Jah, die zijn hardstikke schoon.quote:Op zondag 14 december 2014 04:36 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Op die manier heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht.![]()
Maar je hebt inderdaad groot gelijk. Ons aandeel in fijnstof valt dan ontzettend mee.
Onze splinternieuwe koolcentrales zullen vast ook lekker vervuilen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar, daar kunnen dan wel weer fijn veel elektrische auto's op in de steden rijden, want die zijn zóóó schoon![]()
Uhhuh
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Dat inderdaad, om nog maar niet te zwijgen over de luchtvaart en de scheepvaart.quote:Op zondag 14 december 2014 04:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Laten we eens stoppen met mierenporno op microniveau; als ze nou eerst de industrie eens aanpakken, dan kunnen we het over het milieu gaan hebben. Zolang er nog honderden fabrieken in NL staan die per uur meer shit de lucht in kachelen als wat mijn ouwe dieseltje in zijn complete levenscyclus doet, is zaniken over de uitstoot van ons aller vervoermiddel eigenlijk een beetje een giller![]()
Wat dacht je van de Dow van de week? Je wilt serieus niet weten wat daar de lucht in is gegaan.. dan hebben we het over tientallen, misschien wel 100+ tonnen aan chemicaliën wat daar effe de lucht in gebaggerd wordt
Dat maakt de vervuiling van onze dieseltjes wel een beetje minuscuul denk je niet? En dit gebeurt op kleinere schaal dagelijks op tientallen bedrijven, en dan heb ik het alleen over NL.
Op sommige mensen pakt het hersenspoelen nou eenmaal beter als op andere..quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef Fer het volgende:
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.
De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.
De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
zonder diesel bestond jij niet en 90% van fok ook niet. denk daar eens overna.quote:Op donderdag 11 december 2014 23:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
www.newscientist.com/arti(...)ipollution-push.html
LOOKING for a new car? Reasons to avoid a diesel one are mounting. The pollutant-emitting cars could be banned from the streets of Paris in six years' time.
The move, if enacted, would make Paris the first major metropolis to ban diesel cars from its heart. "The measure is clear: I want the end of diesel in Paris in 2020," the city's mayor Anne Hidalgo told the newspaper Le Journal du Dimanche.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141208_01419033
Antwerpen weert vanaf 4 januari 2016 dieselauto’s die ouder dan tien jaar zijn, tenzij ze een roetfilter hebben. Gent bestudeert of ze hetzelfde kunnen doen. Brussel wil ook wel, maar een uitgewerkt plan bestaat nog niet.
Ik vind het een goede zaak. Hopelijk volgen vele steden in vele landen en sterft de diesel een zachte dood. Het is asociaal van de dieselrijders dat zij voor hun medemens de luchtkwaliteit verslechteren terwijl er goede alternatieven zijn. Ook roetfilters lossen het probleem niet echt op aangezien weliswaar de hoeveel roet vermindert (de burgers die in zulke steden wonen zullen minder ontevreden zijn) maar de longen nog steeds flink beschadigd worden aangezien juist de fijnste deeltjes niet worden gefilterd maar wel de meeste schade veroorzaken.
das een goeie!quote:Op zaterdag 13 december 2014 19:39 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Eigenlijk zou hierdoor de wegenbelasting voor auto's die het centrum niet in mogen omlaag moeten. Je kan immers minder gebruik maken van het wegennet
Dat was hier al uitgelegd maar sommige mensen begrijpen dat niet of lezen selectief. Daarnaast zijn ze aan wat andere zaken voorbij gegaan, bijv. het gegeven dat je bij energieopwekking bij grote centrales relatief beter de lucht kan zuiveren per joule dan bij heel veel autootjes. Ook gaan ze er doodleuk aan voorbij dat slechts een bepaald percentage van onze stroom door kolen wordt opgewekt en dat dit percentage afhangt van de verdeling in tal van landen (Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, ...) aangezien stroom die wij hier afnemen niet noodzakelijk in Nederland is opgewekt. Tenslotte negeren ze het veel grotere rendement van de elektrische motor. Het is een aanfluiting dat er weer extra kolencentrales zijn gekomen maar zelfs met dat percentage stroom wat wordt gegenereerd met kolencentrales vervuilt het de lucht netto minder dan wanneer we elektrisch zouden rijden. Maar inderdaad, het gaat over piekconcentraties dus je hoeft nog niet eens die nuances te overzien om te begrijpen dat het er weinig toe doet.quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef Fer het volgende:
Mensen, we vergeten hier wel dat we het over 2 verschillende zaken hebben.
De lokale luchtkwaliteit, vooral fijnstof en stikstofoxides zijn plaatselijke problemen. Die voorkom je alleen door de lokale bronnen te weren.
De uitstoot op wereldschaal, vooral CO2 en andere broeikasgassen. Hier maakt het niet uit waar je het produceert, het draagt allemaal toe aan hetzelfde probleem, opwarming van de aarde.
CO2 is maar een van de vele parameters. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fijnstof veel belangrijker en de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen (benzine) ook belangrijker, hierbij is kankerverwekkend natuurlijk gedefinieerd als een grotere kans dan X op een mutatie bij het inademen van een bepaalde hoeveelheid of iets in die aard. Een elektrische motor heeft een hele hoop voordelen, je haalt een hoger rendement (ze hebben dat bij een brandstofmotor goed doorontwikkeld maar de grenzen zijn nu toch echt wel bereikt) en mechanisch werkt het veel simpeler wat qua onderhoud een groot pluspunt is. Het is even wachten op een goede batterij (voldoende goedkoop bij massaproductie, niet al te veel schaarse materialen) - die zeker gaat komen - en we schakelen met zijn allen over op elektrisch. Of dat dat 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar gaat duren zullen we moeten afwachten maar dat die er gaat komen lijkt zo goed als zeker te zijn.quote:Op zondag 14 december 2014 22:12 schreef Fer het volgende:
Bij mijn weten, is de electrische auto inmiddels zo efficient dat de CO2 uitstoot van de stroom opgewekt door een kolencentrale tegenwoordig evenhoog is als van een benzine of dieselauto.
Komt de stroom uit gas, biomassa of een duurzame bron, wordt het alleen maar gunstiger.
er zijn al zoveel openbare wegen waar ik niet mag komen met mijn motor en ook vrachtwagens mogen niet overal komen.quote:Op maandag 15 december 2014 01:01 schreef NoBody122 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...
Ik ben erg benieuwd wat een rechter daarvan zou gaan vinden, want volgens mij zijn er redelijkerwijs maar 2 mogelijke uitspraken:
1. Wegenbelasting omlaag.
2. De betreffende gemeenten worden op hun verbod teruggefloten..
Eventueel een 3e (maar die zou in dit tijdperk wel heel erg veel commotie veroorzaken): Een landelijk verbod op alle oudere dieselauto's...
Ja, en op fietspaden mag je ook niet komen met je auto. Gek hè?quote:Op maandag 15 december 2014 08:01 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
er zijn al zoveel openbare wegen waar ik niet mag komen met mijn motor en ook vrachtwagens mogen niet overal komen.
Hell: er zijn ook veel wegen waar ik met de motor wel mag komen, maar juist niet met mijn auto
dus deze situatie bestaat allang...
Ze hoeven slechts de naam van de belasting aan te passen. Noem het voortaan een accijns.quote:Op maandag 15 december 2014 01:01 schreef NoBody122 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, of er niet al ergens iemand een rechtzaak aan het voorbereiden is tegen bijv. de gemeente Utrecht, of anders tegen de staat.. Je betaalt wegenbelasting (en flink ook, in mijn geval) om gebruik te mogen maken van de openbare wegen in dit land, en vervolgens moet je straks in steeds meer steden de auto aan de rand van de stad laten staan...
De overheid verdient echt enorm aan de automobilist hoor, dus ja: dat is kostendekkend.quote:Op maandag 15 december 2014 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ze hoeven slechts de naam van de belasting aan te passen. Noem het voortaan een accijns.
Bovendien is het maar de vraag of dat die belasting kostendekkend is. Bovendien zou geen gemeente je verbieden om daar te rijden, ze staan slechts een bepaald soort voertuig niet toe.
Dat komt doordat de accijns nogal krom worden gehanteerd, dat heeft niets (of nagenoeg niets) met de brandstof zelf te maken. Ik heb begrepen dat dat te maken heeft met dat vrachtwagens meer op diesel rijden en dat ze daarom de accijns voor diesel lager houden (concurrentiepositie). Daar valt wel een mouw aan te passen, bijv. door voor diesel de accijns te verhogen en voor vrachtwagens een compensatiesysteem op te zetten.quote:Op maandag 15 december 2014 16:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Vanwege de kilometrage per jaar komt een diesel voor mij voordeliger uit en ik vind het ook lekker rijden.
Maar vrachtwagens zijn niet de enige bedrijfsvoertuigen die op diesel rijden. Daarbij zijn het niet alleen Nederlandse trucks die hier tanken. Compensatiesysteem is te veel gedoe.quote:Op maandag 15 december 2014 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat komt doordat de accijns nogal krom worden gehanteerd, dat heeft niets (of nagenoeg niets) met de brandstof zelf te maken. Ik heb begrepen dat dat te maken heeft met dat vrachtwagens meer op diesel rijden en dat ze daarom de accijns voor diesel lager houden (concurrentiepositie). Daar valt wel een mouw aan te passen, bijv. door voor diesel de accijns te verhogen en voor vrachtwagens een compensatiesysteem op te zetten.
Maar goed, het gaat natuurlijk niet om diesel vs. andere brandstoffen, het gaat er om wat een auto uitstoot. Hierbij kan een hoger verbruik gebillijkt worden als in minder fijnstof wordt uitgestoten per kilometer. Als ik het goed heb begrepen heb je bij benzine dan wel weer meer carcinogene stoffen. Van LPG ken ik geen groot nadeel. Laten we in ieder geval eens:
- het gebruik van bromfietsen op brandstofmotor hevig ontmoedigen
- proberen om voor motoren de overgang naar elektrisch te maken (laag gewicht elektromotor, licht wegend voertuig)
- voor auto's strengere milieunormen op te stellen, ze moeten vooral beter gespecificeerd worden
Ik doelde eigenlijk meer op het argument, dat electrische auto;s alleen lokaal de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot verplaatst wordt naar de centrale en dus geen oplossing zijn.quote:Op maandag 15 december 2014 00:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
CO2 is maar een van de vele parameters. Persoonlijk vind ik de hoeveelheid fijnstof veel belangrijker en de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen (benzine) ook belangrijker, hierbij is kankerverwekkend natuurlijk gedefinieerd als een grotere kans dan X op een mutatie bij het inademen van een bepaalde hoeveelheid of iets in die aard. Een elektrische motor heeft een hele hoop voordelen, je haalt een hoger rendement (ze hebben dat bij een brandstofmotor goed doorontwikkeld maar de grenzen zijn nu toch echt wel bereikt) en mechanisch werkt het veel simpeler wat qua onderhoud een groot pluspunt is. Het is even wachten op een goede batterij (voldoende goedkoop bij massaproductie, niet al te veel schaarse materialen) - die zeker gaat komen - en we schakelen met zijn allen over op elektrisch. Of dat dat 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar gaat duren zullen we moeten afwachten maar dat die er gaat komen lijkt zo goed als zeker te zijn.
+ minder fossiele brandstoffen (flinke portie nucleair, nog wat duurzaam, water etc.)quote:Op maandag 15 december 2014 18:28 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik doelde eigenlijk meer op het argument, dat electrische auto;s alleen lokaal de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot verplaatst wordt naar de centrale en dus geen oplossing zijn.
Maar dat is niet waar. Behalve dus, dat electrisch rijden niet meer CO2 uitstoot geeft dan benzine. Heb je lokaal geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxides, maar daarnaast zitten in de schoorsteen van de energiecentrale betere filters dan onder een auto.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.+ hogere efficiëntie (hoe groter hoe efficiënter bij stroomopwekking en een elektromotor is efficiënter dan een brandstofmotor)
+ het gaat om de piekconcentraties. Als die centrales in meer afgelegen gebieden liggen...
Als die schoorstenen hoog genoeg zijn...
Samengevat: elektrisch is wel degelijk duurzamer voor een voertuig. Het is wachten op een betere en goedkopere batterij, dat komt vanzelf wel aangezien er heel erg veel aanknopingspunten zijn. De grote winst zal komen van materiaalbewerking, het materiaal gaat dusdanig bewerkt worden dat het veel plooien krijgt, dezelfde truc als die bijv. moeder natuur gebruikt om met darmen sneller voedingsstoffen en water op te nemen en DNA veel compactere te maken (oppervlaktevergroting binnen een bepaald volume door veel plooien te gebruiken). Hierdoor zal je in een even grote batterij die verhoudingsgewijs niet heel erg veel zwaarder weegt veel meer energie kunnen opslaan. Ze zijn er momenteel druk mee bezig met een techniek te vinden waarmee je voor relatief lage kosten op grote schaal zo'n batterij kan maken. Dat komt vanzelf wel goed, dit is van dat empirische onderzoek waarbij je goed weet wat je moet doen om een goed resultaat te krijgen maar waarvoor je vele varianten moet uitproberen en dat kost nu eenmaal veel tijd en geld.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit, maar binnenvaart is beter voor het milieu dan de vrachtwagen. Wat een probleem is, is dat de schepen behoorlijk oud zijn, ze gaan nou eenmaal lang mee. Maar ook hier zijn ze bezig om dit te verbeteren, o.a. in Rotterdam worden de normen scherper.quote:Op zondag 14 december 2014 11:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat inderdaad, om nog maar niet te zwijgen over de luchtvaart en de scheepvaart.
Wat ik weet is dat er meer stoffen zijn die ze in zware stookolie stoppen, dan dat er niet in mogen. Het is eigenlijk een "chemische" afvalverbrander.quote:Op dinsdag 16 december 2014 03:07 schreef Viezze het volgende:
Ik weet niet precies hoe het bij zeeschepen zit,
Amen to that..quote:Op vrijdag 12 december 2014 04:11 schreef ecktebaas123 het volgende:
Haten op dieselauto's
Zeker zo een pauper alto-bezitter die er niet tegen kan dat er mensen zijn die ¤700 per kwartaal aan mrb kunnen ophoesten.
Zei de man die gelijk zijn 1.9 eruit lepelde, toen hij belasting moest betalen voor zijn"oldtimer"quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |