abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 april 2015 @ 17:49:05 #101
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151616188
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 17:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoe zit het in Nederland met de wettelijke regeling?

Mij lijkt namelijk dat als voor alle hoogleraren is vastgelegd dat ze bijv. de helft van de tijd aan onderwijs moeten besteden, je die tijd ook echt kan besteden aan onderwijs. Immers, het gaat pas ten koste van je carrière als jij tijd aan onderwijs besteed terwijl een ander dat niet doet/hoeft te doen. Toch?
Er is geen wettelijke regeling. In de praktijk komt dat op de volgende drie dingen neer:

1. Succesvolle onderzoekers kopen onderwijs af door middel van geld dat ze binnen halen met beurzen. Vanwege dit afkopen hebben ze meer tijd om onderzoek te doen, beurzen te halen, en verder af te kopen. Zowel succesvolle als niet succesvolle onderzoekers klagen over dit systeem omdat beurzen voor een groot deel random zijn. Een keer geluk of pech hebben, heeft een neorme downstream consequence. Verder geven de beste onderzoekers dus geen les.

2. Universiteiten zetten goedkope krachten in. PhD-studenten en adjuncts zijn stukken goedkoper dan universitair onderzoekers. Het is zelfs zo dat PhD-studenten goedkoper zijn dan onderwijsassistenten (vaak zelf studenten). PhD-studenten wordendaarnaast voor een groot deel door de overheid gesponsord, PhD-studenten zijn zo dus een soort gratis docenten voor universiteiten.

3. Onderzoekers worden uiteindelijk afgerekend op academische output (papers en beurzen), niet op onderwijs.Alles wat je extra doet dan het hoognodige aan onderwijs en support (gemotiveerde studente die graag na college meer wilt weten bv.) gaat ten kostte van je eigen carriere want dat is tijd di je niet aan onderzoek / beurzen besteedt.

Ik doe het overigens wel, omdat ik vind dat het bij mijn taak hoort (en het ook gewoon leuk is als studenten gemotiveerd en nieuwsgierig zijn en ik dat aan wil sporen), maar het wringt wel wanneer je je realiseert dat je daarmee je eigen kansen ondermijnt, want vergeet niet dat de wetenschap extreem competatief is. Voor elke plaats die vrijkomt, promoveren er 4-5 mensen.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151616449
Punt 1 komt neem ik aan doordat een andere universiteit er met het beurzengeld en met de "financieel aantrekkelijke" hoogleraren vandoor gaat als je niet zo'n soort afkoopregeling aanbiedt? Dat is dan wel iets wat alleen via landelijke afspraken aangepakt kan worden en waar je niet bijv. het CvB van één universiteit op kan afrekenen.
  zondag 12 april 2015 @ 18:01:23 #103
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151616590
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 17:56 schreef Igen het volgende:
Punt 1 komt neem ik aan doordat een andere universiteit er met het beurzengeld en met de "financieel aantrekkelijke" hoogleraren vandoor gaat als je niet zo'n soort afkoopregeling aanbiedt? Dat is dan wel iets wat alleen via landelijke afspraken aangepakt kan worden en waar je niet bijv. het CvB van één universiteit op kan afrekenen.
Is een wereldwijd probleem zelfs.

En ja bij dit protest zijn een groot deel van de problemen die genoemd worden landelijke problemen (deels zelfs globale problemen). Het CvB valt te verwijten dat ze 1. er gewoon in meegaan, en 2. specifieke zaken die het CvB daarbovenop nog fout heeft gedaan in Amsterdam (bv die vastgoedspeculatie).

(denk ik, ik weet zelf weinig van wat het CvB in Amsterdam precies wel en niet heeft gedaan, ik volg het vooral uit interesse voor die algemenere problemen)

Zie trouwens net op twitter dat de demonstranten wat PR-savvier beginnen te worden, mensen worden gevraagd voor het volgende protest zich netjes aan te kleden :P
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 12 april 2015 @ 18:23:14 #104
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151617340
Dit stuk schets trouwens volgens mij wel een goed beeld over de specifieke financiele problemen bij de UvA:

http://www.ftm.nl/column/gaat-de-uva-op-de-centjes-letten/

quote:
Betreft de financiën zijn er bijvoorbeeld flink wat vragen waarop er geen snel of eenduidig antwoord te verwachten valt. Een paar voorbeelden: wat is de precieze impact van de grote schuldenlast voor de vastgoedontwikkeling op het primaire proces? Hoe (wie, wat, waar en waarom) is deze situatie ontstaan en hoe (wie, wat, waar en waarom) heeft dit zich de afgelopen jaren op deze manier ontwikkeld? Wat kunnen we op de korte en lange termijn doen om de impact van deze en andere financiële verplichtingen op onderwijs en onderzoek te minimaliseren? De diffuse interne budgetallocatie, constant onderhevig aan veranderingen, verdient in dit onderzoek ook veel aandacht. En zo zijn er nog een handvol vragen te verzinnen die niet eenvoudig te beantwoorden zijn.

Universitaire geldstromen, activa en passiva zijn constant onderhevig aan schommelingen, net als de boekhoudregels die de chaos inzichtelijk dienen te maken. De UvA is een dynamische archipel van talloze bv’tjes die op uiteenlopende manieren met elkaar vervlochten zijn. Het precieze reilen en zeilen van de UvA holding – de centrale financiële machinekamer – blijft één groot mysterie. Vervolgens is de interne UvA nucleus – met of zonder het AMC? – weer financieel vervlochten met een reeks externe instellingen als de HvA en de VU, of bedrijven als ASML. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Voor een gedegen antwoord op de bovengenoemde vragen moeten de variërende geconsolideerde jaarcijfers van de afgelopen twintig jaar eigenlijk uit elkaar getrokken worden, om ze vervolgens op één of andere manier vergelijkbaar en inzichtelijk te krijgen. Kortom, je hebt behoorlijk wat expertise, tijd en geld nodig om een gedegen financieel onderzoek uit te kunnen voeren.
  zondag 12 april 2015 @ 18:28:45 #105
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151617531
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2015 14:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als je als bouwvakker of fabrieksarbeider niet hard genoeg werkt, dan vlieg je er gewoon uit. Dat is nog wel even iets meer 'rendementsdenken' dan waar de gemiddelde student mee te maken krijgt. En de gemiddelde arbeider waarmee ik gewerkt heb heeft het niet zo op 'luierende, feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen'. Maar blijf het jezelf vooral wijsmaken.
Dus jij noemt de bezetters van het maagdenhuis "luierende feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen"? Vraag me af of je er wel wat van begrepen hebt dan.
Feyenoord!
pi_151618112
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:28 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dus jij noemt de bezetters van het maagdenhuis "luierende feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen"? Vraag me af of je er wel wat van begrepen hebt dan.
De meerderheid denkt zo over die studenten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 12 april 2015 @ 19:01:20 #107
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151618826
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 17:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, voor de basisvakken misschien.

Maar aan het eind van een universitaire studie heb je hopelijk niet alleen wat basiskennis opgedaan, maar ben je in jouw vakgebied op de hoogte van de laatste wetenschappelijke inzichten. Dat kan alleen als een substantieel deel van het onderwijs wordt gedaan door hoogleraren die zelf ook wetenschappelijk onderzoek doen - het liefst vooraanstaand onderzoek in het vakgebied. (Op dit punt kan ik over de UvA-studie die ik heb gedaan trouwens zeker niet klagen!)
Als het gaat om het doen van wetenschappelijk onderzoek dan heb je meer aan de postdocs dan aan de hoogleraren, de hoogleraren doen juist relatief weinig onderzoek, zijn zijn veel meer een manager van de groep onderzoekers en ze begeleiden mee de PhD-studenten. Wat dat betreft zou je het best een postdoc kunnen laten doceren en dan heb je als voordeel dat je uit tal van mensen kan kiezen en daar de meest talentvolle docent uit kan selecteren.

quote:
Daarnaast is goed onderwijs geven volgens mij ook iets wat jarenlange oefening kost.
Dat sowieso maar als je het talent er niet voor hebt dan wordt het nooit wat en als je het talent er wel voor hebt dan kan je na een paar jaar al heel erg goed doceren. Ik heb een aantal docenten (hoogleraren) gehad die echt geen enkel talent hebben voor doceren en die het nooit zullen leren hoeveel ze ook oefenen. In twee gevallen was het zo slecht dat ik medelijden kreeg. Het zijn beide zeer intelligente en zeer sympathieke mannen die inhoudelijk prima hun stof beheersen maar ze zijn niet in staat om voor een grote groep te spreken. Ik denk dat het geen toeval is dat beide mannen nogal introvert zijn. Dat moet je zowel de studenten als deze hoogleraren niet aandoen.

quote:
Klopt. Het leven heeft zo zijn grenzen. Niet iedereen die slim is is automatisch een goede hoogleraar en misschien zit er ook wel gewoon een beperking aan het aantal studenten aan wie echt wetenschappelijk onderwijs aangeboden kan worden.
Ik ben op zich wel een voorstander van iets strengere inhoudelijke voorwaardne voor de toelating tot het universitaire onderwijs maar ik zie geen noodzaak om het aantal studenten te beperken voor het beperken, ik zou het eerder doen om qua kennis, inzicht en motivatieniveau meer homogene groepen te krijgen. Het grotere aantal studenten kan je oplossen door universiteiten extra middelen te geven die specifiek moeten worden aangewend om extra personeelsleden in te huren zodat er X uur extra onderwijstijd per week beschikbaar komt over alle mensen van die afdeling.
Het niveau kan uiteraard worden bewaakt via de examens en als je bang bent voor een daling van het niveau dan is door Rutte ingezette beleid van 'prestatie'afspraken ('prestatie' omdat het gaat om het percentage geslaagden!) een veel grotere dreiging dan het grotere aantal studenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:02:48 #108
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151618892
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik kan niet voor de meerderheid spreken maar bij mij bestaat dit beeld niet, al hielp het niet dat ze vroegen of dat ze studiepunten kunnen krijgen voor de activiteiten tijdens de bezetting (hoe nuttig een aantal van die lezingen ook zijn).

Ik vraag me af wat er is gebeurd waardoor mensen zo zijn veranderd? In de jaren 60 en 70 werd demonstreren volstrekt normaal gevonden en nu mag het ineens niet? :?
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:07:34 #109
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151619068
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:23 schreef oompaloompa het volgende:
Dit stuk schets trouwens volgens mij wel een goed beeld over de specifieke financiele problemen bij de UvA:

http://www.ftm.nl/column/gaat-de-uva-op-de-centjes-letten/

[..]

Het zal vast ook niet hebben geholpen dat Rutte (Rutte 1.0) de inkomsten met ongeveer 33% verlaagde! Niet voor niets noemde een mede VVD'er het in de krant de grootste blunder van Rutte. Om tegelijkertijd te snijden in de primaire geldstromen, de secundaire geldstromen en de aardgasbaten (FES) is nogal onnozel.
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:08:42 #110
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151619119
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als het gaat om het doen van wetenschappelijk onderzoek dan heb je meer aan de postdocs dan aan de hoogleraren, de hoogleraren doen juist relatief weinig onderzoek, zijn zijn veel meer een manager van de groep onderzoekers en ze begeleiden mee de PhD-studenten. Wat dat betreft zou je het best een postdoc kunnen laten doceren en dan heb je als voordeel dat je uit tal van mensen kan kiezen en daar de meest talentvolle docent uit kan selecteren.

[..]
het is niet zo dat wetenschappers post-doc willen zijn heh. Het is een baan met veel minder zekerheid, en een veel lagere beloning die wetenschappers doen omdat de markt zo moeilijk is. Inzetten op postdocs lijkt me geen goede strategie, ze gebruiken als ondersteuning zo nu en dan wel.

quote:
Dat sowieso maar als je het talent er niet voor hebt dan wordt het nooit wat en als je het talent er wel voor hebt dan kan je na een paar jaar al heel erg goed doceren. Ik heb een aantal docenten (hoogleraren) gehad die echt geen enkel talent hebben voor doceren en die het nooit zullen leren hoeveel ze ook oefenen. In twee gevallen was het zo slecht dat ik medelijden kreeg. Het zijn beide zeer intelligente en zeer sympathieke mannen die inhoudelijk prima hun stof beheersen maar ze zijn niet in staat om voor een grote groep te spreken. Ik denk dat het geen toeval is dat beide mannen nogal introvert zijn. Dat moet je zowel de studenten als deze hoogleraren niet aandoen.

[..]
Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen 1ejaars massale vakken waarbij studenten een basis krijgen, en waarbij goed les kunnen geven waarschijnlijk belangrijker is dan exoert zijn, en verdiepende vakken later in de opleiding waarbij goed les kunnen geven veel minder belangrijk zou moeten zijn omdat de studenten daar zelf al een stuk ontwikkelder zouden moeten zijn en juist dan recente kennis & expertise belangrijk zijn.

quote:
Ik ben op zich wel een voorstander van iets strengere inhoudelijke voorwaardne voor de toelating tot het universitaire onderwijs maar ik zie geen noodzaak om het aantal studenten te beperken voor het beperken, ik zou het eerder doen om qua kennis, inzicht en motivatieniveau meer homogene groepen te krijgen. Het grotere aantal studenten kan je oplossen door universiteiten extra middelen te geven die specifiek moeten worden aangewend om extra personeelsleden in te huren zodat er X uur extra onderwijstijd per week beschikbaar komt over alle mensen van die afdeling.
Het niveau kan uiteraard worden bewaakt via de examens en als je bang bent voor een daling van het niveau dan is door Rutte ingezette beleid van 'prestatie'afspraken ('prestatie' omdat het gaat om het percentage geslaagden!) een veel grotere dreiging dan het grotere aantal studenten.
De twee hangen nu een beetje samen. Meer studenten is meer geld zolang ze maar op tijd klaar zijn. Het zou denk ik goed zijn als studenten gewoon weer zouden mogen falen, voor de universiteit en voor de student zelf. Zou het echt heel erg zijn als de helft er naar een jaar achter komt beter op het hbo te studeren?
pi_151619168
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Oh, postdocs vind ik ook best hoor. (Alhoewel ik er te weinig verstand van heb om een heel inhoudelijke discussie over postdoc vs. hoogleraar te voeren, daar heeft oompaloompa vast meer zicht op.)

Al moet ik wel zeggen dat mijn persoonlijke ervaring is dat hoe dichter een universitair docent bij het pensioen zit, hoe beter de hoorcolleges en scriptiebegeleiding zijn.
quote:
[..]

Een universiteit heeft m.i. drie verschillende taken: nieuwe kennis vergaren, deze kennis doorgeven aan een volgende generatie wetenschappers om op voort te bouwen, en deze kennis te laten doorstromen naar de rest van de samenleving buiten de wetenschap. Deze drie taken moeten in balans met elkaar zijn, je kan niet één van die taken alsmaar groter willen maken zonder de wetenschap in z'n totaliteit te vergroten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2015 19:10:34 ]
  zondag 12 april 2015 @ 19:19:54 #112
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151619725
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Oh, postdocs vind ik ook best hoor. (Alhoewel ik er te weinig verstand van heb om een heel inhoudelijke discussie over postdoc vs. hoogleraar te voeren, daar heeft oompaloompa vast meer zicht op.)

Even een zijspoortje; over het algemeen is het pad het volgende:

Phd --> universitair docent (assistant prof) --> universitair hoofddocent (associate prof) --> hoogleraar.

PhD's zijn goedkoop en hebben erg weinig rechten. De rest is vrij duur. Omdat er veel meer PhD's afgeleverd worden dan dat er plaatsen zijn voor universitair docenten zijn er een soort tijdelijke tussencontracten gekomen, dit zijn postdocs en adjunct functies (tussen PhD en universiteit docent in). Zijn meestal 1-jaar contracten die je eigenlijk nergens recht op geven en een relatief laag salaris hebben. De inhoud van die contracten gaat van extreem relaxed tot vrijwel slavendrijverij. Mensen nemen post-doc banen met de hoop dat ze later alsnog kans maken op een universitair docent-baan.

Ik zit zelf op dit moment op een post-doc contract en heb geluk gehad dat de mijne extreem relaxed is, ik heb vrijwel geen verplichtingen en kan me helemaal op mijn eigen onderzoek richten. Het is echt een gunst van de universiteit (iets minder naive interpretatie, het is goed voor de reputatie van de universiteit). Andere postdocs/adjuncts geven vrijwel alleen les of werken als een soort slaafjes in een lab. Het merendeel van de post-docs ligt ergens in het midden.

Er is in essentie niets mis met potdocs, maar het zijn eigenlijk een soort tijdelijke nood-oplossingen voor mensen die op dat moment nog niet als faculty aan de slag kunnen, niet iets dat je structureel en veel in kunt zetten.
  zondag 12 april 2015 @ 19:30:55 #113
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151620312
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:08 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

het is niet zo dat wetenschappers post-doc willen zijn heh. Het is een baan met veel minder zekerheid, en een veel lagere beloning die wetenschappers doen omdat de markt zo moeilijk is. Inzetten op postdocs lijkt me geen goede strategie, ze gebruiken als ondersteuning zo nu en dan wel.
Mijn punt was dat zij het meest in het onderzoek zitten en dat het vaak ook nog eens de meest vruchtbare jaren zijn voor de onderzoekers (zeker bij bètagebieden het geval, ze hebben nog frisse ideeën). Als je in zo iemand veel talent ziet als docent dan zou je iemand die aan het einde van zijn postdoc daar zit een langdurig (in overleg) contract kunnen aanbieden voor een functie waarbij hij bijv. minstens 50% van zijn uren aan onderwijs moet besteden.

quote:
Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen 1ejaars massale vakken waarbij studenten een basis krijgen, en waarbij goed les kunnen geven waarschijnlijk belangrijker is dan exoert zijn, en verdiepende vakken later in de opleiding waarbij goed les kunnen geven veel minder belangrijk zou moeten zijn omdat de studenten daar zelf al een stuk ontwikkelder zouden moeten zijn en juist dan recente kennis & expertise belangrijk zijn.
De basisvakken blijf je bij veel opleidinge jarenlang houden (3 jaar lang bij veel bètaopleidingen en bij geneeskunde). Pas in de masterfase wordt het soms leuk qua specialistische kennis.

quote:
Het zou denk ik goed zijn als studenten gewoon weer zouden mogen falen, voor de universiteit en voor de student zelf. Zou het echt heel erg zijn als de helft er naar een jaar achter komt beter op het hbo te studeren?
Eens. Juist in het eerste jaar moet er ruimte zijn voor falen. Als veel mensen falen dan hoeft bovendien niemand zich slecht te voelen dat veel mensen falen. ;)
Eigenlijk zou je het eerste jaar iedereen die niet zeer gemotiveerd is moeten afschudden. Hierbij moet er ruimte zijn dat je iets niet direct oppikt maar in het geval van een bètafaculteit mag je bijvoorbeeld qua wiskunde en natuurkunde de lat in het eerste jaar erg hoog leggen. Als je als student voldoende gemotiveerd bent en je zorgt er als universiteit voor dat je voldoende ondersteuning aanbiedt dan komt dat wel goed, ik zie het daarom ook als een goede motivatietest naast dat het fijn is dat je een goede basis legt. Bij alfafaculteiten en gammafaculteiten idem maar anderen moeten hier maar een goed voorbeeld voor geven.
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:38:13 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151620727
Een punt wat naar mijn mening onderbelicht is en waar ik het ook wel even met jullie over wil hebben: de efficiëntie van het doceren.
Waarom is het in Nederland de gewoonte dat de lessen een soort van powerpoinslidevoorleessessies worden waarbij alles wat gekend moet worden wordt behandeld.
Waarom niet minimaal een paar weken voorafgaande aan de start van de periode aangeven welke paragrafen de student zelfstandig moet hebben gelezen en tijdens de les enkel uitleggen wat niet gemakkelijk te begrijpen is en de overgebleven tijd gebruiken voor verdieping zodat de stof beter beklijft? Dat werkt toch veel beter?
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:38:37 #115
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151620750
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mijn punt was dat zij het meest in het onderzoek zitten en dat het vaak ook nog eens de meest vruchtbare jaren zijn voor de onderzoekers (zeker bij bètagebieden het geval, ze hebben nog frisse ideeën). Als je in zo iemand veel talent ziet als docent dan zou je iemand die aan het einde van zijn postdoc daar zit een langdurig (in overleg) contract kunnen aanbieden voor een functie waarbij hij bijv. minstens 50% van zijn uren aan onderwijs moet besteden.

[..]
Ja maar waarom zou iemand dat doen?

quote:
De basisvakken blijf je bij veel opleidinge jarenlang houden (3 jaar lang bij veel bètaopleidingen en bij geneeskunde). Pas in de masterfase wordt het soms leuk qua specialistische kennis.

[..]
heb je gelijk in, ik neem de nummers terug. Blijf er wel bij dat voor sommige vakken, vooral in het "begin" goed onderwijs kunnen geven belangrijker is terwijl bij de wat meer specialisatie-vakken, vooral aan het einde, juist kennis/expertise belangrijker is.

quote:
Eens. Juist in het eerste jaar moet er ruimte zijn voor falen. Als veel mensen falen dan hoeft bovendien niemand zich slecht te voelen dat veel mensen falen. ;)
Eigenlijk zou je het eerste jaar iedereen die niet zeer gemotiveerd is moeten afschudden. Hierbij moet er ruimte zijn dat je iets niet direct oppikt maar in het geval van een bètafaculteit mag je bijvoorbeeld qua wiskunde en natuurkunde de lat in het eerste jaar erg hoog leggen. Als je als student voldoende gemotiveerd bent en je zorgt er als universiteit voor dat je voldoende ondersteuning aanbiedt dan komt dat wel goed, ik zie het daarom ook als een goede motivatietest naast dat het fijn is dat je een goede basis legt. Bij alfafaculteiten en gammafaculteiten idem maar anderen moeten hier maar een goed voorbeeld voor geven.
Helemaal mee eens. Maar op dit moment worden zowel de universiteit als de student extra beboet als ze het niet halen, dus rendementstechnisch is het het beste om alles zo gemakkelijk mogelijk te maken en je te focussen op de zwaksten.

btw; hier staan wat getallen in over het verloop van hoeveel geld UvA ter beschikking had: https://www.groene.nl/artikel/het-maagdenhuis-als-profit-center Niet het meest officiele document maar het geeft wel een indruk.
  zondag 12 april 2015 @ 19:38:47 #116
66825 Reya
Fier Wallon
pi_151620760
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 17:49 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Er is geen wettelijke regeling. In de praktijk komt dat op de volgende drie dingen neer:

1. Succesvolle onderzoekers kopen onderwijs af door middel van geld dat ze binnen halen met beurzen. Vanwege dit afkopen hebben ze meer tijd om onderzoek te doen, beurzen te halen, en verder af te kopen. Zowel succesvolle als niet succesvolle onderzoekers klagen over dit systeem omdat beurzen voor een groot deel random zijn. Een keer geluk of pech hebben, heeft een neorme downstream consequence. Verder geven de beste onderzoekers dus geen les.

2. Universiteiten zetten goedkope krachten in. PhD-studenten en adjuncts zijn stukken goedkoper dan universitair onderzoekers. Het is zelfs zo dat PhD-studenten goedkoper zijn dan onderwijsassistenten (vaak zelf studenten). PhD-studenten wordendaarnaast voor een groot deel door de overheid gesponsord, PhD-studenten zijn zo dus een soort gratis docenten voor universiteiten.

3. Onderzoekers worden uiteindelijk afgerekend op academische output (papers en beurzen), niet op onderwijs.Alles wat je extra doet dan het hoognodige aan onderwijs en support (gemotiveerde studente die graag na college meer wilt weten bv.) gaat ten kostte van je eigen carriere want dat is tijd di je niet aan onderzoek / beurzen besteedt.

Ik doe het overigens wel, omdat ik vind dat het bij mijn taak hoort (en het ook gewoon leuk is als studenten gemotiveerd en nieuwsgierig zijn en ik dat aan wil sporen), maar het wringt wel wanneer je je realiseert dat je daarmee je eigen kansen ondermijnt, want vergeet niet dat de wetenschap extreem competatief is. Voor elke plaats die vrijkomt, promoveren er 4-5 mensen.
Uiteindelijk blijft dit een bijproduct van een systeem dat verder best redelijk werkt. Ik zie ook niet goed in wat een alternatief zou kunnen zijn.
  zondag 12 april 2015 @ 19:41:00 #117
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151620871
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Even een zijspoortje; over het algemeen is het pad het volgende:

Phd --> universitair docent (assistant prof) --> universitair hoofddocent (associate prof) --> hoogleraar.

PhD's zijn goedkoop en hebben erg weinig rechten. De rest is vrij duur. Omdat er veel meer PhD's afgeleverd worden dan dat er plaatsen zijn voor universitair docenten zijn er een soort tijdelijke tussencontracten gekomen, dit zijn postdocs en adjunct functies (tussen PhD en universiteit docent in). Zijn meestal 1-jaar contracten die je eigenlijk nergens recht op geven en een relatief laag salaris hebben. De inhoud van die contracten gaat van extreem relaxed tot vrijwel slavendrijverij. Mensen nemen post-doc banen met de hoop dat ze later alsnog kans maken op een universitair docent-baan.

Ik zit zelf op dit moment op een post-doc contract en heb geluk gehad dat de mijne extreem relaxed is, ik heb vrijwel geen verplichtingen en kan me helemaal op mijn eigen onderzoek richten. Het is echt een gunst van de universiteit (iets minder naive interpretatie, het is goed voor de reputatie van de universiteit). Andere postdocs/adjuncts geven vrijwel alleen les of werken als een soort slaafjes in een lab. Het merendeel van de post-docs ligt ergens in het midden.

Er is in essentie niets mis met potdocs, maar het zijn eigenlijk een soort tijdelijke nood-oplossingen voor mensen die op dat moment nog niet als faculty aan de slag kunnen, niet iets dat je structureel en veel in kunt zetten.
Het is in de praktijk toch ook de startfunctie voor iemand die net is gepromoveerd? Op een hele grote uitzondering na (een supertalent wat ze koste wat het kost willen vasthouden). Je doet dat een paar jaar en vervolgens word je docent of ga je wat anders doen dan op een universiteit te werken.
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:44:40 #118
66825 Reya
Fier Wallon
pi_151621077
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is in de praktijk toch ook de startfunctie voor iemand die net is gepromoveerd? Op een hele grote uitzondering na (een supertalent wat ze koste wat het kost willen vasthouden). Je doet dat een paar jaar en vervolgens word je docent of ga je wat anders doen dan op een universiteit te werken.
Ligt een beetje aan het exacte veld, maar dat is vaak wel de essentie. Sommige postdocs zijn wel echt matig qua voorwaarden. Ergens je een jaar lang laten afbeulen tegen een matig salaris voor het onderzoek van iemand anders helpt je op geen enkele wijze in je carrière. Maar goed, alsnog genoeg mensen die ertoe bereid zijn.
  zondag 12 april 2015 @ 19:45:21 #119
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151621097
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik kan niet voor de meerderheid spreken maar bij mij bestaat dit beeld niet, al hielp het niet dat ze vroegen of dat ze studiepunten kunnen krijgen voor de activiteiten tijdens de bezetting (hoe nuttig een aantal van die lezingen ook zijn).

Ik vraag me af wat er is gebeurd waardoor mensen zo zijn veranderd? In de jaren 60 en 70 werd demonstreren volstrekt normaal gevonden en nu mag het ineens niet? :?
Volgens mij was dat van die studiepunten een grapje.
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 19:46:32 #120
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151621143
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2015 19:38 schreef Reya het volgende:

[..]

Uiteindelijk blijft dit een bijproduct van een systeem dat verder best redelijk werkt. Ik zie ook niet goed in wat een alternatief zou kunnen zijn.
Dat was ook een antwoord op hoe het gaat met wat kanttekeningen, geen algemene klacht :P

Alhoewel ik wel denk dat er wat verbeteringen plaats kunnen vinden. Beurzen zouden (imo) opgesplitst moeten worden in meer kleinere beurzen die gemakkelijker aan te vragen zijn (kan wel uitgebreidere onderbouwing geven als je wilt), en de PhD bonus zou aangepast moeten worden omdat die op dit moment als een perverse prikkel kan werken.
Als laatste zou het denk ik goed zijn als universiteiten minder gedwongen worden allemaal hetzelfde programma aan te bieden zodat universiteiten met elkaar kunnen concureren op basis van onderwijs, en onderwijs hierdoor misschien weer een beetje mee gaat tellen. Maar voor dat laatste kan ik moeilijk iets concreets bedenken.

quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ligt aan het vakgebied, ze worden steeds meer ingeburgerd omdaat het een manier is voor een universiteit om een goedkope kracht binnen te halen. Bij ons is het denk ik 50-50, en doen er maar heel weinig meer dan 2 jaar een post-doc.

edit: shit Reya was sneller dan ik :D
  zondag 12 april 2015 @ 19:47:35 #121
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151621188
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:38 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ja maar waarom zou iemand dat doen?
Omdat postdocs dolblij zijn als ze werkzekerheid krijgen voor een interessante functie aan een universiteit?

quote:
heb je gelijk in, ik neem de nummers terug. Blijf er wel bij dat voor sommige vakken, vooral in het "begin" goed onderwijs kunnen geven belangrijker is terwijl bij de wat meer specialisatie-vakken, vooral aan het einde, juist kennis/expertise belangrijker is.
Uiteraard deed ik daarmee geen afbreuk aan jouw stelling. Al kan het afhankelijk van het vak ook interessant zijn om de theorie door de een te laten geven en de beste onderzoekers te laten vertellen over de fijne kneepjes van hun onderzoek (het lijkt me geweldig, ik zou ademloos luisteren).

quote:
btw; hier staan wat getallen in over het verloop van hoeveel geld UvA ter beschikking had: https://www.groene.nl/artikel/het-maagdenhuis-als-profit-center Niet het meest officiele document maar het geeft wel een indruk.
Oei, daar hebben ze ook een flinke kostenpost (72 miljoen Euro) door asbest. Bij mijn uni zijn ze momenteel ook bezig met een verbouwing wegens asbestsanering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 19:51:37 #122
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151621330
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Omdat postdocs dolblij zijn als ze werkzekerheid krijgen voor een interessante functie aan een universiteit?

[..]
Ja maar dat zijn de banen waar ze op soliciteren. Een postdoc kan nu ook gewoon binnen een universiteit naar een assistant prof. baan soliciteren. Als je bedoelt dat de baan meer onerwijs heeft dan normaal, dan herhaal ik mijn vraag :D Er zijn er maar weinig die de wetenschap in willen om geen wetenschap te doen :P

quote:
Uiteraard deed ik daarmee geen afbreuk aan jouw stelling. Al kan het afhankelijk van het vak ook interessant zijn om de theorie door de een te laten geven en de beste onderzoekers te laten vertellen over de fijne kneepjes van hun onderzoek (het lijkt me geweldig, ik zou ademloos luisteren).
yeap :)

quote:
Oei, daar hebben ze ook een flinke kostenpost (72 miljoen Euro) door asbest. Bij mijn uni zijn ze momenteel ook bezig met een verbouwing wegens asbestsanering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij ons stonden er opeens allemaal van die lucht-sluizen in de gang :D
  zondag 12 april 2015 @ 19:51:39 #123
66825 Reya
Fier Wallon
pi_151621331
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat was ook een antwoord op hoe het gaat met wat kanttekeningen, geen algemene klacht :P

Alhoewel ik wel denk dat er wat verbeteringen plaats kunnen vinden. Beurzen zouden (imo) opgesplitst moeten worden in meer kleinere beurzen die gemakkelijker aan te vragen zijn (kan wel uitgebreidere onderbouwing geven als je wilt), en de PhD bonus zou aangepast moeten worden omdat die op dit moment als een perverse prikkel kan werken.
Als laatste zou het denk ik goed zijn als universiteiten minder gedwongen worden allemaal hetzelfde programma aan te bieden zodat universiteiten met elkaar kunnen concureren op basis van onderwijs, en onderwijs hierdoor misschien weer een beetje mee gaat tellen. Maar voor dat laatste kan ik moeilijk iets concreets bedenken.
Met betrekking tot de beurzen ben ik het wel met je eens. Ik zou sowieso de meest competitieve elementen eruit halen, omdat dat alleen maar leidt tot verspilling van energie.
  zondag 12 april 2015 @ 19:55:33 #124
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151621485
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2015 19:51 schreef Reya het volgende:

[..]

Met betrekking tot de beurzen ben ik het wel met je eens. Ik zou sowieso de meest competitieve elementen eruit halen, omdat dat alleen maar leidt tot verspilling van energie.
Ja inderdaad, ik zou zo graag die cijfers een zien, jammer dat het allemaal geheim is. Misschien eens een keer contact opnemen met een kennis van me die journalist is kijken of we aan die nummers kunnen komen :P

Als je kijkt hoe veel tijd en moeite er in een veni gaat, van de aanvragers, de beoordelaars, en NWO. En er van uitgaande dat een groot deel van de aanvragers gewoon competent is, zou het me niet verbazen als gewoon een random toekenning van hetzelfde bedrag + de uitsparing van kosten, uiteindelijk meer op zou leveren dan dit. (bv. i.p.v. 10 juiste mensen zouden het 18 juiste en 2 prutsers zijn).
  zondag 12 april 2015 @ 19:58:33 #125
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151621613
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:51 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ja maar dat zijn de banen waar ze op soliciteren. Een postdoc kan nu ook gewoon binnen een universiteit naar een assistant prof. baan soliciteren. Als je bedoelt dat de baan meer onerwijs heeft dan normaal, dan herhaal ik mijn vraag :D Er zijn er maar weinig die de wetenschap in willen om geen wetenschap te doen :P
Bij een sollicitatie moet hij afwachten wat het resultaat is, bij het ingaan op het aanbod weet hij wat het resultaat zou zijn. Bovendien kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die het na een PhD en een postdoc-positie best fijn vinden om bezig te zijn met zowel onderwijs als onderzoek en die weten dat ze met het onderzoek niet gek veel hoeven te presteren om hun positie te behouden zolang ze goed doceren. Het doen van onderzoek schijnt flink wat mentale druk te geven, niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Mij lijkt het eerlijk gezegd gruwelijk om steeds maar weer naar beurzen te moeten hengelen. Van zoiets zou je hen kunnen ontheffen aangezien zij zich met het onderwijs bezig houden terwijl zij in de resterende uren op een vrijblijvende manier dat kunnen onderzoeken wat ze interessant vinden en daar kunnen helpen met onderzoek van andere wat hen interessant lijkt. Wat denk jij daarvan?

quote:
Bij ons stonden er opeens allemaal van die lucht-sluizen in de gang :D
Wat een luxe, als ze bij ons prutsen dan ademt iedereen die er langs loopt het in. Indien de vezels zo verwerkt zijn dat ze los kunnen komen, om de een of andere reden geven ze erg weinig informatie over hoe de asbest is verwerkt in gebouwen. :{
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 20:00:05 #126
66825 Reya
Fier Wallon
pi_151621670
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:55 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ja inderdaad, ik zou zo graag die cijfers een zien, jammer dat het allemaal geheim is. Misschien eens een keer contact opnemen met een kennis van me die journalist is kijken of we aan die nummers kunnen komen :P

Als je kijkt hoe veel tijd en moeite er in een veni gaat, van de aanvragers, de beoordelaars, en NWO. En er van uitgaande dat een groot deel van de aanvragers gewoon competent is, zou het me niet verbazen als gewoon een random toekenning van hetzelfde bedrag + de uitsparing van kosten, uiteindelijk meer op zou leveren dan dit. (bv. i.p.v. 10 juiste mensen zouden het 18 juiste en 2 prutsers zijn).
Eens. Ik denk dat het publieke belang hier vooral is dat het geld niet ronduit verspild zal worden, doordat onderzoekers het uitgeven aan frivoliteiten of aan het investeren in doodlopende projecten. Dat valt echter vrij makkelijk na te gaan aan de hand van de geschiedenis van een onderzoeker. Zodra het op dat gebied goed zit, wordt het wat mij betreft een loterij tussen degenen die nog meedingen. Onderzoeksprojecten vind ik sowieso niet echt van belang, daar wordt toch vaak weer van afgeweken.
  zondag 12 april 2015 @ 20:06:18 #127
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151621938
quote:
2s.gif Op zondag 12 april 2015 20:00 schreef Reya het volgende:

[..]

Eens. Ik denk dat het publieke belang hier vooral is dat het geld niet ronduit verspild zal worden, doordat onderzoekers het uitgeven aan frivoliteiten of aan het investeren in doodlopende projecten. Dat valt echter vrij makkelijk na te gaan aan de hand van de geschiedenis van een onderzoeker. Zodra het op dat gebied goed zit, wordt het wat mij betreft een loterij tussen degenen die nog meedingen. Onderzoeksprojecten vind ik sowieso niet echt van belang, daar wordt toch vaak weer van afgeweken.
Helemaal mee eens, en ik heb liever dat het zo nu en dan eens verspild wordt aan iets frivools dan dat het systematisch verspild wordt aan bureaucratie :D

Maar, dit is allemaal op basis van een vemoeden, ik ga binnenkort maar eens echt kijken of er op de een of andere manier toegang tot die data te krijgen valt.

quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 19:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bij een sollicitatie moet hij afwachten wat het resultaat is, bij het ingaan op het aanbod weet hij wat het resultaat zou zijn. Bovendien kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die het na een PhD en een postdoc-positie best fijn vinden om bezig te zijn met zowel onderwijs als onderzoek en die weten dat ze met het onderzoek niet gek veel hoeven te presteren om hun positie te behouden zolang ze goed doceren. Het doen van onderzoek schijnt flink wat mentale druk te geven, niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Mij lijkt het eerlijk gezegd gruwelijk om steeds maar weer naar beurzen te moeten hengelen. Van zoiets zou je hen kunnen ontheffen aangezien zij zich met het onderwijs bezig houden terwijl zij in de resterende uren op een vrijblijvende manier dat kunnen onderzoeken wat ze interessant vinden en daar kunnen helpen met onderzoek van andere wat hen interessant lijkt. Wat denk jij daarvan?

[..]

Wat een luxe, als ze bij ons prutsen dan ademt iedereen die er langs loopt het in. Indien de vezels zo verwerkt zijn dat ze los kunnen komen, om de een of andere reden geven ze erg weinig informatie over hoe de asbest is verwerkt in gebouwen. :{
Ik weet eigenlijk niet of het mag, volgens mij moeten universiteiten verplicht solicitaties uitschrijven voor alle banen, maar dat weet ik niet 100% zeker. Daarnaast kun je denk ik, maar weer weet ik het niet zeker, zo iemand beter niet aannemen als universiteit omdat je meer afgerekend wordt op wetenschappelijke output (en valorisatie) dan op kwaliteit van lesgeven. Lesgeven is over het algemeen een dichtome maat; het moet voldoende, de rest is ordinaal; hoe meer hoe beter.
  zondag 12 april 2015 @ 20:08:20 #128
66825 Reya
Fier Wallon
pi_151622013
Volgensmij valt er best goed te verdienen aan een adviesbureau dat onderzoekers helpt beurzen binnen te halen. Dat gezegd hebbende; zoiets bestaat waarschijnlijk al.
  zondag 12 april 2015 @ 20:13:50 #129
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151622268
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:06 schreef oompaloompa het volgende:
Ik weet eigenlijk niet of het mag, volgens mij moeten universiteiten verplicht solicitaties uitschrijven voor alle banen, maar dat weet ik niet 100% zeker. Daarnaast kun je denk ik, maar weer weet ik het niet zeker, zo iemand beter niet aannemen als universiteit omdat je meer afgerekend wordt op wetenschappelijke output (en valorisatie) dan op kwaliteit van lesgeven. Lesgeven is over het algemeen een dichtome maat; het moet voldoende, de rest is ordinaal; hoe meer hoe beter.
Die problemen kan de overheid gemakkelijk oplossen:
- een uitzondering maken voor die docentpositie
- voor alle universiteit hun output niet meerekenen en het extra geld slechts beschikbaar stellen voor die docentposities
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 20:15:11 #130
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151622320
Uit dat stukje over UvA geld trouwens:

"hey we hebben niet genoeg geld meer in reserve"
verdubbelt waarde vastgoed

"shit nu moeten we opeens twee keer zo veel per jaar aflossen"
verdubbelt aflossingstermijn van 30 naar 60 jaar.

"woohoo we hebben het financieel weer in orde"
pi_151622719
quote:
Docenten UvA plannen ludieke demonstratie

Een groep docenten en studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) gaat maandag demonstreren voor meer democratie op de UvA.

De deelnemers worden opgeroepen allemaal in nette kleding te komen betogen en de hoogleraren komen waarschijnlijk in toga. „We doen dat om te laten zien dat de mensen die verandering willen op de universiteit echt niet allemaal 'vieze krakers' zijn, zoals op sociale media wel is gesuggereerd”, zegt Dan Hassler van de docenten-actiegroep Rethink UvA.

„Laten we de wereld tonen hoe een beschaafde en vastberaden academische gemeenschap eruit ziet”, aldus Rethink UvA via Twitter. De betoging begint om 15.00 uur bij het REC-gebouw (Roeterseilandcampus). Hassler verwacht veel belangstelling van zowel docenten als studenten
quote:
We doen dat om te laten zien dat de mensen die verandering willen op de universiteit echt niet allemaal 'vieze krakers' zijn, zoals op sociale media wel is gesuggereerd”,
_O-
  zondag 12 april 2015 @ 20:39:33 #132
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151623666
Het is een hele verstandige actie, wat vind jij er grappig aan?
#NoDAPL
pi_151623718
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

_O-
De nieuwe Hogeschool en Rethink HvA doen ook mee. Op dit moment wordt er via social media druk gelobbyd om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen.
  zondag 12 april 2015 @ 21:23:50 #134
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151626089
Het vorige stuk van deze prof was al gepost, toen was hij nog heel mild, nu wat minder:
https://nplusonemag.com/online-only/online-only/on-horseshit/
pi_151627494
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 21:23 schreef oompaloompa het volgende:
Het vorige stuk van deze prof was al gepost, toen was hij nog heel mild, nu wat minder:
https://nplusonemag.com/online-only/online-only/on-horseshit/
Hoog huilie gehalte wel in dit stuk. Het politie 'geweld' dat er niet was, tenzij nodig want die studenten waren ook geen lieverdjes.

En als je protest al uiteenvalt in meerdere groepen is nou ook niet echt bevorderlijk voor het maken van afspraken, zeker niet als een van de groepen de prille afspraken saboteert.
pi_151627920
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is een hele verstandige actie, wat vind jij er grappig aan?
quote:
We doen dat om te laten zien dat de mensen die verandering willen op de universiteit echt niet allemaal 'vieze krakers' zijn
Zo wordt er naar hun gekeken
  zondag 12 april 2015 @ 22:26:35 #137
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151629211
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 22:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Nee, het bestuur van de UVA doet er alles aan om via haar medianetwerk (met dank aan het inhuren van communicatiekundigen) de ongenuanceerde indruk bij de lezer te wekken dat het ... zijn. De reacties van veel mensen hier - in mijn ogen meelopers, niet lullig bedoeld - geeft aan dat dit buitengewoon succesvol beleid is. Naar aanleiding hiervan richt ik me tot Ryon die hier toevallig veel kaas van heeft gegeten, waarom werkt dat spinning bij zoveel mensen zo goed? Een naïef mens - ik - zou denken dat Jan Modaal in staat zou moeten zijn om hier doorheen te prikken. Zo niet Jan Modaal, dan toch wel de ietwat intelligentere mensen.
#NoDAPL
  zondag 12 april 2015 @ 22:27:41 #138
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151629268
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 21:51 schreef Timwonnacott het volgende:
En als je protest al uiteenvalt in meerdere groepen is nou ook niet echt bevorderlijk voor het maken van afspraken, zeker niet als een van de groepen de prille afspraken saboteert.
Fair enough, anderzijds zijn protestgroepen zelden goed georganiseerd. Het vorige stuk van hem was trouwens uiterst zakelijk en NPOV.
#NoDAPL
  maandag 13 april 2015 @ 01:45:52 #139
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_151634640
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

De meerderheid is dom, lui, slecht opgeleid en laat zich graag gemakkelijke fabels vertellen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ringo op 13-04-2015 02:00:25 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 13 april 2015 @ 02:19:33 #140
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151634938
Hier dan maar een alternatieve interpretatie en een claim van slimme bespeling media door CvB
http://www.ftm.nl/column/schade-het-is-een-schande/

quote:
De strategie van het CvB om directe ontruiming te bewerkstelligen werd vrijdagmiddag tijdens de hoorzitting duidelijk. 'Tijdens de zitting betoogde de advocaat van de UvA dat de bezetters in de afgelopen weken voor een half miljoen euro schade hebben toegebracht aan het pand', zo stelde de NRC (mijn cursivering). Het verzoek van de bezetters om het schadebedrag te onderbouwen werd genegeerd. Wederom reproduceerde het CvB het beeld van losgeslagen 'krakers' en vreesde voor 'Project X-achtige taferelen' - suggererend dat het geplande festival tot nog veel meer vernielingen zou kunnen leiden. De rechter kocht het geschetste beeld en stelde de UvA in het gelijk. Diezelfde avond heeft het CvB het vonnis 'betekend' en rucksichtslos aangedrongen op snelle ontruiming bij de gemeente. Ook de locoburgemeester kon het CvB niet van gedachten veranderen. 'De Universiteit van Amsterdam kan niet anders dan zich hieraan conformeren en heeft het vonnis laten betekenen', liet Gunning vrijdagavond weten (mijn cursivering).

En zo geschiedde. Met groot machtsvertoon kwam de ME zaterdagochtend het Spui opgereden en omsingelde op theatrale wijze het Maagdenhuis. Op dat moment hadden alle bezetters zich al buiten verzameld. Men ging zich niet verzetten. De organisatoren van het festival - een afsluitende happening waar honderden studenten en medewerkers op af zouden komen, nota bene voorgesteld door het CvB - hadden besloten om de lezingen op het Spui voort te zetten. Wat desondanks volgde was een ontluisterend schouwspel: een wrede verstoring van een vreedzame bijeenkomst, inclusief geweld tegen eigen studenten en medewerkers, gefinancierd door de belastingbetaler en georganiseerd door een rancuneus CvB dat zich sindsdien laf verschuilt achter het vonnis van de voorzieningenrechter - een vonnis dat het CvB zelf heeft afgedwongen door (semantische) misleiding en overdrijving; een vonnis dat het CvB na uitspraak ook niet hoefde te bekrachtigen.

In nasleep van die peperdure ontruiming werd duidelijk hoe het CvB aan dat 'half miljoen aan vernielingen' was gekomen: de torenhoge 'schade' betrof ineens ook de kosten van de beveiliging, de schoonmaak en de verhuizing van het personeel naar een ander gebouw. Bovendien was het CvB zo creatief geweest de kosten van de eerdere Bungehuis-bezetting ook mee te nemen in de calculatie. Je vraagt je af of de rechter hier ook van op de hoogte was - de advocaat van het CvB wilde het bedrag niet onderbouwen tijdens de hoorzitting. Noem het misleiding, noem het liegen - afgaande op de hoorzitting en het daaropvolgende gedraai heeft het CvB in ieder geval de realiteit anders voorgesteld.

....

Maar nee, het ongelofelijke is dat het valse frame zijn effect heeft: de media nemen de verzonnen cijfers klakkeloos over. Dat de rechter is voorgelogen om een academisch feest te frustreren; dat er onnodig geweld is inzet tegen studenten en medewerkers; dat de belastingbetaler door pure rancune op onnodige kosten is gejaagd - daar hoor je niemand over. Ook de uitspraak van Gunning dat het niet anders kon is tweewerf vals. Maar nee, de studenten worden aangevallen, door de politie en in de media, en in het verlengde daarvan de zaak van de hele beweging. Het valse half miljoen blijft rondzingen - over de molensteen van een half miljard schuld hoor je niemand meer.

[ Bericht 48% gewijzigd door oompaloompa op 13-04-2015 02:27:36 ]
  maandag 13 april 2015 @ 02:34:55 #141
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_151634989
En met dat kleine draagvlak lijkt het ook wel mee te vallen:

Titchener twitterde op zondag 12-04-2015 om 23:53:57 Ruim 100 docenten en hoogleraren UvA zeggen in NRCnext publiekelijk hun vertrouwen in het College van Bestuur op. http://t.co/mwzLrtd6Sb reageer retweet
  maandag 13 april 2015 @ 03:07:58 #142
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151635072
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 22:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

En hoe kijken mensen naar jou dan denk je?
Feyenoord!
pi_151635293
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 02:19 schreef oompaloompa het volgende:
slimme bespeling media door CvB
http://www.ftm.nl/column/schade-het-is-een-schande/

[..]

Ik denk echter niet dat je het CvB verantwoordelijk kunt stellen voor de parasieten die met de studenten mee het Maagdenhuis zijn ingetrokken.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 13 april 2015 @ 07:09:12 #144
236046 NotYou
tigerblood
pi_151635421
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, het bestuur van de UVA doet er alles aan om via haar medianetwerk (met dank aan het inhuren van communicatiekundigen) de ongenuanceerde indruk bij de lezer te wekken dat het ... zijn. De reacties van veel mensen hier - in mijn ogen meelopers, niet lullig bedoeld - geeft aan dat dit buitengewoon succesvol beleid is. Naar aanleiding hiervan richt ik me tot Ryon die hier toevallig veel kaas van heeft gegeten, waarom werkt dat spinning bij zoveel mensen zo goed? Een naïef mens - ik - zou denken dat Jan Modaal in staat zou moeten zijn om hier doorheen te prikken. Zo niet Jan Modaal, dan toch wel de ietwat intelligentere mensen.
Wat is Bram toch enorm veel beter dan "Jan Modaal" hè en wie ergens een andere mening over heeft dan hij is maar een meeloper. Gelukkig maar dat onze Bram - zelfs al noemt hij zichzelf voor de show naief - in tegenstelling tot veel andere/mindere mensen ongevoelig is voor spinning. :')

Man, word jij nou nooit ziek van jezelf? :')
Je suis Charlie Sheen
pi_151635611
Beter stapt het CvB gewoon op, zij raken ook hun geloofwaardigheid kwijt.

Ik zie alleen maar verliezers in deze strijd. De doelstellingen van het protest zijn echt de juiste, maar het bezetten van andermans eigendom vind ik echt niet een geoorloofde protestmethode. Combineer dat met het redelijk wereldvreemde gedrag van de laatste bezetters (alsof je toekomst van je 'festival of science' afhangt, een beetje realiteitszin zou op zijn plaats zijn) en je kweekt niet echt een voedingsbodem voor je doelstellingen.

Het CvB echter laat zich ook van haar slechtste kant zien. Als zelfs je medewerkers geen vertrouwen in je hebben, dan behoor je gewoon te vertrekken. Bezettende studenten of niet.
  maandag 13 april 2015 @ 07:57:09 #146
249756 Symphonic
Look o Look
pi_151635681
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 07:49 schreef Mystikvm het volgende:
Beter stapt het CvB gewoon op, zij raken ook hun geloofwaardigheid kwijt.

Ik zie alleen maar verliezers in deze strijd. De doelstellingen van het protest zijn echt de juiste, maar het bezetten van andermans eigendom vind ik echt niet een geoorloofde protestmethode. Combineer dat met het redelijk wereldvreemde gedrag van de laatste bezetters (alsof je toekomst van je 'festival of science' afhangt, een beetje realiteitszin zou op zijn plaats zijn) en je kweekt niet echt een voedingsbodem voor je doelstellingen.

Het CvB echter laat zich ook van haar slechtste kant zien. Als zelfs je medewerkers geen vertrouwen in je hebben, dan behoor je gewoon te vertrekken. Bezettende studenten of niet.
Louise was vanochtend op radio 1
Een ding werd pijnlijk duidelijk..

Ze moet weg..
Zo snel en zo ver mogelijk :Y
Juin uit Eigen Tuin!
  maandag 13 april 2015 @ 11:31:04 #147
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151639803
quote:

[..]

Ik ben zelf ook erg vatbaar voor de framing van "links, krakers tuig" dus ik zou het niet weten. Het "links, krakers tuig" loopt trouwens ook wat af te framen waar je bij staat. Zie daarvoor die open brief van vanochtend.

Iemand die het wel weet is: http://www.chrisaalberts.nl/

Hij doceert dit (politieke communicatie) en doet de verslaggeving voor Geenstijl en The Post Online aangaande de Maagdenhuis affaire. Zie bijvoorbeeld:

http://nieuws.thepostonli(...)uit-het-maagdenhuis/
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_151639994
quote:

[..]

Ik denk juist dat jij de meeloper bent.
  maandag 13 april 2015 @ 11:41:38 #149
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151640088
Wat betreft framing en de rechter. De voorzieningenrechter is niet achterlijk. Jammer genoeg staat de uitwerking van de uitspraak nog niet online (alleen het gevolg) dus het is op dit moment lastig dat te onderbouwen:

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2015:2071

Maar ik denk dat als die wel online komt het wel duidelijk is waarom de rechter tot haar vonnis kwam.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 13 april 2015 @ 11:44:11 #150
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151640151
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 02:34 schreef oompaloompa het volgende:
En met dat kleine draagvlak lijkt het ook wel mee te vallen:

Titchener twitterde op zondag 12-04-2015 om 23:53:57 Ruim 100 docenten en hoogleraren UvA zeggen in NRCnext publiekelijk hun vertrouwen in het College van Bestuur op. http://t.co/mwzLrtd6Sb reageer retweet
Dat lijkt veel, maar is dus maar een klein percentage van het totaal. Ze gaan zo meteen voor mijn deur in toga boe roepen dus ik ben benieuwd welke gezichten erbij horen. Ik vermoed dat het ook een redelijk afgebakend kliekje is.
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')