abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149616430
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 21:21 schreef Molurus het volgende:
Dit soort verschijnselen zijn alleen goed verklaarbaar als je bewustzijn ontleedt in allerlei deelprocessen die waarnemingen verwerken, maar die op zichzelf niet bewustzijn - maar gewoon hun ding doen. Dat soort mechanismes kunnen uitstekend worden verklaard in een fysieke wereld, daar is geen mystieke magische en vooral ongedefinieerde metafysische werkelijkheid voor nodig.
En dat is imo een veel beter argument tegen de homunculus, dan de infinite regress.
Maargoed, je hoeft mij niet te overtuigen :+
Extremistisch gematigd.
pi_149617023
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 22:08 schreef P8 het volgende:

[..]

En dat is imo een veel beter argument tegen de homunculus, dan de infinite regress.
Maargoed, je hoeft mij niet te overtuigen :+
Het enige punt dat men maakt met die oneindige regressie is dat het niets oplost of verklaart. Niet zozeer dat het onmogelijk zou zijn. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 09:12:09 #103
16305 Jappie
parttime reverend
pi_149626396
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 16:56 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik was een beetje aan het Jappie-en* geslagen :P

De wetenschap veronderstelt m.i. een op zichelf bestaande werkelijkheid. Ik weet niet in hoeverre dat aannemlijk te maken is, of dat het puur een onbewijsbare axioma is. Maar dat is, volgens mij, waar Jappie in verschillende topics tegen ten strijde trekt. Hij zet daar een solipsistisch idee tegenover waar hij zich niet helemaal aan durft te commiteren, waardoor voor mij (en ik heb het idee voor iedereen) het heel vaag blijft wat hij nu precies gelooft.

*Kijken of ik z'n reactie kon voorspellen. Vandaar ook de quotes+cursief
_O-

Ik had jouw posts gisteren helemaal niet meegekregen, de stortvloed aan reacties was te groot. :D

Anyway..wat ik deel met de wetenschap (als jouw bewering die ik bold heb gemaakt klopt) is juist dat ik wel denk dat er een onafhankelijke werkelijkheid bestaat. Probleem is alleen dat de huidige wetenschappelijke methodes alleen kunnen toewerken naar een beschrijving van de afhankelijke werkelijkheid. Alles wat je om heen ziet en kunt kwantificeren is direct gerelateerd aan onze beleving of fysisch bewustzijn, dat kun je met alle respect geen onafhankelijke werkelijkheid noemen, dat is filosofisch gezien onjuist.

Wat ik geloof is overigens ook niet zo bijster interessant, ikzelf voel mij niet geroepen om te voldoen aan een door een ander bedacht hokje. Als ik bij toeval overeenkomsten heb vind ik het prima en als ik die niet heb vind ik het ook prima. Ik placht mijzelf doorgaans christen te noemen omdat ik de gnostische benadering van ons; de wereld en god een warm hart toedraag en ik dit tevens cultureel gezien de meest logische positie voor mezelf vind. Ik zou mezelf qua gedachtegoed ook boeddhist kunnen noemen maar dat vind ik dan gezien mijn achtergrond minder logisch.

Maar nogmaals het label zelf is voor mij geen issue uiteindelijk gaat het om wat ik denk en voel. Als dat betekent dat het voor anderen vaag is dan spijt mij dat omdat het betekent dat ik kennelijk niet bij machte ben om mijn idee over de werkelijkheid helder te verwoorden zodat een ander daar ook wat aan heeft. Vaak heb ik echter het idee dat er bij die anderen ook wel de nodige wil ontbreekt om af te stappen van het veilige idee van een fysische realiteit als onafhankelijke werkelijkheid maar dat is hoe het op mij overkomt.
pi_149626770
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 09:12 schreef Jappie het volgende:

[..]

_O-

Anyway..wat ik deel met de wetenschap (als jouw bewering die ik bold heb gemaakt klopt) is juist dat ik wel denk dat er een onafhankelijke werkelijkheid bestaat. Probleem is alleen dat de huidige wetenschappelijke methodes alleen kunnen toewerken naar een beschrijving van de afhankelijke werkelijkheid. Alles wat je om heen ziet en kunt kwantificeren is direct gerelateerd aan onze beleving of fysisch bewustzijn, dat kun je met alle respect geen onafhankelijke werkelijkheid noemen, dat is filosofisch gezien onjuist.
Een eventuele 'onafhankelijke werkelijkheid', die natuurlijk best kan bestaan, kan per definitie niet relevant zijn voor het bewustzijnsvraagstuk. (Of welk vraagstuk binnen onze werkelijkheid dan ook.)

Dit is ook 1 van de kernproblemen van substantiedualisme.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 11:28:29 #105
16305 Jappie
parttime reverend
pi_149629300
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 09:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een eventuele 'onafhankelijke werkelijkheid', die natuurlijk best kan bestaan, kan per definitie niet relevant zijn voor het bewustzijnsvraagstuk. (Of welk vraagstuk binnen onze werkelijkheid dan ook.)

Dit is ook 1 van de kernproblemen van substantiedualisme.
Ik weet dat je dat denkt en bij herhaling ook ventileert maar dat is alleen waar bezien vanuit de werkelijkheid van het "dag"bewustzijn en het idee dat er geen toegang zou zijn tot de diepere lagen van het bewustzijn. Dat is nu juist de wij van wc eend houding die ik weiger te bewandelen.

Bewustzijn laat zich door haar eigen aard niet op die manier beantwoorden. De echte substantie dualist is hij of zij die het fysische als werkelijkheid of natuur der dingen ziet en vervolgens wordt geconfronteerd met de metafysische aspecten van het bewustzijn. Andersom geld dat probleem helemaal niet.

Het zou gerust kunnen zijn dat de onafhankelijke werkelijkheid helemaal niet bestaat en het zou ook zo kunnen zijn dat de onafhankelijke werkelijkheid en de afhankelijke werkelijkheid ten alle tijden gelijk zijn maar die onafhankelijke werkelijkheid wordt in ieder geval niet door de huidige manier waarop we onze wetenschap hebben ingericht bloot gelegd.

Ik zelf ben het idee toe gedaan dat de aard van de werkelijkheid dusdanig in elkaar zit dat hij door ons nooit kan worden bewezen. Dat het altijd een "gevoel" zal blijven maar gezien de werkelijke aard van onze natuur welke zelfs vanuit fysische bewijzen ondersteund een voelend wezen blijkt te zijn heb ik er ook absoluut geen moeite mee om op dat gevoel af te gaan. Het is dan echter wel zaak om dat gevoel zo zuiver mogelijk proberen af te stemmen zodat je ook de fijnere frequenties van dat gevoelsleven kunt bereiken.
pi_149671394
Ja als het toch allemaal gevoel is en aannames dan is er ook geen reden om een discussie te voeren erover überhaupt. Vond de OP nog wel potentie hebben, blijkbaar heeft dat het ook gehad gezien 5 pagina's vol zijn, maar waar het nu heen is gegaan is niet echt waar ik de kern zou zoeken :D
Fylax is op televisie geweest
pi_149692188
Bewustzijn kan getest worden met de spiegeltest. De stelling is dat als een dier zichzelf herkent in de spiegel, het dier zelfbewust is.

Persoonlijk weet ik niet of deze eigenschap zelfbewustzijn definitief maakt, maar het is vast een zeker een voorloper van de uiteindelijke processen die ons volledig zelfbewust maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door dustbrain op 15-02-2015 23:16:30 ]
We're slowly approaching inevitable death.
pi_149745420
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 14:31 schreef dustbrain het volgende:
Bewustzijn kan getest worden met de spiegeltest. De stelling is dat als een dier zichzelf herkent in de spiegel, het dier zelfbewust is.

Persoonlijk weet ik niet of deze eigenschap zelfbewustzijn definitief maakt, maar het is vast een zeker een voorloper van de uiteindelijke processen die ons volledig zelfbewust maken.
Hihi! ;)

Maar je wierp wel een aardige vraag op: wat blijft er van het zelfbewustzijn over als je stoned of anderszins onder invloed bent?
Als ik apezat ben, heb ik nog maar een heel vaag bewustzijn van mezelf en in elk geval gaat dat bewustzijn uit de pas lopen met de werkelijkheid.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149747774
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 22:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hihi! ;)

Maar je wierp wel een aardige vraag op: wat blijft er van het zelfbewustzijn over als je stoned of anderszins onder invloed bent?
Als ik apezat ben, heb ik nog maar een heel vaag bewustzijn van mezelf en in elk geval gaat dat bewustzijn uit de pas lopen met de werkelijkheid.
Het feit dat je zat of stoned bent is toch eigenlijk een bewijs van bewustzijn? :P Je weet hoe je je normaal hoort te voelen en je ervaart afwijkingen daarvan. Dat betekent dus een grote mate van zelfbewustzijn. Ik denk dat een denkbeeldig dier zonder bewustzijn (ik noem expres geen soort want dan verzanden we in een discussie of dat dier bewust zijn heeft of niet) zich niet kan realiseren dat hij stoned is. Alleen dat de wereld traag beweegt en hij honger heeft.
pi_149748099
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het feit dat je zat of stoned bent is toch eigenlijk een bewijs van bewustzijn? :P Je weet hoe je je normaal hoort te voelen en je ervaart afwijkingen daarvan. Dat betekent dus een grote mate van zelfbewustzijn. Ik denk dat een denkbeeldig dier zonder bewustzijn (ik noem expres geen soort want dan verzanden we in een discussie of dat dier bewust zijn heeft of niet) zich niet kan realiseren dat hij stoned is. Alleen dat de wereld traag beweegt en hij honger heeft.
Als ik dronken ben (stoned is te lang geleden) weet ik niet meer hoe ik me normaal voel.
Als ik me net volgevreten heb, kan ik niet meer bedenken wat ik morgen wil gaan eten en andersom: als ik honger heb gooi ik allerlei rotzooi in mijn winkelmand.

En als je het over dieren hebt: het is bekend dat sommige olifanten zichzelf herkennen in de spiegel en ook dat olifanten dronken kunnen worden van het eten van fruit.
Een proefopzet ligt voor de hand. Maar misschien kunnen we daar beter dronken mensen voor gebruiken.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_149848644
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 14:31 schreef dustbrain het volgende:

Of meent een soortgenoot te zien?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_149848949
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 07:42 schreef I-care het volgende:

[..]

Of meent een soortgenoot te zien?
Nee. Hoewel de waarde van een spiegeltest (in elk geval bij dreumesen) ter discussie staat, staat het vast dat (sommige/de meeste?) raafachtigen zelfbewust zijn.

Dit is overigens ook al eerder kort aan de orde geweest in dit topic :)
Extremistisch gematigd.
pi_149848978
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 08:22 schreef P8 het volgende:

[..]

Nee. Hoewel de waarde van een spiegeltest (in elk geval bij dreumesen) ter discussie staat, staat het vast dat (sommige/de meeste?) raafachtigen zelfbewust zijn.

Dit is overigens ook al eerder kort aan de orde geweest in dit topic :)
Wat is zelfbewust, en in hoeverre is het relevant voor onderzoek? Kan toch ook imiteren zijn, hoe meende men zelfbewustzijn te herkennen dan.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 11:18:24 #114
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_149852160
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 23:52 schreef Kees22 het volgende:
En als je het over dieren hebt: het is bekend dat sommige olifanten zichzelf herkennen in de spiegel en ook dat olifanten dronken kunnen worden van het eten van fruit.
Een proefopzet ligt voor de hand. Maar misschien kunnen we daar beter dronken mensen voor gebruiken.
Wel eens een docu gezien over dronken zwijnen die te rijp fruit hadden gegeten. Er was een treffende overeenkomst met voetbal-liefhebbers-hooligans..
pi_149853343
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 08:25 schreef I-care het volgende:

[..]

Wat is zelfbewust, en in hoeverre is het relevant voor onderzoek? Kan toch ook imiteren zijn, hoe meende men zelfbewustzijn te herkennen dan.
Dat kan Wikipedia beter uitleggen dan ik.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 16:06:42 #116
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149860505
Er is natuurlijk een verschil tussen ´bewustzijn´ en ´zelfbewustzijn´.

Mensen zijn zelfbewust. En bepaalde (zoog)dieren tot een zekere mate ook.

Maar volgens bepaalde wetenschappers / denkers die zich met quantumfysica bezig houden is er zelfs op quantumniveau, in de relaties tussen elementaire ´deeltjes´ al sprake van ´bewustzijn´. Bewustzijn lijkt zelfs vóór materie te komen en kan op quantumniveau als meer elementair worden beschouwd,
Dit idee komt overigens zeer sterk overeen met de bevindingen die door boeddhistische monniken via meditaties en overpeinzingen zijn gedaan.
Via twee verschillende wegen, de wetenschap en de spiritualiteit, kan je dus op één belangrijke bevinding uitkomen: dat bewustzijn de grondslag van alles is.

Aanradertje: Ervin Laszlo heeft hier een paar mooie, tot nadenken stemmende boeken over geschreven.
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 16:59:11 #117
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_149862011
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Panpsychisme

Persoonlijk vind ik het niet bepaald plausibel, en al helemaal geen bevredigend/verklarend antwoord op de vraag wat de aard van bewustzijn is..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 17:32:15 #118
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149862820

[ Bericht 100% gewijzigd door Poolhond39 op 20-02-2015 17:48:40 ]
  vrijdag 20 februari 2015 @ 17:48:52 #119
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149863234
Had een heel verhaal getypt, maar per ongeluk weggeklikt...lol

Kort dan maar: Laszlo´s theorie is geen voorbeeld van panpsychisme hoor. Hij gaat uit van een informatieveld op quantumniveau (akashic field of zeropoint field) dat elementair is en verantwoordelijk is voor ´alles´.
Op het niveau van dat veld is bewustzijn te definiëren als de ´mogelijkheid tot reageren´, dus als heel basaal en elementair. Naarmate je hoger komt in het niveau van ´materiele manifestaties´ (atomaire deeltjes, eencelligen, complexere levensvormen, dierlijke en menselijke samenlevingen) wordt het bewustzijn complexer en gelaagder.
Het is een heel wetenschappelijke, consequent doordachte theorie overigens. Het borduurt voor op de ´theorieën van alles´ waar mensen als Ken Wilber en Fitjof Capra mee kwamen, maar is veel doorwrochter.
Aanrader op dit gebied is overigens ook het boek "wholeness and the implicate order" van natuurkundige David Bohm waarin een holografische kijk op het universum centraal staat. Een al wat ouder boek, wat echt een ´eye opener´ voor mij is geweest.
pi_149863313
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_149866076
quote:
Fijn artikel, goed leesbaar voor de niet-filosofen onder ons. :)

Hier kwam ik een stuk tekst tegen waar ik me goed in kan vinden:
quote:
Daniel Dennett, the high-profile atheist and professor at Tufts University outside Boston, argues that consciousness, as we think of it, is an illusion: there just isn’t anything in addition to the spongy stuff of the brain, and that spongy stuff doesn’t actually give rise to something called consciousness. Common sense may tell us there’s a subjective world of inner experience – but then common sense told us that the sun orbits the Earth, and that the world was flat. Consciousness, according to Dennett’s theory, is like a conjuring trick: the normal functioning of the brain just makes it look as if there is something non-physical going on. To look for a real, substantive thing called consciousness, Dennett argues, is as silly as insisting that characters in novels, such as Sherlock Holmes or Harry Potter, must be made up of a peculiar substance named “fictoplasm”; the idea is absurd and unnecessary, since the characters do not exist to begin with.
Nou weet ik niet hoe Dennet aan deze wijsheid kwam, maar de ironie wil dat ikzelf tot dit besef gekomen ben op 'spirituele wijze'. Vele wegen leiden naar Rome; de berg kent vele wegen, maar het uitzicht op de top blijft één, zullen we maar zeggen. :)
  vrijdag 20 februari 2015 @ 19:36:43 #122
38496 Perrin
pi_149866275
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:31 schreef Gray het volgende:

[..]

Fijn artikel, goed leesbaar voor de niet-filosofen onder ons. :)

Hier kwam ik een stuk tekst tegen waar ik me goed in kan vinden:

[..]

Nou weet ik niet hoe Dennet aan deze wijsheid kwam, maar de ironie wil dat ikzelf tot dit besef gekomen ben op 'spirituele wijze'. Vele wegen leiden naar Rome; de berg kent vele wegen, maar het uitzicht op de top blijft één, zullen we maar zeggen. :)
Yup. Probeer maar eens voor jezelf goed gestructureerd samen te vatten wat je eigenlijk bedoelt als je het hebt over het begrip 'bewustzijn'.. Het is een erg glibberig ding om te grijpen!

Neemt niet weg dat ik geloof dat we het truukje zullen leren doorgronden.. En daarna repliceren :)
pi_149866967
Zijn visie spreekt mij ook het meeste aan :D

[ Bericht 100% gewijzigd door Kijkertje op 20-02-2015 19:58:58 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_149867401
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:53 schreef Kijkertje het volgende:
Tot het punt van idoliseren toe; een klap in het gezicht van diezelfde Dennett. :D
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:20:42 #125
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149868017
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 19:53 schreef Kijkertje het volgende:
Grappig... mijn visie is juist totaal tegenover gesteld aan die van Dennett. Hij ziet (zelf)bewustzijn als bijprodukt, een "projectie" zeg maar, van de menselijke hersenen. Dus big bang - deeltjes - dieren - mensen - zelfbewustzijn.

Volgens mijn visie is er sprake van bewustzijn - quantumniveau - atomair niveau - celniveau - dieren - mensen. En bewustzijn is op ieder niveau meer complex georganiseerd en gelaagd. Klinkt misschien zweverig, maar er wijzen steeds meer wetenschappelijke bevindingen in die richting.

Wat me ook opvalt is dat in de discussie hier vaak ´bewustzijn´ en ´zelfbewustzijn´ door elkaar worden gehaald. Wat mij betreft is zelfbewustzijn simpelweg een ´hogere´ gradiatie van bewustzijn die voortkomt bij bepaalde zoogdieren, mensen en zelfs waarneembaar is in ecosystemen en menselijke sociale systemen.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:26:16 #126
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149868197
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:20 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Grappig... mijn visie is juist totaal tegenover gesteld aan die van Dennett. Hij ziet (zelf)bewustzijn als bijprodukt, een "projectie" zeg maar, van de hersenen. Dus big bang - deeltjes - dieren - mensen - zelfbewustzijn.

Volgens mijn visie is er sprake van bewustzijn - quantumniveau - atomair niveau - celniveau - dieren - mensen. En bewustzijn is op ieder niveau meer complex georganiseerd en gelaagd. Klinkt misschien zweverig, maar er wijzen steeds meer wetenschappelijke bevindingen in die richting
Dat laatste heb ik grote bedenkingen bij. Sinds de opkomst van quantummechanica grijpen allerlei zweverige types het 'onbegrijpelijke' van dat zogenaamde 'quantumniveau' aan om er hun eigen vage ideeën en opinies aan te hangen. Een beetje het van een god of the gaps eigenlijk. Men (in de breedste zin van het woord) snapt het nog niet, dus is er een mooie kans om er weer lekker zweverig over te doen.

Ik kan geen enkele serieuze wetenschapper bedenken die in quantummechanica iets spiritueels ziet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_149868480
quote:

[..]

Grappig... mijn visie is juist totaal tegenover gesteld aan die van Dennett. Hij ziet (zelf)bewustzijn als bijprodukt, een "projectie" zeg maar, van de menselijke hersenen. Dus big bang - deeltjes - dieren - mensen - zelfbewustzijn.
Ik zou dat zelf plaatsen in deze volgorde: big bang - deeltjes - dieren - zelfbewustzijn - mensen.

quote:

Volgens mijn visie is er sprake van bewustzijn - quantumniveau - atomair niveau - celniveau - dieren - mensen. En bewustzijn is op ieder niveau meer complex georganiseerd en gelaagd. Klinkt misschien zweverig, maar er wijzen steeds meer wetenschappelijke bevindingen in die richting.
Ik hoop niet dat je het hierover hebt: http://en.wikipedia.org/wiki/Orchestrated_objective_reduction daar wordt in elk geval vrij algemeen om gelachen in de academische wereld. :)

Maar als je het over iets anders hebt dan ben ik wel benieuwd wat je dan precies bedoelt met die wetenschappelijke bevindingen.

quote:

Wat me ook opvalt is dat in de discussie hier vaak ´bewustzijn´ en ´zelfbewustzijn´ door elkaar worden gehaald. Wat mij betreft is zelfbewustzijn simpelweg een ´hogere´ gradiatie van bewustzijn die voortkomt bij bepaalde zoogdieren, mensen en zelfs waarneembaar is in ecosystemen en menselijke sociale systemen.
Zelfbewustzijn vereist een zeker begrip van de wereld, en begrip vereist een complex(er)e geest.

Merk op dat niets in dit criterium werkelijk 'bewustzijn in zweverige zin' vereist. Althans, ik kan me best voorstellen dat een voldoende complexe computer het vereiste niveau van begrip van de wereld zou kunnen hebben.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:34:34 #128
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149868484
Ik ben het overigens eens met Dennett dat 'The Hard Problem' niet bestaat. Een simpele paradox.
pi_149868509
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:34 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ben het overigens eens met Dennett dat 'The Hard Problem' niet bestaat. Een simpele paradox.
Agreed. :Y
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:37:16 #130
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149868605
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat laatste heb ik grote bedenkingen bij. Sinds de opkomst van quantummechanica grijpen allerlei zweverige types het 'onbegrijpelijke' van dat zogenaamde 'quantumniveau' aan om er hun eigen vage ideeën en opinies aan te hangen. Een beetje het van een god of the gaps eigenlijk. Men (in de breedste zin van het woord) snapt het nog niet, dus is er een mooie kans om er weer lekker zweverig over te doen.

Ik kan geen enkele serieuze wetenschapper bedenken die in quantummechanica iets spiritueels ziet.
Er zitten inderdaad de nodige "kwakzalvers" bij die new-age gedachtengoed koppelen aan bevindingen uit de quantumfysica, terwijl die koppelingen vaak alleen maar metaforisch zijn.
Maar als zij zo´n quantumveld "God" willen noemen prima.. die vrije keuze is er.

En waarom zou de wetenschappelijke bevinding dat bewustzijn elementair is nu gelijk iets ´spiritueels´ zijn? Dat is de invulling die jij er aan geeft. Het is een radicaal andere wijze van kijken, een 360-graden draai t.o.v. Descartes, dat geef ik toe, maar daarom niet minder wetenschappelijk. Ik raad je toch echt eens aan te verdiepen in het werk van Laszlo en Bohm, en daar eens heel consequent over door te denken.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:37:57 #131
38496 Perrin
pi_149868633
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:26 schreef Fir3fly het volgende:

Het is vooral een verrassend goede voorspelling van meetwaarden en een mooie theorie. En naar mijn smaak ook erg esthetisch verantwoord :)

Niemand 'begrijpt' de wereld die de quantummechanica beschijft overigens echt, maar dat komt omdat ons dagelijks leven zich op zo'n andere schaal afspeelt. We kunnen alleen maar denken in termen van de schaal waarin we ons bewegen, en die zijn niet toereikend.

Maar daarom is zo'n theorie nu juist zo handig, je hoeft het niet te 'begrijpen' om ermee te rekenen :P
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:38:43 #132
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_149868668
om niet te schrikken van je schaduw toen je vuur uitvond
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:39:37 #133
38496 Perrin
pi_149868707
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:38 schreef fs180 het volgende:
om niet te schrikken van je schaduw toen je vuur uitvond
Hihi, leuke soort-van-definitie.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:40:42 #134
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_149868752
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:39 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hihi, leuke soort-van-definitie.
maakt het dagelijkse leven toch een stuk makkelijker he
pi_149868872
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:34 schreef Fir3fly het volgende:
In mijn ogen is niet de vraag, het probleem, maar het antwoord 'hard', ofwel moeilijk te aanvaarden. En dat is dat het bewustzijn een illusie is van de hersenen.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:45:41 #136
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149868946
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:34 schreef Molurus het volgende:
Merk op dat niets in dit criterium werkelijk 'bewustzijn in zweverige zin' vereist. Althans, ik kan me best voorstellen dat een voldoende complexe computer het vereiste niveau van begrip van de wereld zou kunnen hebben.
Lariekoek _O-
pi_149868958
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:45 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Lariekoek _O-
Want?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 20:52:39 #138
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149869175
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Want?
Leg jij maar eens uit hoe je dat voor je ziet? Wat is "begrip van de wereld" ? Zeg maar een een soort heel uitgebreid wikipedia-artikel van hoe de natuurwetten werken, hoe de biologie werkt, hoe de hersen functioneren etc? Dan BESCHRIJF je simpelweg bepaalde facetten.. Dat schiet totaal tekort wat mij betreft.

Bij BEGRIP komt wel wat meer kijken: hoe het voelt om een ei uit te broeden, de liefde die een moeder ervaart voor haar pasgeboren kind, het gevoel van zandkorrels onder je blote voeten, de emotionele indrukken die een bepaald muziekstuk bij je oproepen. Kortom: een breed scala aan ervaringsfacetten.

Een computer zal deze nooit kunnen begrijpen.. en waarom: omdat onze menselijke hersenen, laat staan het hele universum simpelweg niet als een computer werken.
pi_149869252
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:52 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Bij BEGRIP komt wel wat meer kijken: hoe het voelt om een ei uit te broeden, de liefde die een moeder ervaart voor haar pasgeboren kind, het gevoel van zandkorrels onder je blote voeten, de emotionele indrukken die een bepaald muziekstuk bij je oproepen. Kortom: een breed scala aan ervaringsfacetten.
Deze zaken hebben nagenoeg niets met begrip te maken. Je ziet ze bij zo'n beetje alle diersoorten wel terug. Ook bij diersoorten waarvan je nauwelijks kunt stellen dat ze ook maar iets begrijpen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 20-02-2015 21:00:55 ]
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:03:18 #140
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149869523
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:43 schreef Gray het volgende:

[..]

In mijn ogen is niet de vraag, het probleem, maar het antwoord 'hard', ofwel moeilijk te aanvaarden. En dat is dat het bewustzijn een illusie is van de hersenen.
Goed punt ja. Ik vind dat overigens helemaal niet moeilijk te accepteren maar goed :D. Ik vind het juist mooi.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:03:56 #141
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149869546
quote:

[..]

Leg jij maar eens uit hoe je dat voor je ziet? Wat is "begrip van de wereld" ? Zeg maar een een soort heel uitgebreid wikipedia-artikel van hoe de natuurwetten werken, hoe de biologie werkt, hoe de hersen functioneren etc? Dan BESCHRIJF je simpelweg bepaalde facetten.. Dat schiet totaal tekort wat mij betreft.

Een computer zal deze nooit kunnen begrijpen.. en waarom: omdat onze menselijke hersenen, laat staan het hele universum simpelweg niet als een computer werken.
Begrijpt een kip waarom ze een ei legt?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:04:55 #142
38496 Perrin
pi_149869585
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik denk 't niet.. Kippen zijn niet bepaald de slimste vogels. Ze staan denk ik nog vrij dicht bij de reptiel-achtigen waar ze van afstammen.

In tegenstelling tot bijv kraai-achtigen en papagaai-achtigen..
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:06:43 #143
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149869648
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze zaken hebben nagenoeg niets met begrip te maken. Je ziet ze bij zo'n beetje alle diersoorten wel terug.
Deze zaken hebben dus juist wel met begrip te maken.. een wetenschappelijke beschrijving van een aantal natuur- en biologische wetten is simpelweg niet hetzelfde als begrip van de wereld hebben. Laat me maar eens een computer zien die kan begrijpen hoe het voelt om verliefd te zijn of een ei te leggen, en kom dan maar eens terug. :9

Serieus: ik merk vooral onder veel betatypes de neiging om de hersenen maar als een soort heel ingewikkelde computer te beschouwen, en dat wordt dan maar gemakshalve doorgetrokken naar het hele universum. En ook naar het idiote idee dat een computer ooit (theoretisch gezien) alles zou kunnen begrijpen.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:08:57 #144
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149869717
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat weten we niet.. maar ze ervaart het in ieder geval. Maar wat dank je: hebben we straks een computer die die ervaring volledig kan begrijpen?
pi_149869744
quote:
Een computer zal deze nooit kunnen begrijpen.. en waarom: omdat onze menselijke hersenen een computer, simpelweg niet als een computer onze menselijke hersenen werken, laat staan het hele universum.
Zo.
pi_149869777
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:06 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Deze zaken hebben dus juist wel met begrip te maken.. een wetenschappelijke beschrijving van een aantal natuur- en biologische wetten is simpelweg niet hetzelfde als begrip van de wereld hebben. Laat me maar eens een computer zien die kan begrijpen hoe het voelt om verliefd te zijn of een ei te leggen, en kom dan maar eens terug. :9
Ik kan je wel een computer laten zien die het schaakspel beter begrijpt dan jij. :P

Je haalt hier bewustzijn en begrip door elkaar, doet alsof die equivalent zijn.

quote:

Serieus: ik merk vooral onder veel betatypes de neiging om de hersenen maar als een soort heel ingewikkelde computer te beschouwen,
Een alleszins plausibele hypothese.

quote:

en dat wordt dan maar gemakshalve doorgetrokken naar het hele universum.
Wat heeft het universum ermee te maken?

quote:

En ook naar het idiote idee dat een computer ooit (theoretisch) gezien alles zou kunnen begrijpen.
Want?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:10:53 #147
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149869790
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:09 schreef Gray het volgende:

[..]

Zo.
Wat mij betreft is beiden niet van toepassing ;)
pi_149869811
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:10 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Wat mij betreft is beiden niet van toepassing ;)
Waarom niet?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:12:20 #149
38496 Perrin
pi_149869837
Grof gezegd denk ik dat de laag in de hersenen die evolutionair bovenop het reptielenbrein is 'gebouwd', heeft gezorgd voor een bepaald soort bewustzijn.. Je ziet dat terug zowel bij vogels als bij zoogdieren.

Een soort sociaal brein bovenop een primitief robotisch brein, en dat is de 'formule' voor het ontstaan van wat wij bewustzijn noemen.

vrijdag 20 februari 2015 @ 21:22:27 #150
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149870175
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan je wel een computer laten zien die het schaakspel beter begrijpt dan jij. :P

Je haalt hier bewustzijn en begrip door elkaar, doet alsof die equivalent zijn.

[..]

Een alleszins plausibele hypothese.

[..]

Wat heeft het universum ermee te maken?

[..]

Want?
Jij begon zelf erover dat er misschien ooit een computer komt die alles kan begrijpen. En in mijn optiek is begrip breder dan alleen maar een zooitje formules en wetmatigheden beschrijven. Als een computer echt de wereld wil ´begrijpen´ zal hij ook begrip moeten hebben van de informatie die via tast, reuk, smaak, gevoelens, waanbeelden, psychoses etc binnenkomt.

Jij bent nu heel arbitrair bezig en doet dit soort zaken als slechts ´bewustzijnsaspecten´ af (wat ze overigens niet slechts zijn, er zit ook veel overlap met biologische en neurobiologische processen bij), terwijl ze wat mij betreft net zo belangrijk zijn, elementair zelfs, voor een goed begrip van de wereld.

En zeker vanuit het idee dat bewustzijn elementair is, en niet materie, zal een computer toch echt ook dat soort aspecten moeten kunnen begrijpen, zo dat het meer wordt dan een veredelde database of schaakcomputer.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:26:58 #151
38496 Perrin
pi_149870321
Wij zijn die 'computer', gemaakt van neuronen :)
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:38:09 #152
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149870721
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:11 schreef Gray het volgende:

[..]

Waarom niet?
Hersenen en het universum werken niet als een computer = een computer werkt niet als hersenen en het universum

In de eerste plaats omdat een computer lineair werkt (althans de computers die we nu nog hebben), en de hersenen en het universum holografisch.

Veel mensen blijven te veel hangen in het Descartiaans paradigma (bewustzijn als bijprodukt van de hersenen, ´the ghost in the machine´), waardoor je continue dat achterhaalde idee ziet terugkomen dat de hersenen een soort supercomputer zijn en dat we daarom ook in te toekomst een soort computer zullen hebben die de werking van onze hersenen repliceert. En dat gaat dus gewoon niet werken.

Sinds de jaren 50 - 60 van de vorige eeuw zie je een paradigmaverschuiving plaatsvinden die met name waarneembaar is op het gebied van de systeemtheorie, de chaostheorie en de quantumfysica. De bevindingen op die terreinen wijzen er juist steeds meer op dat bewustzijn elementair is, en materie ´slechts´ het fysieke aspect ervan. Kortom een 360 graden draai t.o.v. het Descartiaanse idee.
Nu zijn het nog bepaalde pionieers die zich met deze processen bezighouden, en blijven bepaalde bevindingen nogal abstract en niet altijd direct wetenschappelijk verieerbaar. Maar ik verwacht dat in de komende 50 jaar er grote sprongen op dit gebied zullen worden gemaakt.
pi_149871248
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:38 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Hersenen en het universum werken niet als een computer = een computer werkt niet als hersenen en het universum
Nog niet. En een universum-computer is een onhaalbaar en paradoxaal concept.

quote:
In de eerste plaats omdat een computer lineair werkt (althans de computers die we nu nog hebben), en de hersenen en het universum holografisch.
Hoe kom je hier bij?

quote:
Veel mensen blijven te veel hangen in het Descartiaans paradigma (bewustzijn als bijprodukt van de hersenen, ´the ghost in the machine´), waardoor je continue dat achterhaalde idee ziet terugkomen dat de hersenen een soort supercomputer zijn en dat we daarom ook in te toekomst een soort computer zullen hebben die de werking van onze hersenen repliceert. En dat gaat dus gewoon niet werken.
Computers kunnen rekenen, net als onze hersenen dat doen. Ze kunnen data opslaan en verwerken. Ze kunnen zelfs hypothesen ontwikkelen, iets dat alleen aan mensen was besteed. Je kan zelf wel invullen waar het naar toe gaat.

Ben je zelf niet blijven hangen, gezien in dit topic het merendeel lijkt te staan achter het idee dat "the ghost is the machine"?

quote:
Sinds de jaren 50 - 60 van de vorige eeuw zie je een paradigmaverschuiving plaatsvinden die met name waarneembaar is op het gebied van de systeemtheorie, de chaostheorie en de quantumfysica. De bevindingen op die terreinen wijzen er juist steeds meer op dat bewustzijn elementair is, en materie ´slechts´ het fysieke aspect ervan. Kortom een 360 graden draai t.o.v. het Descartiaanse idee.
Nu zijn het nog bepaalde pionieers die zich met deze processen bezighouden, en blijven bepaalde bevindingen nogal abstract en niet altijd direct wetenschappelijk verieerbaar. Maar ik verwacht dat in de komende 50 jaar er grote sprongen op dit gebied zullen worden gemaakt.
Je kan vast wel een tiental voorbeelden aanhalen, gezien al die bevindingen.

En voor we verder gaan met deze discussie, zou je eerst willen uiteenzetten hoe jij bewustzijn beschouwt? Of anders een quote aanhalen van iemand die het beter kan uitleggen?

Want als ik het goed begrijp stel je dat "eerst was bewustzijn, en daaruit vloeit alles voort". Of bedoel je iets anders met elementair?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 21:55:02 #154
16305 Jappie
parttime reverend
pi_149871318
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:26 schreef Perrin het volgende:
Wij zijn die 'computer', gemaakt van neuronen :)
Wanneer je je liever vereenzelvigd met de vorm dan met de inhoud dan heb je wellicht gelijk.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:03:46 #155
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149871644

[ Bericht 100% gewijzigd door Poolhond39 op 20-02-2015 22:07:45 ]
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:06:17 #156
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_149871735
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:38 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Goeie post Poolhond!
Het ziet er naar uit dat Jappie en Westerby een nieuwe bondgenoot hebben ;-)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:10:40 #157
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149871882
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:53 schreef Gray het volgende:
Want als ik het goed begrijp stel je dat "eerst was bewustzijn, en daaruit vloeit alles voort". Of bedoel je iets anders met elementair?
Met elementair bedoel ik niet ´eerst´ in chronologische zin.. maar elementair in de zin als grondslag van alles, materie is slechts secundair, een deelmanifestatie van bewustzijn.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:11:16 #158
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149871902
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Goeie post Poolhond!
Thanks.. ik moet maar eens wat meer jou en Jappie gaan teruglezen ;)
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:11:35 #159
16305 Jappie
parttime reverend
pi_149871920
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:06 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Goeie post Poolhond!
Yupz...al zou ik zelf niet zulke verregaande uitspraken durven doen over de gradaties van bewustzijn en daardoor de verschillen in complexiteit. In mijn beleving moet dezelfde complexiteit al in elk stadium op zijn minst latent aanwezig zijn. ;)
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:12:08 #160
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149871945
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:11 schreef Jappie het volgende:

[..]

Yupz...al zou ik zelf niet zulke verregaande uitspraken durven doen over de gradaties van bewustzijn en daardoor de verschillen in complexiteit. In mijn beleving moet dezelfde complexiteit al in elk stadium op zijn minst latent aanwezig zijn. ;)
Impliciet zeker.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:15:19 #161
339669 JerryWesterby
pi_149872055
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:12 schreef Perrin het volgende:
Grof gezegd denk ik dat de laag in de hersenen die evolutionair bovenop het reptielenbrein is 'gebouwd', heeft gezorgd voor een bepaald soort bewustzijn.. Je ziet dat terug zowel bij vogels als bij zoogdieren.

Een soort sociaal brein bovenop een primitief robotisch brein, en dat is de 'formule' voor het ontstaan van wat wij bewustzijn noemen.

[ afbeelding ]
Je bent weer heel erg neurologisch bezig zeg.
Maar even serieus. Identificeer je je daar nu volledig mee? Beschrijft dat plaatje volledig wat jij bent?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:20:22 #162
339669 JerryWesterby
pi_149872237
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:11 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het teruglezen over de nuances schuif ik voorlopig voor me uit ;-)
pi_149872255
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:10 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Met elementair bedoel ik niet ´eerst´ in chronologische zin.. maar elementair in de zin als grondslag van alles, materie is slechts secundair, een deelmanifestatie van bewustzijn.
Mag ik aannemen dat je tot deze conclusie komt omdat men in QM spreekt van een observeerder?
  vrijdag 20 februari 2015 @ 22:34:29 #164
16305 Jappie
parttime reverend
pi_149872742
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:12 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Impliciet zeker.
Ik ben iig blij verheugd wederom iemand te mogen begroeten die in dezelfde lijn van denken zit. Dat betekent toch minimaal dat ik of minder gek ben dan waar ik doorgaans voor wordt versleten of dat er meer fijne gekken zijn om dit fantastische wereldbeeld mee te mogen delen. :+
  vrijdag 20 februari 2015 @ 23:01:53 #165
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149873665

[ Bericht 100% gewijzigd door Poolhond39 op 20-02-2015 23:04:43 ]
  vrijdag 20 februari 2015 @ 23:03:09 #166
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149873701
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik ben iig blij verheugd wederom iemand te mogen begroeten die in dezelfde lijn van denken zit. Dat betekent toch minimaal dat ik of minder gek ben dan waar ik doorgaans voor wordt versleten of dat er meer fijne gekken zijn om dit fantastische wereldbeeld mee te mogen delen. :+
Gek niet, gewoon een beetje ´anders´.. lol... die Descartianen draaien nog wel bij hoor :P
  vrijdag 20 februari 2015 @ 23:05:36 #167
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149873792
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 22:20 schreef Gray het volgende:

[..]

Mag ik aannemen dat je tot deze conclusie komt omdat men in QM spreekt van een observeerder?
Niet direct. Wel zijdelings: een deeltje/golfje in superpositie heeft natuurlijk een informerende werking die als een basale vorm van bewustzijn kan worden beschouwd, maar mijn conclusies heb ik vooral getrokken op basis van het werk van mensen die dit soort processen ´breder´ hebben getrokken en ze in een biologische, psychologische en sociale context hebben geplaatst (´theory of everything´): Ervin Laszlo, David Bohm, Ken Wilber, Rupert Sheldrake, Fritjof Capra. Stanislav Grof onder meer.

Ook bepaalde bevindingen uit de spirituele hoek (met name het boedhisme en taoisme) heb ik hierin meegenomen, hoeveel sommigen daarvoor misschien terug deinzen omdat ze het te ´zweverig´ vinden of omdat het ´new age´ zou zijn. Onzin wat mij betreft.
Spiritualiteit is simpelweg een andere manier, naast wetenschap, om tot kennis over het `bewust zijn´ te komen. En natuurlijk moet je hier ook het nodige kaf van het koren scheiden, net als in de wetenschap. Maar wat mij betreft is het werk van mensen als de Dalai Lama en Thich Nath Hanh net zo inzichtelijk en waardevol op dit gebied als dat van wetenschappers als Einstein en Bohr.

Consequent logisch doordenkend en gebruik makend van een vleugje intuitie, kom je zowel in het boedhisme, het taoisme als in het onderzoek naar de werking van psychotrophische drugs door Stanislav Grof, het biologische werk van Rupert Sheldrake, de systeemtheoretische benadering van Ken Wilber, het quantumfysiche onderzoek van David Bohm en de integratie van al deze facetten in het werk van Ervin Laszlo uit bij de conclusie dat bewustzijn de grondslag is van alles. Ik althans. :P
pi_149873819
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:03 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Gek niet, gewoon een beetje ´anders´.. lol... die Descartianen draaien nog wel bij hoor :P
Descartes was nu juist een enorme zweefteef. :D
  vrijdag 20 februari 2015 @ 23:07:53 #169
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149873878
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Descartes was nu juist een enorme zweefteef. :D
Jammer dan, dat zijn navolgers vaak zo star lijken :9
pi_149873881
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:05 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Niet direct. Wel zijdelings: een deeltje/golfje in superpositie heeft natuurlijk een informerende werking die als een basale vorm van bewustzijn kan worden beschouwd
Wat heeft golf-deeltje dualiteit te maken met bewustzijn?
pi_149873896
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:07 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Jammer dan, dat zijn navolgers vaak zo star lijken :9
Kom je die zo veel tegen dan? :)

Substantiedualisme is weinig populair tegenwoordig.
pi_149874380
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 21:12 schreef Perrin het volgende:

[ afbeelding ]
Je hebt ook mensen die aseksueel zijn en geen emoties ervaren. Dus dan is het bewustzijn misschien niet eens afhankelijk van het primitieve gedeelte
We're slowly approaching inevitable death.
  vrijdag 20 februari 2015 @ 23:44:16 #173
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149875057
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat heeft golf-deeltje dualiteit te maken met bewustzijn?
Ik zal het proberen uit te leggen, hoewel ik zeker geen beta-knobbel heb.

De term ´golf/deeltje´ zegt het al: het impliceert een keuzemogelijkheid. Een golf/deeltje bestaat trouwens niet echt als een afzonderlijke entiteit, het is een fluctuatie in het quantumvacuum:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_state

Die ´fluctuatie´ draagt impliciete informatie met zich mee vanuit het quantumvacuum. Het is die informerende werking die resulteert in de keuze deeltje of golf. Die informerende werking is ook het meest basale niveau van bewustzijn.
pi_149877367
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 11:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wel eens een docu gezien over dronken zwijnen die te rijp fruit hadden gegeten. Er was een treffende overeenkomst met voetbal-liefhebbers-hooligans..
Een belediging voor de zwijnen!
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:06:22 #175
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877414
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:44 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

De term ´golf/deeltje´ zegt het al: het impliceert een keuzemogelijkheid. Een golf/deeltje bestaat trouwens niet echt als een afzonderlijke entiteit, het is een fluctuatie in het quantumvacuum:

Die ´fluctuatie´ draagt impliciete informatie met zich mee vanuit het quantumvacuum. Het is die informerende werking die resulteert in de keuze deeltje of golf. Die informerende werking is ook het meest basale niveau van bewustzijn.
Ik zie niet in hoe het laatste volgt uit het eerste. Je maakt je een beetje schuldig aan hetzelfde als waar Jappie constant onderuit glijdt: je slaat een paar stappen over in de logica.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:07:35 #176
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877443
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:03 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Wie is er in hemelsnaam een Descartiaan?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:10:32 #177
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149877516
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe het laatste volgt uit het eerste. Je maakt je een beetje schuldig aan hetzelfde als waar Jappie constant onderuit glijdt: je slaat een paar stappen over in de logica.
Die laatste paar stappen laat ik aan de wiskundeknobbels over :9
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:11:55 #178
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877544
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:10 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Die laatste paar stappen laat ik aan de wiskundeknobbels over :9
Je hebt geen wiskundeknobbel nodig om in te zien dat wat jij claimt onzin is. Tegenwoordig krijgt men basis quantum mechanics op de middelbare school.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:13:26 #179
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149877586
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wie is er in hemelsnaam een Descartiaan?
De mensen met een materialistische kijk op de wereld (in brede zin, dus niet in puur economische zin) die bewustzijn simpelweg als een soort `bijproduct´ beschouwen van dierlijke en menselijke hersenen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:14:13 #180
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149877607
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je hebt geen wiskundeknobbel nodig om in te zien dat wat jij claimt onzin is. Tegenwoordig krijgt men basis quantum mechanics op de middelbare school.
Leg me eens uit wat er onzin aan is dan?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:15:22 #181
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877636
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:13 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

De mensen met een materialistische kijk op de wereld (in brede zin, dus niet in puur economische zin) die bewustzijn simpelweg als een soort `bijproduct´ beschouwen van dierlijke en menselijke hersenen.
Naar mijn weten wat Discartes juist compleet van het padje af en beweerde hij het omgekeerde.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:16:48 #182
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149877660
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Naar mijn weten wat Discartes juist compleet van het padje af en beweerde hij het omgekeerde.
Nee hoor. Zijn volgelingen hebben zijn ideeën alleen nog maar verder ´verengd´
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:19:19 #183
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877703
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:14 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Leg me eens uit wat er onzin aan is dan?
Het is inmiddels vrij bekend waar 'quantum vacuüm' uit bestaat en dat is niet iets dat ook maar in de verste verte te maken heeft met bewustzijn. Zie onder andere het werk van Lawrence Krauss. Wat voor 'informatie' (jouw term) daar ook maar uitgewisseld wordt, met bewustzijn heeft het niets te maken. Met elementaire (materialistische) natuurkunde des te meer.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:20:31 #184
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877727
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:16 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Nee hoor. Zijn volgelingen hebben zijn ideeën alleen nog maar verder ´verengd´
Neem maar van mij aan dat de kans dat iemand in dit topic een volgeling van Discartes is zeer gering is.

Jerry misschien.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:22:36 #185
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149877762
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het is inmiddels vrij bekend waar 'quantum vacuüm' uit bestaat en dat is niet iets dat ook maar in de verste verte te maken heeft met bewustzijn. Zie onder andere het werk van Lawrence Krauss. Wat voor 'informatie' (jouw term) daar ook maar uitgewisseld wordt, met bewustzijn heeft het niets te maken. Met elementaire (materialistische) natuurkunde des te meer.
Zucht...

http://martinjclemens.com(...)n-may-be-irrelevant/

Er hebben meer mensen naar dat quantum vacuum gekeken hoor, en niet alleen vanuit mathematische hoek.

http://www.amazon.com/Sci(...)ything/dp/1594771812

Aanradertje.. zou ik eens lezen als ik jou was
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:29:46 #186
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149877878
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:22 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Zucht...

http://martinjclemens.com(...)n-may-be-irrelevant/

Er hebben meer mensen naar dat quantum vacuum gekeken hoor, en niet alleen vanuit mathematische hoek.

http://www.amazon.com/Sci(...)ything/dp/1594771812

Aanradertje.. zou ik eens lezen als ik jou was
Gedaan, gestopt bij het woordje 'ether'. Metaphysicische onzin. Het enige waar je constant mee komt is die Laszlo, een of andere mafklapper die zijn halfslachtige hypothese probeert te verkopen zonder er zinnig uitspraken over te doen.

De ether bestaat niet, hoe graag je het ook zou willen. Het bestond niet toen ze er honderd jaar geleden mee kwamen en het bestaat ook niet omdat deze mafkees het in quantum theorie probeert te puzzelen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:37:53 #187
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149878028
Je stopt dus bij het woordje ´ether´ terwijl dat een term is die gehanteerd werd door Cayce en niet door Laszlo, tja.. zo kan ik het ook.

Laszlo een mafkees? een man met vier eredoctoraten en hoogleraar in verschillende disciplines? _O-

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ervin_L%C3%A1szl%C3%B3

Tja, als het woordje ´ether´ al te eng voor je is, begin eens met dit boek dan, zou ik zeggen.

http://www.amazon.com/Who(...)d-Bohm/dp/0415289793

Misschien wat meer ´hard science´ voor mensen die nu eenmaal niet verder kijken dan hun beta-neus lang is
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:41:12 #188
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149878097
Ik kijk regelmatig verder dan mijn neus lang is, onder andere door dit soort topics.

Al was het alleen maar om eens lekker te lachen.

Maar kom op zeg, je blijft steeds een handjevol mafkezen quoten die dingen roepen die al niet overeenkomen met mijn basiskennis. Hoe kan ik je dan verder serieus nemen?

Ik zei meteen al dat dit gewoon weer een poging is om zweverigheid te verifiëren door het te verwerven in de moeilijk te begrijpen quantumwereld. Heel doorzichtig.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:44:12 #189
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149878148
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:41 schreef Fir3fly het volgende:
Ik kijk regelmatig verder dan mijn neus lang is, onder andere door dit soort topics.

Al was het alleen maar om eens lekker te lachen.

Maar kom op zeg, je blijft steeds een handjevol mafkezen quoten die dingen roepen die al niet overeenkomen met mijn basiskennis. Hoe kan ik je dan verder serieus nemen?

Ik zei meteen al dat dit gewoon weer een poging is om zweverigheid te verifiëren door het te verwerven in de moeilijk te begrijpen quantumwereld. Heel doorzichtig.
Tuurlijk joh.. mafkezen ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Bohm

Ik zou zeggen, neem nog een drankje en slaap er nog eens een nachtje over

:9
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:51:28 #190
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149878264
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:44 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Tuurlijk joh.. mafkezen ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Bohm

Ik zou zeggen, neem nog een drankje en slaap er nog eens een nachtje over

:9
Ik weet genoeg van dit soort mafkezen. Dit bijvoorbeeld: http://blog.johan-mares.b(...)r-the-skeptic-radar/

Hoe kun je zo iemand serieus nemen? Hetzelfde geldt voor de rest van de mafklappers waar je maar aan blijft refereren. Dubieuze antiwetenschappelijke clubjes en geen peer-reviewed publicaties.

Waarom kun je het zelf niet gewoon uitleggen?
  zaterdag 21 februari 2015 @ 01:59:38 #191
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149878370
Die vraag kan ik zelf ook wel beantwoorden: je hebt net zo weinig kaas gegeten van de materie als zij.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 02:00:21 #192
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149878380
Je hoeft het helemaal niet met mijn kijk op dingen eens te zijn maar ´namecalling´ en denigrerende opmerkingen maken is gewoon laf.

Ook de door mij genoemde mensen wegzetten als mafkezen is gewoon simpelweg niet waar.

Uit het door jouw gelinkte artikel over Laszlo:
Quote `nominated for the Nobel Peace Prize twice´

Over Bohm op wikipedia:
Quote ´He is considered to be one of the most significant theoretical physicists of the 20th century´

Je hoeft het ook helemaal niet eens te zijn met deze wetenschappers, maar je verkoopt pure onzin door ze simpelweg af te doen als ´mafkezen´.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 02:04:00 #193
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_149878433
Ik ben wel klaar met je, je komt alleen maar met het autoriteitsargument, wat simpelweg een drogreden is. Ik kan ook wel een lijstje wetenschappers opdreunen met veel betere cv's die mijn gelijk bewijzen. Maar daar heeft niemand wat aan. Ga zelf eens nadenken in plaats van blind oplichters volgen alleen omdat ze een idee hebben wat jij toevallig mooi vindt.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 02:04:18 #194
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149878441
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:59 schreef Fir3fly het volgende:
Die vraag kan ik zelf ook wel beantwoorden: je hebt net zo weinig kaas gegeten van de materie als zij.
Hier ga ik ook verder niet meer op in. Ik heb je mijn kijk gekeken, het proberen uit te leggen, een hele rits namen van wetenschappers gegeven die zich met deze materie bezig houden, alsmede een aantal relevante links. Vooralsnog genoeg lijkt me.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 02:05:38 #195
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_149878466
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 02:04 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ben wel klaar met je, je komt alleen maar met het autoriteitsargument, wat simpelweg een drogreden is. Ik kan ook wel een lijstje wetenschappers opdreunen met veel betere cv's die mijn gelijk bewijzen. Maar daar heeft niemand wat aan. Ga zelf eens nadenken in plaats van blind oplichters volgen alleen omdat ze een idee hebben wat jij toevallig mooi vindt.
Nogmaals, geniet van je volgende drankje en lees je reacties morgen nog eens terug.
pi_149880008
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:37 schreef Poolhond39 het volgende:
Je stopt dus bij het woordje ´ether´ terwijl dat een term is die gehanteerd werd door Cayce en niet door Laszlo, tja.. zo kan ik het ook.

Laszlo een mafkees? een man met vier eredoctoraten en hoogleraar in verschillende disciplines? _O-

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ervin_L%C3%A1szl%C3%B3

Tja, als het woordje ´ether´ al te eng voor je is, begin eens met dit boek dan, zou ik zeggen.

Misschien wat meer ´hard science´ voor mensen die nu eenmaal niet verder kijken dan hun beta-neus lang is
Soms is het handig om er ook een RationalWiki bij te pakken:

http://rationalwiki.org/wiki/Ervin_L%C3%A1szl%C3%B3
pi_149881300
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 23:44 schreef Poolhond39 het volgende:

[..]

Dat impliceert de term helemaal niet. Sterker nog, het zou een volledig deterministisch verschijnsel kunnen zijn. Het effect kan zelfs op de macroschaal worden gerepliceerd, zie ook:

En als we die constatering even vergeten dan is het mij nog een raadsel waarom dit iets met bewustzijn te maken zou hebben. Het klinkt als heel veel zweverig geleuter. "De magie van bewustzijn" verstoppen op een plek die je niet begrijpt.

Noem het maar "consciousness of the gaps", analoog aan "god of the gaps". Dat kwantumfysica en bewustzijn beide mysterieus zijn impliceert niet dat ze ook maar iets met elkaar te maken hebben.

Feit is: hoewel niemand kwantumfysica volledig intuïtief begrijpt, er is geen vakgebied dat nauwkeuriger is in haar voorspellingen: daar is echt geen ruimte voor een mysterieuze verklaring voor bewustzijn.

Wat dat betreft is dit ook heel vermakelijk:

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 21-02-2015 10:58:31 ]
pi_149881391
Bewustzijn als evolutionair sturend is wat het doet, feitelijk. Maar het ligt er maar net aan of je er een transcendentaal sausje over wilt gieten.
pi_149881526
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:08 schreef I-care het volgende:
Bewustzijn als evolutionair sturend is wat het doet, feitelijk. Maar het ligt er maar net aan of je er een transcendentaal sausje over wilt gieten.
Dennett maakt een treffende vergelijking met 'magie': zo gauw je onthult hoe de goochelaar zijn trucje doet is het geen magie meer.

Er is niets mis met de constatering dat we bewustzijn niet (volledig) begrijpen. Dat is feitelijk juist.

Als we het echter gaan labellen als een begrip dat verwant is aan 'magie' dan timmeren we de deur dicht voor elke verklaring. Het mag dan niet verklaard worden.

Dat laatste is het soort houding waarmee we nooit iets zullen leren.
pi_149881569
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 01:37 schreef Poolhond39 het volgende:

Bohm is nu juist een voorvechter van een deterministische interpretatie van kwantumfysica!!

Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pilot_wave

Leuk dat je wetenschappers aanbidt, maar het lijkt me constructiever als je je ook zou verdiepen in hun werk, in plaats van erin te lezen wat je wilt horen. Het werk van Bohm ondersteunt je standpunt totaal niet namelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 21-02-2015 10:49:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')