Sociale mobiliteit is weer laag (die krijg je alleen tijdelijk hoog door fundamenteel andere keuzes), dus feitelijk ligt al erg veel vast bij de aanvang van je leven.quote:Op maandag 27 april 2015 20:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Ah nice, levens bepalende testen bij kleuters. Klinkt als een geweldig idee.
Het gaat er natuurlijk vooral om dat je kinderen uit alle groepen alle mogelijke ontwikkelingskansen geeft, dus dat je ervoor zorgt dat:quote:Op maandag 27 april 2015 20:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sociale mobiliteit is weer laag (die krijg je alleen tijdelijk hoog door fundamenteel andere keuzes), dus feitelijk ligt al erg veel vast bij de aanvang van je leven.
Het op een hoop gooien van kinderen en daar een computer op los laten maakt dat niet anders.
Het probleem bij zwarte scholen ligt met name bij achterstand van leerlingen bij aanvang van de scholing en wat ze aan ondersteuning van thuis krijgen... Althans, zo is mij dat verteld.quote:Op maandag 27 april 2015 20:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het gaat er natuurlijk vooral om dat je kinderen uit alle groepen alle mogelijke ontwikkelingskansen geeft, dus dat je ervoor zorgt dat:
- ieder kind goed onderwijs krijgt vanaf dat hij/zij een peuter is (in Nederland nog een taboe, in veel andere landen vanzelfsprekend)
- ieder kind steeds naar een hoger onderwijsniveau kan wanneer hij hiervoor klaar is
- er geen financiële drempels zijn om een hoger diploma te halen. Het is duidelijk dat we op dit punt veel terrein hebben verloren. Wat betreft de sociale mobiliteit is dit het punt waar ik me het meeste zorgen over maak.
Dat klopt, afgaande op wat ik heb begrepen, en juist daarom zou ik bepaalde scholen in bepaalde wijken mijden en bij voorkeur mijn kind inschrijven in een school waar veel kinderen uit een villawijk naar toe gaan.quote:Op maandag 27 april 2015 20:58 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het probleem bij zwarte scholen ligt met name bij achterstand van leerlingen bij aanvang van de scholing en wat ze aan ondersteuning van thuis krijgen... Althans, zo is mij dat verteld.
Dat is op zich heel sneu, maar dat los je niet op als overheid.
De financiële drempels zijn niet het probleem mi.quote:Op maandag 27 april 2015 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt, afgaande op wat ik heb begrepen, en juist daarom zou ik bepaalde scholen in bepaalde wijken mijden en bij voorkeur mijn kind inschrijven in een school waar veel kinderen uit een villawijk naar toe gaan.
Je kan echter wel de sociale mobiliteit bevorderen door de financiële drempels die sinds de jaren 80 zijn ontstaan af te breken.
Zie de aanvulling in mijn reactie.
Op die manier zorg je ervoor dat die kinderen die een slechte start krijgen maar die wel intelligent zijn of voldoende gemotiveerd zijn zich op een latere leeftijd nog omhoog kunnen werken. Dat is goed voor zowel die mensen als voor de maatschappij. Dan nog vrees ik dat als je start met zo'n achterstand dat je dan minder hoog zal eindigen maar in ieder geval kan je dan nog van alles wel bereiken.
Dat momenteel een kleiner deel van die groep verheven kan worden tot een hogere klasse doordat we in eerdere decennia al veel mensen die kansen hebben geboden doet geen afbreuk aan het feit dat er nog steeds mensen zijn die onterecht in een te lage sociale klasse zitten en die gedupeerd worden met de fors toegenomen financiële drempels.
Zeg dat tegen:quote:Op maandag 27 april 2015 21:16 schreef DS4 het volgende:
Om te beginnen zijn ze allesbehalve hoog en zeker niet t/m de middelbare school.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waar het om gaat is dat die financiële drempels fors hoger zijn geworden en dat die de sociale mobiliteit kunnen remmen. Better safe than sorry aangezien deze drempels totaal overbodig zijn! Je kan prima de huidige werkenden laten betalen voor de huidige studenten: minder kosten tijdens het studeren => minder schuld => hogere belasting die geïnd kan wordenNee! Dit gold in de jaren 70 en 80, nu niet meer. We zijn juist weer meer richting geld doorgeslagen. Dat begint trouwens al heel erg subtiel op de lage school, aangezien kinderen in hun wijk naar school gaan komen ze op scholen terecht waarbij een veel groter percentage naar het VWO gaat (meer dan 50% is geen uitzondering) en waarbij een gymnasiumplekje min of meer gegarandeerd kan worden indien de ouders het handig aanpakken en het kind een normale intelligentie heeft. Een hoge score halen op het CITO-toets is best wel gemakkelijk, met de juiste begeleiding vanuit thuis, door gewoon in de gaten te houden dat het kind alles op tijd meekrijgt, de slechte kwaliteit van veel onderwijzers (PABO) zorgt ervoor dat de invloeden van het thuismilieu realtief veel gewicht krijgen, zeker op die jonge leeftijd.quote:De reden dat de mobiliteit is afgenomen is dat er een nieuw evenwicht is ontstaan. Was vroeger geld doorslaggevend, nu is talent dat.
Vervolgens komen ze op het afgesloten gymnasium terecht waar je enkel bij de start van het middelbare onderwijs op kan aansluiten dankzij het feit dat enkel op het gymnasium Grieks en Latijn wordt gegeven. Ook niet-financieel zijn er dus al belangrijke verschillen die ontstaan door een financieel verschil (koppeling waarde ontroerend goed en de school waarop je start).
Het is best goed gedocumenteerd dat stapelen zowel omwille van financiële drempels als omwille van andere eisen die meer rigide zijn geworden en andere ontwikkelingen (vakkenpakket VMBO) veel lastiger is geworden. In de Volkskrant kan je tal van artikels vinden die hierop ingaan.
Bij het studeren moet je in 4/5 jaar tijd de opleiding afronden als je een zeer forse stijging van de studieschuld wil voorkomen, een verkeerde keuze en een tragere start worden dus steviger afgestraft. Aangezien je maandelijks een paar honderd Euro tekort komt met een volledige aanvullende beurs moet je flink wat bijlenen als je wel voltijds met je opleiding bezig bent (of omdat je moeite hebt om het bij te benen of omdat je een zwaarde opleiding volgt) en je nominaal wil slagen (studieschuld).
Je kan er niet omheen dat de financiële drempels en de andere drempels fors zijn toegenomen.
Tenslotte verwijs ik je naar het OESO-onderzoek (rond 2008) en het onderzoek van eigen bodem (een paar jaar later, dankzij het openen van het blik wormen door de OESO, stelde ook onze eigen overheid dit vast) dat de sociale mobiliteit fors is afgenomen. Qua sociale mobiliteit komt Nederland ongeveer op het niveau van de USA uit. Dat geeft te denken.Niet relevant. Het gaat er om dat die kinderen die hun gezin ontstijgen nu minder kansen krijgen dan in eerdere decennia om zichzelf omhoog te werken. Dat er grenzen zijn aan het klimmen op de ladder heb ik zelf in mijn laatste twee reacties hier benadrukt. Het gaat er om dat die mensen die het wel kunnen voldoende kansen krijgen en die kansen zijn aantoonbaar afgenomen.quote:En talent is ook erfelijk plus geldt dat intelligente mensen meer geneigd zijn en de kwaliteit hebben om hun kinderen te ondersteunen en/of voor te bereiden.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-04-2015 21:36:46 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Als ze bij de vierde generatie nog steeds niet bloeien gaat het nooit meer wat worden hoor.quote:Op maandag 27 april 2015 20:00 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat is wel funest voor laatbloeiers denk ik.
Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.quote:Op maandag 27 april 2015 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet relevant. Het gaat er om dat die kinderen die hun gezin ontstijgen nu minder kansen krijgen dan in eerdere decennia om zichzelf omhoog te werken. Dat er grenzen zijn aan het klimmen op de ladder heb ik zelf in mijn laatste twee reacties hier benadrukt. Het gaat er om dat die mensen die het wel kunnen voldoende kansen krijgen en die kansen zijn aantoonbaar afgenomen.
Jawel, nivelleren is een feest. En dat doen we ook met kennis; we duwen iedereen naar dezelfde middelmaat.quote:
Opdat niemand kan zeggen slimmer te zijn dan de ander.quote:Op maandag 27 april 2015 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, nivelleren is een feest. En dat doen we ook met kennis; we duwen iedereen naar dezelfde middelmaat.
Dat klopt. Nu weten wij dat ook wel van ons onderwijssysteem: er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat wij het goed doen voor zwakke leerlingen, maar teleurstellend voor de uitblinkers. Ons systeem is daar niet op ingericht.quote:Op maandag 27 april 2015 22:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Opdat niemand kan zeggen slimmer te zijn dan de ander.
Als Europa alleen op de wereld was zou dat kunnen. Maar in China, Singapore etc, werkt dat heel anders. Als wij onze 'slimmerikken' omlaag duwen omdat het racisme is om slimmer te zijn dan een ander, dan verliezen wij de concurrentiestrijd met dat soort landen.
Het ene kind ontwikkelt zich wat sneller dan de ander. Dat betekent nog niet dat laatbloeiers minder intelligent zijn. Heeft verder niks met generaties te maken.quote:Op maandag 27 april 2015 21:42 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ze bij de vierde generatie nog steeds niet bloeien gaat het nooit meer wat worden hoor.
Ik geloof dit direct. Wat is het gevolg als je kind in een klas zit waarin een groot deel van de medeleerlingen deze opvoeding krijgt? Een lager niveau van het onderwijs aangezien de leraar het simpelste 10 keer moet herhalen en maar geen progressie maakt. Gevolg: 1-2 jaar achterstand op het moment dat je die CITO-toets moet maken. Dit versterkt nog eens de verschillen, ook bij kinderen die wel een goede opvoeding krijgen. Laat er trouwens geen misverstand over bestaan dat het woorden naar mijn hart zijn dat kinderen spelletjes spelen, worden voorgelezen, de natuur ingaan, fietsen en sporten. Geweldig! Ieder kind zou dit moeten krijgen.quote:Op maandag 27 april 2015 22:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.
Het zou al helpen door op de middelbare school elk vak op een apart niveau te geven. Op die manier kunnen leerlingen zich meer focussen op hun talenten. Nu krijg je allemaal middelmatige vmbo'ers, havisten en vwo'ers.quote:Op maandag 27 april 2015 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, nivelleren is een feest. En dat doen we ook met kennis; we duwen iedereen naar dezelfde middelmaat.
Dat ben ik niet met je eens, maar het valt buiten dit topic. Ik heb er in een ander topic al eens een uitgebreide post aan gewijd, maar ik heb nu weinig zin om die te gaan zoeken.quote:Op maandag 27 april 2015 22:20 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het zou al helpen door op de middelbare school elk vak op een apart niveau te geven. Op die manier kunnen leerlingen zich meer focussen op hun talenten. Nu krijg je allemaal middelmatige vmbo'ers, havisten en vwo'ers.
Uitstekend idee.quote:Op maandag 27 april 2015 22:20 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het zou al helpen door op de middelbare school elk vak op een apart niveau te geven. Op die manier kunnen leerlingen zich meer focussen op hun talenten. Nu krijg je allemaal middelmatige vmbo'ers, havisten en vwo'ers.
Je gaat er aan voorbij dat ook een zwarte zwaan witte nakomelingen krijgt en dat er ook nieuwe eerste generaties ontstaan. Voor die mensen is het essentieel dat je de sociale mobiliteit blijft maximaliseren. Dat doe je uiteraard niet door het niveau van het hogere onderwijsniveau te verlagen maar door ervoor te zorgen dat er geen financiële drempels zijn en dat leerlingen/studenten steeds naar een hoger niveau kunnen zo gauw ze bewijzen dat ze het lagere niveau goed beheersen.quote:Op maandag 27 april 2015 21:42 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Als ze bij de vierde generatie nog steeds niet bloeien gaat het nooit meer wat worden hoor.
Het een hangt niet noodzakelijk samen met het ander, dat is een kwestie van welke keuzes je maakt. Inhoudelijke hoogdrempeligheid en financiële laagdrempeligheid met goede aansluitingsmogelijkheden voor wie presteert op het lagere niveau is de winnende combinatie waarmee nergens het niveau wordt verlaagd terwijl er wel een grote sociale mobiliteit in twee richtingen is.quote:Op maandag 27 april 2015 22:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, nivelleren is een feest. En dat doen we ook met kennis; we duwen iedereen naar dezelfde middelmaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-04-2015 22:48:39 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Klopt. Het zit hem vooral in de wijze van financiering, in dit geval. Ik ben het niet met je eens dat er al decennia bezuinigd wordt op onderwijs (is namelijk echt niet zo) maar het geld wordt zeker niet effectief ingezet.quote:Op maandag 27 april 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het een hangt niet noodzakelijk samen met het ander, dat is een kwestie van welke keuzes je maakt.
Het hangt volgens mij van het segment van het onderwijs af. Op de universiteiten wordt wel al decennialang bezuinigd, volgens mij zelfs in totaal maar zeker als je per student kijkt. Dan heb ik het alleen nog maar over het onderwijs, ook in het onderzoek is flink gesneden, in het bijzonder door Mark Rutte (1/3de met zijn drievoudige bezuiniging).quote:Op maandag 27 april 2015 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben het niet met je eens dat er al decennia bezuinigd wordt op onderwijs (is namelijk echt niet zo) maar het geld wordt zeker niet effectief ingezet.
Ja en nee. Ik ben hier op zich een voorstander van maar wel enkel het diploma als je alle vakken op dat niveau hebt gedaan en een volledig diploma eisen om te starten met een WO/HBO-opleiding. Of de alternatieve HBO-1/MBO-3/4-route. Laten we dan ook elke leerling Grieks en Latijn aanbieden zodat ook aansluiting op het gymnasium mogelijk is voor de laatbloeiers.quote:
Wordt het weer zo'n dag?quote:Op maandag 27 april 2015 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laten we dan ook elke leerling Grieks en Latijn aanbieden zodat ook aansluiting op het gymnasium mogelijk is voor de laatbloeiers.
Er waar moet zo'n diploma aan voldoen? Mag je je eigen vakkenpakket samenstellen zoals vroeger?quote:Op maandag 27 april 2015 22:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja en nee. Ik ben hier op zich een voorstander van maar wel enkel het diploma als je alle vakken op dat niveau hebt gedaan en een volledig diploma eisen om te starten met een WO/HBO-opleiding. Of de alternatieve HBO-1/MBO-3/4-route. Laten we dan ook elke leerling Grieks en Latijn aanbieden zodat ook aansluiting op het gymnasium mogelijk is voor de laatbloeiers.
Dat geldt absoluut niet alleen voor achterstandsgezinnen. Bij de modaal en bovenmodaalverdieners hebben de ouders meestal net zo weinig tijd voor hun kinderen. Deze ouders hebben vaak beiden een verantwoordelijke baan en een druk sociaal leven en doen de opvoeding van de kinderen er eventjes bij.quote:Op maandag 27 april 2015 22:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.
Dezelfde voorwaarden als nu of strenger. Ik zou zelf graag zien dat je bij een NT-profiel ook 3 vreemde talen volwaardig moet beheersen. Laat ze maar wat minder proza lezen in verband met de beschikbare tijd maar werk wel hard aan de grammatica en het vocabulaire.quote:Op maandag 27 april 2015 23:00 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Er waar moet zo'n diploma aan voldoen?
In België mag elke leerling die op het ASO start (90%) Grieks en Latijn volgen.quote:
Dan wordt het voor leerlingen met dyslexie nog lastiger om vwo te halen. Dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen. Het gaat er om dat leerlingen hun talenten volledig kunnen benutten en niet een standaard hokje worden gepropt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dezelfde voorwaarden als nu of strenger. Ik zou zelf graag zien dat je bij een NT-profiel ook 3 vreemde talen volwaardig moet beheersen. Laat ze maar wat minder proza lezen in verband met de beschikbare tijd maar werk wel hard aan de grammatica en het vocabulaire.
Wubbo ockels had dyslexie, hij heeft hierdoor een jaar langer over het VWO gedaan terwijl hij met lof slaagde voor wis- en natuurkunde (de opleiding). Dyslexie weerhoudt je er niet van om een VWO-diploma te halen, het maakt het slechts wat lastiger. Wubbo ockels deed dit zonder tijdverlenging, in deze tijd mag een dyslectische leerling waarschijnlijk langer over zijn examen doen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 06:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dan wordt het voor leerlingen met dyslexie nog lastiger om vwo te halen. Dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen. Het gaat er om dat leerlingen hun talenten volledig kunnen benutten en niet een standaard hokje worden gepropt.
Dan zijn ze dus niet goed opgeleid, een opleiding is leuk, maar het moet wel functioneel zijn, bovendien kan iemand met een goed stel hersens prima werk in andere sectoren vinden.quote:Op maandag 27 april 2015 23:55 schreef 11en30 het volgende:
Maar wat moet je die koters nu eigenlijk leren naast een beetje taal en rekenen? Half goed opgeleid Nederland zit al zonder werk thuis.
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeelquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens ben ik van mening dat het Nederlands onderwijs hopeloos verouderd is, kom op zeg waarom krijgen kinderen wel Frans en Duits maar is er geen tijd voor fatsoenlijke informatica.
Je maakt een denkfout.quote:Op maandag 27 april 2015 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee! Dit gold in de jaren 70 en 80, nu niet meer. We zijn juist weer meer richting geld doorgeslagen. Dat begint trouwens al heel erg subtiel op de lage school, aangezien kinderen in hun wijk naar school gaan komen ze op scholen terecht waarbij een veel groter percentage naar het VWO gaat (meer dan 50% is geen uitzondering) en waarbij een gymnasiumplekje min of meer gegarandeerd kan worden indien de ouders het handig aanpakken en het kind een normale intelligentie heeft. Een hoge score halen op het CITO-toets is best wel gemakkelijk, met de juiste begeleiding vanuit thuis, door gewoon in de gaten te houden dat het kind alles op tijd meekrijgt, de slechte kwaliteit van veel onderwijzers (PABO) zorgt ervoor dat de invloeden van het thuismilieu realtief veel gewicht krijgen, zeker op die jonge leeftijd.
Vervolgens komen ze op het afgesloten gymnasium terecht waar je enkel bij de start van het middelbare onderwijs op kan aansluiten dankzij het feit dat enkel op het gymnasium Grieks en Latijn wordt gegeven. Ook niet-financieel zijn er dus al belangrijke verschillen die ontstaan door een financieel verschil (koppeling waarde ontroerend goed en de school waarop je start).
Tjah, gelukkig zijn er inmiddels vanuit het bedrijfsleven wel veel goede initatieven om het te verbeteren, een aantal collega's van me geven gast college's op de hoge scholen, ook houden wij vaak ook presentaties voor leerlingen om te laten zien wat het werk inhoud.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeel
Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeel
Ik ben van mening dat je leerlingen op het middelbaar onderwijs vooral moet prikkelen, er zou meer nadruk moeten zijn op softe skills, kinderen op die leeftijd hebben helemaal geen zin om te "moeten" leren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:41 schreef Bleie het volgende:
Laten we alsjeblieft niet al op het bo kinderen gaan scheiden op niveau. Dat doen we in Nederland al zo ontzettend vroeg. Bovendien is het helemaal niet nodig, als je kinderen leerstof aanbiedt op hun eigen niveau, zoals dat op montessorischolen al 100 jaar gebeurt. Je hoeft niet met de hele klas tegelijk hetzelfde rekenlesje te doen, als Hamza het al beheerst en Kayleigh nog 5 keer extra uitleg nodig heeft.
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Ik heb het juist niet over het voortgezet onderwijs, maar over het basisonderwijs, wat het uitgangspunt van dit topic was. Niet dat het nog over het oorspronkelijke topic gaat, trouwens.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je leerlingen op het middelbaar onderwijs vooral moet prikkelen, er zou meer nadruk moeten zijn op softe skills, kinderen op die leeftijd hebben helemaal geen zin om te "moeten" leren.
Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je maakt een denkfout.
Dat mensen met meer capaciteiten gemiddeld meer geld hebben is een feit, maar het is niet ter zake doende.
Mensen met meer capaciteiten hebben gemiddeld kinderen met meer capaciteiten en hebben ook de mogelijkheid om ze bij te staan (wat je zelf ook al constateert).
De voorsprong die nu telt is capaciteit. Het is ook onderzocht. Als iemand uit een gezin met veel geld toch de capaciteiten ontbeert kan deze tegenwoordig heel hard op de sociale ladder duikelen. Vroeger, toen geld nog doorslaggevend was bestond die duikeling niet.
Als ik gewoon naar mijzelf kijk: mijn vrouw en vooral ik zijn al vanaf het begin bezig om ons dochtertje te stimuleren. Zaken als veel lezen, veel ervaringen laten meemaken en ook daar informatie bijgeven. Leren van talen: thuis krijgt ze ook Engels en Duits mee en als we in het buitenland zijn leren we haar iig de basics van die taal, dus het bekende hallo, tot ziens, dank je wel, enz. Gevolg is dat ze nu al veel verder is in de communicatie. Zowel in het Nederlands, als in diverse talen.
Dat heeft niets te maken met geld (ok, zonder geld had ze minder talen gesproken, dan waren we niet al de halve wereld over geweest met haar, maar het is niet de essentie). Dat heeft te maken met enerzijds aanleg, maar vooral ook met aandacht en ook weten hoe je een kind moet stimuleren.
Nee, er is gewoon een nieuw evenwicht. En het geld volgt wel, dus uiteindelijk kun je altijd wel roepen dat kinderen van welgestelde ouders het beter doen, maar dat heeft tegenwoordig niets meer te maken met geld. Als je talent hebt en jouw ouders stimuleren dat op de juiste manier kun je ook vanuit de goot jezelf opwerken naar de top. Alleen heeft het nieuwe evenwicht er voor gezorgd dat talent voor het overgrote deel al boven is komen drijven.
Het was niet een specifieke quote op jou, ik denk dat ik eerst wat anders wilde typen, kortom je mag het negerenquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:45 schreef Bleie het volgende:
[..]
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Ik heb het juist niet over het voortgezet onderwijs, maar over het basisonderwijs, wat het uitgangspunt van dit topic was. Niet dat het nog over het oorspronkelijke topic gaat, trouwens.
Dit.quote:Op maandag 27 april 2015 22:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.
Waarom moet de overheid altijd alles maar recht proberen te trekken omdat dit zogenaamd eerlijk is? Ik betaal al belasting voor het onderwijs van mijn eigen kinderen én voor die achterstandskinderen. Mijn kinderen worden op school al in hun voortgang geremd doordat langzame leerlingen tijd van de leerkracht vergen. Ik besteed mijn (schaarsere en meer kostbare) tijd door mijn kinderen ook nog op te voeden en ze dingen te leren.
Is het dan ook nog de taak van de overheid om, als uiteindelijk mijn kinderen het dus inderdaad goed doen, die achterstandskinderen nog meer duwtjes in de rug te geven? Het is toch geen communisme hier?
Oh dearquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef Bleie het volgende:
[..]
Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
Dat doen ze met tabjes tegenwoordig, dus dat is wel iets efficiënter.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh dear
Dat is erg. Ik had ooit een tiepmiep van Schoevers, die maakte kolommen met een non proportioneel lettertype en de spatiebalk, maar dat was 25 jaar geleden.
quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:53 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dat doen ze met tabjes tegenwoordig, dus dat is wel iets efficiënter.
Precies.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:
Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.
Waarom moeten buurten zo nodig gebleekt worden?quote:Op dinsdag 28 april 2015 10:24 schreef Fer het volgende:
Ik bedenk mij nu dat de gemeente een nog groter probleem op de hals gaat halen. Mensen met kinderwens en gaan nog veel meer in blanke buurten vestigen en zwarte buurten mijden.
Dat is jammer aangezien het "bleken" van buurten zoals rond Mercatorplein aardig goed ging. Dat die kinderen dan op een witte school in het centrum zaten, moest dan maar.
Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef Bleie het volgende:
[..]
Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
Programmeren hoeft niet moeilijk te zijn, kijk je kunt niet van iemand verwachten dat hij in 2 weken complete websites maakt, maar ik leer iemand wel in een middag de basis van programmeren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 10:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...
Over programmeren vind ik het overigens niet vreemd. Dat is nog steeds een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd dat te kunnen. Ook wordt het niet standaard in een lespakket gegooid
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |