioneel lettertype en de spatiebalk, maar dat was 25 jaar geleden.
Dat doen ze met tabjes tegenwoordig, dus dat is wel iets efficiënter.
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:54:26 #94
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_152089686
Nog een reden om nooit in dat godvergeten stinkgat te settlen.
  dinsdag 28 april 2015 @ 09:56:51 #95
45206 Pietverdriet
pi_152089715
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:53 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dat doen ze met tabjes tegenwoordig, dus dat is wel iets efficiënter.
:D
pi_152089841
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:

Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.
Precies.

En derhalve is er dus een beperking wat de overheid kan doen om gelijke kansen te bieden. Juist ouders zijn zo enorm van belang voor de ontwikkeling van hun kind. En helaas zijn veel ouders niet in staat om dat belang voorop te stellen, laat staan er op de juiste wijze invulling aan te geven.
pi_152090093
Ik bedenk mij nu dat de gemeente een nog groter probleem op de hals gaat halen. Mensen met kinderwens en gaan nog veel meer in blanke buurten vestigen en zwarte buurten mijden.

Dat is jammer aangezien het "bleken" van buurten zoals rond Mercatorplein aardig goed ging. Dat die kinderen dan op een witte school in het centrum zaten, moest dan maar.
.
pi_152090293
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:24 schreef Fer het volgende:
Ik bedenk mij nu dat de gemeente een nog groter probleem op de hals gaat halen. Mensen met kinderwens en gaan nog veel meer in blanke buurten vestigen en zwarte buurten mijden.

Dat is jammer aangezien het "bleken" van buurten zoals rond Mercatorplein aardig goed ging. Dat die kinderen dan op een witte school in het centrum zaten, moest dan maar.
Waarom moeten buurten zo nodig gebleekt worden?
  dinsdag 28 april 2015 @ 10:43:04 #99
168739 Red_85
'echt wel'
pi_152090489
quote:

[..]

Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...

Over programmeren vind ik het overigens niet vreemd. Dat is nog steeds een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd dat te kunnen. Ook wordt het niet standaard in een lespakket gegooid
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_152090541
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...

Over programmeren vind ik het overigens niet vreemd. Dat is nog steeds een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd dat te kunnen. Ook wordt het niet standaard in een lespakket gegooid
Programmeren hoeft niet moeilijk te zijn, kijk je kunt niet van iemand verwachten dat hij in 2 weken complete websites maakt, maar ik leer iemand wel in een middag de basis van programmeren.

Daarnaast zijn er verdomd handige programmeertalen zoals R die mijn inziens iedereen die wetenschappelijke studies volgt zou moeten leren.
pi_152090546
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:33 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Waarom moeten buurten zo nodig gebleekt worden?
Tis wel zo fijn om geen ghetto's te hebben. Dat ik niet hoef te denken, laat ik hier 's nachts maar niet stoppen voor het stoplicht.
.
pi_152090801
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Tis wel zo fijn om geen ghetto's te hebben. Dat ik niet hoef te denken, laat ik hier 's nachts maar niet stoppen voor het stoplicht.
Dat is nou net het grote voordeel van ghetto's. Dat je weet waar je als blanke beter niet moet komen.
pi_152091065
Gewoon in een drugscrimineel auto gaan rijden, krijg je niets anders dan respect in die buurten... ;)
pi_152091149
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:14 schreef DS4 het volgende:
Gewoon in een drugscrimineel auto gaan rijden, krijg je niets anders dan respect in die buurten... ;)
Tot een paar huurmoordenaars je verwarren met een echte, momenteel gaat er hier iedere week een.
.
pi_152091194
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:19 schreef Fer het volgende:

Tot een paar huurmoordenaars je verwarren met een echte, momenteel gaat er hier iedere week een.
Zo lukraak schieten ze niet hoor... ;)
pi_152091298
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:21 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo lukraak schieten ze niet hoor... ;)
Uhu, Rob Scholten is gepakt omdat hij dezelfde auto reed als zijn criminele buurman. Van Baris O hebben ze vorige keer de schoonmoeder gepakt, omdat ze dachten dat hij het was.

Ontopic: die gasten zaten vroeger ook op zwarte scholen. Zie het resultaat, zelfs iemand vermoorden gaat niet zonder fouten.
.
  dinsdag 28 april 2015 @ 11:36:37 #107
45206 Pietverdriet
pi_152091497
quote:

[..]

Het punt dat bleie maakt is de weerlegging van mijn post dat leerlingen waarschijnlijk beter hun informatica beheersen dan de onderwijzers, en ik moet zeggen dat ze een punt heeft.
Naar haar uitvaren is onterecht, ze corrigeert slechts mijn onderbuikgevoel
pi_152091935
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt dat bleie maakt is de weerlegging van mijn post dat leerlingen waarschijnlijk beter hun informatica beheersen dan de onderwijzers, en ik moet zeggen dat ze een punt heeft.
Naar haar uitvaren is onterecht, ze corrigeert slechts mijn onderbuikgevoel
Dit

quote:

[..]

En waar baseer je op dat ik daar niets aan doe? Ter geruststelling: dat doe ik wel, maar ik vind het wel treurig dat dat nodig is voor 20-jarigen.
pi_152092561
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:27 schreef Fer het volgende:

Uhu, Rob Scholten is gepakt omdat hij dezelfde auto reed als zijn criminele buurman. Van Baris O hebben ze vorige keer de schoonmoeder gepakt, omdat ze dachten dat hij het was.

Ontopic: die gasten zaten vroeger ook op zwarte scholen. Zie het resultaat, zelfs iemand vermoorden gaat niet zonder fouten.
Ik rij een opvallend blauwe ipv een zwarte/grijze waar de criminelen een voorkeur voor hebben. En daarnaast is er nog wel een verschil tussen in een buurt rijden, of parkeren bij een woning waar men je op staat te wachten.

*slaapt vannacht gewoon lekker rustig*
pi_152093827
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:06 schreef DS4 het volgende:

En helaas zijn veel ouders niet in staat om dat belang voorop te stellen, laat staan er op de juiste wijze invulling aan te geven.
Als goed voorbeeld, bericht waar mijn oog zojuist op viel:

Eerst swipen, dan leren lopen...
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:09:21 #111
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152094900
quote:
Ligt dat niet aan de opleiding? Je zult iedere opleiding apart moeten bekijken. Het heeft namelijk geen zin om bijvoorbeeld een WTB opleiding te volgen zonder de oude klassieke middelen te leren. Juist het ontbreken van de oude methodes in dat vak is een gebrek. Maar als het net als met een zorgopleiding zo gesteld is met een technische opleiding (bekende portfolio) en het maken van verslagen met Exel en Word etc dan vrees ik het ergste.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152095226
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:09 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ligt dat niet aan de opleiding? Je zult iedere opleiding apart moeten bekijken. Het heeft namelijk geen zin om bijvoorbeeld een WTB opleiding te volgen zonder de oude klassieke middelen te leren. Juist het ontbreken van de oude methodes in dat vak is een gebrek. Maar als het net als met een zorgopleiding zo gesteld is met een technische opleiding (bekende portfolio) en het maken van verslagen met Exel en Word etc dan vrees ik het ergste.
Excel en Word hebben weinig te maken met informatica, dat zijn gewoon simpele tools die iedereen wel hoort te kunnen gebruiken, waar ik op doel is dat een student uit losse data informatie kan extraheren.
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:25:26 #113
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152095281
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Excel en Word hebben weinig te maken met informatica, dat zijn gewoon simpele tools die iedereen wel hoort te kunnen gebruiken, waar ik op doel is dat een student uit losse data informatie kan extraheren.
Is dat voor iedere opleiding noodzakelijk?
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:25:00 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152096797
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je maakt een denkfout.

Desalniettemin is het zorgwekkend dat jongeren zich tegenwoordig al snel fors in de schulden moeten steken om een opleiding te volgen, nog meer bij een volwaardige vijfjarige opleiding dan bij een uitgedunde (in veel andere landen komt het nauwelijks voor, in Nederland verloren veel opleidingen een jaar in begin jaren 80 omdat de overheid bezuinigde) vierjarige opleiding.
SPOILER
Dat het stapelen via de koninklijke route (HAVO/VWO) wordt ontmoedigd doordat je lesgeld moet betalen als je 18 jaar of ouder bent is een slechte zaak. Dat het niveau van de lageschoolleraar zo onthutsend laag is (dat zal jij vast met mij eens zijn) zorgt ervoor dat het verschil in het thuismilieu nog meer gewicht krijgt en dat kinderen die een zwakker thuismilieu hebben maar die wel de hersenen hebben zich slechter ontwikkelen. Dit herken ik trouwens ook van toen ik nog naar de lage klassen van de lage school ging. Wat ik heb geleerd heb ik ondanks de school geleerd, niet dankzij de school.
#NoDAPL
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:36:02 #115
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152097051
quote:
Omdat Frans en Duits meer fundamenteel zijn dan informatica. Dit zeg ik als 'technische' jongen. ;)
Ja, het is een bazenskill als je goed kan programmeren maar op de middelbare school gaan de meeste mensen dat niet goed leren. Dan verzandt je in wat geneuzel met Microsoft Office en zo. Dat gezegd hebbende, ik zou er een voorstander van zijn als we in het Nederlandse onderwijs met extracurriculaire activiteiten zouden gaan werken. Handvaardigheid, tekenen, maatschappijleer, godsdienst, CKV en ANT kunnen in die ecr worden opgenomen. De leerling zou in plaats van die vakken ook lid kunnen worden van de robotclub, leren programmeren, zich voorbereiden op de wiskunde-olympiade, sporten, toneelspelen etc.
Als je maar actief bent en verschillende activiteiten hebt zodat je ontdekt wat je goed kan en wat je leuk vindt wanneer je nog een jong kuikentje bent.
#NoDAPL
pi_152097080
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:25 schreef Cherna het volgende:

[..]

Is dat voor iedere opleiding noodzakelijk?
Voor universitair onderwijs lijkt het me zelfs noodzakelijk.
pi_152097134
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Omdat Frans en Duits meer fundamenteel zijn dan informatica. Dit zeg ik als 'technische' jongen. ;)
Ja, het is een bazenskill als je goed kan programmeren maar op de middelbare school gaan de meeste mensen dat niet goed leren. Dan verzandt je in wat geneuzel met Microsoft Office en zo. Dat gezegd hebbende, ik zou er een voorstander van zijn als we in het Nederlandse onderwijs met extracurriculaire activiteiten zouden gaan werken. Handvaardigheid, tekenen, maatschappijleer, godsdienst, CKV en ANT kunnen in die ecr worden opgenomen. De leerling zou in plaats van die vakken ook lid kunnen worden van de robotclub, leren programmeren, zich voorbereiden op de wiskunde-olympiade, sporten, toneelspelen etc.
Als je maar actief bent en verschillende activiteiten hebt zodat je ontdekt wat je goed kan en wat je leuk vindt wanneer je nog een jong kuikentje bent.
Helemaal mee eens, ik vind het jammer dat het Nederlandse onderwijs zo gericht is op grijze muizen, het heeft mijn middelbare school in ieder geval verpest, ook nooit meer zin gehad om te studeren.
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:41:44 #118
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152097187
quote:

[..]

Ik zal jou sterker vertellen, veel mensen die goed kunnen programmeren moet je echt niet vragen hoe ze al die dingen met Word doen! Hiermee is ook meteen duidelijk waarom Frans en Duits meer fundamenteel zijn dan informatica. Het gaat vaak om hele specifieke kennis die voor programma X wel geldt en voor programma Y niet. Goed, als je - wat Raptorix wellicht meer voor ogen heeft - op een grondige manier leert programmeren (recursie, geheugenbeheer, nette organisatie van het programma, ...), wat assembly aanleert etc. dan wordt het wellicht wel fundamenteel maar dat lijkt me voorlopig niet haalbaar op de middelbare school.

Ik weet zelf trouwens ook niet hoe je 'fatsoenlijke' aanhalingstekens invoert bij Word en hoe je voetnoten plaatst, ik heb het echter zo opgezocht als ik het nodig heb. Zou het kunnen dat die leerlingen van jou het niet opzoeken omdat ze geen zin hebben om moeilijk te doen?
#NoDAPL
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:55:47 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152097527
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Precies.

En derhalve is er dus een beperking wat de overheid kan doen om gelijke kansen te bieden.
De overheid kan financiële drempels elimineren in plaats van ze te bouwen.
#NoDAPL
pi_152097653
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Is je moeder wel gewoon nog in Nederland?
pi_152098432
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De overheid kan financiële drempels elimineren in plaats van ze te bouwen.
De drempels zijn in Nederland bijzonder laag.
  dinsdag 28 april 2015 @ 16:56:32 #122
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152098980
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:39 schreef raptorix het volgende:
Helemaal mee eens, ik vind het jammer dat het Nederlandse onderwijs zo gericht is op grijze muizen, het heeft mijn middelbare school in ieder geval verpest, ook nooit meer zin gehad om te studeren.
Dat is geheel afhankelijk van de opleiding als je het mij vraagt. Heb een jaar Havo/mavo gehad. Maar haalde daar zulke goede resultaten dat ik naar de LTS geschopt werd. Dat was mijn redding. Totaal andere vakken die mij interesseerde zodat de vervolg studies(MTS, HTS) vanzelf gingen. Noja de HTS ging dan niet vanzelf. Eigenlijk net iets te theoretisch voor mijn doen. Uiteindelijk dan toch gehaald.
Ik heb daar met plezier technisch onderwijs genoten in zoverre dat je natuurlijk als puber liever op straat rondhing en brommers opvoerde etc.

De leukste en mooiste opleiding was de MTS. Een skelter op papier ontwerpen en daarna in de pratijk het spul bouwen. Dat was schitterend.
pi_152099390
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:00 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Is je moeder wel gewoon nog in Nederland?
Je hebt zelfs wel eens op je 60e probreren een stageplek te vinden bijgoochem?
pi_152099447
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:56 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is geheel afhankelijk van de opleiding als je het mij vraagt. Heb een jaar Havo/mavo gehad. Maar haalde daar zulke goede resultaten dat ik naar de LTS geschopt werd. Dat was mijn redding. Totaal andere vakken die mij interesseerde zodat de vervolg studies(MTS, HTS) vanzelf gingen. Noja de HTS ging dan niet vanzelf. Eigenlijk net iets te theoretisch voor mijn doen. Uiteindelijk dan toch gehaald.
Ik heb daar met plezier technisch onderwijs genoten in zoverre dat je natuurlijk als puber liever op straat rondhing en brommers opvoerde etc.

De leukste en mooiste opleiding was de MTS. Een skelter op papier ontwerpen en daarna in de pratijk het spul bouwen. Dat was schitterend.
Dat bedoel ik, onderwijs moet inspireren, niet demotiveren, in Nederland hebben we alleen nog maar mensen die marketing en comminucatie studeren, compleet nutteloze studies, maar goed als je op een verjaardag beweerd dat je motoren kunt repareren kijken ze je vies aan.
pi_152099493
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het was meer een grapje in de zin van "geen stageplek" , radicaliseren, lastige bontkraagjes, je kent het wel. ;)
pi_152099538
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:17 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Het was meer een grapje in de zin van "geen stageplek" , radicaliseren, lastige bontkraagjes, je kent het wel. ;)
Sorry voor de opmerking dan ;)
pi_152114893
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

De drempels zijn in Nederland bijzonder laag.
Integendeel, ze zijn bijzonder hoog! Er zijn maar een paar landen in de wereld waarin het collegegeld en hoger is! Jij loopt weer eens 20 jaar achter, begin jaren 90 waren ze nog bijzonder laag, sinds die tijd zijn ze flink verhoogd. Je betaalt nu alleen al 2000 Euro per jaar aan collegegeld.
#NoDAPL
pi_152114910
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Op zich moet het wel kunnen (bij andere opleidingen), alleen is het wellicht lastig als psychologiestudent gezien het grote pstudenten en gezien het feit dat het wellicht gevoelig ligt om iemand stage te laten lopen waarvan je verwacht dat die daar beroepsmatig niets mee gaat doen.
Hoe dan ook zuigt het.
#NoDAPL
pi_152115925
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Integendeel, ze zijn bijzonder hoog! Er zijn maar een paar landen in de wereld waarin het collegegeld en hoger is! Jij loopt weer eens 20 jaar achter, begin jaren 90 waren ze nog bijzonder laag, sinds die tijd zijn ze flink verhoogd. Je betaalt nu alleen al 2000 Euro per jaar aan collegegeld.
Dat is toch een schijntje vergeleken bij wat het oplevert?

En anders mag je gewoon in België studeren, daar is het nog goedkoper.
pi_152116345
Misschien moeten we kinderen eerst leren nadenken voordat we ze allerlei trucjes leren. Nu zijn veel mensen letterlijk aapjes die een trucje doen. Die worden dan ook weggeautomatiseerd.

Jong beginnen met logica, filosofie, debatteren, wiskunde, natuurkunde, psychologie, etymologie en taalsystemen, zou helpen. Dit ondersteund met meet immersie (beleven) Ipv aanhoren zou ik graag zien.

Helaas is er geen ruimte voor verdieping. Het is al niet mogelijk kinderen af te leveren die na d middelbare school redelijk foutloos kunnen schrijven.

Er is gewoon meer tijd, kwaliteit en ruimte nodig in het onderwijs. Minder learning to the test, meer echte vaardigheden.

Programmeren komt daarna zeer gemakkelijk, dat is slechts een toepassing van logica.
Whatever...
pi_152122889
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 09:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is toch een schijntje vergeleken bij wat het oplevert?
Het is heel erg duur in vergelijking met de rest van de wereld en in vergelijking met hoe het vroeger in Nederland was. Bovendien levert het in Nederland juist heel erg weinig op, ik verwijs naar het hetzelfde OESO-onderzoek van rond 2008 waaruit bleek dat Nederland een zeer lage (uiteraard in vergelijking met de rest van de 'westerse' wereld) sociaaleconomische mobiliteit heeft. Bijna nergens is de return of investement voor het individu zo laag. Je betaalt het volle pond terwijl de belastingdruk wel hoog is.
Wederom ga jij eraan voorbij dat het nergens voor nodig is om zo'n hoog collegegeld te rekenen, we betalen niet voor niets belasting. Haal desnoods maar eens wat meer geld op bij die 3 Nederland die meer dan 50% van het vermogen in Nederland bezitten en bij die 1,7 miljoen Nederlanders (die 3 zijn hier uiteraard een onderdeel van) die 70% van het vermogen in Nederland bezitten.

quote:
En anders mag je gewoon in België studeren, daar is het nog goedkoper.
Doe effe normaal! In de eerste plaats ben je weer aan het liegen met "nog goedkoper". Het is in Nederland juist duur. Dat bepaal ik niet, dat blijkt uit de ranglijstjes! Als van vele tientallen welvarende landen maar een paar landen een hoger collegegeld rekenen dan is het duur. Blijkbaar lieg jij bewust aangezien ik jou hier eerder al op wees.

In de tweede plaats mag ik als Nederlander klagen over de absurd hoge collegegelden. Ik ben absoluut geen voorstander van het systeem in de UK, de USA, Canada of Australië maar in ieder geval krijg je daar ook big bucks (of big pounds) als je afgestudeerd bent in een fatsoenlijk vakgebied, dat is hier anders. Wij hebben een meer socialistisch stelsel met een hoge belastingdruk, blijf dan in ieder geval met je poten van het onderwijs en de gezondheidszorg af.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-04-2015 14:14:52 ]
#NoDAPL
pi_152123525
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 09:59 schreef Spanky78 het volgende:
Misschien moeten we kinderen eerst leren nadenken voordat we ze allerlei trucjes leren. Nu zijn veel mensen letterlijk aapjes die een trucje doen. Die worden dan ook weggeautomatiseerd.

Jong beginnen met logica, filosofie, debatteren, wiskunde, natuurkunde, psychologie, etymologie en taalsystemen, zou helpen. Dit ondersteund met meet immersie (beleven) Ipv aanhoren zou ik graag zien.

Helaas is er geen ruimte voor verdieping. Het is al niet mogelijk kinderen af te leveren die na d middelbare school redelijk foutloos kunnen schrijven.

Er is gewoon meer tijd, kwaliteit en ruimte nodig in het onderwijs. Minder learning to the test, meer echte vaardigheden.
Je komt niet onder testen uit (leraren en leerlingen hebben dat nodig) maar je moet inderdaad niet teveel het onderwijs afstemmen op die testen. In mijn ogen werken de centrale examens momenteel verlammend doordat die centrale examen vakinhoudelijk niet deugen: een te laag niveau en verkeerde eisen (grafische rekenmachientje verplichten bij wiskunde B, geen parate kennis voor natuurkunde, scheikunde en biologie, woordenboek bij taalexamens, weinig relevante meetkunde...). De centrale examens bepalen de inhoud van de schoolboeken, ze zorgen ervoor dat leraren geen oudere schoolboeken of goede buitenlandse schoolboeken (de Vlaamse wiskundeboeken zijn beter) kunnen gebruiken en ze zorgen ervoor dat leraren erg weinig ruimte hebben om de lat hoger te leggen en het op hun manier te doen. Immers, als je klas hierdoor een lager cijfer haalt voor het centrale examen maar de leerlingen wel meer hebben geleerd dan word je afgerekend op dat lagere cijfer, niet op wat ze hebben geleerd.

quote:
Jong beginnen met logica, filosofie, debatteren, wiskunde, natuurkunde, psychologie, etymologie en taalsystemen, zou helpen.
Pyschologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe het brein werkt maar dan kom je uit op biologie. Logica, filosofie en taalsystemen lijken me wel heel erg nuttig. Ik zou er direct voor tekenen als deze vakken maatschappijleer, godsdienstles, ANW, CKV, tekenen en handvaardigheid (maak die laatste twee maar extracurriculair voor de creabea's die dat willen) zouden vervangen. Ik zou zeker graag zien dat je op jongere leeftijd start met wiskunde en dat je vroeger de lat veel hoger legt. Ik ben ervan overtuigd dat de slimmere helft of het slimmere kwart van de VWO-leerlingen prima in staat is om op 15-jarige leeftijd vectorcalculus af te ronden indien het programma vanaf jaar 1 daarop is afgestemd en ze op de lage school leren om eerstegraadsvergelijkingen op te lossen, die grafisch te interpreteren etc.
Echter is het rekenonderwijs op de lage school dermate slecht dat ze dan nog bezig zijn met percentages, breuken, vermenigvuldigen en delen. Je kan ook niet van de lageschoolleraar die een veredelde MBO-opleiding (op papier HBO, in de praktijk bestaat de instroom uit MBO-stapelaars en de zwakste HAVO-leerlingen) heeft gevolgd verwachten dat hij beter kan, we zullen de universiteiten het de lerarenopleiding moeten laten overnemen als we zoiets nastreven.

Debatteren is m.i. een vaardigheid die vanzelf volgt als je goed hebt geleerd te redeneren en logisch te denken. Goed, je moet dan ook nog ijverig voldoende feiten opzoeken voordat je het debat voert, je verplaatsen in het perspectief van de tegenstander etc. maar eerst en vooral moet je goed kunnen redeneren en logisch kunnen denken (om die reden zullen mensen die niet intelligent zijn onmogelijk kunnen leren om goed te debatteren). Dat leer je met de eerder genoemde vakken. Eigenlijk zouden universiteiten debatclubs moeten hebben en zouden politieke partijen via die clubs talent moeten scouten.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:30:24 #133
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_152124116
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is toch het equivalent van niets? Hoeveel kost zo'n studie overigens echt en wie betaalt daarvoor?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 29 april 2015 @ 14:31:46 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_152124161
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je komt niet onder testen uit (leraren en leerlingen hebben dat nodig)
Zegt wie?
quote:
Pyschologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe het brein werkt maar dan kom je uit op biologie.
Biologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe stofwisseling werkt maar dan kom je uit op chemie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_152124288
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is toch het equivalent van niets? Hoeveel kost zo'n studie overigens echt en wie betaalt daarvoor?
Wat is er niet duidelijk aan voor jullie dat als er maar een paar landen, van vele tientallen welvarenden landen in heel de wereld, zijn waar het collegeld hoger is dat het hier dan duur is? :?
Hoeveel het echt kost weet niemand, dat is namelijk nooit op een zuivere manier berekend.
SPOILER
Wat we wel weten is dat in bijna geen enkel land in heel de wereld een hoger collegegeld wordt gerekend terwijl Nederland wel een van de landen is met de hoogste belastingdruk. Het is de bedoeling dat de kosten voor onderwijs en gezondheidszorg juist lager zijn naarmate de belastingdruk hoger is en vice versa.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-04-2015 14:45:06 ]
#NoDAPL
pi_152124588
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Zegt wie?
Je moet op de een of andere manier concrete doelen stellen en nagaan wat het resultaat is om iedereen scherp te houden, een student gaat niet ijverig leren als nooit wordt getest wat hij heeft geleerd, een docent kan geneigd zijn te verslappen indien hij weet dat er geen cijfers komen.
Het gaat m.i. om de balans: hoe vaak testje, hoe test je. Ik denk dat een van de grootste problemen van het Nederlandse middelbare onderwijs (naast de vele onbevoegde leraren (stagiaires niet meegerekend) en allerlei bestuurlijke problemen) is dat we centrale examens hebben. Centrale examens zijn geweldig wanneer die een hoog niveau halen, in dat geval wordt iedereen gestimuleerd om aan die hoge standaard te voldoen. Op het moment dat die standaard laag is en inhoudelijk klopt er veel niet dan maak je het leraren heel erg lastig om een goede kwaliteit te leveren en krijg je een achteruitgang door het teaching to the test fenomeen. Verder hebben we m.i. sowieso te veel testen, ik zie meer nut in minder testen maar wel betere testen.

quote:
Biologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe stofwisseling werkt maar dan kom je uit op chemie.
Biologie leunt inderdaad op haar beurt op chemie en fysica. Voor het inzicht in wat fundamenten van ons brein - voor zo ver opgehelderd - heb je daar echter weinig aan. Zo is het heel erg nuttig om te weten hoe het geheugen werkt, als je dat begrijpt dan begrijp je ook waarom je stof regelmatig moet herhalen binnen een bepaalde periode en dat een voldoende aantal keren om iets goed in de vingers te krijgen.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:44:13 #137
379943 Paper_Tiger
pi_152124601
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is er niet duidelijk aan voor jullie dat als er maar een paar landen, van vele tientallen welvarenden landen in heel de wereld, zijn waar het collegeld hoger is dat het hier dan duur is? Serieus mensen, volg eens een cursus statistiek.
Hoeveel het echt kost weet niemand, dat is namelijk nooit op een zuivere manier berekend.
SPOILER
Wat we wel weten is dat in bijna geen enkel land in heel de wereld een hoger collegegeld wordt gerekend terwijl Nederland wel een van de landen is met de hoogte belastingdruk.
Voor sommige mensen is wat een ander gedwongen voor ze betaalt nooit genoeg. Erg jammer die houding. Zal wel bij de verzorgingsstaat horen.
  woensdag 29 april 2015 @ 14:45:18 #138
8369 speknek
Another day another slay
pi_152124642
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
SPOILER
Als die 'etc.' je vorige berekening minstens x4 doet, kom je in de buurt.
quote:
Wat we wel weten is dat in bijna geen enkel land in heel de wereld een hoger collegegeld wordt gerekend terwijl Nederland wel een van de landen is met de hoogte belastingdruk.
Dit is wel waar, de overheid heeft te weinig geld voor onderwijs over. Aan de andere kant is er vrijwel geen land met zoveel goede universiteiten per inwoner.
pi_152124653
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Voor sommige mensen is wat een ander gedwongen voor ze betaalt nooit genoeg.
Niet als je een hoge belastingdruk hebt! Het is de bedoeling dat de kosten voor onderwijs en gezondheidszorg juist lager zijn naarmate de belastingdruk hoger is en vice versa. Als bijna overal in de wereld het collegegeld lager is terwijl de belastingdruk er niet hoger is dan doet Nederland inderdaad iets verkeerd.
Verder ben jij nu natuurlijk aan het zwetsen. Je betaalt het gewoon zelf als hogeropgeleide maar zo gauw je gaat werken. Een werkende van nu betaalt dan voor studenten van nu - indien het collegegeld niet kostendekkend zou zijn (niemand weet hoe dat zit!) - , de student van nu betaalt straks zo gauw hij werkt voor de student van de toekomst. Een mooi systeem toch?
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:55:40 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_152124971
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je moet op de een of andere manier concrete doelen stellen en nagaan wat het resultaat is om iedereen scherp te houden, een student gaat niet ijverig leren als nooit wordt getest wat hij heeft geleerd, een docent kan geneigd zijn te verslappen indien hij weet dat er geen cijfers komen.
Ja okay je moet evalueren, maar dat hoeft niet via een test. Dat kan ook via het klassiekere master-apprenticeship model, of een subjectieve beoordeling van een product of holistische leergroei.
quote:
Biologie leunt inderdaad op haar beurt op chemie en fysica. Voor het inzicht in wat fundamenten van ons brein - voor zo ver opgehelderd - heb je daar echter weinig aan. Zo is het heel erg nuttig om te weten hoe het geheugen werkt, als je dat begrijpt dan begrijp je ook waarom je stof regelmatig moet herhalen binnen een bepaalde periode en dat een voldoende aantal keren om iets goed in de vingers te krijgen.
Daar doet de biologie vrijwel niks mee. Biologie is een veel te laag aggregatieniveau om uitspraken te doen over geheugen, daar heb je cognitieve modellen voor nodig. Net zoals de chemie een veel te laag aggregatieniveau voor stofwisseling is.
pi_152124974
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Als die 'etc.' je vorige berekening minstens x4 doet, kom je in de buurt.
We zullen het nooit weten. Onze universiteiten weigeren om een zuivere berekening te geven, misschien aangezien het instellingsgeld zoals het nu is dan zou kunnen sneuvelen? Geen rechter zou een instellingstarief van 5500 Euro toestaan indien de berekening aantoont dat de kosten minder dan 5500 Euro bedragen. Bedenk dat je slechts die arbeidsuren mag rekenen die aan die student worden besteed. Dat houdt in dat je voor een hoogleraar 5% van zijn arbeidskosten mag rekenen indien 5% van zijn arbeidstijd opgaat aan een van de vakken die je volgt etc.
Je bent aan het valsspelen als je 100% rekent, studenten kopen namelijk de opleiding en niet het onderzoek of de bureaucratie of wat dan ook awt op een universiteit aanwezig is en niet direct iets met het onderwijs te maken heeft.
Ik kom met een servetberekening tot de conclusie dat het met het collegegeld zelf al prima te doen is voor de meeste studenten maar uiteraard is de etcetera voor mij moeilijk in te schatten (ik weet wel bijvoorbeeld wat bepaalde apparatuur kost die ik heb gebruikt, ik ben nieuwsgierig genoeg dat ik zoiets vraag bij een practicum). Het is aan de universiteiten om eens een goed kostenplaatje te geven waarbij ze niet valsspelen.

quote:
Dit is wel waar, de overheid heeft te weinig geld voor onderwijs over. Aan de andere kant is er vrijwel geen land met zoveel goede universiteiten per inwoner.
Hier durf ik nu geen uitspraak over te doen. Hoe bepaal je of dat een universiteit goed is? Een hele lastige discussie. Ik weet wel dat als ik met een bekende Americaanse universiteit het aantal studiepunten (genormeerd uiteraard en rekening houdende met de specifieke vakomschrijving) vergelijk met die voor vakken die ik heb gehad dat ik dan voor de USA op een lagere studiedruk uitkom. Vakken zoals calculus en lineaire algebra kan je vrij goed vergelijken (allerlei basisvakken die meer faculteitsspecifiek zijn ook). In de USA hebben ze echter wel veel hogere budgetten voor onderzoek en worden studenten meer betrokken bij onderzoek.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:59:11 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_152125097
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We zullen het nooit weten. Onze universiteiten weigeren om een zuivere berekening te geven, misschien aangezien het instellingsgeld zoals het nu is dan zou kunnen sneuvelen? Geen rechter zou een instellingstarief van 5500 Euro toestaan indien de berekening aantoont dat de kosten minder dan 5500 Euro bedragen. Bedenk dat je slechts die arbeidsuren mag rekenen die aan die student worden besteed. Dat houdt in dat je voor een hoogleraar 5% van zijn arbeidskosten mag rekenen indien 5% van zijn arbeidstijd opgaat aan een van de vakken die je volgt etc.
Je bent aan het valsspelen als je 100% rekent, studenten kopen namelijk de opleiding en niet het onderzoek of de bureaucratie of wat dan ook awt op een universiteit aanwezig is en niet direct iets met het onderwijs te maken heeft.
Huh ja veel plezier met je opleiding van leraren zonder enige wetenschappelijke achtergrond. Je beschrijft hier een school geen kennisinstituut. Als je als student graag deel wil nemen aan het wetenschappelijke circus dan betaal je daarvoor, niet voor je vakjes die naar een diploma leiden, als je dat vindt moet je vooral naar een hbo gaan.
  woensdag 29 april 2015 @ 15:00:43 #143
379943 Paper_Tiger
pi_152125159
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet als je een hoge belastingdruk hebt! Het is de bedoeling dat de kosten voor onderwijs en gezondheidszorg juist lager zijn naarmate de belastingdruk hoger is en vice versa. Als bijna overal in de wereld het collegegeld lager is terwijl de belastingdruk er niet hoger is dan doet Nederland inderdaad iets verkeerd.
Verder ben jij nu natuurlijk aan het zwetsen. Je betaalt het gewoon zelf als hogeropgeleide maar zo gauw je gaat werken. Een werkende van nu betaalt dan voor studenten van nu - indien het collegegeld niet kostendekkend zou zijn (niemand weet hoe dat zit!) - , de student van nu betaalt straks zo gauw hij werkt voor de student van de toekomst. Een mooi systeem toch?
Helaas voor jou staan er allerhande groepen te bedelen voor een deel van de buit. Een gemiddelde WO opleiding kost de belastingbetaler bijna een ton. Die ¤2000 is er om jou een weloverwogen keus te laten maken voor een studie en hem af te maken. Niks mis mee.
pi_152125171
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja okay je moet evalueren, maar dat hoeft niet via een test. Dat kan ook via het klassiekere master-apprenticeship model, of een subjectieve beoordeling van een product of holistische leergroei
Natuurlijk. We zouden bijvoorbeeld ook het Cambridgemodel kunnen hanteren. Dan zouden de kosten van het onderwijs aan onze universiteiten wel met minstens een factor 5-10 stijgen, met onze docent/student ratio gaat dat niet lukken. ;)
Idem voor het middelbare onderwijs. Dus kom je uit op meer gecentraliseerde toetsen, of dat het nu op klasniveau (mijn voorkeur), schoolniveau of staatsniveau is.

quote:
Daar doet de biologie vrijwel niks mee. Biologie is een veel te laag aggregatieniveau om uitspraken te doen over geheugen, daar heb je cognitieve modellen voor nodig. Net zoals de chemie een veel te laag aggregatieniveau voor stofwisseling is.
Ik rekende neurowetenschap tot de biologie. Dat leek mij toegestaan maar dat is uiteraard voor discussie vatbaar.
#NoDAPL
pi_152125262
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Helaas voor jou staan er allerhande groepen te bedelen voor een deel van de buit. Een gemiddelde WO opleiding kost de belastingbetaler bijna een ton.
Bullshit.
1. Er is in Nederland nog geen zuivere berekening gemaakt voor die kosten!
2. Die berekeningen die zijn gemaakt hebben 100% van de arbeidsuren van alle medewerkers meegerekend, dus ook een fors deel van de onderzoekskosten. Zelfst met die berekeningen, die dus niet zuiver zijn en waarmee je dus een substantieel hoger bedrag krijgt, kom je uit op een bedrag van minder dan 6000 Euro tot iets meer dan 8000 Euro voor alle opleidingen op geneeskunde na (10000 Euro dankzij de ziekenhuisstages). Leg mij maar eens uit hoe jij bij een vierjarige of een vijfjarige opleiding met die kosten per jaar aan bijna een ton komt.

Nogmaals: er zijn maar een paar landen in de wereld die een hoger collegegeld rekenen terwijl er ook maar een paar landen in de wereld zijn die een hogere belastingdruk hanteren. Je hoeft for crying out loud toch geen genie te zijn om de relevantie hiervan te begrijpen?
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 15:05:29 #146
379943 Paper_Tiger
pi_152125293
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bullshit.
1. Er is in Nederland nog geen zuivere berekening gemaakt voor die kosten!
2. Die berekeningen die zijn gemaakt hebben 100% van de arbeidsuren van alle medewerkers meegerekend, dus ook een fors deel van de onderzoekskosten. Zelfst met die berekeningen, die dus niet zuiver zijn en waarmee je dus een substantieel hoger bedrag krijgt, kom je uit op een bedrag van minder dan 6000 Euro tot iets meer dan 8000 Euro voor alle opleidingen op geneeskunde na (10000 Euro dankzij de ziekenhuisstages). Leg mij maar eens uit hoe jij bij een vierjarige of een vijfjarige opleiding met die kosten per jaar aan bijna een ton komt.

Nogmaals: er zijn maar een paar landen in de wereld die een hoger collegegeld rekenen terwijl er ook maar een paar landen in de wereld zijn die een hogere belastingdruk hanteren. Je hoeft for crying out loud toch geen genie te zijn om de relevantie hiervan te begrijpen?
Jij bent gewoon rupsje nooit genoeg.
pi_152125357
Lekker vertrekken uit al die allochtonen steden.
pi_152125382
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Huh ja veel plezier met je opleiding van leraren zonder enige wetenschappelijke achtergrond.
Dat is het punt niet! Natuurlijk heb je hoogleraren nodig aan een universiteit, als die hoogleraren echter maar 10% van hun tijd bezig zijn met onderwijs en 90% van hun tijd bezig zijn met onderzoek dan mag je maar 10% van de kosten van die hoogleraar bij de onderwijskosten optellen. De resterende 90% zou dan volledig door de maatschappij moeten worden gedragen aangezien de hele maatschappij de vruchten plukt van dat onderzoek.
Jij en in weten dat de hele maatschappij tevens de vruchten plukt van die opleidingen, echter als je studenten het volle pond wil laten betalen dan moet je enkel de onderwijskosten aanrekenen, niet de onderzoekskosten. De student koopt een opleiding, geen onderzoek. Dat die opleiding moet worden verzorgd door mensen die onderzoek doen is evident, dat is geen reden om de student te laten betalen voor dat onderzoek.

quote:
Je beschrijft hier een school geen kennisinstituut. Als je als student graag deel wil nemen aan het wetenschappelijke circus dan betaal je daarvoor, niet voor je vakjes die naar een diploma leiden, als je dat vindt moet je vooral naar een hbo gaan.
Dat is dus niet wat ik heb beschreven en zeker niet wat ik nastreef!
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 15:11:34 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_152125481
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is het punt niet! Natuurlijk heb je hoogleraren nodig aan een universiteit, als die hoogleraren echter maar 10% van hun tijd bezig zijn met onderwijs en 90% van hun tijd bezig zijn met onderzoek dan mag je maar 10% van de kosten van die hoogleraar bij de onderwijskosten optellen. De resterende 90% zou dan volledig door de maatschappij moeten worden gedragen aangezien de hele maatschappij de vruchten plukt van dat onderzoek.
En de student plukt nog de meeste vruchten van het onderzoek, want die wordt wetenschappelijk geschoold door zo dicht op de wetenschappers te zitten.
quote:
Dat is dus niet wat ik heb beschreven en zeker niet wat ik nastreef!
Jawel, als je wetenschap van onderwijs scheidt, wil jij duidelijk geen wetenschappelijk onderwijs maar - onderwijs.
pi_152125530
quote:
Jawel, als je wetenschap van onderwijs scheidt, wil jij duidelijk geen wetenschappelijk onderwijs maar - onderwijs.
Enkel voor de kostenberekening!
Anders moeten de opbrengsten van het wetenschappelijk onderzoek tevens naar de studenten gaan aangezien die dan de opdrachtgever zijn.
Ik ben niet degeen die kiest voor een afrekencultuur maar als we jaar in jaar uit het collegegeld verhogen en extreem hoge instellingstarieven hanteren dan eis ik wel dat je als student niet meer betaalt dan dat het onderwijs zelf kost. Bovendien betalen HBO-leerlingen hetzelfde bedrag. ;)
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')