Ja, in Utrecht klopt inderdaad ook niks van die regels. Ook diesel-auto's die wel aan de normen voldoen worden geweerd en sterk vervuilende benzine auto's zijn welkom.quote:Op vrijdag 12 december 2014 00:36 schreef eXplorer1 het volgende:
Ik houd totaal niet van diesel maar ik ben het niet met je eens.
Elke diesel na my2000 is schoner dan pre U9 kenteken benzine auto's, maar die willen ze niet weren, rare gedachte.
wegenbelasting op dieselwagens in Nederland is veel hoger dan bij benzine auto's.quote:Op vrijdag 12 december 2014 07:45 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarom is diesel goedkoper dan benzine als diesel daadwerkelijker milieuvervuilender is![]()
In oost Europese landen is benzine juist duurder dan diesel.
Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Diesel en benzine zijn dermate naar elkaar toe aan het trekken dat het verschil op basis van brandstof misschien wel lekker klinkt, maar voor nieuwe auto's niet veel zoden aan de dijk zet. Zoals Neovo ook al zei:quote:Op donderdag 11 december 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.
http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-dieselsquote:De ADAC deed bij wijze van experiment een aantal proeven, waaruit bleek dat een BMW 116i zeven maal meer uitstoot qua fijnstofdeeltjes dan voor dieselmotoren met een Euro5-norm is toegestaan. Ook een Golf 1.2 TSI stootte drie maal te veel uit.
en dan heb je veel mensen (zoals ik) die dat start/stop systeem nooit gebruikenquote:Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
Alleen de gehoorschade aan omstanders is al reden genoeg om die 3L hokjes te verbannen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:54 schreef RiKe het volgende:
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand
Je kunt wel lekker recalcitrant gaan doen, maar het zal een minderheid zijn die het uit blijft zetten. Zeker als dat zoals bij veel nieuwe auto's bij het starten iedere keer opnieuw moet.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:43 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en dan heb je veel mensen (zoals ik) die dat start/stop systeem nooit gebruiken
1- uitzetten hoeft niet: voet op de koppeling is voldoende (ben je tenminste ook snel weg bij een stoplicht) en ja dat zou slecht zijn voor de drukgroep, maar geen enkele auto die ik rij (steeds tot 180.000km) heeft ooit problemen met de koppeling of de drukgroep gehad.quote:Op vrijdag 12 december 2014 10:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je kunt wel lekker recalcitrant gaan doen, maar het zal een minderheid zijn die het uit blijft zetten. Zeker als dat zoals bij veel nieuwe auto's bij het starten iedere keer opnieuw moet.
trouwens, met een bonnenboekje bij een stoplicht gaan staan wordt dan ineens wel heel lucratief
Ja maar het systeem nu werkt zo dat de wagens die veel rijden juist op diesel gaan en de wagens die weinig rijden op benzine.quote:Op vrijdag 12 december 2014 07:52 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
wegenbelasting op dieselwagens in Nederland is veel hoger dan bij benzine auto's.
In Frankrijk ook, 60% rijdt op diesel, vandaar dat die gasten ook gaan jammeren omdat ze in oude diesels blijven rijden.
Oneens, nieuwe stoten vooral fynstov uit, oude grovstov, wat je met je neus veel makkelijker filtert dan dat fynstov.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.
2T 180ccquote:Op vrijdag 12 december 2014 17:31 schreef NieuweNier het volgende:
Volledig terecht dat ze oude diesels verbannen uit het centrum van Utrecht. De uitstoot is gewoon schadelijk voor onze gezondheid. Nu ook nog scooters, die stoten ook debiele hoeveelheden fijnstof uit.
Overigens vervuilen moderne diesels veel minder. VW had daar een leuk filmpje over maar kan het niet meer vinden.
Longkankerquote:
dit, wat maakt het milieu uit? moet ik gaan bezuinigen omdat iemand anders aan het vervuilen was?quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Longkanker![]()
Al zijn het alleen de diesels na 2013 geïntroduceerd die bijna niet meer vervuilen. Of de laatste blue motions bijvoorbeeld.
Mijn Mondeo uit 2004 vervult nog steeds als een malle. Een Fiesta uit 2009 ook. Gewoon kleinere deeltjes, niet schone lucht.
Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
Het milieu zijn hier natuurlijk niet klimaatverschillen die in arme landen voor overstromingen zorgen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:42 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
dit, wat maakt het milieu uit? moet ik gaan bezuinigen omdat iemand anders aan het vervuilen was?
een dikke benzine is ook fijn!quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:48 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het milieu zijn hier natuurlijk niet klimaatverschillen die in arme landen voor overstromingen zorgen.
Het is je directe leefomgeving waar de lucht schadelijker wordt. Ook voor je eigen gezondheid.
Maar gewoon een fatsoenlijk roetfilter vind ik een prima plan. Lekker rijden met een diesel, lachen aan de pomp en toch je kinderen niet opzadelen met Longkanker.
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?quote:Op vrijdag 12 december 2014 06:14 schreef DS4 het volgende:
Tsja, diesel is met name in stedelijk gebied verantwoordelijk voor het overschrijden van bepaalde milieunormen. Dus dan ligt een beperking wel voor de hand...
