We hadden het toch over God?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Waarom is Jesuz gekomen?
Wat is het evangelie(goed nieuws) waard?
Wat is 'uit genade leven'?
Als jij zoveel kennis van christelijk geloof en bijbel hebt, zou het kunnen zijn dat je weet wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
We hadden het toch over God?
Jezus is niets anders dan de Joodse versie van het oeroude verhaal van een stervende god/godmens zoals de Egyptische Osiris. Deze godmens stierf en herrees op de derde dag. Deze Osiris is dan weer gebaseerd op nog oudere goden en uiteindelijk blijkt het allemaal te draaien om de zon. De zon die "sterft" en in de onderwereld belandt, daar een strijd voert maar 's ochtends uit de dood opstaat (nog rood van de bloederige strijd) en weer herrijst. Er zijn verschillende mythes op gebaseerd die nogal wat overeenkomsten vertonen zoals de maagdelijke geboorte (ook Osiris dus, en Mythras..), het sterven en weer opstaan uit de dood. Ook kenmerken als 12 dicipelen en een (laatste) avondmaal komen in deze verhalen voor.
Of dacht je dat dat unieke kenmerken van Jezus waren? Het zal wel een schok voor je zijn maar Jezus is de zoveelste in een rijtje.
Er is inderdaad geen enkel bewijs voor het bestaan van de Christelijke God.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Wait..
Er is nergens bewijs van?
Laat maar. Ik praat teveel.
Je gaat volledig voorbij aan wat ik aantoon. Maar ok, de zon is de bron van ons leven. Logisch dat die aanbeden werd door de primitieve mens. Dus in dat licht (Jezus is eigenlijk de zon) klopt het dat wij daardoor leven hebben en overvloed.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:26 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Als jij zoveel kennis van christelijk geloof en bijbel hebt, zou het kunnen zijn dat je weet wat ik bedoel.
Edit: Johannes 10:10 Jezus zei: "Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed "
Leven in overvloed, daar bedoel ik mee in geestelijke zin. Nml geluk. gemoedsrust, vrede en blijdschap.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gaat volledig voorbij aan wat ik aantoon. Maar ok, de zon is de bron van ons leven. Logisch dat die aanbeden werd door de primitieve mens. Dus in dat licht (Jezus is eigenlijk de zon) klopt het dat wij daardoor leven hebben en overvloed.
btw: Johannes is gnostisch. Lees Joh 1 maar, het spat er van af. Net als Paulus die het nergens over een historische Jezus heeft. Lees maar na.
En wat is "de diepte van het evangelie" voor jou?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:16 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Leven in overvloed, daar bedoel ik mee in geestelijke zin. Nml geluk. gemoedsrust, vrede en blijdschap.
Ja, oke geld heeft men nu eenmaal nodig. Maar geld maakt zeker niet gelukkig. Wel kan geld geluk toevoegen aan het geluk dat iemand al bezit. Maar dat is dan ook echt alles...
Edit: en ik heb het nu ook weleens moeilijk. Maar dat is te overzien, en is niet meer of minder dan gemiddelde anderen, denk ik.
Maar het echte moeilijk hebben, dat ik echt ongelukkig was enzo, dat is wegggegaan toen ik de diepte van het evangelie begon te snappen...Het was wel een proces dat wel.
En dat is niet alles aannemen wat men erover zegt, maar wat ik zelf denk dat zo is, ik bedoel, zelf interpreteren/begrijpen van teksten. Ze staan er in gewoon Nederlands.
God kan ook door mij heen dingen duidelijk maken. daar heeft god geen voorganger of gemeentelden voor nodig. zie ooit evangelisch: http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ooit-was-ik-evangelisch/
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En wat is "de diepte van het evangelie" voor jou?
Ik zou er nu graag op ingaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gaat volledig voorbij aan wat ik aantoon. Maar ok, de zon is de bron van ons leven. Logisch dat die aanbeden werd door de primitieve mens. Dus in dat licht (Jezus is eigenlijk de zon) klopt het dat wij daardoor leven hebben en overvloed.
btw: Johannes is gnostisch. Lees Joh 1 maar, het spat er van af. Net als Paulus die het nergens over een historische Jezus heeft. Lees maar na.
Heb je mijn post wel met aandacht gelezen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 21:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij doet het dus wel. Dit zijn zomaar twee voorbeeldjes. Geen vrije wil. Heel duidelijk. Dit zijn lage streken, net zoals het God in het Job verhaal een misdaad begaat door zich te laten verleiden door Satan. En als hij het in deze voorbeelden zo overduidelijk doet kan hij het ook doen bij jouw en mij he? Waarom niet? Kijk die Farao en ook Achab, hadden die door dat ze gemanipuleerd werden? Tuurlijk niet, die dachten ook dat ze uit vrije wil handelden. Maar ondertussen...
Als je gelooft dat God alwetend is (almachtig dus) dan is jouw vrije wil een schijnvrijheid. Ook al voelt dat niet zo.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:21 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
voor god niet nee, alle 'bewijs' komt neer op wishfull thinking of een cirkelredenatie
Er is wel bewijs van het bestaan van Jezus en Jezus predikte over God. Dus...quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is inderdaad geen enkel bewijs voor het bestaan van de Christelijke God.
Daarom noemen we het toch 'geloof'? Als er bewijs was zouden we dat wel 'kennis' noemen.
En persoonlijk ben ik opgelucht dat dat bewijs er niet is. Althans, als we veronderstellen dat wat het oude testament schrijft gaat over die god. Want dat is in mijn ogen niets anders dan een egocentrische dictator.
Wellicht dat men dat 2000 jaar geleden een heel acceptabel personage vond, maar ik ben blij dat er geen reden is om te denken dat die werkelijk bestaat.
Sowieso hebben de menselijke godsbeelden, of dat nu de Christelijke God is of Allah, opvallend menselijke onhebbelijkheden. Eigenschappen die een god, als die bestaat, onwaardig zouden zijn.
Want laten we wel wezen: trachten de duivel te bewijzen hoe populair je wel niet bent onder de mensen is niets meer dan kleutergedrag. Wat moet een almachtig wezen met erkenning van de duivel? Of van wie of wat dan ook?
Jezus was gewoon een mens. Er is geen enkel bewijs dat hij iets anders was dan dat.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Er is wel bewijs van het bestaan van Jezus en Jezus predikte over God. Dus...
Ik ben zéér benieuwd naar dat bewijs. Ik ga er van uit dat je buitenbijbels bewijs bedoelt toch? Voor zover ik weet is dat er niet of nauwelijks. Dat nauwelijks is dan ook nog zeer discutabel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
[..]
Er is geen (buitenbijbels) bewijs dat Jezus (de Nazoreeėr of van Nazareth) een fysiek mens was.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jezus was gewoon een mens. Er is geen enkel bewijs dat hij iets anders was dan dat.
Jezus is pas na z'n dood tot mythisch figuur verheven door mensen die hem bij leven niet of nauwelijks gekend hebben. Hij is gebruikt als mascotte om de plannen van andere mensen (zoals Paulus) erdoor te drukken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
True, de bewijzen voor zijn bestaan zijn redelijk mager... maar mocht ie bestaan hebben dan zou dat op zichzelf niet interessant zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er is geen (buitenbijbels) bewijs dat Jezus (de Nazoreeėr of van Nazareth) een fysiek mens was.
Voor veel christenen is het van wezenlijk belang dat er een levende Jezus van vlees en bloed heeft rondgelopen. Diezelfde christenen sluiten uiteraard hun ogen voor alle ongerijmdheden en het feit dat het Jezusverhaal (lijden, sterven en weer opstaan) in feite oeroud is en gebaseerd op de zonne-aanbidding.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 13:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
True, de bewijzen voor zijn bestaan zijn redelijk mager... maar mocht ie bestaan hebben dan zou dat op zichzelf niet interessant zijn.
Dit. Ik bedracht me laatst dat er ook eigenlijk helemaal geen reden is om aan te nemen dat er een god bestaat. Althans, in mijn leven kom ik niets tegen waaruit dat moet blijken.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 10:28 schreef Molurus het volgende:
maar ik ben blij dat er geen reden is om te denken dat die werkelijk bestaat.
Sommigen zeggen zelfs dat hij alleen maar een literair verzinsel was, net als hercules en Horusquote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jezus was gewoon een mens. Er is geen enkel bewijs dat hij iets anders was dan dat.
tsja.....what's new...quote:Op vrijdag 27 maart 2015 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Sommigen zeggen zelfs dat hij alleen maar een literair verzinsel was, net als hercules en Horus
[ afbeelding ]
O ja? Wat voor bewijs heb je ?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Er is wel bewijs van het bestaan van Jezus
Kun je hier iets meer over vertellen? In mijn kennis van de Griekse mythologie waren Orpheus en Bacchos/Dionysus twee totaal verschillende figuren.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
tsja.....what's new...
Hieronder een amulet van de Griekse God/mens Orpheus-Dionysus die werd gekruisigd en weer opstond...
[ afbeelding ]
http://www.skepsis.nl/carotta.htmlquote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:42 schreef vaarsuvius het volgende:
Nee joh, jullie hebben het allemaal fout, sprookjes!
De Echte Jezus is Divius Iulius!
(Afbeelding)
Divius nog wel.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:42 schreef vaarsuvius het volgende:
Nee joh, jullie hebben het allemaal fout, sprookjes!
De Echte Jezus is Divius Iulius! [ afbeelding ]
Mat 5quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:57 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
“For truly, I say to you, till heaven and earth pass away, not an iota, not a dot, will pass the law until all is accomplished. Whoever then relaxes one of the least of these commandments and teaches men so, shall be called least in the kingdom of heaven; but he who does them and teaches them shall be called great in the kingdom of heaven.” (Matthew 5:18-19 RSV) Clearly the Old Testament is to be abided by until the end of human existence itself. None other then Jesus said so.
"It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid." (Luke 16:17 NAB)
"Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17 NAB)
Veel pelzier in de hel. Of heb je al een mes gepakt om je voorhuid er af te hakken?
Er staat gewoon dat jij je aan de oude wetten moet houden. Dat liefde vervulling is van de wet houdt niet in dat je elke andere wet naast de 10 geboden mag negeren. Weg met die voorhuid, en niet werken op zondag anders gaat zij dood. Dood alle homo's, dood dierenneukers, dood je ongehoorzame kinderen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:46 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Mat 5
17Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeėn, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
ik=Jezus
Ja, en...
Jezus is niet gekomen om de geboden af te schaffen, maar om ze te vervullen. Idd.
En:
Romeinen 13:8-10
"8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet. "
Logisch he?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En Luc. 16
13. Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den Mammon.
14. En al deze dingen hoorden ook de Farizeen, die geldgierig waren, en zij beschimpten Hem.
15. En Hij zeide tot hen: Gij zijt het, die uzelven rechtvaardigt voor de mensen; maar God kent uw harten; want dat hoog is onder de mensen, is een gruwel voor God.
16. De wet en de profeten zijn tot op Johannes; van dien tijd af wordt het Koninkrijk Gods verkondigd, en een iegelijk doet geweld op hetzelve.
17. En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle.
Dit zeide Jezus tegen de farizeeėrs omdat ze geldgierig zijn/waren. (Wel in zijn verband lezen![]()
Klopt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:25 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Er staat gewoon dat jij je aan de oude wetten moet houden.
Dat is logisch. Maar ja niemand kan zich aan de gehele wet houden en dat betreft ook alle geboden en verboden in het OT en NT, dus niet enkel die 10 geboden van Mozes.quote:Dat liefde vervulling is van de wet houdt niet in dat je elke andere wet naast de 10 geboden mag negeren.
quote:Weg met die voorhuid, en niet werken op zondag anders gaat zij dood. Dood alle homo's, dood dierenneukers, dood je ongehoorzame kinderen.
Streven naar heiligheid, niet naar schijnheiligheid: "Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien." (Hebreeėn 12:14)quote:Lekker schijnheilig.![]()
Zijn Zoon was even verlaten: Mat 27 45Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield. 46Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: 'Eli, Eli, lema sabachtani?' Dat wil zeggen: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?' 47Toen de omstanders dat hoorden, zeiden enkelen van hen: 'Hij roept om Elia!' 48Meteen kwam er uit hun midden iemand toegesneld die een spons pakte en in zure wijn doopte. Hij stak de spons op een stok en probeerde hem te laten drinken. 49De anderen zeiden: 'Niet doen, laten we eens kijken of Elia hem komt redden.' 50Nog eens schreeuwde Jezus het uit, toen gaf hij de geest.quote:Verder, zelfs al zou het oude testament niet meer gelden, dan alsnog kan je er niet omheen hoeveel bullshit god is. Was god een incompetente randdebiel voor hij zijn eigen zoon offerde?
Bij geschiedenis op openbare scholen leerde we altijd, 'zoveel jaren voor Christus', 'zoveel jaren nį Christus'. Dan heeft Christus dus bestaan, zelfs de jaartelling is bij Hem begonnen.quote:
Nogmaals, nergens staat dat jij je daarom niet aan die wetten hoeft te houden. Dat maak je er van omdat je graag wl geloven dat god van een tiran in een aardige kerstman-wannabe is veranderd omdat dat je jezelf goed laat voelen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:06 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Dat is logisch. Maar ja niemand kan zich aan de gehele wet houden en dat betreft ook alle geboden en verboden in het OT en NT, dus niet enkel die 10 geboden van Mozes.
En daarom is Juist Jezus gekomen!![]()
Whaaaha!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Bij geschiedenis op openbare scholen leerde we altijd, 'zoveel jaren voor Christus', 'zoveel jaren nį Christus'. Dan heeft Christus dus bestaan, zelfs de jaartelling is bij Hem begonnen.
Ik bedoel met diep: Bijzonder, Diepzinnig, Echt, Doorvoeld, Devoot, Intens, Intensief, Innigquote:Op vrijdag 27 maart 2015 11:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En wat is "de diepte van het evangelie" voor jou?
Ik streef ernaar, het lukt me niet altijd helemaal, daarom de genade van God.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:43 schreef NobodyKers het volgende:
[..]
Nogmaals, nergens staat dat jij je daarom niet aan die wetten hoeft te houden. Dat maak je er van omdat je graag wl geloven dat god van een tiran in een aardige kerstman-wannabe is veranderd omdat dat je jezelf goed laat voelen.
Je weet veel van de bijbel neem ik aan, waarom bekijk je deze dan niet even? Dat is de god waar wij het over hebben toch?
lolquote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Heel goed geantwoord. Zelfs nu ze twijfelen aan zijn bestaan gebruiken ze nog vChr. en nChr.
quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Heel goed geantwoord. Zelfs nu ze twijfelen aan zijn bestaan gebruiken ze nog vChr. en nChr.
Die jaartelling is gebasseerd op de Gregogoriaanse kalender.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Bij geschiedenis op openbare scholen leerde we altijd, 'zoveel jaren voor Christus', 'zoveel jaren nį Christus'. Dan heeft Christus dus bestaan, zelfs de jaartelling is bij Hem begonnen.
Wie god verlaat hoeft niets te vrezen. Maar de realisatie dat je jaren lang jezelf voor de gek hebt gehouden komt wel hard binnen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:54 schreef Manke het volgende:
Aan de christenen hier:
Ben je meteen "gered en gereinigd en geheiligd" en vervuld van zijn geest bij het geloven en aannemen van Jezus?
Ik geloof al een tijdje, maar ik voel me extreem leeg van binnen en depri, terwijl de bijbel wat anders belooft.
Ligt een beetje aan wat dat geloof is. Geloven in jahweh is veel dommer dan geloven in het potentiele bestaan van geest-achtige wezens.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:43 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ik vind niet alle religies per definitie te dom, of elke vorm van levensovertuiging (met geloofsovertuigingen), want ik ken ze ten eerste niet allemaal. Ten tweede vind ik een levensbeschouwing nastreven op zich geen verkeerd streven . Dus 'intelligent en toch gelovig' vind ik sowieso geen terechte tegenstelling.
Een levensbeschouwing hebben lijkt me toch iets anders dan gelovig zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:43 schreef Villas_Rubin het volgende:
Ik vind niet alle religies per definitie te dom, of elke vorm van levensovertuiging (met geloofsovertuigingen), want ik ken ze ten eerste niet allemaal. Ten tweede vind ik een levensbeschouwing nastreven op zich geen verkeerd streven . Dus 'intelligent en toch gelovig' vind ik sowieso geen terechte tegenstelling.
Hoe je het leven ook beschouwt, er zitten altijd aannames bij, ofwel overtuigingen die worden geloofd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:45 schreef Molurus het volgende:
Een levensbeschouwing hebben lijkt me toch iets anders dan gelovig zijn.
veel seculiere mensen / instanties gebruiken dan ook BCE Before the Common Era als politiek correct alternatief.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Dat is waar, maar dat maakt niet uit. dat geldt namelijk ook voor elke andere Jezus hypothese....quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
http://www.skepsis.nl/carotta.html
Er ontbreekt nogal wat aan de bewijslast voor deze hypothese.
Het klopt wel dat je dan de heilige geest(geest van God) hebt, want zonder de geest van God kan je namelijk niet geloven. Gered ben je natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:54 schreef Manke het volgende:
Aan de christenen hier:
Ben je meteen "gered en gereinigd en geheiligd" en vervuld van zijn geest bij het geloven en aannemen van Jezus?
Ik geloof al een tijdje, maar ik voel me extreem leeg van binnen en depri, terwijl de bijbel wat anders belooft.
Mijn vraag was; welk bewijs heeft men dat Jezus ( de nazarener ) bestaan heeft en niet het begin van onze jaartelling.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
Ik wacht nog steeds op uw antwoord op de vraag : welk bewijs heb je dat Jezus bestaan heeft ?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:48 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Whaaaha!
Dus een schepping van 6000 jaar, Adam en Eva, mensen die meer dan 800 jaar oud worden, een pratende slang, een pratende braamstruik, een pratende ezel, de wonderstok van Mozes, het verzuipen van alle mensen en dieren, de internationale dierenboot van Noach, rondvliegende engelen met zwaarden, een meneer in een vis, vliegend woestijnvoedsel, de zon die een dag stil stond, een bijl die op het water drijft, mannen die in een oven rondwandelen, een uit de dood opgestane Jezus die op een wolk rondvliegt, etc, etc, etc, zijn voor jouw idee volstrekt normaal en logische verhalen en zijn voor jou gewoon geschiedenis?quote:Het OT is oa een GESCHIEDENISBOEK, wat over God en Gods volk, de Joden gaat.
Zeg maar "je". Zo oud ben ik nog nietquote:Op zaterdag 28 maart 2015 03:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik wacht nog steeds op uw antwoord op de vraag : welk bewijs heb je dat Jezus bestaan heeft ?
Is deze vraag te moeilijk voor je ?
Jesus Christ Superstarquote:
Ja hoor, een schepping van 6000 jaar....quote:Op zaterdag 28 maart 2015 05:21 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Dus een schepping van 6000 jaar, Adam en Eva, mensen die meer dan 800 jaar oud worden, een pratende slang, een pratende braamstruik, een pratende ezel, de wonderstok van Mozes, het verzuipen van alle mensen en dieren, de internationale dierenboot van Noach, rondvliegende engelen met zwaarden, een meneer in een vis, vliegend woestijnvoedsel, de zon die een dag stil stond, een bijl die op het water drijft, mannen die in een oven rondwandelen, een uit de dood opgestane Jezus die op een wolk rondvliegt, etc, etc, etc, zijn voor jouw idee volstrekt normaal en logische verhalen en zijn voor jou gewoon geschiedenis?
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:59 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hoe je het leven ook beschouwt, er zitten altijd aannames bij, ofwel overtuigingen die worden geloofd.
Je vergat nog een massale exodus van de werkzame bevolking waar niemand iets van merkte. Als dat hier zou gebeuren hebben we een enorme crisis.. maar in Egypte ging alles gewoon probleemloos door.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 05:21 schreef Monomeism het volgende:
[..]
Dus een schepping van 6000 jaar, Adam en Eva, mensen die meer dan 800 jaar oud worden, een pratende slang, een pratende braamstruik, een pratende ezel, de wonderstok van Mozes, het verzuipen van alle mensen en dieren, de internationale dierenboot van Noach, rondvliegende engelen met zwaarden, een meneer in een vis, vliegend woestijnvoedsel, de zon die een dag stil stond, een bijl die op het water drijft, mannen die in een oven rondwandelen, een uit de dood opgestane Jezus die op een wolk rondvliegt, etc, etc, etc, zijn voor jouw idee volstrekt normaal en logische verhalen en zijn voor jou gewoon geschiedenis?
Ik zou toch wel een onderscheid willen maken tussen 'reasonable faith' en 'blind faith'.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 00:59 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Hoe je het leven ook beschouwt, er zitten altijd aannames bij, ofwel overtuigingen die worden geloofd.
Het is een typische drogreden: neem een woord met verschillende betekenissen en gooi die betekenissen op één hoop of scheid ze zoals het je uitkomt. Om een heel simpel voorbeeld te geven: het is als iemand dom noemen omdat hij zegt dat hij zijn geld op een bank heeft gezet, omdat een zitmeubel geen goede plek voor geld is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou toch wel een onderscheid willen maken tussen 'reasonable faith' en 'blind faith'.
Ja, ook zwaartekracht is een geloof. Maar dat is niet wat we doorgaans 'geloof' noemen.
Wat we normaal gesproken 'geloof' noemen is geen vereiste voor een levensbeschouwing.
Het hebben van een levensbeschouwing lijkt hier een soort excuus voor het erop nahouden van irrationele ideeen. "Iedereen heeft wel eens irrationele ideeen, dus dan is het goed". Nee, dat is niet goed en dat maakt het ook niet goed.
Precies.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Om te doen alsof al die gevallen gelijk zijn, is dan ook domheid in het beste geval, en intellectuele oneerlijkheid in het slechtste geval.
Het *kan* ook onwetendheid zijn. In debatten over de evolutietheorie worden ook regelmatig de begrippen "wetenschappelijke theorie" en "theorie" door elkaar gehaald. Mensen die dat doen lijken werkelijk nooit geleerd te hebben wat het verschil is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:28 schreef Molurus het volgende:
Dat inderdaard.
[..]
Precies.
En met name dit vind ik heel moeilijk in te schatten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het domheid is. Voor mensen die deze drogreden hanteren kan het toch nauwelijks een mysterie zijn dat ze betekenissen van dat woord door elkaar halen?
De conclusie is dan inderdaad wel dat het regelrecht doelbewust gesjoemel is.
Goed punt inderdaad.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:39 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het *kan* ook onwetendheid zijn. In debatten over de evolutietheorie worden ook regelmatig de begrippen "wetenschappelijke theorie" en "theorie" door elkaar gehaald. Mensen die dat doen lijken werkelijk nooit geleerd te hebben wat het verschil is.
Hoe men een middelbare school met natuurkunde, scheikunde etc. is doorlopen zonder dat dit ooit ter sprake kwam is mij een raadsel, maar het kan.
Ik denk dat het een klein deel van de mensen is die opzettelijk de twee door elkaar gooit. De rest praat gewoon de roergangers van hun groepje na.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:39 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het *kan* ook onwetendheid zijn. In debatten over de evolutietheorie worden ook regelmatig de begrippen "wetenschappelijke theorie" en "theorie" door elkaar gehaald. Mensen die dat doen lijken werkelijk nooit geleerd te hebben wat het verschil is.
Hoe men een middelbare school met natuurkunde, scheikunde etc. is doorlopen zonder dat dit ooit ter sprake kwam is mij een raadsel, maar het kan.
Ik acht het ook wel mogelijk dat mensen die twee onbewust door elkaar halen, zonder dat ze een roerganger napraten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat het een klein deel van de mensen is die opzettelijk de twee door elkaar gooit. De rest praat gewoon de roergangers van hun groepje na.
Iedereen is wel eens irrationeel. Het is de vraag hoe je daarmee omgaat: erken je dat, of ontken je dat?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed punt inderdaad.![]()
Hoe dan ook komt het sterk op mij over als een tu quoque. Men kan eigenlijk niet goed beargumenteren waarom men er irrationele ideeen op nahoudt, men weet dat ook, dus zegt men maar 'ach man, jij bent toch ook wel s irrationeel?'
Maar het zou kunnen dat ze over dat laatste dan eigenlijk nog niet echt hebben nagedacht.
Ik denk dat het een minderheid is. De meeste mensen hebben waarschijnlijk zoiets van: "Als dat niet klopt, waarom zegt de paus/Ken Ham/Alex Jones/willekeurig welke muppet het dan voortdurend?"quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik acht het ook wel mogelijk dat mensen die twee onbewust door elkaar halen, zonder dat ze een roerganger napraten.
Zie het als een bijeffect van cognitieve dissonantie.
Dat erken ik volledig, vanzelfsprekend.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Iedereen is wel eens irrationeel. Het is de vraag hoe je daarmee omgaat: erken je dat, of ontken je dat?
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 10:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Helaas leven we tegenwoordig in een overdreven gedemocratiseerde samenleving, waarin de meeste mensen vinden dat hun mening (en wat sommigen daaronder verstaan is ook niet bijzonder redelijk of zelfs ook maar rationeel) niet alleen overal geuit moet mogen worden, maar ook nog eens serieus genomen en gerespecteerd moet worden. Zo'n cultuur van 'alles wat je zegt is gelegitimeerd' is dodelijk voor de manier waarop mensen met hun irrationaliteit omgaan...
Zwaartekracht is empirisch zodra je als peuter op je neus valt, geloof wordt je aangepraat.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou toch wel een onderscheid willen maken tussen 'reasonable faith' en 'blind faith'.
Ja, ook zwaartekracht is een geloof. Maar dat is niet wat we doorgaans 'geloof' noemen.
Wat we normaal gesproken 'geloof' noemen is geen vereiste voor een levensbeschouwing.
Het hebben van een levensbeschouwing lijkt hier een soort excuus voor het erop nahouden van irrationele ideeen. "Iedereen heeft wel eens irrationele ideeen, dus dan is het goed". Nee, dat is niet goed en dat maakt het ook niet goed.
Dat op je neus vallen zou nog steeds een illusie kunnen zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zwaartekracht is empirisch zodra je als peuter op je neus valt, geloof wordt je aangepraat.
Maar in the end weet niemand uiteindelijk de uiteinden des levens. Ja, we hebben een beeld, maar die strekt voor iedereen maar tot een bepaald punt waar we niet verder kunnen en weten plaats maakt voor aannames of overtuigingen. Daarin zijn we allen gelijk, toch?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 09:54 schreef Molurus het volgende:
Behalve dan dat een rationeel persoon gewoon toeggeeft dat ie het niet weet. Wetenschappers geven toe dat ze niet weten welk mechanisme de big bang heeft veroorzaakt. Gelovigen doen hun oren dicht en schreeuwen god.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:36 schreef Villas_Rubin het volgende:
[..]
Maar in the end weet niemand uiteindelijk de uiteinden des levens. Ja, we hebben een beeld, maar die strekt voor iedereen maar tot een bepaald punt waar we niet verder kunnen en weten plaats maakt voor aannames of overtuigingen. Daarin zijn we allen gelijk, toch?
Verder zie ik het begrip 'levensbeschouwing' in de ruimste in van het woord. Een levensbeschouwing kan zowel irrationeel als juist heel rationeel zijn.
De beste tot nu toe!quote:Op vrijdag 27 maart 2015 23:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Alleen als je solipsist bentquote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat op je neus vallen zou nog steeds een illusie kunnen zijn.
Waar staat dat? Ik ben heel benieuwd.quote:Op donderdag 26 maart 2015 17:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
God is rechtvaardig. De bijbel spreekt over het bestaan van een hemel waar mensen na de dood heengaan. #eeuwig leven.
Ook al weten ze het niet, dan nog gaan goede mensen naar de hemel, slechte niet. Een eenvoudig kinderlijk geloof. (kinderlijk is niet kinderachtig...)
Hoeveel ongelovigen die goed leven denken dat er na de dood niets meer is. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar de hemel gaan.
Nu moet ik dus gaan werken #geentijdmeeromtereageren
Strikt genomen is de gedachte dat solipsisme incorrect is een aanname. Niet iets dat je kunt vaststellen. Dat was mijn punt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Alleen als je solipsist bent
Tja, je kan 2 dingen doen: de onzekerheid van het niet-weten open laten en er niets mee doen, of die onzekerheid wél invullen met iets. Er zijn zat redenen (ook rationele) waarom mensen het invullen met God en daar hun leven van in het teken stellen. Als mensen denken dat het leven wel een of andere spirituele bedoeling heeft, dan staat het ze wat mij betreft vrij daar invulling aan te geven.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 13:46 schreef NobodyKers het volgende:
Behalve dan dat een rationeel persoon gewoon toeggeeft dat ie het niet weet. Wetenschappers geven toe dat ze niet weten welk mechanisme de big bang heeft veroorzaakt. Gelovigen doen hun oren dicht en schreeuwen god.
Natuurlijk jongen...quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Strikt genomen is de gedachte dat solipsisme incorrect is een aanname. Niet iets dat je kunt vaststellen. Dat was mijn punt.
Natuurlijk is dat een veel redelijker aanname dan de aanname dat er een god bestaat. Dat is waarom 'reasonable faith' en 'blind faith' fundamenteel verschillende dingen zijn.
quote:0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 17:56 schreef Eficaz het volgende:
[..]
God is rechtvaardig. De bijbel spreekt over het bestaan van een hemel waar mensen na de dood heengaan. #eeuwig leven.
Ook al weten ze het niet, dan nog gaan goede mensen naar de hemel, slechte niet. Een eenvoudig kinderlijk geloof. (kinderlijk is niet kinderachtig...)
Hoeveel ongelovigen die goed leven denken dat er na de dood niets meer is. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar de hemel gaan.
Nu moet ik dus gaan werken #geentijdmeeromtereageren
Waar dat staat dat goede mensen naar de hemel gaan?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar staat dat? Ik ben heel benieuwd.
Waar staat nu dat goede mensen naar de hemel gaan ? In bovenstaande verzen zie ik dit niet.quote:Op zondag 29 maart 2015 03:27 schreef Eficaz het volgende:
quote:
[..]
Waar dat staat dat goede mensen naar de hemel gaan?
Hier:
Romeinen 2
13 De hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende.
De daders der wet zullen gerechtvaardigd worden; heidenen (ongelovigen) die van nature(van nature nog wel!...) de dingen doen die der wet zijn en betonen (laten zien) dat het werk der wet in hun harten is geschreven...
En hier:
Romeinen 4
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
In Hem die de goddeloze rechtvaardigt...
![]()
![]()
Ik ben nog steeds wachtende.....quote:Op zaterdag 28 maart 2015 06:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
En nee, niet te moeilijk. Nu gewoon even te lui. Ik kan ook een link plaatsen, maar ik dacht om nog even te wachten met zelf antwoorden tot ik wat geconcentreerd was.
En ja, het is toch buitenbijbels bewijs.
quote:Op zondag 29 maart 2015 07:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar staat nu dat goede mensen naar de hemel gaan ? In bovenstaande verzen zie ik dit niet.
Ik lees het wel in bovenstaande verzen.quote:Romeinen 2
13 De hoorders der wet zijn niet rechtvaardig voor God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden;
14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende.
(De daders der wet zullen gerechtvaardigd worden; heidenen (ongelovigen) die van nature(van nature nog wel!...) de dingen doen die der wet zijn en betonen (laten zien) dat het werk der wet in hun harten is geschreven...)
En hier:
Romeinen 4
5 Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.
Inderdaad er staat dat gelovige mensen naar de hemel gaan: conclusie ongelovigen zijn niet goed en gaan allemaal de vuurpoel in. Ik ook dus.quote:Op zondag 29 maart 2015 07:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Waar staat nu dat goede mensen naar de hemel gaan ? In bovenstaande verzen zie ik dit niet.
Enkel wat je er wil in lezen, gezien zonder gekleurde bril er helemaal geen sprake is van een hemel.quote:
Niet in deze verzen. En hel is niet hetzelfde als Gehenna.quote:Op zondag 29 maart 2015 11:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Inderdaad er staat dat gelovige mensen naar de hemel gaan: conclusie ongelovigen zijn niet goed en gaan allemaal de vuurpoel in. Ik ook dus.
Buiten wat ze je wijsmaken in de Wachttoren heb je dus geen enkele bron of bewijs dat Jezus ooit bestaan heeft. Je bent niet lui maar onwetend.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik ga toch maar lui doen...
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2003440
Oké, mr. de Alwetend. Van jou zal ik nog heel veel leren.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Buiten wat ze je wijsmaken in de Wachttoren heb je dus geen enkele bron of bewijs dat Jezus ooit bestaan heeft. Je bent niet lui maar onwetend.
quote:Op zondag 29 maart 2015 11:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Inderdaad er staat dat gelovige mensen naar de hemel gaan: conclusie ongelovigen zijn niet goed en gaan allemaal de vuurpoel in. Ik ook dus.
Immers als goede ongelovigen ook naar de hemel gaan, dan is evangelisatie overbodig.
How TV evangelists perform fake miracles, and steal your moneyquote:Immers als goede ongelovigen ook naar de hemel gaan, dan is evangelisatie overbodig.
Het is natuurlijk geen wetenschappelijk instituut. En dat maakt eventuele controversiele claims al op voorhand verdacht.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:08 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
PS
Ik wist eigenlijk al dat wat de WT ook schrijft, door jullie al bij voorbaat afgewezen wordt.
Nee, helaas. Enkeltje gekkenhuis voor jou.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:51 schreef GrumpyFish het volgende:
14 (93%) Te snel ingevuld en bij de laatste de mist in![]()
Mag ik blijven?
Ja, het grapje is dat als je 14% hebt dat je dan naar het gekkenhuis moet.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:54 schreef Molurus het volgende:
Hee, ik had ook 14 (93%), terwijl ik achteraf gezien niet zie welke in nou fout had. Mijn antwoorden klopten zover ik kan zien precies.
Hebben ze hier een grapje in gestopt ofzo?
Dat je je logische vermogen in dit topic niet gebruikt...quote:Op zondag 29 maart 2015 13:00 schreef Hexxenbiest het volgende:
Ik heb de zelfde uitkomst. Wat zegt dat over jou en mij?
Voor mij: Als Jezus niet heeft bestaan, dan is de bijbel niets.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk geen wetenschappelijk instituut. En dat maakt eventuele controversiele claims al op voorhand verdacht.
Maar zoals gezegd: of Jezus nu wel of niet heeft bestaan lijkt me voor het vraagstuk 'bestaat de Christelijke God' niet bepaald interessant. Ik kan ieg niet heel warm of koud worden van theorieen dat JC mogelijk nooit heeft bestaan. Either way zou dat niet vreemd zijn.
Voor mij: Als Jezus wel heeft bestaan, dan is de bijbel ook niets.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Voor mij: Als Jezus niet heeft bestaan, dan is de bijbel niets.
Ik breek mijn hoofd over waar ik niet logisch ben...quote:Op zondag 29 maart 2015 13:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat je je logische vermogen in dit topic niet gebruikt...
Oh ja, en enkeltje gekkenhuis natuurlijk.
Omdat de claim van Goddelijkheid van Jezus niet volgt uit z'n bestaan.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:04 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik breek mijn hoofd over waar ik niet logisch ben...
Echt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |