quote:
Op woensdag 12 november 2014 05:52 schreef star_gazer het volgende:Verbo, vraagje voor je.
Hoe komt het dat ik bij een barbell biceps curl ongelooflijk veel pijn heb in mijn onderarm? Volgens mij is het de "flexor carpi ulnaris" die pijn doet. Het doet dusdanig veel pijn dat ik zelfs na een enkele zware set moet stoppen en de komende twee / drie dagen enorme last heb. Het is een scherpe pijn die piekt bij het loslaten van de bar, dan snel naar een lager niveau wegtrekt, maar zelfs bij een lichte curl behoorlijk storend is.
De EZ-bar verhelpt het probleem grotendeels, al voel ik de pijn nog wel bij het loslaten van de bar. Met dumbbells heb ik nergens last van. Ik curl het liefst met een bar op een preacher bench; dit voelt het lekekrst aan en gaat redelijk pijnloos, maar een straight bar kan ik wel vergeten.
Hoe komt dit? Is dit een teken van een imbalans of is het normaal, aangezien een curl met palmen omhoog niet helemaal natuurlijk is?
Bij een barbell biceps curl staat de pols verder naar binnen geroteerd. Hierdoor moet er meer werk gedaan worden om de barbell op zijn positie te houden (kracht naar boven toe). Dit zorgt voor meer belasting en kans op een ontsteking/tendinitis van de polsflexoren.
Wat je hier aan kan doen is de pols minder naar binnen draaien. Bij dumbbells zullen worden de polsen niet naar binnen geforceerd. Dit geldt ook voor EZ-bars en hammer curls. Hier moet de pols dus minder werk te verrichten om het gewicht omhoog te houden.
Een tweede optie is wrist straps die de pols ondersteuning geven om de belasting te verlichten.
quote:
Een barbell is veel zwaarder en kost je meer kracht om volledig af te remmen/in beweging te krijgen. Voor de rest zit er weinig verschil in.
quote:
Op zondag 23 november 2014 11:37 schreef RaymondK het volgende:[..]
Als een powerlifttraining netto zwaarder is dan een bodybuildtraining, dan bodybuild je niet hard genoeg.
Als een bodybuildtraining netto zwaarder is dan een powerlifttraining, dan powerlift je niet hard genoeg.
En met netto bedoel ik dan over een bepaalde periode genomen.
Als het goed is vraag je bij beide takken het aller uiterste van je lichaam.
't is hier al,vaker langs gekomen dat men denkt dat powerlifting zwaarder is maar wdbt geloof ik geen hol van. Voor je cns ja, voor je spierherstel en massa onderhoud nee.
Antwoorden op je vragen vind ik moeilijk dou.

belasting ligt anders en hoe meet je het die belasting
Je zou zoiets beter per periode van deload naar deload kunnen bekijken voor 1 en het zelfde lichaam dan per trainingsvorm, lijkt me
Zit wel degelijk verschil in. Er zijn een paar standaard verschillen die per persoon verschillen zoals lichaamsgewicht en ervaringsjaren in krachttraining.
Degene die voor ons belangerijk zijn is als volgt: Volume en de soort oefening.
Een bodybuilder heeft veel meer volume in zijn schema door de hogere rep ranges en hoeveelheid oefeningen. Als voorbeeld een powerlifter dit 5 sets van 3hh(@100kg) doet of een bodybuilder met 4 sets van 10hh(80kg).
5x3x100=1500kg in totaal en 4x10x80=3200kg in totaal. Door lager in gewicht te zitten en meer herhalingen uit te voeren heb je meer dan 2x zoveel volume als bodybuilder. Dit kost meer energie zoals het volgende stuk uit een abstract van een artikel ook duidelijk aangeeft.
quote:
As more work is completed (i.e., lower weight, more repetitions), aerobic and anaerobic exercise energy expenditures appear to increase accordingly, yet absolute EPOC remains essentially unchanged, contributing less to the overall energy expenditure.
quote:
Nope, de knieën horen tijdens een squat voorbij de tenen te gaan. De voorwaartse beweging van de knieën gebeurd bij het eerste 1/3 deel van de beweging. Daarna blijven ze op hun plaats staan en zakken alleen nog de heupen.
quote:
Op zaterdag 29 november 2014 13:22 schreef Lightweight het volgende:Misschien een beetje para, maar ik denk zoiezo dat B&F hun zooi aanvult met bullshit. De helft van de dingen zijn zwaar ondergedoseerd heb ik het idee, als ik het vergelijk met andere merken.
Moest lachen door de recente test

quote:
Op maandag 1 december 2014 22:10 schreef onlogisch het volgende:[..]
Het boek schreef voor, al weet ik niet of die theorie ondertussen achterhaalt zou zijn, het komt immers uit 2003, dat je lichaam na 72 uur gaat wennen aan het deficit. En je daarom weer 1 dag op onderhoud zou moeten eten.
Burn the fat, feed the muscle is inderdaad achterhaalt. Als je nog een goede site zoekt zou ik
www.bodyrecomposition.com aanraden
quote:
Op zaterdag 6 december 2014 15:39 schreef BredeBroeder het volgende:Thanks voor de tips! Zijn meerdere oefeningen voor de kuiten eigenlijk nodig? Ik doe nu calf raises op zo'n soort van machine met een klein platform en 2 van die schoudersteunen. Daar voel ik bij het naar boven gaan kuiten, en als ik naar onder de 90 graden zit tenopzichte van t platform met mn voeten voel ik ze ook, weeral ik weer naar boven ga. Alleen ik zie zoveel oefeningen voor kuiten, maar 't is maar een hele kleine spiergroep.
Voor de kuiten heb je eigenlijk alleen Standing Calf Raises nodig samen met Seated Calf raises.
De triceps surae oftewel kuiten bestaan uit de Gastrocnemius en Soleus. Er zijn verschillende manieren om ze aan te pakken. Voor beide oefeningen gelden de volgende regels:
-Voeten recht vooruit levert de beste stimulatie/activatie op van alle spierkoppen.
-Door de voeten naar binnen of buiten te draaien kan je de ook de binnenste kop of buitenste kop meer laten ontwikkelen t.o.v de ander. Echter zullen ook beide koppen minder getraind worden dan bij de voet recht vooruit wijzend. Het enige wat je dus doet is nadruk leggen op de binnen of buitenste kop.
-De gastrocnemius ligt boven op de Soleus en gaat over het knie gewricht waardoor hij ook verantwoordelijk is bij het buigen van de knie. Wanneer je dus zittend calf raises uitvoert zal de gastrocnemius al een contractie uitvoeren en kan niet bijdragen aan het strekken van het enkelgewricht. De Soleus wordt ook meer gestimuleerd tijdens Seated Calf Raises dan de staande variant.
quote:
![borat.jpg]()
Bruut sterk, alleen de vorm kan nog wat bijgeschaafd worden. Maar dat is niet zo raar op een 1RM.
quote:
Op maandag 8 december 2014 11:04 schreef gekoeldnetzolekker het volgende:Danku allen, gaan nu eens tijdje proberen over te gaan op lowbar.
Proberen ze zeggen dat ik daar dan nog een 10 % op me max bij kan pakken.
Maar krijg de smaak er nog niet echt op te pakken

Zal inderdaad ongeveer 5-10% zijn. Wordt gewoon beginnen bij techniek met relatief licht gewicht en zorgen voor gewicht op de middenvoet tijdens het dalen.
quote:
Op woensdag 10 december 2014 18:17 schreef -Menn0- het volgende:Weet iemand waar ik Powerlift schoenen (bijv die van Adidas) kan kopen/passen in Hilversum/Amsterdam? Kan ze wel bestellen maar wil ze even passen.
Zover ik weet kan je ze nergens passen in NL. Weet wel dat de Adidas Samba en Gazelle overeen komen met de Powerperfect 2.0 qua pasvorm en maat. Deze zijn bij zowat elke moderne schoenenwinkel wel ergens te vinden. Dan heb je al een goede indicatie welke maat nodig zal zijn. Mocht het alsnog iets afwijken dan is het nog mogelijk om ze te retourneren. Zou ze bij Nerlinger.com bestellen. Hebben alleen niet meer alle maten van de Adipower op voorraad.
quote:
Op donderdag 11 december 2014 21:16 schreef Lightweight het volgende:[..]
Niet bij onderstaande site kopen, kan je 3 maanden wachten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij mij duurde het slechts 35 dagen voor ik ze in huis had
quote:
Op donderdag 11 december 2014 10:33 schreef yozd het volgende:Ik ben vanaf 1 november aan het cutten. Eet op onderhoud, maar doe 4x in de week drie kwartier cardio na mijn krachttraining. Ik hou mijn resultaten om de 2 weken bij via zo'n tanita weegschaal op de sportschool. Die dingen zijn waarschijnlijk heel onbetrouwbaar, maar ik meet mezelf wel altijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Volgens dat ding verlies ik elke 2 weken +/- 1,5 kilo vetmassa en tussen de 0,1 en 0,4 kilo spiermassa. Vetpercentage is gedaald van +20% naar 16,5%.
Wat ik me afvraag: mijn spiermassa is in die 5 á 6 weken dus afgenomen. Toch pull/push ik nog steeds hetzelfde aantal kilo's. Hoe kan dat?
Er kunnen bij zowel techniek als neurogeen(zenuwen) verbeteringen zijn opgetreden. Daarnaast is een impendantiemeter niet heel betrouwbaar als je het protocol niet volgt.
quote:
L'Impossible. Het is wel mogelijk dat je wat voller oogt als weer traint naar een rustweek/ een week trainen.
quote:
Op donderdag 11 december 2014 21:48 schreef Fanta-stick het volgende:[..]
Haha dat hoor ik vaker, helaasch ben ik lactose-intorelant...en lijk ik net zwanger als ik eiwitshakes nuttig

. Ander had ik het wel van je overgenomen.
Heb je dit ook als je het mengt met water? Aangezien er in whey maar 1% lactose zit. Of met lactosevrije melk (Lidl bijvoorbeeld) mengen is ook een mogelijkheid.
quote:
Zoals andere al aangaven komen er schadelijke stoffen vrij bij het verhitten van olijfolie. Dit is niet het geval als je kokosolie gebruikt door de MCT's die erin zitten.
quote:
Op vrijdag 12 december 2014 07:37 schreef RaymondK het volgende:[..]
dat is wel onzinnig en stom. Als je optimaal wilt groeien zul je behlave genoeg kcal's toch ook genoeg van alle essentiele amino zuren, genoeg micro's, en
de juiste verhoudingen in je macro's binnen moeten krijgen.Dat gaat iig. niet als 3/4 van elke dag bestaat uit Mac D en B&J, of 10 diepvries pizza's.
Maar als je 6000kcal moet eten om te groeien kun je je ook wel voorstellen dat je dat niet alleen uit kip en rijst meer gaat kunnen halen.
Juiste verhouding van macro's is niet echt van belang. Eerder een minima van bepaalde macro's. Even kort door de bocht: Eiwitten voor spieropbouw/behouden. Carbs voor trainingsintensiteit. Vetten voor gezondheid en als carriers van voedingstoffen. Verandering van een ratio met 5% meer/minder brengt weinig spectaculairs mee.
quote:
Op vrijdag 12 december 2014 11:01 schreef Anton91 het volgende:Wat gebruiken jullie trouwens om vet te meten? Ik heb mijzelf ook een Body fat caliper van Bodyenfitshop gekocht en deze gebruik ik, maar nou zei een of andere fitnessinstructeur dat dit juist een heel onbetrouwbare methode was. Zijn methode, met 2 plaatjes op de voeten en 2 plaatjes op de handen lijkt mij juist weer onbetrouwbaarder.
Gebruik zelf de spiegel en af en toe de Army method(nek- en buikomtrek). Maar het is meer uit nieuwsgierigheid dan dat ik iets doe met de gegevens.
Zowel calipers als een impendantiemeting heeft zijn voor- en nadelen. Ten eerste moet je een protocol volgen voor een impendantiemeting welke niemand volgt om het betrouwbaar te maken. Net zoals een caliper meting aangetast kan worden door ervaring van afnemer, een ander persoon, elasticiteit van de huid, een 3,4,7 of 9 punts meting doet.
Mocht je aan de protocollen houden dan zijn ze beide redelijk betrouwbaar. Vooral als je ze beide uitvoert en vergelijkt. Als je het echt nauwkeurig wilt weten is een DEXA-scan een optie. Echter kost dit nogal wat geld.
quote:
Op vrijdag 12 december 2014 11:06 schreef RaymondK het volgende:[..]
idd. zijn methode is volledig afhankelijk van hoeveel eelt jij op je handen en voeten hebt, hoe bezweet je bent, hoeveel zout je gegeten hebt, hoe "vies" je handen zijn.
Die caliper methode is misschien niet alles (afhankjelijk van wie het doet en dus hoe "gelijkend" je het doet, maar zijn impedantiemeting is nutteloos
De nutteloosheid ligt ook deels aan de manier van meten. Zoals je al aangeeft zijn er veel variabelen. Echter kan je veel uitsluiten met het aanhouden van een protocol.
quote:
Moest lachen
Een rode vlag(alarm signaal) voor een hernia is een vinger-grond afstand van 20cm of meer wanneer je voorover buigt met gestrekte knieën. Maar zal bij jou meer met flexibiliteit te maken hebben.
quote:
De BOR heeft 3 varianten:
Yates rows zie je hier. Dorian Yates is ze gaan doen om de onderkant van de latissimus dorsi te benadrukken i.c.m. meer biceps activiteit door de onderhandse grip. Bovenkant traps worden ook meer aangesproken.
Normale BOR is meer voor de algemene ontwikkeling van de rug musculatuur en worden uitgevoerd met de rug horizontaal aan de vloer.
De laatste variant is een Pendlay Row waarbij de bar op de grond ligt en explosief omhoog getild wordt. Is populair onder Oly lifters voor de kracht en explosiviteit van de rug.
quote:
Power shrugs zijn echt shrugs waarbij je legdrive gebruikt. Dit zijn Yates rows waarbij de armen dus buigen en werk verrichten. Power shrugs blijven de armen recht en moet het alleen uit de schouders komen.
quote:
Op zaterdag 13 december 2014 16:06 schreef Biekuh het volgende:Zo, dat is snel. Thanks!
Nog een vraagje: hebben jullie een voorkeur voor SS t.o.v. SL of andersom gezien het bovenstaande verhaal? En zo ja: waarom? Het enige noemenswaardige verschil dat ik kan ontdekken is dat het ene vooral 3x5 is en het andere 5x5.
Het enige echte verschil is inderdaad het aantal sets. Wat ik je wel kan aanraden is om het boek van Starting Strength te lezen. Deze besteed veel meer aandacht aan de uitvoering en achterliggende gedachte van oefeningen. Ook worden veel voorkomende fouten benoemd. Alles wat je aan vragen kan hebben staat er wel in. Alleen het voedseladvies zou ik niet al te serieus nemen. Daar zijn weer andere bronnen voor die beter zijn.
quote:
Op zaterdag 13 december 2014 21:54 schreef Eleiko het volgende:[..]
Tenzij je morbide obesitas hebt of andere klachten hebt is er niets op tegen om met SS te beginnen, al is het met een lege barbell. Daarnaast gaat het niet om het gewicht waarmee je traint, maar om een correcte uitvoering en dat het wel goed zwaar voor je is. Waar woon je?
Zelfs met obesitas kan je SS uitvoeren. Alleen moet je dan het dieet aanpassen zoals ook wordt benoemd in het boek. Afvallen met het aanleren van de oefeningen+ progressieve belasting is dan het doel. Tenzij je klachten ondervind door oefeningen kan je het gewoon volgen.
quote:
Op woensdag 17 december 2014 14:09 schreef Dizorn het volgende:Drinky, dat binnen 30 minuten eiwitten tot je nemen is als 'anabolic window' achtergehaald misschien. Sportartsen raden het echter nog altijd keihard aan omdat het wel je herstel bevordert.
Zoals Drinky al aangeeft verteer je nog de eiwitten van de vorige maaltijden. Dus tijdens en na het sporten heb je nog steeds een aanvoer van aminozuren. De anabolic window is pas van belang als je gaat trainen tijdens vasten(IF bijv.)
quote:
Op woensdag 17 december 2014 18:21 schreef Snorrenbaard het volgende:[..]
500gram Kippenborst bij AH = 3,50
500gram Whey perfection bij B&F = 7,00
Daarbij bevat de 500 gram Kippenborst 115gram eiwit, en de 500gram Whey perfection 392gram eiwit. Dus moet je 3,40 zoveel kip kopen(1.7kilo) kopen om evenveel eiwitten binnen te krijgen.
Dus kost je Kippenborst in eiwitverhouding 4,90 meer. Zelfs als je voor XXL whey zou gaan zou je nog steeds goedkoper uit zijn.
Waarom zo'n dure kip? Hier bij de kipwinkel is het slechts ¤5,75 per kilo kipfilet of ¤5,15 in grootverpakking. Zie net dat het in de aanbieding is voor ¤4,95 per kilo en een hele kip van ~1kg voor ¤2,75.
Op vrijdag 27 januari 2017 17:02 schreef fathank het volgende:Verbo is terug?
Hier moet ik gepost hebben.