Dank je voor deze constructieve bijdrage. Ik wist nog niet dat tegenwoordig bepaalde benzinemotoren meer fijnstof - daar gaat het nu specifiek om - uitstoten dan bepaalde dieselmotoren. Het gaat uiteraard om de uitstoot, in functie daarvan zouden auto's geweerd moeten worden uit steden. Dat zou een goede stimulans zijn om toch maar de auto's die minder uitstoten te overwegen zonder dat je direct mensen in de problemen brengt die al zo'n auto hebben.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Diesel en benzine zijn dermate naar elkaar toe aan het trekken dat het verschil op basis van brandstof misschien wel lekker klinkt, maar voor nieuwe auto's niet veel zoden aan de dijk zet. Zoals Neovo ook al zei:
[..]
http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-diesels
Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.
Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
Hier kan je info vinden over de uitstoot van vrachtwagens in vergelijking met die van auto's.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Euh, nee.quote:Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant.
De bussen in Utrecht zijn al ontzettend schoon. De meeste taxi's modern. En bedrijfswagens zijn hard nodig om goederen de stad in te brengen. Iets anders dan voor een schoner auto kiezen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:10 schreef Fer het volgende:
In Nederland kan zo'n verbod ook, alleen voor particulieren.
Dan zul je zien dat in de stad nog steeds stinkt, omdat het dan niet geldt voor taxi's bussen en bedrijfswagens. En wie maken het meeste kilometers of staan te stinken bij de standplaats?
Een E-Klasse Bluetec stinkt nog steeds als ie een kickdown doet en moet je er eens naast staan als het filter gaat regenereren.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:13 schreef NieuweNier het volgende:
De meeste taxi's modern. En bedrijfswagens zijn hard nodig om goederen de stad in te brengen.
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden en is dat voor de meeste mensen nog niet te betalen. Plus dat er gewoon te weinig lithium is om voldoende elektrische auto's te maken. Ik verwacht dat er in de toekomst batterijen zullen komen die een veel grotere capaciteit bevatten, veel sneller kunnen worden opgeladen (dat zou in theorie nu al kunnen als je er een netwerk voor aanlegt) en waarvoor je geen schaars metaal of weinig van een schaars metaal hoeft te gebruiken. Er wordt veel interessant onderzoek gedaan in die sector en ze zijn van alles op het spoor wat veelbelovend is dus dat komt uiteindelijk wel goed maar daar hebben wij nu nog niets aan.
Zou het niet zijn, dat in een metropool, veel voorziening per fiets of ov bereikbaar zijn. De auto is dan alleen voor de maandelijkse bezoek aan Ikea of naar familie in de provincie en dan voldoet een kleine electroauto niet.quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:01 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.
Misschien. Voor mij zou het niet interessant zijn aangezien ik zo'n afstand zou fietsen maar de doorsnee werknemer heeft inderdaad een relatief kleine reisafstand en doet dit nu met de auto. Maar wat dan als die persoon eens een keer wat verder wil reizen of iets zwaars wil vervoeren? Het lijkt me een flink nadeel voor zo'n persoon om dan vast te zitten aan dat elektrische autootje.quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:01 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.
Een smart ombouwen naar elektrisch met een top van 80-100 en een actieradius van 50km kan incl de aanschaf van de auto zelf voor ongeveer 3-4000 euro. Dat is uitstekend geschikt voor het gemiddelde woon-werkverkeer en je brandstofkosten zijn ineens bijna nihil.
Geen discussie daarover. Wat mij betreft mag de scooter die op brandstof rijdt jaarlijks duurder worden via belastingen zodat die jongens en meisjes overstappen naar de fiets of de elektrische scooter. Juist voor dat is elektrisch zeer geschikt aangezien dankzij het lage gewicht (nog lager dan dat nu het geval is aangezien zo'n motor niets weegt) en dankzij die lage benodigde actieradius elektrisch zeer betaalbaar kan worden gemaakt. De meeste mensen gebruiken zo'n scooter dan ook nog eens niet-functioneel, enkel omdat ze te lui zijn om te fietsen, maar dat is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:13 schreef NieuweNier het volgende:
Scooters vervuilen nu echt als een malle... Die moeten worden aangepakt.
deze man weetquote:Op vrijdag 12 december 2014 18:37 schreef PoisonPrince het volgende:
Gewoon lekker in een dikke TDI ronddraven wat kan mij het schelen wat die zielige paupers in de politiek vinden.
Diesel![]()
TDI![]()
VAG![]()
politici![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit lijkt mij juist heel goed. Al die gebakjes weren uit de stad en alleen maar echte auto's toelaten.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:54 schreef RiKe het volgende:
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand
Benzine rijdt veel lekkerder. Een fatsoenlijke iig.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
Deels ook. Daar wordt dus ook tegen opgetreden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden
Zolang je niet je auto kan opladen in 5 minuten en daarmee kan reizen voor 400+ kilometer voor onder de 20.000 euro zullen weinig mensen elektrisch ook maar overwegen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.
Als je niet realistische eisen gaat stellen houdt het op. Ook tanken kost meer dan 5 min.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:20 schreef totalvamp het volgende:
Zolang je niet je auto kan opladen in 5 minuten en daarmee kan reizen voor 400+ kilometer voor onder de 20.000 euro zullen weinig mensen elektrisch ook maar overwegen.
Het gaat gewoon om het gemak, mensen zijn gehaast en lui.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je niet realistische eisen gaat stellen houdt het op. Ook tanken kost meer dan 5 min.
Ik rij sinds mei met een Tesla en weet dus precies hoe het in de praktijk vergaat. Natuurlijk is tanken net wat sneller dan een SC, maar er zijn ook legio pluspunten.
In zijn totaliteit ben ik veel meer tijd kwijt aan benzine in de RS6 flikkeren dan bijladen van de Tesla. Dat is meestal gewoon tijdens de nacht in de garage hier.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:29 schreef totalvamp het volgende:
Het gaat gewoon om het gemak, mensen zijn gehaast en lui.
Veel gezinnen hebben twee auto's waarbij de tweede als boodschappenauto veel minder km's maakt dan de forensauto. Neem voor die tweede een normale benzineauto en je bent er uit. Of gebruik het geld dat je aan de lagere kmprijs voor woon/werkverkeer kwijt bent uit aan af en toe een huurauto en je bent er ook uit.quote:Op zaterdag 13 december 2014 01:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien. Voor mij zou het niet interessant zijn aangezien ik zo'n afstand zou fietsen maar de doorsnee werknemer heeft inderdaad een relatief kleine reisafstand en doet dit nu met de auto. Maar wat dan als die persoon eens een keer wat verder wil reizen of iets zwaars wil vervoeren? Het lijkt me een flink nadeel voor zo'n persoon om dan vast te zitten aan dat elektrische autootje.
Ik denk het wel. Maar vreemd genoeg zie je in elke metropool ter wereld dat ontzettend veel mensen zichzelf kwellen door in zo'n blik te stappen. Het zou niet mijn hobby zijn, maar blijkbaar zijn er toch redenen om dat wel te doen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Zou het niet zijn, dat in een metropool, veel voorziening per fiets of ov bereikbaar zijn. De auto is dan alleen voor de maandelijkse bezoek aan Ikea of naar familie in de provincie en dan voldoet een kleine electroauto niet.
Ik zie dat anders, alhoewel Amsterdam natuurlijk geen metropool is. Veel stadsbewoners hebben hier zo;n oude Volvo, voor Ikea, boodschappen of een muziekinstrument vervoeren paar x in het jaar. En natuurlijk kamperen in Frankrijk.quote:Op zaterdag 13 december 2014 08:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Maar vreemd genoeg zie je in elke metropool ter wereld dat ontzettend veel mensen zichzelf kwellen door in zo'n blik te stappen. Het zou niet mijn hobby zijn, maar blijkbaar zijn er toch redenen om dat wel te doen.
Voor 99,9% van de mensen is er niets veranderd met de komst van de Tesla. Misschien kan jij het betalen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Bovendien zou het zoals ik al zei weinig uitmaken als het wel betaalbaar zou zijn, we hebben nog niet eens genoeg lithium om de helft van de mensen met lithiumbatterijen te laten rijden (en we hebben dat spul toch ook nog nodig voor andere toepassingen), over een totale vervanging hoeven we niet eens te spreken.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.
Dus we wachten op de accu op basis van plastic of stierenpoep dus.quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor 99,9% van de mensen is er niets veranderd met de komst van de Tesla. Misschien kan jij het betalen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Bovendien zou het zoals ik al zei weinig uitmaken als het wel betaalbaar zou zijn, we hebben nog niet eens genoeg lithium om de helft van de mensen met lithiumbatterijen te laten rijden (en we hebben dat spul toch ook nog nodig voor andere toepassingen), over een totale vervanging hoeven we niet eens te spreken.
Waarvan die precies gemaakt gaat worden is niet te voorspellen maar er zijn zat interessante mogelijkheden, het heeft wat tijd nodig om het allemaal te onderzoeken maar ideeën zijn er genoeg. Over enkele decennia hebben we waarschijnlijk een batterij waarin je beduidend meer energie kan opslaan die goedkoper is en waarvoor je veel minder schaarse stof hoeft te gebruiken.quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Dus we wachten op de accu op basis van plastic of stierenpoep dus.
ieemand voelt zich persoonlijk aangevallen en gesproken zegquote:Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Haten op dieselauto's
Zeker zo een pauper alto-bezitter die er niet tegen kan dat er mensen zijn die ¤700 per kwartaal aan mrb kunnen ophoesten.
Dieselauto's rijden nou eenmaal erg fijn daar kan je niks aan doen, ze zijn vaak zuiniger en stiller. Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant. Een dieselauto haalt meer rendement uit een liter brandstof dan elke andere brandstofsoort. Ik snap al dat gezeik op dieselauto's niet echt, menig dieselauto is beter voor het milieu dan elk ander benzine, elektrische en Lpg bak.
En sowieso Parijs![]()
![]()
! Wat voor een linkse kut pauper moet je zijn om naar Parijs te gaan, als het aan die socialisten ligt verbannen ze alle autos, en het liefst Duitse merken. Autos
niet met de fiets of OV reizen zoals een eckte pauper betaamt. De socialisten haten autos omdat dat een symbool is voor welvaart en welvaart is verboden, maar intussen laten de regenten van de socialistische partijen zich rondrijden in dikke Duitse bakken met minimaal een 3.0diesel
Dan moet je het Franse en Belgische probleem snappen, daar rijden nog vele kleine autootjes. Boodschappenwagens uit 1998 met een roetdiesel onderin. Truttenschudder is daar een 106 1.5Dquote:Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef Sounddragon het volgende:
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..
Ik snap dat diesel verhaal sowieso niet helemaal; beetje mosterd na de maaltijd; we rijden al jaren in de binnensteden met gore stinkdiesels, inmiddels rijden er diesels rond waarbij de uitlaatgassen bijna schoner zijn als de lucht die aangezogen wordt aan de voorkant van de motor, en nu mogen ze ineens allemaal de stad niet meer in.
Beter doen ze iets vergelijkbaars als de moffen; stickertje op de voorruit met een vervuilingsklasse erop, en daarop selecteren of je er wel- of niet in mag. Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
Precies mijn punt.quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef Sounddragon het volgende:
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..
Vanuit milieuoogpunt gezien zou dat het beste zijn, het zou mijn steun krijgen. Dan alleen hopen dat ze niet doorslaan richting CO2, dat is de minste van mijn zorgen van de aspecten van milieuvervuiling bij auto's.quote:pi_147540156
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..
Ik snap dat diesel verhaal sowieso niet helemaal; beetje mosterd na de maaltijd; we rijden al jaren in de binnensteden met gore stinkdiesels, inmiddels rijden er diesels rond waarbij de uitlaatgassen bijna schoner zijn als de lucht die aangezogen wordt aan de voorkant van de motor, en nu mogen ze ineens allemaal de stad niet meer in.
Beter doen ze iets vergelijkbaars als de moffen; stickertje op de voorruit met een vervuilingsklasse erop, en daarop selecteren of je er wel- of niet in mag. Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
Ik snap sowieso het probleem wel; ik rijd zelf een C220 diesel uit '97, en ik zie heus wel wat er gebeurt achter me als ik gas geefquote:Op zaterdag 13 december 2014 12:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan moet je het Franse en Belgische probleem snappen, daar rijden nog vele kleine autootjes. Boodschappenwagens uit 1998 met een roetdiesel onderin. Truttenschudder is daar een 106 1.5D
Als we diesel weer duurder maken, heb je weer geen werk. In feite ben jij het probleemquote:Op zaterdag 13 december 2014 13:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik snap sowieso het probleem wel; ik rijd zelf een C220 diesel uit '97, en ik zie heus wel wat er gebeurt achter me als ik gas geef![]()
Moet je bij onze regering zijn; ik reed more than happy in mijn 3 liter V6 oldtimer op benzine met veel meer kosten per kilometer, maja, ze moesten zo nodig oldtimerbezitters gaan zitten ziekstralen, dus nu rijd ik supergoedkoop in een ranzige roetmachine uit het jaar kruik
En banden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 10:18 schreef Magneet het volgende:
En het leuke is ook nog dat een enorm deel van die fijnstof niet eens uit de uitlaat komt maar juist bij de remmen vandaan
Nee, vrachtverkeer moet tegenwoordig aan minimaal euro 5 norm voldoen en de lucht die er uit komt is in sommige gebieden haast schoner dan wat er in gaat.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Ik geloof dat jij een beetje niet zo'n goed beeld hebt van het werk wat ik doequote:Op zaterdag 13 december 2014 13:13 schreef Fer het volgende:
[..]
Als we diesel weer duurder maken, heb je weer geen werk. In feite ben jij het probleem![]()
![]()
Ik snap dat niet iedereen over gaat stappen, maar er zit nog genoeg in de pijplijn. De elektrische auto is nog niet uitontwikkeld, laat staan de accu!quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor 99,9% van de mensen is er niets veranderd met de komst van de Tesla. Misschien kan jij het betalen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Bovendien zou het zoals ik al zei weinig uitmaken als het wel betaalbaar zou zijn, we hebben nog niet eens genoeg lithium om de helft van de mensen met lithiumbatterijen te laten rijden (en we hebben dat spul toch ook nog nodig voor andere toepassingen), over een totale vervanging hoeven we niet eens te spreken.
Laten we vooral mensen met geld uit de binnensteden weren.quote:Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef Sounddragon het volgende:
Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
Mensen met geld kopen maar een tesla.quote:Op zaterdag 13 december 2014 15:45 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Laten we vooral mensen met geld uit de binnensteden weren.
Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom!quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:50 schreef Revolution-NL het volgende:
Met een Lupo 3L kom je het centrum niet in maar met een nieuwe BMW 750D is dat geen enkel probleem
Sowieso, plof koetsen......
En hoe zit het met taxi's en bussen, zeker allemaal ontheffing.quote:Op zaterdag 13 december 2014 17:12 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom!
Ach, die komen toch wel naar de binnenstad. Ze passen hun auto wel aan als dat op veel plaatsen een probleem is. Het gaat vooral om consistentie, je moet dat niet als stad doen terwijl andere steden het niet doen. Op nationaal en regionaal (grensoverschrijdend) niveau regelen dus.quote:Op zaterdag 13 december 2014 15:45 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Laten we vooral mensen met geld uit de binnensteden weren.
Dat is leuk voor over 10-30 jaar maar voorlopig zal Jan Modaal het nog met brandstof moeten doen voor serieuze afstanden indien hij grotere afstanden wil afleggen en/of zware lasten wil vervoeren.quote:Op zaterdag 13 december 2014 15:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik snap dat niet iedereen over gaat stappen, maar er zit nog genoeg in de pijplijn. De elektrische auto is nog niet uitontwikkeld, laat staan de accu!
Eigenlijk zou hierdoor de wegenbelasting voor auto's die het centrum niet in mogen omlaag moeten. Je kan immers minder gebruik maken van het wegennetquote:Op zaterdag 13 december 2014 17:12 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom!
In utrecht geldt die milieuzone alleen voor diesel auto's. Een Cuore uit 99 mag gewoon het centrum in rijden.quote:Op zaterdag 13 december 2014 17:12 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom!
Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een gillerquote:Op zaterdag 13 december 2014 19:52 schreef NieuweNier het volgende:
Het blijft trouwens wel hypocriet dat hhoutkachels ok zijn. Met nog veel meer fijnstof gezellig in je woonkamer.
De BBQ en het kampvuur zijn ook niet heel goed voor de luchtkwaliteit
Op die manier heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht.quote:Op zondag 14 december 2014 04:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een giller![]()
Wat dacht je van de Dow van de week? Je wilt serieus niet weten wat daar de lucht in is gegaan.. dan hebben we het over tientallen, misschien wel 100+ tonnen aan chemicaliën wat daar effe de lucht in gebaggerd wordt
Dat maakt de vervuiling van onze dieseltjes wel een beetje minuscuul denk je niet? En dit gebeurt op kleinere schaal dagelijks op tientallen bedrijven, en dan heb ik het alleen over NL.
Jah, die zijn hardstikke schoon.quote:Op zondag 14 december 2014 04:36 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Op die manier heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht.![]()
Maar je hebt inderdaad groot gelijk. Ons aandeel in fijnstof valt dan ontzettend mee.
Onze splinternieuwe koolcentrales zullen vast ook lekker vervuilen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar, daar kunnen dan wel weer fijn veel elektrische auto's op in de steden rijden, want die zijn zóóó schoon![]()
Uhhuh
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Dat inderdaad, om nog maar niet te zwijgen over de luchtvaart en de scheepvaart.quote:Op zondag 14 december 2014 04:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een giller![]()
Wat dacht je van de Dow van de week? Je wilt serieus niet weten wat daar de lucht in is gegaan.. dan hebben we het over tientallen, misschien wel 100+ tonnen aan chemicaliën wat daar effe de lucht in gebaggerd wordt
Dat maakt de vervuiling van onze dieseltjes wel een beetje minuscuul denk je niet? En dit gebeurt op kleinere schaal dagelijks op tientallen bedrijven, en dan heb ik het alleen over NL.
Op sommige mensen pakt het hersenspoelen nou eenmaal beter als op andere..quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef Fer het volgende:
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.
De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.
De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
zonder diesel bestond jij niet en 90% van fok ook niet. denk daar eens overna.quote:Op donderdag 11 december 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
www.newscientist.com/arti(...)ipollution-push.html
LOOKING for a new car? Reasons to avoid a diesel one are mounting. The pollutant-emitting cars could be banned from the streets of Paris in six years' time.
The move, if enacted, would make Paris the first major metropolis to ban diesel cars from its heart. "The measure is clear: I want the end of diesel in Paris in 2020," the city's mayor Anne Hidalgo told the newspaper Le Journal du Dimanche.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033
Antwerpen weert vanaf 4 januari 2016 dieselauto’s die ouder dan tien jaar zijn, tenzij ze een roetfilter hebben. Gent bestudeert of ze hetzelfde kunnen doen. Brussel wil ook wel, maar een uitgewerkt plan bestaat nog niet.
Ik vind het een goede zaak. Hopelijk volgen vele steden in vele landen en sterft de diesel een zachte dood. Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.
das een goeie!quote:Op zaterdag 13 december 2014 19:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Eigenlijk zou hierdoor de wegenbelasting voor auto's die het centrum niet in mogen omlaag moeten. Je kan immers minder gebruik maken van het wegennet
Dat was hier al uitgelegd maar sommige mensen begrijpen dat niet of lezen selectief. Daarnaast zijn ze aan wat andere zaken voorbij gegaan, bijv. het gegeven dat je bij energieopwekking bij grote centrales relatief beter de lucht kan zuiveren per joule dan bij heel veel autootjes. Ook gaan ze er doodleuk aan voorbij dat slechts een bepaald percentage van onze stroom door kolen wordt opgewekt en dat dit percentage afhangt van de verdeling in tal van landen (Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, ...) aangezien stroom die wij hier afnemen niet noodzakelijk in Nederland is opgewekt. Tenslotte negeren ze het veel grotere rendement van de elektrische motor. Het is een aanfluiting dat er weer extra kolencentrales zijn gekomen maar zelfs met dat percentage stroom wat wordt gegenereerd met kolencentrales vervuilt het de lucht netto minder dan wanneer we elektrisch zouden rijden. Maar inderdaad, het gaat over piekconcentraties dus je hoeft nog niet eens die nuances te overzien om te begrijpen dat het er weinig toe doet.quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef Fer het volgende:
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.
De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.
De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
CO2 is maar een van de vele parameters. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fijnstof veel belangrijker en de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen (benzine) ook belangrijker, hierbij is kankerverwekkend natuurlijk gedefinieerd als een grotere kans dan X op een mutatie bij het inademen van een bepaalde hoeveelheid of iets in die aard. Een elektrische motor heeft een hele hoop voordelen, je haalt een hoger rendement (ze hebben dat bij een brandstofmotor goed doorontwikkeld maar de grenzen zijn nu toch echt wel bereikt) en mechanisch werkt het veel simpeler wat qua onderhoud een groot pluspunt is. Het is even wachten op een goede batterij (voldoende goedkoop bij massaproductie, niet al te veel schaarse materialen) - die zeker gaat komen - en we schakelen met zijn allen over op elektrisch. Of dat dat 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar gaat duren zullen we moeten afwachten maar dat die er gaat komen lijkt zo goed als zeker te zijn.quote:Op zondag 14 december 2014 22:12 schreef Fer het volgende:
Bij mijn weten, is de electrische auto inmiddels zo efficient dat de CO2 uitstoot van de stroom opgewekt door een kolencentrale tegenwoordig evenhoog is als van een benzine of dieselauto.
Komt de stroom uit gas, biomassa of een duurzame bron, wordt het alleen maar gunstiger.
er zijn al zoveel openbare wegen waar ik niet mag komen met mijn motor en ook vrachtwagens mogen niet overal komen.quote:Op maandag 15 december 2014 01:01 schreef NoBody122 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...
Ik ben erg benieuwd wat een rechter daarvan zou gaan vinden, want volgens mij zijn er redelijkerwijs maar 2 mogelijke uitspraken:
1. Wegenbelasting omlaag.
2. De betreffende gemeenten worden op hun verbod teruggefloten..
Eventueel een 3e (maar die zou in dit tijdperk wel heel erg veel commotie veroorzaken): Een landelijk verbod op alle oudere dieselauto's...
Ja, en op fietspaden mag je ook niet komen met je auto. Gek hè?quote:Op maandag 15 december 2014 08:01 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
er zijn al zoveel openbare wegen waar ik niet mag komen met mijn motor en ook vrachtwagens mogen niet overal komen.
Hell: er zijn ook veel wegen waar ik met de motor wel mag komen, maar juist niet met mijn auto
dus deze situatie bestaat allang...
Ze hoeven slechts de naam van de belasting aan te passen. Noem het voortaan een accijns.quote:Op maandag 15 december 2014 01:01 schreef NoBody122 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...
De overheid verdient echt enorm aan de automobilist hoor, dus ja: dat is kostendekkend.quote:Op maandag 15 december 2014 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze hoeven slechts de naam van de belasting aan te passen. Noem het voortaan een accijns.
Bovendien is het maar de vraag of dat die belasting kostendekkend is. Bovendien zou geen gemeente je verbieden om daar te rijden, ze staan slechts een bepaald soort voertuig niet toe.
Dat komt doordat de accijns nogal krom worden gehanteerd, dat heeft niets (of nagenoeg niets) met de brandstof zelf te maken. Ik heb begrepen dat dat te maken heeft met dat vrachtwagens meer op diesel rijden en dat ze daarom de accijns voor diesel lager houden (concurrentiepositie). Daar valt wel een mouw aan te passen, bijv. door voor diesel de accijns te verhogen en voor vrachtwagens een compensatiesysteem op te zetten.quote:Op maandag 15 december 2014 16:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vanwege de kilometrage per jaar komt een diesel voor mij voordeliger uit en ik vind het ook lekker rijden.
Maar vrachtwagens zijn niet de enige bedrijfsvoertuigen die op diesel rijden. Daarbij zijn het niet alleen Nederlandse trucks die hier tanken. Compensatiesysteem is te veel gedoe.quote:Op maandag 15 december 2014 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat komt doordat de accijns nogal krom worden gehanteerd, dat heeft niets (of nagenoeg niets) met de brandstof zelf te maken. Ik heb begrepen dat dat te maken heeft met dat vrachtwagens meer op diesel rijden en dat ze daarom de accijns voor diesel lager houden (concurrentiepositie). Daar valt wel een mouw aan te passen, bijv. door voor diesel de accijns te verhogen en voor vrachtwagens een compensatiesysteem op te zetten.
Maar goed, het gaat natuurlijk niet om diesel vs. andere brandstoffen, het gaat er om wat een auto uitstoot. Hierbij kan een hoger verbruik gebillijkt worden als in minder fijnstof wordt uitgestoten per kilometer. Als ik het goed heb begrepen heb je bij benzine dan wel weer meer carcinogene stoffen. Van LPG ken ik geen groot nadeel. Laten we in ieder geval eens:
- het gebruik van bromfietsen op brandstofmotor hevig ontmoedigen
- proberen om voor motoren de overgang naar elektrisch te maken (laag gewicht elektromotor, licht wegend voertuig)
- voor auto's strengere milieunormen op te stellen, ze moeten vooral beter gespecificeerd worden
Ik doelde eigenlijk meer op het argument, dat electrische auto;s alleen lokaal de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot verplaatst wordt naar de centrale en dus geen oplossing zijn.quote:Op maandag 15 december 2014 00:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
CO2 is maar een van de vele parameters. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fijnstof veel belangrijker en de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen (benzine) ook belangrijker, hierbij is kankerverwekkend natuurlijk gedefinieerd als een grotere kans dan X op een mutatie bij het inademen van een bepaalde hoeveelheid of iets in die aard. Een elektrische motor heeft een hele hoop voordelen, je haalt een hoger rendement (ze hebben dat bij een brandstofmotor goed doorontwikkeld maar de grenzen zijn nu toch echt wel bereikt) en mechanisch werkt het veel simpeler wat qua onderhoud een groot pluspunt is. Het is even wachten op een goede batterij (voldoende goedkoop bij massaproductie, niet al te veel schaarse materialen) - die zeker gaat komen - en we schakelen met zijn allen over op elektrisch. Of dat dat 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar gaat duren zullen we moeten afwachten maar dat die er gaat komen lijkt zo goed als zeker te zijn.
+ minder fossiele brandstoffen (flinke portie nucleair, nog wat duurzaam, water etc.)quote:Op maandag 15 december 2014 18:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik doelde eigenlijk meer op het argument, dat electrische auto;s alleen lokaal de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot verplaatst wordt naar de centrale en dus geen oplossing zijn.
Maar dat is niet waar. Behalve dus, dat electrisch rijden niet meer CO2 uitstoot geeft dan benzine. Heb je lokaal geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxides, maar daarnaast zitten in de schoorsteen van de energiecentrale betere filters dan onder een auto.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.+ hogere efficiëntie (hoe groter hoe efficiënter bij stroomopwekking en een elektromotor is efficiënter dan een brandstofmotor)
+ het gaat om de piekconcentraties. Als die centrales in meer afgelegen gebieden liggen...
Als die schoorstenen hoog genoeg zijn...
Samengevat: elektrisch is wel degelijk duurzamer voor een voertuig. Het is wachten op een betere en goedkopere batterij, dat komt vanzelf wel aangezien er heel erg veel aanknopingspunten zijn. De grote winst zal komen van materiaalbewerking, het materiaal gaat dusdanig bewerkt worden dat het veel plooien krijgt, dezelfde truc als die bijv. moeder natuur gebruikt om met darmen sneller voedingsstoffen en water op te nemen en DNA veel compactere te maken (oppervlaktevergroting binnen een bepaald volume door veel plooien te gebruiken). Hierdoor zal je in een even grote batterij die verhoudingsgewijs niet heel erg veel zwaarder weegt veel meer energie kunnen opslaan. Ze zijn er momenteel druk mee bezig met een techniek te vinden waarmee je voor relatief lage kosten op grote schaal zo'n batterij kan maken. Dat komt vanzelf wel goed, dit is van dat empirische onderzoek waarbij je goed weet wat je moet doen om een goed resultaat te krijgen maar waarvoor je vele varianten moet uitproberen en dat kost nu eenmaal veel tijd en geld.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit, maar binnenvaart is beter voor het milieu dan de vrachtwagen. Wat een probleem is, is dat de schepen behoorlijk oud zijn, ze gaan nou eenmaal lang mee. Maar ook hier zijn ze bezig om dit te verbeteren, o.a. in Rotterdam worden de normen scherper.quote:Op zondag 14 december 2014 11:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat inderdaad, om nog maar niet te zwijgen over de luchtvaart en de scheepvaart.
Wat ik weet is dat er meer stoffen zijn die ze in zware stookolie stoppen, dan dat er niet in mogen. Het is eigenlijk een "chemische" afvalverbrander.quote:Op dinsdag 16 december 2014 03:07 schreef Viezze het volgende:
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit,
Amen to that..quote:Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Haten op dieselauto's
Zeker zo een pauper alto-bezitter die er niet tegen kan dat er mensen zijn die ¤700 per kwartaal aan mrb kunnen ophoesten.
Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer"quote:
Als ik je nou vertel, dat een mammoettanker die crude vervoert, de motoren voedt vanuit het ruim? zegt je dat iets?quote:Op dinsdag 16 december 2014 03:07 schreef Viezze het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit, maar binnenvaart is beter voor het milieu dan de vrachtwagen. Wat een probleem is, is dat de schepen behoorlijk oud zijn, ze gaan nou eenmaal lang mee. Maar ook hier zijn ze bezig om dit te verbeteren, o.a. in Rotterdam worden de normen scherper.
Luchtvaart is wel extreem vervuilend. Daar zetten ze ook wel in op zuinigere motoren maar het blijft veel.
ouch.. someone just got burnedquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:23 schreef Fer het volgende:
[..]
Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer"
Volgens mij is crude nog schoner dan zware stookolie, daar zit echt van alles bijgemixt.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als ik je nou vertel, dat een mammoettanker die crude vervoert, de motoren voedt vanuit het ruim? zegt je dat iets?
Think again. Crude is de shit zoals ze het oppompen uit de well, ranziger brandstof als dat bestaat gewoon niet.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:38 schreef Fer het volgende:
[..]
Volgens mij is crude nog schoner dan zware stookolie, daar zit echt van alles bijgemixt.
Klopt, maar zodra de nuttige stoffen eruit zijn gehaald bij de raffinaderij, blijft alleen die troep over en dat wordt weer "verwerkt" tot stookolie voor de zeevaart. Vaak mikken ze nog van alles erbij waar ze nog vanaf moesten.quote:Op zaterdag 20 december 2014 16:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Think again. Crude is de shit zoals ze het oppompen uit de well, ranziger brandstof als dat bestaat gewoon niet.
Ja dat zegt me ietsquote:Op zaterdag 20 december 2014 14:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als ik je nou vertel, dat een mammoettanker die crude vervoert, de motoren voedt vanuit het ruim? zegt je dat iets?
Vermeld je ook ff dat er per maand 133,- wordt gedokt voor de andere dieseltje die ik nog heb..?quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:23 schreef Fer het volgende:
[..]
Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer"
Ha, dat wist ik toch niet. Ik onthoud niet alles, alleen de toffe dingen. Want dat was dat Golfje wel met 250pk en natuurlijk die vreselijke 3 serie met 2.5 erin.quote:Op maandag 22 december 2014 14:43 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Vermeld je ook ff dat er per maand 133,- wordt gedokt voor de andere dieseltje die ik nog heb..?
(Peug 407 HDif 2.0 aut.)
Dat is toch je eigen keuze? Je kan ook voor 1 auto kiezen.quote:Op maandag 22 december 2014 14:43 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Vermeld je ook ff dat er per maand 133,- wordt gedokt voor de andere dieseltje die ik nog heb..?
(Peug 407 HDif 2.0 aut.)
Laat me raden, dat is duurder en daarom vergoedt de werkgever het niet?quote:Op maandag 22 december 2014 21:55 schreef Fer het volgende:
Ik mag van werk geen zwavelvrije diesel tanken
Nee. Meer is beter. Teller staat nu op 9..quote:Op maandag 22 december 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is toch je eigen keuze? Je kan ook voor 1 auto kiezen.
Jij verzamelt dus auto's? Zeldzame en oude modellen?quote:Op dinsdag 23 december 2014 15:17 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nee. Meer is beter. Teller staat nu op 9..
Auto's die ik wil hebben. Of altijd heb willen hebben.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij verzamelt dus auto's? Zeldzame en oude modellen?
Goeie opsomming, maar een dieselauto met handbak is meh. Benzineauto met LPG is where it's at.quote:Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Dieselauto's rijden nou eenmaal erg fijn daar kan je niks aan doen, ze zijn vaak zuiniger en stiller. Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant. Een dieselauto haalt meer rendement uit een liter brandstof dan elke andere brandstofsoort. Ik snap al dat gezeik op dieselauto's niet echt, menig dieselauto is beter voor het milieu dan elk ander benzine, elektrische en Lpg bak.
De onderhoudskosten en storinggevoeligheid is bij een moderne diesel overigens hoger als bij een moderne benzine (hybride) motor.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:10 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
Goeie opsomming, maar een dieselauto met handbak is meh. Benzineauto met LPG is where it's at.
Onderhoud niet, dat is onzin. Reparatiekosten zou best kunnen met al die high tech zooi die er tegenwoordig in zit om die hoge drukken te halen. Olie verversen en een filtertje kost gewoon nog steeds hetzelfde hoor net als remblokken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De onderhoudskosten en storinggevoeligheid is bij een moderne diesel overigens hoger als bij een moderne benzine (hybride) motor.
Daarom gewoon voor een Toyota HSD of Mazda SkyActive gaanquote:Op dinsdag 30 december 2014 22:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Onderhoud niet, dat is onzin. Reparatiekosten zou best kunnen met al die high tech zooi die er tegenwoordig in zit om die hoge drukken te halen. Olie verversen en een filtertje kost gewoon nog steeds hetzelfde hoor net als remblokken.
Maar.. onderschat de kosten op langere termijn van die grasmaaiertjes met een turbo erop ook niet, want dat wordt straks nog lachen als die dingen een beetje op leeftijd komen.
Ik hou mijn ouwe Benz, die doet het dubbele op zijn slofjes. Die 3 ton gaat ie binnen nu en 2 maanden halen, dan mag eindelijk de inloopolie eruit.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:48 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Daarom gewoon voor een Toyota HSD of Mazda SkyActive gaan![]()
Dat zijn de auto's die zonder storing of noemenswaardig onderhoud 3 ton op de klok zetten.
Ik werd ook niet echt blij van een ander topic waar de startonderbreker roet in het eten gooide. Dat gaat ook nog wel wat auto's de das omdoen lijkt me.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:38 schreef Sounddragon het volgende:
Maar.. onderschat de kosten op langere termijn van die grasmaaiertjes met een turbo erop ook niet, want dat wordt straks nog lachen als die dingen een beetje op leeftijd komen.
Klopt, daarom is het ook rubbish.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:52 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik werd ook niet echt blij van een ander topic waar de startonderbreker roet in het eten gooide. Dat gaat ook nog wel wat auto's de das omdoen lijkt me.
Volgens mij rijden ze in afrika over 30 jaar nog steeds in dezelfde auto's als nu
Een nieuwe benzineauto van 2014 lijkt me zelfs met houtje-touwtje inventiviteit bijna niet meer aan de gang te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |