Wat moet hij van rechts zien aankomen dan? Hij wil rechtsaf, hij moet weten wat er van links aankomt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Automobilist heeft schuld, waarom kijkt hij niet naar beide kanten opzij?
Altijd beide kanten opkijken, pas nog gehad met rijles. De regel voor de automobilist is: verkeer op de voorrangsweg voor laten gaan en dus daarbij het fietspad.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat moet hij van rechts zien aankomen dan? Hij wil rechtsaf, hij moet weten wat er van links aankomt.
Dat klopt alleen is er dus niet echt gebotst de man is zelf gevallen en heeft de auto niet geraakt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Als fietser ben je een zwakkere verkeersdeelnemer en kun je praktisch bijna alles flikken. Zonder licht, tegen het verkeer in, achterstevoren en geen richting aangeven: als je daar als automobilist een aanvaring mee krijgt ben jij het bokje.
Die regels zijn er dus wel.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Hier mag je officieel maar aan één kant fietsen want het is één weg.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Nee, hij moet het verkeer aan de voorrangsweg voorrang verlenen. Of dat verkeer achteruit of vooruit daar rijdt, van links of van rechts, is niet relevant. Ik zou als automobilist gewoon volhouden dat die een beetje laat had geremd, maar niet het fietspad op had gereden. En tja, die schrikreactie heeft de fietser veroorzaakt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat moet hij van rechts zien aankomen dan? Hij wil rechtsaf, hij moet weten wat er van links aankomt.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hier mag je officieel maar aan één kant fietsen want het is één weg.
Naja, dan weet ik het nietquote:
Dat jij het doet betekent niet dat het ook mag.... het is werkelijk nonsens om te stellen dat fietsers beide richtingen mogen fietsen op een fietspad dat duidelijk bedoeld is voor 1 richting.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Het boeit mij dan ook niet aan welke kant jij fietst. Als jij maar niet verwacht dat ik jouw als automobilist zie als jij aan de verkeerde kant fietst.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Dat is een andere zaak, hij moet voorrang verlenen omdat de fietser op een voorrangsweg rijdt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:30 schreef exelletor het volgende:
[..]
Nee, hij moet het verkeer aan de voorrangsweg voorrang verlenen. Of dat verkeer achteruit of vooruit daar rijdt, van links of van rechts, is niet relevant. Ik zou als automobilist gewoon volhouden dat die een beetje laat had geremd, maar niet het fietspad op had gereden. En tja, die schrikreactie heeft de fietser veroorzaakt.
quote:.....Soms ligt het pad slechts aan één kant van de weg en dient het voor tweerichtingsverkeer, maar in stedelijke gebieden ligt meestal aan beide zijde van de weg (evenals trottoirs, die weer aan de zijkant van fietspaden gelegen zijn) een eenrichtingsfietspad. ....
Volgens mij is er geen sprake van overmacht want de automobilist maakt wel een verwijtbare fout al ben ik niet helemaal zeker of optrekken (geen voorrang geven) en weer stoppen (wel voorrang geven) een fout is. Dan kom ik uit op een verdeling van de schade maar dat voelt voor mijn gevoel erg oneerlijk omdat de automobiliste erg weinig te verwijten valt nu de fietser zo hard ging dat hij een paar meter voor de feitelijke kruising al ging uitwijken waarbij hij door die stoeprand viel. Er zit toch minstens een paar meter tussen het einde van die stoeprand en de zijweg.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:44 schreef Leandra het volgende:
Hier staat een leuk stroomschema:
http://www.juridischkenni(...)orboekje-185-wvw.pdf
Ander fijn leesvoer:
http://letsel.info/verkee(...)vw-wegenverkeerswet/
Hier zet ik m'n geld op in.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:37 schreef Raraweth het volgende:
Als er geoordeeld moet worden, zal dat als eenzijdig ongeval worden bestempeld. Ook al liet de automobilist de fietser schrikken.
Heb het zelf op een iets andere manier meegemaakt: Moeten uitwijken voor iemand die voorrang nam terwijl ik met 80 aan kwam kachelen. Tijdens het uitwijken mijn eigen auto beschadigd. Verzekering en politie zeggen vervolgens doodleuk dat het mijn eigen schuld was. Volgende keer de ander gewoon licht aantikken dus...maar ja...uitwijken doe je toch wel als reflex.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Hier een ongeluk waarbij ook niemand is geraakt:quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
Eenzijdig ongeval, de auto is en heeft niemand geraakt. Meneer is geschrokken en gevallen, vervelend voor hem.
Trouwens: oudere mensen op e-bikes die harder gaan dan ze aankunnen... Bijna net zo irritant als scooterjongetjes die wel aardig kunnen rijden maar niet begrijpen dat ze ook dood kunnen.
quote:Hoewel er feitelijk gezien geen aanrijding had plaatsgevonden en de bestuurster niets geraakt heeft, bleef de bestuurster wel achter met een whiplash door de plotselinge gebeurtenis.
quote:Bij het ongeluk waren de banden van de auto zodanig beschadigd dat er nieuwe banden dienden te worden aangeschaft. Deze schade werd door de rechter volledig toegekend. Dat de rechter deze schade toekende had met name te maken met de verklaring van de garagehouder waar de auto altijd in onderhoud is. In die verklaring werd aangegeven dat de banden remplekken door een noodstop vertoonden en moesten worden vervangen.”Voor het ongeval” – zo verklaarde de garage – “was er geen slijtage aan de banden van de auto”.
Zo duidelijk is dat in dit geval niet. Aan de ene kant van de weg is een volwaardig fietspad, duidelijk van de rijbaan voor automobilisten gescheiden door een stoeprand, aan de andere kant slechts een fietsstrook, gescheiden van de automobilist door alleen een onderbroken streep.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat jij het doet betekent niet dat het ook mag.... het is werkelijk nonsens om te stellen dat fietsers beide richtingen mogen fietsen op een fietspad dat duidelijk bedoeld is voor 1 richting.
quote:Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Let vooral op het woordje "bestuurders"; voetgangers zijn geen bestuurders en dus gelden de haaientanden niet voor hen. Voetgangers moeten wel voorrang krijgen van afslaand verkeer als zij rechtdoor gaan.
In principe vallen zaken als, hard aanrijden, laat remmen en optrekken, ook onder hinderen. En dus zou de automobilist fout zijn in de gegeven omschrijving.quote:voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
Lijkt mij ook, er is immers geen aanrijding geweest.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef bijdehand het volgende:
Mijn onderbuik zegt dat dit een eenzijdig ongeval is. Ben benieuwd hoe het echt zit
Uiteraard, maar als het wel tot een aanrijding was gekomen dan was de bestuurder wel de sjaak voor minstens 50% dacht ik.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:01 schreef TwisterNederland het volgende:
Je dient fatsoenlijk deel te nemen aan het verkeer. Tegen de richting inrijden is dat dus niet. Dus kun je ook niet verwachten dat het overige verkeer daar ten alle tijde op kan anticiperen.
Bejaarden op e-bikes beginnen de scooter klootzakjes van het fietspad te worden.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
[..]
voorrangsweg [..] die automobilist moet gewoon stoppen en alles voor laten gaan.
Inderdaad. Meneer had ook van een plots overstekende kat of toeterende vrachtwagen kunnen schrikken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:09 schreef klipper het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, er is immers geen aanrijding geweest.
Schrikreactie is nog geen reden voor schadevergoeding.
Iemand die door rood fietst heeft geen voorrang. De fietser uit dit verhaal rijdt, aan de verkeerde kant, maar nog steeds op de voorrangsweg en heeft voorrang.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:25 schreef Physsic het volgende:
Grappig. Ik vraag me al een hele tijd ongeveer hetzelfde af, namelijk;
Als bijv. een (overstekende) scooter door rood rijdt net op het moment dat autobestuurder groen krijgt en optrekt. Scooterpersoon schrikt, wijkt uit, komt ten val. Als de autobestuurder dan gewoon zijn weg vervolgt, geldt dat dan als het misdrijf 'doorrijden na een ongeval'?
Heb je na dat ongeval nog contact gehad met die automobilist? Wat zegt de verzekering er eigenlijk van?
Ik begrijp het verschil.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Iemand die door rood fietst heeft geen voorrang. De fietser uit dit verhaal rijdt, aan de verkeerde kant, maar nog steeds op de voorrangsweg en heeft voorrang.
Het is een schade formulier en er is wel schade. Verder kun je ook betrokken zijn bij een ongeval terwijl jij niemand hebt geraakt en niemand jou heeft geraakt.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:57 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik zou nooit een aanrijdingsformulier hebben ingevuld, gezien er geen aanrijding is geweest.
Ik zal volgende keer schuin voor je op de snelweg hard remmen en naar je zwaaien als je in de vangrail bent uitgeweken. Want geen contact toch.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:57 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik zou nooit een aanrijdingsformulier hebben ingevuld, gezien er geen aanrijding is geweest.
Invullen erkent betrokkenheid. Ik ben een net iemand, maar ik zou hier ook niks hebben ingevuld. Voor hetzelfde geld had opa een insulinetekort of weet ik wat voor andere medische toestand. Ik heb hem niet geraakt, ik heb mijn auto niet dwars over het fietspad gezet, meneer fietste aan de verkeerde kant en wil mij dan laten opdraaien voor zijn overdreven schrikreactie? Als hij hier al van schrikt heeft hij in het moderne verkeer niks te zoeken. Ik had hem vriendelijk overeind geholpen, afgestoft en was lekker verder gereden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is een schade formulier en er is wel schade. Verder kun je ook betrokken zijn bij een ongeval terwijl jij niemand hebt geraakt en niemand jou heeft geraakt.
Het zal je verbazen hoe vaak dat inderdaad gebeurt. Maar dat is wel een iets andere situatie dan hier geschetst.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik zal volgende keer schuin voor je op de snelweg hard remmen en naar je zwaaien als je in de vangrail bent uitgeweken. Want geen contact toch.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Invullen erkent betrokkenheid. Ik ben een net iemand, maar ik zou hier ook niks hebben ingevuld. Voor hetzelfde geld had opa een insulinetekort of weet ik wat voor andere medische toestand. Ik heb hem niet geraakt, ik heb mijn auto niet dwars over het fietspad gezet, meneer fietste aan de verkeerde kant en wil mij dan laten opdraaien voor zijn overdreven schrikreactie? Als hij hier al van schrikt heeft hij in het moderne verkeer niks te zoeken. Ik had hem vriendelijk overeind geholpen, afgestoft en was lekker verder gereden.
Verder loop je dan het risico dat je de plek van een ongeval verlaat zonder je te identificeren mocht men wel oordelen dat je betrokken was. Ik denk dat het verstandiger is dat formulier in te vullen want als je geen schuld hebt blijkt dat wel uit het verhaal.quote:Het invullen en ondertekenen van het
Europees schadeformulier betekent niet
dat één van de partijen bij voorbaat
erkent schuld aan het ongeval te hebben.
U geeft slechts de feitelijke situatie weer.
Ik neem aan dat de fietser geen schadeformulier bij zich had, dit moet dus van de automobilist zijn gekomen.....quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Invullen erkent betrokkenheid. Ik ben een net iemand, maar ik zou hier ook niks hebben ingevuld. Voor hetzelfde geld had opa een insulinetekort of weet ik wat voor andere medische toestand. Ik heb hem niet geraakt, ik heb mijn auto niet dwars over het fietspad gezet, meneer fietste aan de verkeerde kant en wil mij dan laten opdraaien voor zijn overdreven schrikreactie? Als hij hier al van schrikt heeft hij in het moderne verkeer niks te zoeken. Ik had hem vriendelijk overeind geholpen, afgestoft en was lekker verder gereden.
De automobilist stopte ook...Hell er was helemaal geen contact....quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
[..]
Altijd beide kanten opkijken, pas nog gehad met rijles. De regel voor de automobilist is: verkeer op de voorrangsweg voor laten gaan en dus daarbij het fietspad.
Die fietser fietst misschien aan de verkeerde kant, die automobilist moet gewoon stoppen en alles voor laten gaan.
Als je een verkeerde inhaal manoeuvre doet en de tegenligger wijkt uit en vliegt een kanaal in is er ook geen aanrijding, dan is doorrijden zeker strafbaar.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de fietser geen schadeformulier bij zich had, dit moet dus van de automobilist zijn gekomen.....
Ik vraag me af of doorrijden in dit geval strafbaar is, omdat het geen aanrijding is.
Dus in jouw optiek, mag ik op iedere haaientand met maximale remvertraging tot stilstand komen, met alle gevolgen van dien en niet betrokken blijven, zolang er geen aanrijding is?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de fietser geen schadeformulier bij zich had, dit moet dus van de automobilist zijn gekomen.....
Ik vraag me af of doorrijden in dit geval strafbaar is, omdat het geen aanrijding is.
Ik schrik ook weleens van een fietser, heb daarbij ook weleens een stoeprandje gepakt en een velg beschadigd. Dan stoppen ze ook niet!!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Dus in jouw optiek, mag ik op iedere haaientand met maximale remvertraging tot stilstand komen, met alle gevolgen van dien en niet betrokken blijven, zolang er geen aanrijding is?
Ook als ik een Porsche zou rijden, met Brembo remmen, zo groot als langspeelplaten en dubbele klauwen?
Of met een 50 tonner op de linkerbaan van een smalle weg rijden, zolang iedereen uitwijkt, niks aan de hand.
Ik zei ook niet 'schuld', ik zei 'betrokkenheid'.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
[..]
Verder loop je dan het risico dat je de plek van een ongeval verlaat zonder je te identificeren mocht men wel oordelen dat je betrokken was. Ik denk dat het verstandiger is dat formulier in te vullen want als je geen schuld hebt blijkt dat wel uit het verhaal.
Het lijkt mij vrij lastig om te stellen dat je niet betrokken bent als duidelijk is dat de fietser reageert op een actie van jou.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zei ook niet 'schuld', ik zei 'betrokkenheid'.
Als er een mooi meisje op staat loopt, en ik daardoor op mijn voorganger botst is ze dan ook "betrokken"?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij lastig om te stellen dat je niet betrokken bent als duidelijk is dat de fietser reageert op een actie van jou.
Jij vindt het niet voorrang verlenen gelijk aan die situatie?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:05 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Als er een mooi meisje op staat loopt, en ik daardoor op mijn voorganger botst is ze dan ook "betrokken"?
Oja? Voor zover ik weet heb je alleen voorrang wanneer je fatsoenlijk deelneemt aan het verkeer. Tegen de richting in fietsen is dat niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Iemand die door rood fietst heeft geen voorrang. De fietser uit dit verhaal rijdt, aan de verkeerde kant, maar nog steeds op de voorrangsweg en heeft voorrang.
Dat "weet" je dan verkeerd. Niet dat ik de automobilist aansprakelijk acht, dat die ouwe niet kan fietsen is z'n eigen probleem.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:15 schreef TwisterNederland het volgende:
[..]
Oja? Voor zover ik weet heb je alleen voorrang wanneer je fatsoenlijk deelneemt aan het verkeer.
...
In beide gevallen ben je niet serieus met het verkeer bezig, en moet je jouw fout niet naar een ander schuiven.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij vindt het niet voorrang verlenen gelijk aan die situatie?
Hoezo 'duidelijk'? Het is zijn woord tegen het jouwe. Je hebt hem niet geraakt en als ik zeg dat ik een kat zag oversteken en dat hij net zo goed daarvan kon schrikken. Of als ik aangeef dat mensen met het verkeer bezig horen te zijn, het zogenaamde anticiperen, zeker als je al aan de verkeerde kant van de weg fietst en je dus kunt nagaan dat je voor sommige andere weggebruikers ergens opduikt waar je niet hoort op te duiken... Ik zou er dus niet intrappen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij lastig om te stellen dat je niet betrokken bent als duidelijk is dat de fietser reageert op een actie van jou.
Alleen was er geen kat en zei die man zelf wat hij deed en was het eens met de fietser over wat was gebeurd. Daarnaast stond de auto dus al met de voorkant boven het fietspad wat te zien is op de foto's die de fietser maakte. Het lijkt mij erg lastig om dat te ontkennen en te doen alsof dat niets te maken had met de actie van de man. Als je gaat liegen wordt de kans denk ik alleen groter dat je wel deels verantwoordelijk wordt gehouden. Als je weg rijdt loop je het risico dat getuigen jouw nummerbord doorgeven en dan is maar de vraag wat getuigen hebben gezien en verklaard. Zelf denk ik dat de automobilist de verstandige en nette keus heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hoezo 'duidelijk'? Het is zijn woord tegen het jouwe. Je hebt hem niet geraakt en als ik zeg dat ik een kat zag oversteken en dat hij net zo goed daarvan kon schrikken. Of als ik aangeef dat mensen met het verkeer bezig horen te zijn, het zogenaamde anticiperen, zeker als je al aan de verkeerde kant van de weg fietst en je dus kunt nagaan dat je voor sommige andere weggebruikers ergens opduikt waar je niet hoort op te duiken... Ik zou er dus niet intrappen.
Dit, inderdaad. En ik gok ook op eenzijdig ongeval.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen was er geen kat en zei die man zelf wat hij deed en was het eens met de fietser over wat was gebeurd. Daarnaast stond de auto dus al met de voorkant boven het fietspad wat te zien is op de foto's die de fietser maakte. Het lijkt mij erg lastig om dat te ontkennen en te doen alsof dat niets te maken had met de actie van de man. Als je gaat liegen wordt de kans denk ik alleen groter dat je wel deels verantwoordelijk wordt gehouden. Als je weg rijdt loop je het risico dat getuigen jouw nummerbord doorgeven en dan is maar de vraag wat getuigen hebben gezien en verklaard. Zelf denk ik dat de automobilist de verstandige en nette keus heeft gemaakt.
Prima. Dan hadden we de politie gebeld. Ik ga in ieder geval niet vrijwillig de verantwoordelijkheid nemen voor schade die net zo goed veroorzaakt had kunnen zijn door iets anders.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen was er geen kat en zei die man zelf wat hij deed en was het eens met de fietser over wat was gebeurd. Daarnaast stond de auto dus al met de voorkant boven het fietspad wat te zien is op de foto's die de fietser maakte. Het lijkt mij erg lastig om dat te ontkennen en te doen alsof dat niets te maken had met de actie van de man. Als je gaat liegen wordt de kans denk ik alleen groter dat je wel deels verantwoordelijk wordt gehouden. Als je weg rijdt loop je het risico dat getuigen jouw nummerbord doorgeven en dan is maar de vraag wat getuigen hebben gezien en verklaard. Zelf denk ik dat de automobilist de verstandige en nette keus heeft gemaakt.
Hier laatst ook een dametje. Uit het niets in de bocht onderuit, ze ging gewoon veel te hard. Maar ja, wel een gebroken heup en alle ellende die daarbij hoort... En dat is al de zoveelste die ik op die manier zie vallen. Doodeng.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:15 schreef bijdehand het volgende:
Vind het wel eng; van die oude mensen op fietsen waarvan ze de snelheid niet meester (kunnen) zijn. Veel oudjes zijn hierdoor al ten val gekomen. Snap het echt niet.
Pas daar over gepraat met een bejaard stel. Hij was in een bocht gevallen en zij was zo iemand tuin ingereden omdat ze te hard ging om de bocht te nemen. En zo zijn er nog vele anderen. Kost lekker veel geld zo.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:17 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Hier laatst ook een dametje. Uit het niets in de bocht onderuit, ze ging gewoon veel te hard. Maar ja, wel een gebroken heup en alle ellende die daarbij hoort... En dat is al de zoveelste die ik op die manier zie vallen. Doodeng.
Je hebt voorrang, als de verkeersregel dat omschrijft. In dit geval iedere bestuurder, die op de voorrangsweg rijdt, waar maakt niet uit.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:15 schreef TwisterNederland het volgende:
[..]
Oja? Voor zover ik weet heb je alleen voorrang wanneer je fatsoenlijk deelneemt aan het verkeer. Tegen de richting in fietsen is dat niet.
Maar het is een fietser dus die zal sowieso gelijk krijgen. Ik was doorgereden. Lekker ontkennen en mochten ze me later vinden dan mogen ze de krassen cq deuken opzoeken. Oh wacht, die zijn er niet.
Bejaarden op e-bikes welke tegen de richting inrijden, door eigen geklungel op hun bek gaan en jou de schuld in de schoenen proberen te schuiven van hun eigen geklungel ben ik snel klaar mee (wat ik uit het verhaal van TS haal). Dan is hetquote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Je hebt voorrang, als de verkeersregel dat omschrijft. In dit geval iedere bestuurder, die op de voorrangsweg rijdt, waar maakt niet uit.
Daarnaast is een fietser beschermd, dus kun je in bepaalde situaties ook (deel)schuldig zijn, als de fietser geen voorrang heeft.
Ook genoeg oudjes die vallen omdat ze juist geen snelheid meer kunnen halenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:15 schreef bijdehand het volgende:
Vind het wel eng; van die oude mensen op fietsen waarvan ze de snelheid niet meester (kunnen) zijn. Veel oudjes zijn hierdoor al ten val gekomen. Snap het echt niet.
Daarvoor heb je een R op de pook.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:44 schreef TwisterNederland het volgende:
Edit: ik vind het een beetje een raar dat wanneer een fietser zonder verlichting door rood rijdt en een motorkap kopt dat de bestuurder dan nog voor 50% aansprakelijk is. Ik snap dat het een zwakkere verkeersdeelnemer is maar het wringt wel ergens aan het rechtvaardigheidsgevoel.
Volgens mij is dat ook een onjuiste aanname.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:44 schreef TwisterNederland het volgende:
dan nog voor 50% aansprakelijk is.
mij staat een verhaal bij van iemand die s nachts zonder verlichting tegen het verkeee in reed tegen een auto aan. Alsnog slechts 50% schuldig. Idem een verhaal hier op Fok! waar een fietser door rood reed en na een valselijke beschuldiging ook met slechts 50% wegkwam.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook een onjuiste aanname.
Nou, je moet dan wel van hele goede huize komen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook een onjuiste aanname.
Over dat achteruit ben ik niet zo zeker. Daar zijn de regels redelijk duidelijk over.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:30 schreef exelletor het volgende:
[..]
Nee, hij moet het verkeer aan de voorrangsweg voorrang verlenen. Of dat verkeer achteruit of vooruit daar rijdt, van links of van rechts, is niet relevant. Ik zou als automobilist gewoon volhouden dat die een beetje laat had geremd, maar niet het fietspad op had gereden. En tja, die schrikreactie heeft de fietser veroorzaakt.
1. Bij alleen 'blikschade' komt de politie niet en 2. wat bedoel je met 'verantwoordelijkheid nemen'? Schuld erkennen? Aansprakelijkheid erkennen?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 16:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Prima. Dan hadden we de politie gebeld. Ik ga in ieder geval niet vrijwillig de verantwoordelijkheid nemen voor schade die net zo goed veroorzaakt had kunnen zijn door iets anders.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:37 schreef Raraweth het volgende:
Als er geoordeeld moet worden, zal dat als eenzijdig ongeval worden bestempeld. Ook al liet de automobilist de fietser schrikken.
Heb het zelf op een iets andere manier meegemaakt: Moeten uitwijken voor iemand die voorrang nam terwijl ik met 80 aan kwam kachelen. Tijdens het uitwijken mijn eigen auto beschadigd. Verzekering en politie zeggen vervolgens doodleuk dat het mijn eigen schuld was. Volgende keer de ander gewoon licht aantikken dus...maar ja...uitwijken doe je toch wel als reflex.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Fietser is niet geraakt? dan geen aanrijding.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
Eenzijdig ongeval, de auto is en heeft niemand geraakt. Meneer is geschrokken en gevallen, vervelend voor hem.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:09 schreef klipper het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, er is immers geen aanrijding geweest.
Schrikreactie is nog geen reden voor schadevergoeding.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:44 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Lijkt me een eenzijdig ongeval. Jullie hebben elkaar immers niet geraakt. Dikke vinger naar de domme fietser.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:15 schreef TwisterNederland het volgende:
Ik was doorgereden. Lekker ontkennen en mochten ze me later vinden dan mogen ze de krassen cq deuken opzoeken. Oh wacht, die zijn er niet.
Schadeformulier invullen, zodat er minstens de schijn ontstaat dat het mijn schuld zou kunnen zijn.quote:Op zondag 25 januari 2015 01:55 schreef r_one het volgende:
[..]
1. Bij alleen 'blikschade' komt de politie niet en 2. wat bedoel je met 'verantwoordelijkheid nemen'? Schuld erkennen? Aansprakelijkheid erkennen?
Je geeft aan dat je erbij betrokken bent. Je geeft aan dat er reden is voor een verzekering om erbij betrokken te worden. Je geeft de verzekering van de andere partij ammunitie om geld bij jouw verzekering te komen halen, terwijl er helemaal niks is, in dit geval, waar dat op gebaseerd is. Maar als je ze de opening geeft pakken ze hem en op termijn gaat het jou geld kosten. Omdat een opa een fiets heeft die hij niet onder controle kan houden in het moderne verkeer, en niet weet aan welke kant van de weg hij hoort te fietsen.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:22 schreef Guppyfriend het volgende:
Met het invullen en ondertekenen van een schadeformulier beken je GEEN schuld. Je maakt slechts een situatieschets.
In dit specifieke geval vraag ik me oprecht af of de verzekering van de auto gaat toegeven aan de eis van de e-bike-opa. Verzekeraars keren echt niet zomaar uit, zeker niet wanneer het verhaal, zoals het hier in het topic staat, ook op het schadeformulier staat en door beide partijen ondertekend is.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je geeft aan dat je erbij betrokken bent. Je geeft aan dat er reden is voor een verzekering om erbij betrokken te worden. Je geeft de verzekering van de andere partij ammunitie om geld bij jouw verzekering te komen halen, terwijl er helemaal niks is, in dit geval, waar dat op gebaseerd is. Maar als je ze de opening geeft pakken ze hem en op termijn gaat het jou geld kosten. Omdat een opa een fiets heeft die hij niet onder controle kan houden in het moderne verkeer, en niet weet aan welke kant van de weg hij hoort te fietsen.
Dan maak je zelf foto's van de situatie.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:33 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
In dit specifieke geval vraag ik me oprecht af of de verzekering van de auto gaat toegeven aan de eis van de e-bike-opa. Verzekeraars keren echt niet zomaar uit, zeker niet wanneer het verhaal, zoals het hier in het topic staat, ook op het schadeformulier staat en door beide partijen ondertekend is.
Als er geen schadeformulier was en opa besluit aangifte te doen, wordt het zijn woord en dat van de getuigen tegen dat van de automobilist. God weet dat die dan gaan vertellen en dan sta je. Nu staat het in ieder geval nog juist op papier.
Ik geloof je ook wel. Maar ik vind het ook wel een beetje de wereld op z'n kop. Als automobilist kun je dit soort zaken gewoonweg niet voorkomen. De auto maakt een foutje door een fietser over het hoofd te zien, realiseert zich dit op tijd èn remt op tijd. Dat de fietser vervolgens onderuit gaat, kan toch onmogelijk de schuld van de auto genoemd worden? Voor dit soort dingen heb je een fietsverzekering, zou je zeggen.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan maak je zelf foto's van de situatie.
En de verzekering van opa gaat gegarandeerd bij jouw verzekering zeuren en aangezien het hier om een opa op een fiets gaat, is er grote kans dat jouw verzekering daarin meegaat. Zwakke verkeersdeelnemer en zo. En als ze niet betalen en het komt in de krant en zo.... Geloof me nou maar, als automobilist trek je in dit soort gevallen altijd aan het langste eind.
Dat is er wel: het optrekken en stoppen van de auto.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
terwijl er helemaal niks is, in dit geval, waar dat op gebaseerd is.
Huidige fietsen met trap ondersteuning vallen niet onder deze wet, de fiets voldoet niet aan de vereisten van de kracht van de motor. Ondertussen zijn er wel fietsen die een dergelijke kracht hebben en die hebben dan ook een kenteken plaatjequote:Op zondag 25 januari 2015 12:52 schreef Watdoeteenvulploegleider het volgende:
Volgens art 185 wvw is er sprake van risico-aansprakelijkheid bij een geval tussen een gemotoriseerd voertuig en een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer. Volgens art 1 lid 1 sub e ex Wegenverkeerswet 1994 valt een fiets met trapondersteuning onder een bromfiets en daarmee is het een gemotoriseerd voertuig waardoor art. 185 wvw buiten toepassing verklaart kan worden.
We weten geen van beide Hoe zwaar de motor van fiets met trapondersteuning in dit verhaal isquote:Op zondag 25 januari 2015 13:45 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Huidige fietsen met trap ondersteuning vallen niet onder deze wet, de fiets voldoet niet aan de vereisten van de kracht van de motor. Ondertussen zijn er wel fietsen die een dergelijke kracht hebben en die hebben dan ook een kenteken plaatje
Toevallig wel.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is er wel: het optrekken en stoppen van de auto.
Middels een schadeformulier beschrijf je (mede) die feitelijkheid zonder daarmee schuld te erkennen. Wel betrokkenheid maar dat zul je toch niet willen ontkennen.
In dat geval is het geen fiets met trapondersteuning maar een snorfietsquote:Op zondag 25 januari 2015 14:11 schreef Watdoeteenvulploegleider het volgende:
[..]
We weten geen van beide Hoe zwaar de motor van fiets met trapondersteuning in dit verhaal is. Misschien heeft deze fiets in dit verhaal wel een kenteken
Haha, klopt. Desondanks niet onmogelijk;).quote:Op zondag 25 januari 2015 17:52 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
In dat geval is het geen fiets met trapondersteuning maar een snorfietsHij heeft immers dan een blauwe kentekenplaat
![]()
Dit dus. Ik zou 'm ook overeind helpen, zeggen dat je verbaasd bent over zijn schrikreactie en hem sterkte wensen. Doei. Maak evt nog even een fotootje.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je geeft aan dat je erbij betrokken bent. Je geeft aan dat er reden is voor een verzekering om erbij betrokken te worden. Je geeft de verzekering van de andere partij ammunitie om geld bij jouw verzekering te komen halen, terwijl er helemaal niks is, in dit geval, waar dat op gebaseerd is. Maar als je ze de opening geeft pakken ze hem en op termijn gaat het jou geld kosten. Omdat een opa een fiets heeft die hij niet onder controle kan houden in het moderne verkeer, en niet weet aan welke kant van de weg hij hoort te fietsen.
Idem. Op het Europees Schadeformulier staat ook overal "aanrijding" (aanrijdingsformulier, datum aanrijding etc.). Er is geen sprake van een aanrijding, dus ik zou het formulier ook niet invullen.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dit dus. Ik zou 'm ook overeind helpen, zeggen dat je verbaasd bent over zijn schrikreactie en hem sterkte wensen. Doei. Maak evt nog even een fotootje.
Elke vorm van betrokkenheid kan je alleen maar gezeik opleveren.
Toevallig wel wát?quote:
Maar je bent ook betrokken als je dat formulier niet invult. Ik had zeker dat kenteken gezien en genoteerd al wist ik niet precies wat er aan de hand was zag ik wel de valpartij vlak voor die auto.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dit dus. Ik zou 'm ook overeind helpen, zeggen dat je verbaasd bent over zijn schrikreactie en hem sterkte wensen. Doei. Maak evt nog even een fotootje.
Elke vorm van betrokkenheid kan je alleen maar gezeik opleveren.
Dat kan. En dan word je uitgenodigd door de politie en ga je langs. Dan leg je uit dat je ruimschoots op tijd stopte, dat er geen contact is geweest, jij een man hebt zien vallen maar geen schade had en het er dus bij hebt gelaten.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar je bent ook betrokken als je dat formulier niet invult. Ik had zeker dat kenteken gezien en genoteerd al wist ik niet precies wat er aan de hand was zag ik wel de valpartij vlak voor die auto.
En dan had ik dus moeten verklaren dat ik inderdaad zag dat de man uitweek voor de auto die uit die straat kwam maar verder niet kon zien hoe dichtbij die man was. Waarna je dus betrokken bent. Eerlijk gezegd denk ik dat jouw kansen dan kleiner zijn dan de automobilist nu is.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:33 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat kan. En dan word je uitgenodigd door de politie en ga je langs. Dan leg je uit dat je ruimschoots op tijd stopte, dat er geen contact is geweest, jij een man hebt zien vallen maar geen schade had en het er dus bij hebt gelaten.
En dan kan de politie ook weinig.
Betrokkenheid ontkennen. Ik heb niks fout gedaan, hij wel.quote:
Dan had je ook moeten verklaren dat die man aan de verkeerde kant van de weg reed en dat de automobilist dus in principe voor verkeer uit die richting helemaal niet te ver doorgereden was en dat het dus aan de fietser zelf te wijten was dat hij schrok.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En dan had ik dus moeten verklaren dat ik inderdaad zag dat de man uitweek voor de auto die uit die straat kwam maar verder niet kon zien hoe dichtbij die man was. Waarna je dus betrokken bent. Eerlijk gezegd denk ik dat jouw kansen dan kleiner zijn dan de automobilist nu is.
Ah, de auto is dus NIET opgetrokken (en weer op de rem gaan staan)?!quote:Op zondag 25 januari 2015 22:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Betrokkenheid ontkennen. Ik heb niks fout gedaan, hij wel.
quote:Wanneer is art. 185 WVW van toepassing
- Er moet sprake zijn van een verkeersongeval tussen een motorrijtuig en een niet-motorrijtuig; een botsing met het motorvoertuig is niet vereist, voldoende is dat het motorvoertuig bij het verkeersongeval betrokken is;
...
De Hoge Raad heeft het begrip "overmacht" in deze bepaling op de volgende wijze uitgelegd. Er is sprake van overmacht, indien:
- De bestuurder foutloos heeft gereden of de fout is niet relevant voor het ongeval;
- De fouten van de andere weggebruiker zo onwaarschijnlijk waren dat de bestuurder hiermee geen rekening hoefde te houden.
"Een motorrijtuig is niet hetzelfde als een motorvoertuig: motorrijtuigen zijn volgens art. 1 lid c van de Nederlandse Wegenverkeerswet 1994: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning. "quote:Op zondag 25 januari 2015 12:52 schreef Watdoeteenvulploegleider het volgende:
Volgens art 185 wvw is er sprake van risico-aansprakelijkheid bij een geval tussen een gemotoriseerd voertuig en een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer. Volgens art 1 lid 1 sub e ex Wegenverkeerswet 1994 valt een fiets met trapondersteuning onder een bromfiets en daarmee is het een gemotoriseerd voertuig waardoor art. 185 wvw buiten toepassing verklaart kan worden.
Dat klopt, maar of hij te ver doorgereden is is volgens mij de grote vraag. Immers is het logisch dat iemand anders schrikt als iemand gaat optrekken terwijl dat niet kan of als het lijkt dat iemand niet stopt.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan had je ook moeten verklaren dat die man aan de verkeerde kant van de weg reed en dat de automobilist dus in principe voor verkeer uit die richting helemaal niet te ver doorgereden was en dat het dus aan de fietser zelf te wijten was dat hij schrok.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |