Er is geen wettelijke regeling. In de praktijk komt dat op de volgende drie dingen neer:quote:Op zondag 12 april 2015 17:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe zit het in Nederland met de wettelijke regeling?
Mij lijkt namelijk dat als voor alle hoogleraren is vastgelegd dat ze bijv. de helft van de tijd aan onderwijs moeten besteden, je die tijd ook echt kan besteden aan onderwijs. Immers, het gaat pas ten koste van je carrière als jij tijd aan onderwijs besteed terwijl een ander dat niet doet/hoeft te doen. Toch?
Is een wereldwijd probleem zelfs.quote:Op zondag 12 april 2015 17:56 schreef Igen het volgende:
Punt 1 komt neem ik aan doordat een andere universiteit er met het beurzengeld en met de "financieel aantrekkelijke" hoogleraren vandoor gaat als je niet zo'n soort afkoopregeling aanbiedt? Dat is dan wel iets wat alleen via landelijke afspraken aangepakt kan worden en waar je niet bijv. het CvB van één universiteit op kan afrekenen.
quote:Betreft de financiën zijn er bijvoorbeeld flink wat vragen waarop er geen snel of eenduidig antwoord te verwachten valt. Een paar voorbeelden: wat is de precieze impact van de grote schuldenlast voor de vastgoedontwikkeling op het primaire proces? Hoe (wie, wat, waar en waarom) is deze situatie ontstaan en hoe (wie, wat, waar en waarom) heeft dit zich de afgelopen jaren op deze manier ontwikkeld? Wat kunnen we op de korte en lange termijn doen om de impact van deze en andere financiële verplichtingen op onderwijs en onderzoek te minimaliseren? De diffuse interne budgetallocatie, constant onderhevig aan veranderingen, verdient in dit onderzoek ook veel aandacht. En zo zijn er nog een handvol vragen te verzinnen die niet eenvoudig te beantwoorden zijn.
Universitaire geldstromen, activa en passiva zijn constant onderhevig aan schommelingen, net als de boekhoudregels die de chaos inzichtelijk dienen te maken. De UvA is een dynamische archipel van talloze bv’tjes die op uiteenlopende manieren met elkaar vervlochten zijn. Het precieze reilen en zeilen van de UvA holding – de centrale financiële machinekamer – blijft één groot mysterie. Vervolgens is de interne UvA nucleus – met of zonder het AMC? – weer financieel vervlochten met een reeks externe instellingen als de HvA en de VU, of bedrijven als ASML. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Voor een gedegen antwoord op de bovengenoemde vragen moeten de variërende geconsolideerde jaarcijfers van de afgelopen twintig jaar eigenlijk uit elkaar getrokken worden, om ze vervolgens op één of andere manier vergelijkbaar en inzichtelijk te krijgen. Kortom, je hebt behoorlijk wat expertise, tijd en geld nodig om een gedegen financieel onderzoek uit te kunnen voeren.
Dus jij noemt de bezetters van het maagdenhuis "luierende feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen"? Vraag me af of je er wel wat van begrepen hebt dan.quote:Op zondag 12 april 2015 14:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je als bouwvakker of fabrieksarbeider niet hard genoeg werkt, dan vlieg je er gewoon uit. Dat is nog wel even iets meer 'rendementsdenken' dan waar de gemiddelde student mee te maken krijgt. En de gemiddelde arbeider waarmee ik gewerkt heb heeft het niet zo op 'luierende, feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen'. Maar blijf het jezelf vooral wijsmaken.
De meerderheid denkt zo over die studenten.quote:Op zondag 12 april 2015 18:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dus jij noemt de bezetters van het maagdenhuis "luierende feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen"? Vraag me af of je er wel wat van begrepen hebt dan.
Als het gaat om het doen van wetenschappelijk onderzoek dan heb je meer aan de postdocs dan aan de hoogleraren, de hoogleraren doen juist relatief weinig onderzoek, zijn zijn veel meer een manager van de groep onderzoekers en ze begeleiden mee de PhD-studenten. Wat dat betreft zou je het best een postdoc kunnen laten doceren en dan heb je als voordeel dat je uit tal van mensen kan kiezen en daar de meest talentvolle docent uit kan selecteren.quote:Op zondag 12 april 2015 17:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, voor de basisvakken misschien.
Maar aan het eind van een universitaire studie heb je hopelijk niet alleen wat basiskennis opgedaan, maar ben je in jouw vakgebied op de hoogte van de laatste wetenschappelijke inzichten. Dat kan alleen als een substantieel deel van het onderwijs wordt gedaan door hoogleraren die zelf ook wetenschappelijk onderzoek doen - het liefst vooraanstaand onderzoek in het vakgebied. (Op dit punt kan ik over de UvA-studie die ik heb gedaan trouwens zeker niet klagen!)
Dat sowieso maar als je het talent er niet voor hebt dan wordt het nooit wat en als je het talent er wel voor hebt dan kan je na een paar jaar al heel erg goed doceren. Ik heb een aantal docenten (hoogleraren) gehad die echt geen enkel talent hebben voor doceren en die het nooit zullen leren hoeveel ze ook oefenen. In twee gevallen was het zo slecht dat ik medelijden kreeg. Het zijn beide zeer intelligente en zeer sympathieke mannen die inhoudelijk prima hun stof beheersen maar ze zijn niet in staat om voor een grote groep te spreken. Ik denk dat het geen toeval is dat beide mannen nogal introvert zijn. Dat moet je zowel de studenten als deze hoogleraren niet aandoen.quote:Daarnaast is goed onderwijs geven volgens mij ook iets wat jarenlange oefening kost.
Ik ben op zich wel een voorstander van iets strengere inhoudelijke voorwaardne voor de toelating tot het universitaire onderwijs maar ik zie geen noodzaak om het aantal studenten te beperken voor het beperken, ik zou het eerder doen om qua kennis, inzicht en motivatieniveau meer homogene groepen te krijgen. Het grotere aantal studenten kan je oplossen door universiteiten extra middelen te geven die specifiek moeten worden aangewend om extra personeelsleden in te huren zodat er X uur extra onderwijstijd per week beschikbaar komt over alle mensen van die afdeling.quote:Klopt. Het leven heeft zo zijn grenzen. Niet iedereen die slim is is automatisch een goede hoogleraar en misschien zit er ook wel gewoon een beperking aan het aantal studenten aan wie echt wetenschappelijk onderwijs aangeboden kan worden.
Ik kan niet voor de meerderheid spreken maar bij mij bestaat dit beeld niet, al hielp het niet dat ze vroegen of dat ze studiepunten kunnen krijgen voor de activiteiten tijdens de bezetting (hoe nuttig een aantal van die lezingen ook zijn).quote:Op zondag 12 april 2015 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De meerderheid denkt zo over die studenten.
Het zal vast ook niet hebben geholpen dat Rutte (Rutte 1.0) de inkomsten met ongeveer 33% verlaagde! Niet voor niets noemde een mede VVD'er het in de krant de grootste blunder van Rutte. Om tegelijkertijd te snijden in de primaire geldstromen, de secundaire geldstromen en de aardgasbaten (FES) is nogal onnozel.quote:Op zondag 12 april 2015 18:23 schreef oompaloompa het volgende:
Dit stuk schets trouwens volgens mij wel een goed beeld over de specifieke financiele problemen bij de UvA:
http://www.ftm.nl/column/gaat-de-uva-op-de-centjes-letten/
[..]
het is niet zo dat wetenschappers post-doc willen zijn heh. Het is een baan met veel minder zekerheid, en een veel lagere beloning die wetenschappers doen omdat de markt zo moeilijk is. Inzetten op postdocs lijkt me geen goede strategie, ze gebruiken als ondersteuning zo nu en dan wel.quote:Op zondag 12 april 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het gaat om het doen van wetenschappelijk onderzoek dan heb je meer aan de postdocs dan aan de hoogleraren, de hoogleraren doen juist relatief weinig onderzoek, zijn zijn veel meer een manager van de groep onderzoekers en ze begeleiden mee de PhD-studenten. Wat dat betreft zou je het best een postdoc kunnen laten doceren en dan heb je als voordeel dat je uit tal van mensen kan kiezen en daar de meest talentvolle docent uit kan selecteren.
[..]
Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen 1ejaars massale vakken waarbij studenten een basis krijgen, en waarbij goed les kunnen geven waarschijnlijk belangrijker is dan exoert zijn, en verdiepende vakken later in de opleiding waarbij goed les kunnen geven veel minder belangrijk zou moeten zijn omdat de studenten daar zelf al een stuk ontwikkelder zouden moeten zijn en juist dan recente kennis & expertise belangrijk zijn.quote:Dat sowieso maar als je het talent er niet voor hebt dan wordt het nooit wat en als je het talent er wel voor hebt dan kan je na een paar jaar al heel erg goed doceren. Ik heb een aantal docenten (hoogleraren) gehad die echt geen enkel talent hebben voor doceren en die het nooit zullen leren hoeveel ze ook oefenen. In twee gevallen was het zo slecht dat ik medelijden kreeg. Het zijn beide zeer intelligente en zeer sympathieke mannen die inhoudelijk prima hun stof beheersen maar ze zijn niet in staat om voor een grote groep te spreken. Ik denk dat het geen toeval is dat beide mannen nogal introvert zijn. Dat moet je zowel de studenten als deze hoogleraren niet aandoen.
[..]
De twee hangen nu een beetje samen. Meer studenten is meer geld zolang ze maar op tijd klaar zijn. Het zou denk ik goed zijn als studenten gewoon weer zouden mogen falen, voor de universiteit en voor de student zelf. Zou het echt heel erg zijn als de helft er naar een jaar achter komt beter op het hbo te studeren?quote:Ik ben op zich wel een voorstander van iets strengere inhoudelijke voorwaardne voor de toelating tot het universitaire onderwijs maar ik zie geen noodzaak om het aantal studenten te beperken voor het beperken, ik zou het eerder doen om qua kennis, inzicht en motivatieniveau meer homogene groepen te krijgen. Het grotere aantal studenten kan je oplossen door universiteiten extra middelen te geven die specifiek moeten worden aangewend om extra personeelsleden in te huren zodat er X uur extra onderwijstijd per week beschikbaar komt over alle mensen van die afdeling.
Het niveau kan uiteraard worden bewaakt via de examens en als je bang bent voor een daling van het niveau dan is door Rutte ingezette beleid van 'prestatie'afspraken ('prestatie' omdat het gaat om het percentage geslaagden!) een veel grotere dreiging dan het grotere aantal studenten.
Oh, postdocs vind ik ook best hoor. (Alhoewel ik er te weinig verstand van heb om een heel inhoudelijke discussie over postdoc vs. hoogleraar te voeren, daar heeft oompaloompa vast meer zicht op.)quote:Op zondag 12 april 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het gaat om het doen van wetenschappelijk onderzoek dan heb je meer aan de postdocs dan aan de hoogleraren, de hoogleraren doen juist relatief weinig onderzoek, zijn zijn veel meer een manager van de groep onderzoekers en ze begeleiden mee de PhD-studenten. Wat dat betreft zou je het best een postdoc kunnen laten doceren en dan heb je als voordeel dat je uit tal van mensen kan kiezen en daar de meest talentvolle docent uit kan selecteren.
[..]
Dat sowieso maar als je het talent er niet voor hebt dan wordt het nooit wat en als je het talent er wel voor hebt dan kan je na een paar jaar al heel erg goed doceren. Ik heb een aantal docenten (hoogleraren) gehad die echt geen enkel talent hebben voor doceren en die het nooit zullen leren hoeveel ze ook oefenen. In twee gevallen was het zo slecht dat ik medelijden kreeg. Het zijn beide zeer intelligente en zeer sympathieke mannen die inhoudelijk prima hun stof beheersen maar ze zijn niet in staat om voor een grote groep te spreken. Ik denk dat het geen toeval is dat beide mannen nogal introvert zijn. Dat moet je zowel de studenten als deze hoogleraren niet aandoen.
Een universiteit heeft m.i. drie verschillende taken: nieuwe kennis vergaren, deze kennis doorgeven aan een volgende generatie wetenschappers om op voort te bouwen, en deze kennis te laten doorstromen naar de rest van de samenleving buiten de wetenschap. Deze drie taken moeten in balans met elkaar zijn, je kan niet één van die taken alsmaar groter willen maken zonder de wetenschap in z'n totaliteit te vergroten.quote:[..]
Ik ben op zich wel een voorstander van iets strengere inhoudelijke voorwaardne voor de toelating tot het universitaire onderwijs maar ik zie geen noodzaak om het aantal studenten te beperken voor het beperken, ik zou het eerder doen om qua kennis, inzicht en motivatieniveau meer homogene groepen te krijgen. Het grotere aantal studenten kan je oplossen door universiteiten extra middelen te geven die specifiek moeten worden aangewend om extra personeelsleden in te huren zodat er X uur extra onderwijstijd per week beschikbaar komt over alle mensen van die afdeling.
Het niveau kan uiteraard worden bewaakt via de examens en als je bang bent voor een daling van het niveau dan is door Rutte ingezette beleid van 'prestatie'afspraken ('prestatie' omdat het gaat om het percentage geslaagden!) een veel grotere dreiging dan het grotere aantal studenten.
Even een zijspoortje; over het algemeen is het pad het volgende:quote:Op zondag 12 april 2015 19:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Oh, postdocs vind ik ook best hoor. (Alhoewel ik er te weinig verstand van heb om een heel inhoudelijke discussie over postdoc vs. hoogleraar te voeren, daar heeft oompaloompa vast meer zicht op.)
Mijn punt was dat zij het meest in het onderzoek zitten en dat het vaak ook nog eens de meest vruchtbare jaren zijn voor de onderzoekers (zeker bij bètagebieden het geval, ze hebben nog frisse ideeën). Als je in zo iemand veel talent ziet als docent dan zou je iemand die aan het einde van zijn postdoc daar zit een langdurig (in overleg) contract kunnen aanbieden voor een functie waarbij hij bijv. minstens 50% van zijn uren aan onderwijs moet besteden.quote:Op zondag 12 april 2015 19:08 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
het is niet zo dat wetenschappers post-doc willen zijn heh. Het is een baan met veel minder zekerheid, en een veel lagere beloning die wetenschappers doen omdat de markt zo moeilijk is. Inzetten op postdocs lijkt me geen goede strategie, ze gebruiken als ondersteuning zo nu en dan wel.
De basisvakken blijf je bij veel opleidinge jarenlang houden (3 jaar lang bij veel bètaopleidingen en bij geneeskunde). Pas in de masterfase wordt het soms leuk qua specialistische kennis.quote:Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen 1ejaars massale vakken waarbij studenten een basis krijgen, en waarbij goed les kunnen geven waarschijnlijk belangrijker is dan exoert zijn, en verdiepende vakken later in de opleiding waarbij goed les kunnen geven veel minder belangrijk zou moeten zijn omdat de studenten daar zelf al een stuk ontwikkelder zouden moeten zijn en juist dan recente kennis & expertise belangrijk zijn.
Eens. Juist in het eerste jaar moet er ruimte zijn voor falen. Als veel mensen falen dan hoeft bovendien niemand zich slecht te voelen dat veel mensen falen.quote:Het zou denk ik goed zijn als studenten gewoon weer zouden mogen falen, voor de universiteit en voor de student zelf. Zou het echt heel erg zijn als de helft er naar een jaar achter komt beter op het hbo te studeren?
Ja maar waarom zou iemand dat doen?quote:Op zondag 12 april 2015 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn punt was dat zij het meest in het onderzoek zitten en dat het vaak ook nog eens de meest vruchtbare jaren zijn voor de onderzoekers (zeker bij bètagebieden het geval, ze hebben nog frisse ideeën). Als je in zo iemand veel talent ziet als docent dan zou je iemand die aan het einde van zijn postdoc daar zit een langdurig (in overleg) contract kunnen aanbieden voor een functie waarbij hij bijv. minstens 50% van zijn uren aan onderwijs moet besteden.
[..]
heb je gelijk in, ik neem de nummers terug. Blijf er wel bij dat voor sommige vakken, vooral in het "begin" goed onderwijs kunnen geven belangrijker is terwijl bij de wat meer specialisatie-vakken, vooral aan het einde, juist kennis/expertise belangrijker is.quote:De basisvakken blijf je bij veel opleidinge jarenlang houden (3 jaar lang bij veel bètaopleidingen en bij geneeskunde). Pas in de masterfase wordt het soms leuk qua specialistische kennis.
[..]
Helemaal mee eens. Maar op dit moment worden zowel de universiteit als de student extra beboet als ze het niet halen, dus rendementstechnisch is het het beste om alles zo gemakkelijk mogelijk te maken en je te focussen op de zwaksten.quote:Eens. Juist in het eerste jaar moet er ruimte zijn voor falen. Als veel mensen falen dan hoeft bovendien niemand zich slecht te voelen dat veel mensen falen.
Eigenlijk zou je het eerste jaar iedereen die niet zeer gemotiveerd is moeten afschudden. Hierbij moet er ruimte zijn dat je iets niet direct oppikt maar in het geval van een bètafaculteit mag je bijvoorbeeld qua wiskunde en natuurkunde de lat in het eerste jaar erg hoog leggen. Als je als student voldoende gemotiveerd bent en je zorgt er als universiteit voor dat je voldoende ondersteuning aanbiedt dan komt dat wel goed, ik zie het daarom ook als een goede motivatietest naast dat het fijn is dat je een goede basis legt. Bij alfafaculteiten en gammafaculteiten idem maar anderen moeten hier maar een goed voorbeeld voor geven.
Uiteindelijk blijft dit een bijproduct van een systeem dat verder best redelijk werkt. Ik zie ook niet goed in wat een alternatief zou kunnen zijn.quote:Op zondag 12 april 2015 17:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er is geen wettelijke regeling. In de praktijk komt dat op de volgende drie dingen neer:
1. Succesvolle onderzoekers kopen onderwijs af door middel van geld dat ze binnen halen met beurzen. Vanwege dit afkopen hebben ze meer tijd om onderzoek te doen, beurzen te halen, en verder af te kopen. Zowel succesvolle als niet succesvolle onderzoekers klagen over dit systeem omdat beurzen voor een groot deel random zijn. Een keer geluk of pech hebben, heeft een neorme downstream consequence. Verder geven de beste onderzoekers dus geen les.
2. Universiteiten zetten goedkope krachten in. PhD-studenten en adjuncts zijn stukken goedkoper dan universitair onderzoekers. Het is zelfs zo dat PhD-studenten goedkoper zijn dan onderwijsassistenten (vaak zelf studenten). PhD-studenten wordendaarnaast voor een groot deel door de overheid gesponsord, PhD-studenten zijn zo dus een soort gratis docenten voor universiteiten.
3. Onderzoekers worden uiteindelijk afgerekend op academische output (papers en beurzen), niet op onderwijs.Alles wat je extra doet dan het hoognodige aan onderwijs en support (gemotiveerde studente die graag na college meer wilt weten bv.) gaat ten kostte van je eigen carriere want dat is tijd di je niet aan onderzoek / beurzen besteedt.
Ik doe het overigens wel, omdat ik vind dat het bij mijn taak hoort (en het ook gewoon leuk is als studenten gemotiveerd en nieuwsgierig zijn en ik dat aan wil sporen), maar het wringt wel wanneer je je realiseert dat je daarmee je eigen kansen ondermijnt, want vergeet niet dat de wetenschap extreem competatief is. Voor elke plaats die vrijkomt, promoveren er 4-5 mensen.
Het is in de praktijk toch ook de startfunctie voor iemand die net is gepromoveerd? Op een hele grote uitzondering na (een supertalent wat ze koste wat het kost willen vasthouden). Je doet dat een paar jaar en vervolgens word je docent of ga je wat anders doen dan op een universiteit te werken.quote:Op zondag 12 april 2015 19:19 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Even een zijspoortje; over het algemeen is het pad het volgende:
Phd --> universitair docent (assistant prof) --> universitair hoofddocent (associate prof) --> hoogleraar.
PhD's zijn goedkoop en hebben erg weinig rechten. De rest is vrij duur. Omdat er veel meer PhD's afgeleverd worden dan dat er plaatsen zijn voor universitair docenten zijn er een soort tijdelijke tussencontracten gekomen, dit zijn postdocs en adjunct functies (tussen PhD en universiteit docent in). Zijn meestal 1-jaar contracten die je eigenlijk nergens recht op geven en een relatief laag salaris hebben. De inhoud van die contracten gaat van extreem relaxed tot vrijwel slavendrijverij. Mensen nemen post-doc banen met de hoop dat ze later alsnog kans maken op een universitair docent-baan.
Ik zit zelf op dit moment op een post-doc contract en heb geluk gehad dat de mijne extreem relaxed is, ik heb vrijwel geen verplichtingen en kan me helemaal op mijn eigen onderzoek richten. Het is echt een gunst van de universiteit (iets minder naive interpretatie, het is goed voor de reputatie van de universiteit). Andere postdocs/adjuncts geven vrijwel alleen les of werken als een soort slaafjes in een lab. Het merendeel van de post-docs ligt ergens in het midden.
Er is in essentie niets mis met potdocs, maar het zijn eigenlijk een soort tijdelijke nood-oplossingen voor mensen die op dat moment nog niet als faculty aan de slag kunnen, niet iets dat je structureel en veel in kunt zetten.
Ligt een beetje aan het exacte veld, maar dat is vaak wel de essentie. Sommige postdocs zijn wel echt matig qua voorwaarden. Ergens je een jaar lang laten afbeulen tegen een matig salaris voor het onderzoek van iemand anders helpt je op geen enkele wijze in je carrière. Maar goed, alsnog genoeg mensen die ertoe bereid zijn.quote:Op zondag 12 april 2015 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in de praktijk toch ook de startfunctie voor iemand die net is gepromoveerd? Op een hele grote uitzondering na (een supertalent wat ze koste wat het kost willen vasthouden). Je doet dat een paar jaar en vervolgens word je docent of ga je wat anders doen dan op een universiteit te werken.
Volgens mij was dat van die studiepunten een grapje.quote:Op zondag 12 april 2015 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik kan niet voor de meerderheid spreken maar bij mij bestaat dit beeld niet, al hielp het niet dat ze vroegen of dat ze studiepunten kunnen krijgen voor de activiteiten tijdens de bezetting (hoe nuttig een aantal van die lezingen ook zijn).
Ik vraag me af wat er is gebeurd waardoor mensen zo zijn veranderd? In de jaren 60 en 70 werd demonstreren volstrekt normaal gevonden en nu mag het ineens niet?
Dat was ook een antwoord op hoe het gaat met wat kanttekeningen, geen algemene klachtquote:Op zondag 12 april 2015 19:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Uiteindelijk blijft dit een bijproduct van een systeem dat verder best redelijk werkt. Ik zie ook niet goed in wat een alternatief zou kunnen zijn.
Ligt aan het vakgebied, ze worden steeds meer ingeburgerd omdaat het een manier is voor een universiteit om een goedkope kracht binnen te halen. Bij ons is het denk ik 50-50, en doen er maar heel weinig meer dan 2 jaar een post-doc.quote:Op zondag 12 april 2015 19:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is in de praktijk toch ook de startfunctie voor iemand die net is gepromoveerd? Op een hele grote uitzondering na (een supertalent wat ze koste wat het kost willen vasthouden). Je doet dat een paar jaar en vervolgens word je docent of ga je wat anders doen dan op een universiteit te werken.
Omdat postdocs dolblij zijn als ze werkzekerheid krijgen voor een interessante functie aan een universiteit?quote:Op zondag 12 april 2015 19:38 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja maar waarom zou iemand dat doen?
Uiteraard deed ik daarmee geen afbreuk aan jouw stelling. Al kan het afhankelijk van het vak ook interessant zijn om de theorie door de een te laten geven en de beste onderzoekers te laten vertellen over de fijne kneepjes van hun onderzoek (het lijkt me geweldig, ik zou ademloos luisteren).quote:heb je gelijk in, ik neem de nummers terug. Blijf er wel bij dat voor sommige vakken, vooral in het "begin" goed onderwijs kunnen geven belangrijker is terwijl bij de wat meer specialisatie-vakken, vooral aan het einde, juist kennis/expertise belangrijker is.
Oei, daar hebben ze ook een flinke kostenpost (72 miljoen Euro) door asbest. Bij mijn uni zijn ze momenteel ook bezig met een verbouwing wegens asbestsanering.quote:btw; hier staan wat getallen in over het verloop van hoeveel geld UvA ter beschikking had: https://www.groene.nl/artikel/het-maagdenhuis-als-profit-center Niet het meest officiele document maar het geeft wel een indruk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja maar dat zijn de banen waar ze op soliciteren. Een postdoc kan nu ook gewoon binnen een universiteit naar een assistant prof. baan soliciteren. Als je bedoelt dat de baan meer onerwijs heeft dan normaal, dan herhaal ik mijn vraagquote:Op zondag 12 april 2015 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat postdocs dolblij zijn als ze werkzekerheid krijgen voor een interessante functie aan een universiteit?
[..]
yeapquote:Uiteraard deed ik daarmee geen afbreuk aan jouw stelling. Al kan het afhankelijk van het vak ook interessant zijn om de theorie door de een te laten geven en de beste onderzoekers te laten vertellen over de fijne kneepjes van hun onderzoek (het lijkt me geweldig, ik zou ademloos luisteren).
quote:Oei, daar hebben ze ook een flinke kostenpost (72 miljoen Euro) door asbest. Bij mijn uni zijn ze momenteel ook bezig met een verbouwing wegens asbestsanering.Bij ons stonden er opeens allemaal van die lucht-sluizen in de gangSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
Met betrekking tot de beurzen ben ik het wel met je eens. Ik zou sowieso de meest competitieve elementen eruit halen, omdat dat alleen maar leidt tot verspilling van energie.quote:Op zondag 12 april 2015 19:46 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat was ook een antwoord op hoe het gaat met wat kanttekeningen, geen algemene klacht
Alhoewel ik wel denk dat er wat verbeteringen plaats kunnen vinden. Beurzen zouden (imo) opgesplitst moeten worden in meer kleinere beurzen die gemakkelijker aan te vragen zijn (kan wel uitgebreidere onderbouwing geven als je wilt), en de PhD bonus zou aangepast moeten worden omdat die op dit moment als een perverse prikkel kan werken.
Als laatste zou het denk ik goed zijn als universiteiten minder gedwongen worden allemaal hetzelfde programma aan te bieden zodat universiteiten met elkaar kunnen concureren op basis van onderwijs, en onderwijs hierdoor misschien weer een beetje mee gaat tellen. Maar voor dat laatste kan ik moeilijk iets concreets bedenken.
Ja inderdaad, ik zou zo graag die cijfers een zien, jammer dat het allemaal geheim is. Misschien eens een keer contact opnemen met een kennis van me die journalist is kijken of we aan die nummers kunnen komenquote:Op zondag 12 april 2015 19:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Met betrekking tot de beurzen ben ik het wel met je eens. Ik zou sowieso de meest competitieve elementen eruit halen, omdat dat alleen maar leidt tot verspilling van energie.
Bij een sollicitatie moet hij afwachten wat het resultaat is, bij het ingaan op het aanbod weet hij wat het resultaat zou zijn. Bovendien kan ik me voorstellen dat er ook mensen zijn die het na een PhD en een postdoc-positie best fijn vinden om bezig te zijn met zowel onderwijs als onderzoek en die weten dat ze met het onderzoek niet gek veel hoeven te presteren om hun positie te behouden zolang ze goed doceren. Het doen van onderzoek schijnt flink wat mentale druk te geven, niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Mij lijkt het eerlijk gezegd gruwelijk om steeds maar weer naar beurzen te moeten hengelen. Van zoiets zou je hen kunnen ontheffen aangezien zij zich met het onderwijs bezig houden terwijl zij in de resterende uren op een vrijblijvende manier dat kunnen onderzoeken wat ze interessant vinden en daar kunnen helpen met onderzoek van andere wat hen interessant lijkt. Wat denk jij daarvan?quote:Op zondag 12 april 2015 19:51 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja maar dat zijn de banen waar ze op soliciteren. Een postdoc kan nu ook gewoon binnen een universiteit naar een assistant prof. baan soliciteren. Als je bedoelt dat de baan meer onerwijs heeft dan normaal, dan herhaal ik mijn vraagEr zijn er maar weinig die de wetenschap in willen om geen wetenschap te doen
Wat een luxe, als ze bij ons prutsen dan ademt iedereen die er langs loopt het in. Indien de vezels zo verwerkt zijn dat ze los kunnen komen, om de een of andere reden geven ze erg weinig informatie over hoe de asbest is verwerkt in gebouwen.quote:Bij ons stonden er opeens allemaal van die lucht-sluizen in de gang
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |