Joram begintquote:Door de onvoorspelbare militaire ambities van Rusland en de dreiging van de Islamitische Staat (IS) moet Nederland de militaire dienstplicht weer invoeren. Daarvoor pleit Kamerlid Joram van Klaveren van Groep Bontes/Van Klaveren.
Daarnaast kan de dienstplicht helpen ontspoorde allochtonen weer op het rechte pad te brengen, laat Van Klaveren weten tegenover NU.nl.
Maandag behandelt de Tweede Kamer zijn initiatiefnota waarin hij pleit voor de herinvoering van de militaire dienstplicht voor alle Nederlanders vanaf de leeftijd van 18 jaar.
"De dienstplicht werd in 1993 na de val van het Sovjet Rijk en de beëindiging van de Koude Oorlog opgeschort", zegt Van Klaveren. "De militaire opleving van Rusland en de terroristische dreiging van IS tonen aan dat Nederland serieus werk moet maken van het op orde brengen van de krijgsmacht."
De dienstplicht zal ertoe leiden dat Nederland weer kan beschikken over een volwaardige krijgsmacht, denkt het voormalige PVV-Kamerlid.
Bezuinigingen
Al jaren is Defensie een bezuinigingspost op de rijksbegroting en dat heeft de organisatie uitgehold. Door de samenleving weer in contact te brengen met de krijgsmacht, verwacht Van Klaveren dat het draagvlak voor krijgsmacht zal toenemen.
Het personeelstekort bij het ministerie denkt Van Klaveren op te lossen met de aanwas van dienstplichtigen. Hierdoor kunnen de beroepsmilitairen zich beter focussen op hun militaire werk.
“Door de gehele samenleving in aanraking te laten komen met Defensie, zullen veel meer competente jong-volwassenen voor een carrière bij de krijgsmacht kunnen kiezen die anders nooit met de krijgsmacht in aanraking zouden komen.”
Heropvoeding
Een belangrijke andere reden voor de herinvoering van de dienstplicht is de opvoedkundige en disciplinerende rol die het half jaar in het leger op de jeugd van Nederland kan hebben.
"We zien in Nederland een oververtegenwoordiging van niet-Westerse allochtonen in de criminaliteitscijfers. Wie de fout in gaat moet hard worden aangepakt, maar we moeten ook kijken naar hoe we deze ellende kunnen voorkomen", zegt Van Klaveren.
In het leger zullen de jongeren orde, structuur en discipline in hun leven krijgen, denkt hij. Daarnaast biedt het probleemjongeren een toekomstperspectief en komen zij in aanraking met verschillende jongeren uit verschillende lagen van de samenleving. "Dat zal de integratie bevorderen."
"Zij krijgen een doel in hun leven, gaan niet zomaar op straat hangen en komen minder snel in de verleiding zich met criminele zaken bezig te houden. En als ze het goed doen, komen ze misschien wel in aanmerking voor een baan bij Defensie", aldus Van Klaveren.
Van Klaveren is niet bang dat hij met zijn plan de deuren van Defensie opent voor potentiële jihadisten.
"De screening zal uitvoerig zijn. Dat wordt goed gecheckt door onze inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Als je al verkeerde intenties hebt, kun je je nu ook al aanmelden bij het leger."
Vrouwen
In het voorstel van Van Klaveren zullen zowel mannen als vrouwen voor de duur van zes maanden in dienst treden. "Hierdoor zullen zij geen studievertraging oplopen." Ook worden zij financieel gecompenseerd. "Van het Rijk ontvangen zij het minimumloon inclusief vakantiegeld, huisvesting en reiskostenvergoeding."
De dienstplichtigen zullen in het half jaar naast de militaire basistraining die zij krijgen kunnen worden ingezet bij rampenbestrijdingen en beveiligingswerkzaamheden. Zij worden niet uitgezonden voor militaire missies. De dienstplicht gaat niet ten koste van de huidige beroepskrijgsmacht.
Voor jongeren die de dienstplicht niet kunnen vervullen bestaat de vervangende burgerdienst die drie maanden langer duurt. Zij moeten werkzaamheden uitvoeren die het algemeen belang van het land dienen. Van Klaveren: "Als je gewetensbezwaren hebt, kun je bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis werken."
Het hele plan kost de staat 600 miljoen euro per jaar en past wat Van Klaveren betreft in het voornemen dat verschillende politieke partijen hebben uitgesproken om het defensiebudget structureel te verhogen.
Wat een kontverhaal. En wat is er mis met een beetje discipline leren? Leren dat er meer is dan ikke ikke ikke? Of voor jezelf leren zorgen?quote:Op zondag 8 februari 2015 10:47 schreef Mystikvm het volgende:
Wat ik lees in dat stuk is dat de Rusland en IS vooral als dekmantel worden gebruikt om weer geld tegen een systeem aan te smijten dat geheel terecht is afgeschaft.
Wat is de verwachting dan? Dat Rusland en IS hier over een paar jaar tegen de poorten staan te bonken? Pure nonsens. Dus als je dienstplichtigen niet uit wilt zenden, dan is het gewoon een door de staat betaald opvoedingskamp. Een kamp wat voor 90% van de jongeren geen enkel doel dient, want dat zijn gewone brave burgers die echt niet beter worden van een half jaartje in de modder woelen.
Dit is weer zo'n plan dat de bezorgde burgerij gerust moet stellen dat er geen Marokkanen meer in het speeltuintje op de hoek gaan hangen.
Je weet dat dat kul is, he? 90% van die bontkraagjes gaat er toch onderuit komen, omdat ze met hun automatische Marokkaanse nationaliteit geen dienst mogen nemen in een ander leger, zonder direct als landverrader te worden bestempeld en nooit meer Marokko in te kunnen?quote:Op zondag 8 februari 2015 10:57 schreef Woestijnvos het volgende:
Prima idee al die bontkraagjes discipline bijbrengen.
Heb je cijfers? Ik hoor voornamelijk dat het niet zoveel toe heeft gevoegd, en dat het lekker op kosten van de staat in een wachthokje hangen was. Dat iemand het een leuke tijd vond, wil niet zeggen dat het iets bijdraagt aan de sociale cohesie.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:59 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Wat een kontverhaal. En wat is er mis met een beetje discipline leren? Leren dat er meer is dan ikke ikke ikke? Of voor jezelf leren zorgen?
80% van alle ex dipli's zegt toch ondanks dat ze niet in dienst wilden gaan het een mooie tijd was die ze niet wilden missen.
Dat is dus prima! Dan school je als NL in elk geval geen potentiële IS soldaten.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat dat kul is, he? 90% van die bontkraagjes gaat er toch onderuit komen, omdat ze met hun automatische Marokkaanse nationaliteit geen dienst mogen nemen in een ander leger, zonder direct als landverrader te worden bestempeld en nooit meer Marokko in te kunnen?
En valt de bodem uit dit voorstel.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is dus prima! Dan school je als NL in elk geval geen potentiële IS soldaten.
Dus als je onder je dienstplicht uit wilt komen gewoon vriendjes worden met islamfanaten.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is dus prima! Dan school je als NL in elk geval geen potentiële IS soldaten.
Neuh. Niet heel NL bestaat uit Islamieten.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En valt de bodem uit dit voorstel.
Vooral doen. Dat soort extremisten zou je dan inderdaad onder de dienstplicht uit moeten laten komen. In ruil daarvoor sluit je ze op en behandel je ze tot hun waanbeelden wat zijn verdwenen.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus als je onder je dienstplicht uit wilt komen gewoon vriendjes worden met islamfanaten.
Je gelooft toch niet dat het Van Klaveren ergens anders om te doen is dan moslimpje pesten, he?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Neuh. Niet heel NL bestaat uit Islamieten.
De meeste ouders van nu met jonge kinderen hebben toch niet meer verplicht in dienst gezeten?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:08 schreef Mystikvm het volgende:
Je zou ook verwachten dat, wanneer de meeste ouders van nu nog iets van de dienstplicht hebben meegemaakt, ze zelf wel in staat zijn geweest om iets van die vermaarde discipline en respect aan hun kinderen bij te brengen...
Geen idee, heb het hem niet gevraagd eigenlijk. Het idee an sich ben ik voorstander van. Ik zie wel dat jij de slachtofferrol die Moslims zich graag aanmeten al op je hebt genomen.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet dat het Van Klaveren ergens anders om te doen is dan moslimpje pesten, he?
Tien jaar geleden nog wel, toen ik de dienstplichtige leeftijd had, en toen was de maatschappij ook al verrot, volgens velen.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
De meeste ouders van nu met jonge kinderen hebben toch niet meer verplicht in dienst gezeten?
En wat nou als ik gewetensbezwaren heb tegen het gesubsidieerd opslaan van bejaarden in grootschalige opslagunits?quote:"Als je gewetensbezwaren hebt, kun je bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis werken."
Sowieso dat verhaal over de onvoorspelbaarheid van IS.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je gelooft toch niet dat het Van Klaveren ergens anders om te doen is dan moslimpje pesten, he?
Vanaf augustus 1996 is de dienstplicht opgeschort. Het algemene fatsoen e.d. vond ik daarvoor wat groter dan nu. Al is dat uiteraard niet één op één te relateren aan de dienstplicht en het opschorten daarvan.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Tien jaar geleden nog wel, toen ik de dienstplichtige leeftijd had, en toen was de maatschappij ook al verrot, volgens velen.
Het is toch wel moeilijk een discussie te voeren zonder ad hominems he?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee, heb het hem niet gevraagd eigenlijk. Het idee an sich ben ik voorstander van. Ik zie wel dat jij de slachtofferrol die Moslims zich graag aanmeten al op je hebt genomen.
Ja? Heb jij tien jaar geleden in dienst gezeten?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Tien jaar geleden nog wel, toen ik de dienstplichtige leeftijd had, en toen was de maatschappij ook al verrot, volgens velen.
Jij bent toch nooit uit op een discussie voeren?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is toch wel moeilijk een discussie te voeren zonder ad hominems he?
Ik denk dat hij bedoelde dat toen de producten van dienstplichtige ouders op straat hingen...quote:Op zondag 8 februari 2015 11:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja? Heb jij tien jaar geleden in dienst gezeten?
Bedankt voor het bewijzen van mijn vorige post.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jij bent toch nooit uit op een discussie voeren?
Ach so...quote:Op zondag 8 februari 2015 11:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat toen de producten van dienstplichtige ouders op straat hingen...
Ok, inhoudelijke argumentatie blijft weer eens achterwege. Zo kennen we je weer, Vetinari.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bedankt voor het bewijzen van mijn vorige post.
Met maximaal 30.000 troepen een Hitlertje doen en een heel continent veroveren.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Sowieso dat verhaal over de onvoorspelbaarheid van IS.Alsof die ooit in staat zijn een dusdanig grote oorlog te ontketenen dat we meer militairen nodig hebben.
Ze hebben wel wat meer 'reservisten'.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met maximaal 30.000 troepen een Hitlertje doen en een heel continent veroveren.
Zeer waarschijnlijk scenario inderdaad.
Precies, misschien maak je er ook nog wel nieuwe vrienden en verzamel je nog leuke anekdotes om later aan je kleinkinderen te kunnen vertellen.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:08 schreef Syntos het volgende:
Half jaartje zuipen en met legermateriaal racen op kosten van de staat.Klinkt prima, ik ben voor.
Je doelt op aanslagplegers?quote:Op zondag 8 februari 2015 11:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze hebben wel wat meer 'reservisten'.
quote:Op zondag 8 februari 2015 11:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Precies, misschien maak je er ook nog wel nieuwe vrienden en verzamel je nog leuke anekdotes om later aan je kleinkinderen te kunnen vertellen.
Onder andere, maar niet alleen dat natuurlijk.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je doelt op aanslagplegers?
Die houd je niet tegen door je leger te vergroten.
Kom op Koos. Volgens mij zou de diensttijd de tijd van jouw leven geweest zijn. Lekker bier zuipen met de mannen en grofgebekt tegen alles en iedereen doen.quote:
Goed, stel dat IS op wonderlijke wijze een half miljoen troepen weet te rekruteren.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Onder andere, maar niet alleen dat natuurlijk.
