Die witte vlucht gaat door dit soort plannetjes alleen nog maar erger worden, totdat Amsterdam een zwarte stad is. Wie wil zijn eigen kind nou een zwarte school aandoen?quote:Onderwijs
In Amsterdam mogen ouders niet meer zelf een basisschool kiezen. De computer verdeelt de kleuters over de scholen in de buurt. Doel: het tegengaan van segregatie. „Ik hang nu regelmatig met blaffende ouders aan de lijn.”
Maud Nelissen heeft sinds kort weleens verdrietige ouders op de stoep. Ze hebben dan gehoord dat hun kind is afgewezen op de Openluchtschool waar zij directeur is. En ook op de andere basisscholen in de buurt. Dat heeft de computer bepaald. Op de Olympiaschool en de Eloutschool vlakbij is nog plek, zegt directeur Nelissen dan. Maar daar wordt vaak gevochten op het schoolplein, zeggen die ouders. Ze trekken vervolgens 13.000 euro uit voor een plek op de British School.
De vrijheid van onderwijs is dit jaar vrijwel afgeschaft in Amsterdam. Niet de ouders, niet de schooldirecteur maar de computer bepaalt naar welke school iedere Amsterdamse kleuter gaat. In de eerste loting werden onlangs 84 kleuters uitgeloot op alle scholen die ze hadden opgegeven. 96 procent werd geplaatst op één van de top drie scholen die ze hadden opgegeven.
Witte vlucht
Het plan was jaren in de maak. Doel van prominente Amsterdamse PvdA’ers, zoals oud-wethouders Lodewijk Asscher en Ahmed Aboutaleb, was om etnische segregatie op basisscholen in gemengde wijken tegen te gaan. In witte wijken zijn de meeste scholen wit, in zwarte wijken zwart – daar is weinig aan te doen. Maar in 2008 bleek dat ook in gemengde woonwijken, zoals Oud-West, de Pijp, IJburg en Noord, de basisscholen vaak niet gemengd zijn: de ene school is zwart (ruim 75 procent ‘allochtone’ kinderen), de andere school wit. En de zogeheten ‘witte vlucht’ bestaat al lang: sommige autochtone ouders fietsen elke ochtend naar een andere buurt om daar naar een ‘goeie’, vaak witte, school te gaan. Allochtone ouders doen dat amper.
Nu kan dat niet meer. Elk gezin moet de acht dichtstbijzijnde scholen opgeven aan het systeem en daar een rangorde in aanbrengen. Op die scholen heeft het kind voorrang; op scholen buiten de buurt is het kind kansloos omdat daar de kinderen uit díe buurt voorrang hebben. De computer koppelt de oudste kleuter aan de vrijvallende plekken bij die acht scholen. Broertjes en zusjes volgen de oudste en krijgen voorrang.
„Ik hang nu soms uren met boze ouders aan de lijn”, zegt de mevrouw van de leerling-administratie van de populaire Nicolaas Maesschool in Zuid. „Die zijn boos omdat hun eerste kind niet op onze school is geplaatst. Ik zeg dan: u kunt blaffen tot u een ons weegt, maar ík kan de afwijzing niet veranderen. Dat doet de computer.”
Niet alleen ouders waren altijd vrij om een school te kiezen. Scholen mochten op grond van de vrijheid van onderwijs ook kinderen selecteren. Openbare scholen niet, de rest wel. Menno van de Koppel van de Amsterdamse Onderwijs Consumenten Organisatie: „Het was nooit te bewijzen, maar allochtonen die naar een witte school wilden, vertelden weleens dat ze te horen kregen dat de school vol was terwijl de witte buurvrouw wel een plek kreeg. Dát kan niet met de computer. Die selecteert blind.”
Er waren ook subtielere mechanismen voor uitsluiting, vertelt Van de Koppel. „Voor sommige geliefde scholen wisten ouders bij wijze van spreken dat ze op dinsdag drie keer moesten kloppen op de achterdeur. Alle andere ouders wisten dat niet.”
Populaire scholen verwijzen bovengemiddeld veel kinderen naar het vwo, hebben vaak steun van actieve ouders en weinig ‘probleemleerlingen’. De ‘conceptscholen’ – Montessori, Jenaplan, Dalton, Openlucht – behoren veelal tot die populaire scholen. Maar ze hebben weinig plekken, verzucht directeur Nelissen van de Openluchtschool. „Wij hebben er maar 30 per jaar waarvan er soms 15 opgaan aan broertjes en zusjes.”
Verdeling van schaarste
Voordeel van het nieuwe systeem is dat scholen weten waar ze aan toe zijn. Alle aanmeldingen staan geregistreerd op één plek. Voorheen schreven ouders het kind als baby al in op soms wel vier scholen. Werd het kind ergens toegelaten, dan vielen er elders gaten. 75 procent van de basisscholen wíl juist elk kind aannemen – zij hebben ze nodig. Het grote gevecht van mondige ouders draait om slechts een kwart van de scholen. Het is verdeling van schaarste, zegt Van de Koppel.
Judith Fischer heeft drie kinderen op een populaire Jenaplanschool in Noord, het armste stadsdeel van de hoofdstad. De leerlingen komen nu nog uit heel Noord omdat hun ouders graag Jenaplan wilden; 60 procent van de ouders heeft Nederlands als eerste taal, de rest niet. Er wordt veel van ouders gevraagd, vertelt Fischer. „Vanaf groep 3 lees je elke ochtend 20 minuten met je kind op school.”
In het nieuwe systeem krijgen alleen kinderen uit de buurt een plek op deze school en laat die buurt nou sociaal-economisch zwak zijn. Fischer: „Het karakter van een conceptschool verdwijnt wanneer ouders het onderwijsconcept niet helpen uitdragen.” Het voedingsgebied (de buurt) voor conceptscholen wordt nu te klein, vindt zij. Andersom zullen zwakke scholen en zwarte scholen die toevallig in een rijkere wijk staan vanzelf ook mondige gezinnen binnenkrijgen die zich met de school bemoeien.
Het liberale D66-VVD-college (en SP) heeft dit PvdA-plan overgenomen. In hun verkiezingsprogramma’s hamerden ze vorig jaar nog op vrijheid. Zij zouden zich juist níet inspannen om segregatie tegen te gaan.
http://www.nrc.nl/handels(...)witte-school-1491891
Een goed punt.quote:Op zondag 26 april 2015 22:22 schreef speknek het volgende:
Ik kan er niet bij dat D66 en VVD dit ingevoerd hebben. Inderdaad wat je zegt, dit zorgt alleen maar voor meer segregatie. Kwamen eerst de witte kinderen nog in de zwakke wijk, nu gaan mensen witte wijken uitzoeken voor de kinderen.
Echte liberalen, je herkent ze meteen.quote:
De naam Eric van 't Zelfde wordt regelmatig genoemd. Laat ik nu toevallig les van hem gehad hebben. Een weinig geschikte docent, ordeproblemen in de les, een uiterst linkse man, vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Hitler.quote:Op zondag 26 april 2015 23:26 schreef 11en30 het volgende:
Ze moeten niet zo dom met kinderen gaan schuiven maar al die pauperscholen met spoed reorganiseren: upgraden naar het model van Eric van 't Z. of een legerachtig werkkamp voor zijn afvallers.
Foute vent, jammer, maar hij heeft het met deze school wel goed gedaan imo en die linkse connecties kunnen goed van pas komen om de vernieuwing er snel door te krijgen.quote:Op maandag 27 april 2015 01:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De naam Eric van 't Zelfde wordt regelmatig genoemd. Laat ik nu toevallig les van hem gehad hebben. Een weinig geschikte docent, ordeproblemen in de les, een uiterst linkse man, vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Hitler.
Zijn methode is simpel. Schop alle ruziezoekers en slechtpresterenden eruit en verkoop het aan de media als een 'superschool'. Ik ben benieuwd hoe dit op de langere termijn gaat, want echt kundig is deze man niet.
Het is een man die het oprecht goed meent, alleen, naar ik vermoed, narcistische trekken heeft. Ik hoorde van iemand die in een project met hem samen wilde werken. Hij zei dat er met Van 't Zelfde niet samen te werken valt.quote:Op maandag 27 april 2015 01:23 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Foute vent, jammer, maar hij heeft het met deze school wel goed gedaan imo en die linkse connecties kunnen goed van pas komen om de vernieuwing er snel door te krijgen.
Ruziezoekers moet je ook niet tegen heug en meug in op dure leerplekken willen houden.Zet die maar aan het werk in steenkolenmijnen, dat ze om 19 uur totaal afgemat in slaapcoma vallen.
Het zegt natuurlijk niks als 1 persoon niet met iemand samen kan werken. Sowieso is samenwerken meer iets voor volgers dan voor vernieuwers. Verandering levert altijd wrijving en conflicten op.quote:Op maandag 27 april 2015 01:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is een man die het oprecht goed meent, alleen, naar ik vermoed, narcistische trekken heeft. Ik hoorde van iemand die in een project met hem samen wilde werken. Hij zei dat er met Van 't Zelfde niet samen te werken valt.
Zijn school heeft nu een slagingspercentage van 100%, als je mensen die onvoldoende niveau hebben een klas of niveau lager zet, is dat inderdaad te halen.
Het ging over de samenwerking met andere schoolbesturen. Van 't Zelfde gedroeg zich dictatoriaal en wilde geen enkel compromis sluiten. Ook geen enkel respect voor de ervaren basisschoolleerkracht of voor de onwetende ouders van betrokken leerlingen.quote:Op maandag 27 april 2015 10:54 schreef 11en30 het volgende:
Het zegt natuurlijk niks als 1 persoon niet met iemand samen kan werken. Sowieso is samenwerken meer iets voor volgers dan voor vernieuwers. Verandering levert altijd wrijving en conflicten op.
Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen.quote:Op maandag 27 april 2015 12:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het ging over de samenwerking met andere schoolbesturen. Van 't Zelfde gedroeg zich dictatoriaal en wilde geen enkel compromis sluiten. Ook geen enkel respect voor de ervaren basisschoolleerkracht of voor de onwetende ouders van betrokken leerlingen.
Het is jammer, want er is inderdaad veel ruimte voor verbetering.
Het is ook keuzes maken. Je kan overleg zien als oeverloos gelul van andersdenkenden, vast houden aan je principes en vervolgens niets bereiken. Je kan echter ook proberen samen te werken, er samen beter uit te komen.quote:Op maandag 27 april 2015 13:18 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen.
Goed systeem was dat.quote:Op maandag 27 april 2015 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb als kind op een school gezeten waar de eerste migrantenkinderen ook op kwamen begin jaren 70. Niets mis met die school, was leuk en prettig onderwijs. Door een verhuizing kwam ik daarna terecht op een roomblank dorpsschooltje waar je school en cito resultaten er niet toe deden, de bovenmeester bepaalde het schooladvies op basis van wat je vader voor een beroep had.
Blijkbaar is het zijn keuze om een schooltje te zoeken dat aan wil sluiten bij zijn concept en niet om al samenwerkend ergens in het midden uit te komen met weer een andere visie.quote:Op maandag 27 april 2015 13:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is ook keuzes maken. Je kan overleg zien als oeverloos gelul van andersdenkenden, vast houden aan je principes en vervolgens niets bereiken. Je kan echter ook proberen samen te werken, er samen beter uit te komen.
Van 't Zelfde wil een basisschool koppelen aan zijn school (een basisschool hebben, om zijn woorden te gebruiken). Onderwijs vanaf je tweede tot je achttiende (ook daar zet ik vraagtekens bij), hiervoor had hij dus een andere school nodig. Dan is het toch vreemd dat je denkt over deze nieuwe school wel even de baas te kunnen spelen.
Dat samengaan met de basisschool is dan ook van de baan. Het viel me alleen op. Eric van 't Zelfde wordt bewierookt en ''held'' genoemd, terwijl ik hem een beetje meegemaakt heb en een hele andere indruk heb.quote:Op maandag 27 april 2015 15:04 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Blijkbaar is het zijn keuze om een schooltje te zoeken dat aan wil sluiten bij zijn concept en niet om al samenwerkend ergens in het midden uit te komen met weer een andere visie.
Maar goed, ik ken die hele vent niet en vind z'n vergelijking van Pim F. (als dat waar is) ernstig fout dus ga hem zeker niet verdedigen. Het zal best een lompe asshole zijn.
Bot gezegd is dat het beste wat je kan doen om kinderen uit de lagere sociale klasses te verheffen.quote:Op maandag 27 april 2015 10:54 schreef 11en30 het volgende:
Het komt er eigenlijk op neer dat je de kinderen helpt losweken van hun achterlijke thuisfront. Zo vroeg mogelijk, zo veel mogelijk en zo lang mogelijk bij hun faalouders vandaan houden en de kansen bieden die elitekindertjes ook krijgen. Pakken ze hun kans niet dan vallen ze gewoon uit de doelgroep. Graag of niet.
Eens.quote:Op maandag 27 april 2015 13:18 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik weinig voordeel in oeverloos gediscussieer met andersdenkenden, de middelmatigheid en kleurloosheid van compromissen en de ervaring van antiek personeel. Hij staat ergens voor en volgt zijn idealen. Dan moet je ook zo min mogelijk tijd verkloten met mensen die daar geen bijdrage aan gaan leveren. Besturen en leraren die er zelf niks van hebben gemaakt in die kutbuurt zullen wel balen van zijn succes. Daar zal een narcist iig niet van wakker liggen.
Het is afhankelijk van de context waarin zowel PF als AH worden besproken. Als je bijvoorbeeld populisme en demagogie wil bespreken dan kan ik me voorstellen dat beide namen in je opkomen. Dat wil niet zeggen dat je stelt dat PF een tweede AH is. Je zou denken dat dit logisch is maar zoiets blijkt voor veel mensen niet zo logisch te zijn.quote:Op maandag 27 april 2015 15:04 schreef 11en30 het volgende:
Maar goed, ik ken die hele vent niet en vind z'n vergelijking van Pim F. (als dat waar is) ernstig fout dus ga hem zeker niet verdedigen. Het zal best een lompe asshole zijn.
Blijkbaar genoeg ouders die dat niet erg vinden.quote:Op zondag 26 april 2015 20:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wie wil zijn eigen kind nou een zwarte school aandoen?
Laat ik het zo zeggen, een verantwoordelijke ouder kiest die school van alle scholen die bereid zijn om het kind aan te nemen die het beste onderwijs biedt. Daarnaast moet een school natuurlijk een veilig klimaat bieden (essentieel voor goed onderwijs). Normaal gesproken is dat niet een van de zwarte scholen in de buurt. Het niveau van de medeleerlingen is allesbepalend op een lage school. Het zal vast niet politiek correct zijn om het hardop te zeggen maar in de wijken waarin die zwarte scholen staan ligt het niveau gemiddeld lager. Het zijn wijken met meer armoede, lager opgeleide ouders etc.quote:Op maandag 27 april 2015 19:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Blijkbaar genoeg ouders die dat niet erg vinden.
Je weet dat die 'zwarte' kinderen ook gewoon ouders hebben. Waarom plaatsen zij hun kinderen niet op een witte school?quote:Op maandag 27 april 2015 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, een verantwoordelijke ouder kiest die school van alle scholen die bereid zijn om het kind aan te nemen die het beste onderwijs biedt. Daarnaast moet een school natuurlijk een veilig klimaat bieden (essentieel voor goed onderwijs). Normaal gesproken is dat niet een van de zwarte scholen in de buurt. Het niveau van de medeleerlingen is allesbepalend op een lage school. Het zal vast niet politiek correct zijn om het hardop te zeggen maar in de wijken waarin die zwarte scholen staan ligt het niveau gemiddeld lager. Het zijn wijken met meer armoede, lager opgeleide ouders etc.
Het geforceerd plaatsen van kaukasische kinderen op een zwarte school is geen oplossing, het zet naar mijn mening meer zoden aan de dijk als je elke school een quotum geeft, bijv. maximaal het percentage allochtonen van die specifieke groepen (bijvoorbeeld Antillianen, Marokkanen, Turken en Surinamers, de groepen allochtonen die achtergesteld zijn) in heel de stad + 10% of zo. Dit zal ongetwijfeld politiek gevoeliger liggen en juridisch lastiger uit te werken zijn.
Dat moet je aan hen vragen!quote:Op maandag 27 april 2015 19:39 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je weet dat die 'zwarte' kinderen ook gewoon ouders hebben. Waarom plaatsen zij hun kinderen niet op een witte school?
Omdat het een groot deel daadwerkelijk nauwelijks interesseert. Wat natuurlijk ook mede oorzaak is van het probleem.quote:Op maandag 27 april 2015 19:39 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je weet dat die 'zwarte' kinderen ook gewoon ouders hebben. Waarom plaatsen zij hun kinderen niet op een witte school?
De vraag is wat je test in IQ testen. Een flink deel is bv het volgende. Je ziet een plaatje van twee mensen op een tennisbaan, zonder net. De vraag is wat ontbreekt hier. Iemand die nog nooit een tennisbaan heeft gezien zal het antwoord niet weten. Is deze persoon daardoor minder intelligent?quote:Op maandag 27 april 2015 19:51 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen snel Nederlands te leren.
Dat is wel funest voor laatbloeiers denk ik. Als je het systeem al zo inricht vanaf de basisschool werkt dat enorm stigmatiserend. Ik ken meerdere mensen die via mavo-havo-hbo-universiteit heel goed terecht gekomen zijn. Vraag me af of dat in het systeem wat je voorstelt nog gaat lukken.quote:Op maandag 27 april 2015 19:51 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen goed Nederlands te leren.
Het systeem wat je nu hebt, waarin iedereen wordt meegetrokken naar het laagste niveau, is helemaal funest voor de kenniseconomie. Slimme kinderen worden nu gedwongen in klassen te zitten met kinderen die nog nauwelijks Nederlands spreken.quote:Op maandag 27 april 2015 20:00 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat is wel funest voor laatbloeiers denk ik. Als je het systeem al zo inricht vanaf de basisschool werkt dat enorm stigmatiserend. Ik ken meerdere mensen die via mavo-havo-hbo-universiteit heel goed terecht gekomen zijn. Vraag me af of dat in het systeem wat je voorstelt nog gaat lukken.
Omdat je IQ veel breder moet zien. Een IQ-test bestaat uit een verbaal en een symbolisch gedeelte.quote:Op maandag 27 april 2015 19:51 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen goed Nederlands te leren.
Als je uitgaat van het taalzwakkere kind, stimuleer je ouders niet om hun kinderen Nederlands te leren.quote:Op maandag 27 april 2015 20:10 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Omdat je IQ veel breder moet zien. Een IQ-test bestaat uit een verbaal en een symbolisch gedeelte.
Ik wil mijn kind dan wel op de 110+ IQ school, maar niet in een klas met taalzwakkere leerlingen hoor!
Heel waar, maar ook heel Nederlands. NOS journaal is idd een zeer goed voorbeeld van de steeds verdergaande debilisering. Als ik het eens kijk (hoogst zelden) moet ik mijn schoenen laten verzolen omdat mijn tenen zo krom gaan staan.quote:Op maandag 27 april 2015 20:09 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het systeem wat je nu hebt, waarin iedereen wordt meegetrokken naar het laagste niveau, is helemaal funest voor de kenniseconomie. Slimme kinderen worden nu gedwongen in klassen te zitten met kinderen zitten die nog nauwelijks Nederlands spreken.
Ik zie het in de hele maatschappij, het achtuurjournaal wordt nu voorgelezen alsof het het jeugdjournaal is. Alles en iedereen wordt benaderd alsof we een domme allochtoon zijn.
Je moet mensen juist optrekken naar een hoger niveau in plaats van alles naar het domste niveau te trekken.
Vaak zit er een (klein) verschil tussen de uitslag van het verbale deel en van het symbolische deel van de test.quote:Op maandag 27 april 2015 20:12 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Als je uitgaat van het taalzwakkere kind, stimuleer je ouders niet om hun kinderen Nederlands te leren.
Ah nice, levens bepalende testen bij kleuters. Klinkt als een geweldig idee.quote:Op maandag 27 april 2015 19:51 schreef Loekie1 het volgende:
Waarom geen differentiatie in basisscholen qua intelligentie van de kinderen? Drie verschillende type scholen voor drie categorieën in de IQ-schaal. Als dan blijkt dat witte kinderen intelligenter zijn, zij dat maar zo. Zwarte intelligente kinderen hebben dan een eerlijke kans. En het is een stimulans voor allochtonen om hun kinderen goed Nederlands te leren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |