Ja, in Utrecht klopt inderdaad ook niks van die regels. Ook diesel-auto's die wel aan de normen voldoen worden geweerd en sterk vervuilende benzine auto's zijn welkom.quote:Op vrijdag 12 december 2014 00:36 schreef eXplorer1 het volgende:
Ik houd totaal niet van diesel maar ik ben het niet met je eens.
Elke diesel na my2000 is schoner dan pre U9 kenteken benzine auto's, maar die willen ze niet weren, rare gedachte.
wegenbelasting op dieselwagens in Nederland is veel hoger dan bij benzine auto's.quote:Op vrijdag 12 december 2014 07:45 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarom is diesel goedkoper dan benzine als diesel daadwerkelijker milieuvervuilender is![]()
In oost Europese landen is benzine juist duurder dan diesel.
Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Diesel en benzine zijn dermate naar elkaar toe aan het trekken dat het verschil op basis van brandstof misschien wel lekker klinkt, maar voor nieuwe auto's niet veel zoden aan de dijk zet. Zoals Neovo ook al zei:quote:Op donderdag 11 december 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.
http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-dieselsquote:De ADAC deed bij wijze van experiment een aantal proeven, waaruit bleek dat een BMW 116i zeven maal meer uitstoot qua fijnstofdeeltjes dan voor dieselmotoren met een Euro5-norm is toegestaan. Ook een Golf 1.2 TSI stootte drie maal te veel uit.
en dan heb je veel mensen (zoals ik) die dat start/stop systeem nooit gebruikenquote:Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
Alleen de gehoorschade aan omstanders is al reden genoeg om die 3L hokjes te verbannen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:54 schreef RiKe het volgende:
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand
Je kunt wel lekker recalcitrant gaan doen, maar het zal een minderheid zijn die het uit blijft zetten. Zeker als dat zoals bij veel nieuwe auto's bij het starten iedere keer opnieuw moet.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:43 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en dan heb je veel mensen (zoals ik) die dat start/stop systeem nooit gebruiken
1- uitzetten hoeft niet: voet op de koppeling is voldoende (ben je tenminste ook snel weg bij een stoplicht) en ja dat zou slecht zijn voor de drukgroep, maar geen enkele auto die ik rij (steeds tot 180.000km) heeft ooit problemen met de koppeling of de drukgroep gehad.quote:Op vrijdag 12 december 2014 10:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je kunt wel lekker recalcitrant gaan doen, maar het zal een minderheid zijn die het uit blijft zetten. Zeker als dat zoals bij veel nieuwe auto's bij het starten iedere keer opnieuw moet.
trouwens, met een bonnenboekje bij een stoplicht gaan staan wordt dan ineens wel heel lucratief
Ja maar het systeem nu werkt zo dat de wagens die veel rijden juist op diesel gaan en de wagens die weinig rijden op benzine.quote:Op vrijdag 12 december 2014 07:52 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
wegenbelasting op dieselwagens in Nederland is veel hoger dan bij benzine auto's.
In Frankrijk ook, 60% rijdt op diesel, vandaar dat die gasten ook gaan jammeren omdat ze in oude diesels blijven rijden.
Oneens, nieuwe stoten vooral fynstov uit, oude grovstov, wat je met je neus veel makkelijker filtert dan dat fynstov.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.
2T 180ccquote:Op vrijdag 12 december 2014 17:31 schreef NieuweNier het volgende:
Volledig terecht dat ze oude diesels verbannen uit het centrum van Utrecht. De uitstoot is gewoon schadelijk voor onze gezondheid. Nu ook nog scooters, die stoten ook debiele hoeveelheden fijnstof uit.
Overigens vervuilen moderne diesels veel minder. VW had daar een leuk filmpje over maar kan het niet meer vinden.
Longkankerquote:
dit, wat maakt het milieu uit? moet ik gaan bezuinigen omdat iemand anders aan het vervuilen was?quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Longkanker![]()
Al zijn het alleen de diesels na 2013 geïntroduceerd die bijna niet meer vervuilen. Of de laatste blue motions bijvoorbeeld.
Mijn Mondeo uit 2004 vervult nog steeds als een malle. Een Fiesta uit 2009 ook. Gewoon kleinere deeltjes, niet schone lucht.
Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
Het milieu zijn hier natuurlijk niet klimaatverschillen die in arme landen voor overstromingen zorgen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:42 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
dit, wat maakt het milieu uit? moet ik gaan bezuinigen omdat iemand anders aan het vervuilen was?
een dikke benzine is ook fijn!quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:48 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het milieu zijn hier natuurlijk niet klimaatverschillen die in arme landen voor overstromingen zorgen.
Het is je directe leefomgeving waar de lucht schadelijker wordt. Ook voor je eigen gezondheid.
Maar gewoon een fatsoenlijk roetfilter vind ik een prima plan. Lekker rijden met een diesel, lachen aan de pomp en toch je kinderen niet opzadelen met Longkanker.
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?quote:Op vrijdag 12 december 2014 06:14 schreef DS4 het volgende:
Tsja, diesel is met name in stedelijk gebied verantwoordelijk voor het overschrijden van bepaalde milieunormen. Dus dan ligt een beperking wel voor de hand...
Dank je voor deze constructieve bijdrage. Ik wist nog niet dat tegenwoordig bepaalde benzinemotoren meer fijnstof - daar gaat het nu specifiek om - uitstoten dan bepaalde dieselmotoren. Het gaat uiteraard om de uitstoot, in functie daarvan zouden auto's geweerd moeten worden uit steden. Dat zou een goede stimulans zijn om toch maar de auto's die minder uitstoten te overwegen zonder dat je direct mensen in de problemen brengt die al zo'n auto hebben.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:24 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Diesel en benzine zijn dermate naar elkaar toe aan het trekken dat het verschil op basis van brandstof misschien wel lekker klinkt, maar voor nieuwe auto's niet veel zoden aan de dijk zet. Zoals Neovo ook al zei:
[..]
http://www.autoblog.nl/fi(...)n-viezer-dan-diesels
Oude diesels uit de stad weren kan best zinvol zijn. Nieuwe bekt vooral lekker. Als je echt stevig wil inzetten op luchtkwaliteit dan moet je zwaar inzetten op kleine elektrische auto's.
Een ander punt waarop vrij eenvoudig op korte termijn winst te halen is het buiten de stad houden van auto's zonder start/stopsysteem. Dat is zinvollere dan scheiding op brandstofsoort.
Hier kan je info vinden over de uitstoot van vrachtwagens in vergelijking met die van auto's.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Euh, nee.quote:Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Ook zijn ze meer waardevast en betrouwbaarder dan hun benzine variant.
De bussen in Utrecht zijn al ontzettend schoon. De meeste taxi's modern. En bedrijfswagens zijn hard nodig om goederen de stad in te brengen. Iets anders dan voor een schoner auto kiezen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:10 schreef Fer het volgende:
In Nederland kan zo'n verbod ook, alleen voor particulieren.
Dan zul je zien dat in de stad nog steeds stinkt, omdat het dan niet geldt voor taxi's bussen en bedrijfswagens. En wie maken het meeste kilometers of staan te stinken bij de standplaats?
Een E-Klasse Bluetec stinkt nog steeds als ie een kickdown doet en moet je er eens naast staan als het filter gaat regenereren.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:13 schreef NieuweNier het volgende:
De meeste taxi's modern. En bedrijfswagens zijn hard nodig om goederen de stad in te brengen.
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden en is dat voor de meeste mensen nog niet te betalen. Plus dat er gewoon te weinig lithium is om voldoende elektrische auto's te maken. Ik verwacht dat er in de toekomst batterijen zullen komen die een veel grotere capaciteit bevatten, veel sneller kunnen worden opgeladen (dat zou in theorie nu al kunnen als je er een netwerk voor aanlegt) en waarvoor je geen schaars metaal of weinig van een schaars metaal hoeft te gebruiken. Er wordt veel interessant onderzoek gedaan in die sector en ze zijn van alles op het spoor wat veelbelovend is dus dat komt uiteindelijk wel goed maar daar hebben wij nu nog niets aan.
Zou het niet zijn, dat in een metropool, veel voorziening per fiets of ov bereikbaar zijn. De auto is dan alleen voor de maandelijkse bezoek aan Ikea of naar familie in de provincie en dan voldoet een kleine electroauto niet.quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:01 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.
Misschien. Voor mij zou het niet interessant zijn aangezien ik zo'n afstand zou fietsen maar de doorsnee werknemer heeft inderdaad een relatief kleine reisafstand en doet dit nu met de auto. Maar wat dan als die persoon eens een keer wat verder wil reizen of iets zwaars wil vervoeren? Het lijkt me een flink nadeel voor zo'n persoon om dan vast te zitten aan dat elektrische autootje.quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:01 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zouden het niet juist de low tech stadsautootjes zijn die in een drukke metropool goed tot hun recht zouden komen? Twizy's en dergelijke? Juist die drang naar actieradius laten varen zou een elektrische auto goed bereikbaar kunnen maken en met een klein autootje krijg je ook veel minder fijnstof van de rest van de auto.
Een smart ombouwen naar elektrisch met een top van 80-100 en een actieradius van 50km kan incl de aanschaf van de auto zelf voor ongeveer 3-4000 euro. Dat is uitstekend geschikt voor het gemiddelde woon-werkverkeer en je brandstofkosten zijn ineens bijna nihil.
Geen discussie daarover. Wat mij betreft mag de scooter die op brandstof rijdt jaarlijks duurder worden via belastingen zodat die jongens en meisjes overstappen naar de fiets of de elektrische scooter. Juist voor dat is elektrisch zeer geschikt aangezien dankzij het lage gewicht (nog lager dan dat nu het geval is aangezien zo'n motor niets weegt) en dankzij die lage benodigde actieradius elektrisch zeer betaalbaar kan worden gemaakt. De meeste mensen gebruiken zo'n scooter dan ook nog eens niet-functioneel, enkel omdat ze te lui zijn om te fietsen, maar dat is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 12 december 2014 22:13 schreef NieuweNier het volgende:
Scooters vervuilen nu echt als een malle... Die moeten worden aangepakt.
deze man weetquote:Op vrijdag 12 december 2014 18:37 schreef PoisonPrince het volgende:
Gewoon lekker in een dikke TDI ronddraven wat kan mij het schelen wat die zielige paupers in de politiek vinden.
Diesel![]()
TDI![]()
VAG![]()
politici![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit lijkt mij juist heel goed. Al die gebakjes weren uit de stad en alleen maar echte auto's toelaten.quote:Op vrijdag 12 december 2014 08:54 schreef RiKe het volgende:
Toch grappig dat ze dan een Lupo 3L niet toelaten maar een Audi Q7 V12 TDI wel.
Way to go politics...
Droeftoeters zonder verstand
Benzine rijdt veel lekkerder. Een fatsoenlijke iig.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
Diesel rijdt wel heerlijk. Gewoon elke versnelling kracht.
Deels ook. Daar wordt dus ook tegen opgetreden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat niet omdat al het vrachtverkeer nu eenmaal op diesel rijdt, maar dat wel broodnodig is voor de bevoorrading van die stedelijke gebieden?
Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Elektrisch zou geweldig zijn maar helaas is dat enkel nog een optie voor relatief korte afstanden
Zolang je niet je auto kan opladen in 5 minuten en daarmee kan reizen voor 400+ kilometer voor onder de 20.000 euro zullen weinig mensen elektrisch ook maar overwegen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sinds de Tesla is dat niet meer waar natuurlijk.
Als je niet realistische eisen gaat stellen houdt het op. Ook tanken kost meer dan 5 min.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:20 schreef totalvamp het volgende:
Zolang je niet je auto kan opladen in 5 minuten en daarmee kan reizen voor 400+ kilometer voor onder de 20.000 euro zullen weinig mensen elektrisch ook maar overwegen.
Het gaat gewoon om het gemak, mensen zijn gehaast en lui.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je niet realistische eisen gaat stellen houdt het op. Ook tanken kost meer dan 5 min.
Ik rij sinds mei met een Tesla en weet dus precies hoe het in de praktijk vergaat. Natuurlijk is tanken net wat sneller dan een SC, maar er zijn ook legio pluspunten.
In zijn totaliteit ben ik veel meer tijd kwijt aan benzine in de RS6 flikkeren dan bijladen van de Tesla. Dat is meestal gewoon tijdens de nacht in de garage hier.quote:Op zaterdag 13 december 2014 06:29 schreef totalvamp het volgende:
Het gaat gewoon om het gemak, mensen zijn gehaast en lui.
Veel gezinnen hebben twee auto's waarbij de tweede als boodschappenauto veel minder km's maakt dan de forensauto. Neem voor die tweede een normale benzineauto en je bent er uit. Of gebruik het geld dat je aan de lagere kmprijs voor woon/werkverkeer kwijt bent uit aan af en toe een huurauto en je bent er ook uit.quote:Op zaterdag 13 december 2014 01:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien. Voor mij zou het niet interessant zijn aangezien ik zo'n afstand zou fietsen maar de doorsnee werknemer heeft inderdaad een relatief kleine reisafstand en doet dit nu met de auto. Maar wat dan als die persoon eens een keer wat verder wil reizen of iets zwaars wil vervoeren? Het lijkt me een flink nadeel voor zo'n persoon om dan vast te zitten aan dat elektrische autootje.
Ik denk het wel. Maar vreemd genoeg zie je in elke metropool ter wereld dat ontzettend veel mensen zichzelf kwellen door in zo'n blik te stappen. Het zou niet mijn hobby zijn, maar blijkbaar zijn er toch redenen om dat wel te doen.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:03 schreef Fer het volgende:
[..]
Zou het niet zijn, dat in een metropool, veel voorziening per fiets of ov bereikbaar zijn. De auto is dan alleen voor de maandelijkse bezoek aan Ikea of naar familie in de provincie en dan voldoet een kleine electroauto niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |