- zijn die hutjes permanent bewoond - ik zou zeggen van nietquote:Op maandag 16 maart 2015 16:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat allemaal heimelijk sluipend tussen hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen door.
Hierover staat wat in de OP.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef lekarO het volgende:
[..]
Mag ik nog een vraag hierover stellen aan jullie (want het zal vast wel langsgekomen zijn):
Waren de gezamenlijke resten van K&L niet gevonden achter een boom ipv dichtbij de rivier? Wat als de rugzak bij de laatste rustplaats stond en bij hoog water in de struiken bleef hangen in situ (aah dat laatste woordje wilde ik heel graag gebruiken heb ik hier geleerd, klinkt expertachtig). Vervolgens zijn de botten verspreid en meegenomen door dieren waarbij alleen de gezamenlijke resten bij elkaar zijn gevonden?
Ja das het zwakte aan dat verhaal mee eens Ouder1. Aan de andere kant is het zwakke aan jouw scenario (die voor mij een nipte tweede is) dat de rugzak een bere afstand heeft afgelegd en de botten ook...hmmmmquote:Op maandag 16 maart 2015 16:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat allemaal heimelijk sluipend tussen hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen door.
Net als de paashaas, gewoon rustig wachten tot alle indianen klaar zijn met wassen en baden...quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef 11en30 het volgende:
[..]
En ook nog ongezien in dat drukke gebied. Dus niet één keer niezen of hoesten want dan heb je je aanwezigheid al verraden.
Alles mag, niets moet (staat ook op zo'n gratis kaart die ik ooit uit een Duitse bar meenamquote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef lekarO het volgende:
[..]
Mag ik nog een vraag hierover stellen aan jullie (want het zal vast wel langsgekomen zijn):
Lisannes schoen + voet wel. Kris' bekkenbot lag daar "vlakbij", maar waar en hoe precies weten we niet.quote:Waren de gezamenlijke resten van K&L niet gevonden achter een boom ipv dichtbij de rivier?
Dus de rugzak is een klein stukje getransporteerd (van de "schoen-achter-boom-plek" naar de rugzakplek?)quote:Wat als de rugzak bij de laatste rustplaats stond en bij hoog water in de struiken bleef hangen in situ (aah dat laatste woordje wilde ik heel graag gebruiken heb ik hier geleerd, klinkt expertachtig). Vervolgens zijn de botten verspreid en meegenomen door dieren waarbij alleen de gezamenlijke resten bij elkaar zijn gevonden?
Voor wat betreft de drukte: We hebben hier een blog gelezen (was dat niet die van die Fransman?) die om de haverklap indianen tegen kwam op zijn trial Boquete-Bocas. Het is daar gewoon bevolkt gebied; niet uitgestorven en muisstil.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
- zijn die hutjes permanent bewoond - ik zou zeggen van niet
- paddocks zijn ze dan niet geweest, want door de rivieren gegaan - zouden op die paddocks ook gespot zijn geworden door de overvliegende helikopters
- zoekteams zijn daar niet geweest
- gidsen met toeristen gaan meestal niet de CD over, maar blijven op het eerste stuk Pianista, het aantal mensen dat die hele "Culebratrai" van 3-5-7 dagen loopt is maar klein
Die rugzaklocatie is midden tussen een indianennederzetting, minimaal 6 hutten, wie gaat er dan in de middle of the rimboe zijn was doen??quote:Op maandag 16 maart 2015 16:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
- zijn die hutjes permanent bewoond - ik zou zeggen van niet
- paddocks zijn ze dan niet geweest, want door de rivieren gegaan - zouden op die paddocks ook gespot zijn geworden door de overvliegende helikopters
- zoekteams zijn daar niet geweest
- gidsen met toeristen gaan meestal niet de CD over, maar blijven op het eerste stuk Pianista, het aantal mensen dat die hele "Culebratrai" van 3-5-7 dagen loopt is maar klein
Is dat zo? Volgens mij staan er wel huizen, maar ik heb niks gelezen over een "nederzetting" daar, dat ligt verder stroomafwaarts.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die rugzaklocatie is midden tussen een indianennederzetting, minimaal 6 hutten, wie gaat er dan in de middle of the rimboe zijn was doen??
Wat ik las van die Fransen was dat ze hiketen rond Cerro Punta, dus aan de Pacifische kant, niet naar Bocas. Inderdaad bewoond gebied.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor wat betreft de drukte: We hebben hier een blog gelezen (was dat niet die van die Fransman?) die om de haverklap indianen tegen kwam op zijn trial Boquete-Bocas. Het is daar gewoon bevolkt gebied; niet uitgestorven en muisstil.
Nog zo'n interessante vraag; Dan komen ze voorbij kabelbruggen = pad = mensen = redding en dan blijven ze zich verstoppen in een vrijwel onbegaanbare rivier bedding?
Nee joh.. 5 van de 6 hutjes staan leeg en in die ene bewoonde zit een doof-blinde.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die rugzaklocatie is midden tussen een indianennederzetting, minimaal 6 hutten, wie gaat er dan in de middle of the rimboe zijn was doen??
Nee hoor, de helikopters zijn daar geland en dat hebben we hier afgelopen dagen onderzocht.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Is dat zo? Volgens mij staan er wel huizen, maar ik heb niks gelezen over een "nederzetting" daar, dat ligt verder stroomafwaarts.
Ik weet niet waar die lui hun was precies doen, de rugzak werd gevonden door een vrouw die rijst ging planten.
he gezellig iedereen is er! He dat broekje lag toch dichtgeknoopt op een steen? Dat is voor mij echt een teken van aanwezigheid van 'iemand' die dat broekje daar heeft neergelegd...he shit ik bedenk me opeens. Stel Ouder1 met z'n scenario broekje in de rivier gooien op gevonden te worden (wat ik niet zo'n hele sterke vind maar ok stel). Dan kan dat broekje door indianen die daar wassen gevonden zijn in een eerder stadium voor de echte aandacht voor de verdwijing daar door drong. Deze heeft het uit de rivier gehaald en op de steen gelegd dichtgeknoopt omdat ze misschien dacht dat het van iemand anders was of gewoon uit netheid als je iets vindt wat niet van jou is. Toen de zaak bekender werd werd er echt meer aandacht gevraagd aan de lokalen en vond een ander hem die weer de was daar deed. Overigens als je daar de was doet lijkt het mij logisch dat je dat vaker doet en dat meer mensen uit de buurt het daar doen (lijkt mij wel een hele sociale aanname)...quote:Op maandag 16 maart 2015 16:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor wat betreft de drukte: We hebben hier een blog gelezen (was dat niet die van die Fransman?) die om de haverklap indianen tegen kwam op zijn trial Boquete-Bocas. Het is daar gewoon bevolkt gebied; niet uitgestorven en muisstil.
Nog zo'n interessante vraag; Dan komen ze voorbij kabelbruggen = pad = mensen = redding en dan blijven ze zich verstoppen in een vrijwel onbegaanbare rivier bedding?
Er waren toch helemaal geen akkers naast de rivier? Dat was de argumentatie tegen fosfaten door kunstmest..quote:Op maandag 16 maart 2015 16:56 schreef El_Matador het volgende:
Ik weet niet waar die lui hun was precies doen, de rugzak werd gevonden door een vrouw die rijst ging planten.
Nee, die oude Fransman. Die deed Boquete-Bocas en nog snel ook, ik geloof in 3 dagen.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:56 schreef El_Matador het volgende:
Wat ik las van die Fransen was dat ze hiketen rond Cerro Punta, dus aan de Pacifische kant, niet naar Bocas. Inderdaad bewoond gebied.
Rijst plant je niet op een akker, maar in water. Heb je ook geen fosfaten voor nodig.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er waren toch helemaal geen akkers naast de rivier? Dat was de argumentatie tegen fosfaten door kunstmest..
Nah, "akkers", veldjes waar rijstbouw plaatsvindt. En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...quote:Dus naast hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen zijn er ook nog akkers naast de rivier waar indianen aan het werk zijn?
Ah die, die liep naar Punta Robalo idd. Maar dat was niet rond dezelfde tijd maar eerder al een keer dacht ik, voor april 2014.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, die oude Fransman. Die deed Boquete-Bocas en nog snel ook, ik geloof in 3 dagen.
Dat zou best kunnen ja.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef lekarO het volgende:
[..]
he gezellig iedereen is er! He dat broekje lag toch dichtgeknoopt op een steen? Dat is voor mij echt een teken van aanwezigheid van 'iemand' die dat broekje daar heeft neergelegd...he shit ik bedenk me opeens. Stel Ouder1 met z'n scenario broekje in de rivier gooien op gevonden te worden (wat ik niet zo'n hele sterke vind maar ok stel). Dan kan dat broekje door indianen die daar wassen gevonden zijn in een eerder stadium. Deze heeft het uit de rivier gehaald en op de steen gelegd dichtgeknoopt omdat ze misschien dacht dat het van iemand anders was of gewoon uit netheid als je iets vind wat niet van jou is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 16 maart 2015 17:00 schreef El_Matador het volgende:
Nah, "akkers", veldjes waar rijstbouw plaatsvindt. En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...
Nog steeds een akker, maar oké. Heb je een link dat ze alleen rijst verbouwen en geen groente bijvoorbeeld?quote:Op maandag 16 maart 2015 17:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Rijst plant je niet op een akker, maar in water. Heb je ook geen fosfaten voor nodig.
Niet in jouw scenario dat hij daar al 2 maanden lag. Is hij echter aangespoeld dan hoeft hij er nog helemaal niet zo lang te liggen.quote:Nah, "akkers", veldjes waar rijstbouw plaatsvindt. En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...
True, maar in een scenario dat Lisanne hem daar achterliet (misschien maar 1,5 maand of zelfs 1 maand als ze nog zo lang na 11 april geleefd heeft), zou ie zo lang dus niet ontdekt zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:01 schreef Lutalo het volgende:
En die inheemsen zijn daar niet dagelijks aan het werk. Anders werd de rugzak ook niet pas na 2 maanden ontdekt...
Dat ligt er aan vanaf welk moment 'ie daar te vinden was.
Ja, paddock-achtige plekken, dus geen strak gemaaide akkers zoals hierquote:Op maandag 16 maart 2015 16:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er waren toch helemaal geen akkers naast de rivier? Dat was de argumentatie tegen fosfaten door kunstmest..
Dus naast hutjes, paddocks, indianen, zoekteams en gidsen met toeristen zijn er ook nog akkers naast de rivier waar indianen aan het werk zijn?
Dus buiten het seizoen dat alle indianen en locals vakantie vieren in de stad? Zodat hij ze wel steeds tegen kwam maar in dat seizoen het uitgestorven is?quote:Op maandag 16 maart 2015 17:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah die, die liep naar Punta Robalo idd. Maar dat was niet rond dezelfde tijd maar eerder al een keer dacht ik, voor april 2014.
Ja die discussie is hier ook nog niet gestreden, nieuwe route van Cerro Pianista naar Bocas met 1 overnchting en 2 dagen lopen. Vorige week nog gepost hierquote:Op maandag 16 maart 2015 16:59 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, die oude Fransman. Die deed Boquete-Bocas en nog snel ook, ik geloof in 3 dagen.
Nee, maar rijst wordt verbouwd in gebieden die het grootste deel van de tijd onder water staan. Die vrouw ging ook rijst planten, maar we weten natuurlijk niet of ze dat precies bij die rugzakplek ging doen of dat ze op weg was naar haar rijstveldje (geen "akker") en onderweg die rugzak spotte.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:02 schreef Ouder1 het volgende:
Heb je een link dat ze alleen rijst verbouwen en geen groente bijvoorbeeld?
Het is wel een 'stel dat'..quote:Op maandag 16 maart 2015 17:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Soms is er hier geen touw aan vast te knopen.
Stel dan K overleed in die kloof
en L leefde nog
Akkers; voor landbouw, geen weilanden = paddocks.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:03 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, paddock-achtige plekken, dus geen strak gemaaide akkers zoals hier
Die trail die 11en30 postte liep in een lus; van de Pianista door het Parque Amistad naar het westen en terugkomen over de CD bij Cerro Punta.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja die discussie is hier ook nog niet gestreden, nieuwe route van Cerro Pianista naar Bocas met 1 overnchting en 2 dagen lopen. Vorige week nog gepost hier
Mijn vriendin, Colombiaanse, agter en Domnivoor kennen haar.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:07 schreef RapaNui het volgende:
Who on earth is miss Escobar?Dat heb ik gemist.
Jep, en Changuinola (het district) is enorm groot daarin, ik dacht zelfs de geboorteplaats van de beroemde Chiquita-bananen of in ieder geval erg belangrijk voor dat merk (waar nogal wat politieke haken en ogen aanzitten, zie ook de inmenging van de VS in Nicaragua in de jaren 80).quote:Wat akkers en fosfaten betreft, ik heb gelezen dat er op bananenplantages ook fosfaten worden gebruikt.
Nee, gewoon de bij ons al lang bekende trail. Staat ook 3 tot 6 dagen voor afhankelijk van weersomstandigheden en conditie van lopers.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja die discussie is hier ook nog niet gestreden, nieuwe route van Cerro Pianista naar Bocas met 1 overnchting en 2 dagen lopen. Vorige week nog gepost hier
Daarover was heel weinig te vinden; het zou een vrij nieuwe trail zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:07 schreef El_Matador het volgende:
Die trail die 11en30 postte liep in een lus; van de Pianista door het Parque Amistad naar het westen en terugkomen over de CD bij Cerro Punta.
quote:Op maandag 16 maart 2015 17:09 schreef El_Matador het volgende:
Mijn vriendin, Colombiaanse, agter en Domnivoor kennen haar.
Nee maar later zagen we overal bij die hutten de was buiten hangen he.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Blijkbaar stikt het daar ineens van de wassende indianen.
Voor dat de fofatendiscussie begon is er nog nooit een wassende indiaan vernoemd.
Ja wassen van hun lendedoek en veer doen ze ongetwijfeld, maar dat betekent niet dat alle vondsten ineens gedaan zijn door indianen die de was doen.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:13 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Nee maar later zagen we overal bij die hutten de was buiten hangen he.
Misschien hebben ze met de beste intenties de gevonden botten gewassen.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja wassen van hun lendedoek en veer doen ze ongetwijfeld, maar dat betekent niet dat alle vondsten ineens gedaan zijn door indianen die de was doen.
Dank weer, Kloothommel.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:21 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Bedankt voor alle feedback op De Lijst. Ik zal proberen die vanavond bij te werken.
De komende week heb ik weinig tijd. Als iemand het bijhouden van De Lijst van mij over wil nemen: Graag!
Top!quote:Op maandag 16 maart 2015 17:24 schreef Ouder1 het volgende:
Gevonden:
http://www.boquetenatureh(...)a-trek-from-the-past
Waarom staat die niet meer in de OP?
"hiking to Bocas in two and a half days. Did I say two and a half days? Most people do this hike in three to four "
"Our destination would be Puerto Robalo >knip< Our journey began at 6:30am on Cerro Pianista"
Hij was het niet van die vele indianen want hij zegt:
"We began each day around 6:30am. We did not see many people on our first day just locals cleaning up paths with their machetes. On our second day, we met a few children who asked our guide if we wanted any help. Not much interaction or encounter with locals or other hikers".
Dat was die die 11en30 postte toch? Dat is die nieuwe trail (dixit Lutalo) die in een lus loopt van Pianista->westen door het park-> uitkomen bij Cerro Punta terug aan de Pacifische kant.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:28 schreef Ouder1 het volgende:
Dan was er ook nog dat blog over een hike speciaal voor de Ngäbe's..
Was die het dan?
Ik zet hem in een nieuw overzicht hieronder:quote:Op maandag 16 maart 2015 17:24 schreef Ouder1 het volgende:
Gevonden:
http://www.boquetenatureh(...)a-trek-from-the-past
Waarom staat die niet meer in de OP?
Hee, die is nieuw voor me. Zet ik ook bij de reisverslagen.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:37 schreef 11en30 het volgende:
Nog een foto van de mirador voor in de lijst van Toni:
[ afbeelding ]
Van deze blog: http://bringingbriohome.blogspot.nl/2011_09_01_archive.html
The path we were on continued all the way to Almirante on the Atlantic side. Feliciano sometimes takes people on a walk all the way. It takes 4 days when he takes tourists, but only 2 when he goes alone!
Wow, in 2 dagen helemaal naar Almirante, baasch.quote:Op maandag 16 maart 2015 17:37 schreef 11en30 het volgende:
Nog een foto van de mirador voor in de lijst van Toni:
[ afbeelding ]
Van deze blog: http://bringingbriohome.blogspot.nl/2011_09_01_archive.html
The path we were on continued all the way to Almirante on the Atlantic side. Feliciano sometimes takes people on a walk all the way. It takes 4 days when he takes tourists, but only 2 when he goes alone!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |