Wat moet hij van rechts zien aankomen dan? Hij wil rechtsaf, hij moet weten wat er van links aankomt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Automobilist heeft schuld, waarom kijkt hij niet naar beide kanten opzij?
Altijd beide kanten opkijken, pas nog gehad met rijles. De regel voor de automobilist is: verkeer op de voorrangsweg voor laten gaan en dus daarbij het fietspad.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat moet hij van rechts zien aankomen dan? Hij wil rechtsaf, hij moet weten wat er van links aankomt.
Dat klopt alleen is er dus niet echt gebotst de man is zelf gevallen en heeft de auto niet geraakt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Als fietser ben je een zwakkere verkeersdeelnemer en kun je praktisch bijna alles flikken. Zonder licht, tegen het verkeer in, achterstevoren en geen richting aangeven: als je daar als automobilist een aanvaring mee krijgt ben jij het bokje.
Die regels zijn er dus wel.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Hier mag je officieel maar aan één kant fietsen want het is één weg.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Nee, hij moet het verkeer aan de voorrangsweg voorrang verlenen. Of dat verkeer achteruit of vooruit daar rijdt, van links of van rechts, is niet relevant. Ik zou als automobilist gewoon volhouden dat die een beetje laat had geremd, maar niet het fietspad op had gereden. En tja, die schrikreactie heeft de fietser veroorzaakt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat moet hij van rechts zien aankomen dan? Hij wil rechtsaf, hij moet weten wat er van links aankomt.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hier mag je officieel maar aan één kant fietsen want het is één weg.
Naja, dan weet ik het nietquote:
Dat jij het doet betekent niet dat het ook mag.... het is werkelijk nonsens om te stellen dat fietsers beide richtingen mogen fietsen op een fietspad dat duidelijk bedoeld is voor 1 richting.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Het boeit mij dan ook niet aan welke kant jij fietst. Als jij maar niet verwacht dat ik jouw als automobilist zie als jij aan de verkeerde kant fietst.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Dat is een andere zaak, hij moet voorrang verlenen omdat de fietser op een voorrangsweg rijdt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:30 schreef exelletor het volgende:
[..]
Nee, hij moet het verkeer aan de voorrangsweg voorrang verlenen. Of dat verkeer achteruit of vooruit daar rijdt, van links of van rechts, is niet relevant. Ik zou als automobilist gewoon volhouden dat die een beetje laat had geremd, maar niet het fietspad op had gereden. En tja, die schrikreactie heeft de fietser veroorzaakt.
quote:.....Soms ligt het pad slechts aan één kant van de weg en dient het voor tweerichtingsverkeer, maar in stedelijke gebieden ligt meestal aan beide zijde van de weg (evenals trottoirs, die weer aan de zijkant van fietspaden gelegen zijn) een eenrichtingsfietspad. ....
Volgens mij is er geen sprake van overmacht want de automobilist maakt wel een verwijtbare fout al ben ik niet helemaal zeker of optrekken (geen voorrang geven) en weer stoppen (wel voorrang geven) een fout is. Dan kom ik uit op een verdeling van de schade maar dat voelt voor mijn gevoel erg oneerlijk omdat de automobiliste erg weinig te verwijten valt nu de fietser zo hard ging dat hij een paar meter voor de feitelijke kruising al ging uitwijken waarbij hij door die stoeprand viel. Er zit toch minstens een paar meter tussen het einde van die stoeprand en de zijweg.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:44 schreef Leandra het volgende:
Hier staat een leuk stroomschema:
http://www.juridischkenni(...)orboekje-185-wvw.pdf
Ander fijn leesvoer:
http://letsel.info/verkee(...)vw-wegenverkeerswet/
Hier zet ik m'n geld op in.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:37 schreef Raraweth het volgende:
Als er geoordeeld moet worden, zal dat als eenzijdig ongeval worden bestempeld. Ook al liet de automobilist de fietser schrikken.
Heb het zelf op een iets andere manier meegemaakt: Moeten uitwijken voor iemand die voorrang nam terwijl ik met 80 aan kwam kachelen. Tijdens het uitwijken mijn eigen auto beschadigd. Verzekering en politie zeggen vervolgens doodleuk dat het mijn eigen schuld was. Volgende keer de ander gewoon licht aantikken dus...maar ja...uitwijken doe je toch wel als reflex.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
Er gelden volgens mij geen regels dat een fietser verplicht aan een kant moet fietsen, ik fiets zelf ook vaak aan de andere kant.
Hier een ongeluk waarbij ook niemand is geraakt:quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
Eenzijdig ongeval, de auto is en heeft niemand geraakt. Meneer is geschrokken en gevallen, vervelend voor hem.
Trouwens: oudere mensen op e-bikes die harder gaan dan ze aankunnen... Bijna net zo irritant als scooterjongetjes die wel aardig kunnen rijden maar niet begrijpen dat ze ook dood kunnen.
quote:Hoewel er feitelijk gezien geen aanrijding had plaatsgevonden en de bestuurster niets geraakt heeft, bleef de bestuurster wel achter met een whiplash door de plotselinge gebeurtenis.
quote:Bij het ongeluk waren de banden van de auto zodanig beschadigd dat er nieuwe banden dienden te worden aangeschaft. Deze schade werd door de rechter volledig toegekend. Dat de rechter deze schade toekende had met name te maken met de verklaring van de garagehouder waar de auto altijd in onderhoud is. In die verklaring werd aangegeven dat de banden remplekken door een noodstop vertoonden en moesten worden vervangen.”Voor het ongeval” – zo verklaarde de garage – “was er geen slijtage aan de banden van de auto”.
Zo duidelijk is dat in dit geval niet. Aan de ene kant van de weg is een volwaardig fietspad, duidelijk van de rijbaan voor automobilisten gescheiden door een stoeprand, aan de andere kant slechts een fietsstrook, gescheiden van de automobilist door alleen een onderbroken streep.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat jij het doet betekent niet dat het ook mag.... het is werkelijk nonsens om te stellen dat fietsers beide richtingen mogen fietsen op een fietspad dat duidelijk bedoeld is voor 1 richting.
quote:Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Let vooral op het woordje "bestuurders"; voetgangers zijn geen bestuurders en dus gelden de haaientanden niet voor hen. Voetgangers moeten wel voorrang krijgen van afslaand verkeer als zij rechtdoor gaan.
In principe vallen zaken als, hard aanrijden, laat remmen en optrekken, ook onder hinderen. En dus zou de automobilist fout zijn in de gegeven omschrijving.quote:voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
Lijkt mij ook, er is immers geen aanrijding geweest.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:22 schreef bijdehand het volgende:
Mijn onderbuik zegt dat dit een eenzijdig ongeval is. Ben benieuwd hoe het echt zit
Uiteraard, maar als het wel tot een aanrijding was gekomen dan was de bestuurder wel de sjaak voor minstens 50% dacht ik.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:01 schreef TwisterNederland het volgende:
Je dient fatsoenlijk deel te nemen aan het verkeer. Tegen de richting inrijden is dat dus niet. Dus kun je ook niet verwachten dat het overige verkeer daar ten alle tijde op kan anticiperen.
Bejaarden op e-bikes beginnen de scooter klootzakjes van het fietspad te worden.
quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
[..]
voorrangsweg [..] die automobilist moet gewoon stoppen en alles voor laten gaan.
Inderdaad. Meneer had ook van een plots overstekende kat of toeterende vrachtwagen kunnen schrikken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:09 schreef klipper het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, er is immers geen aanrijding geweest.
Schrikreactie is nog geen reden voor schadevergoeding.
Iemand die door rood fietst heeft geen voorrang. De fietser uit dit verhaal rijdt, aan de verkeerde kant, maar nog steeds op de voorrangsweg en heeft voorrang.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:25 schreef Physsic het volgende:
Grappig. Ik vraag me al een hele tijd ongeveer hetzelfde af, namelijk;
Als bijv. een (overstekende) scooter door rood rijdt net op het moment dat autobestuurder groen krijgt en optrekt. Scooterpersoon schrikt, wijkt uit, komt ten val. Als de autobestuurder dan gewoon zijn weg vervolgt, geldt dat dan als het misdrijf 'doorrijden na een ongeval'?
Heb je na dat ongeval nog contact gehad met die automobilist? Wat zegt de verzekering er eigenlijk van?
Ik begrijp het verschil.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Iemand die door rood fietst heeft geen voorrang. De fietser uit dit verhaal rijdt, aan de verkeerde kant, maar nog steeds op de voorrangsweg en heeft voorrang.
Het is een schade formulier en er is wel schade. Verder kun je ook betrokken zijn bij een ongeval terwijl jij niemand hebt geraakt en niemand jou heeft geraakt.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:57 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik zou nooit een aanrijdingsformulier hebben ingevuld, gezien er geen aanrijding is geweest.
Ik zal volgende keer schuin voor je op de snelweg hard remmen en naar je zwaaien als je in de vangrail bent uitgeweken. Want geen contact toch.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 11:57 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik zou nooit een aanrijdingsformulier hebben ingevuld, gezien er geen aanrijding is geweest.
Invullen erkent betrokkenheid. Ik ben een net iemand, maar ik zou hier ook niks hebben ingevuld. Voor hetzelfde geld had opa een insulinetekort of weet ik wat voor andere medische toestand. Ik heb hem niet geraakt, ik heb mijn auto niet dwars over het fietspad gezet, meneer fietste aan de verkeerde kant en wil mij dan laten opdraaien voor zijn overdreven schrikreactie? Als hij hier al van schrikt heeft hij in het moderne verkeer niks te zoeken. Ik had hem vriendelijk overeind geholpen, afgestoft en was lekker verder gereden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is een schade formulier en er is wel schade. Verder kun je ook betrokken zijn bij een ongeval terwijl jij niemand hebt geraakt en niemand jou heeft geraakt.
Het zal je verbazen hoe vaak dat inderdaad gebeurt. Maar dat is wel een iets andere situatie dan hier geschetst.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik zal volgende keer schuin voor je op de snelweg hard remmen en naar je zwaaien als je in de vangrail bent uitgeweken. Want geen contact toch.
quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Invullen erkent betrokkenheid. Ik ben een net iemand, maar ik zou hier ook niks hebben ingevuld. Voor hetzelfde geld had opa een insulinetekort of weet ik wat voor andere medische toestand. Ik heb hem niet geraakt, ik heb mijn auto niet dwars over het fietspad gezet, meneer fietste aan de verkeerde kant en wil mij dan laten opdraaien voor zijn overdreven schrikreactie? Als hij hier al van schrikt heeft hij in het moderne verkeer niks te zoeken. Ik had hem vriendelijk overeind geholpen, afgestoft en was lekker verder gereden.
Verder loop je dan het risico dat je de plek van een ongeval verlaat zonder je te identificeren mocht men wel oordelen dat je betrokken was. Ik denk dat het verstandiger is dat formulier in te vullen want als je geen schuld hebt blijkt dat wel uit het verhaal.quote:Het invullen en ondertekenen van het
Europees schadeformulier betekent niet
dat één van de partijen bij voorbaat
erkent schuld aan het ongeval te hebben.
U geeft slechts de feitelijke situatie weer.
Ik neem aan dat de fietser geen schadeformulier bij zich had, dit moet dus van de automobilist zijn gekomen.....quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Invullen erkent betrokkenheid. Ik ben een net iemand, maar ik zou hier ook niks hebben ingevuld. Voor hetzelfde geld had opa een insulinetekort of weet ik wat voor andere medische toestand. Ik heb hem niet geraakt, ik heb mijn auto niet dwars over het fietspad gezet, meneer fietste aan de verkeerde kant en wil mij dan laten opdraaien voor zijn overdreven schrikreactie? Als hij hier al van schrikt heeft hij in het moderne verkeer niks te zoeken. Ik had hem vriendelijk overeind geholpen, afgestoft en was lekker verder gereden.
De automobilist stopte ook...Hell er was helemaal geen contact....quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:26 schreef Admiraal_Kontkanaal het volgende:
[..]
Altijd beide kanten opkijken, pas nog gehad met rijles. De regel voor de automobilist is: verkeer op de voorrangsweg voor laten gaan en dus daarbij het fietspad.
Die fietser fietst misschien aan de verkeerde kant, die automobilist moet gewoon stoppen en alles voor laten gaan.
Als je een verkeerde inhaal manoeuvre doet en de tegenligger wijkt uit en vliegt een kanaal in is er ook geen aanrijding, dan is doorrijden zeker strafbaar.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de fietser geen schadeformulier bij zich had, dit moet dus van de automobilist zijn gekomen.....
Ik vraag me af of doorrijden in dit geval strafbaar is, omdat het geen aanrijding is.
Dus in jouw optiek, mag ik op iedere haaientand met maximale remvertraging tot stilstand komen, met alle gevolgen van dien en niet betrokken blijven, zolang er geen aanrijding is?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de fietser geen schadeformulier bij zich had, dit moet dus van de automobilist zijn gekomen.....
Ik vraag me af of doorrijden in dit geval strafbaar is, omdat het geen aanrijding is.
Ik schrik ook weleens van een fietser, heb daarbij ook weleens een stoeprandje gepakt en een velg beschadigd. Dan stoppen ze ook niet!!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Dus in jouw optiek, mag ik op iedere haaientand met maximale remvertraging tot stilstand komen, met alle gevolgen van dien en niet betrokken blijven, zolang er geen aanrijding is?
Ook als ik een Porsche zou rijden, met Brembo remmen, zo groot als langspeelplaten en dubbele klauwen?
Of met een 50 tonner op de linkerbaan van een smalle weg rijden, zolang iedereen uitwijkt, niks aan de hand.
Ik zei ook niet 'schuld', ik zei 'betrokkenheid'.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
[..]
Verder loop je dan het risico dat je de plek van een ongeval verlaat zonder je te identificeren mocht men wel oordelen dat je betrokken was. Ik denk dat het verstandiger is dat formulier in te vullen want als je geen schuld hebt blijkt dat wel uit het verhaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |