bronquote:De Nederlandse apostel van Anders Breivik
Via internet verenigt zich een fanschare rondom de Noorse terrorist Anders Breivik. De sleutelfiguur is waarschijnlijk een Nederlander.
De meest fanatieke volgeling van de extreem-rechtse Noorse terrorist Anders Breivik (35) is waarschijnlijk een Nederlander. Dat concludeert het Noorse weekblad Morgenbladet na een jaar lang onderzoek naar de drijvende kracht achter elf Breivik-fansites en socialemedia-kanalen.
Breivik haalde in 2011 het wereldnieuws door in Oslo een bomaanslag te plegen en daarna een bloedbad aan te richten op het Noorse eilandje Utøya, waarmee hij in totaal 77 mensen doodde. Hij wilde met de aanslag de aandacht vestigen op zijn meer dan 1.500 pagina's tellende manifest dat een aanklacht vormt tegen de Europese Unie en de sociaal-democratie.
In het manifest waarschuwt hij voor de islam en doet hij een voorstel voor een gewelddadig hervormingsplan.
Jonge vrouwen
Het manifest is door bewonderaars inmiddels in veertien talen vertaald. Rondom Breivik is op het internet een cultus ontstaan. Het aantal bewonderaars is onbekend, maar jaarlijks ontvangt hij in de gevangenis zo'n achthonderd brieven, het merendeel afkomstig van jonge vrouwen.
Daarnaast zijn er tientallen fansites. Het meest gezaghebbend is het weblog The Commander Breivik Report, geschreven door een auteur die het pseudoniem 'Angus Thermopylae' gebruikt en die daarnaast nog een tiental fansites en socialemediakanalen runt.
Met zijn weblog wil 'Angus' bouwen aan een geheel nieuwe pan-nationalistische beweging, gebaseerd op Breiviks gedachtegoed. Op Breiviks verjaardag in februari 2013 spoorde hij bijvoorbeeld vrouwen aan om opgedoft uit te gaan 'om in contact te komen met willekeurige blanke mannen, in een poging hen te radicaliseren'.
Brieven en teksten
De fansites beschikken over een unieke verzameling van Breiviks brieven en teksten. Opvallend detail: Breiviks teksten worden doorgaans eerst in het Nederlands vertaald, voor ze in andere talen beschikbaar komen.
Journalist Simen Sætre (40) van Morgenbladet wisselde 23 e-mails uit met 'Angus', alvorens die het contact verbrak. 'Daarna kregen we een tip wie er achter de schuilnaam zou zitten: een 36-jarige Nederlander, woonachtig in de Verenigde Staten.'
Deze persoon werd in 1978 in Nederland geboren en schreef jarenlang online onder verschillende namen op diverse internetfora (waaronder fok.nl). (De tekst gaat verder onder het kader)
Online-identiteit: Shami Witness
De kwestie 'Angus Thermopylae' doet denken aan die van twitteraar Shami Witness. Die werd lange tijd gezien als spreekbuis van IS en als autoriteit op het gebied van Syrië, afkomstig uit de regio. Channel 4 onthulde dat Shami Witness in werkelijkheid Mehdi Masroor Biswas is, een uit India afkomstige 24-jarige manager die op zijn Facebook vooral foto's plaatste van etentjes met vrienden. Hij is inmiddels door de Indiase autoriteiten gearresteerd op verdenking van cyberterrorisme en misdaden tegen de staat, hoewel hij niet wordt verdacht van daadwerkelijke banden met IS.
Morgenbladet construeerde uit de duizenden berichten die hij in tien jaar fora achterliet het beeld van een buitenstaander.
Iemand die zichzelf slimmer vindt dan zijn omgeving, die zich graag in boeken verliest en zichzelf leerde programmeren. Als fan van sombere sciencefiction verzamelt hij verhalen en afbeeldingen van een post-apocalyptische wereld.
Hij studeert tussen 1999 en 2003 aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Rond 2006 schrijft hij op een forum dat hij zich zorgen maakt over 'de vernietiging van de Nederlandse cultuur' als gevolg van dalende geboortecijfers van autochtone Nederlanders en het toenemende aantal moslims.
In 2008 trouwt hij met een Amerikaanse en vestigt zich in South Carolina, in een ruime woning met gazon. Hij doet af en toe programmeerklusjes en neemt andere tijdelijke banen aan. Op internet blijft hij oproepen Europa te verlaten nu het nog kan.
Discipelen
De 36-jarige Nederlander en 'Angus' vertonen overeenkomsten in retoriek, schrijfstijl, politieke en literaire voorkeur. Bovendien is de 36-jarige Nederlander eind 2013 door de politie afgevoerd nadat die hem verward aantrof op straat, terwijl hij brabbelde over het christendom.
Diezelfde periode staat er op het blog ook een bericht over Jezus die zijn discipelen bewapende. Dat bericht wordt later verwijderd.
Om uit te zoeken of 'Angus' echt de 36-jarige Nederlander is die Sætre als tip kreeg aangedragen, stapt hij in juni 2014 op het vliegtuig naar South Carolina. De 36-jarige Nederlander die hij aantreft, ontkent dat hij Angus is. Hij zegt dat hij de fansite wel kent en dat het immigratiebeleid voor hem de reden vormde om uit Nederland te verhuizen.
Sætre: 'We hebben nog geen onomstotelijk bewijs gevonden dat hij "Angus" ook daadwerkelijk is. Daarom hebben we zijn naam nog niet gepubliceerd. Inmiddels heeft zich een nieuwe tipgever gemeld, een vrouw die als tussenpersoon brieven van "Angus" en Breivik aan elkaar aan hen doorspeelde. Zij bevestigt dat "Angus" inderdaad een Nederlander is die in de Verenigde Staten woont.'
De 36-jarige weigert zijn IP-adres te geven. Ook maakt hij geen gebruik van andere technische mogelijkheden om aan te tonen dat hij Angus níet is. Na het bezoek aan de Verenigde Staten zijn de online-activiteiten van 'Angus' drastisch afgenomen. The Commander Breivik Report is sindsdien eenmaal bijgewerkt.
Same here, vrijwel niemand hier kent die gast, gok ik.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 19:42 schreef SeLang het volgende:
Het zou voor mij een anticlimax zijn want ik heb geen flauw idee wie dat is
Henktown had dus gewoon helemaal niks.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:28 schreef Kingstown het volgende:
oompaloompa heeft trouwens gelijk.![]()
Scheelt mij weer een hoop typen, plakken en knippen.
Waarom heet ie Henktown?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:37 schreef Specularium het volgende:
[..]
Henktown had dus gewoon helemaal niks.
Supermatig dit.
Dat was ook wel een pittige damequote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:54 schreef Ringo het volgende:
Ik kom al gelijk een topic tegen waarin ie ruzie had met Floripas.
Of liever, Floripas met hem.
Zo moeilijk is het allemaal niet. In dat Engelstalige artikel ging het over MUDs. Geen idee wat dat was en dus op gaan googelen. Binnen no-time kom je dan bij TINTIN uit en dan is het echt appeltje-eitje. Jaartallen klopten ook.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:37 schreef Specularium het volgende:
Henktown had dus gewoon helemaal niks.
Supermatig dit.
Ze leeft anders nog volop.quote:
Puike toetsingen hou jij er op na.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:39 schreef LXIV het volgende:
Hmmm. Even de postgeschiedenis van hem doorgenomen. Heb wel wat contact met hem gehad, maar zelfs ik kon hem eigenlijk niet serieus nemen! Zelfs niet als ik dat graag wilde.
Verder vraag ik me af of ik hem IRL gekend heb, want qua locatie en leeftijd zou dat wel heel goed kunnen.
Ietsje verder dan jouw mening en dat zit je in Breiviks vaarwater, bedoel je?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:39 schreef LXIV het volgende:
Hmmm. Even de postgeschiedenis van hem doorgenomen. Heb wel wat contact met hem gehad, maar zelfs ik kon hem eigenlijk niet serieus nemen! Zelfs niet als ik dat graag wilde.
Verder vraag ik me af of ik hem IRL gekend heb, want qua locatie en leeftijd zou dat wel heel goed kunnen.
Volgens mij is dat een heel andere tak van sport hoorquote:Op dinsdag 13 januari 2015 22:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ietsje verder dan jouw mening en dat zit je in Breiviks vaarwater, bedoel je?
Vast.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 22:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij is dat een heel andere tak van sport hoor
Welles, alleen geen zekerheidquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:04 schreef Preston_Marlowe het volgende:
Godver de godver! Sinds vanmiddag volg ik deze reeks al en nog steeds geen ontknoping
Ach de goede oude tijd.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:54 schreef Ringo het volgende:
O, en McCarthy. Die was ik ook helemaal vergeten.
Nee en ik verdenk Kingstown ervan de broer van die Nikky van Elsevier te zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:10 schreef Ferdo het volgende:
Bekende FOK!er... geen hond weet nog wie...
quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee en ik verdenk Kingstown ervan de broer van die Nikky van Elsevier te zijn.
zelfde ip?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee en ik verdenk Kingstown ervan de broer van die Nikky van Elsevier te zijn.
Die kunnen dat ook niet want die weten ook niet of hij die Breivik site runt.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Welles, alleen geen zekerheid
Maar niemand op FOK! kan die geven. Dat moeten óf die Noorse krant óf Elsevier óf de user in kwestie doen (maar de tot op heden meest waarschijnlijke "verdachte" heeft een (perm)ban)
Nee, want die Nikky van de Elsevier post hier niet hèquote:
Het zal juist een anticlimax zijn als de user gevonden wordt, omdat deze heerlijke reeks dan eindigtquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar niemand op FOK! kan die geven. Dat moeten óf die Noorse krant óf Elsevier óf de user in kwestie doen (maar de tot op heden meest waarschijnlijke "verdachte" heeft een (perm)ban)
Ah ok, ben nog niet helemaal wakker, net terug van wintersport en had toevallig net dat tijdschrift gekocht en las hetquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee, want die Nikky van de Elsevier post hier niet hè
Koekoekquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ok, ben nog niet helemaal wakker, net terug van wintersport en had toevallig net dat tijdschrift gekocht en las het
Er zijn wel grotere mysteries op FOK die vele jaren hebben geduurd.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:13 schreef Preston_Marlowe het volgende:
[..]
Het zal juist een anticlimax zijn als de user gevonden wordt, omdat deze heerlijke reeks dan eindigt
Echt FOK! dusquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:13 schreef Ferdo het volgende:
We zijn in elk geval een mysterie rijker.
Zoals?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er zijn wel grotere mysteries op FOK die vele jaren hebben geduurd.
Werd ook weer eens tijd.quote:
Ik verbaas me dat je dit paraat hebt en dat het over een kledingrek gaatquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
GC / haaahaha's kledingrek: Het 5e topic, het 2e Vervolg.
Heerlijk topicquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
GC / haaahaha's kledingrek: Het 5e topic, het 2e Vervolg.
Ja dat kan ikquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:17 schreef oompaloompa het volgende:
Hey Yvonne, kun jij niet kijken of die Scandum kloons had?
Dan kan het nog steeds wel hetzelfde ip-nummer zijn, alleen kun je dat niet constateren.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee, want die Nikky van de Elsevier post hier niet hè
Scherp V, scherpquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:23 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dan kan het nog steeds wel hetzelfde ip-nummer zijn, alleen kun je dat niet constateren.
V.
Ik dacht dat jij allemaal gave shit konquote:
Heeft 'ie een baard?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
En heeft ie een pet met een klep?
Slowchatquote:
Je bent een beetje te laat.quote:
Ik zal ze morgen beiden nog eens een tweet sturen. Eens kijken hoe ze reageren als ik een naam noem.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
Zimzum is iig een andere naam die hij online gebruiktquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:28 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik zal ze morgen beiden nog eens een tweet sturen. Eens kijken hoe ze reageren als ik een naam noem.
Overigens had die Noorse verslaggever al aangegeven andere acoounts van hem belangrijker te vinden.
Dit dus. Ik dacht dat het Biogarde was.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:10 schreef Ferdo het volgende:
Bekende FOK!er... geen hond weet nog wie...
Zimzumquote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:31 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Zimzum is iig een andere naam die hij online gebruikt
Tsja, of er is een plattere verklaring voor..quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:57 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Zowel Angus als Scandum zijn sinds oktober vorig jaar niet meer actief geweest op de bekende sites. Zal hij ondergedoken zijn nadat hij lucht kreeg van die journalist.
En van welke FOK!ker Brevik een apostel was.quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Blijft over de vraag of seventhwave zijn kloon was.
De vraag is gewoon of hij het is of niet.. Wel aanwijzingen, geen definitief oordeel. Wellicht krijgt Kingstown morgen wel antwoord (je weet maar nooit)quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Blijft over de vraag of seventhwave zijn kloon was.
Waar dacht je dat die "journaliste" de info vandaan haalt?quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De vraag is gewoon of hij het is of niet.. Wel aanwijzingen, geen definitief oordeel. Wellicht krijgt Kingstown morgen wel antwoord (je weet maar nooit)
Van die krant?quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:12 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Waar dacht je dat die "journaliste" de info vandaan haalt?
Daar staat de naam van het account niet.quote:
Wel. Die hebben een "verdachte". Wij weten niet of dezelfde "verdachte" hebbenquote:Op woensdag 14 januari 2015 00:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Daar staat de naam van het account niet.
Wanneer die dan ineens boven water komt, 3x raden waar vandaar.
oh jawelquote:Op woensdag 14 januari 2015 00:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wel. Die hebben een "verdachte". Wij weten niet of dezelfde "verdachte" hebben
Of het Angus is, is natuurlijk nog een tweede.quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
oh jawel
de quotes uit het artikel staan letterlijk op internet onder de fok-username
Zou me niet verbazen, maar we WETEN het niet (zeker)quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
oh jawel
de quotes uit het artikel staan letterlijk op internet onder de fok-username
Wikipedia nog wel bij de Tintin++ pagina heeft hij nog dingen gewijzigd.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:57 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Zowel Angus als Scandum zijn sinds oktober vorig jaar niet meer actief geweest op de bekende sites. Zou hij ondergedoken zijn nadat hij lucht kreeg van die journalist?
Dat was ongeveer wat ik bedoelde maar niet duidelijk uittequote:Op woensdag 14 januari 2015 00:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Of het Angus is, is natuurlijk nog een tweede.
Maar goed, er worden wel overeenkomsten opgesomd en synchroniteiten.
Klopt idd.quote:Op woensdag 14 januari 2015 00:37 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat was ongeveer wat ik bedoelde maar niet duidelijk uitte
De vraag of die Angus de 36-jarige en Scandum is, is niet duidelijk. Echter de internet-personage die omschreven wordt en waarvan geclaimed wordt dat het de 36-jarige is, die misschien Angus is, is zeker Scandum.
Scandum is gister nog actief geweest op zo'n gare mudbytes site.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 23:57 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Zowel Angus als Scandum zijn sinds oktober vorig jaar niet meer actief geweest op de bekende sites. Zou hij ondergedoken zijn nadat hij lucht kreeg van die journalist?
Een voordeeltje, alles in Amerika wordt geregistreerd dus ze kunnen nergens meer schuilen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 04:00 schreef Vampier het volgende:
Er lopen een stel gekken rond op dit forum... mij de verdenken... pfff... ... ben blij dat ik er weg ben... oh wacht
Maar serieus: er zijn een paar Nederlanders die naar de US zijn opgerot omdat ze de buitenlanders niet konden uitstaan (oh the irony) en nu vanuit de US lekker zitten te stoken. Dat is opzich niet zo erg tenzij je een massa moordernaar aanbid... dan zit er wel een dikke steek los.
Wat is dat MUD-gedoe?quote:Op woensdag 14 januari 2015 04:45 schreef waht het volgende:
[..]
Scandum is gister nog actief geweest op zo'n gare mudbytes site.
Geen flauw idee. Iets met programmeren en gamen en nog meer ellende.quote:
text based role-playing gamesquote:
quote:Op woensdag 14 januari 2015 06:00 schreef waht het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Iets met programmeren en gamen en nog meer ellende.
Dat klinkt echt...eh...bijzonder.quote:Op woensdag 14 januari 2015 06:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
text based role-playing games
Klinkt zo saai dat er maar en klein groepje spelers is waarover je jezelf al snel superieus kunt voelenquote:Op woensdag 14 januari 2015 06:28 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Dat klinkt echt...eh...bijzonder.
Klinkt ook als iets voor mensen die in een fantasie-wereld leven.quote:Op woensdag 14 januari 2015 06:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Klinkt zo saai dat er maar en klein groepje spelers is waarover je jezelf al snel superieus kunt voelen
Lees dan gewoon een boekquote:Op woensdag 14 januari 2015 06:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
text based role-playing games
Hij had het inderdaad bij het verkeerde eind, maar zoals het nu gaat zal hij helemaal niet blij mee zijn. (Mocro War red.)quote:Op donderdag 3 november 2005 14:24 schreef Scandum het volgende:
[..]
Het baart me toch zorgen dat een stel Joegoslaven de boel overneemt, ze zullen waarschijnlijk op de samenleving parasiteren door bijvoorbeeld afpersing van winkeliers en smokkel, terwijl de Nederlandse maffia vaak meer een door de wet veroorzaakte nis opvult, zoals drugs en prostitutie.
Ik zal het ongetwijfeld bij het verkeerde eind hebben.
Heel die groep lijkt vrij dood te zijn tbhquote:Op woensdag 14 januari 2015 07:22 schreef dimmak het volgende:
Overigens lijkt met me bullshit dat hij een sleutelfiguur is. Zijn weblog is nauwelijks actief en vertoond weinig interactie van bezoekers..
Hij mag dan misschien brieven sturen naar Breivik, maar dat doen er zovelen..
Dat is toch ook wel vaak bij dat type fanatici. Het lijkt heel wat maar als je het afpelt blijft er weinig over.quote:Op woensdag 14 januari 2015 07:45 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Heel die groep lijkt vrij dood te zijn tbh
Zelfs de mensen die dat soort gedachtegoed op wikipedia etc. lopen te editten komen uiteindelijk neer op iets van 5-6 mensen die je op elk forums / in elke groep weer tegenkomt.
Jij was dan ook erg diep in het IQ / rassen / eugenics verhaaltje voor een tijd.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:39 schreef LXIV het volgende:
Iedereen die fanatiek Breivik volgt/steunt is een sleutelfiguur.quote:Op woensdag 14 januari 2015 07:22 schreef dimmak het volgende:
Overigens lijkt met me bullshit dat hij een sleutelfiguur is. Zijn weblog is nauwelijks actief en vertoond weinig interactie van bezoekers..
Hij mag dan misschien brieven sturen naar Breivik, maar dat doen er zovelen..
GC / Schrijven met gedetineerden #4quote:Op woensdag 14 januari 2015 09:00 schreef Kosmoproleet het volgende:
Van die borderliners die moordenaars liefdesbrieven sturen.
Hans van Baalen zal wel veel nieuwe fans gekregen hebben het afgelopen jaar...quote:Op woensdag 14 januari 2015 09:00 schreef Kosmoproleet het volgende:
Van die borderliners die moordenaars liefdesbrieven sturen.
Het zijn de voorlopers van grafische MMORPG's, vooral eind jaren 80/begin jaren 90. Het zijn leuke spellen, zeker als je de Infocom spellen nog hebt gespeeld (Zork etc)quote:Op woensdag 14 januari 2015 06:28 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Dat klinkt echt...eh...bijzonder.
Dan krijg je als reactie wie niet.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:59 schreef Individual het volgende:
'Ex-Geenstijler is apostel van Breivik' op geenstijl posten en dan popcorn erbij pakken.
Ik speelde ook op een mud (multi user dungeon) in 1993quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:57 schreef Anthraxx het volgende:
Het zijn de voorlopers van grafische MMORPG's, vooral eind jaren 80/begin jaren 90. Het zijn leuke spellen, zeker als je de Infocom spellen nog hebt gespeeld (Zork etc). Niets raars aan.
Nu je het zegt.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet bijna zeker dat hij hbo-er claimde te zijn en aangezien hij nogal van overdrijven hield dmv onder meer foto's te posten van zijn auto voor huizen die vele malen groter waren dan het huisje waar hij daadwerkelijk woonde... Zeg ik: nee, gewoon een hbo-ertje.
Was?quote:Op woensdag 14 januari 2015 08:54 schreef Zith het volgende:
[..]
Jij was dan ook erg diep in het IQ / rassen / eugenics verhaaltje voor een tijd.
twitter:Kingstownn twitterde op woensdag 14-01-2015 om 09:56:43@SimenSaetre According to my sources your article is referring to userprofile Scandum. Can you confirm this? reageer retweet
twitter:SimenSaetre twitterde op woensdag 14-01-2015 om 10:43:13@Kingstownn Sorry, can't comfirm. Please contact me by email, sims@morgenbladet.no reageer retweet
quote:Op woensdag 14 januari 2015 12:39 schreef Kingstown het volgende:
twitter:Kingstownn twitterde op woensdag 14-01-2015 om 09:56:43@SimenSaetre According to my sources your article is referring to userprofile Scandum. Can you confirm this? reageer retweet
Ja dus. Denk ik.twitter:SimenSaetre twitterde op woensdag 14-01-2015 om 10:43:13@Kingstownn Sorry, can't comfirm. Please contact me by email, sims@morgenbladet.no reageer retweet
Moet ook wel een kneus zijn. Elk weldenkend mens zou niet zo in het nieuws komen.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 22:51 schreef HCFeestbeest het volgende:
Wat een kneusje. Dat VS-topic zit vol met drogredenen, hij spreekt zichzelf tegen en hij verkondigt onwaarheden.
Nou hup mailen dan.quote:Op woensdag 14 januari 2015 12:39 schreef Kingstown het volgende:
twitter:SimenSaetre twitterde op woensdag 14-01-2015 om 10:43:13@Kingstownn Sorry, can't comfirm. Please contact me by email, sims@morgenbladet.no reageer retweet
quote:Eventually, a pale 36-year-old appeared, in a t-shirt and crocs.
Dit was wel grappig:quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:27 schreef de_boswachter het volgende:
Die Scandum was toch maar tot 2005 actief, niet echt veel speciaals als ik zijn topics doorlees.....
Anticlimax inderdaad.
quote:Op vrijdag 23 september 2005 20:08 schreef Scandum het volgende:
Ik zou een streng eugenetica beleid invoeren waar mensen met een IQ beneden de 120 en/of ernstige genetische defecten zich niet mogen voortplanten. Mensen die het toch flikken om zwanger te worden gaan meteen onder het mes voor een mooie abortus en permanente sterilisatie.
Mensen die zo achterlijk, crimineel, of gehandicapt zijn dat ze de maatschapij alleen maar geld kosten worden doormiddel van euthasie uit hun lijden verlost.
Grenzen opengooien voor mensen met een IQ van boven de 130.
Meer geld naar genetische manipulatie, en kijken hoe we de tot nu toe redelijk achterlijke mensen soort kunnen verbeteren.
Wereld wijde oproep aan genien om die arme domme Nederlandertjes die geen kindjes mogen krijgen een handje te helpen.
Gratis zelfmoord pillen voor depressieve mensen, zit geen enkel land op te wachten.
Of dit een betere wereld opleverd weet ik niet, maar zijn we in iedergeval wel van alle domme mensen af![]()
Welke sources heb je het nu over, de users hier?quote:Op woensdag 14 januari 2015 12:39 schreef Kingstown het volgende:
Toch zijn er genoeg mensen die er zulke denkbeelden op na houden.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zonder spelfouten was dit geloofwaardiger.
Vaak zijn het ook mensen met de ballen verstand van onderwerpen als genetica, evolutie en biologie.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Toch zijn er genoeg mensen die er zulke denkbeelden op na houden.
Hij zal het ook vast echt zelf geloven allemaal.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Toch zijn er genoeg mensen die er zulke denkbeelden op na houden.
Komt wel erg dichtbij zoquote:Op dinsdag 13 januari 2015 21:39 schreef LXIV het volgende:
Pareltje inderdaad. Hij vergeet echter: afschieten op 65 67 jarige leeftijd, want dan draag je niet meer bij aan de maatschappij en kost je alleen maar.quote:
Doorgaans hebben de grootste voorstanders van allerhande selectie op basis van IQ zelf nou niet echt een bijzonder hoog IQ. Of het zijn van die 'hoogbegaafde' types.quote:Op woensdag 14 januari 2015 13:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zonder spelfouten was dit geloofwaardiger.
of die gast die nu in Japan woont maar ook in Amerika heeft gewoont kan zijn.quote:
Lyrebird? Nee johquote:Op woensdag 22 april 2015 18:36 schreef CaryAgos het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het best wel eens
[..]
of die gast die nu in Japan woont maar ook in Amerika heeft gewoont kan zijn.
Hij heeft ook een zeer enge conservatieve kijk op bepaalde dingen maar die Ro is waarschijnlijker inderdaad.quote:
Zo ongewoon zijn dat soort denkbeelden niet eens. Aan een beetje rechtse (hoogopgeleide, geen PVV-volkswijkstemvee) borreltafel is soortgelijke praat schering en inslag.quote:
Ik hoor het anders nooit eigenlijk.quote:Op woensdag 22 april 2015 19:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo ongewoon zijn dat soort denkbeelden niet eens. Aan een beetje rechtse (hoogopgeleide, geen PVV-volkswijkstemvee) borreltafel is soortgelijke praat schering en inslag.
Niet exact hetzelfde verhaaltje maar componenten ervan heb ik vooral toen ik nog wat jonger was vaak genoeg gehoord.quote:Op woensdag 22 april 2015 19:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik hoor het anders nooit eigenlijk.
Hahahahahaha. Grapjas.quote:Op woensdag 22 april 2015 18:36 schreef CaryAgos het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het best wel eens
[..]
of die gast die nu in Japan woont maar ook in Amerika heeft gewoont kan zijn.
Ach als grap wel, maar ik hoor over academici toch weinig serieuze eugenetische voorstellen.quote:Op woensdag 22 april 2015 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niet exact hetzelfde verhaaltje maar componenten ervan heb ik vooral toen ik nog wat jonger was vaak genoeg gehoord.
Fokverboden voor bepaalde (groepen) mensen, zwakkeren, (psychisch) zieken, ouderen en (zware) criminelen spuitjes geven/aan hun lot overlaten en er geen geld meer aan uitgeven, al dan niet onder het mom van 'dat is voor henzelf toch ook beter' en 'een sterker slimmer menselijk ras kweken'.
Hier op fok lees je dat soort retoriek ook vaak genoeg trouwens...
Verbazend hoe dom intelligente mensen dan toch nog kunnen zijn.quote:Op woensdag 22 april 2015 19:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo ongewoon zijn dat soort denkbeelden niet eens. Aan een beetje rechtse (hoogopgeleide, geen PVV-volkswijkstemvee) borreltafel is soortgelijke praat schering en inslag.
Volgens mij dacht ik dat toen ik 13 en dom wasquote:Op woensdag 22 april 2015 19:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niet exact hetzelfde verhaaltje maar componenten ervan heb ik vooral toen ik nog wat jonger was vaak genoeg gehoord.
Fokverboden voor bepaalde (groepen) mensen, zwakkeren, (psychisch) zieken, ouderen en (zware) criminelen spuitjes geven/aan hun lot overlaten en er geen geld meer aan uitgeven, al dan niet onder het mom van 'dat is voor henzelf toch ook beter' en 'een sterker slimmer menselijk ras kweken'.
Hier op fok lees je dat soort retoriek ook vaak genoeg trouwens...
De soep wordt natuurlijk ook aan de rechtse borreltafel doorgaans niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt maar dat geldt evengoed voor uitlatingen op fok natuurlijk.quote:Op woensdag 22 april 2015 20:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach als grap wel, maar ik hoor over academici toch weinig serieuze eugenetische voorstellen.
Zodra ze wat ouder worden, kinderen krijgen en in hun vrienden- en familiekring er 'zwakkeren, ouderen, (witte boorden) criminelen' blijken te zitten wordt het beeld doorgaans iets genuanceerder.quote:Op woensdag 22 april 2015 20:09 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Volgens mij dacht ik dat toen ik 13 en dom was(en vooral heel erg hard slim en rationeel wilde zijn)
Gelukkig geen kinderen :p ik denk dat ik gewoon realiseerde dat utilitarianism tot enorme morele paradoxen leidt en dus niet houdbaar is als morele leidraad voor wat "juist" is.quote:Op woensdag 22 april 2015 20:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De soep wordt natuurlijk ook aan de rechtse borreltafel doorgaans niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt maar dat geldt evengoed voor uitlatingen op fok natuurlijk.
[..]
Zodra ze wat ouder worden, kinderen krijgen en in hun vrienden- en familiekring er 'zwakkeren, ouderen, (witte boorden) criminelen' blijken te zitten wordt het beeld doorgaans iets genuanceerder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |