abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152090546
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:33 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Waarom moeten buurten zo nodig gebleekt worden?
Tis wel zo fijn om geen ghetto's te hebben. Dat ik niet hoef te denken, laat ik hier 's nachts maar niet stoppen voor het stoplicht.
.
pi_152090801
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Tis wel zo fijn om geen ghetto's te hebben. Dat ik niet hoef te denken, laat ik hier 's nachts maar niet stoppen voor het stoplicht.
Dat is nou net het grote voordeel van ghetto's. Dat je weet waar je als blanke beter niet moet komen.
pi_152091065
Gewoon in een drugscrimineel auto gaan rijden, krijg je niets anders dan respect in die buurten... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152091149
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:14 schreef DS4 het volgende:
Gewoon in een drugscrimineel auto gaan rijden, krijg je niets anders dan respect in die buurten... ;)
Tot een paar huurmoordenaars je verwarren met een echte, momenteel gaat er hier iedere week een.
.
pi_152091194
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:19 schreef Fer het volgende:

Tot een paar huurmoordenaars je verwarren met een echte, momenteel gaat er hier iedere week een.
Zo lukraak schieten ze niet hoor... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152091298
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:21 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo lukraak schieten ze niet hoor... ;)
Uhu, Rob Scholten is gepakt omdat hij dezelfde auto reed als zijn criminele buurman. Van Baris O hebben ze vorige keer de schoonmoeder gepakt, omdat ze dachten dat hij het was.

Ontopic: die gasten zaten vroeger ook op zwarte scholen. Zie het resultaat, zelfs iemand vermoorden gaat niet zonder fouten.
.
  dinsdag 28 april 2015 @ 11:36:37 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152091497
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...

Over programmeren vind ik het overigens niet vreemd. Dat is nog steeds een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd dat te kunnen. Ook wordt het niet standaard in een lespakket gegooid
Het punt dat bleie maakt is de weerlegging van mijn post dat leerlingen waarschijnlijk beter hun informatica beheersen dan de onderwijzers, en ik moet zeggen dat ze een punt heeft.
Naar haar uitvaren is onterecht, ze corrigeert slechts mijn onderbuikgevoel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_152091935
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt dat bleie maakt is de weerlegging van mijn post dat leerlingen waarschijnlijk beter hun informatica beheersen dan de onderwijzers, en ik moet zeggen dat ze een punt heeft.
Naar haar uitvaren is onterecht, ze corrigeert slechts mijn onderbuikgevoel
Dit

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...

Over programmeren vind ik het overigens niet vreemd. Dat is nog steeds een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd dat te kunnen. Ook wordt het niet standaard in een lespakket gegooid
En waar baseer je op dat ik daar niets aan doe? Ter geruststelling: dat doe ik wel, maar ik vind het wel treurig dat dat nodig is voor 20-jarigen.
pi_152092561
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:27 schreef Fer het volgende:

Uhu, Rob Scholten is gepakt omdat hij dezelfde auto reed als zijn criminele buurman. Van Baris O hebben ze vorige keer de schoonmoeder gepakt, omdat ze dachten dat hij het was.

Ontopic: die gasten zaten vroeger ook op zwarte scholen. Zie het resultaat, zelfs iemand vermoorden gaat niet zonder fouten.
Ik rij een opvallend blauwe ipv een zwarte/grijze waar de criminelen een voorkeur voor hebben. En daarnaast is er nog wel een verschil tussen in een buurt rijden, of parkeren bij een woning waar men je op staat te wachten.

*slaapt vannacht gewoon lekker rustig*
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152093827
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:06 schreef DS4 het volgende:

En helaas zijn veel ouders niet in staat om dat belang voorop te stellen, laat staan er op de juiste wijze invulling aan te geven.
Als goed voorbeeld, bericht waar mijn oog zojuist op viel:

Eerst swipen, dan leren lopen...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:09:21 #111
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152094900
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens ben ik van mening dat het Nederlands onderwijs hopeloos verouderd is, kom op zeg waarom krijgen kinderen wel Frans en Duits maar is er geen tijd voor fatsoenlijke informatica.
Ligt dat niet aan de opleiding? Je zult iedere opleiding apart moeten bekijken. Het heeft namelijk geen zin om bijvoorbeeld een WTB opleiding te volgen zonder de oude klassieke middelen te leren. Juist het ontbreken van de oude methodes in dat vak is een gebrek. Maar als het net als met een zorgopleiding zo gesteld is met een technische opleiding (bekende portfolio) en het maken van verslagen met Exel en Word etc dan vrees ik het ergste.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152095226
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:09 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ligt dat niet aan de opleiding? Je zult iedere opleiding apart moeten bekijken. Het heeft namelijk geen zin om bijvoorbeeld een WTB opleiding te volgen zonder de oude klassieke middelen te leren. Juist het ontbreken van de oude methodes in dat vak is een gebrek. Maar als het net als met een zorgopleiding zo gesteld is met een technische opleiding (bekende portfolio) en het maken van verslagen met Exel en Word etc dan vrees ik het ergste.
Excel en Word hebben weinig te maken met informatica, dat zijn gewoon simpele tools die iedereen wel hoort te kunnen gebruiken, waar ik op doel is dat een student uit losse data informatie kan extraheren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 28 april 2015 @ 14:25:26 #113
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152095281
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Excel en Word hebben weinig te maken met informatica, dat zijn gewoon simpele tools die iedereen wel hoort te kunnen gebruiken, waar ik op doel is dat een student uit losse data informatie kan extraheren.
Is dat voor iedere opleiding noodzakelijk?
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:25:00 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152096797
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je maakt een denkfout.

Dat mensen met meer capaciteiten gemiddeld meer geld hebben is een feit, maar het is niet ter zake doende.

Mensen met meer capaciteiten hebben gemiddeld kinderen met meer capaciteiten en hebben ook de mogelijkheid om ze bij te staan (wat je zelf ook al constateert).

De voorsprong die nu telt is capaciteit. Het is ook onderzocht. Als iemand uit een gezin met veel geld toch de capaciteiten ontbeert kan deze tegenwoordig heel hard op de sociale ladder duikelen. Vroeger, toen geld nog doorslaggevend was bestond die duikeling niet.

Als ik gewoon naar mijzelf kijk: mijn vrouw en vooral ik zijn al vanaf het begin bezig om ons dochtertje te stimuleren. Zaken als veel lezen, veel ervaringen laten meemaken en ook daar informatie bijgeven. Leren van talen: thuis krijgt ze ook Engels en Duits mee en als we in het buitenland zijn leren we haar iig de basics van die taal, dus het bekende hallo, tot ziens, dank je wel, enz. Gevolg is dat ze nu al veel verder is in de communicatie. Zowel in het Nederlands, als in diverse talen.

Dat heeft niets te maken met geld (ok, zonder geld had ze minder talen gesproken, dan waren we niet al de halve wereld over geweest met haar, maar het is niet de essentie). Dat heeft te maken met enerzijds aanleg, maar vooral ook met aandacht en ook weten hoe je een kind moet stimuleren.

Nee, er is gewoon een nieuw evenwicht. En het geld volgt wel, dus uiteindelijk kun je altijd wel roepen dat kinderen van welgestelde ouders het beter doen, maar dat heeft tegenwoordig niets meer te maken met geld. Als je talent hebt en jouw ouders stimuleren dat op de juiste manier kun je ook vanuit de goot jezelf opwerken naar de top. Alleen heeft het nieuwe evenwicht er voor gezorgd dat talent voor het overgrote deel al boven is komen drijven.
Desalniettemin is het zorgwekkend dat jongeren zich tegenwoordig al snel fors in de schulden moeten steken om een opleiding te volgen, nog meer bij een volwaardige vijfjarige opleiding dan bij een uitgedunde (in veel andere landen komt het nauwelijks voor, in Nederland verloren veel opleidingen een jaar in begin jaren 80 omdat de overheid bezuinigde) vierjarige opleiding.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat het stapelen via de koninklijke route (HAVO/VWO) wordt ontmoedigd doordat je lesgeld moet betalen als je 18 jaar of ouder bent is een slechte zaak. Dat het niveau van de lageschoolleraar zo onthutsend laag is (dat zal jij vast met mij eens zijn) zorgt ervoor dat het verschil in het thuismilieu nog meer gewicht krijgt en dat kinderen die een zwakker thuismilieu hebben maar die wel de hersenen hebben zich slechter ontwikkelen. Dit herken ik trouwens ook van toen ik nog naar de lage klassen van de lage school ging. Wat ik heb geleerd heb ik ondanks de school geleerd, niet dankzij de school.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:36:02 #115
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152097051
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens ben ik van mening dat het Nederlands onderwijs hopeloos verouderd is, kom op zeg waarom krijgen kinderen wel Frans en Duits maar is er geen tijd voor fatsoenlijke informatica.
Omdat Frans en Duits meer fundamenteel zijn dan informatica. Dit zeg ik als 'technische' jongen. ;)
Ja, het is een bazenskill als je goed kan programmeren maar op de middelbare school gaan de meeste mensen dat niet goed leren. Dan verzandt je in wat geneuzel met Microsoft Office en zo. Dat gezegd hebbende, ik zou er een voorstander van zijn als we in het Nederlandse onderwijs met extracurriculaire activiteiten zouden gaan werken. Handvaardigheid, tekenen, maatschappijleer, godsdienst, CKV en ANT kunnen in die ecr worden opgenomen. De leerling zou in plaats van die vakken ook lid kunnen worden van de robotclub, leren programmeren, zich voorbereiden op de wiskunde-olympiade, sporten, toneelspelen etc.
Als je maar actief bent en verschillende activiteiten hebt zodat je ontdekt wat je goed kan en wat je leuk vindt wanneer je nog een jong kuikentje bent.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152097080
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 14:25 schreef Cherna het volgende:

[..]

Is dat voor iedere opleiding noodzakelijk?
Voor universitair onderwijs lijkt het me zelfs noodzakelijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_152097134
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Omdat Frans en Duits meer fundamenteel zijn dan informatica. Dit zeg ik als 'technische' jongen. ;)
Ja, het is een bazenskill als je goed kan programmeren maar op de middelbare school gaan de meeste mensen dat niet goed leren. Dan verzandt je in wat geneuzel met Microsoft Office en zo. Dat gezegd hebbende, ik zou er een voorstander van zijn als we in het Nederlandse onderwijs met extracurriculaire activiteiten zouden gaan werken. Handvaardigheid, tekenen, maatschappijleer, godsdienst, CKV en ANT kunnen in die ecr worden opgenomen. De leerling zou in plaats van die vakken ook lid kunnen worden van de robotclub, leren programmeren, zich voorbereiden op de wiskunde-olympiade, sporten, toneelspelen etc.
Als je maar actief bent en verschillende activiteiten hebt zodat je ontdekt wat je goed kan en wat je leuk vindt wanneer je nog een jong kuikentje bent.
Helemaal mee eens, ik vind het jammer dat het Nederlandse onderwijs zo gericht is op grijze muizen, het heeft mijn middelbare school in ieder geval verpest, ook nooit meer zin gehad om te studeren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:41:44 #118
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152097187
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef Bleie het volgende:

[..]

Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
Ik zal jou sterker vertellen, veel mensen die goed kunnen programmeren moet je echt niet vragen hoe ze al die dingen met Word doen! Hiermee is ook meteen duidelijk waarom Frans en Duits meer fundamenteel zijn dan informatica. Het gaat vaak om hele specifieke kennis die voor programma X wel geldt en voor programma Y niet. Goed, als je - wat Raptorix wellicht meer voor ogen heeft - op een grondige manier leert programmeren (recursie, geheugenbeheer, nette organisatie van het programma, ...), wat assembly aanleert etc. dan wordt het wellicht wel fundamenteel maar dat lijkt me voorlopig niet haalbaar op de middelbare school.

Ik weet zelf trouwens ook niet hoe je 'fatsoenlijke' aanhalingstekens invoert bij Word en hoe je voetnoten plaatst, ik heb het echter zo opgezocht als ik het nodig heb. Zou het kunnen dat die leerlingen van jou het niet opzoeken omdat ze geen zin hebben om moeilijk te doen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 28 april 2015 @ 15:55:47 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_152097527
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 10:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Precies.

En derhalve is er dus een beperking wat de overheid kan doen om gelijke kansen te bieden.
De overheid kan financiële drempels elimineren in plaats van ze te bouwen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152097653
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.
Is je moeder wel gewoon nog in Nederland?
pi_152098432
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De overheid kan financiële drempels elimineren in plaats van ze te bouwen.
De drempels zijn in Nederland bijzonder laag.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 28 april 2015 @ 16:56:32 #122
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152098980
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:39 schreef raptorix het volgende:
Helemaal mee eens, ik vind het jammer dat het Nederlandse onderwijs zo gericht is op grijze muizen, het heeft mijn middelbare school in ieder geval verpest, ook nooit meer zin gehad om te studeren.
Dat is geheel afhankelijk van de opleiding als je het mij vraagt. Heb een jaar Havo/mavo gehad. Maar haalde daar zulke goede resultaten dat ik naar de LTS geschopt werd. Dat was mijn redding. Totaal andere vakken die mij interesseerde zodat de vervolg studies(MTS, HTS) vanzelf gingen. Noja de HTS ging dan niet vanzelf. Eigenlijk net iets te theoretisch voor mijn doen. Uiteindelijk dan toch gehaald.
Ik heb daar met plezier technisch onderwijs genoten in zoverre dat je natuurlijk als puber liever op straat rondhing en brommers opvoerde etc.

De leukste en mooiste opleiding was de MTS. Een skelter op papier ontwerpen en daarna in de pratijk het spul bouwen. Dat was schitterend.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152099390
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:00 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Is je moeder wel gewoon nog in Nederland?
Je hebt zelfs wel eens op je 60e probreren een stageplek te vinden bijgoochem?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_152099447
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:56 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat is geheel afhankelijk van de opleiding als je het mij vraagt. Heb een jaar Havo/mavo gehad. Maar haalde daar zulke goede resultaten dat ik naar de LTS geschopt werd. Dat was mijn redding. Totaal andere vakken die mij interesseerde zodat de vervolg studies(MTS, HTS) vanzelf gingen. Noja de HTS ging dan niet vanzelf. Eigenlijk net iets te theoretisch voor mijn doen. Uiteindelijk dan toch gehaald.
Ik heb daar met plezier technisch onderwijs genoten in zoverre dat je natuurlijk als puber liever op straat rondhing en brommers opvoerde etc.

De leukste en mooiste opleiding was de MTS. Een skelter op papier ontwerpen en daarna in de pratijk het spul bouwen. Dat was schitterend.
Dat bedoel ik, onderwijs moet inspireren, niet demotiveren, in Nederland hebben we alleen nog maar mensen die marketing en comminucatie studeren, compleet nutteloze studies, maar goed als je op een verjaardag beweerd dat je motoren kunt repareren kijken ze je vies aan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_152099493
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je hebt zelfs wel eens op je 60e probreren een stageplek te vinden bijgoochem?
Het was meer een grapje in de zin van "geen stageplek" , radicaliseren, lastige bontkraagjes, je kent het wel. ;)
pi_152099538
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:17 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Het was meer een grapje in de zin van "geen stageplek" , radicaliseren, lastige bontkraagjes, je kent het wel. ;)
Sorry voor de opmerking dan ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_152114893
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

De drempels zijn in Nederland bijzonder laag.
Integendeel, ze zijn bijzonder hoog! Er zijn maar een paar landen in de wereld waarin het collegegeld en hoger is! Jij loopt weer eens 20 jaar achter, begin jaren 90 waren ze nog bijzonder laag, sinds die tijd zijn ze flink verhoogd. Je betaalt nu alleen al 2000 Euro per jaar aan collegegeld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152114910
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 17:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je hebt zelfs wel eens op je 60e probreren een stageplek te vinden bijgoochem?
Op zich moet het wel kunnen (bij andere opleidingen), alleen is het wellicht lastig als psychologiestudent gezien het grote pstudenten en gezien het feit dat het wellicht gevoelig ligt om iemand stage te laten lopen waarvan je verwacht dat die daar beroepsmatig niets mee gaat doen.
Hoe dan ook zuigt het.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152115925
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Integendeel, ze zijn bijzonder hoog! Er zijn maar een paar landen in de wereld waarin het collegegeld en hoger is! Jij loopt weer eens 20 jaar achter, begin jaren 90 waren ze nog bijzonder laag, sinds die tijd zijn ze flink verhoogd. Je betaalt nu alleen al 2000 Euro per jaar aan collegegeld.
Dat is toch een schijntje vergeleken bij wat het oplevert?

En anders mag je gewoon in België studeren, daar is het nog goedkoper.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152116345
Misschien moeten we kinderen eerst leren nadenken voordat we ze allerlei trucjes leren. Nu zijn veel mensen letterlijk aapjes die een trucje doen. Die worden dan ook weggeautomatiseerd.

Jong beginnen met logica, filosofie, debatteren, wiskunde, natuurkunde, psychologie, etymologie en taalsystemen, zou helpen. Dit ondersteund met meet immersie (beleven) Ipv aanhoren zou ik graag zien.

Helaas is er geen ruimte voor verdieping. Het is al niet mogelijk kinderen af te leveren die na d middelbare school redelijk foutloos kunnen schrijven.

Er is gewoon meer tijd, kwaliteit en ruimte nodig in het onderwijs. Minder learning to the test, meer echte vaardigheden.

Programmeren komt daarna zeer gemakkelijk, dat is slechts een toepassing van logica.
Whatever...
pi_152122889
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 09:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is toch een schijntje vergeleken bij wat het oplevert?
Het is heel erg duur in vergelijking met de rest van de wereld en in vergelijking met hoe het vroeger in Nederland was. Bovendien levert het in Nederland juist heel erg weinig op, ik verwijs naar het hetzelfde OESO-onderzoek van rond 2008 waaruit bleek dat Nederland een zeer lage (uiteraard in vergelijking met de rest van de 'westerse' wereld) sociaaleconomische mobiliteit heeft. Bijna nergens is de return of investement voor het individu zo laag. Je betaalt het volle pond terwijl de belastingdruk wel hoog is.
Wederom ga jij eraan voorbij dat het nergens voor nodig is om zo'n hoog collegegeld te rekenen, we betalen niet voor niets belasting. Haal desnoods maar eens wat meer geld op bij die 3 Nederland die meer dan 50% van het vermogen in Nederland bezitten en bij die 1,7 miljoen Nederlanders (die 3 zijn hier uiteraard een onderdeel van) die 70% van het vermogen in Nederland bezitten.

quote:
En anders mag je gewoon in België studeren, daar is het nog goedkoper.
Doe effe normaal! In de eerste plaats ben je weer aan het liegen met "nog goedkoper". Het is in Nederland juist duur. Dat bepaal ik niet, dat blijkt uit de ranglijstjes! Als van vele tientallen welvarende landen maar een paar landen een hoger collegegeld rekenen dan is het duur. Blijkbaar lieg jij bewust aangezien ik jou hier eerder al op wees.

In de tweede plaats mag ik als Nederlander klagen over de absurd hoge collegegelden. Ik ben absoluut geen voorstander van het systeem in de UK, de USA, Canada of Australië maar in ieder geval krijg je daar ook big bucks (of big pounds) als je afgestudeerd bent in een fatsoenlijk vakgebied, dat is hier anders. Wij hebben een meer socialistisch stelsel met een hoge belastingdruk, blijf dan in ieder geval met je poten van het onderwijs en de gezondheidszorg af.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-04-2015 14:14:52 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152123525
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 09:59 schreef Spanky78 het volgende:
Misschien moeten we kinderen eerst leren nadenken voordat we ze allerlei trucjes leren. Nu zijn veel mensen letterlijk aapjes die een trucje doen. Die worden dan ook weggeautomatiseerd.

Jong beginnen met logica, filosofie, debatteren, wiskunde, natuurkunde, psychologie, etymologie en taalsystemen, zou helpen. Dit ondersteund met meet immersie (beleven) Ipv aanhoren zou ik graag zien.

Helaas is er geen ruimte voor verdieping. Het is al niet mogelijk kinderen af te leveren die na d middelbare school redelijk foutloos kunnen schrijven.

Er is gewoon meer tijd, kwaliteit en ruimte nodig in het onderwijs. Minder learning to the test, meer echte vaardigheden.
Je komt niet onder testen uit (leraren en leerlingen hebben dat nodig) maar je moet inderdaad niet teveel het onderwijs afstemmen op die testen. In mijn ogen werken de centrale examens momenteel verlammend doordat die centrale examen vakinhoudelijk niet deugen: een te laag niveau en verkeerde eisen (grafische rekenmachientje verplichten bij wiskunde B, geen parate kennis voor natuurkunde, scheikunde en biologie, woordenboek bij taalexamens, weinig relevante meetkunde...). De centrale examens bepalen de inhoud van de schoolboeken, ze zorgen ervoor dat leraren geen oudere schoolboeken of goede buitenlandse schoolboeken (de Vlaamse wiskundeboeken zijn beter) kunnen gebruiken en ze zorgen ervoor dat leraren erg weinig ruimte hebben om de lat hoger te leggen en het op hun manier te doen. Immers, als je klas hierdoor een lager cijfer haalt voor het centrale examen maar de leerlingen wel meer hebben geleerd dan word je afgerekend op dat lagere cijfer, niet op wat ze hebben geleerd.

quote:
Jong beginnen met logica, filosofie, debatteren, wiskunde, natuurkunde, psychologie, etymologie en taalsystemen, zou helpen.
Pyschologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe het brein werkt maar dan kom je uit op biologie. Logica, filosofie en taalsystemen lijken me wel heel erg nuttig. Ik zou er direct voor tekenen als deze vakken maatschappijleer, godsdienstles, ANW, CKV, tekenen en handvaardigheid (maak die laatste twee maar extracurriculair voor de creabea's die dat willen) zouden vervangen. Ik zou zeker graag zien dat je op jongere leeftijd start met wiskunde en dat je vroeger de lat veel hoger legt. Ik ben ervan overtuigd dat de slimmere helft of het slimmere kwart van de VWO-leerlingen prima in staat is om op 15-jarige leeftijd vectorcalculus af te ronden indien het programma vanaf jaar 1 daarop is afgestemd en ze op de lage school leren om eerstegraadsvergelijkingen op te lossen, die grafisch te interpreteren etc.
Echter is het rekenonderwijs op de lage school dermate slecht dat ze dan nog bezig zijn met percentages, breuken, vermenigvuldigen en delen. Je kan ook niet van de lageschoolleraar die een veredelde MBO-opleiding (op papier HBO, in de praktijk bestaat de instroom uit MBO-stapelaars en de zwakste HAVO-leerlingen) heeft gevolgd verwachten dat hij beter kan, we zullen de universiteiten het de lerarenopleiding moeten laten overnemen als we zoiets nastreven.

Debatteren is m.i. een vaardigheid die vanzelf volgt als je goed hebt geleerd te redeneren en logisch te denken. Goed, je moet dan ook nog ijverig voldoende feiten opzoeken voordat je het debat voert, je verplaatsen in het perspectief van de tegenstander etc. maar eerst en vooral moet je goed kunnen redeneren en logisch kunnen denken (om die reden zullen mensen die niet intelligent zijn onmogelijk kunnen leren om goed te debatteren). Dat leer je met de eerder genoemde vakken. Eigenlijk zouden universiteiten debatclubs moeten hebben en zouden politieke partijen via die clubs talent moeten scouten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:30:24 #133
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_152124116
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Integendeel, ze zijn bijzonder hoog! Er zijn maar een paar landen in de wereld waarin het collegegeld en hoger is! Jij loopt weer eens 20 jaar achter, begin jaren 90 waren ze nog bijzonder laag, sinds die tijd zijn ze flink verhoogd. Je betaalt nu alleen al 2000 Euro per jaar aan collegegeld.
Dat is toch het equivalent van niets? Hoeveel kost zo'n studie overigens echt en wie betaalt daarvoor?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 29 april 2015 @ 14:31:46 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_152124161
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je komt niet onder testen uit (leraren en leerlingen hebben dat nodig)
Zegt wie?
quote:
Pyschologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe het brein werkt maar dan kom je uit op biologie.
Biologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe stofwisseling werkt maar dan kom je uit op chemie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_152124288
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is toch het equivalent van niets? Hoeveel kost zo'n studie overigens echt en wie betaalt daarvoor?
Wat is er niet duidelijk aan voor jullie dat als er maar een paar landen, van vele tientallen welvarenden landen in heel de wereld, zijn waar het collegeld hoger is dat het hier dan duur is? :?
Hoeveel het echt kost weet niemand, dat is namelijk nooit op een zuivere manier berekend.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat we wel weten is dat in bijna geen enkel land in heel de wereld een hoger collegegeld wordt gerekend terwijl Nederland wel een van de landen is met de hoogste belastingdruk. Het is de bedoeling dat de kosten voor onderwijs en gezondheidszorg juist lager zijn naarmate de belastingdruk hoger is en vice versa.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-04-2015 14:45:06 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152124588
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Zegt wie?
Je moet op de een of andere manier concrete doelen stellen en nagaan wat het resultaat is om iedereen scherp te houden, een student gaat niet ijverig leren als nooit wordt getest wat hij heeft geleerd, een docent kan geneigd zijn te verslappen indien hij weet dat er geen cijfers komen.
Het gaat m.i. om de balans: hoe vaak testje, hoe test je. Ik denk dat een van de grootste problemen van het Nederlandse middelbare onderwijs (naast de vele onbevoegde leraren (stagiaires niet meegerekend) en allerlei bestuurlijke problemen) is dat we centrale examens hebben. Centrale examens zijn geweldig wanneer die een hoog niveau halen, in dat geval wordt iedereen gestimuleerd om aan die hoge standaard te voldoen. Op het moment dat die standaard laag is en inhoudelijk klopt er veel niet dan maak je het leraren heel erg lastig om een goede kwaliteit te leveren en krijg je een achteruitgang door het teaching to the test fenomeen. Verder hebben we m.i. sowieso te veel testen, ik zie meer nut in minder testen maar wel betere testen.

quote:
Biologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe stofwisseling werkt maar dan kom je uit op chemie.
Biologie leunt inderdaad op haar beurt op chemie en fysica. Voor het inzicht in wat fundamenten van ons brein - voor zo ver opgehelderd - heb je daar echter weinig aan. Zo is het heel erg nuttig om te weten hoe het geheugen werkt, als je dat begrijpt dan begrijp je ook waarom je stof regelmatig moet herhalen binnen een bepaalde periode en dat een voldoende aantal keren om iets goed in de vingers te krijgen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:44:13 #137
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_152124601
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is er niet duidelijk aan voor jullie dat als er maar een paar landen, van vele tientallen welvarenden landen in heel de wereld, zijn waar het collegeld hoger is dat het hier dan duur is? Serieus mensen, volg eens een cursus statistiek.
Hoeveel het echt kost weet niemand, dat is namelijk nooit op een zuivere manier berekend.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat we wel weten is dat in bijna geen enkel land in heel de wereld een hoger collegegeld wordt gerekend terwijl Nederland wel een van de landen is met de hoogte belastingdruk.
Voor sommige mensen is wat een ander gedwongen voor ze betaalt nooit genoeg. Erg jammer die houding. Zal wel bij de verzorgingsstaat horen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 29 april 2015 @ 14:45:18 #138
8369 speknek
Another day another slay
pi_152124642
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als die 'etc.' je vorige berekening minstens x4 doet, kom je in de buurt.
quote:
Wat we wel weten is dat in bijna geen enkel land in heel de wereld een hoger collegegeld wordt gerekend terwijl Nederland wel een van de landen is met de hoogte belastingdruk.
Dit is wel waar, de overheid heeft te weinig geld voor onderwijs over. Aan de andere kant is er vrijwel geen land met zoveel goede universiteiten per inwoner.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_152124653
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:44 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Voor sommige mensen is wat een ander gedwongen voor ze betaalt nooit genoeg.
Niet als je een hoge belastingdruk hebt! Het is de bedoeling dat de kosten voor onderwijs en gezondheidszorg juist lager zijn naarmate de belastingdruk hoger is en vice versa. Als bijna overal in de wereld het collegegeld lager is terwijl de belastingdruk er niet hoger is dan doet Nederland inderdaad iets verkeerd.
Verder ben jij nu natuurlijk aan het zwetsen. Je betaalt het gewoon zelf als hogeropgeleide maar zo gauw je gaat werken. Een werkende van nu betaalt dan voor studenten van nu - indien het collegegeld niet kostendekkend zou zijn (niemand weet hoe dat zit!) - , de student van nu betaalt straks zo gauw hij werkt voor de student van de toekomst. Een mooi systeem toch?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:55:40 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_152124971
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je moet op de een of andere manier concrete doelen stellen en nagaan wat het resultaat is om iedereen scherp te houden, een student gaat niet ijverig leren als nooit wordt getest wat hij heeft geleerd, een docent kan geneigd zijn te verslappen indien hij weet dat er geen cijfers komen.
Ja okay je moet evalueren, maar dat hoeft niet via een test. Dat kan ook via het klassiekere master-apprenticeship model, of een subjectieve beoordeling van een product of holistische leergroei.
quote:
Biologie leunt inderdaad op haar beurt op chemie en fysica. Voor het inzicht in wat fundamenten van ons brein - voor zo ver opgehelderd - heb je daar echter weinig aan. Zo is het heel erg nuttig om te weten hoe het geheugen werkt, als je dat begrijpt dan begrijp je ook waarom je stof regelmatig moet herhalen binnen een bepaalde periode en dat een voldoende aantal keren om iets goed in de vingers te krijgen.
Daar doet de biologie vrijwel niks mee. Biologie is een veel te laag aggregatieniveau om uitspraken te doen over geheugen, daar heb je cognitieve modellen voor nodig. Net zoals de chemie een veel te laag aggregatieniveau voor stofwisseling is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_152124974
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Als die 'etc.' je vorige berekening minstens x4 doet, kom je in de buurt.
We zullen het nooit weten. Onze universiteiten weigeren om een zuivere berekening te geven, misschien aangezien het instellingsgeld zoals het nu is dan zou kunnen sneuvelen? Geen rechter zou een instellingstarief van 5500 Euro toestaan indien de berekening aantoont dat de kosten minder dan 5500 Euro bedragen. Bedenk dat je slechts die arbeidsuren mag rekenen die aan die student worden besteed. Dat houdt in dat je voor een hoogleraar 5% van zijn arbeidskosten mag rekenen indien 5% van zijn arbeidstijd opgaat aan een van de vakken die je volgt etc.
Je bent aan het valsspelen als je 100% rekent, studenten kopen namelijk de opleiding en niet het onderzoek of de bureaucratie of wat dan ook awt op een universiteit aanwezig is en niet direct iets met het onderwijs te maken heeft.
Ik kom met een servetberekening tot de conclusie dat het met het collegegeld zelf al prima te doen is voor de meeste studenten maar uiteraard is de etcetera voor mij moeilijk in te schatten (ik weet wel bijvoorbeeld wat bepaalde apparatuur kost die ik heb gebruikt, ik ben nieuwsgierig genoeg dat ik zoiets vraag bij een practicum). Het is aan de universiteiten om eens een goed kostenplaatje te geven waarbij ze niet valsspelen.

quote:
Dit is wel waar, de overheid heeft te weinig geld voor onderwijs over. Aan de andere kant is er vrijwel geen land met zoveel goede universiteiten per inwoner.
Hier durf ik nu geen uitspraak over te doen. Hoe bepaal je of dat een universiteit goed is? Een hele lastige discussie. Ik weet wel dat als ik met een bekende Americaanse universiteit het aantal studiepunten (genormeerd uiteraard en rekening houdende met de specifieke vakomschrijving) vergelijk met die voor vakken die ik heb gehad dat ik dan voor de USA op een lagere studiedruk uitkom. Vakken zoals calculus en lineaire algebra kan je vrij goed vergelijken (allerlei basisvakken die meer faculteitsspecifiek zijn ook). In de USA hebben ze echter wel veel hogere budgetten voor onderzoek en worden studenten meer betrokken bij onderzoek.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 14:59:11 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_152125097
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We zullen het nooit weten. Onze universiteiten weigeren om een zuivere berekening te geven, misschien aangezien het instellingsgeld zoals het nu is dan zou kunnen sneuvelen? Geen rechter zou een instellingstarief van 5500 Euro toestaan indien de berekening aantoont dat de kosten minder dan 5500 Euro bedragen. Bedenk dat je slechts die arbeidsuren mag rekenen die aan die student worden besteed. Dat houdt in dat je voor een hoogleraar 5% van zijn arbeidskosten mag rekenen indien 5% van zijn arbeidstijd opgaat aan een van de vakken die je volgt etc.
Je bent aan het valsspelen als je 100% rekent, studenten kopen namelijk de opleiding en niet het onderzoek of de bureaucratie of wat dan ook awt op een universiteit aanwezig is en niet direct iets met het onderwijs te maken heeft.
Huh ja veel plezier met je opleiding van leraren zonder enige wetenschappelijke achtergrond. Je beschrijft hier een school geen kennisinstituut. Als je als student graag deel wil nemen aan het wetenschappelijke circus dan betaal je daarvoor, niet voor je vakjes die naar een diploma leiden, als je dat vindt moet je vooral naar een hbo gaan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 29 april 2015 @ 15:00:43 #143
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_152125159
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet als je een hoge belastingdruk hebt! Het is de bedoeling dat de kosten voor onderwijs en gezondheidszorg juist lager zijn naarmate de belastingdruk hoger is en vice versa. Als bijna overal in de wereld het collegegeld lager is terwijl de belastingdruk er niet hoger is dan doet Nederland inderdaad iets verkeerd.
Verder ben jij nu natuurlijk aan het zwetsen. Je betaalt het gewoon zelf als hogeropgeleide maar zo gauw je gaat werken. Een werkende van nu betaalt dan voor studenten van nu - indien het collegegeld niet kostendekkend zou zijn (niemand weet hoe dat zit!) - , de student van nu betaalt straks zo gauw hij werkt voor de student van de toekomst. Een mooi systeem toch?
Helaas voor jou staan er allerhande groepen te bedelen voor een deel van de buit. Een gemiddelde WO opleiding kost de belastingbetaler bijna een ton. Die ¤2000 is er om jou een weloverwogen keus te laten maken voor een studie en hem af te maken. Niks mis mee.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_152125171
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja okay je moet evalueren, maar dat hoeft niet via een test. Dat kan ook via het klassiekere master-apprenticeship model, of een subjectieve beoordeling van een product of holistische leergroei
Natuurlijk. We zouden bijvoorbeeld ook het Cambridgemodel kunnen hanteren. Dan zouden de kosten van het onderwijs aan onze universiteiten wel met minstens een factor 5-10 stijgen, met onze docent/student ratio gaat dat niet lukken. ;)
Idem voor het middelbare onderwijs. Dus kom je uit op meer gecentraliseerde toetsen, of dat het nu op klasniveau (mijn voorkeur), schoolniveau of staatsniveau is.

quote:
Daar doet de biologie vrijwel niks mee. Biologie is een veel te laag aggregatieniveau om uitspraken te doen over geheugen, daar heb je cognitieve modellen voor nodig. Net zoals de chemie een veel te laag aggregatieniveau voor stofwisseling is.
Ik rekende neurowetenschap tot de biologie. Dat leek mij toegestaan maar dat is uiteraard voor discussie vatbaar.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152125262
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Helaas voor jou staan er allerhande groepen te bedelen voor een deel van de buit. Een gemiddelde WO opleiding kost de belastingbetaler bijna een ton.
Bullshit.
1. Er is in Nederland nog geen zuivere berekening gemaakt voor die kosten!
2. Die berekeningen die zijn gemaakt hebben 100% van de arbeidsuren van alle medewerkers meegerekend, dus ook een fors deel van de onderzoekskosten. Zelfst met die berekeningen, die dus niet zuiver zijn en waarmee je dus een substantieel hoger bedrag krijgt, kom je uit op een bedrag van minder dan 6000 Euro tot iets meer dan 8000 Euro voor alle opleidingen op geneeskunde na (10000 Euro dankzij de ziekenhuisstages). Leg mij maar eens uit hoe jij bij een vierjarige of een vijfjarige opleiding met die kosten per jaar aan bijna een ton komt.

Nogmaals: er zijn maar een paar landen in de wereld die een hoger collegegeld rekenen terwijl er ook maar een paar landen in de wereld zijn die een hogere belastingdruk hanteren. Je hoeft for crying out loud toch geen genie te zijn om de relevantie hiervan te begrijpen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 15:05:29 #146
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_152125293
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bullshit.
1. Er is in Nederland nog geen zuivere berekening gemaakt voor die kosten!
2. Die berekeningen die zijn gemaakt hebben 100% van de arbeidsuren van alle medewerkers meegerekend, dus ook een fors deel van de onderzoekskosten. Zelfst met die berekeningen, die dus niet zuiver zijn en waarmee je dus een substantieel hoger bedrag krijgt, kom je uit op een bedrag van minder dan 6000 Euro tot iets meer dan 8000 Euro voor alle opleidingen op geneeskunde na (10000 Euro dankzij de ziekenhuisstages). Leg mij maar eens uit hoe jij bij een vierjarige of een vijfjarige opleiding met die kosten per jaar aan bijna een ton komt.

Nogmaals: er zijn maar een paar landen in de wereld die een hoger collegegeld rekenen terwijl er ook maar een paar landen in de wereld zijn die een hogere belastingdruk hanteren. Je hoeft for crying out loud toch geen genie te zijn om de relevantie hiervan te begrijpen?
Jij bent gewoon rupsje nooit genoeg.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_152125357
Lekker vertrekken uit al die allochtonen steden.
pi_152125382
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Huh ja veel plezier met je opleiding van leraren zonder enige wetenschappelijke achtergrond.
Dat is het punt niet! Natuurlijk heb je hoogleraren nodig aan een universiteit, als die hoogleraren echter maar 10% van hun tijd bezig zijn met onderwijs en 90% van hun tijd bezig zijn met onderzoek dan mag je maar 10% van de kosten van die hoogleraar bij de onderwijskosten optellen. De resterende 90% zou dan volledig door de maatschappij moeten worden gedragen aangezien de hele maatschappij de vruchten plukt van dat onderzoek.
Jij en in weten dat de hele maatschappij tevens de vruchten plukt van die opleidingen, echter als je studenten het volle pond wil laten betalen dan moet je enkel de onderwijskosten aanrekenen, niet de onderzoekskosten. De student koopt een opleiding, geen onderzoek. Dat die opleiding moet worden verzorgd door mensen die onderzoek doen is evident, dat is geen reden om de student te laten betalen voor dat onderzoek.

quote:
Je beschrijft hier een school geen kennisinstituut. Als je als student graag deel wil nemen aan het wetenschappelijke circus dan betaal je daarvoor, niet voor je vakjes die naar een diploma leiden, als je dat vindt moet je vooral naar een hbo gaan.
Dat is dus niet wat ik heb beschreven en zeker niet wat ik nastreef!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 15:11:34 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_152125481
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is het punt niet! Natuurlijk heb je hoogleraren nodig aan een universiteit, als die hoogleraren echter maar 10% van hun tijd bezig zijn met onderwijs en 90% van hun tijd bezig zijn met onderzoek dan mag je maar 10% van de kosten van die hoogleraar bij de onderwijskosten optellen. De resterende 90% zou dan volledig door de maatschappij moeten worden gedragen aangezien de hele maatschappij de vruchten plukt van dat onderzoek.
En de student plukt nog de meeste vruchten van het onderzoek, want die wordt wetenschappelijk geschoold door zo dicht op de wetenschappers te zitten.
quote:
Dat is dus niet wat ik heb beschreven en zeker niet wat ik nastreef!
Jawel, als je wetenschap van onderwijs scheidt, wil jij duidelijk geen wetenschappelijk onderwijs maar - onderwijs.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_152125530
quote:
Jawel, als je wetenschap van onderwijs scheidt, wil jij duidelijk geen wetenschappelijk onderwijs maar - onderwijs.
Enkel voor de kostenberekening!
Anders moeten de opbrengsten van het wetenschappelijk onderzoek tevens naar de studenten gaan aangezien die dan de opdrachtgever zijn.
Ik ben niet degeen die kiest voor een afrekencultuur maar als we jaar in jaar uit het collegegeld verhogen en extreem hoge instellingstarieven hanteren dan eis ik wel dat je als student niet meer betaalt dan dat het onderwijs zelf kost. Bovendien betalen HBO-leerlingen hetzelfde bedrag. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152125545
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 13:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het is heel erg duur in vergelijking met de rest van de wereld en in vergelijking met hoe het vroeger in Nederland was.
Dat is niet zo relevant als het gaat om de vraag of het een drempel is.

quote:
Bovendien levert het in Nederland juist heel erg weinig op, ik verwijs naar het hetzelfde OESO-onderzoek van rond 2008 waaruit bleek dat Nederland een zeer lage (uiteraard in vergelijking met de rest van de 'westerse' wereld) sociaaleconomische mobiliteit heeft. Bijna nergens is de return of investement voor het individu zo laag. Je betaalt het volle pond terwijl de belastingdruk wel hoog is.
De belastingdruk in NL is helemaal niet zo extreem hoog. Lager dan omringende landen iig.

quote:
Wederom ga jij eraan voorbij dat het nergens voor nodig is om zo'n hoog collegegeld te rekenen, we betalen niet voor niets belasting. Haal desnoods maar eens wat meer geld op bij die 3 Nederland die meer dan 50% van het vermogen in Nederland bezitten en bij die 1,7 miljoen Nederlanders (die 3 zijn hier uiteraard een onderdeel van) die 70% van het vermogen in Nederland bezitten.
3 Nederlanders die 50% van het vermogen bezitten? Wie? :D

En je moet geld ophalen en geld uitgeven niet op een hoop gooien. Geld uitgeven is niet een goed idee omdat je het geld toch ergens op kan halen...

quote:
Doe effe normaal! In de eerste plaats ben je weer aan het liegen met "nog goedkoper". Het is in Nederland juist duur. Dat bepaal ik niet, dat blijkt uit de ranglijstjes! Als van vele tientallen welvarende landen maar een paar landen een hoger collegegeld rekenen dan is het duur. Blijkbaar lieg jij bewust aangezien ik jou hier eerder al op wees.
Ik ken de werkelijke kosten. Daar meet ik aan af. Dat ik een andere norm hanteer maakt niet dat jij mij voor een leugenaar uit kan maken. Dat is hoogst onfatsoenlijk en komt de discussie niet ten goede.

quote:
In de tweede plaats mag ik als Nederlander klagen over de absurd hoge collegegelden. Ik ben absoluut geen voorstander van het systeem in de UK, de USA, Canada of Australië maar in ieder geval krijg je daar ook big bucks (of big pounds) als je afgestudeerd bent in een fatsoenlijk vakgebied, dat is hier anders. Wij hebben een meer socialistisch stelsel met een hoge belastingdruk, blijf dan in ieder geval met je poten van het onderwijs en de gezondheidszorg af.
De belastingdruk is in België iig een stuk hoger.

En daarnaast: het ging dus om de vraag of er een drempel is. Die is er feitelijk niet. Met een universitaire studie verdien je ruim voldoende om die 8.000 euro te rechtvaardigen.

Zeker als je de belasting op inkomen gaat verlagen, waar ik voorstander van ben (icm zwaarder belasten van vermogen).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152125568
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 14:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je komt niet onder testen uit (leraren en leerlingen hebben dat nodig) maar je moet inderdaad niet teveel het onderwijs afstemmen op die testen. In mijn ogen werken de centrale examens momenteel verlammend doordat die centrale examen vakinhoudelijk niet deugen: een te laag niveau en verkeerde eisen (grafische rekenmachientje verplichten bij wiskunde B, geen parate kennis voor natuurkunde, scheikunde en biologie, woordenboek bij taalexamens, weinig relevante meetkunde...). De centrale examens bepalen de inhoud van de schoolboeken, ze zorgen ervoor dat leraren geen oudere schoolboeken of goede buitenlandse schoolboeken (de Vlaamse wiskundeboeken zijn beter) kunnen gebruiken en ze zorgen ervoor dat leraren erg weinig ruimte hebben om de lat hoger te leggen en het op hun manier te doen. Immers, als je klas hierdoor een lager cijfer haalt voor het centrale examen maar de leerlingen wel meer hebben geleerd dan word je afgerekend op dat lagere cijfer, niet op wat ze hebben geleerd.

[..]

Pyschologie vind ik weinig waardevol, het is wel nuttig om iets te weten over hoe het brein werkt maar dan kom je uit op biologie. Logica, filosofie en taalsystemen lijken me wel heel erg nuttig. Ik zou er direct voor tekenen als deze vakken maatschappijleer, godsdienstles, ANW, CKV, tekenen en handvaardigheid (maak die laatste twee maar extracurriculair voor de creabea's die dat willen) zouden vervangen. Ik zou zeker graag zien dat je op jongere leeftijd start met wiskunde en dat je vroeger de lat veel hoger legt. Ik ben ervan overtuigd dat de slimmere helft of het slimmere kwart van de VWO-leerlingen prima in staat is om op 15-jarige leeftijd vectorcalculus af te ronden indien het programma vanaf jaar 1 daarop is afgestemd en ze op de lage school leren om eerstegraadsvergelijkingen op te lossen, die grafisch te interpreteren etc.
Echter is het rekenonderwijs op de lage school dermate slecht dat ze dan nog bezig zijn met percentages, breuken, vermenigvuldigen en delen. Je kan ook niet van de lageschoolleraar die een veredelde MBO-opleiding (op papier HBO, in de praktijk bestaat de instroom uit MBO-stapelaars en de zwakste HAVO-leerlingen) heeft gevolgd verwachten dat hij beter kan, we zullen de universiteiten het de lerarenopleiding moeten laten overnemen als we zoiets nastreven.

Debatteren is m.i. een vaardigheid die vanzelf volgt als je goed hebt geleerd te redeneren en logisch te denken. Goed, je moet dan ook nog ijverig voldoende feiten opzoeken voordat je het debat voert, je verplaatsen in het perspectief van de tegenstander etc. maar eerst en vooral moet je goed kunnen redeneren en logisch kunnen denken (om die reden zullen mensen die niet intelligent zijn onmogelijk kunnen leren om goed te debatteren). Dat leer je met de eerder genoemde vakken. Eigenlijk zouden universiteiten debatclubs moeten hebben en zouden politieke partijen via die clubs talent moeten scouten.
Psychologie is belangrijk om kinderen te wapenen tegen de marketeers. Zij gebruiken psychologie tegen ons. Bijna letterlijk. Ook helpt het om trucs bij informatievoorziening te doorzien. Zaken als halo-effecten, anchoring etc. Zijn zeer interessant om te kennen.

Natuurlijk moet er getest worden, maar Het doel is niet de test, het doel moet voldoende inzicht krijgen zijn.

Vectorcalculus is niet zozeer boeiend. Wat boeiend is, is het begrip dat eruit voort kan bloeien. Daar gaat het mij om. Een abstracter niveau van begrip dus.

Als laatste vergeet niet dat in het dagelijks leven de meeste zaken misgaan door miscommunicatie. Door psychologie en debatteren mee t geven krijgen mensen meer mee van communicatie. Zeker nu we steeds meer digitaal communiceren wordt begrip van dit soort zaken belangrijk. Je hebt vaak maar 1 meeting om mensen ergens van t overtuigen. Hoe breng je je boodschap?

Het zou helpen als die basis ook voor bèta mensen gelegd wordt. Want in de praktijk zie ik veel goede mensen die in de softe kant van het werk zwaar onderpresteren.
Whatever...
pi_152126442
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is niet zo relevant als het gaat om de vraag of het een drempel is.
Het is altijd een drempel, de enige vraag is of het een drempeltje of een gigantische drempel is. Aangezien de stufi al lang niet meer kostendekkend is en je 100% van de uitlooptijd zelf betaalt (leuk als je vertraging oploopt of na een jaar ontdekt dat dit toch niet de juiste opleiding voor je is) leidt dat tot forse schulden. Een kind wat uit een volkswijk zal hier eerder door afschrikken dan een kind wat uit jouw villawijk komt.

quote:
De belastingdruk in NL is helemaal niet zo extreem hoog. Lager dan omringende landen iig.
Hoger dan in verreweg de meeste landen die een lager collegegeld hanteren.
In België is de belastingdruk inderdaad nog hoger. Voor Duitsland zou ik het moeten opzoeken. Jij hebt een punt: de vermogensbelasting is in Nederland een lachertje, echter hebben die mensen die 'gratis' of 'goedkoop' (voor het individu zelf!) onderwijs nodig hebben geen hoog vermogen. Voor de gewone man, die niet in een villawijk woont, is vooral de inkomstenbelasting van belang.

quote:
3 Nederlanders die 50% van het vermogen bezitten? Wie? :D
Dat zou ik ook graag willen weten. Beatrix zou een van die drie kunnen zijn.
https://decorrespondent.n(...)ak/73122390-bec8dedf
10 procent heeft 70 procent van al het financiële vermogen in handen. Ondertussen wordt vermogen nauwelijks belast. Sterker nog, in de afgelopen jaren gingen de belastingen op arbeid omhoog en die op vermogen omlaag.

quote:
En je moet geld ophalen en geld uitgeven niet op een hoop gooien. Geld uitgeven is niet een goed idee omdat je het geld toch ergens op kan halen...
Ik zie zat overheidslasten die weggesneden zouden kunnen worden: ik zou bijv. minstens 2/3de van de ambtenaren van het ministerie van OCW ontslaan, sterk bezuinigen op consultancy (maximumbudget opleggen per ministerie en dit handhaven) etc.
Echter snijdt de overheid niet in haar vet maar in essentiële zaken zoals onderwijs, onderzoek, de toegankelijkheid van onderwijs en zorg. Dat is echter een discussie voor elders, hier gaat het er om dat de financiële toegankelijkheid niet optimaal is aangezien het collegegeld en het lesgeld (MBO, HBO, HAVO, VWO) best sterk verlaagd zou kunnen worden. Dat ze in de UK, de USA en Canada nog meer betalen is te billijken, daar krijgen ze tenminste ook een topuniversiteit, wij betalen het volle pond voor een tweederangsuniversiteit (in vergelijking met die topuniversiteiten).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik ken de werkelijke kosten.
Plaats hier dan maar een gedetailleerde kostenspecificatie.


quote:
De belastingdruk is in België iig een stuk hoger.
Ik heb dan ook gesteld dat er maar een paar landen in de wereld zijn die een hogere belastingdruk hanteren, België is net een van die landen. Je betaalt er echter 3-4 keer zo weinig collegeld per jaar (dichter bij 4 dan bij 3).

quote:
En daarnaast: het ging dus om de vraag of er een drempel is. Die is er feitelijk niet.
Natuurlijk is er een drempel, zie het begin van deze reactie.

quote:
[Met een universitaire studie verdien je ruim voldoende om die 8.000 euro te rechtvaardigen.
1. Veel respectabele opleidingen duren langer dan 4 jaar, je komt dus alleen al voor het collegegeld op minstens 10000 Euro uit. In de praktijk doen studenten vaak 6 of 7 jaar over die opleiding aangezien de studieduur niet overeenkomt met de studiebelasting (dat ligt slechts gedeeltelijk aan de student).

Met die 4 jaar wordt je trouwens goed belazerd, diezelfde opleidingen duren in de meeste landen 5 jaar. Nederland sneed dat vijfde jaar weg in de jaren 80 aangezien ze het onderwijs te duur vond worden en ze daarom de keuze gaf tussen minder studenten toelaten en een jaar schrappen van veel opleidingen. Als je bijvoorbeeld als pscychologiestudent de volwaardige opleiding wil volgen zoals die in België wordt gegeven (het vijfde jaar) dan mag je voor dat extra jaar 10000 Euro lappen, voor 2 dagen per week.

2. Het collegegeld is slechts een fractie van de totale studiekosten.
- kamerhuur
- voeding
- kleding
- verzekeringen
- laptop (niet nodig als je rechten studeert, verplicht als je aan een TU studeert)
...

De stufi bedraagt maximaal 6XY Euro per maand. Voor alleen de huur ben je al minstens 350 Euro kwijt. Tel daar het collegegeld en het boekengeld bij op en je zit al aan die 6XY Euro. Dan moet je nog voeding, kleding, verzekeringen, een laptop, sporten etc. betalen
Ergo: kiezen tussen werken of lenen. Als je een van de studenten bent die 40 u/w nodig heeft en nominaal wil slagen (nodig om de schuld te beperken) dan wordt het dus lenen. Voor een kind uit jouw villawijk niet iets waar hij van schrikt, voor een jongen uit een volkswijk kan dat anders zijn.

quote:
Zeker als je de belasting op inkomen gaat verlagen, waar ik voorstander van ben (icm zwaarder belasten van vermogen).
Daar zijn wij het over eens. Daarnaast zou je ook nog wat met de schijven van de inkomstenbelasting en de belastingvrije voet kunnen spelen zodat mensen met een lager inkomen relatief minder belasting betalen en mensen met een hoger inkomen relatief meer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-04-2015 16:00:07 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_152126941
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Psychologie is belangrijk om kinderen te wapenen tegen de marketeers. Zij gebruiken psychologie tegen ons. Bijna letterlijk. Ook helpt het om trucs bij informatievoorziening te doorzien. Zaken als halo-effecten, anchoring etc. Zijn zeer interessant om te kennen.
Is het naïef om te hopen dat als mensen goed leren redeneren (inclusief logisch denken) dat ze dan ook gemakkelijk de valstrikken die marketeers leggen doorzien, inzien hoe spindoctors ons belazeren etc.?

quote:
Natuurlijk moet er getest worden, maar Het doel is niet de test, het doel moet voldoende inzicht krijgen zijn.
En kennis. Ja, je moet nooit het doel en het middel verwarren. Wij doen in Nederland te veel teaching to the test.

quote:
Vectorcalculus is niet zozeer boeiend. Wat boeiend is, is het begrip dat eruit voort kan bloeien. Daar gaat het mij om. Een abstracter niveau van begrip dus.
Dat ben ik met je eens maar dat komt pas als je voldoende ermee aan de slag gaat.

quote:
Als laatste vergeet niet dat in het dagelijks leven de meeste zaken misgaan door miscommunicatie. Door psychologie en debatteren mee t geven krijgen mensen meer mee van communicatie. Zeker nu we steeds meer digitaal communiceren wordt begrip van dit soort zaken belangrijk. Je hebt vaak maar 1 meeting om mensen ergens van t overtuigen. Hoe breng je je boodschap?

Het zou helpen als die basis ook voor bèta mensen gelegd wordt. Want in de praktijk zie ik veel goede mensen die in de softe kant van het werk zwaar onderpresteren.
Bij mij op de universiteit wordt hier veel aandacht aan besteed. Persoonlijk ben ik er weinig enthousiast over om twee redenen:
- de meeste studenten die het niet kunnen lijken het niet te leren, voor een deel omdat het hen weinig interesseert
- zaken die zonder enige twijfel essentieel zijn (wiskunde die je echt nodig hebt om iets volledig te begrijpen) worden verwaarloosd. Eerst dat maar eens fixen. ;)

Je zou hier echter wel aandacht aan kunnen besteden op het moment dat je het echt nodig hebt, dan is de motivatie voldoende hoog. Dus tijdens stages, tijdens het afstuderen, zo gauw je gaat werken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 29 april 2015 @ 16:15:04 #155
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152127382
Laten we kinderen vooral kind laten zijn en niet als volwassenen behandelen. Als ik zie hoe men in Japan met kinderen omgaat dan draait mijn maag om.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152127798
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 15:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Het is altijd een drempel, de enige vraag is of het een drempeltje of een gigantische drempel is. Aangezien de stufi al lang niet meer kostendekkend is en je 100% van de uitlooptijd zelf betaalt (leuk als je vertraging oploopt of na een jaar ontdekt dat dit toch niet de juiste opleiding voor je is) leidt dat tot forse schulden. Een kind wat uit een volkswijk zal hier eerder door afschrikken dan een kind wat uit jouw villawijk komt.
Ik zie zo'n kind uit de volkswijk ieder jaar een nieuwe iPhone hebben ter waarde van 50% collegegeld. Nog afgezien van de merkkleding, de dure brommer, de playstation, enz.

Dat neem ik met name de ouders kwalijk overigens, maar dat neemt niet weg dat de bijdrage die gevraagd wordt m.i. terecht wordt gevraagd.

En dan zwijg ik maar over de idiotie dat kinderen van ouders met weinig geld meer stufi krijgen.

quote:
Hoger dan in verreweg de meeste landen die een lager collegegeld hanteren.
In België is de belastingdruk inderdaad nog hoger. Voor Duitsland zou ik het moeten opzoeken. Jij hebt een punt: de vermogensbelasting is in Nederland een lachertje, echter hebben die mensen die 'gratis' of 'goedkoop' (voor het individu zelf!) onderwijs nodig hebben geen hoog vermogen. Voor de gewone man, die niet in een villawijk woont, is vooral de inkomstenbelasting van belang.
Het gaat natuurlijk om het geheel van belastingen, maar laat ik je gerust stellen: de inkomstenbelasting is in NL helemaal niet zo hoog en wederom... lager dan omringende landen.

quote:
Dat zou ik ook graag willen weten. Beatrix zou een van die drie kunnen zijn.
Het is gewoonweg onwaar. Het is niet zo dat de drie rijksten samen 50% hebben in NL.

quote:
https://decorrespondent.n(...)ak/73122390-bec8dedf
10 procent heeft 70 procent van al het financiële vermogen in handen. Ondertussen wordt vermogen nauwelijks belast. Sterker nog, in de afgelopen jaren gingen de belastingen op arbeid omhoog en die op vermogen omlaag.
Dat 10% 70% in handen heeft is niet zo heel bijzonder. Er is nl. een hele grote groep die vrijwel niets heeft in termen van vermogen. Die geven ruwweg hetzelfde uit als binnenkomt.

Wat wel problematisch is, is dat vermogen veel te laag wordt belast.

quote:
Ik zie zat overheidslasten die weggesneden zouden kunnen worden: ik zou bijv. minstens 2/3de van de ambtenaren van het ministerie van OCW ontslaan, sterk bezuinigen op consultancy (maximumbudget opleggen per ministerie en dit handhaven) etc.
In de praktijk lukt het nooit, ondanks het feit dat heel veel mensen roepen dat het makkelijk kan... Zou het wellicht toch niet zo makkelijk zijn?

quote:
Echter snijdt de overheid niet in haar vet maar in essentiële zaken zoals onderwijs, onderzoek, de toegankelijkheid van onderwijs en zorg. Dat is echter een discussie voor elders, hier gaat het er om dat de financiële toegankelijkheid niet optimaal is aangezien het collegegeld en het lesgeld (MBO, HBO, HAVO, VWO) best sterk verlaagd zou kunnen worden. Dat ze in de UK, de USA en Canada nog meer betalen is te billijken, daar krijgen ze tenminste ook een topuniversiteit, wij betalen het volle pond voor een tweederangsuniversiteit (in vergelijking met die topuniversiteiten).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederlandse universiteiten zijn helemaal niet zo slecht. En de kosten in de VS zijn bizar veel hoger. Maar goed, je blijft nu vooral herhalen wat je eerder schreef.

quote:
Plaats hier dan maar een gedetailleerde kostenspecificatie.
Per opleiding anders, hetgeen je zou weten als je er iets van zou weten. Het is verder een feit van algemene bekendheid dat het collegegeld niet kostendekkend is (uitzonderingen daargelaten, maar gemiddeld gezien iig veruit niet).

quote:
Ik heb dan ook gesteld dat er maar een paar landen in de wereld zijn die een hogere belastingdruk hanteren, België is net een van die landen. Je betaalt er echter 3-4 keer zo weinig collegeld per jaar (dichter bij 4 dan bij 3).
Er zijn best veel landen waar de druk hoger is eigenlijk.

quote:
Natuurlijk is er een drempel, zie het begin van deze reactie.
Met een drempel wordt bedoeld dat het een belemmering is.

quote:
1. Veel respectabele opleidingen duren langer dan 4 jaar, je komt dus alleen al voor het collegegeld op minstens 10000 Euro uit. In de praktijk doen studenten vaak 6 of 7 jaar over die opleiding aangezien de studieduur niet overeenkomt met de studiebelasting (dat ligt slechts gedeeltelijk aan de student).

Met die 4 jaar wordt je trouwens goed belazerd, diezelfde opleidingen duren in de meeste landen 5 jaar. Nederland sneed dat vijfde jaar weg in de jaren 80 aangezien ze het onderwijs te duur vond worden en ze daarom de keuze gaf tussen minder studenten toelaten en een jaar schrappen van veel opleidingen. Als je bijvoorbeeld als pscychologiestudent de volwaardige opleiding wil volgen zoals die in België wordt gegeven (het vijfde jaar) dan mag je voor dat extra jaar 10000 Euro lappen, voor 2 dagen per week.
Het niveau van psychologie (van wat ik daarvan heb gezien) is zodanig laag dat het in 3 jaar moet kunnen. Ook rechten (al is het niveau daar al hoger) kan best in 3 jaar (ik zal het gras maar voor de voeten wegmaaien.

quote:
2. Het collegegeld is slechts een fractie van de totale studiekosten.
- kamerhuur
- voeding
- kleding
- verzekeringen
- laptop (niet nodig als je rechten studeert, verplicht als je aan een TU studeert)
...

De stufi bedraagt maximaal 6XY Euro per maand. Voor alleen de huur ben je al minstens 350 Euro kwijt. Tel daar het collegegeld en het boekengeld bij op en je zit al aan die 6XY Euro. Dan moet je nog voeding, kleding, verzekeringen, een laptop, sporten etc. betalen
Ergo: kiezen tussen werken of lenen. Als je een van de studenten bent die 40 u/w nodig heeft en nominaal wil slagen (nodig om de schuld te beperken) dan wordt het dus lenen. Voor een kind uit jouw villawijk niet iets waar hij van schrikt, voor een jongen uit een volkswijk kan dat anders zijn.
Zaterdag en zondag werken kan niet? Joh, ik werkte in drie banen in totaal 40 uur naast de studie (niet de hele studie, maar wel een redelijk deel). In 5,5 jaar heb ik er drie afgerond. En toen ik studeerde werd er meer van je gevraagd dan nu.

En die jongen uit de volkswijk... die kan toch ook rekenen? En waarom hebben zijn ouders niet wat opzij gelegd in plaats van dure spulletjes waar dat kind eigenlijk helemaal niet zoveel mee opschiet? Lekker makkelijk om de overheid de schuld te geven, maar het begint zoals altijd weer bij de ouders.

quote:
Daar zijn wij het over eens. Daarnaast zou je ook nog wat met de schijven van de inkomstenbelasting en de belastingvrije voet kunnen spelen zodat mensen met een lager inkomen relatief minder belasting betalen en mensen met een hoger inkomen relatief meer.
Als het gaat om inkomstenbelasting hebben we dat al. En wel in die mate dat het niet nog verder aangescherpt moet worden (al gebeurt dat wel). Daarnaast: begin nou maar eens met het vermogen, want de echt rijken... die bepalen zelf wel in welke hoedanigheid ze inkomen verkrijgen. Die raak je dus niet met tweaken in box 1.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_152127815
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 16:15 schreef Cherna het volgende:
Laten we kinderen vooral kind laten zijn en niet als volwassenen behandelen. Als ik zie hoe men in Japan met kinderen omgaat dan draait mijn maag om.
Hoe bedoel je?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 29 april 2015 @ 18:49:49 #158
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152131290
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 16:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Ik lees in sommige opmerkingen iets over psychologie en allerlei andere zaken. Als je het over basisonderwijs hebt ben ik van mening dat je een kind ook ruimte moet geven leuke dingen te laten doen. Het moet niet zo zijn als in Japan waar kinderen op wel hele jonge leeftijd aan de bak moeten. Die zijn zo vermoeid dat ze onderweg naar school in de metro zelfs pitten. Het aantal zelfdodingen onder de jeugd is daar ook niet mis. Het is natuurlijk iets anders dat je de kinderen goed begeleid als ouder.

Vergeet niet dat je niet van ieder mens een perfect exemplaar kunt maken die maar geschikt moet zijn voor een hbo/ universiteit. Daar zul je als gemeenschap toch mee moeten leren leven.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152134247
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 18:49 schreef Cherna het volgende:

Ik lees in sommige opmerkingen iets over psychologie en allerlei andere zaken. Als je het over basisonderwijs hebt ben ik van mening dat je een kind ook ruimte moet geven leuke dingen te laten doen. Het moet niet zo zijn als in Japan waar kinderen op wel hele jonge leeftijd aan de bak moeten. Die zijn zo vermoeid dat ze onderweg naar school in de metro zelfs pitten. Het aantal zelfdodingen onder de jeugd is daar ook niet mis. Het is natuurlijk iets anders dat je de kinderen goed begeleid als ouder.

Vergeet niet dat je niet van ieder mens een perfect exemplaar kunt maken die maar geschikt moet zijn voor een hbo/ universiteit. Daar zul je als gemeenschap toch mee moeten leren leven.
Laat ik het zo zeggen: de Japanse wijze van opvoeden heeft in NL niet echt voet aan de grond gekregen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 29 april 2015 @ 20:30:22 #160
321876 Cherna
Fuck the System
pi_152134279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 20:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: de Japanse wijze van opvoeden heeft in NL niet echt voet aan de grond gekregen.
Laten we dat vooral zo houden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_152134826
Nu op Ned 2 bij Zembla een item over de hedendaagse falende ouders. Wat ze laten zien is echt schrijnend en in omvang lijkt het wel een epidimie.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_152139616
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2015 20:45 schreef eight het volgende:
Nu op Ned 2 bij Zembla een item over de hedendaagse falende ouders. Wat ze laten zien is echt schrijnend en in omvang lijkt het wel een epidimie.
Het is alleen vooral een maatschappelijk probleem wat veel verder gaat. Je ziet het wel terug in de opvoeding, maar het beperkt zich daar zeker niet toe.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')