abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147502731
www.newscientist.com/arti(...)ipollution-push.html

LOOKING for a new car? Reasons to avoid a diesel one are mounting. The pollutant-emitting cars could be banned from the streets of Paris in six years' time.

The move, if enacted, would make Paris the first major metropolis to ban diesel cars from its heart. "The measure is clear: I want the end of diesel in Paris in 2020," the city's mayor Anne Hidalgo told the newspaper Le Journal du Dimanche.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033

Antwerpen weert vanaf 4 januari 2016 dieselauto’s die ouder dan tien jaar zijn, tenzij ze een roetfilter hebben. Gent bestudeert of ze hetzelfde kunnen doen. Brussel wil ook wel, maar een uitgewerkt plan bestaat nog niet.

Ik vind het een goede zaak. Hopelijk volgen vele steden in vele landen en sterft de diesel een zachte dood. Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.

[ Bericht 45% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-12-2014 00:28:11 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147503760
Ik houd totaal niet van diesel maar ik ben het niet met je eens.

Elke diesel na my2000 is schoner dan pre U9 kenteken benzine auto's, maar die willen ze niet weren, rare gedachte.
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 12 december 2014 @ 04:11:35 #3
363079 ecktebaas123
VVD = Fop-liberalisme
pi_147505566
Haten op dieselauto's :')

Zeker zo een pauper alto-bezitter die er niet tegen kan dat er mensen zijn die ¤700 per kwartaal aan mrb kunnen ophoesten.

Dieselauto's rijden nou eenmaal erg fijn daar kan je niks aan doen, ze zijn vaak zuiniger en stiller. Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant. Een dieselauto haalt meer rendement uit een liter brandstof dan elke andere brandstofsoort. Ik snap al dat gezeik op dieselauto's niet echt, menig dieselauto is beter voor het milieu dan elk ander benzine, elektrische en Lpg bak.

En sowieso Parijs :') :') :') ! Wat voor een linkse kut pauper moet je zijn om naar Parijs te gaan, als het aan die socialisten ligt verbannen ze alle autos, en het liefst Duitse merken. Autos :') niet met de fiets of OV reizen zoals een eckte pauper betaamt. De socialisten haten autos omdat dat een symbool is voor welvaart en welvaart is verboden, maar intussen laten de regenten van de socialistische partijen zich rondrijden in dikke Duitse bakken met minimaal een 3.0diesel
pi_147505604
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 00:36 schreef eXplorer1 het volgende:
Ik houd totaal niet van diesel maar ik ben het niet met je eens.

Elke diesel na my2000 is schoner dan pre U9 kenteken benzine auto's, maar die willen ze niet weren, rare gedachte.
Ja, in Utrecht klopt inderdaad ook niks van die regels. Ook diesel-auto's die wel aan de normen voldoen worden geweerd en sterk vervuilende benzine auto's zijn welkom.

http://www.geenstijl.nl/m(...)nt_superzuinige.html
pi_147505960
Tsja, diesel is met name in stedelijk gebied verantwoordelijk voor het overschrijden van bepaalde milieunormen. Dus dan ligt een beperking wel voor de hand...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147506234
Waarom is diesel goedkoper dan benzine als diesel daadwerkelijker milieuvervuilender is :?
In oost Europese landen is benzine juist duurder dan diesel.
  vrijdag 12 december 2014 @ 07:51:30 #7
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_147506259
Deels eens en deels oneens met deze stelling. Ja, (oude) diesels zijn opzich smerig, maar ze zijn de afgelopen 10 jaar wel veel verbeterd.

Sommige nieuwe diesels zijn zelfs al schoner dan nieuwe direct ingespoten benzinewagens, omdat die dingen tegenwoordig ook al roet uitstoten: http://www.amt.nl/Technie(...)emotoren-AMT030925W/

En Utrecht is een voorbeeld van hoe het niet moet.
  vrijdag 12 december 2014 @ 07:52:31 #8
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_147506262
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 07:45 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarom is diesel goedkoper dan benzine als diesel daadwerkelijker milieuvervuilender is :?
In oost Europese landen is benzine juist duurder dan diesel.
wegenbelasting op dieselwagens in Nederland is veel hoger dan bij benzine auto's.

In Frankrijk ook, 60% rijdt op diesel, vandaar dat die gasten ook gaan jammeren omdat ze in oude diesels blijven rijden.
pi_147506437
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.
Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Diesel en benzine zijn dermate naar elkaar toe aan het trekken dat het verschil op basis van brandstof misschien wel lekker klinkt, maar voor nieuwe auto's niet veel zoden aan de dijk zet. Zoals Neovo ook al zei:

quote:
De ADAC deed bij wijze van experiment een aantal proeven, waaruit bleek dat een BMW 116i zeven maal meer uitstoot qua fijnstofdeeltjes dan voor dieselmotoren met een Euro5-norm is toegestaan. Ook een Golf 1.2 TSI stootte drie maal te veel uit.
http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-diesels

Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.

Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
pi_147506570
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
en dan heb je veel mensen (zoals ik) die dat start/stop systeem nooit gebruiken :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_147506668
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand :')
  vrijdag 12 december 2014 @ 09:02:10 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147506748
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 08:54 schreef RiKe het volgende:
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand :')
Alleen de gehoorschade aan omstanders is al reden genoeg om die 3L hokjes te verbannen. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_147507732
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 08:43 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

en dan heb je veel mensen (zoals ik) die dat start/stop systeem nooit gebruiken :)
Je kunt wel lekker recalcitrant gaan doen, maar het zal een minderheid zijn die het uit blijft zetten. Zeker als dat zoals bij veel nieuwe auto's bij het starten iedere keer opnieuw moet.

trouwens, met een bonnenboekje bij een stoplicht gaan staan wordt dan ineens wel heel lucratief :Y
  vrijdag 12 december 2014 @ 10:18:05 #14
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_147507844
En het leuke is ook nog dat een enorm deel van die fijnstof niet eens uit de uitlaat komt maar juist bij de remmen vandaan :')
pi_147507920
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Je kunt wel lekker recalcitrant gaan doen, maar het zal een minderheid zijn die het uit blijft zetten. Zeker als dat zoals bij veel nieuwe auto's bij het starten iedere keer opnieuw moet.

trouwens, met een bonnenboekje bij een stoplicht gaan staan wordt dan ineens wel heel lucratief :Y
1- uitzetten hoeft niet: voet op de koppeling is voldoende (ben je tenminste ook snel weg bij een stoplicht) en ja dat zou slecht zijn voor de drukgroep, maar geen enkele auto die ik rij (steeds tot 180.000km) heeft ooit problemen met de koppeling of de drukgroep gehad.

2- start/stop systemen werken met een aantal parameters dus je kan niet van te voren weten of hij altijd wel werkt bij een stoplicht (buitentemperatuur, koude motor, niet genoeg reserve in de accu, airco vol aan, etc) dus met een bonnenboekje gaan zwaaien is onzin :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_147512175
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 07:52 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

wegenbelasting op dieselwagens in Nederland is veel hoger dan bij benzine auto's.

In Frankrijk ook, 60% rijdt op diesel, vandaar dat die gasten ook gaan jammeren omdat ze in oude diesels blijven rijden.
Ja maar het systeem nu werkt zo dat de wagens die veel rijden juist op diesel gaan en de wagens die weinig rijden op benzine.
Het zou juist andersom moeten als diesel slechter is dan benzine.
  FOK!fotograaf vrijdag 12 december 2014 @ 17:08:52 #17
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_147519622
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.
Oneens, nieuwe stoten vooral fynstov uit, oude grovstov, wat je met je neus veel makkelijker filtert dan dat fynstov.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_147520009
ik heb nu plotseling veel zin om een 240d te kopen, een rechte pijp op te zetten en zo hard mogelijk te knallen :7
Ik drink geen kraantjeswater.
  vrijdag 12 december 2014 @ 17:31:35 #19
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147520196
Volledig terecht dat ze oude diesels verbannen uit het centrum van Utrecht. De uitstoot is gewoon schadelijk voor onze gezondheid. Nu ook nog scooters, die stoten ook debiele hoeveelheden fijnstof uit.

Overigens vervuilen moderne diesels veel minder. VW had daar een leuk filmpje over maar kan het niet meer vinden.
pi_147520239
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:31 schreef NieuweNier het volgende:
Volledig terecht dat ze oude diesels verbannen uit het centrum van Utrecht. De uitstoot is gewoon schadelijk voor onze gezondheid. Nu ook nog scooters, die stoten ook debiele hoeveelheden fijnstof uit.

Overigens vervuilen moderne diesels veel minder. VW had daar een leuk filmpje over maar kan het niet meer vinden.
2T 180cc _O_
mercedes w124 _O_
Ik drink geen kraantjeswater.
  vrijdag 12 december 2014 @ 17:40:15 #21
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147520382
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:33 schreef Bami-Powner het volgende:

[..]

2T 180cc _O_
mercedes w124 _O_
Longkanker :')

Al zijn het alleen de diesels na 2013 geïntroduceerd die bijna niet meer vervuilen. Of de laatste blue motions bijvoorbeeld.

Mijn Mondeo uit 2004 vervult nog steeds als een malle. Een Fiesta uit 2009 ook. Gewoon kleinere deeltjes, niet schone lucht.

Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
pi_147520431
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Longkanker :')

Al zijn het alleen de diesels na 2013 geïntroduceerd die bijna niet meer vervuilen. Of de laatste blue motions bijvoorbeeld.

Mijn Mondeo uit 2004 vervult nog steeds als een malle. Een Fiesta uit 2009 ook. Gewoon kleinere deeltjes, niet schone lucht.

Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
dit, wat maakt het milieu uit? moet ik gaan bezuinigen omdat iemand anders aan het vervuilen was? :')
Ik drink geen kraantjeswater.
  vrijdag 12 december 2014 @ 17:48:41 #23
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147520608
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:42 schreef Bami-Powner het volgende:

[..]

dit, wat maakt het milieu uit? moet ik gaan bezuinigen omdat iemand anders aan het vervuilen was? :')
Het milieu zijn hier natuurlijk niet klimaatverschillen die in arme landen voor overstromingen zorgen.

Het is je directe leefomgeving waar de lucht schadelijker wordt. Ook voor je eigen gezondheid.

Maar gewoon een fatsoenlijk roetfilter vind ik een prima plan. Lekker rijden met een diesel, lachen aan de pomp en toch je kinderen niet opzadelen met Longkanker.
pi_147521427
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:48 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Het milieu zijn hier natuurlijk niet klimaatverschillen die in arme landen voor overstromingen zorgen.

Het is je directe leefomgeving waar de lucht schadelijker wordt. Ook voor je eigen gezondheid.

Maar gewoon een fatsoenlijk roetfilter vind ik een prima plan. Lekker rijden met een diesel, lachen aan de pomp en toch je kinderen niet opzadelen met Longkanker.
een dikke benzine is ook fijn! ^O^
Ik drink geen kraantjeswater.
  vrijdag 12 december 2014 @ 18:16:50 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147521480
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 06:14 schreef DS4 het volgende:
Tsja, diesel is met name in stedelijk gebied verantwoordelijk voor het overschrijden van bepaalde milieunormen. Dus dan ligt een beperking wel voor de hand...
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147522016
Gewoon lekker in een dikke TDI ronddraven wat kan mij het schelen wat die zielige paupers in de politiek vinden.

Diesel _O_
TDI _O_
VAG _O_
politici :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r
pi_147523334
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Diesel en benzine zijn dermate naar elkaar toe aan het trekken dat het verschil op basis van brandstof misschien wel lekker klinkt, maar voor nieuwe auto's niet veel zoden aan de dijk zet. Zoals Neovo ook al zei:

[..]

http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-diesels

Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.

Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
Dank je voor deze constructieve bijdrage. Ik wist nog niet dat tegenwoordig bepaalde benzinemotoren meer fijnstof - daar gaat het nu specifiek om - uitstoten dan bepaalde dieselmotoren. Het gaat uiteraard om de uitstoot, in functie daarvan zouden auto's geweerd moeten worden uit steden. Dat zou een goede stimulans zijn om toch maar de auto's die minder uitstoten te overwegen zonder dat je direct mensen in de problemen brengt die al zo'n auto hebben.

Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden en is dat voor de meeste mensen nog niet te betalen. Plus dat er gewoon te weinig lithium is om voldoende elektrische auto's te maken. Ik verwacht dat er in de toekomst batterijen zullen komen die een veel grotere capaciteit bevatten, veel sneller kunnen worden opgeladen (dat zou in theorie nu al kunnen als je er een netwerk voor aanlegt) en waarvoor je geen schaars metaal of weinig van een schaars metaal hoeft te gebruiken. Er wordt veel interessant onderzoek gedaan in die sector en ze zijn van alles op het spoor wat veelbelovend is dus dat komt uiteindelijk wel goed maar daar hebben wij nu nog niets aan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147523548
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Hier kan je info vinden over de uitstoot van vrachtwagens in vergelijking met die van auto's.
http://www.wikimobi.nl/wiki/index.php?title=Vrachtwagen
Dan nog even opzoeken (CBS) hoeveel auto's en vrachtauto's er rijden op een dag, en dat per regio, en we kunnen gaan rekenen. We moeten er dan wel rekening mee houden dat er ook veel buitenlandse vrachtauto's en auto's rijden die allicht niet allemaal aan dezelfde uitstootnormen voldoen maar het geeft een goede eerste indruk van de verhouding.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147524151
Met een Lupo 3L kom je het centrum niet in maar met een nieuwe BMW 750D is dat geen enkel probleem :')

Sowieso, plof koetsen...... :')
pi_147526557
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant.
Euh, nee. :{
pi_147529846
In Nederland kan zo'n verbod ook, alleen voor particulieren.

Dan zul je zien dat in de stad nog steeds stinkt, omdat het dan niet geldt voor taxi's bussen en bedrijfswagens. En wie maken het meeste kilometers of staan te stinken bij de standplaats?
.
  vrijdag 12 december 2014 @ 22:13:39 #32
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147529969
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 22:10 schreef Fer het volgende:
In Nederland kan zo'n verbod ook, alleen voor particulieren.

Dan zul je zien dat in de stad nog steeds stinkt, omdat het dan niet geldt voor taxi's bussen en bedrijfswagens. En wie maken het meeste kilometers of staan te stinken bij de standplaats?
De bussen in Utrecht zijn al ontzettend schoon. De meeste taxi's modern. En bedrijfswagens zijn hard nodig om goederen de stad in te brengen. Iets anders dan voor een schoner auto kiezen.

Scooters vervuilen nu echt als een malle... Die moeten worden aangepakt. Dan oude diesels niet toelaten is een prima plan.

Het moet trouwens wel goed duidelijk zijn voor touristen. Of gewoon niet met een camera checken en obscene boetes geven, maar een milieu stikker zoals in Duitsland. Als arme tourist hoef je dan niet zo'n stikker te kopen.
  vrijdag 12 december 2014 @ 22:16:25 #33
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_147530059
Wat moet je met een auto in die steden dan..?
Daar heeft de brandstofsoort niet eens mee te maken...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_147530086
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 22:13 schreef NieuweNier het volgende:
De meeste taxi's modern. En bedrijfswagens zijn hard nodig om goederen de stad in te brengen.
Een E-Klasse Bluetec stinkt nog steeds als ie een kickdown doet en moet je er eens naast staan als het filter gaat regenereren.

En een electrische distributiewagen, is zakelijk nog lang niet zo interessant als een plugin terreinwagen met 0%. En die roken trouwens ook bij volgas.
.
pi_147531639
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden en is dat voor de meeste mensen nog niet te betalen. Plus dat er gewoon te weinig lithium is om voldoende elektrische auto's te maken. Ik verwacht dat er in de toekomst batterijen zullen komen die een veel grotere capaciteit bevatten, veel sneller kunnen worden opgeladen (dat zou in theorie nu al kunnen als je er een netwerk voor aanlegt) en waarvoor je geen schaars metaal of weinig van een schaars metaal hoeft te gebruiken. Er wordt veel interessant onderzoek gedaan in die sector en ze zijn van alles op het spoor wat veelbelovend is dus dat komt uiteindelijk wel goed maar daar hebben wij nu nog niets aan.
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.

Een smart ombouwen naar elektrisch met een top van 80-100 en een actieradius van 50km kan incl de aanschaf van de auto zelf voor ongeveer 3-4000 euro. Dat is uitstekend geschikt voor het gemiddelde woon-werkverkeer en je brandstofkosten zijn ineens bijna nihil.
pi_147533660
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 23:01 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.
Zou het niet zijn, dat in een metropool, veel voorziening per fiets of ov bereikbaar zijn. De auto is dan alleen voor de maandelijkse bezoek aan Ikea of naar familie in de provincie en dan voldoet een kleine electroauto niet.

Benzine is trouwens ook beter voor de lokale luchtvervuiling, co2 misschien iets meer dan diesel.
.
pi_147535010
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 23:01 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.

Een smart ombouwen naar elektrisch met een top van 80-100 en een actieradius van 50km kan incl de aanschaf van de auto zelf voor ongeveer 3-4000 euro. Dat is uitstekend geschikt voor het gemiddelde woon-werkverkeer en je brandstofkosten zijn ineens bijna nihil.
Misschien. Voor mij zou het niet interessant zijn aangezien ik zo'n afstand zou fietsen maar de doorsnee werknemer heeft inderdaad een relatief kleine reisafstand en doet dit nu met de auto. Maar wat dan als die persoon eens een keer wat verder wil reizen of iets zwaars wil vervoeren? Het lijkt me een flink nadeel voor zo'n persoon om dan vast te zitten aan dat elektrische autootje.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147535037
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 22:13 schreef NieuweNier het volgende:
Scooters vervuilen nu echt als een malle... Die moeten worden aangepakt.
Geen discussie daarover. Wat mij betreft mag de scooter die op brandstof rijdt jaarlijks duurder worden via belastingen zodat die jongens en meisjes overstappen naar de fiets of de elektrische scooter. Juist voor dat is elektrisch zeer geschikt aangezien dankzij het lage gewicht (nog lager dan dat nu het geval is aangezien zo'n motor niets weegt) en dankzij die lage benodigde actieradius elektrisch zeer betaalbaar kan worden gemaakt. De meeste mensen gebruiken zo'n scooter dan ook nog eens niet-functioneel, enkel omdat ze te lui zijn om te fietsen, maar dat is een ander verhaal.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 13 december 2014 @ 05:31:27 #39
363079 ecktebaas123
VVD = Fop-liberalisme
pi_147536550
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:37 schreef PoisonPrince het volgende:
Gewoon lekker in een dikke TDI ronddraven wat kan mij het schelen wat die zielige paupers in de politiek vinden.

Diesel _O_
TDI _O_
VAG _O_
politici :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r
deze man weet _O_

Gewoon dikke roetwolken blazen bij stoplichten, dat zal die gore hippies op hun kutfietsjes leren



pi_147536569
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 08:54 schreef RiKe het volgende:
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand :')
Dit lijkt mij juist heel goed. Al die gebakjes weren uit de stad en alleen maar echte auto's toelaten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147536572
Stond laatst (gelukkig) schuin achter een oudere golf diesel, toen die bij het stoplicht wegtrok leek het wel of zijn motor uit elkaar aan het roken was. Heel het kruispunt was 1 grote zwarte wolk.

De auto achter hem zag niks meer.
pi_147536576
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:

Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
Benzine rijdt veel lekkerder. Een fatsoenlijke iig.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147536578
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Deels ook. Daar wordt dus ook tegen opgetreden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147536581
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden
Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147536586
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 06:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.
Zolang je niet je auto kan opladen in 5 minuten en daarmee kan reizen voor 400+ kilometer voor onder de 20.000 euro zullen weinig mensen elektrisch ook maar overwegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2014 06:20:42 ]
pi_147536592
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 06:20 schreef totalvamp het volgende:

Zolang je niet je auto kan opladen in 5 minuten en daarmee kan reizen voor 400+ kilometer voor onder de 20.000 euro zullen weinig mensen elektrisch ook maar overwegen.
Als je niet realistische eisen gaat stellen houdt het op. Ook tanken kost meer dan 5 min.

Ik rij sinds mei met een Tesla en weet dus precies hoe het in de praktijk vergaat. Natuurlijk is tanken net wat sneller dan een SC, maar er zijn ook legio pluspunten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147536598
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 06:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je niet realistische eisen gaat stellen houdt het op. Ook tanken kost meer dan 5 min.

Ik rij sinds mei met een Tesla en weet dus precies hoe het in de praktijk vergaat. Natuurlijk is tanken net wat sneller dan een SC, maar er zijn ook legio pluspunten.
Het gaat gewoon om het gemak, mensen zijn gehaast en lui.

Een tesla is ook een beetje te duur voor de gemiddelde persoon en zal ook niet snel een lease optie zijn.

Pluspunten zat natuurlijk.
pi_147536614
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 06:29 schreef totalvamp het volgende:

Het gaat gewoon om het gemak, mensen zijn gehaast en lui.

In zijn totaliteit ben ik veel meer tijd kwijt aan benzine in de RS6 flikkeren dan bijladen van de Tesla. Dat is meestal gewoon tijdens de nacht in de garage hier.

En als ik onderweg moet laden is dat snel inpluggen en in het restaurant er naast even wat drinken en soms ook eten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147536901
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 01:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Misschien. Voor mij zou het niet interessant zijn aangezien ik zo'n afstand zou fietsen maar de doorsnee werknemer heeft inderdaad een relatief kleine reisafstand en doet dit nu met de auto. Maar wat dan als die persoon eens een keer wat verder wil reizen of iets zwaars wil vervoeren? Het lijkt me een flink nadeel voor zo'n persoon om dan vast te zitten aan dat elektrische autootje.
Veel gezinnen hebben twee auto's waarbij de tweede als boodschappenauto veel minder km's maakt dan de forensauto. Neem voor die tweede een normale benzineauto en je bent er uit. Of gebruik het geld dat je aan de lagere kmprijs voor woon/werkverkeer kwijt bent uit aan af en toe een huurauto en je bent er ook uit.

Ik denk dat we van het idee af moeten dat de caravan perse ook achter de forenzenbak geknoopt moet kunnen worden.

Wat betreft het voorbeeld van die smart is er op dit moment nog een behoorlijke extra barriere: Op dit moment wordt de ombouw naar elektrisch behoorlijk moeilijk gemaakt door de overheid omdat er een extra keuring van ca. 1500 euro nodig is. Dat is een forse drempel.. als dat wat pragmatischer aangepakt zou worden zouden we wat minder in het 'elektrische auto's zijn duur' blijven hangen en dan zouden we vanzelf zien of het net zo interessant zou zijn als ik stel dat het is.
pi_147536925
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 00:03 schreef Fer het volgende:

[..]

Zou het niet zijn, dat in een metropool, veel voorziening per fiets of ov bereikbaar zijn. De auto is dan alleen voor de maandelijkse bezoek aan Ikea of naar familie in de provincie en dan voldoet een kleine electroauto niet.

Ik denk het wel. Maar vreemd genoeg zie je in elke metropool ter wereld dat ontzettend veel mensen zichzelf kwellen door in zo'n blik te stappen. Het zou niet mijn hobby zijn, maar blijkbaar zijn er toch redenen om dat wel te doen.
pi_147538946
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 08:08 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Maar vreemd genoeg zie je in elke metropool ter wereld dat ontzettend veel mensen zichzelf kwellen door in zo'n blik te stappen. Het zou niet mijn hobby zijn, maar blijkbaar zijn er toch redenen om dat wel te doen.
Ik zie dat anders, alhoewel Amsterdam natuurlijk geen metropool is. Veel stadsbewoners hebben hier zo;n oude Volvo, voor Ikea, boodschappen of een muziekinstrument vervoeren paar x in het jaar. En natuurlijk kamperen in Frankrijk.

Die rijden doordeweeks amper ermee, maar dan komen er weer raadsleden, die die dingen geen parkeervergunning willen geven. Terwijl die per saldo amper uitstoten, omdat zo zo weinig rijden.
.
pi_147539713
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 06:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.
Voor 99,9% van de mensen is er niets veranderd met de komst van de Tesla. Misschien kan jij het betalen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Bovendien zou het zoals ik al zei weinig uitmaken als het wel betaalbaar zou zijn, we hebben nog niet eens genoeg lithium om de helft van de mensen met lithiumbatterijen te laten rijden (en we hebben dat spul toch ook nog nodig voor andere toepassingen), over een totale vervanging hoeven we niet eens te spreken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147539993
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor 99,9% van de mensen is er niets veranderd met de komst van de Tesla. Misschien kan jij het betalen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Bovendien zou het zoals ik al zei weinig uitmaken als het wel betaalbaar zou zijn, we hebben nog niet eens genoeg lithium om de helft van de mensen met lithiumbatterijen te laten rijden (en we hebben dat spul toch ook nog nodig voor andere toepassingen), over een totale vervanging hoeven we niet eens te spreken.
Dus we wachten op de accu op basis van plastic of stierenpoep dus.
.
  zaterdag 13 december 2014 @ 12:56:51 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147540156
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..

Ik snap dat diesel verhaal sowieso niet helemaal; beetje mosterd na de maaltijd; we rijden al jaren in de binnensteden met gore stinkdiesels, inmiddels rijden er diesels rond waarbij de uitlaatgassen bijna schoner zijn als de lucht die aangezogen wordt aan de voorkant van de motor, en nu mogen ze ineens allemaal de stad niet meer in.
Beter doen ze iets vergelijkbaars als de moffen; stickertje op de voorruit met een vervuilingsklasse erop, en daarop selecteren of je er wel- of niet in mag. Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147540174
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:48 schreef Fer het volgende:

[..]

Dus we wachten op de accu op basis van plastic of stierenpoep dus.
Waarvan die precies gemaakt gaat worden is niet te voorspellen maar er zijn zat interessante mogelijkheden, het heeft wat tijd nodig om het allemaal te onderzoeken maar ideeën zijn er genoeg. Over enkele decennia hebben we waarschijnlijk een batterij waarin je beduidend meer energie kan opslaan die goedkoper is en waarvoor je veel minder schaarse stof hoeft te gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147540193
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Haten op dieselauto's :')

Zeker zo een pauper alto-bezitter die er niet tegen kan dat er mensen zijn die ¤700 per kwartaal aan mrb kunnen ophoesten.

Dieselauto's rijden nou eenmaal erg fijn daar kan je niks aan doen, ze zijn vaak zuiniger en stiller. Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant. Een dieselauto haalt meer rendement uit een liter brandstof dan elke andere brandstofsoort. Ik snap al dat gezeik op dieselauto's niet echt, menig dieselauto is beter voor het milieu dan elk ander benzine, elektrische en Lpg bak.

En sowieso Parijs :') :') :') ! Wat voor een linkse kut pauper moet je zijn om naar Parijs te gaan, als het aan die socialisten ligt verbannen ze alle autos, en het liefst Duitse merken. Autos :') niet met de fiets of OV reizen zoals een eckte pauper betaamt. De socialisten haten autos omdat dat een symbool is voor welvaart en welvaart is verboden, maar intussen laten de regenten van de socialistische partijen zich rondrijden in dikke Duitse bakken met minimaal een 3.0diesel
ieemand voelt zich persoonlijk aangevallen en gesproken zeg
Zie!
pi_147540206
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef Sounddragon het volgende:
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..

Ik snap dat diesel verhaal sowieso niet helemaal; beetje mosterd na de maaltijd; we rijden al jaren in de binnensteden met gore stinkdiesels, inmiddels rijden er diesels rond waarbij de uitlaatgassen bijna schoner zijn als de lucht die aangezogen wordt aan de voorkant van de motor, en nu mogen ze ineens allemaal de stad niet meer in.
Beter doen ze iets vergelijkbaars als de moffen; stickertje op de voorruit met een vervuilingsklasse erop, en daarop selecteren of je er wel- of niet in mag. Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
Dan moet je het Franse en Belgische probleem snappen, daar rijden nog vele kleine autootjes. Boodschappenwagens uit 1998 met een roetdiesel onderin. Truttenschudder is daar een 106 1.5D
.
pi_147540258
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef Sounddragon het volgende:
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..
Precies mijn punt. ^O^
Alleen gaan ze waarschijnlijk met allerlei nieuwe technieken komen. Het gaat inderdaad niet alleen om het product, je moet ook een manier vinden om het product op een goedkope manier in massa te produceren. Dit geldt algemeen bij elektronica, bijv. ook bij chips, monitors en LED's (alvorens we goedkope en goede LED-verlichting krijgen is het wachten op een vondst om de laatste kleur (blauw als ik me niet vergis) goedkoop te produceren). Wat het precies gaat winnen zal afhangen van zowel hoe goed het product is als hoe gemakkelijk het op grote schaal automatisch kan worden geproduceerd in een korte tijd.

quote:
pi_147540156
Ze zijn in acculand al een stuk verder als lithium inmiddels, alleen is de productie nog een beetje moeilijk geloof ik..

Ik snap dat diesel verhaal sowieso niet helemaal; beetje mosterd na de maaltijd; we rijden al jaren in de binnensteden met gore stinkdiesels, inmiddels rijden er diesels rond waarbij de uitlaatgassen bijna schoner zijn als de lucht die aangezogen wordt aan de voorkant van de motor, en nu mogen ze ineens allemaal de stad niet meer in.
Beter doen ze iets vergelijkbaars als de moffen; stickertje op de voorruit met een vervuilingsklasse erop, en daarop selecteren of je er wel- of niet in mag. Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
Vanuit milieuoogpunt gezien zou dat het beste zijn, het zou mijn steun krijgen. Dan alleen hopen dat ze niet doorslaan richting CO2, dat is de minste van mijn zorgen van de aspecten van milieuvervuiling bij auto's.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 13 december 2014 @ 13:04:00 #59
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147540275
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:59 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan moet je het Franse en Belgische probleem snappen, daar rijden nog vele kleine autootjes. Boodschappenwagens uit 1998 met een roetdiesel onderin. Truttenschudder is daar een 106 1.5D
Ik snap sowieso het probleem wel; ik rijd zelf een C220 diesel uit '97, en ik zie heus wel wat er gebeurt achter me als ik gas geef >:)
Moet je bij onze regering zijn; ik reed more than happy in mijn 3 liter V6 oldtimer op benzine met veel meer kosten per kilometer, maja, ze moesten zo nodig oldtimerbezitters gaan zitten ziekstralen, dus nu rijd ik supergoedkoop in een ranzige roetmachine uit het jaar kruik ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147540433
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2014 13:04 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik snap sowieso het probleem wel; ik rijd zelf een C220 diesel uit '97, en ik zie heus wel wat er gebeurt achter me als ik gas geef >:)
Moet je bij onze regering zijn; ik reed more than happy in mijn 3 liter V6 oldtimer op benzine met veel meer kosten per kilometer, maja, ze moesten zo nodig oldtimerbezitters gaan zitten ziekstralen, dus nu rijd ik supergoedkoop in een ranzige roetmachine uit het jaar kruik ^O^
Als we diesel weer duurder maken, heb je weer geen werk. In feite ben jij het probleem :P :P :P
.
pi_147540498
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 10:18 schreef Magneet het volgende:
En het leuke is ook nog dat een enorm deel van die fijnstof niet eens uit de uitlaat komt maar juist bij de remmen vandaan :')
En banden.

Overigens zijn tweetakt motoren (scooters) vele malen erger.
Whatever...
pi_147540566
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Nee, vrachtverkeer moet tegenwoordig aan minimaal euro 5 norm voldoen en de lucht die er uit komt is in sommige gebieden haast schoner dan wat er in gaat.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 13 december 2014 @ 15:03:16 #63
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147542483
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 13:13 schreef Fer het volgende:

[..]

Als we diesel weer duurder maken, heb je weer geen werk. In feite ben jij het probleem :P :P :P
Ik geloof dat jij een beetje niet zo'n goed beeld hebt van het werk wat ik doe :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147543007
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Voor 99,9% van de mensen is er niets veranderd met de komst van de Tesla. Misschien kan jij het betalen, de meeste mensen kunnen dat niet betalen. Bovendien zou het zoals ik al zei weinig uitmaken als het wel betaalbaar zou zijn, we hebben nog niet eens genoeg lithium om de helft van de mensen met lithiumbatterijen te laten rijden (en we hebben dat spul toch ook nog nodig voor andere toepassingen), over een totale vervanging hoeven we niet eens te spreken.
Ik snap dat niet iedereen over gaat stappen, maar er zit nog genoeg in de pijplijn. De elektrische auto is nog niet uitontwikkeld, laat staan de accu!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_147543370
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 december 2014 12:56 schreef Sounddragon het volgende:

Dan mag die knakker in zijn dikke 52 liter Veyron en die patser in zijn 6.3 liter G-klasse AMG of Range Rover er ook niet meer in.
Laten we vooral mensen met geld uit de binnensteden weren.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  zaterdag 13 december 2014 @ 15:47:59 #66
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147543405
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 15:45 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Laten we vooral mensen met geld uit de binnensteden weren.
Mensen met geld kopen maar een tesla.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 13 december 2014 @ 17:12:04 #67
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_147545105
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 19:50 schreef Revolution-NL het volgende:
Met een Lupo 3L kom je het centrum niet in maar met een nieuwe BMW 750D is dat geen enkel probleem :')

Sowieso, plof koetsen...... :')
Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom! :D
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_147548485
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 17:12 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom! :D
En hoe zit het met taxi's en bussen, zeker allemaal ontheffing.
.
pi_147548539
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 15:45 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Laten we vooral mensen met geld uit de binnensteden weren.
Ach, die komen toch wel naar de binnenstad. Ze passen hun auto wel aan als dat op veel plaatsen een probleem is. Het gaat vooral om consistentie, je moet dat niet als stad doen terwijl andere steden het niet doen. Op nationaal en regionaal (grensoverschrijdend) niveau regelen dus.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147548619
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 15:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik snap dat niet iedereen over gaat stappen, maar er zit nog genoeg in de pijplijn. De elektrische auto is nog niet uitontwikkeld, laat staan de accu!
Dat is leuk voor over 10-30 jaar maar voorlopig zal Jan Modaal het nog met brandstof moeten doen voor serieuze afstanden indien hij grotere afstanden wil afleggen en/of zware lasten wil vervoeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 13 december 2014 @ 19:39:47 #71
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_147549275
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 17:12 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom! :D
Eigenlijk zou hierdoor de wegenbelasting voor auto's die het centrum niet in mogen omlaag moeten. Je kan immers minder gebruik maken van het wegennet :P
  zaterdag 13 december 2014 @ 19:48:44 #72
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147549502
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 17:12 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Zelfde hypocriete arbitraire gedoe als die idiote leeftijdsgrens in Utrecht op benzines. Daihatsu Cuore uit '99? Opzouten, jij komt er niet in met je vervuilende ootoo! Hummer H1 5.7L V8 uit 2001? Welkom! :D
In utrecht geldt die milieuzone alleen voor diesel auto's. Een Cuore uit 99 mag gewoon het centrum in rijden.

De clue is de emissieklasse. Euro 4 werd verplicht na 2001. Er vallen dan auto's inderdaad auto's die al eerder aan euro 4 voldeden buiten de boot, maar het schept wel duidelijkheid. Iedereen weet wanneer hun auto gebouwd is. Bijna niemand welke euroklasse hij heeft. Wanneer iemand dat verkeerd opzoekt en dus toch een boete krijgt is de wereld te klein. Nu is het gewoon 2001. Je kan een bordje neerzetten en iedere automobilist begrijpt het. Een belangrijk onderdeel van regelgeving, dat ook minder intelligente mensen het kunnen volgen.

Het argument van de 750d is ongeldig. Natuurlijk verbruikt een nieuwe 750d meer diesel dan een oud klein gebakje. Echter is de verbranding ook veel schoner.

Een scooter stoot bijvoorbeeld meer voor de mens schadelijke gassen uit dan een vrachtwagen. Ondanks dat de scooter minder brandstof verbruikt is de verbranding zelf minder schoon.

Een dikke Mercedes uit 2014 stoot minder roet uit dan de C klasse van Sounddragon. Dat is een feit.

Dat hij die auto rijdt is prima. Geef ik hem groot gelijk is. Het is een geweldige, betrouwbare auto waarmee je kan lachen aan de tank. Maar hij is ook gewoon minder schoon dan zijn moderne broertje.
  zaterdag 13 december 2014 @ 19:52:53 #73
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147549602
Het blijft trouwens wel hypocriet dat hhoutkachels ok zijn. Met nog veel meer fijnstof gezellig in je woonkamer.

De BBQ en het kampvuur zijn ook niet heel goed voor de luchtkwaliteit :')
  zondag 14 december 2014 @ 04:21:54 #74
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147562765
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 december 2014 19:52 schreef NieuweNier het volgende:
Het blijft trouwens wel hypocriet dat hhoutkachels ok zijn. Met nog veel meer fijnstof gezellig in je woonkamer.

De BBQ en het kampvuur zijn ook niet heel goed voor de luchtkwaliteit :')
Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een giller O-)

Wat dacht je van de Dow van de week? Je wilt serieus niet weten wat daar de lucht in is gegaan.. dan hebben we het over tientallen, misschien wel 100+ tonnen aan chemicaliën wat daar effe de lucht in gebaggerd wordt :X

Dat maakt de vervuiling van onze dieseltjes wel een beetje minuscuul denk je niet? En dit gebeurt op kleinere schaal dagelijks op tientallen bedrijven, en dan heb ik het alleen over NL.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 14 december 2014 @ 04:36:40 #75
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147562790
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2014 04:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een giller O-)

Wat dacht je van de Dow van de week? Je wilt serieus niet weten wat daar de lucht in is gegaan.. dan hebben we het over tientallen, misschien wel 100+ tonnen aan chemicaliën wat daar effe de lucht in gebaggerd wordt :X

Dat maakt de vervuiling van onze dieseltjes wel een beetje minuscuul denk je niet? En dit gebeurt op kleinere schaal dagelijks op tientallen bedrijven, en dan heb ik het alleen over NL.
Op die manier heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. :')

Maar je hebt inderdaad groot gelijk. Ons aandeel in fijnstof valt dan ontzettend mee.

Onze splinternieuwe koolcentrales zullen vast ook lekker vervuilen.
  zondag 14 december 2014 @ 05:12:11 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147562834
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 04:36 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Op die manier heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. :')

Maar je hebt inderdaad groot gelijk. Ons aandeel in fijnstof valt dan ontzettend mee.

Onze splinternieuwe koolcentrales zullen vast ook lekker vervuilen.
Jah, die zijn hardstikke schoon.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar, daar kunnen dan wel weer fijn veel elektrische auto's op in de steden rijden, want die zijn zóóó schoon :Y)

Uhhuh :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 14 december 2014 @ 11:56:27 #77
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_147565177
quote:
14s.gif Op zondag 14 december 2014 04:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een giller O-)

Wat dacht je van de Dow van de week? Je wilt serieus niet weten wat daar de lucht in is gegaan.. dan hebben we het over tientallen, misschien wel 100+ tonnen aan chemicaliën wat daar effe de lucht in gebaggerd wordt :X

Dat maakt de vervuiling van onze dieseltjes wel een beetje minuscuul denk je niet? En dit gebeurt op kleinere schaal dagelijks op tientallen bedrijven, en dan heb ik het alleen over NL.
Dat inderdaad, om nog maar niet te zwijgen over de luchtvaart en de scheepvaart.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_147565630
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.

De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.

De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
.
  zondag 14 december 2014 @ 14:15:45 #79
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147568810
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef Fer het volgende:
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.

De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.

De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
Op sommige mensen pakt het hersenspoelen nou eenmaal beter als op andere..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 14 december 2014 @ 14:34:47 #80
53151 T42
Pinball Wizard
pi_147569304
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
www.newscientist.com/arti(...)ipollution-push.html

LOOKING for a new car? Reasons to avoid a diesel one are mounting. The pollutant-emitting cars could be banned from the streets of Paris in six years' time.

The move, if enacted, would make Paris the first major metropolis to ban diesel cars from its heart. "The measure is clear: I want the end of diesel in Paris in 2020," the city's mayor Anne Hidalgo told the newspaper Le Journal du Dimanche.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033

Antwerpen weert vanaf 4 januari 2016 dieselauto’s die ouder dan tien jaar zijn, tenzij ze een roetfilter hebben. Gent bestudeert of ze hetzelfde kunnen doen. Brussel wil ook wel, maar een uitgewerkt plan bestaat nog niet.

Ik vind het een goede zaak. Hopelijk volgen vele steden in vele landen en sterft de diesel een zachte dood. Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.

zonder diesel bestond jij niet en 90% van fok ook niet. denk daar eens overna.
  zondag 14 december 2014 @ 14:36:12 #81
53151 T42
Pinball Wizard
pi_147569343
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 december 2014 19:39 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Eigenlijk zou hierdoor de wegenbelasting voor auto's die het centrum niet in mogen omlaag moeten. Je kan immers minder gebruik maken van het wegennet :P
das een goeie! :P
pi_147585900
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef Fer het volgende:
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.

De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.

De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
Dat was hier al uitgelegd maar sommige mensen begrijpen dat niet of lezen selectief. Daarnaast zijn ze aan wat andere zaken voorbij gegaan, bijv. het gegeven dat je bij energieopwekking bij grote centrales relatief beter de lucht kan zuiveren per joule dan bij heel veel autootjes. Ook gaan ze er doodleuk aan voorbij dat slechts een bepaald percentage van onze stroom door kolen wordt opgewekt en dat dit percentage afhangt van de verdeling in tal van landen (Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, ...) aangezien stroom die wij hier afnemen niet noodzakelijk in Nederland is opgewekt. Tenslotte negeren ze het veel grotere rendement van de elektrische motor. Het is een aanfluiting dat er weer extra kolencentrales zijn gekomen maar zelfs met dat percentage stroom wat wordt gegenereerd met kolencentrales vervuilt het de lucht netto minder dan wanneer we elektrisch zouden rijden. Maar inderdaad, het gaat over piekconcentraties dus je hoeft nog niet eens die nuances te overzien om te begrijpen dat het er weinig toe doet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147586234
Bij mijn weten, is de electrische auto inmiddels zo efficient dat de CO2 uitstoot van de stroom opgewekt door een kolencentrale tegenwoordig evenhoog is als van een benzine of dieselauto.

Komt de stroom uit gas, biomassa of een duurzame bron, wordt het alleen maar gunstiger.
.
pi_147586290
Hmm ben benieuwd of mijn roetspuwende 6 cilinder diesel uit 1990 straks nog ergens mag rijden ;)
pi_147591070
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 22:12 schreef Fer het volgende:
Bij mijn weten, is de electrische auto inmiddels zo efficient dat de CO2 uitstoot van de stroom opgewekt door een kolencentrale tegenwoordig evenhoog is als van een benzine of dieselauto.

Komt de stroom uit gas, biomassa of een duurzame bron, wordt het alleen maar gunstiger.
CO2 is maar een van de vele parameters. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fijnstof veel belangrijker en de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen (benzine) ook belangrijker, hierbij is kankerverwekkend natuurlijk gedefinieerd als een grotere kans dan X op een mutatie bij het inademen van een bepaalde hoeveelheid of iets in die aard. Een elektrische motor heeft een hele hoop voordelen, je haalt een hoger rendement (ze hebben dat bij een brandstofmotor goed doorontwikkeld maar de grenzen zijn nu toch echt wel bereikt) en mechanisch werkt het veel simpeler wat qua onderhoud een groot pluspunt is. Het is even wachten op een goede batterij (voldoende goedkoop bij massaproductie, niet al te veel schaarse materialen) - die zeker gaat komen - en we schakelen met zijn allen over op elektrisch. Of dat dat 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar gaat duren zullen we moeten afwachten maar dat die er gaat komen lijkt zo goed als zeker te zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147591121
Voor nu zouden we voor de bromfiets de brandstofmotor alvast kunnen verbieden of in ieder geval hevig ontmoedigen. Dankzij het lage gewicht en de beperkte benodigde actieradius (je mag toch niet harder dan 45 km/u rijden, ook al kom je daar in Nederland gemakkelijk mee weg) is het bij uitstek geschikt voor elektrisch.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Spellchecker maandag 15 december 2014 @ 01:01:49 #87
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_147592033
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...

Ik ben erg benieuwd wat een rechter daarvan zou gaan vinden, want volgens mij zijn er redelijkerwijs maar 2 mogelijke uitspraken:
1. Wegenbelasting omlaag.
2. De betreffende gemeenten worden op hun verbod teruggefloten..

Eventueel een 3e (maar die zou in dit tijdperk wel heel erg veel commotie veroorzaken): Een landelijk verbod op alle oudere dieselauto's...
Tevens -purist.
pi_147592229
Als ik de stad niet meer in mag haal ik m'n inkopen voortaan wel ergens anders.
pi_147593784
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 01:01 schreef NoBody122 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...

Ik ben erg benieuwd wat een rechter daarvan zou gaan vinden, want volgens mij zijn er redelijkerwijs maar 2 mogelijke uitspraken:
1. Wegenbelasting omlaag.
2. De betreffende gemeenten worden op hun verbod teruggefloten..

Eventueel een 3e (maar die zou in dit tijdperk wel heel erg veel commotie veroorzaken): Een landelijk verbod op alle oudere dieselauto's...
er zijn al zoveel openbare wegen waar ik niet mag komen met mijn motor en ook vrachtwagens mogen niet overal komen.
Hell: er zijn ook veel wegen waar ik met de motor wel mag komen, maar juist niet met mijn auto

dus deze situatie bestaat allang...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Spellchecker maandag 15 december 2014 @ 13:33:10 #90
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_147599969
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 08:01 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

er zijn al zoveel openbare wegen waar ik niet mag komen met mijn motor en ook vrachtwagens mogen niet overal komen.
Hell: er zijn ook veel wegen waar ik met de motor wel mag komen, maar juist niet met mijn auto

dus deze situatie bestaat allang...
Ja, en op fietspaden mag je ook niet komen met je auto. Gek hè?
Tevens -purist.
pi_147602355
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 01:01 schreef NoBody122 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...
Ze hoeven slechts de naam van de belasting aan te passen. Noem het voortaan een accijns. :)
Bovendien is het maar de vraag of dat die belasting kostendekkend is. Bovendien zou geen gemeente je verbieden om daar te rijden, ze staan slechts een bepaald soort voertuig niet toe.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147605818
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ze hoeven slechts de naam van de belasting aan te passen. Noem het voortaan een accijns. :)
Bovendien is het maar de vraag of dat die belasting kostendekkend is. Bovendien zou geen gemeente je verbieden om daar te rijden, ze staan slechts een bepaald soort voertuig niet toe.
De overheid verdient echt enorm aan de automobilist hoor, dus ja: dat is kostendekkend.

Wel een beetje kort door de bocht om diesels meteen te verbieden. Ik probeer mijn liefde voor auto's en autorijden te combineren met een functionele auto voor mij. Vanwege de kilometrage per jaar komt een diesel voor mij voordeliger uit en ik vind het ook lekker rijden. Diesels zijn zuiniger dan een vergelijkbare benzine. Ik zou ook wel een nieuwe benzine (danwel diesel) willen, maar dat kan ik niet betalen. En ik heb een zwak voor klassiekers/youngtimers en heb daarom een oude diesel. Ja deze stoot veel uit. Ik wil er ook wel een roetfilter onder maar dat is volgens mij niet mogelijk. Als de benzine niet zo duur was (in veel landen liggen de prijzen ong. gelijk) had ik een benzine kunnen overwegen.
pi_147606021
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 16:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vanwege de kilometrage per jaar komt een diesel voor mij voordeliger uit en ik vind het ook lekker rijden.
Dat komt doordat de accijns nogal krom worden gehanteerd, dat heeft niets (of nagenoeg niets) met de brandstof zelf te maken. Ik heb begrepen dat dat te maken heeft met dat vrachtwagens meer op diesel rijden en dat ze daarom de accijns voor diesel lager houden (concurrentiepositie). Daar valt wel een mouw aan te passen, bijv. door voor diesel de accijns te verhogen en voor vrachtwagens een compensatiesysteem op te zetten.

Maar goed, het gaat natuurlijk niet om diesel vs. andere brandstoffen, het gaat er om wat een auto uitstoot. Hierbij kan een hoger verbruik gebillijkt worden als in minder fijnstof wordt uitgestoten per kilometer. Als ik het goed heb begrepen heb je bij benzine dan wel weer meer carcinogene stoffen. Van LPG ken ik geen groot nadeel. Laten we in ieder geval eens:
- het gebruik van bromfietsen op brandstofmotor hevig ontmoedigen
- proberen om voor motoren de overgang naar elektrisch te maken (laag gewicht elektromotor, licht wegend voertuig)
- voor auto's strengere milieunormen op te stellen, ze moeten vooral beter gespecificeerd worden
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147608504
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat komt doordat de accijns nogal krom worden gehanteerd, dat heeft niets (of nagenoeg niets) met de brandstof zelf te maken. Ik heb begrepen dat dat te maken heeft met dat vrachtwagens meer op diesel rijden en dat ze daarom de accijns voor diesel lager houden (concurrentiepositie). Daar valt wel een mouw aan te passen, bijv. door voor diesel de accijns te verhogen en voor vrachtwagens een compensatiesysteem op te zetten.

Maar goed, het gaat natuurlijk niet om diesel vs. andere brandstoffen, het gaat er om wat een auto uitstoot. Hierbij kan een hoger verbruik gebillijkt worden als in minder fijnstof wordt uitgestoten per kilometer. Als ik het goed heb begrepen heb je bij benzine dan wel weer meer carcinogene stoffen. Van LPG ken ik geen groot nadeel. Laten we in ieder geval eens:
- het gebruik van bromfietsen op brandstofmotor hevig ontmoedigen
- proberen om voor motoren de overgang naar elektrisch te maken (laag gewicht elektromotor, licht wegend voertuig)
- voor auto's strengere milieunormen op te stellen, ze moeten vooral beter gespecificeerd worden
Maar vrachtwagens zijn niet de enige bedrijfsvoertuigen die op diesel rijden. Daarbij zijn het niet alleen Nederlandse trucks die hier tanken. Compensatiesysteem is te veel gedoe.

LPG is eigenlijk het beste nu. En je zou denken dat de overheid dat stimuleert, maar nee: de accijnzen van LPG zijn procentueel nog het meest omhoog gegaan.

Elektrische auto's zijn nu nog gewoon te duur en mensen zijn bang voor de actieradius. De BMW i3 REX is een perfecte auto wat dat betreft. De actieradius is toch te verlengen (heb je wel uitstoot) maar je kunt naar je werk op stroom rijden. Alleen kijk eens naar de prijs van zo een ding, daar kun je hele leuke en vooral ruimere auto's voor kopen.
pi_147609349
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 00:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

CO2 is maar een van de vele parameters. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fijnstof veel belangrijker en de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen (benzine) ook belangrijker, hierbij is kankerverwekkend natuurlijk gedefinieerd als een grotere kans dan X op een mutatie bij het inademen van een bepaalde hoeveelheid of iets in die aard. Een elektrische motor heeft een hele hoop voordelen, je haalt een hoger rendement (ze hebben dat bij een brandstofmotor goed doorontwikkeld maar de grenzen zijn nu toch echt wel bereikt) en mechanisch werkt het veel simpeler wat qua onderhoud een groot pluspunt is. Het is even wachten op een goede batterij (voldoende goedkoop bij massaproductie, niet al te veel schaarse materialen) - die zeker gaat komen - en we schakelen met zijn allen over op elektrisch. Of dat dat 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar gaat duren zullen we moeten afwachten maar dat die er gaat komen lijkt zo goed als zeker te zijn.
Ik doelde eigenlijk meer op het argument, dat electrische auto;s alleen lokaal de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot verplaatst wordt naar de centrale en dus geen oplossing zijn.

Maar dat is niet waar. Behalve dus, dat electrisch rijden niet meer CO2 uitstoot geeft dan benzine. Heb je lokaal geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxides, maar daarnaast zitten in de schoorsteen van de energiecentrale betere filters dan onder een auto.
.
pi_147609474
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:28 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik doelde eigenlijk meer op het argument, dat electrische auto;s alleen lokaal de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot verplaatst wordt naar de centrale en dus geen oplossing zijn.

Maar dat is niet waar. Behalve dus, dat electrisch rijden niet meer CO2 uitstoot geeft dan benzine. Heb je lokaal geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxides, maar daarnaast zitten in de schoorsteen van de energiecentrale betere filters dan onder een auto.
+ minder fossiele brandstoffen (flinke portie nucleair, nog wat duurzaam, water etc.)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+ hogere efficiëntie (hoe groter hoe efficiënter bij stroomopwekking en een elektromotor is efficiënter dan een brandstofmotor)
+ het gaat om de piekconcentraties. Als die centrales in meer afgelegen gebieden liggen...
Als die schoorstenen hoog genoeg zijn...

Samengevat: elektrisch is wel degelijk duurzamer voor een voertuig. Het is wachten op een betere en goedkopere batterij, dat komt vanzelf wel aangezien er heel erg veel aanknopingspunten zijn. De grote winst zal komen van materiaalbewerking, het materiaal gaat dusdanig bewerkt worden dat het veel plooien krijgt, dezelfde truc als die bijv. moeder natuur gebruikt om met darmen sneller voedingsstoffen en water op te nemen en DNA veel compactere te maken (oppervlaktevergroting binnen een bepaald volume door veel plooien te gebruiken). Hierdoor zal je in een even grote batterij die verhoudingsgewijs niet heel erg veel zwaarder weegt veel meer energie kunnen opslaan. Ze zijn er momenteel druk mee bezig met een techniek te vinden waarmee je voor relatief lage kosten op grote schaal zo'n batterij kan maken. Dat komt vanzelf wel goed, dit is van dat empirische onderzoek waarbij je goed weet wat je moet doen om een goed resultaat te krijgen maar waarvoor je vele varianten moet uitproberen en dat kost nu eenmaal veel tijd en geld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147626810
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 11:56 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dat inderdaad, om nog maar niet te zwijgen over de luchtvaart en de scheepvaart.
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit, maar binnenvaart is beter voor het milieu dan de vrachtwagen. Wat een probleem is, is dat de schepen behoorlijk oud zijn, ze gaan nou eenmaal lang mee. Maar ook hier zijn ze bezig om dit te verbeteren, o.a. in Rotterdam worden de normen scherper.

Luchtvaart is wel extreem vervuilend. Daar zetten ze ook wel in op zuinigere motoren maar het blijft veel.
pi_147628566
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 03:07 schreef Viezze het volgende:
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit,
Wat ik weet is dat er meer stoffen zijn die ze in zware stookolie stoppen, dan dat er niet in mogen. Het is eigenlijk een "chemische" afvalverbrander.
.
pi_147773681
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Haten op dieselauto's :')

Zeker zo een pauper alto-bezitter die er niet tegen kan dat er mensen zijn die ¤700 per kwartaal aan mrb kunnen ophoesten.
Amen to that.. _O_
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_147773845
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Amen to that.. _O_
Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer" :P
.
  zaterdag 20 december 2014 @ 14:30:38 #101
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147774048
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 03:07 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit, maar binnenvaart is beter voor het milieu dan de vrachtwagen. Wat een probleem is, is dat de schepen behoorlijk oud zijn, ze gaan nou eenmaal lang mee. Maar ook hier zijn ze bezig om dit te verbeteren, o.a. in Rotterdam worden de normen scherper.

Luchtvaart is wel extreem vervuilend. Daar zetten ze ook wel in op zuinigere motoren maar het blijft veel.
Als ik je nou vertel, dat een mammoettanker die crude vervoert, de motoren voedt vanuit het ruim? zegt je dat iets? ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 20 december 2014 @ 14:31:13 #102
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147774068
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer" :P
ouch.. someone just got burned :|W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147775666
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als ik je nou vertel, dat een mammoettanker die crude vervoert, de motoren voedt vanuit het ruim? zegt je dat iets? ;)
Volgens mij is crude nog schoner dan zware stookolie, daar zit echt van alles bijgemixt.
.
  zaterdag 20 december 2014 @ 16:39:17 #104
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_147777321
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 15:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij is crude nog schoner dan zware stookolie, daar zit echt van alles bijgemixt.
Think again. Crude is de shit zoals ze het oppompen uit de well, ranziger brandstof als dat bestaat gewoon niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147778344
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 december 2014 16:39 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Think again. Crude is de shit zoals ze het oppompen uit de well, ranziger brandstof als dat bestaat gewoon niet.
Klopt, maar zodra de nuttige stoffen eruit zijn gehaald bij de raffinaderij, blijft alleen die troep over en dat wordt weer "verwerkt" tot stookolie voor de zeevaart. Vaak mikken ze nog van alles erbij waar ze nog vanaf moesten.
.
pi_147783492
quote:
3s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als ik je nou vertel, dat een mammoettanker die crude vervoert, de motoren voedt vanuit het ruim? zegt je dat iets? ;)
Ja dat zegt me iets :+ Dat wist ik niet.
pi_147842282
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer" :P
Vermeld je ook ff dat er per maand 133,- wordt gedokt voor de andere dieseltje die ik nog heb..?

(Peug 407 HDif 2.0 aut.) ;(
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_147845965
quote:
2s.gif Op maandag 22 december 2014 14:43 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Vermeld je ook ff dat er per maand 133,- wordt gedokt voor de andere dieseltje die ik nog heb..?

(Peug 407 HDif 2.0 aut.) ;(
Ha, dat wist ik toch niet. Ik onthoud niet alles, alleen de toffe dingen. Want dat was dat Golfje wel met 250pk en natuurlijk die vreselijke 3 serie met 2.5 erin.
.
pi_147857620
quote:
2s.gif Op maandag 22 december 2014 14:43 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Vermeld je ook ff dat er per maand 133,- wordt gedokt voor de andere dieseltje die ik nog heb..?

(Peug 407 HDif 2.0 aut.) ;(
Dat is toch je eigen keuze? Je kan ook voor 1 auto kiezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147857732
Ik heb nu een diesel met roetfilter, voorlopig stinkt ie niet. Maar er staat pas 900km op. Ik mag van werk geen zwavelvrije diesel tanken, dus we kijken over een jaar wel weer of het walmen al begint.
.
pi_147858255
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:55 schreef Fer het volgende:
Ik mag van werk geen zwavelvrije diesel tanken
Laat me raden, dat is duurder en daarom vergoedt de werkgever het niet?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147881893
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is toch je eigen keuze? Je kan ook voor 1 auto kiezen.
Nee. Meer is beter. Teller staat nu op 9.. :D
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_147886559
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 december 2014 15:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nee. Meer is beter. Teller staat nu op 9.. :D
Jij verzamelt dus auto's? Zeldzame en oude modellen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_147953978
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 17:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij verzamelt dus auto's? Zeldzame en oude modellen?
Auto's die ik wil hebben. Of altijd heb willen hebben. :)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_148162655
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Dieselauto's rijden nou eenmaal erg fijn daar kan je niks aan doen, ze zijn vaak zuiniger en stiller. Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant. Een dieselauto haalt meer rendement uit een liter brandstof dan elke andere brandstofsoort. Ik snap al dat gezeik op dieselauto's niet echt, menig dieselauto is beter voor het milieu dan elk ander benzine, elektrische en Lpg bak.

Goeie opsomming, maar een dieselauto met handbak is meh. Benzineauto met LPG is where it's at.
Liefhebber van oldtimers en LPG
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:30:38 #116
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_148163839
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:10 schreef ThePartyPooper het volgende:

[..]

Goeie opsomming, maar een dieselauto met handbak is meh. Benzineauto met LPG is where it's at.
De onderhoudskosten en storinggevoeligheid is bij een moderne diesel overigens hoger als bij een moderne benzine (hybride) motor.
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:38:14 #117
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_148164310
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:30 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De onderhoudskosten en storinggevoeligheid is bij een moderne diesel overigens hoger als bij een moderne benzine (hybride) motor.
Onderhoud niet, dat is onzin. Reparatiekosten zou best kunnen met al die high tech zooi die er tegenwoordig in zit om die hoge drukken te halen. Olie verversen en een filtertje kost gewoon nog steeds hetzelfde hoor net als remblokken.
Maar.. onderschat de kosten op langere termijn van die grasmaaiertjes met een turbo erop ook niet, want dat wordt straks nog lachen als die dingen een beetje op leeftijd komen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:48:01 #118
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_148164833
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Onderhoud niet, dat is onzin. Reparatiekosten zou best kunnen met al die high tech zooi die er tegenwoordig in zit om die hoge drukken te halen. Olie verversen en een filtertje kost gewoon nog steeds hetzelfde hoor net als remblokken.
Maar.. onderschat de kosten op langere termijn van die grasmaaiertjes met een turbo erop ook niet, want dat wordt straks nog lachen als die dingen een beetje op leeftijd komen.
Daarom gewoon voor een Toyota HSD of Mazda SkyActive gaan ^O^
Dat zijn de auto's die zonder storing of noemenswaardig onderhoud 3 ton op de klok zetten.
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:52:22 #119
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_148165090
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:48 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom gewoon voor een Toyota HSD of Mazda SkyActive gaan ^O^
Dat zijn de auto's die zonder storing of noemenswaardig onderhoud 3 ton op de klok zetten.
Ik hou mijn ouwe Benz, die doet het dubbele op zijn slofjes. Die 3 ton gaat ie binnen nu en 2 maanden halen, dan mag eindelijk de inloopolie eruit. w/
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_148165134
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:38 schreef Sounddragon het volgende:
Maar.. onderschat de kosten op langere termijn van die grasmaaiertjes met een turbo erop ook niet, want dat wordt straks nog lachen als die dingen een beetje op leeftijd komen.
Ik werd ook niet echt blij van een ander topic waar de startonderbreker roet in het eten gooide. Dat gaat ook nog wel wat auto's de das omdoen lijkt me.

Volgens mij rijden ze in afrika over 30 jaar nog steeds in dezelfde auto's als nu :')

Een nieuwe benzineauto van 2014 lijkt me zelfs met houtje-touwtje inventiviteit bijna niet meer aan de gang te houden.
  dinsdag 30 december 2014 @ 22:53:50 #121
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_148165194
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 22:52 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik werd ook niet echt blij van een ander topic waar de startonderbreker roet in het eten gooide. Dat gaat ook nog wel wat auto's de das omdoen lijkt me.

Volgens mij rijden ze in afrika over 30 jaar nog steeds in dezelfde auto's als nu :')

Een nieuwe benzineauto van 2014 lijkt me zelfs met houtje-touwtje inventiviteit bijna niet meer aan de gang te houden.
Klopt, daarom is het ook rubbish.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')