En die houd je inderdaad niet tegen. Dat klopt.
In het voorstel van Van Klaveren zijn ook nog eens vrouwen diensplichtig en krijg je er het minimumloon voor betaald. Zes maanden lang betaald zuipen en rondvozen, klinkt primaquote:Op zondag 8 februari 2015 11:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kom op Koos. Volgens mij zou de diensttijd de tijd van jouw leven geweest zijn. Lekker bier zuipen met de mannen en grofgebekt tegen alles en iedereen doen.
Ik ben niet zo'n fan van het blindelings opvolgen van bevelen zonder dat er ook maar enige discussie mogelijk is.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kom op Koos. Volgens mij zou de diensttijd de tijd van jouw leven geweest zijn. Lekker bier zuipen met de mannen en grofgebekt tegen alles en iedereen doen.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat dat wel meevaltquote:Op zondag 8 februari 2015 11:01 schreef MPC60 het volgende:
Ik ben voor, ik meen het, vond het jammer dat ik net de dienstplicht gemist heb. Niet omdat ik nou zo militaristisch ben ingesteld maar wel omdat het, imho, de band met je land versterkt.
Dat zei ik een paar posts geleden volgens mij ook. Iets in de zin van ik geloof niet dat ze niet volgend jaar bij Nijmegen zullen staan.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Goed, stel dat IS op wonderlijke wijze een half miljoen troepen weet te rekruteren.
Dan nog hebben wij hier weinig te vrezen.
Ja, tenminste dat staat wel in het artikel (Even scrollen).quote:Op zondag 8 februari 2015 11:32 schreef Ceberut het volgende:
Beseft Van Klaveren dat je hiermee ook militaire (basis)training gaat faciliteren voor bepaalde (potentiële) jihadgangers?
Tegenwoordig hebben we drones uitgevonden om vervelende haatbaarden in de zandbak uit de weg te ruimen.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze hebben wel wat meer 'reservisten'.
Mja, niet alles in met drones op te lossen natuurlijk.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben we drones uitgevonden om vervelende haatbaarden in de zandbak uit de weg te ruimen.
Ik ben wat selectief omdat ik weinig met het leger heb. Maar bij verhalen over dienstplicht hoor ik het merendeel van de mensen over het ellenlange rondhangen. Ok er was ook kameraadschap maar volgens mij werd die vooral gevonden in extreme hoeveelheden drank.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:59 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
80% van alle ex dipli's zegt toch ondanks dat ze niet in dienst wilden gaan het een mooie tijd was die ze niet wilden missen.
Nee maar oorlog is iets dat je aan goed getrainde professionals moet overlaten en niet aan willekeurige jongeren die feitelijk geen toegevoegde waarde hebben.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, niet alles in met drones op te lossen natuurlijk.
Het is alleen dat het niet de taak van het leger is om labiele jongeren op te voeden. Dat kost een hele hoop geld en energie die ze beter kunnen investeren in andere zaken.quote:Militaire training kan best nuttig zijn van mensen, evenals het doen van iets nuttigs gedurende een x-periode. Vraag is wel of bv. 18 de juiste leeftijd is. De meeste probleemgevallen etaleren hun problematische gedrag immers al ruim voor dat moment. Sterker nog: op die leeftijd zullen de grootste probleemgevallen al niet meer te redden zijn.
Dat klopt, niemand stelt dan ook dat jongeren met een half jaartje dienstplicht naar de oorlog worden gestuurd. Wellicht is deze eerste kennismaking een stap naar bv. een loopbaan in het leger.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee maar oorlog is iets dat je aan goed getrainde professionals moet overlaten en niet aan willekeurige jongeren die feitelijk geen toegevoegde waarde hebben.
[..]
Het is alleen dat het niet de taak van het leger is om labiele jongeren op te voeden. Dat kost een hele hoop geld en energie die ze beter kunnen investeren in andere zaken.
Sowieso is dit een duur geintje. Er worden jaarlijks 170 000 kinderen geboren. Dat betekent dus dat je jaarlijks 850000 mensen moet gaan onderhouden en trainen. Dat kost miljarden.
Dit inderdaad.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:44 schreef sp3c het volgende:
wazig verhaal
als de man iets voor de krijgsmacht wil dan moet hij de pro's een miljard euro teruggeven ipv de inmiddels toch al beperkte infrastructuur overspoelen met (tien)duizenden recruten die ieder half jaar opgeleid moeten worden omdat de jeugd discipline nodg heeft
het is toch gvd geen heropvoedingskamp ofzo
Dan werkt het dus nog contraproductief ook. Want het leger moet dan veel tijd en energie gaan steken in dienstplichtige jongeren die niets toevoegen aan de vraag van het leger. En dat gaat dan weer ten koste van de vuist die ons leger kan maken in de zandbak.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt, niemand stelt dan ook dat jongeren met een half jaartje dienstplicht naar de oorlog worden gestuurd. Wellicht is deze eerste kennismaking een stap naar bv. een loopbaan in het leger.
Ook nu is er scholing voor al die kinderen... ze gaan zolang ze leerplichtig zijn, allemaal naar school...
Daarom zei ik ook dat 18 jaar niet de juiste leeftijd. Niet qua wat je hierboven zegt en ook niet qua beoogd doel. Het is te laat.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan werkt het dus nog contraproductief ook. Want het leger moet dan veel tijd en energie gaan steken in dienstplichtige jongeren die niets toevoegen aan de vraag van het leger. En dat gaat dan weer ten koste van de vuist die ons leger kan maken in de zandbak.
En nu kunnen jongeren die klaar zijn met school meteen aan het werk. Met dit voorstel mogen ze eerst nog eens een half jaar bezig zijn met een soort bezigheidstherapie.
Van Klaveren wil gaan screenen. Als je niet in dienst wil moet je je dus een maand niet scheren en in een djellaba naar de keuring gaan.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:32 schreef Ceberut het volgende:
Beseft Van Klaveren dat je hiermee ook militaire (basis)training gaat faciliteren voor bepaalde (potentiële) jihadgangers?
'Kom jongens we pakken die Ruskies!'quote:Op zondag 8 februari 2015 11:57 schreef CrashO het volgende:
Top plan dit. Ook erg nuttig. Alle infra in het leger is intussen al wegbezuinigt dus we sturen een stel schoolverlaters op een fiets met een proppenschieter op Rusland af (want dat is de hele aanleiding voor dit plan).
Ik zie Poetin al beven
Ze kunnen beter en, en.. doen. Je hebt toch altijd mensen op de grond nodig voor de intel.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:01 schreef LelijKnap het volgende:
Waarom investeer je wat dit zou kosten gewoon niet in technologie o.i.d.? Robots, drones...
Intel, besturing van technologie vereisen allemaal een degelijke opleiding. Dat ga je niet dekken in een half jaar toch?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:08 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ze kunnen beter en, en.. doen. Je hebt toch altijd mensen op de grond nodig voor de intel.
en daar zijn dienstplichtigen wel voor geschikt?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:08 schreef kawotski het volgende:
Ze kunnen beter en, en.. doen. Je hebt toch altijd mensen op de grond nodig voor de intel.
waarom niet?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Awsom het volgende:
[..]
en daar zijn dienstplichtigen wel voor geschikt?
Precies, we zetten blowende Wesley wel even achter de besturing van een gevechtsdrone.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:12 schreef Awsom het volgende:
[..]
en daar zijn dienstplichtigen wel voor geschikt?
Maar Wesley heeft wel jarenlange ervaring met Call of Duty dus dat zit wel snor.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Precies, we zetten blowende Wesley wel even achter de besturing van een gevechtsdrone.
Het belachelijk maken van soldaten op de fiets is misplaatst. De Japanners hebben de Britten meerdere keren verslagen, omdat ze hun soldaten een fiets gaven. Ook was het Duitse leger de hele oorlog afhankelijk van paarden, omdat ze helemaal niet zo gemechaniseerd en modern waren als de meeste mensen denken.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:58 schreef Syntos het volgende:
[..]
'Kom jongens we pakken die Ruskies!'
[ afbeelding ]
Hoe dan?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:14 schreef Nielsch het volgende:
Zet eerst maar eens bijstandstrekkers aan het werk.
Omdat de meeste mensen die dat momenteel doen een duurdere training hebben gehad dan een heel chirurgenteam bij elkaar.quote:
Wat gaan we doen met de stratenschoonmakers?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
5 uur per week straten schoonmaken ofzo.
ja je moet ze niet in de straaljagers zetten nee maar gewoon als (pantser)infanterie kan het primaquote:Op zondag 8 februari 2015 12:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen die dat momenteel doen een duurdere training hebben gehad dan een heel chirurgenteam bij elkaar.
quote:Op zondag 8 februari 2015 11:01 schreef MPC60 het volgende:
Ik ben voor, ik meen het, vond het jammer dat ik net de dienstplicht gemist heb. Niet omdat ik nou zo militaristisch ben ingesteld maar wel omdat het, imho, de band met je land versterkt.
Ik had het ook over infanterie. Mensen die op de grond intel verzamelen hebben daarvoor een hele dure en zware training gehad.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja je moet ze niet in de straaljagers zetten nee maar gewoon als (pantser)infanterie kan het prima
doen de Denen ook, daar krijg je eerst je dienstplicht en dan kun je (vrijwillig) aangeven of je met de echte mannen mee op stap wilt ... niks mis mee
niet dat ik een voorstander van de dienstplicht ben ofzo maar de inzetbaarheid van die figuren is wmb geen factor
In 1940, misschien.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:25 schreef Glazenmaker het volgende:
Het belachelijk maken van soldaten op de fiets is misplaatst.
Als ik de teringbende op straat zie zou ik zeggen dat ze wel wat extra collega's kunnen gebruiken.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat gaan we doen met de stratenschoonmakers?
Nee, ik zeg dat tien jaar geleden alle ouders wel in dienst hebben gezeten, en dat er van die discipline op de kinderen blijkbaar niet zoveel is afgegeven.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja? Heb jij tien jaar geleden in dienst gezeten?
Ik zie alleen maar voordelen.quote:Op zondag 8 februari 2015 11:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat dat kul is, he? 90% van die bontkraagjes gaat er toch onderuit komen, omdat ze met hun automatische Marokkaanse nationaliteit geen dienst mogen nemen in een ander leger, zonder direct als landverrader te worden bestempeld en nooit meer Marokko in te kunnen?
In welke pauperstad woon je?quote:Op zondag 8 februari 2015 12:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als ik de teringbende op straat zie zou ik zeggen dat ze wel wat extra collega's kunnen gebruiken.
die kunnen dienstplichtigen ook volgenquote:Op zondag 8 februari 2015 12:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik had het ook over infanterie. Mensen die op de grond intel verzamelen hebben daarvoor een hele dure en zware training gehad.
quote:Op zondag 8 februari 2015 12:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Van Klaveren vraagt zich beter af waarom de dienstplicht aanvankelijk is afgeschaft in bijna alle 'westerse' landen.
Los hiervan zou ik een dienstrecht wel een goed idee vinden waarbij voorop staat dat je kerels kweest. Mannen die fysiek en mentaal sterk zijn. Het fysieke en disciplinaire element van de millitaire scholing dus. Voor bepaalde probleemjongeren zou je het kunnen verplichten, voor andere jongeren zou je er een optie van kunnen maken.
Als je ze een jaartje of 5 dienstplichtig maakt en mensen die verplicht ergens moeten zijn kan motiveren om een training te volgen die veel beroeps met een droom in de ogen niet eens volhouden, dan heb je gelijk. Het is dan alsnog een kapitaalvernietiging van jewelste.quote:Op zondag 8 februari 2015 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
die kunnen dienstplichtigen ook volgen
aparte kijk op de infanterie heb jijquote:Op zondag 8 februari 2015 12:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je ze een jaartje of 5 dienstplichtig maakt en mensen die verplicht ergens moeten zijn kan motiveren om een training te volgen die veel beroeps met een droom in de ogen niet eens volhouden, dan heb je gelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |