In België mag elke leerling die op het ASO start (90%) Grieks en Latijn volgen.quote:
Dan wordt het voor leerlingen met dyslexie nog lastiger om vwo te halen. Dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen. Het gaat er om dat leerlingen hun talenten volledig kunnen benutten en niet een standaard hokje worden gepropt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dezelfde voorwaarden als nu of strenger. Ik zou zelf graag zien dat je bij een NT-profiel ook 3 vreemde talen volwaardig moet beheersen. Laat ze maar wat minder proza lezen in verband met de beschikbare tijd maar werk wel hard aan de grammatica en het vocabulaire.
Wubbo ockels had dyslexie, hij heeft hierdoor een jaar langer over het VWO gedaan terwijl hij met lof slaagde voor wis- en natuurkunde (de opleiding). Dyslexie weerhoudt je er niet van om een VWO-diploma te halen, het maakt het slechts wat lastiger. Wubbo ockels deed dit zonder tijdverlenging, in deze tijd mag een dyslectische leerling waarschijnlijk langer over zijn examen doen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 06:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dan wordt het voor leerlingen met dyslexie nog lastiger om vwo te halen. Dat is juist hetgeen wat ik wil voorkomen. Het gaat er om dat leerlingen hun talenten volledig kunnen benutten en niet een standaard hokje worden gepropt.
Dan zijn ze dus niet goed opgeleid, een opleiding is leuk, maar het moet wel functioneel zijn, bovendien kan iemand met een goed stel hersens prima werk in andere sectoren vinden.quote:Op maandag 27 april 2015 23:55 schreef 11en30 het volgende:
Maar wat moet je die koters nu eigenlijk leren naast een beetje taal en rekenen? Half goed opgeleid Nederland zit al zonder werk thuis.
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeelquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens ben ik van mening dat het Nederlands onderwijs hopeloos verouderd is, kom op zeg waarom krijgen kinderen wel Frans en Duits maar is er geen tijd voor fatsoenlijke informatica.
Je maakt een denkfout.quote:Op maandag 27 april 2015 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee! Dit gold in de jaren 70 en 80, nu niet meer. We zijn juist weer meer richting geld doorgeslagen. Dat begint trouwens al heel erg subtiel op de lage school, aangezien kinderen in hun wijk naar school gaan komen ze op scholen terecht waarbij een veel groter percentage naar het VWO gaat (meer dan 50% is geen uitzondering) en waarbij een gymnasiumplekje min of meer gegarandeerd kan worden indien de ouders het handig aanpakken en het kind een normale intelligentie heeft. Een hoge score halen op het CITO-toets is best wel gemakkelijk, met de juiste begeleiding vanuit thuis, door gewoon in de gaten te houden dat het kind alles op tijd meekrijgt, de slechte kwaliteit van veel onderwijzers (PABO) zorgt ervoor dat de invloeden van het thuismilieu realtief veel gewicht krijgen, zeker op die jonge leeftijd.
Vervolgens komen ze op het afgesloten gymnasium terecht waar je enkel bij de start van het middelbare onderwijs op kan aansluiten dankzij het feit dat enkel op het gymnasium Grieks en Latijn wordt gegeven. Ook niet-financieel zijn er dus al belangrijke verschillen die ontstaan door een financieel verschil (koppeling waarde ontroerend goed en de school waarop je start).
Tjah, gelukkig zijn er inmiddels vanuit het bedrijfsleven wel veel goede initatieven om het te verbeteren, een aantal collega's van me geven gast college's op de hoge scholen, ook houden wij vaak ook presentaties voor leerlingen om te laten zien wat het werk inhoud.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeel
Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik doe een gokje, omdat kinderen daar veel verder mee zijn dan het gros van het onderwijzend personeel
Ik ben van mening dat je leerlingen op het middelbaar onderwijs vooral moet prikkelen, er zou meer nadruk moeten zijn op softe skills, kinderen op die leeftijd hebben helemaal geen zin om te "moeten" leren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:41 schreef Bleie het volgende:
Laten we alsjeblieft niet al op het bo kinderen gaan scheiden op niveau. Dat doen we in Nederland al zo ontzettend vroeg. Bovendien is het helemaal niet nodig, als je kinderen leerstof aanbiedt op hun eigen niveau, zoals dat op montessorischolen al 100 jaar gebeurt. Je hoeft niet met de hele klas tegelijk hetzelfde rekenlesje te doen, als Hamza het al beheerst en Kayleigh nog 5 keer extra uitleg nodig heeft.
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Ik heb het juist niet over het voortgezet onderwijs, maar over het basisonderwijs, wat het uitgangspunt van dit topic was. Niet dat het nog over het oorspronkelijke topic gaat, trouwens.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je leerlingen op het middelbaar onderwijs vooral moet prikkelen, er zou meer nadruk moeten zijn op softe skills, kinderen op die leeftijd hebben helemaal geen zin om te "moeten" leren.
Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je maakt een denkfout.
Dat mensen met meer capaciteiten gemiddeld meer geld hebben is een feit, maar het is niet ter zake doende.
Mensen met meer capaciteiten hebben gemiddeld kinderen met meer capaciteiten en hebben ook de mogelijkheid om ze bij te staan (wat je zelf ook al constateert).
De voorsprong die nu telt is capaciteit. Het is ook onderzocht. Als iemand uit een gezin met veel geld toch de capaciteiten ontbeert kan deze tegenwoordig heel hard op de sociale ladder duikelen. Vroeger, toen geld nog doorslaggevend was bestond die duikeling niet.
Als ik gewoon naar mijzelf kijk: mijn vrouw en vooral ik zijn al vanaf het begin bezig om ons dochtertje te stimuleren. Zaken als veel lezen, veel ervaringen laten meemaken en ook daar informatie bijgeven. Leren van talen: thuis krijgt ze ook Engels en Duits mee en als we in het buitenland zijn leren we haar iig de basics van die taal, dus het bekende hallo, tot ziens, dank je wel, enz. Gevolg is dat ze nu al veel verder is in de communicatie. Zowel in het Nederlands, als in diverse talen.
Dat heeft niets te maken met geld (ok, zonder geld had ze minder talen gesproken, dan waren we niet al de halve wereld over geweest met haar, maar het is niet de essentie). Dat heeft te maken met enerzijds aanleg, maar vooral ook met aandacht en ook weten hoe je een kind moet stimuleren.
Nee, er is gewoon een nieuw evenwicht. En het geld volgt wel, dus uiteindelijk kun je altijd wel roepen dat kinderen van welgestelde ouders het beter doen, maar dat heeft tegenwoordig niets meer te maken met geld. Als je talent hebt en jouw ouders stimuleren dat op de juiste manier kun je ook vanuit de goot jezelf opwerken naar de top. Alleen heeft het nieuwe evenwicht er voor gezorgd dat talent voor het overgrote deel al boven is komen drijven.
Het was niet een specifieke quote op jou, ik denk dat ik eerst wat anders wilde typen, kortom je mag het negerenquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:45 schreef Bleie het volgende:
[..]
Hoe is dit een reactie op wat ik schrijf? Ik heb het juist niet over het voortgezet onderwijs, maar over het basisonderwijs, wat het uitgangspunt van dit topic was. Niet dat het nog over het oorspronkelijke topic gaat, trouwens.
Dit.quote:Op maandag 27 april 2015 22:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie de ouders in relatieve achterstandsgezinnen gewoon veel minder tijd in hun kinderen investeren. NIet minder geld trouwens, want qua kleding en electronica wordt aan die kinderen vaak meer besteed dan aan kinderen met rijke ouders. Maar gewoon de pure gemakzucht van die ouders. De kinderen voor de tv zetten of een tablet in hun handen duwen. Nooit met ze gaan fietsen, de natuur in, spelletjes spelen, oefenen met lezen.
Waarom moet de overheid altijd alles maar recht proberen te trekken omdat dit zogenaamd eerlijk is? Ik betaal al belasting voor het onderwijs van mijn eigen kinderen én voor die achterstandskinderen. Mijn kinderen worden op school al in hun voortgang geremd doordat langzame leerlingen tijd van de leerkracht vergen. Ik besteed mijn (schaarsere en meer kostbare) tijd door mijn kinderen ook nog op te voeden en ze dingen te leren.
Is het dan ook nog de taak van de overheid om, als uiteindelijk mijn kinderen het dus inderdaad goed doen, die achterstandskinderen nog meer duwtjes in de rug te geven? Het is toch geen communisme hier?
Oh dearquote:Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef Bleie het volgende:
[..]
Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
Dat doen ze met tabjes tegenwoordig, dus dat is wel iets efficiënter.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh dear
Dat is erg. Ik had ooit een tiepmiep van Schoevers, die maakte kolommen met een non proportioneel lettertype en de spatiebalk, maar dat was 25 jaar geleden.
quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:53 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dat doen ze met tabjes tegenwoordig, dus dat is wel iets efficiënter.
Precies.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:
Helemaal mee eens, ik kom zelf uit een zeer eenvoudig arbeidersgezin, maar mijn ouders hebben ons wel altijd gestimuleerd, veel naar musea, veel naar het buitenland op vakantie, en school altijd op 1, mijn moeder was zelf ook altijd aan het studeren, zo heeft ze tot laat in haar 60e nog psychologie gestudeerd en alle vakken behaald, alleen afstuderen heeft ze niet gedaan omdat het praktisch lastig is om op die leeftijd nog een goede stageplek te vinden.
Waarom moeten buurten zo nodig gebleekt worden?quote:Op dinsdag 28 april 2015 10:24 schreef Fer het volgende:
Ik bedenk mij nu dat de gemeente een nog groter probleem op de hals gaat halen. Mensen met kinderwens en gaan nog veel meer in blanke buurten vestigen en zwarte buurten mijden.
Dat is jammer aangezien het "bleken" van buurten zoals rond Mercatorplein aardig goed ging. Dat die kinderen dan op een witte school in het centrum zaten, moest dan maar.
Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:42 schreef Bleie het volgende:
[..]
Mijn studenten (hbo) snappen anders verdomd weinig van iets eenvoudigs als Word. Ze krijgen er niet eens fatsoenlijke dubbele aanhalingsteken uit. Laat staan bijvoorbeeld voetnoten, goed opgemaakte koppen of een inhoudsopgave. Ik maak me geen illusies dat ze wel iets weten over programmeren.
Programmeren hoeft niet moeilijk te zijn, kijk je kunt niet van iemand verwachten dat hij in 2 weken complete websites maakt, maar ik leer iemand wel in een middag de basis van programmeren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 10:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Triest zeg. Ook niet dat iemand ze het even leert. Nog triester is het dat ogenschijnlijk een lerares zich er aan ergert, maar er vervolgens geen flikker mee doet. Kun je wel zeggen dat je weinig illusies hebt over je studenten, maar ik denk eerder dat je weinig illusies moeten hebben over de leraren. De studenten moeten het immers van iemand leren en als die al zo tegenover de leerlingen staat...
Over programmeren vind ik het overigens niet vreemd. Dat is nog steeds een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd dat te kunnen. Ook wordt het niet standaard in een lespakket gegooid
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |