Ik weet niet of er in de tussentijd hier al op gereageerd is, if zo, sorry.quote:Op zondag 12 april 2015 09:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De raad van bestuur had al veel eerder moeten opstappen omwille van incompetent bestuur maar ze zullen nu inderdaad niet vrijwillig vertrekken. Volgend jaar weer een protest?\
Een meer fundamentele vraag, waarom zou een publieke universiteit een raad van bestuur moeten hebben? Ze hebben een punt met hun aanklacht van de neoliberale universiteit. Kies gewoon voor een democratisch (door de docenten en de studenten, zoals in België) verkozen rector die uit de decanen wordt gekozen. Een veel goedkoper, kleiner en efficiënter bestuur wat democratische legitimiteit heeft en je hoeft niet 4 ton te betalen aan de CEO. Natuurlijk zal de huidige raad van bestuur hier niet aan mee willen werken, de overheid zal weer eens wat regie moeten nemen.
Ik ook. Waarom publiceren de universiteiten en scholen niet eens zulke lijstjes? Het geeft je goede munitie om bij de volgende kabinetsformatie eens niet de kop van jut te zijn maar juist eens wat meer budget te krijgen. We weten immers dat de universiteiten fors meer studenten hebben gekregen terwijl het totale budget niet is gestegen, die cijfers zijn wel bekend (het eerste van het CBS, het tweede van universiteiten zelf die dit eens hebben aangegeven naar aanleiding van de extreme (1/3de!) bezuinigingen van Rutte1.0, dit werd uitgebreid in een krantenartikel verwerkt). Het valt dus te verwachten dat de onderwijskosten per student zijn gedaald.quote:Op zondag 12 april 2015 13:14 schreef Igen het volgende:
E.e.a. is toch ook het gevolg ervan dat steeds meer leerlingen naar het hoger onderwijs moeten zonder dat er evenredig meer budget voor het hoger onderwijs beschikbaar is?
Ik zou wel benieuwd zijn naar een statistiek van het budget per student (inflatiegecorrigeerd) door de jaren heen en uitgesplitst naar onderwijsniveau.
De algemene informatie valt te vinden. Het moeilijke is dat de kosten enorm opleidingafhankelijk zijn.quote:Op zondag 12 april 2015 14:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ook. Waarom publiceren de universiteiten en scholen niet eens zulke lijstjes? Het geeft je goede munitie om bij de volgende kabinetsformatie eens niet de kop van jut te zijn maar juist eens wat meer budget te krijgen. We weten immers dat de universiteiten fors meer studenten hebben gekregen terwijl het totale budget niet is gestegen, die cijfers zijn wel bekend (het eerste van het CBS, het tweede van universiteiten zelf die dit eens hebben aangegeven naar aanleiding van de extreme (1/3de!) bezuinigingen van Rutte1.0, dit werd uitgebreid in een krantenartikel verwerkt). Het valt dus te verwachten dat de onderwijskosten per student zijn gedaald.
Lukt het jou ook om de zuivere opleidingskosten te krijgen? Dit houdt bijvoorbeeld in dat als een hoogleraar over heel het jaar gezien 10% van zijn werkuren besteedt aan het onderwijs dat dan 10% van zijn jaarsalaris wordt opgeteld bij de opleidingskosten. Dit natuurlijk idem voor de docenten, assistenten, de afschrijvingskosten van zalen etc.quote:Op zondag 12 april 2015 14:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De algemene informatie valt te vinden. Het moeilijke is dat de kosten enorm opleidingafhankelijk zijn.
Hier is bv rotterdam http://issuu.com/eur_smc/docs/jaarverslag2012?e=2024334/3832411
Maar het is een enorm werk om dat allemaal uit te zoeken
Dat zou te vinden moeten zijn, staat er niet ergens een opslitsing in fte's?quote:Op zondag 12 april 2015 15:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lukt het jou ook om de zuivere opleidingskosten te krijgen? Dit houdt bijvoorbeeld in dat als een hoogleraar over heel het jaar gezien 10% van zijn werkuren besteedt aan het onderwijs dat dan 10% van zijn jaarsalaris wordt opgeteld bij de opleidingskosten. Dit natuurlijk idem voor de docenten, assistenten, de afschrijvingskosten van zalen etc.
Los van het feit of de totale kosten van deze acties 500.000 euro zijn of niet (bedragen als dit worden wel vaak flink aangedikt), gaat het erom dat de spin die door velen is opgepikt is dat er voor 5 ton aan het maagdenhuis gesloopt is door de bezetters, wat weer gebruikt wordt om te zeggen "Die hippies/krakers/ratten slopen gewoon de hele boel". Je moet echt flink je best doen om voor een half miljoen te slopen aan een gebouw, dan zou die schade veel meer zichtbaar zijn.quote:Op zondag 12 april 2015 12:16 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Die kosten zijn ook niet direct materieel. Zoals werd uitgelegd door die miep van de UvA waren de kosten voor zowel het bungehuis als het maagdenhuis. En lagen die kosten vooral in het elders huisvesten van personeel die in het maagdenhuis werkte, schoonmaak kosten en de schade binnen het maagdenhuis (=monumentaal pand, dus dat mag je niet zo maar repareren daar komen ik weet niet hoeveel regels en kosten bij kijken.)
Het zou best kunnen dat beide protesten bij elkaar richting de 5 ton gaan. Maar het zal ongetwijfeld wel iets zijn aangedikt, maar ik denk niet dat je de kosten moet onderschatten.
Ze hebben op zondag schoonmakers ingehuurd om stoepkrijt te verwijderen dus ze doen idd niet echt hun best om de kosten laag te houden.quote:Op zondag 12 april 2015 16:44 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Los van het feit of de totale kosten van deze acties 500.000 euro zijn of niet (bedragen als dit worden wel vaak flink aangedikt), gaat het erom dat de spin die door velen is opgepikt is dat er voor 5 ton aan het maagdenhuis gesloopt is door de bezetters, wat weer gebruikt wordt om te zeggen "Die hippies/krakers/ratten slopen gewoon de hele boel". Je moet echt flink je best doen om voor een half miljoen te slopen aan een gebouw, dan zou die schade veel meer zichtbaar zijn.
Vond de reactie van een van die woordvoerders wel grappig "ja als je Louise Gunning het met haar salaris zelf laat schoonmaken kom je wel aan een half miljoen"
dan is de efficiency ver te zoeken jaquote:Op zondag 12 april 2015 16:46 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ze hebben op zondag schoonmakers ingehuurd om stoepkrijt te verwijderen dus ze doen idd niet echt hun best om de kosten laag te houden.
Was dat maar waar.quote:Op zondag 12 april 2015 15:09 schreef oompaloompa het volgende:
Betas zijn ook veel duurder dan gammas/alphas. Die ontkomen gelukkig voor hen aan het rendementsdenken omdat het prestigieus is
Dat vind ik een gedurfde manier van berekenen. Het basisidee is volgens mij immers dat een universiteit (in tegenstelling tot het hbo) een brug slaat tussen wetenschap en onderwijs en dat dus het lesgeven en het onderzoeken allebei onlosmakelijk met de functie als hoogleraar verbonden zijn en dat het onderzoek dat een hoogleraar doet ook bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.quote:Op zondag 12 april 2015 15:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lukt het jou ook om de zuivere opleidingskosten te krijgen? Dit houdt bijvoorbeeld in dat als een hoogleraar over heel het jaar gezien 10% van zijn werkuren besteedt aan het onderwijs dat dan 10% van zijn jaarsalaris wordt opgeteld bij de opleidingskosten. Dit natuurlijk idem voor de docenten, assistenten, de afschrijvingskosten van zalen etc.
Ok fair enough, wel binnen de opleiding niet tussen de opleidingenquote:Op zondag 12 april 2015 16:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Was dat maar waar.![]()
Waar voor bèta's vroeger alle wiskunde (ik denk bijvoorbeeld aan laplace, fourier en differentiaalvergelijkingen) in aparte vakken werden behandeld (1 keer grondig) en de basiswiskunde (calculus) op een meer formele manier werd behandeld is nu een flink deel van de wiskunde volgens het JIT-principe opgenomen in toegepaste vakken (wel nog aparte vakken voor calculus, lineaire algebra en kansrekening). Waar vroeger bepaalde fundamentele vakken standaard kreeg die je minder snel nodig hebt voor de toepassing maar die desalniettemin belangrijk zijn dat nu keuzevakken geworden terwijl bullshit uit de gammahoek wordt verplicht. Ook de bèta's ondervinden last van het rendementsdenken. Alleen kan je bij de bèta's gelukkig niet al te veel slopen aangezien het dan geen bèta zou zijn, de schade blijft nog enigszins beperkt.
Je kan het ook andersom bekijken, op het moment dat je het loskoppelt sneuvelt niet steeds het onderwijs. Niets ten nadele van de hoogleraren maar jij weet net zo goed als ik waar hun prioriteit ligt. Je kan het hen niet kwalijk nemen. Op het moment dat je het loskoppelt dan kan je garanderen dat het onderwijs voldoende middelen blijft krijgen, indien dan zou blijken dat het collegegeld hoger is dan wat het kost dan kan je een lager bedrag afdwingen voor de rechter (zeker bij het instellingstarief het geval, misschien ook wel bij het basistarief?). Los hiervan ben ik een voorstander van wat ze in de USA doen: aparte professorfuncties voor mensen die zeer bekwaam zijn maar alleen doceren, zoals onze landgenoot dat doet/deed voor MIT (natuurkunde).quote:Op zondag 12 april 2015 17:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat vind ik een gedurfde manier van berekenen. Het basisidee is volgens mij immers dat een universiteit (in tegenstelling tot het hbo) een brug slaat tussen wetenschap en onderwijs en dat dus het lesgeven en het onderzoeken allebei onlosmakelijk met de functie als hoogleraar verbonden zijn en dat het onderzoek dat een hoogleraar doet ook bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.
Ik kan niet voor Nederland spreken maar aan de lokale universiteit is de vuistregel (niet gehandhaafd) dat je 10% van je tijd aan het onderwijs moet besteden. Praktisch gezien worden veel vakken (in ieder geval bij de bètafaculteiten) door een hoogleraar gegeven en heeft zo'n hoogleraar per week per vak 8 lesuur op het programma staan. Het is echter geen verplichting. Nogmaals, ik heb liever dat de beste docent lesgeeft dan dat automatisch de hoogleraar dat doet. Laat die hoogleraar maar een gastlezing houden over het onderzoek van zijn afdeling of zo, als hij niet de beste docent is.quote:Ik weet niet hoe het in Nederland precies zit, maar in Duitsland is bijv. vastgelegd dat een universitair hoogleraar ongeveer 8 à 9 uur per week moet lesgeven, wat de helft is van een hbo-leraar. Ofwel, een universitair professor wordt geacht 50% van zijn tijd aan lesgeven (inclusief voorbereidingstijd etc.) te besteden en de andere helft aan onderzoek.
Fair enough.quote:Op zondag 12 april 2015 17:05 schreef Monolith het volgende:
Op een technische universiteit klagen dat het onderwijs te toegepast is, is ook wel wat ironisch natuurlijk.
Sterker nog, ik had grofweg een heel studiejaar aan wiskundevakken. Die had ik graag ingewisseld voor wat meer vakken die relevant waren voor het vakgebied.quote:
Zie de aanvulling. Het probleem is niet zo zeer dat bepaalde pure wiskunde die een deel van de studenten graag zou krijgen niet wordt behandeld maar dat bepaalde wiskunde die wel essentiëel is (voor het toegepaste werk) uit de pure wiskundevakken werd gehaald en in die toegepaste vakken werd gestopt. Fourier en Laplace zijn hier duidelijke voorbeelden van maar het geldt ook voor differentiaalvergelijkingen. Je komt het steeds weer tegen maar je hebt eigenlijk nooit grondig de theorie geleerd tenzij je in je vrije tijd eens van A-Z een goed boek hierover doorwerkt. Als je voor bepaalde vakken die je in een later stadium krijgt veel met die zaken moet werken dan kan je het beter maar tot in de puntjes beheersen: het kost een flinke investering maar het levert daarna veel gemak op. Reden voor deze ingreep volgens docenten: het beperken van de uitval van eerstejaarsstudenten.quote:Op zondag 12 april 2015 17:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sterker nog, ik had grofweg een heel studiejaar aan wiskundevakken. Die had ik graag ingewisseld voor wat meer vakken die relevant waren voor het vakgebied.
Oneens. Wat jij voorstelt is om het grootste deel van de universiteit in een hbo om te vormen. Noem het dan ook zo. En daarnaast vind ik dat een wetenschapper die intrinsiek geen zin heeft om tijd te besteden aan het vormen van een nieuwe generatie wetenschappers egoïstisch is en maar beter wat anders kan gaan doen.quote:Op zondag 12 april 2015 17:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan het ook andersom bekijken, op het moment dat je het loskoppelt sneuvelt niet steeds het onderwijs. Niets ten nadele van de hoogleraren maar jij weet net zo goed als ik waar hun prioriteit ligt. Je kan het hen niet kwalijk nemen. Op het moment dat je het loskoppelt dan kan je garanderen dat het onderwijs voldoende middelen blijft krijgen, indien dan zou blijken dat het collegegeld hoger is dan wat het kost dan kan je een lager bedrag afdwingen voor de rechter (zeker bij het instellingstarief het geval, misschien ook wel bij het basistarief?). Los hiervan ben ik een voorstander van wat ze in de USA doen: aparte professorfuncties voor mensen die zeer bekwaam zijn maar alleen doceren, zoals onze landgenoot dat doet/deed voor MIT (natuurkunde).
[..]
Ik kan niet voor Nederland spreken maar aan de lokale universiteit is de vuistregel (niet gehandhaafd) dat je 10% van je tijd aan het onderwijs moet besteden. Praktisch gezien worden veel vakken (in ieder geval bij de bètafaculteiten) door een hoogleraar gegeven en heeft zo'n hoogleraar per week per vak 8 lesuur op het programma staan. Het is echter geen verplichting. Nogmaals, ik heb liever dat de beste docent lesgeeft dan dat automatisch de hoogleraar dat doet. Laat die hoogleraar maar een gastlezing houden over het onderzoek van zijn afdeling of zo, als hij niet de beste docent is.
Absoluut niet! Ik stel voor dat de mensen die doceren:quote:Op zondag 12 april 2015 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Oneens. Wat jij voorstelt is om het grootste deel van de universiteit in een hbo om te vormen.
Dat is een mooi moreel sentiment maar de studenten hebben daar niets aan.quote:En daarnaast vind ik dat een wetenschapper die intrinsiek geen zin heeft om tijd te besteden aan het vormen van een nieuwe generatie wetenschappers egoïstisch is en maar beter wat anders kan gaan doen.
Ja, voor de basisvakken misschien.quote:Op zondag 12 april 2015 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Absoluut niet! Ik stel voor dat de mensen die doceren:
- gepromoveerd zijn binnen dat vakgebied
- de beste docent zijn binnen het team van gepromoveerden
Iedereen die gepromoveerd is in dat vakgebied staat dermate ruim boven de stof dat hij/zij het prima kan onderwijzen, qua kennis en inzicht. Zeker voor de basisvakken.
Klopt. Het leven heeft zo zijn grenzen. Niet iedereen die slim is is automatisch een goede hoogleraar en misschien zit er ook wel gewoon een beperking aan het aantal studenten aan wie echt wetenschappelijk onderwijs aangeboden kan worden.quote:[..]
Dat is een mooi moreel sentiment maar de studenten hebben daar niets aan.
Eens, maar het is soms wel heel moeilijk die intrinsieke motivatie te uiten wanneer dat ten koste gaat van je eigen carriere, wat het op dit moment doet.quote:Op zondag 12 april 2015 17:15 schreef Igen het volgende:
En daarnaast vind ik dat een wetenschapper die intrinsiek geen zin heeft om tijd te besteden aan het vormen van een nieuwe generatie wetenschappers egoïstisch is en maar beter wat anders kan gaan doen.
Hoe zit het in Nederland met de wettelijke regelgeving?quote:Op zondag 12 april 2015 17:36 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Eens, maar het is soms wel heel moeilijk die intrinsieke motivatie te uiten wanneer dat ten koste gaat van je eigen carriere, wat het op dit moment doet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |