abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 april 2015 @ 12:51:48 #51
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151606417
quote:
14s.gif Op zondag 12 april 2015 02:47 schreef De_Nater het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens, alleen je trekt de verkeerde conclusies uit het feit dat het een publieke instelling is. Een publieke instelling zal zijn geld niet effectief besteden per se, maar juist op basis van inhoudelijke beslissingen. Een sportvereniging kan de keuze maken om te investeren in materiaal of in trainers, allebei waardevol, maar inhoudelijke overweging. Zo kan ook de universiteit beslissen om te investeren in de ene discipline, of in de andere, maar ze moet geen constructies bedenken waarbij goedlopend onderzoek/onderwijs naar beneden wordt gehaald door investeringen in vastgoed.
Haten op de sluwe vastgoedjongens die zich verrijken ten koste van kwetsbare arbeiders doet het altijd goed. Ook de jongens en meisjes van Rethink UvA zijn praktisch meteen die kant opgegaan. Maar feitelijk is een universiteit niet meer dan een beheerder van een aantal gebouwen en een werkgever voor personeel. Dat geldt voor alle kerninstituten. Het is geen fabriek die naast het vastgoed ook moet investeren in kapitaalgoederen of productiemechanismen. Dit zie je direct terugkomen in de begroting van de UvA / een universiteit. De lasten die er op te vinden zijn bestaan uit slechts een paar lasten waarvan de belangrijkste de "personele lasten" en "huisvestigingslasten" zijn die ook hun eigen kopje hebben. Daarmee heb je de essentie van een universiteit te pakken.

Wat wij wel zien (en wat elke HRM'er ook weet) is dat de personele lasten precies 10 zo groot zijn als de huisvestigingskosten! Dus ja, er gaat inderdaad geld naar de stenen omdat dit een wezenlijk onderdeel is van wat een universiteit is. Maar nee, dit staat in geen verhouding tot wat een universiteit per jaar kwijt is aan haar werknemers!
quote:
Op de een of andere manier hebben deze instellingen wel geld voor allerlei prestigieuze projecten en personen die verantwoordelijk zijn voor het imago, maar niet voor fundamenteel onderzoek. Dat is een discussie die gevoerd dient te worden, maar niet wordt gevoerd en nu eindelijk deels gevoerd lijkt te worden. De roep om democratisering/decentralisering is een gevolg van het tekort aan oprechte informatieuitwisseling van bestuur en docenten/studenten. Bovendien vind ik het absurd dat een bestuurder van zo'n publieke instelling meer verdient dan de mensen die het echte werk doen.
De UvA heeft 580 miljoen te besteden elk jaar. Zij hebben dus zowel geld voor fundamenteel onderzoek als om een communicatiemedewerker te betalen die een boekje uitbrengt om nieuwe studenten te werven.

Het venijn zit hem erin dat wetenschappers erg duur zijn en erg veel geld nodig hebben om hun werkzaamheden te volbrengen. Dit gecombineerd met het wetenschappelijk autisme en het totale gebrek aan helicopterview levert een boel rare toestanden op in de wetenschappelijke kringen. Men vindt het altijd raar dat hun vakgroepje met 10% gekort wordt en gaan vervolgens janken dat de cateraar er 2% bij krijgt.

De decaan van een faculteit begrijpt dat en heeft de vervelende plicht omdat al die individuele medewerkers proberen uit te leggen. Maar goed, toen de decaan gewoon nog UHD was, was hij one of the guys en een prima pik. Maar sinds hij decaan geworden is (en zijn faculteit probeert overeind te houden) is hij Satan zelf en het slaafje van "het bestuur". Dus men gelooft hem niet meer.
quote:
Over die hardwerkende mensen gesproken: het is onterecht om de mensen van Rethink UvA te verwijzen naar het domein van eilandonderzoekers. Integendeel. Deze mensen hebben oog voor wat er speelt in de samenleving. De kritiek op het rendementsdenken wordt door hun meermalen gekoppeld aan iets wat aan de hand is bij verscheidene publieke sectoren (zorg met name, met die paar seconden voor een steunkous). Ik zou bijna durven zeggen dat het de niet-activistische docenten zijn (en geldt nog meer voor studenten) die de grip op de realiteit zijn verloren.
Ik ken een handjevol van de mensen die zich nu achter Rethink UvA scharen (zitten een paar van mijn vroegere docenten bij) en ik heb geen enkele moeite om die lui als eilandonderzoekers weg te zetten.

Ja, het zijn intelligente maatschappelijke betrokken, kritische en bevlogen mensen. Nee, daar zit waarschijnlijk geen kwaad bij. Maar het zijn absoluut niet de mensen die ik verantwoordelijk zou willen hebben voor het bestuur van een ziekenhuis of voor dienst reiniging Amsterdam. Om de simpele reden dat er dan geen vuil meer opgehaald wordt en ook mensen niet de zorg krijgen die zij nodig hebben.

Waarom die lui in godsnaam wel op de stoel moeten gaan zitten van het bestuur van de UvA is mij dan ook een raadsel. Godverhoedde het dat Ewald Engelen op het geven van colleges en het schrijven van columns na echt wat verantwoordelijkheid krijgt. Die vent begint al te janken als hij een keer vermanend wordt toegesproken door een kritische journalist. Drama.
quote:
Laten we wel wezen, binnen het bedrijfsleven is een enorme roep om creativiteit, als de universiteit zich daar werkelijk op wil focussen, moet ze afstappen van dat rendementsdenken dat gewoon riekt naar het afstompen van iedere creativiteit...
Binnen het bedrijfsleven is een enorm grote roep om hardwerkende, intelligente en rendabele werknemers. Mensen die een mooie studie econometrie of informatica hebben gedaan en snappen hoe je met die kennis godsgruwelijk veel geld kan verdienen.

Er is geen vraag naar ongewassen Nozems die even het eurocentrisch denken van de UvA ( :') ) aan de kaart willen stellen vanwege "het grotere gelijk". Lekker creatief, maar geef dan toch maar die kerel die wel weet wat rendement behalen is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 12 april 2015 @ 13:00:48 #52
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151606645
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 12:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ben ik de enige die zowel het budget als het aantal medewerkers aan de lage kant vindt voor een universiteit die internatinoaal met de grote jongens wil meespelen? Als je bedenkt hoeveel departementen er zijn en hoeveel geld er over blijft voor de beste apparatuur (wetende hoe verschrikkelijk duur dat spul is).
Klopt. De verhouding werknemers / budget / student is relatief scheef voor een topuniversiteit. Een beter voorbeeld vind je in Nederland in de Universiteit van Utrecht (UU) die aanzienlijk meer te besteden hebben aan onderzoek.

De UvA kan er voor kiezen om flink te gaan bezuinigen op de aanwas van nieuw personeel en nieuwe studenten en zich te gaan richten op andere financieringsstromen. Ik denk echter dat het prijzenswaardig is dat de UvA zich neerzet als een grote en toegankelijke universiteit waar zowel onderzoek als onderwijs veel aandacht krijgen.

Natuurlijk zou elke universiteit liever willen overstappen op een University College systeem. Kleinschalig onderwijs, hoge collegegelden en veel internationale toponderzoeken. De UvA heeft hier ook flink in geïnvesteerd.

Dat past echter niet bij de ambitie om een hoogopgeleide bevolking te verkrijgen. Een universiteit als de UvA moet dan ook bereid zijn om naast hyperambitieus ook toegankelijk onderwijs te verzorgen. Met de beschikbare bedragen kan dat alleen als je niet elke student privé les geeft. Iets dat ze bij de geesteswetenschappen (met anderhalve student per docent ratio!) wel graag zouden willen. Dit wordt dan weggezet als "rendementsdenken" maar feitelijk is een het belangrijke stap richting toegankelijk onderwijs!
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 12 april 2015 @ 13:04:02 #53
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151606745
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 12:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Haten op de sluwe vastgoedjongens die zich verrijken ten koste van kwetsbare arbeiders doet het altijd goed. Ook de jongens en meisjes van Rethink UvA zijn praktisch meteen die kant opgegaan. Maar feitelijk is een universiteit niet meer dan een beheerder van een aantal gebouwen en een werkgever voor personeel. Dat geldt voor alle kerninstituten. Het is geen fabriek die naast het vastgoed ook moet investeren in kapitaalgoederen of productiemechanismen. Dit zie je direct terugkomen in de begroting van de UvA / een universiteit. De lasten die er op te vinden zijn bestaan uit slechts een paar lasten waarvan de belangrijkste de "personele lasten" en "huisvestigingslasten" zijn die ook hun eigen kopje hebben. Daarmee heb je de essentie van een universiteit te pakken.

Er is geen vraag naar ongewassen Nozems die even het eurocentrisch denken van de UvA ( :') ) aan de kaart willen stellen vanwege "het grotere gelijk". Lekker creatief, maar geef dan toch maar die kerel die wel weet wat rendement behalen is.
Je verwoord prima de kant van het bestuur van de UVA. En dat laat ook heel mooi zien wat de tegenstellingen zijn. Aan de ene kant vastgoedjongens die denken dat een Universiteit niks meer is dan een aantal gebouwen en aan de andere kant mensen die ook nog andere dingen zien dan alleen geld of materie. Het is wel erg triest dat er in heel veel besturen tegenwoordig alleen nog maar mensen zitten die Greed voorop zetten. Maar gelukkig gaan we hier een omslag in krijgen zoals wel te zien is aan de onderstroom in de samenleving die genoeg heeft van dit kortzichtige denken.
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 13:06:32 #54
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151606804
Ik zou ook heel eerlijk zijn: ik begrijp de demonstranten best.

Als het aan mij had gelegen was de UvA ook een soort van elite universiteit geworden waarin je waanzinnig veel academische vrijheid hebt, je alleen beoordeeld wordt voor je scriptie (na zeven jaar studeren) en iedereen die niet hyperintellectueel overkomt en wekelijks allemaal lezingen en debatten bezoekt gewoon weer terug gemieterd wordt naar het hbo.

Beetje blowen, beetje filosoferen, beetje dingen studeren die niet rendabel zijn maar wel super maatschappelijk verantwoord (done that) en na het afstuderen meteen een relaxte job krijgen puur omdat je een diploma hebt van een super pretentieuze / prestigieuze universiteit.

Maar goed: zo werkt de wereld niet. Zo wil men wel dat de wereld is (en 580 miljoen wordt opgehoest door hardwerkend Nederland) maar zo is de wereld niet. Kunnen we lekker met elkaar gaan "kantelen" en allemaal "bottom up" conferenties gaan houden in de Balie en de Rode hoed, maar zo werkt het niet.
--
pi_151606952
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:04 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Je verwoord prima de kant van het bestuur van de UVA. En dat laat ook heel mooi zien wat de tegenstellingen zijn. Aan de ene kant vastgoedjongens die denken dat een Universiteit niks meer is dan een aantal gebouwen en aan de andere kant mensen die ook nog andere dingen zien dan alleen geld of materie. Het is wel erg triest dat er in heel veel besturen tegenwoordig alleen nog maar mensen zitten die Greed voorop zetten. Maar gelukkig gaan we hier een omslag in krijgen zoals wel te zien is aan de onderstroom in de samenleving die genoeg heeft van dit kortzichtige denken.
Mwoah, hij verwoordt net zo goed het sentiment van de gemiddelde 'arbeider'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 12 april 2015 @ 13:13:23 #56
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151607002
quote:
14s.gif Op zondag 12 april 2015 13:06 schreef Ryon het volgende:
Ik zou ook heel eerlijk zijn: ik begrijp de demonstranten best.

Als het aan mij had gelegen was de UvA ook een soort van elite universiteit geworden waarin je waanzinnig veel academische vrijheid hebt, je alleen beoordeeld wordt voor je scriptie (na zeven jaar studeren) en iedereen die niet hyperintellectueel overkomt en wekelijks allemaal lezingen en debatten bezoekt gewoon weer terug gemieterd wordt naar het hbo.

Beetje blowen, beetje filosoferen, beetje dingen studeren die niet rendabel zijn maar wel super maatschappelijk verantwoord (done that) en na het afstuderen meteen een relaxte job krijgen puur omdat je een diploma hebt van een super pretentieuze / prestigieuze universiteit.

Maar goed: zo werkt de wereld niet. Zo wil men wel dat de wereld is (en 580 miljoen wordt opgehoest door hardwerkend Nederland) maar zo is de wereld niet. Kunnen we lekker met elkaar gaan "kantelen" en allemaal "bottom up" conferenties gaan houden in de Balie en de Rode hoed, maar zo werkt het niet.
Nee omdat de wereld de laatste decennia enorm is geVVDt. Marktwerking, greed, geld geld en nog eens geld. En kijk eens waar dat ons gebracht heeft. Het word tijd om de wereld weer eens flink te veranderen.
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 13:14:00 #57
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151607023
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mwoah, hij verwoordt net zo goed het sentiment van de gemiddelde 'arbeider'.
Denk dat je de gemiddelde arbeider onderschat.
Feyenoord!
pi_151607028
E.e.a. is toch ook het gevolg ervan dat steeds meer leerlingen naar het hoger onderwijs moeten zonder dat er evenredig meer budget voor het hoger onderwijs beschikbaar is?

Ik zou wel benieuwd zijn naar een statistiek van het budget per student (inflatiegecorrigeerd) door de jaren heen en uitgesplitst naar onderwijsniveau.

Overigens, in mijn vakgebied staat de UvA zo rond plek 40 in de internationale rankings. Volgens mij is dat hoog genoeg om pretentieus met je diploma te lopen doen als je dat zou willen. :P Een prestigieuze universiteit is, als ik me niet vergis, ook niet zozeer een kwestie van goed onderwijs maar van onderzoeksresultaten die in wetenschappelijke kringen populair blijken.
  zondag 12 april 2015 @ 13:14:23 #59
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151607042
quote:
10s.gif Op zondag 12 april 2015 12:48 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat is jouw opleidingsniveau eigenlijk Japie?
Waarom wil je dat weten?
Feyenoord!
pi_151607107
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg hoor en die hebben een stuk minder met dit soort types dan dat ze zelf lijken te denken. Mensen die keihard moeten werken voor een vrij karig loontje hebben vrij weinig op met al die zweverige ontplooiiingsidealen van studentjes.
  zondag 12 april 2015 @ 13:17:48 #61
165633 eriksd
The grand facade...
pi_151607151
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:04 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ah, en de "onderstroom" gaat zich massaal verzetten tegen de invulling van een universiteit?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 12 april 2015 @ 13:18:06 #62
165633 eriksd
The grand facade...
pi_151607162
quote:

[..]

Waarom wil je dat weten?
Omdat je constant domme bagger post.

quote:

[..]

Wat is dat eigenlijk, de gemiddelde arbeider?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 12 april 2015 @ 13:35:11 #63
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151607677
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:18 schreef eriksd het volgende:

[..]

Omdat je constant domme bagger post.

[..]

Wat is dat eigenlijk, de gemiddelde arbeider?
Haha. Dus jij denkt dat je opleidingsniveau de graadmeter is voor je intelligentieniveau?
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 13:35:40 #64
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151607694
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg hoor en die hebben een stuk minder met dit soort types dan dat ze zelf lijken te denken. Mensen die keihard moeten werken voor een vrij karig loontje hebben vrij weinig op met al die zweverige ontplooiiingsidealen van studentjes.
Ze hebben nog minder met graaiers.....
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 13:36:43 #65
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151607729
quote:
10s.gif Op zondag 12 april 2015 13:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ah, en de "onderstroom" gaat zich massaal verzetten tegen de invulling van een universiteit?
Niet alleen de invulling van een universiteit. De hele op geld beluste tendens in de samenleving. Maar vraag me af op jij dat soort grotere processen in een samenleving kunt begrijpen.
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 13:42:38 #66
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_151607943
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:35 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Haha. Dus jij denkt dat je opleidingsniveau de graadmeter is voor je intelligentieniveau?
Het lijkt me dat de 'studenten' in het maagdenhuis dat idee wel ontkracht hebben.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_151608371
quote:

[..]

Ze hebben nog minder met graaiers.....
Wellicht, maar dat is een beetje als roepen dat mensen minder hebben met kinderverkrachters dan moordenaars.
  zondag 12 april 2015 @ 14:02:21 #68
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151608522
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 13:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wellicht, maar dat is een beetje als roepen dat mensen minder hebben met kinderverkrachters dan moordenaars.
Nee denk het niet. Het is zo dat een deel van de arbeiders zich niet kunnen verplaatsen in de creatieve zweverige ideeen van bepaalde types omdat ze het niet kennen. Maar als ze het wat beter zouden leren kennen zouden ze er waarschijnlijk meer begrip voor krijgen. Voor de egoistische graaiersmentaliteit is uberhaupt geen respect voor op te brengen.
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 14:02:46 #69
165633 eriksd
The grand facade...
pi_151608533
quote:

[..]

Lijkt mij een goed startpunt. Of ben jij een autodidact van de school des levens?
Bis bis bis
  zondag 12 april 2015 @ 14:03:50 #70
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151608578
quote:
6s.gif Op zondag 12 april 2015 14:02 schreef eriksd het volgende:

[..]

Lijkt mij een goed startpunt. Of ben jij een autodidact van de school des levens?
Schitterende omschrijving. Ja zo zou je me wel kunnen noemen. :)
Feyenoord!
  zondag 12 april 2015 @ 14:12:21 #71
165633 eriksd
The grand facade...
pi_151608895
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 14:03 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Schitterende omschrijving. Ja zo zou je me wel kunnen noemen. :)
Ah, dat verklaart e.e.a.
Bis bis bis
pi_151608941
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 14:02 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee denk het niet. Het is zo dat een deel van de arbeiders zich niet kunnen verplaatsen in de creatieve zweverige ideeen van bepaalde types omdat ze het niet kennen. Maar als ze het wat beter zouden leren kennen zouden ze er waarschijnlijk meer begrip voor krijgen. Voor de egoistische graaiersmentaliteit is uberhaupt geen respect voor op te brengen.
Dat jij dat niet denkt is evident, maar daarom niet minder irrelevant. Verder lijkt het punt uit mijn post je te ontgaan. Maar blijf vooral denken dat de gemiddelde fabrieksarbeider of bouwvakker slechts even uitgelegd hoeft te worden wat er aan de hand is om ze te verheffen en stem PvdA.
Ik geef je op een blaadje dat ze zo'n zeikerig studentje wel even een paar dagen willen laten meedraaien in de fabriek of op de bouw om even te laten zien wat écht rendementsdenken is.
  zondag 12 april 2015 @ 14:17:27 #73
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_151609062
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 14:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat jij dat niet denkt is evident, maar daarom niet minder irrelevant. Verder lijkt het punt uit mijn post je te ontgaan. Maar blijf vooral denken dat de gemiddelde fabrieksarbeider of bouwvakker slechts even uitgelegd hoeft te worden wat er aan de hand is om ze te verheffen en stem PvdA.
Ik geef je op een blaadje dat ze zo'n zeikerig studentje wel even een paar dagen willen laten meedraaien in de fabriek of op de bouw om even te laten zien wat écht rendementsdenken is.
" Rendementsdenken" is iets van de politiek of beter gezegd VVD, niet iets waar een arbeider nou zo enorm van houdt. En ik zou niemand aanraden om op de PVDA te stemmen. Nooit.
Feyenoord!
pi_151609546
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 14:17 schreef Japie77 het volgende:

[..]

" Rendementsdenken" is iets van de politiek of beter gezegd VVD, niet iets waar een arbeider nou zo enorm van houdt. En ik zou niemand aanraden om op de PVDA te stemmen. Nooit.
Als je als bouwvakker of fabrieksarbeider niet hard genoeg werkt, dan vlieg je er gewoon uit. Dat is nog wel even iets meer 'rendementsdenken' dan waar de gemiddelde student mee te maken krijgt. En de gemiddelde arbeider waarmee ik gewerkt heb heeft het niet zo op 'luierende, feestende studenten die een beetje gewichtig gaan doen'. Maar blijf het jezelf vooral wijsmaken.
pi_151609959
Het frappante is dat het neoliberale "rendementsdenken" eigenlijk juist inhoudt dat je ook de lagere werknemers vrijheid en verantwoordelijkheid geeft; dat ze zelf moeten mogen meebeslissen over de bedrijfsvoering en dat efficiëntiewinst ruimte voor hun biedt om nieuwe initiatieven op te zetten ipv. dat het management het aangrijpt om op de personeelskosten te bezuinigen.

Alleen wordt het helaas vaak niet zo toegepast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')