https://www.facebook.com/video.php?v=859061010817615&pnref=storyquote:Op zondag 15 maart 2015 11:28 schreef gynaika het volgende:
[..]
Inderdaad heb je die link geplaatst maar kan hem niet meer terugvinden. Kun jij die misschien nog een keer plaatsen? Heb je hem nog bij de hand?
Leo is op 2 maart overleden, de video is van 4 maart.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:59 schreef RapaNui het volgende:
Ik vatte/vat die caravana de taxistas op als een eerbetoon aan Leonardo en niet als zijn uitvaart? De caravana werd de ochtend na zijn overlijden gereden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr.Kloothommel op 15-03-2015 12:18:00 ]
quote:Op zondag 15 maart 2015 12:10 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
De Gerubriceerde Lijst Van Mysteries, Relevante Vragen en Mogelijke Antwoorden:
Gebaseerd op de rubricering van Domnivoor:tjee Dr. K., lekker bezig!! Chapeau.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We doen in april een gezellige bijeenkomst in Ouddaen. Iedereen van de kernploegposters hier die het leuk vindt, is welkom. Kom je ook? Krijg je een lekker koud Belgisch biertje van mij!
De bijenkomst is op de derde zondag in april, de 26e. Van 16:30 tot 20:00u. Als je je opgeeft bij mij via DM, kan ik een lijstje bijhouden wie er komt.
Alleen de kernploegposters? Je maakt onderscheid.quote:Op zondag 15 maart 2015 12:22 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
tjee Dr. K., lekker bezig!! Chapeau.
We doen in april een gezellige bijeenkomst in Ouddaen. Iedereen van de kernploegposters hier die het leuk vindt, is welkom. Kom je ook? Krijg je een lekker koud Belgisch biertje van mij!
De bijenkomst is op de derde zondag in april, de 26e. Van 16:30 tot 20:00u. Als je je opgeeft bij mij via DM, kan ik een lijstje bijhouden wie er komt.
Allebei: complimenten!quote:Op zondag 15 maart 2015 12:22 schreef Poekje01 het volgende:
Op zondag 15 maart 2015 12:10 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Gebaseerd op de rubricering van Domnivoor:
SPOILER
O, ja, ik zit er een dag naast. De 2e ochtend erna dus.quote:Op zondag 15 maart 2015 12:09 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Leo is op 2 maart overleden, de video is van 4 maart.
Maar het kan idd best alleen een eerbetoon zijn
Ha - bedankt voor de uitnodiging! Helaas kan ik niet op 26 april. Misschien een volgende keer!quote:Op zondag 15 maart 2015 12:22 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Datum en tijdstip: prima. Opgegeven.quote:Op zondag 15 maart 2015 12:22 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:14 schreef doorgaan het volgende:
[..]Goed punt. Op de kaart met zoekroutes van Sinaproc zie je onderbroken lijnen in het gebied.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat sommige daarvan oude paden zijn die deels zijn ingestort of dichtgegroeid. Als je per ongeluk op zo'n pad terechtkomt kun je in de problemen komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er staan vrij veel vragen bij 'Overige' die volgens mij prima in de andere categorieën passen. Maar dat laat ik verder aan jou over.quote:Op zondag 15 maart 2015 12:10 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Gebaseerd op de rubricering van Domnivoor:
Is het misschien een idee om eerst een aantal data voor te stellen of moet het per sé 26 april zijn?quote:Op zondag 15 maart 2015 12:22 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
Ja ik dacht ook dat de Sinaproc routes dat deels bevestigen. Misschien goed voor de expeditie daar rekening mee te houden dan.quote:Op zondag 15 maart 2015 13:59 schreef Domnivoor het volgende:
Goed punt. Op de kaart met zoekroutes van Sinaproc zie je onderbroken lijnen in het gebied.
Ik denk dat sommige daarvan oude paden zijn die deels zijn ingestort of dichtgegroeid. Als je per ongeluk op zo'n pad terechtkomt kun je in de problemen komen.
Heel hartelijk bedankt!quote:Op zondag 15 maart 2015 11:42 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
https://www.facebook.com/video.php?v=859061010817615&pnref=story
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr.Kloothommel op 15-03-2015 17:55:15 ]
Alleen nog een sok, die in die schoen zat. Maar dat is eigenlijk ook geen bovenkleding.quote:Op zondag 15 maart 2015 20:12 schreef gynaika het volgende:
Wat betreft de “kleding”: Met uitzondering van de Jeans van Kris is toch de verdere bovenkleding van de dames ook niet gevonden?
en 2 keer ondergoedquote:Op zondag 15 maart 2015 20:18 schreef gynaika het volgende:
Er wordt dus ook nog gemist:
T-shirt Kris
T-shirt Lisanne
Korte broek Lisanne
quote:Op zondag 15 maart 2015 20:08 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Rubrieken A. t/m F. zijn zoveel mogelijk chronologisch.
Rubriek G. bevat vragen die ik nergens anders kwijt kan.
Ik heb antwoorden bedacht voor vragen in de rubriek "H. Onderzoek". Voor betere antwoorden / verklaringen / hypothesen houd ik me aanbevolen. De vragen in deze rubriek overlappen voor een groot deel met de eerdere vragen en zal ik daarmee t.z.t. samenvoegen.
Als iemand betere verklaringen heeft, of het niet eens is met de huidige volgorde van verklaringen (aflopend van meest waarschijnlijk naar minst waarschijnlijk) - dan hoor ik dat graag!Ik hou hiervan! (maar dat wisten jullie al). Ook nog van meest naar minst waarschijnlijk jammie! Daar zal juist wel de meeste discussie over gaan bestaan vrees ik. Is ook niet erg. Ik ga er nog eens rustig naar kijken maar mijn respect heb je.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee staat er ook niet. Er staat dat locals niet lukraak de bushbush ingaan om te onderbouwen dat ze geen weet hebben van dit soort ravijnen. Dat K&L vervolgens er wel in zijn geraakt wordt niet gekoppeld aan lukraak'heid'. Staat er zelfs helemaal niet. K&L kunnen er best ingevallen zijn (is ook niet lukraak). M.a.w. je leest denk ik iets wat er niet staat.quote:Op zondag 15 maart 2015 21:30 schreef ootjekatootje het volgende:
D. K & L tussen 1 april 14:00 en 11 april
Van dat ravijn waaruit je niet meer weg kunt, waren/zijn niet veel mensen op de hoogte. Hoe kan dat?
• Locals, indianen en toeristen verplaatsen zich over de paden en paddocks, gaan niet lukraak de bushbush in. De rivier wordt gevolgd waar dat mogelijk is. Met de beschreven watervallen kan de rivier niet gevolgd worden waardoor de exacte locatie onbekend is bij vrijwel iedereen.
• Dat ravijn is een goedbewaard geheim in Boquete.
• Dat ravijn bestaat helemaal niet, maar is een verzinsel.
Ik heb een beetje moeite met deze:
K&L verplaatsten zich ook over de paden, en hebben op de heenweg gezien waar de paden steiler en gevaarlijker werden. Pad is eeuwenoud, gevaarlijke stukken zijn bekend, koeien lopen er ook.
edit: er is geen reden aan te nemen dat K&L wel lukraak de bushbush in liepen.
Ik lees wel goed en weet wat ik bedoel, dat jij het niet snapt is wat anders. Met die belerende houding is de discussie snel gesloten.quote:Op zondag 15 maart 2015 21:58 schreef lekarO het volgende:
[..]
Nee staat er ook niet. Er staat dat locals niet lukraak de bushbush ingaan om te onderbouwen dat ze geen weet hebben van dit soort ravijnen. Dat K&L vervolgens er wel in zijn geraakt wordt niet gekoppeld aan lukraak'heid'. Staat er zelfs helemaal niet. K&L kunnen er best ingevallen zijn (is ook niet lukraak). M.a.w. je leest denk ik iets wat er niet staat.
Eens. Het lijkt me ook onmogelijk om alle afgronden in detail te kennen. Sowieso, in de bergen heb je altijd afgronden (zei ook Miss Escobar).quote:Op zondag 15 maart 2015 21:58 schreef lekarO het volgende:
[..]
Nee staat er ook niet. Er staat dat locals niet lukraak de bushbush ingaan om te onderbouwen dat ze geen weet hebben van dit soort ravijnen. Dat K&L vervolgens er wel in zijn geraakt wordt niet gekoppeld aan lukraak'heid'. Staat er zelfs helemaal niet. K&L kunnen er best ingevallen zijn (is ook niet lukraak). M.a.w. je leest denk ik iets wat er niet staat.
Zijn dat deze stappen?quote:Op maandag 16 maart 2015 01:52 schreef jackie12 het volgende:
Een screenshot van een Iphone4 maak je door de home-button en de power-button tegelijkertijd in te drukken.
Inbreken in een IPhone4 zonder pincode doe je ook door de home-button en power-button tegelijkertijd in te drukken (en zogenaamd naar 112 te bellen)
http://www.dailymotion.co(...)and-works_videogames
Ze zouden dan ook met de eerste noodoproepen 16:39 en 16:51 gewacht hebben tot een gunstig tijdstip voor het thuisfront, namelijk 7 uur later voor het slapen gaan in Nederland.quote:Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Kloothommel, held, wat een werk!
Ik heb de hele lijst doorgenomen met Miss Escobar (altijd meegeleefd met deze zaak) en ze had een goed punt;
Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.
Ik vroeg; "zie je ruimte voor een misdrijf" maar zij gelooft daar ABSOLUUT niet in (zo zeker). Dat, vrouw, latina en bekend met de criminaliteit in Latijns-Amerika zijnde.
Net als maar compleet los van mij gelooft ze ook niet dat de rugzak daar is terechtgekomen door het transport door de rivier en denkt dus dat ie daar expres is achtergelaten (buiten bereik van de rivier) door Lisanne.
Er zitten nog enkele dubbele vragen tussen, met name die laatste aan het eind (met de nummers).
Een dag later belde E de ouders van Lisanne uit bed, rond dezelfde tijd..quote:Op maandag 16 maart 2015 08:40 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ze zouden dan ook met de eerste noodoproepen 16:39 en 16:51 gewacht hebben tot een gunstig tijdstip voor het thuisfront, namelijk 7 uur later voor het slapen gaan in Nederland.
Klopt, maar als je in moeilijkheden zit lijkt het mij dat je dan contact zoekt op het moment dat er iets niet goed gaat en dat niet uitstelt. Hebben zij wel gewacht dan kan het dus zijn dat ze al eerder in de problemen zaten.quote:Op maandag 16 maart 2015 08:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Een dag later belde E de ouders van Lisanne uit bed, rond dezelfde tijd..
Ze hoeven niet alle afgronden in dat gebied te kennen:quote:Op maandag 16 maart 2015 00:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Eens. Het lijkt me ook onmogelijk om alle afgronden in detail te kennen. Sowieso, in de bergen heb je altijd afgronden (zei ook Miss Escobar).
Dat is het meest voor de hand liggend. Als je langere tijd in het buitenland bent, is bellen met een Nederlandse SIM zo duur, dat alleen mensen voor wie geld geen rol speelt dat doen. Wie toch graag wil bellen en gebeld worden (of dat moet, werkafspraken e.d.) kan een plaatselijke SIM aanschaffen, en wie echt zuinig wil doen belt helemaal niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 01:26 schreef Perico het volgende:
Ik neig er toch zelf naar om je aanname te delen dat ze enkel met die telefoons gebruik maakten van Wifi en er verder niets mee konden of deden, vanwege kostenbesparing.
Ik wed ongezien, dat de vraag "How were they chemically treated" er vrolijk tussen is blijven staan. Maar dit terzijde.quote:Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb de hele lijst doorgenomen met Miss Escobar (altijd meegeleefd met deze zaak) en ze had een goed punt;
Waarom het regelmatige belpatroon: Kris en Lisanne hadden rond 10:xx en rond 13:xx (en mogelijk rond 16:xx) een alarm staan om hun ouders en vriendje te contacteren; het was 7 uur later in Nederland, dus 17:xx (na de werkdag), om 20:xx (na het avondeten) en 23:xx (voor het slapengaan). Dat alarm stond nog in hun telefoon en na de eerste dag hebben ze dat niet uitgezet.
Ik vroeg; "zie je ruimte voor een misdrijf" maar zij gelooft daar ABSOLUUT niet in (zo zeker). Dat, vrouw, latina en bekend met de criminaliteit in Latijns-Amerika zijnde.
Net als maar compleet los van mij gelooft ze ook niet dat de rugzak daar is terechtgekomen door het transport door de rivier en denkt dus dat ie daar expres is achtergelaten (buiten bereik van de rivier) door Lisanne.
Er zitten nog enkele dubbele vragen tussen, met name die laatste aan het eind (met de nummers).
Heb je dat ook geprobeerd? Sinds mensenheugenis blijven trucs die allang niet meer werken, circuleren in de digitale wereld (en daarbuiten). Dat was al met de zelfbouw filmnet kastjes, waarvan schema's op BBS'en stonden (niemand had nog internet), om gratis betaal-TV te kijken. Die werden jaaaren later nog enthousiast gepost toen er allang een ander soort codering was.quote:Op maandag 16 maart 2015 01:52 schreef jackie12 het volgende:
Een screenshot van een Iphone4 maak je door de home-button en de power-button tegelijkertijd in te drukken.
Inbreken in een IPhone4 zonder pincode doe je ook door de home-button en power-button tegelijkertijd in te drukken (en zogenaamd naar 112 te bellen)
Het kan er bij mij ook niet in dat zij tussen Q1 en de Mirador zo’n val hebben gemaakt. Het is een gedeelte dat vaak belopen wordt. En dat hen dat beiden dan overkomt?quote:Op maandag 16 maart 2015 08:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze hoeven niet alle afgronden in dat gebied te kennen:
wel langs een pad waar je toeristen en koeien langs laat lopen
een stuk van 3 kilometer
edit:
waarom zouden K&L gevallen/uitgegleden zijn tussen q1 en de Mirador?
Ik kan er niet bij dat ze daar zomaar vallen en in een afgrond verdwijnen. Pad is daar duidelijk en goed te beklimmen.
Waarom van het pad afgaan of langs de rand lopen?
Een belpatroon naar het thuisfront staat toch los van een belpatroon naar 112 of 911?quote:Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Zou het kunnen dat K een foto van L wilde maken en hiervoor even een stapje te ver na achteren deed en daarbij de afgrond in gleed? Dat daarna L het noodnummer heeft gebeld en daarna geprobeerd om via een omweg bij K te komen?quote:Op maandag 16 maart 2015 12:21 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Een belpatroon naar het thuisfront staat toch los van een belpatroon naar 112 of 911?
De beltijden komen logisch over voor het bellen naar NL, maar in werkelijkheid staan ze helemaal los van NL als je het alarmnr belt. Hoe verklaren we dat?
Interessant en goed werk. Echter, kunnen we het alarm-instel-verhaal niet meteen laten varen? Als je telefoon uitstaat gaat deze helemaal niet af. Kan dus niet. Bij de regelmaat van de tijden heb je twee vragen:quote:Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
Ik weet dat ik geen eindbaas ben, of pretendeer het niet te zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 10:23 schreef JustinCase het volgende:
Ik heb nog wat zitten grasduinen in camera-temperaturen
[.....]
( Ja Perico, je hebt altijd baas boven baas: deze lui zetten hun camera op de kachel, omdat een forumgenoot daarom vraagt. )
Ik wist al vanaf het begin dat je er niet veel aan hebt, ook omdat de verschillen miniem zijn, tussen 22 C. en 25 C.quote:Andere verschillen kunnen zowel de ene als de andere kant op wijzen: ik draag denk ik meer lichaamswarmte over op een DSLR dan op een kleine point&shoot. Niet dat het veel uitmaakt, de bottom line is, dat je er weinig aan hebt. Behalve dan als er een foto is met een erg lage temperatuur, dan hebben ze het koud gehad. En bij meerdere achterelkaar van een graad of 20 wellicht ook
Ja, dat kan allemaal plausibel zijn, waarbij je er dan vanuit gaat dat de leverancier van de ons bekende foto verkleiningen dit deed ter met het oog op plaatsing op Panamese media sites.quote:EDIT: O, en ik kwam ook nog een Exiftool-beschrijving tegen, (of Jhead, dat weet ik niet meer) waarin stond hoe je 10 kB per foto (ja, werkelijk) kon besparen met 1 commando voor een hele map: de thumbnails verwijderen. Andere redenen zijn bekend: er zijn genante fouten gemaakt met bijv. een uitsnede en in de thumbnail dezelfde persoon topless, op een site waar miljoenen mensen op kijken. En ook geprobeerd wat er dan overblijft. Wel, de thumbnail-data zijn er dan nog, daar staat keurig in dat de lengte 0 bytes is. Maar er zijn kennelijk lui die het wat minder elegant aanpakken, en alles wat met thumbnails te maken heeft eruit gooien.
Complimenten voor de gedachtegang. Echt top! Ik vind het een goed argument voor de invloed van derden (dus zonder crime). Jouw crime scenario stijgt zeker bij mij een paar plaatsjes maar blijft nog wel ver weg van de scenario's van anderen hier omdat de rest van het belgedrag totaal niet aansluit bij logica van een crime. Het in scene zetten van de belacties gaat mij zelf wat te ver. Ook de broek van Kris en de locatie van de rugzak lijkt mij lastig om de jungle door te lopen met twee dames (levend of overleden) tussendoor nog te bellen volgens plan en dan de lijken te dumpen in de rivier. Tevens is er op 8 april nog een foto gemaakt van het haar van Kris wat totaal niet strookt met een logische crime en ook de rest van de foto's zijn waarschijnlijker te verklaren. Begrijp me niet verkeerd alles is mogelijk maar ik kijk naar kans en waarschijnlijkheid. Zo is voor mij 1 x vallen logischer dan 2x achter elkaar vallen omdat de kans op 1x vallen groter is dan 2x achter elkaar. Zo eenvoudig is het.quote:Op maandag 16 maart 2015 01:52 schreef jackie12 het volgende:
quote:Op zondag 15 maart 2015 20:08 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Rubrieken A. t/m F. zijn zoveel mogelijk chronologisch.
Rubriek G. bevat vragen die ik nergens anders kwijt kan.
Ik heb antwoorden bedacht voor vragen in de rubriek "H. Onderzoek". Voor betere antwoorden / verklaringen / hypothesen houd ik me aanbevolen. De vragen in deze rubriek overlappen voor een groot deel met de eerdere vragen en zal ik daarmee t.z.t. samenvoegen.
Als iemand betere verklaringen heeft, of het niet eens is met de huidige volgorde van verklaringen (aflopend van meest waarschijnlijk naar minst waarschijnlijk) - dan hoor ik dat graag!Ik heb nog de volgende toevoegingen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je om 14:00 bij de 1e quebrada bent, tot waar zou je in theorie door kunnen lopen voordat het donker wordt?
(kun je hier niet ook de relevante vraag toevoegen tot waar je maximaal kunt lopen tot de noodoproepen?)
Wat is de verklaring voor het opvallende bel-patroon?
Ze hadden redelijk snel een uitvalsbasis gevonden en hielden hierdoor een dagritme aan
Waarom zijn er geen video's gemaakt als ze nog zoveel batterij in hun camera hadden om hem 3 uur lang te gebruiken?
Het maken van een video werd niet als nuttig ervaren omdat het ze niet verder hielp in het overlevingsproces. Toen de tijd ‘rijp’ was voor een afscheidsvideo was deze door de nacht van 8 april op
Wat is de betekenis van de zeer vreemde rode zakjesfoto _550?
Markeringspunt achtergelaten in de rivierbedding om Kris terug te vinden en zelf iets verder te gaan ‘flitsen’. De uitvalsbasis was beschut in de buurt van de rivier maar de rivier lijkt overal hetzelfde en zeker in het donker. De foto is namelijk een ‘tussenfoto’. Hiermee bedoel ik dat het middenin de flitsfoto’s zat en dus naar mijn mening als tussenactie tijdens het ontdekt willen worden door te flitsen.
Waarom hebben ze geen bericht achtergelaten?
Ze wilden batterijen sparen en overleven dan denk je niet aan de dood of een berichtje achterlaten aan iemand op het moment dat de tijd wel ‘rijp’ was voor een afscheidsvideo (echte einde) waren de batterijen leeg
Wat was de concentratie aan fosfaten die op Kris' rib was gevonden? Hoe en waar zouden die erop gekomen kunnen zijn? Zijn er fosfaatrijke plekken in het gebied?
Fosfaat is gebruikt om de lichamen te laten oplossen (speciaal voor jou Jackie12) Mag wel onderaan qua waarschijnlijkheid
![]()
Waarom zijn de verklaringen van alle vijf getuigen strijdig met de foto's?
Veel meisjes in tweetal in Boquete die ‘blondig’ en lang zijn en ze kunnen zich daarbij nog hebben vergist in de exacte dagen
Waarom zijn ze niet teruggekeerd nadat ze hun eerste noodoproep hebben gedaan?
Ze, of 1 van de meiden, was/waren te immobiel en konden de berg niet meer op
Wetende dat ze al snel in de problemen zijn gekomen, getuige hun noodoproepen, hoe is het dan mogelijk dat ze in een rivier 12 uur verderop terecht zijn gekomen?
Ze zijn eerder in de rivier terecht gekomen en hun resten zijn door latere regenval verderop gespoeld (ode aan Ouder1) best logisch![]()
Verder mis ik de vraag:
Waarom is er een screenshot gemaakt rond 8 uur op 2 april?
- Screenshot van Google Maps (cache) toen bleek dat andere hulp niet bereikt kon worden moesten ze zelf 'verder' (zowel vast in een ravijn als niet vast in een ravijn)
- Screenshot is nodig om in te breken in de iphone
Verder een goede lijst met veel logische verklaringen op de juiste volgorde m.i.
GEEN REACTIE WEER!! Draven jullie maar door over de telefoon tijden en andere voor jullie interessante bedenksels. Dat maken jullie het er alleen maar moeilijker door terwijl wij van de eenvoud het logische antwoord hebben!quote:Op maandag 16 maart 2015 12:26 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat K een foto van L wilde maken en hiervoor even een stapje te ver na achteren deed en daarbij de afgrond in gleed? Dat daarna L het noodnummer heeft gebeld en daarna geprobeerd om via een omweg bij K te komen?
Ik ben dit wel met je eens, logisch nadenken over ingewikkelde constructies. Ik heb zeer mijn twijfels of die telefoontijden wel kloppen.quote:Op maandag 16 maart 2015 14:33 schreef schuschuho het volgende:
[..]
GEEN REACTIE WEER!! Draven jullie maar door over de telefoon tijden en andere voor jullie interessante bedenksels. Dat maken jullie het er alleen maar moeilijker door terwijl wij van de eenvoud het logische antwoord hebben!
Dat gaat per ongeluk als je een ander merk gebruikt dan je gewend bent.quote:Waarom is er een screenshot gemaakt rond 8 uur op 2 april?
Nee, dat denk ik niet. Die was echt om die tijd door het noodgeval. Die om 6:58 ook.quote:Op maandag 16 maart 2015 08:40 schreef gynaika het volgende:
[..]
Ze zouden dan ook met de eerste noodoproepen 16:39 en 16:51 gewacht hebben tot een gunstig tijdstip voor het thuisfront, namelijk 7 uur later voor het slapen gaan in Nederland.
Mijn alarm gaat nooit af. Niet als ik hem uit heb of aan. Ik heb mijn eigen wekker.quote:Op maandag 16 maart 2015 14:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Die was echt om die tijd door het noodgeval. Die om 6:58 ook.
Bij mijn Samsung S2 gaat het alarm ook af als ie uit staat, weet niet hoe dat met S3 en iPhone 4 is. Iemand een testje?
Rustig maar schuschuhoquote:Op maandag 16 maart 2015 14:33 schreef schuschuho het volgende:
[..]
GEEN REACTIE WEER!! Draven jullie maar door over de telefoon tijden en andere voor jullie interessante bedenksels. Dat maken jullie het er alleen maar moeilijker door terwijl wij van de eenvoud het logische antwoord hebben!
In die link die ik net postte staat dat die bug in iOS 6.1.2 is opgelost.quote:Op maandag 16 maart 2015 12:56 schreef lekarO het volgende:
[..]
Complimenten voor de gedachtegang. Echt top! Ik vind het een goed argument voor de invloed van derden (dus zonder crime). Jouw crime scenario stijgt zeker bij mij een paar plaatsjes maar blijft nog wel ver weg van de scenario's van anderen hier omdat de rest van het belgedrag totaal niet aansluit bij logica van een crime. Het in scene zetten van de belacties gaat mij zelf wat te ver. Ook de broek van Kris en de locatie van de rugzak lijkt mij lastig om de jungle door te lopen met twee dames (levend of overleden) tussendoor nog te bellen volgens plan en dan de lijken te dumpen in de rivier. Tevens is er op 8 april nog een foto gemaakt van het haar van Kris wat totaal niet strookt met een logische crime en ook de rest van de foto's zijn waarschijnlijker te verklaren. Begrijp me niet verkeerd alles is mogelijk maar ik kijk naar kans en waarschijnlijkheid. Zo is voor mij 1 x vallen logischer dan 2x achter elkaar vallen omdat de kans op 1x vallen groter is dan 2x achter elkaar. Zo eenvoudig is het.
Even fact check gedaan: Ik heb gekeken naar de iOS releases.
[ afbeelding ]
Bij 6.1.2 kon deze hack nog. 19 maart 2013 kwam er een nieuwe release uit 6.1.3. Toen was deze bug gefixed (alleen voor iphone 4s en 5). Weet iemand welke iphone ze had? Ik kan aannemen een 4s of 5 aangezien de iphone 5 in september 2012 al uitkwam (en we praten over april 2014) en apple gebruikers vaak het nieuwste van het nieuwste willen tenzij ze het geld er niet voor hebben dan zou de 4s (release date oktober 2011) ook een keuze zijn geweest.
Het zou dus betekenen dat Kris een jaar lang een update heeft genegeerd op haar telefoon terwijl een nieuwe iOS vaak met veel bombarie wordt geïntroduceerd (nieuwe features, dit dat). Ik was zelf iphone gebruiker en je wordt al gek gemaakt van tevoren door apple en anderen en na de release wordt je gek gemaakt door mensen om je heen met alle features en voordelen man echt te gek! Iedereen (en zeker apple gebruikers. been there done that) wil graag meedoen en het nieuwste willen hebben (ja ik generaliseer maar ik vind de kans dat een apple gebruiker mee wil doen qua kans logischer dan niet mee willen doen).
Tevens zie ik in de handleiding dat je eerst een foute pincode moet indrukken en dat zou geregistreerd moeten zijn. De tegenopmerking dat het dan om onvolledige gegevens gaat kan zeker maar helpt ons dus niet verder in deze discussie omdat het niet aansluit bij bestaand bewijsmateriaal (zoals het maken van een screenshot).
Ik zelf blijf het (voorlopig) wel als serieuze zij-optie houden voor invloed van derden. Dank daarvoor!
L was de fotografe van het stel. Ik acht de kans groter dat L zich zou hebben verstapt bij het maken ve foto. Ik weet ook niet waarom we zouden moeten aannemen dat K als eerste zou zijn gevallen. Het hele verhaal dat fosfatemie meetbaar is in botweefsel bij iemand die rap overleden is en waarmee een trauma aangetoond zou kunnen worden, neem ik niet zonder meer aan.quote:Op maandag 16 maart 2015 12:26 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat K een foto van L wilde maken en hiervoor even een stapje te ver na achteren deed en daarbij de afgrond in gleed? Dat daarna L het noodnummer heeft gebeld en daarna geprobeerd om via een omweg bij K te komen?
Ah, wist ik niet, vervelende bug dan... Wel een goeie verklaring.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:01 schreef Physsic het volgende:
En over waarom er geen video gemaakt is met de camera;
Ik heb al zo'n 100topics geleden gepost dat de camera die ze bij zich hadden een bug heeft, waardoor het maken van een video lastig is. Veel gebruikers melden dat de camera tijdens het maken van de video (soms al na 10seconden) opeens uitvalt met de melding dat de batterij leeg is, wat dus niet het geval is.
Voor zover we weten heeft ze de meeste foto's gemaakt van die wandeling en zij is degene die de laatste (bekende toeristische) foto heeft gemaakt: 508. Zij had de camera in handen.quote:
Blijf het raar vinden dat er nog nooit eerder een groep van zo'n plek die het in zich heeft is verdwenen en ook dat daar tussen mirador en Q1 niet gezocht zou zijn langs de steile helling.quote:Op maandag 16 maart 2015 14:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Feit is dat ze ergens een fout hebben gemaakt of een ongeluk of een ander "iets" zijn tegengekomen op hun wandeling. Als het allemaal zou kloppen dan waren die meiden gewoon naar huis gekomen.
Aan de foto te zien kan dat geen 30-40 m naar beneden zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 14:59 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Rustig maar schuschuho
Als ik me niet vergis had RapaNui ook zoiets had bedacht: Lisanne doet een stap achteruit bij de quebrada voor foto 508 en valt daarna ergens vanaf.
Tegelijkertijd heb ik in die post ook aangegeven dat dit scenario meer vragen oproept dan oplossingen geeftquote:Op maandag 16 maart 2015 14:59 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Rustig maar schuschuho
Als ik me niet vergis had RapaNui ook zoiets had bedacht: Lisanne doet een stap achteruit bij de quebrada voor foto 508 en valt daarna ergens vanaf.
Ja tuurlijk is het een logische verklaring maar 'de val' met al z'n mogelijkheden is hier heel vaak langsgekomen dus niets nieuws. We kunnen het opnemen in de lijst echter daar staat al een val meerdere keren in. Hoe ze exact gevallen is/zijn is denk ik nooit te achterhalen en maakt de lijst wel onoverzichtelijker. Dat er 1 is gevallen of allebei staat er ook in.quote:Op maandag 16 maart 2015 14:33 schreef schuschuho het volgende:
[..]
En dat antwoord is?quote:Op maandag 16 maart 2015 14:33 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Goede verklaring? Een mogelijke verklaring maar niet erg waarschijnlijk. Hoeveel gebruikers op de hoeveel gebruikers hebben dit gerapporteerd? Hoe weet je zeker dat zij zo'n toestel hadden? Zijn zomaar wat vragen die mij het niet als heel waarschijnlijk doet overkomen. Of heb je meer info?quote:Op maandag 16 maart 2015 15:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah, wist ik niet, vervelende bug dan... Wel een goeie verklaring.
30-40 m staat in het persbericht (zo brak geschreven dat ik me afvraag door wie -NvP zei iemand- ). 50-60 m zei Frank live op TV. Waar Humberto -die eigenlijk weer TACHTIG!!1!! wilde schreeuwen, zo leek het- dan ineens weer 60-70 m van maakte.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:06 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Aan de foto te zien kan dat geen 30-40 m naar beneden zijn.
Welke afgrond, die van Frank?quote:Op maandag 16 maart 2015 12:26 schreef schuschuho het volgende:
[..]
Ik vind het een goede verklaring omdat er helemaal GEEN video's bekend zijn. Dus met zo'n bug is dat logisch te verklaren.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:20 schreef lekarO het volgende:
[..]
Goede verklaring? Een mogelijke verklaring maar niet erg waarschijnlijk. Hoeveel gebruikers op de hoeveel gebruikers hebben dit gerapporteerd? Hoe weet je zeker dat zij zo'n toestel hadden? Zijn zomaar wat vragen die mij het niet als heel waarschijnlijk doet overkomen. Of heb je meer info?
Sorry Physsic ik was mijn link vergeten (op oranjebalk aan de rechterkant staat: show. Hierop klikken en de tabel vouwt open:quote:Op maandag 16 maart 2015 15:01 schreef Physsic het volgende:
[..]
In die link die ik net postte staat dat die bug in iOS 6.1.2 is opgelost.
En over waarom er geen video gemaakt is met de camera;
Ik heb al zo'n 100topics geleden gepost dat de camera die ze bij zich hadden een bug heeft, waardoor het maken van een video lastig is. Veel gebruikers melden dat de camera tijdens het maken van de video (soms al na 10seconden) opeens uitvalt met de melding dat de batterij leeg is, wat dus niet het geval is.
Toen die foto's werden vrijgegeven hadden de ouders van Lisanne al te kennen gegeven niet meer in de publiciteit te willen. Daardoor zijn de foto's waar Lisanne opstond en dus door Kris gemaakt gewoon niet getoond.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:06 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Voor zover we weten heeft ze de meeste foto's gemaakt van die wandeling en zij is degene die de laatste (bekende toeristische) foto heeft gemaakt: 508. Zij had de camera in handen.
Het kan, maar lijkt niet waarschijnlijk;quote:Op maandag 16 maart 2015 15:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Toen die foto's werden vrijgegeven hadden de ouders van Lisanne al te kennen gegeven niet meer in de publiciteit te willen. Daardoor zijn de foto's waar Lisanne opstond en dus door Kris gemaakt gewoon niet getoond.
Het staat mij ook bij dat er meer foto's achter gehouden zijn dan vrijgegeven. Het kan dus maar zo zijn dat juist Kris de meeste foto's maakte.
Niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:11 schreef lekarO het volgende:
[..]
Ja tuurlijk is het een logische verklaring maar 'de val' met al z'n mogelijkheden is hier heel vaak langsgekomen dus niets nieuws. We kunnen het opnemen in de lijst echter daar staat al een val meerdere keren in. Hoe ze exact gevallen is/zijn is denk ik nooit te achterhalen en maakt de lijst wel onoverzichtelijker. Dat er 1 is gevallen of allebei staat er ook in.
off-topic: je hebt wel een kort lontje, mijn hemel!hoe reageer je als er echt iets erg gebeurd...dont wanna know
Dat zegt helemaal niets.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:28 schreef El_Matador het volgende:
- Lisanne droeg hem (zie de afdaling in quebrada 1)
Voor jou niet, voor veel anderen wel.quote:
De fietsvideo?quote:Op maandag 16 maart 2015 15:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik vind het een goede verklaring omdat er helemaal GEEN video's bekend zijn. Dus met zo'n bug is dat logisch te verklaren.
Is die met Lisannes camera gemaakt?quote:
Die is gemaakt in Nederland, op de video fietsen ze langs een fietsverhuur-bord. Nederlandstaligquote:
Die een beetje te snel conclusies trekken dan.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor jou niet, voor veel anderen wel.
Vind jij, vinden anderen niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die een beetje te snel conclusies trekken dan.
Terschelling.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die is gemaakt in Nederland, op de video fietsen ze langs een fietsverhuur-bord. Nederlandstalig
Je kunt vrij weinig zeggen over wie de tas om had ALS er gevallen werd. Je kunt hooguit stellen dat beiden gevallen zijn onwaarschijnlijker is dan 1 van de twee. Ook kun je stellen dat de tas nooit een grote val heeft gemaakt gezien de onbeschadigde inhoud en degene die viel niet de tas had. Een te gewaagde foto is dus best mogelijk maar dan redeneer je te ver door van het bewijs af. Niet het fosfaat verhaal doet mij meteen aannemen dat Kris het was, juist het feit dat er foute pincodes werden ingegeven geeft voor mij aan dat ALS er een val was Kris als eerste incapabeler werd. Ook de nachtfoto van Kris haar haar. Alle foto's zijn naar voren genomen om of te belichten of aandacht te trekken en dan is dat opeens een halve selfie? Kijken waar ze ligt of hoe ze eraan toe is lijkt mij waarschijnlijker. Zelfs in het donker kun je je moeilijk vergissen in het nemen van een foto aangezien de afdrukknop aan 1 kant zit. Deze foto (of het nu een selfie is of niet) is ook een belangrijke verklaring om de aanwezigheid van derden op dat moment minder waarschijnlijk te achten.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:03 schreef RapaNui het volgende:
[..]
L was de fotografe van het stel. Ik acht de kans groter dat L zich zou hebben verstapt bij het maken ve foto. Ik weet ook niet waarom we zouden moeten aannemen dat K als eerste zou zijn gevallen. Het hele verhaal dat fosfatemie meetbaar is in botweefsel bij iemand die rap overleden is en waarmee een trauma aangetoond zou kunnen worden, neem ik niet zonder meer aan.
Als de meiden (Lisanne) redelijk snel gevallen zijn na het nemen van foto 508, waarom hebben ze 6-7 dagen lang geen foto's meer genomen? En na het nemen van de nachtfoto's, toch maar even foto 509 wissen?
Als de meiden na Q1 een (paar) uur zijn doorgelopen en meer toeristische foto's hebben gemaakt en daarna zijn gevallen (bij of voorbij de paddock), waarom hebben ze dan de toeristische foto's van ná Q1 gewist? Om vervolgens 6-7 dagen later in de nacht foto's te maken? En dan na die nachtfoto's, toch maar even foto 509 wissen?
Er rammelt van alles als je het mij vraagt.
Canon heeft het probleem erkend en een softwareupdate uitgebracht. Die update hadden K&L niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 15:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik vind het een goede verklaring omdat er helemaal GEEN video's bekend zijn. Dus met zo'n bug is dat logisch te verklaren.
Canon XS270, is allang uitgezocht.
Of jij het een goede verklaring of slechts een mogelijke vindt, is niet aan mij. Ik vind haar goed gevonden van Physsic.
Conclusie: K en L hebben de bewuste lange afstand zelf afgelegd en zijn daaraan bezweken.quote:Op maandag 16 maart 2015 00:07 schreef El_Matador het volgende:
En na het bewust neerleggen vd rugzak op de vindplek moet ze of moeten ze weer een endje teruggelopen zijn. ...quote:Op maandag 16 maart 2015 16:37 schreef gynaika het volgende:
[..]
Conclusie: K en L hebben de bewuste lange afstand zelf afgelegd en zijn daaraan bezweken.
Het is haar en mijn idee dat zowel het spijkerbroekje als de rugzak in situ zijn. Zij heeft 38 jaar tussen dat soort riviertjes gewoond en sluit uit dat die rugzak door al die rivieren is gestroomd naar daar waar ie gevonden is.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:37 schreef gynaika het volgende:
[..]
Conclusie: K en L hebben de bewuste lange afstand zelf afgelegd en zijn daaraan bezweken.
Klopt, dat is het enige "manco" in het verhaal, maar Domnivoor had dat in zijn scenario staan. Ik was toen niet zo overtuigd, maar het lijkt de enige logische mogelijkheid.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:42 schreef Lutalo het volgende:
[..]
En na het bewust neerleggen vd rugzak op de vindplek moet ze of moeten ze weer een endje teruggelopen zijn. ...
Waarom kan ie niet die paar honderd meter meegenomen zijn na de laatste rustplaats (gezamenlijke resten) en vast tussen de struiken komen te zitten. Dat teruglopen kan ook maar waarom?quote:Op maandag 16 maart 2015 16:42 schreef Lutalo het volgende:
[..]
En na het bewust neerleggen vd rugzak op de vindplek moet ze of moeten ze weer een endje teruggelopen zijn. ...
quote:Op maandag 16 maart 2015 16:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is haar en mijn idee dat zowel het spijkerbroekje als de rugzak in situ zijn. Zij heeft 38 jaar tussen dat soort riviertjes gewoond en sluit uit dat die rugzak door al die rivieren is gestroomd naar daar waar ie gevonden is.
Waar ze precies aan zijn bezweken is moeilijk (meer) vast te stellen, maar wel aan de veelheid aan natuurlijke factoren.
Wat ik zei, zei zij nog veel sterker en overtuigder; een slechte Panamees die die rugzak vindt, houdt de waardevolle spullen, een slechte Panamees die hen vermoordt houdt ze en verpatst ze en begraaft of verbrandt de rugzak, een goede Panamees is eerlijk en levert hem in (zoals gebeurd is).
Dat teruglopen zou moeten vanwege de vondsten.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:46 schreef lekarO het volgende:
[..]
Waarom kan ie niet die paar honderd meter meegenomen zijn na de laatste rustplaats (gezamenlijke resten) en vast tussen de struiken komen te zitten. Dat teruglopen kan ook maar waarom?
Er zouden toch in dat gebied meer aanwijzingen aanwezig moeten zijn. De oplossing moet echt na Q2 te zien zijn.
off-topic: Heeft iemand een kaart waarin het pad vanaf de pianista tot aan Bocas zichtbaar is? (hoeft niet verder dan rugzak). Mis ik nog als enige om een beeld te krijgen...
Ik was het in oktober al met haar eensquote:Op maandag 16 maart 2015 16:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is haar en mijn idee dat zowel het spijkerbroekje als de rugzak in situ zijn. Zij heeft 38 jaar tussen dat soort riviertjes gewoond en sluit uit dat die rugzak door al die rivieren is gestroomd naar daar waar ie gevonden is.
Waar ze precies aan zijn bezweken is moeilijk (meer) vast te stellen, maar wel aan de veelheid aan natuurlijke factoren.
Wat ik zei, zei zij nog veel sterker en overtuigder; een slechte Panamees die die rugzak vindt, houdt de waardevolle spullen, een slechte Panamees die hen vermoordt houdt ze en verpatst ze en begraaft of verbrandt de rugzak, een goede Panamees is eerlijk en levert hem in (zoals gebeurd is).
En dat allemaal heimelijk sluipend tussen hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen door.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:42 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Vind ik idd niet zo aannemelijk.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat allemaal heimelijk sluipend tussen hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen door.
En ook nog ongezien in dat drukke gebied. Dus niet één keer niezen of hoesten want dan heb je je aanwezigheid al verraden.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:47 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Dat teruglopen zou moeten vanwege de vondsten.
Mag ik nog een vraag hierover stellen aan jullie (want het zal vast wel langsgekomen zijn):quote:Op maandag 16 maart 2015 16:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klopt, dat is het enige "manco" in het verhaal, maar Domnivoor had dat in zijn scenario staan. Ik was toen niet zo overtuigd, maar het lijkt de enige logische mogelijkheid.
In ieder geval liet Lisanne de rugzak veilig achter, zodat ie niet door de rivier zou worden meegesleurd. Ofwel "op een struik", ofwel "geklemd tussen de rotsen" (de twee beschrijvingen die we ervan hebben).
- zijn die hutjes permanent bewoond - ik zou zeggen van nietquote:Op maandag 16 maart 2015 16:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat allemaal heimelijk sluipend tussen hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen door.
Hierover staat wat in de OP.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef lekarO het volgende:
[..]
Mag ik nog een vraag hierover stellen aan jullie (want het zal vast wel langsgekomen zijn):
Waren de gezamenlijke resten van K&L niet gevonden achter een boom ipv dichtbij de rivier? Wat als de rugzak bij de laatste rustplaats stond en bij hoog water in de struiken bleef hangen in situ (aah dat laatste woordje wilde ik heel graag gebruiken heb ik hier geleerd, klinkt expertachtig). Vervolgens zijn de botten verspreid en meegenomen door dieren waarbij alleen de gezamenlijke resten bij elkaar zijn gevonden?
Ja das het zwakte aan dat verhaal mee eens Ouder1. Aan de andere kant is het zwakke aan jouw scenario (die voor mij een nipte tweede is) dat de rugzak een bere afstand heeft afgelegd en de botten ook...hmmmmquote:Op maandag 16 maart 2015 16:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Net als de paashaas, gewoon rustig wachten tot alle indianen klaar zijn met wassen en baden...quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef 11en30 het volgende:
[..]
En ook nog ongezien in dat drukke gebied. Dus niet één keer niezen of hoesten want dan heb je je aanwezigheid al verraden.
Alles mag, niets moet (staat ook op zo'n gratis kaart die ik ooit uit een Duitse bar meenamquote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef lekarO het volgende:
[..]
Mag ik nog een vraag hierover stellen aan jullie (want het zal vast wel langsgekomen zijn):
Lisannes schoen + voet wel. Kris' bekkenbot lag daar "vlakbij", maar waar en hoe precies weten we niet.quote:Waren de gezamenlijke resten van K&L niet gevonden achter een boom ipv dichtbij de rivier?
Dus de rugzak is een klein stukje getransporteerd (van de "schoen-achter-boom-plek" naar de rugzakplek?)quote:Wat als de rugzak bij de laatste rustplaats stond en bij hoog water in de struiken bleef hangen in situ (aah dat laatste woordje wilde ik heel graag gebruiken heb ik hier geleerd, klinkt expertachtig). Vervolgens zijn de botten verspreid en meegenomen door dieren waarbij alleen de gezamenlijke resten bij elkaar zijn gevonden?
Voor wat betreft de drukte: We hebben hier een blog gelezen (was dat niet die van die Fransman?) die om de haverklap indianen tegen kwam op zijn trial Boquete-Bocas. Het is daar gewoon bevolkt gebied; niet uitgestorven en muisstil.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
- zijn die hutjes permanent bewoond - ik zou zeggen van niet
- paddocks zijn ze dan niet geweest, want door de rivieren gegaan - zouden op die paddocks ook gespot zijn geworden door de overvliegende helikopters
- zoekteams zijn daar niet geweest
- gidsen met toeristen gaan meestal niet de CD over, maar blijven op het eerste stuk Pianista, het aantal mensen dat die hele "Culebratrai" van 3-5-7 dagen loopt is maar klein
Die rugzaklocatie is midden tussen een indianennederzetting, minimaal 6 hutten, wie gaat er dan in de middle of the rimboe zijn was doen??quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
- zijn die hutjes permanent bewoond - ik zou zeggen van niet
- paddocks zijn ze dan niet geweest, want door de rivieren gegaan - zouden op die paddocks ook gespot zijn geworden door de overvliegende helikopters
- zoekteams zijn daar niet geweest
- gidsen met toeristen gaan meestal niet de CD over, maar blijven op het eerste stuk Pianista, het aantal mensen dat die hele "Culebratrai" van 3-5-7 dagen loopt is maar klein
Is dat zo? Volgens mij staan er wel huizen, maar ik heb niks gelezen over een "nederzetting" daar, dat ligt verder stroomafwaarts.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die rugzaklocatie is midden tussen een indianennederzetting, minimaal 6 hutten, wie gaat er dan in de middle of the rimboe zijn was doen??
Wat ik las van die Fransen was dat ze hiketen rond Cerro Punta, dus aan de Pacifische kant, niet naar Bocas. Inderdaad bewoond gebied.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor wat betreft de drukte: We hebben hier een blog gelezen (was dat niet die van die Fransman?) die om de haverklap indianen tegen kwam op zijn trial Boquete-Bocas. Het is daar gewoon bevolkt gebied; niet uitgestorven en muisstil.
Nog zo'n interessante vraag; Dan komen ze voorbij kabelbruggen = pad = mensen = redding en dan blijven ze zich verstoppen in een vrijwel onbegaanbare rivier bedding?
Nee joh.. 5 van de 6 hutjes staan leeg en in die ene bewoonde zit een doof-blinde.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die rugzaklocatie is midden tussen een indianennederzetting, minimaal 6 hutten, wie gaat er dan in de middle of the rimboe zijn was doen??
Nee hoor, de helikopters zijn daar geland en dat hebben we hier afgelopen dagen onderzocht.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat zo? Volgens mij staan er wel huizen, maar ik heb niks gelezen over een "nederzetting" daar, dat ligt verder stroomafwaarts.
Ik weet niet waar die lui hun was precies doen, de rugzak werd gevonden door een vrouw die rijst ging planten.
he gezellig iedereen is er! He dat broekje lag toch dichtgeknoopt op een steen? Dat is voor mij echt een teken van aanwezigheid van 'iemand' die dat broekje daar heeft neergelegd...he shit ik bedenk me opeens. Stel Ouder1 met z'n scenario broekje in de rivier gooien op gevonden te worden (wat ik niet zo'n hele sterke vind maar ok stel). Dan kan dat broekje door indianen die daar wassen gevonden zijn in een eerder stadium voor de echte aandacht voor de verdwijing daar door drong. Deze heeft het uit de rivier gehaald en op de steen gelegd dichtgeknoopt omdat ze misschien dacht dat het van iemand anders was of gewoon uit netheid als je iets vindt wat niet van jou is. Toen de zaak bekender werd werd er echt meer aandacht gevraagd aan de lokalen en vond een ander hem die weer de was daar deed. Overigens als je daar de was doet lijkt het mij logisch dat je dat vaker doet en dat meer mensen uit de buurt het daar doen (lijkt mij wel een hele sociale aanname)...quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor wat betreft de drukte: We hebben hier een blog gelezen (was dat niet die van die Fransman?) die om de haverklap indianen tegen kwam op zijn trial Boquete-Bocas. Het is daar gewoon bevolkt gebied; niet uitgestorven en muisstil.
Nog zo'n interessante vraag; Dan komen ze voorbij kabelbruggen = pad = mensen = redding en dan blijven ze zich verstoppen in een vrijwel onbegaanbare rivier bedding?
Er waren toch helemaal geen akkers naast de rivier? Dat was de argumentatie tegen fosfaten door kunstmest..quote:Op maandag 16 maart 2015 16:56 schreef El_Matador het volgende:
Ik weet niet waar die lui hun was precies doen, de rugzak werd gevonden door een vrouw die rijst ging planten.
Nee, die oude Fransman. Die deed Boquete-Bocas en nog snel ook, ik geloof in 3 dagen.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:56 schreef El_Matador het volgende:
Wat ik las van die Fransen was dat ze hiketen rond Cerro Punta, dus aan de Pacifische kant, niet naar Bocas. Inderdaad bewoond gebied.
Rijst plant je niet op een akker, maar in water. Heb je ook geen fosfaten voor nodig.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er waren toch helemaal geen akkers naast de rivier? Dat was de argumentatie tegen fosfaten door kunstmest..
Nah, "akkers", veldjes waar rijstbouw plaatsvindt. En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...quote:Dus naast hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen zijn er ook nog akkers naast de rivier waar indianen aan het werk zijn?
Ah die, die liep naar Punta Robalo idd. Maar dat was niet rond dezelfde tijd maar eerder al een keer dacht ik, voor april 2014.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, die oude Fransman. Die deed Boquete-Bocas en nog snel ook, ik geloof in 3 dagen.
Dat zou best kunnen ja.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef lekarO het volgende:
[..]
he gezellig iedereen is er! He dat broekje lag toch dichtgeknoopt op een steen? Dat is voor mij echt een teken van aanwezigheid van 'iemand' die dat broekje daar heeft neergelegd...he shit ik bedenk me opeens. Stel Ouder1 met z'n scenario broekje in de rivier gooien op gevonden te worden (wat ik niet zo'n hele sterke vind maar ok stel). Dan kan dat broekje door indianen die daar wassen gevonden zijn in een eerder stadium. Deze heeft het uit de rivier gehaald en op de steen gelegd dichtgeknoopt omdat ze misschien dacht dat het van iemand anders was of gewoon uit netheid als je iets vind wat niet van jou is.
quote:Op maandag 16 maart 2015 17:00 schreef El_Matador het volgende:
Nah, "akkers", veldjes waar rijstbouw plaatsvindt. En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...
Nog steeds een akker, maar oké. Heb je een link dat ze alleen rijst verbouwen en geen groente bijvoorbeeld?quote:Op maandag 16 maart 2015 17:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Rijst plant je niet op een akker, maar in water. Heb je ook geen fosfaten voor nodig.
Niet in jouw scenario dat hij daar al 2 maanden lag. Is hij echter aangespoeld dan hoeft hij er nog helemaal niet zo lang te liggen.quote:Nah, "akkers", veldjes waar rijstbouw plaatsvindt. En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...
True, maar in een scenario dat Lisanne hem daar achterliet (misschien maar 1,5 maand of zelfs 1 maand als ze nog zo lang na 11 april geleefd heeft), zou ie zo lang dus niet ontdekt zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:01 schreef Lutalo het volgende:
En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...
Dat ligt er aan vanaf welk moment 'ie daar te vinden was.
Ja, paddock-achtige plekken, dus geen strak gemaaide akkers zoals hierquote:Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er waren toch helemaal geen akkers naast de rivier? Dat was de argumentatie tegen fosfaten door kunstmest..
Dus naast hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen zijn er ook nog akkers naast de rivier waar indianen aan het werk zijn?
Dus buiten het seizoen dat alle indianen en locals vakantie vieren in de stad? Zodat hij ze wel steeds tegen kwam maar in dat seizoen het uitgestorven is?quote:Op maandag 16 maart 2015 17:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah die, die liep naar Punta Robalo idd. Maar dat was niet rond dezelfde tijd maar eerder al een keer dacht ik, voor april 2014.
Ja die discussie is hier ook nog niet gestreden, nieuwe route van Cerro Pianista naar Bocas met 1 overnchting en 2 dagen lopen. Vorige week nog gepost hierquote:Op maandag 16 maart 2015 16:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, die oude Fransman. Die deed Boquete-Bocas en nog snel ook, ik geloof in 3 dagen.
Nee, maar rijst wordt verbouwd in gebieden die het grootste deel van de tijd onder water staan. Die vrouw ging ook rijst planten, maar we weten natuurlijk niet of ze dat precies bij die rugzakplek ging doen of dat ze op weg was naar haar rijstveldje (geen "akker") en onderweg die rugzak spotte.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:02 schreef Ouder1 het volgende:
Heb je een link dat ze alleen rijst verbouwen en geen groente bijvoorbeeld?
Het is wel een 'stel dat'..quote:Op maandag 16 maart 2015 17:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Soms is er hier geen touw aan vast te knopen.
Stel dan K overleed in die kloof
en L leefde nog
Akkers; voor landbouw, geen weilanden = paddocks.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, paddock-achtige plekken, dus geen strak gemaaide akkers zoals hier
Die trail die 11en30 postte liep in een lus; van de Pianista door het Parque Amistad naar het westen en terugkomen over de CD bij Cerro Punta.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja die discussie is hier ook nog niet gestreden, nieuwe route van Cerro Pianista naar Bocas met 1 overnchting en 2 dagen lopen. Vorige week nog gepost hier
Mijn vriendin, Colombiaanse, agter en Domnivoor kennen haar.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:07 schreef RapaNui het volgende:
Who on earth is miss Escobar?Dat heb ik gemist.
Jep, en Changuinola (het district) is enorm groot daarin, ik dacht zelfs de geboorteplaats van de beroemde Chiquita-bananen of in ieder geval erg belangrijk voor dat merk (waar nogal wat politieke haken en ogen aanzitten, zie ook de inmenging van de VS in Nicaragua in de jaren 80).quote:Wat akkers en fosfaten betreft, ik heb gelezen dat er op bananenplantages ook fosfaten worden gebruikt.
Nee, gewoon de bij ons al lang bekende trail. Staat ook 3 tot 6 dagen voor afhankelijk van weersomstandigheden en conditie van lopers.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja die discussie is hier ook nog niet gestreden, nieuwe route van Cerro Pianista naar Bocas met 1 overnchting en 2 dagen lopen. Vorige week nog gepost hier
Daarover was heel weinig te vinden; het zou een vrij nieuwe trail zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:07 schreef El_Matador het volgende:
Die trail die 11en30 postte liep in een lus; van de Pianista door het Parque Amistad naar het westen en terugkomen over de CD bij Cerro Punta.
quote:Op maandag 16 maart 2015 17:09 schreef El_Matador het volgende:
Mijn vriendin, Colombiaanse, agter en Domnivoor kennen haar.
Nee maar later zagen we overal bij die hutten de was buiten hangen he.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Blijkbaar stikt het daar ineens van de wassende indianen.
Voor dat de fofatendiscussie begon is er nog nooit een wassende indiaan vernoemd.
Ja wassen van hun lendedoek en veer doen ze ongetwijfeld, maar dat betekent niet dat alle vondsten ineens gedaan zijn door indianen die de was doen.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:13 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Nee maar later zagen we overal bij die hutten de was buiten hangen he.
Misschien hebben ze met de beste intenties de gevonden botten gewassen.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja wassen van hun lendedoek en veer doen ze ongetwijfeld, maar dat betekent niet dat alle vondsten ineens gedaan zijn door indianen die de was doen.
Dank weer, Kloothommel.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:21 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Bedankt voor alle feedback op De Lijst. Ik zal proberen die vanavond bij te werken.
De komende week heb ik weinig tijd. Als iemand het bijhouden van De Lijst van mij over wil nemen: Graag!
Top!quote:Op maandag 16 maart 2015 17:24 schreef Ouder1 het volgende:
Gevonden:
http://www.boquetenatureh(...)a-trek-from-the-past
Waarom staat die niet meer in de OP?
"hiking to Bocas in two and a half days. Did I say two and a half days? Most people do this hike in three to four "
"Our destination would be Puerto Robalo >knip< Our journey began at 6:30am on Cerro Pianista"
Hij was het niet van die vele indianen want hij zegt:
"We began each day around 6:30am. We did not see many people on our first day just locals cleaning up paths with their machetes. On our second day, we met a few children who asked our guide if we wanted any help. Not much interaction or encounter with locals or other hikers".
Dat was die die 11en30 postte toch? Dat is die nieuwe trail (dixit Lutalo) die in een lus loopt van Pianista->westen door het park-> uitkomen bij Cerro Punta terug aan de Pacifische kant.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:28 schreef Ouder1 het volgende:
Dan was er ook nog dat blog over een hike speciaal voor de Ngäbe's..
Was die het dan?
Ik zet hem in een nieuw overzicht hieronder:quote:Op maandag 16 maart 2015 17:24 schreef Ouder1 het volgende:
Gevonden:
http://www.boquetenatureh(...)a-trek-from-the-past
Waarom staat die niet meer in de OP?
Hee, die is nieuw voor me. Zet ik ook bij de reisverslagen.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:37 schreef 11en30 het volgende:
Nog een foto van de mirador voor in de lijst van Toni:
[ afbeelding ]
Van deze blog: http://bringingbriohome.blogspot.nl/2011_09_01_archive.html
The path we were on continued all the way to Almirante on the Atlantic side. Feliciano sometimes takes people on a walk all the way. It takes 4 days when he takes tourists, but only 2 when he goes alone!
Wow, in 2 dagen helemaal naar Almirante, baasch.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:37 schreef 11en30 het volgende:
Nog een foto van de mirador voor in de lijst van Toni:
[ afbeelding ]
Van deze blog: http://bringingbriohome.blogspot.nl/2011_09_01_archive.html
The path we were on continued all the way to Almirante on the Atlantic side. Feliciano sometimes takes people on a walk all the way. It takes 4 days when he takes tourists, but only 2 when he goes alone!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |